در میدان پرهیاهوی تره بار، میان همهمه ی چرخ دستیها و داد و فریاد فروشندگان، صحنهای رقم خورد که قلب هر بینندهای را به درد میآورد. پیرمرد و پیرزنی با چهرههای رنجور و دستهای لرزان، در میان انبوه جمعیت گم شده بودند.
چشمانشان به سیبزمینیهای تازه چیده شده خیره بود، نه از سر هوس، که از سر نیاز. دستان چروکیده پیرزن به نایلون نازکی چنگ انداخت و در یک لحظه، برقآسا، نایلون دو کیلویی سیبزمینی را زیر چادرش پنهان کرد.
فروشنده جوان که چشم تیزش همه جا را میپایید، متوجه حرکت ناگهانی شد. فریاد زد و به دنبالشان دوید. پیرمرد و پیرزن، با پاهایی که رمق دویدن نداشت، سعی کردند از جمعیت فرار کنند، اما کجا میتوانستند از چنگال خشم یک جوان نیرومند بگریزند؟
فروشنده نفسزنان به آنها رسید و یقه پیرمرد را گرفت. با خشم و تحقیر، نایلون سیبزمینی را از چنگ شان بیرون کشید و با صدای بلند دزدی شان را به گوش همه رساند. مردم دورشان حلقه زدند .
کنجکاو و بیتفاوت.
وقتی فروشنده سیبزمینیها را پس گرفت، دستها به نشانه تشویق به هوا رفت.
در میان آن هیاهو و تشویق، زنی جوان با قلبی پر از درد ایستاده بود. از خجالت آب شد. قلبش شکست، از دیدن آن همه تحقیر و بیرحمی. سرش گیج رفت، از تصور عمق فاجعهای که در مقابل چشمانش رخ داده بود.
فاجعه نداری، فاجعه بیانصافی، فاجعه بیتفاوتی.
او با خود اندیشید:
« وای بر ما، مردم از نداری به چه کارهایی افتادهاند. خدایا، خودت کمکمان کن تا انسانیتمان را از دست ندهیم » .
آن روز، میدان تره بار، نه فقط محل خرید و فروش، که گویی صحنه محاکمه انسانیت بود. محاکمهای که در آن، فقیر محکوم شد، و ثروتمند تشویق. و در این میان، فقط قلبهای مهربان بودند که شکستند و اشک ریختند.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
بسیار دیدم هموطنانی را که خشمگیناند از مسئولینی که با اظهار عبارات غیر مسئولانهای چون « اسراییل باید نابود شود و یا از نقشه جغرافیا حذف گردد » کشور و مردم را در خطر جدی قرار میدهند.
به این هموطنان باید گفت طبیعتا آنها خواهان نابودی تمامی مردمان یک کشور نیستند بلکه با مبالغه در ابراز احساساتشان میخواهند نارضایتی شدید خود را از سیاست ابرقدرت ها و بیعدالتی آنها نشان دهند، و خارجیها که از این ویژگی فرهنگی یعنی « مبالغه کردن » در بین ما خبر ندارند آنها را باور میکنند و مشکل از اینجا شروع میشود.
این ویژگی چه در بیان احساسات مثبت و چه در منفی به وفور در مکالمات روزمره همگی ما به چشم میخورد. مثلا آنجا که برای وادار کردن فرزندمان به انجام کاری که از آن سرپیچی میکند تهدید به کشتنش میکنیم در حالی که چنین منظوری نداریم.
یا آنجا که عبارت صدبار و هزار بار را موقعی بر زبان میآوریم که دو یا سه بار حرفی را به کسی گفتهایم و توجه نکرده است،
و یا وقتی که برای اثبات محبت مان به یکدیگر از عباراتی چون فدایت شوم و قربانت بروم و قدمت را روی چشمانم بگذار استفاده میکنیم، در حالی که نه حاضر به فدا شدن برای یکدیگریم و نه میخواهیم خود را قربانی یکدیگر کنیم و نه چشمانمان تحمل سنگینی وزن یکدیگر را دارد.
مبالغه کردن نیز مانند بسیاری دیگر از ویژگیهای نامناسب در جهت تنازع بقا در شرایط نابه سامان اجتماعی (ترسِ سه گانه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی) در ما به وجود آمده و در طی نسلها و در گذار از عصرها در ما نهادینه و تبدیل به عادت شده است.
شاید یکی از دلایلی که ما قرنهاست در وضعیت خود در جا میزنیم، همین باشد که در تار و پود خلقیات و عادات و آداب خویش اسیریم. به خصوص که بسیاری از آنها را در پوششهای زیبایی پیچانیدهایم و همین مانعِ وانهادن آنها میشود.
برای مثال ؛
« عدم قبول اشتباه » را در پوشش زیبای« حفظ غرور » و « عدم صراحت، چاپلوسی و بله قربان گوییهایمان» را در پوشش زیبای « احترام» و « دخالت در زندگی یکدیگر» را در پوشش زیبای « مهر و محبت» میبینیم.
( کانال در اسارت فرهنگ )
جناب آقای کاظمی
اینجانب معلم مدارس یکی ازشهرستان های استان لرستان می باشم و در پی صحبت های اخیر حضرتعالی پیرامون عدم برگزاری امتحان در ماه مبارک رمضان چند نکته را محضر شما بیان می کنم:
- غایت نهایی در سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش چیست؟
آیا هدف از اجرای این سند پرورش دانش آموز و در آینده شهروندانی شش ساحتی برای جامعه نیست؟ اگر غیر از این است لطفا محتوایی از دوره های گسترده ای که در این راستا هر ساله برگزارمی شود را به ما معرفی کنید.
ساختن انسان شش ساحتی یعنی دور کردن دانش آموز از تک بعدی بودن.
ماه مبارک رمضان بهترین فرصت برای پرورش و تمرین شش ساحتی شدن است اما فرموده حضرتعالی تقویت تک بعدی را در نهاد آموزش القا می کند.
- از طرف دیگر آموزشی که همراه با سنجش و ارزشیابی نباشد عملا به معنای تعطیلی آن در آن برهه می باشد و این امر مشکلاتی از قبیل فراموشی دروس مرتبط با مطالبی که باید ارائه شود را به همراه دارد و چون ارزشیابی از گذشته نیست دانش آموز بدون هیچ مطالعه ای در کلاس حاضرمی شود و امر یادگیری مطالب جدید را با مشکل اساسی مواجه می کند.
- در نهایت دانش آموزان نسبت به هدف و نیت اصلی از روزه داری که تمرین تقوا، قوی شدن و نوع دوستی است بدبین شده اند و تصور می کنند ماه رمضان ماه دورشدن از سایر امور زندگی من جمله کسب علم و دانش است.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
همه ما بسته شدن مدرسهها را در دوره طولانی بیماری کرونا به خاطر میآوریم.
آن روزها معلمان و دانش آموزان با آموزشی به نام مجازی سردرگم و سرگرم شدند و فکر میکردند وقتی افرادی چون وزیر بهداشت و وزیر آموزش و پرورش چنین دستوری دادهاند لابد چارهای دیگر نبوده است و باید تسلیم این روش شد.
اگرچه این دوره طولانی شد و شاید کمتر کسی به عواقب وخیم این آموزشها میاندیشید اما این روزها همان دانش آموزان که از پایه اول ابتدایی مدرسه نرفته بودند وارد دوره متوسطه شدهاند و بهوضوح مشخص است که میزان یادگیری آنها از دانشآموزانی که مراحل عادی و حضوری تجربه کرده بودند بسیار پایینتر است. دانشآموزانی که سالها با تعطیلیهای متعدد، روشهای آموزشی ناقص و افت تحصیلی روبهرو بودهاند، اکنون با این پیام مواجه میشوند که حتی در ماههای پایانی سال تحصیلی نیز نیازی به ارزیابی و سنجش علمی نیست.
در یکی دو روز ابتدای ماه رمضان خبری به نقل از وزیر آموزش و پرورش منتشر شد که گفته است:
« در ماه رمضان نباید مدرسهای امتحان برگزار کند . »
همین جمله کافی بود تا تقریباً همه دانش آموزان و خانوادهها از فرصت استفاده کنند و در مقابل حتی پرسش کلاسی و ارزیابیهای معمول تدریس به بهانه ماه رمضان و حرف وزیر مقاومت کنند!
البته حرف کامل وزیر چنین است: «ایام ماه مبارک رمضان نه فصل امتحانات است و نه ضرورتی برای برگزاری امتحانات وجود دارد. باید کمک کنیم دانشآموزان از فضای معنوی و ملکوتی ماه مبارک رمضان بیشتر بهره ببرند. »
نه وزیر ادامه داده است و نه روابط عمومی در مورد این گفت و گوی وزیر شفافسازی کرده است که چگونه میتوان به بچهها کمک کرد تا از فضای «معنوی و ملکوتی» این ماه بهره ببرند ؟
مثلاً میتوانست بگوید بچهها بهجای مدارس در این دو هفته به مساجد بروند و با تسبیح و ذکر از مواهب این ماه بهرهمند شوند وگرنه در مدرسهای که نه نمازخانه دارد و نه کتابخانه کار زیادی برای بهره بردن مذهبی بچهها نمیتوان انجام داد ؟
بهتر بود با توجه به تعطیلیهای مکرر ماه بهمن و اسفند و همچنین تعطیلی یک ماهه امتحانات نوبت اول تمرکز وزیر و اصحابش بر بهرهگیری از فرصت آموزشی و علمی باقیمانده تا پایان سال بود!
در شرایطی که آموزش کشور هنوز از تبعات آموزش مجازی دوران کرونا رهایی نیافته و سطح یادگیری بسیاری از دانشآموزان دچار افت محسوسی شده است، چنین تصمیمهایی نهتنها کمکی به بهبود وضعیت آموزشی نمیکند، بلکه بهانهای برای کاهش جدیت در یادگیری و ارزیابی علمی میشود.
دانشآموزانی که سالها با تعطیلیهای متعدد، روشهای آموزشی ناقص و افت تحصیلی روبهرو بودهاند، اکنون با این پیام مواجه میشوند که حتی در ماههای پایانی سال تحصیلی نیز نیازی به ارزیابی و سنجش علمی نیست. ضمن اینکه مشخص نیست منظور از «بهره بردن از فضای معنوی و ملکوتی» دقیقاً چیست و چگونه باید اجرا شود، بهویژه در مدارسی که حتی امکانات اولیهای همچون نمازخانه و کتابخانه ندارند!
آیا صرف پرهیز از امتحان میتواند موجب تقویت باورهای دینی شود؟ یا این تصمیمگیری بیشتر از آنکه در خدمت آموزش و معنویت باشد، تنها بر بینظمی بیشتر درروند تحصیلی دامن میزند؟
این نوع تصمیمات تنها به کاهش مسئولیتپذیری در نظام آموزشی و ایجاد نوعی بیبرنامگی دامن میزند، تا جایی که ممکن است در سالهای آینده، ماه رمضان به بهانهای برای حذف بخش دیگری از آموزش رسمی کشور تبدیل شود.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
جایی که ماهستیم، اغلب من قالند نه ماقال. یعنی وقتی کسی به پستی میرسد احساس میکند کارشناس هر رشتهای هست و میتواند در هر موضوعی نظر بدهد. جالب این که خلق الله هم بهتر حرفهایش را گوش کرده و تحسین و تصدیق می کنند .
جایی که ما هستیم، نظامش مسایل بسیار دارد. اغلب خیال می کنند مسئله اصلی اش ، امریکاست. در حالی که مساله اصلی تغافل در تربیت است. مثل تربیت نسل جوان و نوجوان و تربیت مسئولان . جالب این که همه خیال می کنند تربیت هم فقط مشکل وزارت آموزش و پرورش است.
جایی که ما هستیم چون دست ها بسته و دهان ها باز است، همه شعار می دهند. شعار هم که کمی شور می خواهد و الا لازم نیست خیلی برآمده از شعور باشد. در این همه گذشته شعاری، اغلب فهمیده اند شعارها نه قطعی هستند و نه راه به جایی می برند و جالب این که باز شعار می دهند. جالب این که با این همه تعطیلی، همچنان همه وقت ندارند و انگار سرکارند.
جایی که ما هستیم ؛ همه خوبند اما نه برای همه کار. همه هم ( به جز معدودی) نه خیلی کار می کنند و نه دانش بسیار دارند و لذا به پخته خواری و آماده برداری عادت کرده اند. جالب این که، آنها که بی ریا کار می کنند و یا دانش انتقال می دهند، جز در حد تعارف و تشکر ساده دیده نمی شوند .
جایی که ما هستیم ؛ کمتر رئیسی دانا هست و کمتر دانایی ، رئیس می شود و خلاصه یک وضعی است که؛
«جاهلان سرور شدستند و ز بیم/ عاقلان سرها کشیده در گلیم».
رئیس ها و داناها هم، همدیگر را طرد کرده اند و عامه ، هر دو را و هر کدام به راه خویش می روند و جالب این که همه چیز آرام است و همه هم قانع .
جایی که ما هستیم ؛ همیشه تعطیل است. همه تعطیل می کنند، کرونا، آلودگی هوا، مصلحت قوا و...در تراکم این همه تعطیلی ؛ اولیا مایوس، معلمان عبوس و بچه ها با هر دو نامانوس.
جالب این که با این همه تعطیلی، همچنان همه وقت ندارند و انگار سرکارند.
جایی که ما هستیم،... انگار نیستیم!
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
بخشنامه تهيه و تنظيم لايحه قانون بودجه سال 1404 کل کشور در تاريخ اول شهريور 1403 با شماره 83710 با امضاي مسعود پزشکيان ابلاغ گرديد .( 1 )
اين بخشنامه بر اساس احکام قانون برنامه هفتم و در سه سرفصل تبيین شرايط اقتصاد کلان ، رويکردهاي کلان و اجرايي لايحه بر اساس احکام قانون هفتم پيشرفت ابلاغ مي گردد.
به گزارش نبض بورس، مسعود پزشکیان سهشنبه - اول آبان ماه - پس از حضور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی و ایراد سخنانی، بخش نخست لایحه بودجه ۱۴۰۴ را به هیات رئیسه مجلس تقدیم کرد.
دوشنبه ۱۵ بهمنماه - بخش دوم بودجه ۱۴۰۴ شامل جداول تفصیلی به همراه نسخه الکترونیک و همچنین کتاب « تطبیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ با قانون برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران»، با امضای رئیسجمهور تحویل مجلس شورای اسلامی شد.
بدون وفاق و احساس مشترک ميهن دوستي هيج دست آوردي حاصل نمي شود . وفاق زماني حاصل مي شودکه ايران براي همه ايرانيان باشد و حق و عدالت سرلوحه برنامه هاي نمادهاي ملي يکي از اولويت هاي دولت باشد .
در ادبيات سياست گذاري نيز بر تبیين سياست و برنامه براي مردم و اجماع سازي به عنوان اولين اصل در اصلاحات اقتصادي تاکيد شده تا حسن اعتماد و محبت آحاد جامعه و همراهي آنان جلب شود .
در ايران جيب (10) آمده است :
« بخش درآمدهای دولت، بیشترین سهم به درآمدهای مالیاتی اختصاص دارد که با رشد ۳۹ درصدی نسبت به قانون بودجه سال جاری، به ۱۷۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. البته که بخشی از این افزایش مالیات به واسطه تورم تحمیل شده قابل تحقق است؛ اما به نظر میرسد که رشد درآمدهای مالیاتی برخلاف گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه، چندان هم کم نیست و در شرایط رکودی کنونی، بسیاری از کسب و کارها را با مشکل مواجه میکند » .
اصلاح نظام بانکي يکي از الزامات اصلاح نظام اقتصادي در راستاي رشد اقتصادي و کاهش تورم است .
دولت قصد دارد با عنايت به فرصت تصويب دو مرحله اي بودجه ، در مرحله اول پيشنهاد خود در خصوص اجزاي (2 ) الي (4 ) ماده 182 ائين نامه داخلي را به صورت دو ساله تقديم مجلس کند .
بودجه ريزي ميان مدت يکي از بسته هاي اصلي اصلاح ساختار است که رويکرد ميان مدت دولت را در خصوص برنامه ها و امور و فصول مشخص خواهد کرد .
بودجه ريزي ميان مدت يکي از ابزار هاي مدرن جهت برنامه ريزي دستگاه هاي اجرايي و تحقق موافقت نامه هاي پنچ ساله است .
خلاصه قسمت هاي قبل :
از آن جایی که یکی از مهمترین مؤلفههای بروز تورم در کشور، ناترازی بودجه خصوصا از محل کاهش درآمدهای عمومی دولت است ؛ اصلاح ساختار بودجه میتواند یکی از بلندترین گامها در راستای مهار تورم باشد که از شعارهای دولت چهاردهم به شمار میرود.
مطابق بخشنامه بودجه سال ۱۴۰۴ تمامی اعتبارات که در سالیان اخیر خارج از بودجه عمومی دولت قرار داشت نظیر اعتبارات هدف مندی یارانه ها به بودجه عمومی منتقل می شود.
این اولین قدم در راستای واقعی کردن بودجه عمومی دولت بوده و باعث جامعیت سند بودجه و تعیین دقیق سهم امور و فصول مختلف مطابق نظام آمارهای دولت خواهد شد.
مطابق بخشنامه بودجه سال ۱۴۰۴ برای اولین بار مقرر گردید تا این اعتبارات ( برخی ردیفها با ماهیت جمعی - خرجی صرفاً به منظور رعایت گردش خزانه و نگهداری حساب در قوانین بودجه درج میگردند ) بدون لحاظ در سرجمع بودجه کل کشور صرفا به صورت جدول مجزا درج گردند. با این اقدام علاوه بر حفظ جامعیت بودجه و حفظ گردش خزانه تمامی اعتبارات مطابق قانون اساسی، سقف واقعی اعتبارات دولت شفاف و در دسترس عموم قرار می گیرد.
رییس جمهوری در نخستین جلسه بررسی لایحه بودجه سال آینده، با انتقاد از زیاندهی برخی شرکتهای دولتی بهویژه شرکتهای زیرمجموعه بانکها و صندوقهای بازنشستگی، این مسئله را نتیجه سوءمدیریت دانست و خواستار اقدام فوری برای بهبود شرایط شد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: در قانون برای اجرای متناسبسازی بازنشستگان موضوع درآمدهای حاصل از افزایش یک درصد مالیات بر ارزش افزوده آمده است که ۷۰ هزار میلیارد تومان میشود، اما در ردیفها مجلس شورای اسلامی ۵۰ هزار میلیارد تومان تخصیص داده و مابقی به جاهای دیگر داده شده است. ما هم باید طبق ردیفهای بودجه عمل میکنیم که ۵۰ هزار میلیارد تومان است.
بازنشستگانی هستند که حقوق کمتر از ۱۰ میلیون میگیرند که تعداد آنها به کمتر از ۲۰۰ هزار نفر میرسد که باید به آنها هم توجه شود.
دولت چهاردهم با رویکردی جدید، اداره کشور را به عهده گرفته است و بهقاعده، سند بودجهای که تهیه میکند، باید انعکاس مالی و اقتصادی رویکردهای اعلامشده آن باشد. نظام بودجهریزی و محصول آن که سند بودجه است، نیازمند اعمال اصلاحات ساختاری و شکلی در دورههای کوتاهمدت و میانمدت است. در تنظیم بودجه سال ۱۴۰۴ دولت میتواند اقدامات زیر را اتخاذ کند:
۱. بازنگری و اصلاح بخش مصارف
۲. منابع و مصارف واگذاری یا تملک داراییهای سرمایهای
۳. برآورد معقول درآمدها و منابع
۴. رفع ناترازی در بخشهای انرژی
۵. مدیریت مصرف فرآوردههای اصلی نفتی
۶. بودجه شرکتهای دولتی
۷. پرهیز از تصویب اعطای تسهیلات تکلیفی توسط بانکها
پزشکيان در مجلس گفت : یک نوع بی نظمی و آشوب در جداول لایحه بودجه مشاهده میشود که برخلاف بودجه سال 1403، کل بودجه ذینفع واحد را در کنار زیرمجموعههای آن دستگاه قرار نداده و این دو از هم جدا هستند، موضوعی که ضد شفافیت است.
در ايران جيب (10 ) آمده است :
***
بخش پاياني :
دوشنبه ۱۵ بهمنماه - بخش دوم بودجه ۱۴۰۴ شامل جداول تفصیلی به همراه نسخه الکترونیک و همچنین کتاب «تطبیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ با قانون برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران»، با امضای رئیسجمهور تحویل مجلس شورای اسلامی شد.
در ذيل بخش دوم لايحه 1404 را بررسي مي کنيم .
بر اساس جدول ذيل ،( جدول 3. مصارف عمومي دولت ) اعتبارات هزینه ای در قانون بودجه 1404 نسبت به سال گذشته 78 درصد افزایش یافته است.
تملک دارایی های سرمایه ای 50 درصد و تملک دارایی های مالی نیز 253 درصد رشد داشته است.
به منظور مقایسه بین سالی سهم ردیف های اصلی از سقف بودجه عمومی، ترکیب این سه بخش مصارف اصلی در قوانین بودجه سنوات گذشته و قانون بودجه 1404 در شکل 1 نشان داده شده است. همان گونه که مشخص است، در طی سنوات اخیر سهم اعتبارات هزینه ای از مجموع مصارف عمومی دولت روند نسبتاً ثابتی دارد، تملک دارایی سرمایه ای در طی 4 بودجه اخیر روند نزولی داشته و تملک دارایی های مالی روند صعودی دارد.
در واقع می توان این گونه نتیجه گرفت در طی چند سال اخیر، با توجه به رشد کمتر منابع درآمدی دولت نسبت به مصارف عمومی، دولت به سمت افزایش تامین مالی از محل بدهی سوق پیدا کرده است.
به عبارت دیگر، دولت در سال های اخیر روند باثبات سهم اعتبارات هزینه ای از سقف بودجه را به هزینه ایجاد بدهی حفظ کرده، لذا مجبور شده است برای بازپرداخت بدهی های سررسید شده خود بودجه عمرانی را کاهش دهد.
این نکته مؤید این معناست که در سال 1404 همچنان چالش های جدی در تامین منابع مورد نیاز برای طرح های عمرانی وجود خواهد داشت و این موضوع مستلزم توجه سیاست گذاران مالی به انواع روش های تامین مالی برای پیشبرد طرح های عمرانی است.
نگاهی به جدول هفت بودجه نشان میدهد بدون در نظر گرفتن بودجه شرکتی، از مجموع 3100 هزار میلیارد تومان بودجه درج شده در این جدول، 2240 هزار میلیارد تومان از آن مربوط به بودجه 19 وزارتخانه است.
این رقم مجموع ارقام بودجه زیرمجموعه وزارتخانهها بوده و به نوعی میتوان گفت بودجه ذینفع واحد است. البته باز هم باید تأکید کنیم که این رقم بدون در نظر گرفتن ارقام بودجه متفرقه و سایر ارقام جداول بودجهای است. با در نظر گرفتن 2240 هزار میلیارد تومان بودجه این وزارتخانهها، وزارت بهداشت با 573 هزار میلیارد تومان و سهم 25.6 درصدی، در رتبه اول در بین 19 وزارتخانه قرار دارد. وزارت رفاه با حدود 452 هزار میلیارد تومان و سهم 20.2 درصدی دوم و وزارت آموزش و پرورش با 396 هزار میلیارد تومان و سهم 17.7 درصدی در مقام سوم است.
در مجموع، این سه وزارتخانه با 1421 هزار میلیارد تومان و سهم 63 درصدی از کل بودجه وزارتخانهها (جدول هفت) بیشترین بودجه کشور را به خود اختصاص دادهاند.
یکی از ابتکارات انجام گرفته در لایحه بودجه ارائه شده تعیین اعتبارات مربوط به برنامه های دولت است. در این راستا در جدول 1/6 لایحه تعداد 48 عنوان برنامه اصلی تعریف شده است که بودجه هزینه ای و عمرانی مربوط به هربرنامه در مقابل آن مشخص شده است.
سهم برنامه هاي آموزش و پرورش عمومي با 380 هزار میليارد تومان حدود 14درصد کل اعتبارات دستگاهي است .
سازمان نوسازی مدارس با اختصاص 33 هزار میلیارد تومان از لايحه بودجه 1404 به خود شاهد رشد رشد 175 درصدی مي باشد و در جدول ذيل مقام اول را کسب کرده است .
در لایحه بودجه سال 1404 بدون در نظر گرفتن ذینفع واحد که وزارتخانهها هستند (مجموع بودجه وزارتخانه)، در بخش مصارف، بیشترین بودجه به صندوقهای بازنشستگی تعلق میگیرد. طبق اعداد و ارقام بودجه 1404، از مجموع 777 هزار میلیارد تومان بودجه صندوقهای بازنشستگی، حدود 394 هزار میلیارد توماناز آن برای صندوق بازنشستگی کشوری، 185 هزار میلیارد تومان برای صندوق بازنشستگی لشکری، 180 هزار میلیارد تومان برای متناسبسازی حقوق بازنشستگان کشوری، لشکری و فولاد، 16.4 هزار میلیارد تومان برای صندوق فولاد و نهایتاً کمتر از 2 هزار میلیارد تومان نیز برای صندوق بازنشستگی وزارت اطلاعات بوده است.
مجموع بودجه صندوقها در سال 1403 حدود 453 هزار میلیارد تومان بوده که رشد 71 درصدی را نشان میدهد.
جداول لایحه بودجه سال 1404 کمی گمراهکننده است. آنچه در ماده واحده آمده، ترکیبی از کل بودجه دستگاههای مادر (ذینفع واحد) با بودجه شرکتی است. به عبارتی، بودجه دستگاه مادر با شرکتهایی که در اختیار دارد، در این جدول درج شده است. جداول مفصل و اعداد و ارقام زیرمجموعههای دستگاهها در قالب «جدول تکمیلی» درج شده است.
بر اساس جدول هفت، برای مثال بودجه مجلس شورای اسلامی 5.7 هزار میلیارد تومان است که این رقم شامل زیرمجموعههای اعم از خود مجلس، مرکز پژوهشها، خبرگزاری مجلس و سایر مجموعهها به جز دیوان محاسبات است. بودجه نهاد ریاستجمهوری حدود 8.5 هزار میلیارد تومان درج شده که بودجه دهها زیرمجموعه این دستگاه بوده و خالص بودجه نهاد 1921 میلیارد تومان است.
در مجموع ؛
یک نوع بی نظمی و آشوب در جداول لایحه بودجه مشاهده میشود که برخلاف بودجه سال 1403، کل بودجه ذینفع واحد را در کنار زیرمجموعههای آن دستگاه قرار نداده و این دو از هم جدا هستند، موضوعی که ضد شفافیت است.
سازمان نوسازی مدارس با اختصاص 33 هزار میلیارد تومان از لايحه بودجه 1404 به خود، شاهد رشد رشد 175 درصدی مي باشد و در جدول فوق مقام اول را کسب کرده است .
از ديگر نکات مثبت بودجه سال 1404، توجه ویژه به موضوعاتی همچون ناترازی انرژی، ناترازی بانکی و کاهش دغدغههای رفاهی بازنشستگان و حداقلبگیران است. توجه به حوزههای دانش، نهادهای تحقیق و توسعه و حوزه سلامت است اما بخش منفی موضوع آب رفتن سهم بودجه عمرانی و سهم کم بخش آموزش و پرورش است.
دکتر صمد برزویان، مدیر پیشین بودجه وزارت آموزش و پرورش در گفتوگو با رسانه اظهار میکند: براساس گزارش مرکز پژوهشهای مجلس، بودجه عمومی دولت نسبت به قانون بودجه ۱۴۰۳بیش از ۹۰ درصد رشد داشته است.
بنابراین انتظار میرود با توجه به اهمیت و نقش آموزش و پرورش در توسعه پایدار کشور، حداقل رشد بودجه آموزش و پرورش در همین حد باشد، در حالی که رشد بودجه آموزش و پرورش ۵۳ درصد است که بیانگر ۳۷ درصد کمتر از رشد بودجه عمومی دولت است.
این موضوع قطعاً منجر به عدم تخصیص مناسب بودجه ردیفهای کیفیت بخشی آموزش و پرورش خواهد بود. مانند ردیف سرانه دانشآموزی در قانون بودجه ۱۴۰۴ که حدود ۱۲۱درصد رشد داشته است، ولی در پایان سال کمتر از ۵۰ درصد تخصیص خواهند داد.
سهم بودجه آموزش و پرورش از بودجه عمومی دولت در لايحه بودجه ۱۴۰۴ براساس گزارش مرکز پژوهشهای مجلس به ۷.۳ درصد رسیده است .
در شکل 3 تصویری از روند تغییرات میزان مصوب و عملکرد اعتبارات هزینه ای در قوانین بودجه در چند سال اخیر را نشان مي دهد همان گونه که در این نمودار مشخص است، رشد میزان مصوب اعتبارات هزینه ای در قانون بودجه 1404بيش از 78 درصد پيش بين که در طی ده سال اخیر بالاترین میزان است .
عدم انطباق بودجه بين عملکرد و مصوب از سال 98 به بعد، بسيار نگران کننده است و دست يابي به عدد قريب 78 درصد لايحه بودجه 1404 سهل الوصول به نظر نمي رسد.
در جدولِ اعتبارات هزينه اي متفرقه براي مطالبات بازنشستگان فرهنگی ناشی از اجرای قانون نظام رتبه بندی معلمان، 10 هزار میلیارد تومان پيش بيني شده که در سال گذشته اين عدد صفر بوده است .
با توجه به این نسبت ها در سال آتی ( نمودار دايره اي ذيل ) سهم حقوق و دستمزد کارکنان بخش دولتی، اعتبارات بازنشستگی و مجموع تملک دارایی های مالی تقریباً برابر بوده و نشان می دهد موضوع تعهدات بازنشستگی و تعهدات مالی دولت دو موضوع اصلی و کلان در حوزه مدیریت مالی دولت در سال های پیشرو هستند که نیازمند اصلاحات جدی می باشند.
جمع بندی
علیرغم آن که در دومین سال اجرای قانون بودجه دو مرحله ای، لایحه ارسالی مرحله دوم از کیفیت قابل قبولی در ارائه تصویری از عملیاتی مالی دولت برخوردار است ، اما همچنان نقص های جدی در این خصوص وجود دارد.
عدم شفافیت فصول هزینه ای بودجه دستگاهی و بی انضباطی مالی در جا به جایی برخی ردیف های هزینه ای از مصارف عمومی به هدفمندی) اعتبارات اجرای احکام برنامه هفتم ( و بالعکس از جمله این اشکالات هستند. عدم انطباق بودجه بين عملکرد و مصوب از سال 98 به بعد، بسيار نگران کننده است و دست يابي به عدد قريب 78 درصد لايحه بودجه 1404 سهل الوصول به نظر نمي رسد.
همچنین علیرغم تاکید قانونگذار در مواد 180 و 182 قانون اصلاح آئین نامه داخلی مجلس مبنی بر ارائه فروض محاسباتی و نقصان فروض ارائه شده در مرحله اول، لایحه ارائه شده در مرحله دوم رافع این اشکال نبوده و همچنان فروض محاسباتی برخی از اقلام مهم از جمله در بودجه هدف مندی، متناسب سازی و پاداش پایان خدمت بازنشستگان، بار مالی اصل وسود اوراق مالی سررسیدشده، بودجه دستگاهی و سایر هزینه های دستگاهی ارائه نشده است و لذا تصویر ارائه شده از بودجه کامل و شفاف نیست.
پرداخت کمک زیان هدف مندی، اعتبارات متناسب سازی و پاداش پایان خدمت بازنشستگان و تکلیف دولت مبنی بر تخصیص منابع حاصل از افزایش تدریجی نرخ ارز ترجیحی بابت حمایت از دهک های پایین و پرداخت سود اوراق مالی بوده است اما با این حال تمرکز بر اعتبارات دستگاه های اجرایی و برنامه های آن با توجه به رشد قابل توجه این بخش ضروری است و این موضوع در گزارش مستقل بودجه دستگاه های اجرایی مورد بررسی قرار می گیرد.
ارزیابی ارقام کلان نشان می دهد در سال آتی سهم حقوق و دستمزد، اعتبارات مربوط به موضوعات بازنشستگی و تعهدات مالی از مصارف بودجه تقریبا برابر بوده است. با توجه به اینکه سهم این بخش ها از مصارف دولت به ارقام قابل توجهی رسیده است، تداوم این روندی در سال های آتی می تواند بر توان دولت در ارائه خدمات عمومی دچار چالش نماید و لذا نیازمند اصلاحات مورد نیاز در حوزه مالی دولت است.
به عبارت صحيح تر :
لايحه بودجه 1404 يک بودجه سمی را هدف گرفته است و همچنان ابر بحران بودجه های سمی در کنار ديگر ناترازی ها نگران کننده است .
منابع :
1. بخشنامه تهيه و تنظيم لايحه قانون بودجه سال 1404 کل کشور شماره 83710 مورخ اول شهريور 1403
9- خبرگزاري جمهوري اسلامي : متن کامل لایحه بودجه ۱۴۰۴ منتشر شدمتن کامل لایحه بودجه ۱۴۰۴ منتشر شد
10- ايران جيب : اعداد شکفت انگيز بودجه 1404
12- خبرگزاري جمهوري اسلامي - جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۴ - پیش بینی امکان بکارگیری معلمان بازنشسته در لایحه بودجه ۱۴۰۴
17- خبرگزاري جمهوري اسلامي ، کليات لايحه بودجه 1404 تصويب شد
18 - بخش دوم لايحه بودجه 1404
19. ديده بان ايران : جدول مقایسهای جالب از بودجه ۱۴۰۴ و ۱۴۰۳/ کدام دستگاهها پولدارتر میشوند؟
20. کسری بودجه پایدار آموزش و پرورش در سال آینده
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید