گروه استان ها و شهرستان ها/
نامه ی انتقادی زیر توسط یکی از فرهنگیان تهرانی برای صدای معلم ارسال گردیده است .
این رسانه آمادگی خود را برای انتشار توضیح و پاسخ مسئولان اعلام می کند .
گروه اخبار/
جمعی از آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی تجمع سه روزه ای را از اول تیرماه در برابر مجلس شورای اسلامی برگزار کردند .
این افراد خواهان حذف آزمون ورودی به دانشگاه فرهنگیان هستند .
این آموزش دهندگان بر این باورند در این مورد با آنان با تبعیض و بی عدالتی برخورد شده و چرا سه گروه دیگر متقاضی استخدام در آموزش و پرورش باید از این امر مستثنی شوند ؟
اول تیر سه تن از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در میان آموزش دهندگان معترض حاضر شده و سخنرانی کردند .
عضو مجمع نمایندگان استان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی از تدوین طرح دوفوریتی اصلاح قانون جذب نیروهای نهضت سوادآموزی با امضای حداقل ۱۵۰ نماینده خبر داد.
احمد مرادی با اشاره به اعتراض برخی نیروهای نهضتی به بند اول قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمان حقالتدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی، اظهار داشت: براساس این بند، نیروهای نهضتی که چندین سال سابقه در آموزش و پرورش دارند نیز باید مانند افرادی که هیچ سابقهای ندارند، آزمون بدهند.
عضو مجمع نمایندگان استان هرمزگان در مجلس با تأکید بر اینکه آموزش و پرورش باید سابقه این معلمان برای جذب آنها در نظر گیرد، افزود: طرحی در مجلس برای تسهیل جذب نیروهای نهضتی سابقهدار در آموزش و پرورش تدوین شده که به امضای حدود ۱۵۰ نماینده مجلس رسیده است.
به گفته مرادی آزمون ورودی برای نیروهای نهضتی سابقهدار که مقرر بود در تیرماه برگزار شود، لغو یا به تأخیر خواهد افتاد.
وی اضافه کرد: در حال حاضر برای جذب نیروهای سابقهدار نهضتی بار مالی در قانون بودجه دیده شده و میتوان آنها را با برگزاری یک دوره آموزشی در دانشگاه فرهنگیان به روزرسانی کرد.
« شاپور محمدزاده » رئیس سازمان نهضت سوادآموزی به تسنیم می گوید :
" این آزمون فعلاً همچنان برقرار است و در حال مذاکره هستیم البته تا به امروز سه بار آزمون را به تأخیر انداختیم و با مجوز ستاد ملی کرونا قرار شد آزمون در 20 تیر ماه برگزار شود.
اگر بتوانیم باز هم آزمون را به عقب میاندازیم اما فعلاً زمان برگزاری 20 تیر است.
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به اعتراض نمایندگان مجلس به برگزاری آزمون برای استخدام آموزشیاران نهضت سوادآموزی متذکر شد: به نمایندگان مجلس اعلام کردم برگزاری آزمون تکلیفی است که مجلس به گردن وزارت آموزش و پرورش گذاشته و هر چه زودتر آن را برگزار کنیم به نفع افراد است چرا که سریعتر تعیین تکلیف شده و برای طی دوره آموزشی به دانشگاه فرهنگیان معرفی میشوند در نهایت زودتر هم به استخدام آموزش و پرورش در میآیند.
اگر آزمون بی عدالتی است باید بگویم که مصوبه مجلس است. مجلس در قانون سال 97 در بند یک دو گروه یعنی معلمان حق التدریس و پیش دبستانیها را از آزمون معاف کرد و در بند 2 اعلام کرد، آموزشیاران نهضت سوادآموزی باید آزمون بدهند. شاید اگر من بودم میگفتم چرا باید بین این دو گروه تفاوت باشد و عدهای آزمون بدهند؟ به هر حال مجلس این قانون را مصوب کرده است و اگر ما آن را اجرا نکنیم متخلف هستیم.
وی درباره ظرفیت استخدام آموزشیاران نهضت سوادآموزی عنوان کرد: هر فردی 50 درصد نمره قبولی را بیاورد پذیرش میشود. برای استخدام قبولشدگان دو سال بیشتر فرصت نداریم و تا پایان برنامه ششم توسعه باید آنها را استخدام کنیم؛ وقتی میگوییم افراد باید 50 درصد نمره را برای قبولی کسب کنند به زبان سادهتر به این معناست که باید از 20 نمره 10 را بگیرند.
پیش تر ، مدیر مسئول مرکز برگزاری آزمون های جهاد دانشگاهی در گفت و گو با صدای معلم گفته بود : ( این جا )
" چیزی که در مورد آزمون مصوب شده و وزارت آموزش و پرورش هم تصمیم گیرنده هست بر این است که آزمون را قطعا برگزار کنند و بر اساس همین آزمون که تکلیف قانونی آن ها و از مصوبات مجلس هست ، باید برگزار شود و بر اساس همین امر استخدام انجام شود.
آشنا تاکید کرده بود :
از نظر ما کسی اصلا نباید نگرانی داشته باشد . برای اینکه بزرگترین مزیت این آزمون برایشان این است که در این آزمون با هم رقابت نمی کنند . در آزمون های دیگر همیشه تعداد قبولی ها از قبل مشخص است. یعنی مثلا فرض کنید ما آزمون ششم استخدامی کشور را که برگزار کردیم ، حدود 4 هزار نفر قرار است استخدام شوند . 240 هزار نفر در کل کشور ثبت نام می کنند و آخر سر مشخص است که چه تعداد از این 240 هزار نفر باید انتخاب شوند . آن هم با این نمرات.
در این آزمون اگر همه ی این شرکت کنندگان بالای 50 را بیاورند می توانند به مرحله ی بعد بروند."
پرسش « صدای معلم » آن است که چرا از ابتدا میان 4 گروه متقاضی استخدام تفاوت قائل شده اند ؟
مبنای کارشناسی و منطقی این تصمیم و مصوبه چه بوده است ؟
پایان پیام/
شنیده ها حاکی از آن است که اداره بازرسی تحت امر اداره کل جهت بررسی اسناد مالی اداری به باشگاه فرهنگیان شماره دو مراجعه نموده است. چنانچه معلمان را محرم می دانید و قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات را به رسمیت می شناسید، گزارشی از وضعیت باشگاه به فرهنگیان ارائه نمایید.
آیا کسری بیست میلیارد و هشتصد و پنجاه میلیون ریالی آن در زمان مدیریت اسبق باشگاه که از هم حزبی های جنابعالی است صحت دارد؟ چه اصراری وجود دارد که حتما در غیاب دیگر صاحبان رستوران امیران واقع در معالی آباد، یکی دیگر از صاحبان این رستوران، مدیریت باشگاه را بر عهده بگیرد؟
عمر مدیریت مدیر قبلی باشگاه سه ماه بود چه دلیلی منطقی در عزل ایشان وجود داشت؟
بی توجهی نسبت به دیگر مراکز درآمدزای اداره کل آموزش و پرورش و توجه به باشگاهی که شائبه تخلف در دوران مدیر سابق وجود دارد، مشکوک است.
لطفا رفع شبهه بفرمائید.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
بدواً باید اذعان داشت که مهمترین عامل جاودانگی صمد بهرنگی (معلم روستاهای محروم آذربایجان) قبل از نوشته های آتشین و تهییج کننده اش، مشی زندگی، ساده زیستی و واقع بینی اوست.
مهمترین شاهکار صمد در حیات کوتاه و پرماجرایش (قبل از نگارش ماهی سیاه کوچولو) با مردم بودن و به خاطر مردم زیستن است.
مرگ مشکوک و مه آلود وی آخرین بخش از پازل جاودانگی اوست.
معلمی تبعیدی و تنبیهی در اعماق
محروم ترین روستاهای ایران، به جای وادادگی و افسردگی با انگیزه و انرژی مضاعفش شوق زیست آگاهانه را بی هیچ منتی به کلاسهای درسش پمپاژ می کند و با پای پیاده رنج حمل کتابها را به دوش کشیده و رایگان در دسترس دانش آموزانش می گذارد.منبع الهامش مردم عادی کوچه بازار و روستاییان ساده دل و دانش آموزان پاک سرشتش می باشند.
صمد بدون اینکه ژست روشنفکری بگیرد به دل توده می زند و با زبان ساده و بهره گیری از تمثیلات و استعاره های نغز بومی به بیان مشکلات و معضلات جامعه پیرامونی خود همت می گمارد. وی به عنوان معلمی دلسوز، آگاه و قهار بدون در نظر گرفتن منافع شخصی، فداکارانه دست به تربیت دانش آموزان شجاع و اندیشمند می زند.
بهرنگی به شاگردانش عشق می ورزد و حقوق ماهیانه اش را صرف خرید کتاب (غذای روح و روان) می کند. وصف صمد را بهتر است از زبان بزرگان مرور کنیم:
مفتون امینی شاعر پرآوازه معتقد است که صمد به دانش آموزانش بیشتر از پدر و مادرهایشان محرم بود.
علی اشرف درویشیان نویسنده چپ گرا می گوید بعد از مرگ صمد بهرنگی در سال ۱۳۴۷ کوشیده است تا راه او را ادامه دهد.
ولی صمد بهرنگی را باید در آینه نویسنده و شاعر بزرگ غلامحسین ساعدی جست و جو کرد:
"کار ادبی و هنری برای صمد وسیله ای است برای رسیدن به هدف بزرگش.
در همه قصه ها و مقاله ها ساده و صمیمی با مردم عادی و شاگردانش حرف می زد. صمد تاریخ تولد و مرگ ندارد. برای او نمی شود شرح احوال و تراجم ترتیب داد. مرگ او همان قدر باور نکردنی ست که زندگی اش.
او تمام مدت در حال یاد گرفتن و یاد دادن بود و شاهکار او زندگی اش بود.
صمد کوهی بود با بدنی همچون کاه، قدرتی عظیم در بدنی لاغر.
کسانی که دستخوش هر بادند و مثل آب خوردن وجدان خود را اجاره می دهند از این که صمد به هیچ روی فریفته پول و مقام نشد متحیرند.
چناری که به طوفان سر خم نکرد و به تبری شکست. مردی که نخواست در خوشی های تهران غرق شود و در آبهای ارس غرق شد..."صمد از ۱۸ سالگی به عنوان معلم وارد آموزش و پرورش شد و تا ۲۸ سالگی نبردی بی امان با جهالت و خرافات رایج زمانه ترتیب داد و در عمر کوتاهش علاوه بر تربیت دانش آموزان شجاع و اندیشمند، صدها کتاب، مقاله، داستان و ترجمه از خود به یادگار گذاشت.
از آثار پرشمارش ماهی سیاه کوچولو شهرتی عالم گیر داشته و کتاب "کندوکاو در مسائل تربیتی ایران" شاید از بهترین و واقع بینانه ترین کتب در نوع خود باشد.
آثار صمد به طور کلی شامل:
قصه های کودکان* تلخون و چند قصه دیگر
* بینام
* اولدوز و کلاغ ها
* اولدوز و عروسک سخنگو
* کچل کفتر باز
* پسرک لبو فروش
* افسانه محبت
* ماهی سیاه کوچولو
* پیرزن و جوجه طلاییاش
* یک هلو هزار هلو
* ۲۴ ساعت در خواب و بیداری
* کوراوغلو وکچل حمزه
* کلاغها، عروسکها و آدمها
کتاب های غیرداستانی
* کند و کاو در مسائل تربیتی ایران
* الفبای فارسی برای کودکان آذربایجان
* مجموعه مقالهها
* انشا و نامه نگاری برای کلاسهای ۲ و۳ دبستان
* آذربایجان در جنبش مشروطه
افسانه ها و فرهنگ مردم
* افسانههای آذربایجان
* تاپماجالار، قوشماجالار
ترجمهها
* ما الاغها!
* دفتر اشعار معاصر از چند شاعر فارسی زبان
* خرابکار
* کلاغ سیاهه
* پسرک روزنامه فروش
صمد جاودانه شد
امروزه چقدر جای صمدها در آموزش و پرورش بیمار ما خالیست!
بدون شک اگر صمد عمر طبیعی شصت و هفتاد ساله طی می کرد، الان یکی از بزرگترین نویسندگان و روشنفکران تاریخ ایران تلقی می شد.
به هر حال صمد همانند ماهی سیاه کوچولویش با مرگی افسانه ای جاودانه شد.
خود در این خصوص می گوید:
"مرگ خیلی آسان می تواند الان به سراغ من بیاید... مهم اینست که زندگی یا مرگ من چه اثری در زندگی دیگران داشته باشد
"سال ۷۲ در سالمرگ صمد این شعر ساده و صمیمی را به یادش زمزمه کرده ام:
* ائل مشعلی
ائل مشعلی معلم
جنت گولو معلم
سن باشیمین تاجیسان
ائل بولبولو معلماوجا - اوجا اوچارسان
جهالتدن قاچارسان
قارانلیق دونیالارا
قیزیل پرده آچارسانمدرسه لر دوزلدی
آی ایشیغی گؤزلدی
دان اولدوزو گؤروندو
گئجه گوندوزه گلدیمحبتین نمی سن
اوشاق لار همدمی سن
طوفانلی دریالاردا
نجات وئرن گمی سنچشمه لرین سریندی
محبتین دریندی
آللاه سندن راضی دی
بهشت سنین یئریندی
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه اخبار/
در پی درج گزارش « صدای معلم » با عنوان " پرسش اساسی این است که فلسفه وجودی این پژوهشگاه چیست ؟ و اساسا چرا باید از " استقلال " این واحد پژوهشی دفاع کرد ؟ رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش به " صدای معلم " پاسخ دهد که در حوزه عمومی چه کاری برای اجرای اصل مدرسه محوری و دفاع از جایگاه و کیان مدرسه همانند سایر کشورها انجام داده است ؟ از سوی دیگر ، اعضای هیات علمی این پژوهشگاه که درجات و رتبه های مطابقت یافته با استاندارهای وزارت علوم را دارند چرا " سکوت " را پیشه ی خود کرده اند ؟ "
نقش پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در روزهای کرونا و سندرم تعطیلی مدارس چه بوده است ؟! ( ابن جا ) ؛ " پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش " جوابیه تفصیلی برای صدای معلم ارسال کرده است .
ضمن سپاس از پاسخ گویی ، عین جوابیه به شرح زیر است .
گروه گزارش/
نخستین نشست رسانه ای « زهرا مظفر » مدیر کل ارزیابی عملکرد و پاسخ گویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش پس از گذشت 13 ماه از انتصاب ایشان در سالن جلسات معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع برگزار گردید .
خانم مظفر بر خلاف سایر نشست های معمول رسانه در این وزارتخانه که با تاخیر برگزار می شود دو دقیقه زودتر در محل نشست حضور یافت اما نشست رسمی با 15 دقیقه تاخیر آغاز گردید .
علت تاخیر دیر رسیدن قاری برای تلاوت آیاتی چند از قرآن کریم بود .
مجری جلسه که سمت مسئولیت روابط عمومی این اداره کل را نیز بر عهده دارد مطابق روال معمول از خبرنگاران خواست که فقط یک پرسش مطرح کنند در حالی که در نشست رسانه ای « جواد حسینی » رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی هیچ گونه محدودیتی از سوی رئیس این سازمان علی رغم تذکرات مجری جلسه اعمال نشد .
مدیر کل ارزیابی عملکرد و پاسخ گویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش به مدت 28 دقیقه به ارائه دیدگاه های خود پرداخت هر چند محتوای غالب سخنان ایشان را تخلفات و شکایات در جریان " ثبت نام مدارس " تشکیل می داد .
مظفر در سخنان خویش به دفعات از عبارت " مقام عالی وزارت " استنفاده کرد .
« مریم عابدینی » از خبرگزاری فارس به شیوه ارتباط و تعامل خانم مظفر با خبرگزاری اش انتقاد کرد و گفت :
حقیقت نمی خواستم سوالی بپرسم . دلیلش اعتراضم بود . از زمانی که منصوب شدید ارتباط شما با رسانه ها نسبت به زمانی که در دفتر فرهنگی هنری بودید خیلی کم شده است .
ما باید در این نشست پاسخ بگیریم . اگر قرار باشد ما سوال کنیم و شما سکوت کنید و جواب هم نگیریم و نتوانیم نسبت به پاسخ شما هم اعتراض کنیم دیگری نیازی به این گونه نشست ها نیست .
ما باید بتوانیم پرسش های مردم را مطرح کنیم و شما هم پاسخ بدهید . اگر ما نتوانیم قانع شویم نمی توانیم مخاطبان خود را قانع کنیم .
مظفر در پاسخ به خبرگزاری فارس گفت هر کدام را قانع نشدید بفرمایید تا توضیح دهم .
نگفتم فرصت ندارید . گفتم این فرصت برای همه خبرنگاران فراهم شود وگرنه هیچ گاه شما شخصا مطالبه مصاحبه نداشتید که ما امتناع کنیم .
من اولین بار است که شما را می بینم . با بنده هیچ تماسی نداشتید .
یا باید حضوری می آمدید و یا تلفنی .
عابدینی گفت که مکرر تماس داشته اما موفق نشده است .
مدیر کل ارزیابی عملکرد و پاسخ گویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش ادامه داد با من تماس های مکرری نداشته اید چون من آدمی هستم که حضور ذهنم خیلی خوب است .
مثلا خانم امیر قهرمان از تسنیم مرتب با من تماس می گیرد و امروز نیست و من همیشه با ایشان گفت و گو می کنم و آقای ذوالفقاری شاهدند اما شما نه . یا شماره شما را ندارم و...
اگر بشناسم و پاسخ ندهم اصلا امکان ندارد !
حتی شما یک پیام هم می دادید روش من به این شکل است که هر کسی به من پیام بدهد با او تماس می گیرم .
نشست خبری به این صورت است که روابط عمومی هماهنگ می کند و این اولین بار است که هماهنگ کرده است .
رسانه های مختلفی که خواسته اند حضوری و یا تلفنی با من صحبت کنند هیچ ممانعتی نبوده است و من با آن ها گفت و گو کرده ام .
یا من تماس گرفته ام و یا دفتر تماس گرفته است .
من استقبال می کنم . "
مظفر در ادامه گفت که در یکی از مدارس 600 میلیون تومان از اولیا گرفته شده بود که با پی گیری این اداره کل پول ها به تک تک اولیا عودت داده شد و به یکی از خبرگزاری ها اعلام شد .
ابوئی خبرنگار از صدا و سیما هم ضمن انتقاد از عملکرد این اداره کل گفت که چرا فقط به یکی از خبرگزاری ها گفته شده است ؟ ما افکار عمومی هستیم .
در مورد تخلفات شهریه در مدارس ، والدین حاضر نیستند که جلوی دوبین اعلام کنند چون گوشت بچه هایشان زیر دندان آن مدیر مدرسه ای هست که می خواهد درس بخواند .
شما چقدر نظارت نامحسوس دارید و چقدر خودتان سر زده اید ؟
این که ما یک سامانه بگذاریم که در مورد آدرس آن درست اطلاع رسانی نشود خیلی جالب نیست .
مظفر گفت که سال گذشته ما سی و نه هزار و چهارصد و هشتاد و شش بازدید داشتیم .
در تابستان بیست و هشت هزار و پانصد و سی و چهار بازدید داشته ایم .
ثبت شکایات بیش از چهارده هزار مورد بوده است .
بیش از 1000 مورد ارباب رجوع حضوری داشته ایم .
ابوئی گفت چرا در مورد این همه مدارس غیرانتفاعی که شهریه اضافه گرفته اند ، تخلف کردند و برخورد هم کردید و پول را هم پس گرفتید چرا نباید اسامی آن ها اعلام شوند ؟
چقدر باید حاشیه امن برای فرد وجود داشته باشد که تخلف 600 میلیونی کند و اسم او را نگوییم و بگوییم آبرویش می رود ؟!
مظفر در پاسخ گفت که مدرسه جایگاه حقوقی دارد و حرمت آن مثل امام زاده است و باید حفظ شود .
اگر کسی مثل بنده آن جا مدیر هست و خطایی می کند ، اگر اسم من منتشر شود این را نه عرف و نه دین و شرع می پسندد .
اگر هم آن جایگاه حقوقی یعنی آن مدرسه دچار خدشه شود این هم پسندیده نیست .
ابوئی گفت مدیری که تخلف کرده و محرز شده است اسمش نباید اعلام شود که شانش حفظ شود ؟
مظفر گفت ایشان از مدیریت عزل شد و به مدرسه رفت و " معلم " شد . پول ها از او گرفته شد .
چه لزومی دارد که کل کشور اسم آن فرد را بدانند ؟
مطمئن باشید اگر گزارشی به ما برسد . این را با اطمینان 100 درصدی می گویم ... مگر آن که شرایط قانونی این اجازه را به ما ندهد .
از 3 خرداد که این جا من مستقر هستم امکان ندارد گزارش و یا شکایتی به ما برسد و تا به نتیجه نرسیده باشد از آن صرف نظر کنیم .
هیچ گزارش بایگانی شده ای نداریم .
من باید برای مردم و به خاطر رضایت خدا پاسخ گو باشم و این را انجام دهم .
قرار نیست اسامی اعلام شوند . خیلی از این ها قرار بوده پست بگیرند ، نگرفتند و از جایگاه خود عزل شدند .
این اتقافات خوبی است که افتاده است .
ابوئی گفت که چون اطلاع رسانی نمی شود ، آموزش و پرورش همیشه متهم است که برخورد نمی کند و یا زورش نمی رسد ...
مظفر گفت که اصلا این گونه نیست .
بخشنامه " استرداد وجه " برای اولین بار رفته است .
مقاومت هایی وجود داشت اما به ثمر رسید .
ما خواستیم والدین را وارد این سامانه کنیم .
والدین ارزیاب ما هستند . والدین باید ارزیابی کنند که چقدر از کارهای ما درست است .
برای آن احترام قائل هستم .
با والدین نگاه مقابله ای نداریم .
در همه دستگاه ها تخلف وجود دارد اما آیا در همه دستگاه ها می روید و فرد متخلف را معرفی می کنید ؟
ضمن آن که این جا دستگاه تعلیم و تربیت است . تربیت در اولویت است . ما باید به بچه ها یاد بدهیم که هر چیزی را منتشر نکنند .
ما وظیفه مان برخورد قانونی تا حصول نتیجه است .
اما شان افراد رعایت می شود . برخورد صورت می گیرد اما اسم افراد اعلام نمی شود .
فکر نمی کنم به لحاظ شرعی و قانونی محل ایراد باشد .
شما رسانه ها مصداقی گزارش کنید و به خود شما پاسخ می دهیم .
در این نشست زمانی که نوبت به برخی از خبرگزاری ها می رسید اعلام می کردند که ما سوال اختصاصی داریم !
این مدتی است که در نشست های رسانه ای باب شده است در حالی که این گونه نشست ها عمومی است و افکار عمومی باید در جریان همه مسائل قرار بگیرند .
دومین رسانه برای طرح پرسش ، « صدای معلم » بود .
مدیر صدای معلم در بخشی خطلب به مدیر کل ارزیابی عملکرد و پاسخ گویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش گفت :
" پرسش این است با توجه به آن که عضویت در شبکه شاد مطابق اعلام وزارت آموزش و پرورش " اجباری " نیست ، چرا باید آزمون به صورت غیرحضوری اعلام گردد ؟
مبنای قانونی و مستندات حقوقی وزارت آموزش و پرورش برای برگزاری غیرحضوری امتحانات چیست ؟
اگر قصد دارید به سخنان وزیر آموزش و پرورش استناد کنید باید گفت :
ماده 4 از قانون تشکیل شورای عالی آموزش و پرورش به صراحت می گوید :
" هیچ یک از مقررات آموزشی و پرورشی کشور که با وظایف شورای عالی آموزش و پرورش مربوط است ، قبل از تصویب در شورا رسمیت نخواهد یافت .
ماده 5 از همین قانون می گوید :
" مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش در حدود اختیارات قانونی شورا برای موسسات ذی ربط لازم الاجراست . این مصوبات پس از تایید رئیس شورا ، توسط دبیر کل به موسسات مربوط ، ابلاغ خواهد شد . "
بند 8 از ماده 6 این قانون به " تصویب آیین نامه ها و مقررات امتحانات مدارس " اختصاص دارد .
آیا برای این حرف هایی که زده اید و جامعه را به " شکایت " ترغیب کرده اید این مراحل و فرآیند قانونی طی شده است ؟
ممکن است بگویید وزیر آموزش و پرورش به استناد مصوبات " ستاد ملی مبارزه با کرونا " این دستور را صادر کرده است .
پرسش من این است که آیا این ستاد خودش جایگاه قانونی و حقوقی دارد ؟
آیا اصل " سلسله مراتب قوانین " مقدم بر سلسله مراتب اداری توسط شما ، وزیر و سایر مسئولان رعایت شده است ؟"
مدیر کل ارزیابی عملکرد و پاسخ گویی به شکایات وزارت آموزش و پرورشدر پاسخ گفت :
این که شما می گویید قوانین نداشتیم و زیرساخت ها فراهم نبودند کاملا درست و متین اشاره می کنید و الان دستور کار وزارت آموزش و پرورش برای سال جاری این است که مصوبات اصلاحی را از شورای عالی آموزش و پرورش در راستای آموزش مجازی هم شرح وظایف معلمان ، هم شرح وظایف دانش آموزان ، مدیر مدرسه و تمامی بخشنامه ها و دستور العمل ها از جمله آیین نامه اجرایی مدارس و مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش که تا الان اشاره ای به آموزش های مجازی نداشت این بستر را فراهم کنند و این مصوبات برای سال آینده اخذ کنند و این به معنای آن نیست که آموزش و پرورش صبر می کرد و چون مصوبات قانونی ندارد ، هیچ اقدامی انجام ندهد و وارد آموزش مجازی نشود و آموزش را تعطیل کند که این ضررش جبران ناپذیر بود .
چرا که ما زمان مان محدود بود .
از مهر آینده هم باید سال تحصیلی جدید آغاز می شد...
مشروح این پرسش و پاسخ در صدای معلم منتشر می شود .
پایان گزارش/