صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

دشمنان دارالفنون چه کسانی بودند و چرا انسان مدرن در ایران تربیت نشد

نبض توسعه در هر جامعه در مراکز آموزشی می تپد و معیار سنجش نیز آنجاست اما ما ایرانیان هنوز اهمیت آن را در نیافته ایم.

امیرکبیر دارالفنون را حتی دو سال زودتر از دارالفنون ژاپن تاسيس کرد اما پس از کشته شدنش، آن دارالفنون که قرار بود انسانِ جدیدی تربیت کند به چنان وضعی افتاد که به قول بیهقی می خواهم در زیر «قلم را لختی بر وی بگریانم»...

دشمنان دارالفنون چه کسانی بودند و چرا انسان مدرن در ایران تربیت نشد

اولین مسئله، درایت امیرکبیر در برگزیدن اساتید آن بود که از اتریش آورده بود . به خاطر نفوذ دیرین دو کشور استعماری روسیه و انگلیس، امیر از نیروی سومی استفاده کرد که بی‌طرف بود و دارای پیشینه استعماری نبود یعنی اتریش.

این زمان دسیسه ها بر علیه امیر آغاز شده بود که ناخرسندی و خشم روحانیون نیز به خاطر استخدام معلمین خارجی اضافه شد.

معلمان اتریشی وقتی به ایران رسیدند که ده روز قبل از آن، امیر مغضوب و در فین کاشان کشته شده بود.

دشمنان دارالفنون چه کسانی بودند و چرا انسان مدرن در ایران تربیت نشد

دكتر پولاك یکی از اساتید اتریشی مى‌نويسد:

«در ۲۴ نوامبر ۱۸۵۱ به تهران رسيديم . پذيرايى سردى از ما شد، احدى براى تهنيت به استقبال ما نيامد و به زودى آگاه شديم كه صحنه در اين فاصله به زيان ما تغيير كرده ؛ چند روزى پيش از ورودمان، اميركبير در اثر توطئه‌هاى داخلى دربار دچار بی مهرى شاه شده بود...»

دشمنان دارالفنون چه کسانی بودند و چرا انسان مدرن در ایران تربیت نشد

موانع بی شماری در مقابل دارالفنون بود: قرار بوده انسان مدرن از آنجا بیرون بیاید و ایرانِ ویران را به قول امین الدوله، مدرن کند...

برجسته ترین مخالف، خود میرزاآقاخان نوری بود . چون دشمن امیر بود پس از مرگ امیر جانشین او شده می کوشید تمام آثار امیر را نابود کند.

انگلیسی ها نیز مخالف دارالفنون بودند چون معلمانش اتریشی بودند حتی سرهنگ شیل انگلیسی به شاه توصیه می کرد دارالفنون را ببندد چون به ضرر سلطنتش است.

نیروهای سنتی نیز سرسختانه مخالف دارالفنون بودند چون آن را مروج تجدد و فرهنگ غربی می دانستند.

دشمنان دارالفنون چه کسانی بودند و چرا انسان مدرن در ایران تربیت نشد

طرفداران پزشکی سنتی نیز که شغل خود را در خطر می دیدند پس به لشکرِ مخالفین پیوستند چون دارالفنون، پزشکی اروپایی را آموزش می داد . اینها باعث شد در کلاس های پزشکی دارالفنون، مدتها تنها به تدریس نظری اکتفا کرده و از ترس تکفیر شدن از هر گونه کالبد شکافی پرهیز نمایند و همین باعث شد پیشرفتی نکند اما خوشبختانه در ۱۲۳۲ش یکی از بیگانگان مسیحی به طرز مشکوکی درگذشت و بازماندگانش براینکه علت مرگش را بدانند از دکتر پولاک خواستند کالبدشکافی کند و اولین کالبدشکافی توسط او و شاگردان دارالفنون صورت گرفت.

البته این مخالفت ها تنها مختص رشته طب نبود ؛ برخی رشته های دیگر نیز بودند مانند اجرای تئاتر!

دشمنان دارالفنون چه کسانی بودند و چرا انسان مدرن در ایران تربیت نشد

تالار تئاتر به خاطر عقايد دينى متروك مانده فقط گاهی نمايش هاى خصوصى براى شاه و رجال دولت به وسيله «لومر» فرانسوى، معلم موزيك و مزين الدوله (نقاش باشى) در آن اجرا می شد که پس از چندى به جاى تئاتر نمازخانه‌ شد.

سرانجام دارالفنون، این یادگار بی همتای امیر به وضعی افتاد که جان کلام را «فورو كاوای» ژاپنی که سی سال بعد در ۱۸۸۰ ، از آن دیدن کرده بر زبان رانده!

او می نویسد:

«اتاق سوم، كلاس جغرافيا بود . معلم فرانسوى درس جغرافيا می داد. معلم از شاگردى كه درجه سرهنگی داشت خواست كه نقشه‏ آسيا را روى تخته‏ سياه بكشد و به من اجازه داد از او پرسش كنم. نقشه ای که كشيد نادرست بود.

دشمنان دارالفنون چه کسانی بودند و چرا انسان مدرن در ایران تربیت نشد

پرسيدم كوه هاى كونلون كجاست؟ نمی دانست.

پرسيدم مملكت كره كجاست و او به جايى در حدود كانتون چين اشاره كرد.

در اين وقت، معلم جغرافيا خواست كه درباره محلى نزديك به ايران از او بپرسم. پس درباره طول و عرض جغرافيايى تهران سؤال كردم ؛ باز نتوانست جواب بدهد.

فهميدم كه اطلاع او در حد شاگرد دبستانى بى ‏دانشى است.»
(سفرنامه فورو كاوا...ص۱۰۴)

دشمنان دارالفنون چه کسانی بودند و چرا انسان مدرن در ایران تربیت نشد

پس، فورو كاوا که سرگرد بود از سرهنگِ ایرانی در مورد تهران سئوال می کند و او نمی داند!

قرار بوده انسان مدرن از آنجا بیرون بیاید و ایرانِ ویران را به قول امین الدوله، مدرن کند...

نیم قرن پس از مرگ امیر و احداث دارالفنون در دو کشور، مخبرالسلطنه که از ژاپن دیدن کرده و همه‌ جا با راهن و كشتى به راحتی سفر کرده بود وقتی به انزلی می رسد دچار اندوه می گردد که چگونه از انزلی به تهران برسد!

«كالسكه هاى شكسته، اسب هاى وامانده، چپرخانه‌ هاى خشك و خالى»

دشمنان دارالفنون چه کسانی بودند و چرا انسان مدرن در ایران تربیت نشد

و وقتی به حضور مظفرالدین شاه می رسد می نویسد:

«در فرح‌ آباد جرگۀ معتاد دور شاه را گرفته همه روى زمين نشسته، مجلس به مزاح مي گذرد، از من پرسيدند پسر بحرينى بدگل ‌تر است يا ژاپنى‌ها...؟

مي بايست عرض كرد كه به بدتركيبى او در ژاپن نديدم كه تفريحى بشود! ببين تفاوت راه از كجاست تا به كجا...»!

دشمنان دارالفنون چه کسانی بودند و چرا انسان مدرن در ایران تربیت نشد

به دوران احمدشاه که می رسیم خزانه چنان تهی بود که دولت حتی توانایی پرداخت حقوق معلمان دارالفنون را نداشت.  در ۱۲۹۳ شش ماه بود حقوق نگرفته و برای مطالبه حقوق معوقه اعتصاب کردند ولی پس از ۲۰ روز دست خالی به کلاس ها بازگشتند زیرا دولت به آنها حواله داده بود که بروند سه هزار آجر کهنه از یک ساختمان دولتی در خیابان جلیل‌ آباد بردارند و خودشان بفروشند!

قرار بوده انسان مدرن از آنجا بیرون بیاید و ایرانِ ویران را به قول امین الدوله، مدرن کند...

( کانال نویسنده )


دشمنان دارالفنون چه کسانی بودند و چرا انسان مدرن در ایران تربیت نشد

منتشرشده در پژوهش
دوشنبه, 26 اسفند 1403 20:50

رفاهیات سپینو برای معلمان ؟!

اردبیل

منتشرشده در نامه های دریافتی

گروه اخبار/

 گزارش صدای معلم در مورد یک ماه پاداش معلمانی که استمرار خدمت دادند و خلف وعده وزارت آموزش و پرورش

تعدادی از معلمان در پیام های مکرری که به « صدای معلم » ارسال کرده اند خواهان عمل به وعده وزارت آموزش و پرورش در مورد یک ماه پاداش معلمانی که استمرار خدمت دادند شدند .

چهارشنبه ۲۴ مرداد ماه بود که علی فرهادی سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در یک نشست خبری البته بدون دعوت از « صدای معلم » چنین بیان کرد : ( این جا )

« هرکدام از فرهنگیان بازنشسته که داوطلب استمرار خدمت هستند و یا معلمانی که در شهریور امسال بازنشسته می شوند ، داوطلب استمرار خدمت و بازنشستگی خود را یک سال عقب بیاندازند، ۱۳ ماه حقوق می گیرند » .

یکشنبه 16 دی ماه در نشست خبری علی فرهادی سخنگوی وزارت آموزش و پرورش که در یک مدرسه ابتدایی در دورترین نقطه جنوب شرقی تهران در بلوار ابوذر برگزار گردید ؛ این موضوع یکی از پرسش های « صدای معلم » بود . ( این جا )

مدیر صدای معلم به وعده اعطای یک ماه پاداش حقوق توسط ایشان به معلمانی که استمرار خدمت داده اند اشاره کرد .

گزارش صدای معلم در مورد یک ماه پاداش معلمانی که استمرار خدمت دادند و خلف وعده وزارت آموزش و پرورش

فرهادی با صراحت بیان کرد که این مبلغ به آن دسته از معلمان پرداخت خواهد گردید . ( این جا )

اکنون در روزهای پایانی اسفند 1403 خبری از تحقق وعده های وزارت آموزش و پرورش نیست .

***

بخشنامه پاداش به معلمان دارای استمرار خدمت

مجوز پرداخت یک ماه پاداش به معلمان دارای استمرار خدمت و پرداخت یک ماه اضافه‌کار به معلمان دارای اضافه تدریس

(بخشنامه شماره ۷۰۰/۲۵ مورخ ۱۴۰۳/۰۶/۰۵ معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش)

مدیران محترم آموزش و پرورش استان

با سلام و احترام

به منظور استفاده بهینه و حداکثری از ظرفیت‌های همکاران شاغل برای تأمین کسری نیروی انسانی مورد نیاز برای بازگشایی مدارس در اول مهرماه ۱۴۰۳ مراتب زیر که حسب تصمیمات و توافقات در جلسه مشترک با سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی کشور اتخاذ و مطابق نامه شماره ۸۰۸۱۱ تاریخ ۱۴۰۳/۰۵/۲۷، این تصمیم توسط رئیس دفتر محترم رئیس جمهور به آموزش و پرورش و سازمان‌های مزبور ابلاغ شده است تا با بهره مندی از ظرفیت حق التدریس نیروهای شاغل در ساعات غیر موظف و همچنین استمرار خدمت همکارانی که در شرایط بازنشستگی اجباری تبصره ۲ ماده ۱۰۳ قانون مدیریت خدمات کشوری قرار نگرفته اند با مشوق‌هایی به شرح زیر برای جبران کسری نیروی انسانی اقدام شود خواهشمند است در این خصوص اقدامات لازم معمول دارند :

۱ - به معلمانی که علاوه بر ساعات موظف هفتگی در ساعات غیر موظف نیز تدریس نمایند. به ازای ۹ ماه تدریس غیر موظف، مطابق بندهای الف و ب زیر علاوه بر حق التدریس غیرموظف، یک نهم حقوق و مزایای آنان نیز به عنوان پاداش به صورت ماهانه پرداخت می‌شود.

الف - معلمانی که ماهانه ۸ تا ۷۹ ساعت تدریس غیر موظف دارند یک ماه حقوق و مزایای آنان تقسیم بر ۹ شود و حاصل آن تقسیم بر ۹۶ شود و در تعداد ساعات تدريس غير موظف ماهانه ضرب و حاصل آن به عنوان پاداش ماهانه پرداخت شود.

ب - معلمانی که ۸۰ ساعت و بالاتر تدریس غیر موظف ماهانه دارند. حقوق و مزایای آنان تقسیم بر ۹ شود و حاصل آن به عنوان پاداش ماهانه پرداخت شود.

 ۲- به آن دسته از معلمانی که در شرایط بازنشستگی اجباری تبصره ۲ ماده ۱۰۳ قانون مدیریت خدمات کشوری ۳۰ سال سابقه خدمت و ۶۰ سال سن برای مدرک کارشناسی و پایین تر و ۳۵ سال سابقه خدمت و ۶۵ سال سن برای مدرک کارشناسی ارشد و بالاتر قرار نگرفته اند، در صورت نیاز آموزش و پرورش و استمرار خدمت آنان یک ماه پاداش بر اساس آخرین حکم کارگزینی به عنوان مشوق پرداخت شود و حداکثر تا قبل از پایان اسفند دریافت دارند .

علی فرهادی

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش

پایان گزارش/


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

گزارش صدای معلم در مورد یک ماه پاداش معلمانی که استمرار خدمت دادند و خلف وعده وزارت آموزش و پرورش

دوشنبه, 26 اسفند 1403 15:23

خاطره: ماده‌ی خام انسان

 تعریف خاطره ماده‌ی خام انسان در صدای معلم  خاطره، نه یک شیء جامد، بلکه جریانی سیال است که در رگ‌های زمان جاری‌ست. انسان، جز مجموعه‌ای از این جریان‌های سیال چه دارد؟ خاطرات، ریشه‌هایی هستند که ما را به خاک گذشته پیوند می‌دهند و شاخه‌هایی که به سوی آسمان آینده قد می‌کشند. انسان‌شناسی، با نگاهی کاوشگر به این ریشه‌ها و شاخه‌ها می‌نگرد، به زیست‌شناسی تن، تاریخچه زندگی، زبان جاری در ذهن و فرهنگ تنیده در رفتار. در هر کدام از این ابعاد، خاطره حضوری بی‌چون و چرا دارد. خاطره، ماده‌ی خام انسان بودن است، همان چیزی که ما را می‌سازد، می‌شکند و دوباره سرپا می‌کند.

حافظه، انبار غبارگرفته‌ی گذشته نیست، بلکه کارگاهی پویاست که همواره در حال بازسازی و تفسیر است. هر لحظه، خاطرات جدید بر خاطرات کهنه افزوده می‌شوند، رنگ و بوی زمان را به خود می‌گیرند و در تار و پود هویت ما تنیده می‌شوند. این کارگاه، همان جایی‌ست که ما خود را می‌یابیم، همان جایی‌ست که معنای زندگی را جست و جو می‌کنیم.

بدون خاطره، انسان گویی در یک لحظه‌ی ابدی و بی‌معنا زندانی می‌شود، بی‌آنکه بداند از کجا آمده و به کجا می‌رود.

تعریف خاطره ماده‌ی خام انسان در صدای معلم

خاطره، همان ریسمانی‌ست که ما را به خودمان و به دیگران متصل می‌کند، همان چیزی که ما را انسان می‌سازد.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

تعریف خاطره ماده‌ی خام انسان در صدای معلم

منتشرشده در یادداشت

گروه گزارش/

اعتراض و انتقاد صدای معلم به وزارت آموزش و پرورش در مورد تعطیلی پایان سال و زودرس مدارس

اخبار و گزارش ها نشان می دهند که اکثریت مدارس – دخترانه و پسرانه – به صورت خودسر و آشکار از روز شنبه ( 25 اسفند ) و حتی پیش تر از آن تعطیل شده اند . پرسش « صدای معلم » آن است که تا کنون با چند مدیر ، معاون و یا معلم متخلف به علت نقض قانون « برخورد قانونی » شده است ؟

سابق بر این حتی در صورت تعطیلی کلاس ها اما عوامل اجرایی مدرسه مانند مدیر و معاون در محل کار حضور داشتند اما در حال حاضر و به واسطه شلختگی و بی حساب و کتاب بودن نظارت و ارزیابی در مدارس علنا بسته شده اند.

اعتراض و انتقاد صدای معلم به وزارت آموزش و پرورش در مورد تعطیلی پایان سال و زودرس مدارس

اعتراض و انتقاد صدای معلم به وزارت آموزش و پرورش در مورد تعطیلی پایان سال و زودرس مدارس

اعتراض و انتقاد صدای معلم به وزارت آموزش و پرورش در مورد تعطیلی پایان سال و زودرس مدارس

یکشنبه 19 اسفند ؛ علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش در چهل و یکمین جلسه شورای معاونین بر استمرار کلاس‌های درس تا آخرین روزهای پایان سال تأکید کرده  و می گوید :

«  نظام تعلیم و تربیت همواره از تعطیلی‌ها خسارت دیده است، از این رو انتظار می‌رود به هیچ وجه کلاس‌ها و مدارس در روزهای پایانی سال به بهانه‌های مختلف تعطیل نشود. این موضوع باید در قالب بخشنامه ابلاغی به مدیران استانی نیز اعلام شود » .

اعتراض و انتقاد صدای معلم به وزارت آموزش و پرورش در مورد تعطیلی پایان سال و زودرس مدارس

وقتی مسئولی حرفی می زند و یا بر دستورالعملی تاکید می کند  باید که به چگونگی اجرای آن نظارت داشته و با احدی تعارف نداشته باشد وگرنه کسی او را جدی نگرفته و وقعی به سخنان و مواضع او نمی نهد .

پرسش « صدای معلم » آن است که تا کنون با چند مدیر ، معاون و یا معلم متخلف به علت نقض قانون « برخورد قانونی » شده است ؟

وظیفه واحد بازرسی در آموزش و پرورش به صورت دقیق چیست و آیا بودن و نبودن آن توفیری برای آموزش و پرورش و فعالیت های آن دارد ؟

چگونه است که حراست وزارت آموزش و پرورش هنگام تعطیلی و یا اعتصاب در کلاس ها و مدارس به دلیل پی گیری مطالبات صنفی شدیدا با موارد برخورد می کند و برای عوامل و یا عاملان آن ها در هیات های تخلفات اداری پرونده سازی می کند ؛ اما در برابر این گونه تعطیلی های بی قاعده و سلیقه ای مدارس سکوت کرده است ؟

اعتراض و انتقاد صدای معلم به وزارت آموزش و پرورش در مورد تعطیلی پایان سال و زودرس مدارس

این گونه همراهی ها چه معنایی دارند ؟

و حتی در آخرین نمونه ؛ برگزاری یک نشست صنفی با حضور فرهنگیان را بر نمی تابد و با وجود هماهنگی های صورت گرفته به صورت یک طرفه آن را تعطیل می کند ؟ ( این جا )

زمانی که علی فرهادی؛ سخنگوی وزارت آموزش و پرورش صریحا اعلام می کند هر روز تعطیلی مدارس بیش از یک ‌هزار میلیارد تومان بار مالی ایجاد می ‌کند و عملاً انگار هزینه مالی از بین رفته است ؛ اما چگونه است که از کنار این تعطیلی ها و خسارت ها به سادگی عبور می کند در حالی که « نهاد آموزش و تربیت » خود راسا و به صورت « ذاتی » باید که موسس و مقوم « قانون و احترام به قانون » در جامعه بوده و الگوی بخش های دیگر در این گونه مفاهیم باشد ؟

پایان گزارش/


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

اعتراض و انتقاد صدای معلم به وزارت آموزش و پرورش در مورد تعطیلی پایان سال و زودرس مدارس

منتشرشده در گفت و شنود

نقدی بر لگد پرانی و خشونت آقای معاون مدرسه به دانش آموز مشهدی و تناسب جرم و مجازات و فلسفه مدرسه و روح معلمی در صدای معلم   در بین اخبار حوادثِ عجیب و غریب این روزها؛ خبرتلخ لگد پرانی آقای معاون مدرسه به دانش آموز نوجوان کلاس چهارم در یکی از مدارس دولتی در مشهد و آسیب دیدگی شدید این دانش آموز از ناحیه لگن خود به تنهایی جای نگرانی و تامل فراوان دارد چون عکسی که سایت خبری عصر ایران از دانش آموز مصدوم روی تخت بیمارستان منتشر کرده نشان می دهد که یک پا و کمر و لگن دانش آموز صدمه دیده و صورت تثبیت شده بانداژ و احتمالا در گچ می باشد.

از این رو می توان به شدت ضربه و میزان عصبانیت نهفته پشت این واکنش رزمی کارانه آقای معاون پی برد.علت این همه عصبانیت غیرطبیعی هم همان طور که در متن خبرآمده ظاهرا به خاطر شیطنت کودکانه دانش آموز در بازیگوشی و دویدن و پریدن به محل تجمع آب باران در حیاط مدرسه بوده که باعث ترشح آب گل آلود به اطراف و در نتیجه گل آلود و ملکوک شدن لباس آقای معاون می شود.

اینکه آیا آقای معاون از جایی دیگر عصبانی بوده و حرکت شیطنت آمیز و بچه گانه دانش آموز سبب سر ریز شدن ظرفیت روانی ایشان شده و یا اینکه این خشونت ها همچنان زیر پوست محیط آموزشی کم و بیش جریان دارد دقیقا بحث جامعه شناسانه و مبسوطی می طلبد که کار اهل فن است و امید است که مسئولین و برنامه ریزان آموزشی می باید حوادث این چنینی را از زوایای مختلف تجزیه و تحلیل و آسیب شناسی کنند.

نقدی بر لگد پرانی و خشونت آقای معاون مدرسه به دانش آموز مشهدی و تناسب جرم و مجازات و فلسفه مدرسه و روح معلمی در صدای معلم

اما با احترام فراوان به اکثریت معلمان دلسوز که شخصا از همه آنها درس می آموزم می خواهم بگویم که شرایط اجتماعی به گونه ای است که تقریبا همه مردم به دلایل مشکلات مالی و اجتماعی معمولا کم حوصله و پرخاش جو شده اند و در برخورد با هر حادثه جزئی در زندگی روزمره ناگهان به قول عوام از کوره به در می روند و قبول دارم که معلمین عزیز هم در همین جامعه و با همین شرایط و چه بسا سخت تر زندگی می کنند ؛ اما تفاوت بزرگ شغل شریف معلمی به خصوص در مقطع ابتدایی با دیگر مشاغل در این است که طرف و مخاطب آنان نوجوانان و آینده سازان این کشور هستند و نه مردم عادی کوچه و بازار. این دانش آموز حتی اگر سهوا دست به این کار زده باشد قطعا باید تنبیه می شد اما تنبیه به معنای واقعی کلمه ؛ یعنی متنبه شدن از رفتار خود و آموزش دیدن از رفتار معلم نه ضرب و جرح فیزیکی آن هم به این شدت و حدّت!

این معلم عزیز می توانست با یک کار تربیتی ضمن محروم کردن دانش آموز از حضور در کلاس با احضار اولیای او به آنها بگوید که پول لباس شویی و اتوی لباس های من اصلا مهم نیست و ارزش چندانی ندارد ولی شما می بایست حتما جلو فرزندتان و ترجیحا با کسر از مقرری تو جیبی او و جلو چشم خودش این هزینه را بپردازید تا دانش آموز هم هزینه اشتباه خود را بپردازد و هم بفهمد که :

هر اشتباهی در اجتماع به تناسب میزان اشتباه هزینه خاص خود را دارد و نه کمتر و نه بیشتر.

نقدی بر لگد پرانی و خشونت آقای معاون مدرسه به دانش آموز مشهدی و تناسب جرم و مجازات و فلسفه مدرسه و روح معلمی در صدای معلم

در واقع معلم عزیز اگر این گونه رفتار می کرد به این دانش آموز و سایر همکلاسهایش به جای آموزش و ترویج خشونت درس تساهل و مدارا و قانون مداری و رفتار و کنش و واکنش های متناسب در رفتار اجتماعی را می داد تا در آینده و در زندگی شخصی با کوچک ترین مسئله فورا دست به چاقو و چماق و مشت و لگد نشوند و بدانند که مشکلات پیش رو از طرف هر کسی که باشد منطقا و قانونا با آرامش و با کمترین هزینه قابل حل است.

بسیاری از این رفتارها و ناهنجاری هایی که متاسفانه این روزها در اطرافمان می بینیم ریشه در همین خشونت های کلامی و فیزیکی دارد که کودکان و نوجوانان دیروز در محیط های خانواده و مدرسه از بزرگترها دیده اند و امروزه آنها را منعکس می کنند.

نقدی بر لگد پرانی و خشونت آقای معاون مدرسه به دانش آموز مشهدی و تناسب جرم و مجازات و فلسفه مدرسه و روح معلمی در صدای معلم

به قول حضرت مولوی ؛

این جهان کوه است و فعل ما ندا

سوی ما آید نداها را صدا

فعل تو كان زايد از جان و تنت

همچو فرزندی بگيرد دامنت

نقدی بر لگد پرانی و خشونت آقای معاون مدرسه به دانش آموز مشهدی و تناسب جرم و مجازات و فلسفه مدرسه و روح معلمی در صدای معلم

و کلام آخر این که ؛

همان طور که در بالا اشاره شد شغل شریف معلمی به خاطر مسئولیت سنگین با سایر مشاغل و حَرف تفاوت زیادی دارد . اگر کسی می خواهد وارد حوزه تدریس و معلمی شود باید عاشق باشد و نهاد آموزش و پرورش کشور هم باید همه تلاش خود را به کار گیرد تا عشق تدریس و معلمی را به اهلش واگذارد.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

نقدی بر لگد پرانی و خشونت آقای معاون مدرسه به دانش آموز مشهدی و تناسب جرم و مجازات و فلسفه مدرسه و روح معلمی در صدای معلم

منتشرشده در دانش آموز

نگاه و نقدی بر تعطیلی زودرس و پایان سال مدارس و تاثیر خلقیات ایرانی بر تغییر آموزش و پرورش

در طول سال‌های اخیر ، تعطیلی مدارس در روزهای پایانی اسفند به یک  مسئله برای وزارت آموزش و پرورش تبدیل شده است. در روزهای اخیر وزیر آموزش و پرورش و معاونانش بر فعال بودن مدارس تا پایان اسفند تاکید داشته‌اند. برگزاری امتحانات دو نوبته و عدم برگزاری امتحان در روزهای پایانی سال را باید مهم‌ترین عامل تعطیلی مدارس در پایان اسفند برشمرد. مدرسه تا زمانی به محلی برای خلاقیت و رشد دانش‌آموزان و پرسش و اندیشیدن تبدیل نشود زمینه تعطیلی زودرس همچنان وجود دارد و خلقیات خود را به شکل‌های دیگری نشان می‌دهند.

درسال تحصیلی فعلی، مجازی شدن ممتد مدارس و تعطیلات مربوط به کمبود گاز و برق  نیز مزید بر علت شد و تعطیلات زودرس را تشدید نمود .

برگزاری امتحانات سه ثلثی موجب می‌‌شدکه دانش‌آموزان مجبور به حضور  در مدرسه بودند و مدارس تا 27 و 28 اسفند در حال برگزاری امتحانات بودند .

نگاه و نقدی بر تعطیلی زودرس و پایان سال مدارس و تاثیر خلقیات ایرانی بر تغییر آموزش و پرورش

دو نوبتی شدن امتحانات مدارس با این هدف انجام شد که نمرات مستمر و فعالیت‌های کلاسی اهمیت بیشتری داشته باشد. مهندس عزیززاده دبیرکل اسبق شورای عالی آموزش و پرورش به عنوان طراح نظام دونوبتی معتقد است که اجرای این طرح موجب شد خانواده‌هایی که فرزند دانش‌آموز دارند تمام سال درگیر امتحان نخواهند بود .

وی معتقد است : از مهم‌ترین رویکردهای طرح دو نوبتی توجه به ارزش‌یابی مستمر بود، البته نه امتحان‌های مکرّر که نمره دانش آموز از طریق بررسی فعالیت‌های دانش‌‌آموز درمدرسه و خارج از آن (فعالیت‌هایی مثل کتاب‌خوانی ، شرکت‌ در فعالیت‌های کلاسی، انجام تکالیف درسی ) و نیز نمره دانش‌آموز در امتحان‌های درون کلاسی و غیره از سوی معلم تعیین می‌شد.( نیم رخ ، من و آموزش و پرورش، هادی عزیززاده، تهران ،نشر مبتکران،1400 ص120). بر اساس همین دیدگاه تعطیلی مدارس در هنگام برگزاری امتحان نوبت اول ممنوع است.

نگاه و نقدی بر تعطیلی زودرس و پایان سال مدارس و تاثیر خلقیات ایرانی بر تغییر آموزش و پرورش

طرح دو نوبتی می‌توانست تغییراتی مثبتی در نظام آموزشی کشور ایجاد کند ولی با توجه به مسائل مختلف به اهداف اصلی خود دست نیافت. در برابر این ناکامی ، مهم‌ترین ابزار برای مقابله با مسائلی همچون تعطیلی مدارس ، صدور بخشنامه در نظر گرفته می‌شود در حالی که دلایل اصلی این ناکامی‌ها را در کنار مدیریت و نیروی انسانی باید در مسائل فرهنگی و اجتماعی جست .

نگاه و نقدی بر تعطیلی زودرس و پایان سال مدارس و تاثیر خلقیات ایرانی بر تغییر آموزش و پرورش

یکی از نیازهای اساسی طرح‌های آموزشی توجه به مسائل فرهنگی و شرایط اجتماعی است و عدم توجه به آن‌ها طرح‌ها را به شکست می‌رساند.

رویکرد به حل تعطیلی زودرس مدارس بر مبنای نوع نگرش به آن ارائه می‌شود. در صورتی که مسئله را فقط محدود به کمبود تاکید مقامات بالاتر بدانیم برای حل مشکل به تاکید بیشتر به  صدور بخشنامه اکتفا می‌شود.

اما اگر مسئله را فراتر از مقررات بدانیم باید به عمق فرهنگ و خلقیات ایرانی مراجعه کنیم. تعطیلی در طول ایام عید بخشی از فرهنگ ایرانی شده است در حالی که تعطیلات رسمی نوروز منحصر به چهار روز ابتدای فروردین است ولی  تعطیلات نوروز از منظر افکار عمومی تا پایان سیزدهم فروردین در نظر گرفته می‌شود.  همین روند را می‌توان تضاد بین آموزش و پرورش و خلقیات ایرانی دانست .

نگاه و نقدی بر تعطیلی زودرس و پایان سال مدارس و تاثیر خلقیات ایرانی بر تغییر آموزش و پرورش

تعطیلی زودرس در کنار تعطیلی‌های دیگر و آموزش مجازی ضربات سختی را به آموزش کشور وارد می ‌کنند.  همین خلقیات ایرانی نیز موجب شده است تبدیل امتحانات سه ثلثی به دو نوبتی منجر به تعطیلی زود رس مدارس شود .

دکتر مقصود فراستخواه در کتاب « ما ایرانیان، زمینه کاوی تاریخی و اجتماعی خلقیات ایرانی » کوشیده است دریچه‌ای علمی به خلقیات ایرانی بگشاید . وی در ابتدای کتابش تاکید دارد که  فرهنگ قابل فروکاستن به خلقیات نیست و می نویسد:

« فرهنگ ( و از جمله خلقیات و روحیات مردم) طی زمان  و در شرایط مختلف در تعامل با محیط‌های متفاوت هرچند به کندی تطوّر می‌یابد.در مجموع فرهنگ و رفتار جمعی قابل یادگیری و اکتساب است و تغییر می کند. بنابراین سخن گفتن از فرهنگ ایرانی و به طور خاص روحیات ایرانی به مثابه یک مفهوم ایستا و امری ثابت توجیه منطقی و علمی ندارد . (مقصود فراستخواه ، ما ایرانیان ،زمینه کاوی تاریخی و اجتماعی خلقیات ایرانی ، نشر نی ،چ سوم ، 1394، ص15)

نگاه و نقدی بر تعطیلی زودرس و پایان سال مدارس و تاثیر خلقیات ایرانی بر تغییر آموزش و پرورش

نگرش دکتر فراستخواه به مسئله فرهنگ و خلقیات زمینه شکل‌گیری رویکردی آموزشی است که مسئولیت خود را تغییر روحیات وخلقیات غلط بداند .

مسئله اصلی را باید در آنجا دید که نظام آموزشی نتوانسته است در برابر آنچه فرهنگ و خلقیات ایرانی است رویکرد مشخصی داشته‌ باشد و موفق به تغییر آن گردد .

نگاه و نقدی بر تعطیلی زودرس و پایان سال مدارس و تاثیر خلقیات ایرانی بر تغییر آموزش و پرورش

دکتر نعمت الله فاضلی جامعه شناس در کتاب « مسئله مدرسه » فصلی را به فرار از مدرسه اختصاص داده است و تاکید دارد که : مدرسه به موقعیت بحث برانگیز و چالش انگیزی در جامعه تبدیل شده است .مدرسه از آن ایده‌های اولیه ‌ای  که در گفتمان تغییر دردوره قاجار شکل گرفت دور افتاده است .گفتمان تغییر هنوز وجود دارد، هنوز احساس می‌کنیم چیزی که هستیم مطلوب ما نیست ؛ می‌خواهیم چیز دیگر، جور دیگری باشیم . انتظارداریم مدرسه به ما و فرزندان ما کمک کند تا تغییر کنیم. اما گفتمان حاکم بر مدرسه « ایستایی » است . ( نعمت الله فاضلی، مسئله مدرسه، انتشارات هوش ناب ،چ اول،1401،ص191)

تعطیلی زودرس در مدارس محصول دو نوبتی شدن مدارس و غلبه خلقیات ایرانی بر نظام آموزشی است .

نگاه و نقدی بر تعطیلی زودرس و پایان سال مدارس و تاثیر خلقیات ایرانی بر تغییر آموزش و پرورش

در نگاه زیربنایی‌تر ؛ گفتمان ایستایی حاکم بر مدرسه نیز نقش مهمی در به وجود آمدن این مسئله داشته است . برای حل این مسئله ‌نمی‌توان با مصاحبه و بخشنامه برخورد کرد . تدابیری کلان مورد نیاز است که شرایط موجود را تغییر دهد .

در طول سال‌های اخیر کمتر به این موضوعات پرداخته شده‌است.

تعطیلی زودرس در کنار تعطیلی‌های دیگر و آموزش مجازی ضربات سختی را به آموزش کشور وارد می ‌کنند.

نگاه و نقدی بر تعطیلی زودرس و پایان سال مدارس و تاثیر خلقیات ایرانی بر تغییر آموزش و پرورش

دکتر فراستخواه  در کتاب « ما ایرانیان » به نقش نهادها در اصلاح خلقیات می پردازد و می نویسد: « اصلاحات نهادی مانند نهاد دولت، آموزش و پرورش ،مالکیت، مناسبات تولید و روابط کار مهم‌ترین قدم برای ایجاد تحول در خلقیات است . رفتارهای تازه به نهادهای تازه نیازدارند، فقط ( زیست-نهادهایی) مناسب هستند که می‌توانند الگوهای تازه زیست اجتماعی را تسهیل  و بقای آن را تضمین کنند . برای این که تجربه‌های جدید پایدار شوند و منجر به یادگیری تازه شوند نیازمند شرایط و لوازم نهادینه‌ای هستند .

آموزش و نیز مداخلات سیستمی مانند اصلاح قوانین و فرآیندها می‌توانند قواعد بازی انسانی را ارتقا بخشند . ( مقصود فراستخواه ، ماایرانیان ، ص 222)

 یکی از مهم ‌ترین گام های حل مسئله تغییر تقویم آموزشی و آئین‌نامه های مرتبط به منظور مداخلات سیستمی برای ارتقای قواعد به شمار می‌رود . برگزاری امتحانات در ماه اسفند، مدارس را سرپا نگه می‌دارد و باعث می‌شود که دانش‌آموزان ملزم به حضور در مدرسه شوند .  اینکه مدارس در آذر ماه امتحانات رسمی برگزار نکنند و بر اساس عملکرد و امتحانات داخلی دانش‌آموزان نمره داده شود و امتحان اسفند ماه به صورت رسمی برگزار شود فضای موجود را تغییر می‌دهد.

نگاه و نقدی بر تعطیلی زودرس و پایان سال مدارس و تاثیر خلقیات ایرانی بر تغییر آموزش و پرورش

گام دوم بازگرداندن گفتمان تغییر به مدرسه است .

آنچه خلقیات نادرست را تغییر می‌دهد گفتمان تغییر است . مدرسه تا زمانی به محلی برای خلاقیت و رشد دانش‌آموزان و پرسش و اندیشیدن تبدیل نشود زمینه تعطیلی زودرس همچنان وجود دارد و خلقیات خود را به شکل‌های دیگری نشان می‌دهند.

هدف دونوبتی شدن امتحانات اهمیت دادن به کتاب‌خوانی و فعالیت‌های کلاسی بود ولی در مصاف با ایستایی مدرسه زمین‌گیر شد و نتیجه‌ای جز تعطیلی زودرس به همراه نداشته‌ است.

آموزش و پرورش به عنوان یک زیست نهاد می‌تواند شرایط و لوازم مناسب را فراهم سازد .


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

نگاه و نقدی بر تعطیلی زودرس و پایان سال مدارس و تاثیر خلقیات ایرانی بر تغییر آموزش و پرورش

منتشرشده در یادداشت

نگاهی به مسئولیت‌ ها و وظایف روابط عمومی در دولت پزشکیان و در شرایط فعلی وزارت آموزش و پرورش در صدای معلم  با توجه به نقش روابط عمومی‌ها و دغدغه‌هایی که حضور فعال، کارشناسانه و توام با تعامل مطلوب روابط عمومی‌ها در کمک به کاستن از حاشیه‌ها و اخبار تنش‌زا می‌تواند تاثیرگذار باشد؛  مناسب دیدم به طور مختصر اشاره‌ای به آن‌ها داشته باشم:

- واقعیت امر این است که فضای مدیریتی وزارتخانه‌ ، معاونت‌ها و سازمان‌های اقماری وابسته به آن که حداقل در چهار دولت گذشته بر سر کار آمده‌اند دچار تغییرات اساسی شده است. به عبارت روشن و در یک جمله «عمر مدیریتی حاکم بر سازمان‌ها به شدت کاهش یافته یا بی‌ثبات شده است».

سوابق نشان می‌دهد در دو یا سه دهه قبل عمر مدیریت‌های حاکم بر آنها گاهی تا هشت سال بود. این دوران سپس به چهار و بعد دو سال کاهش یافت و اکنون به چند ماه و چند هفته هم رسیده است. اینکه بخواهیم تلاش کنیم علیرغم چنین کاهش تامل برانگیزی در طول دوره مدیریت‌ها ، فضای سازمان‌ها و از آن مهم‌تر فضای رسانه‌ای کشور بدون حاشیه باشد انتظاری است که تحقق آن بسیار سخت نشان می‌دهد.

– نکته مهم دیگر این است که همین انتصاب‌های با عمر کوتاه مدیریتی نیز اکثر بر اساس سفارش ها، لابی‌ها و گزینش افراد خارج از مجموعه‌ها برای قرار گرفتن در راس سازمان‌های مربوطه بوده است و متاسفانه چنین انتصاب‌هایی موجب افزایش فضای پرتنش همراه با حاشیه در امور مدیریتی و به تبع آن در فضای رسانه‌ ها شده است.

– اینکه در شرایط ایجاد شده پس از انتصاب‌های نامناسب انتظار داشته باشیم روابط عمومی سازمان‌ها از انتشار اخبار حاشیه‌ای جلوگیری کنند حتی برای باتجربه‌ترین و کارآمدترین آن‌ها نیز کاری بسیار سخت است.

به عنوان راهکاری پیشنهادی می‌توان گفت:

-در صورت تصمیم نهایی برای جا به جایی مدیریت یک حوزه انتخاب مدیران شایسته از درون همان سازمان‌ها در جلوگیری از ایجاد حاشیه و کمک به ثبات و تداوم اقدام‌های مدیریتی صورت گرفته در آن مراکز بسیار موثر می‌باشد.

– اگر سازمانی دچار تخلفات اعم از مالی یا دیگر موارد شده باشد هیچ کارشناس یا رئیس روابط عمومی باسابقه و توانمندی نیز نمی‌تواند توجیه‌گر تخلفات صورت گرفته بوده یا به گونه‌ای عمل کند که از دید افکار عمومی پنهان بماند.

نگاهی به مسئولیت‌ ها و وظایف روابط عمومی در دولت پزشکیان و در شرایط بی ثباتی مدیریتی وزارت آموزش و پرورش در صدای معلم

– در این شرایط یک راهکار پیشنهادی این است که روابط عمومی آن سازمان با هماهنگی مدیریت زودتر از سایر رسانه‌ها به شفاف‌ سازی و بیان صحیح و به دور از حاشیه در مورد اتفاق صورت گرفته بپردازد.

– رمز موفقیت هر سازمانی در توجیه و اقناع افکار عمومی این است که اقدام روابط عمومی بسیار سریع، به موقع و پیش از انتشار یا گسترش اخبار حاشیه‌ای و غیرواقعی صورت بگیرد.

نگاهی به مسئولیت‌ ها و وظایف روابط عمومی در دولت پزشکیان و در شرایط بی ثباتی مدیریتی وزارت آموزش و پرورش در صدای معلم

– اگر روابط عمومی‌ها نتوانند اخبار درست، کارشناسی و قابل پذیرش برای افکار عمومی و رسانه‌ها ارائه دهند یقین داشته باشند مردم و فضای عمومی جامعه به سوی پذیرش مطالب و اخبار بعضا حاشیه دار و تنش‌زا و بعضا جهت دار رسانه‌های منتقد رفته و آن‌ها را به عنوان مرجع مورد اعتماد می‌پذیرند و بعد از شکل گرفتن چنین باوری در افکار عمومی هرگونه تبلیغ و تلاش برای توضیح، تکذیب یا اعلام اصل موضوع به سختی مورد پذیرش قرار می‌گیرد.

– راهکار منطقی برای ایجاد رابطه مثبت توام با همکاری و تعامل با رسانه‌ها حتی رسانه‌های منتقد و کاملا مخالف سازمان این است که چنین کاری به روابط عمومی‌ها سپرده شود و اگر روابط عمومی سازمانی قادر به انجام چنین کاری نیست بهتر است رئیس روابط عمومی توانمندی برای آن مجموعه انتخاب شود تا اینکه مدیریت ارشد سازمان چنین مسئولیتی را از روابط عمومی گرفته و به واحد یا شخص دیگری واگذار کند.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

نگاهی به مسئولیت‌ ها و وظایف روابط عمومی در دولت پزشکیان و در شرایط فعلی وزارت آموزش و پرورش در صدای معلم

منتشرشده در یادداشت

گروه گزارش/

گزارش صدای معلم از برگزاری جلسه مجمع عمومی تعاونی مصرف فرهنگیان تهران در مدرسه فردوسی حکیم در داخل پارک صفا

همان گونه که پیش تر نیز آمد ؛ ( این جا ) امروز پنج شنبه 23 اسفند قرار بود جلسه مجمع عمومی نوبت دوم تعاونی مصرف فرهنگیان تهران در مجتمع آموزشی فردوسی حکیم واقع در آموزش و پرورش منطقه 5 تهران برگزار گردد اما فرهنگیان عضو ابتدای صبح با درهای بسته این مدرسه غیرانتفاعی رو به رو شدند .

« سیدحسین علوی ؛ رئیس هیات مدیره تعاونی مصرف فرهنگیان تهران » در گفت و شنود با « صدای معلم » در مورد برگزاری این مجمع گفت :

« برابر قانون تعاون مراحل لازم را برای تشکیل این مجمع انجام دادیم .

مرحله اول را برگزار کردیم . در مرحله دوم چون تعداد فرهنگیان زیاد است قرار بود در مدرسه فردوسی برگزار شود .

از قبل هم با اتاق تعاون و وزارت تعاون هماهنگ کرده بودیم .

« صدای معلم » از وضعیت حضور نماینده تعاون پرسید و آقای علوی در پاسخ اظهار کرد که دو نفر از وزارت تعاون در این جا حضور دارند و نظرشان بر این است که نشست همین جا برگزار شود .

با نیروی انتظامی هم هماهنگ کردیم .

بحث ما این است که این همه مکان فرهنگی و سالن و مدرسه داریم و می خواهیم از آن ها استفاده کنیم دیروز ساعت 2 بعد ظهر درست زمانی که کار اداره تمام شده تلفنی و نه به صورت نامه و یا مکتوب از طرف حراست اداره آموزش و پرورش منطقه 5 گفتند که جلسه لغو شده است .

حتی مدیر مدرسه را تهدید کردند که اگر در مدرسه را باز کنید ؛ مدرسه را پلمپ می کنیم .

و چون زمان نداشتیم و در روزنامه هم اطلاع رسانی شده بود مجبور شدیم جلسه را در پارک برگزار کنیم .

رئیس هیات مدیره شرکت تعاونی مصرف فرهنگیان تهران در پاسخ به این پرسش که دلایل لغو این نشست از سوی حراست چه بوده است چنین پاسخ داد :

به بازرس ما گفتند که از بالا به ما دستور دادند .

واقعا جای تاسف دارد که از برگزاری این نشست ممانعت کردند » .

تلاش « صدای معلم » برای یافتن و گفت و شنود با نمایندگان وزارت تعاون به نتیجه ای نرسید .

درب مدرسه بسته بود و کوشش « صدای معلم » برای گفت و شنود با مدیر مدرسه و یا نمایندگانی از اداره آموزش و پرورش هم به جایی نرسید .

از نکات مهم و قابل ذکر در تجمع امروز حضور افرادی بود که به گفته ی عوامل اجرایی برگزاری انتخابات « فرهنگی » نبودند و فقط با دفترچه ی بدون عکس برای رای گیری حضور پیدا کرده بودند .

این وضعیتی است که دهه ها در برگزاری مجامع عمومی تعاونی مصرف فرهنگیان رایج بوده و با توجه به ارتقای تکنولوژی و بهره گیری از امکانات رایانه و اینترنت اما تحول خاصی در مکانیسم برگزاری این گونه مجامع عمومی روی نداده است .

« پرویز بهرامی » عضو هیات مدیره این تعاونی ضمن انتقاد از تصمیم نابخردانه ی مسئولان آموزش و پرورش در ممانعت از برگزاری این نشست آن را به نوعی تحقیر فرهنگیان دانست .

« صدای معلم » از ایشان پرسید :

آیا با توجه به این گونه برخوردهای غیرفرهنگی و امنیتی بهتر نبود که دیگر وارد مراحل دیگر مانند رای گیری نمی شدید و حتی با مراجعه به اداره آموزش و پرورش منطقه 5 که در نزدیکی این واحد آموزشی قرار دارد اعتراض خود را به این تصمیم اعلام می داشتید ؟

بهرامی در پاسخ ضمن تایید آن این وضعیت را ناشی از ناراحتی و خشم اعضای شرکت کننده دانست .

« مجتبی قریشیان » از اعضای پیشین هیات مدیره شرکت تعاونی مصرف فرهنگیان با حضور در این تجمع از وضعیت و نوع مدیریت هیات مدیره فعلی انتقاد کرده و ضمن طرح برخی پرسش و ابهامات قانونی برگزاری آن را غیرقانونی دانست .

گزارش صدای معلم از برگزاری جلسه مجمع عمومی تعاونی مصرف فرهنگیان تهران در مدرسه فردوسی حکیم در داخل پارک صفا

گزارش صدای معلم از برگزاری جلسه مجمع عمومی تعاونی مصرف فرهنگیان تهران در مدرسه فردوسی حکیم در داخل پارک صفا

گزارش صدای معلم از برگزاری جلسه مجمع عمومی تعاونی مصرف فرهنگیان تهران در مدرسه فردوسی حکیم در داخل پارک صفا

گزارش صدای معلم از برگزاری جلسه مجمع عمومی تعاونی مصرف فرهنگیان تهران در مدرسه فردوسی حکیم در داخل پارک صفا

گزارش صدای معلم از برگزاری جلسه مجمع عمومی تعاونی مصرف فرهنگیان تهران در مدرسه فردوسی حکیم در داخل پارک صفا

گزارش صدای معلم از برگزاری جلسه مجمع عمومی تعاونی مصرف فرهنگیان تهران در مدرسه فردوسی حکیم در داخل پارک صفا

گزارش صدای معلم از برگزاری جلسه مجمع عمومی تعاونی مصرف فرهنگیان تهران در مدرسه فردوسی حکیم در داخل پارک صفا

گزارش صدای معلم از برگزاری جلسه مجمع عمومی تعاونی مصرف فرهنگیان تهران در مدرسه فردوسی حکیم در داخل پارک صفا

گزارش صدای معلم از برگزاری جلسه مجمع عمومی تعاونی مصرف فرهنگیان تهران در مدرسه فردوسی حکیم در داخل پارک صفا

گزارش صدای معلم از برگزاری جلسه مجمع عمومی تعاونی مصرف فرهنگیان تهران در مدرسه فردوسی حکیم در داخل پارک صفا

گزارش صدای معلم از برگزاری جلسه مجمع عمومی تعاونی مصرف فرهنگیان تهران در مدرسه فردوسی حکیم در داخل پارک صفا

گزارش صدای معلم از برگزاری جلسه مجمع عمومی تعاونی مصرف فرهنگیان تهران در مدرسه فردوسی حکیم در داخل پارک صفا

گزارش صدای معلم از برگزاری جلسه مجمع عمومی تعاونی مصرف فرهنگیان تهران در مدرسه فردوسی حکیم در داخل پارک صفا

گزارش صدای معلم از برگزاری جلسه مجمع عمومی تعاونی مصرف فرهنگیان تهران در مدرسه فردوسی حکیم در داخل پارک صفا

گزارش صدای معلم از برگزاری جلسه مجمع عمومی تعاونی مصرف فرهنگیان تهران در مدرسه فردوسی حکیم در داخل پارک صفا

گزارش صدای معلم از برگزاری جلسه مجمع عمومی تعاونی مصرف فرهنگیان تهران در مدرسه فردوسی حکیم در داخل پارک صفا

گزارش صدای معلم از برگزاری جلسه مجمع عمومی تعاونی مصرف فرهنگیان تهران در مدرسه فردوسی حکیم در داخل پارک صفا

گزارش صدای معلم از برگزاری جلسه مجمع عمومی تعاونی مصرف فرهنگیان تهران در مدرسه فردوسی حکیم در داخل پارک صفا


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

گزارش صدای معلم از برگزاری جلسه مجمع عمومی تعاونی مصرف فرهنگیان تهران در مدرسه فردوسی حکیم در داخل پارک صفا

منتشرشده در گفت و شنود

نظرسنجی

آیا در مدرسه شما ماهی یک بار جلسه شورای معلمان تشکیل می شود ؟

بلی - 30.4%
خیر - 29.4%
برگزاری شورای معلمان در مدرسه من نظم و یا قانون خاصی ندارد و هر موقع مدیر مدرسه دوست داشته باشد برگزار می کند - 40.2%

مجموع آرا: 204

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور