صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

گروه اخبار/ روز پنجشنبه گذشته تجمع فرهنگيان شاغل و بازنشسته‌اي كه مقابل سازمان برنامه و بودجه حاضر شده بودند با دخالت نيروهايي از نهادي نامشخص به ناآرامي كشيده شد، خبر از ضرب و شتم حاضران رسيد و عده‌اي از معلمان هم در جريان اين اتفاقات بازداشت شدند. چهار روز پس از ماجرا بازداشتي‌هاي آخرين روز از هفته معلم آزاد شدند اما «محمد حبيبي»، از اعضاي هيات‌مديره كانون صنفي معلمان تهران همچنان در بازداشت است. «عادل عبدي»، مشاور وزير آموزش و پرورش در امور تشكل‌ها به «اعتماد» مي‌گويد كه همچنان از دليل اين برخورد با معلمان، دليل بازداشت آنها و هويت نيروهايي كه تجمع را به ناآرامي كشيدند اطلاعي ندارند.

گفت و گو و تفکر نقادی در فرهنگ ایرانی  سعدی می گوید:
نگه کرد رنجیده در من فقیه

نگه کردن عاقل اندر سفیه

سفیه در لغت یعنی نادان و کم عقل . اما در جامعه عده ای هستند که هم عاقلند و هم دانا با این وجود نگاه همین افراد ناخواسته یا به تبعیت تربیت فردی و یا اکتساب از جامعه به برخی گروهها یا انسانها ، نگاهی عاقل اندر سفیه است. فخرفروشیِ ناشی از باور اصالت خانوادگی و خودبزرگ بینی در موقعیت اجتماعی قرار گرفته شده از دلایل اصلی چنین نگاهی است . چون نگاه قدیمی ارباب به رعیت که امروز هم است اما به نوعی دیگر . ظاهرا ساختار این نظام حداقل در ایران با اصلاحات ارضی در سال 1341 برچیده شده است اما بافت فرهنگی - اجتماعی ما هنوز هم در تعقیب همین رابطه تسلط جویانه است. واقعیت آن که ضرب المثل نگاه عاقل اندر سفیه کردن ، فرهنگ برخی از افراد در جامعه گردیده است !

و یا نگاه عده ای بر اساس شخصیت ناسالمی که دارند به دیگران اصولا بر اساس تحقیر و اهانت می باشد. چنین نگاهی در سطوح خانواده ، محله ، فامیل و خویشاوند ، روستا و شهر ، استان ، کشور و فرامرزی هم قاره یا در قاره متفاوت ، حاکمیت دارد. یک نگاه مواج تلخ منطقه ای و فرامنطقه ای که آزاردهنده است. وقتی که ملت یا ملیتی را تحقیر می کنیم و اصل پایبندی به انسانیت را می شکنیم ، مثلا نگاه آمریکا نسبت به ایران و ایرانی ها یا برخی کشورهای عربی.

احساس خود برتربینی یا با ارزش دانستن خود و داشته های خود نسبت به دیگران و فرهنگ آنان برای سایر گروهها همیشه اهانت آمیز بوده است. چه با بیان الفاظ و ترکیب آن با این نوع نگاه و یا بدون هر لفظی فقط با نگاه عاقل اندر سفیهانه ای.


* پایتخت نشین نسبت به شهرهای دیگر که آنان را شهرستانی خطاب می کند.
* شهری نسبت به روستایی که آنان را دهاتی خطاب می کند.
* تحصیل کرده در مدارج عالی که کمتر از خود را بیسواد خطاب می کند.
* ماشین سوار با هر مدل بالا یا پائین که خود را مرفه برخوردار سزاوار خطاب می کند.
* محله بالانشین شهری که محلات پایین نشین را فقرای مهاجرت کرده روستاها خطاب می کند. پولدار دارای قدرت خرید کالاهای لوکس و تجملی که فقرا را قشر له شده و غیر قابل تحمل جامعه خطاب می کند. و.....


این افراد می توانند یکی از اعضای خانواده من و شما باشند یا همکار شغلی یا همسایه و فامیل مان.
تحقیر شخصیت فردی یا اجتماعی اشخاص یا موقعیت های اجتماعی و اقتصادی و حتی ماهیت فرهنگی آنان ، دور از شأن انسانی ماست. نگاه محقرانه ما به چنین افرادی ، تمثیل مفهوم نگاه عاقل اندر سفیه کردن است. به نظر دکتر محمود اسعدی نگاه عاقل اندر سفیه ، فرهنگ ما ایرانی ها شده است.**

گفت و گو و تفکر نقادی در فرهنگ ایرانی

این تحقیرها گاه به برنامه های صدا و سیما نیز کشانده می شود. به جای تبلیغ و ترویج بایستگی ها و شایستگی ها و تقویت غنای فرهنگی ، خنداندن مردم با لهجه یا گویش محلی برخی مردم در برنامه های طنز یا کودک به بهای سطحی نگری مقطعی . از موارد اخیر در چند سال پیش می توان به برنامه فیتیله کودکان و نوجوانان اشاره کرد که بدترین نوع اهانت به ترک ها صورت گرفت و شانس آوردیم که مقام رهبری ترک بودند و ادامه برنامه را قطع و مدیر برنامه را ظاهرا از کار برکنار نمودند.

هر چیز که آگاهانه یا ناآگاهانه جزو رویه زندگی ما می شود تبدیل به فرهنگ عمومی می گردد. لذا به هنگام ابراز نظر در خصوص محل زندگی یا لهجه و زبان گفتاری اشخاص ، نوع و نحوه غذا خوردن ، نوع و نحوه لباس پوشیدن ، نوع و نحوه زندگی کردن آنان و...... باید خیلی محتاط و دقیق باشیم تا موجب رنجش فرد یا گروهی نگردیم. تا موجب تحریک عصبیت های به جا و بی جای افراد نگردیم. تا سنت ها و آئین های گوناگون را مورد مضحکه عام و خاص قرار ندهیم. زندگی اجتماعی نیاز به احساس مودت و دوستی دارد. اشخاص طی جریان درونی شدن ارزشها یا جامعه پذیری در دو نهاد مهم اجتماعی یعنی خانواده و مدرسه ،می بایست اصل حیات بشری یعنی احترام گذاشتن به همنوع خود را یاد بگیرند. اصل همزیستی مسالمت آمیز را محترم شمارند. حدود و حریم های اخلاقی و رفتاری را رعایت کنند. ارزش ها و هنجارهای بومی و محلی را بشناسند و آنان را حرمت نهند.

ما ملتی ریشه داریم که در فراز و نشیب های سیاسی ، مفاهیم مذهبی به عنوان پشتوانه انسانیت مان کارکرد داشته است. خطاب مشهور پیامبرمان را به ثروتمندی که قبای خود را از همنشینی فقیری در مسجد به کنار زده بود را فراموش نکرده ایم که چیزی نه از او بر ما می نشیند و نه چیزی از ما کم شده به او اضافه می گردد. نتیجه پیام همان تحمل یکدیگر به عنوان یک انسان است.

یادمان نرود اگر کسی را دوست نداشته باشیم ، کسی هم ما را دوست نخواهد داشت. تواضع و فروتنی در قبال داشته ها ما را به همنشینی و همدلی با هر نوع انسانی دعوت می کند چون درخت هر چه پُربارتر سر به زیرتر.
بیایید از هر نوع نگاه عاقل اندر سفیه نسبت به همنوعان و هموطنان و هم محله و همسایه خود بپرهیزیم و بر عزت خویش بیفزائیم.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت
دوشنبه, 19 آبان 1393 21:30

طرح جابر

هرمزگان

منتشرشده در نامه های دریافتی

گروه اخبار/ به جای فیلتر تلگرام باید از پتانسیلی که این پیام‌رسان دارد استفاده شود، مسئولان نمی‌توانند هر آنچه برای مردم مقبولیت دارد را ممانعت کرده و عده زیادی را از اشتغال محروم کنند.

دوشنبه, 19 آبان 1393 21:30

تظلم خواهی یک معلم بسیجی

کرمان

منتشرشده در نامه های دریافتی

شعری برای بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی

به بی مهری مردان روزگاری
حکومت پیشگان را اعتراضی

به ثبت تاریخ دورانی که محکوم
همین افراد تاریخی چه مظلوم

سخن از شاعری صحبت که نامی
همان صاحب سخن سنجی حماسی

همان شخصی که در توسی به دنیا
که از تابع خراسان بود جانا

حکایت های شیرین را به سی سال
ز آیین دین زرتشتی که آمال

ز دیرین روزگاری بحث آغاز
به نظمی در فعولن گشت آواز

به جرم بخشی ار اشعار جانا
چه بی مهری سلطانی هویدا

به سی سالی تحمل رنج دوران
عجم را با زبان ملی نمایان

چو بابک جلوه گر فردوسی ما
یکی رزمی دگر با نظم جانا

هویت راستین را برملایی
که تا حدی موفق رو نمایی

چو بس شاعر عقاید را به هر آن
نبوت با ولایت را نمایان

شعری برای بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

گروه اخبار/

انتخاب نمایندگان فرهنگیان در هیئت امنای صندوق ذخیره فرهنگیان

مرحله دوم انتخابات نمایندگان فرهنگیان در هیئت امنای صندوق ذخیره برگزار شد.

در مرحله اول انتخابات که با مشارکت 180 هزار نفر از فرهنگیان برای رأی دادن برگزار شد ، 83 نفر انتخاب و به مرحله دوم راه یافتند.

در مرحله دوم 34 نفر از 83 نفر انصراف خود را اعلام کردند و رقابت بین 49 نفر انجام شد.

در حاشیه رأی‌گیری یکی از فرهنگیان هنگام رأی دادن اعلام کرد امیدوارم دزدان صندوق ذخیره از این پس خواب آرام نداشته باشند و اموال فرهنگیان به آنها بازگردانده شود.

در این انتخابات ، لیلا نظرپور با 24 رأی نفر اول شد و پس از او امین‌الله سالاری با 23 رأی و محسن مسعودی با 21 رأی به عنوان نمایندگان فرهنگیان در هیئت امنای صندوق ذخیره انتخاب شدند. ( خبرگزاری تسنیم )

انتهای پیام/

گروه گزارش/

دوشنبه 17 اردیبهشت ماه ساعت 17 نشست معلمان نمونه کشوری با سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در مدرسه دارالفنون برگزار شد .

در این مراسم معلمان نمونه از استان های مخنلف دیدگاه ها و مطالبات خود را مطرح کردند و در پایان وزیر آموزش و پرورش ضمن سخنرانی به برخی پرسش های این معلمان پاسخ داد .

در این بخش سخنان « محمدتقی سبزواری » ؛ نماینده سازمان معلمان ایران تقدیم شما می شود .

نشست معلمان نمونه کشوری در دارالفنون و سخنان محمدتقی سبزواری

با عرض سلام خدمت حضار گرامی از جناب آقای وزیر گرفته تا نمایندگان محترم اصحاب رسانه بالاخص جناب آقای پورسلیمان که از وبلاگ نویسی شروع کردند و الآن به عنوان یک رسانه قوی مطرح هستند و خودشان را در آموزش و پرورش نشان می دهند.

البته بنده یک نقدی به ایشان دارم که بعدا در صحبت ها بیان می کنم .

 

پورسلیمان :

ممنونم .

 

آقای وزیر !

 ضمن تشکر از شما بابت حذف آزمون بچه های هفتم امیدوارم همان طور که شما صدای ملت و معلمان را شنیدید ، صدای آموزگاران را شنیدید ...

 ای کاش جناب آقای رئیس جمهور هم به صورت مشروط شنیده بود، به عبارتی نشنیده بود. ایشان هم کاملا مصوبه  آموزش شورای عالی را امضا می کرد و این را به سال آینده موکول نمی کرد.

واقعا از شما متشکرم .

 بحث دومم مربوط به صندوق ذخیره فرهنگیان است. علی رغم اساسنامه سال 92 چنین چیزی نبود شما گردن گذاشتید و پذیرفتید.

 بنده به عنوان کسی که قبلا منتقد اساسنامه بودم الآن از  شما تشکر می کنم و ممنون شما هستم. از شیراز با من تماس گرفتند و خیلی ناراحت بودند و بحث، بحث افزایش سه درصد و پنج درصد ... بود سهم همکاران در صندوق ذخیره فرهنگیان که بعضا به سالی هشتاد یا نود هزارتومان در ماه به ما می رسید. اگر آقای مدیر عامل بتوانند کار بکنند که با این صد و هشتاد یا نود هزار تومان در ماه از ما بتوانند خدمتی انجام بدهند در صندوق ذخیره فرهنگیان ما مشکلی نداریم و ممنون شان هستیم. اما تجربه این بیست و دو سال گذشته خلاف این را ثابت کرده است.

گزارش  تحقیق و تفحص مجلس از صندوق ذخیره را همه دوستان و رسانه های داخلی و خارجی می دانند و به آن اشراف دارند. اگر می شود حضرتعالی محبت بکنید  به آقای مدیر عامل بفرمایید که شما اول برادری تان را ثابت بکنید بعدا چشم. اول ببینیم که صندوق ذخیره فرهنگیان بر مدار خدمت دارد می چرخد و افتاده و بر سبیل گذشته نخواهد بود ؛ چشم ما هم سه درصد خواهیم داد ، پنج درصد خواهیم داد ولی از آن طرف هم آقای نوبخت و نمایندگان مجلس ، چگونه عرض بکنم ایشان را به عنوان یک انسان به هر حال قبولش داشته باشند.

 

جناب آقای وزیر

 بنده به عنوان عضو شورای مرکزی سازمان معلمان ایران دو سه مورد را عرض می کنم.

معلمان جزء اقشار اجتماعی جامعه هستند و ما تشکل پذیر هستیم . یک سازمانی هستیم که از سال 79 تا الآن داریم فعالیت می کنیم . ما چند نقد بر حضرتعالی داریم. یک مورد این که برنامه هایتان با تشکل ها بسیار بی نظم است ، بی برنامه است ؛ تشکل ها نمی توانند خدمت شما برسند . هر موقع شما خواستید و درخواست داشتید تشکل ها می توانند بیایند. مثلا بعضا به من در شیراز زنگ می زنند می گویند که آقا ما دو روز دیگر با آقای وزیر دیدار داریم آیا می توانی بیایی یا نه؟ اگر آقای وزیر می خواهند با ما دیدار بگذارند ما باید زودتر بدانیم . حداقل یک هفته یا دو هفته قبل از جلسه اعلام بکنند ما که راهمان دور است و بلیط هواپیما و ..... خیلی سخت است که این مسافت را طی بکنیم.

دیگر این که قول داده بودید که یک مکانی برای تشکل ها تهیه بکنید که به صورت عادلانه و منصفانه از این مکان استفاده بکنند و این کار هنوز عملی نشده است. اگر نباشد سازمان معلمان نمی تواند خودش را حقیقتا مطرح بکند.

آقای پورسلیمان !

 

پورسلیمان :

بفرمایید .

 

سبزواری :

البته یک مقدار نقد ما به دوستان زیاد است اما من یک جمله را از مدیر کل سابق فارس می خواهم عرض کنم .

 

مرتضی نظری :

البته ایشان هم باید باشند و فرصتی هم به ایشان برای پاسخ گویی داده شود .

 

پورسلیمان :

البته بنده هم از آقای وزیر سوال داشتم ....

 

سبزواری :

ببخشید . ممنون .

ویرایش و پیاده سازی :  زهرا قاسم پور دیزجی

پایان گزارش/

منتشرشده در گفت و شنود

نظرسنجی

انتصابات علیرضا کاظمی تا چه میزان با تعهدات و قول های مسعود پزشکیان هم خوانی داشته و توانسته رضایت معلمان را جلب کند ؟

خیلی زیاد - 1.9%
زیاد - 0.9%
متوسط - 2.3%
کم - 2.5%
خیلی کم - 92.4%

مجموع آرا: 1986

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور