صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

آسیب شناسی مدارس دولتی در نظام آموزش و پرورش ایران

برداشت نخست

براساس بخشنامه شماره 73/ 82097 مورخ 1397/4/4 اداره کل آموزش و پرورش تهران دستورالعمل تکمیل ظرفیت پایه های یازدهم و دوازدهم دبیرستان های نمونه دولتی و فرهنگ اعلام شد. براین اساس هزاران دانش آموز مستعد و نخبه که ته مانده اندک مدارس دولتی اند جذب مدارس خاص شده ودیگر رمقی و رونقی و امیدی برای مدارس دولتی نمی ماند و با اخراج دانش آموزان بی انگیزه و درس نخوان مدارس خاص و تحمیل آنها به مدارس دولتی درشهریورماه ،پازل نابودی مدارس دولتی کامل می شود. به این جریان بلاتکلیفی و دستور معلق ماندن تشکیل کلاس های فوق برنامه و کنکور که مطالبه بخش مهمی از والدین بوده و هربرنامه ای که موجب ارتقای سطح آموزش مدارس دولتی می شود را اضافه کنیم ، اضمحلال عاجل مدارس دولتی  دور از انتظار نیست . برای افزایش کیفیت آموزش و پرورش به احیای شان و شخصیت اجتماعی و اقتصادی معلم توجه کنید.


برداشت دوم
داس یکپارچه سازی بر خرمن مدارس متنوع.
( تکمله ای بر حذف تدریجی مدارس نمونه دولتی ، سمپاد و.)
اگر به حذف آزمون های ورودی و انحلال مرحله ای  مدارس نمونه دولتی دوره اول متوسطه و تغییر آزمون مدارس سمپاد به عنوان طلیعه کاهش تنوع اسفبار مدارس در نظام آموزشی جمهوری اسلامی ایران  باور داشته باشیم ، جای بسی تبریک دارد.
تنوع فاجعه بار مدارس که گاهی در حدود 20. نوع ذکر می شود مانع بزرگی بر سر راه بسط و تحقق عدالت آموزشی هست .

به یاد داشته باشیم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در بستری آمیخته با عدالت آموزشی قابلیت اجرایی دارد . اساسا مولفه های رقابتی کردن مدارس ، رتبه بندی مدارس ، تبدیل مدرسه به نقطه اتکای جامعه و ایجاد کانون های تربیتی محلی و.. نمونه هایی از آرمان ها ، اهداف و ارزش های ایده آل گرایانه ی مندرج در سند تحول ، بدون از بین بردن مدارس متنوع ، قابل حصول نیست.
امروزه یکپارچه سازی در نظام آموزشی و مدارس از طریق ادغام و انحلال مدارس خاص ( شاهد ، هیات امنایی ، سمپاد، ایثارگران ، مدارس ماندگار ،  نمونه دولتی ، عادی دولتی ، غیردولتی ، آموزش ازراه دور، بزرگسالان ، انواع مدارس استثنایی ، شبانه روزی ، مجتمع ها و..... ) تبدیل به مطالبه آحاد مردم و بسیاری از صاحب نظران حوزه تربیت، طیف وسیعی از سازمانهای تخصصی نظیر سازمان نظام روانشناسی ، انجمن روانشناسی تربیتی و.. و همچنین متفکرین و اساتید دانشکده های علوم تربیتی و.. شده است .

آسیب شناسی مدارس دولتی در نظام آموزش و پرورش ایران

یکپارچه سازی در آموزش یعنی چه ؟
یکسان سازی یا یکپارچه سازی یعنی تمام کودکان و نوجوانان با پشتیبانی مناسب در مدارس واحد آموزش داده شده و تحت تربیت واحد ، پویا و جامع قرارگیرند .
یکپارچه سازی دقیقا مخالف جدا سازی و ویژه آموزی ست ، حمایت از روش یکپارچه سازی براین باوراست که افرادی دارای مشکلات یادگیری هستند یا توانایی های مالی و ذهنی بالایی دارند ، به صورت متوازن از فرصت ها و امکانات برابر جهت شکوفایی بهره مند شوند .
این سیاست بیش از شصت سال هست که در بسیاری از کشورها به ویژه کشورهای پیشرفته دنبال می شود .


یکپارچه سازی چه ضرورتی دارد ؟
1_ صرفه جویی اقتصادی در نظام آموزشی .
2_ جلوگیری از انزوا و جدا کردن دانش آموزان فقیر و غنی و دارای مشکلات یادگیری و یا باهوش ، به منظور تربیت صحیح اجتماعی و ایجاد وحدت ملی _ اجتماعی در کشور.
3_ توسعه عدالت اجتماعی و جلوگیری از طبقاتی شدن آموزش و پرورش .
4- رفع دغدغه ها و تنش های بیش از 40 میلیون ایرانی در ایام ثبت نام مدارس .
5- کاهش هزینه های گزاف اجتماعی - عاطفی و روانی میلیون ها ایرانی و جلوگیری از تحولات اجتماعی ناگوار در آینده .


در مجموع جداسازی آموزشی و تاسیس مداوم مدارس خاص ، اقرار صریح به ناتوانی نظام تعلیم  و تربیت در رشد و پرورش استعدادهای دانش آموزان هست . تقویت مدارس دولتی حذف مدارس خاص و متنوع و لزوم توجه به تمامی اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از طریق سرمایه گذاری خردمندانه در آموزش و پرورش راه توسعه همه جانبه وپایدار کشور خواهد بود .

یکپارچه سازی دقیقا مخالف جدا سازی و ویژه آموزی ست
نتیجه یکپارچه سازی آموزش چیست؟
در صورتی که یکپارچه سازی مدارس به درستی و منطبق براصول علمی انجام شود ، تمرکز نظام آموزشی برپرورش دانش آموزان خوب و بااستعداد اما بی شمارخواهد بود تا پرورش دانش آموزان عالی و دردانه اما اندک .
فرایند تعلیم و تربیت کشور از پرورش گلخانه ای استعدادها ( یعنی محدود و مصنوعی ) به پرورش باغچه ای یا مزرعه ای استعدادهای دانش آموزان تبدیل خواهد شد .( یعنی وسیع و طبیعی شدن تربیت) .
توجه نظام آموزشی از نخبه پروری ، نازپرورده و منزوی بارآوردن بچه ها به پرورش اجتماعی و طبیعی آحاد دانش آموزان معطوف خواهد شد.
در یک کلام به جایی می رسیم که بهترین مدرسه برای ایرانیان ، نزدیک ترین مدرسه می شود .
به هرحال ورود اندیشه های علمی به بدنه آموزش و پرورش، داشتن نقشه راه ، سرمایه گزاری های مادی دولت، استفاده از پژوهش های علمی در اجزای نظام آموزشی ، لزوم توجه مادی و حرفه ای به معلمان  ونظایر آن راه برون رفت از بحران فعلی نظام تعلیم و تربیت و تضمین کننده فردای این کشور خواهد بود .
درمیان حجم عظیم  ندانم کاری و در بحبوحه بلاتکلیفی بسیاری از برنامه های وزارت آموزش و پرورش اما اتخاذ سیاست حذف ، ادغام و تغییر مدارس خاص خرمندانه ترین کاری بود که می بایست خیلی قبل درپیش گرفته می شد .
حذف مدارس نمونه دولتی آغازی بر تقویت مدارس دولتی و تمرکز بر تربیت اکثریت دانش آموزان هست . تا دیر نشده باید پازل یکپارچه سازی را کامل کرد .

آسیب شناسی مدارس دولتی در نظام آموزش و پرورش ایران

آقای وزیر !
برای زدودن نابرابری های آموزشی و رسیدن به عدالت اجتماعی، یکپارچه سازی آموزشی و دسترسی فرزندان این کشور را به فرصت های برابر آموزشی سرعت دهید.
برای افزایش کیفیت آموزش و پرورش به احیای شان و شخصیت اجتماعی و اقتصادی معلم توجه کنید.


آقای وزیر !

مجددا یاددآوری می شود لطفا هدف " بهترین مدرسه ، نزدیک ترین مدرسه هست " را در نظر داشته باشید .
برای اجرای متوازن سند تحول با احیای نقش مدیریت مدارس و جلوگیری از صدور و اجرای شیوه نامه های متناقض ، تحقق هدف مدرسه محوری را میسر نمایید .

منابع ؛
1- قاجارگر ، مرتضی . مقدمه ای بر خصوصی سازی نظام آموزش و پرورش ایران . نشر زهد . تهران 1380
2- به پژوه ،احمد.یکپارچه سازی آموزشی چیست ؟ ماهنامه تعلیم و تربیت استثنایی . شماره 1 . 1372 . وزارت آموزش و پرورش .
3- فصلنامه فرهنگ مشارکت . شماره اول . پاییز 1373 وزارت آموزش و پرورش.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

آذربایجان شرقی

منتشرشده در نامه های دریافتی
دوشنبه, 18 آبان 1393 21:30

انتقاد از صدای معلم

آذربایجان شرقی

منتشرشده در نامه های دریافتی
گروه اخبار/ مشاور و دستیار ویژه رییس جمهوری در حقوق شهروندی در اختتامیه هجدهمین کنگره ملی پرسش مهر با اشاره به لزوم نهادینه‌سازی فرهنگ مدارا گفت: فرهنگ‌سازی در آموزش‌ و پرورش اتفاق می‌افتد.

پرسش مهر و حقوق شهروندی در آموزش و پرورش

شهیندخت مولاوردی ضمن قدردانی از تلاش برگزارکنندگان پرسش مهر در طی ١٨ سال گذشته اظهار داشت: تحمل افکار دیگران، سؤالی بود که رییس جمهور در مهرماه برای دانش آموزان، معلمان و والدین مطرح کرد و در شرایط فعلی که جامعه به انسجام، وفاق و همدلی ملی نیاز دارد، بسیار مهم و ضروری است.

مولاوردی خاطرنشان کرد: طبق گزارش‌ها ٥ میلیون نفر در قالب‌های مختلف فرهنگی به ارائه نظرات و ایده‌ها و راهکارهای عملی در پاسخ به این پرسش پرداختند که نیاز است وزارت آموزش‌ و پرورش از این به بعد برای عملیاتی شدن راهکارها برنامه‌ریزی کند.

وی ادامه داد: در شرایطی که کشور در گردنه سختی‌ها قرارگرفته است، با اتکا به فضائل و صفات اخلاقی همچون تحمل افکار دیگران و احترام به عقاید و ترویج و توسعه آن، می توان با همدلی این مرحله را پشت سر گذاشت و کشور را در مسیر پیشرفت و توسعه قرارداد.

مولاوردی بابیان اینکه سوال پرسش مهر ارتباط نزدیکی با حقوق شهروندی دارد، خاطرنشان کرد: تحمل و احترام به افکار دیگران و رعایت اخلاق و ادب در کلمه و مفهوم مدارا خلاصه می‌شود و اگر بخواهیم با مدارا به‌عنوان اصل اخلاقی و هنجار اجتماعی و قانونی برخورد کنیم، باید در مدارس و آموزش‌ و پرورش آن را نهادینه کنیم و فرهنگ‌سازی آغاز راه برای ترویج  هنجار اجتماعی است و این آغاز در آموزش‌ و پرورش اتفاق می‌افتد.

مشاور رئیس‌جمهور در حقوق شهروندی در ادامه افزود: باید به درک مشترک و درستی از مفهوم مدارا برسیم و از این فهم مشترک تحمل افکار و عقاید دیگران را باور کنیم و تفاوت‌ها را بپذیریم.

مولاوردی تصریح کرد: مرحله نهایی در مدارا پذیرش واقعیت‌های جامعه و تفاوت‌هایی است که در افراد در بخش‌های مختلف قومی و زبانی و مذهبی و نژادی با همدیگر دارند و نظام آموزشی باید از سنین پایه و کودکی قدرت تمییز کودکان را رشد و توانمند سازد و ذهن‌ها را باز کند و تفکر انتقادی و پرسشگری را یاد بدهد و در کتب درسی و مفاهیم آموزشی آموزه‌های اخلاقی همچون مدارا به دانش آموزان آموزش داده شود.

وی همکاری دیگر نهادهای سیاسی اقتصادی قانونی، علمی، فرهنگی و هنری را با آموزش‌ و پرورش در خصوص تربیت شهروند آگاه ضروری دانست و گفت: باید تمام نهادهای جامعه هم‌جهت و هم گام باهم در جهت پرورش و ترویج و توسعه فضائل اخلاقی گام بردارند و اگر همراهی نباشد سیاست‌های اتخاذشده پیامدهای مطلوب را نخواهد داشت.

وی در ادامه افزود: بین حقوق بشر و حقوق شهروندی تفاوت وجود دارد، حقوق بشر حق اصلی و اولیه انسان است که از بدو تولد با فرد همراه است و غیرقابل‌تفکیک است و ماهیت انسانی دارد، اما در حقوق شهروندی غیر از این‌ها به تکالیف و حقوق شهروندی اجتماعی و خانوادگی هم اشاره می‌شود

مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌ و پرورش

مشکلات آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی

" و لا تلبسو الحق بالباطل و تکتموا الحق و انتم تعلمون "
و حق را به باطل در نیامیزید و حقیقت را با آنکه خود می دانید کتمان نکنید...
آیه ی ۴۲ از سوره ی مبارکه ی بقره

 

وزیر محترم آموزش و پرورش 

جناب آقای بطحایی ،
سلام علیکم ؛


در ابتدای عرایضم سوگند یاد می کنم بر آرم نهضت سوادآموزی ، که مصداق سوگند خداوند تبارک و تعالی در سوره ی قلم می باشد...
قسم به قلم ، که هر آنچه به عنوان زبان ناطق آموزش دهندگان کل کشور به تحریر در می آورم ، واقعیت و حقیقت دارد .  درد جانسوزی در دل های مضطر تک تک آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی وجود دارد . دردی که به بهای بر باد رفتن عمر گرانمایه و زحمات چندین ساله ی این قشر مظلوم می باشد.
شما را ، به صاحب کلامی که در ابتدای عرایضم وجود دارد قسم می دهم که این بار بخوانید و عمل نمایید که ؛
۱ - آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی از تمام توانمندی های لازم ، اعم از مدارک علمی بالاتر و انواع دوره های ضمن خدمت از جمله دوره ی جهاد دانشگاهی و آشنایی کامل و کافی به نحوه ی فنون و تدریس برخوردار می باشند .


۲ - مستحضرید که طبق قانون لازم الاجرای تبصره ی ۱۰ ماده ۱۷ باید شرط عدالت و مساوات در بین نیروهای چهارگانه ، (حق التدریس - آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی - پیش دبستان ها - خرید خدمات) اعمال می شد  ولی فقط نیروهای پیش دبستانی در مهر ماه سال ۹۶ حق التدریس ، و صاحب کد شدند و  متاسفانه این اجحاف بزرگ در حق نهضتی های زحمتکش به وجود آمد .


۳ - طبق آمار اعلام شده از طرف سازمان نهضت سوادآموزی ، تعداد بسیار اندکی ، تقریبا ۸۴ نفر در کل کشور آموزشیار وجود دارد ولی متاسفانه امروزه شاهد ابلاغ بخشنامه هایی از وزارت آموزش و پرورش مبنی بر ارسال آمار آموزشیاران به وزارت در خصوص استخدامشان می باشیم که در بخشنامه های مذکور ، تعداد آمار آموزشیاران بیشتر اعلام شده و این موضوع بستر را برای ورود نیروهای غیر نهضتی هموار نموده است و در نتیجه مناطق مختلف کشور ، از شیوه ی ناعادلانه و ظالمانه ی نیروهای آزاد غیر مشمول به جای آموزشیار، با کد ساختگی ، به وزارت معرفی گردد که اگر این فاجعه عملی شود ، اجحاف بزرگی بیش از پیش ، در حق آموزش دهندگان مشمول نهضت سوادآموزی ، ایجاد خواهد شد.


وزیر محترم آموزش و پرورش !

حضرتعالی در جریان سختی کار نیروهای نهضتی و اجحاف در حق بیمه و حقوقشان می باشید ؛ لطفا به جای استفاده از نیروهای آزاد ، از نیروهای توانمند و کار آمد آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی استفاده نمایید.
در صورت مرهم شدن بر آلام دیرینه ی نیروهای نهضتی ، دعای خیر آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی بدرقه ی راه شما بزرگوار می باشد...
در پناه حق ، بر کام و مستدام باشید.

ان شاءالله


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

قانون و ممنوعیت جذب کمکهای مردمی در آموزش و پرورش و مدرسه

روزی در جمع مدیران مدارس ، لزوم رعایت قانون و ممنوعیت جذب کمکهای مردمی را در فصل ثبت نام تشریح نموده و سپس از ایشان خواستم تا بدون نگرانی و محدودیت مسائلی را که فکر می کنند گفتنش در آن جلسه مفید است ، بیان کنند . آنچه گفتند برای چون منی که مدتی دور از مدرسه بودم مفید و ارزنده بود . در این میان اما تعداد بسیار اندکی نسبت به ممنوعیت دریافت کمکهای مردمی در وقت ثبت نام اظهار نارضایتی کردند و دو نفر حتی اظهار کردند که رعایت این ممنوعیت به نفع آموزش و پرورش نبوده و چون برای رعایت آن تحت فشار بوده اند ، استعفا نموده اند اما رییس منطقه موافقت ننموده است .

اگر مدیر مدرسه ای ، تخلف مالی چند میلیون ریالی دارد و بازدارنده های درونی او مانند شریعت ، اخلاق ، امانتداری و ...مانع از این سوء استفاده نشده است ، فساد او به اندازه دسترسی او بوده و بی شک در صورت دسترسی به منابع مالی بیشتر ، استعداد تبدیل شدن به امثال خاوری و جزایری و زنجانی و ... را دارد  تلاش نمودم با بیان تجربیاتی از مدیران موفق ، متقاعدشان کنم که اشتباه می کنند و با سعه صدر و جلب اعتماد مردم ، دریافت کمک از اولیا در اثنای سال تحصیلی هم میسر است اما فایده ای نداشت تا اینکه به ناچار از رییس منطقه خواهش کردم با استعفای این دو همکار موافقت نماید تا همکارانمان بیش از این در معرض انجام کار خارج از توانشان قرار نگیرند ، البته ظاهرا این دو همکار منصرف شده و هیچ گاه برای پیگیری استعفای خویش به رییس منطقه مراجعه ننموده بودند .


 از بزرگترین دغدغه های مردم در فصل تابستان ، ثبت نام فرزندانشان در مدارس است . اضطراب مردم و نگرانی آنها در این زمان که مدارس بیش از هر زمان دیگر محل مراجعه مردم است ، فرصت خدمت برای مدیرانی است که در پی بهانه های برای خدمتگزاری مردم اند . خوشرویی ، تدارک محل مناسب برای انتظار احتمالی اولیا ، زمان بندی ثبت نام برای جلوگیری از انتظار آزار دهنده ، در دسترس قرار دادن آب گوارا برای مراجعین و... می تواند از اقدامات چنین مدیرانی باشد . اما این فرصت خدمت توسط مدیر بد سلیقه می تواند بر اضطراب و نگرانی اولیا دانش آموزان افزوده و بعضا با عدم رعایت ممنوعیت دریافت مبلغ هنگام ثبت نام ، بذر بدبینی و نارضایتی را در دل مردم بکارد .
به طور حتم یکی از بزرگترین مشکلاتی که موجب آزردگی مردم می شود فساد گسترده ای است که در نظام اداری کشور وجود دارد .

شنیدن خبرهای اختلاس چند میلیاردی تا چند هزار میلیاردی ، انتصاب مدیران نالایق و ناتوان با ملاحظات غیر حرفه ای ، استفاده از رانت اطلاعات اقتصادی برای ورود به معاملات بزرگ دولتی و دریافت سود سرشار و یک شبه از این معاملات ، ایجاد فرصت برای ظهور و رشد افرادی چون بابک زنجانی و شهرام جزایری ، ناکامی در جلوگیری از ورود کالاهای قاچاق و مواد مخدر به کشور با وجود سهولت مقابله با آن در مقایسه با توفیق کشور در حل مشکلاتی به مراتب بزرگتر همچون جنگ هشت ساله ، مفقود شدن ناگهانی دکل نفتی و دهها مورد از این دست ، دل همه ما را آزرده است .

گفته می شود آموزش و پرورش جزء پاک ترین وزارتخانه های کشور است . به عنوان یک معلم از شنیدن چنین چیزهایی خوشحال می شوم ، اگر چه نمی دانم این ادعا نتیجه کدام پژوهش است و آیا اساسا چنین پژوهشی انجام گرفته یا نه و اگر انجام گرفته در چه سالی بوده و آیا می توان نتایج آن را مبنای قضاوت در مورد آموزش و پرورش فعلی نیز قرار داد یا خیر .

معتقدم این وزارتخانه پاک نیز در صورت عدم توجه به زمینه های فساد در آن ، به قدر بضاعت خود آلوده فساد خواهد شد . وجود یکصد هزار مدرسه در کشور و توزیع فساد در چند هزار از این مدارس و عدم امکان برآورد دقیق از میزان فساد مالی با عددی درشت و بزرگ ، احتمالا باعث خواهد شد تا فساد در مدارس نمود کمتری داشته و یا کمتر حس شود ، اما باید پذیرفت که علیرغم زحمات بی شائبه و دلسوزانه بیشتر مدیران مدارس ، هستند کسانی که به اندازه دسترسی و بضاعت خویش فاسدند و حجم زیادی از دلایل عدم رضایت مردم از آموزش و پرورش به واسطه عملکرد این دسته از مدیران است .

قانون و ممنوعیت جذب کمکهای مردمی در آموزش و پرورش و مدرسه

اینان اعتقادی به قانون ندارند و متاسفانه ثبت نام دانش آموزان را که از حقوق مسلم آنان است ، موقوف به پرداخت اجباری پول در این بزنگاه ها می کنند . اینها تمایلی به ارائه گزارش شفاف مالی به نماینده اولیا و نماینده معلمان ندارند . ارتباط خود را با ناظران درونی مدرسه طوری تنظیم می کنند که امضای چکها و اسناد حسابداری در فضای تعارف و رودربایستی انجام پذیرد . مشکل از آنجا آغاز می شود که برخی مدیران ، حاضر به تمکین در مقابل قانون نبوده و به اجتهاد خویش و سلیقه شخصی خود عمل می کنند و در مواجهه با نقد احتمالی دیگران نسبت به تخلفشان در نحوه دریافت و نیز نوع هزینه این کمکها ، با ادبیاتی تهاجمی و حق به جانب شخص منتقد را محکوم به عدم شناخت مشکلات مدرسه نموده و اقدام غیر قانونی خود را توجیه می کنند

دریافت پول نقد از اولیا را بدون دادن رسید یا دادن رسیدی که امکان پیگیری نداشته باشد ، نسبت به واریز وجه به حساب مدرسه توسط اولیا ترجیح می دهند . مبالغی که برای برگزاری اردو تعیین می کنند ، معمولا بدون رعایت مقدمات قانونی بوده و مبالغی بیش از هزینه مورد نیاز برای برگزاری اردو از دانش آموزان می گیرند .

به بهانه های مختلف در طول سال به جمع آوری پول اقدام می کنند . اگر پای درد دل معلمان این گونه مدارس بنشینید ،  نارضایتی از عملکرد مدیر را در گفتار بیشتر آنها خواهید شنید .

تلاشهای چنین مدیرانی در مدرسه نمایی از یک حسابدار است که دائما در حال محاسبات مالی است چنان که گویی در این مدرسه نه از آموزش خبری است و نه از پرورش .

قریب سیزده میلیون دانش آموز در  مدارس کشور تحصیل می کنند و درصد بالایی از این دانش آموزان ، محصل مدارس شهری اند . دریافت کمک های نقدی در این مدارس ، زمینه ای است برای فساد مدیران مدارس که لزوم توجه به نوع عمل آنها در خصوص انطباق نحوه دریافت و هزینه کردن این مبالغ با قوانین ، از ضروریات اقدامات پیشگیرانه در زمینه فساد در وزارت آموزش و پرورش است .

اگرچه زمینه های فساد در وزارتخانه ، ادارات کل و ادارات مناطق نیز وجود دارد اما به دلیل مواجهه اکثر مردم با مدارس ، پرداختن به زمینه های فساد در این سطح مدیریت ، در محدودیت چنین نوشته ای به نظرم اولی تر آمد .

تمام کسانی که فرزندی در مدرسه دارند پذیرفته اند که باید به مدرسه کمک کنند . اگر به طور متوسط به ازای هر دانش آموز ، پانصد هزار ریال توسط اولیا به مدارس کمک شود ، مجموع آن ، مبلغی معادل هفتاد هزار میلیارد ریال می گردد . به عبارتی دیگر ، اولیای دانش آموزان علیرغم وجود قانون آموزش و پرورش رایگان و با توجه به اطلاع از عدم واریز سرانه به حساب مدارس ، هفتاد هزار میلیارد ریال از هزینه های آموزش و پرورش را می پردازند .

قانون و ممنوعیت جذب کمکهای مردمی در آموزش و پرورش و مدرسه

در این میان هستند مدارسی که چند برابر پانصد هزار ریال دریافت می کنند و نیز مدارسی که احتمالا هیچ مبلغی دریافت نمی کنند . مدارس روستایی دور افتاده و کم جمعیت ، به دلیل عدم تمکن مالی مردم ، هیچ گونه دریافتی از این طریق ندارند ، اما مدیران مدارس شهری و پر جمعیت ، امکان جذب این کمکها را بیش از مبلغ متوسطی که پیشتر گفتم دارند و به همین دلیل  بیش از مدیران مدارس کم جمعیت روستایی در معرض اتهام سوء استفاده از محل دریافت این مبالغ قرار دارند .

مدارس خاص نیز با وجود دریافت کامل امکانات دولتی نیازمند بررسی جدی تر در خصوص نحوه هزینه مبالغ دریافتی از مردم اند . اگر آنچه از مردم دریافت می شود جهت بهبود شرایط تحصیل دانش آموزان هزینه گردد فسادی رخ نداده است و در صورت رعایت ضوابط استفاده از قوانینی که چنین دریافت هایی را مشروع می سازد ، آسیبی متوجه مدیران و نیز اعتبار آموزش و پرورش نخواهد بود .

مشکل از آنجا آغاز می شود که برخی مدیران ، حاضر به تمکین در مقابل قانون نبوده و به اجتهاد خویش و سلیقه شخصی خود عمل می کنند و در مواجهه با نقد احتمالی دیگران نسبت به تخلفشان در نحوه دریافت و نیز نوع هزینه این کمکها ، با ادبیاتی تهاجمی و حق به جانب شخص منتقد را محکوم به عدم شناخت مشکلات مدرسه نموده و اقدام غیر قانونی خود را توجیه می کنند .

از آنجا که نارضایتی مردم از عملکرد برخی کارکنان بی تعهد در آموزش و پرورش ، موجب تسری بدبینی و نادیده انگاشتن زحمات همکاران پاک و صادق می گردد ، برخورد قاطع با این گروه اندک را بر خود و همکاران نظارتی خویش لازم دانسته و امیدوارم با تدارک فرایندهای موثر و مفید در انتصاب مدیران و به کار گیری شایسته ترین همکاران جهت قرار گرفتن در این کسوت ، روز به روز بر اعتماد عمومی نسبت به کارکنان آموزش و پرورش بیافزاییم .

و نکته پایانی این که اگر مدیر مدرسه ای ، تخلف مالی چند میلیون ریالی دارد و بازدارنده های درونی او مانند شریعت ، اخلاق ، امانتداری و ...مانع از این سوء استفاده نشده است ، فساد او به اندازه دسترسی او بوده و بی شک در صورت دسترسی به منابع مالی بیشتر ، استعداد تبدیل شدن به امثال خاوری و جزایری و زنجانی و ... را دارد .


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت
دوشنبه, 18 آبان 1393 21:30

حقوق ۹۷ معلمان ؟

خراسان رضوی

منتشرشده در نامه های دریافتی
دوشنبه, 18 آبان 1393 21:30

احکام حقوقی جدید معلمان ؟

آذربایجان شرقی

منتشرشده در نامه های دریافتی

منشور حقوق بيمار و مطالبه گری و بیمه فرهنگیان

سلامتی اصلی مهم برای زندگی افراد یک جامعه است. ما از نعمت سلامتی یا به صورت وراثتی و یا به صورت خود کنترلی برخوردار می گردیم. خود کنترلی یعنی نظارت بر میزان و نحوه خواب شبانه ، نوع غذاهای مصرفی و میزان ویتامین یا کالری دریافتی ، تنظیم تناسب میان حجم کالری دریافتی با نوع و میزان فعالیت یک روزمان ، انجام ورزش های گوناگون برای کنترل سوخت و ساز بدن ، عدم خوددرمانی و عدم مصرف بی رویه یا غیر تخصصی دارو ، کاهش استرس و نگرانی شدید و تسلط بر هیجانات معمول زندگی ، به دور ماندن از هر نوع عنصر آسیب رسان چون مصرف سیگار و مواد مخدر و مشروبات الکی خصوصا در حد غیرمتعارف آن که به سلامتی آسیب های جدی جبران ناپذیری وارد می نماید و..... این همه مواردی است که هر یک از افراد جامعه برای حفظ سلامتی خود و خانواده اش باید آنها را رعایت کند ، که قدر مسلم تضمینی برای سلامتی جامعه خواهد بود.
اما علاوه بر تلاش فردی افراد جهت نیل به این هدف مهم ، ما برای حفظ سلامتی کل یک جامعه در قبال دیگر همنوعان خود نیز یک سری وظایفی بر عهده داریم ، چون تمیز نگه داشتن محلات و اماکن عمومی ، نریختن ته سیگار و آدامس و ته مانده تنقلات خورده شده در جاده ها و معابر عمومی و فضاهای سبز که هم مزاحم سایرین است و هم برای محیط زیست و پرندگان آسیب جدی وارد می سازد، یا رعایت اصول بهداشتی در شرایط سرماخوردگی که باعث سرایت بیماری به دیگران خصوصا در مراکز عمومی نگردیم و.....
این همه و خیلی بیشتر از اینها وظیفه هر فردی است که عضوی از اجتماع بزرگتر است. اما همیشه ما خودمان به تنهایی یا با همراهی سایر همشهریان خود نمی توانیم ضامن سلامتی خود یا کل جامعه باشیم و در شرایط بیماری ما نیازمند درمان و معاینه و معالجه مراکز بهداشتی هستیم.
اخیرا برای امری در یکی از بیمارستانهای خصوصی شهر تبریز ، برای ملاقات رفته بودم که بر روی تابلوی اعلانات در چندین محل متفاوت نوشته ای جالب دیدم که بهانه این نوشتنم شد ، شاید خیلی از افراد به بهانه ملاقات بیمار یا بستری شدن ، به یکی از بیمارستانهای شهر خود مراجعه کرده باشند اما ندانند که اصل مهمی برای بیمار وجود دارد به نام " منشور حقوق بیمار " و شاید برخی از وجود آن با خبرند اما نسبت بدان بی اعتنایند چون نوشته شده ها در جامعه ما همیشه به منزله حقوق قانونی افراد نیست.

افراد حاضر در بیمارستان تند تند می آمدند و می رفتند ، یا دارو به دست بودند یا مریض به همراه داشتند و.... اما کسی نمی ایستاد تا ببیند که حق یک بیمار دراین بیمارستان چیست ؟ جالب این که خانمی با مشاهده مطالعه منشور بیمار توسط بنده و تعجبم از آن ، برگشت و گفت گزارشگری ! و جالب تر این که با وجود این که بیمارستان مزبور خصوصی است اما برای بخش زنان دو اتاق نسبتا بزرگ با 4 – 5 بیمار در هر اتاق با نوع بیماری متفاوت ، بستری شده داشت که نمی دانم چگونه خصوصی خوانده می شود ؟!

دعوای دیرینه جوامع عقب مانده یا نگه داشته شده ، چه فرقی می کند ! بر سر تنها سرویس بهداشتی داخل اتاق برای بیماران خصوصا با ناراحتی کلیوی ، برای خود سریالی غم انگیز بود. در مدت یک تا یک و نیم ساعت انتظار بنده در راهروی خیلی کوچک ، پرستاران بارها این درها را باز کرده و محکم می کوبیدند ، یاد عکس معروف هیس دخترک انگشت به لب به معنای سکوت افتادم ! جلوی بیمارستان اغلب می نوشتند بوق زدن ممنوع ، اما تاکسی های سِمج با مشاهده هر کس جلوی بیمارستان دست به بوق می شدند ، صحنه ناخوشایند دیگر وجود سه تا چهار سطل آشغال در رنگ های متفاوت برای منظورهای جداگانه به اندازه 130- 120 سانتیمتر بود که راهروی کوچک را زشت تر و کثیف تر نشان می داد. گویی به زور در فضایی محدود ، اجباری برای موجودیت این بیمارستان بود. ظاهرا همه چیز مورد نیاز و مفید برای مردم این دیار در گذشته مدفون گردیده است . امید ، بستری شدن در بیمارستان بر هیچ کس نصیب نگردد.

به قول حافظ :
تنت به ناز طبیبان نیازمند مباد
وجود نازکت آزرده گزند مباد
سلامتِ همه آفاق درسلامت توست
به هیچ عارضه شخص تو دردمند مباد

البته حق و حقوقی هم برای بیماران در داروخانه وجود دارد که امیدوارم با مراجعه به سایت مربوط ، اطلاعات لازم برای مطالعه و مطالبه را به دست آورید . ما تا زمانی که به مجموعه حقوق قانونی خود آگاهی نداشته باشیم و آن را مطالبه نکنیم ، جامعه در اهدای آن کِنسی خواهد کرد.

" با توجه به اين كه سلامت جسمی ، روانی ، معنوی و اجتماعی از مهمترين ابعاد وجودی هر فرد بوده و تأمين آن بر اساس اصل ٢٩ قانون اساسی از مهمترين تعهدات حاكميت در جمهوری اسلامی ايران است و بر اين اساس وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكی خود را در قبال ارائه مطلوب خدمات سلامت برای آحاد جامعه مسئول می داند، بر این اساس منشور حقوق بیمار در 5 محور تدوین شده است :

منشور حقوق بيمار و مطالبه گری و بیمه فرهنگیان

پنج محور منشور حقوق بيمار
1 - دریافت مطلوب خدمات سلامت حق بيمار است .
اين خدمات بايد تا حدامكان محترمانه ، صادقانه ، عادلانه ، سريع و فارغ از تبعیض باشد. ( شرائط خاص بیمار ناشنوا ، کودک ، زبان بیگانه و... در نظر گرفته شود) و مبتنی بر دانش روز ، منافع بیمار و امكانات و شرايط مناسب و به دور از درد و رنج باشد. در شرايط اورژانس فارغ از الزام به تأمین هزينه و يا همراه با فراهم سازی زمینه انتقال به مراکز مناسب ديگر باشد.

2 - اطلاعات باید به نحو مطلوب و به ميزان کافی در اختيار بيمار قرار گيرد.
اطلاعات شامل :
* هزينه های احتمالی
* بیمه های تحت پوشش
* نام و مسئولیت اعضای کادر درمان
* مفاد منشور حقوق بيمار
* نقاط ضعف ، قوت و عوارض احتمالی روش درمان و توضيح در خصوص درمان های جايگزين
* نحوه دسترسی به پزشک معالج
* آموزش های لازم در ارتباط با بیماری
* تصاوير اطلاعات ثبت شده در پرونده

3 - حق انتخاب و تصميم گيری آزادانه بيمار باید محترم شمرده شود.
بیمار در موارد ذيل حق انتخاب دارد:
*درخواست برای انتخاب پزشک معالج و انجام آن در صورت امكان
* انتخاب مرکز خدمات دهنده امور تشخيصی و درمانی و نظرخواهی از پزشک دوم به عنوان مشاور
* شرکت در پژوهش
* قبول يا رد درمان پیشنهادی پس از آگاهی غير از موارد اورژانسی به صلاحديد پزشك
* زمان کافی جهت تصمیم گیری و انتخاب در صورت عدم وجود خطر

4 - اصل رازداری و احترام به حریم خصوصی بيمار رعایت شود
بايد به حريم خصوصی بیمار احترام گذاشته شود و امكانات لازم بدين منظور فراهم شود. فقط بیمار، گروه درمانی و افراد قانونی مجاز، حق دسترسی به اطلاعات بیمار را دارند. همراهی فرد معتمد در مراحل تشخیصی حق بیمار است مگر اين كه خلاف ضرورت پزشكی باشد.

5 - دسترسی به نظام کارآمد رسيدگی به شکایات حق بيمار است
بیمار حق دارد در صورت ادعای نقض حقوق خود، بدون اختلال در کیفیت خدمات دريافتی به مقامات ذی  صلاح شكايت کند و از نتايج شكايت خود در مراجع ذیصلاح آگاه و پس از رسيدگی از همان طريق مطّلع گردد.

و منشوری هم برای کادر بیمارستان موجود است و رعايت حقوق كاركنان از جانب مراجعين ، به منظور امكان دريافت خدمات مناسب ، امری اجتناب ناپذيراست . " ( 1 )


در سریال پرستاران کشور استرالیا که تلویزیون ایران سالها آن را نمایش داد ، دقیقا رعایت این منشور بیمار را به خاطر دارم . بیمار عقب مانده ذهنی سندرم دان باردار بود و پرستار با زبانی ساده قابل فهم برای او ، توضیح می داد که قرار است وضع حمل نمائی و مادر شوی ، می فهمی یعنی چه ؟ بچه را می خواهی ؟ و بیمار بیان کرد بله . موضوع تمام شده بود و او را برای زایمان به بخش بردند. یا توجیه بیمار و همراه او در خصوص قبول و یا انتخاب پزشک معالج یا روش های موجود درمان اعم از داروئی یا جراحی را به بیماران توضیح می دادند تا خود بنا به صلاحدید ، یکی را انتخاب نماید.

منشور حقوق بيمار و مطالبه گری و بیمه فرهنگیان

در بیمارستانهای ما اصلا معلوم نیست پزشک معالج چه کسی است ؟ روش جراحی او چیست؟ شانس حیات یا مدت درمان چقدر است ؟ ما و حق انتخاب پزشک یا ما و حق انتخاب روش درمان ! و تا هزینه درمان به حساب بیمارستان واریز نشود ، پذیرش صورت نمی گیرد و یا قبلا باید معرفی نامه را از بیمه تکمیلی دریافت و با ارائه آن می توانید کل مبلغ درمان را نپردازید ، که اصولا شروع بیماری بدون خبر است لذا باید مراحل وقت گیر خسته کننده ای را طی نمائید تا حق بیمه خود را دریافت کنید. امضای رضایت نامه برای جراحی بدون مطالعه یا تفهیم همراه بیمار انجام می گیرد که مسئولیت سنگینی بر دوش اوست. چرا ما یاد نمی گیریم که هر نوشته ای را قبل از امضا حتما مطالعه نمائیم؟ وای به حال آنانی که برای نمایش اعتماد خود برگه سفید امضا می نمایند! آیا به بهانه بیمه باید آگاهی از شرایط درمان به عنوان حق بیمار ، نادیده گرفته شود؟ اگر همکاری شاهد اجرای محورهای منشور حقوق بیمار بوده اند لطفا با ذکر نام شهر مرقوم نمایند.

منشور حقوق بيمار و مطالبه گری و بیمه فرهنگیان

بیمه خدمات درمانی و تکمیلی فرهنگیان
ما کارمندان دو نوع بیمه درمانی و تکمیلی داریم و علیرغم پرداخت مبالغی به صورت ماهانه ، که شکر خدا خیلی ها به دلیل برخورداری از نعمت سلامتی ، به صورت نادر از امر درمان استفاده می کنند ، اما باز سنگینی هزینه بر دوش خودمان است. خیلی از سازمانها از جمله وزارت نفت اصل مبلغ هزینه شده را می پردازند اما برای ما معلمان شاغل و بازنشسته ، هم نوع پرداخت و عمل به اصول بیمه متفاوت است ، و هم وقتی هزینه درمان بسیار است عاملین شاغل در آتیه سازان یا..... آنقدر دنبال تبصره و اما و اگر می گردند که نهایت به جای پرداخت 80 درصد هزینه درمان یک پنجم آن را می پردازند. ویزیت پزشک برای یک کارمند کلی هزینه حساب می شود اگر یک خانواده 4 نفره فرهنگی را در نظر بگیریم ، محاسبه کنید هزینه درمان را بر اساس ماه یا فصل و یا یک سال برای این خانواده ! امروز ویزیت پزشکان متخصص با بیمه 28 هزارتومان و به طور آزاد 38 هزار تومان است.
مبلغ کسر بیمه خدمات درمانی از هر معلم مبلغ 162306 ریال می باشد و مبلغ کسر بیمه تکمیلی از هر معلم 265000 ریال می باشد . اغلب به جز خود ، همسر اگر شاغل نباشد و فرزندان اگر به سن قانونی یا اشتغال نرسیده باشند را نیز بیمه می نمایند و گاه معلمان متأهل و مجرد پدر و مادر خود را نیز بیمه می نمایند، که مجموع کسورات برای فردی که حداقل حقوق این مملکت را می گیرد قابل توجه و تأمل است.

بیمه درمان همانند برخی از بیمه ها نیست که فرد از زیر پوشش قرار گرفتن آن طفره رود ، تضمین مخارج حوادث و بیماریهایی است که هر آن احتمال وقوع آنها وجود دارد. برای یک کارمند هزینه درمان و معالجه علیرغم بیمه بودن بسیار زیاد است. برای همین در خیلی از موارد با دیر مراجعه کردن ، از تدوام سلامتی کاسته می شود و یا در مواردی باعث مرگ زود هنگام بیمار می گردد ، خصوصا در مورد بیماریهای خاص با ریسک علاج پذیری کمتر که هزینه درمان را هدر رفت هزینه ها می داند.

دندان و چشم جزو دو عضو اساسی نیاز به درمان است که خیلی از همکاران اولویتی برای آنها قائل نمی شوند که باعث بزرگ شدن شماره عینک و یا کشیده شدن دندانی که به موقع می توانست درمان و ترمیم شود، می گردند. هزینه های دندانپزشکی بدون کنترل و نظارت وزارت بهداشت و بسیار بالاست ، نسبت به منطقه و سلیقه پزشک ، قیمت ها بسیار متفاوت است و مراجعه جهت درمان برای کلینیک های فرهنگیان نیز مشکلات خاص خود را از جمله ازدحام بیماران و هدر رفت وقت بسیار و عدم شناخت پزشک معالج را دارد. ظاهرا کسی که در این کشور بیمه هست حق انتخاب پزشک خود را ندارد. درمان دَرهم ، معالجه دَرهم ، پزشک دَرهم ، تخت بیمارستان دَرهم و.......
هر چند وزیر فعلی بهداشت و درمان : جلوی قاچاق دارو را با طرح شبنم گرفتند ، شکایت از پزشک را حق بیمار اعلام کردند، زیر میزی های دریافتی پزشکان را قدغن کردند ، حق الویزیت بگیران غیر استاندارد را جریمه کردند ، تجویز داروی بیشتر را منع کردند ، بیمه سلامت مستضعفین را رواج دادند و..... حال چقدر موفق شدند و یا امروز هستند بررسی کارشناسی لازم هست ، اما هنوز شاغلین این جامعه از خدمات پشتیبان و آسوده ای از درمان برخوردار نیستند.

اخیرا سامانه دارو راه اندازی شده است که حریرچی ، سخنگوی وزارت بهداشت بیان داشت :
" سامانه داروی جدیدی از 2 هفته پیش راه‌اندازی شده است و مردم در صورتی که نام دارو را در این سامانه وارد کنند قیمت دارو و نزدیک ‌ترین داروخانه ‌ای که این دارو را دارد اعلام می‌شود و در صورتی که مشکلی در قیمت و یا کمبود آن داروی خاص وجود داشته باشد مردم مورد را از طریق این سامانه و یا شماره 190 می‌توانند اطلاع دهند. " ( 2 )

با آگاهی به حق و حقوق خود به عنوان همراه بیمار یا خود بیمار در مراکز درمانی و خصوصا در بیمارستانها ، مطالبه گر محورهای منشورحقوق بیمار باشیم و اجازه ندهیم تاوان بی اطلاعی یا ناآگاهی ما را با محرومیت از بهترین موقعیت و امکان درمان و معالجه ، پاسخ دهند . نسل امروز با دسترسی به بزرگترین نعمت الهی قرن حاضر ، می تواند با مراجعه به اینترنت و سایت های مورد نیاز ، به حقوق قانونی خود واقف گردد. امیدوارم تن تان سالم و دلتان خوش باشد.



1 ) کد خبر: 96010400820 خبرگزاری دانشجویان ایران ، ایسنا - ۴ فروردین ۱۳۹۶ .
2 ) کد خبر : ۶۰۴۳۸۸ - تاریخ انتشار: ۴ تير ۱۳۹۷ .

(مطالب این متن ، مشکل تمامی افراد کم درآمد جامعه است منتهی به دلیل اختصاص این سایت به فرهنگیان محترم ، مورد خطابم آنان هستند. )


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

نظرسنجی

آیا هوش مصنوعی موجب تحول مثبت در آموزش و پرورش ایران می شود ؟

بلی - 57%
خیر - 43%

مجموع آرا: 223

دیدگــاه

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور