صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش
چهارشنبه, 07 اسفند 1398 12:58

اعتراض به آزمون رتبه بندی معلمان

سیستان و بلوچستان

منتشرشده در نامه های دریافتی

گروه گزارش/

همان گونه که پیش تر نیز آمد ( این جا ) ؛ پنج شنبه 17 بهمن نشست فرهنگیان شهر ری با موضوع " تشکیل شورای سازمان معلمان شهر ری " در مرکز آموزشی – فرهنگی شهر ری برگزار گردید .

در ابتدای این نشست ، « علی پورسلیمان » مدیر صدای معلم به ارائه دیدگاه های خویش در حوزه جامعه مدنی و نهادهای موثر آن یعنی " رسانه و تشکل " پرداخت .

در ادامه مدیر صدای معلم در فرآیند پرسش و پاسخ با فرهنگیان شهر ری شرکت کرد و به مدت بیش از 90 دقیقه به گفت و گو با همکاران پرداخت .

در این بخش پرسش و پاسخ با معلمان را می خوانیم .

منتشرشده در گفت و شنود

روز امور تربیتی  نظام آموزشی ما مثل نظام اسلامی ما، مثل خودش هست و شبیه هیچ یک از نظام هایی که می شناسیم، نیست. جایی که ما هستیم نه فقط دیانت ما که آموزش ما نیز عین سیاست ماست .

الان بابزرگ شدن این وزارتخانه، مشکلات آن نیز بزرگ و به روز گشته و در شرایط فعلی دچار یک رکود در نفوذ اجتماعی  شده است. از آن میان ، تعیین تکلیف قطعی امور تربیتی ، یکی از درد سرهای نظام آموزشی بوده است.

این معاونت که با پیروزی انقلاب تشکیل شد، در این همه سال تجربه های مختلف؛ ایجاد، ادغام، امحا و احیا را با ظهور دولت های گوناگون از سرگذرانده است که همین بلا تکلیفی در تضعیف ثبات نظام آموزشی بی اثر نبوده است.

مراد از تربیت در تکوین امور تربیتی، به مفهوم علمی وبه اصطلاح پرورشی اش نبود ، بلکه به  تاسی از حماسه بهمن 57 ماهیت انقلابی و شیعی داشت . در این چنین وضعیتی ، مربیان و دانش آموزان پیش از آنکه خود را دارای حق تحلیل و انتخاب بشمارند به آسانی خود را مکلف به انجام یک سری برنامه ها و طرح ها می دیدند. مشکل از وقتی شروع شد که با پایان یافتن جنگ تحمیلی، روحیه  «دفاع»، جای خودش را به «رفاه » داد. عصر «حماسه» پایان پذیرفته بود و طوفان «توسعه» با شتاب بسیار در راه بود.

سال های بعد از شدت وحدت روحیات انقلابی مربیان کاسته شد به عبارت دیگر امور تربیتی که می رفت درواقع یک نهضت در بطن نظام آموزشی ایجاد کند ، خود در آن هضم شد . بی آنکه بخواهیم عملکردهای مطلوب آن همه مربیان دلسوز را نادیده بگیریم، باید گفت که امور تربیتی موجود فرزند خلفی برای مادر تربیت مطلوب نبود . در ایجاد امور تربیتی ، مفاهیم تربیتی که خود به مثابه ی دریایی هست ، باخوش باوری تمام در کوزه ی امور تربیتی ریخته شد و پر واضح است که در یک کوزه ، قسمت چند روزه و چند ساله ای بیشتر نمی گنجد .

روز امور تربیتی

اضافه بر اداره امور صبحگاه ، نمازجماعت، مناسبت ها مسابقات نهج البلاغه ، احکام شرعی، مسابقات چندگانه و برخی برنامه های دیگر اهم فعالیت های امور تربیتی در مدارس بوده اند. انجام این امور قبل از آنکه در حکم وسیله ای برای رسیدن به اهداف تربیتی باشند ، درواقع خود هدف به حساب می آمده اند . یعنی امور تربیتی برای امور تربیتی و نه چیز دیگر . در این روند و روال، مربیان تربیتی، در واقع مجریان یک سری امور فوق برنامه شدند که اغلب کلیشه ای و دیکته شده از بالا بودند. دانش آموزان نیز با علاقه و شوق بسیار در این فضا فعالیت می کردند. این وضع تا پایان دوره دفاع هشت ساله، نه تنها چالش برانگیز نبود بلکه برای حفظ روحیه دفاعی ، بسیار شایسته و کارآمد هم بود.

مشکل از وقتی شروع شد که با پایان یافتن جنگ تحمیلی، روحیه  «دفاع»، جای خودش را به «رفاه » داد. عصر «حماسه» پایان پذیرفته بود و طوفان «توسعه» با شتاب بسیار در راه بود. در این اوضاع خانواده بزرگ آموزش و پرورش در مواجه با امور تربیتی ، خود را وارث میراثی می داند که در حرام و حلال بودن آن ، مانده است . فهم این ادعا در نوع برخورد دولت ها با آن راحت تر است که یکی به ادغام و دیگری به احیای آن کمر می بندد.

اولیا و معلمان نیز به امور تربیتی چنان نمی نگرند که به امور آموزشی توجه می کنند . یکی از علل موثر در این امر شاید دراین بوده است که تشکیل امور تربیتی مربوط به دوران تأسیس و گذر نظام سیاسی کشور بوده است. نه نسل کودک و نوجوان الان مثل نسل سال های قبل، به این امور وابسته است و نه مربیان حاضر نظیر مربیان پیشین، دلبسته است و ... نقطه، سرخط!


روز امور تربیتی

منتشرشده در یادداشت

گروه رسانه/

در راستای ترویج تفکر انتقادی و فرهنگ گفت و گو و نیز توجه به شیوع ویروس کرونا که موضوع روز جامعه ایران است « صدای معلم » پیش تر نظر دو نفر از صاحب نظران را منتشر کرد .

سید حسن الحسینی معاون اسبق وزارت آموزش و پرورش در این مورد مطلبی برای صدای معلم ارسال نموده است .

منتشرشده در یادداشت

انتقاد از اداره کل آموزش و پرورش فارس و عملکرد مدارس غیرانتفاعی و لزوم ورود سازمان بازرسی کل کشو یکی از مدرن ترین رویکردها و ابزارهایی که دولت ها برای حکمرانی بهتر به کار می برند ، شفافیت می باشد. تنها راه جلوگیری از فساد اداری و مالی شفاف‌سازی امور است. در همه جای دنیا برای کنترل و مبارزه با فساد از ابزار شفاف سازی و از طریق قانون و دولت الکترونیک استفاده می کنند.

امام علی علیه السلام در نامه ۵۳ نهج البلاغه می‌فرمایند : بدانید که حق شما در نزد من آن است که هیچ رازی را جز اسرار جنگ بر شما نپوشانم. یکی از راهکارهای جلوگیری از فساد آگاهی مردم از وضعیتی است که در آن قرار دارند. هر وقت شفافیت در جامعه باشد اعتماد بالا می رود و شایعات کاهش می یابد.

فصل سوم  قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات مصوب ۱۳۸۸ مربوط به ترویج شفافیت می باشد.

بند اول آن تکلیف به انتشار در ماده ۱۰ را بیان می کند:

هر یک از موسسات عمومی باید جز در مواردی که اطلاعات دارای طبقه بندی می باشد، در راستای نفع عمومی و حقوق شهروندی دست کم به طور سالانه اطلاعات عمومی شامل عملکرد و ترازنامه خود را منتشر سازد.
مطابق ماده ۲۲ همین قانون: ارتکاب عمدی اعمال زیر جرم می باشد:
الف ) ممانعت از دسترسی به اطلاعات بر خلاف مقررات این قانون
ب) عدم رعایت مقررات این قانون در خصوص مهلت های مقرر
ج) امحاء جزئی یا کلی اطلاعات بدون داشتن اختیار قانونی.
حال با توجه به این قانون در نظام جمهوری اسلامی و شایعاتی که این روزها در فارس بر سر زبان هاست امیدواریم رئیس سابق اداره مدارس غیر دولتی استان فارس پاسخ دهند:
۱- آيا درآمد مراکز آموزشی به مبلغ حدود بیست میلیارد ریال به صورت غیر قانونی به حسابی غیر از حساب اعلام شده (در طول سال‌های ۹۳ تا ۹۶) از سوی وزارتخانه واریز شده است؟
2- آیا ممکن است مبلغ حدود ده میلیارد ریال بابت حق الزحمه عوامل اجرایی در سال ۹۶ هزینه شده باشد و مستندات قانونی نداشته باشد؟
 3- آیا سهم ۴ درصد آموزش و پرورش از محل درآمد مراکز غیردولتی به میزان ۴۲ میلیارد ریال به حساب متمرکز واریز شده است ؟ در صورت واریز نشدن چه مقدار سود به آن تعلق گرفته است ؟!
۴- آیا حق السهم دولت از محل درآمد آمار آزمون های گاج و قلم چی مشخص است و به حساب متمرکز دولتی واریز شده است!؟
5- آیا سهم موسساتی که در زمینه چرتکه و محاسبات ذهنی فعالیت می نمایند، به حساب های متمرکز دولتی واریز شده است؟

انتقاد از اداره کل آموزش و پرورش فارس و عملکرد مدارس غیرانتفاعی و لزوم ورود سازمان بازرسی کل کشو

این سوالات و سوالات دیگری از این قبیل نیازمند پاسخگویی مسئولین است، شاید بتوان گفت یکی از دلایل هجمه های فراوان بر علیه مدیر کل فعلی همین پرسش های بدون پاسخ است.

در جامعه آموزش و پرورش،  معلمان در زیر خط فقر به سر می برند و دانش آموزان بسیاری وجود دارند که از داشتن یک لباس یا غذای مناسب محروم هستند، برخی دانش آموزان به خاطر نداشتن پول سرویس مدرسه ترک تحصیل می کنند .آیا بخشی از این مبالغ  نمی‌تواند صرف این‌گونه محرومیت‌ها شود؟

سوالات بی پاسخ فراوان دیگری نیز وجود دارد که در وقتی دیگر خواهیم پرسید.

به راستی نهادهای نظارتی فارس در مورد این مسائل چه پاسخی دارند؟


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

انتقاد از اداره کل آموزش و پرورش فارس و عملکرد مدارس غیرانتفاعی و لزوم ورود سازمان بازرسی کل کشو

منتشرشده در یادداشت

نظرسنجی

انتصابات علیرضا کاظمی تا چه میزان با تعهدات و قول های مسعود پزشکیان هم خوانی داشته و توانسته رضایت معلمان را جلب کند ؟

خیلی زیاد - 1.9%
زیاد - 0.9%
متوسط - 2.3%
کم - 2.5%
خیلی کم - 92.4%

مجموع آرا: 1986

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور