صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

معلم/ کارشناس ارشد - تهران

چرا مسوولین آموزش و پرورش در ادامه تحصیل فرهنگیان مانع تراشی می کنند ؟ یک پیشنهاد برای مسئولان

گروه گزارش/

حدم دو سال است که معلمان در زمینه ادامه تحصیل خود با مشکلات و موانعی رو به رو شده اند .

متاسفانه تاکنون نه مسئولان سازمان برنامه و بودجه و نه وزارت آموزش و پرورش پاسخی قانع کننده برای این تصمیم ارائه نکرده اند .

« صدای معلم » اخیرا در مطلبی با عنوان " حرکت قابل تقدیر و البته دیر هنگام وزیر آموزش و پرورش و چند پرسش " ( این جا ) نوشت :

پرسش نخست صدای معلم آن است که وزیر محترم آموزش و پرورش چگونه فرصت می کنند تا هم زمان با ایفای امور مربوط به خود به عنوان " بالاترین مقام اجرایی " که سکان بزرگ ترین و پرجمعیت ترین وزارتخانه دولت را بر عهده دارند ( دوسوم کارکنان دولت مربوط  به دو وزارتخانه آموزش و پرورش و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هستند ) و یک کار تمام وقت بوده و نیاز به تمرکز زیاد و وقت گذاری لازم دارد به تحصیل در مقطع دکتری مشغول باشند ؟

مشاهده شده است که برخی مسئولان ستادی وزارت آموزش و پرورش هم زمان با پست اجرایی خویش عضو هیات علمی دانشگاه هستند .

آیا این گونه افراد نیز می توانند در کار خویش از کارایی و بهره وری لازم برخوردار باشند ؟

یکی از موضوعات مهم و چالش برانگیز در سال های اخیر وضعیت چگونگی ادامه تحصیل فرهنگیان بوده است که نارضایتی ها و انتقادات بسیاری را به همراه داشته است .

در حالی که وضعیت آموزش های ضمن خدمت معلمان از کیفیت و فرآیندهای قابل قبول و استاندارد برخوردار نیست وزارت آموزش و پرورش موضوع ادامه تحصیل معلمان را با موانعی رو به رو کرده است .

هنوز مسئولان سازمان برنامه و بودجه و نیز وزارت آموزش و پرورش و علی رغم انتقادات بسیار دلایل و یا براهین منطقی و قابل دفاعی برای این مصوبه خود ارائه نکرده اند ....

آیا معلمان نیز می توانند مانند وزیر آموزش و پرورش و برخی از مسئولان ستادی و اداری وزارت آموزش و پرورش از موقعیت  هم زمان ادامه تحصیل و اشتغال و احتمالا برخورداری از مزایای آتی آن برخوردار باشند ؟

« صدای معلم » همچنان آماده دریافت پاسخ مسئولان می باشد .

مطلب زیر در همین رابطه توسط یکی از معلمان برای صدای معلم ارسال گردیده است .

ادامه تحصیل فرهنگیان و سکوت سازمان برنامه و بودجه و وزارت آموزش و پرورش

 در بیش از دو  سال اخیر با صدور بخشنامه هایی از جمله 170061 مورخه 23 / 12 / 1393   23/12/1393 سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و همچنین 11/710 مورخ 17 / 6 / 1394  وزارت آموزش و پرورش ، ادامه تحصیل و همچنین اعمال مدرک تحصیلی معلمان بیش از یک مقطع از بدو استخدام ممنوع اعلام شده است . همچنین در بخشنامه ی دیگری شرط ادامه تحصیل دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان حداقل سه سال سابقه تدریس در نظر گرفته شده است .
پس از ملاحظه چنین بخشنامه هایی اولین سوالی که در ذهن هر خوانند منصف، ایجاد می شود این است که چرا مدیران سازمانی که به لحاظ راهبردی و  توسعه همه جانبه در سند چشم انداز، کلیدی ترین ساز مان کشور محسوب می شوند ... دست به اتخاذ چنین تصمیمات ناشیانه و ناپخته ای می زنند.

البته تعجب زمانی بیشتر می شود که مشخص می گردد هیچ دلیل موجه، معقول و قانونی در پس این تصمیمات نیست ؛  وقتی دلیل را از مسئولین جویا می شویم ابتدا به مواد قانونی استناد می کنند که کارمندان را از تحصیل در ساعات کار منع کرده و یا  مأموریت تحصیلی را منتفی دانسته است. اما بسیاری از همکاران محترم ما کارکنان تمام وقت سازمان نیستند و  ادامه تحصیل شان مواد قانونی مذکور را نقض نخواهد کرد.

کار که به اینجا می رسد پاسخ مسئول محترم شفاف تر می شود :

می خواهید دکتری بگیرید و از  آموزش و پرورش خارج شوید؟!

ما اجازه نمی دهیم....

در ارتباط با توقف سه ساله دانشجو معلمان نیز به همان دلایل فوق هیچ دلیل قانع کننده ای ارائه نمی شود و تنها معنی که از این رویکرد استنباط می شود آن است که در طی سه سال توقف مطالب علمی رفته رفته از ذهن فراموش شوند و فرهنگی محترم در رقابت با دیگر داوطلبین شانس کمتری در آزمون سراسری تحصیلات تکمیلی داشته باشد.و به این ترتیب می خواهند به زعم خودشان منابع انسانی مد نظر خود را  داخل سازمان نگه دارند. اما واقعا راه حل این است؟!

یک مدیر سرآمد این گونه موجبات تعالی نیروی انسانی سازمان مطبوعش را فراهم می نماید؟!

EFQM ادعایی حضرات واقعا این است!؟

ادامه تحصیل فرهنگیان و سکوت سازمان برنامه و بودجه و وزارت آموزش و پرورش

پر واضح است که خیر و مسئولین محترم به جای استفاده از مهارت های ادراکی خویش که امید است واجد آن باشند! راحت ترین راه و دم دستی ترین راه حل را بدون توجه به نتایج دهشتناک برای آینده کشور در نظر گرفته اند.
بنده به عنوان یک فرهنگی و کارشناس ارشد مدیریت آموزشی که تز ارشدم را در حوزه تعالی سازمانی به انجام رسانیده ام، برای این موضوع راه حلی دارم که در صورت وجود گوش شنوا دغدغه مسئولین را در قبال حفظ منابع انسانی تأمین می نماید.
پیشنهاد می کنم شرایطی شبیه هیئت علمی دانشگاهی برای فرهنگیان در نظر گرفته شود و چنانچه همکاری شرایط و امتیازات را احراز کرد حقوق هیئت علمی دریافت نماید . این تصمیم دست کم دو موهبت برای سازمان آموزش و پرورش در پی خواهد داشت.

اولا انگیزه ای برای ادامه تحصیل همکاران فرهنگی خواهد شد و ثانیا جلوی خروج منابع انسانی را از این سازمان کلیدی، خواهد گرفت و در مجموع موجب تعالی منابع انسانی در سازمان آموزش و پرورش خواهد شد.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

یکشنبه, 23 مهر 1396 09:51 خوانده شده: 2185 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +12 -1 --
مینوامامی 1396/07/23 - 10:36
با سلام، در اخبارآمده بود که قرار است رتبه بندی معلمین همانند هیات علمی دانشگاها گردد. همه تحصیل کردگان سطوح بالا
بعنوان افراد تحت متبوع وزارت آموزش و پرورش، حق برخورداری از امتیاز مدرک را دارند. اما دو ترس جدایی آنان از وزارت و افزایش سطح حقوق، وزارت را مجبور به سد تحصیل نموده است. شاید خردمندی بیش از حد در خوروزارت نیست !!!!!
پاسخ + 0 0 --
دبیرم 1396/07/24 - 06:14
خوشبحال وزیر که میتونه دانشجوی دکترا باشه!
پاسخ + +10 -1 --
شاهی 1396/07/23 - 14:18
سیستم آموزش و پرورش بااین کارهاش با زبان بی زبانی داره میگه من همون معلم دیپلم دانشسرا برام کافیه !!!
فرهنگیان بازحمت و پول خودشون برن درس بخونن مدرک بگیرن که چی بشه؟ که آقایون دغدغه اضافه حقوق داشته باشند و ترس از خروج نیرو؟؟؟؟
پاسخ + +10 0 --
دبیرم 1396/07/23 - 14:43
ممنون از این مقاله براستی من دبیر که تربیت معلمی بودم و دانشگاه فرهنگیان لیسانس گرفتم و الان دوست دارم فوق لیسانس بخوانم اما قانون ناعادلانه سد راهم شده چکار کنم؟؟ من که رانت و نفوذ و...وزارت و...ندارم!
ادامه تحصیل برا همه کارمندا هم ممنوع باشه برا معلما و دبیرا باید باز باشه چون کیفیت اموزش با تحصیلات بالاتر بیشتر میشه
پاسخ + 0 0 --
سید محمد حسن حسینی 1396/07/23 - 15:38
سیستم فعلی معلم با مدرک و اطلاعات بالا را یک تهدید میداند و نه یک فرصت.
پاسخ + 0 0 --
مینوامامی 1396/07/23 - 17:26
باید صادقانه با عرض پوزش از همکاران محترم، اعتراف نماییم که امروز لیسانس
به درد جامعه پرشتاب توسعه و ترقی.
دانش و فناوری نمی خورد.
پاسخ + +8 0 --
ناشناس 1396/07/23 - 18:59
ما با سکوتی که میکنیم باعث ميشيم يه همچین قانون هایی رو اجرا کنند.شما دقت کنید تمام مزایایی که داشتیم آروم آروم حذف کردند.اینم یکیش.الانم تو اخبار فرهنگیان خوندم که همکارانی که حق عایله مندی میگیرن از این به بعد این بند تو حکمشون حذف میشه.شما قضاوت کنید این همون خذفیات نیست که کم کم دارند انجام میدن تا کسی اعتراض نکنه و صداش درنیاد؟
پاسخ + 0 0 --
مینوامامی 1396/07/23 - 20:53
همکار ناشناس محترم، همه نه، اونهایی.
که همسرشان فوت کرده یا کودکانشان
سن قانونی برخورداری را از دست داده اند
پاسخ + +9 0 --
Mortza 1396/07/23 - 19:17
همه چیز بر می گردد به پول
نمی خواهند هزینه کنند.
پاسخ + +15 0 --
ناشناس 1396/07/23 - 20:27
نگاه در اموزش پرورش به صورت زیر است
مدیر از نگاه اداره مبصر است
معاون مدرسه از نگا مدیر مبصر است
معلم از نگاه معاون مدرسه یک دانش آموز بزرگ سال و مبصر کلاس
معلم از نگاه دانش اموز مبصر و نگهبان
احترام به معلم یک شعار کهنه و پوسیده است که دیگر حتی کسی به آن فکر هم نمیکند.
پاسخ + 0 0 --
معلم 1396/07/24 - 19:51
ای کاش سیستم آموزش وپرورش به 30سال قیل بر می گشت معلمان چه ابهتی داشتند !گرچه حقوق کم بود ولی منزلت اجتماعی داشتند
پاسخ + +7 -1 --
آن دگر معلم«اقا» 1396/07/23 - 21:33
برخلاف ارزشی که برای علم قائلم و از شانس بد من اکثریت افرادی که در منطقه ما دارای مدارک بالایی می باشند به جز انگشت شماری از انان هیچ کارایی ندارند نمی دانم مدرک مشکل دارد یا دانشگاه مشکل داشته یا این که انگیزه ندارند و من مانده ام که چه طور می خواهند برای دیگر همکاران الگو باشند تا بقیه هم به دنبال کسب مدرک و علم بیشتر بروند. و داستان یکی از این دکترای عزیز که انسان شریفی هم بود و در یک مدرسه بودیم اگر بخواهم بگویم مورد سوء استفاده قرار می گیرد و آن خاطره ای فراموش نشدنی از دوران معلمی برای من شد.
پاسخ + +11 -2 --
یلدا 1396/07/23 - 22:28
افرین بر اقای سید محمدحسن حسینی که همیشه حرف حق را صریح بیان میکند
پاسخ + +4 -1 --
ناشناس 1396/07/23 - 23:24
سلام بر خانم امامی.حق عایله مندی کسانی که هنسرشون فوت شده یا متارکه کردن قطع میشه.به نظر شما این قانونیه؟چرا باید قطع بشه؟
پاسخ + 0 0 --
مینو امامی 1396/07/24 - 08:15
سلام همکار ناشناس ، بنده بحث عادلانه یا نبودن آنرا نکردم. همکارمان بیان کرده بودند که قرار است کلا قطع شود بنده چون خبر را دیده بودم یادآور شدم .
پاسخ + +4 0 --
مجیدشاهی 1396/07/24 - 10:20
درحال حاضر دونفر از معاوتین مدیرکل ویک رییس اداره ناحیه دراستان یزد درمقطع دکتری مشغول به تحصیل هستند وهمزمان پست دارنند وکلاسهاشون هم میرن وهیچ ممانعتی هم برای انها نمیشه ..حالا یک معلم بخواد ادامه تحصیل بده صدتا گزبه براش میرقصونن که ازادامه تحصیل پشیمان بشه..،دریک کشور دریک دولت دریک وزارت خانه یک بام ودوهوا
پاسخ + +4 -1 --
ناشناس 1396/07/24 - 18:29
متاسفانه اغلب معلمان از دانشگاه های غیر معتبر مدرک میگیرند که ارزش چندانی ندارد.ضمنا این بخشنامه بیشتر برای جلوگیری از ادامه تحصیل کسانی صادر شده که با مدرک زیر دیپلم وارد سیستم شده اند و از دانشگاه های ناکجا آباد می خواهند هرچه سریعتر مقاطع تحصیلی را طی کنند!
در ضمن آموزش و پرورش کجا خواسته جلو خروج نیرو را بگیرد .جذب شدن به عنوان هیات علمی در حال حاضر از محالات است و هزاران نفر با مدرک دکتری و رزومه عالی پشت در مانده اند.
البته رتبه بندی و آیین نامه مدون برای ادامه تحصیل و اعمال اثرات آن کاری ضروری است.
پاسخ + +2 0 --
محمد 1396/07/25 - 10:30
از آنجا بعضی قوانین و بخشنامه ها قائم به شخص هست دعا کنید یکی از نزدیکان حوزه وزارت آ.پ یا نمایندگان مجلس دراین شرایط قرار بگیرد آن هنگام به خاطر ایشون هم که شده طرح یا لایحه و قانونی جدید تدوین می گردد و مشکل بقیه هم حل می گردد
مثل زمانی که خدمتگزاران معلم شدند
پاسخ + +1 0 --
معلم 1396/07/26 - 10:10
بااحترام، انتظار داریم به لحاظ دارا بودن سمت آموزشی و پژوهشی و لزوم اشراف و آگاهی معلمان تا اوج قلل علم ومعرفت، معلمان از شمول «ممنوعیت اعمال بیش از یک مدرک تحصیلی بالاتر برای کارکنان» استثنا شوند .زیرا اولاً محدود کردن علم آموزی برای معلم ،اهانت بزرگی قلمداد می شود ،شاید اگر کمبود منابع مالی دراین خصوص مطرح شود ،اکثراًحتی حاضرندبدون افزایش سرجمع حکم، مدارک آنان اعمال شود ،اما این منع از علم آموزی برای آنان خیلی تحقیر آمیز است. مدارکی که فرهنگیان با وجود هزاران مشکل ،بدون مأمور شدن و یا کم گذاشتن از کار با علاقه مندی زائد الوصفی به دنبال آن هستند ،شایسته این بی مهری ها نیست . این مطالبه به حق فرهنگیان است و انتظار می رود همانگونه که موافقت اولیه آن در سازمان مدیریت و برنامه کشور هم جلب شده است ،هرچه سریع تر این ممنوعیت برداشته شود. زیرا نیک می دانیم اگر معلم خود به بالاترین مدارج علمی دست نیابد ویا آن را از رسیدن به این مهم منع نمایند ،نمی تواند شاگردان را به اوج قلل علم ومعرفت برساند ونقش هدایتگرانه خویش را به درستی انجام دهد ...... با تشکر
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1396/07/30 - 08:20
من نمی دانم چرا چرا معلمان اصرار به گرفتن مدرک دکترا در آموزش و پرورش دارند.
در حالیکه حتی با اعمال مدرک دکترا هم حقوق یک معلم تغییر چندانی نمی کند.
چرا پولتان را تحت عنوان شهریه می ریزید تو دهن دانشگاه آزاد تا هر روز فربه تر بشه.
در حال حاضر اخذ مدرک دکترا و ارشد در آموزش و پرورش هیچ توجیه اقتصادی ندارد.
مدرک دکترا دارم که میگم حال خود دانید.
پاسخ + 0 0 --
ناصر 1401/06/02 - 14:44
من روزانه دکترا قبول شدم اما به من اجازه ادامه تحصیل نمی دهند. روزانه که پولی نیست باید شب و روز تلاش کرد و‌دود چراغ خورد. همه چیز هم پول نیست
پاسخ + +1 0 --
ناصر 1401/06/02 - 14:43
سطح هیچ جامعه ای بالاتر از معلمان آن جامعه نخواهد بود.
معلمی که از مطالعه و پژوهش به دور و ناآشنا باشد و اداره مانع محکمی سر راه معلم باشد و اجازه تحصیل ندهد، این معلم توان تغییر دادن جامعه را نخواهد داشت. من امسال از دکترای روزانه قبول شدم و قصد درس خواندن داشتم اما قوانین متحجر اداره چنان جلوی مرا گرفته که شوق تدریس از الان در من از بین رفته. آن همه تلاش و مطالعه به یک باره هیچ شد. چرا این همه تبعیض بین کارمندان و مخصوصا برای معلم وجود دارد؟
پاسخ + 0 0 --
شکراله صادقی 1402/08/20 - 00:09
سلام باعرض معذرت لیاقت افرادی مثل جنابعالی همین امش وپرورش است که همه چیز را در پول می بینند نه در دانایی وکمال .دلیل عقب ماندگی اموزش وپرورش مملکت ما افرادی مثل شما است که اینطور فکر میکنند وبازد وبند مسئولیت پیدا میکنند خدا رحم کند به فرزندان ما
پاسخ + 0 0 --
شکراله صادقی 1402/08/19 - 23:59
سلام فارغ التحصیل از دانشگاه فرهنگبان در رشته اموزش ابتدایی هستم ودر حال سپری کردن تعهد خدمت خود به میزان دوبرابر مدت تخصیل هستم ومطابق تعهد نامه محضری ادامه تحصیل در ساعات غیراداری وباهزینه شخصی در رشته کارشناسی ارشد امنیت شبکه که نه تنها موردنیاز اموزش وپرورش بلکه موردنیاز تمام ارگانها وسازمانهای مملکت میباشد .بنده در یکی از معتبرتریندانشگاههای مملکت در حال تحصیل هستم و در حال برنامه نویسی برای شرکتهای خارجی هستم وبعلت اینکه اموزش وپرورش مخالف ادامه تحصیل معلمین میباشد واز ارسال مدرک وریزنمرات دوره کارشناسی به دانشگاه در حال تحصیل من جلوگبری میکند و میگوید من باید در رشته ای که به ان علاقه ای ندارم ادامه تحصیل بدهم لدا قصد انصراف از اموزش وپرورش وپرداخت جریمه دارم و ادامه تحصیل در رشته کامپیوتر دارم لطفا راهنمایی فرمایید که چگونه باید انصراف بدهم زیرا که اموزش وپرورش از باسواد شدن وفهم بیشتر ودانایی معلمبن ودانش اموزان میترسد تنها راه این است که معلمین متحد شوند واز رفتن به کلاسهای درس خوداری کنند

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا کنکور معیار مناسب و قابل اتکایی برای ارزیایی در مورد اثربخشی و کارایی نظام آموزشی ایران می باشد ؟

بلی - 24.4%
خیر - 75.6%

مجموع آرا: 242

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور