صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

گروه اخبار /

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی از نامه 81 نفر از نمایندگان به رئیس جمهور در خصوص وضعیت معیشت معلمان خبر داد.


abdiirajsp ایرج عبدی افزود: این نامه به امضای 81 نفر از نمایندگان رسیده است که در آن نمایندگان خواستار رسیدگی به وضعیت معیشت معلمان شده اند.

نماینده مردم درود و ازنا در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: با توجه به نگرانی های جامعه فرهنگیان و تفاوت حقوقی که بین آنها ایجاد شده است از رئیس جمهور طی نامه ای درخواست شده تا به وضعیت آنها رسیدگی کند.

این نماینده مردم در مجلس نهم، تصریح کرد: رسیدگی عاجل به وضعیت حقوق فرهنگیان و وضعیت معیشت آنها امری بدیهی است که باید به آن توجه شود؛ با توجه به آنکه فرهنگیان قشر زحمتکش جامعه هستند و تحصن آنها نشان دهنده آن است که نگرانی های زیادی در این خصوص دارند؛ لذا باید رئیس جمهور ورود پیدا کرده و با تشکیل کارگروهی، به این مهم رسیدگی کند.

پایگاه اطلاع رسانی خانه ملت

گروه اخبار /

طرح رتبه‌بندی معلمان در دولت تصویب شد و وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد که افزایش حقوق ۱۶۰ تا ۶۰۰ هزار تومانی برای معلمان از مهر ۹۴ وجود خواهد داشت، اما این افزایش‌ها شامل چند درصد معلمان می‌شود؟

 rotbebandi طرح رتبه‌بندی معلمان یکی از موضوعات جدی بود که در سال گذشته حواشی بسیاری داشت.
 
در روزهای پایانی سال گذشته بود که در نهایت طرح رتبه‌بندی معلمان در هیأت وزیران به تصویب رسید و باید در انتظار چگونگی اجرا و موضاعات قانونی آن باشیم.
 
بر اساس آنچه که از ابتدا در آموزش و پرورش پیرامون این طرح مورد بحث قرار گرفته بود، نام کامل این طرح «نظام رتبه‌بندی معلمان و جذب و تأمین منابع انسانی» در راستای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است.
 
در ابتدای تصویب طرح نظام رتبه‌بندی معلمان در آموزش و پرورش مقرر شد تا رتبه‌های استادی، دانشیاری، استادیاری و مربیگری به معلمان اعطا شود که اکنون مشخص نیست که این موضوعات در طرح جدید وجود دارد یا خیر.
 
در اجرای راهبردهای نقشه جامع علمی کشور مبنی بر بالا بردن توان مدیریت منابع انسانی و ارتقای صلاحیت علمی و حرفه‌ای و منزلت اجتماعی و در جهت اجرای راهکارهای تخصصی و حرفه‌ای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مبنی بر استقرار نظام بخش و تعیین مکان‌های ارزیابی و ارتقای مرتبه (نظام رتبه‌بندی علمی و تربیتی معلمان و تقویت انگیزه ارتقای شغلی در معلمان) براساس معیار اسلامی و بهینه‌سازی نظام پرداخت‌ها مبتنی بر شایستگی‌ها و براساس رویکرد رقابتی طرح نظام رتبه‌بندی معلمان از سوی مسئولان وقت آموزش و پرورش پیشنهاد شد که مهمترین اهداف طرح رتبه بندی معلمان را مطرح می‌کند.
 
در موارد قانونی این طرح که در ابتدا توسط مسئولان وقت آموزش و پرورش مورد نگارش قرار گرفته بود موارد ذیل عنوان شده است.:
 
«دولت مکلف است در یک دوره یک ساله توسط وزارت آموزش و پرورش نظام رتبه‌بندی معلمان را براساس احکام قانونی مذکور در بند 8 ماده 19 قانون برنامه پنجم توسعه، بند 44 راهبرد ملی از راهبرد کلان شماره 6 نقشه جامع علمی کشور و راهکارهای مندرج در ذیل اهداف عملیاتی ردیف‌های 10، 11 و 12 سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به گونه‌ای طراحی و تدوین نماید که صدور گواهی صلاحیت حرفه‌ای هر معلم متناسب با عناوین رتبه‌های کسب شده و نظام پرداخت‌ها در طول خدمت وی براساس نظام رتبه‌بندی معلمان استوار گردد. نظام مذکور پس از تصویب در شورای عالی آموزش و پرورش، بایستی به تصویب مجلس برسد».
 
fanispecial علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش نیز از صدور احکام رتبه‌بندی معلمان از اول مهر خبر داد و اظهار داشت: «برابر این طرح معلمان به رتبه‌های پایه، ارشد، خبره و عالی تقسیم می‌شوند و در صدد افزایش مهارت‌های حرفه‌ای خود برمی‌آیند».
 
وزیر آموزش و پرورش گفت: «بر اساس احکام جدید مطابق رتبه‌بندی، حقوق دریافتی معلمان از 160 تا600 هزار تومان افزایش خواهد یافت و 14 درصد افزایش حقوق کارکنان در سال 94 نیز به آن اضافه می‌شود».وی تصریح کرد: «شاخص‌های رتبه‌بندی معلمان را تا شهریور مشخص می‌کنیم و به تصویب دولت خواهیم رساند».
 
فانی افزود: «برای اجرای زودتر طرح رتبه‌بندی معلمان، این طرح را در دولت تصویب کردیم اما در صورت اصرار مجلس شورای اسلامی برای قانونی شدن این طرح، دولت این آمادگی را دارد که طرح را برای تصویب به مجلس ارائه کند».
 
اکنون چند سوال در خصوص رتبه‌بندی و افزایش حقوق معلمان مطرح است.
 
نخست، آیا موضوع وجود هم‌ترازی معلمان با اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها در طرح جدید رتبه بندی معلمان که در دولت به تصویب رسیده است، وجود دارد؟
 
دوم، این افزایش حقوق 160 تا 600 هزار تومانی به طور دقیق چند درصد از معلمان را شامل می‌شود؟ به عبارت دیگر چند درصد شامل کف افزایش حقوق و چند درصد شامل حداکثر این افزایش می‌شوند؟
 
سوم، آیا در نهایت این طرح به مجلس شورای اسلامی جهت تصویب ارسال می‌شود یا خیر؟
 
چهارم، آیا اگر مجلس شورای اسلامی بخواهد تجدید نظری در خصوص افزایش این ارقام اعلام شده داشته باشد خللی در وضعیت پرداخت‌ها ایجاد می‌شود؟
 
پنجم، آیا این طرح فقط برای معلمان و مدیران مدارس است یا نیروهای ستادی نیز شامل این افزایش‌ها خواهند شد؟
 
با توجه به شروع سال جدید امیدواریم هر چه زودتر وضعیت رتبه‌بندی معلمان مشخص شود که آیا نیاز است این طرح در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد یا خیر و اینکه جزئیات این طرح اعلام شود تا معلمان بدانند در چه رتبه‌ای قرار دارند.
فارس
 
ahamadidid3 امروزه كنكور به يكى از معضلات بزرگ جوانان ما تبديل گرديده و متاسفانه هر سال ،  سخن از حذف كنكور و بالابردن ظرفيت ها و پذيرفته شدن همه داوطلبان تحصيل در كنكور سراسرى ، وعده داده مى شود كه متاسفانه از مرحله وعده ، جلوتر نرفته و پس از مدتى كلنجار رفتن با قوانين و حلاجى كردن مسايل در پايان اعلام مى كنند كنكور و معضلات آن به قوت خود باقى است و در كنار آن عده اى غمگين و نااميد و عده اى اميدوار به سودهاى كلان ، از تدريس هاى خصوصى با ارقام نجومى و يا آموزشگاه هايى كه هر ساله ميليون ها تومان از اين بازار كسب در آمد نموده و متاسفانه عملكرد آنها نيز اكثرا دروغ و كلاهبردارى و سوءاستفاده از عواطف جوانان و اولياء آنان مى باشد.
 
اما در اين ميان موردى كه داغ اين جوانان را بيشتر مى كند ، سهميه هاى رنگارنگ است ، كه موجب مى شود عده اى به هر دليلى  با كمترين توانايي هاى علمى ، صاحب يك حاشيه اطمينان براى فرزندان خود گرديده و در تصويب و يا اجراى قوانين ، كارى به درست يا نادرست بودن آن نداشته و همين مورد كه فرزندان آنان ازيكى ازاين سهميه هاى ناعادلانه ، برخوردار است براى آنها كفايت كرده و بقيه جوانان زحمتكش و باسواد كه هرساله به دليل اين تبعيض ها پشت كنكور مانده و يا دررشته مورد علاقه خود پذيرفته نمى شوند، مهم نبوده و صدايشان هم به جايى نخواهدرسيد .
 
يكى از سهميه هاى ناعادلانه ، استفاده فرزندان اعضاى هيات علمى از قبولى و استفاده از سهميه « انتقال ويژه » است  كه متاسفانه فرد پذيرفته شده با رتبه و نمره بسيار پايين و فقط به دليل اشتغال پدر و يا مادر او به عنوان هيات علمى مى تواند ، به بهترين دانشگاه ها انتقال يابد كه اين موضوع موجب مى گردد ، فردى تواناتر و با رتبه بالاتر حذف و فرد مورد اشاره جايگزين او گردد ؛ خصوصا در گروه علوم تجربى كه تعداد متقاضيان بسيار زياد و رشته هاى به درد بخور بسيار كم است و اجراى هركدام از اين سهميه ها موجب عقب افتادن تصاعدى از رتبه و سهميه فرد با سوادتر مى گردد.
 
به هرحال به نظر مى آيد بهترين راه حل ، باز كردن در دانشگاه ها به روى جوانان جوياى تحصيل و برداشتن سد كنكور و سخت گيرى به افراد بى سواد و نامستعد در دانشگاه ها و منصرف نمودن آنها از تحصيل بى دليل و جذب افراد مستعد به دانشگاه ها و برداشتن سهميه هاى ناعادلانه از چرخه دانشگاه ها باشد و جلوگيرى از سوء استفاده افراد و آموزشگاه هايى كه هرساله ، براى جيب اولياء اين جوانان كيسه دوخته و با حق التدريس هاى نجومى به خواسته هاى خود مى رسند و عده اى را نيز سرخورده ونااميد مى نمايند.
 
اما چنانچه همه اين موارد درحال حاضر به دلايل ناگفته مقدور نيست حداقل ، پيشنهاد مى شود فرزندان فرهنگيان كه از زحمتكش ترين  اقشار جامعه و محق ترين گروه از اين گروه ها براى استفاده از اين سهميه ها مى باشند ،  نيزاز امتياز انتقال به شهر و دانشگاه مورد تقاضا بر اساس محل كار اولياء شان همانند اعضاى هيات علمى ، برخوردار باشند .
 
گر چه در نهايت ، بهترين نوع گزينش در كنكور سراسرى ، گزينش براساس توانايي هاى علمى و سخت گيرى در تحصيلات دانشگاهى به جاى كنكور ورودى باشد و اگر قرار است از قشرى از جامعه نيز تجليل خاصى به عمل آيد در نوع تحصيل و يا تخفيف در هزينه هاى تحصيل باشد و نه سهميه هاى ناعادلانه وخاص !
 
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
 
منتشرشده در یادداشت
یکشنبه, 15 فروردين 1394 12:08

تغییر لازم است اما ...

niknejaddidgah تغییرات در آموزش در همه جای دنیا پذیرفته شده است. این امر برای به روز کردن روش‌ها، هدف‌ها و ساختارها الزامی است. اما پیش از تغییر، مهم‌ترین عامل چرایی تغییر است. اینکه بناست با آن تغییر چه کاستی‌هایی را از بین ببریم و چه دستاوردی داشته باشیم. باید دید چه نیازی به این تغییر وجود دارد. چه اتفاقی می‌افتد اگر پنج رشته موجود تحصیلی به سه رشته تقلیل یابد. 
این تغییر را می‌توان از مناظر مختلف بررسی کرد. اولین نکته ازدیاد نیرو در آموزش و پرورش است؛ موضوعی که بارها و بارها صحبت تعدیل نیرو را نیز به میان آورده است. با تقلیل رشته‌ها کلاس‌ها در هم ادغام می‌شود نتیجتا جمعیت کلاس‌ها بالا می‌رود و نیاز به معلم‌ها جداگانه برای هر رشته نیز وجود ندارد. به این ترتیب به راحتی می‌توان نیروها را تعدیل کرد.
سوالی که وجود دارد این است که اگر با ازدیاد نیرو مواجهیم چرا کلاس‌ها با جمعیت کمتر بسته نمی‌شود؟ من خودم در کلاس‌هایی تدریس می‌کنم که 38 نفر دانش‌آموز دارد آن هم سال چهارم دبیرستان! اگر یکی از اهداف از این تغییر و ادغام رشته‌ها تعدیل نیرو باشد به زعم من در کارایی کلاس‌های درس و یادگیری دانش‌آموزان اثر منفی خواهد گذاشت. چراکه کلاس‌های استاندارد جهانی بین 20 تا 25 نفر است ولی در مدارس ما حتی کلاس‌هایی 45 نفره بسته می‌شود. دو رشته فنی و حرفه‌ای و کار و دانش پیش از این نیز یک رشته بودند که از آن تحت عنوان هنرستان یاد می‌شد و پس از مدتی از هم تفکیک شدند. بنابراین شاید حالا نیز مشکلی برای ادغام این دو رشته نباشد اما درمورد رشته‌های با سابقه ریاضی فیزیک و علوم تجربی هرچند در برخی دروس با هم مشترک‌اند یا در درسی مثل فیزیک فقط در یکی، دو فصل با هم تفاوت دارند اما در درس‌های تخصصی تفاوت‌های بسیار دارند؛ من نمی‌دانم چطور می‌شود درس‌های این دو رشته را با هم ادغام کرد؟ ضمن اینکه هر دانش‌آموزی با علم و آگاهی از آینده دانشگاهی‌اش رشته تحصیلی‌اش را انتخاب می‌کند. چرا کسی که می‌خواهد مهندس شود باید زیست یا زمین‌شناسی بخواند؟!  
اهمیت ریاضی برای بچه‌های تجربی در کنکور تنها 14 درصد است و تنها یک کتاب ریاضی می‌خوانند اما بچه‌های ریاضی در طول یک سال چندین کتاب ریاضی می‌خوانند. این ادغام رشته‌ها چه تاثیری در انتخاب‌های دانشگاهی خواهد گذاشت؟  اگر برای طرح‌هایی که قرار است اجرایی شود چشم‌انداز روشنی وجود نداشته باشد اتفاق خوبی نخواهد افتاد. مثل طرح‌هایی که برای تغییرات در دولت قبل و در زمان وزارت آقای حاجی‌بابایی به سرعت انجام شد.
برای مثال تغییر در ساختار آموزش ابتدایی که از پنج سال به شش سال تغییر یافت و کارکردی جز آشفتگی نداشت. طرح‌ها باید پیش از اجرایی شدن کارشناسی شوند وگرنه نه‌تنها کارکردی نخواهند داشت بلکه آثار مخرب‌شان تا سال‌ها ادامه خواهد یافت. مساله آموزش حساس است ، در همه جا وقتی می‌خواهند تغییری ایجاد کنند ابتدا در یکی، دو استان یا چندین مدرسه آزمایش می‌کنند. اگر نتیجه مطلوبی در پی داشت در کشور اجرایی می‌شود اما متاسفانه طرح‌هایی که تصویب می‌شود پیش از آزمایش‌شدن اجرایی می‌شود.
آموزش و پرورش سازمان پژوهش دارد و تعداد زیادی آنجا برای همین پژوهش‌ها حقوق می‌گیرند اما اینکه چرا روی هیچ‌کدام از این طرح‌های پیشنهادی پژوهشی صورت نمی‌گیرد در ابهام است. نکته مهم دیگر که همین حالا نیز در دانش‌آموزان بسیار دیده می‌شود کم تمایلی به درس است به این علت که حجم درس‌ها بسیار بالاست و بچه‌هایی که پشت کنکور هستند واقعا استرس و فشار بالایی را متحمل می‌شوند. اگر با این ادغام، دروس اضافه شود و برای مثال بچه‌های ریاضی از این به بعد ناچار باشند زیست و زمین‌شناسی بخوانند و بچه‌های تجربی مجبور به خواندن دیفرانسیل و جبر و احتمالات باشند حجم درس خیلی بیشتر از این چیزی که حالا وجود دارد، می‌شود. آن هم درس‌هایی که بچه‌ها تمایلی به خواندن آنها ندارند.
 اما از منظری دیگر می‌توان در نظر گرفت که با این ادغام رشته‌ها، درس‌ها عمومی‌تر و ساده‌تر شود. یعنی کسانی که رشته علوم پایه را می‌خوانند یک زیست عمومی نه زیست طاقت‌فرسای سال چهارم رشته تجربی را بخوانند و همین‌طور به‌جای دیفرانسیلی که بچه‌های ریاضی را کلافه کرده یک ریاضی عمومی بخوانند. اگر با این تغییر حجم مطالب درسی کاهش یابد و در عوض کیفیت آموزش بالا برود اتفاق خوبی خواهد افتاد. چراکه آنچه اهمیت دارد، کمیت نیست بلکه کیفیت است. الان ریاضی‌ای که در خارج از کشور به بچه‌ها آموخته می‌شود بسیار کمتر از سرفصل‌های ماست اما در آزمون‌ها آنها بالاتر از بچه‌های ما هستند.
مثلا به‌جای تغییر محتوای کتاب‌ها آقای حاجی‌بابایی مردودی سال اول را حذف کردند چراکه سالانه تعداد زیادی در این سال مردود می‌شدند! حالا بچه‌ها با کلی مردودی بالا می‌آیند و بعد هم با تک‌ماده دیپلم می‌گیرند. می‌شود به‌جای گذاشتن این راه‌های در رو از این حجم کم کرد و به کیفیت آموزش و یادگیری افزود. اگر این تغییر بتواند کیفیت آموزش را بالا برده و از این حجم اطلاعاتی که 90 درصد آن نیز در آینده به درد افراد نمی‌خورد بکاهد می‌تواند طرح مثمرثمر و مفیدی باشد. 
* عضو کانون صنفی معلمان
 
 
منتشرشده در یادداشت
یکشنبه, 15 فروردين 1394 11:33

اعتراض 7 هزار پزشک به صدا و سیما

modiri گروه اخبار /

مشاور رئیس سازمان نظام پزشکی از اعلام آمادگی بیش از ۷ هزار تن از پزشکان برای شرکت در تجمع نسبت به رویه صدا و سیما خبر داد و گفت: ما پرسش داریم چرا نسبت به سایر حرفه‌ها و مشاغل سریال طنز ساخته نمی‌شود و آنان مورد انتقاد قرار نمی‌گیرند.

به گزارش آنا، رضا لاری‌پور در واکنش به پخش سریال در حاشیه به کارگردانی مهران مدیری گفت: در پی رویه نامناسب سازمان صدا و سیما در ۱۸ ماه گذشته نسبت به جامعه پزشکی کشور، سازمان نظام پزشکی طی دعوت اینترنتی از پزشکان کشور خواست در تجمع اعتراض آمیز نسبت به این سریال شرکت کنند.

او گفت: اگر دولت در نظام سلامت دستاورد مثبت و اقدامات چشم گیری انجام داده است و نسبت به آن مانور سنگینی در رسانه‌ها ارائه می‌کند، جز با همت و فداکاری جامعه پزشکی امکان پذیر نبوده است در حالی که متاسفانه سریال جدید «در حاشیه» مملو از لودگی و غیر منصفانه و فارغ از هر گونه آثار هنری است و این روند باعث تخریب روابط بین جامعه پزشکی و بیماران می شود.
او با تاکید بر اینکه بار‌ها از ابتدای دی ماه سال گذشته نسبت به این موضوع تذکر و نامه نگاری شده، ادامه داد: همچنین توضیح داده شد که این موجبات تخریب رابطه بین پزشک و بیمار خواهد شد و حتی بیش از آنکه پزشکان از سریال آسیب ببینند مردم و سلامت آنان متضرر خواهد شد. پس از آن نیز حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت نامه‌ای ارسال نمود که جناب حجت الاسلام‌پور محمدی به عنوان معاون سیما پاسخ داد.
سخنگوی سازمان نظام پزشکی گفت: همزمان از اعضای انجمن‌های علمی تخصصی پزشکی دعوت و در سازمان نظام پزشکی جلسه‌ای در این خصوص تشکیل شد و نتیجه‌ این جلسه به رئیس شورای سیاست‌گذاری سیما منعکس شد؛ در ‌‌نهایت اسم سریال و بخشی از سناریو تغییر کرد و در نامه‌ها موکدا اعلام شد که تصاویر پزشکان غیر منصفانه و غیر قابل درک از سوی جامعه پزشکی است. در ‌‌نهایت ،  این سریال آغازگر اعتراضات بسیار زیادی از سوی پزشکان به سازمان نظام پزشکی شد.
لاری‌پور ادامه داد: این رویه صدا وسیما موجبات ناراحتی و آزردگی پزشکان را فراهم کرد. البته ما صبر کردیم که چند قسمت از سریال پخش شود، پس از آن واکنش نشان دهیم که این بار نامه‌ای از سوی رئیس کل سازمان نظام پزشکی دکتر علیرضا زالی به رئیس سازمان صدا وسیما ارسال شد که این سریال نمی‌تواند کمک کننده باشد و اثری جز تخریب در رفع مشکلات جاری کشور نخواهد داشت.
او با اعلام اینکه هنوز از سوی سرافراز پاسخ و واکنشی نسبت به نامه دکتر زالی از سوی سازمان صدا وسیما اعلام نشده است، گفت: ما پرسش داریم چرا نسبت به سایر حرفه‌ها و مشاغل سریال طنز ساخته نمی‌شود و آنان مورد انتقاد قرار نمی‌گیرند.
مشاور رئیس سازمان نظام پزشکی یادآور شد: مقام معظم رهبری بار‌ها در جلسات شورای عالی نظام پزشکی و حتی در هنگام ترخیص از بیمارستان به تکریم و تقدیر از پزشکان کشور پرداختند، بنابراین من نمی‌دانم اقدامات و عملکرد جامعه پزشکی با کدام رویه جاری مملکت و یا با کدام دیدگاه مدبرانه رهبر انقلاب منافات داشته که این گونه سریالی تولید و پخش می‌شود، صدا وسیما در گذشته نیز با ساخت سریال «ثریا» و آمارهای مجعول و غیر واقعی سعی در ارائه اطلاعات و آگاهی‌های نادرست به مردم داشته است.
وی تصریح کرد: ساخت این سریال سفارشی موجبات ناراحتی جامعه پزشکی را فراهم کرده است و حداقل آگاهی از قانون نیز در آن رعایت نشده بود بنابراین پس از پخش سریال نظرسنجی صورت گرفت و معترضان نسبت به این سریال اعلام آمادگی کردند تا چگونگی استراتژی لازم نسبت به سازمان صدا و سیما در پیش گرفته شود.
لاری‌پور گفت: بسیاری از پزشکان در صدا و سیما با برنامه‌های عمومی پزشکی سعی در آگاه سازی مردم و شهروندان نسبت به مسائل تندرستی و سلامت دارند در حالی که هیچ یک از مشاغل چنین رویکردی تاکنون نداشته است.
او یادآور شد: اینکه ما جامعه پزشکی را از خطا و اشتباه مبرا بدانیم کاملا نادرست است و سازمان نظام پزشکی و نظام سلامت اجازه هرگونه نقد و انتقاد سازنده را به مردم و طنزپردازان می‌دهد اما کدام پزشکی، رفتار و حرکاتی همراه با لودگی دارد و در بیمارستان چوپانی و یا رقاصی می‌کند مگر اینکه مشاعر خود را از دست داده باشد.

این سریال مملو از وهن و لودگی و کاهش ارزش آثار هنری است. واقعیت امر اینست که حتی برخی حرکات و لودگی را ما در نمایش‌های رو حوضی هم نمی‌بینیم.او در خصوص تعداد ثبت نام کنندگان در نظرسنجی سازمان نظام پزشکی برای اعتراض قانونی به پخش سریال «در حاشیه» از سیما گفت: تاکنون بیش از ۷هزار تن از پزشکان برای شرکت در این تجمع اعلام آمادگی کرده‌اند که یک چهارم جمعیت جزو برگزاری تجمع هستند که البته این ۲۰ درصد تنها حاضر به تجمع هستند. این تجمع در مخالفت با رویه صدا و سیماست و تنها نسبت به سریال نیست اما پخش این سریال آغازگر این اعتراضات بوده است.
او گفت: برهمین اساس در صورتی که مجوزهای رسمی از سوی مراکز ذی ربط دریافت شود زمان و مکان برگزاری تجمع متعاقبا اعلام خواهد شد.


 healthyminister"وزیر بهداشت در نامه‌ای  به رییس صدا و سیما ( در اواخر اسفند ماه سال 1393 )  دغدغه‌های خود را درباره پخش سریال جدید مهران مدیری بیان کرد.

در این نامه آمده است:
"جناب آقای دکتر سرافراز
رئیس محترم سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
با سلام و احترام؛
۱- همان‌گونه که مستحضرید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان متولی نظام سلامت کشور، مأمور «فراهم آوردن موجبات تأمین بهداشت و درمان کلیه افراد کشور از طریق تعمیم و گسترش خدمات بهداشتی، درمانی و آموزش» در نظام جمهوری اسلامی می‌باشد. تحقق این امر منوط به فراهم آوردن شرایط لازم در حوزه سلامت از جمله آموزش و تأمین نیروی انسانی متخصص و متعهد بوده که در یک دوره نسبتاً طولانی با سرمایه گذاری‌های کلان مادی و معنوی آموزش داده تا نیروی انسانی کارآمد و مؤثر تأمین شود. شاید به جهت همین اهمیت و حساسیت این علم است که پیامبر عظیم‌الشأن اسلام علم را منحصر در دو علم فرمودند که «العلم العلمان علم الادیان و علم الابدان» و حضرت مولی‌الموحدین امیرالمومنین علی(ع) در خطبه اول نهج‌البلاغه از پیامبر اعظم(ص) به عنوان «طبیب دوار» نام می‌برند و این همه حاکی از مقام و جایگاه دست‌اندرکاران حوزه سلامت اعم از پزشکان، پرستاران و ... در افق اندیشه اسلامی می‌باشد. به اذعان همه دستاوردهای حوزه پزشکی که در اثر همت جامعه پزشکی در نظام جمهوری اسلامی صورت گرفته چنان درخشان است که مقام معظم رهبری هنگام ترک بیمارستان محل معالجه می فرمایند: انسان هنگامی که علم و دانش بالا و توانایی‌ها و تبحر پزشکان و کادر درمانی و پرستاران کشور را مشاهده می‌کند به وجود چنین ثروت عظیم انسانی در بخش سلامت و بهداشت که یکی از اساسی‌ترین و حیاتی‌ترین بخش‌های زندگی مردم و جامعه است بر خود می‌بالد و افتخار می‌کند.

۲- با عنایت به اینکه در حال حاضر سیمای جمهوری اسلامی ایران در حال ساخت سریال طنزی در حوزه پزشکی به کارگردانی هنرمند برجسته جناب آقای مهران مدیری است و از سوی دیگر «طرح تحول نظام سلامت و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری» با محوریت وزارت بهداشت و همکاری تنگاتنگ جامعه پزشکی در حال طی کردن مراحل بسیار مهم و حساس خود است، به نظر می‌رسد توجه به دغدغه‌های ذیل در مورد ساخت سریال فوق-الذکر بسیار ضروری است.

۳- مهم‌ترین سرمایه مشترک جامعه پزشکی و مردم «اعتماد» فیمابین است. این اعتماد در عین این‌که مورد نیاز شاغلین حرفه پزشکی است،‌ یکی از ضروری‌ترین نیازهای مردم برای دریافت خدمات سلامت نیز به شمار می‌رود. به این مفهوم که بیمار بیش از هر چیز نیاز دارد که به فردی به عنوان پزشک، مؤسسه‌ای مانند بیمارستان و یا گروهی به عنوان جامعه پزشکی اعتماد کند تا با خیال راحت به توصیه‌های بهداشتی و درمانی عمل نماید و از مراجعات مکرر به پزشکان متعدد بپرهیزد. به علاوه واضح است که ایجاد چنین اعتمادی تأثیر مثبتی در کاهش بار کاری نظام سلامت کشور در برخواهد داشت. بنابراین تقویت اعتماد مذکور، می‌بایست محور هر برنامه مرتبط با حوزه سلامت به ویژه برنامه‌های پرمخاطب و به خصوص برنامه‌های رسانه ملی باشد.

۴- در حال حاضر طرح تحول نظام سلامت در کشور به عنوان یکی از مهم‌ترین سیاست‌ها و برنامه‌های دولت در حوزه داخل در حال اجرا است و می‌توان گفت که به مراحل حساس خود رسیده است. بدون شک موفقیت این طرح و تداوم انجام آن در آینده، در عین اینکه مستلزم نقد منطقی و نظارت عمومی از جمله حساسیت رسانه‌ها و به ویژه رسانه ملی است، منوط به همدلی و همکاری همه اجزای حاکمیت و تلاش برای فرهنگ‌سازی مناسب در این حوزه است و همین واقعیت، حساسیت ساخت هر گونه برنامه در حوزه پزشکی را در شرایط حاضر دو چندان می‌کند و لزوم بالا بردن سطح دقت در ساختن چنین برنامه‌هایی را گوشزد می‌نماید.

۵- برنامه‌های طنزی که تا کنون از رسانه ملی در حوزه‌های مختلف به نمایش در آمده‌اند، به ویژه سریال‌های طنزی که توسط هنرمند محترم جناب آقای مدیری کارگردانی شده، دارای مخاطبین بسیار زیاد بوده‌اند و تصویرهای کلی و ماندگار اجتماعی در ذهن مخاطب ایجاد کرده‌اند. قطعاً جنابعالی تأیید می‌فرمائید که مدیریت برداشت‌های اجتماعی پیرامون حوزه‌ای مثل حوزه سلامت که پس از پخش چنین برنامه پر مخاطبی ایجاد می‌شود، بسیار پیچیده است، ‌اینکه این سریال در نهایت چه تصویری از نظام سلامت به عنوان یک نهاد اجتماعی ارائه می‌نماید، بسیار حائز اهمیت خواهد بود، اینکه مخاطب رسانه ملی پس از پخش این سریال، بیمارستان و سایر مؤسسات پزشکی را با چه دیدی می‌نگرد، در ارتباط آینده وی با این نهادها و نیز شاغلین حرفه‌های پزشکی بسیار تأثیرگذار خواهد بود. لذا نگرانی عمده این‌جانب این است که تصویر کلی حاصل از این سریال از بیمارستان، پزشک، پرستار و سایر اجزای نظام سلامت در ذهن مخاطب، نمایی غیرقابل اعتماد، ناامیدکننده و آکنده با انواع ناهنجاری‌ها و فسادها باشد. این در حالی است که علیرغم همه اشکالات موجود، بدون شک نظام سلامت و جامعه پزشکی ایران یکی از موفق‌ترین نظام‌های سلامت در منطقه و حتی جهان است که بیان مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، مهر تأییدی بر آن است.

۶- با عنایت به واقعیت فوق از ابتدای اطلاع از ساخت چنین برنامه‌ای تلاش شد تا در تعامل و مشارکت با مدیران و عوامل تولید این مجموعه دغدغه‌ها و واقعیت‌ها در جلسات مشروحه ذیل مورد بحث قرار گیرد.

الف- تشکیل جلسه در محل لوکیشن با حضور جناب آقای دکتر ایازی قائم مقام اینجانب و مدیر محترم وقت و مدیران ارشد شبکه ۵ و بحث درباره احتمال بروز حواشی در جامعه پزشکان، پرستاران و دست‌اندرکاران حوزه سلامت

ب- جلسه با حضور اینجانب، اعضای شورای فرهنگی و هنری وزارت متبوع، مدیران وقت شبکه ۵ و عوامل تولید منجر به هم‌اندیشی جهت پیش‌بینی وقایع محتمل در پخش این برنامه

ج- مذاکره و جلسه با جناب آقای دارابی معاونت محترم سیما در مدیریت قبلی

د- تشکیل جلسه و مذاکره با معاونت محترم سیما جناب آقای پورمحمدی و انتقال دغدغه‌های جامعه پزشکی

ه- برگزاری جلسه با جنابعالی و معاونت سیما در خصوص هماهنگی در سیاست‌ها و برنامه‌ها و طرح موضوع این سریال.

متأسفانه علی‌رغم جلسات فوق مطلع شدیم که پخش این برنامه طنز از سال آینده شروع خواهد شد از آنجا که بر اساس بند ۱۱: ابلاغ سیاست‌های کلی و سلامت کشور توسط مقام معظم رهبری «افزایش آگاهی، مسئولیت‌پذیری ، توانمندی و مشارکت ساختارمند و فعالانه فرد، خانواده و جامعه در تأمین، حفظ و ارتقاء سلامت با استفاده از ظرفیت نهادها و سازمان‌های فرهنگی، آموزشی و رسانه‌ای کشور تحت نظارت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی» می‌باشد. بدیهی است که رسانه ملی این امر مولوی را مدنظر قرار داده و از مفاد آن بهره گرفته و در هماهنگی لازم از تداعی احتمالی مقابله رسانه ملی با ویژگی برجسته دولت در داخل که در اجرای طرح تحول نظام سلامت متبلور شده است در اذهان عمومی جلوگیری خواهد کرد.

فرصت را مغتنم شمرده پیشاپیش فرا رسیدن عید سعید نوروز و بهار طبیعت را به جناب‌عالی و همکاران محترم تان در رسانه ملی تبریک می‌گوئیم.
دکتر سید حسن هاشمی
وزیر"

 

lawspecial گروه اخبار /

اکبر حاجیلو معاون اداره کل پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه قبول داریم؛ خدمات رفاهی که به فرهنگیان ارایه می‌شود، در مقایسه با سایر دستگاه‌ها در سطح پایین‌تری قرار دارد، گفت:از سوی دیگر فرهنگیان از این خدمات به صورت مساوی نیز بهره مند نمی‌شوند.

معاون اداره کل پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در حال حاضر ، برخی از فرهنگیان از این خدمات بیشتر بهره‌مند می‌شود و تعدادی کمتر. به طور مثال وام بانک ملی برای 240 هزار نفر فرهنگی پیش بینی شده است؛ در حالی که جامعه آماری ما حدود 1 میلیون نفر است.

حاجیلو تصریح کرد: استفاده فرهنگیان از خدمات رفاهی باید در جایی ثبت و ضبط شود؛ به طور مثال به علت محدودیت مراکز رفاهی، برخی فرهنگیان از این مراکز بهره مند می‌شوند و برخی دیگر بی‌بهره می‌مانند. بنابراین باید شرایط به گونه‌ای شود که فرهنگیان در نوروز و تابستان بتوانند از این مراکز استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه فرهنگیان با اجرای طرح یکپارچه‌سازی خدمات رفاهی، فرهنگیان دارای شناسنامه رفاهی می‌شوند، خاطرنشان کرد: در بحث یکپارچه‌سازی، طرحی را قرار است؛ آماده کنیم که بر اساس آن همه خدمات ارائه شده، در یک شناسنامه ثبت می‌شود تا عدالت برقرار شود.

حاجیلو با اشاره به طرح جدید بیمه‌ای آموزش و پرورش برای فرهنگیان، گفت: در حال حاضر 4 بسته بیمه‌ای را تهیه کرده‌ایم که به ادارات کل ارسال شده است، در حال حاضر ادارات از طریق سامانه‌های استانی این اطلاع‌رسانی را انجام می‌دهند که با کدام یکی از این بسته‌ها موافق هستند. ادارات کل حداکثر تا 20 اردیبهشت فرصت دارند، نظرات فرهنگیان را در سامانه ها ارسال کنند.

ایلنا

budget گروه اخبار /

اسحاق جهانگيري، معاون اول رئيس جمهور، مصوبه هيئت وزيران را درباره تعيين ضريب حقوق کارمندان و بازنشستگان براي سال ۱۳۹۴ ابلاغ کرد.

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني دولت، متن اين مصوبه بدين شرح است:

1- ضريب حقوق اعضاي هيئت علمي دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالي و قضات براي سال 1394 به ميزان 19 هزار و 597 ريال تعيين مي شود.

2- ضريب حقوق شاغلين مشمول قانون مديريت خدمات کشوري، کارمندان مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت (از جمله کارمندان وزارت اطلاعات و شاغلين پست‌هاي سياسي وزارت امور خارجه) و بازنشستگان موضوع بند (ج) ماده (50) قانون برنامه پنجم توسعه براي سال 1394 به ميزان 1376 ريال تعيين مي‏شود.

3- حقوق بازنشستگان و وظيفه بگيران و مشترکان صندوق هاي بازنشستگي کشوري و نيروهاي مسلح و ساير صندوق‌هاي وابسته به دستگاه هاي اجرايي، مؤسسات انتفاعي وابسته به دولت، نهادها و مؤسسات عمومي غيردولتي در سال 1394 به ميزان 14 درصد نسبت به سال 1393 افزايش مي يابد.

4- سقف افزايش حقوق کارمندان مؤسسات انتفاعي وابسته به دولت، نهادها و مؤسسات عمومي غيردولتي، بانک هاي دولتي، بيمه ها و شرکت‌هاي دولتي در سال 1394، چهارده درصد تعيين مي‌شود.

5– حداقل حقوق و مزاياي مستمر (شاغلين) موضوع تبصره ماده (76) قانون مديريت خدمات کشوري براي کارمندان دستگاه ‏هاي اجرايي مشمول اين قانون و ساير مشمولين ماده مذکور به استثناي مشمولين بند (7) اين تصويب نامه در سال 1394 به ميزان 7 ميليون و 500 هزار ريال و حداکثر حقوق و مزاياي مستمر اين قبيل کارمندان هفت برابر حداقل حقوق مذکور در اين بند تعيين مي‌شود.

6- حداقل حقوق بازنشستگان و وظيفه‌بگيران و مشترکان صندوق هاي بازنشستگي کشوري و نيروهاي مسلح و ساير صندوق‏ هاي وابسته به دستگاه‌هاي اجرايي به ميزان 7 ميليون و 500 هزار ريال و حداکثر حقوق آنان نيز هفت برابر حداقل حقوق بازنشستگي تعيين مي‌شود.

تبصره – اعضاي هيئت علمي دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالي و پژوهشي و قضات و وزارت اطلاعات و ديوان محاسبات کشور و کارمندان سياسي و شاغل در پست‌هاي سياسي وزارت امور خارجه از شمول اين بند مستثنا مي‌باشند.

7- حداقل حقوق و فوق العاده شغل کارمندان مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت در سال 1394 به ميزان 5 ميليون ريال و حداکثر هفت برابر حداقل مذکور در اين بند تعيين مي شود.

معاون اول رئيس جمهور، اين مصوبه را 27 اسفند 1393 براي اجرا به سازمان مديريت و برنامه‌ريزي کشور ابلاغ کرد.


peiknoruz

نوروز امسال هم گذشت و هرکس به نوبه خود تجربه خاصی از آن داشت. همانند سال های قبل این تجربه ترکیبی است از مجموعه‌ای از تعطیلات طولانی، مصرف رسانه ای متراکم که می توان آن را نوعی پرخوری رسانه ای نام نهاد، و البته در کنار این نوع پرخوری، پرخوری در معنای مصطلح آن در مورد غذا، میوه و آجیل هم امری رایج و متداول بوده و در نهایت تجربه نوعی شادمانگی به همراه آسودگی ذهنی ناشی از تعلیق امور و کارها. این تجارب در بستری از گروه های خرد و خاص مانند خانواده و دوستان صمیمی رخ داده و مهمترین مولفه فضایی آن نیز شامل فضای خصوصی به ویژه خانه است. از این منظر نوروز به جای جشنی ملی و عمومی به یک جشن خانوادگی و خانگی (به تعبیری دیگر، یک جشن خصوصی) تبدیل شده است. هرچند تقریبا همه اعضای جامعه درگیر این جشن و مقدمات و موخره های آن هستند، اما واحد اصلی کنشگران این جشن و آیین فرهنگی، فرد یا نزدیک ترین گروه صمیمی او یعنی خانواده و دوستان است. به همین دلیل هم این جشن بیش از همه در فضایی خانگی و معطوف به کنشگران آن رخ می دهد.

در فضای رسانه ای و گفتارهای عمومی تصویری از نوروز به عنوان آیینی باستانی و ملی ارائه می شود که مهمترین مولفه‌اش  سابقه  تاریخی و فرهنگی آن به همراه حس غرورآمیزی است که افراد نسبت به این میراث معنوی شان دارند. مساله اصلی آن است که مدیران و نهادهای رسمی چه برنامه ریزی  و سیاست گزاری ای برای این فرصت طلایی فرهنگ ایرانی دارند، زیرا فرصت های کلیدی ای مانند نوروز که زمینه ای برای بازسازی و بازتولید فرهنگ هستند، همزمان فرصتی برای تغییر و اصلاح و ارتقای فرهنگ هم هستند.

متاسفانه در این زمینه وضع موجود بیانگر آنست که برنامه ریزی و سیاست گزاری فرهنگی دقیقی برای ایام نوروز دیده نمی شود. فارغ از برنامه ریزی رسانه ای که تلاش دارد این ایام فراغت و بیکاری را با مجموعه ای از برنامه های سرگرم کننده (مانند فیلم و سریال و گاه هم موسیقی) و شاید هم آموزنده پر کند، و اندکی هم برنامه هایی که نظام آموزشی برای حفظ حداقلی پیوند دانش‌آموزان با درس و مدرسه انجام می دهد، دیگر نمی توان برنامه خاصی در حیطه مراکز سیاست گزاری فرهنگی (رسمی و غیر رسمی) در زمینه نوروز دید. طی چند سال اخیر یک برنامه ریزی نسبتا موفق هم شکل گرفته که ذیل عنوان راهیان نور معرفی شده است. این برنامه بیانگر نوعی سیاست گزاری فرهنگی برای استفاده از ایام نوروز و مسافرت ها جهت آشنا کردن مردم با مناطق جنگی و خاطرات جنگ است.

جشن و آیین نوروز به مثابه یک سرمایه فرهنگی و میراث معنوی جامعه ما، آن قدر اهمیت و ارزش داشته  و دارد که توانسته چندین هزار سال تداوم داشته باشد و در هر دوره ای بنا بر منطق غالب نظام اعتقادی روز، به رنگ و لعاب همان درآید و ذخیره معنایی خودش را از سرچشمه های اعتقادی رایج سیراب کند. این تداوم تا دوره سنتی ناشی از نقشی بود که نظام هایی آیینی سنتی با محوریت نوروز در ساماندهی زندگی مردم و معیشت و فرهنگ و اجتماع و نظام سیاسی آنها داشته اند. به عنوام مثال نوروز فقط آغاز بهار نبود، بلکه آغاز چرخه کار و معیشت و مبنایی اساطیری و گاه شمارانه برای نظم زندگی مردم بود، اما در دوره مدرن است که نوروز به یک زمان فراغتی گسترده تبدیل می شود و عملا زمینه و بستر کارکردی آن دچار تحولی بنیادین می شود.

این سرمایه معنوی و فرهنگی، به دلیل اهمیت و گسترش و نفوذی که در ذهن و فکر مردم ایرانی دارد، فرصتی بسیار کلیدی برای پرداختن به آن به مثابه یک سیاست فرهنگی و زمینه ای برای سیاست گزاری است. تداوم این سنت کهن چند هزار ساله به معنای آن نیست که با گذر زمان تغییر نمی کند و متحول نمی شود، آیین ها هرچقدر هم عمیق و ماندگار باشند، در نهایت متاثر از بستر و زمینه اجتماعی ای هستند که در آن رخ می دهند، به عبارت دیگر آیین ها بسته به شرایط اجتماعی و فرهنگی و سیاسی ممکن است متحول شوند، استحاله شوند و تقویت شوند و یا حتی تضعیف شده و ازبین بروند ؛ زیرا آیین ها بیش از آنکه مرتبط به گذشته باشند،‌ به زمان حال مرتبط بوده و بیش از آنکه بخواهند گذشته را معنادار کنند، حال را معنادار می کنند. به همین دلیل ازمنظر فرهنگی (فارغ از مباحث تاریخی و ریشه شناختی)‌باید گفت آیین ها و جشن ها امری متعلق به حال بوده به شدت متاثر از زمان حال هستند. به همین دلیل هم آیین فرصتی کلیدی برای بازتولید خلاقانه فرهنگ و تغییر و تداوم ان هستند.

فارغ از موارد محدود برنامه ریزی های فرهنگی برای نوروز،‌ می توان از نوعی بی توجهی ساختاری در سیاست های فرهنگی جامعه نسبت به نوروز یاد کرد، گویی آیین نوروز، امری عادی است که نیازی به برنامه ریزی ندارد.

در این شرایط بی توجهی به دلالت های سیاست گذرانه نوروز است که نوروز از جشنی عمومی به جشنی خانوادگی و خصوصی (فضای خانوادگی و خصوصی به مثابه بستر اجتماعی اصلی تجربه نوروز)‌ تبدیل شده است، و بیش از همه کارکردی فراغتی پیدا کرده است. نوروز به دلیل اهمیت کلیدی که در جهان سنت داشت، یک آیین کانونی جامعه بود، یعنی کل جامعه در شبکه ای از روابط متقابل و متداخل در‌آن درگیر بود. این به معنای آن نبود که لزوما همه به هم مرتبط باشند، به معنای آنست که نوروز یک فضای آیینی بوده همه اعضا و گروه های جامعه در آن مشارکت جمعی و عمومی داشتند و این مشارکت جمعی و عمومی در فضاهای عمومی رخ می داد، این با هم بودگی و با هم‌شدگی تمام بخش‌های جامعه به معنای یکدستی و یکسانی و یکی شدن همه آنها نبوده، بلکه این حضور به همراه حفظ تمایزها و تفاوت ها و بصورت چندصدایی بوده، به عبارت دیگر نوروز یک متن چندصدایی بوده، لذا همه بخش های جامعه در یک بستر انسجام بخش، هستی اجتماعی و فرهنگی خودشان را زیست می کردند. آنچه که در برخی سنت های نوروزی ذیل مفهوم نوروزگاه می توان یافت، مصداقی برای این ادعاست که یک فضای عمومی وجود داشت که افراد و گروه ها از زمینه ها و منشاهای مختلف وارد آن می‌شدند و تجربه ای جمعی از آن رخ می‌داد. مورد دیگر این وضع، بارعامی بود که در روزهای خاصی برای حضور همه مردم در یک فضای خاص داده می شد. نوروز جشنی بود هم خصوصی و هم عمومی؛ هم فردی و هم جمعی.

حضور عمومی گروها و افراد به گونه ای بود که لزوما جماعت ها به سمت همسانی و یکدستی حرکت نمی کردند، بلکه این حضور با حفظ تکثر و تفاوت ها رخ می داد. فضاهای عمومی مانند نوروزگاه یک بستر چندصدایی بودند و چندصدایی بودن راز اصلی ایفای نقش نوروز برای بازتولید جامعه متکثر و شکبه اجتماعی روابط متقابل میان همه بخش‌های جامعه بود.

عرصه‌های عمومی بر مبنای الگوی چندصدایی امکان نمادین همه بخش های جامعه در کنار یکدیگر و در فضایی عمومی را فراهم می کرد. بر این اساس تقلیل نوروز به یک جشن خصوصی و خانوادگی،‌و یا تقلیل آن به یک آیین فراغتی، بیانگر تغییری است که در کارکردهای اجتماعی این آیین رخ داده و مستلزم نوعی بازنگری در مواجهه سیاست گزارانه با این آیین است.

شبکه آیین های سنتی در ایران امروز دچار بحرانی است که می توان آن را نوعی حاشیه‌ای کردن دانست که گاه تعمدی است و گاه غیر تعمدی، اما هرچه که هست در حجم غنی از کارکردهای سنتی آنها خللی وارد کرده که آنها را به امور و کارکردهای خاصی تقلیل داده است.

لازم است که نوعی بازاندیشی در قابلیت های آیین های جامعه است.

انسان شناسی و فرهنگ

 

منتشرشده در یادداشت
شنبه, 14 فروردين 1394 18:32

تشکل های فرهنگی و هفت مساله

 سخن معلم آسیب شناسی تشکل های موجود نشان می دهد که وجود مشکلات درونی و بیرونی ، تشکل ها را در ایفای رسالت خود با مشکل و یا عدم توفیق روبه رو ساخته است .

در این مقاله سعی نداریم کالبد شکافی تشکل ها را لحاظ کنیم ، بلکه بر عمده ضعف های عمومیت دار اشاره می کنیم که در یک نگاه کلی به صورت زیر است :

1-« فقدان استراتژی و برنامه ریزی جامع میان مدت و بلند مدت »

عدم تدوین یک استراتژی و برنامه ریزی جامع باعث " رویکرد انفعالی " در تشکل ها شده و روند حرکتی آن ها را به گونه ای رقم زده است که حیات و استمرار حرکت خود را نه در تغییر و تحولات جامع به سمت وضع مطلوب ، بلکه صرفا در منفعل شدن مقطعی نسبت به آن چه می گذرد ، می یابد .وجود چنین حالتی اگرچه ممکن است سبب توفیق موسمی یک تشکل شود ولی در بلند مدت به دلیل فقدان اثرگذاری در بستر زمان مستهلک یا بی خاصیت گشته و " شعارگرایی "رویه اساسی پیشگامان تشکل ها می شود .

2-« فقدان ساختار تشکیلاتی برای تعیین وظایف و توزیع قدرت و اختیارات »

نبود یک ساختار وظیفه گرا و موزون سبب می شود تا رویه های فردی بر خرد جمعی تفوق یابد ، در نتیجه افراد فعال و اخلاقی که فکر و عمل آن ها به بازی گرفته نمی شود ، تدریجا منروی شده و از جمع خارج می شوند که این امر ، منجر به کاهش اعضاء و عدم قابلیت تکثیر مستمر که مرگ هر تشکل است ، می شود .

3-«فقدان برنامه ای آموزشی برای بالا بردن سطح کیفیتی اعضای تشکل »

انسان ها در هر شرایطی و با هر سطحی از تفکر از آموزش مستغنی نیستند ، اکثر تشکل ها از پیشرفت های زمان خویش و از چگونگی تعامل علمی با جهان خارج بی بهره اند و دیگر به عنوان فرزند و عضو فعال زمان خویش تلقی نمی شوند ، یک برنامه مستمر آموزشی به طور مستقیم و غیرمستقیم برای اعضاء و نحوه انگیزه مند کردن حضور اعضاء در چنین آموزش هایی از ضرورت امروز همه ی تشکل هاست .

4-« فقدان سیستم های اطلاعاتی و اطلاع رسانی »

این عارضه عمدتا یکی از ضعف های سازمان های دولتی و غیردولتی در کشورهای جهان سوم است . تهیه و تولید اطلاعات ، معمولا در حاشیه ی سایر فعالیت هاست . امروزه تولید آمار و اطلاعات نه تنها یک هزینه نیست بلکه منبع مهم درآمدی محسوب می شود . اکثر تشکل ها دست یابی به سیستم های اطلاعاتی را غیرضروری می دانند .

5-« فقدان سیستم تامین مالی و بودجه ای »

یکی از مشکلات اساسی تشکل ها ، کمبود منابع مالی برای رفع نیاز تشکل هاست . به نظر می رسد که در صورت عدم حمایت دولت و اعطای یارانه های لازم به تشکل ها و یا عدم طراحی سیستم های تامین منابع مالی توسط اعضاء ، بقای تشکل ها دچار خدشه و آسیب جدی می شود .

6-« فقدان سیستم تعاملی و مثبت »

جوهر اصلی حرکت تشکل ها ، " اصالت مشارکت پذیری " است . مشارکت جویی آن گاه محقق می شود که فرصت شکوفایی و ارائه نظام پیشنهادها را در وزارتخانه ایجاد کنیم و از عوامل کاهش دهنده ی تعامل بپرهیزیم .

 communicationspecialامروز یکی از مشکلات عمده ی تشکل ها ، ناکارآمدی و یا نبود طراحی سیستم های تعامل درونی « درون تشکلی » و بیرونی « بین تشکلی » است ؛ به طوری که دیده می شود تعامل فعال و مثبتی به طور ارگانیک و اندام وار بین اعضاء در دست یابی به هدف مشترک وجود ندارد و یا با کمال تاسف دیده می شود که تشکل ها در دست یابی به منافع جمعی و اجتماعی و با به تعبیر بهتر « منافع ملی » نه تنها توجهی ندارند ، بلکه عمدتا همدیگر را رقیب و یا همآوردی که باید بر او تاخت و او را عقب زد ، می پندارند .

مورد مهم دیگری که از عمده ضعف تشکل ها به شمار می ورد مقوله « تقابل تخریبی » با سایر تشکل ها و وزارت خانه و دولت است .

به نظر می رسد که تقابل تخریبی با دولت عمدتا از یک « پیش ذهن تاریخی منفی از دولت » ناشی می شود . اگر ما دولت را نماینده و برآیند آرای مردم در سبک مردم سالارانه تصور کنیم ، دولت یک دولت پاسخ گوست و همکاری مثبت و فعال با این دولت ، بالا بردن اقتدار و اعتماد ملی است ؛ اما اگر دولت را به عکس ، حاکمیتی غیرمردمی و جدا از هم تصور کنیم ، آن گاه مقابله با این دولت مباح تصور می شود .

با تبدیل تقابل تخریبی به تعامل منطقی و ضمن همکاری با تشکل های دیگر ، وزارتخانه و دولت ، انتقاد سازنده و منصفانه از دولت با قوت می تواند تداوم یابد و برای تعامل مثبت با تشکل ها ، ایجاد « سیستم شبکه ای فراگیر بین تشکلی » ضروری و الزامی است .

7-« فقدان منشور اخلاقی »

فعالیت های اجتماعی در جامعه ما فاقد اصول اخلاقی می باشد ، رسیدن به اهداف و خواسته ها از چه راه هایی باید صورت گیرد ؛نوع ارتباطات و اصول حاکم بر تشکل ها بایستی از قواعدی پیروی کند که به عنوان « منشور اخلاقی » امروز مورد توجه همه ی جوامع می باشد . اگر پزشکان قسم نامه ی بقراط حکیم را دارند ما نیز باید برای فعالیت های خویش « قسم نامه ای » را تنظیم کنیم .

در انتهاء ، یاد آوری این نکته ضروری است که با همه ی نکات گفته شده ، حرکت تشکل های فرهنگیان در سال های گذشته با یک روند تکاملی ، آینده روشنی را نوید می دهد .

 

منتشرشده در دیدگاه

fanispecialگروه اخبار /

 وزیر آموزش وپرورش با بیان این که آموزش وپرورش بزرگترین فصل مشترک حاکمیت و ملت است گفت: آموزش وپرورش در مقایسه با سایر ارکان مختلف نظام، بیشترین نقش را در تحقق شعار «دولت و ملت، همدلی و همزبانی» دارد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش وپرورش، پیش ازظهر امروز علی اصغر فانی در دیدار نوروزی با کارکنان حوزه ستادی که در ساختمان شهید رجایی برگزار شد، با اشاره به شعار سال 94 با عنوان «دولت و ملت، همدلی و همزبانی» اظهار کرد: انتخاب شعار سال توسط مقام معظم رهبری «مدظله العالی» یک نعمت در کنار سایر توفیقات نظام مقدس جمهوری اسلامی است که آموزش وپرورش نقش بیشتری را در تحقق این شعار برعهده دارد.

وی ارکان مختلف حاکمیت نظام و در رأس آن قوه مجریه را مخاطبان اصلی شعار نوروزی خواند و افزود: لازمه تحقق «همدلی و همزبانی» در بین اجزای کشور، اعتماد متقابل بین حاکمیت و ملت است و آموزش و پرورش همواره تلاش می کند همدلی و همزبانی را در جامعه تقویت کند.

فانی  با اشاره به فرمایش حضرت امام «ره» مبنی بر این که «مردم ولی نعمت ما هستند» خاطرنشان کرد: صداقت و اجابت درخواست های مردم لازمه تحقق، اعتماد ملت به دولت است و می تواند زمینه همدلی و همزبانی را در بین جامعه گسترش دهد.

عضو کابینه تدبیر و امید عنوان کرد: امیداست که بتوانیم با هم فکری معلمان در تحقق شعار نوروزی گام های مؤثری را برداریم و باید سرمایه بزرگ خدمت به مردم را به نحو شایسته ای قدر بدانیم.

وی تصریح کرد: سال 93 علی رغم همه سختی ها، زیرساخت های ماندگار و خوبی را در پی داشت که اجرای مطلوب سیاست پنج گانه آموزش وپرورش ، برگزاری طرح تعالی مدیریت مدرسه و در پایان تصویب لایحه رتبه بندی معلمان از جمله این اقدامات است.

فانی رفع خلاء های انگیزشی و ارتقای شایستگی های حرفه ای را دو کارکرد اجرای طرح رتبه بندی معلمان عنوان کرد و افزود: امیداست که لایحه رتبه بندی معلمان در چهار رتبه پایه، ارشد، خبره وعالی در مهرماه سال جاری به نحو احسن اجرایی شود و بتواند نتایج خوبی را برای معلمان به ارمغان بیاورد.

وزیر آموزش وپرورش با تقدیر از فعالیت های خوب مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش وپرورش خاطرنشان کرد: در سال جدید باید باید با تقویت بخش های مختلف مرکز اطلاع رسانی و تزریق امکانات و بودجه شرایط را به گونه ای فراهم کنیم تا دستاوردهای آموزش وپرورش به نحو مطلوب تری به اطلاع مخاطبان رسانیده شود.

 

نظرسنجی

با کدام گزینه موافق هستید ؟

دیدگــاه

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور