گروه استان ها و شهرستان ها/
تاکنون چندین نامه در انتقاد از عملکرد اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر و نیز مدیر کل آن در صدای معلم منتشر گردیده است .
متاسفانه تاکنون این اداره کل به افکار عمومی پاسخ گو نبوده است .
نامه زیر توسط یکی از فرهنگیان بوشهر برای صدای معلم ارسال شده است .
این رسانه آمادگی خود را برای انتشار پاسخ مسئولان اعلام می کند .
سیزده آبان در کنار مناسبت های دیگر ،روز دانش آموز هم هست و چه مظلومند دانش آموزان ! خود و نیازهای طبیعی شان در برنامه ریزی ها دیده نمی شوند و این برای مظلومیت شان کافی نیست؟
ما نه تنها دانش لازم برای پرورش کودکان را در اختیار نداریم بلکه خود واقعی آنان را نیز رها کرده و تعریفی انتزاعی، کلیشه ای و ایدئولوژیک از دانش آموز و انسان را در برنامه ریزی ها ملاک قرار می دهیم.
با این روند آیا نباید نگران آینده بود؟ دانش آموزان زینت بخش مراسم های ما و سیاهی لشکر فعالیت های بزرگترها نیستند
از نظر صاحب نظران حوزه تعلیم و تربیت، مدرسه نه تنها یک مکان جهت آماده شدن برای زندگی که در حقیقت جایی برای تمرین زندگی و تجربه عرصه های مختلف آن است .
پرسش این است که این «مدرسه زندگی» چگونه بدون مشارکت واقعی دانش آموزان شکل می گیرد.؟
آموزش مهارتهای زندگی و کسب صلاحیتهای ضروری برای خود شکوفایی و زیست موثر انسانی در کجای نظام تعلیم و تربیت ما قرار می گیر د؟
مدرسه باید عین زندگی و نمونه ای کوچک از جامعه باشد ولی مدارس ما بی توجه به استلزامات این هدف، بی ارتباط بانیازهای واقعی زندگی و البته سطحی و گذرا ادامه حیات می دهد.شهروندی فرزند زیستن در دنیای معاصر است و تربیت شهروندی است که مفهوم «مدرسه زندگی»را می سازد. ما نه تنها دانش لازم برای پرورش کودکان را در اختیار نداریم بلکه خود واقعی آنان را نیز رها کرده و تعریفی انتزاعی، کلیشه ای و ایدئولوژیک از دانش آموز و انسان را در برنامه ریزی ها ملاک قرار می دهیم
مدارس می توانند با تربیت شهروندان آگاه، مسئول و فعال کمک بزرگی به پیشرفت فردی، اجتماعی وحفاظت از محیط زیست وزندگی کنند.
آنان باید در تمام تصمیم گیری های مربوط به خود در خانه، مدرسه و جامعه مشارکت کنند و به عنوان یک شهروند به صورتی فعال در مناسبات اجتماعی متناسب با احوال خودشان حاضر باشند.
دانش آموزان زینت بخش مراسم های ما و سیاهی لشکر فعالیت های بزرگترها نیستند.
آنها تکرار کننده شعارهای ما نمی باشند،حق دارند دیده شوند،گفت وگو کنند و حتی اشتباه نمایند.این اصل تربیتی به کار سیاسیون ماهم می آید که؛ بهبود خواهی در سطوح محلی ،ملی و جهانی بدون مشارکت واقعی ذی نفعان امکان پذیر نیست.
نباید فراموش کرد که احساس زندگی در جامعه جهانی نیز رو به تقویت ورشد می باشد ؛ مردم در تمام عرصه های زندگی به یکدیگر وابسته اند.
دهکده جهانی دیگر یک افسانه نیست،بلکه یک واقعیت است.
یادگیری برای باهم زیستن از ویژگی های قرن بیست و یکم است. توانمندی برای مشارکت و تصمیمات عاقلانه و عادلانه در این زمانه و زمینه مستلزم آموزش مهارت تفکر وگفت وگوست.
آزادی آموختنی و گفت وگوهای گروهی مقدمه جست وجو گری و درست اندیشیدن است ؛ چه خوب بود آموزش وپرورش خود را فقط تسهیل کننده این گفت وگوها تعریف می کرد.
آموزش و پرورشی نه مبتنی بر امر و نهی که استوار بر دلالت به خیر.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه گزارش/
طرح و یا مصوبه " معلم تمام وقت " در هفته های اخیر به یکی از موضوعات چالشی و بحث برانگیز در جامعه فرهنگیان تبدیل شده است .
مهدی نویدادهم در پاسخ به این پرسش که آیا طرح معلم تمام وقت مطابق با اهداف سند تحول بنیادین است؟ اظهار کرد: موضوع تمام وقت شدن معلمان در سند تحول بنیادین آمده است و طرحی که هماکنون آموزش و پرورش با عنوان "تمام وقت شدن معلمان" مدنظر دارد، میتواند گام نخست دستیابی به هدف سند تحول باشد.
« ابراهیم سحر خیز » معاون آموزش متوسطه در وزارت حاجی بابایی و از مدافعان همیشگی سند تحول بنیادین نقدی بر اظهارات دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش نوشته و برای صدای معلم ارسال نموده است .
« صدای معلم » از مطالب و نقطه نظرات همه فرهنگیان در این زمینه استقبال می کند .
گروه گزارش/
هنوز چند روزی از حذف ناشیانه ، غیرعلمی و غیر قابل توجیه حذف کراوات دکتر علی شریعتی در سردیس دانشگاه فرهنگیان شهر ساری نگذشته است که مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش هم اقدام به حذف کراوات « دکتر حسن عشایری » عضو هیئتعلمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در پرتال وزارت آموزش و پرورش کرد . ( این جا )
« صدای معلم » ضمن انتقاد از حذف کراوات دکتر علی شریعتی در سردیس دانشگاه فرهنگیان شهر ساری در 5 آبان ماه در گزارشی نوشت :
« " دکتر علی شریعتی :
" سخت است حرفت را نفهمند ، سخت تر این است که حرفت را اشتباهی بفهمند .... " !
چندی پیش دو یادداشت در مورد حذف کراوات از سردیس دکتر علی شریعتی در دانشگاه فرهنگیان شهر ساری در صدای معلم منتشر گردید . ( این جا ) و ( این جا ).
« قربان اسلامی راد » سرپرست پردیس دکتر شریعتی مازندران در سایت دانشگاه فرهنگیان به این موضوع واکنش نشان داده است .
آن چه در این جوابیه شفاف و آشکار نیست آن است که رئیس این پردیس در بند یک عنوان می کند :
" موضوع قرارداد منعقده طراحی، ساخت و نصب سردیس دکتر شریعتی ( شامل سر و گردن) بوده است که طراح بر اساس خواسته پردیس و مفاد قرار داد عمل نکرده است. "
اما بعدا پیمانکار را به عدول از مفاد اولیه قرارداد متهم کرده و می نویسد :
" حذف کراوات از سردیس دکتر شریعتی در محلِ نصب، تلاش پیمانکار برای تامین نظر پردیس بوده است که به علت غیر واقعی بودن و تفاوت با انتظارات اولیه پردیس مورد تائید واقع نشد ... "
احتمالا منظور رئیس دانشگاه فرهنگیان از عدول و تخطی از قرارداد این بوده است که چون کراوات در بخش " سینه " از بدن مرحوم دکتر علی شریعتی قرار گرفته است اساسا نباید طراحی و ساخته می شد و البته مدعای این نظریه صدای معلم عکسی است که در این دانشگاه از دکتر علی شریعتی منتشر کرده است ! »
هر چند دعوت صاحب نظرانی چون « دکتر حسن عشایری " ، « دکتر مقصود فراستخواه » و... در اصل خود حرکتی ارزشمند و قابل تقدیر است اما مشخص نیست دوستانی که در این مرکز اطلاع رسانی به فعالیت مشغول هستند بر چه اساس و یا منطقی اقدام به این کار کرده اند ؟
پرسش صدای معلم از دست اندرکاران این مرکز آن است که چرا برای تصویر این صاحب نظر باید از آرشیو اینترنتی استفاده کرد در حالی که ایشان با ظاهر و شخصیت اصلی خود در استودیو الفبا حضور پیدا کرده است ؟
شاید بتوان حرکت دانشگاه فرهنگیان را بر اساس تفکرات و ایده های حاکم بر این دانشگاه توجیه کرد ( هر چند این حرکات هم قابل قبول نبوده و باید مورد نقد قرار گیرند ) اما انجام چنین حرکاتی واقعا در شان افرادی چون مرتضی نظری ، نجات بهرامی و... نیست .
« صدای معلم » از شفاف سازی و پاسخ گویی مسئولان مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی در جهت احترام به افکار عمومی و شخصیت وزین و علمی افراد صاحب نظر حضور یافته در وزارت آموزش و پرورش استقبال می کند .
متن سخنان « دکتر حسن عشایری » به نقل از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش :
به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، دکتر حسن عشایری در ادامه سلسله نشستهای برنامه میهمان آشنا با حضور در استودیو الفبا، با اشاره به لزوم توجه به تفکر انتقادی، اظهار کرد: ساختارهای مغزی ما مثل هیپوتالاموس، هیپوکامپ و قشر مغزی بهوسیله ابزارهای کنونی سنجش پزشکی کاملاً قابلاندازهگیری هستند اما درک و شناخت واقعی عملکردهای مغز به این سادگی نیست.
وی با بیان اینکه پس از تحصیلات دانشگاهی در رشته توانبخشی تدریس و مطالعاتی داشتم، گفت: در رشته جدیدی از علوم اعصاب که ساختار و رفتار را تعریف میکند، رشد کودک ایرانی از بدو تولد تا ششسالگی را در مقایسه با کشورهای دیگر بررسی کردیم و چون نوروساینس در این بیست سال بهخصوص در مورد علوم تربیتی تحولاتی داشته است ، به بررسی بیشتر دوره آغازین در آموزش و پرورش پرداختیم و تفکر انتقادی و لزوم آن را بررسی کردیم. امروزه صاحبنظران پیشنهاد میدهند که ایدئولوژی و آرمانطلبی را برداریم چون که دانشآموز هوش بالا دارد اما در رفتار کردن و مهارتهای زندگی دارای مشکل است
تنظیم کارکردهای مختلف مغز در آموزش و پرورش بسیار مهم است
عشایری خاطرنشان کرد: مغز پردازشگر است و علم نوروساینس نظرات جدیدی برای علوم رفتاری دارد و در مطالعات و پژوهشها تصمیم داریم رفتار کودکان استثنایی و دیرآموز و اتیستیک را هم بررسی کنیم چراکه تنظیم کارکردهای مختلف مغز در آموزش و پرورش بسیار مهم است و البته بهجز آموزش و پرورش، نقش خانواده هم در چگونگی عملکرد مغز مهم است و آموزش و پرورش در این فرایند، کاستیها را جبران میکند.
دانشآموز وسیله مهمی برای انتقال علم و یافتههای جدید به خانواده است
عضو هیئتعلمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اینکه نباید در آموزش و پرورش فقط فراگیری علم و دانش مهم باشد، اظهار کرد: در آموزش و پرورش باید کمی فراتر رفت و ساختار و بینش خانواده را تغییر داد و دانشآموز وسیله مهمی برای انتقال علم و یافتههای جدید به خانواده است، بنابراین آسیبشناسی چالشها و مشکلات تربیتی در مسیر یادگیری اهمیت دارد.
تنظیم سیستمهای مغز در آموزش و پرورش انجام بگیرد
وی بابیان اینکه چرا کسی که در آموزش و پرورش دوره آموزشی دیده است، بعداً در دانشگاه دچار مشکلات و چالشهای تعلیم و تربیتی میشود، گفت: ما معتقدیم این اشکالات به دوران تحصیل فرد در مدرسه برمیگردد و این واقعیت است که اختلالات رفتاری اجتماعی وجود دارد و بر همین اساس کار آموزش و پرورش پیچیدهتر است. بایستی تنظیم سیستمهای مغز در آموزش و پرورش انجام بگیرد؛ مغز ۲۴ ساعته کار میکند که این مغز یادگیرنده است؛ مغز هیجانات و عواطف را پردازش میکند و همچنین مغز مسائل را حل میکند و خلاق است و به سمت شناخت میرود، مجموع همهی اینها مغز اجتماعی میشود.
وزیر آموزش و پرورش اگر بزرگ فکر کند، بزرگ هم اشتباه میکند و باید از شعور و خرد جمعی استفاده کند و آسیبشناسی کند و در فازهای مختلف جلو برود و از زبان مشترک استفاده کند تا بتواند تحولات اساسی در نظام آموزشی ایجاد کند
یادگیری مهارتهای زندگی مهم است
عشایری در ادامه تصریح کرد: اگر دروغگویی کودکان در ایران نسبت به کشورهای دیگر مقایسه شود، متوجه میشویم که بهراحتی دروغ میگویند. اینکه به دانشآموز در مدرسه فقط دانش افزوده شود مهم نیست، بلکه یادگیری مهارتهای زندگی مهم است و ارتباط سالم و مؤثر برقرار کردن هنر زندگی است یعنی دانشآموز یاد بگیرد هم اثرپذیر باشد و هم اثر بگذارد.
آموزش و پرورش در دوره ابتدایی به سمت فضیلتهای اخلاقی و انسانی سوق پیدا کند
وی بابیان اینکه انباشت ذهنی در مدارس باعث شده است به مهارتهای اجتماعی بهخوبی پرداخته نشود، اظهار کرد: تربیت دانشآموزی که فضیلتهای اخلاقی، شهروند خوب بودن و ارزشهای انسانی را میشناسد مهم است، برای اینکه آموزش و پرورش در دوره ابتدایی به سمت فضیلتهای اخلاقی و انسانی سوق پیدا کند نباید فقط به دنبال انباشت ذهن رفت.
مغز و هیجان و خرد باهم در ارتباطند
عشایری گفت: در حیوانات رفتارها موروثی است اما در انسان اخلاق، وجدان و شرف ساختاری ثانویه است و ساخته میشود و هیجان کارگردان جریان یادگیری و رشد شخصیت اجتماعی است و مغز و هیجان و خرد باهم در ارتباطند و اگر هیجان آسیب ببیند از خرد خبری نیست و آموزش و پرورش باید یاد بدهد که عشق بی فرزانگی دیوانگی است .
باید همبستگی را ترویج بدهیم و کار گروهی را اشاعه بدهیم
عضو هیئتعلمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اینکه سرعت، صحت و دقت مهم است، اظهار کرد: در حال حاضر در آموزش و پرورش نخبه پروری نمیکنیم بلکه نخبه کشی میکنیم، در کلاس اول دبستان نباید شاگرداول و دوم انتخاب کنیم بلکه باید همبستگی را ترویج بدهیم و کار گروهی را اشاعه بدهیم ومتاسفانه در فعالیتهای ورزش هم فردی و تکی اقدام میکنیم. اگر بیاییم عدهای را با نمرات بالاتر بزرگ کنیم یعنی در حقیقت انسانهای تک ساحتی را تربیت میکنیم که در یک بعد پرورش یافتهاند و مشکل در برقراری ارتباطات و خوب زندگی کردن دارند و امروز ارتباط برقرار کردن مشکل دانش آموزان ما هست و عصب شناسان به آموزش و پرورش کمک میکنند که انسانهای تک ساحتی تربیت نکنند.
فضای رقابتی کاذبی که الان موجود است، مسمومیت هیجانی محسوب میشود هنوز پیام ارزشمند علمی در بعضی از سازمانها مطرح نشده است که «مغزهای» نسل جوان که آینده را در این مرزوبوم اداره خواهد کرد، شاید مهمتر از نفت و انرژی و... است.
عشایری با اشاره به اینکه فضای رقابتی کاذبی که الان موجود است، مسمومیت هیجانی محسوب میشود، گفت: در تربیت دانش آموزان خانواده، آموزش و پرورش و اجتماع همگی باهم نقش دارند و اگر فقط در ساحت علمی رشد کنند فرزندان را روان رنجور بار میآوریم که با واقعیت آشتی نمی کنندو امروز متخصصان اعصاب شناختی سلولهای آینه در مغز را کشف کردهاند که در آموزش و پرورش و یادگیری دانش آموزان میتواند نقش مهمی داشته باشد و در حقیقت آموزش اجتماعی در این مدار رخ میدهد.
دانش آموزان باید تزویر و ریاکاری و دروغ را بشناسند و واقعیت را بارنگ خودش نشان بدهند
وی با بیان اینکه زبان؛ تفکر، شناخت و فرهنگ است و مغز را نوشتار و گفتار تکمیل میکند، گفت: در یادگیری باید پرسش و نقد وجود داشته باشد و شوق تغییر در دانش آموزان ایجاد شود و آموزشوپرورش باید تحولی ایجاد کند و علاوه بر هوش هیجانی به سمت هوشهای دیگر برود و در مدرسه مغز مفسر را تربیت کنند. دانش آموزان باید تزویر و ریاکاری و دروغ را بشناسند و واقعیت را با رنگ خودش نشان بدهند.
ما باید پیشبینی برای آینده را به دانش آموزان یاد بدهیم
وی در ادامه گفت: در دنیا فقط پردازش اطلاعات داریم و در بهترین شرایط آگاهی به وجود میآید و انفجار اطلاعات دانش نیست چراکه ممکن است فردی دانشمند باشد، اما نگرش علمی نداشته باشد. سیستم هیجان عیبیابی میکند و ما باید پیشبینی برای آینده را به دانش آموزان یاد بدهیم اما سیستم درسی ما این را آموزش نمیدهد نقشه راه و هدف مهم است.
اشکال آموزش و پرورش در دنیا این است که سرچشمه از منافع اقتصادی و سیاسی گرفته است
عشایری بابیان اینکه خانواده فرزندی میخواهد که فقط درس بخواند و شغل خوبی داشته باشد و مدرسه فقط برای کنکور کار کند، گفت: اشکال آموزش و پرورش در دنیا این است که سرچشمه از منافع اقتصادی و سیاسی گرفته است و امروزه صاحبنظران پیشنهاد میدهند که ایدئولوژی و آرمانطلبی را برداریم چون که دانشآموز هوش بالا دارد اما در رفتار کردن و مهارتهای زندگی دارای مشکل است.
هوش تکبعدی برای جامعه به درد نمیخورد
وی خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش باید فراتر برود و هرچند علم و دانش مهم است اما وجدان و انسانیت و شرف و تعهد و اخلاق هم مهم است که باید یاد داده شود و هوش تکبعدی برای جامعه به درد نمیخورد. انگیزه و هیجان مهم است انگیزههای یادگیری اکتسابی است که انرژی آن هیجانات است و یکی از اشکالات در آموزش و پرورش ما این است که بیشتر پیامد مدار هستیم و فرایند را بررسی نمیکنیم درحالیکه باید زندگی را فرایندمدار نگاه کنیم و معلم باید بداند که فرایند از پیامد مهمتر است و کیفیت بودن را برای دانشآموز تعریف کند.
در حال حاضر تفاوت بین درک و مدرک است و خانوادهها افق را دررسیدن به دانشگاه میدانند
عشایری در پاسخ به این چالش که در حال حاضر تفاوت بین درک و مدرک است و خانوادهها افق را دررسیدن به دانشگاه میدانند، تأکید کرد: وزیر آموزش و پرورش اگر بزرگ فکر کند، بزرگ هم اشتباه میکند و باید از شعور و خرد جمعی استفاده کند و آسیبشناسی کند و در فازهای مختلف جلو برود و از زبان مشترک استفاده کند تا بتواند تحولات اساسی در نظام آموزشی ایجاد کند.
در علم قوانین را کشف میکنیم و در هنر خلق میکنیم
عضو هیئتعلمی دانشگاه علوم پزشکی ایران بابیان اینکه مغز فقط دانش علوم خاص نیست، بلکه موسیقی هنر، فلسفه، شعر و... است، اظهار کرد: در علم قوانین را کشف میکنیم و در هنر خلق میکنیم و هنر زندگی بالاترین هنر است و دانشآموز باید بداند نیاز ضروری چیست و نیاز کاذب چیست و بتواند هیجانهای خود را بررسی کندو هیجانهای سرگردان در آموزشوپرورش وجود دارد که باید متناسب با آن تربیت صورت بگیرد.
انگیزش و هیجانات، کارگردان جریانهای یادگیری و رشد شخصیت اجتماعی هستند
عشایری در پایان بابیان اینکه من به این خاک بدهکارم و ریشه من در این خاک و آب است و معنای زندگی را در ایران میدانم، گفت: امروزه میدانیم که انگیزش و هیجانات، کارگردان جریانهای یادگیری و رشد شخصیت اجتماعی هستند. منظور، سقوط کردن در سطح شعارهای آشنایی که سالها در کشور ما در سطح گوشخراش مطرحشده، نیست. فقر شادی، عدم دسترسی به امکانات ضروری و متنوع برای اوقات فراغت، محدود کردن ذهنیت و رفتار کودک و نوجوان، شخصیتهای غیرمنسجم و روان رنجوری را تولید میکند که بعد از کنکور در کلاس و دانشگاه مشاهده میکنیم. هنوز پیام ارزشمند علمی در بعضی از سازمانها مطرح نشده است که «مغزهای» نسل جوان که آینده را در این مرزوبوم اداره خواهد کرد، شاید مهمتر از نفت و انرژی و... است.
پایان گزارش/
در طرح معلم تمام وقت بین آنچه از سوی وزیر و معاون پشتیبانی وزارتخانه به عنوان اهداف طرح عنوان شده و آنچه که مَد نظر سازمان برنامه و بودجه و کارگزاران این نهاد در وزارت آموزش و پرورش است تفاوت از زمین تا آسمان است.
هدف از اجرای این طرح در یک جمله حل بحران کمبود معلم در سال جاری و سالهای آینده از طریق افزایش ساعات کار معلمان رسمی است. اما مسئولان آموزش و پرورش آن را به عنوان طرحی رفاهی برای افزایش حقوق دبیران متوسطه اعلام کرده اند. همین وارونه جلوه دادن اهداف طرح نشانه بی صداقتی مدیران ارشد آموزش و پرورش و تلاش آنها برای فریب معلمان است. این نوع طرح ها بازتاب نگاه مدیران سازمان برنامه به معلمان است. نگاهی که معلمان را در حد عقب مانده های ذهنی تصویر می کند.
این طرح فعلا داوطلبانه است یعنی ابتدا می خواهند معلمان را تست و با تبلیغ روی جنبه های رفاهی طرح آنها را جذب کنند. می گویند حق الزحمه 6 ساعت و در فاز دوم 12 ساعت اضافه تدریس در قالب فوق العاده ویژه وارد فیش حقوقی می شود و معلمان شرکت کننده در طرح معلم تمام وقت از مزایای این افزایش حقوق در تابستان و حتی هنگام بازنشستگی هم بهره میبرند و پاداش پایان خدمت بیشتری دریافت می کنند. این حرفها در حکم کرم قلاب ماهیگیری برای جذب معلمان است.
جالب اینکه معاون پشتیبانی وزیر گفته که از طرح معلمان تمام وقت برای ارتقای "کیفیت آموزشی" استفاده می کنیم!
معلمان به خوبی می دانند که افزایش ساعات تدریس نسبت معکوس با افزایش کیفیت تدریس دارد.
ساعات تدریس هفتگی موظف عضو هیات علمی با مرتبه استادیار به صورت تمام وقت در واحد تهران شمال دانشگاه آزاد 15 ساعت در هفته است. البته ساعت حضور هیات علمی در دانشگاه ها 40 ساعت در هفته است که شامل ساعات تدریس ، ساعات پاسخگویی به سوالات درسی دانشجویان ، ساعات راهنمایی و مشاوره و داوری پایان نامه ها و ساعات انجام امور پژوهشی است.
کار معلم دبیرستان با عضو هیات علمی تفاوت دارد اما ماهیتا یکسان است. می توانند از معلم بخواهند که 40 ساعت در مدرسه حضور داشته باشد و 15 تا 20 ساعت سر کلاس برود و بقیه ساعات هم به فعالیت های مرتبط با تدریس بپردازد. این اتفاق اگر شرایط و امکاناتش فراهم شود باعث افزایش کیفیت می شود.
اگر آموزش و پرورش دنبال افزایش کیفیت و خدمت به دانش آموزان است باید دوکار انجام دهد :
اول ارتقای کیفیت و استاندارد کردن برنامه های دانشگاه فرهنگیان، از نظر کیفیت اعضای هیات علمی ، استاندارد کردن مواد درسی دانشگاه و استاندارد کردن فضا و امکانات این پردیس ها در حد متوسط دانشگاه های دولتی ، دوم برگزاری دوره های ضمن خدمت واقعی و به درد بخور و مرتبط با کار معلم برای دبیران و آموزگاران شاغل. متاسفانه جذب معلم از راه های مختلف و عدم وجود نهادهای نظارتی باعث شده که افرادی به عنوان معلم به کلاس راه یابند که بعضا حتی خواندن و نوشتن فارسی را درست نمی دانند. آموزش و پرورش به کنترل کیفیت نیاز دارد. طرح معلم تمام وقت قطعا کیفیت را از اینکه هست پایین تر می آورد.
اگر در مرحله اول 100 هزار دبیر از این طرح استقبال کنند ، آموزش و پرورش از استخدام 25 هزار معلم بی نیاز می شود. فوق العاده ویژه هم به تدریج شامل مرور زمان و تورم می شود ، اما آنچه باقی می ماند افزایش ساعات موظف هفتگی تدریس معلم است.
کسانی که وارد این طرح شوند منطقا تایید می کنند که ساعات تدریس معلم تمام وقت بیش از 24 ساعت است ؛ این افزایش ساعت در آینده گردن همه معلمان می افتد و معلم 24 ساعت تدریس به عنوان معلم پاره وقت یا نیمه وقت محسوب می شود.
نمی توان در مقابل کار نیمه وقت یا دو سوم وقت حقوق کامل پرداخت کرد.
اکبر پرورش وزیر وقت آموزش و پرورش در اوج جنگ ایران و عراق اعلام کرد که دبیران به خاطر شرایط جنگی دو ساعت اضافه بدون دستمزد کار کنند. البته آن زمان از معلمان نظرخواهی نشد. اما وزیر وقت متوسل به نیرنگ نشد و راستش را گفت. هر چند با پایان جنگ این دو ساعت اضافه کار داوطلبانه گردن معلمان ماند.
حالا هم اگر آقای نوبخت و شاگردانش صداقت دارند بگویند به خاطر کمبود معلم و شرایط تحریم و کمبود بودجه و... معلمان داوطلبانه در هفته 6 ساعت مجانی برای کمک به دولت تدریس کنند. اما اینکه این طرح را به عنوان یک طرح رفاهی به معلمان معرفی کنند واقعا نوبر است. اضافه کردن 6 ساعت تدریس معلم در هفته را به عنوان ارتقای کیفیت آموزشی و یا طرح رفاهی جا زدن ماند رنگ کردن گنجشک و فروش آن به عنوان قناری است.
کانال تلگرامی
گروه گزارش/
روزی نیست که وزیر آموزش و پرورش در سخنرانی ها و نشست هایش در مورد مبارزه با مافیای کنکور حرفی نزند .
آخرین بار « سیدمحمد بطحایی » در دیدار اعضای هیئت رئیسه نهمین دوره مجلس دانشآموزی که دیروز در دفتر کارش برگزار شد گفت :
" شرط اصلی یادگیری در مدارس شادی و پویایی است که امروزه در مدارس بسیار کم است و علتش وجود کنکور و سایر آزمونهاست، لذا اگر کنکور و سایر آزمونهای استرسزا حذف شوند قطعاً شادی و نشاط بر فضای جامعه حاکم خواهد شد.
وی شرط اصلی یادگیری را انطباق مطالب با نیازها دانست و ادامه داد: بسیاری از محتواهای درسی تأثیری در زندگی دانش آموزان ندارد و متأسفانه خانوادهها نیز فرزندانشان را بیشتر به سمت کنکور محوری سوق میدهند و اینیک فرهنگ شده است، بنابراین گامهایی که در یکساله اخیر در خصوص حذف آزمونهای زائد برداشته شد با مقاومت بسیاری از افراد مواجه شد. " در تاریخ ۹۷/۸/۵ در پاسخ به درخواست برخی استان ها ، مجوز انعقاد قرارداد مالی با چند موسسه معروف جهت فعالیت در مدارس ، با امضای رییس سنجش وزارتخانه صادر شده است
اداره کل ارزیابی و عملکرد وزارت آموزش و پرورش 12 تیرماه سال جاری در بخشنامه ای سراسری اعلام کرد :
" نظر به اینکه در سالهای اخیر شیوع تبلیغات نامناسب در فضای رسانهای بهویژه رسانه ملی درزمینه برگزاری آزمونهای متعدد و تهییج جامعه به لزوم استفاده از کتابهای کمک درسی، نگرانیهایی برای جامعه تعلیم و تربیت به وجود آورده است و بعضی مدارس تحت تأثیر فضای رسانهای و رویکردهای تجاری آموزشی به رقابتی ناخوشایند در استفاده از آزمونهای مذکور و کتابهای غیرضروری روی آوردهاند.
لذا وزارت آموزش و پرورش در جهت صیانت از حقوق مردم و عمل به وظایف ذاتی و تعهدات حرفهای خویش در مراقبت از اهداف تربیتی و برنامه درسی ملی و هماهنگ با تمایل خانوادهها، دانشآموزان و دلسوزان تعلیم و تربیت کشور به پالایش محیط یادگیری و مدرسه از عوامل مزاحم در جریان تربیت صحیح و واقعی، در ارادهای قطعی، مخالفت صریح خود را با آزمونهای زائد و شیوع استفاده از کتابهای کمکآموزشی که در اغلب موارد با اهداف تعلیم و تربیت رسمی کشور ناسازگار است اعلام میدارد و بر همین اساس وجود هرگونه رابطه مالی مدارس، عقد قرارداد و سازماندهی و همکاری در موضوع مذکور برای مدیران در سطوح مختلف را تخلف از مقررات تلقی مینماید و لازم است مدیران محترم اجرای دقیق و صحیح آن را در دستور کار قرار دهند و در سال تحصیلی آتی با توجه به مفاد این بخشنامه از انعقاد هرگونه قراردادی با مؤسسات مذکور خودداری نمایند."
در آخرین گزارش صدای معلم که با سکوت وزارت آموزش و پرورش همراه بود چنین آمده است : ( این جا )
" آیا وزیر آموزش و پرورش و مدیران زیردست ایشان آن گونه که در انظار و در سخنرانی ها در مورد اثرات مخرب این آزمون ها و موسسات داد سخن می دهند در پشت پرده نیز این چنین هستند ؟
مهر ماه سال 96 ، « محمدرضا پوردستمالچی » از کلیه مدیران و معاونین آموزشی مدارس تهران ( هر دبیرستان 2 نفر ) برای شرکت در ضیافت نهار در مجتمعی مجلل واقع در خیابان ملاصدرا دعوت می کند و آخر کار یک پکیج تبلیغاتی در اختیار آن ها قرار می دهد .
همین فرد که از مشاوران معروف کنکور می باشد دوشنبه 4 تیرماه در اردوگاه منظربه ( شهید باهنر ) وزارت آموزش و پرورش برای روسای ادارات مشاوره سراسر کشور سخنرانی می کند .
« سیدمحمد بطحایی » در 11 تیرماه سال جاری توافق نامه ای را با اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان در زمینه کنکور منعقد می کند . وجود هرگونه رابطه مالی مدارس، عقد قرارداد و سازماندهی و همکاری در موضوع مذکور برای مدیران در سطوح مختلف را تخلف از مقررات تلقی مینماید و لازم است مدیران محترم اجرای دقیق و صحیح آن را در دستور کار قرار دهند و در سال تحصیلی آتی با توجه به مفاد این بخشنامه از انعقاد هرگونه قراردادی با مؤسسات مذکور خودداری نمایند
جالب است که اتحادیه های انجمن های اسلامی دانش آموزان قراردادی را نیز با موسسه " مرات " در این زمینه منعقد کرده است .
بنا بر اظهار نظر صریح وزیر آموزش و پرورش ، این وزارتخانه از این موسسات 5 درصد بایت فعالیت هایشان در مدارس اخذ می کند .
یکی از مسئولان واحد بازرگانی موسسه گاج به صدای معلم می گوید که این موسسه میزان مدیران آموزش و پرورش در هفته گلاب گیری کاشان در اردیبهشت ماه سال جاری بوده است .
بسیاری از این موسسات هفتگی در مدارس آزمون های مختلف برگزار می کنند .
حال پرسش « صدای معلم » این است که آیا واقعا زور وزیر آموزش و پرورش به این موسسات نمی رسد ؟
گفتمان سازی که وزیر آموزش و پرورش از آن صحبت می کند این گونه قرار است پیاده شود ؟
این همه درهم تنیدگی میان موسساتی که به اذعان وزارت آموزش و پرورش حتی مجوز تبلیغات در صدا و سیما را ندارند با مدیران آموزش و پرورشی که بعضا حتی نمایندگی این موسسات را بر عهده دارند دستگاه تعلیم و تربیت ما را به کجا خواهد برد ؟"
گزارش و مدارک نشان می دهند که وزارت آموزش و پرورش عملا با افکار عمومی صادق نیست و به عبارت دیگر گفتار و عملش با هم کاملا تضاد دارد .
در تاریخ ۹۷/۸/۵ در پاسخ به درخواست برخی استان ها ، مجوز انعقاد قرارداد مالی با چند موسسه معروف جهت فعالیت در مدارس ، با امضای رییس سنجش وزارتخانه صادر شده است .
پرسش صریح و شفاف صدای معلم از وزیر آموزش و پرورش آن است که چرا در این زمینه با معلمان و جامعه صادق نیست ؟
مگر همین وزارت آموزش و پرورش چند ماه پیش اعلام نکرده بود :
" وجود هرگونه رابطه مالی مدارس، عقد قرارداد و سازماندهی و همکاری در موضوع مذکور برای مدیران در سطوح مختلف را تخلف از مقررات تلقی مینماید "
« صدای معلم » از شفاف سازی و پاسخ گویی وزیر آموزش و پرورش در این زمینه استقبال می کند .
پایان گزارش/
گروه اخبار/
مهدی نویدادهم در پاسخ به این پرسش که آیا طرح معلم تمام وقت مطابق با اهداف سند تحول بنیادین است؟ اظهار کرد: موضوع تمام وقت شدن معلمان در سند تحول بنیادین آمده است و طرحی که هماکنون آموزش و پرورش با عنوان "تمام وقت شدن معلمان" مدنظر دارد، میتواند گام نخست دستیابی به هدف سند تحول باشد.
وی افزود: یک کارمند اداری در هفته 44 ساعت کار میکند.در سند تحول نیز آمده است که یک معلم باید در هفته 44 ساعت در مدرسه حضور داشته باشد.
آیا معلم باید 44 ساعت در هفته تدریس کند؟
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که آیا در سند تحول آمده است معلم باید 44 ساعت در هفته تدریس داشته باشد؟ گفت: خیر، این گونه نیست اما گفتم که این طرح میتواند فاز نخست دستیابی به هدف سند تحول بنیادین باشد.
نویدادهم ادامه داد: تمام وقت شدن معلمان که سند تحول بنیادین به آن اشاره دارد بدین صورت است که معلم 44 ساعت در هفته در مدرسه حضور دارد و 24 ساعت آن را به کلاس درس میرود و مابقی ساعات را به کارهای تحقیقی، ارتباط با خانوادهها، اقدامات تربیتی و امور مربوط به دانش آموزان میپردازد.
نقشهای متعدد برای معلمان
وی مطرح کرد: این استراتژی در سند تعیین شده است. اگر شرایط مالی کشور اقتضا کند و پول 44 ساعت فعالیت در هفته را به معلم بدهیم و او در تمام هفته در مدرسه حضوریابد آن موقع است که اهداف سند تحول بنیادین و مشارکت معلمان در کارهای فوق برنامه معنا دارد همچنین فعالیتهای مختلف دیگری میتوان برای معلم پیشبینی کرد مثلا در امور تربیتی و پرورشی دانش آموزان مداخله کند، این موضوع در سند تحول بنیادین اشاره شده است و در طرح رتبه بندی نیز آن را لحاظ کردهایم.
دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: الان چون در شرایطی هستیم که با مشکلات مالی مواجهیم باید این اهداف را مرحله به مرحله جلو ببریم و گام نخست این است که ساعت تدریس معلمان را افزایش بدهیم و به ازای آن پول بیشتری را به آنها پرداخت کنیم تا معلم مجبور نباشد شغل دومی داشته باشد و شغل دوم را در مدرسه حضور یابد.
نویدادهم در پاسخ به این پرسش "رقمی که در طرح تمام وقت شدن به معلمان پرداخت میشود آن قدر زیاد نیست که آنها را از شغل دوم بی نیاز کند"، عنوان کرد: باز هم تاحدودی خوب است همه معلمان که شغل دوم ندارند و این طرح میتواند برای آنها مفید باشد بنابراین در مجموع این طرح میتواند تأثیر مثبت داشته باشد. باید یک دوره گذار را صبوری کنیم تا بتوانیم هوشیارانه آن را طی کنیم.
تسنیم