صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

مشکلات و چالش های آموزش و پرورش و مدیریت های ناکارآمد

از قدیم گفته اند انسان جایزالخطاست. برخی از گفته ها و پندها که حاصل گذشت عمر انسان هاست ، گاه بدآموزی هایی هم دارد و یا عده ای از ظَنّ خود یار آن می گردند تا عمل خود را توجیه کنند مثل باور همین مورد که خطا و اشتباه هم برای انسان است. اما در مقابل این اصل ، منطقی هم وجود دارد که خطا و اشتباه در مقوله ای واحد و بیش از دو سه بار ، دیگر خطا نیست رویۀ زندگی و معرّف شخصیت فردی و اجتماعی شخص خاطی است.

برخی هر قدم که برمی دارند پر از خطاست. مثلا فردی را در نظر بگیرید که دوران تحصیل خود را با سهل انگاری ، بی نتیجه هدر می دهد و اهمیتی برای کسب مهارت و دانش طی تحصیل قائل نمی شود. لذت و هیجانی که با دوستان همسن و سالان خود دارد او را به انجام کارهایی وا می دارد که اشتباهات بعدی زندگی اش را رقم می زند. در این بین والدین یا اصلا متوجه تغییرات رفتار فرزند خود نیستند و یا زورشان به او نمی رسد. همانند اسبی سرکش که هماوردی برای اهلی شدن خود نمی پذیرد. او آزادی مطلق و بدون هر نوع قید و شرط را انتخاب کرده است. اما افراد به تنهایی زندگی نمی کنند که قادر باشند هر طور خواستند فکر و یا عمل کنند. یا به عبارتی دیگر ، روابط اجتماعی و تعاملات انسانی مسیری هموار برای اختیار و آزادی عمل و یا تمایلات شخصی فرد را هر زمان مقدور نمی سازد.

بدیهی است که خطا و اشتباه فقط مخصوص کودکان و نوجوانان و جوانان نیست ، افراد بزرگسال و حتی سالخورده نیز گاه دچار لرزش و سستی می شوند. انجام معامله بدون رعایت جوانب قانونی آن ، اعتماد بیش از حد به آنانی که می شناسد و یا نمی شناسد و مالباختگی او ، انتقال مالکیت منزل به نام همسر دوم و یا فرزند پسر که در بیشتر موارد توسط آنان از منزل خود بیرون انداخته می شود و یا انجام برخی از جرایم موجود در جامعه و...... باید قبول کرد که خطا و اشتباه ناشی از جهل و نادانی و یا لجاجت ناشی از رهاشدگی و عدم برخورداری از تربیت اجتماعی مناسب و یا نشأت گرفته از پایگاه اجتماعی که در آن قرار داردو...همگی بالاخره خارج از پذیرش عرف و قانون و خِرد جمعی است.

تفاوت اشتباهات افراد عادی با شخصیت های علمی ، ادبی و سیاسی و... در این نکتۀ بسیار مهم قرار دارد که مجموعۀ محدودی در شِق اول آسیب و ضرر روحی - عاطفی ، جسمی و مالی و.... می بینند اما در شِق دوم ، تعداد بیشتری از مردم مورد خسران قرار می گیرند. عقل حکم می کند که این افراد خاص اگر می خواهند محبوب جامعه باشند اشتباهات خود را بيش از نيكی های خود ذکر و یا جبران کنند. اهمیت دادن به ظواهر امر و یا زرآلود و رنگ کردن خطاها و پنهان ساختن آنها ، امری است که باعث نارضایتی و بیزاری مردم می گردد.

در جامعه ما به دلیل وقوع انقلاب ، تصور سیاسی سازی هر امری و یا ذکر دائمی مسایل مملکت داری در هر بُعد و زمینه ای ،آن هم در وجه مشکلات و معضلات ، بعد چهل سال ، هنوز داغِ داغ است. مردم این جامعه فرصت زندگی کردن و هیجان شادی و لذت بردن از لحظات عمرشان را از دست داده اند. اگر در جوامع بسیار دیگر برنامه های رادیو و تلویزیون در جهت ایجاد سرگرمی ، رفع خستگی و پر کردن اوقات فراغت خانواده ها در کنار هم جهت تقویت همدلی و مهربانی و عشق نسبت به یکدیگر تولید می شود ، در جامعۀ انقلاب کردۀ ما شاید برترین و پربیننده ترین برنامه ها ، اخبار گوشه و کنار جهان و ایران است. این امر باعث رسوب خستگی در لابه لای ذهن و اندیشه و جسم مردم می گردد. گوش دادن به خبر از فرستنده های داخلی و خارجی و ترجیح آن به هر نوع برنامه ای دیگر ، گویای دو وجه مهم است : عادت بیش از حد به جدّی گرفته شدن مسایل توسط مردم و نبود برنامه های مناسب در آنها. اخبار بیگانه که به حکم عقل ، منطقی جز تخریب و ضدیت با خویشتن خویش ندارد و باعث افزایش صعودی خشم و پرخاشگری و نارضایتی در افراد می گردد. در قبال این تهاجم اطلاعاتی شدید و برنامه ریزی شده ، وظیفه و رسالت تولیدات داخلی بسیار حسّاس و با اهمیت است.حال اگر من مخاطب صدا و سیما و یا من معلم که توسط یک رسانه مجازی سیراب می شوم فقط اغراق در عمل مسئولان را بشنوم و یا فقط لایه های سطحی اطلاعات و حوادث ، به من ارائه گردد و خطاها و اشتباهات در لایه های عمیق عملکردی آنان مستتر و پنهان بماند ، چگونه انتظار خواهم داشت تا مثلا نظام آموزشی کشورم به تحولات اساسی و سیستماتیک برسد؟! آنچه که یک ملت و کشور را بالا می کشد آموزش است ، آموزش است

نمی دانم شمای خوانندۀ سایت صدای معلم چه احساسی دارید اما من که می نویسم به بن بست نومیدی جهت جبران خطاها و اشتباهات صورت گرفته در وزارتخانۀ خود رسیده ام.

جملۀ زیبای ولتر وصف حال ماست : " خطاهای بشری اول رهگذر ، بعد میهمان و چندی نمی گذرد که صاحبخانه می شوند."

در واقع تمامی خطاها و اشتباهات و یا قصورات ، کاستی ها ، اهمال کاری ها و...... یا هر نام دیگر که دارد ، در آموزش و پرورش صاحبخانه شده اند و ما معلمان به عنوان رهگذران موقتی که حداکثر 30 سال مستأجر آن هستیم فقط تکرار مکرّات روایت های واحد را می شنویم و آب از آسیاب تکان نمی خورد. تفاوت های بسیار ظریف و باریک و اندکی مابین سبک مدیریتی وزرا در رتق و فتق امور وجود داشته است اما اساس و پایه همان است که بود.

آنچه که من معلم را به فهم این نکته هدایت می سازد تثبیت خطاها و اشتباهات عمدی و غیرعمدی وزراست که می توان موارد زیر را به عنوان اهمّ آنها نام برد:
* عدم دریافت حقوق فرهنگیان متناسب با شرایط اقتصادی جامعه همانند شاغلان سایر وزارتخانه ها
* عدم برخورداری از امکانات تفریحی و رفاهی درخور و مناسب فرهنگیان همانند شاغلان سایر وزارتخانه ها
* عدم برخورداری از بیمه درمانی مناسب با کمترین سهم پرداختی برای فرهنگیان همانند شاغلان سایر وزارتخانه ها
* عدم تغییرات اساسی و مطلوب در تشکل های مدنی و حرفه ای فرهنگیان همانند شاغلان سایر وزارتخانه ها
* عدم تغییرات مناسب در دوره های آموزش عمومی ( ابتدایی ،راهنمایی ، متوسطه )
* عدم تغییرات اساسی در محتوای کتب درسی و عدم تناسب آن با دانش روز
* عدم تغییر دوره ای مؤلفین کتب درسی که موجب نادیده گرفته شدن خلاقیت و عدم دخالت دانش روز در تألیفات درسی می شود.
* عدم استفاده از نیروهای رسمی دوره دیده و مجرب در آموزش و پرورش و چندگانگی و تنوع عناوین معلم.
* عدم استفاده از نیروهای کارآمد واقعی به عنوان گروه های آموزشی واسط بین وزارتخانه و مدارس.
* اسکان مدارس در تعطیلات تابستان و عید نوروز داغی بر حیثیت و منزلت معلمان کشور است. چه معلمان و چه مردم عادی با اسکان خود در مدارس سراسر کشور ،چنین خواری را چرا باید تحمل نمایند و چرا مدارس که محل خدمت معلمان و تحصیل دانش آموزان است تبدیل به منبع تجاری و کسب درآمد برای وزارتخانه گردیده است؟
* فزونی نیروهای ستادی بر صفی و تقلیل نیروهای آموزشی .
* به جای جبران کمبود معلم که نیازمند برنامه ریزی برای تأمین آن حداقل برای 20 سال آینده انتظار می رود، اجرایی کردن طرح معلم تمام وقت.
* عدم برنامه ریزی جهت جذب تمامی جمعیت لازم التعلیم به بهانۀ فقر اقتصادی خانواده ها و استانها و افزایش جمعیت بیسواد در سنین زیر 20 سال و نیاز به ادامۀ فعالیت نهاد نهضت سوادآموزی به طور موازی با آموزش و پرورش بعد گذشت 4 دهه .
* وجود مدارس با هیچ امکان لازم برای آموزش در مناطق محروم و وقوع حوادث غیرطبیعی ناشی از عدم وجود امنیت لازم در مدارس بی در و پیکر و فوت معلمان و دانش آموزان ناشی از ریزش آوار و یا آتش سوزی.
حوادث رانندگی بیشمار توسط سرویس های مدارس و راهیان نور. در حالی که آموزش و پرورش مناطق و استانها در انتخاب رانندگان بیشتر از آن که از مهارت رانندگی او مطمئن شوند و یا سوابق فرد رانندۀ سرویس و یا اتوبوس راهیان نور را از ادارۀ راهنمایی و رانندگی مطالبه نمایند، صرفا به حساسیت های اخلاقی او ، اهمیت قائل می شوند.
و بسیاری موارد دیگر که همکاران محترم می توانند بدان اشاره نمایند.

سقراط می گوید:

" سعادتمند کسی است که از هر اشتباه و خطایی که از او سر می زند، تجربه ای جدید به دست آورد."
حتی اگر وزیری اشتباه آن چنانی نداشته است اما همّت و تلاشی چشمگیر هم برای حل و فصل مشکلات موجود از خود نشان نداده است. ماندگاری ثابت مدیریت های خرد و کلان در وزارتخانه طی چهار دهه ، عدم اعتماد به افکار نیروهای جوان ، انتخاب و انتصاب مدیران بر اساس مصالح فردی و یا گروهی ، عدم ترویج فرهنگ نقد و گفت و گو مابین متخصصان و کارشناسان امر تعلیم و تربیت و پایین بودن آستانۀ تحمل مدیران ،انجماد و سنت گرایی در پرورش معلم در مراکز دانشگاه پردیس و یا تربیت معلم ، ناتوان جلوه دادن شغل معلمی در جامعه با زیر خط فقر قرار گرفتن ، فرصت طلبی مدیران برای احراز موقعیت های شغلی برتر و...... از عمده عوامل زندگی مسالمت آمیز آنان و ناگزیر ما فرهنگیان با مشکلات بیشمار در وزارت آموزش و پرورش است.

مشکلات و چالش های آموزش و پرورش و مدیریت های ناکارآمد

افرادی که از شرایط سلامتی کامل روح و عقل برخوردارند اصولا بنا به گفتۀ سقراط ، از خطاها ، تجربه کسب می کنند و آنها را دیگر تکرار نمی کنند. شاید دو ضرب المثل : مار گزیده از ریسمان سفید و سیاه می ترسد و یا آزموده را آزمودن خطاست ، به همین جهت از گذشتگان برای ما یادگار مانده است.هر وزیر جدید آموزش و پرورش ، می بایست ابتدا به دسته بندی اهمّ مسایل جاری و ساری هدفمند و منطبق با اصول سیستمی و موارد که گلوگاه سازمانی محسوب می شود و مانع دسترسی به اهداف مشخص شده هست ، بپردازد. دستۀ اول را تقویت و دستۀ دوم را چاره اندیشی نماید. گذاشتن آجر دیگر بر روی آجر لرزان و سست ، یعنی احداث ساختمانی که با سه ریشتر زلزله ، فرو می ریزد.

شاید برای همین نویسندگان این سایت به عنوان یک رسانۀ حرفه ای ، مورد مذمت و نکوهش خوانندگان قرار می گیرند که موارد گفته شده را همه ما می دانیم ، اما طرح آنها چه فایده ای دارد؟ یا آنقدر نومید هستند که یقین دارند اگر وزیر فعلی کنار رود و یا نوبت وزیر دیگر هم برسد، باز همین اوضاع و نومیدی و شرایط اسفبار موجود ، حاکمیت خواهد داشت. چون جابه جایی مهره ها مشکل اساسی وزارت آموزش و پرورش نیست. مشکل اساسی آموزش و پرورش صاحبخانه شدن اشتباهات در وزارتخانه است. عادی و مطلوب شمرده شدن شرایط فعلی است. نبود عزمی برای عبرت گرفتن از خطاهای بیشمار است. عدم ایجاد تغییرات اساسی در نگرش و بینش و دیدگاه وزراست . ادامۀ روند قبلی مدیریت با تغییرات جزئی و براساس سلایق فردی است. منوط بودن چرخش وزارت آموزش و پرورش به شخص وزیر و خواسته ها و سلایق اوست نه بر اساس یک ساختار علمی - تخصصی و عقلانی سیستماتیک و معتبر قابل پذیرش. اهداف یک وزارتخانه را مجموعه عوامل پیش بینی و اجرا می کنند نه فقط یک نفر مدیر ارشد . ما فقر مطلق در نگرش و بینش آموزش و پرورش خود داریم که از نو بودن و به روز شدن فرسنگ ها فاصله دارد. تزریق طرح های بدون پیش آزمون و بدون نظرسنجی تخصصی از عوامل اصلی وزارتخانه یعنی معلمان ، شدت اشتباهات و قوّت خطاهای متناوب را می افزاید.

مشکلات و چالش های آموزش و پرورش و مدیریت های ناکارآمد
هیچ شاغلی در جامعه به تنهایی هدایت نمی شود. هیچ شاغلی فقط برای تحقق اهداف فردی عمل نمی نماید. اگر امروز من در موقعیت شاخص و ارزشمندی از دیدگاه جامعۀ خود و دیگر جوامع قرار دارم ، افتخار و عزت اش با شمای وزیر است و برعکس.
من معلم به تنهایی و حتی با مجموعۀ محدود افرادی که دیروز تحصن و یا تجمع کرده اند ، نمی توانم طومار اشتباهات مکرّر مهم ترین و استراتژیک ترین وزارتخانۀ کشور را متحول سازم . در عین حال ادامۀ فعالیت و زیستن در این ساز و کار نادرست ، خود عامل تقویت کننده برای مجموع اشتباهات موجود است. اما از کجا می توان چنین به سادگی اقرار به وجود اشتباهات بیشمار در وزارت آموزش و پرورش کرد؟ از جایگاه و رتبه بندی ما در بین کشورهای برتر آموزشی . از در خِلاء ماندن معلمان از هر حیث که جرأت و طاقت گذاشتن قدم های خود بر زمین را نیز از دست داده است. از عدم حل و فصل مشکلات قبلی و افزایش تنوع و تعداد آنها. از اشتباهات انتصابات در پست های حسّاس و کلیدی و....عمر معلمان را محکوم به بطالت و بیهودگی ننمائید که رواج فقر فرهنگی و اقتصادی ، فرزندان ناخلاف آن خواهد بود.

آنچه که یک ملت و کشور را بالا می کشد آموزش است ، آموزش است ، آموزش است و...... اگر جایگاه معلمان در جامعه ای متعالی است آن کشور در مسند برتری قرار دارد. منصفانه کارنامۀ خود را بررسی و نمرات قبولی و مردودی خود را با ما سهیم شوید. شاید به طور مشروط نیز نتوانید قبول شوید!


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

گروه اخبار/

صدور مجوز تغییر کاربری بخشی از مدارس به تجاری

در قانون بودجه ۹۸ به دنبال این هستیم تا مدارسی که امکان تغییر کاربری بخشی از فضای آنها وجود دارد، به آنها اجازه داده شود آن قسمت از مدرسه را به شرطی که آسیبی به فضای آموزشی نرساند، به تجاری تغییر کاربری دهند و از این طریق بتوانند هزینه‌های مدرسه را تامین کنند.

در این طرح قرار شده است که شهرداری هم هیچ هزینه‌ای از مدارس دریافت نکند. این اتفاق پشتوانه‌ای برای مدارس است. وقتی یک مدیر مدرسه بداند از طریق این بخش تجاری، درآمدهایی نصیب مدرسه می‌شود، طبیعی است که بهتر می‌تواند برای مسائل آموزشی و رفاهی هم معلمان و هم دانش‌آموزان توجه و برنامه‌ریزی کند.

این طرح فقط برای مدارسی است که امکان تغییر کاربری بخشی از فضای خود را دارند و در شرایطی است که این تغییر کاربری مشکلی برای فضای آموزشی درست نکند.

در این طرح، مدرسه بخشی از فضای خود را برای مثال ۲۰ متر ۳۰ متر را به تجاری تبدیل می‌کند، شهرداری هم پروانه رایگان می‌دهد تا مدرسه یک مغازه یا یک مرکز تجاری درست کند و از این طریق مدرسه درآمد داشته باشد.

آموزش و پرورش می‌تواند برای ساخت این فضا کمک کند یا خود مدرسه یا خیران بسازند یا با مشارکتی که به شرایط مدرسه برمی‌گردد.

این طرح نگاه تجاری به آموزش و پرورش ندارد، بلکه برای درآمدزایی خود مدرسه است تا کمک حال آن شود و برای بهبود وضعیت رفاهی و آموزشی و خرید تجهیزات برای آن مدرسه هزینه شود.

این طرح در کمیسیون عمران مصوب شده است و منتظریم که در کمیسیون تلفیق هم تصویب شود و نهایتاً در صحن مجلس.

هم آموزش و پرورش و هم دولت هم با این موضوع موافق و حامی اجرای این کار هستند.

پانا

دوشنبه, 18 آبان 1393 21:30

انتقاد از صدای معلم

هرمزگان

منتشرشده در نامه های دریافتی

سرویس مدرسه و بی شعوری رانندگان و کمپین مبارزه با بی‌شعوری

امروز ساعت هفت صبح وقتی داشتم سرکار می‌رفتم، یکی از بچه‌ها دیر کرده بود و راننده‌ی سرویس دستش را گذاشته بود روی بوق و ول نمی‌کرد! در حالی که می‌توانست زنگ درب را بزند و یا حداقل تلفن بکند .
از قضا ساختمان روبه رویی ما زن و شوهر سالخورده‌ای هستند که به دلیل کهولت سن و بیماری، هر از گاهی با آمبولانس اورژانس به بیمارستان فرستاده می شوند .
می‌توانستم آن لحظه احساس شان را درک کنم.

من به آن خانم راننده سرویس مودبانه گفتم که؛
خانم !

این موقع صبح توی کوچه بوق نمی‌زنند ولی ایشان با لحنی طلبکارانه گفتند :

" مگر فقط من صبح ها توی کوچه بوق می زنم؟! "

سرویس مدرسه و بی شعوری رانندگان و کمپین مبارزه با بی‌شعوری

وقتی خواستم کمی دورتر بشوم ، عمداً دو سه بار دیگه بوق زد و رفت.....

من که انتظار ندارم این خانم اصلاح شوند !
ولی بچه‌ها یاد می‌گیرند!


باید تا جای ممکن، در انتخاب افرادی که با فرزندان مان در ارتباط هستند دقت کنیم .

کمپین مبارزه با بی‌شعوری

منتشرشده در آموزش نوین

گروه گزارش/

« صدای معلم » در گزارشی با عنوان :  " پرسش های صریح صدای معلم از سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش "
وزارت آموزش و پرورش و لزوم شفاف سازی در مورد " تلویزیون تعاملی سینا " در 4 دی ماه سال جاری  نوشت :
"  نشست و یا جلسه ای را نمی بینی که سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در مورد « تلویزیون تعاملی سینا » سخنرانی نکند و یا فرمایشاتی در این زمینه نداشته باشد .

دامنه تبلیغات " این رسانه وزیرپسند " حتی به " سامانه ضمن خدمت فرهنگیان " هم رسیده است طوری که تکمیل فرآیند آموزش دوره آموزشی منوط به « نصب اپلیکیشن سینا » و معرفی آن به والدین دانش آموزان شده است .


این تلویزیون تعاملی سینا چیست و در عصری که رسانه های قدرتمند و فراگیری حضور دارند و مهم تر از آن وضعیت فقیر وزارت آموزش و پرورش در زمینه بودجه و اعتبارات که حتی از پرداخت حق التدریس و معوقات معلمان عاجز است و بیش از یک سوم مدارس آن تخریبی است و دانش آموزان در آتش بی تدبیری و بی کفایتی مسئولان آن می سوزند ؛ چه توجیهی می تواند داشته باشد ؟


نخستین پرسش « صدای معلم » آن است که میزان بودجه این پروژه را دقیقا مشخص کند و این که آیا مراحل و تشریفات قانونی و مزایده برای واگذاری این پروژه طی گردیده است ؟بر اساس اخبار و گزارش ها ، وزارت آموزش و پرورش در این زمینه قراردادی را با " سازمان تبلیغات اسلامی " منعقد کرده است .

وزارت آموزش و پرورش برای شفاف سازی و تنویر افکار عمومی مفاد قرارداد را در پرتال وزارت آموزش و پرورش منتشر کند .

صبح زاگرس در گزارشی در 25 مرداد ماه 97 در مورد فرزند بطحایی چنین می نویسد : 

" آقازاده این وزیر محترم، سید سبحان بطحائی در حال حاضر امریه سرباز سازمان تبلیغات اسلامی است (که این خود رانت محسوب می شود) و جالب تر اینکه همزمان با سربازی معاون محتوایی کل موسسه تبیان است.به گزارش پایگاه تحلیل و اطلاع رسانی صبح زاگرس، یکی از وزرایی که در کمپین فرزندت کجاست توضیحی در خصوص وضعیت فرزندانش بیان کرد؛ وزیر آموزش و پرورش بود که گفت: فرزندش سرباز است.آقازاده این وزیر محترم، سید سبحان بطحائی در حال حاضر امریه سرباز سازمان تبلیغات اسلامی است (که این خود رانت محسوب می شود و افراد عادی و مستضعف نمی توانند امریه سرباز اینجا شوند، مگر با سفارشات ویژه...) و جالب تر اینکه همزمان با سربازی معاون محتوایی کل موسسه تبیان است و طبق گفته های سید سبحان در جمع دوستان و همکارانش، حقوق هم از این مجموعه دریافت می کند. "
پیشنهاد صدای معلم در این مورد تقویت جایگاه روابط عمومی ها در بیش از 750 منطقه و ناحیه آموزشی کشور است که بسیاری از آن ها جنبه فرمالیته داشته و حتی از نوشتن یک جوابیه برای رسانه ها هم ناتوانند .

« صدای معلم در ادامه پرسش کرده بود :

  هزینه های تبلیغ همیشگی تلویزیون تعاملی سینا در برنامه پربیننده خندوانه و تعیین جایزه برای استفاده از آن و اعلام در این برنامه پرمخاطب چگونه و از کجا تامین شده است و در حالی که آموزش و پرورش برای پیش پا افتاده ترین مسائل خود با بحث مالی درگیر است، هزینه تبلیغات این اپلیکیشن از کجا تامین شده و اسناد مالی آن چرا در دسترس کسی قرار نمی گیرد؟
« صدای معلم » در جهت شفاف سازی و احترام به افکار عمومی از وزیر آموزش و پرورش انتظار دارد صادقانه و مسئولانه پاسخ گوی موارد مذکور باشد .

البته پس از انتشار گزارش صدای معلم بلافاصله تبلیغات تلویزیون تعاملی سینا از سامانه ضمن خدمت فرهنگیان حذف شد .

متعاقب این گزارش ، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در تذکری به وزیر آموزش و پرورش گفته بود :

" آقای وزیر آموزش و پرورش ! دلیل تزریق پول به برنامه پر طرفدار تلویزیونی برای تبلیغ شما چیست؟ آیا به نظر شما راه‌اندازی نرم افزار “سینا” توسط اطرافیان شما که به نفع عده ای خاص می‌باشد، ظلم به فرهنگیان نیست؟ اطرافیان شما با فشار تمام اطلاعات مربوط به فرهنگیان را جهت سوءاستفاده در اختیار این عده قرار می‌دهند . "

امیرعلی نعمت اللهی در گفت و گو با پانا به این اظهارات پاسخ گفته اما این گفته ها برای شفاف سازی کافی نیستند .

ضمن آن که آقای جناب حقوقدان علی رغم تبلیغات فراوان قبلی مسئولان به ویژه وزیر آموزش و پرورش در مورد به کارگیری واژه هایی مانند تلویزیون تعاملی سینا ، سینا تی وی و ... اکنون آن را در حد یک نرم افزار تقلیل داده است !

درخواست صدای معلم انتشار مفاد قرارداد برای اطلاع افکار عمومی است .

گروه اخبار/

وزیر آموزش و پرورش درباره استخدام پیمانی دانشجویان ورودی ۹۷ دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی ‌‌‌‌و نگرانی دانشجو معلمان توضیحاتی ارائه کرد.

جمعه, 04 بهمن 1397 09:56

سراب رتبه بندی معلمان ؟!

رتبه بندی معلمان از روی کاغذ تا عمل

در کشورهای توسعه یافته ، آموزش و پرورش به عنوان محور توسعه تلقی می‌شود. در ایران نیز آموزش و پرورش به عنوان بزرگترین دستگاه حاکمیتی، تأثیر به سزایی در روند تحولات فرهنگی و اجتماعی دارد و البته جامعه فرهنگیان معتقدند که آموزش و پرورش در هیچ دولت و جناحی در اولویت نبوده و معمولا باربر و نردبان ترقی سیاسیون می‌باشد.

مهم‌ترین دغدغه حاکمیت در خصوص آموزش و پرورش، تهیه و تدوین سند راهبردی تحول بنیادین می‌باشد. گرچه چشم اندازهای این سند نیز بعضا مبهم و کلی بوده و معلمان عملا نقشی در تهیه و تنظیم آن نداشتند، ولی نظام هماهنگ پرداخت‌ها و همچنین نظام رتبه‌بندی معلمان جهت ترمیم منزلت و معیشت رو به زوال فرهنگیان، جدی‌ترین تصمیم روی کاغذ نظام می‌باشد.

رتبه بندی معلمان از روی کاغذ تا عمل

در دولت اول تدبیر و امید مرحله اول نظام رتبه‌بندی با اعتبار ۱۳۰۰ میلیارد تومان اجرا و به طور متوسط ۴۰۰ هزار تومان بر حقوق فرهنگیان افزوده شد، ولی اجرای مرحله دوم نیازمند اعتباری بالغ بر ۱۵ هزار میلیارد تومان بوده و با توجه به تحریم های فعلی و کسری شدید بودجه عملا با اما و اگرهای بسیار جدی مواجه می‌باشد.

 

معلمان به اجرای رتبه بندی خوش بین نیستند

ظاهراً در ردیف مستقلی ۲۰۰۰ میلیارد برای اجرای نظام رتبه بندی معلمان در نظر گرفته شده است.
متولیان تهیه سند تحول مدعی‌اند که این سند درمان مشکلات آموزش و پرورش است و هر تغییر و تحولی در این دستگاه عریض و طویل باید در قالب این سند صورت گیرد.
 در مجالی که در فرجه امتحانات دیماه دست داد، به همراه چند تن از همکاران زنجان و البرز با روش میدانی و با مراجعه به متن جامعه فرهنگیان تاب آوری این ادعاها را در بوته نقد گذاشتیم و البته راهکارها و موانع احتمالی برای اجرایی شدن نظام رتبه‌بندی را نیز واکاوی نمودیم. نتایج ملموس و عملیاتی این پژوهش پس از پردازش و تبدیل به عدد و رقم به دست اندرکاران عرضه خواهد شد. با توجه به موج فزاینده بازنشستگی همکاران در دو سال آتی و تکالیف دولت در پرداخت به هنگام پاداش پایان خدمت فرهنگیان، امید چندانی در افزایش ملموس حقوق همکاران از قِبل اجرای نظام رتبه بندی معلمان متصور نیستیم

رتبه بندی معلمان از روی کاغذ تا عمل

 نظام رتبه بندی معلمان زیر نظام سند تحول

نظام رتبه بندی معلمان یکی از نظام های فرعی 14 گانه سند تحول بنیادین است که به منظور ایجاد ساز و کارهای لازم برای ارتقای شایستگی های حرفه ای، منزلت، معیشت، مرجعیت علمی  اجتماعی معلمان و افزایش انگیزه در راستای ارتقای فعالیت‌های آموزشی و پرورشی آنان تهیه شده است.

 

 هدف رتبه بندی معلمان، افزایش حقوق نیست

وزیر آموزش و پرورش معتقد است که:
"هدف اصلی طرح رتبه‌بندی معلمان افزایش حقوق نیست، بلکه ارتقای شایستگی‌هاست، منتها یکی از آثار اجرای رتبه‌بندی، اصلاح نظام پرداخت‌هاست.
در طرح رتبه‌بندی معلمان، چهار رتبه و برای احراز هر رتبه معیارهایی را تعریف می‌کنیم که بر اساس آن سطح شایستگی معلمان تعیین و متناسب با آن رتبه، افزایش فوق‌العاده شغلی منظور خواهد شد. پس آثار اجرای رتبه‌بندی در گام اول بهبود کیفیت نظام آموزش و پرورش و نیروی انسانی و در گام دوم بهبود نظام پرداخت‌ها برای معلمان خواهد بود."

رتبه بندی معلمان از روی کاغذ تا عمل

 دولت مکلف به اجرای رتبه بندی معلمان است

کاتب نماینده گرمسار و آرادن معتقد است: بر اساس قانون برنامه ششم توسعه کشور دو وظیفه مهم در حوزه آموزش و پرورش بر عهده دولت قرار گرفته است که باید آن را انجام دهد.وی اجرای نظام رتبه‌بندی معلمان را یکی از این تکالیف مهم دولت بر اساس قانون برنامه ششم توسعه دانست و افزود: رتبه‌بندی معلمان موضوعی مهم است که به افزایش کیفیت نظام تعلیم و تعلم کشور می‌انجامد و دولت باید آن را اجرایی کند.اجرای تمام و کمال نظام رتبه‌بندی معلمان سبب افزایش سطح تخصص معلمان کشور خواهد شد. دانش آموزان متخصص در صورتی تربیت می‌شوند که خود معلمان کشور متخصص باشند، بنابراین باید نظام رتبه‌بندی معلمان در اسرع وقت بی کم و کاست اجرا شود. اجرای کامل سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز یکی دیگر از تکالیف دولت بر اساس برنامه ششم توسعه کشور است و باید این سند (سند تحول بنیادین آموزش و پرورش) از سوی دولت به سرانجام برسد.

حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر معتقد است: یک میلیون نفر معلم حقوقی را دریافت می کنند که به کارمندان تنها یک وزارتخانه پرداخت می شود.

 

موج بازنشستگی همکاران در دو سال آتی

با توجه به موج فزاینده بازنشستگی همکاران در دو سال آتی و تکالیف دولت در پرداخت به هنگام پاداش پایان خدمت فرهنگیان، امید چندانی در افزایش ملموس حقوق همکاران از قِبل اجرای نظام رتبه بندی معلمان متصور نیستیم.
باشد که با اجرای نظام رتبه بندی، شایستگی های حرفه ای، رضایت و نشاط جامعه فهیم فرهنگیان بهبود یافته و به مرزهای استاندارد مماس گردد.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت داریداین آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید">

منتشرشده در یادداشت

شعر ولی اله بایبوردی

از چه سبب باز طرب خانه ای
خسته دلم طالب خُمخانه ای

عشق مرا حال چنان مست کرد
دور ز خود شیفته در گوشه ای

کُنج خرابی بنشستم دمی
جام به ید دست دگر کوزه ای

بوالعجبی دلبری آمد جلو
گفت مرا با لبی از غنچه ای

ای ادب آموز ادب ده مرا
بی ادبان را نه دلا خنده ای

حرمت می بی ادبانی شکست
غمزه غمّاز غمین گریه ای

ای هنر آموز رها شو ز خاک
خاک دلان طالب هر مرده ای

ای به هنر زنده در این کائنات
طالب عشقی به هنر زنده ای


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

گروه استان ها و شهرستان ها/

در 19 دی ماه سال جاری ؛ « صدای معلم » گزارشی را خطاب به مسئولان اداره آموزش و پرورش بناب منتشر کرد . ( این جا )

در این گزارش آمده بود :

" چندی پیش نامه ای از سوی جمعی از شهروندان، فعالین فرهنگی و اولیاء دانش آموزان شهرستان بناب در صدای معلم منتشر گردید . ( این جا )

اداره آموزش و پرورش بناب جوابیه ای را بدون آن که برای رسانه منتشر کننده ارسال کند آن را در پرتال اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی منتشر کرد . ( این جا )

در بخشی از این جوابیه آمده است :

" 1- در سال های گذشته ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها بر اساس آیین نامه نحوه تعیین قیمت فروش و اجاره و شرایط واگذاری ساختمان ها و اراضی موضوع ماده (12) قانون تاسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی و دستور العمل وزارتی شماره 89178  به استناد بخش مشارکت با غیر دولتی این دستورالعمل، جهت استفاده مناسب و کافی از اماکن و اموال آموزش و پرورش و جبران کمبود شدید نیروی انسانی در دوره ابتدایی، شیفت های خالی مدارس و ساختمان های بلا استفاده به موسسین فعال و موثر آموزشگاه های غیر دولتی اجاره داده شده و اجاره بهای آنها به خزانه داری کل کشور واریز می شود تا از اتلاف بیت المال جلوگیری به عمل آید."

پرسش و البته درخواست صدای معلم در جهت شفاف سازی و تنویر افکار عمومی از مسئولان اداره آموزش و پرورش بناب آن است که اسامی افراد ( حقیقی – حقوقی ) به همراه قراردادنامه ها و اجاره نامه ها  به انضمام "فیش های واریزی " به صورت کامل  همراه با جزئیات یا برای صدای معلم ارسال گردد و یا در پرتال این اداره منتشر گردند .

همچنین در جوابیه مذکور مدیریت محترم آموزش و پرورش به ماده 12 دستورالعمل تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی استناد گردیده است .

موضوع واگذاری زمانی سندیت خواهد داشت که زمین و ساختمان های مورد نظر مازاد بر نیاز آموزش و پرورش باشد و لاغیر.

در حال حاضر آموزش و پرورش شهرستان بناب شدیداً با کمبود فضای آموزشی مواجه است و نیز بر اساس اظهارات مدیر محترم آموزش و پرورش بناب در مراسم افتتاح مدرسه خیر ساز ۶ کلاسه در تاریخ هجدهم شهریور ماه97، هم اکنون ۳۲ مدرسه در شهرستان بناب به صورت ۲ شیفته اداره می شوند و برای تبدیل این مدارس به یک نوبته به ۱۶ مدرسه جدید در شهرستان بناب نیاز وجود دارد .... "

« صدای معلم » پرسش هایی را مطرح کرده بود اما متاسفانه علی رغم گذشت بیش از 2 هفته  هیچ گونه پاسخی ارائه نشده است .

« جمعی از شهروندان، بازاریان، فرهنگیان و اولیاء دانش آموزان شهرستان بناب » در نامه ای به سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش خواهان پی گیری دقیق این موضوع و پاسخ گویی به افکار عمومی شده و ضمن تقبیح و محکوم کردن تهدید معلمان منتقد ؛ حمایت صریح خود را از صدای معلم و مواضع آن ابراز داشته اند .

منتشرشده در گفت و شنود

نظرسنجی

آیا هوش مصنوعی موجب تحول مثبت در آموزش و پرورش ایران می شود ؟

بلی - 57%
خیر - 43%

مجموع آرا: 223

دیدگــاه

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور