حقوق پایین و مشکلات معیشتی معلمان از دیرباز تا کنون مسئله ای اساسی و چالشی روشن بوده است اما با وجود تلاش معلمان، این موضوع از سوی دولت ها و مجلس ها مورد توجه و اهتمام عملی قرار نگرفته است و تنها به ابزاری برای مصاحبه نمایندگان و کاندیداهای مجلس شورای اسلامی، کاندیداهای ریاست جمهوری در بزنگاه انتخابات و وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش به هنگام گرفتن رای اعتماد تبدیل شده است و این نمایندگان و دولتمردان پس از رسیدن به مراد دل خویش، این قشر زحمت کش و نجیب را به فراموشی سپرده اند تا بزنگاهی دیگر و نیاز مجدد به کرسی مجلس و ...
البته همین دولت ها و مجلس ها، کم و کسری حقوق و معیشت سایر وزارت خانه ها را به خوبی می بینند و به طرفه العینی، بدون هیاهوی رسانه ای، دستور به افزایش حقوق آنها می دهند که البته کار درستی انجام می دهند و هیچ گاه معلمان به مکفی بودن حقوق سایر هموطنان اعتراض نداشته اند اما برعکس؛ افزایش حقوق و معیشت معلمان داستان دیگری دارد؛ حقوق اینان به مقدار ناچیز اضافه می شود، البته با مصاحبه های نمایندگان، دولت و پوشش خبری شبکه های رسانه ملی، منطقه ای و کانالهای تلگرامی بخش ها و روستاها...
معلمان از سال ۹۵ در انتظار اجرای مرحله دوم رتبه بندی بودند و پس از ۴ سال، این طرح با مبلغ ناچیز اجرا شد. حال بر چه اساسی این طرح به افزایش فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری گره زده می شود؟
انتظار شما وزارت نشینان از معلمان چیست؟ سکوت، تشکر بابت حذف رتبه بندی، ... ؟!
وقتی وزارت نشینان، دفاعی از حق پرسنل زیر مجموعه خود ندارند، باید خود پرسنل از طرق مختلف پیگیر باشند؛ درغیر این صورت در بر همان پاشنه ( بی عدالتی و تبعیض) خواهد چرخید.
جامعه بزرگ فرهنگیان کشور انتظار دارند وزارت آموزش و پرورش دو موضوع "افزایش ۵۰ درصد امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری" و " رتبه بندی" را تفکیک و در یک نشست رسانه ای با حضور مطلعین و متخصصین، پاسخ ابهامات را شفاف بیان نماید و عملا به دل نگرانی و گلایه های معلمان توجه نماید.
موضوع اول، بحث ۵۰ درصد قانون مدیریت خدمات کشوری است که طبق قانون هدف از اجرای آن " افزایش تا سقف 50 درصدی امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری به منظور رفع تبعیض و رعایت عدالت در پرداختهای نیروی انسانی..." است.
جناب وزیر پاسخ دهند دقیقا چه بندهایی از احکام حقوقی ۵۰ درصد افزایش حقوق داشته اند؟ چرا که معلمان وقتی افزایش احکام صادر شده را با بندهای مورد اشاره مسئولین وزارت تطبیق می دهند، این درصد بسیار کمتر از ۵۰ درصد است.
وزارت آموزش و پرورش باید ۵۰ درصد را طبق روالی که برای سایر وزارت خانه ها در حال انجام است به نتیجه برساند، نه اینکه ۵۰ درصد سایرین ۵۰ درصد باشد و ۵۰ درصد معلمان کمتر از ۵۰ درصد...چرا که همان طور که اشاره شده است هدف از اجرای این طرح، رفع تبعیض و رعایت عدالت در پرداخت است و زمانی که افزایش حقوق سایر وزارت خانه ها بیشتر از وزارت آموزش و پرورش باشد، نتیجه شکاف و تبعیض بیش از پیش خواهد بود که با هدف اجرای طرح در تعارض است.
در احکام صادره، مشاهده می شود همکاران با سابقه بالا کمترین افزایش حقوق را داشته اند که جا دارد نسبت به افزایش حقوق ها با توجه به سوابق و امتیازات مندرج در احکام اقدام شود تا این نقیصه مرتفع گردد؛ چرا که این موضوع نیز برخلاف عدالت است. در حالی که ترمیم قابل توجه حقوق های پایین کاری قابل تحسین است، عدم افزایش حقوق همکاران با سابقه بالا قابل سرزنش بوده و پذیرفتنی نیست و باید افزایش حقوق با سنوات متناسب باشد.
شخص وزیر محترم باید حتی از یک ریال حقوق پرسنل نگذرد و در مقابل کم کاری و بی توجهی ها کوتاه نیاید و البته انتظار فرهنگیان از شخص رئیس جمهور، جناب نوبخت و مجلس چیزی جز همکاری در ترمیم اساسی حقوق و اعمال همزمان و کامل طرح رتبه بندی و افزایش حقوق ناشی از اجرای فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری نیست.
مسئله مهم دیگر، بحث رتبه بندی است که جا دارد مسئولین وزارت و نمایندگان مجلس به جای مصاحبه و توضیح و تفسیرهای بی نتیجه، به جد و در اسرع وقت، " رتبه بندی" را به احکام و حقوق اسفند ماه برگردانند و برای سال آینده، اعتباری قابل توجه برای ادامه روند آن در نظر بگیرند و از حذف رتبه بندی که ظلمی بزرگ در حق معلمان است، پرهیز نمایند.
گاهی می شنویم رتبه بندی به سایر بندهای حقوق اضافه شده است، گاهی عنوان می شود احکام اصلاح و رتبه بندی برمی گردد، گاهی حواله می شویم به آینده و اینکه راه قانونی برای پیگیری وجود دارد و گاهی اعلام می شود طوری ۵۰ درصد را اجرا کردیم که حقوق هیچ فردی کم نشد که برای نوید مورد آخر باید روزی از تقویم ملی را به نام گویندگان آن ثبت کنند که تا ابد در ذهن معلمان و ملت ایران باقی بماند!!!...
احکام به نحوی صادر شده که حقوق هیچ معلمی نسبت به رتبه بندی کاهش نداشته است! اما باید پرسید مگر قرار بوده حقوق معلمان کم شود؟ آیا در بین معلمان نجومی بگیر پیدا شده است؟
مسئولین به جای اینکه پاسخگوی چرایی حذف طرح رتبه بندی باشند این گونه پاسخگوی همکاران فرهنگی هستند که جای تامل دارد.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه اخبار/
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، علی الهیار ترکمن درباره اعمال افزایش 50 درصدی قانون مدیریت خدمات کشوری برای معلمان در گفت و گو با صداوسیما اظهار کرد: براساس بخشنامه رئیس سازمان برنامه و بودجه، تمام کارکنان دولت که از افزایشهای فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری بهرهمند نشدند و برخی مواقع این بهرهمند نشدن تبعیضی را میان کارکنان دولت ایجاد کرده بود، باید از این امتیازها استفاده کنند.
وی افزود: وزارت آموزش و پرورش مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری است اما از افزایش امتیازات فصل دهم استفاده نکرده بود به همین دلیل براساس بخشنامه اخیر اقدام و امتیازها را برای فرهنگیان اعمال کردیم.
الهیار ترکمن گفت: مطابق آییننامه رتبه بندی سه آیتم حق شغل، حق شاغل و فوقالعاده شغل از فصل دهم قانون مدیریت را افزایش داده بودیم هم اکنون تمام آیتمهای فصل دهم افزایش پیدا میکند و به آن سه مورد مابه التفاوت تعلق میگیرد یعنی هرچقدر افزایش پیدا کرده مابهالتفاوت آن تا 50 درصد افزایش پیدا میکند.
معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش وپرورش گفت: سایر آیتمها براساس 50 درصدی که باید افزایش پیدا کند مشمول افزایش میشود و در حکم فرهنگیان لحاظ و نگارش آن انجام شده است..
الهیار ترکمن ادامه داد: علاوه بر امتیازاتی که در رتبهبندی داشتیم حدود یک میلیون تومان دیگر به احکام فرهنگیان براساس افزایش امتیازات فصل دهم قانون مدیریت اضافه میشود و این تثبیت خوبی در دریافتی فرهنگیان ایجاد میکند و با افزایش ضریبی که سال آینده اتفاق میافتد قطعا دریافتیها بهتر خواهد شد و کاملا در راستای سند تحول که بر بهبود معیشت فرهنگیان تاکید دارد حرکت شده است و امیدواریم بتوانیم براساس قوانین در اختیار آن را توسعه داده و فرهنگیان را منتفع کنیم.
وی بیان کرد: بین 1.5 تا دو میلیون تومان به طور متوسط به ازای هردو مورد رتبه بندی و امتیازات قانون مدیریت خدمات کشوری به حقوق فرهنگیان اضافه میشود که این به سابقه، امتیازاتی که قبلا داشتند و مواردی هچون ایثارگری مربوط میشود.
معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش وپرورش افزود: رتبهبندی از اول مهرماه اعمال شده است و افزایش امتیازات فصل دهم قانون مدیریت نیز از اول اسفند اعمال میشود که احکام اصلاح شده است.
رتبهبندی تغییراتی نداشته است
الهیار ترکمن درباره تغییرات در رتبه بندی متذکر شد: رتبه بندی تغییراتی نداشته است و پایه این کار براساس رتبه بندی بود ولی افزایشها آمده و برای همه 50 درصد را اعمال کرده است.
2.5 ماه از حقالتدریس ها پرداخت میشود
وی درباره پرداخت حق التدریس معلمان افزود: 8.5 ماه از حق التدریس غیرموظف پرداخت نشده است که 2.5 ماه آن همین روزها بابت ابتدای سال 98 به استانها ابلاغ میشود و 6 ماه دیگر بابت سال تحصیلی فعلی باقی مانده که از مهر تا اسفند ماه 1800 میلیارد تومان بار مالی دارد و در تخصیص 110 درصدی که سازمان برنامه و بودجه به ما می دهد این موضوع حتما باید لحاظ شود و درحال پیگیری هستیم انشاالله قبل از سال این پول را گرفته و ابلاغ میکنیم.
معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش وپرورش بیان کرد:حدود 350 میلیارد تومان بابت ابتدای سال 98 باید پرداخت شود که در حال ابلاغ به استانها است تخصیص را تا خزانه بردهایم و همین روزها آن را به ما پردخت میکنند که به محض تخصیص، یک روز بعد در حساب فرهنگیان خواهد بود.
الهیار ترکمن درباره پاداش پایان خدمت بازنشستههای سال 98 نیز گفت: این رقم در بودجه سال 99 لحاظ شده است و روالی شده که با تاخیر چندین ماهه آن را پرداخت میکنیم به دلیل رقم بالایی که باید پرداخت شود و با پیگیریهایی که در بودجه 99 داشتیم این رقم را پیگیری کردیم و پاداش سال 99 همانند سالهای قبل پرداخت می شود.
انتهای پیام /
گروه استان ها و شهرستان ها/
سه شنبه 13 اسفند « سعید مغازه ای » معاون دبیرستان ماندگار امام صادق ع (حکیم نظامی معروف قم ) بر اثر بیماری کرونا درگذشت .
« عباس مرادی » از فرهنگیان قم به « صدای معلم » گفت : " جنازه را تحویل خانواده نمی دهند . گفته اند خودشان دفن می کنند .ایشان جانباز جنگ بوده ولی اجازه دفن درگلزار شهدای قم را به خانواده نداده اند . واکنش مسئولان آموزش و پرورش قم در مورد این واقعه تاکنون سکوت بوده است . "
اخبار رسیده حاکی است در چند روز گذشته « محمد دُرامامی » مسئول اسبق آموزش متوسطه ناحیه ۳ قم هم بر اثر کرونا فوت کرده است .
« صدای معلم » درگذشت این همکاران فرهنگی را تسلیت می گوید .
پایان پیام/
گلستان
تحقیق دیگری در سال ۲۰۱۰ ثابت کرده که هر چهقدر بیشتر برای کودکان کتاب بخوانیم، «تئوری ذهن» در آنها قویتر میشود و در نهایت باعث میشود این بچهها واقعا عاقلتر شوند، با محیطشان بیشتر انطباق پیدا کنند و قدرت درکشان بالاتر برود.
تجربههای قهرمانهای داستانها تبدیل به تجربههای خود خوانندهها میشود. هر درد و رنجی که شخصیت داستان میکشد، تبدیل به باری میشود که خواننده باید تحمل کند. خوانندههای کتابها هزاران بار زندگی میکنند و از هر کدام از این تجربهها چیزی یاد میگیرند.
اگر دنبال کسی هستید که شما را تکمیل کند و فضای خالی قلبتان را پر کند، میتوانید این کتابخوانها را در کافیشاپها، پارکها و متروها پیدا کنید. چند دقیقه که صحبت کنید، آنها را به جا خواهید آورد. کتابخوانها با شما حرف نمیزنند، با شما رابطه برقرار میکنند.
آنها در نامهها یا مسجهایشان انگار برایتان شعر مینویسند. صرفا به سوالاتتان جواب نمیدهند یا بیانیه صادر نمیکنند، بلکه با عمیقترین فکرها و تئوریها پاسخ شما را میدهند. شما را با دانش بالای کلمات و ایدههایشان مسحور خواهند کرد.
تحقیقات دیگری در دانشگاه برکلی نشان داده، کتاب خواندن برای کودکان باعث میشود آنها کلماتی را یاد بگیرند که هرگز در مدرسه به آنها یاد نمیدهند.
به خودتان لطف کنید و با کسی قرار بگذارید که میداند چهطور از زباناش استفاده کند.
کانال تفکر
بنده می بینم در برخی گروهها همکاران درباره نحوه تدریس معلمان در شبکه آموزش صحبت می کنند، نقد به معنای سازنده آن ارائه می کنند ؛ لازم دانستم به عنوان یک معلم بیننده ، نکاتی را در این زمینه مطرح نمایم.
1- این نقد و بررسی ها و گفت و گوهای معلمان به شناخت بیشتر و پیشرفت حرفه ای معلمان منجر می شود و جای تحسین دارد با شرط آن که نقادان از جاده انصاف خارج نشوند. در واقع در کنار کارکرد آشکار این برنامه که آموزش به دانش آموزان کشور است می توان به کارکرد پنهان تدریس این گروه از معلمان در برنامه فرصت برابر اشاره نمود که همان آموزش نحوه تدریس یک درس به معلمان کشور هم می باشد. اگر بپذیریم معلمان منتخب ،آموزشِ استانداری را ارائه می دهند. این خیلی جالب هست و کمک می کند تا معلمان بتواند شناخت بهتری از جایگاه خودشان در تدریس دست یابند ( که تدریس ایشان با تدریس ارایه شده چقدر فاصله دارد) ؛ در واقع این برنامه های آموزش یک نوع نود معلمی است که به معلمان کشور کمک می نماید در فرصت موجود به شیوۀ کار خود بیندیشند.
2- نکته مهمی که باید بدان توجه نمود آن است که همه بدانند این اقدام در راستای یک کار فوری و اضطراری اجرایی شده است و چیزی نبوده که از قبل برایش پیش بینی هایی صورت گرفته باشد؟ که چه کسی بیاید ؟ از کجا تا کجا بگوید ؟ چه جوری بگوید؟ اینها جایی مکتوب نشده است و در یک اقدام جهادی از سوی وزارتخانه آموزش و پرورش و صدا و سیما اجرایی شده است.
3- دیگر آنکه همکاری که به عنوان مدرس انتخاب می شود و تدریس را بر عهده می گیرد باید به چند سوال پاسخ بدهد: الان ما معلمان در یک هفته گذشته چقدر تولید محتوی الکترونیکی داشته ایم؟ دانش آموزانمان ، در درس ما چه مقدار پیشرفت داشته اند؟ مگر در حداقل 10 سال اخیر شعار مدارس هوشمند نداده ایم؟ آن معلمان هوشمند کجا هستند؟
- مدرس محترم بداند مخاطب چه کسانی هستند؟
- هدف از این زمان 20 دقیقه تدریس چیست؟
- انتظارات چه کسانی در چه حدی باید برآورده شود؟
مخاطب دانش آموزان هستند. کدام دانش آموزان؟ همه دانش آموزان کشور با همه گویش ها از دختر و پسر از مدارس پرتوان، کم توان و ناتوان از نابینا و ناشنوا و ... تدریس باید به گونه ای باشد که شامل همه دانش آموزان کشور بشود و هر چه این تدریس بتواند گروه گسترده تری را با خود همراه سازد موفق تر خواهد بود.
در پاسخ به نکته دوم باید گفت که هدف و مبنا تدریس کتاب درسی است. در 20 دقیقه معلم باید آن قدر مهارت داشته باشد که یک درس یا قسمتی از یک درس با ذکر صفحات مشخص را تدریس نماید یعنی دانش آموزان بدانند در این 20 دقیقه این صفحات برایشان تدریس شده است. بر آن موضوع تمرکز نمایند تمرین کنند .
و باید انتظارات دانش آموزان برآورده بشود در حد معقول و معمول و نه معلمان و نه خانواده ها . انتظار کار خارق العاده از یک معلم نداشته باشیم مثلاً وظیفه اصلی این همکاران محترم ما، علاقه مندسازی دانش آموزان نیست هر چند که اگر لحاظ شود بسیار عالی است. یا وظیفه ایشان هیجان دادن به روند آموزش نیست اگر ایشان بتواند ذهن دانش آموزان را با مطالب درسی پیوند بزند و درگیر نماید و به فکر وادارد چالش علمی بسازد. قطعاً موفق بوده است و به اهداف آن موضوع تدریس دست یافته است.
4- این زمان در نظر گرفته شده برای جبران تعطیلات ناخواسته است که به آموزش رسمی درس جامه عمل بپوشد و دانش آموزان درس کتاب را بفهمند نه نکات را ، نه تست را و نه یک قسمت کوچک از یک درس را بلکه همه یک درس را.
5- نکته دیگر اگر قرار است از معلمان متفاوت در تدریس یک پایه استفاده شود، پیوستگی تدریس استمرار داشته باشد که معلمینی که در شبکه حضور می یابند ادامه درس معلم قبلی را ارائه نمایند.
8- و به نظر من باید به همه این عزیزان مدرس دست مریزاد گفت در حالی که ما در خانه نشستیم این بزرگواران مشکلات را پذیرفتند و وظایف ما را هم برعهده گرفتند.
من به سهم خودم از این عزیزان تشکر می کنم. از معاونت آموزش وزارتخانه آموزش و پرورش و از شبکه سیما کمال تقدیر و تشکر را دارم.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
شاهکار جدیدی از مجلس را شاهدیم؛ چند روزی نگذشته بود که از مرخصی بازگشتند و به بهانه کرونا عجایبی از آنها مشاهده میشود. از تست شدن کرونایی و با توجه به اینکه تست این بیماری بسیار گران است و کیتهای تشخیصی هم در حداقل قرار دارد تا کیف مخصوص بهداشتی و....
این نمایندگان دلسوز ملت چنان خود را جدای از ملت میدانند و یا تافته جدابافته میدانند و در حالی که مردم برای یک ماسک عادی و یا ژل و... با مشکل روبهرویند؛ به آنها که وکیل همین مردمند، هدیه میشود و بالاتر از همه اینها به بهانه کرونا مجددا مجلس را که باید در این وانفسا از حقوق مردم دفاع کند، به تعطیلی میکشانند و مردم شدهاند بازیچه.
پشتپرده اما از این هم بدتر و وحشتناکتر است. هیاترییسه، در این تعطیلی خانه ملت! با نمایندگان تماس گرفته و تلفنی از آنها رایگیری کرده تا اختیار تصویب بودجه۹۹ در صحن را به کمیسیون تلفیق تفویض کنند.
ظاهرا دولت قصد دارد قبل از شروع مجلس بعد به هر قیمتی شده، هرچه زودتر بودجه را به تصویب برساند و احتمال میرود و یا این ظن قوی وجود دارد که با هماهنگی بخشهایی از حاکمیت و چنانچه در تلفن به نمایندگان مشخص است، شورای نگهبان هم دخیل است؛ دور از چشم مردم و پنهانی آن کنند که خود میخواهند.
سابقه معزولیت مجلس و بهحساب نیاوردن مردم را در چنین مواردی میتوان در ماجراهایی مانند قیمت بنزین که شورایعالی سران قوا انجام دادند، جستوجو کرد.
بودجه سال ۹۹ غیرواقعی است و بهدور از شرایط تحریم و متوهمانه بسته شده است و رقم بودجهای مربوط به فروش نفت بر اساس واقعیت موجود نیست؛ بودجهای که بیشترین بار و فشار را بر مردم وارد میکند و به کوچکتر شدن سفره مردم میانجامد و زیر خط فقر بودن را بزرگتر میکند.
اگر استنادی به اصل۸۵ قانوناساسی میشود، باید به این نکته توجه شود که برای قوانین آزمایشی است؛ ولی مگر میتوان بودجه کشور که برای یک سال بسته میشود را در ردیف قوانین آزمایشی قلمداد کرد؟
تصور میشود که بودجهای به این شکل و پنهانی و مرموز؛ بر مشکلات کشور میافزاید و نمایندگانی که تفویض اختیار کردهاند و کمیسیون تلفیق بنای بدعتی را نهادهاند که از این پس مردم در چنین تفکر و اقدامی نادیده گرفته خواهند شد.
چنین مجلس فرمایشی هم نباشد، بهتر است؛ سران و گروهی خاص بنشینند، هرچه خواستند انجام دهند.
کمیسیون تلفیق بازیچه خیالپردازی بخشی از حاکمیت شده و هیچگاه اختیاری از خود نداشته است. برای تائیدیه گرفتن، خانه ملت را تعطیل کردهاند.
آیا امروز میتوان گفت مجلس در راس امور است؟ یا باید گفت کمیسیون تلفیق در راس اجرای امور دیگرانی غیر از مردم است؟!
راهبرد