صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش
دوشنبه, 06 خرداد 1397 04:50

دوبیتی

شعر معلم برای دوبیتی

1

درون سینه دارم سوز پنهان
عزیزان دور گردند ای عزیزان
طبیب درد کو آید سراغم
که دردم را کند جانا که درمان

2

نشاط انگیز اهل دل که خوبان
مرا تعلیم عزت داد عزیزان
خدا را شکر گویم هر زمانی
که شوق و وجد و حال آمد مرا جان

3

گذر کردی به قبرستان مرا یاد
به حمدی سوره ای جانا مرا شاد
تمامی خلق گیتی مرگ دارد
مرا یادی خودی را یاد فریاد

4

دعایی کن شفا یابم دل آرام
هر آن دل را که آرامی خوشی کام
خدایا درد و درمان از تو باشد
به دردم بخش درمانی برون سام

5

خوشی با آن کسانی یارشان او
تمامی لحظه صابر بس چه نیکو
که جنت را بکردند آرزویی
به خاطر خُلق نیکو روی خوشبو

6

به جانب باغ گل زیبا بهشتی
روان گشتم که بینم خوب رویی
ندایی از درون آمد بگفتا
درو آن توشه ¬ای کردی که کشتی

7

به هر جا بنگرم هر جای گردون
نشان از خالقی بینم چه حیرون
به دریایی و کوهی یا بیابان
به هر جایی نگاهی همچو مجنون

8

دلی دارم به قدرت شیر جانا
به قدرت یک پلنگی فیل آسا
دلی دارم فتی دستی به دادن
نزاعی لا مرا با کس فلانا


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت
دوشنبه, 18 آبان 1393 21:30

پرداخت پاداش ۹۶

یزد

منتشرشده در نامه های دریافتی

جذب دانش آموزان پایه هفتم مدارس سمپاد

جذب دانش آموزان پایه هفتم مدارس سمپاد ، موضوع مهم هفته های گذشته آموزش و پرورش بوده است . علیرغم تمام اشکالاتی که به نحوه جذب از طریق آزمون وارد است ، به نظر می رسد روش جایگزین متقن و مطمئنی برای آن پیش بینی نشده است . هر گونه اقدام جدید ، بدون پیش بینی تبعات احتمالی آن می تواند وزارت آموزش و پرورش را دچار زحمات فراوان نموده و صدمات غیر قابل جبرانی به حوزه تصمیم گیری این وزارتخانه وارد کند .

جذب دانش آموزان پایه هفتم مدارس سمپاد

  یکی از روش هایی که این ایام مطرح می شود ، انجام مصاحبه و در نظر گرفتن سابقه تحصیلی دانش آموزان است .

به قسمت دوم یعنی سابقه تحصیلی ، با توجه به وضعیت احتمالی مشابه اکثر دانش آموزان متقاضی ، نمی توان چندان دل بست . اما مصاحبه رکن تعیین کننده سرنوشت دانش آموز متقاضی برای ورود به این مدارس خواهد بود .

تشخیص عدم امکان متقاعد شدن دانش آموزانی که در مصاحبه موفق نمی شوند و نیز استرس و اضطرابی که تحمل می کنند و هم چنین میزان پذیرش اولیای این دسته از دانش آموزان ، نیاز به تجربه زیادی ندارد .

به نظر می رسد اجرای روش سنتی ، حداقل برای سال تحصیلی پیش رو ، گزینه مناسبی برای اجرا باشد .


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در دانش آموز
یکشنبه, 05 خرداد 1397 18:12

پایان غربت ناصر ملک مطیعی

در رثای ناصر ملک مطیعی هنرمند مردمی ایران  بعضی آدم ها یا اتفاقات هستند که نمی توان به سادگی از کنار آن گذشت ،یعنی اگر هم بخواهی آن را نادیده بگیری یا نخواهی که نگاه کنی ، ناخودآگاه جلوی چشمانت و افکارت می آیند و رژه می روند ...

ناصر ملک مطیعی یکی از آن آدم هایی هست که نمی توانی نبینی ، همان طور که محمد علی فردین را هم نمیشد که ندید و ایضا نمی توان تنها رفیق بازمانده از آن سه یار دبستانی ، بهروز وثوقی را نادیده انگاشت ...این سه تن ، سه رفیق سوپر استار سینمای ایران ، راوی بخش مهمی از نوستالوژی مردم ایران می باشند . مردمی که حکومت ، یا سیاست نتوانست آنان را از خاطراتشان بگسلد.

چند نسل از ایرانیان با آنان و با هنرنمایی آنان خندیدند ، گریستند ، غمگین شدند ، عاشقی کردند ، مردانگی آموختند ، نامردی دیدند ، نامرادی تجربه کردند و در نهایت پابه پای هم مو سپید کردند و شاخ و برگشان خشکید و فرو افتاد تا نوبت به ناصر خان ملک مطیعی ، همان  فرمان لوطی منش و عاشق برادرش قیصر رسید .

بسیاری از سیاستمداران ، روشنفکران ، یا مبارزان آرمانگرا ، آنان را به چشم هنرپیشه های مبتذل فیلم های فارسی می دیدند و هرگز جایگاهی درخور توجه برایشان قائل نبودند . اینک ناصر ملک مطیعی دیگر غم ممنوع التصویری ندارد ، گرچه او خود هرگز به نمایش و تصویر نیازی نداشت

منتقدین ملک مطیعی و فردین و وثوقی برخلاف ادعای روشنفکری هرگز نخواستند واقعیت آنان را ببینند و محبوس نگاه های جزمی و ایدئولوژیک خود ماندند ، چرا که ملک مطیعی و امثال او در کارنامه ی بلند هنری و زندگی خود ، هم تجربه ی کار نازل داشتند ، هم متوسط ، هم قابل قبول و حتی می توان گفت فاخر ....از آن مهم تر اینکه آنان بازتابی از طبقه ی محروم و فرودست تا نزدیک به طبقه ی متوسط شهری ایران بودند که در زندگی خود نه آن چنان در پی آرمان بودند و اصولا توان آرمان گرایی از آنان ساقط بود ، نه آنکه حاضر بودند شرافت ایرانی بودن و زندگی با رنج خود را با تباهی و تبهکاری به پایان برند ....

در رثای ناصر ملک مطیعی هنرمند مردمی ایران

ملک مطیعی و رفقایش زبان اقشاری بودند که آرزوهای خود را در آنان می جستند و از دیدن آنان لذت می بردند . عامه ی مردم واقعیت خود را در چهره ی این هنرمندان جست و جو می کردند . ملک مطیعی برای آنان دروغ نبود ، خود واقعی شان بود که شوق زیستن به آنان می داد . نمی توان از مردم و از هنر فاخر برایشان گفت اما آنان را هرگز ندید و به رسمیت نشناخت !

برای بسیاری نشستن بر برج عاج روشنفکری اجازه ی دیدن مردم و عشق های آنان را نداد . برای کسانی نسخه پیچیدند یا می پیچند که هرگز آنان را ندیده اند یا نشناخته اند ! و یا اینکه لحظه ای در محبوبیت چنین هنرمندانی درنگ نکردند !

هنر فاخر را در نفی و طرد دیگر سبک های هنری دیدند و نه در تعامل و تکامل یکدیگر . امثال ناصر ملک مطیعی برای چنین مردمی تبلور ، عشق ، لوطی گری ، مشتی گری ، خانواده دوستی ، و یا خشم و کین و حتی غرایزی طبیعی و زمینی بودند که چهره ی واقعی خود را در آن می یافتند و همراهشان می شدند .

وقوع انقلاب و برافروخته شدن اندیشه های خشک و دگماتیک جریان هایی که اغلب شعارگونه و سطحی با اندیشه و هنر برخورد می کردند ، چنین هنرمندانی را مطرود ، منزوی و خانه نشین کرد ، و حتی تا لحظات پایان عمر به اینان اجازه ی بروز و ظهور نه تنها هنرشان را نداد که از حقوق اولیه ی شهروندی هم محروم شدند ...

در رثای ناصر ملک مطیعی هنرمند مردمی ایران

وقوع انقلاب و برافروخته شدن اندیشه های خشک و دگماتیک جریان هایی که اغلب شعارگونه و سطحی با اندیشه و هنر برخورد می کردند ، چنین هنرمندانی را مطرود ، منزوی و خانه نشین کرد ، و حتی تا لحظات پایان عمر به اینان اجازه ی بروز و ظهور نه تنها هنرشان را نداد که از حقوق اولیه ی شهروندی هم محروم شدند  اینک ناصر ملک مطیعی دیگر غم ممنوع التصویری ندارد ، گرچه او خود هرگز به نمایش و تصویر نیازی نداشت ، اما رفتن فردین ها و ملک مطیعی ها می تواند درس آموز نسل های پسین باشد ، نسل هایی که باید بیاموزند ، مردم را آن چنان که هستند ببینند و برساخته های ذهنی خود را بر آنان قالب و یا تحمیل نکنند ، گرچه می توانند منادی تعالی در زیست هم میهنان خود باشند ولی حق تحقیر و تحمیل آموزه های خود به هموطنان دگرزیست خود را ( به زعم خود از منظر علمی ، سیاسی یا هنری و فرهنگی ) ندارند . تمامیت خواهی ، قالبی اندیشی و ترسیم خطوط سپید و سیاه میان اقشار گونه گون مردم ، دامگه تباهی ها و انحطاطی می تواند باشد که تا دهه ها حاصل آن درو کردن کینه و نفرت و قربانی شدن نسل ها در پای توهمات و تخیلات ذهنی باشد .

دکتر احسان شریعتی استاد دانشگاه ، از جمله کسانی بود که با ارسال پیام تسلیت به همه ی هنرمندان در سوگ درگذشت ناصر ملک مطیعی ، سکوت پیشه نکرد و در این غم با آنان شریک شد و در رفتاری فضیلت مدار ، به هنرمندی مردمی و محبوب قلب پاک میلیون ها ایرانی ادای احترام کرد .
یاد و نام امیر کبیر علی حاتمی و فرمان مسعود کیمیایی مانا و زنده باد .

منتشرشده در یادداشت

حافظه محوری در آموزش و پرورش و مدرسه گریزی دانش آموزان  پرده اول: امیرحسین و معادلات چند مجهولی

امیرحسین با وجود آنکه چند ماه هر پنج شنبه به کلاس ریاضی می رود اما از ریاضی خوشش نمی آید یا به قول خودش متنفر است . هیچ گاه ترجیح نمی دهد اگر قرار باشد چند درس را مطالعه کند آن درس ریاضی باشد . او معتقد است ریاضی، درسی سنگین و سخت است که هیچ گاه نتوانسته آن طور که باید عملکرد خوبی در آن داشته باشد ؛ دیگر بیرون انداختن او از کلاس توسط معلم برای ناتوانی در حل مسائل برای او عادی شده است . او باید مسائل سخت هندسه را حل کند، دستگاه و معادله بداند ، با دو نقطه داده شده یک نمودار روی محور رسم کند ، شیب خط محاسبه کند عرض از مبدأ بداند و... و هر ثانیه که ریاضی می خواند از خودش می پرسد اینها به چه دردی می خورند؟ امیرحسین در آخر، روز امتحان ترم ریاضی خواب ماند یا نخواست که بیدار شود، دیر به امتحان ترم ریاضی مدرسه رسید و به گفته خودش امتحان را سفید داد . حالا باید منتظر روزهای طاقت فرسای شهریور باشد.

امیرحسین اما تاریخ را به شدت دوست دارد همیشه نمره بالایی در آن می آورد حتی عربی را نیز اما از ریاضی متنفر است.

نمراتش در ریاضی باعث شده به فکر ترک تحصیل هم باشد می گوید مادرم میگه: "تو که تو درس چیزی نمی شی پس برو دنبال یه کاری"، حالا او است و فکر ترک تحصیل و نمرات ریاضی و توصیه مادرش...

 حافظه محوری در آموزش و پرورش و مدرسه گریزی دانش آموزان

پرده دوم: یک تجربه مشابه

کتاب تئوری انتخاب را ورق می زنم . در بخش "آموزش تحمیلی، آموزش و پرورش و مدارس کیفی" روایتی ارائه می گردد که جالب توجه است.

فرانسیس که هفده سالش است از درس مکبث اثر ویلیام شکسپیر متنفر است او مجبور است کار کند و خرج خانواده را تامین کند و حالا در سال آخر تحصیل خود به سر می برد و  باوجود آنکه تلاش خود را می کند اما نمی تواند با مکبث ارتباطی برقرار کند، حالا قبول شدن در درس زبان به مکبث گره خورده است و کارش به مشاوره کشیده است ؛ در جایی مشاور به او می گوید:

-تو که باهوش به نظر می رسی،پس چرا داری رد می شی؟

-آخه درس من مکبث شکسپیر است . اونها مجبورم می کنند شکسپیر را انتخاب کنم ولی من اونو نمی فهمم. ازش متنفرم. قبلا سعی خودم رو کردم و در امتحان رد شدم و دیگه کاملا ولش کردم .آخه من چه نیازی به شکسپیر دارم، چرا اگر شکسپیر را خوب نشناسم ،نمی تونم فارغ التحصیل شوم؟

و حالا مکبث تبدیل به غولی شده که در برابر ادامه تحصیل او ایستاده است . گلسر-نویسنده کتاب- که مشاور اوست از او می پرسد به چه چیزی علاقه دارد؟ او می گوید به حیوانات علاقه ویژه ای دارد و یک گربه خانگی را نگه داری می کند و کتاب های زیادی درباره حیوانات می خواند.

گلسر می گوید دوست داری کتابی درباره حیوانات بخوانی و از آن گزارشی تهیه کنی و همان را امتحان بدهی؟

جنی می گوید: بله که دوست دارم اما فکر نکنم معلم قبول کند.

حافظه محوری در آموزش و پرورش و مدرسه گریزی دانش آموزان

پرده سوم: سندروم مکبث شکسپیر

داستان امیرحسین و فرانسیس نمونه ای از یک سندروم یا نشانگان در آموزش و پرورش ماست که من اسم آن را سندروم مکبث شکسپیر گذاشته ام .

هر ساله ما دانش آموزان بسیاری را مجبور می کنیم که محاسبات پیشرفته ریاضی را یاد بگیرند در حالیکه این نوع محاسبات دستی چندین سال است دیگر کاربردی در جهان نوین ندارد ؛ به جرات می توان گفت 95 درصد افراد جامعه ما با آنچه از ریاضیات در دوره مدرسه خوانده اند هیچ ارتباطی ندارند حداکثر در زندگی روزمره، ما نیازمند چهار عمل اصلی هستیم که آن هم با تمام گوشی ها و ماشین حساب های ساده قابل انجام است.

همان طور که فرانسیس حتی اگر مکبث را می خواند و نمره قبولی نیز می گرفت هیچ گاه دوباره به سراغ آن نمی رفت، امیرحسین هم هیچ گاه یک ریاضیدان نمی شود ، اصرار بر این همه محاسبات و مسائل پیچیده در صورتی که جامعه ما به شدت نیازمند مهارت های اجتماعی همچون گفت و گو، رواداری و صبر و تحمل است چه معنایی دارد؟

سندروم به معنای نشانه های یک بیماری هستند .

داستان امیرحسین و فرانسیس حاکی از یک سندروم در آموزش و پرورش است . بیماری که نشانه هایش تحمیل و اجبار و عدم آزادی و محتوای از پیش تعیین شده است . سندروم مکبث سال هاست که دانش آموزان زیادی را نا امید کرده است،خلاقیت آنان را کشته است، باعث ترک تحصیل آنان شده، آن ها را تحقیر کرده و روح آنان را خراشیده است.

بهتر نیست طرحی نو دراندازیم، سیاست های کلان در آموزش و پرورش را بازنگری کرده و نگاهی دوباره به محتوای کتب درسی بیندازیم؟


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در دانش آموز

واگذاری آموزش پیش دبستانی به بخش غیردولتی   از ایامی که کودکان زیر 7 سال به مادر بزرگ و پدربزرگ سپرده می شد در کشور ما دهه ها گذشته است. با توسعه مهدکودک های دولتی و خصوصی در کشور ، والدین ترجیح دادند تا فرزندان خود را جهت جامعه پذیری اصولی و دور شدن از احتمال لوس بار آمدن یا نادرست تربیت شدن فرزندان ، آنها را به این مراکز بسپارند. هر چند این مراکز مزایا و معایب خاص خودشان را دارند که زیاد بودن تعداد کودکان در یک کلاس ، کم بودن تعداد مربی و ناهمگن بودن سن و سلیقه ای پرورش دادن کودکان ، از مهمترین آنهاست. شاید تنها مزیت حاکم بر موجودیت آنها اطمینان والدین به سپرده شدن فرزندشان به جایی برای نگهداری بود.

بعدها علاوه بر مهدکودک ، دوره پیش دبستانی نیز به آموزش کودکان اضافه شد. در دهه 70 ابتدا فقط یک ماه کلاس اولی ها زودتر به مدرسه می رفتند تقریبا 27 مرداد ماه هر سال ، تا با حال و هوای مدرسه آشنا شوند . اما بعدها این دوره به طور مجزا برای خود نهاد آموزشی - اختیاری اطلاق شد.

آموزش در 7 سال اول زندگی کودک به عنوان سرمایه گذاری زیربنایی آینده کشور به حساب می آید. خمیرمایه او در این سنین شکل می گیرد ، استعدادها و علایق او جهت می یابد ، دنیای تخیل و واقع گرایی برای او تا حدودی تمایز می یابد ، توانایی های حسی و حرکتی او رشد می یابد ، قابلیت های فیزیکی او شکل می گیرد و توانمندی های هوش او امکان بروز و رشد می یابد.
نداشتن کودکی در این سنین تنها می تواند نشانگر اهمیت قایل نشدن ما به تربیت او در این سنین باشد و گر نه اگر هر یک از ما در این گروه سنی فرزند یا حتی نوه ای داشته باشیم قدر مسلم به نحوه تربیت و آموزش این دوره حساسیت بیشتری از خود نشان می دادیم.

نکاتی در خصوص دوره پیش دبستانی
1 - اختیاری بودن آموزش دوره پیش دبستانی در کشور ما اشتباه بزرگی در حق کودکان زیر 7 سال است. با توجه به تعدد زبان یا به قول عده ای لهجه های گوناگون ، فقر آموزشی و اقتصادی موجود ، همه خانواده ها امکان تحت پوشش درآوردن فرزند خود برای این دوره مهم و حساس آموزشی را ندارند و متأسفانه عمده جذب شدگان آن نیز باز دارایان با اولیای باسواد هست که با توجه به امکاناتی که دارند به این آموزش ها نیاز مبرمی هم ندارند . در واقع یک دوباره کاری و هدر رفت زمان و انرژی است. تفکیک آموزش پیش دبستانی از آموزش عمومی کشور ، همانند جداسازی یکی از اعضای جفت بدن به دلیل اضافه بودن آن است یعنی از هر عضو یکی برای بقا کافی است یک گوش و یک چشم و... آموزش در این کشور باید رشته ای به هم پیوسته و مکمل یکدیگر باشد نه گسسته .

2 - آموزش پیش دبستانی ، آموزشی زیربنایی برای سالهای آتی است و هدایت و کنترل و نظارت آن نیز باید زیر پوشش وزارت آموزش و پرورش در بخش دولتی باشد تا عدالت برخورداری از این نعمت برای تمامی کودکان سراسر کشور بالسویه باشد. واگذاری این دوره به بخش غیردولتی ، فاجعه ای نابخشودنی خواهد بود که متأسفانه زمان درک این مسأله از سوی دولت مردان به 20 سال آینده می باشد که طی این مدت با یک حساب سرانگشتی ببینید چندین میلیون کودک قربانی آموزش نامدون خواهد شد.البته عدالت آموزشی در سایر دوره ها نیز وجود ندارد اما تفاوت در این نکته است که در دوره متوسطه نوجوان ناچارا قادر به اشتغال یا ازدواج زیر 18 سالگی و تعیین جهت زندگی خود هست اما کودکان به حمایت و نظارت بیشتر و عادلانه دولت نیازمند هست.

3 - به نظر می رسد واگذاری آموزش پیش دبستانی به بخش غیردولتی ، در راستای عدم حذف مدارس خاص می باشد. چون دیدگاه عده ای دال بر این مسأله بود که با حذف مدارس خاص ، مدارس غیردولتی توسعه خواهند یافت. شاید بدین طریق خواستند تا انگیزه آنان را برای ادامه فعالیت شان تقویت سازند.

واگذاری آموزش پیش دبستانی به بخش غیردولتی

4 - از عمده ایرادات وارده بر مدارس غیردولتی سودجویی آنها ، استفاده از نیروهای بازنشسته و لوس و خودخواه بار آوردن دانش آموزان است .
دانش آموز با اتکا به شهریه پرداختی پدر که مبلغ قابل توجهی هم برای یک سال تحصیلی است انتظار حکومت کردن در کلاس و مدرسه را دارد و تحمل شنیدن بالای چشمت ابروست را اصلا و ابدا ندارد. حال اگر همه این موارد به دوران کودکی دانش آموز یعنی زیر 7 سال کشانده شود به نظر شما چه اتفاقی می افتد؟! یک دوره 12 ساله تحصیل در چنین مدارسی ، با روح و روان کودک و والدین او چه نوع معامله ای خواهد داشت؟!
به نظر شما فردی که بازنشسته گردیده و شرایط نامطلوب شغل معلمی را با فرسودگی روح و جسم پشت سر گذاشته است عنصری مناسب برای آموزش و فعالیت با کودکان زیر 7 سال می باشد؟!

همه نیک می دانیم که عمده ویژگی این گروه سنی کودکان پرانرژی و فعال بودن آنهاست ، آیا تناسبی بین انرژی معلم بازنشسته و کودک پرنشاط فارغ از همّ و غم دنیا وجود خواهد داشت ؟!

5 - ما بدون هر نوع تواضعی معترف هستیم که سیستم یا سیاست های طی شده کشورهای برتر آموزشی ، سالیان متمادی متحمل زحمات بی دریغی شده است و بد نیست از تجارب آنها بهره ببریم. سفر اخیر وزیر آموزش و پرورش و اعضای کمیسیون آموزشی به کشور روسیه ، بخشی از این تلاش است. پس چرا به جای کپی برداری همیشگی ، امروز مسئولین چنین تصمیم ناکارشناسانه ای گرفته اند؟ شمای مسئول شاید 20 سال دیگر در سِمت فعلی نباشید اما این کشور و آینده سازان آن قرار است بر همین جغرافیا زندگی کنند و وزارت کنند و معلم و وکیل و ...... شوند. یا همانند برخی از کشورها از جمله فرانسه و استرالیا و انگلیس ، سن آموزش ابتدائی را از 4 یا 5 سالگی آغاز کنیم یا هم با حذف دوره پیش دبستانی ، همانند کشورهای کانادا ، آلمان ، آمریکا ، ژاپن ، ترکیه و اندونزی سن آموزش ابتدائی را رسما 6 یا 7 سالگی بدانیم.

واگذاری آموزش پیش دبستانی به بخش غیردولتی

اگر قرار است زیر شش سالگی آموزش عمومی آغاز شود این وظیفه حتمی دولت است نه بخش غیردولتی با سبک و سیاق انحصاری خود.
و اگر قرار است از 6 به بعد آموزش عمومی آغاز شود دیگر نیازی به دوره پیش دبستانی با اختصاص این همه سرمایه مالی و نیروی انسانی نیست. دولت باید از این دو ، یکی را هماهنگ با اهداف و سیاست خود برگزیند ، هر دو در یک ظرف نمی گنجد.

6 - به دلیل پایین بودن سن کودکان زیر 7 سال ، والدین آنها حساسیت و دلواپسی بیشتری در سپردن فرزندان خود به مدارس غیردولتی خواهند داشت لذا دارایان حاضر خواهند بود برای ثبت نام و تأمین نیازهای آموزشی دلبندان خود بیشترین هزینه را بنمایند که این امر خود تعادل عرضه و تقاضا و شهریه دوره های بعدی آموزشی را تحت الشعاع خود قرار خواهد داد و این یعنی تجارت آموزشی که به نابرابری و
تضاد آموزشی عمق و آسیب بیشتری خواهد زد.

7 - اداره آموزش و پرورش با شهریه های مردم ظاهرا در مذاق دولت خوش درخشیده است که تصمیم به واگذاری دوره پیش دبستانی به بخش غیردولتی گرفته است. اما متأسفانه این تصمیم با سیاست ماهیت وجودی دوره پیش دبستانی برای حمایت از مردم فقیر و محروم از آموزش های قبل دبستان مغایرت اساسی دارد. تناقض در تصمیم اولیه و کارکرد فعلی ، یعنی نقض آموزش رایگان با پوشش عمومی در قانون اساسی .

به جای تصمیمات عجولانه غیرکارشناسی که اثرات تخریبی سوء بر تمامی بخش های آموزشی می گذارد بهتر است وزارت آموزش و پرورش به چرایی وجود دوره پیش دبستانی در کشور بار دیگر نگاهی بصیرت آمیزی بیفکند تا مبادا اوضاع آموزشی کشور از شرایط فعلی هم اسفبارتر و نابخردانه تر گردد.
وزارت آموزش و پرورش یا این دوره را در کل حذف نماید و نیروهای آموزشی و سرمایه کرد خود را آزاد سازد یا هم تحت سرپرستی خود همچنان داشته باشد . اگر عنوان آموزش پیش دبستانی را حذف نمائید و آموزش ابتدائی را از 5 سالگی آغاز نمائید از آن طرف سن ورود به دانشگاه و بازار کار نیز دو سال جلوتر می افتد که آموزش عالی و بازار کار نیز باید برای این مهم در فکر باشند و گرنه هدر رفت نیروهای جوان کشور اجتناب ناپذیر خواهد بود. شاید اصلاح نام این دوره از پیش دبستانی به دبستان ، مشکل اساسی موجود را حل و فصل نماید اما واگذاری این دوره به بخش غیردولتی ، اشتباهی نابخشودنی خواهد بود. کودکان این سرزمین کالا و اشیا نیستند که بخواهیم بدان شکل دلخواه یا طبق مصلحت بودجه کشور ، بدهیم . آنان سرمایه های ملی بلند مدت این مرز و بومند . فقط امروز و منافع مقطعی را در نظر نگیریم .


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

طرح «تعطیلی زمستانی مدارس» اول مهر سال ۹۵ کلید خورد. طرحی ابتکاری که خانم ابتکار رئیس وقت سازمان حفاظت از محیط زیست برای کاهش فشار آلودگی دی‌ماه در کلانشهرها ارائه کرد. طرحی که با هدف توزیع تعطیلات مدارس و به دنبال آن، توزیع بار ترافیکی در کلانشهرها و کاهش آلودگی هوا عنوان شد، اما به دلیل اشکال‌های فراوانی که بر آن وارد شد به ثمر ننشست. اشکال‌های متعدد که از ناراحتی وزارتخانه آموزش و پرورش برای دخالت سازمان محیط زیست در کارهای مدارس گرفته تا کلی نگری و پیچیدن نسخه‌ کلانشهرها برای تمام کشور و از همه مهم‌تر بی‌اطلاعی مسئولان آموزش و پرورش از آن حکایت داشت.

البته آن طور که شواهد نشان می‌دهد این طرح پیش از این و در زمان وزارت محمدعلی نجفی هم اجرا می‌شده، اما نه با این نام. زمانی که نظام آموزشی در دوره دبیرستان به شکل ترمی-واحدی اجرا می‌شد، دانش‌آموزان هم مانند دانشجویان هر نیم سال، تعدادی واحد را گذرانده و در بین دو ترم نیز تعطیلاتی داشتند. پایان ترم اول هر نیم سال که همزمان با زمستان می‌شد، به نوعی طرح زمستانی تعطیلی مدارس محسوب می‌شد، اما پس از زمانی اندک و با اجرای نظام سالی-واحدی خود به خود حذف و به تاریخ سپرده شد. پیشنهاد سازمان محیط زیست هم تنها چند ماه کوتاه اذهان را درگیر و بعد هم به جرگه طرح‌های خاموش پیوست، اما توصیه دی ماه سال گذشته علی‌اصغر مونسان، رئیس‌ سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مبنی بر کمکِ طرح تعطیلی مدارس در زمستان به توسعه و رونق گردشگری کشور سبب شد وزارتخانه آموزش و پرورش نیز برای شیرین شدن کام دانش‌آموزان و تعطیلی زمستانه حداقل ۱۵ روزه شروع به رایزنی کند.

مخالفت مدیر صدای معلم با طرح تعطیلات زمستانی مدارس

اما و اگرهای طرح زمستانی تعطیلی مدارس

شنبه همین هفته بود که سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش از توافقات انجام شده با سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و نیز سایر سازمان‌های مرتبط برای اجرایی کردن تعطیلات زمستانی مدارس خبر داد. او توضیح داد: در صورتی که در زمستان دو هفته تعطیلات در نظر گرفته شود، باید مدارس یک هفته زودتر شروع شوند. همچنین پایان مدارس نیز با یک هفته تأخیر همراه است و دانش‌آموزان باید در هفته نخست خرداد در کلاس‌های درس حاضر شوند که این موضوع به قانون و موافقت مجلس با تغییر شروع و پایان سال تحصیلی نیاز دارد.

البته انگار آقای وزیر برای دانش‌آموزانی که در مناطق گرمسیر زندگی می‌کنند و به خاطر گرم بودن هوا و کمبود لوازم سرمایشی در آن مناطق، امکان حضور در کلاس آن هم در گرمای خردادماه را ندارند، فکری نکرده بود؛ زیرا در پاسخ به چگونگی حل مشکل آنان گفت: در صورتی که تعطیلی دو هفته در زمستان مدنظر باشد، چاره‌ای جز ادامه مدارس در خرداد ماه وجود ندارد.

مخالفت مدیر صدای معلم با طرح تعطیلات زمستانی مدارس

تعطیلات سودمند زمستانی

طرحی که هنوز تا تصویب و اجرا فاصله زیادی دارد و برای رسیدن به آن باید نظر موافق بهارستان‌نشین‌ها و شورای عالی آموزش و پرورش را به خود جلب کند، در جامعه موافقان و مخالفان بسیاری دارد.

محمدابراهیم محمدی، مشاور معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش که از موافقان اجرای این طرح زمستانه است، از مزایای اجرای آن برایمان می‌گوید. به باور او علاوه بر رونق گردشگری و کمک به حل مشکل وارونگی و آلایندگی هوا در صورت اجرای این طرح، فرصت بسیار خوبی برای دستگاه‌های تعلیم و تربیت و نیز مجال تنفسی برای دانش‌آموزان ایجاد خواهد شد که با توان‌افزایی و تجدید قوا ادامه درس‌ها را پیگیرند. ۹ ماه آموزش مداوم و یکسره، خستگی و مشکلاتی برای دانش‌آموز و معلم به همراه دارد و این تعطیلات کوتاه از نظر بحث آموزشی نه تنها آسیب‌زا نیست حتی کمک کننده هم می‌تواند باشد.

این کارشناس آموزش در ادامه به تعطیلات طولانی مدت سه ماه تابستان هم اشاره می‌کند و می‌گوید: به طور واقع‌بینانه به دلیل تعطیلات خردادماه و امتحانات، چهار ماه تعطیلات تابستانی داریم. زمانی طولانی که بلاتکلیفی و تعطیلی بی‌هدف در آن گسست آموزشی ایجاد کرده و فراگیری را به خاطر فاصله ایجاد شده، سخت می‌کند. آن هم در شرایطی که ۹۰درصد دانش‌آموزان خارج از چتر فراغت هستند و برای این زمان طولانی برنامه‌ای ندارند. کم شدن حداقل دو هفته از این تعطیلات برای دانش‌آموز، معلم و نظام تعلیم و تربیت سودمند و کمک کننده است.

 

نباید عجولانه تصمیم گرفت

این سخنان موافق از این طرح در حالی است که ضیاء‌الله اعزازی ملکی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصویب چنین طرحی را منوط به بررسی بیشتر دانسته و می‌گوید: بسیار بعید به نظر می‌رسد که مجلس و کمیسیون آموزش با طرح جدیدی در این زمینه موافقت کند؛ زیرا برای اجرایی شدن این طرح باید ابتدا مسائل و موارد مختلف در آموزش و پرورش مورد بررسی قرار گیرد. در حالی که هنوز جامعه و خانواده‌ها آمادگی روبه رو شدن با این تغییرات را نداشته و برای آن فرهنگ‌سازی نشده است. ضمن اینکه محتوای آموزشی، برنامه‌ها و کتاب‌های آموزشی را نمی‌توان با طرح تعطیلی مدارس همخوان کرد؛ زیرا تمام موارد بر اساس زمان‌بندی مشخصی برنامه‌ریزی می‌شود.

به گفته او هر چند که ممکن است این طرح برکاتی در سایر حوزه‌ها داشته باشد، اما برای سیستم آموزشی کشور باید روی بُعد آموزشی آن بررسی کارشناسی صورت گیرد و در این زمینه نباید عجولانه تصمیم گرفت.

مخالفت مدیر صدای معلم با طرح تعطیلات زمستانی مدارس

نگاه تجاری به طرح تعطیلات زمستانی ممنوع

علی پورسلیمان، کارشناس آموزش نیز که از منتقدان اجرایی شدن این طرح است، می‌گوید اشتباه مسئولان و کارشناسان تصمیم‌گیر در این است که شرایط اقلیمی کشور را در تصمیمات خود لحاظ نمی‌کنند. آن‌ها باید بدانند که در کشوری با اقلیم‌های متفاوت زندگی می‌کنیم و نمی‌توانیم قانونی این چنینی را به صورت واحد برای تمامی استان‌ها تصویب کنیم.

ضمن اینکه هدف اصلی این طرح کاهش آلودگی هوای تهران و سایر کلانشهرهاست، اما آلودگی شهری مانند تهران موعد مشخصی ندارد و برای آن نمی‌توان تقویمی خاص را مشخص کرد و از آن خواست تا فقط در بازه زمانی دو هفته‌ای تعطیلات زمستانی اتفاق بیفتد.

این کارشناس فرهنگی تأکید می‌کند که نسبت به این طرح نگاهی تجاری و سودآور وجود دارد. دو سازمان میراث فرهنگی و محیط زیست که از طراحان اصلی این طرح محسوب می‌شوند، هیچ نگاه کارشناسی و آموزشی نسبت به مسائل تعلیم و تربیت ندارند.

سازمان میراث فرهنگی به فکر رونق گردشگری در زمستان و حل بخشی از مشکلات این صنعت است و سازمان محیط زیست هم به این طرح به چشم ناجی هوا نگاه می‌کند. در صورتی که نیاز است برای حل بحران آلودگی هوا نگاهی عمیق‌تر و وسیع‌تر وجود داشته باشد. بهتر این است که سازمان متولی هوای پاک، به جای اینکه حل این مشکل را در آموزش و پرورش ببیند به دنبال منابع آلاینده هوا بوده و با کمک شورای شهر و شهرداری برای کاستن از آن چاره‌اندیشی کند.

مخالفت مدیر صدای معلم با طرح تعطیلات زمستانی مدارس

تعطیلی مدارس چاره کار نیست

در سال‌های گذشته بحث‌های بسیاری در این رابطه مطرح شد؛ در سال گذشته نیز این موضوع در قالب طرح هوای پاک در کمیسیون کشاورزی مورد بررسی قرار گرفت؛ در این طرح، بندی با عنوان تعطیلی مدارس در نظر گرفته شده بود، اما با آن مخالفت شد.

پیشتر از این، طرحی با مضمون تعطیلی زمستانی مدارس در مجلس عنوان شده و البته با آن مخالفت شده بود. همین سال گذشته بود که طرح هوای پاک در کمیسیون کشاورزی مورد بررسی قرار گرفت که یکی از بندهای آن به همین تعطیلی مدارس اشاره داشت که مورد موافقت نماینده‌های مردم قرار نگرفت.

فرهاد فلاحتی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز که از منتقدان این طرح است، می‌گوید: دستکاری در تقویم مدارس به دلیل اینکه زندگی دانش‌آموزان، فرهنگیان و خانواده‌های آنان را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، نباید انجام شود، مگر اینکه این طرح پشتوانه منطقی و علمی داشته باشد که در حال حاضر این طور به نظر نمی‌رسد.

او اضافه می‌کند: مشکل اصلی حل بحران آلودگی هواست، اما نباید بارِ ضعف مدیریتی دستگاه‌های دیگر را آموزش و پرورش به دوش بگیرد، هر چند که در حال حاضر هم آموزش و پرورش آن را متحمل می‌شود. کُندکاری دستگاه‌های عریض و طویل و کلانی که وظیفه مستقیم در کنترل آلودگی هوا دارند، فراموش شده و آموزش و پرورش مجبور به تعطیلی مدارس یا تغییر ساعت کلاس در طول سال تحصیلی می‌شود. ورود به این قضیه منطقی نیست و آموزش و پرورش باید جدی‌تر مقاومت کرده و تحت فشار دستگاه‌های دیگر قرار نگیرد. تعطیلی مدارس چاره کار نیست.

منبع: روزنامه قدس - مریم احمدی شیروان
منتشرشده در گفت و شنود

نظرسنجی

اجرای رتبه بندی پس از دو سال چه تاثیری در کیفیت آموزش داشته است ؟

عالی - 6.3%
خوب - 6.5%
تاثیر چندانی نداشته است - 29%
رتبه بندی فقط به ایجاد نارضایتی بیشتر معلمان و تبعیض درون سازمانی انجامیده است - 58.2%

مجموع آرا: 414

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور