گروه اخبار /
علی اصغر فانی روز پنجشنبه در حاشیه یادواره شهدای فرهنگی الموت در روستای خشکچال قزوین در جمع خبرنگاران افزود: این سرانه طبق مصوبه دولت به حساب آموزش و پرورش واریز شده است.
وی با اشاره به اینکه در سراسر کشور 406 هزار دانش آموز در مدارس شبانه روزی مشغول تحصیل هستند، اظهارکرد: در آموزش و پرورش با وجود آنکه بودجه مدارس شبانه روزی در دولت یازدهم دو برابر شده است، اما این میزان هنوز کافی نیست.
فانی ادامه داد: سرانه یک هزار و 500 تومانی این دانش آموزان به هیچ عنوان جوابگوی تامین غذا، بهداشت و امکانات مورد نیاز آنها نیست و آموزش و پرورش همواره از منابع مختلف و از محل صرفه جویی این کمبودها را جبران کرده و امیدواریم با تامین اعتبار این رقم افزایش یابد.
این عضو کابینه دولت یازدهم در خصوص هوشمندسازی مدارس گفت: هوشمندسازی ، هوشمندانه مدارس اقدام بسیار مهمی است و وضع موجود مدارس باید با وضع مطلوب تطبیق پیدا کند.
فانی با اشاره به شکل گیری زیرساخت های لازم هوشمندسازی مدارس کشور، تصریح کرد: ضروری است که امکان استفاده از جریان هوشمندسازی و تجهیزات آن در مدارس فراهم شود و این اقدام کاری نیست که ظرف مدت یکسال بتوان انجام داد.
وی با اشاره به طرح ساماندهی نیروی انسانی و ضرورت اجرای آن گفت: ساماندهی نیروی انسانی در این مجموعه از سال گذشته شروع شده است.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مهمترین سند بالادستی در آموزش و پرورش کشور است اظهارکرد: نقشه راه این سند در واقع مسیر ما را در اجرایی کردن کامل سند تحول مشخص می کند.
فانی به رتبه بندی معلمان به عنوان یک اقدام چشمگیر در دولت یازدهم اشاره کرد و گفت: افرادی سعی می کنند طرح رتبه بندی معلمان را یک کار کوچک جلوه کنند، در صورتی که این طرح یک برنامه با مزیت رقابتی در دولت یازدهم می باشد که در حال تحقق است و امیدواریم در اول مهر این احکام به دست معلمان برسد.
عضو کابینه دولت تدبیر و امید با بیان اینکه رفاه و معیشت معلمان و بحث تجهیزات و فضای این مدارس نیازمند نگاه عمیق، عزم ملی و همه جانبه همه ارکان نظام است، گفت: کیفیت بخشی راهبرد اصلی آموزش و پرورش است.
فانی اظهار داشت: آموزش و پرورش امروز در مسیر کیفیت بخشی و تدوین و اجرای سیاست ها با موفقیت عمل کرده و امسال در بخش کیفیت بخشی آموزشی در مقطع ابتدایی، 45 میلیارد تومان به همین منظور اختصاص یافت است که هوشمند سازی نیز بخشی از آن می باشد.
وی یادآور شد: در سایر مقاطع نیز بودجه های جداگانه به منظور کیفیت بخشی اختصاص یافته است.
وزیر آموزش و پرورش روز پنجشنبه برای شرکت در مراسم یادواره شهدای فرهنگی الموت در روستای خشکچال به استان قزوین سفر کرده است.
ایرنا
تفکر انتقادی اغلب توسط فلاسفه تعلیم و تربیت به عنوان یکی از منطقی ترین ابزار آموزشی برای آماده سازی دانشآموزان در راستای حضور موثر در یک جامعه توصیف میشود. در برخی مواقع بیشتر از هر مشخصه دیگری، تفکر انتقادی تعریف کننده یک انسان روشنفکر و فرهیخته است و به عنوان قلب آموزش و پرورش شناخته میشود. از زمان سقراط تا کنون نیاز به شهروندان تحصیل کرده و نیروی کار با کیفیت، توانایی فکر کردن به صورت انتقادی و جديت دراستدلال کردن به عنوان نتایج مهم و ضروری آموزش و پرورش شناخته شده اند.
در قرن بیستم نیز جان دیوِئی (Dewey. J) نشان داد كه یادگرفتن و فکرکردن اصلی ترین هدف آموزش و پرورش است.
شناخت اهمیت تفکر انتقادی تنها مختص تعلیم و تربیت و مربیان آن نیست. چرا که تقاضا برای استخدام در اقتصاد جهان كنوني، مانند شیوه دموکراتیک زندگی و تصمیم گیری شخصی در جامعه پیچیده و در حال تغییر، نیاز به مردمیدارد که خوب استدلال کنند و قضاوتهای خوب و درستی داشته باشند. جامعه نیاز به شهروندانی دارد که بدون جهت گیری به ارزیابی ارتباط بین جنبههای مختلف یک مسأله بپردازند. علاوه بر آن گرفتن تصمیمات درست شخصی و اجتماعی نیاز به توانایی، تفسیر درست و صحیح از اطلاعاتی دارد که به وسیله رسانهها فیلتر شده است.
برای دانشآموزان، کارگران و شهروندان تفکر انتقادی یک ابزار ضروری برای عملکرد موفقیت آمیز در این جهان پیچیده است. در هریک از این نقش ها آن گونه که پرکینز (Perkins. D) نشان میدهد افراد باید به " بررسی فاکتورهایی بپردازند که با یک موفقیت در تماس هستند، به پیش بینی نتایج احتمالي یک عمل بپردازند و تلاش نمایند تا حداکثر نتایج مثبت را انتخاب کرده و از حداقل نتایج منفی نیز گریزان باشند".
جهان معاصر شیوههای جدید زندگی را نیز طلب میکند از جمله رویکردهای جدید که مطرح شده است رویکرد شهروند دموکراتیک است که بسیار بر آن نیز تاکید میشود كه در تعريف شهروند دموكراتيك داشتن توانائي تفكر انتقادي از ضروريات است .
در شیوه ترویج تفکر انتقادی سعی می شود تا بر آگاهی افراد در مورد فرآیندهای دموکراتیک و برخی مهارت های شناختی از قبیل تحلیل ارزش ها، تفکر انتقادی که امکان مشارکت بیشتر افراد را در دموکراسی فراهم میآورد، تاکید میشود. بدیهی است که دولتها برای رسیدن به این اهداف به تعلیم و تربیت افراد نظر خاصی دارند. به نظر بسیاری از روان شناسان و متخصصان تعلیم و تربیت تقویت تفکر انتقادی نیاز به توجه دارد زیرا توجه به تفکر به عنوان یک هدف در فرآیند تعلیم وتربیت خود گواه این هدف است. به طور یقین موفقیت در نظام آموزشی بستگی به توانائی افراد در تحلیل مسائل و تصمیم گیری متفکرانه دارد.
در نظام آموزشی پیش رفته، افراد بایستی بتوانند به طور فعال تلاش نمایند، اطلاعات جدید را با دانستههای قبلی خود وحدت بخشیده و آنچه را که مهم و با ارزش است استنباط و انتخاب نمایند و به طور راهبردی درباره یادگیری خود بیاندیشند.
هدف تعلیم و تربیت نیز چیزی جز تفکر نیست و در این بین تفکر انتقادی بخش اساسی در تفکر و یادگیری است که با رشد افراد ارتباط مستقیم دارد و در نهایت به رشد جامعه میانجامد. همچنین جهان در حال تغییر و چالش برانگیز کنونی نیاز به دانشآموزانی دارد که از ظرفیت دانش خودشان فراتر رفته و نواندیشی نمایند.
آنها نیاز دارند که مهارتهای تفکر سطح بالا همانند تفکر انتقادی و حل مسأله را توسعه دهند. برای مراجعه با این چالشها نیاز است که به توسعه و گسترش ظرفیت تفکر انتقادی دانشآموزان که برای تحلیل موقعیتهای نا آشنا ضروری است پرداخته شود و در راه شناخت موانعی که مانع از رشد تفکر انتقادی و خلاق دانشآموزان است گامهای اساسی و موثری برداشته شود.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه اخبار /
وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این سؤال "چرا بازنشستگی پیش از موعد را با 5 سال سنوات ارفاقی اجرا نمیکنید؟ " گفت: مجلس با بازنشستگی پیش از موعد فرهنگیان با اعمال سنوات ارفاقی موافقت نکرد و هم اکنون اعمال بازنشستگی پیش از موعد سنوات ارفاقی قانونی نیست.
وی افزود: استخدام های غیربومی در مناطق محروم و بعد انتقال آنها به موطن اصلی خود باعث شده تا عدم توازن نیروی انسانی به وجود آید.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: پیشنهاد بنده برای حل این مشکل این بود که بازنشستگی پیش از موعد را داشته باشیم و در مناطقی که تورم نیروی انسانی را داریم با بازنشستگی فرهنگیان موافقت شود و آنچه تصویب کردیم این بود که تا پنج سال ارفاق داشته باشیم، اما با آن چیزی که اجرا شد، متفاوت بود.
فانی عنوان کرد: در زمان آقای علی احمدی فرهنگیان را با 5 سال ارفاق بازنشسته کردند و آموزش و پرورش از خدمات بسیاری از همکاران محروم شد.
وی ادامه داد: هم اکنون اگر قرار است بحث بازنشستگی پیش از موعد اجرا شود باید در راستای توازن نیروی انسانی باشد و مجلس نیز با بازنشستگی پیش از موعد با سنوات ارفاقی موافقت نکرد و امسال اگر بخواهیم بازنشستگی پیش از موعد داشته باشیم اعمال سنوات ارفاقی قانونی نیست.
وزیر آموزش و پرورش گفت: سال گذشته از سازمان مدیریت مجوز گرفتیم تا آن دسته از همکارانی که به آنها نیاز داریم و خودشان نیز تمایل دارند نگهداریم و معادل آن افرادی را که تمایل به بازنشستگی دارند بازنشسته کنیم.
تسنیم
گروه اخبار /
مولاوردی، معاون زنان و امور خانواده ریاست جمهوری در همایش روزجهانی تغذیه با شیر مادر خطاب به دستگاههای تحت پوشش تأمین اجتماعی، از اجرا نشدن استفاده پدران از دو هفته مرخصی پس از زایمان مادر و مرخصی زایمان ۹ ماهه مادران که بیمه تأمین اجتماعی به دلیل کمبود بودجه آن را اجرا نکرد،گلایه کرد و گفت: برخی دستگاهها که تحت پوشش تأمین اجتماعی هستند، این موضوع را اجرا نمیکنند و برخی دستگاهها که تحت پوشش خدمات درمانی هستند، مرخصی ۹ ماهه را اجرا میکنند که دیوان عدالت در رأی خود بر وحدت رویه در اجرای قانون تأکید کرده است.
مولاوردی همچنین از بازگشت مهدکودکها به ادارات خبر داد.همچنین در این همایش دکترعلی اکبر سیاری معاون بهداشت وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی گفت: دستورالعمل شیر خشک برای مادرانی که نمیتوانند شیر خود را به کودکان بدهند در حال اجرا است، در برخی مناطق شهری و روستاها به این منظور کوپن داده میشود.مولاوردی دیروز در نشست خبری دیگری به مناسبت دومین نمایشگاه و همایش بین المللی نقش آفرینی زنان در توسعه پایدار گفت: ۷۸درصد زنان ایرانی از نظر اقتصادی غیر فعال هستند.۲۰میلیون زن خانه دار در کشور وجود دارند که در سرشماری ها خودشان را بیکار معرفی می کنند و همچنین زنان کشاورز که بیشترین فعالیت را انجام می دهند اما خود را بیکار میدانند؛ بر همین اساس، نرخ اشتغال زنان در جامعه ۶/۱۲ درصد است .
همچنین مشاور معاون وزیر صنعت و معدن در امور زنان و خانواده گفت: زنان کارآفرین تا پیش از برگزاری نمایشگاه بینالمللی نقش آفرینی زنان در توسعه پایدار بر اساس طرح پیشنهادی از ۱۰ تا ۲۰۰میلیون تومان وام دریافت می کنند .
ایران
تهران
رسانه ها؛ هم مساله و هم راه حل مساله ی زمانه ی ما هستند. مساله اند از این نظر که می توانند زندگی را به آوردگاهی از وقایع اجتماعی و نمایشگاهی از واقعیت های رسانه ای شده یا همان فرا واقعیت تبدیل کنند و راه حل اند از این منظر که زیر چشمان تیزبین آن ها پنهان کاری به امری تقریبا ناممکن تبدیل شده است.
با این نگاه زندگی در جمع رسانه ها ؛ آگاهی ها ؛ پیچیدگی ها و ظرافت های خاص خود را دارد و ظرفیت های مخصوص به خود را می طلبد که اطلاع از آن ها تخصصی چندوجهی را در عرصه های آکادمیک شکل می دهد.
اگر رسانه ها در تحلیلی اثربخش و پویا با بخش های اجرایی و سیاست گذار قرار گیرند، چرخ های توسعه ی متوازن را به حرکت در می آورند و چنانچه به تقابل با یکدیگر بیفتند ؛ چشم انداز توسعه را دست نیافتنی می کنند و زمانی که به عرصه ی زندگی روزمره و تعاملات اجتماعی وارد می شویم، این کارکرد مهم تر و نقش آفرین تر می شود.
خبرنگاران می توانند به عنوان بازوان اجرایی فرهنگ ساز جامعه در کنار فرهنگیان و آموزگاران در راستای ارتقای فرهنگ جامعه بکوشند.
بی شک مسایل اجتماعی ، مشکلات اقتصادی ، معضلات زیستی و بحران های سیاسی ریشه های فرهنگی دارد و اگر فرهنگ به سامان شود، مسایل و مشکلات فوق نیز تا حدودی مرتفع می گردد.
آموزگاران و فرهنگیان بر درست سازی رفتارهای اجتماعی و فرهنگی تاکید داشته تا خبرنگاران و روزنامه نگاران و اهالی رسانه درشت ترسیم نمایند تا تلنگری در جامعه ایجاد شود و البته فرض و فریضه است که در تبیین مسایل اجتماعی و اقتصادی با نگاه فرهنگی و تربیتی تحلیل شود و مسایل آموزش و پرورش به عنوان مسایل اصلی و زیر بنایی و به عنوان یک مطالبه ملی در رسانه ها مطرح شود و صرفا از آموزش و پرورش و بیان مشکلات شغلی و معیشتی و منزلتی آموزگاران که به راستی در جایگاه واقعی خویش قرار ندارند در مسایل جناحی و سیاسی بهره نگیریم و امیدوارم اخبار و گزارش و مسایل مرتبط با آموزش و پرورش تیتر یک مطبوعات و رسانه ها باشد که قدرت بخشی و قوت بخشی به آموزگاران و فرهنگیان ،قدرت بخشی و قوت بخشی به رسانه هاست .
با این امیدواری ، روز خبرنگار، روز این قاصدان امین و راویان صادق اخبار و اطلاعات را به خبرنگاران سرزمین من تبریک می گویم.
« گروه سخن معلم » هفدهم مرداد " روز خبرنگار " را به همه اهالی رسانه به ویژه خبرنگاران شجاع ، حرفه ای و اخلاق گرا تبریک می گوید .
آذربایجان شرقی