صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

کیفیت شیر مدارس و اعتراض مردم  گروه اخبار /

اسفندیار چهاربند در پاسخ به این سوال که بسیاری از والدین نسبت به سلامت شیر مدارس معترض هستند، نظارت بر این موضوع چطور است؟ گفت: این افراد سواد تغذیه ای ندارند.

وی ادامه داد: کامل ترین و با کیفیت ترین شیر در کشور، شیر مدارس است. در تهران 3 دانشکده علوم پزشکی تمام مولفه های کیفی و ایمنی شیر مدارس را کنترل و توزیع می کنند.
 
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران افزود: ورودی شیر به کارخانه، روند فرآیند شیر و ناوگان حمل و نقل آن کنترل می شود و هیچ کشوری به اندازه کشور ایران در بحث شیر مدارس تحت کنترل نیست.
 
چهاربند اضافه کرد: شیر مدارس امسال با ویتامین D  که جذب کلسیم را بالا می برد، غنی شده است.
 
پانا

آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم

با گروه سخن معلم باشید .

https://telegram.me/sokhanmoallem

درخواست گروه سخن معلم از سازمان مدیریت و برنامه ریزی در مورد پرداخت پاداش بازنشستگی فرهنگیان بازنشسته

چندی پیش عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در مورد پاداش پایان خدمت بازنشستگان فرهنگی اعلام کرد که مابقی این پاداش تا پایان آبان ماه پرداخت می شود . ( این جا )
پس از آن بود که وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد که موضوع پاداش پایان خدمت فرهنگیان را پیگیری کرده و به محض اعلام نتایج پرداخت خواهد شد . ( این جا )
این در حالی است که در بسیاری از ادارات ، نهادها و وزارتخانه ها ، پاداش بازنشستگی بلافاصله و یا پس از مدت کوتاهی و یک جا پرداخت می شود .


شنیده ها حاکی است که حتی در وزارت آموزش و پرورش ، پاداش بازنشستگی نیروهای ستادی نیز بلافاصله و البته یک جا پرداخت می شود .


از نظر ما ، این تاخیر ( بیش از 16 ماه ) برای فرهنگیانی و معلمانی که پس از 30 سال به این مبلغ چشم دوخته و معادلات زندگی و دخل و خرج خود را بر اساس آن ترسیم کرده اند به هیچ وجه منطقی و پذیرفتنی نبوده و به دور از عدالت است .


چگونه است اگر فردی در پرداخت اقساط بانکی خود حتی یک روز تاخیر کند ، جریمه دیر کرد از آن شخص دریافت می شود اما در پرداخت اصل این مبالغ که حق مسلم فرهیختگان فرهنگی است این گونه تعلل و جفا می شود .


و تاسف آورتر این که تاکنون هیچ مسئولی بابت این تاخیر از فرهنگیان بازنشسته  « عذرخواهی » نکرده است !


« گروه سخن معلم » از وزیر محترم آموزش و پرورش و به ویژه سازمان مدیریت و برنامه ریزی مصرا می خواهد تا پرداخت مابقی پاداش فرهنگیان بازنشسته را در الویت قرار داده و در کم ترین زمان ممکن ، حق واقعی این قشر زحمت کش اداء گردد .
پایان گزارش /


آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .

https://telegram.me/sokhanmoallem

منتشرشده در گفت و شنود

آزادی معلمان زندانی  گروه اخبار /

« رامین زندنیا » از فعالان صنفی سنندجی به همراه همسر شان « پروین محمدی » امروز به قید وثیقه از زندان آزاد شدند.

این معلم سنندجی روز پنج شنبه 23 مهر ماه سال جاری به همراه همسر و فرزند خردسالش در شهر سقز بازداشت شدند.

در حال حاضر ، علیرضا هاشمی سنجانی ، دبیر کل سازمان معلمان ایران ؛ علی اکبر باغانی ، نائب رئیس کانون صنفی معلمان ایران ؛ اسماعیل عبدی ، دبیرکل کانون صنفی معلمان ایران ؛ محمود بهشتی لنگرودی و رسول بداقی از اعضای هیات مدیره کانون صنفی معلمان ایران در زندان به سر می برند.

پایان پیام /


آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .

https://telegram.me/sokhanmoallem

سه شنبه, 26 آبان 1394 17:36

یک تجربه ، یک نگاه

ارتباط شناسی در فن تدریس  بار دوم بود که توضیح می دادم باز همان جمله ی کلیشه ای را به زبان آورد : خانم درس را نفهمیدم. این جمله ای ست که هر دبیری دست کم یک بار در طول سال های تدریس از دانش آموزان شنیده است. 
همگان می دانیم در مراکز آموزشی ، بخش مهمی از فرآیند یادگیری از طریق زبان گفتاری صورت می پذیرد ؛ از یک سو دانش آموزان به عنوان گیرنده ی پیام و در سوی دیگر آموزگاران ، به عنوان انتقال دهنده ی پیام قرار دارند. این ارتباط دوسویه وقتی می تواند در فرآیند انتقال و پذیرش پیام موفق باشد که ارتباط کلامی به درستی صورت پذیرد .
گاه اتفاق می افتد دانش آموزان ، مطلبی را که معلم تشریح می کند ، نمی فهمند و معلم ناگزیر چندین بار همان مطلب را شرح و بسط می دهد. در نهایت ممکن است دانش آموزان مطلب را فرا گیرند و شاید همچنان از درک جزئیات آن عاجز باشند ؛ راه چاره چیست؟
آموزش یک فرآیند دوجانبه است و رابطه ای تنگاتنگ با تعامل افکار و عقاید دارد  .

به طور اجمال، آموزش توانایی انتقال اطلاعات از یک فرد به فرد دیگر است. این انتقال روندی تدریجی دارد و سرعت یادگیری در میان فراگیران یکسان نیست  . فرآیند یادگیری باید آگاهانه صورت پذیرد. برای این تعامل آگاهانه ، زبان نقش مهمی ایفا می کند . 
در این راستا ، زبان نقش اساسی دارد  و ابزار انتقال پیام است  و مهم تر اینکه با گزینش زبان کتاب، فرآیند آموزش تسهیل می شود.

سخن سنجان بر این باورند هر موقعیت و مکانی زبان خاص خود را می طلبد. حال آن که این روزها « نسخته گویی » باب شده است ؛از این رهگذر بهانه ای دست داد تا به کنکاش پدیده ی نسخته گویان بپردازیم.


عبارت "نسخته" در لغت نامه دهخدا: 
نسخته . [ ن َ س َ ت َ / ت ِ ] (ن مف مرکب ) نسنجیده . ناسخته . مقابل سخته : 
چون که نسخته سخن سرسری 
هست بر گوهریان گوهری .(نظامی)

ایرانیان از دیرباز خود را ملزم می دانستند تا ضمن پرهیز از پرگویی ،مختصر و مفید بگویند و بنویسند و آنچه بر زبان می رانند پاک و سترگ باشد .


کم گوی و گزیده گوی چون در
تا ز اندک تو جهان شود پر (سعدی)


گزیده گویی هنری ترین نوع نوشتاری نزد قدماست . اهل فن ، سخن وران را از درازگویی برحذر می داشتند. طول و تفصیل مطلب ، یادگیری را کند می کند و اصل موضوع لابه لای مفاهیم مبهم گم می شود و کج تابی های زبان فهم مطلب را دشوار می کند .
بد نیست در اینجا اشاره ای کنیم به لغزش های زبانی که در محیط کار با آن مواجه می شویم  .
برخی از دبیران ، اصطلاحات علمی خود را با کلید واژگان کتاب منطبق نمی کنند و در حین تشریح مطالب کتاب از اصطلاحاتی استفاده می کنند که در کتاب نیامده است و این باعث می شود مطلب معلم دیریاب شود و دانش آموز بین آنچه کتاب به تبیین آن پرداخته است و توضیحات معلم نتواند ارتباط برقرار کنند.
به خاطر دارم سال ها پیش دبیر شیمی یکی از مدارس خاطره ای تعریف می کرد از سال های اول تدریس خود مبنی بر اینکه فلان اصطلاح علمی را در دانشگاه چنین خوانده بودیم ، سال اول تدریس من نیز همان اصطلاح را به کار می بردم اما دانش آموزانم سردرگم نگاه می کردند . وقتی علت را پرسیدم گفتند ما این کلمه را تاکنون نشنیدیم . به کتاب مراجعه کردم دیدم آن اصطلاح در کتاب نام دیگری دارد.
همچنین در خصوص تغییراتی که در کتاب های درسی ایجاد می شود برخی از همکاران با سابقه ، از همان اصطلاحات قدیمی استفاده می کنند و نسبت به تغییرات جدید بی تفاوت هستند ، مثلا کتاب زبان فارسی متوسطه ضمایر را با عنوان ضمایر شخصی جدا و پیوسته آورده است ؛ حال آن که برخی همکاران با عنوان ضمایر منفصل و متصل این دسته بندی ها را به دانش آموزان می شناسانند.

شاید در بدو امر تفاوتی بین این دواصطلاح نباشد اما این مشکل آن جایی نمود می یابد که دیگر شاید نتوان کاری کرد .
سال گذشته در جلسه امتحان پایانی ، دانش آموزان از درک یک سؤال عاجز بودند و مرتب می پرسیدند که این سؤال از کدام قسمت کتاب است ، برخی دیگر می گفتند ما این سؤال را نخواندیم .
صورت سؤال این بود؛ نقش دستوری کلمات مشخص شده را بنویسید.
ابتدا برایم عجیب بود ، چرا دانش آموزان متوجه سؤال نمی شوند اما با کمی تأمل دریافتم دانش آموزان در کتاب درسی چیزی با عنوان نقش دستوی نمی خوانند ، اصطلاح کتاب تشخیص اجزای جمله است ، اما همکار محترمی که طراح سؤال بود بدون توجه به اصطلاحی که در کتاب آمده این سؤال را طراحی کرده بود و این گونه بود که دانش آموزان از فهم یک سؤال ساده درمانده بودند.
لازم به ذکر است جلسه امتحان، آزمون آن داده هایی ست که در کتاب آمده است و نه اطلاعات ذهنی ما، هرچند این اصطلاحات غیر کتابی را دبیر در کلاس درس به کار برده باشد ؛ ملزم است صورت سؤال را مطابق با اصطلاحات کتاب منطبق کند.
از این نظر لازم آمد به ارایه چند راهکار بپردازیم که در عرصه فرهنگ گفتاری و نوشتاری می تواند راهگشا باشد .


کاربرد کلید واژه های تخصصی کتاب در ضمن تدریس  ، پای بندی به گزینش واژگان مناسب که در موقعیت خاص قرار داریم بسیار مهم است .
دوم تشریح دیده ها و یا شنیده ها با زبان ساده .
سوم تجزیه و تحلیل عینی مباحث.


در این مواقع ، ذهن خلاق ما تمایل دارد حوادث را آن گونه که خود می اندیشد تحلیل کند نه آن گونه که عینیت دارد ؛ از این نظر بسیاری کج تابی ها که در ذهن ما جاری ست به زبان قلم سرایت می کند و ناخواسته آنچه می نگاریم و یا می گوییم لزوما آن چیزی نیست که باید آموخته شود. پس ، اولین و مهم ترین رسالت معلمی بیان شفاف ،صریح و عینی مطالب به روزشده ی کتاب است نه بیان و انتقال آن چیزی که در ذهن و زبان خود دارد ؛ حتی اگر علمی تر باشد.


آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .

https://telegram.me/sokhanmoallem


ارسال مطلب برای سخن معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

مافیای موسسات آموزشی و کنکور و سرابی برای تیزهوش کردن دانش آموزان یکی از دغدغه های اولیای دانش آموزان ورود فرزندان شان به مدارس خاص مانند تیزهوشان، نمونه دولتی و وابسته به دانشگاه است که مبتنی بر آزمون ورودی بوده و دانش آموزانی که در چنین آزمون هایی موفق به اخذ نمره علمی لازم و قبولی می شوند اجازه ورود به چنین مدارسی را دارند.

 

حال سوال اینجاست که چند درصد از دانش آموزانی که در چنین مدارسی تحصیل می کنند و از چنین آزمون هایی عبور می کنند واقعا تیز هوش هستند؟ آیا چنین آزمون هایی واقعا در سطح تیزهوشان هستند؟ و آیا حداقل نمره ای برای افراد شرکت کننده در نظر گرفته شده است؟ یا هر فردی که نمره اش از بقیه بیشتر باشد به عنوان نفر اول وارد این مدارس شده و بقیه به ترتیب در پشت سر وی قرار می گیرند؟
اصلا دانش آموز تیزهوش به چه کسی اطلاق می شود؟


دانش آموز تیز هوش به دانش آموزی گفته می شود که در شرایط مساوی تعلیم و تربیت و آموزش  و با صرف زمان مساوی با هم سن و سالان خود برای مطالعه، خارج از حد معمول و توان هم سن و سالان خود فکر کرده و یا توانایی یادگیری دارد و گاهی خیلی جلوتر از بقیه هم شاگردی هایش حرکت کرده و سوالاتی مطرح و یا حل می کند که بقیه از ارائه و حل آنها عاجز هستند.
واقعیت این است که اغلب دانش آموزانی که وارد چنین مدارسی می شوند در چنین جایگاهی نیستند و بیشتر باید به جای "تیزهوش" به آنها گفت " سخت کوش "
این دانش آموزان با شرکت در کلاس های متعدد و هزینه کردن های زیاد تمام وقتی را که باید به بازی و سرگرمی و تفریح و گذراندن دوران نونهالی و نوجوانی بگذرانند به درس و شرکت در کلاس های فوق برنامه و... می گذرانند و در صورت عدم قبولی به شدت افسرده و شده و در مدارس عادی نیز با نا امیدی تحصیل می نمایند و در صورت قبولی همان روند درس های سنگین و کلاس های زیاد و کتاب های پرحجم نه تنها ادامه داشته بلکه به خاطر جا نماندن از قافله دیگر دوستانشان، بیشتر و فشرده تر هم خواهد شد.
بیشتر دانش آموزان سخت کوش (و نه تیز هوش ) بعد از اتمام دوره مدارس خاص و یا در بحبوحه تحصیل در این مدارس دچار افسردگی و خستگی شده و چون احتیاج به تفریح و سرگرمی و بودن با دوستان برایشان رفع نمی شود ، گاها به سیگار و مواد مخدر و افیون ها روی می آورند و بعضا و در موارد بسیار نادر اقدام به خودکشی می نمایند.
مافیای موسسات آموزشی و کنکور و سرابی برای تیزهوش کردن دانش آموزان  آنهایی نیز که باز تحت فشار خانواده و اطرافیان به روند سخت کوشی خود ادامه می دهند و در کلاس های کنکور شرکت می کنند و رتبه ای می آورند و رشته ای انتخاب می کنند و وارد دانشگاه می شوند و دانشگاه را نیز به اتمام می رسانند بعد از پایان تحصیلات دانشگاهی عملا توانایی انجام هیچ اموری غیر از درس خواندن ندارند و در صورتی که موفق به کسب شغلی در راستای مدرک اخذشده خود نشوند در بازار کار غالبا هیچ حرفی برای گفتن ندارند.
و اینجاست که بزرگترین ضربه را می خورند ، اما دانش آموزانی که واقعا تیزهوش هستند در کنار تحصیل و رسیدن به مدارج مورد نظر اوقات فراغت خود را صرف امور مورد علاقه کرده و چون احتیاجی به این همه کلاس و صرف وقت زیاد ندارند خیلی راحت تر با محیط اطراف خود تعامل داشته و در پایان تحصیلات دانشگاهی و بعضا در میانه راه جذب بازار کار، چه در راستای رشته تحصیلی خود و چه در سایر رشته ها و امور می شوند و همیشه با توجه به ذکاوتی که دارند فکر بکری در چنته داشته و خوب می دانند که چگونه گلیم خود را از آب بیرون بکشند و اکثرا انسان های موفقی در جامعه در همه زمینه ها می باشند.

در اینجا و در بحث دانش آموزان سخت کوش ، تعدادی از موسسات و معلمان از این افکار اشتباه والدین و جامعه که قصد دارند به زور کلاس  و سخت کوشی، فرزندانشان را در کنار دیگر هم سن و سالان تیزهوششان قرار دهند استفاده ی لازم برای کسب درآمد کرده و با گذاشتن کلاس های پرهزینه و آزمون های زیاد و تالیف و انتشار کتاب های متعدد و رنگارنگ در این زمینه سود مالی بسیار خوبی کسب کرده و امور فرهنگی و تحصیلی جامعه را همانند چیپس و پفک و برنج و روغن در شبکه های تلویزیونی که ثانیه ای خدا تومان هزینه دارد تبلیغ کرده و آن قدر تکرار می نمایند که جامعه را به طرف خود بکشانند.

مافیای موسسات آموزشی و کنکور و سرابی برای تیزهوش کردن دانش آموزان


 حال سوال اینجاست که این هزینه های سرسام آوری که برای تبلیغات تلویزیونی می شود از کجا می آید؟

مگر این آزمون ها و کلاس های آزمون و کنکور چقدر سود دارند که هم کارکنان موسسات ، هم معلمان ، هم نمایندگان استانی و شهرستانی و... همگی از سود آن استفاده کرده و باز این سود آن قدر زیاد است که هر کانال تلویزیونی ایی را که باز میکنی دم به ساعت تبلیغ این موارد را می بینی ؟
از همه اینها گذشته بعضی از مدرسان و معلمان و موسسات نیز با گزینش دانش آموزان قوی و زبده و فیلتر کردن آنها ، تعدادی از دانش آموزانی را که خود سخت کوش و تاحدودی نزدیک به تیزهوش هستند به خود جذب کرده و با کارکردن با این دانش آموزان و برگزاری آزمون های شبیه سازی شده با آزمون های ورودی مدارس خاص درصد بالایی از آنها را با نوع سوالات و سطح آنها آشنا کرده و بعضا با مافیایی که در این امور و ارتباطاتی که با طراحان سوالات دارند اغلب سوالات این آزمون ها را پیش بینی کرده و کاری می کنند که درصد بسیار بالایی ار این افراد در آزمون مدارس خاص قبول شوند و فورا با تبلیغات وسیع در همه سطوح این قبولی ها را در بوق و کرنا کرده و والدین و دانش آموزان را هرچه بیشتر به خود جذب می کنند و هرجور دلشان بخواهد از آنها هزینه دریافت می کنند.
و والدین ساده نیز بدون توجه به پیشینه فرزندان خود و این نوع قبولی ها و اینکه می خواهند هرکار که از دست شان بر می آید برای فرزندان شان کرده باشند، مطیع کامل همه این ترفندها می شوند و به طرف این موسسات و معلمان هجوم می آورند و به طور نامتعارفی نام این موسسات و معلمان در جامعه بزرگ شده، به طوری که جامعه غیر از این موسسات هیچ موسسه دیگری را قبول ندارد و غیر از این معلمان بقیه معلمان را در شان معلم های توانا نمی بینند.
در حالی که هستند معلمانی که فارغ از اسم ها و کسب شهرت واقعا تلاش کرده و زحمات شان خیلی بیشتر و موثر از دیگران بوده و هست.
همان طور که معلمان به گردن شاگردان شان و جامعه حق دارند، متقابلا جامعه نیز به گردن معلمان حق هایی دارد.
آگاه نکردن جامعه و حرکت در راستای موج ایجاد شده از طرف مدیران ارشد ناآگاه و سود جوی آموزش و پرورش و موسساتی که خود همین مدیران، یا آن را تشکیل داده اند و یا سهم بزرگی از سود آن را دارا هستند ظلم بزرگی از جانب معلمان به جامعه ای است که چشمش به دهان معلمان فرزندان شان در جهت رسیدن به قله های موفقیت است.
جالب اینجاست که تعدادی از مدارس نیز خود عمدا در این بازار کسب و کار و تجارت آموزشی به طور مستقیم شرکت کرده و کار تا جایی پیش رفته است که مدارس دولتی نیز الان مبلغ این موسسات و معلمان شده اند و برای خود درآمد های خارج از عرف زیادی کسب می نمایند.
مع الوصف وظیفه ی انسانی هر معلم ایجاب می کند در جهت آگاه سازی جامعه کوشا باشد و نگذارد که جامعه از هم گسیخته دانش آموزان این مرز و بوم از این هم بدتر شود و آینده کشور و فرزندان خود را تباه کنند.

روزنامه همدلی


آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .

https://telegram.me/sokhanmoallem

منتشرشده در یادداشت

فارس / جذب مربیان پیش دبستانی در استان فارس

منتشرشده در نامه های دریافتی
دوشنبه, 19 آبان 1393 21:30

یادی از دوران کودکی

آذربایجان غربی / تشکر از معلم سابق

منتشرشده در نامه های دریافتی

جزییات بیمه حوادث و درمان دانش آموزان و فرهنگیان   گروه اخبار /

مسعود ثقفی رییس اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش شهر تهران گفت: هزینه‌های پزشکی ناشی از حوادث مشمول بیمه در طول شبانه روز در داخل و خارج از کشور با توجه به جزییات بیمه حوادث و درمان دانش آموزان و فرهنگیان تحت پوشش قرار می‌گیرد.

 
وی با اشاره به جزئیات بیمه حوادث و درمان دانش‌آموزان و فرهنگیان در سال تحصیلی ۹۴-۹۵ اظهار داشت: ‌ تمام دانش‌آموزان مدارس دولتی و غیردولتی در تمام مقاطع تحصیلی، ‌هنرجویان هنرستان‌ها، دانشجویان مراکز تربیت معلم، ‌نوباوگان مهدهای کودک و مراکز پیش دبستانی، ‌ آموزشیاران و سوادآموزان نهضت سوادآموزی، ‌دانش‌آموزان مدارس شبانه و آموزش از راه دور و کارکنان آموزش و پرورش و افراد تحت تکفل آن‌ها در این طرح بیمه می‌شوند. 
 
ثقفی ادامه داد: میزان تعهدات سالانه بیمه، نحوه اعلام خسارت و مدارک لازم برای پرداخت خسارت در سایت آموزش و پرورش شهر تهران بخش بیمه حوادث و درمان دانش آموزان و فرهنگیان قابل مشاهده است. 
 
رییس اداره اطلاع رسانی آموزش و پرورش شهر تهران در پایان خاطر نشان کرد: در این طرح هزینه‌های پزشکی ناشی از حوادث مشمول بیمه در طول شبانه روز در داخل و خارج از کشور، ‌ اعمال جراحی مستلزم بستری شدن در بیمارستان‌ها، هزینه خرید و پیوند کلیه و مسیولیت مدیران و عوامل آموزش و پرورش برعهده بیمه است، همچنین بیمه شدگان در قبال فوت و نقص عضو یا از کارافتادگی جزئی و کلی دائم در اثر حوادث تحت پوشش هستند.
 
باشگاه خبرنگاران جوان

آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .

https://telegram.me/sokhanmoallem

دانشگاه فرهنگیان و آینده  محمدرضا مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی 19 آبان به خبرگزاری فارس گفت: " ظرف دو هفته آینده موضوع تعیین رییس دانشگاه فرهنگیان مشخص خواهد شد" روسای دانشگاه ها از سوی دولت به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی می شوند و شورای انقلاب فرهنگی با بررسی سوابق فرد معرفی شده، او را تایید صلاحیت می کند و بعد از آن ابلاغ ریاست دانشگاه به نام آن شخص صادر می شود. برخی از روسای دانشگاه ها که از سوی وزارت علوم دولت روحانی معرفی شده اند ، هنوز مورد تایید شورای عالی انفلاب فرهنگی قرار نگرفته اند . هرچند ریاست شورای انقلاب فرهنگی با رییس جمهور است، اما اکثریت اعضای این شورا را اصول گرایان تشکیل می دهند که معیارهایشان برای اداره دانشگاه با دیدگاه های دولت متفاوت است.
 
اگر کاندیداهای ریاست دانشگاه تایید صلاحیت نشوند و یا پرونده هایشان در شورای عالی انقلاب فرهنگی راکد بماند، وزارت علوم می تواند فردی را به عنوان سرپرست دانشگاه برای مدت شش ماه انتخاب کند. در عمل اما عمر سرپرست ها طولانی تر است.
 
بیش از 52 ماه است که دانشگاه فرهنگیان با سرپرست اداره می شود. اولین سرپرست دانشگاه فرهنگیان اسدالله اسدی گرمارودی بود . وی همزمان ریاست مرکز آموزش نیروی انسانی این وزارتخانه را با حفظ سمت، به عهده داشت. حمیدرضا حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش سابق در خرداد سال 1391 جهانبخش محبی‌نیا را به سمت سرپرست این دانشگاه منصوب کرد. محبی نیا نزدیک به 15 ماه سرپرست دانشگاه فرهنگیان بود. پرونده محمود مهر محمدی سومین سرپرست دانشگاه فرهنگیان دوسال است که در شورای عالی انقلاب فرهنگی خاک می خورد. محمود مهرمحمدی 24 شهریور ماه سال 1392 از سوی علی اصغر فانی که هنوز سرپرست وزارت آموزش و پرورش بود به عنوان سرپرست دانشگاه فرهنگیان منصوب شد.
 
وی دکترای برنامه‌ریزی درسی و آموزشی از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی آمریکا دارد و یکی از محققان و صاحب نظران حوزه آموزش و پرورش و استاد دانشگاه تربیت مدرس است. مهر محمدی به گفته خودش  با اینکه تصمیم قاطع گرفته بود که دیگر به صحنه مدیریت اجرائی باز نگردد اما در مقابل "مقاومت" فانی در دعوت از ایشان برای همکاری آن را تقدیر تصور کرده و تسلیم می شود .

مهر محمدی می نویسد : " آمدن من به دانشگاه فرهنگیان ...نمونه بارز بازی های طنز آمیز روزگار است. ما بر اساس باور دینی خود تعبیر بهتری هم برای این رخداد داریم. آن هم در عبارت " العبد یدبر و الله یقدر" تجلی پیدا می کند. من در برابر تقدیر تسلیم هستم."

با این حال  او هیچ تلاش و تدبیری برای گرفتن پست سرپرستی دانشگاه نکرده بود اما تقدیر را پذیرفت در این مرحله باز هم باید منتظر ماند تا ببینیم تقدیر چه سرنوشتی را برای او رقم می زند؟

 وی در ادامه اضافه می کند: "قرار گرفتن در مسند مدیریت این دانشگاه، بهترین فرصت ممکن را در اختیار چون منی می توانست قرار دهد که در جهت عملیاتی کردن اندیشه ها و افکارم بکوشم."

محمود مهرمحمدی تفاوت های آشکاری با اغلب مدیران وزارت آموزش و پرورش دارد. تحصیل کرده غرب است ، با مباحث آموزش و پرورش مدرن دنیا آشنا است و در حوزه آموزش و پرورش صاحب نظر است.
او مدیر پروژه تهیه سندملی آموزش و پرورش بود اما سندی که تیم مهرمحمدی تهیه کرده بود در شورای عالی آموزش و پرورش و متعاقب آن در شورای عالی انقلاب فرهنگی دچار تغییرات اساسی و تبدیل به متنی آشفته و پر ار تکرار و اطناب شد.

در دوره حاجی بابایی مهر محمدی در سخنرانی ها و مصاحبه های خود سند آموزش و پرورش مصوب را چیزی به کلی متفاوت از سند اصلی می دانست و از تغییرات ایجاد شده انتقاد می کرد.
 
مهر محمدی از نظر ظاهر هم با بقیه مدیران آموزش و پرورش متفاوت است. گاهی شلوار جین می پوشد و ریشش را از ته ماشین می کند. هر چند اینها مسایل چندان مهمی نیستند اما در آموزش و پرورش،  یک رنگی ظاهری در بین مدیران یک قانون نانوشته است و مهر محمدی در این زمینه  نوعی تابوشکنی کرده است و البته چنین رفتاری را باید نشانه شجاعت او دانست.
 
تحصیل در امریکا ، نزدیکی به اصلاح طلبان در یک برهه و ظاهر متفاوت او ممکن است از عوامل گیر کردن پرونده اش در شورای عالی انقلاب فرهنگی باشد. هر چند او نیز مانند اصول گرایان ، غایت و هدف آموزش و پرورش را رسیدن به « حیات طیبه » می داند، موضوعی که از در کتاب های علوم تربیتی غربی موجود نیست و اصطلاحی بومی و قرآنی است.با این وجود او تفسیر متفاوتی از حیات طیبه ارائه می کند که با تفسیر افرادی مانند حاجی بابایی وزیر سابق متفاوت است.
 
مهر محمدی از همان آغاز به علی اصغر فانی وعده داد که دانشگاه فرهنگیان را به یک برند بین المللی تبدیل کند. این سخن چنان به مذاق فانی خوش آمد که دریک سخنرانی آن را اعلام کرد. واژه برند بیشتر در تجارت کاربرد دارد. اما در اینجا منظور این بوده که دانشگاه فرهنگیان تبدیل به مدلی مقبول در سطح بین المللی برای تربیت دبیر می شود و هزاران نفر از کشورهای دیگر خواهان تحصیل در این دانشگاه می شوند و یا کشورهای دیگر شعبه هایی از دانشگاه فرهنگیان را در کشور خود تاسیس می کنند. اما واقعیت این است که دانشگاه فرهنگیان حتی برای رسیدن به استاندارد های دانشگاه های دولتی ایران  راه درازی در پیش دارد.
 
سال گذشته برای شکستن بن بست انتخاب روسای دانشگاه ها قرار بر این شد که کمیته ای مرکب از وزرای علوم و آموزش عالی ، بهداشت و درمان و آموزش پزشکی ، رییس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها  و رئیس هیات نظارت و بازرسی شورای عالی انقلاب فرهنگی موضوع تعیین صلاحیت روسای دانشگاه ها را خارج از صحن شورا تایید یا رد کنند و شوار نظر این کمیته را بپذیرد . تعدادی از سرپرستان دانشگاه ها توسط این کمیته تایید و رییس شدند اما به رغم قول و قرارها پرونده مهرمحمدی دست نخورده ماند.
 
مهر محمدی چند روز پیش در گفت و گو با فارس  با بیان اینکه حساسیت خود را به موضوع از دست داده است گفت : "اختلاف نظر‌هایی در شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود دارد و روشن است اگر اختلاف نظر نبود، سریع تر تکلیف ریاست دانشگاه فرهنگیان روشن می‌شد."

مهر محمدی در ادامه  افزود: «این موضوع در سطح وزارتخانه و مراجع مربوطه پیگیری می‌‌شود اما بنده حتی از آنها سؤالی نیز نمی‌کنم که چه کار می‌کنید؛ زیرا فکر می‌کنم این موردی نیست که بخواهد انرژی بنده را به خود معطوف کند.» دانشگاه فرهنگیان دارای حدود 98 واحد دانشگاهی در قالب 64 پردیس و 34 مرکز وابسته به پردیس است و بیش از 70 هزار دانشجو در دو مقطع کارشناسی پیوسته و ناپیوسته در آن مشغول تحصیل هستند. این دانشگاه خواهران و برادران در پردیس های جداگانه درس می خوانند.


" دانشگاه فرهنگیان " از تجمیع مراکز تربیت معلم به وجود آمده و اغلب پردیس های آن از نظر ساختمان و امکانات در حد یک دبیرستان است. کمبود بودجه هم اجازه تغییرات در این پردیس ها را نمی دهد. در مورد هیات علمی دانشگاه هم حرف و حدیث زیاد است. در برخی پردیس ها رفتار با دانشجویان در شان دانشجو نیست.
 
مدیران ستادی  آموزش و پرورش در دوره های مختلف بعد از عزل معمولا عضو هیات علمی مراکز تربیت معلم شده اند تا جایی که عده ای هیات علمی این دانشگاه را پارکینگ مدیران معزول می دانند. در واقع عده ای با رانت مدیریت و پارتی بازی وارد هیات علمی این دانشگاه شده اند.
 
تربیت حرفه ای و تخصصی معلم ضرورتی انکارناپذیر است اما آموزش و پرورش توان علمی و اداری و بودجه  و امکانات تاسیس یک دانشگاه معتبر را ندارد و تجارب گذشته هم این را اثبات کرده است.

افکار بلند آقای مهرمحمدی قابل ستایش است اما چهارچوب های واقعی و محدودیت امکانات اجازه تبدیل دانشگاه فرهنگیان به دانشگاهی در حد دانشگاه تربیت معلم سابق یا حتی دانشگاه شهید رجایی را نمی دهد.
 
شاید روش بهتر این است که وزارت آموزش و پرورش از پتانسیل دانشگاه های دولتی معتبر برای تربیت دبیر استفاده کند.

به نظر می رسد اصرار وزرای سابق ( فرشیدی – علی احمدی و حاجی بابایی ) برای تاسیس دانشگاه خاص فرهنگیان بیشتر مباحث عقیدتی – سیاسی و دور نگاه داشتن دانشجویان تربیت معلم از فضای عمومی دانشگاه ها بود. در حال حاضر 50 درصد ظرفیت دانشگاه شهید رجایی که متعلق به آموزش و پرورش است صرف تولید مهندس آزاد می شود که تعهدی برای خدمت در آموزش و پرورش ندارند.
 
مهرمحمدی  تابستان سال 93 در در اردوی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در مشهد گفت: « قرار است دانشگاه فرهنگیان در راستای رسالت اصلی‌اش برای نخستین بار ، اردوی ملی حیات طیبه را برگزار کند. »

وی با تاکید بر اینکه حیات طیبه شاه بیت و مفهوم کلیدی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش کشور است، گفت: "در این سند تحول با الهام از آموزه‌های قرآنی اینگونه پیش‌بینی شده است که غایت تربیت باید میل به حیات طیبه برای متعلمان باشد."

این احتمال که برند بین المللی مورد نظر آقای مهر محمدی ،غربی و یا غیر بومی باشد کاملا منتفی است و انتظار می رود با رایزنی های فانی، سومین سرپرست دانشگاه فرهنگیان بتواند  از فیلتر شورای عالی انقلاب فرهنگی بگذرد.


آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .

https://telegram.me/sokhanmoallem


ارسال مطلب برای سخن معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت
دوشنبه, 25 آبان 1394 19:56

" پرسش مهر " در " بی مهری "

 پرسش مهر و سند تحول بنیادین  بر اساس سند تحول بنیادین آموزش وپرورش دانش آموزان باید به گونه ای تحت تعلیم و تربیت واقع شوند که برون داد و ماحصل آن تحصیل و کسب صفات و کمالاتی در طراز جمهوری اسلامی ایران بوده و دانش آموختگانی که صفات ارزشمندی چون شجاعت پاسخگویی ، امانت داری ،ظلم ستیزی ،تفکر و خلاقیت و... را درمدرسه فرا گرفته و در آینده ی جامعه ی خود شهروندانی آگاه به حقوق شهروندی و عامل به آن تربیت شوند.

برای نیل و رسیدن به چنین وضعیت و جایگاهی تنها شعار دادن و در عالم و فضای تئوری و نظری غور نمودن و ماندن کافی نیست بلکه ضرورت دارد نقشه ی راه و چگونگی دست یابی و آموزش وپرورش دانش آموزانی مطابق معیار و اندازه ی مطالبات سند تحول بنیادین را ترسیم و بر اساس ریل گذاری که طراحی ،گسترانیده و اجراء می گردد حرکت نماییم.

در این راستا به طرح دو پرسش می پردازم :

1- آیا باور واقعی و اعتقاد راسخ برای تحقق و نیل به چنین موقعیت و فضایی وجود دارد و آیا توان لازم و پتانسیل موجود امروز در آموزش وپرورش ما برای حرکت و کنش و دست یابی به چنان الگوها و مشخصه هایی موجود می باشد؟

با بررسی اجمالی به این حقیقت تلخ اذعان می نماییم که آموزش وپرورش امروز ما فاقد چنین توان مندی و ظرفیتی است که بتواند مطالبات و منویات سند تحول را محقق نموده و اجرایی نماید .

2- آیا سمت و سو و سیاست گذاری و سازو کارهای موجود درآموزش و پرورش به سمت تحقق منویات و خواسته های سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در خصوص تعلیم و تربیت دانش آموزانی با مشخصه ها و ویژه گی های تعیین شده در آن سند می باشد؟

پاسخ سئوال مذکور نیز منفی است . متاسفانه رویکرد و روش های ضروری و بایسته و زمینه ساز برای تحقق مطالبات و خواسته های سند تحول دراین خصوص فراهم نبوده و اقدامات شایسته ای وبایسته ای دراین راستا صورت نگرفته است که می توان دراین خصوص به موارد عدیده ای اشاره نمود که به نظر حقیر عدم توجه شایسته ودر خور به پرسش مهر ارائه شده توسط ریاست جمهور محترم آقای دکتر روحانی از مصادیق آن می باشد که انتظار برخورد شایسته تر و به روزتری ازمسئولان آموزش و پرورش در این زمینه رفته و می رود چرا که پرداختن به این قبیل موضوعات به صورت جدی وعمیق و نه سطحی و از باب رفع تکلیف همانا تقویت و نهادینه نمودن تفکر و اندیشه ورزی و تئوری پردازی در میان نسل نوجوان و جوان جامعه است که اثرات بسیار موثر و راهبردی در تحقق اهداف نظام تعلیم وتربیت در کشورمان دارد.

بی مهری به پرسش مهر و نبودن آن به معنی واقعی درصحنه و نپرداختن و کنش نامناسب در این خصوص بیانگر معانی و پیامد های متعددی است که می توان عدم توجه جدی به پرورش قوای دماغی و عدم توجه جدی و اهمیت اساسی به اشاعه ی تفکر و اندیشه ورزی را ازجمله نتایج و آثار نامطلوب این غفلت روشن به حساب آورد.

لازمه ی ساخت جامعه ای توسعه یافته و پایدار و مطرح در عرصه ی داخلی و جهانی نظام تعلیم و تربیت و آموزش و پرورشی است که به خلاقیت پژوهش ،تفکر و نوآوری در آن توجه وافر صورت گرفته و از دغدغه های رقم زنندگان سرنوشت جامعه ای پویا است که زمینه ساز و فراهم آورنده ی دست آوردها و توفیقات شگرف درابعاد مادی و معنوی است .

با عنایت به مطلب مذکور تصمیم سازان و مدیران آموزش و پرورش در موقعیت های مختلف سازمانی باید موقعیت ها و فرصت های ایجاد شده نظیر « پرسش مهر » را غنیمت شمرده و در جهت پرداختن به آن تلاش وافر و سعی فراوان از خود به نمایش بگذارند چرا که چهره ی واقعی و من حقیقی آموزش و پرورش باید همانا شکوفایی اندیشه و تفکر در دانش آموزان باشدکه بسترساز تحولات و تغییرات مثبت و اثربخش درجامعه است .

بی مهری و کم لطفی به پرسش مهر زیبنده ی مسئولان و دست اندرکاران آموزش و پرورش نبوده و به جاست که دراین زمینه که به نوعی معبر و دالانی برای تغییر ،نقد و اندیشه ورزی است و « شدن های جدید » را در پی دارد فعالانه و پر رنگ وجدی حضور و نمود پیدا کرد تا در پرتو آن روحیه ی پرسش گری و پاسخگویی و شفافیت که زمینه ساز تحقق حقوق شهروندی ،سلامت اداری و تحقق بخش عدالت اجتماعی است فراهم گردد.


آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .

https://telegram.me/sokhanmoallem

منتشرشده در یادداشت

نظرسنجی

انتصابات علیرضا کاظمی تا چه میزان با تعهدات و قول های مسعود پزشکیان هم خوانی داشته و توانسته رضایت معلمان را جلب کند ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور