صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

سعید شهسوارزاده / عضو شورای نویسندگان سخن معلم

جایگاه تشکل های معلمان در موضوعاتی مانند " سامان دهی نیروی انسانی " کجاست ؟

سعید شهسوارزاده عضو شورای نویسندگان سخن معلم  الف : يادآوري چالش هاي آموزش و پرورش وظايف تشکل ها ي مدني
  بارها اشاره شده است :
1. دولت تدبير و اميد در ابتداي فعاليت خود  750 چالش آموزش و پرورش را در پنج گروه تقسيم بندي نموده که يکي از آن گروه ها، « سامان دهي نيروي انساني » مي باشد .
2. در مقاله تشکل هاي مدني بايد با مسئولين جهت تحقق مطالبات فرهنگيان مذاکره کنند به قلم اينجانب در بهمن نود و سه آمده است  :
سخني با تشکل هاي مدني به خصوص تشکل هاي مدني فعال در آموزش و پرورش در رابطه با اجراي مهمترين وظيفه مدني خود که حلقه واسط بين مردم و مسئولين مي باشد .
تشکل ها بايد با مطالعه و با آگاهي از شرايط اقتصادي ، اجتماعي ، سياسي و ... کشور با نگاهي دو سويه ؛ اولأ به تنگناهاي جامعه و مسئولين نظر داشته باشند و ثانيأ به مشکلات و معضلات همکاران خود نگاه کارشناسي داشته باشند .
تشکل ها بايد هر دو روي سکه بي تدبيري را نظاره نمايند تا ارثيه شومي براي آيندگان باقي نگذارند .
تشکل ها با پرهيز از عوام فريبي به هدايت و راهنمايي مطالبات مي پردازند . آنچه خرسند کننده است  و بايد تشکل ها از آن درس بگيرند :


بهره گيري از فن مذاکره است ! قدرت ديالوگ نمايان مي شود  ! نشستن مسئول و مردم دور يک  ميز و گفت و گو کردن نتيجه مي دهد  ! کار کارشناسي کردن موثر تر از شلوغ کردن و فرياد کشيدن است !
پس تشکل ها با پرهيز از عوام فريبي به هدايت و راهنمايي مطالبات مردم بپردازند .


ب : يادآوري درج يک گزارش در سايت وزين "گروه سخن معلم "
در سايت وزين " گروه سخن معلم " روز شنبه مورخ ده مرداد ماه ،  گفت و گو با سخنگوی اداره کل آموزش و پرورش تهران جناب آقاي ثقفي ( این جا ) درج شده است .نامبرده درباره ي کارˏ کارشناسي در بدنه آموزش و پرورش و تعامل با بدنه آموزش و پرورش تا حد مديران واحد هاي آموزشي در رابطه با سامان دهي نيروي انساني مي فرمايند : (قسمت هایي از آن گزارش در ذيل يادآوري مي شود.)
1. ما در اداره کل تصمیمات را بر اساس یک منطق کارشناسی اتخاذ کرده و پیش می رویم و مناطق هم به همان ترتیب درگیر مساله شده اند .حتی مدیران مدارس هم با این مساله درگیر شده اند .از مشورت های همه در این تصمیم استفاده شده است...
2. در ضمن اقداماتی که ما انجام می دهیم با اقدامات شتاب زده قبل بسیار متفاوت است .اقدامات ما قطعا پشتوانه کارشناسی محکمی دارد  و جوانب مختلف قضیه در نظر گرفته شده است . ما در حوزه سامان دهی فضای آموزشی هم با مشکل مواجه هستیم . ما در کنار سامان دهی نیروی انسانی می خواهیم سامان دهی فضای آموزشی را هم داشته باشیم .این چیزی است که شاید از نگاه منتقدان مغفول باشد و یک جانبه نگاه می کنند و شاید برخی مواقع هم نقد آن ها درست باشد .البته چون به موضوع همه جانبه نگاه نمی کنند ممکن است انتقاد آن ها درست و یا منصفانه نباشد .در تصمیمات ما همه لایه ها به کار گرفته شده اند و همان گونه که عرض کردم از نظرات کارشناسان ، متخصصان و مدیران مدارس استفاده شده است.

3. من همان گونه که قبلا نیز گفتم مشکل سامان دهی ظرف یک و یا دو سال حل شدنی نیست .ما به شدت منتظر ورود نیروهای دانشگاه فرهنگیان در سال 95 هستیم .شاید با این کار بخشی از مشکل حل شود و یا ورود نیرو به تهران نیز به آن کمک کند .با همه این تفاسیر و با نیز سیر بازنشستگی ها و بافت سنی معلمان در تهران و... خیلی امیدوار نیستیم که این مشکل به سرعت حل شود .واقعا بحث سامان دهی به چند سال زمان نیاز دارد تا به سامان برسد .از راه های کوتاه مدت سعی می کنیم که از بحران یک ساله عبور کنیم .


در اينجا گزارشگر ( اصحاب رسانه ) به دفاع از فرهنگيان فرهيخته مي پردازد و سئوال زير را مطرح مي کند .
این صدای معلمان منتقد و ناراضی باید کجا شنیده شود ، معلمی که دستش به جایی نمی رسد و به او دائما زور می گویند که باید تغییر مقطع بدهید و...آیا فرضا عذرخواهی ساده مسئولان وزارت آموزش و پرورش بابت این مسائل نمی تواند حداقل این مسائل را تسکین دهد ؟


پاسخ آن مسئول  محترم چنين است :


4. بحث عذرخواهی نیست ! همکاران ما باید این مساله را درک کنند. وقتی که چنین شرایطی پیش می آید معلمان با ما همکاری کنند .آموزش و پرورش با معضلی به نام « سامان دهی نیروی انسانی » مواجه است .همکارانی که به علت سه پایه شدن دوره دوم و اضافه شدن یک پایه در دوره اول این همکاری و تعامل را با ما داشته باشند .آن ها هم برای رفع این مشکلات کمک کنند .فقط این نباشد که انتظارات خود را مطرح کنند و منتظر باشند که همه کارها مطابق نظر آنان پیش برود .البته ما اعتقاد داریم تا جایی که می شود باید با  همکاران و معلمان تعامل  و همراهی داشته باشیم .ما فرم یک آموز را بر همین اساس ارائه کرده ایم .فقط همکارانی که امتیاز خاصی را کسب می کنند می توانند در همان مقطع متوسطه دوم به کارشان ادامه دهند .این همکاری از معلمان قابل انتظار است و متناسب با شرایط به ما کمک کنند.


تشکل های معلمی و سامان دهی نیروی انسانی  ج - نتيجه گيري

از تشکل هاي مدني ( حلقه واسط بين مردم و مسئولين ) فعال در آموزش و پر ورش که با وزير محترم آموزش و پرورش و معاونين و همکاران کليدي وزير ، مشاور محترم و رابط با تشکل هاي مدني جناب آقاي عادل عبدي و... جهت پيگيري مطالبات فرهنگيان نشست هايي داشته اند ، انتظار مي رود به هر دو نقش خود که همانند دو بال براي پرواز است عمل کنند .
از آنجایي که سامان دهي نيروي انساني همزمان با سامان دهي فضاي آموزشي يکي از چالش هاي پيش روي آموزش و پرورش است و جناب آقاي ثقفي هم مي فرمايند  :
ما در اداره کل تصمیمات را بر اساس یک منطق کارشناسی اتخاذ کرده و پیش می رویم و مناطق هم به همان ترتیب درگیر مساله شده اند ،حتی مدیران مدارس هم با این مساله درگیر شده اند ، از مشورت های همه در این تصمیم استفاده شده است...
از تشکل هاي مدني به عنوان حلقه واسط بين مردم و مسئولين انتظار مي رود که در رابطه با اين چالش در کنار مناطق آموزش و پرورش و حتي مديران مدارس به اين چالش نگاه کارشناسي داشته و نقطه نظرات ارزشمند خود و کار کارشناسي مسئولان را با مردم  در ميان بگذارند .
حالا که همگان ازطعم شيرين  معجزه آساي گفت و گو و تعاملˏ  جمهوري اسلامي ايران با جهان متلذذ هستند  و درخواست گسترش اين رويه در حل معضلات داخلي ، مطرح مي شود ؛ جا دارد که تشکل هاي مدني ( پيش قراول ، پيشاهنگ ، پيشگام ، آوانگارد و...) جامعه معلمان کشور در اين مهم نقش آفريني کنند .
سکوت تشکل هاي مدني در اين زمينه به نفع فرصت طلبان عوام فريب مي باشد و لاغير .

پنج شنبه, 15 مرداد 1394 11:13 خوانده شده: 2332 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +10 -1 --
دبیر 1394/05/15 - 12:36
اقای تشکیلات مدنی سلام.اولا که اونایی که به دنبال این تشکیلات میکردن فقط دنبال فرصتی برای گرفتن پست ومقامند.دوما یعنی مشکل فرهنگیان فقط تشکیات مدنی هستش که شما وامسال مثل شما دارید براش دست وپا میشکنید.سوما از شما میپرسم بلاخره این اقای فانی برای وزارت خانه مناصب هستند یا نه؟؟؟؟
پاسخ + 0 0 --
شهسوارزاده 1394/05/15 - 23:48
به نام دوست
استاد گرانقدر جناب آقاي دبير روز 15 مرداد ساعت 13:36
اولأ : بي ترديد افرادي در تشکل ها دنبال پست و مقامند . اين افراد در همه نهاد ها و مراکز مردمي ، ديني وغير ديني به دنبال پست و مقامند . در مساجد ، هيأت هاي مذهبي ، نهاد هاي حفاظت از محيط زيست ، شوراهاي شهر وروستا ، باشگاه هاي ورزشي انجمن هاي هنري و ... که هيچ عقل سليمي اين نهاد ها را بخاطر افراد فرصت طلب و عوام فريب تخطئه نمي کند . بلکه در اثر حضورکسترده افرادˏ شرافتمند و معتقد در اين نهاد ها اثر اين افراد به حداقل مي رسد .! و اگر ريشه هاي عوام فريبي و فرصت طلبي خشک شود .! ديگر زمينه اي براي رشد اين افراد باقي نمي ماند
پاسخ ادامه دارد.
پاسخ + 0 0 --
شهسوارزاده 1394/05/15 - 23:49
ادامه پاسخ :
ثانيأ تجربه بشري ثابت کرده است که در جامعه مدني بايد از ابزار هاي مدني استفاده کرد . حتي کساني که در گذشته نهاد هاي مدني را در لفظ رد مي کردند . امروز در عمل ، خودشان را با اين ابزار هاي مدني مجهز مي کنند .! اگر نيازي به تشکل نبود پس چرا سازمان نظام مهندسي ، سازمان نظام پزشکي ، سازمان نظام پرستاري ، کانون وکلا،خانه کارگر و...در ايران و سراسر دنيا تشکيل شده است ؟ همه ما وزير محترم بهداشت و درمان را با وزير آموزش و پرورش مقايسه مي کنيم .! ولي هيچگاه براي معلمان سازمان نظام معلمي يا پارلمان معلمي و...برازنده نمي دانيم .! واگر کسي از ضرورت تشکل مدني سخن گفت يا تشکلات مدني را مخاطب قرار داد به استهزاء به وي مي گوييم :
آقاي تشکيلات مدني سلام .
پاسخ ادامه دارد.
پاسخ + 0 0 --
شهسوارزاده 1394/05/15 - 23:50
ادامه پاسخ :
ثالثأ : بنده ،شما وهمه خوانندگان بايد ضرورت حضور در تشکل هاي مدني را مانند نياز به آب وهوا با اهميت بدانيم و اگر تشکل هاي موجود ، نياز ما را برآورده نمي سازند .! براي تأسيس تشکل هاي مدني مناسب راهکار هاي قانوني راطي کنيم .
هر گونه نفي تشکل هاي مدني به نفع عوام فريبان فرصت طلب است و لاغير .
با تقديم شايسته ترين احترامات ارادتمند شما شهسوارزاده
پاسخ + +11 -1 --
ناشناس 1394/05/15 - 12:43
در حال حاضر به معلمان به عنوان يك ابزار نگاه ميشود چيزى در حد ميز و تخته و نيمكت نه بيشتر . مهم اين است كه يك نفر به عنوان معلم بايد سر كلاس فرستاده شود تامين نياز هاى او نيز در اولويت نيست موفقيت هاى مدرسه به پاى مدير و رييس اموزش و پرورش نوشته شده و عامل ناكامى ها بى سوادى كم كارى و ناكارامدى معلمان است مديران و روساى ادرات هرگز كم سواد ناكارامد نيستند. تشكل هاى معلمان در حاليكه فقط توسط درصد كمى از معلمان به رسميت شناخته ميشوند ولى فقط به عنوان موى دماغ به انها نگريسته ميشود. در يك مدرسه اگر تمام معلمان مدير مدرسه اى را قبول نداشته باشند و خواهان تغيير او توسط اداره شوند كل معلمان تغيير كرده ولى مدير سر حاى خود ميماند. دوستان ما از نظر اموزش و پرورش ما فقط بك ابزار هستيم در حد تخته سياه
پاسخ + 0 0 --
شهسوارزاده 1394/05/16 - 00:10
به نام دوست
استاد گرانقدر جناب آقاي ناشناس روز 15 مرداد ساعت 13:43
اگر معلمان مي خواهند مانند گچ و تخته پاک کن نباشند .! بايد درآموزش و پرورش حضور با معنا داشته باشند . يکي از روش هاي آن حضور فعال معلمان در نهاد هاي مني است .
هر گونه نفي تشکل هاي مدني به نفع عوام فريبان فرصت طلب است و لاغير .
با تقديم شايسته ترين احترامات ارادتمند شما شهسوارزاده
پاسخ + +4 0 --
دبیر مشهدی 1394/05/15 - 12:47
با سلام و تشکر ازکلام و مقاله ب حقتان کاش در انتقال و ساماندهی دبیران ب نظر و خواسته معلم هم توجه میشد!!
من معلم در ناحیه یک مشهد ب خواسته مسول مقطع متوسطه1 مدرسه اممشخصشد نه خودم!!
پاسخ + 0 0 --
شهسوارزاده 1394/05/16 - 00:20
به نام دوست
استاد گرانقدر جناب آقاي دبير مشهدي روز 15 مرداد ساعت 13:47
اميد است تشکل هاي مدني در خصوص ساماندهي نيروي انساني در آموزش و پرورش فعال تر باشند .! تا هم مشکلات معلمان را به گوش مسئولين برسانند و هم تنگنا هاي آموزش و پرورش را به اطلاع معلمان برسانند تا در سايه تعامل ايجاد شده ساماندهي نيروي انساني با تنش کمتر و اصطکاک کمتر صورت بگيريد .! زيرا در نهايت ساماندهي نيروي انساني به نفع معلمان است .!

با تقديم شايسته ترين احترامات ارادتمند شما شهسوارزاده
پاسخ + 0 0 --
زیر خط فقر 1394/05/17 - 01:36
آقای شهسوار زاده عزیز مگه مسولین خودشان مشکلات ما را نمی دانند که حالا باید به تلاش فرهنگیان به گوششان برسد واقعا از شما تعجب میکنم انسان به این فرهیختگی چرا اینقدر سنگ مسوولین را به سینه میزنید
پاسخ + +8 -1 --
ناشناس 1394/05/15 - 13:28
کجای آپ درسته و روی حساب کتابه که این کاراشون درست باشه حرفای وزیر و معاونش هماهنگ نیست چه برسه به کاراشون
پاسخ + 0 0 --
شهسوارزاده 1394/05/16 - 00:27
به نام دوست
استاد گرانقدر جناب آقاي دبير مشهدي روز 15 مرداد ساعت 13:47
اميد است تشکل هاي مدني در خصوص ساماندهي نيروي انساني در آموزش و پرورش فعال تر باشند .! تا هم مشکلات معلمان را به گوش مسئولين برسانند و هم تنگنا هاي آموزش و پرورش را به اطلاع معلمان برسانند تا در سايه تعامل ايجاد شده ساماندهي نيروي انساني با تنش کمتر و اصطکاک کمتر صورت بگيريد .! زيرا در نهايت ساماندهي نيروي انساني به نفع معلمان است .!

با تقديم شايسته ترين احترامات ارادتمند شما شهسوارزاده
پاسخ + +5 -1 --
معلم 1394/05/15 - 15:44
این رتبه بندی و افزایش گدا صفتانه فقط واسه ساکت کردن معلمان در مهر امسال است.
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1394/05/16 - 00:32
به نام دوست
استاد گرانقدر جناب آقاي معلم روز 15 مرداد ساعت 16:44
ساماندهي نيروي انساني در آموزش و پرورش يک ضرورت مبرم است .اميد است اين ضرورت عاجل را نهاد هاي مدني فعال در آموزش و پرورش بدستي درک کنند و در اجراي صحيح آن نقش آفريني کنند .! اگرچه رتبه بندي معلمان جهت سکوت معلمان در مهر امسال باشد .!
اميد است تشکل هاي مدني در خصوص ساماندهي نيروي انساني در آموزش و پرورش فعال تر باشند .! تا هم مشکلات معلمان را به گوش مسئولين برسانند و هم تنگنا هاي آموزش و پرورش را به اطلاع معلمان برسانند تا در سايه تعامل ايجاد شده ساماندهي نيروي انساني با تنش کمتر و اصطکاک کمتر صورت بگيريد .! زيرا در نهايت ساماندهي نيروي انساني به نفع معلمان است .!

با تقديم شايسته ترين احترامات ارادتمند شما شهسوارزاده
پاسخ + +3 -1 --
شهرام 1394/05/15 - 16:27
دلمان برای ... تنگ شده بود
پاسخ + 0 0 --
شهسوارزاده 1394/05/16 - 00:36
به نام دوست
استاد گرانقدر جناب آقاي شهرام روز 15 مرداد ساعت 17:27
اميد است خداوند به اين جانب توفيق خدمت به فرهنگيان فرهيخته را بدهد تا شما هيچگاه دل تنگ نشويد .!


با تقديم شايسته ترين احترامات ارادتمند شما شهسوارزاده
پاسخ + +3 -1 --
زعفرانی 1394/05/16 - 10:08
با سلام خدمت آقای شهسوار زاده کاملا درست فرمودید بنده مدت تقریبا یکسال به عنوان راهنمای آموزشی وارزیاب آموزش وپرورش منطقه 2 شهر تهران مستقیما با این موضوع دست وپنجه نرم میکردم متولیان آموزش پرورش باید از پیکره آموزش پرورش نیز کمک ونظر ومشاوره بگیرند و فقط به نظرات مدیران وکادر اجرایی وستادی اکتفا نکنند بنده بشخصه از پارسال در مورد این معضل به مسئولین منطقه واداره کل شهر تهران بطور شفاعی وکتبی اخطار دادم وراه کارهایی نیز برای آن دارم .باتوجه به اینکه سال قبل در مورد برنامه ها و بک فا و فرم اولیه ساماندهی مدارس تا حدود زیادی اشنا شدم وراه های دور زدن واستفاده از نیروهای آزاد وغیر موظف را در مدارس علی رغم ساماندهی نشدن نیروهای موظف منطقه را پیدا نمودم ولی هیچکدام ازمسئولین مرتبط با این امر بنده را به همکاری دعوت نکردنند در اینجا آمادگی خود را برای همکاری در این رابطه اعلام نموده وحاضر به تشکیل گار گروهی ویژه در این رابطه میباشم با تشکر ابراهیم زعفرانی عضو مجمع فرهنگیان ایران اسلامی

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

خیلی زیاد - 12.1%
زیاد - 3%
تا حدودی - 8.5%
تاثیری ندارد - 10.8%
نوعی عوام فریبی و سرکار گذاشتن معلمان است - 65.6%

مجموع آرا: 305

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور