گروه اخبار/
بیمه طلایی در سال ۹۳ فرازوفرودهای بسیاری را داشت. عدم تمدید قرارداد با بیمه ایران و انعقاد قرارداد با بیمه آتیه سازان حافظ، کمبود مراکز طرف قرارداد و پرداخت هزینههای درمانی با تاخیر بسیار از فراز و فرودهای بیمه طلایی در سال ۹۳ بود.
بیمه طلایی فرهنگیان یکی از مهمترین اخبار آموزشوپرورش از ابتدای سال ۹۳ بود. مشکلات بیمه طلایی از سالها قبل باعث شد تا فرهنگیان نسبت به عدم کارایی این نوع از بیمه شکایات بسیاری را مطرح کنند و به اعتقاد اغلب آنها لفظ طلایی برای بیمه تکمیلی فرهنگیان معنایی ندارد و این نوع از بیمه همانند سایر بیمههای تکمیلی است.
اردیبهشت سال ۹۳ اخبار متعددی در رابطه با وضعیت تمدید قرارداد بیمه طلایی فرهنگیان منتشر شد، اعتبار بیمه طلایی در تاریخ ۳۱ فروردین ۹۳ به پایان میرسید اما به دلیل عدم انعقاد قرارداد جدید، مسئولان آموزش و پرورش اعتبار آن را تا ۳۱ اردیبهشت تمدید کردند.
سرانجام به دلیل بدهیهای آموزش و پرورش به شرکت بیمه ایران، قرارداد جدید بیمه طلایی با شرکت آتیه سازان حافظ منعقد نشد و این شرکت به عنوان مجری جدید بیمه طلایی فرهنگیان انتخاب شد.
طبق اعلام مسئولان آموزش و پرورش قرارداد بیمهای سال ۹۳ نسبت به سال گذشته تغییر خاصی نداشته و تمامی هزینههای درمانی بستری و سرپایی بیمه شدگان از جمله ویزیت و دارو بدون سقف در این قرارداد قابل پرداخت است؛ فقط تعهدات دندان پزشکی، آن هم به علت پیشبینی بعضی از خدمات آن توسط دولت در بیمههای پایه و همچنین نرخ بالای حق بیمهای این پوشش که از نظر اقتصادی به هیچ عنوان مقرون به صرفه نبوده از لیست خدمات حذف شده است.
همچنین نرخ حق بیمه این قرارداد ۲۶۰ هزار ریال تعیین شد.
اما چند ماه پس از فعالیت شرکت آتیه سازان حافظ به عنوان شرکت جدید بیمه طلایی فرهنگیان، انتقادات و گلایههای فرهنگیان ازنحوه ارائه خدمات و کمبود مراکزدرمانی طرف قرارداد آغاز شد.
نداشتن مجوز بیمه آتیه سازان از سایر موضوعاتی بود که چند ماه پس از انعقاد قرارداد از سوی مسئولان بیمه مرکزی مطرح شد، رحیم مصدق معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی در این خصوص گفت: آتیه سازان حافظ مجوز لازم را از سوی بیمه مرکزی اخذ نکرده است و به این ترتیب درصورتی که این بیمه تعهداتش را در قبال فرهنگیان به جا نیاورد بیمه مرکزی مسئولیتی نخواهد داشت.
پیگیری ها از وزارت آموزش و پرورش برای بررسی این موضوع این نتیجه را به همراه داشت که شرکت آتیه سازان زیر مجموعه بیمه سلامت بوده و مجوزهای لازم را در بحث بیمه پایه و بیمه مکمل دارد و از آنجایی که کارگزار بیمه سلامت است، میتواند فعالیتهای بیمهای خود را انجام دهد.
کمبود مراکز درمانی طرف قرارداد نیز از سایر مشکلات مطرح شده بود به گونهای که این شرکت در استانهایی همچون بوشهر، کرمان و کرمانشاه نمایندگی نداشت.
مهران عبدالکریمی، رئیس اداره بیمه و درمان وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش «برخی از فرهنگیان به ویژه در مناطق محروم کشور مانند استان بوشهر از کمبود مراکز طرف قرارداد بیمه طلایی گلایه مند هستند؟» اظهار داشت: با بیمه آتیه سازان حافظ برای افزایش مراکز طرف قرارداد وارد مذاکره شدیم و طبق مفاد قرارداد میان آموزش و پرورش و شرکت آتیه سازان حافظ مقرر شد تا این شرکت نسبت به شناسایی مراکز درمانی مناسب در تمام شهرهای کشور و انعقاد جهت خدمت رسانی بیشتر به فرهنگیان اقدام کند که این این کار در حال انجام است به گونهای که مراکز طرف قرارداد از ۳۵۰ مرکز در ابتدای قرارداد به بیش از سه هزار مرکز افزایش یافته است که اسامی و آدرس مراکز طرف قرارداد در سایت شرکت آتیه سازان حافظ قابل مشاهده است.
وی افزود: هماکنون شرکت آتیه سازان حافظ در تهران با بیش از ۷۰ بیمارستان قرارداد دارد و در سایر استانها نیز در حال تلاش برای افزایش مراکز طرف قرارداد هستند به گونهای که در استان بوشهر ۵۰ بیمارستان به مراکز طرف قرارداد اضافه شده است.
روند پرداخت هزینههای درمانی و تاخیر در پرداختها نیز از مهمترین اعتراضات فرهنگیان بود که این موضوع از سوی سید محمد بطحایی معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزشوپرورش نیز مورد تایید قرار گرفت.
وی ضمن اشاره به اینکه در سال ۹۳ با شرکت آتیهسازان حافظ قرارداد بیمه طلایی منعقد شد که در ماههای نخستین مشکلات بیشتری وجود داشت اما به تدریج مشکلات کاهش یافت اما هنوز به صفر نرسیده است، گفت: شرکت آتیهسازان حافظ در ابتدا با ۳۳۰ مرکز قرارداد داشت که هم اکنون این مراکز به ۸ هزار و ۸۰۰ مرکز درمانی افزایش یافته است و خدمت به معلمان نیز در چارچوب بیمه طلایی افزایش یافته است.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: بیمه آتیهسازان حافظ تاکنون افزایش تعرفههای پزشکی را تحمل کرده و با توجه به شرایط خاص آموزش و پرورش افزایش حق بیمه را اعلام نکرده است و با تعرفههای قبل خدمات خود را ارائه میدهد که این جای تشکر دارد. البته این تشکر بدین معنا نیست که وضعیت بیمه طلایی را مناسب میدانیم چرا که گزارشهایی به دست ما رسیده که تعهدات به خوبی یا به موقع انجام نمیشود.
وی ادامه داد: برخی از فرهنگیان هزینهها و اسناد درمانی خود را به شعب بیمه ارائه میکنند و در حالی که مقرر بود این مبالغ طی مدت ۲۰ روز پرداخت شود بیش از یک ماه و نیم این هزینهها پرداخت نمیشود یا اینکه در برخی موارد شاهد هستیم به دلیل مشکل بیمه آتیه سازان با مراکز طرف قرارداد، قرارداد فسخ میشود و دسترسی فرهنگیان به خدمات پزشکی سخت شده است.
بطحایی تصریح کرد: کارگروهی تشکیل شده است تا مواردی را که در خصوص مشکلات بیمه طلایی گزارش میشود پیگیری کند و این کارگروه بلافاصله در خصوص این مشکلات چارهجویی میکند تا آنها را حل کند.
در حالی گلایهها همچنان باقی است و نابه سامانیهای بسیاری در رابطه با وضعیت بیمه طلایی فرهنگیان حاکم است، مسئولان آموزش و پرورش طرح جدیدی را برای ارائه بسته بیمهای به فرهنگیان در سال آینده در نظر گرفتهاند تا بر اساس این بسته بیمهای خدمات متفاوتی به فرهنگیان با انتخاب آنها ارائه شود.
حال باید منتظر بود و دید که آیا طرح جدید برای ارائه بسته بیمهای میتواند مشکلات بیمهای را که سالهاست دیگر طلایی نیست، کاهش دهد؟
تسنیم
اجرای بیژن، پسری که در مواجه با سوال معلم، استرس او را فرا می گیرد و پاسخ های خنده داری ارائه می کند و پخش آن از برنامه بهار نارنج به مجری گری احسان علیخانی، از همان لحظات اولیه تحویل سال در فضای مجازی ،واکنش های معلم ها را به خود جلب کرد.
در این واکنش ها که در حال حاضر حتی با قرار دادن شماره همراه این مجری و ارسال پیامک های انتقادی و حتی توهین آمیز به این مجری ادامه دارد فضای کثیری از اعتراضات فرهنگیان را به خود جلب کرده است.
اگر چه بنده هم از شنیدن خبر اقدام این مجری در تحقیر فرهنگیان با پوزخندی که حین گفتن عبارت " معلمی شغل شریفی است" واکنش داده و ابراز ناراحتی کردم؛ لحظاتی پیش ، قطعه 13 دقیقه ای حضور بیژن در برنامه بهار نارنج را از طریق اینترنت مشاهده کردم.
بیشتر از این که از علیخانی ناراحت شوم؛ از اقدام ناجوانمردانه معلمی که فیلم بیژن را در اختیار مردم سراسر کشور گذاشته بود؛ ناراحت شدم.
اقدامی که از یک معلم بعید به نظر می رسد. اقدامی که سرنوشت بیژن به سیاهی رقم می خورد، اقدامی که یک خانواده مظلوم ایرانی را تحت تأثیر قرار می دهد که چگونه معلمی باعث شد فرزندشان مقابل دیدگان شان آب شود.
در یکی از پیام های موجود در تلگرام، فردی که خود را فرهنگی می دانست ؛ نوشته بود: اتفاقا باید از آن معلم تشکر کرد که این دانش آموز خنگ را تحمل می کند.
در پاسخ به این دوستم می گویم : اگر معلم این دانش آموز به قول شما خنگ را تحمل می کند ؛ حق ندارد فیلمش را برای مردم ایران منتشر کند.( اگر چه خودش این کار را نکرده باشد.)
بی شک معلمی سخت است و شغلی شریف است و همه سختی و شرافتش به خاطر داشتن احساس پدرانه و مادرانه و رازداری و دلسوزی است.
کدام پدر و مادر را دیده اید فیلم مسخره کردن فرزندش را که ممکن است فرزند تحقیر شود؛ برای مردم منتشر کند؟
البته کار آقای علیخانی ، همان پوزخندش که نیشی بر دل تمامی معلمان ، حس می شود هم کار نابه جایی است و لازم است وی در یک برنامه تلوزیونی ، عذر خواهی کند چرا که این خطا از یک معلم از جمع یک میلیونی فرهنگیان است.
پوزخند به که؟ آن هم حین گفتن "معلمی شغل شریفی است"؟
واقعا جای توجیه ندارد و علیخانی اگر از مجری بودن توسط رئیس صدا و سیما حدف شود جا دارد.
مثل همین معلم که با پخش دسته گلی که به آب داده است ؛ از زندگی احتمالا ساقط می شود.
در این عبارات فوق می بینیم که این فضای بلوتوث شدن فیلم ها و فضای مجازی و همین طور صدا و سیما چقدر مهم هستند و تأثیر گذار و اگر یک معلم باید مراقب باشد فیلمی از دانش آموزانش را در فضایی به نمایش نگذارد؛ مجری هم لازم است مراقب تمامی حرکات و سکناتش در رسانه ملی باشد.
این فیلم بهار نارنج یک نتیجه خوبی هم داشته است و آن دعوت علیخانی از بیژن برای ادامه تحصیل است.بیژن که الان ترک تحصیل کرده ، گچ کاری می کند و قرار شده ادامه تحصیل داده و نمایش این قطعه برای آگاهی سازی همشهریان بیژن است که اگر بیژن را مسخره کرده اند؛ به خود بیایند.
پس همکار گرامی!
بیژن خنگ نیست و توانسته در همین سن کم برای این که برای دست و پا کردن حرفه و پیشه عقب نماند؛ شغلی دست و پا کرده و نشان دهد جوانی برومند و اصیل است.
به عنوان یک معلم که بییش از 5 سال در زمینه خلاقیت مطالعه و تحقیق دارم اعلام می کنم :
" ما معلم ها به سرعت و بدون مطالعه علمی ، حق نداریم کودکی را خنگ و کودن بدانیم و این برچسب را برایش ماندگار کنیم و زندگی و سرنوشتش را رقم بزنیم."
گروه اخبار /
گروه سایت سخن معلم درگذشت مرحومه حاجیه خانم «سیده فاطمه حسینی خامنهای » همشیره مکرمه رهبر معظم انقلاب و درگذشت مرحومه خانم « سکینه پیوندی » والده رئیس جمهور محترم را به عموم فرهنگیان و معلمان تسلیت می گوید.
پایان پیام /
سبزه های سفره هفت سین بالا آمده اند. دست می کشم. حسّ خوبی دارد. می گویم: پروین اینها خیلی زود بالا آمدند،نه؟ چیزی می گوید که من نمی شنوم.لابد باز هم دارد توی آشپزخانه چیزی را تمیز می کند.بلند تر می گویم:خوب است. وقتی سبزه ها رشد کنند همه چیز مرتب است.او توجهی ندارد، به کار خودش مشغول است .به یاد مادرم می اُفتم که این ساعت های رسیدن به سال تحویل که می شد بیشتر وسواس نشان می داد می گفت:"نکنه چیزی رو فراموش کنیم" می گفتم مادر دلشوره نداشته باش همه چیز درست است. به طرف سینی سبزه می رفت و آن را با دقت برای چندمین بار جابه جا می کرد.
برای لحظه ای دستان پر مهرش ،ذهنم را گرم می کرد. کاش بود. کاش همه بودند،سر سفره ای که انتظار یک سال سبز را می برد.اگر این انتظار هم نبود،می پوسیدیم. اما با آمدن بهار پوست می اندازیم،دوباره سبز می شویم،جوانه می زنیم به شرطی که مانند سبزه ها رو به نور، رشد کنیم،رو به بالا.
زیبایی سینی سبزه ها به این است که کچلی نداشته باشد همه رشد کرده باشند....
بهار که بیاید آرزو می کنم که همه سبز باشند و تندرست. نور امید در دلشان تابنده باشد،کسب و کارشان عشق و روزی شان پر برکت و سایه مهرشان گسترده باشد.
اما در پایان:
امیدوارم که خوانندگان فهیم "سخن معلم "سالی پر پرکت و روزهایی کامروا در پیش داشته باشند.
برای دوست فرهیخته و اندیشمندم جناب پور سلیمان و سایر نویسندگان "سخن معلم"بهترین ها را آرزومندم.
این روزها اخبار زیادی درباره نظام رتبه بندی و مبالغی که قرار است به حقوق فرهنگیان اضافه شود، به گوش می رسد ، از افزایش سیصد هزار تومانی تا چهارمیلیون تومانی!
از اخبار اولیه :
دکتر کوچکی نژاد، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: طرح رتبه بندی معلمان در صحن علنی مجلس مطرح شد و ظرف ۶ ماه آینده نیز به تصویب هیات وزیران می رسد. ( 22 خرداد 92 )
اما اگر اخبار این یک ماهه را بررسی کنیم، مطالب زیادی متوجه خواهیم شد، هر وقت اعتراضات فرهنگیان شدت می گرفت عددهای متولیان هم بیشتر می شد تا جایی که وقتی تقریبا اکثر استان های کشور دست به تجمع در اعتراض به وضعیت معیشتی زدند، آقای بطحایی در یک عکس العمل شتاب زده، آماری را درباره نظام رتبه بندی ارائه داد که مرغ پخته را هم به خنده وامی داشت:
کفاش در پاسخ به سئوالی در مورد کف افزایش حقوق معلمان در مراحل اولیه اجرای این طرح بیان کرد: این کف افزایش حقوق به نسبت وضعیت فعلی فوقالعاده بالاست که امیدواریم با تصویب نهایی مجلس رقم آن به درستی اعلام شده و بیان شود.
از آقای کفاش باید پرسید که مبلغ 150 هزار تومان از دید ایشان فوق العاده بالاست؟
کفاش در بخش دیگری از سخنان خود افزود: طرح رتبهبندی در حقیقت طبقهبندی مشاغل معلمان است که با نگاه افزایش حقوق و مزایا به نسبت اساتید دانشگاه انجام میشود و در سایه اجرای این طرح شاهد ارتقای منزلت و جایگاه معلمان در سطح جامعه هستیم.
از جنابشان باید خواست تا توضیح دهند تا با افزایش 150 هزار تومان به طور متوسط، چگونه می توان شاهد ارتقای منزلت و جایگاه معلمان در سطح جامعه شد؟
اما پس از فروکش کردن اعتراضات به دلیل نزدیکی ایام عید :
تصمیمگیری نهایی درباره لایحه رتبه بندی معلمان امروز در هیأت دولت انجام خواهد شد و اگر منابع مالی این لایحه در هیأت دولت مشخص شود بر اساس پیشنهاد مسئولان آموزش و پرورش حقوق معلمان از ۱۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان افزایش خواهد یافت.
نکته ی قابل تامل اینکه شالوده و اساس نظام رتبه بندی معلمان، افزایش حقوق و مزایای فرهنگیان حداقل تا 80 درصد هیئت علمی دانشگاه بوده است که با مخالفت مجلس در اردیبهشت 93 به دلیل ایجاد بار مالی، اینک از این طرح حذف شده است.
طرحی که هدف آن حذف شده و انسان را یاد شیر بی یال و دم و کوپالی می اندازد که هیچ شباهتی با شیر اولیه ندارد.
از لینک منابع می توانید طرح اولیه را دریافت کرده و مطالعه نمائید.
منابع :
http://rc.majlis.ir/fa/legal_draft/show/845280
http://alef.ir/vdcd550fsyt0jz6.2a2y.html?187073
http://rc.majlis.ir/fa/legal_draft/state_popup/845281?fk_legal_draft_oid=845280
http://rc.majlis.ir/fa/legal_draft/state_popup/848722?fk_legal_draft_oid=845280
http://rc.majlis.ir/fa/legal_draft/state_popup/851529?fk_legal_draft_oid=845280
http://www.momtaznews.com/%D9%85%D8%B9%D9%84%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%87%D9%85%D9%BE%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%A7%D8%AA%DB%8C%D8%AF-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D9%88%D9%86%D8%AF/
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
با آمدن بهار طبیعت جان دوباره ای خواهد گرفت و رستاخیز انسان و جهان را به نمایش خواهد گذاشت .
زیبایی بهار زیبایی خداوندی است که قدرتش را با شکوفه ها و عطرآگین کردن طبیعت معنا خواهد داد. فارسی زبانان در سراسر جهان به استقبال بهار می روند و این روز را گرامی می دارند. نوروز پیشینه ای چند هزار ساله دارد . بر اساس شایع ترین روایات که به جمشید باز می گردد نوشته شده ، بر اثر محاسباتی که در زمان کیومرث شد، معلوم گردید که فروردین هر سال چند ساعت از موقع اصلی خود عقب افتاده است و در مدت 1461 سال ، باز بدان محل که نقطه اعتدال ربیعی بود باز می گردد . از موقعی که که کیومرث حساب سال شمسی را پیدا کرد ، تا صد و بیست و یکمین سال سلطنت جمشید ، این روز به آخر رسید و فصل به محل نخستین خود بازگشت و جمشید آن را نوروز نام نهاد .
روزی دهقانان ایرانی مقداری خرمای به روغن آمیخته را در جام های سیمین به نزد حضرت علی (ع) هدیه بردند . حضرت پرسید که این چیست؟ گفتند هدایای نوروزی است.حضرت فرمود: هر روز ما نوروز است و سپس جام ها و خرما ها را بین همه تقسیم نموده و به جای خراج دهقانان پذیرفتند . ( بحار الانوار، ج 14ص 582 ) .
معلی می گوید روز نوروز خدمت امام صادق (ع) رفتم . امام فرمود آیا میدانی امروز چه روزی است ؟ گفتم : ایرانیان امروز را بزرگ می دارند و تبرک می جویند و برای همدیگر هدیه می فرستند . امام صادق (ع) فرمودند: به بیت عتیق (کعبه) سوگند می خورم که نوروز از زمان قدیم است. نوروز روزی است که در عالم ذر ، خداوند از بندگانش پیمان گرفت که او را بپرستند و مشرک نشوند و به پیغمبران و حجج او و ائمه پیمان بیاورند، روزی است که آفتاب تابید و هوا که موجب حیات است وزیدن گرفت و زمین خلق شد ، روزی است که کشتی نوح بر نقطه ای از زمین به نام (جودی) نشست، روزی است که جبرئیل بر پیغمبر – صلی الله علیه و آله – نازل شد ، روزی است که ابراهیم بت ها را شکست و روزی است که قائم (ع) ولاٍة امر ظاهر خواهد شد.
هیچ نوروزی نیست که انتظار فرج نداشته باشیم ، چون از روزهای ما و شیعیان ماست.
ایرانیان احترام آن را نگه داشتند و شما ضایع کردید.(همان)
سال 93 با همه فراز و نشیب ها به پایان رسید .
در یک سال گذشته سخن معلم سعی کرد که بر اساس دکترین آن که مبتنی بر دو اصل بنیادین " گفت و گو " و " تفکر نقادی "است حرکت نماید .
ارسال نامه ها و پیام های مختلف از اقصی نقاط میهن عزیزمان ایران که مشکلات و مطالبات مختلف فرهنگیان و معلمان را منعکس می کرد نشان از توجه ویژه همکاران به سایت سخن معلم بود .
سخن معلم از ابتدای تاسیس خود ( اول فروردین سال یکهزار و سیصد و هشتاد و هفت ) با طرح " جنبش قلم " از عموم فرهنگیان و معلمان ایران درخواست نمود تا با دوری گزیدن از « فرهنگ شفاهی » رایج که البته تابعی از جامعه بزرگ تر از خود است و با استفاده از « قلم » که رساترین و کارآمدترین ابزار جهت رساندن پیام است پویایی اندیشه برتر را به رخ همگان بکشند .
با غرور وافتخار باید اذعان کرد که این ایده سخن معلم مورد استقبال جامعه فرهنگی کشور قرار گرفته و « فرهنگ نوشتاری » در دو بعد فردی و جمعی میان معلمان در حال نهادینه شدن است .
هر چند با توجه به جمعیت میلیونی معلمان این کافی نیست و هر معلم باید یک " قلم " باشد .
اجتماع نقاط پراکنده و قرار گرفتن آن ها در یک « خط » مشخص ، برداری را ترسیم خواهد نمود که برآیند آن قرار گرفتن آموزش و پرورش و عنصر معلم در محور یک توسعه پایدار است ...
مدیریت سایت سخن معلم از شورای نویسندگان آن که در کنار یکدیگر برای تحقق دو اصل یاد شده بودند تشکر و قدردانی می کند .
سخن معلم از همه فرهنگیان و معلمان گران قدری که با ارسال اخبار ، مطالب و پیام های خود ما را در استمرار ماموریت آن یاری نمودند تشکر و قدردانی می کند .
سخن معلم از مسئولان و مدیران گرامی که با تکیه بر دو اصل " پاسخ گویی " و " مسئولیت پذیری "خود را در کنار معلمان دیدند تشکر و قدردانی می کند .
چنان چه در این رسانه حقی از فردی ضایع شده و یا نسبت به فرد و یا افرادی اجحاف شده است ؛ مدیریت سایت سخن معلم عذرخواهی می کند .
سخن معلم نوروز 94 را به عموم فرهنگیان وملت ایران تبریک می گوید .
سخن معلم همچون روال سال های قبل در ایام نوروز فعالیت خود را ادامه داده و پذیرای مطالب و پیام های همکاران محترم در طول ایام نوروز است .
با آرزوی سالی پر امید و با برکت .
سفره دل گسترانیدیم به وسعت دل های آفتابی، هم وطن کنار این سفره بنشین تا اسرار هفت گانه ی این وزارتخانه ی نه آموزش و نه پرورش را از سفره ی دل بر چینیم.
سقوط
هر کس چیزی مرا آموخت مرا بنده ی خود کرد.
زمانی که این جمله مشق زندگی مان شد ، غافل شدیم از سردمداران بی نشان که به زور و زر و تزویر بیرق معلم را زیر خواهند کشید تا خود بر اریکه ی قدرت سوار شوند.
سیاست
سیاست تحقیر ابزاری شد برای کنترل در آموزش و پرورش.
برای استیلا بر این خانواده ی بزرگ ما را زیادی خواندند تا با سیاست تحقیر کوچک جلوه کنیم اما زهی خیال باطل ، سیاست زدگان بی تدبیر نا آگاهند که وحدت در کثرت، راز بزرگی ماست این روزهای به یاد ماندنی ؛ معلم بودن تنها وجه اشتراک این خانواده ی بزرگ است ما نه چپ هستیم و نه راست و گفتمان غالب این روزهای ما وحدت در عین کثرت است.
سواد
برای یافتنش خود را مزین به مدارک جورواجور کردیم اما یافت نشد چونان آب در هاون کوبیدن بود.
معیار سواد ، زدودن سیاهه ی تردید و هراس در رسیدن به راهی است که می آغازیم.
با پرهیز از هرگونه شعارزدگی، سطحی نگری و صدالبته همدلی.
به دولت مردان با تدبیر می آموزیم برای رسیدن به خواسته های برحق خود نه چون چماق داران بی مغز عمل می کنیم و نه چون خرافه پزان متملق.
ما از اندیشمندان این سرزمین آموخته ایم ، بلند ترین صدا ،صدای قلم است و آنچه می نویسد. این حرکت ، بزرگترین کلاس درس معلمین این سرزمین است و دانش آموختگانش ،نه دانش آموزان مدارس بلکه مدرسه ای به نام ایران است.
سکوت
در تجمع سکوت دهم اسفند، با سکوت نجیبانه ی خود به ملت آموختیم ،ما از فرق می نالیم نه از فقر که ایران سراسر در فقر معنوی غوطه ور است ، زیرا معلم این سرزمین گرفتار چنگال دیو " فرق " است .
سر پناه
در پناه آن معلم فداکار لرستانی که بی پناه از بی مهری های وزراتخانه اش تلاش کرد سرپناهی باشد برای دانش آموز مصدومش اما شورآب لرستان تاب نیاورد که مرگش در سکوت رسانه ای فراموش شود. شورآب لرستان نمک گیر دستان پر توانش بود پیکر پاکش را چون مروارید در صدف جانش پروراند؛ باشد تا همگان بدانند این نگینی که از دست رفت سرپناه کودکان شورآب بود.
سربلند
به احترام مقام آن معلمی که آخرین درس کلاسش را با گلوی پاره ،پس داد .
رد خونش راهی فرا روی ما نهاد که معلم اگر آرام و بی صدا جان دهد اما صدای قلمش در همه تاریخ خواهد پیچید. آنان که حب جاه وادارشان کرد تا خون معلم شهید را به سرعت پاک کنند، نمی دانستند خون سیاوشی دیگر در این ملک به زمین ریخته شد ؛که خون بهایش اعتبار از دست رفته ی مقام معلم است تا پس گرفتن این اعتبار از پای نمی نشینیم.
سروری
تا رسیدن به جایگاه سرداران بی سر راهی بس دراز در پیش است.
راه ما راهی است چونان منصور های حلاج.
باید ذهن ها را حلاجی کنیم ، باید زشتی ها را بنمایانیم.
گوهر وجود انسانیت لکه دار است لکه هایش انسان نمایانی است که جای همت ها وباکری ها نشسته اند و کشتی امکان در گرداب تزویر ،جاه طلبی و زراندوزی به گل نشسته است.
تحویل قلب های زنگاری، همت آموزگاران این سرزمین را می طلبد.
به ناچار باید قلم ها را تیز تر کنیم ؛تا قادر باشیم هرچه دشنام از لب ها بر چینیم.
تا قادرباشیم فصل ها را وصل کنیم با گره ای از نخ تدبیر.
و بکوشیم اگر حادثه ای تربت ما را تر کرد دشنه ی قدرت را به رخ فروتران نگشاییم.
بیایید!
تا مرگ اندیشه را پایان دهیم.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه اخبار /
جمعی از فرهنگیان شهرستان دلفان ( استان لرستان ) در نامه ای که برای سخن معلم ارسال نموده اند خواهان توجه نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی نسبت به مطالبات خود گردیدند.
در ابتدای این نامه آمده است :
" همان گونه که بر شما و همگان روشن و مبرهن است، بی تردید پیشرفت، تحول و ترقّی هر جامعه ای در گرو سلامت و پیشرفت نظام آموزش و پرورش آن جامعه می باشد و طبق فرمایشات مقام عظمای ولایت و ولی امر مسلمین (مد ظله العالی)، آموزش و پرورش مهمترین کار یک کشور است. اگر کشورى بخواهد به عزت مادى، به سعادت معنوى، به سیطرى سیاسى، به پیشروى علمى، به آبادانى زندگى دنیا، به هر آرزوئى، بخواهد دست پیدا کند، باید به آموزش و پرورش به عنوان یک کار بنیادى، مقدماتىِ لازم بپردازد؛ چرا؟
چون همه ى این کارها به نیروى انسانى احتیاج دارد. نیروى انسانى هم عمدتاً در آموزش و پرورش شکل می گیرد و صورت می بندد؛ به طورى که اگر آموزش و پرورش ما، که تقریباً دوازده سال از بهترین فصل عمر یک انسان را در اختیار دارد، به شکل مطلوبى کار کند، باعث می شود که جوانى که در این جا ساخته شده و قالب گیرى شده و صورت بندى شده، دیگر کمتر احتمال تغییر بنیانى در حوادث آینده در او برود. اگر آن جوان شکلِ خوبى گرفت، به همین شکل کمابیش زندگى را ادامه خواهد داد.
پس آموزش و پرورش کانون اصلىِ ساختن و پرورش دادن و تولیدِ آن عاملِ اساسى است؛ که چیست؟ انسان است؛ انسان کارآمد، نیروى انسانى. بنابراین در زمینه ى مسائل انسانى که نگاه کنیم، هیچ مسئله اى، هیچ نهادى بالاتر و مهمتر از آموزش و پرورش نیست.
حال پس از مکاتبات عدیده ی فرهنگیان سراسر کشور که در راستای فرمایشات رهبر معظم انقلاب و برنامه تحول بنیادین آموزش و پرورش صورت گرفت، متاسفانه یک سال دیگر گذشت و جامعه ی ولایت مدار، انقلابی و همیشه در صحنه ی فرهنگیان همچنان چشم در راه توجه و اهتمام بیشتر به این قشر زحمت کش و مظلوم می باشد. اما متأسفانه روز به روز شاهد بی عدالتی و تبعیض گسترده تر بین معلمان و دیگر کارمندان هستیم، که باعث بی انگیزگی معلمان و تضعیف نظام آموزش شده است که خواستگاه دشمنان قسم خورده ی این مرز و بوم است .
این گروه از فرهنگیان گلایه هایی را نسبت به نمایندگان بیان داشته و خواهان رسیدگی به این حقوق اساسی شده اند :
* هرچند برای همه ی ما فرهنگیان ثابت کرده اید که اکثر نطق ها و فرمایشات نمایندگان در رابطه با آموزش و پرورش و معیشت فرهنگیان، بیشتر جنبه فرمایشی و شعار تبلیغاتی داشته و دارند، اما با این وجود باز هم، همه ما فرهنگیان از این دفاعیات و شعارهایشان تقدیر و تشکر می نماییم، اما آیا بر اساس عملکردشان، تا به حال به جایگاه شان در بین فرهنگیان هم اندیشیده اند؟
* نمایندگان منتخب مجلس شورای اسلامی بر اساس کدام تلاش ها، اقدامات و عملکردشان برای فرهنگیان، انتظار دارند که فرهنگیان جامعه به آنها و شعارهایشان اعتماد کنند؟
* در بین نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی چند نفر کارمند یا بازنشسته آموزش و پرورش بوده و هستند که مشکلات و درد فرهنگیان را عینا چشیده اند ولی با این وجود تا به حال نتوانسته اند کوچکترین کاری برای فرهنگیان انجام دهند؟
—در تایید صلاحیت وزیر آموزش و پرورش در مجلس، غیر از مسائل سیاسی کدام معیار و شاخصه ها را که در راستای خواسته های فرهنگیان و ترقی نظام آموزش کشور بوده است، مورد نظر قرار داده اند؟
* علی رغم درخواست ها، تجمعات و اعتراضات عدیده ی فرهنگیان، چند بار وزیر آموزش و پرورش را به خاطر وضعیت معیشتی نامناسب فرهنگیان به مجلس احضار و یا استیضاح کرده اند؟
* چند بار شایعه و بحث استیضاح وزیر آموزش و پرورش را کرده اند و با ضیافت ها و جلسات وزیر با نمایندگان مجلس (که برای دو طرف خالی از لطف نبوده)، به فراموشی سپرده اند؟
* در برنامه های چندین ساله توسعه، به جز مسائل صوری، بی اساس و پوچ، که روز به روز باعث تزلزل نظام آموزش کشور شده، چند بند از آنها را به ارتقاء جایگاه آموزش و پرورش و معلمان اختصاص داده اند؟
* در تصویب لوایح بودجه، افزایش حقوق کارمندان، اختصاص درآمدها و… آموزش و پرورش و فرهنگیان برای آنها در چه جایگاهی قرار داشته است؟
* کدام طرح مجلس شورای اسلامی را با هدف بهبود وضعیت معیشتی و رفاهی فرهنگیان حتی مورد بحث و بررسی قرار داده یا به تصویب رسانیده اند که فرهنگیان انتظار اجرای آن را بکشند؟
حال آیا این دلایل و هزاران دلیل دیگر، کافی نیست که فرهنگیان و قشر زحمت کش و فراموش شده ی معلمان دل شان را به نطق ها و فرمایشات پیش، میان و پس از دستور نمایندگان خوش نکنند؟
در پایان این نامه ، از نمایندگان محترم مجلس خواسته شده است که در رفع تبعیض بین فرهنگیان با کارکنان دیگر، بهبود وضعیت معیشتی و منزلت اجتماعی و شایسته ی این قشر زحمتکش و دیگر خواسته های به حقشان می باشد نهایت تلاش و مساعی خود را به عمل آورند .
پایان پیام /
گروه اخبار /
عضو کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به اینکه هنوز لایحه رتبهبندی معلمان از سوی دولت به مجلس ارسال نشده است، اظهار داشت: بررسی لایحه رتبهبندی معلمان به بعد از تعطیلات نوروز موکول شد.
ابوالقاسم خسروی سهلآبادی با اعلام این مطلب افزود: به نظر میرسد؛ آموزش و پرورش میخواهد، اجرایی کردن این طرح را از هفته بزرگداشت معلم در سال آینده آغاز کند.
وی با اشاره به اینکه افزایش حقوق و مزایایی که در طرح رتبهبندی معلمان پیشبینی شده آن چیزی نیست که فرهنگیان مطالبه میکنند، خاطرنشان کرد: نظام رتبهبندی معلمان که معلمان را در ۴ رتبه تقسیم میکند، شامل عدهای خاص میشود و همه آنها را در بر نمیگیرد. فرهنگیان با ارائه پژوهش و مقاله و... میتوانند در رتبههای پیش بینی شده قرار بگیرند که این پیش شرط ها کار را برای فرهنگی سخت میکند.
عضو کمیسیون آموزش مجلس ادامه داد: درخواست معلمان این است که نظام پرداخت هماهنگ باید در آموزش و پرورش اجرا شود؛ یعنی مانند سایر کارکنان دولت حقوق بگیرند.
خسروی با تاکید بر اینکه مجلس برای اجرای نظام پرداخت هماهنگ در آموزش و پرورش خلا قانونی و مشکلی ندارد، تصریح کرد: اجرای این نظام یک کار اجرایی و مربوط به دولت است، اما مجلس در حیطه وظایف خود در این خصوص اعلام آمادگی میکند.
عضو کمیسیون آموزش مجلس تصریح کرد: اعتراض معلمان به دلیل وجود تبعیضهاست؛ به طور مثال در یک سازمان یا وزارتخانه دولتی وقتی یک نفر بازنشسته میشود، پاداش بازنشستگیاش دو برابر یک فرهنگی است.
خسروی به تشریح اقدامات مجلس در راستای افزایش بودجه آموزش و پرورش پرداخت و گفت: در بودجه ۹۴ با همکاری و هماهنگی با ۵۰ نماینده دیگر، حدود ۵ هزار میلیارد تومان برای پرداخت حق و حقوق فرهنگیان اختصاص دادیم.
وی ادامه داد: همچنین در بخش صرفه جویی بخشهای دولتی حدود ۱۷۰۰ میلیارد تومان و در بخش عوارض گاز حدود ۶۰۰ میلیارد تومان در بودجه ۹۴ به آموزش و پرورش اختصاص یافته است.
خسروی با اشاره به بودجه ۳۰ هزار میلیارد تومانی آموزش و پرورش در سال ۹۴ این بودجه را اقدامی مثبت در جهت اهمیت به دستگاه تعلیم و تربیت ارزیابی کرد.
ایلنا