صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

گروه اخبار/

طرح معلم تمام وقت و انحراف در بهبود معیشت معلمان

اسدالله عباسی  با انتقاد از اجرای "طرح معلم تمام وقت"، گفت:  اگرچه آموزش و پرورش با اجرای این طرح به دنبال رفع مشکل کمبود معلم و دغدغه فرهنگیان درخصوص مشکلات معیشتی است اما باید گفت؛ اضافه شدن 6 ساعت به ساعات تدریس موظفی آنان، راه مناسب برای درمان دردهای نظام آموزشی نیست.

نماینده مردم رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی افزود: در حال حاضر معلمان ابتدایی هر روزه هفته در مدارس حضور دارند و به نظر می‌رسد این طرح بیشتر برای دبیران متوسطه کارآیی داشته باشد زیرا موظفی خود را ظرف 3 یا 4 روز پر کنند و باقی روزهای هفته تعطیلی هستند.

 

معلمان توان لازم برای 6 روز حضور در کلاس‌ درس را دارند؟

وی با بیان اینکه حضور در کلاس و تدریس به انرژی بسیار و دانش به روز نیاز دارد، خاطرنشان کرد: معلمی شغلی طاقت فرسا است بنابراین در اجرای این طرح باید ظرافت‌های خاصی رعایت شود؛ باید دید معلمان توان 6 روز حضور در کلاس‌ درس را دارند. مسلما فعالیت معلمان با سایر مشاغل متفاوت بوده و قابل مقایسه نیست و فرسودگی به همراه دارد.

وی با بیان اینکه معلمان باید با مطالعه و به روز رسانی اطلاعات توانایی پاسخگویی به سوالات دانش‌آموزان را در خود ایجاد کنند، عنوان کرد: طراحی سوالات امتحانی  و تصحیح اوراق زمان زیادی به خود اختصاص می‌دهد بنابراین معلمان فرصت دیگری برای حضور در کلاس‌های درس علاوه بر موظفی ندارند.

 

آموزش و پرورش با اجرای طرح معلم تمام وقت به جای یافتن راهکار برای بهبود معیشت معلمان به دنبال پاک کردن صورت مسئله است

وی با بیان اینکه به نظر می رسد آموزش و پرورش با اجرای طرح معلم تمام وقت به جای یافتن راهکار برای بهبود معیشت معلمان به دنبال پاک کردن صورت مسئله است، تاکید کرد: بهتر است آموزش و پرورش اجرای طرح رتبه بندی معلمان که درمانی برای نابه سامانی‌های اقتصادی فرهنگیان است را جایگزین مُسکن‌هایی مانند طرح معلم تمام وقت کند.

 

دریافتی معلمان به گونه‌ای باشد آنها برای تامین مخارج زندگی ناچار به یافتن شغل دوم نباشند

وی یادآور شد: باید دریافتی معلمان به گونه‌ای باشد که شان و منزلت آنها زیرسوال نرود و آنها برای تامین مخارج زندگی ناچار به یافتن شغل دوم نباشند.

 

6 ساعت حضور مازاد معلمان در کلاس‌های درس برای فعالیت‌های پژوهشی مشاوره‌ای و.. استفاده شود نه تدریس

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه معلم باید مطالعه، مهارت، حوصله و بهداشت روانی و روحی لازم را برای حضور در کلاس درس را داشته باشد، اظهارکرد: اگرچه این طرح در زیرمجموعه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش آمده است اما این به معنای حضور تمام وقت معلم بر سرکلاس نیست بلکه باید در مدرسه فعالیت کرده یا به نوعی با مطالعه، انجام کار پژوهی و آموزشی و... به آموزش و پرورش خدمت کند نه آنکه تمام زمان این طرح را تدریس کنند!

وی با اشاره به اختیاری بودن این طرح، بیان کرد: در صورتی که شرکت در این طرح مزیت و امتیازی برای معلمان برای دوره بازنشستگی آنها به همراه داشته باشد می‌تواند میل و رغبت آنها را برای شرکت درآن افزایش دهد.

 

اجرای طرح معلم تمام وقت با توجه به فرسایشی بودن شغل معلمی اجحاف در حق فرهنگیان

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اظهار کرد: اگرچه اجرای طرح معلم تمام وقت با توجه به فرسایشی بودن شغل معلمی اجحاف در حق فرهنگیان است اما در صورتی که آموزش و پرورش با وجود تمامی مشکلات به دنبال اجرایی کردن آن است باید به این نکته نیز توجه کند که معلمان روزانه بیش از 6 ساعت در کلاس‌ها حضور نداشته باشند در غیر این صورت توانایی، انرژی و حوصله کافی برای تدریس و تربیت دانش‌آموزان را ندارند./ ( خبرگزاری خانه ملت )

پایان پیام


طرح معلم تمام وقت و انحراف در بهبود معیشت معلمان

گروه استان ها و شهرستان ها - مجتبي محبي/

تسلیت صدای معلم به مناسبت درگذشت معلم جانباز حسين علي يليسياني

جانباز عزيز و همكارگرامي شادروان « حسين علي يليسياني » از نيروهاي آموزش و پرورش ناحيه 5 اصفهان درسي از عشق ، ايثار ،گذشت و وفارا به ديگران ياد داد.

تسلیت صدای معلم به مناسبت درگذشت معلم جانباز حسين علي يليسياني

وي كه در طول سال هاي جنگ تحميلي به درجه جانبازي نائل شده بود در تاريخ  26 / 8 / 97  بر اثر سكته مغزي در بيمارستان امير المومنين (ع) اصفهان جان به جان آفرين تسليم نمود .

آخرين دين و ايثار خود را با اهداي اعضاي بدن خود به هموطنان انجام داد.

« صدای معلم » درگذشت « حسين علي يليسياني » را به خانواده محترم ایشان تسلیت می گوید .

پایان پیام/

گروه استان ها و شهرستان ها/

نامه زیر توسط یکی از فرهنگیان طبس برای صدای معلم ارسال گردیده است .

این رسانه آمادگی خود را برای دریافت و انتشار پاسخ مسئولان اعلام می دارد .

منتشرشده در یادداشت

درمانگاه فرهنگیان فارس و انتقاد از آموزش و پرورش  با توجه به احترامی که برای مدیرکل جدید آموزش و پرورش فارس قائل بوده و هستیم، سه ماه تمام فقط نظاره گر شرایط موجود بودیم و دم نزدیم تا شاید سال تحصیلی جدید بدون دغدغه آغاز شود.

به هیچ عنوان بنا را بر تقابل نداشته و نداریم، اما با بودن تیم سابق در تصمیم گیری های اداره کل امید چندانی نداریم .

ضمن اعلام حمایت و قدردانی از تغییرات مثبت انجام شده (هرچند ناچیز) و تغییرات آینده، همچنان منتظر اعمال تغییرات کارشناسی شده در حوزه اداره کل هستیم و اعتقاد داریم هرچه سریعتر باید اغلب معاونت ها، دستخوش تغییرات عمده شود.

اما هدف از نگارش این متن، این یک داستان واقعی است، نه قصه است و نه جوک.

چند روز پیش، شخصی فرهنگی و شاغل در آموزش و پرورش استان، به درمانگاه فرهنگیان استان فارس مراجعه می کند.

شخص پزشک خانواده این فرهنگی، در درمانگاه فرهنگیان شاغل است.

روز مراجعه، همان پزشک مورد نظر، در درمانگاه کشیک بوده است.

فرهنگی مورد نظر، بیش از بیست و هفت سال سابقه پرداخت بیمه دارد.درمانگاه از پذیرش دفترچه برای ویزیت پزشک عمومی خودداری می کند، دلیل اما جالب تر است ؛ چون دفترچه وی مهر پزشک خانواده ندارد .

پزشکی که خودش در همان لحظه، کشیک درمانگاه بوده است.

در پاسخ به اعتراض محترمانه:

درمانگاه به آموزش و پرورش ارتباطی ندارد !

درمانگاه فرهنگیان فارس و انتقاد از آموزش و پرورش

شما قضاوت کنید، از این سیستم انتظار خدمات و بالا بردن شان و معیشت فرهنگیان را داریم!

خود کرده را تدبیر نیست و به یک بیت شعر اکتفا می کنم:

اسب تازی شده مجروح به زیر پالان
طوق زرین همه بر گردن خر می بینم.

مسئولین محترم و خدوم اداره کل آموزش و پرورش استان فارس، سایه شما مستدام.

در پایان پیشنهاد می شود یک دوره ضمن خدمت آموزشی برای پرسنل درمانگاه، پیرامون دلیل و هزینه های تاسیس درمانگاه فرهنگیان فارس اجرا شود.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت داریداین آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید">

درمانگاه فرهنگیان فارس و انتقاد از آموزش و پرورش

منتشرشده در یادداشت

گروه گزارش/

آن چه در زیر می آید گفت و گو با یکی از دانشجو معلمان تهرانی است که در حال گذراندن کارورزی در یکی از مدارس دولتی است .

« سیدمحمد بطحایی » در نشست تودیع و معارفه « محمود مهرمحمدی » و « حسین خنیفر » در دانشگاه فرهنگیان اعلام کرد : ( این جا )

" امروز در دانشگاه فرهنگیان شما خوابگاه ندارید که در اختیار دانشجویت بگذاری !

دانشجو معلمی که باید در فضای پر از نشاط را برایش ایجاد کنیم. از همین روزهای اول  خدمت در تربیت معلم که باید شهد شیرین معلمی را زیر زبانش بچشد با سختی زندگی می کند. کلاس ها در دانشگاه فرهنگیان شرم آور است که بگویم در زیر پله کلاس تشکیل می دهیم ! "

« محمود مهرمحمدی » در پاسخ به پرسش صدای معلم در مورد دلایل " خودسانسوری " دانشجو معلمان گفت : ( این جا )

" حراست ما بد یا خوب با عملکرد مثبت یا منفی یا چیزی بین این دو با دانشگا های دیگر فرقی ندارد. حراست، حراست است. کارشان و تکالیف شان معلوم و مشخص است. بالاخره تفاوت هایی با هم دارند ولی خیلی فاحش نیست. آن چه که بچه های ما باعث می شود که احساس بکنند که این فضا، فضای بسته ای است به نظرم این مسئله تعهد و استخدامی است. این حکم استخدامی است که دستشان است و از زمانی که وارد دانشگاه می شوند و قانون متعهدین خدمت در ماده پنجمش می گوید بعد از پایان تحصیل شما، گزینش می تواند این حکم شما را به جای این که تمدید کند لغو کند این خیلی مسئله است.  این جا باید چه کار کرد؟ "

با این حال ؛ کم تر رسانه ای را می توان یافت که مشکلات و مسائل دانشجو معلمان را به طور مستمر بازتاب دهد .

« صدای معلم » امیدوار است تا دانشجو معلمان بتوانند نقش مهمی را در تغییر وضعیت فعلی آموزش و پرورش ایفا کنند .

منتشرشده در گفت و شنود

افزایش حقوق در بودجه 98 و مساله افزایش حقوق معلمان

محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه گفته: "افزایش حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان در پیش نویس لایحه بودجه 1398 کل کشور دیده شده و بنابراین برای امسال افزایش حقوقی نداریم . "  قرار است لایحه بودجه تا دو هفته دیگر به مجلس برده شود.  انتظار این بود که فاز دوم طرح  رتبه بندی که معلمان آن را به عنوان طرح رفاهی می نگرند ، در مهرماه اجرا شود که نشد. حالا نوبخت افزایش حقوق را به سال آینده حواله داده است.
 
دو پرسش مطرح است اول اینکه افزایش حقوق با توجه به سه برابر شدن قیمت دلار و  تورم و افزایش قیمت ها در سال جاری چقدر پیش بینی شده است؟

پرسش دوم این است که با توجه به کاهش صادرات نفت از 2 میلیون و 400 بشکه در روز به حدود یک میلیون بشکه و کاهش رونق کسب و کار و در نتیجه پایین آمدن درآمد دولت این افزایش از چه محلی صورت می گیرد؟

افزایش حقوق در بودجه 98 و مساله افزایش حقوق معلمان

 بودجه انقباضی است و نوبخت گفته: "دولت خود را برای شرایط سخت آماده کرده و بودجه ای که به هیات دولت تقدیم شده برای عبور مطمئن از این شرایط سخت است. " قیمت نفت در بودجه سال آینده احتمالا روی 55 دلار بسته می شود. اما قیمت تبدیل دلار به ریال بر اساس پیش بینی ها 5500 تومان خواهد بود . یعنی 2 هزار تومان بالاتر از قیمت دلار در بودجه 97. این محل خوبی برای افزایش ریالی بودجه است.

در سال آینده بودجه عمرانی اگر پیش بینی هم بشود تامین نخواهد شد. سیاست دولت تامین نان و آب مردم و جلوگیری از اعتراضات معیشتی اقشار مردم با ارائه بسته های حمایتی مواد غذایی خواهد بود .هزینه های دولت در سال 98  زیادتر و درآمدهای دولت کمتر خواهد شد. اما دولتها زرنگند و در چنین شرایطی به چاپ اسکناس بدون پشتوانه و افزایش نقدینگی روی می آورند. این کار یعنی برداشتن بدون اجازه پول از حساب همه شهروندان مخصوصا فقیرترها .

افزایش نقدینگی باعث افزایش تورم می شود. تورم تاثیر زیادی بر پولدارها ندارد . قیمت دارایی هایی مانند مسکن و ماشین های گران قیمت پا به پای تورم افزایش می یابد. اما حقوق بگیران مخصوصا اجاره نشین ها از تورم به شدت آسیب می بینند.

افزایش حقوق در بودجه 98 و مساله افزایش حقوق معلمان

مساله افزایش حقوق معلمان احتمالا در مجلس موضوعی مناقشه برانگیز و تبلیغاتی خواهد شد. از همین حالا برخی نماینده های اصلاح طلب  کف حقوق معلمان را 5 میلیون و پانصد تعیین کرده اند که مستلزم دوبرابر شدن بودجه وزارتخانه است. حاجی بابایی و همفکران او هم بیشتر از اصلاح طلبان روی حقوق معلمان مانور می دهند اما نهایتا هیچ کدام از حد مانور فراتر نخواهند رفت.

دولت با این استدلال که قیمت کالاهای اساسی را کنترل می کند و بسته حمایتی به معلمان می دهد حداکثر 20 درصد افزایش حقوق را پیش بینی می کند. بحث افزایش حقوق موضوعی حساس و تابع تئوری دومینو است. افزایش حقوق یک گروه،  انتظارات و اعتراضات گروه های دیگر را تشدید می کند و این یک روند بی پایان است.

دولت با سیلی صورت خودش را سرخ نگه داشته و تلاش می کند جلو آمریکا و تحریم ها کم نیاورد . هر چند گاهی هم مسئولان از زبانشان در می رود و  از تاثیر تحریم ها بر زندگی مردم می گویند . اما همین عادی نشان دادن وضعیت و تکرار اینکه تحریم ها تاثیری ندارد و همه چیز خوب است و انبارها پر است و مشکلی نداریم ، انتظارات مردم از دولت را بالا می برد. انتظاراتی که قرار بود اجرای برجام 2 و 3 و... به آن جواب بدهد.

در سال آینده تعداد بیشتری از واحدهای تولیدی تعطیل می شوند . تعداد بیکاران افزایش می یابد. کشاورزی با روند افزایش گرمای زمین جایی برای امیدواری ندارد. اقتصاد ما برای اینکه راه بیفتد نیاز به سرمایه گذاری خارجی دارد . صنایع ما به تکنولوژی و دانش جدید نیاز دارند. کشور  احتیاج به قوه قضاییه مستقل و بی طرف دارد. اقتصاد باید از زیر سلطه دولت و نهادهای شبه دولتی آزاد شود. اقتصاد برای پیشرفت احتیاج به مبارزه اصولی با فساد و قاچاق و پولشویی دارد.... فعلا که اینها اولویت نیست.

کانال تلگرامی


افزایش حقوق در بودجه 98 و مساله افزایش حقوق معلمان

منتشرشده در اقتصاد

معلم تمام وقت و لجبازی مسئولان وزارت آموزش و پرورش

داستان ضرب المثل مرغ ایشان یک پا دارد :

روزی بود ، روزگاری بود . در یکی از روزها دوستان ملانصر الدین با عجله در خانه ملا را زدند و به او گفتند : حاکم شهر عوض شده و حاکم جدیدی آمده . ملا گفت : حاکم عوض شده که شده به من چه ؟
دوستانش گفتند ، یعنی چه ؟ این چه حرفی است ؟ باید هر چه زودتر هدیه ای تهیه کنی و برای حاکم جدید ببری .

ملا گفت : آها ، حال فهمیدم پس من باید هدیه ای تهیه کنم و ببرم پیش حاکم جدید تا اگر فردا برای شما گرفتاری پیش آمد ، واسطه بشوم و از حاکم بخواهم کمک تان کند.

دوستانش گفتند : بله همین طور است . ملا گفت : این وسط به من چه می رسد ؟ دوستانش گفتند : بابا تو ریش سفیدی ، تو بزرگی . یکی از دوستان ملا ، گفت : ناراحت نباش ، هدیه را خودمان تهیه می کنیم . یک مرغ چاق و گُنده می پزیم تا تو فردا آن را به خانه حاکم ببری . ملا گفت : دو تا بپزید . یکی هم برای من و زن و بچه ام . چون من باید فردا ریش گِرو بگذارم ، آنها قبول کردند و فردا با دو مرغ بریان به خانه ملا آمدند . ملا یک مرغ را به زنش داد و مرغ بریان دیگر را در سینی گذاشت تا نزد حاکم ببرد. در راه اِشتهای ملا تحریک شد و سرپوش سینی را برداشت و یکی از پاهای مرغ را کَند و خورد و دوباره روی آن را پوشاند و نزد حاکم برد. حاکم سرپوش را برداشت تا کمی مرغ بخورد. دید که ای دل غافل. مرغ ملا یک پا دارد. سئوال کرد چرا مرغ بریان یک پا دارد؟ ملا گفت : مرغ های خوب شهر ما یک پا دارند. حاکم فهمید که ملا بسیار زرنگ و باهوش است و به او گفت : ناهار میهمان ما باشید از آن به بعد هر کسی که روی حرف نادرست خود پافشاری کند می گویند : مرغ ایشان یک پا دارد. (1)

این همه سازمان و انجمن و دبیران و معلمان از غیرممکن بودن هر نوع افزایش ساعت تدریس آن هم با شرایط موجود، فریاد برمی آورند اما شما مسئولین همۀ آنها را ندید گرفته و حرمت و منزلت و اعتبار آنان را هیچ می شمارید.

معلم تمام وقت و لجبازی مسئولان وزارت آموزش و پرورش

شما ما را یعنی اصلی ترین عنصر سازمان را هیچ می شمارید و محلی از اِعراب برایمان قائل نیستید ، یعنی اگر ما هم مجلس ( پارلمان ) فرهنگیان داشتیم نتایج ارزیابی شما غیر از این بود ؟

اصلا پیشنهاد می دهم برای هر رکن آموزش و پرورش یک مجلس تخصصی تشکیل شود شاید آن زمان دیده شوند و فریادشان شنیده شود! تا حال برای اجرای هیچ طرحی با ما مشورت نکرده اید و نظرسنجی ننموده اید، هر چند معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش معتقد است :

نظرسنجی‌ها نشان داده است که رضایت از اجرای طرح معلم تمام وقت حداکثری است، منتهی مراتب کدام نظرسنجی و کدام جامعه آماری و.........کسی چیزی متوجه نشد!

معلم تمام وقت و لجبازی مسئولان وزارت آموزش و پرورش

شما اگر نگران پرداخت به موقع حق التدریس معلمان و دبیران هستید، آن را در حکم حقوقی شان به طور موقت تا زمانی که معلم آن را اختیار می کند ،ثبت کنید تا هر ماه مرتب همانند حقوق و همراه آن پرداخت شود.

شما اگر نگران شغل دوم معلمان هستید در جریان بررسی و تصویب بودجه سال 98 صدای خودتان را در مجلس بلند کنید.

معلم تمام وقت و لجبازی مسئولان وزارت آموزش و پرورش  آنچه را که هنگام پذیرش وزارت می بایست فریاد می زدید حال برای مقابله با طرح استیضاح ، با قوت و رسایی هر چه بیشتر در مجلس فریاد کنید. ما هرگز لقمه را از پشت سر به دهان نمی گذاریم. صاف و صادقانه و با صراحت عمل و گفتار حرکت کنید تا ولی نعمتی تان بر همگان اثبات شود.

نظام آموزشی کشور به اندازۀ کافی فرساینده و نومید کننده هست و جذابیت معنوی و مادی خود را از دست داده است و حتی اعتبار و منزلت نیم قرن پیش را ندارد ! پس به جای روبه روی معلمان و دبیران قرار گرفتن و ایجاد شکاف مضاعف مابین خودتان با زیر مجموعه تان ، باور کنید که مرغ دو پا دارد و نادرستی طرح و اثرات زیانبار آن را اعتراف کنید.

جلوی ضرر را از هر جا بگیرید منفعت است. به جای پیمودن راه خطا و هزینه کرد کلی سرمایه و انرژی و زمان برای طرحی که هیچ نوع عایدی مفید و ارزنده نخواهد داشت ، گزینه های دیگری را برای جبران کمبود معلم امتحان کنید. قبلا نیز عرض کردم بهترین ، مطلوب ترین و کوتاه ترین راهی که کلی از مشکلات آموزش و پرورش را حل خواهد کرد جذب دبیر به طور داوطلبی از بین فارغ التحصیلان کارشناسی و کارشناسی ارشد همین سال یعنی 97 از دانشگاه های سراسری کشور است.

چرا به آزمونِ معقول ترین راه نمی پردازید و 80 – 90 درصد فرهنگیان را علیه خود صف آرایی می کنید ؟!
راه برگشت برای آموزش و پرورش شکست محسوب نخواهد شد بلکه استحکام باور خردمندی وزارت آموزش و پرورش خواهد بود.

باور کنید تمامی مرغ ها دو پا دارند پس روی حرف نادرست خود پافشاری نکنید.

1) بیتوته - مجموعه دنیای ضرب المثل .


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

معلم تمام وقت و لجبازی مسئولان وزارت آموزش و پرورش

منتشرشده در یادداشت

جایگاه علم در زندگی ایرانیان و تقذیرگرا بودن ایرانی

 روز چهارشنبه کرسی ارتباطات علم و فناوری یونسکو با مشارکت انجمن ترویج علم در ایران به موضوع «علم و فرهنگ عمومی در ایران» پرداخت .
این نشست در دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد. مقصود فراستخواه، رضا صمیم و هادی خانیکی نیز به طرح دیدگاه‌های خود پرداختند.
فراستخواه ابتدا با گرامی داشت یاد مرحوم قانعی‌راد، به مقاله پژوهشی این استاد جامعه‌شناسی در خصوص آموزش عالی در ایران پرداخت و گفت: قانعی‌راد در رساله دکتری خود می‌خواست دریابد چطور روحیه علمی در سده سوم تا پنجم فکری در ایران پا گرفت و دورانی درخشان در تاریخ ثبت شد تا ما امروز از آن به عنوان خاطره‌ای تمدنی سخن بگوییم.
وی ادامه داد: قانعی‌راد نتیجه می‌گیرد چون در این دوره نوعی اخلاق اجتماعی قائل به برابری شکل گرفت و امر اجتماعی و وحدت بشر را ارج می‌نهاد، لذا ارتباط با سایر حوزه‌های تمدنی در آن مذموم دانسته نمی‌شد و به همین خاطر دادوستد علمی، فرهنگی و تمدنی وجود داشت. در عین حال مردم نیز نسبت به ملت خود حس تعلق داشتند.
وی ادامه داد: تا زمانی که ایدئولوژی اجتماعی وجود نداشته باشد، علم هم رشد نخواهد کرد. علم یک پروژه و طرح اجتماعی است. به بیانی دیگر، فرهنگ علمی، با بخشنامه ایجاد نمی‌شود. پیشرفت علم در اروپا ذیل ایدئولوژی مدرنیته بود.

جایگاه علم در زندگی ایرانیان و تقذیرگرا بودن ایرانی

** در اوایل سده 1200، علم آموزی کار نخبگان بود
فراستخواه سپس با ارائه تعریفی اجمالی از فرهنگ عمومی به عنوان «شیوه زندگی و معانی جمعی» گفت: با این تعریف از فرهنگ عمومی، وضع علم در ایران مبهم و مناقشه‌آمیز است. در اوایل سده 1200، علم در ذهن نخبگان با انتقال محصولات علمی بروز پیدا کرد. توده‌های جامعه از علم و نظام نوین معرفتی بی‌خبر هستند و در ذهن آنها، همچنان نظام‌های قدیمی دانایی حاکم است.
این استاد دانشگاه تربیت مدرس ادامه داد: در دهه 1250 جنبش آموزشی از جانب نخبگان کلید می‌خورد و همزمان با آن، اصلاحات امیرکبیر و تاسیس دارالفنون شروع می شود. به همین ترتیب جنبش مدرسه‌ سازی رشدیه نیز پا می‌گیرد و این روند تا نهضت مشروطه ادامه پیدا می‌کند.

در مشروطه جنبش آموزشی دنبال شد و هرچند همچنان عاملان آن نخبگان جامعه هستند اما کم‌کم بخش‌هایی از جامعه هم‌گرایش به تحصیل علوم جدید به وجود می‌آید. 67.3 درصد دانش آموزان و دانشجویان تمایل دارند به خارج از کشور برای ادامه تحصیل بروند. اینها ذخائر ژنیتیکی هستند

 

**در پهلوی دوم، علم آموزی فرزندان مورد توجه قرار گرفت
این جامعه‎ شناس با اشاره به جنبش نوسازی در 1290 شمسی گفت: در این دوره شاهد روند علم آموزی فرزندان هستیم. سپس مدرنیزاسیون دولتی پهلوی دوم آغاز می‌شود که طی آن علم در دستور کار دولت قرار می‌گیرد. این مدرنیزاسیون البته معایبی دارد که بیش از حد دولتی و مبتلا به بروکراسی نفتی بود و فرصت‌ برابری را تولید نمی‌کرد به طور خلاصه، ناکارآمد و ناتوان بود.
این استاد جامعه شناسی با اشاره به تجربه مدرنیته در جامعه گفت: در دوران پهلوی دوم، روشنفکران و گروه‌های شهری حس نوعی مدرن شدن را احساس می‌کنند هرچندی تصوری آرمان‌گونه از علم وجود دارد. به تعبیری احساس می شد این نظام دانایی، برای حل تمام مسائل بشری کارآمد است. همین باورها بود که فرهنگ عمومی علم را می‌ساخت اما هنوز کاملا به فرهنگ عمومی تبدیل نشده بود که مدرنیزاسیون شکست خورد؛ و این پروژه دشوار در نیمه راه، شکست خورده متوقف شد.
تمام واکنش‌هایی که در جهت علم آموزی با تاسیس دارالفنون و دانشگاه تهران اتفاق افتاد، هیاهویی بیش نبود؛ طبق آمارها در 1980 میلادی ایرانیان 15 سال به بالا به طور متوسط 2-3 سال تحصیل می‌کردند.
وی ادامه داد: اما باید گفت الان به طور متوسط ایرانیان 9-10 سال درس می‌خوانند و انباشت بزرگی در حال رخ دادن است. اکنون در دوره پساگسست هستیم و فرایندی که قبلا طی شده غنا پیدا نکرده و انباشت نیافته و حرکتی سینوسی داشته است.

فرهنگ علمی، با بخشنامه ایجاد نمی‌شود. پیشرفت علم در اروپا ذیل ایدئولوژی مدرنیته بود

**78 درصد مردم ایران تقدیرگرا هستند
فراستخواه با مرور یافته‌های تعدادی از پیمایش‌های ملی یادآور شد: ایرانیان برای علم ارزش قائل هستند. طبق پیمایش منوچهر محسنی 86 درصد از مردم ایران، نقش علم و دانش را در زندگی مهم می‌دانند. در همین رابطه در نیمه دهه نود، قانعی‌راد مشخص کرد 90 درصد جامعه ایران معتقدند اسلام برای علم ارزش قائل است.
وی در ادامه با اشاره به پژوهشی که خودش در دهه هشتاد انجام داده است، گفت: در جامعه تعارضاتی زیادی در خصوص باورها به علم وجود دارد. مثلا نتایج پیمایش‌ها مشخص می‌کند 78 درصد مردم در زندگی اجتماعی خود تقدیرگرا هستند؛ در حالی که 20-30 درصد علم گرایی در ایران وجود دارد. 34 درصد دانشجویان و 25 درصد غیردانشجویان به نحو بارزی به نظام معرفتی علم باور دارند. به رقم رشد کمی علم آموزی در ایران، علم هنوز وارد زندگی ما نشده است.
وی با اشاره به مفهوم «تقاطع ارزش‌های فرهنگی» ادامه داد: ایران ارزش‌های فرهنگی یکدست و منسجمی ندارد و ارزش‌های درون جامعه همگرا نیستند. صورت‌هایی از دین‌ورزی در ایران وجود دارد که در آن علم موضوعیت ندارد و حتی مشروعیت را از علم می‌گیرند و علم را معرفتی موجه نمی‌دانند. این وضعیت می‌تواند به این سوال پاسخ دهد که چرا فرهنگ علمی در ایران قوام نمی‌گیرد!
این استاد دانشگاه در ادامه گفت: ایران یک جامعه آموزش عالی دیده است. همه خانواده‌ها به نحوی با نظام آموزش عالی درگیر هستند و در اغلب خانواده‌ها، افرادی با تجارب دانشگاهی حضور دارند. با این وجود علم در زندگی فردی و جمعی ما حضور ندارد.
وی ادامه داد: 55.2 درصد جامعه درگیر آموزش عالی هستند. در دنیا رتبه 31 را در نرخ ناخالص آموزش عمومی داریم. رتبه ایران در شاخص لگاتوم در شاخص آموزش 71 است و در این شاخص وضعیت بهتری نسبت به سایر شاخص‌ها داریم.

جایگاه علم در زندگی ایرانیان و تقذیرگرا بودن ایرانی

**نابرابری آموزشی در ایران بالاست
نویسنده کتاب «دانشگاه و آموزش عالی: منظرهای جهانی و مسئله‌های ایرانی» گفت: علم در زندگی ما وارد نشده و در آسمان همانند ستاره‌ها می‌درخشد. نابرابری آموزش در ایران 37 / 3 است؛ در حالی که کشورهای دارای توسعه انسانی بالا نمره 7 را دارند. علم به طور متوازن وارد جامعه ایران نشده است. توانایی ما در جذب استعدادهای درخشان از نمره هفت، نمره 1.8 است و در حفظ آنها نمره 2.5 را داریم و هنوز نتوانسته‌ایم حاصل علم آموزی دانشگاهی را وارد چرخه کار کنیم. همه خانواده‌ها به نحوی با نظام آموزش عالی درگیر هستند و در اغلب خانواده‌ها، افرادی با تجارب دانشگاهی حضور دارند. با این وجود علم در زندگی فردی و جمعی ما حضور ندارد
وی ادامه داد: در ایران این احساس عمومی وجود دارد که پزشکی و مهندسی بیشتر از علوم انسانی بیشتر به درد جامعه می‌خورد. یعنی علوم اجتماعی مسیر دشواری پیش‌روی خود و گویا مردم از این رشته‌ها قطع امید کرد‌ه‌اند؛ احساس مردم نسبت به علوم انسانی مبهم است.
وی در خصوص فعالیت‌های فرهنگی و علمی ایرانیان گفت: انجمن‌های علمی هفتمین اولویت مشارکت اجتماعی جامعه ایران است. 16.2 درصد از گذران اوقات فراغت زنان در باشگاه‌های ورزشی است و تنها 0.6 درصد از اوقات فراغت آنها در انجمن‌های علمی سپری می‌گشود.
وی ادامه داد: نتایج یک مطالعه ملی نشان می‌دهد در سال 86 ، تنها یک‌هفتم پاسخگویان در فعالیت های علمی مشارکت دارند. به همین ترتیب 85 درصد پاسخگویان در همایش‎های علمی شرکت نمی‌کنند و 61.5 درصد از دانش آموزان و دانشجویان در ‌ انجمن‌های علمی عضو نیستند و 70 درصد هیچ گونه گفت و گوی علمی ندارند.
این استاد دانشگاه گفت: 67.3 درصد دانش آموزان و دانشجویان تمایل دارند به خارج از کشور برای ادامه تحصیل بروند. اینها ذخائر ژنیتیکی هستند. با فرض ثابت بودن این شرایط از هر ده نفری که از کشور خارج می‌شوند تنها 2 نفر خواهان بازگشت به ایران هستند. بخش کوچکی از استفاده مردم از اینترنت فعالیت های علمی است و بیشتر اوقات به تفریح و سرگرمی می‌گذرد. وضع علم در فرهنگ ایران همچنان مبهم است.
فراستخواه در پایان افزود: اگر می خواهیم فرهنگ عمومی علم در ایران شکل بگیرد باید اجازه دهیم علم وارد زندگی شود و برای خود حوزه عمومی ایجاد کند و مثلا برنامه‌ای علمی همانند برنامه ورزشی 90 داشته باشد تا سوژه‌های دانشگاهی جدی شوند و نهادهای دانشگاهی به وجود بیایند در چنین شرایطی می‌توان انتظار داشت که فرهنگ علمی، رشد پیدا کند. ( ایرنا )

انتهای پیام /


جایگاه علم در زندگی ایرانیان و تقذیرگرا بودن ایرانی

منتشرشده در پژوهش

گروه اخبار/

دلایل تاخیر در پرداخت هزینه های بیمه تکمیلی معلمان از سوی شرکت آتیه‌سازان حافظ

سعید شاکرمی نماینده تام‌الاختیار شرکت آتیه‌سازان حافظ در قرارداد آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، اظهار کرد: آموزش و پرورش در حال بررسی بسته‌های خدماتی مورد نیاز بر اساس سطح توانی است که می‌توانند حق بیمه پرداخت کنند و با توجه به اینکه بررسی‌ها طولانی شد، مجدد درخواست کردند تا قرارداد بیمه تکمیلی به مدت یک ماه دیگر تمدید شود.

وی افزود: تا یک ماه آینده قرارداد جدید بیمه تکمیلی فرهنگیان یا با شرکت آتیه‌سازان حافظ یا شرکت‌های بیمه‌گذار دیگر که نظر آموزش و پرورش را جلب کنند به مدت یک سال تمدید خواهد شد.

نماینده تام‌الاختیار شرکت آتیه‌سازان حافظ در قرارداد آموزش و پرورش گفت: ما هم بسته‌هایی که تصور می‌کردیم بیمه شده‌ها به آن نیاز دارند و می‌توانند با توجه به سطح توانمندی حق بیمه را پرداخت کنند، به آموزش و پرورش ارائه کردیم تا آنها پس از بررسی‌های لازم اقدام به تمدید قرارداد با شرکت مد نظر کنند.

شاکرمی ادامه داد: در بحث تعهدات تفاوتی نمی‌کند که روش بیمه صندوقی باشد یا بیمه‌گری. تجربه صندوقی در شرایط فعلی به ویژه در سال‌های اول و دوم اجرا برای آموزش و پرورش خوب بود اما بخشی از حق بیمه که باید تامین می‌شد با تاخیر تامین اعتبار شد که این کار باعث تاخیر در پرداخت‌ها شد.

نماینده تام‌الاختیار شرکت آتیه‌سازان حافظ در قرارداد آموزش و پرورش عنوان کرد: در روش صندوقی بیمه‌گذار ریسک خطر قرارداد را می‌پذیرد و خدمات بر اساس درخواست بیمه‌گذار از شرکت بیمه ارائه می‌شود. در سال‌های اول چون منابع به موقع تامین می‌شد رضایت مندی خوب بود و از نظر آموزش و پرورش نیز خواسته‌های بیمه شده‌ها محقق شد.

وی در پاسخ به این پرسش که هم‌اکنون فرهنگیان نسبت به تاخیر در پرداخت هزینه‌ها از سوی شرکت آتیه‌سازان گلایه‌مندی و نارضایتی‌هایی را دارند گفت: نیمی از حق بیمه واریز می‌شود و نیمی دیگر که باید از منابع خدمات رفاهی تامین شود با تاخیر پرداخت می‌شود و همین مسئله منجر به آن شد که پرداخت‌ها با تاخیر انجام شود اما در مراکز طرف قرارداد وقفه‌ای نداشته‌ایم و بخشی از نارضایتی‌ها به دلیل ارائه خدمات در مراکز غیر طرف قرارداد است.

شاکرمی در پاسخ به این پرسش که آیا آموزش و پرورش هزینه‌ها را با تاخیر به شما پرداخت می‌کند گفت: هزینه‌های کلی در بازه زمانی که به دست ما می‌رسد را بررسی و آماده پرداخت می‌کنیم که فایل آن برای تامین اعتبار در اختیار آموزش و پرورش قرار می‌گیرد و زمانی که آنها پول را به حساب آتیه‌سازان واریز کردند حداقل ظرف یک هفته آن را به حساب بیمه‌شده‌ها واریز می‌کنیم اما متاسفانه بخشی از تامین اعتبار با تاخیر انجام می‌شود.

وی در پایان تاکید کرد: پرداخت‌های ما به بیمه شده‌ها طی مدت بیست روز گذشته بیش از 21 میلیارد تومان بوده است. همچنین هزینه بیماران خاص بروز پرداخت می‌شود و اصلا نمی‌گذاریم که آنها منتظر تامین اعتبار شوند.

انتهای پیام/

دلایل تاخیر در پرداخت هزینه های بیمه تکمیلی معلمان از سوی شرکت آتیه‌سازان حافظ

شعری برای فرهنگ شفافیت مردم

ما گرفتار نه جانا به حالِ شمعی
شمع گویا به اشارت، هدایت جمعی

چه کنم دوست چه اندک رهایی ما را
ناطقانیم هدایتگر دوران هستی

ما چه دانیم چه اندک علومی ما را
قتل صادر به چه علمی که فنا منصوری

او انا الحق ببوده است به ظاهر گویا
یا به باطن نه علومی که گویا نظری

ما نه فارغ ز خودی خود نظرها لازم
علم ناقص به تأمل نظر با خلقی

هان به سنت نظری تا تکامل علمی
خلق اجماع قرآنی که صادر حکمی

پند گویان زمان بیش چه اندک مردم
پند را گوش دهندشان چه گویم فهمی

هفته ها ثانیه گردد گذرد ایامی
خرقه ها پاره شود روح کند پروازی

از تعلق که جهانی ولی را چو رها
آن دمی کسب کند نامه عمل خود رحمی

والیا این چه رموزی به شمعی گویا
باب حکمت بگشاید فراخوان جمعی

هر که را پند پذیرش ورا شادابی
غیر این را نه هدایت که شد گمراهی


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

شعری برای فرهنگ شفافیت مردم

منتشرشده در یادداشت

نظرسنجی

انتصابات علیرضا کاظمی تا چه میزان با تعهدات و قول های مسعود پزشکیان هم خوانی داشته و توانسته رضایت معلمان را جلب کند ؟

خیلی زیاد - 1.9%
زیاد - 0.9%
متوسط - 2.3%
کم - 2.5%
خیلی کم - 92.4%

مجموع آرا: 1986

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور