صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

رضا نیک اندیش/ کارشناس ارشد برنامه ریزی شهری

آیا خواسته های فرهنگیان پس از انتخابات باز به کما وعده های تو خالی انتخاباتی می رود ؟

مطالبات فرهنگیان و معلمان در دوران پساانتخابات   انتخابات با تمام فراز و نشیب ها با تمام تحولات اجتماعی به پایان رسیده و اکنون زمان عمل به وعده های داده شده به خصوص جامعه عمل پوشاندن به وعده های بخش فرهنگی با تمرکز بر مشکلات آموزش و پرورش و مشکلات منزلتی و معیشتی فرهنگیان است.
طی دوره 4 ساله پیش، هر زمان که صحبت از مشکلات می شد حواله به دوره چهار سال قبل آن می شد اما در این دوره با توجه به فرصت های سپری شده 92 تا 96 دیگر ارجاع مشکلات آموزش و پرورش به دور های گذشته توجیه پذیر نیست .

به عنوان فردی از افراد خانواده فرهنگیان و با توجه به ارتباط مستقیم و مداوم 20 ساله خود با همکاران اغلب خواسته های این بخش را به خوبی می شناسم خواسته های که در دو دسته آموزشی و پرورشی و معیشتی و منزلتی تقسیم بندی می شوند.

در بخش آموزشی و پرورشی به مواردی مانند: نگاه کاملا تخصصی به آموزش و پرورش، ممانعت از اجرای طرح های شتاب زده در کل مجموعه همانند 3 - 3- 6 (طرحی بی ثمر در بین معلمان) ، ارزش گذاری به معلمان به عنوان متخصصان داخل مجموعه برای ایجاد هر گونه تغییر، جایگزینی تحول پایین به بالا در مجموعه آموزش و پرورش به جای بالا به پایین، انتخاب وزیری قدرتمند از نظر چانه زنی و گفت و گو ، جلوگیری از عزل و نصب حزبی و جناحی به خصوص در بخش ریاست اداره های استان ها و شهرستان ها، تعریف یک استاندارد ملی برای کلاس درس ، استفاده مستقیم از معلمان دارای صلاحیت برای باز طراحی کتاب های درسی ، کیفی و کاربردی کردن ارزشیابی دانش آموزی، تغییر در نحوه تعیین مدیریت مدارس و واگذاری این بخش به صورت درون مدرسه ی، ایجاد فضای امن انتقاد آموزشی و پرورشی ، تغییر در آموزش های ضمن خدمت و کاربردی و تخصصی کردن این آموزش ها، عدم به کارگیری معلمان پایه های دیگر در مقاطع غیرتخصصی خود به خصوص در مقطع ابتدایی، تقویت دانشگاه فرهنگیان و استفاده از نیروهای متخصص داخل مجموعه آموزش و پرورش در این دانشگاه، تغییر در نحوه ارزشیابی معلمان و مدیران، عدم به کارگیری سرباز معلم و افراد بدون آموزش علمی و تخصصی در جایگاه معلم (در صورت به کارگیری این نیروها قبول مسئولیت خطاهای احتمالی این افراد توسط اداره کل آموزش و پرورش)، خارج کردن امور پرورشی مدارس از حالت ظاهری و فرمالیته، تعریف یک تقویم اجرای مدون سالانه پرورشی برای جلوگیری از اخلال در امور آموزشی، اصلاح و باز تعریف وظایف و فعالیت های پرورشی ، تشکیل کارگاه های پرورشی برای دانش آموزی در ساعات مدارس ، بالا بردن تخصص دبیران پرورشی ، ساماندهی نقل انتقالات به صورت ضابطه مند نه رابطه مند، روشن سازی وضعیت آزمون خارج از کشور و ... می توان اشاره کرد.

دسته دوم معیشتی و منزلتی : افزایش سهم بودجه ی آموزش و پرورش تا سقف 20 و حتی 25 درصد، افزایش سهم آموزش و پرورش در تولید داخلی 7 تا 8 درصد، سهم خواهی از منابع سهل الوصول دولت برای مجموعه همانند مالیات بر اجناس لوکس وارداتی، مشخص کردن وضعیت شغل معلمی به عنوان نیروی آموزشی یا کارمندی از مجموعه دولتی، اقدام به وعده های داده شده در گذشته و پایان دادن به عده های تو خالی، جلوگیری از رسانه ی کردن پرداخت ها، پرداخت مزایا به معلمان همانند سایر کارکنان دولت، بهره مندی واقعی معلمان از صندوق ذخیره خود، پاسخگو کردن مجموعه ی که طرح هر چند ابتر رتبه بندی را بایکوت کرده، اجرای نظام هماهنگ پرداخت حقوق، تعیین تکلیف وضعیت معلمان قراردادی و حق التدریس و نهضتی ، سامان بخشیدن به وضعیت دریافتی فرهنگیان بازنشسته ، باز تعریف مجدد نواحی محروم در مجموعه آموزش و پرورش (چگونه است یک منطقه در تعریف وزارت بهداشت محروم درجه 3 باشد اما همان منطقه در آموزش و پرورش برخودار محسوب شده است ؟)، فعال کردن مجدد تعاونی مسکن فرهنگیان و ... می توان اشاره کرد.
اگر مبنا بر این باشد که هرسال بگذرد و وعده روی وعده بیاید و کار کارشناسی اول انجام نشده وعده دیگری با نام دیگر جایگزین آن شود چه سودی دارد ؟
ضربه نهایی این همه تغییر عجولانه را خود مجموعه خواهد خورد زیرا در نگاه معلمان هم دیگر زمان بهانه آوردن تمام شده و هم موضوع حالت طنز تلخ پیدا کرده یک روز پیش دانشگاهی یک روز ترمی واحدی بعد سالی واحدی وطرح مضحک مجتمع وسپس 3 - 3- 6 فاجعه و یک روز هم 6 ساعت تدریس مدیران و صدها کار خام و ناپخته دیگر.
موارد بالا بخشی از مهمترین خواسته های آموزشی و پرورشی و منزلتی و معیشتی فرهنگیان است که کارکنان این مجموعه با جان دل درگیر آن هستند.
نظر شما همکارانی گرامی چیست ؟چه مواردی از قلم جا مانده است؟


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

چهارشنبه, 24 خرداد 1396 10:02 خوانده شده: 1424 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +12 -2 --
نظری 1396/03/24 - 11:38
نظر ما اینست که نسل سوم بعد از انقلاب فعلا دارد با تبلت و موبایل و ... بازی می کند و کار بدانجا رسیده که والدین هم دارند درگیر و معتاد تبلت و موبایل میشوند. تلویزیون هم با پخش پی در پی سریال و فیلم هایی که در خلا و بدور از دنیای واقعی توسط فیلم نامه نویسان توهم شده است و همچنین پخش خطابه های طولانی و تعریف و تمجید مجریان از مخاطبان، 24 ساعته آماده ارائه خدمات به مردم است. مردم به قدری مشغله ذهنی دارند که فرصت نمی کنند چند رکعت نماز بخوانند (البته به استثنای ماه مبارک رمضان) و یا دقایقی برای اصلاح امر دنیا و آخرت خود بیندیشند. در چنین شرایطی آموزش و تربیت نه تنها مطالبه مردم نیست بلکه تربیت درست و اصولی غیر ممکن هم هست. بنابراین اگر چه تلاش برای تغییر نگرش ها در مورد تعلیم و تربیت نسل جوان امری پسندیده است اما واقعیت را هم نباید از نظر دور داشت که معجزه در آموزش و پرورش رخ نخواهد داد.
پاسخ + +13 0 --
معلم امیدوار 1396/03/24 - 13:56
اولین برنامه وزیر ا.پ در کابینه12
ا سازمان نظام معلمی رتبه بندی عادلانه و نظام هماهنگ پرداخت
2تغییر بیمه تکمیلی از اتیه به ایران
3اصلاح قوانین نقل و انتقال و اعزام بخارج دبیران در جهت عادلانه شدن
4به رسمیت شناخته شدن اخراج و مردودی دانش اموز نماهای تنبل و درسنخوان
5امکان تحصیلات ارشد دبیران در دانشگاه فرهنگیان بخصوص در علوم پایه برای دبیران لیسانسه
6عدم اسکان معلمان در مدارس و اسکان و احترام در مراکز رفاهی ستادی ا.پ
7ارزشیابی سالیانه عادلانه و ضمن خدمت باکیفیت و موثر در حقوق
8 پرداخت حق التدریس دبیران با حقوق ماهیانه نه به شکل درصدی و هروقت داشتند بدهند
9....
ارسال به دفتر وزیر محترم باتشکرفراوان
پاسخ + 0 0 --
معلمی 1396/03/24 - 14:41
موافقم
پاسخ + 0 0 --
سیدمحمدرضاخادمی 1396/03/24 - 14:42
موافقم
پاسخ + 0 0 --
محمد حاتمی 1396/03/24 - 14:42
موافقم
پاسخ + 0 0 --
معلم امیدوارم 1396/03/24 - 14:44
فعلا که امیدوارم انشاا...مطلبات حق التدریس دبیران رسمی هم بزودی پرداخت بشه
پاسخ + 0 0 --
علی شیخی 1396/03/24 - 15:30
حالا ببینید روحانی با این برنامه ها چهههههههههههه مییییییییکنه!!!(بقول فردوسی پور)
خدا کنه 1400 زنده باشم و دروغهای روحانی و تیمش را برای صدای معلم یادآوری کنم و ...
پاسخ + 0 0 --
معلم امیدوار 1396/03/24 - 17:04
انشاا...
پاسخ + 0 0 --
معلمی 1396/03/24 - 20:06
6ماه حق التدریس دبیران رسمی کی پرداخت میشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ + 0 0 --
معلم ناامید 1396/03/25 - 03:03
این خواسته ها رو میشه به دفتر وزیر محترم برادر اشتیانی ارسال کنید؟ باتشکر
پاسخ + 0 0 --
مهربان توسی 1396/03/25 - 09:10
موافقم
پاسخ + 0 0 --
فردوس توسی 1396/03/25 - 09:11
من هم موافقم
پاسخ + +6 -2 --
ناشناس 1396/03/24 - 22:16
صددرصد شک نکنید
پاسخ + +6 -1 --
رصا 1396/03/25 - 03:51
باید دید آیا دولت روحانی حداقل روی معلمانی را که بار دیگر ایشان را علی رغم شناخت از عملکردش بویژه در آموزش وپرورش داشته رو سفیدمیکند یا بازهم باید از داشتن چنین همکارانی تاسف خورد و شرمنده شد
پاسخ + +1 -1 --
ناشناس 1396/03/25 - 19:49
جواب نویسنده: بله
پاسخ + +1 0 --
ناشناس 1396/03/26 - 07:23
وقتی که صحبت از اموزش و پروش میکنید بعضی نیروها اصلا تو این ارگان به چشم نمیاد ( نیروهای خدماتی ) که واقعا یکی از اصلترین نیرو در مدارس میباشند پس فقط معلم نیست که زحمت میکشد که فقط چشم روی معلم است نه به نیروهای خدماتی که صبح ساعت 7میان بعدازظهر ساعت 7 میرن ..لطفا بداد این نیروهای زحمتکش ( خدماتی ) که واقعا حقوق انها کمترین حقوق میباشد لطفا اطلاع رسانی کنید تا مشکلات این قشر نیرو حل شود
پاسخ + 0 0 --
معلم بدهکار 1396/04/04 - 13:18
خدایا دادما را ازاینها بگیر طلبکارحق التدریسم وبدهکارمردم

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

خیلی زیاد - 12.1%
زیاد - 3%
تا حدودی - 8.5%
تاثیری ندارد - 10.8%
نوعی عوام فریبی و سرکار گذاشتن معلمان است - 65.6%

مجموع آرا: 305

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور