گروه گزارش/
پس از برگزاری آزمون جهت ارتقا و اعطای جدید رتبه به معلمان در طرح " رتبه بندی معلمان " که در 27 بهمن در سامانه ال تی ام اس وزارت آموزش و پرورش اجرا گردید ؛ تعداد قابل توجهی از معلمان انتقادات فراوانی را نسبت به اجرای این آزمون ابراز داشته اند .
این نظرات در بخش نامه های دریافتی صدای معلم بارگذاری گردیده است . ( این جا ) و ( این جا )
شادی می نویسد :
" سوالات و محتوای ارایه شده راجع به اردوی دانش آموزی و اینکه راننده اردو چند ساعت یکبار شیفتش رو عوض کنه میشه آزمون صلاحیت حرفه ای برای دبیر ریاضی و فیزیک و شیمی و زیست؟؟
متاسفم برای این همه بی برنامگی. قول میدم حتی کسانی که محتوا رو در نظر گرفتن یک بار هم خودشون از روی این محتوای که 90 درصدش بی ربط و قدیمی بود یکبار هم مطالعه نکردن. "
« محمد شریفی » می نویسد :
" بنده هم در حال آزمون بودم و به 32 سئوال جواب داده بودم که سایت ارور و خطا داد و قطع شد ونمره ای برای بنده برای ارتقا رتبه 5 نداد.مسئولان پیگیری نمایند. "
عباس می نویسد :
" من ۲ روز هست که تونستم در ال تی ام اس اطلاعات خودم را ثبت کنم و محتوا رو دانلود کنم .منابعی که نزدیک به ۸۰۰ الی ۹۰۰ صفحه جمعا می شد حال توی این۲روز ازصبح تا ظهر که سر کلاس بودم بعداز ظهر هم باچندساعت مطالعه تونستم ۱۰۰صفحه را توی این۲ روز مطالعه کنم و امروز آزمون دادم ونمرهام ۶۲/۵ شد حال اینکه از رتبه۳ به ۴ باید حداقل ۷۰ نمره بیاوری .
سوال من این است توی این ۲ روز کدام نابغه ای می تونه نزدیک به ۱۰۰۰ صفحه اونم پی دی اف روی گوشی که تا مرز نابینایی پیش می ری رو بخونه.
بعد از ۱۶ سال سابقه به خاطر جواب ندادن۳سوال باید قید حق افزایش یک رتبه را زد؟ "
قربانپور معلم 24 دارای 24 سال سنوات از اصفهان می نویسد :
" چشم ها را باید شست جور دیگر باید دید. معمولا برای رتبه های پایین تر به علت سنوات کمتر و سن پایین تر امتیاز های بالا معقول به نظر می رسد تا با تلاش بیشتر معلومات تئوری خود را بالا برده و کارایی تدریس خود را افزایش دهد.اما در سنوات بالا معلم تجربه لازم تدریس را دارد و نیازی به تلاش در جهت افزایش معلومات خود ندارد . نیاز اصلی معلمان حایز رتبه 5 انگیزه و ادامه مسیر تدریس با شور و حرارت در کنار مبتدیان تدریس است .تصمیم گیری برای معلمان با سابقه باید توسط نماینده هایی از خود معلمان دارای سوابق بالای 24 سال که در کم وکیف آموزش بوده اند انجام شود. تا اعتبار علمی و اخلاقی این عزیزان حفظ شود و ایجاد انگیزه کافی برای ادامه تدریس و انتقال معلومات به فرزندان این مرز وبوم با شوق و نشاط انجام شود.
لطفا از مسولین فهیم امر می خواهم امتیاز رتبه بندی را با لحاظ ارزش های کمی وکیفی و الگو بودن همکاران آموزشی باسنوات 24 را تغییر دهند و با تصمیم گیری معقولانه ، امتیاز 5 را با روشی خردمندانه در حکم و حقوق این عزیزان لحاظ کنند. تشکر. "
انتقادات معلمان را می توان در موضوعات زیر طبقه بندی کرد : احاله همه امور از صفر تا 100 رتبه بندی معلمان و احراز صلاحیت های حرفه ای معلمان به سامانه ای غیراستاندارد و غیرشفاف که روایی و اعتبار آزمون های آن از هر جهت مورد پرسش و ابهام است ، با کدام عقل سلیم و منطق کارشناسی و آموزه های مدیریت علمی مطابقت دارد ؟
* سخت بودن آزمون
* زمان ناکافی برای آزمون
* آماده نبودن و نداشتن فرصت و زمان لازم برای مطالعه منابع آزمون
* سرعت پایین اینترنت در بسیاری از مناطق و نواحی که با انتخابات مجلس و تبلیغات آن هم زمان شده است .
* حد نصاب قبولی که برای قبولی در آزمون تعریف شده است استاندارد نبوده و کسب آن بسیار دشوار است به عنوان مثال معلمان می گویند کسب 80 درصد نمره قبولی برای دریافت رتبه 5 ( عالی ) واقعی و منصفانه نیست .
*مشکلات فنی سامانه ضمن خدمت که موضوع جدیدی نیست و مسئولان هم تدبیری برای آن نکرده اند .
و...
امور اداری وزارت آموزش و پرورش سازوکار ارتقای رتبه برای این گروه از افراد را شرح داده و اعلام کرده است :
افرادی که در رتبههای حرفهای و مقدماتی قرار دارند در صورتی که بعد از تاریخ اول مهر 98 مشمول ارتقاء به رتبه بالاتر شوند، با در نظر گرفتن سنوات تجربی کسب شده قبل "رتبه 1؛ 2 سال سابقه تجربی". "رتبه 2؛ 6 سال سابقه تجربی". "رتبه 3؛ 12 سال سابقه تجربی". "رتبه 4؛ 18 سال سابقه تجربی". "رتبه 5؛ 24 سال سابقه تجربی" و اخذ گواهینامه صلاحیت معلمی از طریق سامانه "ltms" و سازوکارهایی که در شیوه نامه ارتقاء رتبه پیشبینی شده است و با احراز شرایط لازم به رتبه بالاتر ارتقاء خواهند یافت. "
تاکنون مسئولان وزارت آموزش و پرورش به این انتقادات پاسخی ارائه نکرده اند .
نخستین بار « صدای معلم » در 6 دی 1398 در گزارشی با عنوان " هشدار صدای معلم به وزارت آموزش و پرورش در مورد اجرای رتبه بندی معلمان ؛ با صلاحیت های حرفه ای معلمان و آینده نظام آموزش حرفه ای آنان بازی نکنید ! نسبت به " اجرای رتبه بندی معلمان " با ساز وکارهای تعریف شده هشدار داد . ( این جا )
در این گزارش آمده بود :
" قرار است کدام شاخص ها و معیارها توسط کدام مرجع علمی صلاحیت دار مورد ارزیابی و سنجش و در نهایت " رتبه بندی " قرار گیرند ؟
کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در کنار این دلسوزی های در پایان عمر خویش ؛ تکلیف " سازمان نظام معلمی " را که سال ها از طرح آن می گذرد مشخص کند .
معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش به این پرسش اساسی پاسخ دهد که چه تفاوتی است میان آن طرح " مسیر ارتقای شغلی معلمان " و " رتبه بندی معلمان " ؟
مگر نه این است که معلمان در طرح رتبه بندی معلمان قرار است بر اساس یک سری شاخص و معیارهای تعریف شده ارتقاء پیدا کنند ؟
آقای اللهیار بد نیست در این زمینه یک پژوهش میدانی داشته و تحقیق کنند که این هیات های ممیزه در آن زمان چه عملکردی داشته و الان به چه صورتی درآمده اند ؟
واقعا این پرسش جدی مطرح است که چرا مسئولان این جامعه در سطوح مختلف به جای اصلاح روندها ، فرآیندها و نهادها دائما می خواهند که نهاد جدیدی تاسیس کنند ؟ !
( درست مانند مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی که با وجود تعریف و استقرار نهادهای قانونی و تقنینی افزایش بنزین را رقم زد و این همه هزینه را بر کشور تحمیل کرد
اگر یک نهاد درست کار نمی کند و یا ناکارآمد است باید آن را اصلاح کرد و یا گردش کار و مدیریت های آن را بازتعریف کرد نه آن که دائما نهادهای مختلف تاسیس کنیم و این همه هزینه و اتلاف منابع و بودجه بر سیستم تحمیل کنیم ! )
برای عملکرد معلمان در طول یک سال تحصیلی ، " فرم ارزیابی عملکرد " تعریف شده است .
اگر نتایج این گونه ارزیابی ها دقیق و شفاف نیست آن را اصلاح کنیم .
مدیران را آموزش دهیم و درجه تعهد سازمانی کارکنان را ارتقا دهیم .
گروه های آموزشی که در حال حاضر به یک رکن و عضو زاید و بوروکراتیک تبدیل شده اند را فعال و در کنار ارزیابی درونی در حوزه مدرسه و توسط ارکان مدرسه سعی کنیم تا ارزیابی تلفیقی از کار معلم حاصل شود .
سازمان نظام معلمی که به نظر می رسد برخی و شاید بسیاری از مسئولان و مدیران ناکارآمد را به وحشت انداخته ضمن شفاف سازی در رویکردها و عملکردها ؛ آن را در سیستم تعریف کرده و " معلم حرفه ای " را پایه گذاری کنیم .
بدون تردید حضور و استقرار " معلمان حرفه ای " در نظام آموزشی ایران برای نخستین بار ، صفحه تازه ای را در مناسبات " صف " و "ستاد " خواهد گشود و البته این با آموزش و پرورش ایدئولوژیک سازگار نخواهند بود . "
به نظر می رسد گوش شنوایی برای شنیدن انحرافات در این سیستم ناکارآمد با مدیرانی ضعیف و غیرعلمی که نگاه شان به مسائل تعلیم و تربیت صرفا " اداری " است وجود ندارد .
این مدیران غیرپاسخ گو با تصمیمات نسنجیده و غیرکارشناسی ، هزینه هایی را بر سیستم آموزشی تحمیل می کنند که به نظر می رسد جبران آن بسیار دشوار و حتی ناممکن خواهند بود .
« صدای معلم » در پایان گزارش تفصیلی خود چنین نتیجه گیری کرده بود :
" اما بخش قابل توجه و در عین حال تاسف برانگیز این شیوه نامه در مورد " صلاحیت های حرفه ای " است .
این شیوه نامه گفته است :
" برای سنجش این صلاحیتها آزمونی به صورت الکترونیکی که شامل اخلاق حرفهای، توانمندیهای آموزشی، پرورشی و پژوهشی است برگزار میشود. محتوای آزمون و بودجهبندی مربوط به آن در سامانه ltms بارگذاری میشود. مجموع امتیازات این صلاحیت نیز ۱۰۰ است . "
پرسش « صدای معلم » از تدوین کنندگان و نهایی کنندگان این طرح به ویژه علی اللهیار ترکمن معاون برنامه ریزی و توسعه منابع و نیز هاشم مسعودی مشاور معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش آن است که در کدام کشور در مجموعه کشورهای OECD و نیز جوامع دارای نظام های آموزشی موفق ، « صلاحیت های حرفه ای " معلمان را به این صورت احراز و رتبه بندی می کنند ؟
صلاحیت های حرفه ای رفتارها و کنش هایی است که باید در فعالیت های آموزشی معلمان مشاهده و از طریق یک " ارزیاب " حرفه ای باید مورد سنجش و آزمون قرار گیرد و این فرآیند باید دائمی بوده و به روز باشد .
قبلا در گزارش صدای معلم از میزگرد تخصصی " زمان آموزش " در پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش این موضوع مورد تاکید قرار گرفت که آموزش ضمن خدمت در کشورهای OECD در تابستان بوده و همه آن ها رایگان هستند .
آیا مسئولان وزارت آموزش و پرورش فکری برای کیفیت بخشی آموزش و اجرای درست و منطقی آموزش ضمن خدمت معلمان مطابق عرف جهانی کرده اند
احاله همه امور از صفر تا 100 رتبه بندی معلمان و احراز صلاحیت های حرفه ای معلمان به سامانه ای غیراستاندارد و غیرشفاف که روایی و اعتبار آزمون های آن از هر جهت مورد پرسش و ابهام است ، با کدام عقل سلیم و منطق کارشناسی و آموزه های مدیریت علمی مطابقت دارد ؟
در شیوه نامه ی مذکور برای اجرای رتبه بندی مورد نظر مسئولان ساختاری تعریف شده است که عبارتند از :
1- هیات ممیز مرکزی
2- هیات ممیر استانی
3- کارگروه شهرستان / منطقه / ناحیه
علی رغم تعریف و تمجید دائم مسئولان وزارت آموزش و پرورش در سطوح مختلف جالب است بدانیم که در این ساختار هیچ جایگاهی برای " گروه های آموزشی " تعریف نشده است !
مشخص نیست این گروه های آموزشی در جغرافیای آموزش چه کاره اند و حتی سرگروه این کلنی ها توان ، شهامت و جرات دفاع از جایگاه و هویت خویش را هم ندارند و هیچ انتقادی به سیستم هم نمی کنند !
« صدای معلم » برای چندمین بار تاکید و تصریح می کند بدون تاسیس و تعریف " سازمان نظام معلمی " با رویکرد استقلال هر گونه تصمیم گیری و برنامه ریزی در این موارد به نتیجه ای نخواهد رسید .
پایان گزارش/
گروه اخبار/
« عباس معارفی » از معلمان بازنشسته و عضو کانون صنفی معلمان امروز پنج شنبه یکم اسفند به دیار باقی شتافتند .
« صدای معلم » این واقعه تاثربرانگیز را تسلیت می گوید .
مجلس ختم مرحوم معارفی ساعت ۱۶ تا ۱۷:۳۰ روز یکشنبه چهارم اسفند، در کانون توحید واقع در میدان توحید خیابان پرچم برگزار خواهد شد.
پایان پیام/
گروه گزارش/
به تازگی بخشنامه افزایش ۵۰ درصدی امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری با دستور رییس جمهوری و توسط رییس سازمان برنامه و بودجه کشور به تمامی دستگاههای اجرایی ابلاغ شده است .
البته این بخشنامه برای دومین بار است که ابلاغ می شود .
در بخشنامه ابلاغی رییس سازمان برنامه و بودجه کشور آمده است: برخورداری کارکنان دستگاههای اجرایی از افزایش امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری تا ۵۰ درصد پس از تصویب هیأت وزیران و شورای حقوق و دستمزد، منوط به وجود اعتبار در بودجههای سنواتی است و طی سالهای گذشته تعدادی از دستگاههای اجرایی طبق مقررات و ضوابط قانونی از افزایش امتیازات مذکور استفاده کردهاند و تعداد دیگری از دستگاههای اجرایی با وجود مصوبه شماره ۱۶۲۸۶۲/ت۵۴۰۵۷ هـ تاریخ ۲۱ اسفند ۹۵ هیأت وزیران و مصوبه۲۰ اسفند ۹۷ شورای حقوق و دستمزد مبنی بر افزایش تا ۵۰ درصدی امتیازات فصل دهم، به دلیل عدم وجود اعتبارات مصوب نتوانستند برای کارکنان خود از افزایش مذکور استفاده کنند و این امر منجر به نابرابری و اختلاف در پرداختهای نیروی انسانی شده است.
بنابراین با توجه به تأکید رییس جمهوری برای رفع تبعیض و رعایت عدالت در پرداختها و در راستای اجرای تبصره ۳ ماده ۲۹ و ماده ۳۰ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و اعلام دستگاههای اجرایی متقاضی اعمال افزایش امتیازات، مبنی بر امکان اجرای مصوبات مذکور از محل اعتبارات مصوب، به موجب این بخشنامه دستگاههایی که تاکنون کارکنان آنها از مصوبات فوقالذکر و دیگر افزایشهای مشابه در امتیازات برخوردار نشدهاند میتوانند از تاریخ اول اسفند ۹۸ نسبت به افزایش تا ۵۰ درصدی امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری طبق مفاد مندرج در مصوبات مذکور برای کارکنان خود اقدام کنند.
در این بخشنامه تاکید شده است: اجرای این بخشنامه منوط به عدم ایجاد هرگونه بار مالی مازاد بر اعتبارات مصوب و تخصیص داده شده است.
بر اساس بخش دیگری از این بخشنامه، حقوق و مزایای کارکنان قرارداد انجام کار معین (مشخص) موضوع بند “ب” ماده ۲۸ قانون برنامه ششم توسعه، معادل ۸۰ درصد حقوق و مزایای کارکنان پیمانی همتراز در این دستگاهها تعیین میشود و نحوه اعمال این افزایش براساس دستورالعملی خواهد بود که با پیشنهاد مشترک سازمان برنامه و بودجه کشور و سازمان اداری و استخدامی کشور اعلام خواهد شد.
همچنین در ابلاغ نوبخت آمده است: منابع مورد نیاز برای اجرای این بخشنامه در سال ۱۳۹۹ از محل اعتبارات هزینهای مصوب دستگاههای اجرایی، با تأکید بر صرفهجویی در هزینهها و درآمدهای حاصل از فروش اموال و داراییهای منقول و غیرمنقول مازاد، با رعایت قوانین و مقررات مربوطه و همچنین سایر موارد پیشنهادی دستگاههای اجرایی با تأیید سازمان برنامه و بودجه کشور تأمین میشود.
این بخشنامه قبلا و همان گونه که در متن خبر نیز آمده است در 21 اسفند 1395 به دستگاه های اجرایی ابلاغ شده است . ( این جا )
علی رغم آن که ابلاغ مجدد این بخشنامه واکنش های مختلفی را در میان معلمان ایجاد کرده است ؛ اما با توجه به آن که در این بخشنامه تصریح شده است : " منابع مورد نیاز برای اجرای این بخشنامه در سال ۱۳۹۹ از محل اعتبارات هزینهای مصوب دستگاههای اجرایی، با تأکید بر صرفهجویی در هزینهها و درآمدهای حاصل از فروش اموال و داراییهای منقول و غیرمنقول مازاد، با رعایت قوانین و مقررات مربوطه و همچنین سایر موارد پیشنهادی دستگاههای اجرایی با تأیید سازمان برنامه و بودجه کشور تأمین میشود " ؛ اجرای این بخشنامه با توجه به وضعیتی که وزارت آموزش و پرورش در بخش تامین منابع و اعتبارات دارد عملا بلاموضوع است .
با توجه به آن که اکثریت بودجه آموزش و پرورش صرف هزینه های پرسنلی می شود ؛ قرار است در کدام هزینه ها صرفه جویی شود ؟
کدام اموال و داراییهای منقول و غیرمنقول آموزش و پرورش در رده " مازاد " جای می گیرند ؟
هنوز ماجرای فروش اردوگاه منظریه ( شهید باهنر تهران ) برای پرداخت پاداش بازنشستگان در آستانه انتخابات 96 از اذهان فراموش نشده است ! ( این جا )
آیا قرار است برای اجرای قانون و نیز به قول این مسئولان ، " رفع تبعیض " چوب حراج بر ته مانده اموال و سرمایه آموزش و پرورش زده شود ؟
در کجای دنیا اموال و دارایی های آموزش و پرورش را می فروشند و از طریق آن مطالبات و معوقات معلمان را پرداخت می کنند ؟
آیا قرار است بر شیپور " برون سپاری " و سقوط کیفیت آموزش همچنان نواخته شود ؟
محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه به جای ارسال بخشنامه های تکراری و ایجاد امیدهای واهی در میان معلمان به این پرسش پاسخ دهد که آیا 2 هزار و 800 میلیارد تومان اقساط باقیمانده از بدهی اردوگاه شهید باهنر را پرداخته است ؟
اگر قرار است موادی از قانون مدیریت خدمات کشوری که تاکنون برای معلمان اجرا نشده است جامه عمل بپوشد بهتر است این اعداد و ارقام به صورت شفاف و قابل حصول بدون آن که آبروی آموزش و پرورش و معلمان گرو گذاشته شوند و یا معلمان را سرکار بگذارند ؛ از منابع پایدار و قبل تحصیل و در هنگام بودجه نویسی دیده شوند .
پایان گزارش/
گروه گزارش/
همان گونه که پیش تر آمد ( این جا ) ؛ نشست پیش همایش « اصلاحات آموزشی و چالش های آن در ایران : تبیین فلسفی دیدگاه ها و تلاش ها » با حضور دکتر علیرضا صادق زاده ، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس و نایب رئیس انجمن فلسفه تعلیم وتربیت ایران ؛ دکتر سیدنقی موسوی ، عضوهیئت علمی دانشگاه فرهنگیان ؛ دکتر شهین ایروانی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و دبیر علمی همایش اصلاحات آموزشی و چالش های آن در ایران: تبیین فلسفی دیدگاهها و چالش ها در پردیس نسیبه تهران و شرکت برخی از اساتید و دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان در پردیس نسیبه تهران برگزار گردید .
در این نشست علمی اساتید دیدگاه های خود را مطرح کردند و در پایان پرسش و پاسخ انجام شد .
« صدای معلم » در این بخش سخنان « شهین ایروانی » را منتشر می کند .
گروه گزارش/
هنوز وزارت آموزش و پرورش به گزارش صدای معلم با عنوان " عملکرد پرسش برانگیز و غیرکارشناسی وزارت آموزش و پرورش در مورد روز شمار هفته شوراهای آموزش و پرورش ؟! " پاسخی ارائه نکرده است . ( این جا )
در این گزارش آمده است :
" مطابق اعلام وزارت آموزش و پرورش ؛ روز شمار هفته شوراهای آموزش و پرورش به ترتیب زیر با شعار «نگاه ملی، تحول منطقه ای» نام گذاری و اعلام گردیده است :
" یکشنبه 98/10/29 شوراهای آموزش و پرورش، تبلور مدرسه محوری در مدارس هیات امنایی و وابسته "
« صدای معلم » در ادامه می نویسد :
" در میزگرد علمی – تخصصی با عنوان : " بررسی و نقد پدیده تنوع مدارس در نظام آموزشی ایران " که به مناسبت هفته پژوهش به میزبانی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در سالن اجتماعات سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی برگزار گردید ؛ بهزاد نظری عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران در میزگرد علمی – تخصصی " بررسی و نقد پدیده تنوع مدارس در نظام آموزشی ایران " نتایج پژوهش و تحقیقات زیر را در مورد تنوع مدارس البته در مورد مدارس هیات امنایی به صورت زیر بیان کرد : ( این جا )
" در نوع مدارس عادي- دولتي ضرورت توجه جدي و همه جانبه براي رفع مشكلات حادث شده و توسعه بي رويه مدارس سمپاد، نمونه دولتي و شاهد و البته هيات امنایی مورد تاكيد قرار گرفت و لزوم توجه مجدد آموزش و پرورش به احياء مدارس عادي از نظر داشتن دانش آموزان ملحوظ گرديد.مدارس عادي دولتي امروزه انباني از دانش آموزان بي انگيزه و برگشت خورده از مدارس خاصند، در حالي كه سرمايه گذاري اصلي نظام آموزش بايد مبتني بر ارتقاء و كيفيت بخشي اين نوع مدارس باشد.
در مدارس هيات امنایي جمع بندي اين است كه اين مدارس فرصتی براي خانواده هاي طبقه متوسط جامعه كه عموماً كاربر فرهنگي و فرزندان خانواده هاي آموزش و پرورشی هستند، ايجاد كرده است و لیکن لازم است اين مدارس به هيچ وجه توسعه نيابند. تدوين آئين نامه هايي كه قدرت مديران در مقابل سفارش پذيري براي ثبت نام در اين نوع مدرسه را تقويت مي كند و مدير مي تواند در مقابل سفارشات ثبت نام غيرقانوني دانش آموزان بايستد مورد تاكيد قرار گرفت. "
حال پرسش « صدای معلم » آن است که اقدام وزارت آموزش و پرورش در نامیدن و تبلیغ یکی از روزهای هفته به نام " مدارس هیات امنایی " با کدام پژوهش و فرضیه عقلانی و منطقی تطابق و تجانس دارد ؟
این انتخاب با کدام مواد و نیز اهداف قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش برابری می کند ؟ "
امروز سه شنبه 29 بهمن پرتال اداره کل آموزش و پرورش استان چهار محال بختیاری نوشت : ( این جا )
"در جلسه شورای آموزش و پرورش استان سه شورای آموزش و پرورش برتر شهرستان ها و مناطق معرفی شدند.
به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان چهارمحال و بختیاری در جلسه شورای آموزش و پرورش استان که به ریاست استاندار چهارمحال و بختیاری تشکیل گردید شوراهای آموزش و پرورش برتر استان معرفی شدند.
در این جلسه، شوراهای آموزش و پرورش شهرستان شهرکرد و کوهرنگ به عنوان شوراهای برتر کشوری و شورای آموزش و پرورش شهرستان بن به عنوان شورای برتر استانی معرفی شدند و از فرمانداران این شهرستان ها به عنوان رئیس شورا و از رؤسای آموزش و پرورش شهرستان ها به عنوان دبیران شورا و همچنین از کارشناسان شورای این شهرستان ها تقدیر بعمل آمد.
به گفته رئیس اداره مشارکت های مردمی اداره کل آموزش و پرورش استان این ارزشیابی بر اساس 21 سنجه در سطح استان صورت گرفت.
محمد شرافت عملکرد قابل توجه این شوراها در شاخص های :
را علت کسب این موفقیت دانست و اظهار امیدواری کرد: شوراهای آموزش و پرورش بیش از پیش بتوانند در جهت تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت به متصدیان امر کمک کرده و موجبات تسهیل شرایط برای فعالیت های گوناگون آموزش و پرورش را فراهم آورند. "
ماده 1 از قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش در استان ها ، شهرستان ها و مناطق کشور مصوب 26 / 10 / 1372 مجلس شورای اسلامی تصریح می کند :
" به منظور تحقق مشارکت و نظارت مردم در امر آموزش و پرورش و بهره گیری از کلیه منابع و امکانات جهت تاسیس ، توسعه و تجهیز فضاهای آموزشی و پرورشی و تسهیل در فعالیت های اجرایی آموزش و پرورش ، شوراهای آموزش و پرورش در استان ها و شهرستان ها به شرح این قانون تشکیل می گردد . "
مواردی که ذکر شده بیشتر بر جنبه های مالی و اقتصادی تاکید دارند در حالی که روح قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش بر " تمرکز زدایی " تاکید و تصریح می کند .
روسای شوراهای آموزش و پرورش به جامعه و افکار عمومی توضیح دهند که تا چه میزان در راستای اهداف اصلی قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش حرکت کرده و چقدر آن را محقق کرده اند ؟
به نظر می رسد در ادبیات مسئولان وزارت آموزش و پرورش ، مشارکت فقط در پول دادن و پول گرفتن خلاصه می شود و این مقامات به جنبه های انسانی قوانین و روح آن ها توجهی ندارند .
پرسش « صدای معلم » این است که چرا تفکر علمی و پژوهشی در ادبیات مسئولان علی رغم شعارهای آنان جایگاهی ندارد ؟
پایان گزارش/
گروه استان ها و شهرستان ها/
تاکنون گزارش ها و مطالب انتقادی قابل توجهی در مورد ایجاد آلودگی صوتی توسط مدارس برای آرامش و آسایش همسایگان در صدای معلم منتشر شده است .
در آبان 1391 معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در خصوص مزاحمت بلندگوهای برخی مدارس برای ساکنان خانههای اطراف مدرسه، گفته بود: طی بخشنامهای این موضوع را به مسوولان مدارس اعلام کردیم تا نکات لازم را رعایت کنند.
هژبری تاکید می کند اینکه بلندگوی مدارس در زمان صبحگاه و زنگهای تفریح به مدت طولانی روشن باشد و از طریق بلندگو، گفتوگوها و برنامههای متفاوت اجرا شود، برای همسایههای اطراف مدرسه ناراحت کننده خواهد بود.
با این حال به نظر می رسد نطارت موثری در این مورد از سوی وزارت آموزش و پرورش اعمال نمی شود .
نامه ی زیر توسط یک شهروند ساکن محله شهرک امام رضای شیراز برای صدای معلم ارسال گردیده است .