صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

امیرحسین محمودوند/ فعال سیاسی و دانشجوی دانشگاه فرهنگیان تهران

نقدی بر عملکرد انفعالی مسئولین دانشگاه فرهنگیان در زمینه تقویت تشکل های دانشجویی : دانشگاه منزلگاه آزادی و آزادگی است

با روی کار آمدن دولت یازدهم بارقه های امید در دانشگاه ها ظهور کرد و دولت تاحدودی فضای سیاسی دانشگاه ها را به نقطه مطلوب نزدیک تر کرد/ بخشی از این قضیه به  تازه تأسیس بودن این دانشگاه برمی گردد و البته بخش اعظم دیگر آن ناشی از عملکرد ضعیف و محتاطانه مدیران این دانشگاه  است/ برخی مسئولین دانشگاه فرهنگیان  اسباب ناخرسندی دانشجویان گردیده‌اند/ برخی دخالت‌های غیرمتعارف در شیوه برگزاری برنامه‌ها صورت می پذیرد به شکلی که ماهیت برنامه‌های درخواستی به‌ کلی دگرگون شده و در نهایت، صدور مجوز با تعویق و تعلیق مواجه می‌شود/ یک نگاه بسیار نامناسب و محدود کننده ای در بین دانشجویان دانشگاه فرهنگیان به واسطه ی رفتار مسئولین ایجاد شده است که دانشجویان نمی توانند رفتار آزادانه و خلاقانه ای در دانشگاه داشته باشند چرا که به واسطه ی این که استخدام شان موقت است همواره به صورت ناخودآگاه خودشان را در معرض تهدیدات شغلی در مدت تحصیل می بینند/ پویایی دانشگاه، پویایی جامعه است

نقدی بر عملکرد دانشگاه فرهنگیان و سخن دانشجو معلمان

ناگفته پیداست که تشکل‌های دانشجویی در ایجاد فضای توأم با نشاط و سرزندگی در محیط دانشگاه ها نقش بی بدیلی دارند.
جایگاه و اهمیت به سزای تشکل های  دانشجویی و نقش آن ها در بروز و ظهور توانمندی نخبگان دانشجویی و حضور تاثیر گذار این تشکل ها در سطح دانشگاه ها و حتی فضای عمومی جامعه بر کسی پوشیده نیست و این تشکل ها همواره به مثابه دیده بان دلسوز سپهر سیاسی کشور عمل کرده اند.
خوشبختانه با روی کار آمدن دولت یازدهم بارقه های امید در دانشگاه ها ظهور کرد و دولت تاحدودی فضای سیاسی دانشگاه ها را به نقطه مطلوب نزدیک تر کرد.

متأسفانه در دانشگاه فرهنگیان تشکل های دانشجویی هنوز به شرایط ایده آل خود نرسیده اند و در قیاس با تشکل های فعال در سایر دانشگاه های کشور ده بر هیچ عقب هستند.

بخشی از این قضیه به  تازه تأسیس بودن این دانشگاه برمی گردد و البته بخش اعظم دیگر آن ناشی از عملکرد ضعیف و محتاطانه مدیران این دانشگاه  است.

با روی کار آمدن دولت دکتر روحانی که توقع می‌رفت رویکردی امیدبخش و متفاوت از دولت قبل در دانشگاه فرهنگیان و خصوصا در حوزه تشکل های دانشجویی این دانشگاه ظهور و بروزکند، شوربختانه برخی مسئولین دانشگاه فرهنگیان  اسباب ناخرسندی دانشجویان گردیده‌اند.
عدم اشراف به معضلات و دغدغه‌های راستین دانشجویان موجب گردیده است که خواسته‌ها و مطالبات مهم و حیاتی دانشجو - معلمان نادیده گرفته شده و فضای دانشگاه روزبه‌روز سیر ناامیدکننده‌ای را طی کند.
متأسفانه جلوگیری از برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی تشکل‌های دانشجویی منجر به عدم همگرایی در فعالیت تشکل‌ها و نارسایی در پیش‌برد اهداف کلان و جامع دانشجویی می‌گردد.
برخی دخالت‌های غیرمتعارف در شیوه برگزاری برنامه‌ها صورت می پذیرد به شکلی که ماهیت برنامه‌های درخواستی به‌ کلی دگرگون شده و در نهایت، صدور مجوز با تعویق و تعلیق مواجه می‌شود.
 اِعمال سلایق شخصی در صدور مجوز برای میهمانان و سخنرانان توسط هیات‌های نظارت که موجب سردرگمی و برهم‌خوردن برنامه‌های موردنظر می‌شود، از دیگر مصائب پیش روی تشکل های دانشجویی  دانشگاه فرهنگیان است.به علاوه یک نگاه بسیار نامناسب و محدود کننده ای در بین دانشجویان دانشگاه فرهنگیان به واسطه ی رفتار مسئولین ایجاد شده است که دانشجویان نمی توانند رفتار آزادانه و خلاقانه ای در دانشگاه داشته باشند چرا که به واسطه ی این که استخدام شان موقت است همواره به صورت ناخودآگاه خودشان را در معرض تهدیدات شغلی در مدت تحصیل می بینند.
 این انفعال و بی‌انگیزگی بیش و پیش از همه باید هشداری برای دولت تدبیر و امیدی باشد که ثمره شور و حرکت‌آفرینی فرهنگیان٬ دانشجویان و دانشگاهیان است.
آنچه گفته شد مشتی از خروار مشکلات دانشجو - معلمان در این برهه است.
 امید است با پیگیری مستقیم وزیر  محترم شاهد اتخاذ تدابیر اصولی و قانونمند در حل هرچه سریع‌تر مشکلات ذکر شده باشیم.
بدون شک با رفع محدودیت ها و تسهیل در شکل‌گیری تشکل‌ها، کانون‌ها و اتحادیه‌های صنفی و دانشجویی در  دانشگاه فرهنگیان، عزم و امیدِ تحول‌خواهی، فضای دانشگاه را آکنده خواهد نمود.

پویایی دانشگاه، پویایی جامعه است.
فراموش نکنیم که دانشگاه منزلگاه آزادی و آزادگی است.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

شنبه, 14 مرداد 1396 11:46 خوانده شده: 952 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +2 0 --
خدایی 1396/05/14 - 13:57
درود بر بزرگ مرد دغدغه مند و همیشه در صحنه جناب محمودوند

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

خیلی زیاد - 12.1%
زیاد - 3%
تا حدودی - 8.5%
تاثیری ندارد - 10.8%
نوعی عوام فریبی و سرکار گذاشتن معلمان است - 65.6%

مجموع آرا: 305

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور