صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش
bathayeesp4 گروه اخبار /
معاونت توسعه مدیریت وپشتیبانی وزارت آموزش وپرورش توضیحاتی را درخصوص بودجه سال 1393 آموزش وپرورش در پاسخ به نطق دکتر نقوی (نماینده محترم مردم ورامین) ارائه کرد.

متن کامل توضیحات معاونت توسعه مدیریت وپشتیبانی به شرح زیراست :

اعتبارات کل آموزش و پرورش اعم از بخش هزینه‌ای و تملک دارایی در سال 1393 معادل 204.000 میلیارد ریال بوده است که اگر این بودجه را با بودجه سال قبل مقایسه نماییم، آن‌چنان که جناب آقای دکتر نقوی اشاره کرده‌اند حدود 21 درصد رشد را نشان می‌ دهد.

از طرف دیگر ضریب افزایش حقوق و مزایای معلمان همانند سایر کارکنان دولت معادل 20درصد بوده است که از ابتدای سال 1393  در احکام آن‌ها اعمال شده است. پس چگونه است که علی‌رغم رشد حدود 21 درصدی بودجه سال 1393 آموزش و پرورش کماکان با کسری مواجه است؟

وزارت آموزش و پرورش تا اسفندماه سال جاری علی‌رغم همه مساعدت‌های ممکن از سوی سازمان مدیریت و محدودیت‌هایی که خزانه کشور با آن مواجه است، کماکان با 18000 میلیارد ریال کسری روبه‌رو است. این در حالی است که معادل 14000 میلیارد ریال کسری نیز مربوط به سال‌های 1392 و قبل از آن در فهرست مطالبات قرار دارد.

پاسخ این سوال (که دلیل این کسری کجاست؟) نه چندان پیچیده است که نیاز به دانش و تخصص بودجه ای داشته باشد و نه آن‌چنان دشوار است که به توضیحات مفصل و جلسات متعدد نیازمند باشد. پاداش بازنشستگان محترم فرهنگی که در سال 1392 به افتخار بازنشستگی نایل آمدند (مطابق قانون مجلس محترم) حدود 8500 میلیارد ریال بوده است که چون این اعتبار در بودجه سال 1392 پیش‌بینی نشده بود (که البته مربوط به دولت دهم می‌باشد) و نباید بازنشسته‌ای که بعد از 30 سال خدمت  و برای سر و سامان دادن به زندگی خود به این پاداش نیاز دارد را به سال‌های آینده احاله کرد، الزاماً از محل بودجه سال 1393بدون آن‌که در بودجه سال 1393 پیش‌بینی شده باشد پرداخت شد.

از طرف دیگر قانون بودجه سال 1393 با احتساب افزایش ضریب حقوق کارکنان 15 درصد پیش‌بینی شده بود و بالتبع اعتبارات آموزش و پرورش نیز براساس این درصد افزایش پیش‌بینی و از سوی مجلس محترم ابلاغ شد. درحالی که متعاقباً به دلیل توجه بیشتر به معیشت کارکنان دولت، این میزان به 20درصد افزایش یافت.

مابه ‌التفاوت این دو عدد یعنی 5 درصد، بارمالی حدود 8000 میلیارد ریال را به اعتبارات مورد نیاز آموزش و پرورش اضافه کرد. براین اساس در همین دو تصمیم فوق حدود 16500 میلیارد ریال علاوه بر بودجه مصوب آموزش و پرورش، برای اجرای آن‌چه که در قوانین مجلس محترم آمده است مورد نیاز بود که در بودجه سال 1393 دیده نشده است.

جناب آقای دکتر نقوی که خود همچنان افتخار معلمی و عضویت در جامعه بزرگ فرهنگیان کشور را بر پیشانی دارند،‌ تصدیق می‌فرمایند، در حالی که حدود 99درصد اعتبارات ابلاغی از سوی مجلس محترم صرفاً برای پرداخت‌های بخش پرسنلی و دقیقاً مطابق آن‌چه که در قوانین آمده است به هزینه گرفته می‌شود و دیوان محاسبات کشور به نیابت از نمایندگان محترم مستمراً بر تمامی فرآیند هزینه‌کرد اعتبارات نظارت داشته و چنان‌چه در مورد یا مواردی کمترین تخلف و یا سوءتدبیر ملاحظه نماید به سرعت توضیح خواسته و از آن جلوگیری می‌کند چگونه ممکن است، تمامی مشکلات آموزش و پرورش را «در مدیریت مالی و اقتصادی» آن دانست.

تاکیداً قابل ذکر است که اعتبارات پرسنلی (یعنی همان 99درصد بودجه) عیناً  مطابق قوانین ابلاغی کشور و همانند سایر دستگاه‌ها وسازمان‌های تابعه قانون خدمات کشوری هزینه می‌شود و اعمال هرگونه سلایق و یا نظرات مدیریتی در آن امکان‌پذیر نیست. و اتفاقاً یکی از دلایل نارضایتی معلمان در مقایسه با کارکنان سایر دستگاه‌ها در همین موضوع به ظاهر ساده نهفته است. یعنی چون اعتبارات پرسنلی آموزش و پرورش در حداقل میزان خود به تصویب مجلس محترم می‌رسد در بسیاری از مواقع علی‌رغم اجازه‌های قانونی برای برخی پرداخت‌های ترمیمی (مثل بندهای 5 و 10 ماده 68 قانون خدمات کشوری) آموزش و پرورش به دلیل نبود اعتبارات لازم امکان پرداخت ندارد در حالی که سایر دستگاه‌هایی که با چنین مشکل ساختاری در بودجه خود مواجه نیستند از این ظرفیت استفاده می‌کنند و پرداخت‌هایی را به کارکنان خود انجام می‌دهند.

در توضیح فرمایشات جناب دکتر نقوی و ابهامات ایشان به طور خلاصه می‌توان عرض کرد:

1- وضعیت دریافتی معلمان عزیز و شریف هنگامی بهبود پیدا می‌کند (و به تعبیر جناب آقای دکتر نقوی: جیب معلمان تغییر می‌کند) که نمایندگان محترم مجلس در بودجه ابلاغی برای آموزش و پرورش امکان این تغییر را فراهم نمایند.

2-  کسری اعتبارات آموزش و پرورش در غالب موارد به دلیل عدم پیش‌بینی کسری سال‌های قبل در بودجه آموزش و پرورش می‌باشد که حل این معضل صرفاً از سوی مجلس محترم امکان‌پذیر می‌باشد. مثلاً کسری سنوات قبل در ردیفی جداگانه در بودجه سنواتی دیده شود.

3-بخش عمده‌ای از دلایل بروز مشکلات در اعتبارات آموزش و پرورش ناشی از اختلال در ساختار بودجه‌ یعنی سهم بسیار ناچیز اعتبارات غیرپرسنلی است که امکان هرگونه انعطاف در ماموریت اصلی آموزش و پرورش و استفاده از ظرفیت‌های قانونی را سلب می‌کند.

4-این وزارت آمادگی دارد همان‌گونه که تا پیش از این عمل کرده است، در هر زمان و به هر میزان که جناب آقای دکتر نقوی و یا سایر نمایندگان فهیم مردم شریف اعلام نمایند اسناد مالی و هزینه‌ای، برنامه‌های اجرایی و یا در دست اقدام وزارت آموزش و پرورش را به صورت مشروح و مفصل به سمع و نظر این عزیزان برساند تا هرگونه ابهام را بر طرف نماید و به صورت اصولی و اثرگذار مشکلات آموزش و پرورش به ویژه منزلت و معیشت فرهنگیان معزز رسیدگی و حل و فصل شود.

مرکزاطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش وپرورش

 

 
سه شنبه, 11 اسفند 1393 17:57

نسلی که ما تربیت کردیم ...

یاد بعضی نفرات، روشنم می‌دارد

اعتصام، یوسف

حسن رشدیه

قوتم می‌بخشد

راه می‌اندازد، و اجاق کهن سرد سرایم

گرم می‌آید از گرمی عالی دمشان

یاد بعضی نفرات

رزق روحم شده‌است. وقت هر دلتنگی

سویشان دارم دست

جراتم می‌بخشد. روشنم می‌دارد...

نیما یوشیج

dashtidid به عنوان یک معلم وقتی وارد کلاس می شوم و می بینم که از هر قشر و صنفی دانش آموز دارم از خانواده های فقیر، غنی، کم سواد، بی سواد و با سواد نکته مهمی برایم آشکار می شود. آیا نیم قرن گذشته و حتی کمتر از آن ما شاهد چنین استقبالی از طرف تمام اقشار مردم برای فرستادن کودکان و فرزندان شان به مدرسه بودیم ؟ نه قطعا این چنین نیست. هنوز شاهدان سالخورده ای داریم که از مشقت و یا محرومیت تحصیل در دوران خود سخن می گویند. امروز بر بام فرهنگی ایستاده ایم که آجر آجر آن را بزرگانی با ملاط درد و رنج و دیدن بسیار نامهربانی ها بنا کردند. میرزا حسن رشدیه از جمله این افراد است. زمانی که او وضعیت نابسامان مکتب خانه ها را در رشد فکری و فرهنگی دانش آموزان دید با تلاشی قابل تقدیر بر آن شد که نظام نوینی را برای ملت و جامعه خود بنا نهد.

امروز نیز با نگاه تامل بر انگیز دیگری به نظام کنونی آموزش و پرورش متوجه خیلی از نقص ها می شویم که یکی از آنها نداشتن قدرت تجزیه و تحلیل در دانش آموزان و نداشتن هیچ مهارتی برای آینده زندگی شان است. محتوای کتب درسی غالبا دانش آموزان را به وادی استدلال یا آنالیز مفاهیم سوق نمی دهد بلکه با قدرت حافظه در هر درسی دانش آموزی می تواند رتبه ممتاز را کسب کند. حتی در رشته های علوم انسانی که قدرت تجزیه و تحلیل باید با تاکید بیشتری رویت شود کمتر ملاحظه می شود.

نظام کنونی به نظر می رسد دانش آموزان را بیشتر ملزم به حفظ کردن مطالب بار می آورد تا اینکه به آنان توانایی اندیشیدن و درک مفاهیم  بیاموزاند یا آنان را با کسب مهارتی آشنا کند. اگر به عنوان نمونه دانش آموزی بخواهد در درس تاریخ یا جامعه شناسی نظر شخصی خود یا استنتاج یا استدلال خود را به عنوان جواب مطرح کند به احتمال زیاد از طرف معلم پذیرفته نیست. از همین روست که امروز می بینیم که کتاب های کمک آموزشی که تمام جواب ها را کامل و خط کشی شده نوشته اند ،بسیار استقبال می شوند. زیرا دانش آموز مطمئن است که با مراجعه به جواب های از پیش تعیین شده نمره لازم را آورده و از طرف معلم بعضا تشویق هم می شود. انبوهی از اطلاعات در دوران تحصیل  در ذهن دانش آموزان انباشته می شود که البته در هر تعطیلات با یک خانه تکانی ذهنی همراه است. باز در هر شروعی معلم دغدغه دارد که مطالب فراموش شده را به خاطر دانش آموزانش بیاورد. باز تکرار می شود. اما از افزونی تکرارها چیزی عاید فهمیدن و استدلال نمی شود.

اینجاست که ما شاهدیم که نسل امروز حتی در نوشتن یک متن بدون اشکال نیز مشکل دارد. نسلی که ما تربیت کردیم با کتاب و کتاب خوانی بیگانه است. قدرت درک و تحلیل اطلاعات و اخباری را که می شنود ندارد. شیوع برخی شایعه ها و یا خرافات در بین اقشار مختلف و جوانان و نوجوانان همه ناشی از همین ضعف می باشد.

با نگاهی به تمام کشورهایی که از نظام نوین آموزشی بهره می گیرند به این نکته می رسیم که برخی دروس مثل فلسفه یا تاریخ در شمار پر اهمیت ترین دروس محسوب می شوند اما در نظام کنونی ما درسی مثل تاریخ جز مجموعه ای از عناوین و محفوظات نمی باشد که سرانجام آن یا به خاطر سپردن فتوحات عده ای یا شکست های دیگران است و جایی برای ارائه نظرات گوناگون برای علل وقوع حوادث تاریخی به شدت خالی است. فلسفه و جامعه شناسی که بیشتر شبیه کتب دینی است و معمولا هم از معلمان دینی برای تدریس این کتب استفاده می شود.

با نگاه دیگری به نظام کنونی آموزش و پرورش می توان ضعف  تربیتی و روانی دانش آموزان را نیز به وضوح دید. نسل امروز ما نحوه تعامل با والدین، اولیای مدرسه، دوستان از جنس خود یا جنس مخالف را نیاموخته اند. خرده گیری امروز اکثر معلمان از گستاخی دانش آموزان ناشی از همین امر است. چشمان خود را به علت های پرخاشگری ها و بدخلقی های دانش آموز بسته ایم و دهان مان به اعتراض باز است.

نمی توان در جامعه ای که به دلیل نابه سامانی های متعدد از  وضع اقتصادی، آلودگی فزآینده هوا، اختلافات شایع خانوادگی و غیره درگیر است را نادیده گرفت و فقط به معلول های وقایع اعتراض کرد.

به نظر می رسد که بهتر است قبل از قضاوت در مورد گستاخی، یا بی سوادی یا هر عنوان دیگر در مورد دانش آموزان به زمینه های پیدایش آن هم توجه داشت.

 در یک نگاه دیگر به همین دانش آموزان می توان به نکته تربیتی و روانی آن نظر افکند. کاش مانند میرزا حسن رشدیه نگاه عمیق و دلسوزانه ای به نظام کنونی بیاندازیم و مجدانه برای تغییرات کاربردی تلاش کنیم. تغییرات در جلد و حذف برخی مطالب و افزودن برخی دیگر در واقع به سخره گرفتن تغییرات است. باید تغییرات به گونه ای باشد که نتایج آن را در رفتار و گفتار و اعمال دانش آموزان مشاهده شود. باید به گونه ای باشد که ابتدای سال که درسی را آموزش ندیده اند با انتهای سال که آن درس را فرا گرفته اند تفاوتی قابل ملاحظه ای وجود داشته باشد.

باز ذکر خیری می کنم از تمام بزرگانی که برای اصلاح نظام آموزش و پرورش گام هایی برداشتند و امید که ما نیز مورد ذکر خیر آیندگان واقع شویم.

 

منتشرشده در دیدگاه

  گروه اخبار :

پیرو اطلاعیه قبلی در سایت سخن معلم در مورد معرفی کاندیداهای شورایاری در سطح استان تهران ( این جا ) به اطلاع می رساند :

دوستان و همکاران فرهنگی پس از تایید شدن می توانند مشخصات و برنامه های خود را به همراه یک عکس با کیفیت خوب به سخن معلم ارسال فرمایند.


ahamadidid3 نام و نام خانودگى : مهدى احمدى
سال تولد : 1339
محل تولد : تهران
كانديداى چهارمين دوره شورايارى ها از محله " حسين آباد و مبارك آباد " منطقه 4
داراى 35 سال سابقه فرهنگى در پست هاى مديريتى ، ستادى ، آموزشى و اجرايى در شهر تهران
سابقه سكونت در محل : بيش از 15سال 
سابقه سكونت در منطقه چهار : بيش از 50سال
داراى تاليفات و نوشته هايى در زمينه هاى علمى و فرهنگى و هنرى
داراى تاليفات  و نظرياتى در زمينه حقوق شهروندى و پيش بينى شهرهاى ايده آل در آينده و چگونگى حل معضلات شهر تهران و محله مورد نظر و آشنا با مشكلات منطقه
داراى نظرياتى در زمينه چگونگى رفع مشكلات و معضلات جوانان منطقه ، رفع اشكالات زيست محيطى و استفاده از ظرفيت هاى اجتماعى ، دينى و مذهبى و سياسى منطقه و محله با همكارى شهدارى محترم منطقه و بيان راه حل هاى بنيادى در اين زمينه
سابقه يك دوره شركت در انتخابات مجلس شوراى اسلامى از شهر تهران كه حايز آراء لازمه نگرديدم .
علاقمندم تجارب و نظرياتم را در صورت انتخاب شدن به هم محله اي ها ى عزيز تقديم و آماده هرگونه همكارى و هميارى در اين زمينه با نهادهاى ذيربط مى باشم .
 
برنامه ها :
 
١- تعيين نقشه اماكن موجود محله از قبيل مساجد و كتابخانه ها ، بوستان ها ، اماكن ورزشى و استفاده از جوانان محله جهت نوسازى و بازسازى اين اماكن و يا حتى استفاده بهينه و برنامه ريزى شده از اين اماكن با توجه به نيازهاى اهالى منطقه .
٢- تهيه ليست و محل سكونت و كار اهالى محله و تهيه كارت مخصوص اهالى محله با نام مثلا " بچه محل "  يا "هم محلى " كه با استفاده از آن در اماكن ورزشى ، آموزشى و هنرى و فرهنگى محله دارنده كارت فوق از امتيازاتى برخوردار گردد.
٣- تشكيل "پليس يار محله " از ميان جوانان محله و با همكارى نيروى محترم انتظامى و هميارى اهالى محله براى همكارى و " حفظ امنيت اهالى محله "  در كوچه ها و خيابانها و اماكن و محل اجتماعات اهالى محله خصوصا شب ها.
٤- تشكيل گروه " خيرين محله " براى هميارى و كمك رسانى به افراد نيازمند و يا حتى كسانى كه نياز به كمك هاى مشاوره اى دارند و جذب وسازماندهى كمكهاى خيرين محله و جذب نذورات اين خيرين 
٥- تشكيل "انجمن كاريابى محله " جهت شناسايى محل هاى تجارى وادارى منطقه و با توجه به مشاغل اهالى محله و معرفى افراد يا جوانان جوياى كار محله و تحقيق و ضمانت آنان جهت اشتغال در محل.
٦- تهيه " سايت محله "تا جوانان محله بتوانند با " كد اختصاصى محله " وارد سايت شده و به تبادل نظر و بيان ديدگاه ها و معرفى هنرها و توانايي هاى خود به اهالى محله و حتى تبليغات مشاغل و توانايي هاى خود به هم محلي هاى خود.
و ...
بسيارى از پيشنهادات و نظرات كه در صورت انتخاب ، مجدانه به پيگيرى و اجراى آن با همكارى نهادهاى ذيربط و كمك اهالى عزيز محله " حسين آباد و مبارك آباد " كه يك محله قديمى و تاريخى است ، با توفيق الهى، اقدام خواهم نمود.
با تشكر مجدد از دست اندر كاران سايت وزين "سخن معلم " كه با اقدام خداپسندانه شان ، قشر محترم و زحمتكش فرهنگى را كمك و يارى مى نمايند  "اجركم عندا... "
 

ارسال مشخصات برای سخن معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

گروه اخبار /

جمعی از معلمان آذربایجان غربی در نامه ای که برای سخن معلم ارسال شده است خواهان توجه وزیر محترم آموزش و پرورش ، جناب آقای دکتر فانی به مطالبات خود گردیدند .


fanispecial  به نام خداوند جان و خرد

 احتراماً به استحضار می رساند بر اساس یکی از بندهای قانون استخدام کشوری،  ساعات مورد نیاز برای احتساب سنوات خدمت دولتی 96 ساعت در ماه می باشد.

بسیاری از معلمان رسمی این استان که اکنون در آستانه 15 سالگی از خدمت خود قرار داشته و سنی از آنها گذشته است بر اساس بخشنامه ای که از اداره کل متبوع به نواحی رسیده سابقه کمتر از 96 ساعت در ماه را که بر اساس نیاز وقت مناطق آموزش و پرورش و با ابلاغ رسمی خدمت نموده اند از دست داده ( عدم احتساب حتی یک روز از چند سال سابقه خدمت !!) و باید شاهد کاهش سنوات خدمت حق التدریس و کاهش حقوق و مزایا و دیگر امتیازات قانونی خود باشند.

لذا عاجزانه استدعا داریم اوامر مقتضی را در خصوص اصلاح این بند یا نگاه ویژه به این دسته از فرهنگیان نموده و آنها و خانواده هایشان را از نگرانی در بیاورند.با اشراف بر درایت حضرتعالی و نگاه ویژه ای که به مسائل معیشتی و دغدغه فرهنگیان در حضرتعالی سراغ داریم خواهشمندیم در این مورد اوامر مقتضی را مبذول فرمایند.چون کاهش سنوات خدمت دوران حق التدریس خود را که در احکام رسمی اعمال شده و پس از سپری شدن چند سال اجحاف در حق خود دانسته در صورت اجرایی شدن اثرات منفی زیادی را بر روحیه و کارکرد و انگیزه همکاران خواهد گذاشت.

با احترام

جمعی از فرهنگیان آذربایجان غربی /اسفند ماه1393

ارسال مطلب برای سخن معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

 

 lazinesssp2انتقاد معلمان از وضعیت معیشتی‌شان حکایت امروز و دیروز نیست، اما اقدام اخیر دولت در افزایش حقوق کارکنان ستادی موجب اعتراض شدید معلمان شده است.

اين موضوع در دست‌نوشته‌هاي معلماني كه عصر يكشنبه مقابل مجلس تجمع كرده بودند به خوبي پيدا بود: «از فرق مي‌ناليم، نه از فقر/ معلم بيدار است، از تبعيض بيزار است.» پيش از اين تجمع نيز معلمان در برخي شهرها به طرق مختلف اعتراض خود را به آنچه تبعيض ميان خود و ساير كاركنان دولت مي‌خوانند اعلام كرده‌اند.حتي در مواردي برخي مدارس تعطيل شده‌اند و گروهي از معلمان نيز شكايت به ديوان عدالت اداري برده‌اند.در همين حال رئيس كميته آموزش‌ و پرورش مجلس نيز اعلام كرده خواسته معلمان رفع تبعيض ميان آنها و كاركنان ساير وزارتخانه‌هاست.‌

  • ماجرا چيست؟

دولت 2هفته پيش اعلام كرد 35درصد به فوق‌العاده شغل كاركنان ستادي دستگاه‌هاي دولتي اضافه مي‌شود، از طرفي شنيده شده برخي وزارتخانه‌ها تا50درصد به حقوق كاركنان خود افزوده‌اند و اين همه در حالي است كه سال آينده حقوق فرهنگيان 14درصد افزايش خواهد يافت.آن طور كه جبار كوچكي‌نژاد، عضو كميسيون آموزش مجلس گفته امسال افزايش حقوق كارمندان 14درصد درنظر گرفته شده و اين در حالي است كه براساس قانون خدمات كشوري بايد به نرخ تورم، حقوق كارمندان افزايش يابد.نماينده مردم رشت در مجلس با بيان اينكه بخشنامه دولت در اختصاص 35درصدي فوق‌العاده شغل به دستگاه‌هاي ستادي وزارتخانه‌ها امري غيرمعمول است، مي‌گويد:دستگاه‌هاي ستادي در پايتخت يا برخي مراكز استان‌ها و دستگاه‌هاي صف در روستاها و شهرهاي كوچك مستقر هستند، كارمندان پايتخت يا مراكز استان‌ها درآمد بيشتري داشته و پاداش و اضافه‌كار دريافت مي‌كنند در حالي كه كارمندان روستاها و شهرهاي كوچك از آن محروم هستند.

  • رفع تبعيض

درحالي‌كه معلمان اين رفتار دولت را تبعيض مي‌دانند و به آن اعتراض دارند، رئيس كميته آموزش‌ و پرورش مجلس هم كه خود از معلمان شهرستان رزن است، بزرگ‌ترين درخواست معلمان را رفع تبعيض ميان فرهنگيان و كاركنان ساير وزارتخانه‌ها اعلام مي‌كند.عطاءالله سلطاني‌صبور مي‌گويد: معلمان مي‌گويند با تورم موجود و افزايش هزينه‌هاي زندگي نمي‌توان با حقوق معلمي هزينه‌هاي زندگي را تأمين كرد.آنها خواستار اجراي كامل نظام حقوق هماهنگ كاركنان دولت، پرداخت حق‌التدريس‌ها و مطالبات معوق هستند.

  • خواسته معلمان

يكي از معلمان كه در تجمع مقابل مجلس حضور داشت به همشهري مي‌گويد:«اگر دولت بودجه ندارد چرا بايد بين كاركنان ستادي و صف تبعيض قائل شود؟ كار اصلي را معلمان در مدارس انجام مي‌دهند نه آنهايي كه در ستاد حضور دارند. البته نمي‌خواهم نقش همكاران ستادي را ناديده بگيرم ولي در عين حال تحمل تبعيض براي ما مشكل است.» يكي از فرهنگيان بازنشسته نيز اين طور درددل مي‌كند:«معوقات ما هنوز پرداخت نشده، از طرفي با وجود وعده مسئولان صندوق بازنشستگي كشوري و وزارت آموزش و پرورش مبني بر اعلام موافقت سازمان برنامه و بودجه با صدور احكام ارتقاي معلمان بازنشسته از خبره به عالي، هنوز اين كار انجام نشده و در حد وعده باقي مانده است. بارها اين موضوع را به مسئولان آموزش و پرورش، نهاد رياست‌جمهوري و نمايندگان مجلس منعكس كرده‌ايم ولي تأثيري نداشته‌است.»

  • برخي مطالبات معلمان

رفع تمركزگرايي شديد حاكم بر آموزش و پرورش، محوريت بخشيدن به بخش آموزش و دخالت دادن مؤثر و سازمان‌يافته بدنه آموزشي كشور به‌ويژه معلمان در تصميم‌گيري‌ها و برنامه‌ريزي‌ها، رفع تبعيض، حقوق و مزايا، افزايش دست‌كم30درصدي حقوق و استانداردسازي كلاس‌ها از نظر تعداد دانش‌آموزان و... مهم‌ترين خواسته‌هاي معلمان است. با وجود اين مطالبات و تجمع اخيرمعلمان، عده‌اي از آنها اميدوارند طرح استيضاح وزير آموزش و پرورش كه به‌علت پادرمياني هيأت رئيسه مجلس تا‌كنون مسكوت مانده با توجه به تجمعات صنفي معلمان در كشور زودتر از پيش‌بيني‌ها كليد بخورد.

همشهری آنلاین

 

santafehsp دروغ چرا ! وقتی با همکاران رفتیم سانتافه خریدیم تصمیم گرفتیم برای دوری از این هیاهو و جنگ و جدل همیشگی و اعصاب خوردکنی سایت سخن معلم سری به آنتالیا بزنیم . وقتی همه چی مهیاست چرا خودمان کوتاهی کنیم. وقتی مسئولین به فکر ما هستن، ما چرا به فکر خودمان نباشیم.

بنده عذاب که نیستیم، هم فال است و هم تماشا ! از طرفی می توانستیم با همکاران اجنبی هم صحبت شویم و گفت و گویی درباره نظام آموزشی دو کشور انجام دهیم و از آن طرف نقش نماینده معلمان ایران را ایفا کنیم و به اجنبی های همکار بگوییم همه ی آنچه را که درباره وضعیت معیشتی معلمان شنیدین دروغی بیش نیست و ما وضع مان بهتر ازین حرفاست که بخواهیم محتاج نان شب مان شویم .

چه کسی گفت مسافرکشی کنیم؟ همان جا عکس سانتافه را نشان شان می دادیم تا آبروی نداشته شان را ببریم . چرا بی خود برای مسئولین ما حرف در می آورید؟

بعد از چیدن برنامه های آموزشی و جور کردن اسناد برای بی آبرو کردن آنها ، رسید به برنامه های فرهنگی و تفریحی و حال دادن به خودمان ! خدا نصیب دشمن آدم نکند . همان موقع بود که صدای طلبکار از کوچه بیدارم کرد. غریبه که نیستید، نمی دانستم کجا فرار کنم و گیج و منگ به فکر این بودم که سانتافه را چگونه از چنگال آنها در بیاورم. .

نمی گوید اگر 100 هزار تومن نداری چگونه سانتافه خریدی؟ یا اصلن نه، اگر حقوق تان کم است چرا صندوق چنین پیشنهادی کرد؟ حق داشت نامسلمون. این چه بلایی بود که صندوق نازل کرد. هر قسط این ماشین به اندازه خرج سالانه معلمان بود. خوشبختانه به خیر گذشت و مثل همیشه خسته از داد و هوار کشیدن رفت پی کارش و من کاملاً هوشیار شدم.

در این فکر بودم که اگر صندوق در دهه فجر، صحبتی از سانتافه و ماشین هایی که تا به حال جرات لمس آن را نداشتیم را نمی کرد ، کسی گله ای می کرد؟ می گفت اینها چرا سانتافه قسطی نمی دهند؟ می گفت چرا به فکرمان نیستن؟

به خدا نه. اصلا اینها به فکر ما نباشند سود بیشتری خواهند رساند. ملت چه می گویند. سانتافه ،سانتافه ای میکنن که مردم باورشان شد اینها پول خریدن را دارند و نمی خرند.

مسئولین صندوق با تعاملی که با فرهنگیان داشتند چنین خواسته ای را احساس کردن . بگذریم که آیا ، این ماشین قسطی را برای خودشان می خواستند یا فرهنگیان؟ اگر برای خودشان بود که چرا فرهنگیان را بهانه کردند و اگر برای ما بود که چرا ماشین هایی در سطح خود معلمان نگذاشتن. ژیان یا پیکانی که بشود هزار قسطه سر و ته آن راهم اورد. سرتان را درد نیاورم .

اگر یک روزی لیست اسامی افرادی که از صندوق سانتافه خریدن مشخص شود ،جز اسامی همین دوستان صندوقی و دوستان شان، اسامی ای را نخواهیم داد !

 

منتشرشده در یادداشت

 گروه اخبار :

پیرو اطلاعیه قبلی در سایت سخن معلم در مورد معرفی کاندیداهای شورایاری در سطح استان تهران ( این جا ) به اطلاع می رساند :

دوستان و همکاران فرهنگی پس از تایید شدن می توانند مشخصات و برنامه های خود را به همراه یک عکس با کیفیت خوب به سخن معلم ارسال فرمایند.


nejatidid رضا نجاتی قزلکچی - کاندیدای شورایاری محله شکوفه شمالی
تلفن 09102019720

مشخصات :
• دانشجوی رشته مدیریت شهری
• کارمند آموزش و پرورش منطقه19 ( دبیرستان محمدسعیدی از سال 74تا91)
• عضو قبلی شورایاری محله شکوفه شمالی
• عضو هیت امناء (نماینده ارگان های دولتی) در سرای محله شکوفه شمالی.


برنامه ها :
- تلاش برای حل مشکلات ترافیکی ؛ صنفی ؛معیشتی و اقتصادی محله شکوفه شمالی با استفاده از همه ظرفیت های موجود محله.
- محله شکوفه شمالی به عنوان قطب اقتصادی محله تهران است .این محله باید به چشم بازار در رفع مشکلات در نظر گرفته شود.
- ارتقای شاخص های فرهنگی و هنری با استفاده از نظرات هنرمندان و استادان و دانشجویان محله شکوفه شمالی
- راه اندازی کتابخانه ملی در راستای ارتقای سطح فرهنگی محله.
- داشتن نشریه محلی برای محله شکوفه شمالی یک ضرورت است تا صدای شما به گوش مدیران و مسوولان شهری برسد. در این نشریه شما بگویید و بنویسید و مدیران و مسوولان بشنوند و کار کنند.
- برگزاری جشنواره های محلی در راستای ارتقای محله محوری.
- محله من خانه من است و من خانه خود را دوست دارم.در این راستا ضرورت دارد همه محله را دوست داشته باشیم و در در رفع مشکلات آن بکوشیم.


با سلام و سپاس از « سایت سخن معلم » و مدیر محبوب و مبتکر این سایت جناب آقای پورسلیمان

ارسال مشخصات برای سخن معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

 

majlistajamoگروه اخبار /

تجمع اعتراضي معلمان در نقاط مختلف کشور ظهر ديروز در حالي خاتمه يافت که تجمع معلمان در تهران از ساعت 14 به طور رسمي آغاز شد. خبرنگار ايلنا از حضور دو هزار معلم در مقابل ساختمان مجلس خبر داده است. به گزارش ايلنا، به دليل حضور معلمان در تجمعات سراسري ديروز، برخي مدارس در شهرهاي محل تجمع به حالت نيمه تعطيل درآمدند و مديران مدارس و کادر اداري وظيفه اداره مدرسه را به عهده گرفتند. تجمع معلمان در تهران در ساعت 15 و 40 دقيقه با همخواني قطعنامه پاياني خاتمه يافت. تجمع صنفي معلمان همچنين در بسياري از مراکز استان‌ها و بعضي شهرها به صورت هماهنگ برگزار شد. هرچند اعتراض صنفي معلمان از سوي آنان «تجمع سکوت» نام گرفته و گزارشي از شعار دادن به ايلنا نرسيده است، اما خبرنگاران ايلنا گزارشاتي از برخي اعتراضات به «تجمع سکوت» دريافت کرده‌اند.

با وجود تجمع توام با سکوت معلمان، در تجمع ديروز معلمان پارچه‌نوشته‌هايي را حمل مي‌کردند. در تعدادي از اين پلاکاردها به سخنان مقام رهبري در ستايش معلمان اشاره شده بود. همچنين در ساير پارچه نوشته‌هاي شعارهايي مانند «همه جامعه به معلمان مديون‌اند»، «سکوتم از رضايت نيست»، «ما از فرق مي‌ناليم، نه از فقر» ،«معلم فرهنگ ساز جامعه را دريابيد»، «معلم بيدار است، از تبعيض بيزار است»، «بر روي تخته‌هاي خود بنويسيد يک با يک برابر نيست»، «معلمان خواستار تاثيرگذاري تشکل‌هاي صنفي بر تصميمات آموزش و پرورش هستند» و... به چشم مي‌خورد.

خبرنگاران ايلنا همچنين از حضور مشهود ماموران امنيتي در اين تجمعات خبر داده‌اند اما گزارشي از وقوع درگيري يا بازداشت معترضين در دست نيست. در اين تجمعات حضور معلمان بازنشسته نيز به چشم مي‌خورد که در حمايت از معلمان شاغل به جمع اعتراضي آنان پيوسته بودند. اما در پايان تجمع معلمان در تهران، يکي از بازنشستگان به کم بودن مستمري فرهنگيان اعتراض کرد. در خاتمه گردهمايي اعتراضي معلمان در تهران شعارهايي در حمايت از معلمان زنداني سر داده شد.

کنش‌گران صنفي جامعه معلمان در قزوين به ايلنا گفته‌اند که حدود 400 معلم در تجمع اعتراضي مقابل اداره آموزش و پرورش اين استان حضور يافتند. در قزوين علاوه بر معلمان تعدادي از فرهنگيان بازنشسته و دانش‌آموزان مدارس نيز به جمع معلمان‌شان پيوسته بودند.

در شهر مريوان نيز نزديک به 1300 نفر از جامعه 2500 نفري معلمان مدارس اين شهر در اعتراض به تبعيضي که از نظر آنها در نحوه افزايش دستمزد سال 94 وجود دارد در محوطه اداره آموزش و پرورش اين شهر تجمع سکوت برپا کردند.

اين اجتماع اعتراضي که حوالي ميدان جهاد مريوان برپا شده بود باعث تعطيلي زودهنگام بيشتر مدارس نوبت صبح شد اما در فعاليت مدارس نوبت بعد از ظهر هيچ تاثيري نگذاشته است. به گفته معلماني که خود در اين گردهمايي صنفي حضور داشتند؛ اين اجتماع صنفي از حوالي ساعت 9 صبح که زنگ اول مدارس نوبت صبح مريوان خاتمه يافت؛ آغاز شد و تا تا نزديکي‌هاي ساعت 12 و 30 دقيقه ادامه يافت.

افراد حاضر در اين اقدام اعتراضي تاکيد دارند: پس از آنکه معلمان معترض طبق فراخوان کانون صنفي معلمان در مقابل اداره آموزش و پرورش اين شهر تجمع کردند، برخي از معلمان به نمايندگي از سايرين از طريق بلندگويي که در داخل محوطه آموزش و پرورش مريوان نصب شده بود ايراد سخراني کردند که سخنان آنان با تشويق شنوندگان مواجه شد.

در خاتمه اين گردهمايي صنفي بيانيه کوتا‌هي نيز خوانده شد که در آن مطالباتي همچون آزادي معلمان زنداني، لغو احکام قضايي صادر شده عليه فعالان صنفي، توقف خصوصي سازي مدارس، محفوظ ماندن فرصت استفاده از تحصيل رايگان به عنوان يک حق شهروندي، اجراي عاري از تبعيض بند 5 ماده 68 قانون خدمات کشوري، انتخاب مشاوران وزير آموزش و پرورش از ميان معلمان مقاطع سه گانه، تصويب و اجراي طرح رتبه بندي معلمان، صيانت حقوقي و قضايي از شخصيت معلم، اجراي بيمه‌هاي درماني براي فرهنگيان، نظارت فرهنگيان بر عملکرد صندوق ذخيره فرهنگيان، اجراي بازنشستگي پيش از موعد براي معلمان، رفع قوانين تبعيض آميزي که عليه معلمان زن و مرد جود دارد به عنوان خواسته صنفي آنان طرح شده است. گردهمايي اعتراضي حدود دو هزار معلم تهراني نيز که در مقابل ساختمان مجلس برپا شده بود، در ساعت 15 و 40 دقيقه پس از خواندن قطعنامه پاياني خاتمه يافت.

در قطع نامه پاياني اين گردهمايي صنفي آمده است: «ما معلمان امروز در مقابل خانه ملت گرد آمديم تا قوي‌ترين هشدارها را پيرامون مسائل حادي که آموزش و پرورش کشور را زمينگير کرده است اعلام نماييم. باشد که نمايندگان مجلس فارغ از جناح‌بندي‌هاي سياسي پيش از آنکه بيش از اين دير شود راهي را که دولت يازدهم درجهت بهسازي اوضاع کشور نسبت به دولت قبل در پيش گرفته طي کنند و همراه با دولت مانع از ادامه روند نادرست کنوني در آموزش و پرورش گردند».

در ادامه اين قطعنامه آمده است: «معلمان خواهان محو تمرکز گرايي شديد حاکم بر آموزش و پرورش و دخالت دادن موثر و سازمان يافته بدنه آموزشي کشور در تصميم گيري ها و برنامه‌ريزي‌ها هستند؛ افزايش 22 درصدي بودجه آموزش و پرورش در لايحه بودجه 94 کسري بودجه 5 هزار ميلياردي اين وزارت خانه را برطرف نمي‌کند؛ معلمان مي‌گويند در صورت تصويب اين ميزان افزايش سال آينده اوضاع مالي اين وزارتخانه به مراتب بدتر از سال جاري خواهد بود و آنها با حقوق پايين‌تر از خط فقر بازهم براي حق التدريس اندک خود بايد ماه ها منتظر بمانند تا اين دستمزد ناچيز را به صورت قطره چکاني دريافت کنند».

همچنين در بخش هايي از اين قطعنامه آمده است: اضافه شدن رديف هايي مانند حق مسکن ، اياب و ذهاب هزينه غذا و غيره در حکم هاي حقوقي معلمان مانند احکام ساير کارکنان دولت امري ضروري و حقي طبيعي است .ناکارآمدي شديد انواع بيمه معلمان به ويژه بيمه تکميلي از ديگر دغدغه‌هاي اصلي جامعه فرهنگيان کشور است.

موضوع افزايش 30 درصدي دستمزد و فوق‌العاده شغل معلمان و تاکيد بر جدا بودن آن از تاثيرات تورمي بر رشد دستمزدها نيز از ديگر خواسته‌هاي صنفي بود که در بيانیه معلمان تهراني به آن اشاره شده بود .

در پايان اين قطعنامه با اشاره به بازداشت يا زنداني بودن تعدادي از معلمان و فرهنگيان در کشور از مسوولين خواسته شده نسبت به آزادي هر چه سريعتر آنها اقدامات لازم صورت گيرد.

در همين بيانيه همچنين با اشاره به نام دو نفر از معلماني که دست کم 5 سال گذشته را بدون مرخصي در زندان به سربرده‌اند؛ آمده است: معلمان خواستار آزادي بي قيد وشرط اين افراد و لغو کليه احکامي که توسط هيات‌هاي تخلفات اداري براي فعالان صنفي فرهنگي صادره شده است هستند.

روزنامه مردم سالاری

 

shorayarispecial گروه اخبار /

ستاد شورایاری‌ها که در بررسی اولیه صلاحیت نامزدهای چهارمین دوره انتخابات شورایاری‌ها ٢٦٠٠نفر را از حضور در این انتخابات منع کرده بود با فشار اعضای شورا از رد صلاحیت‌های گسترده داوطلبان انتخابات شورایاری‌ها عقب‌نشینی کرد.

اعضای شورا می‌گویند نامزدها نگران نباشند و تا روزهای باقی مانده تا زمان انتخابات تعداد بیشتری از افرادی که از شرکت در انتخابات محروم شده‌اند با بررسی مجدد پرونده‌ها، می‌توانند به رقابت انتخابات انجمن‌های شورایاری‌ها  باز گردند.
چهارمین دوره انتخابات شورایاری‌ها ٢٢ اسفند امسال در حالی برگزار می‌شود که اعلام نتیجه بررسی اولیه پرونده نامزدهای شرکت در این انتخابات، حواشی گسترده‌ای به راه انداخته است. در روزهای اخیر مشخص شد براساس اعلام نظر ستاد شورایاری‌ها که مسئولیت بررسی پرونده‌ها و به اصطلاح صلاحیت داوطلبان شرکت در انتخابات شورایاری‌ها را برعهده داشته، ٢٦٠٠نفر را فاقد صلاحیت‌های لازم برای شرکت در انتخابات اعلام کرده است. در این فهرست نام بسیاری از شورایاران فعال تهران و افرادی که ٢ تا ٣ دوره متوالی عضو شورایاری محله‌هایشان بودند هم دیده می‌شود. پس از اعلام این خبر و بالا گرفتن اعتراض کاندیداهای ردصلاحیت شده، رسیدگی به اعتراض معترضان در اولویت فعالیت هیأت اجرایی و نظارت بر انتخابات شورایاری‌ها قرار گرفت. حالا اعضای شورای شهر تهران می‌گویند که در روند بررسی پرونده‌های نامزدها تجدیدنظر خواهد شد. در این دوره از انتخابات شورایاری‌ها ١٣‌هزار و ٨١٥ نفر ثبت‌نام کرده‌اند و انتخابات در ٣٥٤ محل تهران برگزار می‌شود و با توجه به این آمار حدود ١٤‌هزار نفری، ردصلاحیت بیش از ٢‌هزار نفر در این انتخابات برای خیلی‌ها سوال‌برانگیز شده است.

پرسش اصلی این‌جاست که چه اتفاقی افتاده که در یک انتخابات محلی و غیرسیاسی حدود ٢٠‌درصد از داوطلبان را که اغلب هم از معتمدان محلی هستند را واجد شرایط لازم برای شرکت در انتخابات ندانستند؟


دوستی: اشتباه کردند، جبران می‌کنیم
«اسماعیل دوستی»، عضو هیأت نظارت بر انتخابات چهارمین دوره شورایاری‌ها، مشکلی که برای تعدادی از نامزدها پیش آمده را ناشی از اشتباه اولیه بررسی صلاحیت‌ها دانست و به «شهروند» گفت: «در اولین مرحله بررسی صلاحیت‌ها، حدود ٢٦٠٠ نفر را ردصلاحیت کرده بودند. در بررسی‌ها عجله کردند و آقای طلایی که رئیس ستاد انتخابات است هم خودشان فهمیدند که در روند کار اشتباه شده است. با جلساتی که هیأت نظارت با هیأت اجرایی گذاشت و با هماهنگی خوبی که شهردار تهران داشتند در روز اول حدود ١٠٠٠نفر از این افراد به انتخابات بازگشتند. در روز جمعه هم با حضور آقای چمران، پرونده تعداد دیگری از افراد معترض بررسی شد و باز هم حدود ٧٠٠ نفر دیگر تأیید شدند، یعنی از آن حدود ٢٥٠٠کاندیدا، مشکل ١٧٠٠نفر برطرف شد. الان هم بررسی پرونده معترضان ادامه دارد و افراد می‌توانند برای پیگیری اعتراض شان به هیأت اجرایی در خیابان ولی‌عصر، خیابان بزرگمهر، پلاک ٦٢ مراجعه کنند.» 

این عضو هیأت نظارت بر انتخابات شورایاری‌ها در پاسخ به این پرسش که نامزدهای چهارمین دوره انتخابات شورایاری‌ها براساس چه معیاری و به چه دلایلی احراز صلاحیت نشدند، گفت: مسائلی مثل عدم‌سکونت در محل یا موضوعی مثل عدم‌حسن شهرت و همین‌طور نقص در پرونده و مدارک ارسالی مهم‌ترین دلایل ردصلاحیت‌ها بوده است. «دوستی» تأکید کرد: رسیدگی به اعتراض نامزدها تا زمان برگزاری انتخابات ادامه دارد. او گفت: «مشکل بسیاری از افرادی که به دلایل کم‌اهمیت و با سختگیری‌های بي‌مورد به آنها گفته شده نمی‌توانند در انتخابات شرکت کنند، برطرف می‌شود و ردصلاحیت‌ها به حداقل خواهد رسید. در مورد بحث صلاحیت‌ها به‌جز مراجع چهارگانه یعنی وزارت اطلاعات، دادگستری، ناجا و ثبت احوال، نظر هیچ مرجع دیگری را نمی‌پذیریم.»


 پیرهادی: مردم نگران نباشند
از سوی دیگر «محسن پیرهادی»، سخنگوی کمیسیون حقوقی و نظارت شورای شهر تهران در گفت‌وگو با «شهروند» به این نکته اشاره می‌کند که کارشناسانی که پرونده نامزدها را بررسی کردند در بررسی‌هایشان سقف آیین‌نامه را در نظر گرفتند و به همین دلیل تعداد افرادی که شرایط‌شان برای شرکت در انتخابات انجمن‌های شورایاری احراز نشده، بالا رفته است. او با تأکید بر این‌که در حال حاضر تعداد افرادی که صلاحیت آنها احراز نشده به ٩٠٠ نفر کاهش یافته است، گفت: «در این‌جا بحث ردصلاحیت مطرح نیست و به نظر من استفاده از این ادبیات ایراد دارد و باید اصلاح شود چون افرادی که به آنها گفته شده نمی‌توانند در انتخابات شورایاری‌ها شرکت کنند عمدتا به دلیل نقص پرونده و مسائلی مثل محل سکونت بوده است. این عدد ٩٠٠نفر تا روز برگزاری انتخابات از این هم کمتر می‌شود چون افراد می‌آیند و مدارک شان را تکمیل می‌کنند اما به ‌هر حال در این دوره هم مثل همه ادوار افرادی هستند که به دلایل مختلف از جمله تخلفات قضایی و مسائل دیگر نمی‌توانند در انتخابات شرکت کنند اما نباید شرایط به‌گونه‌ای پیش برود که افراد به دلیل مسائل ساده مثل نقص مدارک یا مثلا یک نزاع محلی یا پرداخت نکردن مثلا مهریه همسرشان از فعالیت اجتماعی منع شوند.» این عضو شورا از نحوه برخورد با نامزدهای انتخابات شورایاری‌ها انتقاد کرد و گفت: ادبیاتی که در بسیاری از موارد به کار گرفته شده، ادبیات مناسبی نبوده است. کارشناسان براساس آیین‌نامه پرونده افراد را بررسی کرده‌اند.  من بعضی پرونده‌ها را که نگاه می‌کردم سخت گیری‌ها به‌حدی بود که حتی اگر اعضای شورا را هم با همین شرایط سخت گیرانه نگاه کنند، همه آنها رد می‌شوند و شرایط احراز ندارند در حالی ‌که محبوبیت و مقبولیت در سطح محله برای کار اجتماعی ملاک ماست و نباید کاری کنیم که سرمایه ‌اجتماعی که تا امروز به دست آمده به دلیل یک اشتباه کوچک از بین برود. همه اعضا دارند در این روزهای مانده تا انتخابات تلاش می‌کنند که این مشکل را حل کنیم. »


 شورایاران: انتظار ردصلاحیت نداشتیم
اگرچه اعضای شورای شهر تهران این روزها در حال بررسی اعتراض افرادی هستند که به آنها گفته شده، نمی‌توانند در انتخابات شورایاری‌ها شرکت کنند و بسیاری از آنها را هم به این رقابت انتخاباتی برگردانده‌اند اما روند بررسی اولیه ردصلاحیت‌ها در محله‌های مختلف پیامدهای اجتماعی ناگواری هم داشته است. از جمله این‌که در تعدادی از محله‌ها اسامی افرادی که به اصطلاح ردصلاحیت شدند بین مدیران محله و اعضای شورایاری‌های ادوار گذشته پیچیده و آبروی شورایارانی که سال‌ها در این محله‎‌ها فعالیت کردند به خطر افتاده است.

«داود اسعدی‌خامنه»، دبیر دبیران شورایاری‌های منطقه ٧ یکی از همین افراد است که پس از ٢دوره فعالیت در شورایاری‌ها حالا به او گفته‌اند صلاحیت شرکت دو‌باره را ندارد. او در این‌باره به «شهروند» گفت: «علت رد کردن من این است که ساکن محله نیستم در حالی ٤٥‌سال داخل این محله هستم. گفته‌اند حسن شهرت ندارم و اموال دولتی را حیف و میل کردم، برای این‌که چنین اتهامی ثابت شود نیاز به حکم مرجع قضایی است و چنین اتهامی قابل پیگیری است و باید در مرجع قضایی مطرح شود.

یک نامه محرمانه با امضای آقای دکتر طلایی به من داده‌اند با اشاره به بند «ح» ماده ٤٢ و بند «ه» ماده ٤٤ که اینها بي‌پایه و بي‌اساس است.» به اعتقاد این شورایار ادوار دوم و سوم، آنچه موجب این مشکلات در فرآیند برگزاری این دوره از انتخابات انجمن‌های شورایاری شده، سیاسی شدن روند برنامه‌ریزی و اقدامات جاری است: «تا زمانی که نگرش اجتماعی بر ستاد شورایاری‌ها حاکم بود ما چنین مشکلاتی نداشتیم. سه دوره انتخابات برگزار شده بود و این اولین‌بار است که چنین مشکلاتی پیش می‌آید.

در دوره‌های گذشته در چهار اتاق کوچک کارمندان شورایاری‌ها نشسته بودند و به بهترین شکل ممکن کار مردم را حل‌وفصل می‌کردند و انتخابات هم بي‌حاشیه برگزار شد الان اما آن ستاد مردمی کوچک را به یک سازمان عریض و طویل در ساختمانی ٥طبقه تبدیل کرده‌اند که هیچ‌کس در آن‌جا پاسخگوی مراجعان نیست. در این یک‌ساله ما شاهد تغییر مسیر ستاد شورایاری‌ها بودیم یعنی از همان ابتدا با تدوین مقرراتی به‌طور دایم شورایاری‌ها را تضعیف و به سطح پایین‌تر کشاندند.»

پیگیری‌های «شهروند»، برای گفت‌وگو با نامزدهایی که به اصطلاح ردصلاحیت شده‌اند نشان می‌دهد که بسیاری از آنها که البته خواهان درج نشدن نامشان در روزنامه هستند، نامه‌ای با امضای مرتضی طلایی، رئیس ستاد شورایاری‌های شورای شهر تهران دریافت کرده‌اند که در آن نوشته شده بنا به یکی از بندهای آیین‌نامه، شرایط لازم برای شرکت آنها در انتخابات احراز نشده است. یکی از آنها که یک خانم بازنشسته دولتی است و این روزها در شورای شهر تهران پرونده‌اش را پیگیری می‌کند، به «شهروند» گفت: «به من اتهام کلاهبرداری و خیانت و غصب اموال دولت زدند در حالی ‌که من بازنشسته یکی از سازمان‌های دولتی و فعال قرآنی هستم و بارها در جشنواره‌های فرهنگی تقدیر شدم. این تهمت بزرگی است. مردم و اعضای شورایاری محله از من خواستند برای انتخابات کاندیدا شوم و اصلا باور نمی‌کنم که چنین نتیجه‌ای را به من اعلام کردند. به یکی از دوستان من هم گفته‌اند که او به دلیل عضویت در گروه‌های سیاسی ردصلاحیت شده در حالی ‌که او هیچ فعالیت سیاسی نداشته و در حال طی مراحل عضو هیأت‌علمی دانشگاه است و الان بسیار نگران شده که چه اتفاقی برایش می‌افتد.» آنچه این روزها و در واقع باید گفت در هفته‌های اخیر در جریان بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات شورایاری‌ها گذشته، بسیاری از شهروندان تهرانی را که داوطلب شرکت در این انتخابات و عضویت در انجمن‌های شورایاری بوده‌اند را از ورود به این عرصه پشیمان کرده است. آنها که برای فعالیت‌های اجتماعی‌شان حقوقی هم دریافت نمی‌کنند و عضویت‌شان در شورایاری‌ها کاملا داوطلبانه است، چرا به گناه ناکرده مهر ردصلاحیت بر پیشانی‌شان نشسته است؟ «پیرهادی» عضو شورای شهر تهران هم بر این نکته تأکید می‌کند که بررسی صلاحیت افراد آن هم در مقیاس محلی موضوع مهم و کلیدی است. به گفته پیرهادی، حساسیت بررسی صلاحیت افراد در انتخابات محلی از این‌رو مهم است که افراد در محله با هم چهره به چهره می‌شوند، همدیگر را می‌شناسند و این به اصطلاح ردصلاحیت‌ها می‌تواند افراد را در ارتباطات اجتماعی‌شان با دیگران دچار مسأله کند.


بیشتر افراد نقص پرونده داشتند
همزمان با این اظهارنظرها و بررسی پرونده نامزدهای معترض در هیأت نظات بر انتخابات شورایاری‌ها، محمد سالاری، رئیس هیأت نظارت بر انتخابات دیروز در گفت‌وگو با «ایرنا» از تأیید صلاحیت ٧٠٠نفر از کاندیداهای ردصلاحیت شده انتخابات شورایاری‌ها خبر داد و گفت: «صلاحیت این افراد به دلیل عدم‌احراز سابقه یک‌سال سکونت در محله‌ای که از آن کاندید شده بودند، از سوی هیأت اجرایی رد شده بود اما پس از بررسی‌ها مقرر شد، صلاحیت همه کاندیداهایی که به موجب این بند، ردصلاحیت شده‌اند، دوباره تأیید شوند و این دسته از کاندیداها که به موجب بند «ه» ماده ٤٢ ردصلاحیت شده باشند، می‌توانند به‌عنوان کاندیدای تأیید صلاحیت شده قطعی، در فرآیند انتخابات حضور داشته باشند.»

علاوه بر «سالاری»، دیروز «امیر فاضل‌الهیان»، سخنگوی ستاد انتخابات شورایاری‌ها هم درباره اشتباهاتی که برای نامزدهای این دوره از انتخابات پیش آمده، گفت: «این برای نخستین‌بار در تاریخ ایران است که ثبت‌نام برای شرکت در یک انتخابات به صورت رایانه‌ای انجام می‌شود و به همین دلیل ممکن است؛ اشتباهاتی وجود داشته باشد، به‌عنوان مثال ممکن است، فردی محله خود را به اشتباه درج کرده باشد.»

او در گفت‌وگو با «شهروند» درباره این‌که شهروندان معترضند که چرا به اشتباه ردصلاحیت شده‌اند، گفت: «اطلاعات افراد به هیچ‌وجه در جایی منتشر نشده  مگر این‌که بعضی افراد خودشان اعلام کرده باشند که پرونده‌شان مشکل داشته است و من باز هم اعلام می‌کنم که بیشتر افراد نقص پرونده داشتند و مشکل آنها با تکمیل مدارک برطرف شده است.» او با بیان این‌که یکی از شرایط ثبت‌نام در انتخابات دریافت گواهی عدم‌سوءپیشینه بوده است و اگر افرادی این مدارک را نیاورده باشند درواقع خود آنها مقصر هستند و این به معنای این نیست که روند بررسی‌ها اشتباهاتی داشته است. او گفت: «افرادی که از مراجع مختلف اعلام شده مشکلی دارند اگر بروند و عدم این موضوع را بیاورند می‌توانند در انتخابات شرکت کنند. ما نتایج بررسی‌ها را سریعتر اعلام کردیم که افراد بتوانند برای تکمیل پرونده و رفع مشکلاتشان اقدام کنند. اگر افرادی تصور می‌کنند اشتباهاتی در بررسی‌ها رخ داده نگران نباشند چون مسائل‌شان با مراجعه به هیأت اجرایی و هیأت نظارت قابل حل است.»

او ادامه داد: «با هماهنگی هیأت اجرایی، هیأت نظارت و فرمانداری در اصلاح مصوبه اخیر شورایاری‌ها شرایطی را فراهم کرده که شرایط مشارکت بیشتر در انتخابات فراهم شود. به گفته «الهیان»، با توجه به این موارد برخی از افراد ردصلاحیت شده می‌توانند با پیگیری مشکلات خود از هیأت نظارت نسبت به اصلاح وضع خود اقدام کنند و نظر هیأت نظارت در این خصوص فصل‌الخطاب است. به گفته الهیان، سایت هیأت نظارت شورایاری‌ها فعال شده است و افرادی که با پیامک اعلام شده است نقص پرونده دارند، می‌توانند مدارک شان را اسکن کرده و در این سایت قرار دهند. همچنین هیأت اجرایی در خیابان بزرگمهر تهران هم آماده رسیدگی به پرونده نامزدهای انتخابات شورایاری‌ها هستند.

گفته اعضای شورای شهر تهران، کسانی که محکومیت کیفری اثرگذار دارند نمی‌توانند در این انتخابات شرکت کنند.

 

دوشنبه, 10 اسفند 1393 17:02

علت و معلول در آموزش‌ و پرورش

sabzevarididgah بعد از پذیرش قطعنامه 598 و شروع مرحله تازه ای از تحولات نظام جمهوری اسلامی، همواره آموزش و پرورش  با مشکل بودجه و مدیریتی مواجه بوده است. گرچه نمی‌توان فراز و فرودهای آموزش و پرورش در زمینه بودجه و مدیریت را نادیده گرفت ولی به‌هرحال دولت سازندگی و دولت اصلاحات همواره در این زمینه مشکل داشته‌اند.

با وجودی که عزم دولت در دوره سازندگی بر ایجاد سازوکارهای لازم برای توسعه کشور بود ولی هرگز به آموزش و پرورش به‌عنوان یک بستر لازم جهت سرمایه‌گذاری توجه نکرد. در دولت اصلاحات، «در» همچنان بر همان پاشنه می‌چرخید تا اینکه با ایجاد تشکل‌های مردم نهاد صنفی، دولت اصلاحات به فکر توجه به تنها نهاد ریشه‌ای و بنیادین در نظام تعلیم و تربیت و مولد نیروی انسانی افتاد. در این دوره وضعیت آموزش و پرورش و به موازات آن وضعیت حقوقی فرهنگیان اندکی مساعد شد.

با روی کار آمدن دولت نهم، رئیس‌جمهور  وقت اظهار كرد که برای یک بار و برای همیشه باید مشکل آموزش و پرورش حل شود. بودجه سال 1385  با افزایش 50 درصدی بسته شد. ولی این بودجه هیچ تغییر محسوسی را در احکام کارگزینی فرهنگیان ایجاد نکرد.

در پایان دولت نهم و قبل از انتخابات سال 88،  با اجرای ناقص قانون خدمات کشوری، یک جهش حقوقی در احکام کارگزینی فرهنگیان مشاهده شد. در سنوات بعد، باوجود تورم بالا، فرهنگیان از افزایش حقوقی مناسبی برخوردار نشدند. امروزه نقد آموزش و پرورش با وضعیت معیشتی فرهنگیان عجین شده است، در حالی‌که اصل مشکلات آموزش و پرورش فراتر از معیشت فرهنگیان است.

معیشت نامناسب فرهنگیان معلول دیدگاهی است که نسبت به این نهاد وجود دارد. صاحب منصبان دولتی هرگز به این نهاد به عنوان یک نهاد مولد نیروی انسانی توجه نکرده‌اند. یکی از مشکلات و دغدغه‌های معلمان، شأن و جایگاه آنان در جامعه است. گرچه مطابق با آخرین نظرسنجی‌ها معلمان جزو محترم‌ترین و با اعتمادترین اقشار جامعه محسوب می شوند ولی این باعث نشده تا جامعه به آنان به دیده ترحم ننگرد. معلمان ترحم نمی‌خواهند. دستمزد و امکانات رفاهی سبب ارتقاي جایگاه افراد می‌شود ولی آنچه مهم‌تر است، احترام به شخصیت آنهاست.

معلمان در تعیین مدیران، حتی سطوح پایین مدیریتی خود هیچ نقشی ندارند. بی‌توجهی به نظر معلمان نشانه بی‌توجهی به شخصیت و جایگاه آنان است. نحوه انعکاس اخبار مشکلات آموزش‌ و پرورش و معلمان توسط رسانه ملی، یکی از دغدغه‌های اصلی معلمان بوده است. عملکرد صدا‌و‌سیما در انتشار اخبار و نقش آموزش در آینده کشور و فرهنگ‌سازی قابل توجیه نیست. برخلاف دیگر نهادهای دولتی که برای پرسنل خود امکانات رفاهی و تسهیلات ویژه در نظر می‌گیرند، متأسفانه در آموزش و پرورش این چنین نیست.

در دولت یازدهم، دکتر فانی با شعار اصلاح عملکرد مالی و استفاده از امکانات صندوق ذخیره فرهنگیان، مقام وزارت را بر عهده گرفت ولی متأسفانه نتوانست از عهده این کار به‌خوبی برآید. تیم مالی فانی، نتوانست در تدوین بودجه به‌خوبی عمل کند. صندوق ذخیره فرهنگیان که از سرمایه‌ای عظیم برخوردار است، نتوانسته خدماتی درخور توان خود ارائه دهد.

مسئله‌ای که معلمان را در دولت گذشته به شدت آزار می‌داد، فضای امنیتی حاکم بر ادارات آموزش و پرورش بود. عملکرد و بخشنامه‌های صادره، مؤید این کلام است.

خوشبختانه فضای حاضر بسیار تلطیف شده است. اينكه معلمان مي‌توانند اعتراضات صنفي خودشان را بدون درگيري برگزار كنند  مسلما  نتيجه بازشدن فضاست.

روزنامه قانون

 

منتشرشده در یادداشت

نظرسنجی

اجرای رتبه بندی پس از دو سال چه تاثیری در کیفیت آموزش داشته است ؟

عالی - 6.3%
خوب - 6.5%
تاثیر چندانی نداشته است - 29%
رتبه بندی فقط به ایجاد نارضایتی بیشتر معلمان و تبعیض درون سازمانی انجامیده است - 58.2%

مجموع آرا: 414

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور