*کارشناس پژوهش های راهبردی شورای عالی آموزش و پرورش و مدرس خانواده
با همکاری خانم زهرا یوزباشی ، کارشناس آموزش وزارت ارشاد اسلامی
مقدمه:
بنيان هاي دانش، مهارت و نگرش ها از دوره ي پيش دبستاني شكل مي گيرند و اهميت و ضرورت آنها براي خاص و عام پذيرفته شده است. پس ضروري است كه هر تحول و نوآوري آموزشي را از سال هاي اوليه ي كودكي مورد توجه قرار داد و برنامه ريزي براي دوران كودكي و بعد از آن را بر پايه و بنيان قوي بنا نهاد.
از طرف دیگر رشته آموزش و پرورش پیش دبستانی و مراقبت در سال های اولیه کودکی در دهه ی گذشته به نحو عمیق و بارزی تغییراتی کرده است تا جایی که می توان گفت آموزش های فعلی کودکان با آنچه در گذشته وجود داشته و نیز دیدگاه هایی که در مورد قابلیت ها و توانمندی های آنان مطرح بوده، تفاوت های بسیار عمده ای در وضعیت کنونی یافته است. امروزه عبارت "ابتدا باید به کودکان فکر کرد و برنامه های آنان را در سر لوحه کار قرار داد" جایگاه ویژه ای یافته است. به همین دلیل آشنا کردن مربیان و دست اندرکاران تعلیم و تربیت کودک و به خصوص والدین در این سال ها با آراء اندیشمندان و مفاهیم تربیتی از اهمیت روزافزونی برخوردار گشته است.(مفیدی، 1390)
امروزه اهمیت و ضرورت آموزش در دوره پیش از دبستان بیش از گذشته مورد نظر است. افزایش روزافزون متقاضیان آموزش های این دوره، نیاز والدین شاغل و نیاز جامعه ، ضرورت تهیه برنامه های کیفی و غنی را در این دوره نشان می دهد. تحقیقات انجام شده نشان دهنده تاثیر برنامه های غنی و برنامه ریزی آموزشی و درسی مطلوب، برای گروه های سنی مختلف کودکان این دوره است و مهم تر اینکه، نتایج تحقیقات مؤید سرمایه گذاری بیشتر برای آموزش بهتر و برنامه های کیفی به علت کسب موفقیت های بیشتر کودکان در سال های تحصیلی بعد از گذرانیدن دوره ی پیش از دبستان است.
آموزش پیش دبستانی : کول آموزش پیش از دبستان را برنامه هایی می داند که در مراکز مختلف پیش دبستان برای کودکان 3-6 ساله اجرا می شود و هدف آن پرورش و رشد همه جانبه کودک است . این برنامه ها شامل فعالیت ها و تجربه هایی است که بر رشد جسمی و حرکتی ، شناختی ، زبان گفتاری ، عاطفی ، اجتماعی ، خلاقیت ، ابراز وجود و درک زیبایی ها می انجامد. (کول ، 1391ص 19).
نقش خانواده در تربیت کودکان پیش دبستان
پستالوژی در آموزش کودکان به نقش خانواده، به ویژه مادر، اهمیت فراوان می داد و عقیده داشت همان گونه که مادر به کودک خود اولین غذای مادی را می دهد، همین طور هم خداوند به او قدرت داده است تا اولین تغذیه ی روحی او را نیز برعهده بگیرد.
وی می گوید:"من فکر می کنم برای کودک بسیار زیان بار است که در سنین طفولیت از خانواده جدا گشته و با روش مصنوعی مدارس آموزش داده شود. به زودی زمانی فرا خواهد رسید که روش های آموزشی به قدری ساده می شوند که هر مادری نه فقط قادر خواهد شد کودکانش را بدون کمک و یاری دیگران آموزش دهد، بلکه به طور هم زمان به آموزش خود نیز بپردازد؛ وی که آغاز تعلیم و تربیت را از بدو تولد می دانست در سال های نخستین زندگی دوری کودکان را از خانه و دامان مادر جایز نمی دانست.مساله ی دیگر این که پستالوزی اغلب سعی می کرد تا در ذهن کودکان تصویری از یک خانواده و کانون گرم ، ساده، خوشحال و سرشار از محبت را تجسم کند".(به نقل از کول،1391)
در الگوی پیش از دبستان بانک استریت (آمریکا) نیز توصیه شده که والدین باید ارتباط مطلوب و مناسبی با مراکز پیش دبستان و مربیان داشته باشند و به طور داوطلبانه در بخش هایی از امور اجرایی همکاری می کنند. همچنین در مراسم، جشن ها و یا نمایش های کودکان شرکت می کنند و ضمن همراهی و همکاری با کودکان و مربیان آن ها، خود نیز با یکدیگر مرتبط می شوند. بسیاری از والدین نیز با ارتباط با مربیان فرزندان خویش از فعالیت ها و میزان رشد کودکان شان مطلع شده و از آموزش های مورد نیاز بهره مند می گردند.(ناگرو شپیرو،2007)
در الگوی رجیو امیلیا (ایتالیا)، علاوه بر شرکت والدین در مدیریت مراکز، فرصت های اصلی برای مشارکت والدین در سال تحصیلی به صورت زیر فهرست بندی گردیده است:
1-جلسات در هر کلاس به طور جداگانه: مربیان هرکلاس، والدین را ملاقات می کنند و درباره مسائل همان کلاس و گروه کودکان با آنها مشورت می کنند و در مورد آنچه در کلاس اتفاق افتاده توضیح می دهند. بهتر است جلسات در ساعاتی برگزار شود که اغلب والدین بتوانند در آن شرکت کنند، این گونه جلسات باید حداقل 5یا 6 بار در سال برگزار شود.
2-جلسات گروه های کوچک: ملاقات مربیان با تعداد کمی از خانواده ها انجام می شود . چنین ملاقات هایی به مربیان امکان می دهد تا خصوصی تر درباره مسائل خانواده ها و کودکان با والدین به بحث و گفت و گو بپردازند. برگزاری این جلسات بهتر است طوری برنامه ریزی شود که در سال مربیان یک بار با هر خانواده جلسه داشته باشند.
3-جلسات مربوط به یک موضوع : این جلسه ها به وسیله اولیا و مربیان برگزار می شود و همه کسانی که به موضوع خاصی که جلسه برای آن برگزار شده علاقه مندند می توانند در آن شرکت کنند. همه حضار می توانند در بحث ها شرکت کنند و به تبادل نظر بپردازند.
4-جلسه با متخصصین: به شکل یک سخنرانی یا بحث و میز گرد برگزار می شود. مقصود از این جلسات بالا بردن سطح آگاهی عمومی نسبت به مسائل کودکان، افسانه ها و کتاب های کودک و...
5-جلسات کار: مربیان و والدین برای توسعه فضای آموزشی، مجهز کردن مدرسه و مطالبی از این دست با هم گفت و گو می کنند.
6-آزمایشگاه ها:جلسات عملی که در طی آن والدین در کنار مربیان با فنونی مانند کار حجمی با کاغذ (اوریگامی) ،ساختن عروسک خیمه شب بازی و...آشنا می شوند.
7-تعطیلات و جشن ها: فعالیت های گروهی که در آن کودکان ،والدین، پدر بزرگ ها و مادر بزرگ ها، دوستان و شهروندان شرکت دارند. مثل جشن های فصلی، جشن تولد بچه هاو...
8-سایر جلسات ممکن: سفرهای شهری، پیک نیک ها ، تعطیلات کوتاه در کنار دریا و یا (یک روز در مدرسه) که والدین یک کودک می توانند تمام روز با فرزندانشان و در کلاس او بگذرانند. (ادواردز ، 2002).
در الگوی مونته سوری( ایتالیا) ، مادران باید حداقل یک بار در هفته با اداره کننده صحبت کنند و به او اطلاعاتی در مورد زندگی خانوادگی کودکان بدهند، و در مقابل ، نصایح آموزشی را از معلم دریافت کنند.
نقش مربی در آموزش پیش دبستان
روسو بر آن است که آموزگار خوب کسی نیست که در کمترین زمان بیش ترین چیز ها را می آموزد؛ بلکه کسی است که شوق به آموختن و فهمیدن را در شاگرد بر می انگیزد. زیرا هدف آموزش و پرورش گردآوردن و انباشتن اطلاعات نیست بلکه به کار آوردن توانایی اندیشیدن و فهمیدن است.( نقیب زاده ،1381) لذا نقش مربی از دیدگاه روسو، نقش راهنما و هدایت کننده است.
پستالوزی قبل از هر نوع آموزش جلب اعتماد کودکان را لازم می دانست و اظهار می داشت که اگر در این کار موفق شویم، بقیه کارها به راحتی صورت می گیرد به همین جهت با مهربانی و عشق واقعی قبل از هرچیز به برآوردن نیازهای فیزیکی وامنیت روانی آنها می پرداخت .(مفیدی،1390).
پستالوزی می گوید:"اولین هدف من این بود که کودکان را با عاطفه، عادل، مهربان و پذیرا تربیت کنم.قبل از هر چیز باید در آن ها یک احساس خالص ، پاک و شریف پدید می آوردم و بعد از آن از عوامل خارجی استفاده می کردم"(به نقل از مفیدی، 1390)
فروبل اظهار می دارد که برای تربیت واقعی، باید حواس خود، مخصوصا حواس شنوائی و بینائی را پرورش دهیم بسیاری از کودکان به این علت نسبت به آموزش و پرورش بی علاقه می شوند که از زیبائی های اطراف خود آگاه ندارند وخلاقانه به بازی نمی پردازند.
مربیان نه تنها باید بازی را هدایت کنند بلکه به خاطر اهمیت فوق العاده آن باید آن را در اولویت اول آموزش قرار دهند. فروبل ، متاثر از روسو و پستالوژی اظهار داشت که برای کودک، بازی یک فعالیت جدی و کاملا ضروری است. دراین سن بازی مطلقا انکار ناپذیر است و کاملا جدی و ضروری است تمرکز بر بازی در این سن مجوز آینده کودک است. زیرا در طی بازی شخصیت او تکامل می یابد و در قالب احساسات بروز می کند ،(کورتیس،1380)
مربیان باید با بچه ها با احترام رفتار کنند به طوری که کرامت نفس در بچه ها شکل بگیرد . کودک در این روش باید به دیدگاه معلم کاملا اعتماد داشته باشد تا بتواند مسیر آموزش و تعلیم را تا رسیدن به نقطه و هدف نهایی به خوبی در کنار وی طی کند.
در الگوی پیش از دبستان های اسکوپ، مربیان با ایجاد چالش، حمایت و گسترش کشفیات و کندوکاوهای کودکان، تشویق به انتخاب یک روش فعال در حل مساله به یادگیری عمیق تر کودکان کمک می کنند و با طرح پرسش های مناسب و مرتبط با اهداف برنامه آموزشی، کودکان را در انتخاب فعالیت ها، تعیین هدف، فکر کردن و تکمیل مهارت های یادگیری خاص یاری می نمایند. (موسسه تحقیقات آموزشی، های اسکوپ، 2014).
های اسکوپ که بر استدلال و تفکر کودکان تاکید دارد، به کودکان اجازه حل مشکلات را می دهد و فرصتی در اختیار کودکان می گذارد تا کارها را، خود انجام دهند. کارگزاران های اسکوپ نیز راه حل های منطقی کودکان را می پذیرند حتی اگر با چیزی که در ذهن آن ها است، متفاوت باشد.
مربی در الگوی پیش از دبستان رجیو امیلیا، گاهی داخل گروه کودکان و گاهی فقط در کنار آنها کار می کند .او کودکان را مطالعه می کند و موقعیت ها را فراهم می آورد تا در دقایق حساس وارد عمل شود و در احساسات کودکان با آنها شریک می گرددو مربی در رشد و آموزش کودکان، یک تسهیل گر است .او کودکان را درحال کار تنها نمی گذارد و یاری شان می کند وقتی کودکان به مشکلی بر می خورند او مشکل را حل نمی کند، بلکه به کودکان کمک می کند تا آنها خود راه حلی برای مشکل بیابند. همچنین مربی با مستند سازی فعالیت های کودکان و بررسی دوباره آنها و گفت و گو درباره این مستندات با خود کودکان، به عنوان حافظه ی گروه عمل می کند. (ادواردز ،2002،).
مربی در الگوی مونته سوری ، باید خود را در ارتباط بامحیط یادگیری کودک قرار دهد و وظیفه ی او آماده کردن محیط یادگیری به روشی منظم و سازمان یافته است و تنها کار او هدایت وراهنمایی در چنین محیطی است.(کول،1391)
نقش مربی در کلاس مونته سوری از سایر رویکردها و الگوها متفاوت است مثلا فعالیت مستقل کودک حدود 80 درصد کار را شکل می دهد در حالی که کار معلم 20درصد باقی مانده را شامل می شود. شایان ذکر است که در آموزش و پرورش سنتی این درصدها معکوس است.
اگر کودکی برای تجربه ای آمادگی ندارد ، مربی باید صبر کند تا خود کودک به ساماندهی زندگی درونی خود بپردازد او باید محیطی را فراهم کند که کودک با حداقل مداخله بزرگسالان به صورت خودکار به فعالیت بپردازد و فراهم کردن چنین محیطی برای کودکان هدف معلمان مونته سوری است.(کورتیس،1380)بحث و نتیجه گیری
1- به کودک نه مانند يک انسان کامل و بزرگسال بلکه صرفاً بايد به عنوان يک کودک نگريست.
2- در هر سن از کودک اعمال و حرکاتي سر مي زند که براي آن سن عادي و طبيعي است و آموزش و پرورش بايد همان حرکات را دنبال کند و از آن استفاده کند.
3- براي طرح هر مسأله و براي يادگيري هر مطلب ساعت و زمان مناسبي وجود دارد، سن معيني براي تحصيل علوم ، سن خاصي براي در آداب و رسوم اجتماعي ، موقع خاصي براي داستانها و قصه ها در زمان معيني براي رسيدن به مفهوم خداوند و درک خالق وجود دارد، لذا والدین و مربیان در زمینه مسائل تربیتی نباید عجله نمایند .
4- نقش مربي ، نقش راهنما و هدايت کننده است. به طوري که مربي در درجه اول بایددوست و رفيق کودک باشد.
5- بچه ها از طريق بازي بهتر مي توانند ياد بگيرند، و درس دادن در فضاهاي طبيعي با اشياء اصلي جذابیت بیشتری برای کودکان دارد.
6- تربیت یا آموزش و پرورش کودکان باید با هدف شکوفا کردن رشد طبیعی آنها صورت گیرد؛ بنابراین ، برنامه ی درسی در مرحله ی اولیه ی کودکی باید کودک – محور بوده و بر پایه ی طبیعت و علایق کودکان استوار باشد.
7- هر کودک فردیت خاص خود را داراست که باید مورد احترام قرار گیرد لذا به تفاوت های فردی کودکان توجه ویژه ای شود.
8- بازي در جريان کار و آموزش کودکان یکی از بهترین و حیاتی ترین روش برای کودکان می باشد، و بازي عاملي است که از طريق آن، کودک به توازن و تعادل و رشد يکپارچه و هماهنگ مي رسد. بنابراین بازی وسیله ای مناسب برای ارائه ی پیام آموزش و پرورش در دوره ی پیش از دبستان است. لذا در برنامه روزانه کودکان باید به بازی توجه اساسی بشود.
9- کودکان در درجه اول از طریق تجربه حسی مانند لمس کردن، بو کردن، چشیدن، دیدن و گوش دادن اطلاعات را فرا می گیرند.
10- بچه ها از کار کردن لذت می برند و غرور به دست می آورند و کارهای واقعی را نسبت به بازی کردن با اسباب بازی ها انجام می دهند.
11- بهترین مطالب را کودکان در کلاس هایی یاد می گیرند که بچه ها در آن دارای سنین مختلف هستند. بچه های کوچک تر با مشاهده بچه های بزرگتر کار ها را زودتر یاد می گیرند و بچه های بزرگتر یاد می گیرند که معلم خوبی برای بچه های کوچکتر باشند.
12- ویگوتسکی اعتقاد دارد که کودکان پيش دبستاني داراي خواهر یا برادر از عقيده غلط بيشتر آگاه هستند زيرا با صحبت خانواده درباره نقطه نظر ديگران بيشتر مواجه شده اند. کودکان پيش دبستاني که اغلب با دوستان خود درباره حالت ذهني صحبت مي کنند، از نظر درک کردن عقيده جلوتر هستند.
13- هر گونه کوشش در آموزش و پرورش باید بر اساس تمایل و خواسته ی طبیعی کودک برای یادگیری باشد.
14- خود فعالی کودک ، به یادگیری بهتر و دایمی تر منجر می شود.
15- کودک ، دانش در باره ی محیط را اساسا از طریق حواس خود کسب می کند. بنابراین، تربیت هر یک از حواس پنجگانه برای کودکان ضروری است.
16- فرصت هایی نیز باید برای کودکان فراهم شود تا با دیگران به تعامل بپردازند و از این راه کسب تجربه کنند.
17- والدین کودکان پیش از دبستان باید همانند مربیان آموزش های لازم فرزند پروری موفق را بیاموزند.
18- فضای بیرونی مهد های کودک و مراکز پیش دبستان باید وسیع و بزرگ باشند تا کودکان امکان بازی های جمعی و خلاقانه را داشته باشند.
19- بهترین روش های مورد تاکید برای آموزش پیش از دبستان: پژوهش (کاوشگری)، بازی ، دستکاری ، اکتشاف و خودآموزی همراه با آزادی عمل می باشد .منابع:
-آقازاده ، ا. 1392. آموزش و پرورش تطبیقی. تهران: انتشارات سمت.
- حبیبی، پ و احمدی قراچه، ع .1390. الگوهای جهانی آموزش پیش از دبستان. تهران: سروش.- عصاره، ع .1389.مطالعات تطبیقی آموزش و پرورش دوره ی اول متوسطه در کشور های منتخب.تهران:انتشارات یادواره کتاب.
- کاکیا، ل .1385.برسی تاثیر آموزش قبل از دبستان بردرک مطلب و سرعت خواندن در پایه اول ابتدایی مدارس قم .پایان نامه دکتری ، چاپ نشده . دانشگاه علامه طباطبایی تهران.
- کورتیس، آ .1380.برنامه درسی برای کودکان پیش دبستانی.مترجم محمد اطهاری.تهران:انتشارات محراب قلم.
-کول، و . 1391. برنامه آموزش و پرورش در دوره پیش دبستان. ترجمه فرخنده مفیدی. تهران : انتشارات سمت.-گروه پیش دبستانی دفتر برنامه ریزی و تألیف کتب درسی.1389.راهنمای برنامه و فعالیت های آموزشی و پرورشی " دوره پیش دبستانی". تهران: انتشارات مدرسه.
- مفیدی،ف .1390.مبانی آموزش و پرورش در دوره پیش از دبستان .تهران: انتشارات سمت.
- نقیب زاده،م.1381. نگاهی به فلسفه ی آموزش و پرورش. تهران: انتشارات طهوریEdwards, C & others2002. the hundred languages of children: the reggio emilia approach, advanced reflections(2nd) greenwitch, ct: ablex. ED 425855
Nager,N & Shapiro,E.2007. Education of Teachers: Some Principles from Bank Street College of این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید; or visit our .web site: www.bankstreetbooks.com. Copyright © 2007 by Bank Street College of Education.PAGE:48
گروه اخبار / فاطمه سادات اشرفی زاده
بعد از خانواده ، مدرسه مهمترین نهادی است که در شکل گیری شخصیّت کودکان تاثیرگذار است . در آغاز فصل تابستان یکی از دغدغه های اساسی خانواده ها ، انتخاب مدرسه ای با شرایط مناسب برای ثبت نام فرزندان شان است .در کشورمان علاوه بر مدارس دولتی ، مدارس استعدادهای درخشان ، شاهد ، نمونه دولتی ، هیئت امنایی ، غیرانتفاعی و فرهنگیان نیز وجود دارند که مجری نظام آموزشی فعلی هستند .
مدارس فرهنگیان امتیازی است که برای خانواده های فرهنگی در نظر گرفته شده است تا فرزندان خود را در آن مدارس ثبت نام کنند هر چند تعدادی از دانش آموزان غیر فرهنگی نیز با عنوان خیرین فرهنگی در این مدارس ثبت نام می شوند که بخش عمده ای از بار مالی این مدارس را بر دوش می کشند .در شهرستان دزفول در مقطع ابتدایی تنها یک مدرسه دخترانه و یک پسرانه فرهنگیان وجود دارد .
در حالی که این مدارس با حدود ششصد دانش آموز – و بیشتر به صورت خودگردان – اداره می شوند ، به دلیل تحولات نظام آموزشی در آستانه انحلال قرار گرفته اند .در سال های اخیر ، تغییراتی به صورت تدریجی در نظام آموزشی کشور ایجاد می شود . یکی از این تغییرات طرح ( ۳-۳ ) یا نظام دوری است که در مقطع ابتدایی قرار است اجرا گردد . این طرح مدارس ابتدایی را به دو دوره مستقل ( اول تا سوم ) و ( سوم تا ششم ) تفکیک می کند و قرار است امسال در تعدادی از مدارس اجرا شود . عملی کردن این طرح در بعضی مدارس با مشکلاتی همراه شده است .
یکی از این مشکلات ، ادغام بعضی مدارس در یکدیگر است که این ادغام ها ، پیامدهایی را به دنبال دارد . در شهرستان دزفول ، به خاطر اجرای این طرح ، مدرسه های فرهنگیان ، در آستانه ی انحلال قرار گرفته اند . ایجاد این وضعیت با اعتراض خانواده های فرهنگی روبرو شده است . با توجه به اینکه مدارس فرهنگیان به صورت چرخشی هستند ، ادغام آنها در مدرسه شیفت مخالف ، در واقع منحل کردن مدرسه فرهنگیان می باشد .
از آنجا که در شهرستان دزفول طرح دوری قرار است فقط برای چند مدرسه ابتدایی اجرا شود ، به تعویق انداختن این طرح برای مدارس فرهنگیان کاملا امکان پذیر است . از طرفی ادغام دو مدرسه در یکدیگر ، موضوعی است که احتیاج به مطالعه و کارشناسی دارد و صرفا به دلیل مجاورت نمی توان دو مدرسه را در هم ادغام کرد .
با توجه به اینکه این طرح امسال برای تعدادی از مدارس اجرا می گردد ، می توان اجرای آن را در مدارس فرهنگیان به تاخیر انداخت . علاوه بر آن مدارس فرهنگیان با جمعیت بالایی که دارند ، به راحتی می توانند بدون ادغام با دیگر مدارس ، به دو بخش (۳-۳) تفکیک شوند . چنانچه با کمبود فضای فیزیکی مواجه باشیم ، با نقل و انتقال و جا به جایی بعضی مدارس ، می توان استقلال مدارس فرهنگیان را حفظ کرد .
پیشنهاد خانواده های فرهنگی دزفول ، برای جلوگیری از منحل شدن مدارس فرهنگیان ، جابه جایی این مدارس به مکانی دیگر است . با توجه به اینکه مدارس دوره متوسطه ، امسال به دلیل حذف پایه اول ، تعداد دانش آموزان کمتری دارند ، امکان جابه جایی هایی در این مدارس تا حدودی مقدور می باشد . در صورت چنین تغییراتی می توان از ادغام مدارس فرهنگیان با سایر مدارس جلوگیری کرد .
کارکنان نهادهای دولتی ، از امتیازاتی چون پاداش های سالانه ، تمهیداتی برای سفر ، اختصاص پاداش برای رتبه اولی فرزندان شان و… برخوردارند ، فرهنگیان در حالی که از این گونه امتیازات برخوردار نیستند ، حقِ داشتن مدرسه ای مختص به فرهنگیان را برای خود محفوظ می دانند . حال که گسترش مدارس غیرانتفاعی ، بدون هیچ محدودیتی ادامه دارد ، گسترش و حمایت از مدارس فرهنگیان ، اساسی ترین مطالبه ی خانواده های فرهنگی است .منحل کردن این مدارس ، زیر پا گذاشتن حقوق فرهنگیانی است که برای فرزندان این مرز و بوم تلاش می کنند .خانواده های فرهنگی که فرزندان خود را از سالهای قبل در این مدارس ثبت نام کرده اند ، تمایل دارند تحصیلات ابتدایی آنها در همین مدارس ادامه داشته باشد و از مسؤلین آموزش و پرورش انتظار دارند برای اجرای هر طرح جدید ، با بررسی دقیق شرایط و اطلاع رسانی به موقع به خانواده ها ، از بروز مشکلات جلوگیری کنند .
روناش
گروه گزارش / بیمارستان امام خمینی ( ره ) ، بخش همودیالیز ، طبقه دوم .
وارد بیمارستان می شوید و از انبوه جمعیت عبور می کنید .
در سالن عقیق ، تعداد قابل توجهی از بیماران دیالیزی روی تخت ها در حال دیالیز هستند . در گوشه ای ، معلم جانباز در حالی که به خواب عمیقی فرو رفته است با معرفی پرستاران و صدا زدن ایشان بیدار می شود و ایشان در حالی که لبخندی بر لب دارد ، گفت و گوی ما شروع می شود ...
گروه اخبار /
حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن ابوترابی فرد، نایب رئیس مجلس با اشاره به جلسه غیر علنی مجلس گفت: جلسه غیرعلنی با حضور سخنگوی دولت و وزیر آموزش و پرورش برای رسیدگی به دغدغههای جامعه فرهنگیان و افزایش رضایت جامعه از اقدامات آموزش و پرورش برگزار شد.
وی در تشریح نشست غیرعلنی نمایندگان با نوبخت و فانی تصریح کرد: جلسه غیرعلنی٬ جلسهای نسبتا طولانی بود و چند تن از همکاران گرامی٬ به نمایندگی از سایر همکاران به بیان نظرات خود در مورد وزارت آموزش و پرورش و مسائل مربوط به فرهنگیان پرداختند.
وی ادامه داد: نمایندگان ارائه کننده نطق در نشست امروز٬ در مورد فرایند رتبهبندی آموزگاران اعتبارات غیر پرسنلی، ضرورت تخصیص منابع لازم برای اجرای سند تحول آموزش و پرورش و همچنین قدم برداشتن برای رفع تبعیض پرداخت حقوق کارکنان دستگاههای اجرایی به ویژه کارکنان آموزش و پرورش اظهاراتی بیان داشتند.
نایب رییس مجلس افزود: در این نشست محمدباقر نوبخت گزارشی از سازمان متبوعش در زمینه توجه به فرهنگیان ادامه داد و از نگاه ویژه وزیر آموزش و پرورش به وضعیت کارکنان این وزارتخانه خبر داد.
ابوترابیفرد یادآور شد:
نوبخت در ادامه افزود: در سال ۹۳ با توجه به کاهش منابع درآمدی دولت٬ وزارت آموزش و پرورش تنها سازمانی بود که بودجه آن با اختیارات ویژه سازمان مدیریت و برنامهریزی افزایش یافت و با این اقدام ۱۰ درصد حقوق کارکنان آموزش و پرورش بالاتر رفت.
وی در ادامه با بیان اینکه رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی از نگاه ویژه خود به معیشت کارکنان آموزش و پرورش توجه خواهد کرد٬ افزود: نوبخت تاکید داشت با توجه به اینکه دولت در منابع با چالش جدی رو به رو است٬ اما پاسخ به نیاز فرهنگیان را در دغدغه خود میداند و مطالبه جدی سازمان مدیریت و برنامهریزی در جهت رفع تبعیض در حقوق کارکنان دولت است.
ابوترابی فرد ادامه داد: در نشست غیرعلنی امروز صبح دو تصمیم مهم گرفته شد که یکی از آنها این تصمیم بود که قانون خدمات کشوری که در مجلس تصویب و به صورت موقت در اختیار دولت قرار گرفته٬ تبدیل به قانون دائمی شود و در این میان اصلاحاتی که از نظر دولت باید در مورد این قانون انجام شود اعمال و اصلاحات یاد شده در قالب لایحهای از سوی دولت به مجلس ارائه شود.
این نماینده مردم در مجلس نهم ادامه داد: همچنین تصمیم بر آن شد که کمیسیونهای مربوطه از جمله کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی هر چه سریعتر این قانون را نهایی کند تا نظام پرداخت مناسبی برای کارکنان دولت فراهم شود.
عضو کمیسیون عمران در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از وضعیت ناعادلانه حقوق و مزایای معلمان و فرهنگیان، گفت: با بازنگری در قانون مدیریت خدمات کشوری لازم است تا درآمدهای کارکنان دولت بر مبنای عدالت تنظیم شود.
همچنین حسینی، نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در قانون هماهنگی حقوق و مزایای دولت و قانون مدیریت خدمات کشوری، بازنگری منطقی و اصولی لازم است، گفت: امروزه درآمد کارکنان دولت بر مبنای عدالت باید تنظیم گردد، در همین راستا و در اولویت نخست نسبت به ترمیم و تقویت حقوق و مزایای فرهنگیان و معلمان عزیز باید تصمیم اساسی در شان آنها گرفته شود.
وی ضمن تقاضا از دولت مبنی بر حقوق و مزایای دولت، گفت: حقوق و مزایای معلمان باید در تراز کارکنان امثال شرکت نفت ترمیم و هم سان سازی نمایید ، چرا که محصول نهایی آموزش و پرورش تربیت انسان صالح برای جامعه است که یقینا ارزش آن از امثال تولیدات شرکت نفت بالاتر است.
نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی، با پیشنهاد طرح اشتغال نیمه وقت زنان در دستگاه های دولتی و عمومی، گفت: این طرح می تواند سه دستاورد مهم داشته باشد، نخست ایجاد ظرفیت دو برابری برای اشتغال زنان، که با وجود تقاضای زنان فارغ التحصیل دانشگاهی راهکاری مفید می تواند واقع شود، مورد دوم اینکه کار تمام وقت با روح و جسم زنان سازگار نیست و موجب خستگی و فرسودگی زودرس آنان می گردد اما این طرح نشاط و شادابی توام با آسودگی در محل کار را برای زنان رقم می زند و نهایتا دستاورد سوم طرح مختص خانه داری زنان است که با این طرح می توانند برای تربیت فرزندان خود زمان بگذارند البته این طرح برای بانوان شاغل فعلی می تواند اختیاری و برای شاغلین آینده الزامی باشد.
پاراف
گروه اخبار/
موضوع " ضمانت " در آموزش و پرورش رفته رفته به یک « معضل » تبدیل شده است .
در حال حاضر ، دوایر حسابداری در ادارات آموزش و پرورش با کثرت اجرائیه هایی مواجهند که بانک های وام دهنده به علت پرداخت نشدن اقساط از سوی وام گیرنده ، به ضامن روی آورده اند .
استمرار این وضعیت موجب شده است که « اعتماد » میان فرهنگیان و معلمان به شدت دچار آسیب شده و کم تر معلم و یا همکاری حاضر می شود که ضمانت همکارش را در مدرسه بپذیرد .
آیا صدور بخشنامه هایی نظیر آن چه در پائین آمده است و به کرات در طول سال تحصیلی به مدارس ارسال می شود خواهد توانست مشکل " ضمانت " و " ضامن " را در آموزش و پرورش حل کند ؟
پایان پیام/
تهران
جامعه ای می تواند به پیشرفت و سعادت برسد که در تمامی ابعاد به هدف مطلوب دست یابد.جامعه ایرانی که یک درصد از کل جامعه جهانی را شامل می شود و از نظر قدمت جزء جوامع کهن انسانی است، برای دست یابی به جامعه آرمانی، راهی جز تحقق مهمترین معیارهای مطلوب در جامعه خود ندارد.
در زیر اهم این معیار های ذکر شده است:
1-ایمان
ایمان به انسان مسئولیت در برابر خداوند متعال، برای کارهای خود می دهد.انسان بی ایمان هیچ هدفی ندارد و همیشه به امور دنیوی مشغول است و خود را پای بند به معبود یا موجودی نمی بیند.افرادی که جنایت می کنند، دزدی می کنند، حقوق دیگران را ضایع می کنند و برای افراد دیگر مزاحمت ایجاد می کنند و سایر کارهای ناشایست را انجام می دهند یا دست به خودکشی می زنند،بیشتر از افراد بی دین هستند.
2-احترام به دانشمندان
در جامعه مطلوب دانشمندان، معلمان و به طور کلی هر کسی که صاحب اندیشه و تفکر است،در جایگاه بالایی برخوردار است.افراد با سواد باید مورد احترام قرار بگیرند و در راس امورات مهم کشور قرار داشته باشند و در تصمیمات مهم کشور دخالت نمایند. ، زیرا افراد متفکر به جهت بهره داشتن از قدرت تفکر و تخیل بهتر از افراد عادی عمل می کنند و دارای ضریب اشتباه کمتری هستند.در سایه بی توجهی به نخبگان و اساتید، متاسفانه سالیانه شاهد خروج عده زیادی نخبه از کشور هستیم و کشور ما سالیانه میلیاردها دلار از سرمایه های فکری خود را رایگان تقدیم کشور ها دیگر می کند. باید رفتار خود را اصلاح کنیم و امکانات زیادی برای مهاجرت معکوس آنان فراهم کنیم.
3- رعایت نظم و قانون
جامعه ای که در آن قوانین درست اجرا می شود و همه خود را در برابر قانون مسئول می دانند،حق کسی ضایع نمی شود،پارتی بازی از بین می رود و همه به هم احترام می گذارند.کشور هایی که پیشرفته هستند نظم در آنجا برقرار است و همگی در سایه نظم و قانون به هدف مطلوب شخصی و ملی دست می یابند.به طور مثال یکی از عوامل مهم بازسازی و پیشرفت سریع کشورهای آلمان و ژاپن ،رعایت این مورد بود.
4-رعایت اخلاق و پرهیز از خشونت
داشتن اخلاق از خصوصیت مهم هر شخصی است.انسان بی اخلاق می تواند از امکانات و حتی علم خود در راه خلاف آرمان انسانی بهره گیرد.یکی از آثار توجه به دانشمندان جامعه،اصلاح اخلاق به شیوه موثر است.آنان باید مشکل اخلاق را ریشه ای حل کنند ، با زور نمی توان اخلاق را در ذهن افراد تزریق کرد بلکه از راه تقویت ایمان که لازمه دست یابی به اخلاق انسانی است،بتوان ریشه بی اخلاقی را در جامعه خشکاند.امروزه می بینیم خشونت و بی اخلاقی در جامعه فراگیر شده است، آمار طلاق بالا رفته است، دوست به معنی واقعی کمیاب شده و انسان ها کمتر به هم اعتماد می کنند.حتی رفت و آمد افراد فامیل به جز ایام عید و مناسبت های مذهبی خیلی کم شده است.دیگر کسی جرات ضامن شدن افراد درجه یک و حتی همکار خود را ندارد! ریشه همه این موارد در بی اخلاقی انسان های یک جامعه است.
5- برقراری عدالت
عدالت باید در همه زمینه ها برقرار باشد.در اقتصاد، آزادی بیان و اندیشه، در استخدام و سایر موارد. در جامعه ای که در آن عدالت باشد،حق کسی پایمال نمی شود و همه با اطمینان خاطر در تلاش و کار مداوم هستند.جوامعی می توانند پیشرفت کنند که فاصله فقیر و غنی کم باشد. ولی متاسفانه در جامعه فعلی خود می بینیم که عده ای بچه پولدار و آقا زاده شب ها با ماشین های لوکس در خیابان ها مسابقه می دهند و عده دیگری از افراد جامعه حتی پول خرید یک دوچرخه برای بچه خود را ندارند! یا عده ای میلیاردها تومان ثروت دارند و عده ای در سطل های زباله، به دنبال کسب در آمد حلال هستند!
6- مشارکت همه اقوام جامعه
جامعه کشور از اقوام زیادی تشکیل شده است و همه آنان باید در بخش های کشور مسئولیت داشته باشند.عدالت باید در همه جاهای کشور رعایت شود همه اقوام به طور مساوی پیشرفت می کنند .امروزه می بینیم تعداد زیادی از یک قوم در دولت یا بخش های مهم کشور حضور دارند، در حالی که از برخی اقوام نماینده موثری برای پیگیری حل مشکلات آنان وجود ندارد.
7- امکانات بهداشتی و آموزشی
امکانات آموزشی و بهداشتی باید در همه نقاط کشور به طور عادلانه وجود داشته باشد.امروزه مدارسی در زیر چادر برپا می شود و مدارسی با پیشرفته ترین امکانات روز مجهز می شود یا مراکز و امکانات بهداشتی به طور عادلانه در کشور تقسیم نشده اند و مشکلات عدیده ای برای ساکنان مناطق محروم وجود دارد.
در پایان نتیجه می گیرم که هیچ جامعه ای به طور تصادفی و بدون داشتن شرایط مطلوب به پیشرفت نرسیده است و برای رسیدن به جامعه مطلوب ایرانی، باید همه شرایط آن فراهم گردد.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه اخبار /
وزیر بهداشت گفت: بخش مهمی از ما پزشکان مردم را رها کرده و فقط از خودمان تعریف میکنیم. مواردی را از برخی همکاران دیدهام که واقعاً خجالت کشیدهام.
حسن قاضی زاده هاشمی، در همایش راهکارهای ارتقای شأن جامعه پزشکی در برج میلاد که که با امضای تفاهم نامه سازمان نظام پزشکی و مجمع انجمن های علمی پزشکی همراه بود، افزود: آرزو میکردم،وزیر نبودم و خاطر همه جمع باشد که دیگر در هیچ انتخاباتی کاندیدا نخواهم شد.
او خطاب به نمایندگان انجمن های پزشکی گفت: مردم در بخش های مختلف مشکلات بسیار زیادی دارند قبلاً که وزیر نبودم و فقط به عنوان یک چشم پزشک و رئیس انجمن چشم پزشکی فعالیت میکردم،نگاهم فقط حمایت از یک صنف بود ولی امروز که مشکلات مردم را میبینیم نظراتم تغییر کرده است.
وزیر بهداشت افزود: الان دیگر برای مهم نیست که جامعه چشم پزشکی درباره من چه قضاوتی میکند، عمل به مسئولیت های اجتماعی و منافع کل مردم برای من مهم است زیرا در این مدت مسئولیت مواردی را از برخی همکاران دیدهام که واقعاً خجالت کشیدهام.
وی گفت: برای من مهم نیست که چه کسانی برای من کف میزنند یا هورا می کشند، یا بر عکس چه کسانی علیه من تیتر بزنند و حرف و حدیث راه بیندازند، دنیا بسیار زودگذر از این حرف هاست. ما هستیم و کارنامه ای که در پیشگاه ملت، شهدا و دنیای دیگری که به آن معتقدیم.
هاشمی افزود: ما همیشه فکر میکردیم خیلی با اخلاق هستیم اما اساتید ما از ما با اخلاق تر بودند، داشتن انصاف و رعایت حقوق شهروندی گوهرهای نایابی شدهاند. فارغ التحصیلان جدید ما با این آدرس های غلطی که به آنها دادهایم که اگر می خواهید پولدار شوید حتماً باید در این رشتهها تحصیل کنید، با این وضع مطمئن باشید، در آینده مشکلات بشتری خواهیم داشت.
وزیر بهداشت ادامه داد: از شما همکاران می پرسم،خدا وکیلی مردم در مراجعه به مراکزی که در آن خدمت میکنید، احنرام میشوند؟ آیا حقوق آنها رعایت میشود؟ خودتان قضاوت کنید، من در این ۲۲ ماهی که گذشت مکرر دیدهام که مردم واقعاً مستأصل هستند،بخشی از استیصال آنها از سر طمع و زیاده خواهی ما و از سر منعفت طلبی ماست.
وی گفت: اگر ما مردم را نداشته باشیم، یک جای کار به بن بست خواهیم خورد، و هیچ کاری نمی توانیم بکنیم،تمام قدرتمندان و احزاب دنیا،همه در نهایت به سراغ مردم می روند،ولی ما مردم را رها کردهایم و مرتب زیر یک سقف مینشینیم و از هم تعریف میکنیم،خودمان را هم خیلی مقدس میدانیم و بعد هم انتظار داریم که هر آنچه میخواهیم برایمان اتفاق بیفتد،این شدنی نیست.
وزیر بهداشت ادامه داد: وزارت بهداشت اکنون در مسیر درستی حرکت میکند، اعتباری که الان در اختیار وزارت بهداشت است، قابل مقایسه با قبل نیست، رضایت مندی مردم از بخش دولتی بیشتر شده است، ملاک ما مردم است، خیلی ها از طرف مردم حرف میزنند اما در واقع به جای مردم حرف میزنند.
نسیم