صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

فاطمه سادات اشرفی زاده/ عضو شورای نویسندگان صدای معلم

فصل های تکراری ضمن خدمت معلمان

محتوای دوره های ضمن خدمت و تناسب آنها با نیازهای اساسی معلمان موضوع مهمی است که باید با نگاهی کارشناسانه و علمی انجام شود/ هر چند که مطالعه و پژوهش سهم بزرگی در افزایش معلومات عمومی  دارد اما دوره های ضمن خدمت  نیز می توانند زمینه رشد علمی را فراهم کند/ موضوعاتی در حوزه  بهداشت  ، تغذیه ، محیط زیست ، روانشناسی ، تربیت بدنی ، حقوق شهروندی ، ارتباطات و....  موضوعات مفیدی هستند که بخشی از ساعات  ضمن خدمت عمومی می تواند به  این حوزه ها  اختصاص یابد/ دوره های عمومی که در سال های اخیر برگزار می شود ، غالبا مربوط به حوزه معارف و علوم دینی است/ ظاهرا  از دیدگاه کارشناسان ضمن خدمت موضوعاتی چون محیط زیست ، علم ارتباطات ، میراث فرهنگی و تاریخی ، شناخت بیماری های خاص ، نظام آموزشی در کشورهای دیگر و ..... در آموزش و پرورش ما جایگاهی ندارند/ اگر محتوای ضمن خدمت ها مناسب با نیازهای روز  باشد و توسط  کارشناس متخصص اجرا شود ، به روز رسانی دانش معلمان هم بهتر حاصل می شود / گاه  منبع آزمون ضمن خدمت ، کتابی است که  معرفی می شود و خرید آن کتاب  برای هر شرکت کننده در آزمون الزامی است/ معرفی کتاب هایی از طرف وزارتخانه به عنوان منبع  ضمن خدمت و تاکید بر این که  هر شرکت کننده باید کتاب مورد نظر را  تهیه کند ، معلوم می کند که پشت پرده این گونه ضمن خدمت ها ، جریان دیگریست/ ظاهرا  هر گاه کتاب یک نویسنده به فروش نمی رود ، هیچ دیواری کوتاه تر از  دیوار فرهنگیان نیست که مسئولیت خرید  آن کتاب را  بر عهده گیرند/ در تبیین برنامه های آموزش و پرورش ، به  سند  تحول بنیادین آموزش و پرورش بسیار استناد می شود . آشنایی با اهداف این سند ، برای فرهنگیان  ضروری است ولی متاسفانه تا کنون دوره ضمن خدمت  یا  کارگاه آموزشی در جهت آگاهی از محتوای آن برگزار نشده است/ از آن جایی که در آموزش و پرورش فضای نقد ، چندان فراهم نیست ،  بررسی  محتوای تکراری ضمن خدمت ها مورد توجه قرار  نمی گیرد/ وقت آن رسیده  است تا به این پروسه ی تکرار خاتمه دهند و فرصت نقد را فراهم نمایند و  اجازه دهند ایده های نو  و اندیشه های خلاق در این عرصه  وارد شوند

مشکلات آموزش ضمن خدمت معلمان در آموزش و پرورش

یکی از اهداف  نظام آموزشی ، کمک به ارتقای علمی معلمان است که بر اساس نیازهای آموزشی  و متناسب با محتوای کتابهای درسی  صورت می گیرد .  برگزاری دوره های  ضمن خدمت یکی از راه هایی است که به دانش افزایی معلمان کمک می کند .معمولا به دنبال تغییر کتاب های درسی ، دوره های تخصّصی مرتبط با  کتاب های جدید ، برای معلمان اجرا  می گردد . علاوه بر دوره های تخصصی که نیاز اصلی معلمان است ، دوره های عمومی هم کم و بیش برگزار می شود .

محتوای دوره های ضمن خدمت و تناسب آنها با نیازهای اساسی معلمان موضوع مهمی است که باید با نگاهی کارشناسانه و علمی انجام شود .

یک معلم  علاوه بر اطلاعات تخصصی رشته تدریس خود ، نیازمند آگاهی از تازه ترین دستاورد های علمی ، اجتماعی و فرهنگی جامعه  نیز می باشد . داشتن اطلاعات عمومی به معلم کمک می کند تا در تدریس هم تسلط بیشتری داشته باشد .

هر چند که مطالعه و پژوهش سهم بزرگی در افزایش معلومات عمومی  دارد اما دوره های ضمن خدمت  نیز می توانند زمینه رشد علمی را فراهم کند .   

موضوعاتی در حوزه  بهداشت  ، تغذیه ، محیط زیست ، روانشناسی ، تربیت بدنی ، حقوق شهروندی ، ارتباطات و....  موضوعات مفیدی هستند که بخشی از ساعات  ضمن خدمت عمومی می تواند به  این حوزه ها  اختصاص یابد .

دوره های عمومی که در سال های اخیر برگزار می شود ، غالبا مربوط به حوزه معارف و علوم دینی است . بعضی از این دوره ها عبارتند از : درس های از قرآن ( برنامه تلویزیونی ) ، آموزش فرهنگ و توسعه نماز ، آموزش اصول اعتقادی اسلام ، مبانی تربیت اسلامی ، سیره پیامبر اعظم ( ص ) ، حکومت مهدوی و وظایف منتظران ، آشنایی با اندیشه و افکار شهید مطهری ، آداب و اسرار نماز ، احکام زندگی در اسلام ، سیری در اندیشه های سیاسی اسلام ، آشنایی با سیره امام خمینی ،  تفسیر آیات برگزیده  و......

درست است که این دوره ها به افزایش آگاهی فرهنگیان در حوزه علوم دینی کمک می کنند اما  فرهنگیان علاوه بر معارف دینی ، به دانش هایی دیگری هم نیاز دارند  .

به نظر می رسد آموزش و پرورش در اجرای دروس دینی و  اعتقادی ، از  حوزه های علمیه سبقت گرفته است . این دوره ها اگر چه با  کد جدیدی معرفی می شوند اما  از نظر محتوایی تکراری هستند .

ظاهرا  از دیدگاه کارشناسان ضمن خدمت موضوعاتی چون محیط زیست ، علم ارتباطات ، میراث فرهنگی و تاریخی ، شناخت بیماری های خاص ، نظام آموزشی در کشورهای دیگر و ..... در آموزش و پرورش ما جایگاهی ندارند .

گسترش علوم و تحول نظام آموزشی ، شرایطی را پدید آورده  است که معلمان هم برای یادگیری الگوهای بهتر تدریس  نیاز دارند تا  دانش خود را  به روز کنند . اگر محتوای ضمن خدمت ها مناسب با نیازهای روز  باشد و توسط  کارشناس متخصص اجرا شود ، به روز رسانی دانش معلمان هم بهتر حاصل می شود .

گفتنی است که آموزش و پرورش در به کارگیری کارشناسان  و افراد متخصص در تدریس دوره های ضمن خدمت هم با موانعی روبروست که تامین اعتبار یکی از مهمترین عوامل است .

در سال های اخیر ضمن خدمت های غیر حضوری و مجازی نیز رایج شده است . محتوای این دوره ها نیز  غالبا در حوزه علوم دینی است . گاه  منبع آزمون ضمن خدمت ، کتابی است که  معرفی می شود و خرید آن کتاب  برای هر شرکت کننده در آزمون الزامی است !!!  در حالی  که  چند همکار و یا اعضای فرهنگی یک خانواده  می توانند به طور  مشترک  از یک کتاب استفاده  کنند ، در عمل این حق از آنان سلب می شود . معرفی کتاب هایی از طرف وزارتخانه به عنوان منبع  ضمن خدمت و تاکید بر این که  هر شرکت کننده باید کتاب مورد نظر را  تهیه کند ، معلوم می کند که پشت پرده این گونه ضمن خدمت ها ، جریان دیگریست . جریانی که درک  آن خیلی ساده است و  فرهنگیان به وضوح بیان می کنند  ولی از سر ناچاری و برای تکمیل امتیاز ضمن خدمت ، کتاب مورد نظر را تهیه می کنند  و در آن آزمون شرکت می نمایند

ظاهرا  هر گاه کتاب یک نویسنده به فروش نمی رود ، هیچ دیواری کوتاه تر از  دیوار فرهنگیان نیست که مسئولیت خرید  آن کتاب را  بر عهده گیرند . از آن جایی که  فرهنگیان برای تکمیل امتیاز ارزشیابی به ساعات ضمن خدمت  نیاز دارند ،   کتاب مورد نظر را تهیه می کنند . بدیهی است این شانس برای هر نویسنده ای فراهم  نمی شود که فروش کتابش  از جانب یک وزارتخانه حمایت شود و تا  آن نویسنده ، شاخصه های مورد تایید  را نداشته باشد ، چنین توفیقی برای کتابش حاصل نمی شود .

هر سال کتاب های گوناگونی در زمینه روان شناسی ، محیط زیست ، تاریخ و.... تالیف و ترجمه می گردد که بخشی از آنها در کتابخانه های عمومی هم یافت می شوند . تعدادی از  این کتاب ها می توانند به عنوان محتوای دوره  ضمن خدمت عمومی  برای  فرهنگیان در نظر گرفته شوند.

اگر برگزاری دوره های حضوری امکان پذیر نیست ، با معرفی منابعی می توان ، دوره های ضمن خدمت غیرحضوری  برگزار کرد . حتی می توان دست به ابتکار زد و به جای این که تمام فرهنگیان در یک دوره ثبت نام کنند ، می توانند دو سه منبع را در زمینه های مختلف با ساعت مساوی پیشنهاد دهند تا معلمان بر اساس علاقه و نیاز خود در یکی از آن دوره های مجازی شرکت کنند . متاسفانه  چنین رویکردی در آموزش و پرورش دیده نمی شود  و همچنان حوزه علوم دینی ، بیشترین حوزه ضمن خدمت های  مجازی است .

بررسی وضعیت فعلی دوره های ضمن خدمت نشان می دهد  که محتوای این دوره ها ، به یک بازنگری اساسی و به دور از تعصب نیاز دارد . دوره های عمومی چه به صورت حضوری چه مجازی  باید متناسب با نیازهای روز معلمان باشد  و  به  بهبود کیفیت تدریس کمک نماید .

در تبیین برنامه های آموزش و پرورش ، به  سند  تحول بنیادین آموزش و پرورش بسیار استناد می شود . آشنایی با اهداف این سند ، برای فرهنگیان  ضروری است ولی متاسفانه تا کنون دوره ضمن خدمت  یا  کارگاه آموزشی در جهت آگاهی از محتوای آن برگزار نشده است .

تغییر نظام آموزشی نیز  موضوع مهمی است که قبل از  اجرای آن لازم بود  آموزگاران از اهداف  و محتوای نظام آموزشی  ( 3-3- 6 ) ، آگاهی هایی کسب کنند . در حالی که با تغییر نظام آموزشی فقط برای تدریس کتاب های جدید ، چند ساعت ضمن خدمت تخصصی برگزار  شد .

آشنایی با سند ملی  2030  نیز  موضوع مناسبی بود که  برای  تفهیم و تشریح آن و تاریخچه ورود آن ، اطلاع رسانی در حد یک  جلسه ضمن خدمت عمومی لازم بود . هر چند محتوای این سند از یک سال قبل به اطلاع  نهادهای متولی آموزش و پرورش رسیده  و محتوای آن هنوز اجرایی نشده بود اما حاشیه ها و اتهام هایی که برای آن ساخته شد ، بیش از اصل  سند ، رسانه ای شد . انتظار می رفت که آموزش و پرورش به عنوان متولی اصلی نظام آموزشی برنامه ای در جهت آگاهی بخشی از محتوای این سند برای  کارکنان خود  برگزار کند و یا حداقل پاسخگوی شبهاتی باشد که دیگران از این سند  برداشت کرده اند اما مسئولینی که اطلاعات کامل تری  داشتند ، هیچ گامی در جهت روشنگری برنداشتند .

اظهارات دیرهنگام یکی از مسئولین  هم نوشداروی بعد از مرگ سهراب بود !

صرف نظر از این ها ، مسائل  متنوعی مانند  محیط زیست  ،  روانشناسی ،  نظام آموزشی کشورهای دیگر و.... موضوعات جذاب  و مفیدی هستند که می توانند منبع دوره های ضمن خدمت  باشند .

بررسی اجمالی  عناوین ضمن خدمت های عمومی ، انحصاری بودن محتوای  این دوره ها را  نشان می دهد . از آن جایی که در آموزش و پرورش فضای نقد ، چندان فراهم نیست ،  بررسی  محتوای تکراری ضمن خدمت ها مورد توجه قرار  نمی گیرد .

آموزش و پرورش مهمترین نهادی است  که با تربیت انسان سر و کار دارد . معلمان از ارکان اصلی  نظام  تعلیم  و تربیت  هستند . هر نوع سرمایه گذاری که برای آموزش معلمان  هزینه شود ، نتیجه اش تربیت  نسلی  باسواد ، اندیشمند  و مسئولیت پذیر خواهد بود که مدیریت آینده کشورمان  به دست آنهاست .  

سالهاست دوره های ضمن خدمت  مجازی حول یک محور خاص می چرخند . این تکرار ملال آور است . معلمان به جز تکمیل  ساعات ضمن خدمت ، هیچ انگیزه ای برای شرکت در این دوره ها  ندارند .

زمان آن رسیده است که مسئولین ضمن خدمت در  وزارتخانه این واقعیت را بپذیرند که  معلمان  علاوه  بر  آموختن علوم دینی ، به  علوم  و دانش های دیگر  هم نیاز دارند .

وقت آن رسیده  است تا به این پروسه ی تکرار خاتمه دهند و فرصت نقد را فراهم نمایند و  اجازه دهند ایده های نو  و اندیشه های خلاق در این عرصه  وارد شوند .

ده  بـار از ایـن  راه  بـدیـن خـانـه  بـرفـتـیـد

یک بـار از ایـن  خـانـه  بـر ایـن  بـام  بـرآیـیـد

چهارشنبه, 24 خرداد 1396 09:29 خوانده شده: 2436 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +15 -4 --
دبیر 1396/03/24 - 10:04
من ب شخصه تا حالا 10 تا از کتابهای شهید مطهری رو ضمن خدمت دادم
اما دریغ از ی دونه مرتبط با رشته ام يا نیازهای تدریسم
پاسخ + 0 0 --
معلم امیدوار 1396/03/24 - 13:57
شکی نیست ضمن خدمت دبیران و معلمان باید متناسب با کتب و رشته تدریسی باشد و بصورت مدرن و باکیفیت وموثر در فیش حقوقی
پاسخ + +9 0 --
محمود 1396/03/24 - 10:13
ممنون از نظرات ارزنده ای که متأسفانه هیچ گاه از سوی نظام تعلیم و تربیت ما مورد توجه نبوده و کلا در این نظام گوش شنوایی برای شنیدن صدای دانش آموزان، معلمان، والدین و کارشناسان وجود ندارد. بنده یکی از 10 هزار نفر قبول شده در آزمون 95 هستم. در بند 6دفترچه آزمون، آمده که ما در مهر 96 استخدام می شویم ولی مسئولین در روزهای گذشته، از یک دوره 1 ساله مهارت آموزی بدون حقوق که البته در این 1 سال ما باید شهریه که 10 تا 14 میلیون می باشد را خودمان بدهیم و در شهر دیگری دوره را سپری کنیم تا اینکه اگر خدا بخواهد و بعد از 1 سال در آزمون جامع قبول شدیم آن وقت در مهر 97 استخدام شویم. بسیاری از دوستان متأهل هستند و خرج یک زندگی روا می دهند نمی توانند یک سال دور از خانواده بوده بدون هیچ حقوقی، هزینه های میلیونی دوره را بدهند. خانم اشرفی زاده مشکلات در این نظام بسیار است. ممنون از صبر و تحمل شما
پاسخ + 0 0 --
علی شیخی 1396/03/24 - 15:34
شرمنده م که اینطور میگم . میخوام حساب کار دستت بیاد.
بخدا کنار خیابون سیگارفروشی کنی از معلمی با شرایط فعلی بهتره.
من سال 30 خدمت را سپری میکنم.امیدم این است کاری پیداکنم شاید بتونم خونه و ماشین بخرم.
الان هم منتظرم فرداشب یارانه بدن برای زن و بچه م خورد و خوراک ماه رمضان بخرم.
پاسخ + +14 -1 --
بیزار از معلمی 1396/03/24 - 10:13
سوال:
ضمن خدمت معلمان به سود چه کسانی است ؟
معلمان چقدر از این دوره ها بهره می برند ؟
در مقایسه با نهادهای دیگر؟؟؟
و اینکه ما چقدر به اندیشه های تکراری نیاز داریم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

بقیه سوالات با همکاران
فقط اینکه چه کسی قرار است پاسخگو باشد ؟
و در نهایت چه کسی اجرا کند؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1396/03/24 - 19:47
ضمن خدمت به این صورت اصلا ارزشی ندارد ضمن خدمت باید در مدرسه و با حضور استادی علاقمند برای معلمان برگزار شود نه اینکه نمره ای اینترنتی بیاوری و یا نیاوری که هیچ سودی از نظر آموزش علمی ندارد
پاسخ + 0 0 --
معلم امیدوار 1396/03/24 - 20:07
نهادهای دیگه شنیدم برا ضمن خدمت اضافه کار غذای خوب و تشویقی میدن تو سیستم ما تا سال قبل باید معلما خودشون پول میدادند!!!
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1396/03/26 - 00:43
پذیرایی از معلمان از طرف اداره های سراسر ایران کیک کیک کیک کیک کپک کپک واقعا خنده دار تر از این کجا وجود دارد کیک برای پیشرفت مفید است کیک بخورید ای شمع ها تا خوب بسوزید یه چای خرابه ای هم میدن معلوم نیست چند بار با اون چای دم کرده اند سه روز چهار روز خدا عالم است
پاسخ + +8 0 --
یارو احمق گیر آورده 1396/03/24 - 12:17
اتفاقا همین کلاسهای آبکی و ماست مالی کردن .... هست که به مصلحت نظام است.
پاسخ + +4 -1 --
رمضان زاده 1396/03/24 - 20:54
دست روی نکته خوبی گذاشتید.
باید یک بازنگری جدی در این مسئله صورن بگیرد. وقتی مردم در انتخابات به اصلاحات رای میدهند پس انتظار دارند که در بسیاری از موارد اصلاحات صورت بگیرد. سواد رایانه ای معلمان و تسلط آن ها در تایپ کافی نیست. چه بهتر که دانش روز دنیا را آموزش می دادند. معلمان نیازمند یادگیری مباحثی چون خلاقیت ،کارآفرینی و... هستند و بهتر است در رشته تحصیلی خود دوره بگذرانند.
پاسخ + +1 0 --
فرامرز 1396/03/25 - 17:26
موضوع بسیار مهمی مطرح شده است اصلا من نمی دانم چرا بیشتر کتابهای معرفی شده برای ضمن خدمت کتاب های مذهبی و به خصوص تالیفات شهید مطهری است مگر بعد از انقلاب ما دچار قحط الرجال شدیم که البته با توجه به انقلاب فرهنگی و پاکسازی دانشگاهها درجای خود تامل می طلبد اقایان مرتب بر اسلامی کردن تاکید دارند نظامی که با نام اسلام سرکار امده و با گذشت بیش از سی وهشت سال هنوز همین دغدغه دارد وراهکار را باز خوانی افکار مطهری که بیشتر مربوط به قبل از انقلاب بوده یک جای کارش عیب داره جالب این است که چه چپ و چه راست ریس جمهور شود ما در در حوزه ی پرورشی ملزم به رویه های تکراری و بی نتیجه هستیم شاید یکی از دلایل کنار گذاشتن فضای نقد و پزوهش است به هر حال در نظام ضمن خدمت باید به سایر حوزه های فکری و اثار دیگر نویسندگان توجه کرد اما تفکر جزم اندیش خیلی ها تا امروز مانع بوده است که تفکرات دیگر نیز جدی گرفته شود
پاسخ + +1 0 --
عدالت کور 1396/03/26 - 14:35
به مصلحت نظام نیست ما به معنای واقعی کلمه آپدیت و توانمند شویم. برا همین ماست مالی میکنن در این کلاسا
پاسخ + 0 0 --
مینا 1396/03/30 - 17:22
جناب نیک نژاد اعلام کرده اند 80 درصد معلمان از این دوره ها راضی اند وافعا این همه دروغ شرم اور است
ایشان بیان داشته ا ند که آپدیت شدن و اموزش معلمان از ضروریات است
مثلا اگر من معلم با تمام احترامی که به مقدسات قائلم واژهای آسمانی را امتحان ندهم توانایی تدریس نخواهم داشت ،جالب اینکه این دوره هاپولی شده معلوم نیست با چه کسانی قرارداد بسته اند و پول به جیب گشاد چه افرادی واریز میشود
خدا از شما نگذره که سیر نمیشید

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

خیلی زیاد - 12.1%
زیاد - 3%
تا حدودی - 8.5%
تاثیری ندارد - 10.8%
نوعی عوام فریبی و سرکار گذاشتن معلمان است - 65.6%

مجموع آرا: 305

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور