صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

گروه استان و شهرستان ها/

دعوت کوکب بداغی معلم اهوازی از وزیر آموزش و پرورش برای برگزاری مناظره در مورد رتبه بندی معلمان

امروز  پنج شنبه اول رادیبهشت تجمعات اعتراضی معلمان در شهرهای مختلف کشور حول مسائلی چون وضعیت رتبه‌بندی معلمان و اجرا نشدن همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در برابر ادارات آموزش و پرورش برگزار گردید .

معلمان بارهاست که حول دو موضوع یاد شده تجمعات اعتراضی را برگزار کرده اند اما سخنان و مواضع مسئولان وزارت آموزش و پرورش و نیز سایر دست اندرکاران آنان را اقناع و مجاب نکرده است .

در تجمعی که در برابر اداره کل آموزش و پرورش استان خوزستان برگزار شد ؛ کوکب بداغی معلم اهوازی چنین گفت :

« مرد باشی یا زن ؛ مرگ تمامت می کند . انسان باش تا جاودانه بمانی .

( تشویق حاضران )

اولین قسمت صحبت من ره به برادران و خواهران امنیتی است . اگر همکاران من امروز این جا تجمع کرده اند تشویش اذهان عمومی نکرده اند . تشویش اذهان عمومی را وزیر آموزش و پرورش انجام داده است .  تشویش اذهان عمومی را آقای نجار انجام داده است . چطور این دو نفر در این 13 سال از تدریس و کسوت معلمی دور بوده اند و به خودشان اجازه می دهند که به معلم توهین کنند و آیین نامه ای را تدوین کنند که خود وزیر هم از 500 امتیاز ، 410 امتیاز می گیرد ؟ و حتا رتبه ی یک را هم نمی تواند کسب کند !

با توجه به آیین نامه ای که تدوین شده از جانب این بزرگواران ؛ یک بخش اش مربوط می شود به رشته های متجانس  یا این که گفته رشته و تدریس  باید هم خوانی داشته باشند . همان طور که حوزه علمیه به دکترای شیمی و جغرافیا اجازه نمی دهند برای ریاست ؛ همان طور که نظام پزشکی و وزارت بهداشت اجازه نمی دهند که به جز پزشک کسی وزیر باشد ؛ ما هم اجازه نمی دهیم از حوزه و یا از جاهای دیگر ؛ وزیر به ما تحمیل کنند .

( تشویق حاضران )

دعوت کوکب بداغی معلم اهوازی از وزیر آموزش و پرورش برای برگزاری مناظره در مورد رتبه بندی معلمان

وزیر محترم !

جناب آقای نوری !

من کوکب بداغی با 17 سال سابقه از یک منطقه محروم حاضرم با شما مناظره کنم . در یک برنامه زنده ، شما و آقای نجار . من هم  خودم تنهایی می آیم .

به همه ی شما قول می دهم اگر چنان چه آقای نوری و آقای نجار با هم توانستند رتبه 3 را کسب کنند ، به شما قول می دهم از آموزش و پرورش استعفا می دهم !

( حاضران خواهان استعفای وزیر آموزش و پرورش می شوند )

جامعه ی ما را ریا گرفته است و مردم ما از ریا و دروغ به این جا رسیدند . یعنی به کف خیابان . از این ور می آیند با چفیه جلوی تلویزیون صحبت از تولیدات داخلی می کنند از یک طرف برای بچه شان می روند سیسمونی از خارج کشور می خرند !

چطور در این مملکت ورزش می خواهیم بکنیم ، باید برویم خارج از کشور !

می خواهیم تفریح کنیم ، باید برویم خارج از کشور .

لباس می خواهیم بخریم ، باید برویم خارج از کشور .

اگر ایران بد است ؛ خوب تشریف ببرید . بگذارید برای خودمان .

بخش دیگر صحبت های من رو به مجلس است . با توجه به صحبت های آقای نجار و وزیر آموزش و پرورش طبق سخنان خودشان که گفتند که 26 بار تا حالا آیین نامه تدوین شده و تغییر کرده است .

آیا 26 اشتباه کافی نیست که به شما اثبات شود که وزیر آموزش و پرورش کفایت این مجموعه بزرگ را ندارد ؟ چیزی است که خودشان گفته اند . 25 اشتباه و بیست و ششمی را هم گفته اند .

آیا ما یک میلیون معلم و 15 میلیون دانش آموز که به سخره گرفته شده اند نباید کسی باشد که این مساله را جمع کند و حداقل - کاری به قوانین مان نداریم - ... قانون کشور ما تنها قانونی است که نوشته می شود ، خوانده می شود ، انتشار داده می شود ولی اجرا نمی شود !

( تشویق حاضران )

صحبتی از داریوش بزرگ خدمت شما خواهم گفت .

خدایا !  کشور ما را از قحطی ، خشک سالی و دروغ نجات بده .

بخش دیگر صحبت من و سخنان پایانی من رو به همکاران عزیزمان است . همکاران منفعل . همکاران در لاک فرو رفته . تا کی می خواهید بنشینید و روزی به سرنوشت این دو عزیز بزرگوار دچار شوید ؟ به قول دوستان گفتند الان زمان استراحت شان است و الان صندلی آورده اند و گذاشته اند کف خیابان که دادخواست بکنید ...

پس از شما خواهش می کنیم دست کم سکوت کنید و اجازه بدهید ما کنش گری خودمان را داشته باشیم .

در پایان ، همه ی شما بزرگواران را به خداوند دادار می سپارم .

ان شاء الله که همه با هم ، کنار هم کمک کنیم این حقیقت و عدالت هر چند به ضرر ما باشد - هرگز به ضرر ما نیست . درست است و تاوان می دهیم ولی روشنگری و مطالبه گری را آموزش خواهیم داد و ان شاء الله در این مسیر همکاران خسته نشوند . سنگ ریزه ها همیشه خسته اند . با قدرت ادامه خواهیم داد  . »

همچنین در این تجمعات ، معلمان خواهان آزادی معلمان در بند و نیز توقف صدور احکام علیه معلمانی شدند که خواهان پی گیری و احیای مطالبات قانونی شان هستند .

پایان پیام /


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

دعوت کوکب بداغی معلم اهوازی از وزیر آموزش و پرورش برای برگزاری مناظره در مورد رتبه بندی معلمان

پرسش صدای معلم از رئیس هيات امناي صندوق ذخيره فرهنگيان در مورد موارد قانونی اجرا نشده

جناب آقاي يوسف نوري

رياست محترم هيات امناي صندوق ذخيره فرهنگيان

ضمن قدرداني از مواضع قانوني شما در هيات دولت در باره ماهيت ِ خصوصي صندوق و سپاس از فعال سازي هيات امنا نسبت به دوره قبل و توجه حضرتعالي به بخشي از قسمت شانزدهم ماده 14( حاکميت شرکتي ) و ... خدمت شما عارضم :   چرا امکان ِ اصلاح ساختار صندوق ، امکان ِ نظارت اعضا بر اموال خود را فراهم نمي کنيد تا مانع سوء استفاده از اموال يک ميليون ششصد هزار خانوار عضو به دست نا اهلان شويد .

در لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت ( 1 ) آمده است :

ماده 142 - مدیران و مدیر عامل شرکت در مقابل شرکت و اشخاص ثالث نسبت به تخلف از مقررات قانونی یا اساسنامه شرکت و یا مصوبات‌ مجمع عمومی بر حسب مورد منفرداً یا مشترکاً مسئول می‌باشند و دادگاه حدود مسئولیت هر یک را برای جبران خسارت تعیین خواهد نمود.

يکي از موارد تخلف مديران از قانون ، عدم تشکیل جلسات هیئت‌ مدیره و هيات امنا طبق اساسنامه مي باشد . در اين مورد قبلأ ( اينجا ) اشاره شده است .

يکي ديگر از موارد تخلف مدیران از قانون تخلف از اساسنامه مي باشد .

درباره مفاد اساسنامه قانوني ، مصوب جلسه 22 / 4 / 1400 هيات امنا صندوق ذخيره فرهنگيان که به تائيد اداره ثبت شرکت ها رسيده است و در روزنامه رسمي کشور به چاپ رسيده است ، با هم مطلب ذيل را مرور مي کنيم .

پرسش صدای معلم از رئیس هيات امناي صندوق ذخيره فرهنگيان در مورد موارد قانونی اجرا نشده

اساسنامه صندوق ذخيره فرهنگيان مصوب جلسه  22 / 4 / 1400 ( 2 )
1. ورود به بورس جهت تعيين ارزش خالص دارايي هاي اعضا و تخصيص ارزش مالکانه به اعضا
a. در ماده 1 اساسنامه تعاريف ، آمده است :

سهم الشرکه عضو : عبارت است از مجموع واريزي عضو به علاوه واريزي دولت و سهم عضو از ارزش خالص دارايي ها ( سود + ارزش افزوده )

b. در ماده 11 وظايف و اختيارات هيات امنا قسمت هشتم آمده است :

عنداللزوم ، تصويب اختصاص بخشي از سهم الشرکه اعضا براي تقويت معيشت ايشان در طول دوره عضويت بر اساس پيشنهاد هيات مديره . موسسه صندوق ذخيره فرهنگيان با رياست هيات امناي حضرتعالي موظف است ارزش خالص دارايي هاي موسسه را مشخص کند .

c. در ماده 21 تصفيه حساب اعضا قسمت اول آمده است :

سهم الشرکه اعضا پس از بازنشستگي ، از کار افتادگي يا بازخريدي به آنان و درصورت فوت به وراث آن ها تخصيص خواهد يافت .

 d. در تبصره ماده 21 آمده است :

سهم ارزش افزوده اعضايي که قبل از تصويب اين اساسنامه از موسسه خارج شده اند ، پس از تصويب اين اساسنامه مطابق آئين نامه اي که به تصويب هيات امنا مي رسد تعيين و پرداخت مي گردد .

درخواست اعضاي محترم بازنشسته قبل از تصويب اساسنامه 1400 از حضرتعالي چنين است :

لطفآ مفاد اين آئين نامه را منتشر نماييد تا اعضا به حقوق خود آگاه شوند .

پرسش صدای معلم از رئیس هيات امناي صندوق ذخيره فرهنگيان در مورد موارد قانونی اجرا نشده

طبق موارد فوق الذکر ، موسسه صندوق ذخيره فرهنگيان با رياست هيات امناي حضرتعالي موظف است ارزش خالص دارايي هاي موسسه را مشخص کند . ( سهم الشرکه همه اعضا تعيين گردد. ) تا پس از تصويب ِ اختصاص بخشي از سهم الشرکه اعضا ، بخشي از سهم الشرکه به اعضا تخصيص يابد . يا بعد از بازنشستگي اعضا ، از کار افتادگي ، باز خريدي يا خداي نکرده درصورت فوت اعضا ، تمامي سهم الشرکه به بازنشستگان ، از کار افتاده ها ، باز خريد ها ، وراث اعضاي فوت شده تخصيص يابد .

همان طور که مشخص است اين فرآيند تخصيص سهم الشرکه ( شامل ارزش مالکانه ) يک فرآيندي است که همه روزه ، هر هفته ، هر ماه ، هر فصل و هر سال ممکن است از طرف اعضاء مطالبه گردد .

حضرتعالي قطعا با کارشناسان هم عقيده هستيد که هر روز ، هر هفته ، هر ماه ، هر فصل يا هر سال نمي توان کارشناسان دادگستري را براي تعيين ارزش خالص دارايي هاي اين موسسه بزرگ درگير نمود و هزينه هاي گزاف را به موسسه تحميل نمود .

به باور کارشناسان ، مناسب ترين راهکار براي تعيين ارزش مالکانه براي بيش از يک ميليون ششصد هزار عضو سابق و کنوني اين موسسه بزرگ که ممکن است هر روز تعدادي از اعضا ، بخواهند از ارزش مالکانه دارايي هاي خود بهره ببرند ، تابلوي تالار شيشه اي ( بورس ) مي باشد .

هر يک از اعضا ( يا ورثه اعضا ) حق دارند ، با توجه به مشکلات مالي خود ، توجه به ارزش خالص دارايي هاي روز ، روند صعودي يا نزولي بودن شاخص ها در بورس و ... تصميم بگيرند که در چه زماني اقدام کنند و ارزش واقعي يونيت خود را دريافت نمايند .


به قرار شنيده ها ؛

خوشبختانه در حدود نيمه بهمن 1400 کار گروه منتخب حضرتعالي در صندوق ، تصويب نموده اند تا 20 % ارزش دارايي هاي هلدينگ هاي موسسه ، وارد بورس شود .

شور بختانه تا کنون ( زمان نگارش اين گفت و گو ) خواست يک ميليون ششصد هزار عضو قبلي و فعلي براي تخصيص ارزش مالکانه محقق نشده است . تعلل مسولين در ورود به بورس ، مشکلاتي را فراهم آورده است از جمله شيب نزولي در بورس قبل از عيد يا اتمام فرجه بورس ، براي اقدام هلدينگ ها .

مسئول اين ضرر وزيان به اعضا ، چه کسي است ؟ لطفآ مفاد اين آئين نامه را منتشر نماييد تا اعضا به حقوق خود آگاه شوند .

اعضا براي احقاق حقوق ضايع شده خود از چه کس يا چه کساني بايد شکايت کنند ؟

  1. در تبصره 1 ماده 10 اساسنامه آمده است :
    3-10 - شش نفر عضو اصلي و نيز سه نفر عضو علي البدل موسسه که از طريق انتخابات طبق ائين نامه مصوب هيات امنا تعيين مي گردند .
    تبصره 1 – آئين نامه موضوع بند 3-10 براي اولين دوره توسط وزير آموزش و پرورش تهيه و ابلاغ مي شود .
    بر اساس گفته مسولين محترم صندوق در شبکه هاي اجتماعي :
    " سه پيش نويس ائين نامه به دفتر وزارت آموزش و پرورش ارسال شده است ."
    ارائه دهندگان اين سه پيش نويس عبارتند از :
    a. هيات مديره صندوق .
    b. يکي از فرهنگيان مستقل ِ عضو صندوق و از فعالين حوزه هاي اجتماعي و رسانه هاي مجازي که نگاهي تخصصي به صندوق دارد .
    c. گروه مطالبه گران ، گروهي از فرهنگيان که با نگاهي تخصصي چالش هاي صندوق ذخيره خودو همکارانشان را رصد مي کنند و کنشگري تخصصي را در صندوق پيشه کرده اند .
  2.  گروه مطالبه گران ، با تشکل هاي مدني ، اصحاب رسانه ، مجمع عمومي منتخب ( نمايندگان استاني ) بازنشستگان و ... ارتباطي تنگاتنگ دارند .
    متاسفانه از زمان ِ راي اعتماد مجلس به شما تا کنون تشکل هاي مدني ، اصحاب رسانه ، مجمع عمومي استاني ( منتخبين استاني ) ، بازنشستگان و ... فعال در صندوق ذخيره ، مورد بي مهري شما قرار گرفته اند و به درخواست ديدار و تعامل با آنان پاسخ مثبت ، نداده ايد .
    به عبارت ديگر رياست محترم هيات امناء به اين مسوليت خطير خود در صندوق ذخيره کم توجهي نموده اند .
    به قرار شنيده ها ؛ فقط سه جلسه براي تدوين آئين نامه آن هم بدون دعوت از نمايندگان ارائه دهنده اين سه پيش نويس تشکيل شده است .
    چرا از نگاه کارشناسي اعضا که حکمراني خوب را به شما و ديگر مسئولين اين موسسه پيشنهاد مي دهند بهره نمي بريد ؟
    چرا از کارشناسان عضو ِ صندوق که شوراي عالي مجمع نمايندگان ، منتخب ِ اعضا و هيات مرکزي نظارت ، منتخب ِ اعضا را براي پيشگيري از فساد و خطاي سيستماتيک پيشنهاد داده اند ، بهره نمي بريد ؟
    چرا براي خشکاندن ريشه فساد در اين موسسه بزرگ به صاحبان اصلي سرمايه ها تکيه نمي کنيد و حکمراني خوب را پيشه نمي کنيد ؟
    چشم اميد اعضا براي خشکاندن ريشه هاي فساد در اين موسسه ، انتخاب 6 نفر در هيات مديره ، استقرار شوراي عالي مجمع نمايندگان و هيات مرکزي نظارت ، منتخب ِ اعضا مي باشد .

پرسش صدای معلم از رئیس هيات امناي صندوق ذخيره فرهنگيان در مورد موارد قانونی اجرا نشده  چرا امکان ِ اصلاح ساختار صندوق ، امکان ِ نظارت اعضا بر اموال خود را فراهم نمي کنيد تا مانع سوء استفاده از اموال يک ميليون ششصد هزار خانوار عضو به دست نا اهلان شويد .

مسئول اين ضرر و زيان به اعضا ، چه کسی است ؟
اعضا براي احقاق حقوق ضايع شده خود از چه فرد يا افرادی بايد شکايت کنند ؟

3.  در ماده 11 وظايف و اختيارات هيات امنا قسمت هفتم آمده است :

اتخاذ تصميم در باره سود قابل تخصيص به اعضا بر اساس پيشنهاد هيات مديره .

 به این اظهارات نوري مدير عامل صندوق ذخيره فرهنگيان توجه فرمایید :

« نوري با بيان اينکه اين مبلغ که روز سه شنبه 23 فروردين 1401 واريز شد ، همه دريافتي فرهنگيان مذکور نيست ، تصريح کرد : سود سال مالي منتهي به 31 شهريور 1400 نيز پس از برگزاري مجمع عمومي منتهي به تاريخ مزبور و تصويب صورت هاي مالي و تسهيم سود بين اعضا ، به حساب آن ها واريز خواهد شد .  »

با توجه به تشکيل کليه مجامع ِ هلدينگ هاي اين موسسه و انتظار به حق اعضا براي تصويب اين سود در اسفند ماه 1400 ، آيا زمان پرداخت سود سال مالي منتهي به 31 شهريور 1400 مابه تفاوت ناشي از تورم تا زمان پرداخت محاسبه مي شود ؟ يا فقط و فقط بايد اعضا از اين تاخير ضرر کنند !

مسئول اين ضرر و زيان به اعضا ، چه کسي است ؟

اعضا براي احقاق حقوق ضايع شده خود از چه کس يا چه کساني بايد شکايت کنند ؟

منابع :
1. لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت آمده است : تاریخ تصویب : 24 / 12 / 1347 مرجع تصویب : مصوبات مجلس شورا .

اساسنامه صندوق ذخيره فرهنگيان مصوب جلسه 22/4/ 1400


پرسش صدای معلم از رئیس هيات امناي صندوق ذخيره فرهنگيان در مورد موارد قانونی اجرا نشده

منتشرشده در اقتصاد

رتبه بندی معلمان حاصل جمع عقل جمعی وزارت آموزش و پرورش و مخالفت معلمان  جستار گشایی

قطار هفته معلم به سرعت برق و باد در حال نزدیک شدن بوده و باز هم بوی نارضایتی صنفی معلمان نسبت به تبعیض ها و ناعدالتی ها قابل استشمام است.

از طرفی برای جمع بندی دسته گلهای رنگارنگی که امثال نجار سرپرست مرکز برنامه‌ریزی، منابع انسانی و امور اداری وزارت آموزش‌ و پرورش در خصوص تدوین شتر گاو پلنگ آئین نامه اجرایی رتبه بندی به آب داده است و ظاهرن‌ با یک اقدام هماهنگ کشوری روسا، در تمام استانها شاهد برگزاری جلسات توجیهی برای مدیران مدارس جهت تبیین ورژن فاینال آئین نامه رتبه بندی هستیم تا مدیران توجیه شده، در اولین فرصت در شورای دبیران مدارس خود دست به اقناع همکاران نسبت به چند و چون آیین نامه رتبه بندی بزنند.

جالب تر آن که در این جلسات روسا به جد درخواست می کنند که مطالب عمومی و سرهم بندی جلسات توجیهی، توصیفی و تبیینی رسانه ای نگردد تا مبادا مورد سو استفاده خناسان در فضای مجازی شود و قس علی هذا...

ما هم با احترام به این درخواست وارد جزئیات جلسات نشده و فهم خود از شرایط کنونی را با همکاران به اشتراک می گذاریم.

 کوهی که موش زائید

آورده اند کوهی با تکانه های وقت و بی وقت و غرش های ناگهانی خود هر ازگاهی روستائیان پای کوه را به وحشت و اضطراب می انداخت . اهالی می گفتند قرار است کوه به زودی وضع حمل کرده و برای روستائیان تخم دو زرده تقدیم نماید. پس از سالها کش و قوس و کشمکش، روزی روزگاری کوه شکافته شده و موش کوری از دل کوه بیرون جست. بدین سان صدای هلهله معلمان بالا گرفته و نطفه بیست ساله حاصل از ازدواج قانون نظام هماهنگ‌ پرداخت کارکنان دولت با لایحه رتبه بندی معلمان در قاموس آئین نامه اجرایی (موش کور) بیرون جهیده و معلمان‌ چشم انتظار را حیرت زده و مات و مبهوت نمود و به جای تمهیدات لازم برای دریافت حداقل ۸۰ درصد حقوق همترازی هیات علمی برای معلمان، رتبه بندی را به حقه بندی بدل نمود.

رتبه بندی معلمان حاصل جمع عقل جمعی وزارت آموزش و پرورش و مخالفت معلمان

معجزه فضاهای مجازی

بنازم قدرت فضای مجازی را که در نیمروز، سفر خانواده قالیباف به ترکیه (بابت خرید سیسمونی نوه/خطای نابخشودنی) را به خبر اول مملکت تبدیل و پرده های ریا و تزویر را در هم پیچید.

قدرت شبکه های اجتماعی و فضای مجازی ، آدم سفت و سختی همچون سرپرست مرکز برنامه‌ریزی، منابع انسانی و امور اداری وزارت آموزش‌ و پرورش را مجبور نمود تا لحظه نگارش این مطلب، ۲۶ بار در آئین نامه رتبه بندی تجدید نظر کرده و احتمالا حالا حالاها باید پاسخگوی تدوین واپسگرایانه نگارش های اولیه باشد.

رتبه بندی معلمان حاصل جمع عقل جمعی وزارت آموزش و پرورش و مخالفت معلمان

 ارزیابی کیفی با سنجه توهمی

نگارش ۲۶ ام لایحه گرچه با تفاوتهای ماهوی، رویکرد منطقی تر نسبت به نگارش بدوی دارد ولی باز هم از منظر معلمان دارای ابهامات و اشکالات اساسی است ؛ برای مثال مدیر یک مدرسه با چه پیمانه ای باید میزان خودباوری و جهادگری یک معلم را ارزشیابی نماید و... روسا بسیار در تلاشند به معلم‌ها القا نمایند که رتبه بندی وجه ممیزه معلم از سایر کارمندان دولت بوده و روح رتبه بندی معطوف به ایجاد تمایز شعلی است نه افزایش در حقوق معلم‌ها .

مدیران؛ ارزیابان رتبه بندی

با توجه به صحبت‌های انجام شده مدیران مدارس به عنوان نماینده حاکمیت در مدرسه مأموریت دارند تا ضمن اقناع معلمان نسبت به ابعاد پیدا و پنهان آئین نامه رتبه بندی، برای هر معلم پرونده رتبه بندی تشکیل داده و امتیازات عمومی، تخصصی و حرفه ای آنها را ارزیابی و نهایتا عدد مکتسبه را به ادارت مربوطه منعکس نماید.

در این رویکرد ، مدیر به عنوان محور اجرای رتبه بندی بوده و قرار است در فرآیند رتبه بندی سخت گیری نکرده و سعی کند همکاران تا حد امکان مشمول رتبه های استحقاقی گردند.

رتبه بندی معلمان حاصل جمع عقل جمعی وزارت آموزش و پرورش و مخالفت معلمان

رتبه بندی افزایش حقوق نیست

روسا بسیار در تلاشند به معلم‌ها القا نمایند که رتبه بندی وجه ممیزه معلم از سایر کارمندان دولت بوده و روح رتبه بندی معطوف به ایجاد تمایز شغلی است نه افزایش در حقوق معلم‌ها .

چنین نگرشی از منظر معلم‌ها مردود بوده و اکثریت معلمان از رتبه بندی تلقی افزایش حقوق و کاستن از تبعیض های ناروا در پرداخت دارند و استنباطی به جز ترمیم حقوق از رتبه بندی را انحراف از چشم انداز اولیه لایحه ارزیابی می کنند.

معلمان چه می خواهند؟

در پایان از یادداشت دکتر "مزبان حبیبی" وام گرفته تغییرات مورد انتظار برای آرامش در جامعه معلمان را مرور می کنیم.

- حذف تمام محدودیت حداقل‌ها در جدول ذیل تبصره ماده چهار در نسخه ۲۶(نسخه ۳۰ فروردین)

- برای رتبه‌بندی معلمان باید دانش و تخصص معلمی ارزیابی شود نه روح معلمی و لذا تجربه معلمی (سابقه تدریس)، آموزش‌های مرتبط با تدریس، مدرک تحصیلی و ارزیابی سالانه باید چهار معیار و محک جهت ارزیابی معلمان و رتبه‌بندی آنان مدنظر باشد.

- امتیازات انجام امور داوطلبانه، باید کاملا حذف شود. اگر قرار است به این امور امتیازی داده شود باید خارج از سقف امتیاز باشد. به امور داوطلبانه و خارج از دانش و تخصص معلمی، امتیازاتی خارج از امتیاز مرسوم در نظر گرفته شود نه اینکه از اصل امتیازات زده و به فرع بپردازیم.

- برای استقرار رتبه‌بندی، از رتبه‌های سابق استفاده شود و معلمان تازه استخدام، حداقل در رتبه یک قرار گیرند.

- مسیر تغییرات آیین‌نامه باید باز باشد.

- برای اخذ رتبه‌های پنج گانه، امتیاز ۵۰۰، ۵۵۰، ۶۰۰، ۶۵۰ و ۷۰۰ از ۱۰۰۰ امتیاز به عنوان حداقل مورد نیاز در نظر گرفته شود.

- محدودیت بودجه‌ای، بعد از رتبه‌بندی اعمال شود نه اینکه برای رتبه‌های مختلف، محدودیت نانوشته درصدی (۱، ۹، ۴۰، ۴۰، ۱۰) منظور کنیم. این محدودیت‌ها اصولا با عدالت و اهداف رتبه‌بندی کاملا ناسازگار است.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

رتبه بندی معلمان حاصل جمع عقل جمعی وزارت آموزش و پرورش و مخالفت معلمان

منتشرشده در یادداشت

کارکرد نهاد مدرسه و به هنجار سازی قدرت و بازتولید الهیات شکنجه

فیلم کوتاه اما گویاست: دانش آموزان در حیاط مدرسه ردیف شده اند و معلم/ ناظم مدرسه‌ای در حال قیچی نمودن موهای آن هاست. این تصویر در آغاز بازگشایی مدارس/فروردین ۱۴۰۱ ضبط شده است. اعتراضات گسترده ای را در شبکه‌ های اجتماعی ایجاد نمود. نهایتا وزارتخانه دستور داد که فرد متخلف شناسایی و با او برخورد شود. اما به نظر می رسد با مسأله ای پیچیده تر از یک امر فرادا مواجه باشیم. امری که می توان آن را ذیل مباحث زیر به بحث نهاد:

۱. مدرسه به عنوان یکی از اصلی ترین نهادهای آموزش در جهان جدید تعریف می شود. رویکرد ساختاری به نهاد مدرسه، بیانگر تنظیمات رفتاری این نهاد در هماهنگی با سایر نهادهاست. آنها مجموعه ای از مفاهیم را شکل می دهند که می توان با عنوان فراگیر سپهر قدرت از آن نام برد. به بیان دیگر نها‌د قدرت به مثابه یک سپهر هستی شناسانه‌ از نهادهایی تشکیل شده که به تعین آن می پردازند. مدرسه به عنوان یکی از ستون های این سپهر، خیمه اش را برافراشته نگاه می دارد. کارکرد مدرسه در این سپهر همانا به هنجار سازی قدرت است. این به هنجارسازی در صدد درونی نمودن ارزش هایی است که سپهر قدرت تجویز می نماید. دانش آموزان مقصود این هدف‌گذاری هستند که بناست حاملان ارزش های مسلط از نسلی به نسل دیگر شوند. بنابراین این به هنجارسازی در پی انتقال ارزش ها طی «گذار زمان» است. بناست این سپهر بر ذهنیت آدمیانی فراگیر شود که جمعیت تحت قدرت قلمداد می شوند. افزایش این جمعیت بر افزایش قلمرو قدرت می انجامد. چیزی که قدرت همواره بدان میل دارد: چیرگی!

کارکرد نهاد مدرسه و به هنجار سازی قدرت و بازتولید الهیات شکنجه

۲. «مراقبت و تنبیه» محصول مجموعه سخنرانی های فوکو در سالهای ۱۹۷۳-۷۴ در فرانسه و برزیل است که در سال ۱۹۷۵ به انتشار کتاب «مراقبت و‌ تنبیه؛ زایش زندان» انجامید. ایده اصلی پژوهش فوکو این است که در شیوه های مراقبتی پیشامدرن امر شکنجه بدنی به طرز وحشیانه‌ای رایج بوده اما از قرن ۱۸ بدین سو مجازات های ظریف روانی جایگزین این روشها شده است. نهادهای زندان، مدرسه و آسایشگاه روانی چنان منظومه ای برای تحقق این سبک جدید مجازات عمل نموده اند. نهاد مدرسه در ایران از همان تضادهای ساختاری رنج می برد که سپهر قدرت.

مدرسه با به کارگیری تکنیک هایی خاص تلاش می کند مقررات ویژه ای را بر روح و روان دانش آموز حاکم نماید. رفتارهای مطلوب، تشویق و رفتارهای نامطلوب، توبیخ می شوند. این توبیخ و تنبیه در پی هدفی نهایی ست که همانا به هنجارسازی ارزش هاست. این ارزش ها توسط گفتمان غالب تدوین می شوند و مدرسه چنان اهرم عملیاتی نمودن آنهاست. گفتمان غالب همان توصیه های سپهر قدرت برای زیست زمینیان است. بناست «انسان مطیع» پرورش داده شود. این کارکردی است که نهاد مدرسه در دوره مدرن بر عهده گرفته تا در ارتباط تنگاتنگ با سیاست، فرهنگ و روان به گفتمان توصیه شده یاری برساند. این مجموعه شامل شکنجه های ظریفی است که از طریق روان بر فرد وارد می شود تا به هنجار سازی قدرت را تحقق بخشد.

کارکرد نهاد مدرسه و به هنجار سازی قدرت و بازتولید الهیات شکنجه

۳. ارزش گذاری های مدرسه می تواند تابعی از مختصات عرفی، دینی، سیاسی، قومیتی، زبان شناختی و نیز اقتصادی باشد. چنانچه ارزش گذاری ها به قلمرو ماورایی پیوند بخورند جهانی الهیاتی را نمایندگی می کنند. اگر هدف گذاری ها با زبان الهیاتی تعریف شود آنگاه ماهیت ارزش نیز به سمت امر قدسی سیر می کند. البته حدود این سیر و نیز قرابت آن با هسته ‌ی مقدس، محل بحث است. این مقطع اتصال امر عرفی و امر قدسی است. مدرسه چنان نهاد اجتماعی‌‌ در جهان جدید، ماهیتی عرفی دارد که در پی کارکرد های قدسی سازی تلاش می نماید جایگاه جدیدی ایجاد کند. سپهر نویی بیافریند که در آن سپهر ستارگان قدسی بدرخشند. اما فاصله زمین و آسمان برقرار است. این فاصله‌ هم‌چنان محل اصطکاک خواهد بود. ابزارهای تشویق و تنبیه به مثابه امور زمینی به کارگرفته می شوند تا نهایتا امر آسمانی را بیافرینند. این فرایند سطوحی چند دارد. با این‌حال مکانیزم همان است. لذا هرگونه سرپیچی عرفی از ارزش های توصیه شده در مدرسه، به عنوان تخطی از امر مطلق قلمداد شده و توبیخ می گردد. چنان مدل مو یا لباس تن که امور عرفی هستند. در این مقطع معرفت شناسانه بحث است که الهیات شکنجه شکل می گیرد. شکنجه به همان تعبیر ظریف روانی که پا بر زمین و چشم بر آسمان دارد. قصد دارد از امر عرفی به امر قدسی عروج نماید. حال آنکه چنان پروازی از مدخل الهیات شکنجه، ساقط خواهد ماند.

۴. چنان که تشریح شد جایگاه مدرسه به مثابه نهاد آموزش، جایگاهی ساختاری است که کارکردهای مشخصی را نمایندگی می کند. این کارکردها معطوف به نیاز های نهاد قدرت تنظیم شده اند یا فرض شده که چنین تنظیمی رخ داده است. بنابراین فروکاستن چنین سبکی از تنبیه به عمل منفرد معلم/ناظم نمی تواند موجه و راهگشا باشد. چند نکته در تکمیل این فهم ضروری است:

الف. در تلنگری معرفت شناختی، تفاوت در جایگاهی است که برای انسان نو قایل هستیم. یک شهروند یا یک رعیت؟! واجد حقوق فطری و ذاتی بشری یا حقوق مشروط به امر مطلوب توصیه شده؟! این دو شیوه درک متفاوت است. دو گونه «فهم متمایز از جهان و انسان» در اینجا مطرح است.
با رویکرد نخست نمی توان به روان انسانی دانش آموز تعرض نمود و نه به روان هیچ فرد دیگری در کسوتی دیگر. اما رویکرد دوم خود را مجاز می داند به صورت روزمره و ساختاری به شکنجه های ظریف بپردازد. این جواز از کجا می آید؟ از دلالت های ارزشی مطلوبی که برای عمل خویش قایل است. این امر نه فردی که ساختاری است.

ب. فاعل خشونت نیز قربانی همین سیستم ادراکی است. معلم/ناظم در کنار دانش آموز دوگونه متفاوت از «قربانی» هستند که سپهر قدرت می طلبد تا سقف خویش را افراشته نگه دارد. این رویه برای بقا به هردو نیاز دارد. قربانیان خویش را از هر دو سمت انتخاب می کند بنابراین تعیین ناظم به عنوان «ظالم» و تعریف ‌دانش آموز در نقش «مظلوم» نمی تواند دقیق و صحیح باشد. آنها هر دو قربانی رویکرد دوم درباره ادراک حقوق انسان هستند. فاعل خشونت در عملی که مرتکب می شود، خود مقصد شکنجه نیز هست!

پ. نکته متمم اینکه نباید عمل مدرسه را در فرمولی ثابت تحلیل نمود‌. عمل و رویه نهاد آموزش در اعمال یا انکار خشونت، متغیر است زیرا ساختار در نوسان حقوق انسانی و حقوق مشروط تغیر دارد. هیچ تثبیتی در تاریخیت کنونی در کار نیست. این امر ناشی از تضادهای مفهومی است که خود ساختار بدان دچار است.

کارکرد نهاد مدرسه و به هنجار سازی قدرت و بازتولید الهیات شکنجه

ت. نکته مکمل اینکه فشار فضای مجازی و شبکه های اجتماعی‌‌ نقطه مثبتی است که از تسلط خشونت می کاهد. قلمرو خشونت را پس می راند. به نقد آن می پردازد و خوداصلاحی سیستم را سبب می شود. این کارکرد مثبت عرصه عمومی و جامعه مدنی است که با استانداردهای حقوق انسانی و معرفت شناسی جدید به ارزیابی‌ خشونت اقدام می کند و آن را طرد می نماید.

در یک جمع بندی می توان تصریح نمود که عمل قیچی نمودن موها و تنبیهات نظیر در ادوار پیشین مدرسه، قابل فروکاستن به فردیت نیست بلکه نیازمند یک فهم ساختاری می باشد. دیگر آنکه ساختارهای مذکور در نسبت شان با سپهر قدرت عمل می نمایند. سپهری که تلاش در پیوند امر عرفی و قدسی دارد. این گونه ابزارهای عمل خواسته و ناخواسته به بازتولید الهیات شکنجه می انجامند‌. حقوق انسانی را سلب می کنند. قربانیان آن از هردو سمتِ خشونت روانی می باشند. این امور در یک طیف بندی قابل فهم هستند و نه یک مکانیزم با ثبات متصلب و یکسان! زیرا نهاد مدرسه در ایران از همان تضادهای ساختاری رنج می برد که سپهر قدرت.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

کارکرد نهاد مدرسه و به هنجار سازی قدرت و بازتولید الهیات شکنجه

منتشرشده در دانش آموز
سه شنبه, 30 فروردين 1401 17:10

چالش های سازمان دانش آموزی

چالش های سازمان دانش آموزی و امور پرورشی

جستار گشایی

شنبه ۲۷ فروردین دکتر «حسین عبادتی» به عنوان قائم مقام سازمان دانش‌آموزی کشور منصوب شد.

با حسین عبادتی دورادور آشنا هستم . عبادتی استاد دانشگاه بوده و رزومه قابل توجهی دارد ؛ وی سابقه ۱۶ سال تدریس در مدارس آموزش و پرورش را داراست.

عبادتی دانش‌آموخته دکترای فلسفه و دارای دو مدرک کارشناسی ارشد در رشته‌های مهندسی برق و فلسفه است.

عبادتی، سوابق عضویت در شورای مرکزی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان کشور، ریاست این اتحادیه در استان زنجان و ریاست سازمان فضای مجازی سراج استان زنجان را در کارنامه دارد. وی از فعالان دانشجویی دهه هشتاد است و افتخارات نایب قهرمانی مناظرات دانشجویی کشوری (نشان خواجه نصیرالدین طوسی) و نفر برگزیده المپیاد کامپیوتر را کسب کرده است.

« سازمان دانش‌آموزی جمهوری اسلامی (پیشاهنگی اسبق و سازمان جوانان سابق) ایران ؛ نهادی عمومی و غیردولتی وابسته به وزارت آموزش و پرورش است که در قالب تربیت اجتماعی مکمل تربیت عمومی بوده و در ۲۱ اردیبهشت ۱۳۷۸ فعالیت‌های خود را شروع نمود و دانش‌آموزان پسر و دختر را در سه دوره تحصیلی و از پایه اول ابتدایی تا سوم متوسطه ( 12 سال تحصیلی ) به منظور اعتلای شخصیت دینی ، اخلاقی ،عاطفی ،علمی و اجتماعی جهت مشارکت در ارتباطات همسالان و همچنین ارتباطات بین المللی تحت پوشش قرار می دهد » .

این سازمان مشتمل بر:

- پیشتازان (پسر یا دختر)
- یاران مدرسه
- یاور مربی
- خبرنگار دانش‌آموز (پانا)
- مجلس دانش آموزی و..... می باشد.

از جمله اهداف و فعالیتهای اصلی این سازمان می توان به برگزاری:

اردوهای آموزشی ،جنگ شادی ، کرسی های آزاد اندیشی، برنامه های فرهنگی ورزشی، عمره دانش‌آموزی - اعتکاف دانش‌آموزی - گردشگری - ساماندهی بخشی از اوقات فراغت دانش‌آموزان در قالب کارت نشاط - گرامی داشت روز ۱۳ آبان و دهه فجر ، مدیریت تعاونی‌های آموزشگاهی و....اشاره نمود.

چالش های سازمان دانش آموزی و امور پرورشی

 سازمان دانش آموزی در گذرگاه تاریخ

طبق نظریه بلوم از صاحب نظران عرصه تعلیم و تربیت، سه هدف شناختی، مهارتی و ارزشی برای دانش آموزان جهت رسیدن به انسان مطلوب، لازم و ملزوم یکدیگرند. اگر تمام معلمان با مسایل آموزش و پرورش توأمان درگیر نشده و احساس وظیفه نکنند، بحث تربیتی به مثابه یک درس تلقی شده و چهار چرخ معاونت پرورشی و سازمان دانش آموزی همچنان پنچر خواهد ماند .

در دوره پهلوی امور مربوط به پرورشی عمدتاً به پیشاهنگی و کاخ_جوانان محول گردید. اموری چون روزنامه‌نگاری، نمایشنامه، مسابقات ورزشی، فرهنگی و هنری، کاردستی و اردوها از جمله فعالیت‌های پیشاهنگی بودند.

فعالیت‌های پرورشی و دانش آموزی با فراز و فرودهای بسیاری مواجه بوده و دامنه تغییرات افراط و تفریط‌ها کاملا ملموس و معنادار بوده است. به طوری که اگر در زمان جنگ این فعالیت‌ها به شدت ایدئولوژیک و انقلابی بود، در مقابل در دوره اصلاحات معاونت پرورشی کلاً منحل شده و وظایف آن بین سازمان دانش‌آموزی، شوراهای دانش‌آموزی و مجلس دانش‌آموزی تقسیم می‌شود و عملاً برای تحقق مردم سالاری دینی، رویکرد انقلابی‌گری به توجه به حقوق شهروندی و دانش‌آموز محوری تبدیل گردید.

همچنین با روی کار آمدن دولت احمدی‌نژاد معاونت پرورشی مجدداً احیا شده و سازمان دانش آموزی با انقباض کامل ظاهر گردید.

در دولت تدبیر و امید نیز با اینکه برآیند سیاست‌های اعلامی رویکرد اصلاح‌طلبانه و اعتدالی بود ، ولی سیاست‌های اعمالی عمدتاً معدلی از دولت اصلاحات و دولت احمدی نژاد پی گیری می شد.

 چالش‌های عمده پیش روی سازمان دانش آموزی عبارتند از:

- گستردگی ، موازی‌کاری و تداخل در بین تشکل های دانش آموزی
- سیاست‌زدگی در آموزش و پرورش
- فقدان منشور منسجم تربیتی
- روشن نبودن شرح وظایف
- تحول ناظر بر ساختار به جای تحولات محتوایی و به روز رسانی مسائل
- تضاد هنجاری بین شعار و عمل در جامعه

چالش های سازمان دانش آموزی و امور پرورشی

محتوای تکراری و متولیان متکثر در حوزه‌های پرورشی عملاً دانش‌آموزان و دانش‌پژوهان را گیج و سرگردان کرده است. در این حوزه شش مرکز دولتی و ۱۳۰۰۰ مرکز غیردولتی و نهادهای مذهبی برای امور پرورشی و تربیتی از دولت ارتزاق می‌کنند.

در مدرسه نیز تجمع شوراهای دانش‌آموزی، سازمان دانش‌آموزی، بسیج دانش‌آموزی و... عملاً دانش‌آموزان و کادر مدرسه را سر چندراهی و نهایتاً بی‌تفاوتی قرار می‌دهند.

البته ذکر این نکته خالی از لطف نیست که شورای دانش آموزی یکی از ارکان مدرسه بوده و با سازمان دانش آموزی متفاوت می باشد.

چالش های سازمان دانش آموزی و امور پرورشی

همچنین یکی از کارهای غیر ضرور سازمان دانش آموزی ورود و دخالت در لباس فرم دانش آموزان و همچنین سرویس مدارس و درخواست سهم از تخفیف پول لباس و سرویس مدارس می باشد .

به نظر می رسد این ورود نامیمون اساسا در اولویت دهم سازمان دانش آموزی نیز نبوده و به مثابه بانگ خروس بی محل می باشد.

چه باید کرد؟

برای خروج پرورشی از سایه‌سار آموزش و پشت سر گذاشتن انزوای فعلی سازمان دانش آموزی، شاید پیشنهادات زیر خالی از لطف نباشد:

- ابتدا باید متولیان بیرونی و درونی آموزش و پرورش تا حد امکان تجمیع شده و با سیاست واحدی اداره شوند.

-  پاسخ‌گویی به نیازهای واقعی روحی و جسمی دانش‌آموزان (با اولویت‌بندی نیازها و انتظارات) باید سرلوحه کار این نهاد باشد، در غیر این صورت دانش‌آموزان و مربیان بی‌تفاوت از کنار موضوع رد خواهند شد.

-  تخصصی کردن کار سازمان دانش آموزی و خروج از بلاتکلیفی فعلی به خاطر تنوع فعالیت‌ها و تجمع متولیان

-  و نهایتاً این که اگر تمام معلمان با مسایل آموزش و پرورش توأمان درگیر نشده و احساس وظیفه نکنند، بحث تربیتی به مثابه یک درس تلقی شده و چهار چرخ معاونت پرورشی و سازمان دانش آموزی همچنان پنچر خواهد ماند.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

چالش های سازمان دانش آموزی و امور پرورشی

منتشرشده در دانش آموز

 تاثیر تنوع و طبقه بندی مدارس بر عدالت آموزشی  مدرسه یکی از مهم ترین نهاد های اجتماعی و فرهنگی هر جامعه است که مسئولیت تربیت نسل آینده را بر عهده دارد. عدالت آموزشی مقدمه عدالت اجتماعی است و تا زمانی که سطحی از عدالت آموزشی در مدارس وجود نداشته باشد امید به عدالت اجتماعی و تربیت نسلی مسئولیت پذیر برای آینده کشور واهی و بیهوده  می باشد. هم اکنون با تعداد متنوعی مدرسه در نظام آموزش و پرورش کشور روبه رو هستیم که با مسئولیت ها ، حیطه وظایف و فعالیت متنوع یا متداخلی مشغول به فعالیت هستند. وجود مدارس متنوع در کنار افت کیفیت آموزشی و تعداد بالای ترک تحصیل دانش آموزان نشانه بارز عمق بی عدالتی آموزشی است.

 قانون اساسی و آموزش و پرورش

 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در سه اصل به آموزش و پرورش پرداخته است. براساس بند 3 اصل 3 قانون اساسی دولت باید همه امکانات خود را برای نیل به آموزش و پرورش و تربیت بدنی رایگان برای همه در تمام سطوح و تسهیل و تعمیم آموزش عالی  به کار گیرد.  به موجب اصل سی ام دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد . اصل چهل و سوم نیز آموزش و و پرورش را یکی از نیازهای اساسی می داند که باید برای تأمین استقلال اقتصادی جامعه و ریشه ‏کن کردن فقر و محرومیت و برآوردن نیازهای انسان در جریان رشد، تامین گردد. براساس سه اصل فوق قانون اساسی،  آموزش و پرورش رایگان و همگانی ، حق عمومی همه افراد ملت  و راهی برای رشد و تعالی جامعه است.

پیشینه ی تنوع مدارس تا انقلاب اسلامی

  اصل 19 متمم قانون اساسی مشروطه  نخستین متن قانونی است که به تقسیم بندی مدارس پرداخت. بر اساس این اصل ، تأسیس مدارس به مخارج دولتی و ملتی و تحصیل اجباری باید مطابق قانون وزارت علوم و معارف مقرر شود و تمام مدارس و مکاتب باید در تحت ریاست عالیه و مراقبت وزارت علوم و معارف باشد. بدین ترتیب قانون اساسی مشروطه زمینه را برای طبقه بندی مدارس آماده کرد. براساس ماده 1 " قانون اساسی معارف "  که نهم آبان 1329 به تصویب مجلس شورای ملی رسید، مکتب و مدرسه تاسیساتی برای تربیت اخلاقی، علمی و مدنی ابناء نوع تعریف گردید . به موجب ماده 8 قانون اساسی معارف مکاتب و مدارس بر دو قسم  رسمی و  غیر رسمی تقسیم شدند . مدارس و مکاتب رسمی از طرف دولت دایر می شدند و مدارس و مکاتب غیر رسمی بانی مخصوص داشتند . بعدها عنوان مدارس غیر رسمی به مدارس ملی تغییر یافت که با پیروزی انقلاب اسلامی براساس مصوبه شورای انقلاب به فعالیت مدارس فوق پایان داده شد .

تاثیر تنوع و طبقه بندی مدارس بر عدالت آموزشی

 پیشینه تنوع مدارس پس از انقلاب اسلامی:

  پس از پیروزی انقلاب نگرش مثبتی به فعالیت مدارس غیردولتی وجود نداشت . بر اساس بند 16 ماده 10 قانون اهداف و وظایف وزارت آموزش و پرورش که سال 1366  به تصویب رسید  ، «  صدور اجازه تاسیس و نظارت مستمر برمدارس وابسته به مردم و دیگر دستگاه های اجرایی و آموزشگاه های آزاد »    از جمله وظایف وزارت آموزش و پرورش تعیین شد و بدین ترتیب مقدمات برای تاسیس مدارس  غیردولتی آماده گردید . نخستین قانون تاسیس مدارس غیرانتفاعی در تاریخ  5 / 3 / 1367 ( دو روز قبل از پایان دوره دوم مجلس ) به تصویب رسید . مدارسی که براساس عنوانشان باید غیرانتفاعی بودند ولی  به تدریج آموزش غیردولتی را به عنوان یک کسب و کار سودآور تبدیل نمودند . دولت نیز مدارسی همچون نمونه دولتی و هیات امنایی و .... را تاسیس کرد  . مدارس بزرگسالان دولتی و مدارس آموزش از راه دور  غیردولتی برای بزرگسالان بازمانده از تحصیل  تاسیس و گسترش یافتند . جنگ تحمیلی و لزوم حمایت از فرزندان شهدا و رزمندگان موجب تشکیل مدارس شاهد و ایثارگران شد . مدارسی مانند شبانه روزی ،  عشایری و نمونه مردمی نیز برای پوشش فرزندان مناطق محروم تاسیس شدند .

تاثیر تنوع و طبقه بندی مدارس بر عدالت آموزشی

( مدرسه ای در سنگاپور ) در کنار فربه شدن  مدارس غیردولتی ، فقدان یک رویکرد قوی عدالت محور در میان  مسئولان و فعالان آموزش و پرورش زمینه را برا ی کالایی شدن آموزش و بسط بی عدالتی آموزشی و طبقاتی شدن مدارس فراهم تر کرد .

 

تاثیر تنوع و طبقه بندی مدارس بر عدالت آموزشی

  انواع مدارس موجود

 در حال حاضر 24 نوع مدرسه در نظام آموزش و پرورش وجود دارند که عبارتند از :

عادی دولتی ، شبانه روزی ، هیات امنایی ، عشایری ، نمونه دولتی ، شاهد ، ایثارگران ، قرآنی ، غیردولتی ، هوشمند ، تیزهوشان ، آموزش از راه دور ،مدارس وابسته به دستگاه ها ، ورزش ، استثنایی ، مجتمع های آموزشی و پرورشی ، مدارس ایرانی خارج از کشور ، بزرگسالان ، ماندگار ، دبیرستان های کارودانش ، رشته بهیاری ، نمونه مردمی ، تعاونی ، اقلیت ها ( مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی ، گونه شناسی مدارس در نظام آموزش و پرورش  با تاکید بر تحلیل اجتماعی پیامدهای اجتماعی آن ، مورخ 11 / 12 / 1395 ، شماره مسلسل 15316)

 مدارس غیردولتی ، آموزش از راه دور و تعاونی دارای مالکیت غیردولتی هستند . کلیه مدارس غیردولتی ، مدارس هیات امنایی ، نمونه دولتی و بزرگسالان  به صورت قانونی شهریه دریافت می نمایند . مدارس دولتی  به دلیل به دلیل عدم حمایت دولت و عدم دریافت سرانه و کمک از دولت مجبور به دریافت کمک از اولیای دانش آموزان  می باشند . مدارس غیردولتی فقط با دریافت پول فعالیت می کنند و فاقد امکان دسترسی همگانی برای عموم می باشند . مدارس شاهدو ایثارگران برای فرزندان شهدا و ایثارگران وافراد خاصی می باشد که امتیازات مدارس فوق را داشته باشند . مدارسی مانند تیزهوشان ، ورزش و اقلیت ها و مدارس رشته های مختلف نظری ، کارو دانش و فنی و حرفه ای برنامه های آموزشی متفاوت دارندکه درمورد مدارس اقلیت ها و رشته های مختلف قابل پذیرش است . نوع فعالیت مدارس تیزهوشان موردانتقاد قاطبه کارشناسان تعلیم و تربیت است .

 بر خلاف قانون اساسی که بر آموزش رایگان و همگانی تاکید دارد تنوع مدارس در جهت غیررایگان شدن و غیرهمگانی بودن آموزش بوده است . روند فوق منجر به تاسیس مدارسی متنوع با ماموریت های مشترک  شده است ؛ برای مثال مدارس آموزش از راه دور ، ایثارگران و بزرگسالان دارای یک هدف و فعالیت مشترک می باشند . حذف برخی مدارس مانند شاهد ، ایثارگران با وجود تغییر کارکردهای اولیه به دلیل تلقی مخالفت با ارزش های انقلاب و جنگ غیر ممکن شده است . قدرت مدارس غیردولتی نیز در سیاست گذاری ها و تصمیمات ملی و محلی در حال افزایش است .

تاثیر تنوع و طبقه بندی مدارس بر عدالت آموزشی

( حاجی آباد - سیستان و بلوچستان )

 

به کدام سو می رویم ؟

  قانون اساسی با به رسمیت شناختن آموزش رایگان و همگانی بر عدالت آموزشی و امکان دسترسی همگان به آموزش تاکید کرد ولی وجود مدارس خاص ، کنکور ، ناکارآمدی مدارس دولتی و تقاضای بالای جامعه برای تحصیل در مدارس بهتر روندی خلاف مسیر قانون اساسی را در آموزش و پرورش ایران تقویت نمود. از دهه دوم انقلاب روند آموزش طبقاتی و کالایی با بهانه های مختلف  پذیرفته شد و تنوع مدارس بیشتر شد . در کنار فربه شدن  مدارس غیردولتی ، فقدان یک رویکرد قوی عدالت محور در میان  مسئولان و فعالان آموزش و پرورش زمینه را برا ی کالایی شدن آموزش و بسط بی عدالتی آموزشی و طبقاتی شدن مدارس فراهم تر کرد .

در شرایط موجود امکان دسترسی همگانی به آموزش وجود ندارد و بی توجهی به  مدارس دولتی و آموزش همگانی و رایگان به فراموشی سپرده شده است . کرونا و تعطیلی مدارس بر شدن این نابرابر افزوده است و ترک تحصیل حداقل یک میلیون نفر دانش آموز نشانه بارز این نابرابری است . ادامه شرایط نابرابری فعلی ، آثار و نتایج مخربی بر مسائل اجتماعی و فرهنگی جامعه و آینده کشور خواهد گذاشت .

روند فعلی مانعی در آموزش و پرورش و تنوع مدارس و تقویت آن مانع بزرگی بر سر راه توسعه و عدالت اجتماعی است و نقش مخربی بر همه ذی نفعان از جمله معلمان و دانش آموزان دارد.  اگر این خطر بزرگ جدی گرفته نشود و برای زنده نگاه داشتن آرمان عدالت آموزشی تلاش نشود بحران های بزرگی پیش روی جامعه خواهد بود .


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

تاثیر تنوع و طبقه بندی مدارس بر عدالت آموزشی

منتشرشده در یادداشت

تسلیت صدای معلم به فرخنده قربانی مقدم به مناسبت درگذشت فرزند

بانو فرخنده قربانی مقدم

فوت ناگهانی پسر گرامی تان موجب تاسف و تاثر عمیق ما شد .

ما را در غم خود شریک بدانید .

پایان پیام/

گروه تشکل ها/

گزارش صدای معلم از نشست انجمن اسلامی معلمان و سخنان علیرضا شفیعی مطهر

نشست تقدیر از «مدیران آموزش و پرورش شهر تهران در دولت تدبیر و امید » یکشنبه 28 فروردین با میزبانی انجمن اسلامی معلمان شهر تهران در رستوران ایده آل فرهنگیان برگزار گردید .

کاظم اکرمی وزیر پیشین آموزش و پرورش در سخنانی ضمن اشاره به تجارب خود در حرفه ی معلمی گفت : « موقعی که معلم دانشگاه شدم تجربه ای که من دارم این است که فرصت زیادی به دانشجویان می دادم که « نقد » کنند . آخر کلاس به آنان وقت می دادم که مطالب گفته شده را نقد کنند .خانم دکتر حکیم زاده که سال هاست معاون وزارتخانه است یکی از افتخارات من است که در کلاس من بوده است . »

« علیرضا راه پیما » مجری این نشست با اشاره به سوابق و تجارب مدیران عضو انجمن اسلامی معلمان گفت : « انجمن اسلامی از ابتدا نقش گرد هم آیی داشته است و اعضا را دور هم جمع می کرد . ممکن است ایرادات زیادی به انجمن اسلامی معلمان وارد باشد اما این که در گرد هم آیی ها سعی می کند همه را دور هم جمع کند من به آن نمره می دهم .

« علیرضا شفیعی مطهر » عضو این تشکل با بیان اشعاری گفت : « هر جامعه ای که بخواهد راه پیشرفت را پیش بگیرد ، راه توسعه را پیش بگیرد ، باید از آموزش و پرورش شروع کند . از هیچ دستگاه دیگری ممکن نیست و اگر طبقه معلم یک جامعه بجنبند و تصمیم بگیرند لااقل می توانند نسل بعد را توسعه یافته تر کنند . متاسفانه ما در این چهار دهه خیلی باختیم و در خودشکوفایی معلم موفق نشدیم یعنی ما هر چقدر هم جار بزنیم و داد بزنیم که معلمی شغل انبیاست اما خود معلم شخصیت خودش را بروز ندهد ، شاگردان خودش را شیفته ی خودش نکند . با عمل خودش هدایت نکند . یعنی اول خودش را ملزم کند که موارد اخلاقی را رعایت کند شاگردان او هم یاد می گرفتند .

گزارش صدای معلم از نشست انجمن اسلامی معلمان و سخنان علیرضا شفیعی مطهر

چند صباحی مدیر بودیم و اگر بخواهیم به مدیران جدید راه حل بدهیم واقعا باید معلمان را به خودشکوفایی برسانیم یعنی معلم بتواند با عمل خودش الگو قرار بگیرد . می دانیم که معلم در جامعه ما منزلت ندارد . در کشورهای دیگر ، حقوق معلم در مقایسه با سایر اقشار چقدر است و در ایران چقدر است ؟

نمی خواهم همه چیز را در پول خلاصه کنم . می خواهم منزلت را عرض کنم .

دو سال در ترکیه ماموریت داشتم .

روز اولی که رفتم مدیر گفت یک قطعه عکس بدهید . می خواهیم آن را به شهرداری بدهیم .

همان روز یک کارت صادر کردند . با آن کارت می توانستم تمام آثار باستانی ترکیه که دلاری بود و قیمت های سنگین داشت تماما رایگان بود . مترو رایگان و... الان هم یک کارت منزلت به ما داده اند و کلی شروط و قیود برای آن گذاشته اند ! در جواب ؛ همه شان گفتند که ما برای « کنکور » می خواهیم !

داریم فرمالیته عمل می کنیم و در این چهار دهه موفق نشدیم . الان دیگر نسل جوان به حرف ما گوش نمی دهد و آهنگ دیگری می نوازد . به این سازی که ما می زنیم دیگر نمی رقصد و به راه دیگری می رود !

می خواهم به تجارب معلمی خودم اشاره کنم .

من یک سبک تدریس ادبیات از یکی از استادان یاد گرفتم به نام دکتر محمود طباطبایی اردکانی . خدا ایشان را رحمت کند . انسانی بسیار فاضل .

به نظرم یکی از چالش های بسیاری از با سوادان جامعه ما ، ضعف ادبیات فارسی است . ضعف نگارش است . ضعف املاست . ضعف انشاست .

واقعا نمی توانند در چند جمله منظورشان را بیان کنند .

کسی بوده که دکترا داشته و کتابی نوشته و به من داده که آن را ویرایش کنم . ده صفحه ویرایش کردم . بعد به او گفتم تو خودت باید کنار من بنشینی و به من بگویی در این فراز چه می خواستی بگویی که این گونه نوشتی ؟!

چون من نمی فهمم چه می خواستی بگویی !

من را دعوت کرده بودند تا با مولفان ادبیات فارسی گفت و گویی داشته باشیم . وقتی خوب تمام سبک شان را برای من توضیح دادند گفتم یک ساعت به من فرصت دهید . من جزوه ای در این رابطه نوشته ام .

گفتم شما تمام سبک تان را بفرمایید .  آیا با سبک تدریس شما این چالشی را که من الان می گویم الان وجود دارد . گفتند : وجود دارد .

گفتم این را درمان می کند ؟ گفتند : نمی کند .

بعد از این که بازنشسته شدم به خیلی از جاها جار زدم که به خدا من انتظار پولی ندارم . تا نمردمدوست دارم یک دوره ،  یک کلاس دانشجویی برای من بگذارید تا من این سبک « گلستان » را کار کنم . بعد از 4 ماه عمق سواد شان را بسنجید .  تا زیر خاک نرفتیم ، این زنده بماند . هیچی هم نمی خواهیم .

در جواب ؛ همه شان گفتند که ما برای « کنکور » می خواهیم !

در ادامه ، علی اصغر فانی وزیر پیشین آموزش و پرورش به ایراد سخن پرداخت .

فانی در سخنانی مبسوط از عملکرد خویش در دوران وزارت دفاع کرده و نکاتی را در مورد مسائل روز آموزش و پرورش و معلمان بیان کرد .

مشروح سخنان فانی در صدای معلم منتشر خواهد گردید .

در این نشست فرج کمیجانی دبیر کل مجمع فرهنگیان ایران اسلامی ، علیرضا هاشمی سنجانی دبیر کل پیشین سازمان معلمان ایران ، فریده اولاد قباد و داود محمدی نمایندگان پیشین مجلس شورای اسلامی حضور داشتند .

گزارش صدای معلم از نشست انجمن اسلامی معلمان و سخنان علیرضا شفیعی مطهر

گزارش صدای معلم از نشست انجمن اسلامی معلمان و سخنان علیرضا شفیعی مطهر

گزارش صدای معلم از نشست انجمن اسلامی معلمان و سخنان علیرضا شفیعی مطهر

گزارش صدای معلم از نشست انجمن اسلامی معلمان و سخنان علیرضا شفیعی مطهر

گزارش صدای معلم از نشست انجمن اسلامی معلمان و سخنان علیرضا شفیعی مطهر

گزارش صدای معلم از نشست انجمن اسلامی معلمان و سخنان علیرضا شفیعی مطهر

گزارش صدای معلم از نشست انجمن اسلامی معلمان و سخنان علیرضا شفیعی مطهر

پایان گزارش/


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

گزارش صدای معلم از نشست انجمن اسلامی معلمان و سخنان علیرضا شفیعی مطهر

منتشرشده در گفت و شنود

قیچی کردن موی سر دانش آموزان و آدرس های غلط و واقعی

در فصل ششم آیین نامه اجرایی مدارس مبحث مقررات انضباطی و ماده ۶۸ داریم:

« دانش آموزان در دوران تحصیل موظفند موازین اسلامی و مقررات آموزش و پرورش را در اخلاق و رفتار خویش رعایت کنند، که اهم آنها به شرح زیر است:

استفاده از لباس، کفش، جوراب ساده و مناسب و اصلاح موی سر متناسب با شئون دانش آموزی برای پسران و رعایت حجاب مناسب برای دختران.

فیلمی در شبکه مجازی از یک مدرسه منتشر شده است که یکی از عوامل اجرایی مدرسه در حال قیچی کردن موی سر دانش آموزان است. هر چند عمل این همکار اقدام نادرستی است اما بخشی از واقعیت هاست.
(عکس زیر یکی از هنرجویان ناحیه یک شیراز را نشان می‌دهد که مویش توسط مدیر قیچی شده است)

قیچی کردن موی سر دانش آموزان و آدرس های غلط و واقعی

ماجرا چنان بالا کشیده که سخنگوی دولت نیز توئیت می‌کند، انگاری جنایتی بزرگ در کشور اتفاق افتاده است. کاش سخنگوی دولت اندکی در مورد تورم چند صد درصدی،گرانی، فقر ، دزدی های میلیاردی، کارتن خوابی، گور خوابی، اتوبوس خوابی، کولبری، سوخت بری، کلیه فروشی ، قرنیه فروشی، فحشا، اعتیاد، بیکاری، کاهش ارزش پول ملی،طلاق، خودکشی و فسادهای درون و برون آموزش و پرورش و هزاران درد بی درمان دیگر سخن می‌گفت.

شاید شخص سخنگو نیز مانند رئیس دولت دنبال آدرس غلط دادن به جامعه است؟

رئیس دولت نیز چند روز پیش دستور پی‌گیری عوامل گرانی های اخیر را داد. آیا به راستی او نمی داند که عامل گرانی ها چیست؟

امروزه افراد عامی در دور افتاده ترین نقاط کشور نیز می‌دانند که تحریم های کمرشکن هسته ای و غیر هسته ای امان مردم را بریده اند. چه کسانی را به جز کاسبان تحریم در جامعه می‌بینید که چشم امیدش به مذاکرات برجام در وین نباشد؟

یکی از عوامل بی علاقگی پسران به مدرسه در نوجوانی و جوانی همین تراشیدن اجباری موی سر است. به نظر می‌رسد وقت آن باشد که مسئولین در آیین نامه انضباطی نسبت به اصلاح موی سر دانش آموزان در حد متعارف اهتمام ورزند.

همه ما روزی دانش آموز بوده ایم، بدون شک یکی از تنفر انگیز ترین خاطرات دوران مدرسه تراشیدن موی سر است.

حملات فراوان چه در داخل و چه در خارج از کشور به ناظم مرتکب این عمل غیر عادی شده است.

برخی بیانیه می‌دهند .... این نشانه آموزش ایدئولوژیک است و دیگری می نویسد نشان از تفکرات دهه شصتی دارد. آخر تراشیدن موی سر کجایش چه ارتباطی با ایدئولوژی دارد؟

قیچی کردن موی سر دانش آموزان و آدرس های غلط و واقعی

برخی نیز این موضوع را وسیله ای برای حمله به قشر فرهنگیان قرار داده اند. متأسفانه مسئولین آموزش و پرورش به جای آگاهی بخشیدن به همکاران همواره دنبال باند و جناح بازی اند و انتصابات در بازرسی های آموزش و پرورش فله ای است و افراد متخصص در این پستها قرار نمی‌گیرند.

مدیران کل و رؤسای ادارات سعی می‌کنند از افرادی استفاده کنند که صرفا تابع نظرات آنها باشند و مسائل مربوط به فسادهای مالی به بیرون درز نکند.

برگزاری کلاسهای آشنایی با آیین نامه ها و حقوق نقش مؤثری در جلوگیری از برخی اعمال نامقبول دارد. قطعا کادر اجرایی مدارس خبر از مواد قانون مجازات اسلامی ندارند( هر چند که تراشیدن و قیچی کردن مو به گفته عضو انجمن جرم شناسی، عرفا از بین بردن مو محسوب نمی شود اما چون مهمترین منفعت مو زیبایی آن است برای این کار باید ارش پرداخت) که جهت آگاهی همکاران در زیر خدمت شان ارائه می‌گردد:

ماده ۵۷۶: کندن و یا از بین بردن تمام موی سر یا ریش مرد، در صورتی که دیگر نروید، دیه کامل دارد و اگر دوباره بروید، نسبت به موی سر، ارش و نسبت به ریش یک سوم دیه کامل ثابت است. در این حکم فرقی میان موی کم پشت و پرپشت و کودک و بزرگسال نیست.

ارش نوعی دیه است که مبلغ آن در شرع مشخص نشده باشد.

نحوه محاسبه ارش به این ترتیب است که قاضی با در نظر گرفتن میزان آسیب وارد شده به شخص، شدت جنایت، مبلغ دیه کامل و نظر کارشناس مبلغ ارش را تعیین می‌کند.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

قیچی کردن موی سر دانش آموزان و آدرس های غلط و واقعی

منتشرشده در دانش آموز

نظرسنجی

انتصابات علیرضا کاظمی تا چه میزان با تعهدات و قول های مسعود پزشکیان هم خوانی داشته و توانسته رضایت معلمان را جلب کند ؟

خیلی زیاد - 1.9%
زیاد - 0.9%
متوسط - 2.3%
کم - 2.5%
خیلی کم - 92.4%

مجموع آرا: 1986

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور