گروه گزارش/
هنوز هیچ فرد و مسئولی به گزارش های صدای معلم در مورد وضعیت دفتر هماهنگی هیأت های رسیدگی به تخلفات اداری وزارت آموزش و پرورش پاسخی ارائه نکرده است . ( این جا )
ابوالفضل پریمی مدیرکل دفتر هماهنگی هیأت های رسیدگی به تخلفات اداری وزارت آموزش و پرورش منصوب یوسف نوری اولین اقدام خود را با حذف نیروهای مستقل از هیات های تخلفات اداری آغاز کرد.
بنا بر اطلاعات رسیده به « صدای معلم » اولین اقدام مدیرکل جدید تخلفات اداری انحلال شعبه بدوی ۳ مرکز با موافقت آقای نوری وزیر آموزش و پرورش بوده است . هیات های مستقر در وزارتخانه شامل ۳ شعبه بدوی و ۳ شعبه تجدیدنظر می باشند. آیا معنای « دکترین » ی که وزیر آموزش و پرورش در نشست رسانه ای و در پاسخ به انتقادات و پرسش های صدای معلم و در حمایت از آقای پریمی ایراد کرد همین است ؟
رئیس شعبه منحل شده عادل عبدی و قائم مقام شعبه علی نقی حصنی بوده است. استدلالی که برای انحلال این شعبه داشته اند کاهش حجم پرونده ها بوده در صورتی که این موضوع و همچنین استناد به بند ۹ماده ۳۵ آئین نامه اجرایی قانون تخلفات اداری برای انحلال شعبه مذکور فاقد مبنای قانونی بوده و به نظر می رسد توجیهی برای حذف نیروهای مستقل و غیر همسو بوده است.
پرسش این رسانه از آقای پریمی آن است که توضیح دهد میزان پرونده های واصله به هیات های تخلفات اداری وزارت آموزش و پرورش از زمان انتصاب ایشان به این سمت چقدر کاهش داشته و چگونه است که شامل شعبه 3 بدوی شده است ؟
آیا معنای « دکترین » ی که وزیر آموزش و پرورش در نشست رسانه ای و در پاسخ به انتقادات و پرسش های صدای معلم و در حمایت از آقای پریمی ایراد کرد همین است ؟
اگر تحصیلات و تخصص مدیر دفتر هماهنگی هیأت های رسیدگی به تخلفات اداری وزارت آموزش و پرورش مرتبط با حوزه کاری اش بود باز شاهد ایراد چنین حرف ها و عملکردی بودیم ؟
هیات های رسیدگی به تخلفات اداری وزارت آموزش و پرورش برای تحقق عدالت و اجرای قانون ، چاره ای جز دوری از سیاست زدگی و سیاسی کاری ندارد .
پایان گزارش/
پرده اول
دو ماه پیش در مراسمات کف و دفن یکی از اقوام در بهشت زهرای تهران دختر ابتدایی ام همراه ما بود در طول مراسم به طور تصادفی توجهم را جلب کرد. بیچاره چهارستون بدنش چون چوب، خشک و تنیده می لرزید.
در اثنای مراسم خودم را سرزنش می کردم غافل از آن که اثرات مشاهدات عینی مراسم تدفین و گریه و زاری اطرافیان و خرافه گویی برخی از مداحان در روح و روان دخترک حک شده بود و کل مسیر تهران کرج من را به مسلسل سوالات بی جواب از چرایی مرگ، چگونگی فشار قبر تا برزخ و دوزخ و بهشت و جهنم بسته بود. طفلک پس از سپری شدن دو ماه کم کم در حال فراموش کردن ماجرا و برگشت به زندگی عادی است.
پرده دوم
علیرضا زاکانی شهردار جنجالی تهران معتقد است که: «باید موضوع بهشتگردی را در میان مدارس رواج دهیم که این مهم با کمک و همکاری آموزش و پرورش میسر خواهد شد.» اولین سوال مخاطبان مستقل آن است که :
اصولا چرا فرزندان برخی از مسئولان به اروپا و آمریکا گردی بروند و بچه های بقیه مردم به قبرستان!؟
این پیشنهاد با حقوق کودکان متناقض و برخلاف کنوانسیون های حقوق کودکان سازمان ملل است. ما هنوز در دوران کرونا هستیم و کودکان به بازی و شادی نیاز دارند. آنها در این دو سال خواسته و ناخواسته غمهایی را تحمل کردهاند. غمهایی که به خاطر فقدان و از دستدادنهای این دوران بوده و نباید با بردن آنها به گورستان، غمی مضاعف و باری اضافه را به آنها تحمیل کرد. این یک پیشنهاد غیراخلاقی است.
«مردم میرن تورهای جهانگردی ما بریم تورهای قبرستان"
پرده سوم
اسماعیل بحریزاده قائم مقام معاون وزیر آموزش و پرورش در سازمان دانشآموزی درباره پیشنهاد بهشتگردی (بهشتزهرا گردی) دانش آموزان از سوی شهردار تهران می گوید: بهشت زهرا به عنوان مکانی است که تاریخ انقلاب در تمام صحنه و عرصههای مهماش به نوعی با شهدایی که در بهشت زهرا هستند ارتباط برقرار میکند از این رو وظیفه ما این است تا دانش آموزان برای حفظ ارزشهای انقلاب، با بهایی که صرف شده تا این انقلاب به وجود بیاید آشنا شوند.
بحری زاده خاطرنشان می کند: نگاه سند تحول بنیادین به تربیت تمام ساحتی است که یکی از ساحتهای مهم آن ساحت اعتقادی- اخلاقی و تربیت سیاسی- اجتماعی است. در واقع بهشت زهرا و به طور خاص گلزار شهدا می تواند تاریخ تربیتی، سیاسی، اجتماعی و در حوزه اعتقادی باشد. حداقل از رئیس سازمان دانش آموزی کشور انتظار می رود با رجوع به فلسفه تاسیس این سازمان و خوانش اهداف آن با هوچی گران عرصه سیاست هم داستان و هم گام نشود
پرده چهارم
واکنش مدیرعامل سازمان بهشت زهرا به منتقدان موضوع بهشت گردی جالب است.
در پی انتشار برخی انتقادات به موضوع " بهشت گردی" درمیان مدارس که از سوی شهردار محترم تهران مطرح شده بود مدیر عامل سازمان بهشت حضرت زهرا (س) در توییتی در واکنش به این مسئله نوشت:
"در بعضی کشورها یادمان روزهای مقاومت و تندیس سربازان که برای وطن جان دادند، در میادین شهر بنا شده تا شهروندان یاد آن فداکاری را زنده نگه دارند. حالا شما از حضور دانش آموزان در میان گلزار شهدای بهشت زهرا نگرانید؟ از پیوند ملیت و اسلامیت آشفته شده اید؟ وصیت شهید سلیمانی را بخوانید"
پرده پنجم
"در غياب زندگي، مرگ هستي است و در نبود مرگ، زندگي، نيستي است از ديرباز ذهن بشر با مرگ در چالش بوده است و بيومتري (زيست سنجي)آدمي و كيفيت آن به صورت نقش مايه اي با بسامد فراوان در ادبيات معاصر ما، انعكاس يافته است. ادبيات جهان و آثار مكتوب بشري از ديرباز گوياي واقعيتي انكار ناشدني است، به اين معنا كه آدمي پيوسته در تلاش و جهد بوده تا به جد به مرگ و عواقب آن بپردازد. كهن ترين اثر مكتوب نيز، پيگيري راز جاودانگي و هراس از مرگ بوده است. اما تطور و بررسي مرگ در اشعار شاعرانی چون مولانا، شاملو و... جزوجداب ترين موضوعات این حوزه می باشد."
پرده آخر
قطعا ترویج روحیه شهادت طلبی و سلحشوری نظام برای ما قابل درک است ولی در این وانفسای دلمردگی کرونایی بهشت زهرا گردانی دانش آموزان با هیچ منطقی سازگار نیست. خاصه آن که مردم از اینکه فرزندان برخی از مسئولین با پولهای رانتی در ینگه دنیا غرق در زندگی لاکچری و عیش و نوشند عصبانی و مکدرند. از منظر آموزه های علم روانشناسی نیز مدارس و دانش آموزان ما شادابی و طراوت لازم را نداشته و به شادمانی روحی و روانی محتاجند.
حضور زودهنگام و غیر ضرور کودکان در مراسمات حزن انگیز و مکانهای رعب آور روح و روانشان را خراشیده و آنها را در برابر ناملایمات زندگی آسیب پذیرتر خواهد کرد.
لذا حداقل از رئیس سازمان دانش آموزی کشور انتظار می رود با رجوع به فلسفه تاسیس این سازمان و خوانش اهداف آن با هوچی گران عرصه سیاست هم داستان و هم گام نشود.
در پایان مخاطبان را با یک بایاتی ترکی که ما را به رعایت تعادل در زندگی سفارش می کند تنها می گذارم.
قوجاقلیب یاری گول
یاری چیچک یاری گول
دونیا بویو آغلاما
یاری آغلا یاری گول
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
چند ماهی است که حذف یا کاهش سهمیه ارزی دارو و تجهیزات پزشکی باعث گرانی و کمیابی داروهای داخلی و خارجی شده است؛ این در حالی است که مجلس و دولت مخالفت خود را در بودجه 1400با حذف ارز ترجیهی برای دارو و لوازم پزشکی اعلام کرده اند.بر اساس اعلام مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در سه سال گذشته سهمیه ارزی دارو و تجهیزات پزشکی کاهش پیدا کرده و شایعه حذف ارز ترجیهی در بودجه سال 1401 نیز به این گرانی ها دامن زده است. نکته عجیب اینجاست که برخی داروهای تولید داخل که برای بیماران خاص مصرف می شوند در مواردی بیش از 400 درصد افزایش قیمت دارند و افزایش قیمتها باعث کمیابی این قلم داروها نیز شده است.
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس بیان می دارد که در لایحه بودجه ۱۴۰۱ هیچ اشارهای به ارز ترجیحی در حوزه دارو نشده است. همچنین معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه در مصاحبه ای حذف ارز 4200 تومانی دارو در سال 1401 را تأیید کرده است. از طرفی هنوز کمیسیون تلفیق بودجه تشکیل نشده و ما هنوز نمیدانیم که نظر کمیسیون بهداشت و کمیسیون تلفیق چه خواهد بود.
دبیر انجمن کارفرمایی داروسازان مؤسس داروخانههای استان تهران اظهار می دارد که بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ نشان میدهد که از مهرماه ارز ترجیحی دارو حذف شده و تأمین داروی مورد نیاز کشور نیز حالا با نرخ نیمایی تأمین میشود. طبق لایحه سال جاری، دولت مکلف شده تا برای ۶ ماهه اول سال، ۱.۵ میلیارد دلار بابت دارو و تجهیزات پزشکی و سایر اقلام حوزه سلامت ارز با نرخ ترجیحی تأمین کند. اما برای ۶ ماه دوم سال پیشنهاد شده که ارز ترجیحی حذف و قیمت ارز تأمینی برای دارو به نرخ نیمایی برسد.
رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران اعلام می کند که با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، برای حمایت دارویی از مردم منابعی در حدود ۵۰ تا ۶۰هزار میلیارد تومان نیاز خواهد بود. در این رابطه باید ساز و کاری تعریف شود که دولت نتواند از حمایت از مردم شانه خالی کند. با تخصیص منابع لازم به بیمهها، فشاری بر مردم وارد نمیشود و هزینه افزایش قیمت را بیمهها پرداخت خواهند کرد. این بهترین راهکار موجود در این زمینه خواهد بود و امیدواریم برای سال آینده بهترین راهکار در این زمینه اجرایی شود.
گرانی و نابه سامانی در بازار دارو و تجهیزات پزشکی باعث نارضایتی و سرگردانی مردم شده و گویا به غیر از درد مریضی باید رنج های دیگر را نیز تحمل کنند و افرادی که بیمه نیستند و یا بیمه تکمیلی ندارند در خیلی از موارد باید از درمان خداحافظی کنند که این موضوع برای کشور ثروتمندی مثل ایران با این همه منابع طبیعی، دردآور و عین بی عدالتی است.
لذا از مسئولین محترم درخواست می شود که موضوع سونامی گرانی دارو و تجهیزات پزشکی را در اسرع وقت پیگیری کنند و اجازه ندهند که مافیای دارو در کشور از این آب گل آلود ماهی بگیرند و سلامت مردم را به خطر بیاندازند. مجلس و دولت نیز در بودجه سال آینده با تصمیمات درست و کارشناسی شده ای به افزایش قیمت داروهای داخلی و خارجی دامن نزنند.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه گزارش/
نشست خبری معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش با خبرنگاران ۱۴ دی ماه ۱۴۰۰ با وجود تاکید بر رعایت زمان بندی یک ساعته، قریب به ۵۰ دقیقه با تاخیر شروع شد و جمع حاضر را خسته کرد. ساعت پایان جلسه نیز ۱۶:۴۵ بود.
با صدور حکمی از سوی وزیر آموزش و پرورش «قاسم احمدی لاشکی» به عنوان نماینده وزیر در سفرهای استانی ریاست جمهوری منصوب شده است.
به نقل از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، "یوسف نوری" در اجرای شیوه نامه استقرار ستاد ارتباطات مردمی در سفرهای استانی دولت مردمی با صدور حکمی، "قاسم احمدی لاشکی" را به عنوان نماینده تام الاختیار خود در سفرهای استانی ریاست جمهوری منصوب کرد.
بر اساس این گزارش، در این حکم بر ضرورت استقرار میز ارتباطات مردمی تأکید کرده است.
شایان ذکر است میز خدمت ارتباطات مردمی ایشان همزمان با نشست خبری برقرار شد و چندتن از نیروهای خرید خدمات آموزشی به نمایندگی از گروه خود شرکت داشتند و قبل از خبرنگاران سوالات و درخواست های خود را مطرح نمودند.
خبرنگار صدای معلم به عنوان دومین خبرنگار، سه سوال از احمدی لاشکی پرسید که در ادامه عنوان خواهد شد.
کارگری خبرنگار صدای معلم:
« با توجه به بحث رسیدگی درخواست استخدام های مکرر نیروهای آزاد مشغول در آموزش و پرورش مانند نیروهای ماده ۱۷، کنکاش بر سر نحوه ی استخدام ۸۸ هزار نیروی جذب شده با تبصره ۱۰ ماده ۱۷، باعث شد بیان مشکلاتی چون تثبیت احکام پیمانی نیروهای حق التدریس و زمزمه ی مخالفت مجلسی ها با این نوع استخدام ها برای ورود بی آزمون سه گروه از چهار گروه مشمول تبصره ۱۰ ماده ۱۷، نگرانی و سردرگمی را برای نیروهایی که حتی دوره ی مهارت آموزی دانشگاه فرهنگیان را با نمره ی قبولی پشت سر گذراندند به وجود آید.
بعضا برخی نمایندگان مجلس نیز اذعان داشته اند که احکام ۵۵ هزار نیروی جذب شده فعلی، صرفا برای برقراری حقوق بوده و هنوز به بار ننشسته است. کارگزینی نواحی و مناطق نیز صحبت های نمایندگان مجلس را تایید کرده و آن را موازی با دریافت تاییدیه گزینش نیروها دانسته اند. این در حالی ست که وزارت آموزش و پرورش از این نیروها، تعهدنامه ای مملو از اشکال و البته نامتعارف گرفته است و ادامه همکاری مشروط به امضای آن می باشد. کسانی که امضا نکردند، قطع حقوق شده اند.
سنوات سال های قبل نیروهای حق التدریس به جای آنکه ۹ ماه کامل باشد، ۸ ماه و ۱۵ روز مورد توجه قرار گرفته است که دلیل کسر ۱۵ روز مشخص نیست. هیچ یک از خدمات آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی به عنوان سابقه محاسبه نخواهد شد.
در مورد قطعی بودن احکام و لحاظ سنوات خدمت کامل نیروهای جذب شده توضیح دهید.»
احمدی لاشکی:
« از سرکار خانم کارگری که صدای واقعی معلم هستند تشکر می کنم. سوالات خوبی مطرح فرمودند.
رسیدگی به جذب نیروهای ماده ۲۸ و اینکه نیروهای ماده ۲۸ چیست؟
اساسنامه دانشگاه فرهنگیان کشورحدود ۳۱ یا ۳۲ ماده دارد. یکی از این مواد به آموزش و پرورش می گوید اگر در رشته و دانشگاه های خاصی نیرو لازم داشتید می توانید از بیرون جذب کنید. یعنی کسی که لیسانس به بالا در رشتههای مورد نظر دارد از ایشان آزمون بگیرید. چندین بار آزمون گذاشتیم. دیروز آنچه آقای وزیر با آقای لطیفی هم صحبت کردند. آقای وزیر به دنبال آن است تا مجوز ۳۴ هزار و ۸۰۰ نفری که از گذشته گرفته شد توسعه و افزایش یابد. ما منتظر هستیم که ضرب الاجل به ما ابلاغ کنند سریعاً به تعدادی که نیاز داریم اعلام کنیم. مثلاً بگوییم جناب دکتر اعتدادی شما به عنوان مدیر کل اصفهان به طور مثال ۲ هزار نفر سهمیه به شما می دهیم. شما ببینید واجدترین رشته ها در کدام مناطق هستند اعلام کنید. ایشان میگویند مثلاً در شهرضا مشکل در حوزه ابتدایی است. در فریدونشهر کمبود فیزیک و در خود شهر اصفهان مثلاً ناحیه ۲ علوم پایه ریاضی نیاز دارند. این آمار را از ایشان می گیریم ابلاغ میکنیم. هماهنگی با سازمان امور استخدامی انجام می دهیم و تامین اعتبار که شد به سازمان سنجش میرود. جانمایی و بارگذاری میشود و ثبت نامها در کشور انجام می شود. بعد از ثبتنامها حدود دو و نیم برابر سهمیه را اعلام میکنیم. مصاحبه، گزینش و معاینات پزشکی را انجام میدهیم. از بین آن نفرات را جذب می کنیم.
این ۸۸ هزار نیروی که فرمودید که حدود ۹۰ هزار نفر هستند چون تعدادشان زیاد بود و ما باید به دانشگاه فرهنگیان آنها راهی میکردیم، ۵۵ هزار نفرشان دورهها را از قبل گذراندند. احکام شان به جز یک استان که گیر کرده، صادر شده است. هیچ مشکلی هم در احکام نیست. مگر میشود که احکام صادر شود و بگویند صرفاً برای حقوق بوده است؟ کسی که حکم برایش زده میشود یعنی شناسنامه در سازمان اداری و امور استخدامی دارد به عنوان نیروی دولت محسوب می شود. نیروی پیمانی هیچ مشکلی هیچ نگرانی هم نداشته باشند.اما یک گروه دیگر که جزو سری آخر بودند، حدود ۳۰ هزار نفرند که الان دوازده هزار نفر و خرده ای از دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی فارغ التحصیل شدند. حدود ۱۶ هزار نفری هم در حال آموزشند. این عزیزان هم مشکل شان با هماهنگی سازمان امور اداری و استخدامی قابل حل خواهد بود .
اما تعهد ۳۰ ساله که فرموده بودید ما هیچ جایی در این تعهدنامه واژه ۳۰ ساله نداریم اگر این تعهدنامه را بیاورید که ۳۰ سال بود ما حتماً بررسی و پیگیری خواهیم کرد. هیچ گونه تفاوتی بین تعهدنامه ها نیست. یعنی بین آنهایی که دورههای چهار ساله فرهنگیان را قبول شدند، آنهایی که ماده ۲۸ هستند، آنهایی که به الحاق تبصره ۱۰ ماده ۱۷ هستند تفاوتی قائل نیستیم. اما یادتان باشد طبق مصوبه اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ شورای عالی انقلاب فرهنگی جذب من بعد برای بوم است. یعنی اگر کسی قبول شد در یک شهر یا شهرستان استان اصفهان باید همان منطقه یا همان استان باشد. بخواهد برود، رابطه استخدامی اش با دولت قطع خواهد شد. آن ردیف برای بوم خالی خواهد ماند. با آزمون بعدی نفر بعدی سریع جایش را پر می کند. علتش هم این است که از بس نقل و انتقالات درون آموزش و پرورش زیاد شد ما نمیتوانیم کنترل کنیم کسی که طبق تعهد نامه باید ۱۰ سال بماند دو سال مانده و از آنجا میرود نتیجه این میشود که در منطقه محرومی که با این نیرو پر شد منطقه باید ۳۰ دانش آموز، ۱۵ دانش آموز و یا ۲۰ دانش آموز را با یک معلم به صورت چند پایه اداره کند. یعنی ۵۷ کتاب درسی را یک معلم تدریس کند و این خیانت به آن بچه هاست. از آن طرف نیرو به جایی می رود که تراکم وجود دارد آنجا شاید قدم بزند ولی حقوقش ماهانه پرداخت شود. عاقلانه نیست ما نمی توانیم حقوقی بدهیم که کارکردی مقابلش نباشد. »
( در سوال مطرح شده از سوی خبرنگار صدای معلم از تعهد سی ساله صحبتی به میان نیامد.
هر چند در متن تعهدنامه تا پایان خدمت عمومی ذکر شده است و بهتر است مسئولین وزارت خانه به وضوح برای رفع ابهام از برخی جملات این تعهدنامه، تعریف خود را از پایان خدمت بیان کنند.
اگر متن تعهد نامه ایجاد تفاوت بین این مشمولین با سایر گروه های استخدامی نمی کند، چگونه است که این متن مورد انتقاد کارشناسان حقوقی نیز قرار گرفته است؟ از همه مهم تر آنکه همیشه تعهد در قبال خدمات ارائه شده است.
آموزش و پرورش چه خدماتی به ۸۸ هزار نیرو داده است که باید تعهد بگیرد؟ )
صدای معلم :
« امکان دارد بفرمایید بازدیدهای امروز شما در شهر اصفهان از نحوه ی رعایت پروتکل های بهداشتی در مدارس، چه کمکی به بازگشایی کامل مدارس خواهد کرد؟ یعنی مدارس امسال نیز برای سومین سال متوالی باید به صورت مجازی ادامه دهند؟ هنوز باید بر اساس خرده فرمایشات ستاد مقابله با کرونا توجه داشت و مدارس تعطیل باشند؟ »
احمدی لاشکی:
« بازدیدهای استانی که امروز به مدارس مختلف داشتم خودم لذت بردم. از اینکه معلمان و مدیران استان با تدبیر و برنامه و با حساب، آنچه مد نظر ستاد مقابله با کرونا هست را اجرا می کنند. خیلی تشکر می کنم.
اما در مورد بازگشایی مدارس، ما خودمان نمیتوانیم تصمیم بگیریم که کلاس ها چگونه باشند. هرچه در ستاد کرونا که وزیر محترم بهداشت و درمان به نوعی مباحث پزشکی را توضیح می دهند و تصمیم می گیرند اجرایی میکنیم. وزیر آموزش و پرورش هم جزیی از ستاد مقابله با کروناست. سبک اجرای کلاس های حضوری که ما انجام میدهیم، بهترین شیوه را الحمدالله در کشور در این فضا پیش بردهایم. هرچند ممکن است باب ذائقه شخصی من و شما نباشد اما آنچه که ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرده پیش می رود. امروز خیلی از کلاس هایی که رفتم دیدم که سند تحولی که این قدر در مورد آن دغدغه داریم، دانش آموز کلاس سوم ابتدایی اصفهانی چه زیبا، بهتر از من که معاون وزیر هستند در کف کلاس پیاده میکند. از این بابت از همه تشکر می کنم. بازدیدهای خوبی بود و من رضایت را با خودم به وزارتخانه همراه خواهم کرد. »
صدای معلم :
« قطعا خوب می دانیم که در هر جامعه ای، معلمان همواره مورد احترام جمع اند و جامعه از آنان الگو می گیرند. جزو اقشاری هستند که از بدو خدمت در حال گزینش هستند. پس قاعدتا نیرویی که با حساسیت انتخاب می شود، اغتشاشگر و آشوبگر نیست. آیا مطالبه ی اخیر فرهنگیان مشمول برخورد نیروهای امنیتی بود؟
آیا برای بازداشت شدگان و بازگرداندن این معلمان ، معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش کاری انجام داده است؟ آیا جای معلم مطالبه گر در زندان است؟ »
احمدی لاشکی:
« اعتقاد من این است که معلم جایش کلاس است و درس است و بس.
الان که من با شما به عنوان معاون حقوقی صحبت می کنم هیچ معلمی بابت مسائل حقوقی و صنفی معلمان بازداشت نیست. هیچ دغدغه ای نداشته باشید. اما اگر موضوعات فراتر از مسائل صنفی شود وزیر آموزش و پرورش هم دیگر نمی تواند دخیل در کار باشد. ولی اگر مسائل صنفی باشد، جای معلم بالای سر ماست. حتی آقای وزیر هم با سردار اشتری صحبت فرمودند . با دوستان دیگر هم همین طور که حرمت معلم باید به عنوان یک مقام بلند لحاظ شود. از این بابت هم ما و هم کشور به معلمان افتخار می کنیم. »
این نکته را خاطر نشان باید کرد که با وجود مسائل و مشکلاتی که برای معلمان مطالبه گر وجود دارد، پاسخ های معاون حقوقی و پارلمانی وزارت آموزش و پرورش به هیچ وجه قانع کننده نبود.
این نشست بیش از آن که برای خبرنگاران و در حوزه عمومی آموزش و پرورش باشد، به پرسش و پاسخ پیرامون مشکلات نیروهای خرید خدمات آموزشی اختصاص داشت.
پایان گزارش/
« صدای معلم » درگذشت پدر گرامی « محمد خرم » ( مدیرکل پیشین دفتر هماهنگی هیأت های رسیدگی به تخلفات اداری وزارت آموزش و پرورش ) را صمیمانه تسلیت عرض می کند .
پایان پیام/
گروه استان ها و شهرستان ها/
عبدالرضا فولاودند از مدیر کلی آموزش و پرورش تهران کنار رفت .
فولادوند در بیست و ششم آبان 1397 جایگزین عباسعلی باقری به عنوان مدیر کل آموزش و پرورش تهران شد . ایشان پیش تر مدیر کل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران بود .
« صدای معلم » هجدهم آذر ماه 1396 با آقای فولادوند گفت و گوی مفصلی انجام داد . ( این جا )
فولادوند به صدای معلم گفت منِ مدیر کل پاسخ گو هستم ، حراست هم باید پاسخ گو باشد؛ آزادی بیان برای معلم از نان شب هم واجب تر است! ( این جا ) اما در طول دوران سه ساله ای که ایشان مدیر کل آموزش و پرورش تهران بود حتا یک نشست رسانه ای هم با خبرنگاران برگزار نکرد و به گزارش های مختلف صدای معلم در حوزه کاری شان بی اعتنا بود .
یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش در نخستین نشست رسانه ای خود دیدگاه های خوبی را در حوزه رسانه بیان کرد . ( این جا )
صدای معلم همان گونه که در نشست رسانه ای بیان کرد امیدوار است که این دیدگاه ها فقط در حد شعار و سخنرانی نبوده و در عمل به اثبات برسد و فرهنگ سازمانی غالب در آموزش و پرورش به سوی پاسخ گویی و مسئولیت پذیری حرکت نماید .
نقد یکی از همکاران در نقد عملکرد مدیر کل پیشین آموزش و پرورش تهران را می خوانید .
گروه گزارش/
همان گونه که پیش تر نیز آمد ( این جا ) ؛ « صدای معلم » تنها رسانه ای بود که به نخستین انتصاب وزیر آموزش و پرورش اعتراض کرد .
این رسانه تصریح و تاکید کرد که اگر قرار است بقیه انتصابات با همین منطق باشد اساسا نیازی به آوردن فرد جدید نیست ! طوری نشود که بگویند کسی نرفته که بهتر از او بیاید !
انتصابات زمانی قابل قبول و مفید فایده است که متکی و مبتنی بر یک منطق کارشناسی و علمی مشخص و در نظر گرفتن مصالح و منافع جمعی آموزش و پرورش باشد .
پاسخی که وزیر آموزش و پرورش در نشست رسانه ای به پرسش ها و انتقادات صدای معلم ارائه کرد به هیچ وجه قانع کننده نبود و فاقد منطق کارشناسی بود .
به عنوان مثال ؛ مگر می شود فردی فردی در راس اداره کل هیات های تخلفات اداری مجموعه بزرگی مانند وزارت آموزش و پرورش قرار بگیرد و فاقد تحصیلات مرتبط با علوم و حقوق قضایی باشد و در جلسه تودیع و معارفه اش عنوان کند : ( این جا )
« در این حوزه تعهد بیش از تخصص مهم است و این موضوع همواره مورد توجه خواهد بود ».
این رسانه در گزارش خود آورده بود :
« پرسش « صدای معلم » از ابوالفضل پریمی مدیر کل جدید این هیات آن است که به طور دقیق توضیح دهد چند درصد از افراد شاغل در هیات های بدوی و تجدید نظر وزارت آموزش و پرورش دارای مدارک معتبر تحصیلی در رشته علوم و حقوق قضایی هستند ؟
فعال کردن مرکز دفاع از آرای هیئت ها در برابر مراجع بالاتر از جمله دیوان عدالت اداری بر اساس کدام دلیل و منطق است زمانی که این دیوان مرجع تخصصی و عالی تر در زمینه رسیدگی به تخلفات و صدور رای است ؟
بدون تعارف باید به این نکته اذعان کرد اگر جمهوری اسلامی بخواهد در حوزه سلامت اداری و قضایی کارنامه درخشان و قابل دفاعی ارائه کند وجود و فعالیت همین دیوان عدالت اداری است .
مشخص نیست در فقدان این نهاد قضایی عالی ، مدیران با استبداد اداری و دور زدن های قانونی چه آسیب ها و بلایایی را بر سر کارمندان و کارکنان که نمی آوردند ؟ »
آیا وزیر آموزش و پرورش اساسا به این موضوعات توجهی دارد و به تبعات و پیامدهای اقدامات خود فکر می کند ؟
در تازه ترین اقدام ، وزیر آموزش و پرورش اقدام به برکناری جواد حسینی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کرده است .
بدون تردید و تعارف ، اگر بخواهیم در مجموعه شورای معاونین وزارت آموزش و پرورش مدیری باانگیزه ، پرکار ، با برنامه و با دیسیپلین معرفی کنیم کسی جز جواد حسینی نخواهد بود .
وزیر آموزش و پرورش باید به این پرسش پاسخ دهد که هدف از این تغییر چه بوده است ؟ و آیا انگیزه های سیاسی در کار بوده است ؟
آقای نوری این گونه و با این اقدامات ناپخته و احساسی می خواهند دو قطبی ستاد و صف را تعدیل کنند ؟
آیا وزیر آموزش و پرورش تصور می کند با این تغییرات قرار است معلمان به او اعتماد کنند و یا رسانه ها به اقدامات او خوش بین باشند ؟
پرسش « صدای معلم » از یوسف نوری آن است که پس از این عزل و نصب ها چه برنامه ای برای حل چالش ها و بحران آموزش و پرورش دارد ؟ آیا وزیر آموزش و پرورش اساسا به این موضوعات توجهی دارد و به تبعات و پیامدهای اقدامات خود فکر می کند ؟
آیا به تجارب گذشته و وزیران پیشین فکر کرده است ؟
با انبوه مطالبات بر جای مانده چه کار می کند ؟
در پایان به برخی اقدامات جواد حسینی رئیس پیشین سازمان آموزش و پرورش استثتایی اشاره می گردد :
۱- اجرای طرح هدایت تهیه واهدا ۳۸۰ هزار تبلت به دانش آموزان عادی و استثنایی
۲- انعقاد تفاهم نامه همکاری با بسیاری از سازمانهای داخلی وزارتخانه و نیز دستگاه های اجرایی خارج از آموزش وپرورش با هدف استفاده از ظرفیت های درون و برون سازمانی با هدف اجتماعی نمودن سازمان که این کار به خوبی انجام گرفته است .
۳ - برنامه ریزی جهت احداث ۲۱۰ مدرسه موسوم به طرح از خشت تا بهشت برای دانش آموزان استثنایی کشور که حدود ۱۴۰ مورد کلنگ زنی یا به بهره برداری رسیده است .
۴ - ایجاد تحول در سازمان استثنایی مطابق نگاه جهانی و تلاش برای عبور از مرحله تفکیک که به ایزوله ومنزوی شدن سازمان منجر شده بود به سمت تلفیق و در نهایت فراگیر
۵ - برنامه ریزی جهت تحول منطبق بر سند بالا دستی تحول بنیادین که سه بسته ؛
الف_ مدرسه انطباقی (مناسب سازی شده برای تردد و ورود کلیه معلولین با هر نوع معلولیتی)
ب - بسته تحولی افزایش مشارکت ها در قالب انعقاد تفاهم نامه با دستگاه های مختلف که امکان کمک متقابل با آموزش و پرورش استثنایی را داشته باشند .
ج - بسته تحولی مداخلات به هنگام که در راستای اجرای طرح سنجش کودکان بدو ورود به دبستان و پیش دبستان موفقیت های بی نظیری کسب شده در شرایط کرونا برای کلاس اولی ها ۹۹درصد از تمام ورودی ها ارزیابی و برای مقطع پیش دبستان که الزامی هم نبوده ۵۵درصد واجدین شرایط سنجش شده اند .
۶ - مناسب سازی نرم افزار گویا ساز در شاد برای بهره گیری دانش آموزان با آسیب بینایی
۷ - ارایه خدمات حمایتی به دانش آموزان نیازمند به ارزش ۲۰ میلیارد تومان که در کنار آموزش اقدامی ارزشمند است .
پایان گزارش/