گروه اخبار/
امروز « اردوگاه شهید باهنر » تهران میزبان نشست روسای ادارات مشاوره سراسر کشور بود .
در این نشست « محمدرضا پوردستمالچی » سخنرانی و تدریس کرده است .
« پوردستمالچی » مدرک غیرمرتبط با این رشته داشته و از مشاوران معروف " کنکور " می باشد .
ایشان از اوایل دهه 80 شمسی فعالیت خود را در زمینه مشاوره تحصیلی آغاز کرده و ارتباط تنگاتنگی با صدا و سیما داشته است .
پرسش « صدای معلم » از وزارت آموزش و پرورش و به ویژه " اداره کل مشاوره " این وزارتخانه آن است در زمانی که وزیر آموزش و پرورش از کنکور زدگی ، حذف آزمون ، مدرسه شاد و... سخن می گوید و در ادبیات مسئولان مبارزه با مافیای کنکور به وفور شنیده و خوانده می شود ؛ دعوت از ایشان با چه اهداف و یا انگیزه ای صورت گرفته است ؟
آیا قرار است مسئولان این وزارتخانه بر تب " کنکور " و " حواشی آن " بیفزایند ؟
آیا اداره کل مشاوره وزارت آموزش و پرورش بر اساس نیازهای واقعی دانش آموزان و آسیب های اجتماعی روز افزون در مدارس و نظام آموزشی حرکت می کند ؟
آیا صلاحیت ایشان مورد تایید مرکز حراست وزارت آموزش و پرورش می باشد ؟
آیا بهتر نیست در این گونه نشست ها از اساتید و متخصصان برجسته دانشگاهی ، ورزیده و مجرب که بیشتر بر مشاوره سازشی و رفتاری تسلط دارند و هدف آن ها فقط تبلیغات و یا بازار گرمی برای کنکور نیست استفاده شود ؟
آیا بهتر نیست وزارت آموزش و پرورش طوری سیاست گذاری و برنامه ریزی کند که در آینده دوباره شاهد " معین " های دیگری نباشیم ؟
پایان پیام/
برد ایران در برابر مراکش آن هم در بازی اول، با ترکیبی از بازیکنان با تجربه و بسیار جوان، تحسین برانگیز است. این بازی خوب، همچون بازی خوب ایران در برابر آرژانتین در جام جهانی پیشین، دال بر چند نکته مدیریتی است:
۱. کار را باید به کاردان سپرد. به قول کارتن دوران کودکی ما: کار هر مرد نیست خرمن کوفتن/ گاو نر می خواهد و مرد کهن.
۲. ثبات مدیریتی بسیار مهم است. در جایی که طول عمر مدیران به طور متوسط حدود سه سال است و با تغییرات مدیریتی همه چیز تغییر می کند، نمی توان نظام برنامه ریزی قوی که سهل است، نیمچه قوی داشت. ثبات مدیریتی به معنای نفی روی آوردن به تغییرات در جایی که لازم است, مانند تعویض بازیکن با هدف تغییر تاکتیک و استراتژی، نیست. به معنای قاعده مند کردن تغییرات است.
۳. انتخاب بهترین ها و میدان دادن به آن ها صرف نظر از هویت قومی، رویکرد فکری و علایق و سلایق شان بسیار مهم است. شایسته سالاری در همه حوزه ها،یعنی باور جدی به این تفکر که ایران از آن همه ایرانیان، صرف نظر از دین و مذهب و قومیت و زبان و اندیشه سیاسی و اجتماعی شهروندان، است. اعتقاد به این که، به این دلایل، خون کسی رنگین تر نیست. تنها دلیل برای قرار گرفتن در موقعیت های مهم، شایستگی و علاقه به منافع ملی است.
۴. نمی دانم کی روش بعد از بازی با دیدن فیلم بازی پخش شده در شبکه سه، چه خواهد گفت. اما، می توانیم حدس بزنیم که از انعطاف ناپذیری صدا و سیما و اصرار آن بر به قاب تصویر نکشیدن خانم های حاضر در ورزشگاه سن پترزبورگ تعجبی نخواهد کرد. ولی احتمالا خواهد گفت سیستم انعطاف ناپذیر نمی تواند با چالش ها، مواجهه خوب که هیچ، نه چندان بد داشته باشد.
شبکه جامعهشناسی علامه
گروه گزارش/
تاخیر کم سابقه در صدور احکام افزایش حقوق فرهنگیان در سال 97 پرسش ها و حتی انتقادات فراوانی را در میان معلمان برانگیخته است .
« صدای معلم » به منظور تنویر افکار عمومی و پاسخ به بخشی از این پرسش ها گفت و گویی را با " ناصر سلیمان زاده " سرپرست امور اداری وزارت آموزش و پرورش انجام داده است .
گروه رسانه/
چندی پیش یادداشتی در صدای معلم با عنوان :
" اگر در همین مسابقات ایران قهرمان جهان شود همچنان هیچ واقعیتی را در جامعه، ساختارها و فرهنگهای ما تغییر نمیدهد، چهبسا این پیروزی از آنجا که غرور کاذب میآورد ما را در خطاهایمان راسختر کند "
فوتبال افیون تودههاست! " ( این جا ) به قلم « مهدی تدینی » منتشر شد .
« مینو امامی » نقدی بر این یادداشت نوشته است .
گروه گزارش/
در خبر پرتال وزارت آموزش و پرورش چنین آمده بود :
" موضوع مدرسه دوره اول متوسطه غیردولتی معین منطقه ۲ تهران در جلسه شماره ۸۷۰ شورای نظارت بر مدارس و مراکز غیردولتی شهر تهران در 22 خردادماه 97 مطرح و بر اساس مصوبه آن شورا، مجوز تأسیس موسسه لغو و مدرسه فوقالذکر تعطیل اعلام شد .. "
« صدای معلم » در این رابطه و نیز موضوع آسیب های اجتماعی با « فریده اولاد قباد » نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت و گویی انجام داده است .
جناب آقای بطحائی
وزیر محترم آموزش و پرورش
سلام بر شما
از آنجا که آموزش و پرورش برای داوطلبان ورود به دانشگاه ها در سال 98، ضریب تأثیر 50 درصد را برای سابقه تحصیلی پیشنهاد کرده است، لازم دانستم این نامه را به شما بنویسم، زیرا بر خلاف دیگران جنابعالی همواره مدافع حقوق جوانان، حقوق نظام تعلیم و تربیت کشور و حقوق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بوده اید و این حقوق تا حدودی در قانون سنجش و پذیرش دانشجو پیش بینی شده است ، کافی است جنابعالی اراده نمائید و معاونان مربوطه شما از موضع ضعف خارج شوند، اعتماد به نفس خود را در جای مناسب به کار گیرند و بیشتر تلاش کنند تا حقوقی که در 11 سال گذشته از آموزش و پرورش سلب شده با دفاع قانونی باز پس گیرند.
به نظر می رسدآقای مهندس زرافشان باور کرده است که اگر برای سال 98 بخشی از حق سابقه تحصیلی را (در قالب ضریب 50 درصد) از شورای سنجش و پذیرش دانشجو دریافت کند، می تواند بقیه حق سابقه تحصیلی (که 35 درصداز 85 درصد است) را در سال 99 مطالبه نماید؛ ولی سازمان سنجش به عنوان مدافع تمام عیار کنکور که در 11 سال گذشته آموزش و پرورش و مجلس و دیوان عدالت اداری را بازی داده، این بار نیز ممکن است در ظاهر با قبول ضریب شکننده 50 درصدبرای سابقه تحصیلی موافقت کند (ضریب تأثیر سابقه تحصیلی در پذیرش دانشجو باید بالاتر از کنکور باشد تا شکننده نباشد. نسبت برابر با کنکور نسبت شکننده ای است) اما تلویحا بازی جدید را چنان آغاز می کند که بر اثر این بازی، اعضای مافیای کنکور بسیج می شوند تا با کمک تعدادی از دانش آموزان و اولیای آنها، دولت و مجلس و دیوان عدالت را تحت فشار قرار دهند و نهایتا مثل چند سال گذشته در سال 98 نیز نمرات سابقه تحصیلی را به تأثیر مثبت (یعنی صفر) تبدیل نمایند.
بنابراین تقاضا دارم جنابعالی به عنوان بالاترین مقام وزارت آموزش و پرورش،جلوی این بازی خطرناک را بگیرید و همه حقوق سابقه تحصیلی را که در تبصره های 4 و 5 قانون سنجش و پذیرش دانشجو آمده (ضریب قاطع 85 درصد برای سابقه تحصیلی) یک جا برای سال 98 مطالبه نمائید و این مهم ممکن نیست مگر این که ماده واحده اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو (به شرح پیوست) در کمیسیون آمورش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و نهایتا در صحن علنی آن مجلس تصویب شود. دلایل زیر در جهت ضرورت پیشنهاد ماده واحده اصلاحی قانون سنجش و پذیرش دانشجو تنظیم شده است.
1- در 11 سال گذشته علی رغم وجود دو قانون در جهت حذف و یا کاهش تأثیر کنکور تا 15 درصد، همواره سابقه تحصیلی دانش آموزان تحقیر و تضعیف و ناکارآمد شده است به گونه ای که ارزش آن به صفر رسیده است. سابقه تحصیلی که همه ارکان و اجزاء برنامه درسی رسمی کشور را تشکیل می دهد و نظام تعلیم و تربیت بر اساس آن پی ریزی می شود و جوهره دو سند مهم نظام تعلیم و تربیت کشور است یکی سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش و دومی سند برنامه درسی ملی آموزش و پرورش که هر دو سند به خاطر تحقیر و تضعیف سابقه تحصیلی توسط تقویت 100 درصدی کنکور عقیم و ازحیّز انتفاع خارج شده اند.
مهم ترین نشانه ناکارآمدی آموزش و پرورش در کشور ما سلطه کنکور بر ارکان و اجزاء نظام تعلیم و تربیت ما است که تربیت در همه ابعاد (حتی تربیت در علوم گوناگون) را تعطیل کرده و آموزش همه موضوعات درسی را به انحراف کشانده است بنابراین لازم است در سال 1398، پس از 12 سال حق سابقه تحصیلی به طور کامل (با ضریب تأثیر قاطع 85 درصد متناسب با 85 درصد اختصاص یافته از کل ظرفیت پذیرش کشوربه سابقه تحصیلی) تخصیص داده شود.
2- بر اساس جمله اول تبصره 4 ماده 5 قانون مصوب تاریخ 10 / 6 / 92 : در پذیرش دانشجو تأثیر سابقه تحصیلی سالانه به صورت تدریجی و صعودی است. در حالی که طی 11 سال گذشته ضریب تأثیر سابقه تحصیلی نه تنها از 25 درصد افزایش نیافته، بلکه به صفر تنزل یافته است. بهانه سازمان سنجش جمله ای از قانون است که سابقه تحصیلی را شامل دروس سه سال تحصیلی تعریف کرده است؛ اما تا کنون دو سال از سه سال (پایه سوم و پیش دانشگاهی) تحت پوشش امتحانات نهائی بوده است، به عبارت دیگر دو سوم سال ها یعنی 66.7 درصد از سه سال تحت پوشش امتحانات نهائی بوده است، بنابراین اگر سازمان سنجش حسن نیت داشت و همه هم خود را در جهت تقویت کنکور و تضعیف سابقه تحصیلی به کار نمی برد، می توانست با همین استدلال و استنباط ساده از قانون، از اولین سال اجرای قانون (1393) ضریب سابقه تحصیلی را متناسب با دو سوم سال های تحت پوشش امتحانات نهائی به 66.7 درصد افزایش و ضریب تأثیر کنکور را به 33.3 درصد کاهش دهد ولی حب رئیس سازمان سنجش نسبت به کنکور و بغض وی نسبت به سابقه تحصیلی مانع دفاع رئیس سازمان سنجش از این حق در شورای سنجش و پذیرش دانشجو شد.
البته در تعریف سابقه تحصیلی (بند الف ماده 1 قانون) قید «تمام» دروس سه سال را ندارد[1] بلکه آن دروس مد نظر قانون است که مـطابق اصول سنجش و انـدازه گیری توسـط وزارت آموزش و پـرورش به صورت سراسری، نهایی و استاندارد مطابق مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش برگزار شده باشد؛ که آن شورا 10 تا 11 درس پایه سوم و 4 درس دوره پیش دانشگاهی را مشمول تعریف سابقه تحصیلی کرده و امتحانات این 15 درس از 30 درس سه پایه تحصیلی بیش از 15 سال است که به صورت نهائی برگزار می شود.
3- در تبصره ۵ ماده 5 قانون که مکمل تبصره 4 همان ماده است، چنین آمده: «در سال اول اجرای این قانون تأثیر سابقه تحصیلی در پذیرش داوطلبانی که دارای سابقه تحصیلی می باشند حداقل بیست و پنج درصد (۲۵%) می باشد». این تبصره دست سازمان سنجش و شورای سنجش و پذیرش دانشجو را در انتخاب حداکثر در آن سال، باز گذاشته؛ بنابراین آن شورا با ترغیب سازمان سنجش می توانست به راحتی بدون خدشه ای برقانون از همان سال 1393 ضریب تأثیر 66.7 درصد (متناسب با دوسوم سالهای تحت پوشش امتحانات نهائی) را برای سابقه تحصیلی تصویب کند تا برنامه درسی رسمی کشور در این مدت اینهمه ضعیف و ذلیل و بی ارزش نشود.
4- در جمله دوم تبصره 4 ماده 5 قانون آمده است: «و پس از پنج سال حداقل هشتاد و پنج درصد (۸۵%) ظرفیت پذیرش دانشجو در کل کشور بر مبنای سابقه تحصیلی خواهد بود».
سازمان سنجش دو سال است که با هیاهوی دروغین ادعا می کند بیش از 80 درصد ظرفیت پذیرش کل کشور مطابق این تبصره از طریق سابقه تحصیلی (بدون کنکور) جذب می شود؛ در حالی که این ظرفیت بالقوه هیچگاه به فعل در نیامده و عملا بیش از 90 درصد داوطلبان بی اعتنا به سابقه تحصیلی (که تا صفر تنزل یافته) حاضر نیستند از فرصت ورود بدون کنکور به دانشگاه های بدون کیفیت استفاده کنند زیرا آنها از دانشگاه های پولی استقبال نمی کنند و برای رسیدن به صندلی رایگان دانشگاه های دولتی در کنکور سراسری (مسلح به ضریب 100) شرکت می کنند . علت هم معلوم است؛ وقتی سازمان سنجش ضریب تأثیر کنکور را به 100 افزایش و ضریب تأثیر سابقه تحصیلی را به صفر کاهش داده از داوطلب ورود به دانشگاه جز این باید انتظار داشت که: « سابقه تحصیلی را رها کند و همه وقت خود را صرف تست زدن و تست زدن و تست زدن کند».
در نامه سرگشاده قبلی با عنوان: «رئیس سازمان سنجش آموزش عالی و معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش به خاطر اعلام آمارهای غلط در کنکور از مردم عذر خواهی کنند».برای شما نوشتم: بهانه نمرات سه سال را هم نیاورند، چون اولا در ماده واحده اصلاحی مصوب مجلس در سال 95 سه سال حذف شده است، ثانیا در سالهای 55 و 56 رژیم گذشته فقط معدل سال آخر دبیرستان با ضریب 5 و کنکور با ضریب 2 ( سابقه 60 درصد و کنکور 40 درصد) در پذیرش دانشجو مؤثر بوده و آموزش و پرورش پس از انقلاب اسلامی نبایداجازه می داد وزارت علوم سابقه تحصیلی را حذف کند
«تعداد شرکت کننده گان در کنکور سراسری سال 96، تنها ۸۳۸ هزار و ۹۷۲ نفر بوده اند و ۹۱ هزار و ۵۱۰ نفر در آزمون سراسریدر جلسه کنکور غایب بودند، که اگر فرض کنیم حتی یک نفر از آنها از ادامه تحصیل منصرف نشده است و همه 91.510 نفر غائبین جلسه کنکور از طریق سابقه تحصیلی وارد دانشگاه شده باشند نسبت به بیش از 1.200.000 نفر کل ظرفیت دانشگاه ها، یعنی فقط 7.6 درصد ظرفیت دانشگاه ها بر اساس سابقه تحصیلی جذب شده اندنه 81 درصد!!! ملاحظه نمائید تبلیغات دروغین چه می کند؟!! 7.6 درصد کجا و 81 درصد کجا؟».
بنابراین با توجه به این که اکثر قریب به اتفاق داوطلبان در کنکور شرکت می کنند دیگر لزومی ندارد از روش بدون کنکور استفاده شود، وقتی ضریب تأثیر کنکور به 15 درصد کاهش یابد ( که برای غربال کردن نمرات امتحانات نهائی همین 15 درصد برای کنکور کافیست) و ضریب تأثیر سابقه تحصیلی به 85 درصد افزایش یابد، همه برای غربال نمرات سابقه تحصیلی شان (تنها در پایه آخر دوره متوسطه) موظف به شرکت در کنکور 15 درصدی خواهند بود و در این صورت جهت گیری داوطلبان تغییر می کند و همه به تقویت سابقه تحصیلی روی می آورند.
5- اگر وزارت علوم (به ویژه رئیس سازمان سنجش) مطابق آنچه اعلام کرده اند صادقانه عزم تقویت سابقه تحصیلی را دارند و می خواهند در انتخاب 85 درصد ظرفیت کل دانشگاه ها سابقه تحصیلی محور و تعیین کننده باشد؛ لازم نیست داوطلبان بدون کنکور جذب این ظرفیت شوند؛ کافی است در کنکور با ضریب کاهش یافته 15 درصدی شرکت کنند و متناسب با 85 درصد ظرفیت دانشگاه ها، ضریب تأثیر سابقه تحصیلی را نیز با 85 درصد محاسبه کنند. تنها در این صورت است که 85 درصد ظرفیت دانشگاه ها با محوریت سابقه تحصیلی تکمیل می شود.
بهانه نمرات سه سال را هم نیاورند، چون اولا در ماده واحده اصلاحی مصوب مجلس در سال 95 سه سال حذف شده است، ثانیا در سالهای 55 و 56 رژیم گذشته فقط معدل سال آخر دبیرستان با ضریب 5 و کنکور با ضریب 2 ( سابقه 60 درصد و کنکور 40 درصد) در پذیرش دانشجو مؤثر بوده و آموزش و پرورش پس از انقلاب اسلامی نبایداجازه می داد وزارت علوم سابقه تحصیلی را حذف کند. اما اکنون پس از ظلمی که در 11 سال گذشته بر سابقه تحصیلی وارد شده، ضریب 60 درصد نیز برای سابقه تحصیلی (نمرات دروس سال آخر دوره متوسطه) کافی نیست.
6- در آخرین نظر سنجی به عمل آمده، از طریق 7 گروه تلگرامی فرهنگیان و دانشگاهیان فرهیخته، بیش از 80 نفر از اعضای هیئت علمی و کارشناسان آموزشی شاغل و بازنشسته از دانشگاه و مدرسه، پیامدهای مورد انتظار حاصل از تصویب ماده واحده اصلاحی قانون که مهم ترین تصمیم آن تقویت سابقه تحصیلی با ضریب تأثیر 85 درصد است را به شرح زیر تأیید کرده اند. نتیجه این پیمایش برای جنابعالی و رئیس مجلس شورای اسلامی فرستاده شده است :
7- مهم ترین نشانه ناکارآمدی آموزش و پرورش در کشور ما سلطه کنکور بر ارکان و اجزاء نظام تعلیم و تربیت ما است که تربیت در همه ابعاد (حتی تربیت در علوم گوناگون) را تعطیل کرده و آموزش همه موضوعات درسی را به انحراف کشانده است.با توجه به این که ضرورت دارد آموزش و پرورش در تله شعار حذف کنکور قرار نگیرد، حیاتی است که کنکور با ضریب تأثیر حد اکثر 15 درصد (برای غربال نمرات سابقه تحصیلی) باقی بماند. بدیهی است کنکور 15 درصدی خطری برای تعلیم و تربیت کشور ندارد.
[1]- بند الف ماده 1- قانون سنجش و پذیرش دانشجوـ سابقه تحصیلی: نمرات دروس سه سال آخر دوره متوسطه است که امتحانات آن مـطابق اصول سنجش و انـدازه گیری توسـط وزارت آموزش و پـرورش به صورت سراسری، نهایی و استاندارد مطابق مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش برگزار شده باشد.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
چنان اندیشه سازی با تفکر
تمامی خلق افتند در تحیر
به ژرف اندیشه باید کرد دقت
به معلولی رسی یابی چو علت
سرانجام آدمی را جایگاهی
به رتبت علم باشد خوب دانی
ز من پرسی تفکر چیست جانا
به ژرف اندیشه ها گویم که معنا
خیالی را تصور با تفکر
به آن جایی رسی یک دَم تحیر
تحیر همچو ماهی در محاقی
به ژرف اندیشه ای یابی جوابی
به ژرف اندیشه ها بینی خدا را
خدایی لم یلد یولد که یکتا
بسی دانا تفکر را به معنی
چنین تعریف کردندشان که یعنی
کلامی هان تصور دان که گویا
خیالی را تصور همچو رویا
کلامی چون تصور دل شود هان
تو را باشد تداعی در دل انسان
ز فکرت ذکر فارغ چون شوی هان
برایت عبرتی گردد چه آسان
تفکر گاه اوقاتی تدبّر
به ژرف اندیشه نو آیین تفکر
خیالی را تصور گر به معلوم
به مفهومی رسی معلوم مفهوم
هدف حاصل ز زوجی گشت فرزند
به تحلیلی دو رفتش یک برومند
ز ژرف اندیشه بس اندیشه زاید
تصورها تدبّرها فزاید
هدف حاصل برون از چون و از چند
کلامی بشنوی قانون تو را پند
به آیین پند گیری تا که عبرت
تو را باشد تو داری تا که فرصت
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید