صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

گروه اخبار/

تجمع معلمان در 20 اردیبهشت ماه 97

امروز پنج شنبه 20 اردیبهشت از ساعت 10 صبح  ماه تعدادی از معلمان  برای مطالبات صنفی و حقوق قانونی خویش تجمع برگزار کردند .

این تجمع در تهران مقابل سازمان برنامه و بودجه و در استان‌ها مقابل ادارات آموزش و پرورش برگزار شده‌است .

این معلمان با در دست داشتن پلاکاردهایی اعتراض خود را نسبت به عقب افتادن این مطالبات و عدم پاسخ گویی مسئولان ذی ربط اعلام کردند .

یکی از معلمان در تماس با « صدای معلم » مهم ترین عناوین مطالبات معلمان را به شرح زیر اعلام کرد :

* تشکل‌یابی مستقل و آزاد حق ماست .

 * آموزش رایگان، باکیفیت و عادلانه

 * بیمه‌ی کارآمد حق فرهنگیان شاغل و بازنشسته است.

 * جای معلم زندان نیست.

 * حقوق و دستمزد بالای خط فقر حق معلمان بازنشسته و شاغل است.

 * قانون مدیریت خدمات کشوری را برای شدند نشستگان و شاغلین اجرا کنید.

 * پولی‌سازی و خصوصی‌سازی آموزش را متوقف کنید.

*با هر نوع تبعیض و بی‌عدالتی مخالف هستیم.

* هر نوع خشونت در مدارس را محکوم می‌کنیم.

* پرداخت به موقع حق الزحمه اضافه کار وظیفه دولت است.

 * ما ساختار رفع هر گونه تبعیض (جنسیتی، قومیتی، مذهبی و طبقاتی) از نظام آموشی ایران هستیم.

 * ما خواستار امنیت شغلی برای نیروهای حق التدریس آزاد و شاغل در مدارس خصوصی هستیم.

 * نیروهای آزاد و حق التدریس باید بیمه درمانی و تامین اجتماعی کارآمد داشته باشند.

گزارش ها حاکی است در این  تجمعات تعدادی از شر کت کنندگان بازداشت شده اند .

بر اساس  اخبار دریافتی  در این تجمعات محمد حبيبى  ، رسول بداقی، على زولفى ، محمد حسن پوره، محمد تقى فلاحى، آقای گرامی، عالیه اقدام دوست، آقای نورایی و دو معلم شهرستانى از جمله كسانى هستند كه بازداشت شده اند .

پایان پیام/

دوشنبه, 19 آبان 1393 21:30

دیگر روحیه شجاعت ندارم

آذربایجان شرقی

منتشرشده در نامه های دریافتی

شعر معلم

ما باده عشقیم که از جام الستیم
با خلوتیان همدم و معشوقه پرستیم

دلداده روحیم در این پیکره روح
از دست عدو یار بجستیم و برستیم

با خاکی راهی به سوی یار پرانیم
از روز الست عاشق دلبسته و مستیم

در روح بجنگیم و عدو را به در آریم
در زهد و عمل فاتح و مردان گذشتیم

از جمع به دوریم و ز مجلس بگریزیم
در جمع کتب سینه اسرار برشتیم

وابسته هجریم که خواهنده وصلیم
در هجر میسر شده از دام گسستیم

ما زاده هجریم و فزاینده عقلیم
با جام خوران روز الست عهد ببستیم


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت
چهارشنبه, 19 ارديبهشت 1397 17:51

اتحادیه معلمان و تنهایی معلم

ضرورت تشکیل اتحادیه معلمان  به مناسبت هفته معلم لازم است یکی از مهم ترین و ضروری ترین حقوق معلمان را به دولتمردان یادآوری کنیم. سالهاست تعدادی از معلمان برای ایجاد یک تشکل صنفی از معلمان سراسر کشور تلاش بی وقفه ای را آغاز کرده اند که متاسفانه هنوز به نتیجه ی نهایی نرسیده است. ضرورت تشکیل چنین سازمانی آن قدر بدیهی است که به نظر می رسد نیازی به استدلال نباشد. چگونه ممکن است حدود یک میلیون معلم سخنگویی نداشته باشند که از حقوق آنان دفاع کند؟
در شرائطی که تمام مشاغل برای خود اتحادیه ای دارند که به صورت قانونی ثبت شده است از صنف طلافروشان گرفته تا اتحادیه ی پوشاک و فروشندگان تره بار، در کشوری که حتی زنبورداران اتحادیه دارند، یک میلیون معلم از داشتن اتحادیه محرومند!
شاید گفته شود با وجود وزارت آموزش و پرورش چه نیازی به اتحادیه معلمان است؟ در پاسخ باید گفت به همان دلیل که با وجود وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان نظام پزشکی وجود دارد!
به همان دلیل که با وجود وزارت کشاورزی، صدها اتحادیه از باغداران و دامداران و کشاورزان و پرورش دهندگان ماهی و کرم ابریشم وجود دارد!
به همان دلیل که سازمان نظام مهندسی وجود دارد! به همان دلیل که کانون وکلای دادگستری وجود دارد و به صدها دلیل دیگر.
در تمام دنیا اتحادیه ها اهرم هایی هستند برای نظارت بر دولت، ارائه راهکارها و پیشنهادها به منظور بهبود اوضاع و دفاع از حقوق اعضای خود. در واقع نهادهای دولتی به همراه اتحادیه ها دو کفه ی ترازو هستند که هر یک با وظایف متفاوت موجب تعادل جامعه می شوند.
در آموزش و پرورش انواع و اقسام مشکلات ریز و درشتی وجود دارد که بدون وجود اتحادیه ی معلمان قابل حل نخواهد بود.

موضوعاتی مانند: مسائل معیشتی معلمان، محتوای کتابهای درسی،  مافیای کنکور، کیفیت آموزش، مدارس غیر دولتی، شهریه های ثبت نام، امکانات فیزیکی مدارس، آموزش ضمن خدمت، تخلفات مالی و اداری، ارزشیابی معلمان، بیمه و مسائل رفاهی و تفریحی معلمان، بومی سازی آموزش، استخدام و گزینش معلمان و صدها مشکل دیگر که وزارت آموزش و پرورش به تنهایی از عهده ی حل آنها برنمی آید و این موضوع در تمام دولت های اصولگرا یا اصلاح طلب وجود داشته است و هیچ ربطی به جناح خاصی ندارد. چرا که برای هیچ کدام از این مسائل، نظر خود معلمان که مستقیما به موضوعات ارتباط پیدا می کند پرسیده نشده و فقط بخشنامه های وزارتی از بالا صادر شده که چون ارتباط خاصی با واقعیات موجود جامعه ندارد نه تنها کمکی به بهبود شرایط نکرده بلکه در عمل نیز باعث ایجاد مشکلات جدیدی شده اند.
بنابراین لازم است که آموزش و پرورش به جای پرداختن به موضوعات عجیب و بعضا خنده داری مثل آموزش زبان روسی در مدارس، تمام تلاش خود را به کار گیرد تا کنشگران صنفی فرهنگیان، اتحادیه ی خود را تشکیل دهند. چرا که مجری نهایی تمام تصمیمات آموزش و پرورش معلمان هستند و فقط آنان می دانند که این بخشنامه ها چه تاثیرات مثبت و منفی در کلاس های درس به جا می گذارند و اساسا آیا کارایی لازم را دارند یا خیر.
امروزه فضای مجازی لبریز از اعتراضات معلمانی است که احساس می کنند در برابر تصمیمات اشتباه و بعضا تبعیض آمیز دولت تنها مانده اند. آنها با روش های مختلف اعتراض خود را نسبت به این روند ناعادلانه اعلام کرده اند. اما به نظر می رسد نه تنها در دولت گوش شنوایی برای شنیدن این اعتراضات وجود ندارد بلکه وزیر محترم نیز بیشتر نگران رای اعتماد نمایندگان و قولی است که به رئیس جمهور داده تا در بودجه آموزش و پرورش صرفه جویی کند!

ضرورت تشکیل اتحادیه معلمان

حضور کنشگران در فضای مجازی هر چند به آگاهی بخش عظیمی از معلمان نسبت به حقوق خود منجر شده است اما چون در یک چارچوب مشخص قانونی قرار ندارد باعث بروز سوء تفاهم و ایجاد مشکلات امنیتی برای فعالان می شود. مضاف بر اینکه این فعالیت ها توان به چالش کشیدن دولت و وادار کردن دولت به پاسخگویی را ندارد. چون نه قادر است یک میلیون معلم را زیر پوشش خود بگیرد و نه بدنه ی معلمان حاضر می شوند با تشکلی که هنوز قانونا ثبت نشده است همراهی کنند.
اما هیچ کدام از اینها باعث نشده است که کنشگران دست از فعالیت بر دارند. حتی اگر این فعالیت ها پراکنده و خارج از چارچوب یک اتحادیه یا سازمان باشد باز هم عده ای هستند که بر حقوق خود پافشاری کرده و چراغ فعالیت های صنفی را روشن نگاه می دارند.
هر چند که تشکیل اتحادیه معلمان در حیطه اختیارات آموزش و پرورش نیست  ولی این وزارتخانه حداقل می تواند با حمایت از تشکیل چنین نهاد مدنی و چانه زنی با وزارت کشور برای صدور مجوز قانونی، به معلمان اعلام کندکه صدای اعتراض و حق طلبی آنان را شنیده است و این بهترین هدیه ی روز معلم برای این پاسبانان فرهنگ و تمدن جامعه خواهد بود.

روزنامه همدلی


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

گروه بازنشستگان/

تجمع معلمان بازنشسته در برابر مجلس شورای اسلامی


 سه شنبه 18 اردیبهشت 97  تعدادی از معلمان بازنشسته با سر دادن شعار " معیشت ، معیشت " و " تا حق خود نگیریم از پا نمی نشینیم " در مقابل مجلس گرد آمده و پس از شش سال درخواست های کتبی و شفاهی بی نتیجه از مسوولان و قانونگذاران , باز هم خواهان رسیدگی به وضعیت نابسامان حقوق و معیشت خود شدند .

 یکی از بازنشستگان به صدای معلم گفت : به علت سال ها بی توجهی مطلق دست اندر کاران , اینک دیگر در شرایط بحرانی اقتصادی جامعه از خط فقر نیز عبور کرده و به سوی خط گرسنگی سوق داده می شوند .

در پابان خواسته های جمع در قالب قطعنامه خوانده شد و پس از امضای حاضران به دبیرخانه داده شد .


تجمع معلمان بازنشسته در برابر مجلس شورای اسلامی

پایان پیام/

منتشرشده در بازنشستگان

نظام آموزشی در ایران و معلمان مصرف کننده و یا تولیدی  هر فرد در جامعه چه شاغل باشد و چه غیر شاغل ، مصرف کننده نیز هست منتهی مراتب فرد شاغل در افزایش تولید جامعه سهم مؤثر و مفیدی دارد اما فرد غیر شاغل به عنوان جمعیت سربار یا بارتکفل جامعه شمرده می شود .
بار تکفل یا جمعیت سربار ، به افرادی اطلاق می گردد که هیچ نوع فعالیتی انجام نمی دهند لذا در افزایش تولید و بهره وری اقتصادی نیز سهمی برعهده ندارند و از طریق دسترنج شاغلین زندگی می کنند. یعنی یک نفر شاغل ، کلیه هزینه های زندگی فرد سربار اقتصادی را بر دوش می کشد ، که وقتی تعداد این افراد در خانواده بیشتر است ، فرد شاغل متحمل فشار مضاعفی می گردد ، یا وقتی تعداد آنها در جامعه بیشتر است ، جامعه متحمل هزینه زیادی می گردد. به عبارتی دیگر بارتکفل همان مفهوم جمعیت بیکار یا ناکافی بودن امر تولید نسبت به جمعیت مصرف کننده و یا وابستگی یک کشور برای واردات کالاها از سایر کشورهاست.

باید دانست که نظام تولیدی مجموعه ای از نقش ها و خرده نظام هایی است که در امر تولید کالا و خدمات عمل می نماید و به سه بخش صنعتی و کشاورزی و خدماتی تقسیم می شود. مراکز آموزشی در بخش خدمات به فعالیت تولیدی می پردازند ، اما تفاوت عمده آن با دو بخش دیگر ، زودباده بودن آنها و دیر بازده بودن بخش آموزش است ، برای همین سرمایه گذاری در امر آموزش را شبیه کشت نهال گردو می دانند که دیربازده است و درخت آن بیش از صد سال عمر دارد. اطلاق نظام آموزشی در کشور ما به آموزش و پرورش ، صحیح نمی باشد چون نظام مجموعه ای از اجزای تشکیل شده است که به یکدیگر پیوسته اند و یک واحد را تشکیل می دهند و تغییر هر یک از آنها بر اجزای دیگر اثر می گذارد. در نظام هر جزء اثر و نتیجه ای دارد و برای کل و اجزای دیگر کاری انجام می دهد. ما چنین وحدت و اثرگذاری را در آموزش و پرورش خود نداریم

هر فردی که فعالیت مفید اقتصادی انجام می دهد شاغل نامیده می شود و بدین طریق او هم درآمد کسب می کند و هم در افزایش درآمد جامعه سهیم است. ما معلمین همانند پرستاران ، پزشکان ، اساتید دانشگاه ، نیروهای پلیس و امنیتی ، کارمندان بیمه و بانک و پست ، وکلا و قضات و حتی مقامات سیاسی...... در بخش خدماتی کشور مشغول فعالیت هستیم.
تفاوت فعالیت ما با دو حوزه صنعتی و کشاورزی بخش تولیدی در این است که کارگران و مهندسان فنی ، میزان فعالیت روزانه خود را می توانند نشان دهند یا میزان تولیدات سالانه خود را ، اما ما در بخش خدمات قادر به نشان دادن میزان فعالیت خود نیستیم ، هر چند نتیجۀ فعالیت ما را به کمیت تبدیل می سازند و مثلا می گویند یک معلم امروز از 10 دانش آموز درس پرسیده است یا به درصد قبولی اشاره می کنند ، اما گویای ماهیت فعالیت خدماتی معلم نیست.

12 سال آموزش عمومی یا رسمی لازم است تا یک فرد برای ورود به نقش جدید خود یعنی فعالیت در شغلی آماده شود ، بلند بودن این مدت با اضافه شدن تحصیلات عالی نیز بیشتر می گردد. لازم به ذکر است که جمعیت دانش آموزی و دانشجویی و سرباز در دوران آموزش اگر همزمان با آن فعالیتی برعهده نداشته باشند جزو بارتکفل خانواده یا جامعه محسوب می شوند.
در واقع مراکز آموزشی با تربیت جمعیت مصرف کننده جامعه یعنی دانش آموزان ، نیروی کار تحویل جامعه می دهند ، برای همین امر آموزش مهارت و فرادهی توانایی انجام کارهای متعدد ، مقوله ای بسیار ارزشمند و مؤثر در نظام آموزشی و به تبعیت آن در نظام اقتصادی است.

پس فعالیت معلمان جزو بخش تولیدی - خدماتی است و آنان مصرف کننده صِرف افزاینده بارتکفل جامعه نیستند. معلمان از شاغلین ارزشمند جامعه هستند چون همه افراد جامعه از مسیر فعالیت آنها عبور کرده و تبدیل به افراد مفید نظام اقتصادی و اجتماعی می گردند. محتوای سیستم آموزشی مدارس باید این رسالت سنگین را با وسواس بیشتری از زیر ذره بین مدیریت ها و سیاست های مأخوذه ، خصوصا در امر مهارت آموزی ، بگذراند.

نظام آموزشی در ایران و معلمان مصرف کننده و یا تولیدی
القای عمدی یا غیر عمدی مصرف کنندگی معلمان از سوی جامعه ، باعث پذیرش محرومیت آنان از حق و حقوق اجتماعی و اقتصادی می گردد. ما معلمان باید از شرایط و امکانات شغلی همانند سایر شاغلین جامعه برخوردار باشیم تا انگیزه و انگیزش های شغلی خود را از دست ندهیم.

معلمان جزو جمعیت مصرف کننده نیستند و نباید سهم کمتری از امکانات و امتیازات مادی و معنوی جامعه داشته باشند.

برقراری عدالت اجتماعی با توازن سیاست های دولت و ایجاد تسهیلات شغلی برای تمامی شاغلین میسّر می گردد. نمی توان بخش اعظم کارکنان یک بخش را که رکن اساسی نظام آموزشی کشور هستند به صِرف زیاد بودن تعداد آنها در منگنه بی نصیبی از رفاه اجتماعی و اقتصادی نگه داشت. تمامی حق کشی ها یا محرومیت های اِعمالی بر معلمان باعث تضعیف منزلت این شغل در جامعه و کاهش گرایش نیروهای جدیدتر می گردد. هر شغل به جایگزینی نیروهای جوان نیازمند است اما شما به آمار خود دقت کنید که چند درصد بازنشستگان آموزش و پرورش هنوز مشغول تدریس هستند و چرا ؟

آموزش و پرورش :

چرا برای استخدام معلم آن هم از کانال های تربیت کننده آن چنین کُند و ناکارآمد عمل می کند؟
چرا طرح یا برنامه ای مدون برای جایگزینی نیروهای پرورش یافته جدید به جای بازنشستگان هر سال وجود ندارد؟
چرا تمامی سازمانها و مراکز اداری حال از راههای قانونی و ضابطه مند یا رابطه مند و غیرقانونی ، پیش بینی های لازم برای جذب نیروهای جدید دارد اما آموزش و پرورش خیر؟
غیر از این است که مطمئن هستید افراد بیکار جامعه برای اشتغال در آموزش و پرورش در صفوف اولیه علاقه مندی قرار دارند که این مهم نه به لحاظ رغبت برای شغل معلمی است که برای داشتن پایگاه اشتغال دولتی و برخورداری از امتیازات آن است . لذا به جای دسترسی به آمار و ارقام تعداد دانش آموزان و تعداد معلم مورد نیاز در هر پایه در هر سال تحصیلی و تعداد بازنشستگان هر سال که دقیقا در هر شهر و استان ، میزان آن مشخص است ، و ایجاد هماهنگی و تصمیم گیری و برنامه ریزی جهت جذب معلمین جدید ، شما به همین قطار نیروی جوان مستأصل جامعه دلخوش هستید که نمی توانند بر اساس رشته تحصیلی خود شغل درخور را بیابند.

شما به آمار دسترسی دارید اما داده هایی ناهمگن و گسسته نه داده هایی پردازش شدۀ پیوستۀ همگن . لذا در آموزش و پرورش جامعه ما این سردرگمی سر رشته طولانی دارد، آنقدر طولانی که کسی قادر به پیدا کردن نوک کلاف سامان و نظم و ترتیب در نظام آموزشی نیست.
مرحله بعد درگیر کردن نیروهای متعدد مشغول به کار در آموزش و پرورش با عناوین گوناگون است . آنان با اشارت علامت اتهام به سوی یکدیگر ، مجرمیت شما را فراموش می کنند و شما به راحتی با نفس های آرام آرام به مدیریت بی دردسر خود ادامه می دهید.

ناکارآمدی نظام آموزشی کشور سایر بخش ها خصوصا نظام اقتصادی را متضرر می سازد. هر سال برای ناتوانی های آموزشی یا افت تحصیلی و یا عدم جذب جمعیت جوان آموزش دیده کلی زیان به نظام اقتصادی تحمیل می گردد. نظام آموزشی هم نیروی مصرف کننده و هم تولید کننده تحویل نظام اقتصادی می دهد که با افزایش درصد اولی ، موجبات کاهش تولید و افزایش بیکاری را فراهم می سازید.

لذا آموزش و پرورش به طور کاملا سیستماتیک باید آمار سالانه خروجی نیروی معلم توانمند تربیت شده بر اساس نیاز هر استان را داشته باشد و حتی نیروی مازاد به عنوان تنخواه نیروی آموزشی نیز تربیت نماید. به تجزیه و تحلیل اطلاعات و آمار خام و مقایسه آن با نیازهای واقعی مناطق گوناگون بپردازد. جذب و استخدام نیروهای جدید جایگزین بازنشستگان از اصلی ترین و حساس ترین وظایف آموزش و پرورش است. در واقع آموزش و پرورش کشور ما روال عقلانی و منطقی سازمانی را در تارو پود خود برای جایگزینی نیروهای جوان و جدید را ندارد.

به نظر می رسد اطلاق نظام آموزشی در کشور ما به آموزش و پرورش ، صحیح نمی باشد چون نظام مجموعه ای از اجزای تشکیل شده است که به یکدیگر پیوسته اند و یک واحد را تشکیل می دهند و تغییر هر یک از آنها بر اجزای دیگر اثر می گذارد. در نظام هر جزء اثر و نتیجه ای دارد و برای کل و اجزای دیگر کاری انجام می دهد. ما چنین وحدت و اثرگذاری را در آموزش و پرورش خود نداریم.

پایین بودن سن بازنشستگی به بهانه جوانی جمعیت و ایجاد اشتغال برای آنان در جامعه ما ، سیاستی موفقیت آمیز نیست چون :

1 - ما مهارت و تجربه کسب شده توسط جمعیتی که بازنشست می شوند را به راحتی از دست می دهیم .

2 - ما از قبل به تربیت نیروی جوان جایگزین لازم نیندیشیده ایم.

3 - از طرفی هم بارها اعلام کردید که در آموزش و پرورش استخدام نیست. ( چهاربند : در مهر 97 سیصد هزار نفر کمبود داریم ؛ اولویت آموزش و پرورش استخدام نیست و آخرین راه حل است . صدای معلم 13 اردیبهشت 97 )

نظام آموزشی در ایران و معلمان مصرف کننده و یا تولیدی

حال بیندیشیم که تحت چنین شرایطی آیا آموزش و پرورش ما یک نظام هست یا خیر ؟
آیا با شرایط فعلی احتمال خلق تحول یا تغییرات مفید و لازم در آموزش و پرورش وجود دارد یا خیر؟
آیا با چنین عملکردی آموزش و پرورش می تواند ارتقاء یابد یا خیر؟

ما معلمان در این جامعه از یک ساختار سیستماتیک قابل دفاع تبعیت نمی کنیم. شما هر یک از اجزای این نظام را بدون هر نوع پیوستگی و وحدت به حال خود رها کرده اید. ما معلمان مصرف کننده نیستیم لذا دچار عذاب وجدان هم نیستیم. مفیدترین شغل در هر جامعه ای معلمی است چون همه از زیر دستان او به جایگاه امروزی خود رسیده اند ، لذا بهای موجود در خور شأن او نیست. بر شأن ما بیفزایید تا بر لیاقت و شایستگی شما نیز افزوده شود. اگر شعور و توانایی و قدرت و نفوذ بیشتر می خواهید باید همه ابعاد نظام آموزشی و شغل معلم را دریابید.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

گروه اخبار/ معاون توسعه و مدیریت پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش از واریز 60 درصد مطالبات فرهنگیان در چند روز آینده خبر داد و گفت که با تامین منابع مالی، تا یک ماه آینده (خرداد) 40 درصد بقیه مطالبات هم پرداخت خواهد شد.

گروه دانش آموزی/

در سلسله نشست های دانش آموزی این بار با « محمدرضا هنرمند » رئیس شورای دانش آموزی هنرستان شهید باهنر منطقه 9 تهران و هنرمند در رشته موسیقی به گفت و گو نشستیم .

ایجاد تعامل و گفت و گو بین معلم ، دانش آموز و خانواده  در  چارچوب نقش مغفول مانده " مدرسه " رکن مهم در موفقیت و پویایی آموزش بوده و البته گام مهمی در تاسیس و تثبیت فرهنگ گفت و گو و تفکر انتقادی است .

این گفت و گو تقدیم شما می شود .

منتشرشده در گفت و شنود

نظرسنجی

انتصابات علیرضا کاظمی تا چه میزان با تعهدات و قول های مسعود پزشکیان هم خوانی داشته و توانسته رضایت معلمان را جلب کند ؟

خیلی زیاد - 1.9%
زیاد - 0.9%
متوسط - 2.3%
کم - 2.5%
خیلی کم - 92.4%

مجموع آرا: 1986

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور