صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

گروه اخبار/ عضو هیات رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اعتقاد دارد متاسفانه کسری بودجه آموزش و پرورش همواره دلیلی برای بوجود آمدن تاخیر در پرداخت نشدن مطالبات معلمان حق‌التدریس بوده است.

دوشنبه, 18 آبان 1393 21:30

سخنی با علی پورسلیمان

آذربایجان غربی

منتشرشده در نامه های دریافتی

مرا بر آن داشت تا برای پاسداشت فرهنگ ایرانی و اخلاق انسانی ، متنی بر مبنای وظیفه ی معلمی و شغلی خود بنویسم/ از آن محل رفتیم . مدت ها کلاه می گذاشتم و جایی می رفتم / اگر تاریخ به عقب برگردد هرگز آن کار را تکرار نمی کنم/ من عذرخواهی کردم و به اشتباهم اقرار کردم و حتی اگر شرایطش بود می گفتم غلط کردم/ نظام آموزشی و تعلیم و تربیت ما از سویی و نهادهای تصمیم گیر و تصمیم ساز اعم از ارگان هایی که از حقوق بیت المال ارتزاق می کنند و رسالت فرهنگ گستری و ارزش آفرینی برای خود تعریف کرده اند و شخصیت های مرجع یا رسانه های صوتی و تصویری و نوشتاری و مجازی ، اگر نگوییم خود ، نقش تخریبی در قانون گریزی و قانون شکنی یا تهدید و تجاوز به حقوق دیگری داشته اند ، دست کم در مقابل چنین رفتارهای مذموم و فرهنگ سوزی سکوت اختیار کرده اند و با مماشات و سلب مسئولیت از خود ، مشوق و موید در استمرار رذیلت های اخلاقی یا قانون شکنانه شده اند/ باید سازوکاری  اندیشیده شود و برنامه هایی لحاظ شود تا بتواند مروج و مشوق مدارا ، صبر و شکیبایی ، متانت و بردباری و تسامح و دگربینی و دگرپذیری و پرهیز از قضاوت ها و داوری های یک طرفه و یک سویه باشد و شیوه ی خویشتن داری و خشونت پرهیزی را آموزش دهد و موهبت زیست مسالمت آمیز و اخلاقی را  در جان و روحشان نهادینه کند/ نمونه رفتار شناسی آنچه که با یک هنرمند نامدار چون علیرضا افتخاری و یا مورد اخیر در وادی دیگری [ کشف حجاب آزاده نامداری ] زنگ هشداریست که مسئولان را به تامل جدی و تجدیدنظر در شیوه های تربیتی و تبلیغی وادارد و به جای توجه به معلول ها یاحتی به نوعی قربانیان این شیوه ها به علت ها پرداخته شود ....

منتشرشده در یادداشت
جمعه, 05 مرداد 1396 06:55

اعترافات یک معلم

 در ادامه به موضوع روز و یک درد کهنه خواهم پرداخت/ در اوّلین سال خدمتم زورم به معلّمان نمی‌رسید/ من بیشتر از اینکه سخت‌گیر باشم جوگیر بودم و ناآشنا به وظایف و مسئولیت‌هایم/ آن خط‌کشی که به این بهانه پشت دست بچّه می‌کوبی، صددرصد به او لطمه می‌زند/ شیوه‌ای که من برای نظارت به‌کار می‌بردم از بیخ و بن غلط بود. در این میان اصرار به حضور همه‌ی بچّه‌ها در مناسک مذهبی چون نماز جماعت با به‌کارگیری زور و تهدید از آن دست مسائلی‌ست که یادآوری‌اش هنوز دلم را سخت می‌آزارد/ در چنین شرایطی تقیه کردم/ سنگینی نگاهی را روی خودم حس کردم. به سمت آن نگاه برگشتم/ مرا قضاوت کرده‌اند. شاید منصفانه و شاید هم بی‌رحمانه. اگر این قضاوت به خاطر تفاوت منِ سخت‌گیر مدرسه و منی بود که آن‌شب در خیابان دیده بودند، آن‌ها را محق می‌دانم/ من ماندم و کوله‌باری از آموخته‌ها و طلب حلالیت‌ها....

منتشرشده در یادداشت

به نظر می رسد با گذشت بیش از دو دهه از تصویب و ابلاغ این قانون متاسفانه آن گونه که تصور می شد این قانون نتوانسته است به اهداف خویش دست پیدا کرده و یا به وظایف قانونی خویش در حد مطلوب عمل نماید/ " خیلی از رؤسای آموزش و پرورش از اختیارات خود بی‌خبر هستند . ما آسیب شناسی کردیم دیدیم خود گردانندگان جلسات که اختیارات خوبی دارند، نمی توانند از این اختیارات استفاده کنند. ما به آنها آموزش می دهیم تا به قانون شوراها اشراف پیدا کنند" /" آموزش و پرورش راه دیگری جز تقویت شوراها برای حل مشکلات خود ندارد ... "/ شهردار آمل هیچ گاه در جلسات شورای آموزش و پرورش حضور نیافته است/ فرماندار سنندج در 25 شهریور 1395 و در ششمین جلسه شورای آموزش و پرورش ضمن ابراز تاسف از عدم حضور بسیاری از مسئولان در جلسات شورای آموزش و پرورش تاکید می کند که چرا در جلسات آموزش و پرورش که مستقیماً با جامعه و زیربناها ارتباط دارد شرکت نمی‌کنند، در حالی که برای جلسات و مراسماتی که بسیار کم‌ اهمیت‌تر هستند حضور فعال دارند/ مطابق بند 2 یکی از وظایف این شورا ، تصویب تقویم آموزشی مناطق تابعه با توجه به شرایط اقلیمی و جمعیتی هر منطقه می باشد/ با وجود این تاکید در قانون می بینیم که در بحث آلودگی هوا «لایحه لغو قانون بازگشایی مدارس در اول مهرماه هر سال» با درخواست قید دو فوریت برای طرح در مجلس شورای اسلامی تصویب و همزمان مقرر می شود وزارت آموزش و پرورش «طرح تقویم جدید آموزشی کشور» را پس از تأیید کارگروه کاهش آلودگی هوای کلانشهرها جهت تصویب نهایی به هیأت وزیران ارائه کند. اما این لایحه توسط مجلس بعدا رد می شود/ حتی این شورا مطابق قانون می تواند در بهبود و ارتقای اقتصاد آموزش و پرورش و معیشت معلمان تاثیر به سزایی داشته باشد که متاسفانه تاکنون مسکوت مانده و پی گیری نشده است/ یک درصد از بهای فروش کالا و خدمات کارخانه‌ها و مؤسسات خدماتی و تولیدی استان که از طریق شورای استان میان مناطق توزیع‌ می‌شود/ تا پنج درصد عوارض صدور پروانه‌های ساختمانی، تفکیک زمین ها، پذیره و نوسازی علاوه بر عوارض مذکور را که شهرداری ها دریافت می‌کنند/بند 3 از این ماده آن گونه که در قانون آمده است عمل نشده است و شهرداری ها به آموزش و پرورش بدهکارند و حاضر به تمکین در برابر قانون نیستند/ با وجود این صراحت در قانون متاسفانه برخی از جریان های سیاسی و حتی نمایندگان مجلس که قاعدتا باید حافظ و ناظر قانون باشند به این مساله اعتراض می کنند و در زمان وزارت آقای فانی با عوام فریبی ، وزیر آموزش و پرورش را به " مدرسه فروشی " متهم کردند/ مطابق این قانون ، منابع مالی برای وزارت آموزش و پرورش تعیین و تصویب گردیده است اما مهم این است که اصولا نظارت و پی گیری در مورد اجرای این مواد قانونی نزد مسئولان و نهادهای نظارتی آن گونه که شایسته و بایسته است وجود ندارد/ هنگام معرفی برنامه  وزرای آموزش و پرورش، " تمرکز زدایی " تقریبا پای ثابت موارد و بندها است .این قانون در صورت اجرای درست و همه جانبه یکی از ابزارهای مهم در جهت تمرکززدایی از ساخنار آموزش و پرورش است که متاسفانه در زمان وزارت دانش آشتیانی هم از حد شعار فراتر نرفت/ متاسفانه در برخی استان ها مشاهده شده است که  استاندار ( رئیس شورای آموزش و پرورش استان ) در عزل و نصب مدیران آموزش و پرورش شهرستان های تابعه وارد گردیده است و حتی جلوی برخی نشست ها و جلسات تودیع و معارفه را گرفته است/ هر چند مطابق این قانون این ممکن است از اختیارات استاندار باشد اما باید بدانیم که قانون شوراهای آموزش و پرورش باید به صورت کامل اجرا شود و نباید به صورت سلیقه ای  و یا ناقص عمل شود/ قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش زمینه ای مناسب برای " مردمی کردن آموزش و پرورش " بوده و پتانسیلی قابل توجه برای شکل گیری عزم ملی برای ارتقای جایگاه آموزش و پرورش نزد جامعه و برنامه ریزان و سیاست گذاران دارند

 

منتشرشده در دیدگاه

وزیر آموزش و پرورش در دولت دوازدهم  اگر لختی واقع بینانه بنگریم و تامل کنیم آقای فانی انتخاب شد تا بتواند نابه سامانی ها٬کمبودها٬ تبعیض های نظام آموزش وپرورش و کم توجهی به معیشت همکاران را  که ریشه دار بود نمایان کند و همین طور هم شد .
مطمئنا دولت کارنامه آقای فانی را در دست داشت ولی شاید به دلیل محدودیت منابع یا اولویت ندانستن آموزش و پرورش وی را برگزید تا بتواند  گلایه ها و اعتراضات فرهنگیان را از خود به وی متمایل کند که به نظر بنده به خوبی هم موفق بود و همه به یاد داریم که همه همکاران منتقد ایشان بودند و مشکلات را ناشی از وزارت ایشان می دیدند.
در آستانه انتخابات دولت که  رای فرهنگیان را تاثیرگذار می دانست با یک تاکتیک بسیار مناسب آقای دانش را به جای آقای فانی نشاند تا بارقه امیدی که همیشه پس از تغییر روشن می شود٬در دل فرهنگیان روشن شود و این گونه هم شد و تاثیر خود را در انتخابات گذاشت.
البته تاحدی وعده بی سرانجام افزایش ۲۰درصدی هم بی تاثیر نبود!


و اما اکنون:
اگر وزیری قوی و کارآمد و با سابقه درخشان پیشنهاد دولت بود٬شک نکنید که آموزش و پرورش به عنوان اولویت مهم این دولت انتخاب شده و منتظر روزهایی خوب برای آموزش وپرورش و آینده فرزندان ایران زمین باشید و به تبع آن روزهایی بهتر برای میهن عزیزمان ایران ؛ اما اگر غیر از این بود بی شک قرار است عدم توجه مستمر به آموزش و پرورش به گردن وزیری بی لیاقت بیفتد که کارنامه مشخصی پیش دولت داشته و دارد.
نمونه آن در دولت قبل (یازدهم) دراولویت قرار گرفتن سلامت یا به سرانجام رسیدن مذاکرات هسته ای بود که سوای کارآمدی دو وزیر محترم متبوع یعنی آقایان هاشمی و ظریف ٬قراربود این اتفاق ها بیفتد که با مدیریت پخته این دو بزرگوار انجام شد و به اسم این دو عزیز در تاریخ ثبت گردید و محبوبیتی برای آنها کسب شد.
اگر اولویت٬ آموزش وپرورش در این دولت نباشد شخص باکفایت و درایت نیز آبروی خود را خرج نخواهد کرد و در این بین کنار کشیدن آقای نجفی از این گود نشانه خوبی نیست!

شاید شهرداری تهران و بودجه هنگفت آن مکان بهتری برای استمرار و فزونی محبوبیت دکتری باشد که شاید سودای پست های کلیدی تر نظام در آینده را در سر داشته باشد.
به امید آنکه اولویت دولت دوازدهم آموزش و پرورش باشد و با در نظر گرفتن بودجه لازم و وزیری لایق ٬هدف تامین شود که نسخه پیشرفت و آبادانی هر کشور در این مهم نهفته است.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

آنچه در هياهوي اين خبر به صورت جدي مورد پرسش خبرنگاران قرار نگرفت؛ چرايي عدم پذيرش مسووليت اين نهاد توسط دكتر دانش‌آشتياني با وجود حضور كوتاه‌ مدت فعلي وي در اين پست و داشتن برنامه‌هاي كوتاه‌مدت و بلندمدت و باتوجه به تداوم گفتمان اصلاح‌طلبي دولت يازدهم است/ آيا علت نپذيرفتن اين پست در دولت دوازدهم توسط ايشان ريشه سياسي دارد/ دكتر دانش‌آشتياني به شهادت مخالفين او در راي اعتماد براي تصدي وزارت علوم در ابتداي دولت يازدهم، همچنين تصدي وي در وزارت آموزش و پرورش، يكي از حاميان جدي دولت بوده و از پشتوانه اصيل اصلاح‌طلبي و پيشينه مذهبي خانوادگي برخوردار است و حتي در عمل نيز با مخالفان سياسي خويش نهايت مدارا و مروت را مطمح نظر قرار داد به طوري كه در حال حاضر تعدادي از مديران دولت قبل كماكان مشغول فعاليت هستند/ آيا مساله سند ٢٠٣٠  عامل اين موضوع بوده است/ اصل اين سند و مقدمات اجرايي قبل از حضور ايشان در وزارت آموزش و پرورش تهيه شده است/ پيگيري ١١ هزار ميليارد تومان مطالبات تلنبارشده فرهنگيان طي ١١ سال گذشته است كه در دوران كوتاه تصدي ايشان بر وزارت آموزش و پرورش پرداخت شده است/ دكتر دانش‌آشتياني در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه بارها اعلام كرده‌اند كه راه برون‌رفت از مشكلات آموزش و پرورش، تبديل مساله «آموزش» به گفتمان ملي و مساله نظام است/ معضلات و موانع عديده‌اي كه ريشه در تفكر بسته و سنتي به موضوع حاكميت و سياست دارد، شرايط را براي ادامه همكاري آنان محدود و بعضا مسدود كرده است/ اين موضوع با نگاه منطقه‌اي برخي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، سهم‌خواهي برخي جريانات سياسي و فشار بخشي از تشكل‌هاي صنفي در عزل و نصب‌ها كار را به جايي مي‌رساند كه آنها در پشت سپر به ظاهر نمايندگي حدود يك ميليون معلم، خواسته نابه جاي خود را از وزير مطالبه مي‌كنند بدون آنكه در وراي اين توقعات دنبال رفع دغدغه‌هاي كلان آموزش و پرورش باشند

منتشرشده در یادداشت

بررسی ها نشان می دهد که عامل مهم وضعیت نابه سامانی کشور همین سیستم معیوب غیر پاسخ گوست که روند کشور را عقبگرد داده است/ دادن مجوز حفر بیش از یک میلیون حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق موجب خشک شدن قنات ها (بیش از ۵۰۰۰۰ قنات)، دریاچه ها، تالابها و آبخوانها در کشور شده است به طوری که هم اکنون دریاچه ارومیه عبرت جهانیان است/ وزارت آموزش و پرورش به عنوان اصلی ترین، اصیل ترین و پایه ی همه ی وزارتخانه های کشور است که طی یک دوره چهل ساله، اینک باتلاقی است که کسی جرات نزدیک شدن به آن را ندارد/ به جز دو وزارتخانه نفت که در دو دوره در دست وزیری مجرب بوده و وزارت خارجه که در یک دوره توسط دکتر ظریف اداره شده، سایر وزارتخانه ها کارنامه قابل قبولی نداشتند/ وزارت علوم که باید پایگاه علم و آزاد اندیشی باشد با سرکوب اساتید و دانشجویان در برهه هایی شان و منزلت این جایگاه را تا به حد پایگاه بسیج محله پایین آمد. تقویت تشکل های تندرو، نادیده گرفتن گروه های خوشفکر، وضعیت تجهیزات و …/ ریاست جمهوری که در یک دوره هشت ساله دولت های نهم و دهم به چه کسی سپرده شد که کشور سقوط کرد؟ آیا واقعا در کشور زن یا مردی وجود نداشت که بتواند بهتر از احمدی نژاد کشور را پیش ببرد/ ساخت هفتاد هزار مسجدِ در دست احداث در کشوری که میلیونها جوان بیکار و بی ازدواج و بی مسکن هستند چه توجیهی دارد/ فرار مغزهای پرتوان کشور را چه کسانی رقم زده اند/ نادیده گرفتن نیمی از پتانسیل مدیریتی در کشور و سپردن کل مدیریت ها به دست نیمی دیگر/ امروز کشور به شدت نیازمند نگاهی نو در مدیریت است/ سالهای سال به این بهانه که زنان توانایی مدیریت در رده های بالا را ندارد این پتانسیل را نادیده گرفته اید. اکنون که زنان توانا قد علم کرده اند بهانه آقایان این است که زنان تجربه مدیریتی لازم در مدیریت های کلان را ندارند/ مگر شما آقایان که در یک دوره چهل ساله مدیریت های کلان را قبضه کرده اید و با ایجاد حلقه مدیریتی بسته، با نگاه “رفیق بازی” فقط خودتان را دور ایران چرخانده اید از بدو تولد مدیر بوده اید؟ آیا اساسا به جوانان و زنان اجازه ورود به حلقه ناکارآمد مدیریتی خودتان را داده اید که اکنون توقع رزومه پر و پیمان و تجربه زیاد از آنها را دارید/ امروز کشور به خاطر سوء مدیریت ها با نگاه مردسالار در تمام حوزه های از هم گسسته و فروپاشیده است/ زنان به دلیل وجود اندیشه مدیریتی همه جانبه نگر، مدیریت مادرانه، نه منفعت طلبانه، دلسوزی، تعهد و قانون گرایی، کارآمدتر و کاراتر از مردان عمل می کنند

منتشرشده در یادداشت

نظرسنجی

اجرای رتبه بندی پس از دو سال چه تاثیری در کیفیت آموزش داشته است ؟

عالی - 6.3%
خوب - 6.5%
تاثیر چندانی نداشته است - 29%
رتبه بندی فقط به ایجاد نارضایتی بیشتر معلمان و تبعیض درون سازمانی انجامیده است - 58.2%

مجموع آرا: 414

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور