صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

گروه گزارش/

یکشنبه 4 مرداد نمایشگاه دستاوردها و عملکرد یکساله وزارت آموزش و پرورش در دولت دوازدهم با حضور خبرنگاران ، وزیر آموزش و پرورش و مسئولان ستادی و اداری در دبیرستان ماندگار البرز برگزار گردید .

در ابتدای این مراسم « سید محمد بطحایی » به دفاع از عملکرد یک ساله خود به عنوان " وزیر آموزش و پرورش " پرداخت .

در این نمایشگاه معاونت ها و دوایر ستادی هر یک جداگانه به ارائه کارنامه و عملکرد خود پرداختند .

در بخش های پیشین گفت و گوی دانش آموزان البرزی و صدای معلم در مورد عملکرد وزیر آموزش و پرورش ، بخش نخست پرسش و پاسخ با معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش و پرسش و پاسخ با رئیس آموزش و پرورش استثنایی منتشر گردید .

بخش آخر پرسش و پاسخ صدای معلم و  علی الهیار ترکمن  معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش منتشر می گردد .

صرفه جویی در آموزش و پرورش و اعتراض صدای معلم به حذف سختی کار معلمان

نجات بهرامی ( معاون رسانه ای مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش ) :

آقای پورسلیمان

فقط کوتاه و مختصر .

انشا نخوانید !

سوال بپرسید !

صدای معلم :

کوتاه و مختصر !

آقای الهیار !

سیاست اصلی دولت خرید خدمات از بازار آزاد و توسعه مدارس غیردولتی است. شما و آقای بطحایی بارها اعلام کرده اید که  قیمت تمام شده خدمات آموزشی در بخش دولتی بیش از 3 برابر بخش خصوصی است. چرا شما این سیاست را دنبال نمی کنید ؟

چرا این را صریح و شفاف به جامعه و معلمان اعلام نمی کنید ؟

مطابق قوانین ؛ چهار گروه برای مستمری سقفی برایشان پیش بینی نشده است .

این 4 گروه عبارتند از :

قضات ، دیوان محاسبات کشور ، کادر سیاسی وزارت امور خارجه ، اعضای هیات علمی دانشگاه ها .

3 گروه اول " جایگاه حاکمیتی دارند .

گروه چهارم هم به روز و با توسل به " رانت " خودش را حاکمیتی کرده است .

وضعیت آموزش و پرورش و معلمان هم این وسط مشخص نیست !

برخی می گویند حاکمیتی است و بعضی دیگر غیرحاکمیتی .

نمی دانیم چه کاره ایم !

لابد با استفساریه ای بگیریم تا وضعیت مان مشخص شود .

صرفه جویی در آموزش و پرورش و اعتراض صدای معلم به حذف سختی کار معلمان

آقالی الهیار !

معلمان در زمستان سال 85 جلوی مجلس جمع شدند ، اعتراض کردند و هزینه ها دادند برای این که " قانون مدیریت خدمات کشوری " که قبلا استرداد شده بود قانون شده و اجرا شود .

بابت تصویب آن خیلی ها هزینه دادند ...

خودتان می دانید و مستحضر هستید همه گروه ها و نهادها و وزارتخانه ها به نوعی سعی کردند خودشان را از شمول این قانون خارج کنند .

به نظر می رسد تنها گروهی که مانده اند ؛ " معلمان " هستند .

همیتن قانون هم برای معلمان درست و کامل اجرا نمی شود .

" دیوان محاسباتی " که  در داخل خودش سقفی برای پرداخت مستمری ندارد آمده و  سختی کار من معلم را حذف کرده است !

چرا ؟

به بهانه های مختلف ...

و شما هم به عنوان معاون این وزارتخانه آمدید و دقیقا حرف آن ها را تحویل معلمان دادید بدون آن که کوچک ترین اعتراضی و یا کوچک ترین دفاع منطقی از معلمان بکنید که :

آقا !

در این شرایط سخت اقتصادی و با این وضعیت اصلا منطقی و عقلانی است که فرضا درصدی از حقوق معلمان را کم کنید ؟

( کاری به میزانش ندارم )

این کار اصولا با عقل سازگار است و به مصلحت بوده است ؟

و شما هم گفته اید این حکم ها و کسری ها را جبران می کنید .

آقای الهیار !

آیا شما در این زمینه و به خاطر عملکردتان خود را مدیون و وام دار معلمان نمی دانید ؟

آیا این دیوان محاسبات با آن وضعیتی که گفته شد حاضر است خود را حتی یک لحظه به جای " معلمان " بگذارد ؟

صرفه جویی در آموزش و پرورش و اعتراض صدای معلم به حذف سختی کار معلمان

 

الهیار ترکمن :

بحث قانون خدمات کشوری و آن چهار طبقه و گروه آخری را  که گفتید من آن گروه آخری را مدنظر دارم. من همه جا در صحبت هایم گفته ام که آموزش و پرورش با شرایط خاص خودش نمی تواند با قانون عام اداره بشود. نمونه اش سختی کار. نمونه اش حق عائله مندی و زمان مجردی که هرگز ازدواج نکرده اند و وادار کردند که کسر بشود. آموزش و پرورش شرایط خودش را دارد. ویژگی های خودش را دارد. با  قانون عام  نمی تواند اداره بشود. همان چیزی که در سال 85 وزارت علوم به آن رسید. اما در وزارت علوم یک عزم جدی ایجاد شد تمام دانشگاه ها کمک کردند در دو مرحله. یک بار احیاء قانون تشکیل هیات های امنا و یکبار هم در قانون برنامه پنجم ماده بیست بند الف ماده بیست مستثنی شدن از همه قوانین.  

 یک برنامه زمانی را مشخص کردند و خودشان را مستثنی کردند. آموزش و پرورش دقیقا باید از این تجربه استفاده بکند و ما تا زمانی که در مقام مدیریت و توسعه و پشتیبانی باشیم کار را دنبال می کنیم. پیشنهادهای مشخصی را که داریم رویش کار می کنیم که ما مناطق هیات امنای کشور را مشخص کنیم . یک قانونی بگیریم برای هیات امنایی شدن مناطق آموزش و پرورش نه مدرسه .

 ما نمی توانیم مدرسه را هیات امنایی کنیم صد و پنج هزار واحد آموزشی هستند هیات امنایی کردن غیر ممکن است. مثلا کشور را به بیست نقطه تقسیم بکنید ، بیست  نقطه هیات امنایی ورود پیدا بکند با قانون خاص خودش و به جد معتقدم در وزارت آموزش و پرورش من تا زمانی که در این حوزه باشم دنبال خواهم کرد که دو تا از زیر نظام های سند تحول تبدیل بشود به قانون خاص.

 زیر نظام تامین و تخصیص منابع مالی و زیر نظام نیروی انسانی. این دو تا را باید تبدیل کنیم به قانون خاص آموزش و پرورش و انشاألله قبل از پایان برنامه ششم آموزش و پرورش باید پیش نویس قانون خاص اداری و مالی خودش را به نهادهای ذی ربط ارائه بکند.

من خواهشم این است که  این نوع مطالبه داخلی را آموزش و پرورش داشته باشیم که به این نقطه برسیم . تمام مشکلاتی که ما داریم یک قسمتش برمی گردد به همین حوزه این که ما قانونی عام هستیم و قانون عام خودمان را اداره می کنیم.

اما در خصوص مورد اولی که گفتید .

 استفاده از منابع عمومی و انجام فعالیت های مالی یک سری شاخص هایی را برای خودش دارد . بعضی شاخص ها ، شاخص های ملاک هستند و بعضی شاخص های عملکردی هستند که این شاخص ها با آن شاخص های ملاک سنجیده می شود. اگر کسی مثال زده در بخش خصوصی یک سوم هزینه را می کند اصلا به معنی این نیست که آموزش و پرورش هم یک سوم هزینه هایش را کم بکند. دارد آلارم می دهد دارد یک گوشزدی می کند آقای آموزش و پرورش برو بررسی کن ببین چرا در بعضی جاها هزینه تمام شده بالاتر از یک حد مشخص است . این را به عنوان یک شاخص ملاک گرفتند نه شاخص اصلی. که چون آنجا آن طور است ما هم همان کار را بکنیم  و تمام فعالیت هایمان را بیاوریم داخل مجموعه. اصلا این گونه نیست.

صرفه جویی در آموزش و پرورش و اعتراض صدای معلم به حذف سختی کار معلمان

خیلی از جاهایی که به خود من خرده گرفته شده می گویند شما در حوزه آموزش و پرورش دارید صحبت از اقتصاد می کنید.

اینجا یک جایی است که انسان است فرهنگ است و علم تولید می شود و نمی توانیم این حوزه با آن بسنجیم .

 این حرف خیلی حرف نادرستی است. به خاطر این که ما باید برای تنظیم فعالیت های مادی خودمان شاخص های مشخص اقتصادی داشته باشیم. باید برویم به سمت اقتصاد مدرسه.

این بحثی که وزارت آموزش و پرورش ورود پیدا کرده و دارد مافیای آزمون را فعلا از دوره ابتدایی آغاز کرده به شکستن و قید و بند را از آموزش و پروش ابتدایی ما باز کند مشخص کرد چه ترن اور  ( TURN OVER ) مالی صرفا آزمون های دوره ابتدایی وجود داشته که عددش بسیار سرسام آور است.

 بحث ما این است که باید منابع مالی را بسیج کنیم به سمت اقتصاد مدرسه و باید صحبت از مسائل اقتصادی بکنیم. اما این اقتصاد به معنای آن نیست که فعالیت های آموزش و پرورش را تضعیف کنیم یا کاری بکنیم که به ضرر آموزش و پرورش تمام بشود.

 باید موردی باشد که صرفه و صلاح را رعایت بکنیم. به همین خاطر آن گوشزدی که شده به معنای شکستن نیست ؛ هشداری است که خودمان را بسنجیم و تحلیل کنیم که کجاها مشکل داریم. شما بررسی بکنید ما در یک نقطه کشور یک دانش آموزمان با هزینه فرضا 7 میلیون تومان هزینه تمام شده انجام می شود؛  در جایی داریم سی و شش میلیون تومان. این نشان دهنده عدم توازن است ، نشان دهنده شکسته شدن توازن منابع مالی آموزش و پرورش است. چرا یک نقطه سی و شش میلیون ، یک جا هفت میلیون و جایی چهار میلیون. این را چه کسی تعیین کرده چرا این اتفاق افتاده است؟

 شاخص های اقتصادی که می آید اینجا خودش را نشان می دهد و در این تحلیل ها کمک می کند و برای ایجاد یک نقطه بهینه از صرف منابع مالی می تواند به ما کمک کند .

اگر ما در آموزش و پرورش هنرمان این باشد که هزینه را تبدیل به سرمایه بکنیم موفق شدیم و این اقتصاد به ما کمک می کند که این اتفاق بیافتد.

صرفه جویی در آموزش و پرورش و اعتراض صدای معلم به حذف سختی کار معلمان

مورد بعدی سیاست آموزش و پرورش این نیست که به سراغ  خرید خدمات برود. شما بخش نامه ساماندهی مدرسه محور را ببینید چند تا گزینه در آن است برای بحث تامین نیروی انسانی مورد نیاز سال 97. بحث به تعویق انداختن بازنشستگی شاغلین بر اساس ماده 103 قانون خدمات کشوری. بحث استفاده از نیروهای خرید خدمات ، بحث استفاده از حق التدریس ، بحث استفاده از سرباز معلم و استفاده از نیروهای بازنشسته آموزش و پرورش که هشت ساعتشان شده چهارده ساعت. پنج تا راه حل پیشنهاد داده است ، صرفا خرید خدمات و سوق دادن آن به بخش غیر دولتی نیست و اصلا در دستور کار آموزش و پرورش نیست که قسمت عمده ای از فعالیت های  خود را از بخش غیردولتی تامین کند .

فرصتی می خواهد تا روی بحث استفاده بهینه از منابع مالی در آموزش و پرورش صحبت کنیم ؛ معقول کردن هزینه ها در آموزش و پرورش و مسائلی از این ثبیل .

برخی اوقات وقتی می گویند صرفه جویی . صرفه جویی به معنای کم کردن هزینه نیست .

صرفه جویی به معنای معقول کردن هزینه ها است  نه این که یک جایی داشته باشیم 36 میلیون و یک جا 7 میلیون .

ما می خواهیم این را معقول کنیم .

صرفه جویی آزاد سازی این منابع مد نظر ماست .

 

صدای معلم :

اولا این قانون مدیریت خدمات کشوری دارد دائمی می شود و شما دارید آدرس ناکجاآباد می دهید !

این که این چیزها فرضا آرزوی من است ملاک نمی تواند باشد .

شما خودتان سال 96 اعلام کردید در بودجه سال 97 ردیفی در بودجه آموزش و پرورش به نام " رفاه معلم " وجود ندارد . ( 1 )

صرفه جویی در آموزش و پرورش و اعتراض صدای معلم به حذف سختی کار معلمان

الهیار ترکمن :

کی من این را گفتم ؟

در این جا دیگر سخنان مدیر صدای معلم قطع می شود ...

 

( 1 )

علی الهیار ترکمن در حالی گفته های قبلی خود را تکذیب می کند که اولا فایل صوتی این نشست رسانه ای موجود است و دوما در لینک زیر می توانید این اظهارات را پیدا کنید :

 

در نشست رسانه ای معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش مطرح شد

الهیار ترکمن : متاسفانه در آموزش و پرورش ما اعتبارات رفاهی نداریم ؛ در حال تلاش برای ایجاد پرداخت های رفاهی در بودجه 97 هستیم ( 1 ) "

 

پیاده سازی و ویرایش : زهرا قاسم پور دیزجی

پایان گزارش/
منتشرشده در گفت و شنود

گروه استان ها و شهرستان ها/

نامه زیر توسط یکی از فرهنگیان شاغل در اداره کل آموزش و پرورش شهرستان های تهران برای صدای معلم ارسال گردیده است .

این رسانه آمادگی خود را برای انتشار پاسخ مسئولان اعلام می کند .

منتشرشده در یادداشت

تورم واقعی و حذف سختی  معلمان

"الهیار ترکمن معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه فوق العاده سختی کار که در آموزش و پرورش حذف شد به دلیل اشتباهی بود که سال 91 اتفاق افتاد، گفت : این مزایا به زودی و تحت عنوان دیگری به فرهنگیان پرداخت می شود..... هم دیوان عدالت اداری اشتباه را گوشزد کرد و هم این که دیوان محاسبات به عنوان یک نهاد نظارتی روی اجرای درست قوانین تأکید کرد.
وی افزود: آنچه مدنظر دیوان عدالت اداری برای برقراری مجدد این مورد کسر شده از حقوق فرهنگیان می باشد، با فوق العاده سختی کار متفاوت است و باید در قالب یک امتیاز دیگر برای فرهنگیان لحاظ شود. اکنون با سازمان اداری و استخدامی در حال رایزنی هستیم و با مصوبه ای که از شورای توسعه مدیریت خواهیم گرفت این مشکل برطرف شده و فوق العاده سختی کار تحت عنوان دیگری در فیش های حقوقی اعمال خواهد شد. وی ادامه داد: یک راه آن است که می توان با بالا بردن امتیاز میان مواد 65 تا 68 قانون خدمات کشوری این میزان کسری را جبران کرد اما به عنوان سختی کار نمی توانیم بدهیم زیرا این بند در قانون تعریف مشخص دارد؛ البته معادل رقمی را که از حقوق فرهنگیان کسر شده است، با عنوان دیگر برقرار می کنیم . "

قبلا نیز اشاره کرده بوده ام که فرهنگیان نباید بهای اشتباهات گذشتگان را برای پرداختی ها با عناوین ناصحیح بپردازند. به جای حذف چنین مواردی از جمله سختی کار یا حق عائله مندی زنان مجرد ، بهترین سیاست جهت حمایت و دفاع از شرایط حقوقی فرهنگیان ، همان اصلاح عناوین آن می باشد که ایرادی از بابت قانون نداشته باشد. هر چند مبالغ کسر شده ظاهرا جزئی است اما با توجه به این که فرهنگیان مجبورند برای دریافتی خود حساب و کتابی معقولانه بنمایند لذا هر مبلغ کسر شده توان این حساب و کتاب را از بین می برد. اتفاقا به جای حذف برخی موارد از جمله دو مورد ذکر شده ، آموزش و پرورش می تواند جهت جذب بودجه بیشتر از دولت و مجلس با درایت و رعایت حیطه شغلی ، در فکر ایجاد بندهایی برای افزایش حقوق فرهنگیان باشد که در دوران بازنشستگی نیز قابلیت پرداخت داشته باشد.

تورم واقعی و حذف سختی  معلمان

یکی از این بندها می تواند با عنوان " افزایش تجربه شغلی " برای هر 5 سال یک بار پرداخت گردد ، بدین نحو که 5 سال اول مثلا 100 هزار تومان و 5 سال ششم ( یعنی 30 سال خدمت ) 600 هزار تومان به حقوق فرهنگیان اضافه شود. در این صورت دیگر به رتبه بندی یا درجه بندی معلمان نیز نیازی نخواهد بود و در ضمن عدالت برای همه رعایت می گردد. نظام آموزشی با این کار نشان می دهد که تجارب همکاران دارای اهمیت و شایان توجه است.

یا وزیر آموزش و پرورش می تواند در شرایط واقعی تورم ، نسبت به درصد تورم حداقل تا تداوم شرایط تورم ، مبلغی تحت عنوان " سرشکن سازی تورم " برای فرهنگیان قائل شود. اگر این پرداختی به صورت فوق العاده در طی یک سال چند ماه هم پرداخت شود باز گره گشا خواهد بود.

تورم واقعی و حذف سختی  معلمان

در ضمن برای زنانی که بنا به هر دلیل شخصی یا اجتماعی ازدواج نکرده اند نیز "حق رفاه و یا "حق سرپرستی والدین یا دیگر اعضای خانواده که ازدواج نکرده اند یا شاغل نشده اند" را به جای حق عائله مندی که نامگذاری صحیحی نبوده است ، بپردازید. آنان به تنهایی بار سنگین هزینۀ زندگی والدین خود را که اکثرا سالمند و بیمار می باشند برعهده دارند و کسر مبلغی بیش از صد هزار تومان از حقوق شان عادلانه نمی باشد.
این عناوین با واقعیات جامعه ما ملموس تر هستند و اختراع و اکتشاف محسوب نمی شوند. حقیقتا شرایط اسفبار افزایش قیمت کالاهای اساسی که زمانی برای آنها سوبسید پرداخت می شد برای اقشار کم درآمد جامعه کمرشکن می باشد و برای برقراری برابری یا تعادل سازی کفه های ترازوی عدالت ، ناچار به اخذ چنین تصمیماتی هستید. یعنی اگر در این جامعه و نظام سیاسی هیچ نقشی در اندیشه افزایش بودجه آموزش و پرورش نیست ، شما وزیر محترم ، می بایست ترفندهایی برای کسب بودجه بیشتر را داشته باشید. شما می بایست اولین فرد معترض به میزان مبلغ بودجه آموزش و پرورش باشید نه من معلم .

در کل تجربه ای شد برای شما دولت مردان که حذف هیچ بندی از حداقل حقوق بگیران جامعه نه عقلانی است و نه منطقی ، و امیدواریم بعد از این به جای اخذ چنین تصمیماتی که انگیزه ها را سست و ناپایدار می سازد شاهد درایت و تیز بینی وزیر محترم در جابه جایی کارشناسانۀ بندهای حقوق خویش باشیم.

امروز شاید برای افزایش حقوق و یا اصلاح برخی موارد در آن ، نیاز شدیدی به یک بازنگری کارشناسانه در فیش حقوقی فرهنگیان احساس می شود، بندهایی که اثرات مثبت و اثرگذار آن برای دوران بازنشستگی نیز پایدار باشد. قرار نیست دهه هایی به اندازه یک سده همین فیش حقوقی اِعمال گردد، گاه ساده ترین چیزها نیز نیاز به تغییر و تحول دارند و یا با تغییرات و تحولات همان چیزهای ساده می توان کلی از مشکلات موجود را همانند یک دومینوی زیبا و شگفت انگیز ، حل و فصل کرد.

بالاخره شما وزیرید و جسارت و شجاعت از ویژگی های اصلی نقش سیاسی تان می باشد.


پورتال مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش - کد مطلب : 685415 - 4 شهریور 1397


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

مستند غوغای بی هیاهو و نظام آموزشی مهارت محور  از مجموعه مستند «غوغای بی هیاهو» که در بیست و شش قسمت تهیه شده است ، این هفته ، قسمت هیجدهم آن با عنوان« رویای عالیجناب» روی آنتن شبکه دو رفت. به تصویر کشیدن فعالیت معلمان قهرمان و ایثارگر از طریق پرداختن به امر آموزش و پرورش در مناطق صعب العبور و محروم کشور که به امر آموزش و پرورش نگاهی نو وغیرمتعارف دارند،
 و اما قصه این نوبت برنامه، در روستایی دورافتاده در دامنه رشته کوه دنا  به نام «دشتبال» می گذشت. این منطقه که به پادنای علیا معروف است در 300 کیلومتری جنوب شهر اصفهان قرار دارد و از توابع شهرستان سمیرم است. اهالی  قشقایی اند و همه به زبان ترکی حرف می زنند. این منطقه که در حد فاصل دو استان اصفهان و یاسوج قرار گرفته است، آب و هوایی سرد و طبیعتی بکر و سرسبز دارد. دبستان چند پایه روستا ، دوازده دانش آموز دختر و پسر دارد. آموزگار جوان آن که تحصیلات هنری هم دارد، با کمک دانش آموزان مدرسه را به شیوه ای تازه ، متنوع و با نشاط ساخته اند.

مدرسه ای که مثل هیچ یک از مدرسه های ایرانی که می شناسیم، نیست . آموزگار آن درس نمی دهد. درس نمی پرسد. نمره نمی دهد. بچه ها نمره نمی خواهند. در کلاس که خبری از نیمکت نیست، بچه ها دور هم می نشینند و به هم درس می دهند. بچه ها مجبور نیستند کتاب هایشان را به خانه ببرند و  حتی تکالیف شان را با هم توی مدرسه می نویسند. بچه ها در آنجا غذا می خورند، استراحت می کنند و خودشان به نظافت محیط آن می پردازند و لذا مدرسه به جای محلی برای درس خواندن،  به محلی برای زندگی کردن تبدیل شده است.

در مدرسه بسیاری از برنامه های هنری و فرهنگی به صورت جمعی انجام می شود. از نمایش، سفالگری، آموزش رایانه، پرورش گل وگیاه و قارچ گرفته تا بازی های بومی و محلی که همگی در دامن طبیعت و زیر سایه ساردرختان دنبال می شود. وجه تمایز مدرسه در زمان تعطیلی مدرسه است ؛ برخلاف بخشنامه وزارتی چندسال قبل که در قالب طرحی ، پنج شنبه ها را روز حضور در مدرسه بدون کیف و کتاب تعیین کرد که متاسفانه از آن استقبال نشد اما دانش آموزان این دبستان، روزهای تعطیل هم در مدرسه حاضر هستند.ولی بدون بخشنامه.
 فیلم ، نوعی دهن کجی به سیستم آموزشی مرسوم دارد. گویی به نظام حافظه پرور موجود می تازد و در آرزوی نظامی مهارت محور است تا دانش آموزان به جای خواندن و نوشتن و حساب کردن مطلق، بتوانند زندگی کردن را فراگیرند .برای همین، می کوشد تا کاهش فاصله ی میان تحصیل و آموزش را تبلیغ کند. این که تحصیل، شرط لازم برای آموزش است اما کافی نیست و نباید خیال کرد اگر موفق به اتمام تحصیل شدیم، آموزش هم حاصل شده است. فرایند حافظه پروری در آموزش و پرورش مربوط به دوران ایجاد و گذر و مشخصه ی وجودی آن بوده است که الان نمی توان آن را تقبیح یا باطل اعلام کرد.

مستند غوغای بی هیاهو و نظام آموزشی مهارت محور

قدر مسلم این که اکنون دیگر نباید و نمی توان  اصرار بر استمرار آن رفتار آموزشی داشت. دیگر مدارس نباید عرصه ی سوادآموزی محض باشند و باید به دانش آموزان فرصت کسب مهارت بدهند. مهارت هایی که فردا و هنگام تنها شدنشان در این دنیای آشفته ، به یاریشان بشتابند.
در کنار آن همه نقاط قوت فیلم، ضعف های ریز و درشتی نیز در خلال آن دیده می شود. مثلا این که حضور مدرسه در روستا به خوبی حس نمی شود؛ صدای زنگ مدرسه شنیده نمی شود، صدای نیایش و سرود صبحگاهی بچه ها به گوش نمی رسد، خبری از برنامه آغازین نیست، از دریچه ی کلاس نیز صدای بخش کردن کلمات و کشیدن صدای حروف توسط بچه ها شنیده نمی شود.

اضافه بر این ها، متاسفانه کم تحرکی و بی صدایی آقای معلم نیز مزید بر علت است. حجب و حیای بیش از حد جناب معلم، گویی خنده را از روی لبانش دزدیده است. خوش ندارد وقارش را از دست دهد، مدام با کت و شلوار می گردد، تن صدایش را کم و زیاد نمی کند، نمی خندد، نمی نویسد، با بچه ها نمی دود، به هوا نمی پرد، آواز نمی خواند، شادی نمی کند، بچگی نمی کند و خلاصه به طور ناخواسته شبیه یک عالیجناب رفتار می کند و ...

نقطه سرخط!

منتشرشده در یادداشت

گروه گزارش/

یکشنبه 4 مرداد نمایشگاه دستاوردها و عملکرد یکساله وزارت آموزش و پرورش در دولت دوازدهم با حضور خبرنگاران ، وزیر آموزش و پرورش و مسئولان ستادی و اداری در دبیرستان ماندگار البرز برگزار گردید .

در ابتدای این مراسم « سید محمد بطحایی » به دفاع از عملکرد یک ساله خود به عنوان " وزیر آموزش و پرورش " پرداخت .

در این نمایشگاه معاونت ها و دوایر ستادی هر یک جداگانه به ارائه کارنامه و عملکرد خود پرداختند .

در بخش های پیشین گفت و گوی دانش آموزان البرزی و صدای معلم در مورد عملکرد وزیر آموزش و پرورش ، بخش نخست پرسش و پاسخ با معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش منتشر گردید .

در این قسمت پرسش و پاسخ صدای معلم و مجید قدمی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور منتشر می گردد .

منتشرشده در گفت و شنود

گروه گزارش/

نمایشگاه دستاوردهای وزارت آموزش و پرورش در دولت دوازدهم

مطابق برنامه اعلام شده توسط مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش قرار بر این بود چهارشنبه 7 شهریور ماه از ساعت 30 /11 فاطمه مهاجرانی رئیس مرکز ملی پرورش استعداد‌های درخشان و دانش پژوهان جوان در نشست رسانه ای شرکت کرده و به پرسش های اصحاب رسانه پاسخ بگوید .

اما ایشان در این نشست شرکت نکرد .

توضیحی در مورد علت عدم شرکت ایشان نیز به صورت رسمی اعلام نگردید .

پس از برگزاری آزمون مدارس سمپاد انتقادهای فراوانی به مدیریت این مرکز در قالب یادداشت ، گزارش و... در صدای معلم مننتشر گردید اما مسئولان این مرکز هیچ گاه پاسخ گو نبودند .

همچنین صندوق ذخیره فرهنگیان با وجود آن که دارای غرفه در این نمایشگاه بود اما هیچ یک از مسئولان این موسسه در نشست رسانه ای شرکت نکردند .

نمایشگاه دستاوردهای وزارت آموزش و پرورش در دولت دوازدهم

نمایشگاه دستاوردها و عملکرد یکساله وزارت آموزش و پرورش در دولت دوازدهم  از یکشنبه 4 شهریور آغاز به کار کرد و شنبه دهم به کار خود پایان خواهد داد .

« صدای معلم » در نخستین روز افتتاح این نمایشگاه از عدم اختصاص غرفه ای به " حقوق شهروندی " انتقاد کرده بود . (این جا )

پایان گزارش/

منتشرشده در گفت و شنود

آموزش و پرورش و فضای مجازی و مدرک تقلبی علی الهیار ترکمن

الهیار ترکمن معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم  گفت: "عامل چهارم بی‌مهری فضای مجازی به مسائل و مشکلات این وزارتخانه است و از رسانه‌ها می‌خواهم روی این موضوع تمرکز کنند و تلاش کنیم تا تهمت‌ها به مسئولان آموزش و پرورش از سوی افرادی که صرفا برای پر کردن اوقات فراغت مسائل این وزارتخانه را از نگاه غیرکارشناسی تحلیل و ذهن مخاطبان این حوزه را درگیر می‌کنند، رفع شود و به مقابله با آنها بپردازیم....

وزیری که مشکلات دو دهه قبل به او منتقل شده است تا چه اندازه مقصر است....

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: "... باید جو مسمومی که در اجرای برنامه‌های آموزش و پرورش صرفا بهانه جویی می‌کند، شکست.

آموزش و پرورش و فضای مجازی و مدرک تقلبی علی الهیار ترکمن

هم اکنون مسائل این وزارتخانه در کانالهای متعدد که هیچ ثمره ای برای آموزش و پرورش ندارد مورد نقد قرار می‌گیرد اما هیچ برنامه و پیشنهاد مشخص به ما ارائه نکرده‌اند. اما تا می‌توانند اطلاعات غیرواقعی می‌دهند تا برنامه‌ها در آموزش و پرورش به خوبی اجرا نشود ..."

 اگر معاون وزارتخانه ای به دروغ ادعا کرد که از دانشگاهی در پاریس فوق لیسانس و از دانشگاهی در کانادا دکتری دارد و افرادی با سند و مدرک ثابت کنند که این ادعا دروغ است و  از او بخواهند که اگر راست می گوید کپی مدارک ادعایی را منتشر کند ، آیا حرف غیرکارشناسی علیه آموزش و پرورش زده اند؟ ( این جا )

آموزش و پرورش و فضای مجازی و مدرک تقلبی علی الهیار ترکمن

آقای الهیار به جای اینکه پاسخ بدهد که چرا در مورد مدارک تحصیلی خودش این همه تناقض گویی کرده است. با اکانت مستعار شهریار شریفی در همین سایت ها حضور پیدا می کند و علیه منتقدان حرفهای بی ربط و نچسب می زند.

واقعا چگونه می توان به  مدیری که بالاترین مدرک او فوق لیسانس روانشناسی از دانشگاه آزاد است، اما چندین بار در جمع معلمان و جاهای دیگر خودش را دارای مدرک دکتری از دانشگاه آلبرتای کانادا معرفی کرده،  اعتماد کرد؟

در وزارتخانه ای که هدف رسمی اعلام شده در سند تحول تهذیب نفس و ترویج  معنویت و ارزش های دینی  است چگونه می توان اجرای این سند را به فردی سپرد که علنا دروغ گفته است؟

آقای الهیار حق دارد از فضای مجازی دلخور باشد ، چون در همین فضای مجازی مشت او وا شد و همه فهمیدند در مورد مدرک تحصیلی اش سالها دروغ گفته است.

او به جای عذرخواهی از معلمان همچنان خودش را طلبکار می داند.

کانال تلگرامی

منتشرشده در یادداشت

گروه رسانه و تشکل/

سازمان معلمان ایران ( کردستان ) در پی کشته شدن چهار فعال محیط زیست : محمد پژوهی ، رحمت حکیمی‌نیا ، شریف باجور و  امید حسین‌زاده (کهنه‌پوشی) بیانیه ای صادر کرد .

نظرسنجی

آیا هوش مصنوعی موجب تحول مثبت در آموزش و پرورش ایران می شود ؟

بلی - 57%
خیر - 43%

مجموع آرا: 223

دیدگــاه

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور