صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

گروه اخبار/ یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از جلسه دو روز گذشته با محسنی اژه‌ای خبرداد و گفت: در این جلسه پیگیر وضعیت معلمان بازداشتی از جمله آقای حبیبی و عبدی شدیم و سخنگوی قوه قضاییه هم قول پیگیری دادند.

گروه اخبار/ شاید پرونده ای با این ابعاد سابقه نداشته است، پرونده ای که در آن شواهد حاکی از اذیت و آزار گروهی دانش آموزان پسر یک دبیرستان در غرب تهران است.

منتشرشده در دانش آموز

مدرسه و انسان بودن

گویی همین دیروز بود که ماه مهر، بهار محبت را با شکوفه‌هایی از علم و دانش رقم زد. ماه مهری که در روزهای آغازینش معلمان توصیه شدند به اینکه از کودکان این مرز و بوم انسان بسازند، نه دانشمند!

همان روزهایی که معلمان این مرز و بوم حتی به زنگ‌زدگی متهم شدند و از آنان به‌عنوان زندان‌بان زندان‌های زنگ‌زده تعبیر شد! و این مقال دست به دست در فضای مجازی چرخید تا به نظر همگان برسد. حالا این بهار به پایان رسیده و تابستان در راه است.

می‌خواهم بگویم فصل‌های آموزش و تعلیم و تربیت را پاییز و زمستانی نیست و هرچه هست بهار است و تابستان؛ فصل رویش و شکوفایی در بهار و فصل برداشت و به بار نشستن در تابستان... اما هر آن کس که این شکوفایی را منکر شود یا آن‌ را ببیند و نداند که این شکوفا شدن به قیمت شیره جان و توان معلم بوده است، سهل‌انگارانه به فرآیند تعلیم و تربیت نگریسته.

می‌خواهم به دانش‌آموزانم بگویم اولین و آخرین درس زندگی، انسان بودن است، اما فراموش نکنید که دانشمند شدن هم در دل این انسانیت نهان است و سرزمین شما برای سرافرازی به دانشمند هم نیاز دارد.

مدرسه و انسان بودن

عزیزانم!

بعد از چند ماه زندگی در کنار هم، این من بودم که بسیار از شما آموختم. وجود معلم هرگز زنگ نمی‌زند؛ چراکه وجود زلال و صادق شما کودکان، با اکسیر محبت، هر دل زنگ‌زده‌ای را جلا می‌بخشد.

به‌راستی کودکان فرشته‌هایی هستند که حتی بعضی از آنان در زندگی خانوادگی خود مرارت و محنت فراوانی را تحمل می‌کنند و برخی با جسم نحیف شان رنج بیماری به جان دارند، اما هرگز هیچ کدام از این‌ها لبخند و مهربانی را از آنان نمی‌گیرد.

دلبندانم!

بدانید با هر کاغذی که به قلم شما سیاه شد، مویی از من سپید گشت و توان جانم را نثار آموختن شما کردم.

در پایان سال تحصیلی نمی‌گویم موفق باشید، تنها می‌گویم که انسان باشید. افراد زیادی موفق هستند؛ حق دیگران را پایمال می‌کنند و به خواسته‌هایشان می‌رسند، بسیاری دیگر برای رسیدن به موفقیت، راه دیگران را می‌بندند و بر سر موفقیت دیگران می‌زنند و... بدانید که این‌ها به ظاهر موفق هستند، اما انسان نه! اینان کسانی هستند که موفقیت را به اشتباه معنا کرده‌اند.

من اکنون انسان بودن را برای شما آرزومندم که موفقیت حقیقی در گرو آن است. انسان بودن گوهر نابیست که آن‌را بهایی نیست؛ پس عزیزانم! انسان باشید.

مدرسه و انسان بودن

روزنامه مردم نو


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت
دوشنبه, 06 خرداد 1397 12:20

معلمان و اصول مطالبه گری

معلمان و اصول مطالبه گری  در لغت نامه دهخدا مطالبه یعنی : خواستن چیزی یا حق خود از کسی . طلب نمودن چیزی از کسی .

" به نظر می‌رسد مطالبه‌گری رویکردی است فرهنگی - ‌سیاسی که خواست و اراده مردم را به صورت انفرادی و جمعی ، به منظور توسعۀ همه‌ جانبه جامعه بر دستگاه حاکمیتی ، تحمیل و یا وارد کرده ، به گونه ‌ای که عدم برآورد سازی خواست مردم منجر به ایجاد نارضایتی عمومی و در نهایت شدت موج انفجار خواهد شد. از جمله محاسن این روحیه به عنوان یک پدیدۀ اجتماعی ، همانا کنترل و نظارت بر عملکرد مسئولین است که وظیفه اصلی آنان علاوه بر تدبیر و برنامه‌ ریزی برای ایجاد رفاه و امنیت جامعه ، مهیا نمودن بستر رشد با نگاهی توسعه ‌محور است.

در این مورد چنانچه خلاء در انجام وظیفه ‌شان پدید آید دو حالت وجود دارد:

1) اگر روح مطالبه‌گری حاکم باشد تبیین‌گر همگونی و تشریک مساعی بین مردم و حاکمیت است که تبلور نظام‌های سیاسی دموکراتیک‌ محور است.

2 ) چنانچه این روح محصور در اندیشه باشد و در عمل بروز نیابد ، نه ‌تنها خواست و اراده محکوم به شکست است ، بلکه مرتبه‌ای از خیز و جولان را برای مسئولین ناکارآمد و بی ‌تعهد فراهم می‌آورد که به همراه خود نارسایی‌ها و آسیب‌های اجتماعی فراوانی را ایجاد می‌کند.
فراموش نشود هرگاه تعارض بین خواست و اراده یا همان " تقاضا " مردم و برآورده شدن آن توسط حاکمیت به وجود آید ، باید منتظر شورش‌ها و اعتراضات عمومی بود...... " (1)

معلمان و اصول مطالبه گری

پس مطالبه گری حقی است مدنی که با تحقق آن کنترل و نظارت بر افعال مسئولین صورت می گیرد، در این شرایط آنان مراقب و نگران عمل خود و عکس العمل مردمند.

همچنان که گفته شد وظیفه اصلی مسئولین علاوه بر تدبیر و برنامه‌ ریزی برای ایجاد رفاه و امنیت جامعه ، مهیا نمودن بستر رشد با نگاهی توسعه ‌محور است. یک فرد مسئول بایستی توانایی چرخش عملکردی داشته باشد تا در سایه آن بتواند نیازهای مورد درخواست مردم یا قشر خاص را پاسخگو باشد. این چرخش به نیازسنجی و روابط عمومی قوی محتاج است. یک سازمان و مسئول آن باید دقیقا بداند مخاطبان او چه کسانی هستند و مطالبه های مردم از او چیست ؟ بدون این شناخت او دائما رودروی مخالفان خود قرار خواهد گرفت. همان اوضاعی که در وزارت آموزش و پرورش جاری و ساری است. برای همین تا به امروز در کشور ما آموزش و پرورش منشأ توسعۀ کشور در هیچ بُعدی یعنی فرهنگی ، اجتماعی ، اقتصادی و حتی سیاسی نبوده است.

برای مطالبه گر بودن شما می توانید به طور انفرادی نیز حرکت کنید. اگر حق یا حقوق فردی و اجتماعی از هر یک از ما سلب شده است می توانیم آن را مطالبه کنیم.
مثلا : شما کمربند ایمنی را بسته اید و با سرعت مجاز حرکت می کنید و خلاف دیگری انجام نداده اید اما پلیس در حال نوشتن جریمه برای شماست ، اینجا سکوت کردن و تابع بودن ، ظلم به قانونمداری شماست لذا باید جسارت به خرج داده و با برخوردی شایسته عرایض خود را مطرح سازید، اگر قانون و مجری آن درست عمل می کند اینجا حق با شماست.

معلمان و اصول مطالبه گری

مطالبه گری جمعی همان اعتراضات شفاهی و کتبی ما معلمان به شرایط معیشتی و رفاهی خود و همچنین اوضاع نامناسب آموزش در مدارس و اعتراض به جایگاه شغل معلمی در جامعه است و چون پاسخی برای آنها از طرف مسئولین یا توسط حاکمیت داده نمی شود لذا به صورت اعتراضات و تجمعات گروهی نمایان می گردد. اینجا بین خواست به حق معلمان و اراده مسئولین تعارض و تناقض بوجود می آید لذا تا نیل به هدف و حصول نتیجه مفید و مورد نظر شرایط ناآرام ادامه می یابد.
این وضعیتی است که مسئولین باید بدان اِشراف داشته باشند و در حل و فصل مشکل یا معضل موجود تلاش نمایند. وظیفه آنان اولویت بندی سیاست هایشان است. جامعه برای رسیدن به توسعه نیازمند مطالبه گری و مسئولین برای حفظ امنیت شغلی و کشور مجبور به پاسخگویی هستند.

" مطالبه گری اجتماعی یعنی با تعامل سازنده بتوان مطالبات واقعی را به یک خواست عمومی تبدیل کرد و نهادهای مسئول بدین طریق مجبور به واکنش منطقی گردند. مطالبات اجتماعی باید در قالب تشکیل اصناف ، تشکل ، انجمن‌ها یا سندیکا‌ها محقق شود و در قالب کنشگری فردی یا جزیره ای تحقق نمی یابد و حتی افراد جامعه مسئولیت ‌پذیری ‌شان را از دست داده و دچار نوعی بی‌تفاوتی اجتماعی می شوند. یکی از آفت‌های اجتماعی که به ایجاد نظام‌های سلطه منجر می‌شود فقدان گفت ‌و‌گو در جامعه و نداشتن تفکر انتقادی در رابطه با موضوعات مختلف اجتماعی است.

گفتنی است که رشد و پرورش تفکرات انتقادی افراد جامعه را از حالت انزوا و انفعال بیرون آورده و به آنها توانایی مضاعفی در حل مسائل اجتماعی می‌بخشد زیرا پذیرش الگوهای از پیش تعیین شده ناکارآمد ، ناخواسته کمک به حفظ وضعیت نابسامان خواهد کرد.
پس مسئولیت ‌پذیری و مطالبه گری اجتماعی دو مؤلفه مهم و زیربنایی برای توسعه همه جانبه و رفاه اجتماعی است. کمرنگ شدن روحیه پرسشگری در یک جامعه ، انعکاس جمود ، واپس‌گرایی و نبود ساز و کار تغییر و اصلاح است که پیامدی جز افسردگی ، افزایش آسیب‌های اجتماعی و نافرمانی‌های مدنی نخواهد داشت." (2)

ما معلمان به عنوان قشر مطالبه گر برای خواسته های به حق خود باید از اصول مطالبه گری تبعیت نمائیم و حتما با ایجاد تشکّل صنفی مناسب به انتقاد و بیان شرایط موجود بپردازیم تا مسئولان بر اثر فشار وارده و تداوم مطالبه گری ، مجبور به پاسخگویی درخور گردند. برای این منظور معلمان زیادی باید بنویسند و به حجم تفکرات انتقادی در جامعه بیفزایند تا برای نیل به هدف ، زمان و انرژی کمتری مصروف گردد.
مسیر مطالبه حق و حقوق یا خواسته های به جا گاه بسیار طولانی است لذا احساس خستگی ، نومیدی ، تفکر انفرادی در مطالبه گری از آفات رسیدن به اهداف مورد نظر است.

انتظار مطالبه گری از دیگران به جای خود و در انتظار بهبود اوضاع نشستن نیز از موانع مطالبه گری محسوب می شود. یکدلی و همدلی ، توافق در انتظارات و تجمیع قوای فکری و جسمی مطالبه گران نیز به تحقق مطالبه گری مساعدت می نماید.
مجموع افرادی که مدعی مطالبه گری از نهاد یا سازمان خاصی هستند باید به ساز و کار مشخص و معینی دسترسی داشته باشند و از تلاش های فردی یا جزیره ای هرازچندگاهی بپرهیزند.
مسئولین نهاد یا سازمان مشخص نیز باید شرایط را بررسی و امکانات تحقق آنها را هموار سازند و گرنه نارضایتی در بین آن گروه بیشتر و انگیزه فعالیت کمتر خواهد شد ، یعنی شرایطی که ما معلمان این کشور امروز داریم.

1 ) پایگاه خبری تافته ، کیانوش معمر ، پژوهشگر و دانشجوی دکترای علوم سیاسی 29/05/ 97
2 ) روزنامه ایران ، تلخیصی از مقالۀ مطالبه گری اجتماعی به چه معناست ؟ مصطفی آب روشن ، جامعه شناس. شناسه خبر 206397،
96/01/27


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

گروه گزارش/

توضیحات مدیر صدای معلم در مورد مطلبی در  ارتباط با دانشگاه فرهنگیان و علی محمدی رئیس دفتر دانشگاه

هفته گذشته یادداشتی از یکی از مخاطبان صدای معلم به دست ما رسید که با عنوان "در دانشگاه فرهنگیان حسین خنیفر چه می گذرد" در سایت صدای معلم منتشر شد.

"صدای معلم" در بارگذاری این مطلب دقت لازم را نکرده بود و در یادداشت مرز بین انتقاد از "عملکرد و رفتار مدیران" و "حمله به شخصیت افراد" خلط  و از تعابیر نامناسبی در توصیف شخصیت چند تن از همکاران حوزه مدیریتی دانشگاه فرهنگیان استفاده شده بود که ممکن است توهین آمیز تلقی شود.

همچنین مواردی در باره اشخاص بر اساس "حدس و گمان"  نوشته شده بود که سند و مدرک ضمیمه نداشت.

صدای معلم با ابراز تاسف از این اتفاق و عذر خواهی از همکاران شریف دانشگاه فرهنگیان که در این یادداشت از آنها اسمی برده شده مخصوصا جناب علی محمدی مدیر دفتر ریاستی دانشگاه فرهنگیان اعلام می دارد که تعابیر و توصیفات این یادداشت به هیچ وجه مورد تایید صدای معلم نیست و با مشی رسانه ای این رسانه در تعارض است و انتشار آن را صرفا یک اشتباه تاسف بار می دانیم . 

امیدوارم بتوانیم در ایجاد و گسترش فضای انتقادی توام با صراحت و در عین حال مستند و متناسب با شان جامعه فرهنگیان کشور به همدیگر کمک کنیم.

سعی ما این است که مطالب ارسالی همکاران بدون سانسور منتشر شود و  مسئولان هم در این سایت بدون تبعیض و با شفافیت به انتقادهای همکاران پاسخ دهندو دیالوگ سازنده شکل بگیرد.

در کار رسانه ای که سرعت یکی از مهم ترین فاکتورهای آن است امکان بروز خطا وجود دارد.

صدای معلم شجاعانه خطای خود را می پذیرد.

صدای معلم یادداشت مورد اشاره را از آرشیو خود و دسترسی خوانندگان حذف می کند.

علی پورسلیمان 

مدیر مسئول سایت صدای معلم

منتشرشده در گفت و شنود

گروه رسانه/

اخیرا یادداشتی در صدای معلم با عنوان " جذب دانش آموزان سمپاد پایه هفتم بر اساس مصاحبه و گفت و گو انتقام از دانش آموزان است " به قلم « شیرزاد عبداللهی » منتشر گردید . ( این جا )

ـ عبدالرسول عمادی » در کانال تلگرامی خویش جوابیه ای بر این یادداشت نگارش نموده است .

« صدای معلم » ضمن تشکر و قدردانی از پاسخ گویی و مسئولیت پذیری ایشان آن را منتشر می کند .

« صدای معلم » از پاسخ گویی همه مدیران مسئولیت پذیر تشکر و قدردانی می کند .

منتشرشده در یادداشت

نظرسنجی

اجرای رتبه بندی پس از دو سال چه تاثیری در کیفیت آموزش داشته است ؟

عالی - 6.3%
خوب - 6.5%
تاثیر چندانی نداشته است - 29%
رتبه بندی فقط به ایجاد نارضایتی بیشتر معلمان و تبعیض درون سازمانی انجامیده است - 58.2%

مجموع آرا: 414

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور