گروه اخبار /
بیش از ۲۰۰ معلم در بوشهر صبح امروز (دوشنبه ۲۴ فروردین) مقابل اداره آموزش و پرورش این استان تجمع کردند.
معلمان معترض خواستار افزایش دستمزد و بهبود وضعیت معیشتی خود هستند.
یک معلم در بوشهر در تشریح مطالبات معلمان حاضر در تجمع گفت «معلمان خواستار هماهنگ شدن حقوق خود و سایر کارمندان دولت هستند.»
«فتح الـله قاسمی» تصریح کرد: معلمان میخواهند همانند سایر کارمندان دولت به آنها بهاء داده شود. آقای رئیس جمهور یا وزیر آموزش و پرورش فیش حقوقی معلمان و کارمندان را کنار هم بگذارند و خود از نزدیک ببینند فرهنگیان در چه شرایطی به سر میبرند.
گفتنی است معلمان معترض در دو روز گذشته نیز مقابل اداره آموزش و پرورش استان بوشهر تجمع کرده بودند.
گزارش شده که تجمعات مشابهی در سایر شهرهای استان بوشهر نظیر برازجان و تنگستان برگزار شده است.
معلمان ناراضی در سراسر ایران در دو ماه گذشته در اعتراض به وضعیت معیشتی خود بارها مقابل ادارات آموزش و پرورش، استانداریها و مجلس تجمع کردند.
ایلنا
گروه اخبار /
روز دوشنبه ، بیست و چهارم فروردین ؛ آقای علی پورسلیمان ، مدیر گروه سایت سخن معلم در یک گفت وگوی ( مناظره ) زنده ی رادیویی ( رادیو گفت و گو ) با آقای دکتر حمید رضا حاجی بابایی ، وزیر سابق آموزش و پرورش و آقای علی زرافشان ، معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش به بحث و بررسی در مورد چالش های نظام آموزشی و تربیتی کشور و موضوع پژوهش می پردازند .
زمان مناظره : ساعت 30 / 16
پر کردن اوقات فراغت فرزندان ،یکی از دغدغه های مهم والدین در فصل تابستان است .اوقات فراغت زمان هایی از شبانه روز است که کودک برنامه مشخص رسمی ندارد و در صورت عدم برنامه ریزی مدون این اوقات از دست می رود. برنامه ریزی برای این زمان ها بایستی به گونه ای باشد که برای کودک جذاب و خوشایند بوده و باعث شادی و روحیه بخشی کودک گردد. در روزهای بلند تابستان بسیاری از بچه ها در خانه با بی حوصلگی مواجه شده و بعضا با شیطنت های خاص سن شان زمینه ی تنش بین خود و والدین را فراهم می کنند. این تنش ها ،گاه به دور شدن والدین از فرزندان می انجامد.
بعضی از والدین با ثبت نام فرزندان خود در کلاس های مختلف ورزشی ،هنری ، علمی و آموزشی بخشی از این وقت ها را پر می کنند ; تا این اوقات برای بچه ها پربارتر باشد .این کلاس ها در برخی موارد به اصرار والدین می باشد و بازدهی و جذابیت چندانی برای بچه ها ندارد .چرا که در طول سال تحصیلی بچه ها با کتاب و درس به اندازه ی کافی سر و کار داشته اند و دیگر ظرفیت و حوصله ی کافی را برای کتاب و مشق ندارند.
تعدادی از دانش آموزان نیز با سرگرم شدن با تلویزیون ، بازی های رایانه ای ، تبلت و گوشی اوقات فراغت خود را پر می کنند که متاسفانه اصلا مفید نیست و آنان را دچار ناراحتی های روحی ، روانی و جسمی کرده و از زندگی واقعی و کسب مهارت ها برای آن باز می دارند.
حال اگر بتوانیم برنامه ای ترتیب دهیم که به دور از مطالب تئوری و کلاسی ،اوقات فراغت دانش آموزان پر شود برای آنان جذاب و مفید خواهد بود . این برنامه ها در عین جذابیت ،باید به ارتقای مهارت های زندگی بچه ها بینجامد.
در زیر برنامه ای تدوین شده است که در آن سعی شده ضمن جذابیت و شادی بخشی برای بچه ها ،مهارت های روانی - حرکتی آنان را رشد و توسعه دهد. این برنامه برای دو گروه سنی تدوین شده است .
گروه اول :کودکان 7 تا 11 سال است که می توانند در یک کلاس ،با کمک هم و مربی ، این برنامه ها را اجرا کنند. عنوان این برنامه می تواند" بازی و سرگرمی "باشد.
گروه دوم : بچه های 12 تا 14 سال است . که در یک کلاس با مربی –که با این گونه با مهار ت ها آشناست – کارمی کنند . عنوان این برنامه برای این گروه سنی " کار و سرگرمی" در نظر گرفته شده است.
الف – برنامه ی "بازی و سرگرمی "
در برنامه ی "بازی و سرگرمی "یک کلاس حدود چهل متر مربعی لازم است که در وسط آن ،یک میز به ابعاد حدود 5 در 2 متر قرار گیرد و بچه ها که حداکثر پانزده نفر هستند، دور آن بر روی صندلی نشسته و با کمک مربی برنامه ها ی آموزشی و سرگرمی را اجرا کنند.
برنامه هایی که برای این کلاس در نظر گرفته شده است شامل :نقاشی ، برش اشکال روی کاغذ ، ساخت کاردستی های کاغذی ، پارچه ای ، مقوایی و چوبی و چسب کاری ،مجسمه سازی با گل و خمیر بازی ،سرود و آواز و موسیقی، بازی های کودکانه ،مسابقات ورزشی سبک ، اردوها ی تفریحی در طبیعت اطراف شهر در یک روز هفته و....انجام می شود .
اجرای این برنامه ها می تواند ضمن پر کردن وقت دانش آموزان ،روحیه ی همکاری و کار جمعی را در آنان بالا برده و ضمن سرگرم شدن ،مهارت های زیادی را کسب کنند.
این برنامه در مدارس ابتدایی و راهنمایی یا کانون های فرهنگی هنری آموزش و پرورش می تواند اجرا گردد.
ب- برنامه ی "کار و سرگرمی "
در کلاس های " کار و سرگرمی " ، برنامه ها کما بیش مانند برنامه ی بازی و سرگرمی خواهد بود با این تفاوت که با توجه به توانمندی بیشتر جسمی این گروه سنی نسبت به گروه الف ، در این کلاس ها چنین برنامه هایی قابل اجراست :
کار بر روی ورق های نازک فلزی و برش آن ها با قیچی های حلب بر و شکل دادن به آن ها ،ساختن احجام هندسی و دیگر قطعات ،سوراخ کاری با دریل دستی کوچک ، پرچ کاری، لحیم کاری با هویه ی برقی ،کار با اره های چوب بری، چوب سازی ،ساخت قطعات چوبی ساده مثل چهارپایه ، اسباب بازی ها ، قطعات چوبی و اتصال آنان با میخ و چسب چوب .
ساخت این قطعات، عموما به صورت گروهی مثلا گروه های 3 تا 5 نفره است که یک نفر به عنوان سرگروه انتخاب می شود . در ساخت هر قطعه سعی می شود سر گروه عوض شود تا مهارت رهبری در بچه ها تقویت شود. از دیگر برنامه هایی که برای این گروه سنی در نظر گرفته شده است می توان به موارد زیر اشاره کرد . در این برنامه اجرای سرود ، آواز و موسیقی، نقاشی ، خاطره نویسی و گزارش نویسی ، آموزش قرآن ،مسابقات ورزشی
، اردوهای تفریحی در طبیعت ومسابقات سرگرمی مانند مسابقه ی بیست سوالی ،طرح چیستان و ...که هر هفته اجرا می شود . همچنین کار با مصالح ساختمانی مثل ساخت خانه ها و قلعه هایی کوچک با آجر ،سفالگری و مجسمه سازی با گل و گچ از دیگر برنامه های جذاب و مفید برای این گروه سنی است . ساخت وسایل برقی ساده مثل مدارات الکتریکی ساده موتور الکتریکی و...نیز می تواند برای بچه ها سرگرم کننده و جذاب باشد.
اجرای این برنامه ها با توجه به تنوعی که در آن ها وجود دارد کسل کننده نخواهد بود و از آنجا که بچه ها در این دوره ها مهارت های عملی را می آموزند کم کم با مشاغل هم آشنا می شوند .
این برنامه ها با توجه به امکاناتی که لازم دارد در مدارس راهنمایی یا هنرستان های فنی قابل اجرا است .
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
سال هااست كه به عنوان معلم با دانش آموزان كم توان ذهني سروكار دارم ،دراين رابطه يافته هايي را به عنوان تجربه به دست آورده ام كه آن ها را جهت اطلاع و استفاده در اختيار معلمين عزيز قرار مي دهم به اميد آن كه مورد استفاده همكاران گرامي قرار گيرد.
1- سعي كنيد اسامي شاگردان خود را با اسم و فاميل به سرعت ياد گرفته و حفظ كنيد.
2- اگر در كلاس مشكلات انضباطي و رفتاري مشاهده گرديد با حوصله و دقت در حل آن بكوشيد.
3- وعده هايي را كه به دانش آموزان خود مي دهيد عمل كنيد.
4- طــوري رفتار كنيد كه درك كــنند از تدريس و كار با آنان لذّت مي بريد و شغل خود را دوست داريد .
5-با دانش آموزان خود صميمّيت داشته باشيد تا آنان به شما اعتماد نمايند.
6-كوشش نماييد تا با خصوصيات فردي دانش آموزان آشنا شده و در جريان آموزش از آن ويژگي ها استفاده نماييد.
7-سر وقت و با برنامه درسي آماده سر كلاس حضور پيدا كنيد.
8-در صورت امكان سئوالات خصوصي دانش آموزان را عموميت دهيد تا از پاسخ آن ديگران نيز استفاده نمايند.
9-دستورهايي را كه مي دهيد دليل آن را نيز به دانش آموزان بگوييد تا با رغبت بيشتر آن را انجام دهند.
10-تصور نكنيد كه مشورت با مشاورين يا همكاران با تجربه نشان ضعف شماست بلكه نشانه دانش پژوهي شما است.
11-با دانش آموزان خوش برخورد و خوشرو باشيد و با حوصله به گفتار آنان گوش دهيد.
12-در اجراي برنامه هاي آموزشي از مقررات خشك و سخت دوري نماييد.
13-رفتارهاي بد دانش آموزان را با حوصله تذكر دهيد.
14-اگر خواسته اي از شاگردان خود داريد شفاف و روشن بيان كنيد و انجام آن را با قاطعيت بخواهيد.
15-از شاگردان خود در حد توان شان انتظار داشته باشيد و توقع بي جا و بيش از اندازه نداشته باشيد.
16-سوال كردن دانش آموزان نشانه آگاهي و كنجكاوي است لذا آنان را به سوال كردن تشويق نماييد.
17-از سرزنش دانش آموزان در حضور ديگران جدا خودداري نماييد.
18-دانش خود را همواره ارتقاء دهيد و از روش هاي نوين آموزشي استفاده نماييد.
19-رفتار دانش آموزان را مورد توجه قرارداده و رفتارهاي نادرست را ريشه يابي و نسبت به رفع آنها اقدام نماييد.
20-همواره بر كلاس تسلط داشته و از وقت كلاس كاملا استفاده نماييد.
21-توجه داشته باشيد كه با نصيحت هاي بيش از اندازه نمي توان رفتار دانش آموزان را تغيير داد بلكه با آنان با محبت و دوستي رفتار نماييد.
با همدلي و هم زباني مي توانيم تاثير بيشتري بر ارتقاء علم فرزندان مان داشته و در سر افرازي كشور نقشي موثر داشته باشيم.
روزنامه اطلاعات
گروه اخبار /
سرنوشت مبهم رتبه بندی معلمانلایحه رتبه بندی معلمان در آخرین روزهای سال قبل به تصویب دولت رسید. تاکنون هیچ جزییاتی از این لایحه که قرار بود به مجلس ارسال شود منتشر نشده است و نمایندگان مجلس از محتوای آن اظهار بی اطلاعی می کنند.
هیئت دولت در روز چهارشنبه ۲۷ اسفند سال ۹۳ با رتبه بندی معلمان موافقت نمود که بر اساس این مصوبه، مشمولان طرح طبقه بندی معلمان شامل آموزگاران، دبیران، هنرآموزان، مربیان امور تربیتی، مشاوران، مراقبان سلامت، مدیران و معاونان مدارس و مجتمع های آموزشی و تربیتی براساس ضوابطی که به تصویب هیئت وزیران می رسد، رتبه بندی حرفه ای می شوند.
مشمولانی که براساس ضوابط مصوب در یکی از رتبه ها قرار می گیرند، به ترتیب از ۱۵، ۲۵، ۳۵ و ۵۰ درصد افزایش امتیاز حق شغل از مهرماه سال ۱۳۹۴برخوردار می شوند.
همچنین پیرو موافقت دولت هفته گذشته وزیر آموزش و پرورش گفت: بر اساس احکام جدید مطابق رتبه بندی، حقوق دریافتی معلمان از ۱۶۰ تا۶۰۰ هزار تومان افزایش خواهد یافت و ۱۴ درصد افزایش حقوق کارکنان در سال ۹۴ نیز به آن اضافه می شود.شاخص های رتبه بندی معلمان را تا شهریور مشخص می کنیم و به تصویب دولت می رسانیم و این لایحه در مهرماه سال ۹۴ عملیاتی می شود.
وزیر آموزش و پرورش در ۲۰ فروردین ماه امسال در جمع فرهنگیان نطنز اظهار کرد: این مصوبه که در آن حقوق فرهنگیان از ۱۷۵ هزار تا ۷۰۰ هزار تومان اضافه خواهد شد باید برای آن شاخص هایی را تعیین کنیم و به استناد این شاخص ها معلمین به ۵ رتبه مقدماتی، پایه، ارشد، خبره و عالی تقسیم می شوند.
علی اصغر فانی افزود: دولت، وزارت آموزش و پرورش را مکلف کرد که این شاخص ها را تعریف کند و ما از فرهنگیان می خواهیم اگر پیشنهادهایی را در این رابطه دارند به ما منعکس کنند.
وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: البته در تعریف شاخص ها در بحث رتبه بندی معلمی باید متناسب با کار معلمی باشد. مثلاً شاخص هایی مانند روش های تدریس، تألیف ها، تحقیق ها و تمام زحماتی که همکاران می کشند در قالب شاخص ها تعریف خواهد شد.
فانی گفت: پرونده ها به سرعت بررسی و احکام آن در سال ۹۴ صادر خواهد شد و ما در بحث رتبه بندی به دو موضوع انگیزه و مهارت های حرفه ای معلمین توجه ویژه داریم که ان شاءالله با اجرای این طرح عظیم تحولی در شایستگی ها و همچنین مهارت فرهنگیان ایجاد خواهد شد.
وی تاکید کرد: این رتبه بندی نیاز به تصویب مجلس ندارد و در سال ۹۴ اجرایی می شود.پیش از این قرار بود لایحه رتبه بندی معلمان برای نمایندگان مجلس شورای اسلامی ارسال شود و وزیر آموزش و پرورش در دیدار با نمایندگان عضو فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی در دی ماه سال ۹۳ با اشاره به اهمیت انگیزه و رضایت شغلی در بین معلمان گفته بود؛ ارتقای انگیزه معلمان از مسائل مهمی است که در دستور کار قرار دارد و به همین منظور پیگیری های جدی در خصوص طرح رتبه بندی معلمان انجام گرفته و امیدواریم که این طرح مهم تا اواخر اسفندماه به مجلس شورای اسلامی ارایه شود تا موجبات ارتقای انگیزه و مهارت های حرفه ای و شغلی معلمان را فراهم سازد.
اکنون که در فروردین ماه سال ۹۴ هستیم جزییاتی از لایحه رتبه بندی معلمان اعلام نشده و این لایحه در هاله ای از ابهام است و فرهنگیان نگرانند سرنوشت لایحه رتبه بندی هم همانند برگزاری آزمون پیش دبستانی شود که تاریخ های مختلفی برای برگزاری از سوی وزارت آموزش و پرورش اعلام شد و در نهایت هیچ آزمونی برگزار نشد.
در این رابطه عطالله صبوری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به خبرنگار مهر می گوید: نمایندگان مجلس شورای اسلامی از محتوای لایحه رتبه بندی معلمان هیچ اطلاعی ندارند.
وی افزود: کلیات طرح در کمیسیون اجتماعی هیئت دولت به تصویب رسیده و تاکنون به مجلس شورای اسلامی ارسال نشده است.همچنین قاسم جعفری یکی دیگر از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز به خبرنگار مهر می گوید: به نظر بنده دولت می خواهد این طرح را خود تدوین و اجرا کند و دیگر به مجلس شورای اسلامی ارسال نکند.
وی ادامه می دهد: آقای حاجی بابایی وزیر سابق آموزش و پرورش معتقد بود که سند تحول بنیادین مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است و بحث رتبه بندی یکی از زیر نظام های این سند است. لذا می توانیم لایحه رتبه بندی را طراحی و اجرا کنیم و دیگر نیازی نیست به مجلس ارایه دهیم. گویا دولت یازدهم هم به همین مسئله معتقد است و نمی خواهد این لایحه را به مجلس شورای اسلامی ارسال کند که البته به نظر بنده ایرادی ندارد اگر در روند اجرا دچار تخلف شوند مجلس وارد عمل می شود.
وزیر آموزش و پرورش در آخرین اظهارات خود عنوان کرده است که شاخصه های آتی رتبه بندی قطعی نشده و به زودی از سایت آموزش و پرورش فراخوانی انجام می شود تا فرهنگیان نسبت به این شاخصه ها نظرات خود را اعلام کنند.
به هر روی باید دید اجرای لایحه رتبه بندی باری از مشکلات جامعه بزرگ فرهنگیان را حل می کند و یا همانند برگزاری آزمون پیش دبستانی معلمان در بلاتکلیفی خواهند ماند. ( مهر )
" اگر اقدامی در این زمینه توسط مسئولان صورت نمی گیرد ، خانواده میلیونی معلمان خودشان آموزش و پرورش را به مطالبه عمومی و مسئله روز از طریق ابزار « رسانه» مبدل كنند "
دوست خوب و همکار گرامی جناب آقای محمد رضا نیک نژاد در یک یادداشت با عنوان «حقوق دانشآموزان در راستای حقوق آموزگاران» در روزنامه وزین قانون به تاریخ چهارشنبه نوزدهم فروردین به موضوعی مهم اشاره كرده و با نقل قولی از دکتر علی شریعتی ظاهرا به مطالب و ادعای خویش رنگی استدلالی و اقناع گرانه بخشیده اند.
در بخشی از این یادداشت آمده است : «دکتر شریعتی در چند اثرش جستاری دارد با عنوان «حق بزرگ» و «حق کوچک». او در یکی از کتابهایش مینویسد: «اغفال ذهنها از یک حق بزرگ و حیاتی به وسیله پرداختن ذهنها به یک حق کوچک و غیرحیاتی، یکی از روشهای موثر در نپرداختن به حقوق بنیادین جامعه است. هرگاه حق کوچکی در برابر حق بزرگی مطرح شود و به آن پر و بال داده شود، پس از مدتی حق کوچک جای خویش را در میان مردم باز میکند و اندیشهها درگیر آن میشود و حق بزرگ خود به خود از ذهنها رخت میبندد و پایمال میشود.
حال پرسش اساسی این است که کدام حق بزرگ و کدام حق کوچک است ؟ معیار برای سنجش این اولویت چیست ؟ کدامین برهان منطقی و عقلی بر تقدم حق معلم بر حق دانش آموز دلالت دارد ؟ آیا اصولا فلسفه «معلم» و حضور او بر عنصر دانش آموز مبتنی نیست ؟ بدون دانش آموز، فلسفه وجودی معلم نیز مورد پرسش قرار خواهد گرفت.
آیا اینکه ما معلم باشیم و خود را صاحب و مالک حقوق دانش آموزان بدانیم و بخواهیم همه مصادر و امور را در ترازوی خویش «مصادره به مطلوب»كنيم ، امری قابل قبول و اجتماع پسند است ؟
اینکه مشکلات معیشتی معلمان به کلاس درس کشیده شود و دانش آموزان با مطالبات معلمان در قالب نیازهای اقتصادی آنها ( با پیشفرضهای ذهنی که قبلا شکل گرفته است ) در چالش قرار گیرند و احتمالا نگاهی «ترحم گونه » از سوی نهاد «خانه» نسبت به آنان مبذول شود ، آیا با نیازهای منزلتی یا معرفتی خانواده بزرگ معلمان تناسب یا تجانس دارد؟
نحوه برخورد معلمان با دانش آموزان و نوع دیالوگی که آنان در مواجهه با دانش آموزان یا اولیای آنان به کار می برند ، در تشکیل تصویر ذهنی آنان نسبت به معلمان و مطالبات آنان نقشی بنیادین و بی برگشت دارد.
مشکلات و مطالبات معلمان و آموزش و پرورش یک شبه به وجود نیامده است و حاصل یک پروسه طولانی و اما معیوب و مهم تر از همه برآیند نگرش مسئولان و حتی جامعه و خانواده نسبت به مقوله «آموزش و پرورش» است.
اینکه چرا اکثریت جامعه با مطالبات معلمان همراهی نمی کند نیاز به تامل و آسیب شناسی دارد و با هدف قرار دادن دانش آموز به عنوان یک «ابزار کارساز» که خود قربانی این «سیستم ناکارآمد » است به نقطه مطلوب منتهی نخواهد شد.
اصلاح این نگرش و ترسیم وضعیتی مطلوب از یک نظام آموزشی با نگاه ابزاری به دانشآموز و استفاده احتمالی از آنان به عنوان «سنگر» برای احیای مطالبات مغفول حاصل نمی شود.
همه معلمان وخانواده آموزش و پرورش باید با مسئولان و جامعه و از همه مهم تر وارد یک « دیالوگ سازنده و موثر » شوند.این باید به یک مطالبه عمومی تبدیل شود وخانواده بزرگ معلمان باید در آن نقش داشته باشند.
همیشه بهترین راه حل الزاما کوتاه ترین و یا ساده ترین آن نبوده و نخواهد بود.
ابزار این گفت و گو «رسانه» و استفاده از پتانسیل این ابزار جادویی برای مدیریت افکار عمومی است . باید جامعه و مسئولان نسبت به مطالبات معلمان و آموزش و پرورش در سه سطح «معیشت، منزلت و معرفت» آگاه شوند.
« اگر اقدامی در این زمینه توسط مسئولان صورت نمی گیرد ، خانواده میلیونی معلمان خودشان آموزش و پرورش را به مطالبه عمومی و مسئله روز از طریق ابزار «رسانه» مبدل كنند . »
معلمان باید جامعه را قانع کنند که تامین حقوق فرزندان آنان در یک بردار طولی با تامین حقوق معلمان آنان میسر می شود و هیچ راه میانبری هم وجود ندارد.
تنها در این صورت و از طریق فرآیند آگاه سازی می توان جامعه را با مطالبات خود همراه كرد.
گروه اخبار /
رییس جمهور مصوبهای از شورای عالی اداری را به همه دستگاههای مربوطه ابلاغ کرده که بخش مهمی از سیاستهای دولت در زمینه ساماندهی نیروی انسانی در آن مشخص شده است.
یکی از مهمترین اقدامات دولت یازدهم تاکنون، تهیه برنامه ها و نقشه راه حرکت دستگاه های اجرایی در امور مهمی چون استخدامی و ساماندهی نیروی انسانی بوده است تا تکلیف وزارتخانه ها، سازمان ها و شرکت های دولتی در استخدام و خداحافظی با کارکنان خود مشخص شود.
در آخرین اقدام از این دست، رییس جمهور مصوبه ای از شورای عالی اداری را به همه دستگاههای مربوطه ابلاغ کرده است که بخش مهمی از سیاست های دولت در زمینه ساماندهی نیروی انسانی را مشخص کرده است.
شورای عالی اداری در یکصد و هفتاد و یکمین جلسه خود که مورخ 2 اسفند سال جاری برگزار و مصوبات آن در تاریخ 26 اسفندماه توسط رییس جمهور کشورمان ابلاغ شد، مقرر کرده است با هدف افزایش کارآمدی نیروی انسانی بخش دولتی، ایجاد نظام اداری بهره ور و بهینهسازی ساختار و ترکیب نیروی انسانی بخش دولتی، «دستورالعمل ساماندهی نیروی انسانی دستگاههای اجرایی» عملیاتی شود.بر این اساس، دستگاههای اجرایی مکلفند حداکثر ظرف مدت 4 ماه، سند برنامه نیروی انسانی دستگاه را به تفکیک دو بخش ستادی و عملیاتی در افق زمانی 3 ساله، با رعایت الزامات قانونی تدوین و برای تایید به سازمان ارایه کنند.
طبق مفاد دستورالعمل ساماندهی نیروی انسانی دستگاه های اجرایی، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور موظف است در تایید برنامه نیروی انسانی دستگاههای اجرایی، ضمن تطبیق برنامه دستگاه با الزامات قانونی، به گونه ای عمل نماید که هر سال، کل نیروی انسانی شاغل در بخش دولتی به نحوی تعدیل شوند که در پایان برنامه سه ساله، حداقل 15درصد کاهش یابد.
همچنین طبق این دستورالعمل مهم ، دستگاههای اجرایی که با کمبود نیروی انسانی مواجه باشند، تقاضای جذب نیروی انسانی مورد نیاز را به سازمان مدیریت ارسال می کنند تا با رعایت قوانین و مقررات مربوطه نسبت به صدور مجوز تامین نیروی انسانی مورد نیاز اقدام شود. سازمان موظف است قبل از صدور هرگونه مجوزهای استخدامی، امکان تامین نیروی انسانی مورد نیاز دستگاه را از بین نیروهای اضافه بر نیاز سایر دستگاههای اجرایی مورد بررسی قرار دهد.
بر این اساس، تامین نیرو و استخدام در واحدهای تخصصی ستاد مرکزی دستگاههای اجرایی در چارچوب شرایط احراز مشاغل، صرفاً از میان دارندگان مدارک تحصیلی فوق لیسانس و دکتری صورت خواهد گرفت.همچنین مصوب شده است که تمدید قرارداد هریک از نیروهای غیر رسمی (پیمانی و قراردادی)، علاوه بر وجود اعتبار مورد نیاز، مستلزم کسب شرایط و امتیازات لازم از ارزیابی عملکرد وی است که بر اساس عواملی چون، رضایت از خدمات کارمند، رضایت مدیران ذی ربط و ارباب رجوع و... به دست میآید.
در بخش شرایط و تعیین تکلیف نیروهای اضافه بر نیاز نیز گزینه های زیر مصوب شده است:
1- انتقال نیروهای رسمی و پیمانی به سایر دستگاههای اجرایی و یا سایر واحدهای همان دستگاه
2- بازنشستگی مستخدمان واجد شرایط بازنشستگی
3- آماده به خدمت نمودن کارمندان رسمی
4- بازخرید سنوات خدمت کارمندان رسمی (بر اساس بند «ب» ماده 21، ردیف دوم ماده 48 قانون مدیریت و ماده 45 قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب 15/8/1384)
5- اعطای مرخصی بدون حقوق به کارمندان رسمی و پیمانی با موافقت دستگاه (بر اساس تبصره «ج» ماده 21 قانون مدیریت) و پرداخت حق بیمه سهم کارمند و دولت توسط کارمند به صندوق بازنشستگی (بر اساس ماده 30 قانون برنامه پنجم توسعه)
6- معرفی به سازمان آموزش فنی و حرفهای و سایر مراکز آموزش تخصصی- حرفهای ذیربط برای طی دورههای آموزشی مهارتی مورد نیاز بخشهای غیردولتی با هزینه دستگاه اجرایی متبوع
7- انتقال کارمندان رسمی به بخش غیردولتی (بر اساس بند «د» ماده 21 قانون مدیریت)
8- ماموریت کارمندان رسمی به بخش غیردولتی (بر اساس بند «هـ» ماده 21 قانون مدیریت)
9- لغو قرارداد با رعایت مفاد آیین نامه استخدام پیمانی یا مفاد قرارداد کارمندان قراردادی و یا استفاده از اختیار عدم تمدید قرارداد در پایان مدت قراردادکارمندان دیپلمه ساماندهی می شوندشورای عالی اداری همچنین مقرر کرده است، دستگاههای اجرایی می توانند به منظور تامین نیروی انسانی مورد نیاز خود در برخی مشاغل که نیازمند تجربه مفید کاری است، از محل مجوزهای استخدامی خود در فضای رقابتی نسبت به جذب این قبیل افراد که تجربه لازم را در سایر دستگاهها کسب نموده اند، اقدام کنند.
بخش دیگری از این دستورالعمل، تاکید کرده است که کارمندان دولت در چارچوب مصوبه شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی در طول مدت خدمت خود، صرفا می توانند از مزایای اداری و استخدامی یک مقطع تحصیلی بالاتر از مقطع تحصیلی زمان استخدام برخوردار شوند.
وزارت آموزش و پرورش نیز موظف شده است نسبت به تخصیص «شناسه معلمان» که بر اساس شاخصها و استانداردهای نیروی انسانی و متناسب با جمعیت دانشآموزی هر استان توسط سازمان ابلاغ میگردد به کلیه کارمندان کادر آموزشی (اعم از رسمی، پیمانی و قراردادی) اقدام کند. در صورت خروج از خدمت هریک از معلمان فاقد شناسه معلمی، استخدام معلم جدید به عنوان جایگزین مجاز نیست.همچنین انتقال کادر آموزشی به کادر اداری وزارت مذکور مستلزم وجود پست بلاتصدی در واحد مقصد است و در صورت انتقال، نسبت به لغو کد شناسایی کادر آموزشی انتقال یافته اقدام می شود. انتقال از واحد اداری به کادر آموزشی مستلزم ظرفیت خالی در واحد مقصد و احراز سایر شرایط بوده در این صورت کد شناسایی به نیروی اداری انتقال یافته اعطاء شده و پست مربوطه بلاتصدی می شود.
در ادامه این مصوبه مهم نیز اعلام شده است که دستگاههای اجرایی مکلفند، آن دسته از نیروهای شرکتی طرف قرارداد دیپلم و پایین تر که در سالهای اخیر به موجب مصوباتی که توسط رییس مجلس، ملغیالاثر اعلام شده، به قرارداد کارمعین (مشخص) و کارگری تبدیل وضع یافته اند را طی سه سال در قالب شرکتهای پیمانکاری ساماندهی کنند.
در پایان این مصوبه نیز سازمان مدیریت موظف شده است گزارش ارزیابی اجرای ساماندهی نیروی انسانی دستگاههای اجرایی را در مقاطع زمانی شش ماهه تهیه و به شورای عالی اداری ارایه کند.
سایت صبحانه
1- هدف از نقد و انتقاد، بهتر فهمیدن و دقیق فهمیدن یک موضوع است.
2- هدف از نقد و انتقاد، نزدیک کردن یک فکر و نظریه به fact است.
3- اظهار نظر با نقد متفاوت است: اولی مخاطب خاصی ندارد اما دومی برای اصلاح فکر و سخن و عمل دیگری است.
4- منتقد تا می تواند باید در متن انتقادی خود، سؤال ها و زوایای جدید طرح کند.
5-داشتن یک دیدگاه متفاوت، نقد نیست. مستندات و fact ها، مبنای نقد و انتقاد هستند.
6- نقد شفاهی از نظر مکتوب، بی اعتبار است.
7-منتقد باید دقیق با نقطه و ویرگول از متن اصلی، نقل قول کند و بعد آن را بر اساس مستندات نقادی کند.
8- نقد به صورت مناظره توسط کسانی معتبر است که هر دو طرف در رابطه با موضوع مناظره، متون تولید و چاپ کرده باشند.
9- در مسائل فکری و علمی، مبنای نقد بر واقعیات، آمار و fact ها است. جایگاه تخیلات و توهمات در مدارهای علمی نیست.
10- در جامعهای نقد اعتبار پیدا میکند که افراد متخصص در حوزه تخصصی خود نقادی کنند.
11- اگر منتقد نکتهای ر ا از متن مکتوب متوجه نمی شود، ابتدا سؤال میکند و بعد نقد میکند.
12- پیش ذهنیت از نویسنده یک متن، نقد و انتقاد را مخدوش و بیاعتبارمیکند.
13- به میزانی که انتقادات کلی باشند از اعتبار آنها کاسته میشود. مبنای کار علمی و انتقادی در پرداختن به جزئیات است.
14- بالاترین سطح اعتبار یک فرد علمی و فکری، نوشتههای اوست. سخنرانی و ارائه شفاهی مطالب پایینترین سطح است.
15- منتقد بر نویسنده متن، القاب نمی گذارد.
16- کسی که در یک موضوع تخصص نداشته و متون تولید و چاپ نکرده، به لحاظ علمی نمیتواند انتقاد کند.
17- منتقد، متن و سخن و فکر فرد را نقد میکند و نه شخص او را.
18- کسی که نقد علمی می شود، وظیفه مدنی داردکه به انتقادات پاسخ دهد.
19- نقدی که به آمار و مستندات تجربی و تاریخی اتکاء داشته باشد، معتبرتر است.
20- منتقد در بیان و لحن، شخصی احساسی و عصبانی نیست. ادب و صداقت او مقدم بر انتقاداتش است.
21- منتقد و انتقاد شونده هر دو باید در یک موضوع تخصص داشته باشند و متون تولید و چاپ کرده باشند.
22- نقاد از این عبارات، فراوان استفاده میکند: حدس میزنم. تصور میکنم. به نظرم می آید. شواهد این گونه نشان میدهد. آمار چنین تصدیق میکند.
23- نقد فکری و علمی باید مکتوب و علنی باشد اما نقد از رفتار حتماً باید به صورت خصوصی به افراد منتقل شود.
24- محل تحصیل، اساتید و متون علمی منتقد بر کیفیت نقد او بسیار تأثیرگذار است.
25- اندیشه ها سطح اعتبار دارند و به تدریج اصلاح می شوند. می توان با استدلال، مستندات و آمار، اندیشه ها را تکامل بخشید.
26- منتقد باید مراقب باشد تا آنچه که خودش دوست دارد بگوید را به حساب متن دیگری نگذارد و متن او را تحریف نکند.
27- استفاده از کمیت ها، دقّت و اعتبار نقد را افزایش می دهد.
28- علمی ترین متن و علمی ترین نقد آن است که نویسنده، تعاریف خود را از مفاهیم از یک طرف و مفروضات و استوانه های فکری را از طرف دیگر به طور دقیق مکتوب کند.
29- در نقادی و مناظره، مبنای استدلال پژوهش های علمی است.
30- استاندارد گذاری برای نقد و مناظره، مسئولیت دانشگاه ها، متخصصین و انجمن های علمی است.
* استاد علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی
سایت شخصی