صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

نصراله خلیلی / معلم بازنشسته - همکار گروه سخن معلم

آموزش زبان فارسی با لوازم التحریر چینی

آموزش زبان فارسی با لوازم التحریر چینی و الیناسیون فرهنگی  یادش به خیر هر سال در نیمه دوم شهریور که می شد پدر و مادرم در تکاپوی خرید ملزومات مدرسه و تهیه کتب درسی برای من و برادرم بودند .داغ بودن بازار این صنف بر خلاف سایر روزهای سال و فعالیت مضاعف فروشندگان با چهره های گشاده، همراه با لبخند بیش از هر صحنه دیگری شادمانی را برای دانش افزایی و کسب معنویت در سیمای دانش آموزان جلوه نمایی می کرد.
در صورتی که نگاهی گذرا به دفترها داشته باشیم، بر روی اکثر این اقلام طرح های خارجی سیندرلا، سفید برفی، باربی و بن تن رامی بینیم که دانش آموزان نیز از خرید اقلامی با این طرح ها بسیار خوشحال و سبب استقبال آن ها می شود.
با مشاهده این تصاویر به ذهن هر بیننده ای خارجی بودن کالا خطور می کند و در این میان اجناس داخلی بسیار کم رنگ هستند و بچه ها به خرید آن ها رغبتی نشان نمی دهند .

با اینکه لوازم التحریر رنگارنگ، عاملی برای ترغیب و جذب کودکان و نوجوانان برای خرید است ؛ اما گاهی این موضوع والدین را دچار مشکل می کند و نمی دانند در برابر این ویترین های رنگارنگ و خواسته فرزندان شان و علاقه خودشان به خرید کالاهای داخلی و خارجی کدام را انتخاب کنند.
اما وجود کالاهای خارجی در بازار لوازم التحریربه وفور خودنمایی می کند و چشم هر خریداری را به طرف خود مجذوب می کند و در این میان نیز جای خالی نمادهای ایرانی - اسلامی بر روی این اقلام قابل مشاهده است.
مسوولان آموزش و پرورش باید طرح هایی را برای چاپ بر روی لوازم التحریر و از جمله دفترهای مشق دانش آموزان ارائه دهند که برگرفته از اعتقادات دینی و مذهبی و امید آفرین باشد.
چون ذهن خلاق فرزندان هر گونه طرحی را در خود حک می کند و در انحصار بودن چاپ طرح های ایرانی – اسلامی قابل قبول نیست و این انحصار باید حتما شکسته شود.
کارشناسان وزارت آموزش و پرورش می توانند با دادن ایده ها و طرح های ایرانی - اسلامی برگرفته از مذهب، اعتقادات و طرح های ملی کشور در این خصوص تلاش کنند تا فرزندان نیرومند این کشور را با شاعران و مفاخر و ایثارگران آشنا و علایق و سلایق کودکان را در نظر بگیرند و ضمنا از تولیدات داخلی حمایت و پشتیبانی کنند تا از ورود کالاهای چینی به کشور جلوگیری شود .
گرچه در سال های اخیر به این مهم توجه شده ولی کافی نیست ؛ تولید کنندگان لوازم التحریر باید طرح ایرانی و اسلامی را با تنوع بیشتر تصاویر مورد علاقه کودکان چاپ کرده و هر سال تلاش کنند تا وسایل جذاب و متنوع و خواست کودکان حتما لحاظ گردد.
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سطح کشور طرح هایی را بر روی لوازم التحریر دانش آموزان چاپ می کند که باید از جذابیت خاصی برای این گروه های سنی مختلف برخوردار باشد. برپایی نمایشگاه های نوشت افزار با قیمت مناسب با طرح های جذاب و متنوع برای کودکان و خانواده ها با سیاست های تبلیغی و تشویقی بهترین راه مبارزه با ورود کالاهای خارجی است و این نمایشگاه ها حتی می تواند کتاب های علمی و مذهبی و غیره را همزمان با عرضه نوشت افزار در سطح نمایشگاه و مدارس کشور برای مدت طولانی برگزار کند .

وزارت آموزش و پرورش در جهت تقویت بنیه علمی دانش آموزان و ارتقا ء فرهنگ صرفه جویی چه کاری را انجام داده است ؟

در مدارس کافی است سری به سطل های زباله بزنید . کاغذهای مچاله شده و مدادهای رنگارنگ و غیره ..به وفور مشاهده می شود . در زمان های گذشته در پایان سال تحصیلی بعد از اخذ قبولی کتاب ها و دفترهای بچه ها جمع آوری می شد و به کارخانه های کارتن سازی و غیره ...منتقل می شد ؛ ضمن درآمد برای مدرسه یا آموزش و پرورش بچه ها هم خود را مقید به این موضوع می دانستند که کتاب های خود را تمیز نگه دارند .

حالا می دانید فرهنگ صرفه جویی به اسراف در کارها تبدیل شده و این مهم شایسته و در خور شان جامعه اسلامی نیست و هزینه های مضاعف را به خانواده ها تحمیل می کند و هر روز فرهنگ تجمل گرایی و رقابت بین خانواده ها پر رنگ تر می شود .

کتاب ها باید به گونه ای تالیف و تنظیم شوند که درس زندگی و نیازهای اساسی و ضروری را به آینده سازان این کشور بیاموزد .

کارشناسان می گویند : ارزان بودن قیمت لوازم التحریرهای خارجی با تولیدات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مشکل ایجاد کرده است و تولیدات کانون به لحاظ کیفیت در مقایسه با محصولات خارجی از کیفیت بالاتری برخوردار است ، اما زرق و برق و جذابیت لوازم التحریر خارجی بیشتر است ؛ همین عامل سبب جذب کودکان و اصرار آنها به خرید می شود  ، چون بازار تابع عرضه، تقاضا و قیمت است و دنیای اقتصاد قوانین خاص خود را دارد.
این فروشنده می گوید : مردم کشور ما به دنبال خرید اجناسی با کیفیت ارزان قیمت هستند و لوازم التحریر ایرانی زمانی می تواند جنس خارجی را از میدان خارج کند که هم دارای کیفیت بالا و هم قیمت کمتری نسبت به کالای مشابه خارجی باشد. در هر صورت بازار در قبضه محصولات چینی است.
این کارشناس می گوید :گران بودن نوشت افزار و چاپ طرح های داخلی در انحصار یک شخص است و فروش اجناس آن یک و نیم برابر قیمت خارجی است.
وی علت این موضوع را پرداخت هزینه هایی به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بیان کرد. گسترش فرهنگ ملی، ایرانی – اسلامی نیازمند خروج از این انحصار است.
نصراله خلیلی ؛ در مصاحبه ای با یکی از فروشندگان نوشت و افزار با بیان اینکه قیمت ها به نسبت سال گذشته افزایش داشته و اکثر دفترچه های یادداشت برای استفاده دانش آموزان تولید داخلی است ولی طرح های روی جلد این اجناس خارجی است می گوید :
" علت این موضوع در این است که چاپ طرح های ایرانی - اسلامی در انحصار موسسه ای است که ادعا دارد که به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و صدا و سیما باید مبلغی پرداخت شود و به همین دلیل قیمت این دفترها نیز فوق العاده بالاست.
این فروشنده از دستگاه های متولی خواست، چاپ طرح های ایرانی – اسلامی را از انحصار خارج کنند تا بقیه تولید کنندگان داخلی نیز از این طرح ها استفاده کنند چرا که هدف نشر و گسترش فرهنگ ایرانی – اسلامی است.
این فروشنده لوازم التحریر متذکر شد: تا زمانی که انحصار چاپ طرح های ایرانی – اسلامی بر روی دفترهای یادداشت مدارس برداشته نشود نشر فرهنگ اسلامی در حد حرف و نه عمل باقی خواهد ماند.
چون همه ی مشتریان در خریدهای خود به دنبال جنس با کیفیت هستند و این موضوع حرف اول را در بازار برای گفتن می زند .

وی تاکید کرد: دانش آموزان نیز به هنگام خرید لوازم التحریر به طرح های روی این اقلام بیشتر از کیفیت آن توجه دارند و تمایل دارند چهره های جذاب کارتنی را انتخاب کنند .
درعین حال 90 درصد اجناس موجود در فروشگاه ها چینی است و حتی برخی از کالاهایی که به اسم تولید داخلی وارد بازار می شود از این کشور وارد می شود و در بسته بندی به اسم تولید کشورمان است.
شهریور هر سال، فصل کاری واحدهای لوازم التحریر فروشی است و استقبال از خرید رضایت بخش است و زمان پر رنگ شدن فروش این واحدها، نمایشگاه لوازم التحریر دایر می شود، در حالی که برخی از افرادی که در این نمایشگاه حضور دارند و اقدام به فروش اجناس در این بخش می کنند فاقد مجوز فعالیت هستند.
این افراد فعالان در بخش لوازم التحریر نیستند و مالیاتی هم نمی دهند فقط در عرض یک هفته غرفه ای دایر می کنند و اقدام به فروش می کنند.
اما قیمت لوازم التحریری که تولید داخل است 20 درصد افزایش داشته و قیمت اجناس وارداتی تغییر چندانی ندارد.ما باید به منظور حمایت از تولیدات داخلی سعی در خرید لوازم التحریر داخلی داشته باشیم اما دفتر تولید داخل و خارج در مقایسه هم در یک قیمت هستند ولی تعداد برگه های آن به نسبت خارجی بسیار کم می باشد.
یکی از خانواده ها اظهار داشت : باتوجه به اینکه مدارس توصیه جدی به دانش آموزان به خرید لوازم التحریری دارند که بر روی آنها تصاویر خارجی وجود نداشته باشد، هرچه بازار را جست و جو کرده ام اکثرا طرح های خارجی بیشتر از داخلی بود ؛ پس بیاییم با اتحاد و هماهنگی و افزایش تولیدات داخلی میهن خود را آباد کنیم و فرهنگ صرفه جویی و دوری از اسراف و حمایت از تولیدات داخلی را سر لوحه کار خود قرار دهیم .

البته این وظیفه تمام ار گان ها به خصوص وزارت آموزش وپرورش و رسانه های گروهی و متولیان و دست اندر کاران تعلیم وتربیت کشور است ضمن این که آموزش های لازم و ضروری باید به کودکان داده شود تا در تمام شئونات زندگی صرفه جویی و استفاده بهینه از هر چیزی را بیاموزند و نوشت افزار باکیفیت و جذاب ومتنوع را با قیمت مناسب وارزان را در اختیار دانش آموزان قرار دهیم و از زمان کودکی فرهنگ صرفه جویی را به آنها آموزش و راه رسم زندگی در آینده را برای آنها ترسیم نماییم .


آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .

https://telegram.me/sokhanmoallem


ارسال مطلب برای سخن معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

سه شنبه, 17 آذر 1394 23:34 خوانده شده: 1233 دفعه چاپ

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

خیلی زیاد - 12.1%
زیاد - 3%
تا حدودی - 8.5%
تاثیری ندارد - 10.8%
نوعی عوام فریبی و سرکار گذاشتن معلمان است - 65.6%

مجموع آرا: 305

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور