صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

 محمدرضا نیک‌نژاد کارشناس آموزش و پرورش  بر اساس قانون اساسی کشور تحصیلات تا پایان دوران راهنمایی باید رایگان و اجباری باشد. در کشور ما از اهرم‌هایی که برای تحت فشار قرار دادن خانواده‌ها برای تحصیل فرزندان شان وجود دارد استفاده نمی‌شود. نبود اهرم‌های فشار از یک سو و مشکلات اقتصادی که برخی خانواده‌ها دارند به‌ویژه در مناطق روستایی و مناطق حاشیه‌ای باعث بازماندن فرزندان شان از تحصیل می‌شود. در استان‌های حاشیه‌ای مانند سیستان و بلوچستان، بوشهر و خراسان و مناطق حاشیه‌ای شهرهای بزرگ چون آموزش برای برخی خانواده‌ها هزینه‌بر است و خانواده یک نیروی کار را با فرستادن فرزندش به مدرسه از دست می‌دهد، آنها فرزندان را به مدرسه نمی‌فرستند.

در سال‌های گذشته دانش‌آموختگی دختران افزایش داشته است اما باید این نکته را مد نظر قرار داد که کسانی که دختران خود را برای تحصیل به دانشگاه می‌فرستند بیشتر خانواده‌های طبقه متوسط شهری هستند. این خانواده‌ها از نظر فرهنگی و جایگاه و طبقه‌ای که دارند می‌خواهند دختران شان تحصیل کرده باشند و حتی اگر بعد از تحصیل بازار کاری هم برای آنها نباشد می‌توانند به عنوان یک مادر و همسر تحصیل کرده بسیار تأثیرگذار باشند. اما در مناطق حاشیه‌ای و روستایی درباره تحصیل دختران بعضا تفاوت چندانی رخ نداده است.

از سوی دیگر، بعضی از سیاست های آموزش و پرورش هم به این مساله دامن زده و شرایط را برای تحصیل دختران سخت‌تر کرده است. برای نمونه در بعضی از روستاهای کوچک که تعداد دانش‌آموزان کم می‌شوند آموزش و پرورش دست به تجمیع مدرسه چند روستا نزدیک در یک روستای مرکزی می‌زند. رفت و آمد بین دو روستا از نظر فرهنگی برای پسران مشکل‌ساز نیست ولی برای دختران محدودیت ایجاد می‌کند. برای ترغیب خانواده ها به تحصیل دختران شان قوانین اجباری اثرگذاری لازم را ندارند.

بهترین کار در این زمینه این است که دولت بودجه جداگانه‌ای را با نظارت خیلی خاص به خانواده‌هایی که از نظر مالی ضعیف هستند و نمی‌توانند هزینه تحصیل فرزندان شان را بپردازند اختصاص بدهد. سال گذشته در اولین کنفرانس عدالت و توسعه آموزشی که در دانشگاه شریف برگزار شد موج خوبی در این زمینه ایجاد شد و حدود دو میلیارد و 500 میلیون تومان برای این امر اختصاص یافت و این پول در مناطقی مانند سیستان بلوچستان برای فقرزدایی و و ایجاد عدالت آموزشی هزینه شد. علاوه بر هزینه برای مدرسه‌سازی باید مقداری از این بودجه برای دادن کمک هزینه به خانواده‌هایی که وضعیت مالی خوبی ندارند و توانایی فرستادن فرزندان شان به مدرسه را ندارند اختصاص یابد. آموزش و پرورش به دلیل گستردگی از عهده انجام این کار برمی‌آید. در دورافتاده‌ترین مناطق در کشور ما مدرسه وجود دارد و همین زمینه را فراهم می‌کند تا آموزش و پرورش با کمک معتمدان محلی، خانواده‌های نیازمند را شناسایی کند و کمک‌های لازم را به آنها کند تا فرزندان شان از درس خواندن عقب نمانند.

آماری که سال گذشته در کنفرانس توسعه و عدالت آموزشی ارائه شد وضعیت مطلوبی را نشان نمی‌داد. آمارها به این صورت بود که در مناطق محروم و حاشیه‌ای حدود 90 درصد افراد امکان تحصیل دبستان را داشتند و این خروجی وقتی به دوره راهنمایی می‌رسید به 46 درصد تقلیل پیدا می‌کرد و در مقطع دبیرستان به 13 درصد کاهش می‌یافت که این نشان‌دهنده حجم بالای افراد بازمانده از تحصیل به دلایل اقتصادی و فرهنگی است. 

روزنامه آرمان     

منتشرشده در یادداشت
دوشنبه, 19 آبان 1393 21:30

اقدام به قتل معلم اراکی

مرکزی

منتشرشده در نامه های دریافتی

گروه اخبار /

اثرات اعتیاد جامعه و کارمندان دولت به شبکه های اجتماعی

با توجه به پیشرفت تکنولوژی و فناوری های نوین، امروزه شاهد استفاده روز افزون از فضای مجازی در جامعه هستیم، این در حالیست که در کنار بهره گیری از مزایای این امکانات در جهت درست و برای انتقال پیام های فرهنگی و .. ، باید از خطراتی که این فضاها می تواند داشته باشد آگاه بود.

با گذر از مشکلات فرهنگی و اجتماعی که استفاده از فضاهای مجازی به همراه دارد می توان از اعتیاد وایبری، لاینی، واتس آپی و…، که در بین میلیون ها کاربر ایرانی وجود دارد به عنوان یک معضل اساسی نام برد.علاوه بر سوء استفاده هایی که در جهت مخالف ارزش ها و هنجارهای اجتماعی در این فضاها شکل می گیرد، می توان از حضور چندین ساعته افراد مختلف در این فضاها به عنوان معضلی بزرگ یاد کرد.

در وهله اول این که فرهنگ حاکم بر فضاهای مجازی و شبکه های اجتماعی، شخص را مجبور می کند که بر اساس همان فرهنگ وارد کارشده و در صورتی که بخواهد با فرهنگ دیگری وارد این فضا شود، مورد تمسخر و تحقیر دیگران قرار خواهند گرفت.

بر این اساس، افراد در اولین مواجهه با چنین شبکه های اجتماعی، مجبور به پذیرش فرهنگ حاکم بر آن شده و همین مساله در کار، زندگی و شیوه تفکر این افراد تاثیرات مخرب بسیاری خواهد داشت.

علاوه برموضوع فرهنگ پذیری از فضای مجازی، تغییر ذائقه رفتارهای خانوادگی نیز از مشکلات دیگر نشات گرفته از فضای مجازی است. با اندک حضوری در گروه‌های مختلفی که در این فضاها شکل می‌گیرد می‌توان شاهد حضور افرادی بود که حتی زمانی برای ارتباط با خانواده و حتی تناول غذا ندارند.

در این بین می‌توان از کارمندان دولتی نام برد؛ کارکنانی که وظیفه خدمت رسانی به مردم و حل مشکلات آنان را بر عهده دارند.

کارمندان و افرادی که باید وقت خود را در خدمت جامعه و دیگر اشخاص بگذارند، با غرق شدن در دنیای مجازی، تغییر رفتار و تغییر فرهنگی را تجربه کرده و دیگر علاقه چندانی به مسیر خدمتگزاری به دیگر افراد جامعه را نخواهند داشت.اما غرق شدن بسیاری از کارکنان در این فضاها و گروه‌ها نه تنها به لحاظ زمانی بلکه از جنبه روحی و روانی، آنان را در شرایطی قرار می دهند که کارایی لازم برای انجام برنامه های روزانه خود را ندارند.

صبحانه

منتشرشده در آموزش نوین

نامه ی یک آموزگار زن به رئیس جمهور

رئیس جمهور محترم

جناب آقای روحانی

به عنوان یک آموزگار که سال هاست به دانش آموزان و آینده سازان این کشور درس عشق ، محبت و انسانیت می دهم لازم دانستم مطالبی را خدمت شما عرض کنم .

روز 31 تیرماه به خاطر اعتراض به وضعیت معلمانی که به دلیل مسائل صنفی و پیگیری حقوق حقه معلمان به زندان رفته اند به جلوی خانه ملت آمدم .

خانه ملت خانه مردم است و همه باید بتوانند مشکلات و مسائل خود را به آنان بگویند .

متاسفانه نیروهای انتظامی و... با معلمان که  از نجیب ترین و محترم ترین اقشار جامعه هستند برخورد مناسبی نداشتند .

آنان با برخی از معلمان با شدید ترین وضع برخورد کرده و حتی مقنعه ی مرا از سرم کشیدند ...

خیلی از این صحنه ها قابل بازگویی نیست و از بیان آن ها شرم دارم ...

اما وزارت کشور قول داده بود که این مسائل را پیگیری کند و پاسخ دهد .

برخی از نمایندگان محترم مجلس همچون آقای علی مطهری و ابوترابی نیز خواهان پیگیری این مسائل و برخوردها بودند و حتی پیشنهاد فراهم کردن فضایی برای بیان مطالبات و خواسته های مردم را داشتند .

آقای روحانی

شما به عنوان رئیس جمهور ما و این ملت در برابر قانون سوگند یاد کرده اید که حافظ و پاسدار قانون و حقوق آن ها باشید .

ما معلمان ، تنگی معیشت و وضعیت بد اقتصادی مان را به خاطر شرایط کشور که مهم ترین آن ها عملکرد غلط دولت قبل است را تحمل می کنیم اما تحقیر و توهین را از جانب هیچ فرد و یا گروهی روا نمی دانیم .

آقای روحانی

بنده به عنوان یک آموزگار در کلاسم سعی می کنم که با همه بچه ها و دانش آموزان « برخورد عدالت گونه ای » داشته باشم و آن ها را از خودم نرنجانم .

چطور می شود که فرهنگیان و معلمان به خاطر یک مساله صنفی در مقابل مجلس جمع می شوند و با آن ها به بهانه نداشتن مجوز و... برخوردهای آن چنانی می شود اما برخی از افراد و گروه ها هر وقت که دلشان بخواهد تجمع و... برگزار می کنند و حتی صدا و سیما هم آنان را پوشش خبری می دهد ؟!

این برای ما یک سوال بزرگ است .

رهبر معظم انقلاب بارها فرموده اند که ما همه زیر بار منت معلمان هستیم .

این هایی که روز 31 تیرماه با معلمان چنین برخوردی داشتند آیا فکر نمی کنند که فرزندان آن ها باید در کلاس همین آموزگاران کتک خورده و تحقیر شده درس بیاموزند .

معلمی که این گونه شان و کرامتش زیر سوال برود چگونه می تواند آینده این کشور را بسازد ؟

از شما انتظار داریم همان گونه که در هفته معلم « حق اعتراض » معلمان را به رسمیت شناختید به قول تان وفادار بمانید و از معلمان اعاده حیثیت کرده و از آنان دلجویی کنید .

اجازه ندهید که قانون این گونه اجراء شود و اصول انقلاب خدای ناکرده به فراموشی  سپرده شده و بهانه به دست دشمنان قسم خورده این نظام و کشور بیفتد.

منتشرشده در یادداشت

شهاب الدین غندالی مدیر عامل صندوق ذخیره فرهنگیان  گروه اخبار /

شهاب‌الدین غندالی در جمع مدیران آموزش و پرورش استان همدان، با اشاره به وضع معیشتی معلمان اظهار کرد: معلم سرمایه اجتماعی کشور است و باید از نظر مالی و معیشت در رفاه کامل باشد سپس راهی کلاس درس شود.

وی ادامه داد: اگر معلم نتواند به خوبی فکرش را در کلاس متمرکز کند بحران‌های ناهنجاری در جامعه و نسل فردا ایجاد می‌شود.

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان عنوان کرد: معلمان باید در دوره‌های ضمن خدمت بتوانند از وام‌های صندوق بهره مند شوند و مشکلات احتمالی خودشان را مرتفع سازند.

غندالی خاطرنشان کرد: وضعیت معیشتی معلمان باید برطرف شود تا شاهد شکوفایی آموزش و پرورش باشیم.

وی یکی از مشکلات عمده صندوق ذخیره فرهنگیان را کمبود اعتبار دانست و افزود: در سال گذشته درآمد و پرداختی صندوق برابر بود که متاسفانه در سال‌جاری با کمبود اعتبار مواجه هستیم و به نوعی با توجه به پرداختی موجود، ورودی ما تقریباً صفراست.

وی ادامه داد: ۱۴۰هزار میلیارد ریال کمبود منابع داریم، در حالی که باید حق خروجی‌های صندوق را پرداخت کنیم تا از بدنه صندوق خارج شوند.

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان کشور گفت: در سال جاری ۴۰ هزار نفر در آموزش و پرورش بازنشسته خواهند شد که باید مبلغ ۱۴۷۰ میلیارد ریال به این بازنشستگان پرداخت کنیم.

وی اضافه کرد: تمام دارایی صندوق که در دفاتر ثبت شده است نزدیک به ۴۲ هزار میلیارد ریال است که از نظر مجموعه ما، با مشکل شدید منابع مالی مواجه هستیم.

غندالی با اشاره به وضعیت اقتصادی صندوق ذخیره فرهنگیان اظهار کرد: این صندوق از سه منبع درآمد دارد که ابتدا پرداخت حق عضویت توسط اعضاست، در منبع دوم کمک ۱۸۰ میلیارد ریالی دولت است و سود سالیانه مبلغ صندوق نیز به عنوان سومین منبع درآمد ماست.

وی ادامه داد: اعضای ما در این صندوق حدود ۹۰۰ هزار نفر هستند که به‌ازای هر نفر ۱۸۰ هزار ریال توسط خود اعضا واریز حساب می‌شود.

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان کشور تصریح کرد: دولت به ازای هر نفر عضو صندوق، ماهیانه مبلغ ۱۸۰ هزار ریال به ما پرداخت می‌کند تا به نوعی دومین منبع درآمد صندوق تامین شود.

غندالی تاکید کرد: متاسفانه در سال ۹۰ در لایحه قانون پنجم این کمک ۱۸۰ میلیاردی دولت قطع شد و از سوی وزارت آموزش و پرورش وقت نیز هیچ‌گونه پیگیری برای الحاق مجدد این کمک به برنامه پنجم نشد.

وی عنوان کرد: دولت بعد از سال ۹۰ مبلغ ۵۴۰۰ میلیارد باید پرداخت و به تکلیف خود عمل کند و سنوات جاری معلمان را به این صندوق پرداخت کند.

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان کشور خاطرنشان کرد: ما به دیوان عدالت اداری کشور شکایت کرده‌ایم و منتظر دریافت حکم هستیم تا حق پرداخت نشده فرهنگیان از دولت را دریافت کنیم.

انتهای پیام/

منتشرشده در اقتصاد
جمعه, 09 مرداد 1394 07:54

آب و برق مدارس مجانی می شود

مجانی شدن آب و برق مدارس  گروه اخبار /

جبار کوچکی‌نژاد  در نشست مشترک مدیران آموزش و پرورش آذربایجان شرقی و اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی که در باشگاه فرهنگیان برگزار شد، اظهار داشت: 200 میلیارد تومان از محل سرفصل وزارت دفاع برای مجانی کردن آب و برق مدارس در نظر گرفته شده است.

وی از افزایش 200 میلیاردی سرانه واحدهای آموزشی، 420 میلیاردی گرمایش و سرمایش مدارس، 300 میلیاردی تخریب و بازسازی، 50 میلیاردی دانشگاه فرهنگیان، 30 میلیاردی معاونت پرورشی، 20 میلیاردی معاونت ورزشی وزارت آموزش و پرورش در بودجه امسال خبر داد و گفت: 300 میلیارد برای پرداخت بخشی از پاداش پایان خدمت فرهنگیان و 1700 میلیارد نیز از محل یک درصد صرفه‌جویی بانک‌ها و شرکت‌های سودده برای پشتیبانی از وزارت آموزش و پرورش در نظر گرفته شده است.

وی به مصوبه مجلس مبنی بر موظف بودن دستگاه‌هایی که تابه‌حال از پرداخت مالیات امتناع می‌کردند، به پرداخت مالیات برای هزینه در سیستم آموزشی کشور، اشاره کرد و گفت: مبلغ محاسبه شده 70هزار میلیارد تومان بود که پیش‌بینی می‌شود 5هزار میلیارد تومان آن محقق شود.

وی با تأکید بر پرداخت معوقات فرهنگیان، تصریح کرد: افزایش بودجه‌ای که برای دانشگاه‌ها تصویب کرده‌ایم 780 میلیارد تومان بود که با توجه به اهمیت آموزش و پرورش و توجه به مشکلات مدارس و معلمان، امسال چندین هزار میلیارد افزایش در بودجه در نظر گرفتیم.

وی بر اجرای برنامه پنجم توسعه در زمینه اینکه هر دانش آموز باید حداقل در یک حرفه توانمند شود، تأکید کرد و گفت: متأسفانه وزارت آموزش و پرورش با توجه به کمبود منابع مالی این طرح را به سرانجام نرساند که باید در برنامه ششم منابع مالی آن را مشخص کنیم.

وی تلاش نمایندگان برای اختصاص یک درصد از مالیات ارزش افزوده به نظام آموزشی کشور را یادآور شد و افزود: 100 نفر این طرح را امضا کردند ولی در میانه راه ابتر ماند که اگر محقق می‌شد، در یک سال رقمی بالغ بر 3300 میلیارد تومان تأمین می‌شد.

وی به بازدید خود از آموزش و پرورش ناحیه 3 تبریز اشاره کرد و گفت: در این ناحیه، 20 درصد دانش آموزان در مدارس غیردولتی تحصیل می‌کنند که این بسیار عالی است و دو برابر میانگین کشوری است.

وی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم جمعیت دانش آموزان مدارس غیرانتفاعی کشور را به 20 درصد کل دانش آموزان برسانیم، باید بیش از 3 میلیون نفر در مدارس غیردولتی تحصیل کنند.

پانا- استان آذربایجان شرقی

دوشنبه, 19 آبان 1393 21:30

حق الناس یا بیت المال؟

آذربایجان شرقی

منتشرشده در نامه های دریافتی
دوشنبه, 19 آبان 1393 21:30

رتبه بندی معلمان

کهگیلویه و بویراحمد

منتشرشده در نامه های دریافتی
پنج شنبه, 08 مرداد 1394 16:50

" حق اعتراض را به رسمیت بشناسید "

گروه اخبار / سازمان معلمان ایران در مورد برخوردهای اخیر با  اعتراضات معلمان بیانیه ای منتشر کرد .

گروه اخبار /

علی اصغر فانی از هنرپیشه سرشناس سینمای ایران به پاس مشارکت در امر مدرسه سازی تقدیر و تشکر کرد.

 عیادت فانی از عزت الله انتظامی  علی اصغر فانی پیش از ظهر امروز با حضور در منزل استاد عزت الله انتظامی از وی عیادت کرد.
وزیر آموزش و پرورش در این دیدار با اشاره به اقدام خداپسندانه  استاد عزت الله انتظامی در احداث یک باب مدرسه در استان ایلام گفت : احداث مدرسه از طرف یک هنرمند را باید در زمره  آثار هنری او و شاید  هم یکی از اثرگذارترین و ماندگارترین هنرهای یک هنرمند  محسوب کرد.

دکتر فانی با بیان این که هنرمندان و چهره های هنری نقش مهمی در فرهنگ سازی و الگوسازی برای جوانان و نوجوانان دارند ، افزود : ورود چهره های محبوب و نام آوران هنر و ادب و موسیقی در امر مدرسه سازی، فرهنگ مشارکت سایرین در این کار نیک را غنا می بخشد و آن را تقویت می کند.

گفتنی است در این دیدار که چینی فروشان مشاور فرهنگی وزیر او را همراهی می کرد ،  عزت الله انتظامی از عیادت وزیر آموزش و پرورش تشکر و اظهار داشت : مدرسه سازی کاری ماندگار و اثربخش است و اگر برای کارهای خوب مان ماندگاری می خواهیم باید در مدرسه سازی مشارکت کنیم.

مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی

نظرسنجی

انتصابات علیرضا کاظمی تا چه میزان با تعهدات و قول های مسعود پزشکیان هم خوانی داشته و توانسته رضایت معلمان را جلب کند ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور