صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

گروه اخبار /

جمعی از آموزگاران منطقه شهریار با ارسال نامه به معاونت محترم آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش که نسخه ای از آن برای سخن معلم ارسال گردیده است ؛ خواهان توجه و رسیدگی به مشکلات و مطالبات خود گردیدند .

گروه سایت سخن معلم از پاسخ گویی مسئولان محترم اداره آموزش و پرورش شهرستان شهریار در جهت تنویر و احترام به افکار عمومی استقبال می کند .

گروه اخبار /

وزیر دولت احمدی نژاد :

خواسته اصلی فرهنگیان این است که یک ارتباط معقول، متناسب و توازن منطقی میان دریافتی آنها و سایر کارمندان دولت ایجاد شود

گروه اخبار / سازمان معلمان ایران در آستانه هفته معلم بیانیه ای صادر نمود . متن این بیانیه که در اختیار سخن معلم قرار گرفته است به شرح زیر است

نخستین تعهد آن خواهد بود که نگاه از بالا به پایین مسوولان و دست‌اندرکاران به معلمان تغییر یابد و نگاه تکلیف‌گرایانه به نگاه پاسخگو و مشارکت‌جویانه تبدیل شود

منتشرشده در آموزش نوین
دوشنبه, 07 ارديبهشت 1394 10:16

نمک بر زخم کهنه فرهنگیان !

محمد رضا نیک نژاد چندی است که اعتراض فرهنگیان به شرایط معیشتی، بازتاب بیرونی‌تری یافته و در آستانه روز و هفته معلم همچنان ادامه دارد. اعتراض مشخص فرهنگیان افزایش دستمزدها و رسیدن میانگین آن به بالاتر از خط فقر، از میان برداشتن تبعیض تاریخی میان آنها و دیگر کارمندان دولت و –دست‌کم- بازگشت بیمه تکمیلی فرهنگیان به شرایط پیشین است. میانگین دریافتی فرهنگیان، یک میلیون و دویست هزارتومان است و این درحالی است که خط فقر رسمی دو میلیون و پانصد هزار تومان اعلام شده.

فرهنگیان با سنجش شرایط زندگی و دستمزدهای خویش با دیگر کارمندان دولت -که گاهی برادران و خواهران و فامیل آنها هستند- در می‌یابند که گرچه کارمندان دیگر سازمان‌ها حقوقی یکسان با فرهنگیان می‌گیرند اما آنها افزون بر حقوق، مزایایی همچون حق مسکن، هزینه خوراک روزانه، هزینه آمد و شد، بن‌های خرید از فروشگاه‌های نامدار و ... نیز دارند که میزان دریافتی آنها را نسبت به فرهنگیان افزایش می‌دهد و حس تبعیض فزآينده‌ای را در وجود آموزگاران پدید آورده است.

در دو سال گذشته نیز شوربختانه سطح خدمات بیمه تکمیلی فرهنگیان بسیار پایین آمده و دشواری‌های فراوانی پدید آورده است. بی‌گمان این سه محور، پایه دلخوری تاریخی فرهنگیان را تشکیل می‌دهد و اگر فرادستی پیگیر ریشه اعتراض‌های چند ماه گذشته شده باشد دریافته است که این سه خواسته، بیش از دیگر گرفتاری‌های فرهنگیان بسامد داشته است. اما شوربختانه همزمان با دلخوری فرهنگیان و فریادهای سکوت آنها، لایحه رتبه‌بندی در سخنان فرادستان بازتاب بیشتری یافته است و هر بار بیش از گذشته بر آن پافشاری می‌شود!

در همین راستا و در واپسین سخنان رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در گردهمایی فرادستان ادارات کل آموزش‌وپرورش استان‌ها می‌گوید «دولت علاوه بر تخصیص کامل اعتبارات مصوب به آموزش و پرورش برای اجرای نظام رتبه‌بندی معلمان در سال ۹۴، مبلغ یک هزار و سیصد و پنجاه میلیارد تومان و برای سال ۹۵ سه هزار و پانصد میلیارد تومان در نظر گرفته است ولی با این وجود ما معتقدیم برای ارتقاي سطح معیشت معلمان در کنار اجرای این طرح مهم باید به دنبال منابع جدید باشیم و این آمادگی وجود دارد که با گشایش در امور، بتوان اعتبارات ویژه‌ای را برای آموزش و پرورش تخصیص داد تا مشکلات این نهاد را تا حد ممکن کاهش داد.

در خصوص اجرای مناسب سیاست ساماندهی نیروی انسانی در صرفه‌جویی یک هزار میلیارد تومان بودجه آموزش و پرورش و افزایش فوق‌العاده شغل معلمان ابتدایی در سال ۹۳ از آقای رئیس‌جمهور درخواست تشویق برای دکتر فانی كرده‌ام.» (خبرگزاری‌ها 3 اردیبهشت) این سخنان دو فراز مهم دارند. نخست آنکه ایشان در سخنان خویش بر رتبه‌بندی آموزگاران تاکید کرده و آن را مهم‌ترین کار دولت در سال 94 می‌خواند و این در حالی است که به باور فرهنگیان این لایحه و افزایش 160 تا 600 هزار تومانی آن هیچ گره‌ای از گرفتاری‌های فراوان آموزش و پرورش به‌ویژه معیشت آنها نمی‌گشاید. حتی اگر همه فرهنگیان شامل شرایطی شوند که 600 هزارتومان افزایش دستمزد داشته باشند، تازه یک تفاوت 600 هزارتومانی با خط فقر خواهند داشت! دوم آن که مسئولان سازمان مدیریت و برنامه ریزی افزایش سطح معیشت فرهنگیان را موکول به گشایش‌های تازه می‌دانند و آن را به شرایط سال بعد وامی‌گذارند.

چنین سخنانی که پیشینه ذهنی فراوانی در میان فرهنگیان دارد و نتوانسته و نمی‌تواند درد کهنه تبعیض و گرفتاری‌های اقتصادی فرهنگیان را درمان كند. موثرترین عامل توسعه انسانی کشور یعنی معلمان، بر این باورند که دولت به جای تشویق وزیر آموزش پرورش، او را یاری كند تا نارضایتی پدید آمده میان کارمندانش را از میان ببرد و در هنگام تقسیم بودجه سهم این نهاد کارآمد را به نقطه درخور برساند.

بی‌گمان در این گیرودارِ گرفتاری معیشت -منزلت، سخن گفتن از رتبه‌بندی پاشیدن نمک بر زخم کهنه است. فرهنگیان چشم به‌راه تغییرات عملی‌اند؛ پس این گوی و این میدان!

روزنامه قانون

منتشرشده در اقتصاد

آیا انجام این کار غیر قانونی، به قصد برانگیختن معلمان بر علیه دولت نیست؟ این شبهه زمانی قوی تر خواهد شد که بدانیم بسیاری از مدیران فعلی آموزش و پرورش، چندان اعتقادی به برنامه های دولت تدبیر و امید ندارند و از مدیران و حامیان دولت دهم و گفتمان آن بوده اند

منتشرشده در اقتصاد

زماني که 670 ميليارد دلار فقط درآمد نفتي داشتيم ، حق عائله مندي آموزگارانˏ جامعه  پرداخت نشد و برخي از قلم به دستان و رسانه ها که در خواب بودند و به وظايف خود عمل نکرده و مواجب گرفتند  ؛ اگر آن زمان اجازه نقد و اعتراضي بود و کاريکاتوري براي احقاق حقوق معلمان منتشر مي شد قطعأ امروز جامعه فرهنگيان کشور اين چنين ملتهب نبود

منتشرشده در یادداشت

حیدر خورشیدوند جناب آقای دکتر علی مطهری نماینده ی حق گو و شجاع مردم ایران
سلام بر شما و خدا قوت


حتما شما نیز در جریان اعتراضات و تجمعات اخیر معلمان ایران قرار گرفته اید. اعتراضاتی که گویا رسانه ی مثلا ملی و دولتیان خود را به ندیدن و نشنیدن آن زده اند و تلاش دارند با ندیدن و با شانتاژ خبری این جنبش مدنی و نجیب فرهنگیان که علیه تبعیض و بی عدالتی شکل گرفته را به تجمع برای دریافت مطالبات و اضافه کاری های پرداخت نشده، فرو کاهند. همچنین در اجماعی  نامبارک سعی دارند با خبر سازی ها و خبررسانی های دروغین معلمان مظلوم را در افکار عمومی، زیاده خواه جلوه دهند. اما معلمان زیاده خواه نیستند بلکه زیادی خوبند چرا که سال هاست که می سوزند و می سازند و « می سازند».

البته این قانون نا نوشته ایست که وقتی زیادی خوب و نجیب شدی دیده نمی شوی و چه بسا به حسابت هم نیاورند! باور بفرمائید جناب دکتر بسیاری از معلمان این گونه اند چرا که سال هاست به دانش آموزان شان نجابت و خوبی و گذشت را می آموزانند و اگر هم خود به این آموزه ها باورنداشته اند- که داشته اند و دارند- با آموزش دادن این آموزه ها درطول سالبان متمادی، ناخودآگاه آنها را باور کرده اند و خوب و نجیب و با گذشت شده اند و به قاعده ی قانون نا نوشته ی فوق الذکر، فراموش شده اند و اگر اکنون لب به اعتراض گشوده اند،نه زیاده خواهند که احساس خطر کرده اند و قلب شان برای این آب و خاک می تپد.
جناب مطهری عزیز

همه باید بدانند که معلمی که از یادها رفته و فراموش شده است نمی تواند پرچمدار بیداری وپیشرفت باشد! و معلمان چون بدین نکته واقف گشته اند و خواستار اعتلای این کهن بوم و برند، لب به اعتراض گشوده اند ؛ معلمان چون می خواهند معلم بمانند،خواهان دیده شدنند وگرنه مطمئن باشید اگر این عشق و علاقه ی به بیدار گری و آموختن اندیشه ورزی نبود، خیلی راحت می توانستند مثل «خیلی ها!» به« خیلی چیزها!» برسند!

جناب دکتر

نام معلم با نام مطهری گره خورده است و با این رویه ای که بعضی از «درست تربیت نشده ها» در رسانه ی ملی و برخی روزنامه ها در پیش گرفته اند و در برنامه های زنده ی تلویزیونی و صفحات روزنامه هایشان ، وقیحانه به مقام معلم توهین می کنند، بیم آن می رود حرمت آن معلم شهید را هم نگه نداشته و خدای ناکرده حرمت شکنی نمایند؛ همچنان که حرمت فرزندش که از قضا نماینده ی ملت ایران هم هست، را شکستند. باور بفرمایید از این گونه اشخاص هر کاری بر می آید!
جناب دکتر

معلمان راه دشواری درپیش گرفته اند که بی گمان باز هم توهین خواهند شنید و تحقیرخواهند شد،اما نمی خواهیم خدای ناکرده به آن شهید بزرگوار به خاطر قرابتش با نام معلم، کو چکترین اهانتی صورت گیرد؛ بنابراین با کمال بی میلی از شما خواهشمندیم درجهت جدا کردن مناسبت روز معلم از نام آن شهید والا مقام بکوشید.
رحمت و غفران الهی بر شهید مطهری و درود فروان بر فرزندخلفش!


ارسال مطلب برای سخن معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

گروه اخبار / معلم های بسیاری از لحن جملاتی که علیخانی درباره ی معلم ها گفته بود، عصبانی شدند و بیانیه های اعتراض یکی پس از دیگری منتشر شد.

فرخنده قربانی مقدم بار دیگر  12 اردیبهشت و روز معلمی دیگر،آیا طی سال های متمادی که معلمین از "فرق" می نالند و جنس کاری که انجام می دهند و سختی آن،صدایشان شنیده شده است؟

به نظرمی رسد که آری،کم و بیش شنیده شده است، ولی درعین حال اراده ای جدی برای پاسخ به این صدا و حل مشکلات معلمین دیده نمی شود.

گویی مسئولین،حل مشکلات معلمین رابه هم پاس داده و هر کدام توپ را در زمین دیگری می اندازد.شایدبه نوعی قراراست،این گونه حل جدی مسائل معلمین  و دردهای مزمن و جانکاه آنان، مشمول گذشت زمان شده و به بوته فراموشی سپرده شود.

یکی ازخواسته های معلمین،اجرای بند فوق العاده شغل است که در سال جدید نیز به طور دقیق اجرا نشده است. لازم به ذکراست که افزایش فوق العاده شغل از اردیبهشت سال گذشته،برای کارکنان ستادی آموزش و پرورش اجرا شده است.

علی احمدی پیروز،کارشناس مسائل آموزش و پرورش، در گفت و گو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران گفت: این دستورالعمل دولت مربوط به سال گذشته است و آموزش وپرورش باید ضمن اجرای دقیق آن، از سال گذشته حکم ها را اصلاح کند و بدهی سال گذشته را به معلمان ذی نفع پرداخت کند.

برای یادآوری مسئولین گرامی، و اینکه بدانند معلمین هرگز این تبعیض ظالمانه و فاحش را در مورد حقوق خود نپذیرفته و تا اجرای دقیق قانون هماهنگ هم برای شاغلین و هم بازنشسته ها، دست از تلاش برنمی دارند،مطالبات معلمین ،که بارها در تجمعات مختلف،خصوصا تجمع سراسری 10اسفند و همچنین طی نامه های متعدد به مسئولین سه قوه تذکر داده شده است،بیان می گردد:

1- ما معتقدیم به رغم شرایط دشوار اقتصادی کنونی در کشور، با جابه جایی در برخی ردیف های بودجه، با حذف یا کاهش ردیف های بودجه ای که ظاهراً صرف امور فرهنگی در سازمان ها، نهادها و ارگان هایی می شود که مسئولیت مستقیم در امور آموزش و فرهنگی ندارند؛ و افزودن آن به بودجه آموزش و پرورش، می توان بودجه آموزش و پرورش را در یک بازه ی زمانی دو ساله افزایش صد در صدی داد و بسیاری از مشکلات و کمبودهای آن از جمله کسری بودجه مزمن را از بین برد.

2- با تأکید بر این باور قانونی که بهداشت و آموزش با کیفیت جزو ابتدایی ترین حقوق شهروندی است؛ خواهان رویکردی متفاوت با گذشته نسبت به ردیف های بودجه از جانب نمایندگان مجلس هستیم تا همانند بخش سلامت و بهداشت که برای سال آینده بودجه ی آن به درستی افزایش 70 درصدی داشته است، بودجه آموزش نیز تغییرات اساسی نماید. افزایش 22 درصدی بودجه آموزش و پرورش در لایحه بودجه سال 94 حتی کسری بودجه ی پنج هزار میلیاردی سال جاری این وزارت خانه را برطرف نمی کند.در صورت تصویب این میزان افزایش، سال آینده اوضاع مالی این وزارتخانه بدتر از سال جاری خواهد بود و معلمان با حقوق پایین تر از خط فقر باز هم برای حق التدریس اندک خود باید ماه ها منتظر بمانند تا این دستمزد ناچیز را به صورت قطره چکانی آن هم مطابق سلیقه وزارتخانه و ادارات آموزش و پرورش دریافت نمایند.

3-  در حالی که در احکام سایر کارکنان دولت وجود ردیف هایی مانند حق ایاب و ذهاب، حق مسکن، هزینه یا فیش غذا و وجود ردیفی به نام «سایر» که خود داستانی جداگانه دارد، سال هاست امری بدیهی و به رسمیت شناخته شده محسوب می شود؛ این ردیف ها در فیش حقوق معلمان همچنان مفقودند و یا چنان ناچیز که بیشتر به تمسخر و تحقیر آنان شبیه است. اضافه شدن ردیف هایی مانند حق مسکن، ایاب و ذهاب و ... در حکم های حقوقی معلمان امری ضروری و حقی طبیعی است و باید با رقم های واقع بینانه به آنان پرداخت شود. بر این موارد بیفزاییم ناکارآمدی شدید انواع بیمه ی معلمان به ویژه بیمه تکمیلی را که جز در سال اول هرگز رضایت خاطر و آرامش آنان را فراهم ننموده است.

4- ما خواهان افزایش دست کم 30 درصدی حقوق و فوق العاده شغل معلمان برای هرسال طی 4 سال آینده می باشیم تا بخشی از تبعیضی که میان آن ها با سایر کارکنان دولت وجود دارد برطرف گردد.

5-ما خواهان محو تمرکزگرایی شدید حاکم بر آموزش و پرورش، محوریت بخشیدن به بخش آموزش و دخالت دادن موثر و سازمان یافته ی بدنه ی آموزشی کشور به ویژه معلمان در تصمیم گیری ها و برنامه ریزی ها هستیم.

آیا در روز معلم،به خواسته های برحق معلمین توجه می شود؟

چنین باد.

منتشرشده در یادداشت

نظرسنجی

انتصابات علیرضا کاظمی تا چه میزان با تعهدات و قول های مسعود پزشکیان هم خوانی داشته و توانسته رضایت معلمان را جلب کند ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور