این روستای گمنام و کوچک با جمعیتی بسیار کم در استان کرمانشاه از توابع شهرستان اسلام آباد غرب می باشد . اولین مدرسه این آبادی در سال 1351 در یک خانه ی اجاره ای توسط یک معلم سپاه دانش اهوازی به نام آقای فرج اله قوامی کار خود را شروع کرده است . بعد از گذشت 12 سال از تاریخ اولین مدرسه ، این آبادی تاکنون 37 نفر فرهنگی را تحویل نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران داده است به طوری که در منطقه به عنوان پایتخت فرهنگی سایر روستاها معروف است .
خیلی از این فرهنگیان بعد از 30 سال خدمت در سنگر تعلیم و تربیت بازنشسته شده و حالا به کار کشاورزی در زمین های دیم بسیار کم خود مشغولند و خیلی از آن ها هم مدارج علمی را طی کرده و در دانشگاه مشغول به تدریس شده اند .
این آبادی به علت برخوردار نبودن مردم از امکانات رفاهی به خصوص آب آشامیدنی تقریبا تخلیه شده است .
در اینجا اسامی تمامی معلمان آورده شده است :
ردیف / نام و نام خانوادگی / مدرک / شغل
01 امیر احمدی - دانشجوی دکترا - استاد دانشگاه
02 عباس مرادی - دانشجوی دکترا - استاد دانشگاه
03 جواد مرادی- دانشجوی دکترا - فرهنگی
04 علی مرادی - کارشناسی ارشد - فرهنگی
05 شیرزاد پارسائیان - کارشناسی ارشد فرهنگی - باز نشسته
06 محمد رضا احمدی - کارشناسی ارشد فرهنگی - باز نشسته
07 سمیرا رشیدی - کارشناسی ارشد - فرهنگی
08 زهرا مرادی - کارشناسی ارشد - فرهنگی
09 علی محمد مرادی - کارشناسی ارشد فرهنگی - بازنشسته
10 عبدالرضا مرادی - کارشناسی فرهنگی - بازنشسته
11 مراد عزیزی - کارشناسی فرهنگی - بازنشسته
12 نصور مرادی - کارشناسی فرهنگی - بازنشسته
13 فرج اله مرادی - کارشناسی فرهنگی - بازنشسته
14 محمد مرادی - کارشناسی فرهنگی - بازنشسته
15 حشمت اله سنجیده - کارشناسی فرهنگی - بازنشسته
16 تیمور تیموری - کارشناسی فرهنگی - بازنشسته
17 عیسی تیموری - کارشناسی فرهنگی - بازنشسته
18 مراد تیموری - کارشناسی فرهنگی - بازنشسته
19 احمد مهریوش - کارشناسی فرهنگی - بازنشسته
20 احمد مرادی - کارشناسی مدیریت - فرهنگی
21 احمد مرادی - کارشناسی تربیت بدنی - فرهنگی
22 سعید مرادی - کارشناسی - فرهنگی
23 علی نظر پارسائیان - کارشناسی - فرهنگی
24 علی حیدر پارسائیان - کارشناسی - فرهنگی
25 ابراهیم سلطانی - کارشناسی - فرهنگی
26 حدیث احمدی - کارشناسی - فرهنگی
27 فریبا عزیزی - کارشناسی - فرهنگی
28 نیاز علی احمدی - کاردانی فرهنگی - بازنشسته
29 عبداله حسینی - کاردانی - فرهنگی
30 مراد حسیبنی راد - کاردانی - فرهنگی
31 موسی تیموری - کاردانی فرهنگی - بازنشسته
32 نیاز احسانی نژاد - کاردانی - فرهنگی
33 ایرج تیموری - کاردانی - فرهنگی
34 جواد آزادی - کاردانی - فرهنگی
35 اردشیر آزادی - کاردانی - فرهنگی
36 سمیه حسینی راد - دکترا - استاد دانشگاه
37 منیژه حسینی راد - دکترا - استاد دانشگاه
« گروه سخن معلم » برای این دوستان فرهنگی آرزوی موفقیت و بهروزی دارد .
آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .
https://telegram.me/sokhanmoallem
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
« مهسا دانشآموز سال دوم دبیرستان در رباطکریم، بهدنبال تنبیه مدیر مدرسه جان باخت. دقایقی پیش از مرگ، وی به مادرش گفته بود: «مدیرم مرا تنبیه کرده و اصلا حال خوبی ندارم. امروز در مدرسه، مدیر مدرسه تلفن همراهم را گرفت و در مقابل همه دانشآموزان و همکلاسیهایم مرا تنبیه کرد. این زن مرا سه ساعت تمام سرپا نگه داشت و جلوی همه تحقیرم کرد».
شاید این تنبیه عامل اصلی مرگ وی نباشد، شاید هم باشد. دراینباره، ما در مقامی نیستیم که قضاوتی بکنیم. این کار برعهده پزشکی قانونی است؛ اما، میتوانیم بدون هیچ تردیدی بر این صحه بگذاریم که تنبیه و تحقیر و شکنجه روحی نوجوانان در آستانه سن بلوغ با روحیه لطیف، واقعیتی مسلم و بسیار غمانگیز و تلخ در مدارس ماست.
من در سالهای گذشته، در مقام رئیس انجمن اولیا و دانشآموزان دبیرستان دخترم، چندینبار با چنین مواردی برخورد کردم. سه سال پیش، خانمی تماس گرفت و با خشم همراه با بغض گفت: «آیا به نظر شما مسئولان مدرسه مجازند بهخاطر گوشی، دختر من را لخت مادرزاد بکنند و او را بگردند؟» از اتفاق رخداده ابراز تأسف کردم و در همان لحظه به مدرسه رفتم و موضوع را جویا شدم. ماجرا صحت داشت و مدیر مدرسه از تندروی معاونش عذرخواهی کرد؛ اما چه سود؟
برخوردهای خشن و بهشدت آزاردهنده، قاعده رفتاری در مدارس ماست. سال بعد چند دانشآموز را به علت نوع مدل موی سرشان اخراج کرده بودند. به دنبال تماس والدین شان موضوع را جویا شدم. مدیر دبیرستان گفت: «مدل موی سرشان نشانه شیطانپرستی است». گفتم حتی اگر موردی داشته باشد، راهکارش اخراج نیست بلکه گفتوگوست.
اخراج یعنی حذف آنان از نظام اجتماعی و این در تحلیل نهایی یعنی تبدیل آنان به دختران خیابانی. وقتی برای اولینبار، در جریان خبر جانباختن مهسا و علت احتمالی آن قرار گرفتم، بعض گلویم را فشرد... باید از خود بپرسیم با نوجوانانمان، با کسانی که آیندهسازان این جامعه هستند چه میکنیم؟
مدرسه زندان ابوغریب نیست. مدرسه خانه دوم، حتی خانه اول بچههاست. مدرسه طبق تعریف بزرگانی چون ژان ژاکروسو باید جایی برای تعمیق رابطه انسان با انسان و انسان با طبیعت باشد؛ باید اولین درس آن عشقورزی به هم باشد. بهتعبیر لسانالغیب، باید جایی باشد که در عمل، آموزنده مروت با دوستان و مدارا حتی با دشمنان باشد که آسایش جامعه و دو گیتی در گرو آن است؛ باید جایی باشد که نشاندن درخت دوستی و برکندن نهال دشمنی و عداوت را آموزش دهد، نه آنکه درست برعکس عمل کند و خشونت و کینهجویی را از نسلی به نسل دیگر منتقل کند؛ مدرسه باید جایی باشد که بچهها تمایل به حضور ساعاتی بیشتر در آن داشته باشند، نه آنکه چون زندانیان سودای رهایی هرچه سریعتر از قفس تنگوتار آن را داشته باشند.
مدرسه پایه اساسی تحولات توسعهای در هر جامعه است. هم علت زیرین توسعه است و هم پیامد آن. اگر مدرسه بهعنوان مهمترین نهاد اجتماعی شکلدهنده باورها و کدهای ذهنی و الگوهای رفتاری، مبتني بر قواعد رسمی بازی صحیح، ساختار سازمانی مشارکتی و انگیزشی قوی باشد، دراینصورت میتواند در تأمین سرمایه انسانی مؤثر در پیشبرد توسعه اقتصادی و تحولات فناورانه، نقش خود را بهخوبی بازی کند...
علاوهبراین، میتواند افرادی قانونمدار با روحیه کار گروهی قوی و اعتقاد به حقوق شهروندی همدیگر را تأمین کند و در پیشبرد فرایند کلی توسعه بهجد اثرگذار باشد. وقتی سرمایه انسانی خوب با ویژگیهای مذکور فراهم شود، نهاد مدرسه در زمانی بعد، بیشتر و بیشتر تقویت میشود. به این صورت، دور فزآیندهای میان مدرسه با کارکردهای توسعهای صحیح و پیامدهای مذکور آن به وجود میآید.
اما مدرسهای که چون زندان است، مدرسهای که شکنجهگاه روحی است و نظام آموزشوپرورشی که عدهای معدود را با عناوینی چون تیزهوش و نخبه و المپیادی و رتبه تکرقمی و دورقمی غربال و بر صدر مینشاند و مابقی را بهعنوان کندذهن و تنبل حذف میکند، چه چشماندازی پیشرویمان میگذارد جز جامعهای بهشدت افسرده، بهشدت خشن و بهشدت تهی از فضایل اخلاقی و اجتماعی. این وضع بسیار نگرانکننده است.
خبر فوت مهسا و ارتباط احتمالی آن با تنبیه تحقیرآمیز در مدرسه، به همراه اخبار مربوط به خودکشی چندین دانشآموز در سنین مختلف، در نقاط مختلف کشور و احتمال ارتباط این خودکشیها با مواردی از این دست، زنگهای خطر را با صدایی بلند به صدا در آورده است. تا دیرتر نشده است، باید کاری کرد.
روزنامه شرق
آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .
گروه اخبار /
محمود سریع القلم در سمینار آموزشی فرهنگ و حقوق شهروندی که با حضور اعضای کارگروه قزوین +20، مدیران و کارشناسان شهرداری قزوین و اعضای انجمن انبوهسازان استان قزوین برگزار شد، با اشاره به سالم سازی یک نظام اجتماعی بیان کرد: در بررسی مشکلات یک جامعه باید در ابتدا به علت اصلی پرداخت تا بتوان آن مشکل را حل کرد.
سریع القلم با اظهار اینکه در هر اقدامی کنترل کردن کار راحتی است اما ساختارسازی کاری مشکلی است، گفت: در هر کاری باید ساختار آن سیستم ساخته شود و بر اساس آن حرکت کرد.
وی با بیان اینکه سیستم صرفاً برای حرکت، رشد، پیشرفت و توسعه است، تصریح کرد: اگر ساختار هر اقدامی ساخته نشود نمیتوان در آن کار موفق شد و به طور قطعی خروجی نخواهد داشت.
سریع القلم با بیان اینکه وفاداری به فکر، وفاداری به سیستم را به دنبال میآورد ، ادامه داد: وقتی سیستم ساخته میشود، فکر اهمیت پیدا میکند و به صورت خودکار تخصص گرایی و شایسته سالاری رشد میکند.
پژوهشگر حوزه توسعه، علوم سیاسی و تاریخ معاصر ایران با بیان اینکه در جامعه افراد کارآامد، جدی و خلاق زیاد است، افزود: ویژگی تمام افراد موفق تمرکز روی آن موضوع موردنظر بوده است و بر این اساس باید از پراکندگی افکار برای هر اقدامی جلوگیری کرد.
وی با بیان اینکه عادتهای خوب باید در جامعه ترویج پیدا کند، گفت: ارزش رفتارهای درست بر اساس عادت است و باید ترویج فرهنگ حقوق شهروندی را از دبستانها آغاز کرد.
سریع القلم با اشاره به قدرت اقتصادی کشورها گفت: بنگاههای اقتصادی هستند که به کشورها قدرت میدهند.
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی راه پیشرفت کشور را تفکیک قدرت سیاسی از قدرت اقتصادی با بینالمللی شدن جامعه دانست و ادامه داد: برای سالم سازی یک نظام اجتماعی قدرت سیاسی و قدرت اقتصادی در هر کشوری باید مستقل باشد.
وی با اظهار اینکه نظام فکری یک جامعه باید بر اساس آمار و دقت باشد، گفت: جامعهای که دقیق نباشد نمیتواند رشد کند.
سریع القلم با تاکید بر یک شخصیتی شدن شهروندان یک جامعه برای موفقیت آن جامعه گفت: کار بینالمللی در هر جامعهای ضروری و زمینه ساز باور شدن یک جامعه است.
وی به اصول مشترک و اهداف ملی مورد اجماع 95درصد کشورهای جهان اشاره کرد و گفت: افزایش ثروت ملی، همکاری دولتها، بنگاهها و دانشگاهها، همگرایی منطقهای اقتصادی و حل سریع اختلافات غیراقتصادی و ثبات سیاسی و رضایتمندی عامه مردم از اصول مشترک و اهداف ملی مورد اجماع 95درصد کشورهای جهان است.
سریع القلم بیان کرد: علاقهمند کردن به کتابخوانی و آموزش از نکات مهم یک جامعه موفق است.
استاد علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی تهران برای رسیدن به توسعه و کار آفرینی به اصلاح فکر اشاره کرد و افزود: در کشور باید فکرها را اصلاح کنیم و به نخبگان سیاسی بگوییم از ثروتمند شدن مردم ایران حمایت کنند چون آینده هر ملتی و توسعه هر کشوری در گرو ثروتی است که تولید میکند.
وی همچنین به تعادل در زندگی اشاره کرد و گفت: آنهایی که در همه ابعاد زندگی تعادل دارند توانایی اصلاح فکر خود را دارند، بنابراین اصلاح فکر و پرورش اندیشه مبنای توسعه یافتگی است.
گفتنیست؛ برگزاری این سمینار به پیشنهاد کارگروه "قزوین +20" بود که از سوی معاونت برنامه ریزی و توسعه شهرداری قزوین برگزار شد.
ایلنا
آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .
گروه گزارش/
در طرح استفساریه قانون الحاق یک تبصره به ماده 17 قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حقالتدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش که روز سه شنبه 1 / 10 / 94 مورد تصویب نمایندگان مجلس در صحن علنی قرار گرفت ( این جا ) در بند اول چنین آمده است :
1- شرط رشته تحصیلی منحصراً برای به کارگیری مشمولان قانون فوق در مقطع آموزش متوسطه میباشد.
تصویب چنین موردی جفای آشکار در حق دوره ابتدایی و ارزش راهبردی آن است .
از سوی دیگر در سیاست های سامان دهی نیرو که توسط وزارت آموزش و پرورش انجام شد تمام نیروهای مازاد و... برای عدم محرومیت از مزایای قانونی مانند رتبه بندی ، ضریب افزایش فوق العاده شغل و... به اجبار به مقطع ابتدایی فرستاده شدند .
به نظر می رسد با مصوبه مجلس و نیز سیاست های اعمال شده توسط وزارت آموزش و پرورش در مورد مقطع ابتدایی به عنوان مهم ترین دوره تحصیلی باید شاهد بیش از پیش افول کیفیت آموزشی در این مرحله باشیم که اثرات زیان بار آن در مقاطع بالاتر و حتی جامعه قابل پیش بینی خواهد بود .
این در حالی است که رئیس جمهور در همایش ملی « آموزش ابتدایی و تجلیل از غلامحسین شکوهی » که در بیرجند برگزار می شود در اهمیت دوره ابتدایی چنین گفته است : ( این جا )
" در فرهنگ دینی و ملی ما، آموزش و پرورش کودک، از تأثیرگذارترین عناصر در تربیت نیروی انسانی متعهد و فرهیخته است که میتواند افقهای رشد و تعالی جامعه را فرا پیش کشد. از این منظر، آموزش و پرورش کلید توسعه پایدار بوده و آینده هر جامعهای را میتوان در سامان امروز آموزش و پرورش آن دید.
در منظومه بزرگ عوامل موثر در فرهنگ جامعه، مقطع ابتدایی از اساسیترین و مهمترین مقاطع تحصیلی است و به جرأت میتوان گفت هیچ یک از دورههای تحصیلی از چنین اهمیتی برخوردار نیست، چرا که اساس و شالوده شخصیت فکری و اجتماعی فرد، در آن بنیان نهاده میشود و جمله معروف و منسوب به حضرت علی (ع) که: «آموزش به کودک، چون نقش بر سنگ است»، ریشه در اهمیت و جایگاه زیربنایی آن دارد... "
« گروه سخن معلم » بر این باور است که دوره ابتدایی باید به جایگاه اصلی خود بازگردد و بهترین و کیفی ترین نیروها البته در یک شرایط استاندارد و قابل قبول در آن مشغول به کار شوند .
پایان پیام /
آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .
ایلنا: علیرضا محجوب، نماینده مجلس و دبیر کل خانه کارگر با شورای نویسندگان «سخن معلم» دیدار کرد.
« مدیر گروه سخن معلم » : نگاهی اجمالی به عملکرد مجالس از دوره اول تا نهم نشان میدهد که متاسفانه آنها در برابر آموزش و پرورش و معلمان عملکرد ضعیفی داشتهاند.
صبح زود که از خواب بیدار می شد به سرعت برق باد کیفش را آماده و عینکش را به چشم می زد تا ساعت 7:30 به مدرسه اش برسد . کیفش یک سرو گردن از او بلندتر بود . این کودک با قد کوتاه و کیف بزرگش نفس زنان راه مدرسه را طی می کرد . چاقی بیش از اندازه و قد کوتاهش مانع فعالیت بدنی مناسب در زنگ ورزش او شده بود . قامتش کمی خمیده بود . ناهنجاری های ساختار بدنی دانش آموزان و وضعیت بدنی هر فرد نشان دهنده نمودی از سلامت و شخصیت اوست، چرا كه ساختار وجودی انسان از تن و روان تشكیل شده است و سلامت این دو باید در نظر گرفته شود. اصولاً رابطه تنگاتنگی بین تن و روان وجود دارد كه یقیناً سلامتی یكی بر دیگری اثر می گذارد.
خوب راه رفتن، خوب نشستن، خوب ایستادن و فعالیت های بدنی ساختار بدن را زیبا می سازد و با كارایی بیشتر و خستگی كمتر همراه است .جهت برطرف شدن ناهنجاری های اكتسابی وضعیت بدنی غیر صحیح، می بایست به بررسی و شناسایی ارتباط بین وضعیت غیر صحیح و عادت های غلط با نوع درد و ناهنجاری بپردازیم تا با اتكا و علم به اصلاح پذیری عوارض و انحرافات جسمانی در بین دانش آموزان از بروز عوارض ساختاری و غیر قابل درمان پیشگیری كنیم.
متاسفانه بعضی از کودکان به علت عادت های ناصحیح و عدم تذکر در خانه یا مدرسه در کلاس سبب ناراحتی دوستان خود قرار می شوند . حمل كیف های سنگین با وسایل اضافی روی شانه ها ، عادت انجام تكالیف در حالت نشسته دو زانو و عدم آگاهی دانش آموزان از وضعیت بدنی صحیح به ویژه در دوره ابتدایی، ناهنجاری ها و دردهای عضوی متعددی را به دنبال می آورد.
لذا برای پیشگیری از بروز ناهنجاری ها و دردهای ذكر شده باید عوامل خطرزای مربوط را شناسایی كرده و در راستای رفع آنها به طور جدی اقدام كنیم. مدرسه خانه دوم دانش آموزان و مکانی مقدس برای دانش افزایی و پرورش روحیه خودباوری و جذب معنویت و کارهای نیک است . آنها حداقل 5ساعت از بهترین زمان خود را برای کسب دانش در مدرسه می گذارنند ؛ لذا هدایت و راهنمایی معلمان راه گشاست .
فضای فیزیكی مدرسه در كنار عوامل آموزشی و تربیتی، می تواند عوامل پیام دهنده برای دانش آموزان باشد و به میزان یادگیری، رشد شخصیت فردی و اجتماعی و نیز تأمین بهداشت جسمی آنها كمك كند .
دانش آموزان در دوره ابتدایی در حال رشد و اكثر ناهنجاری های ستون فقرات و مفاصل اندام ها، قبل از بلوغ تكامل می یابند. شناخت به موقع این ناهنجاری ها در سنین رشد، می تواند موجب كنترل آسیب و جلوگیری از بروز ناهنجاری های ساختاری تثبیت شده شود.
در کشورهای پیشرفته بالاترین میزان اهمیت و دقت و آداب تعلیم و تربیت و آموزش زندگی و روابط انسانی و اخلاق و برخورد با همنوع در مقطع ابتدایی انجام می شود .
در کشور دانمارك در طول دوره ابتدایی ، درس مختصری در ارتباط با وضعیت صحیح نشستن، آموزش داده می شود و بدین ترتیب كودك همزمان با تحصیل یاد می گیرد چگونه وضعیت صحیح بدن را حفظ كند و از وارد آمدن فشار روی مفاصل، عضلات و رباط ها جلوگیری كند. این تدبیر، عوارض وضعیت های نادرست مثل درد، كاهش انعطاف پذیری، ناراحتی های قلبی و تنفسی و آرتروز زودرس و... را از بین برده و فرد سالیان زیادی بدون مشكل جسمانی زندگی كند.اما در مدارس ما چنین آموزشی در کتاب هایمان نیست و حتی بعضی از مدارس ما در قلب پایتخت مربی بهداشت هم ندارند !
آسیب های جسمانی بچه ها از عدم آموزش صحیح می باشد که عواقب آن متوجه جامعه و صرف هزینه های گزاف درمانی می شود . وضعیت بدنی در نتیجه هماهنگی دائمی عصبی- عضلانی شكل می گیرد. در وضعیت بدنی خوب، سر و شانه ها به صورت متعادلی روی لگن، ران و مچ پاها قرار می گیرند. چانه هم در همان وضعیت نگه داشته می شود. جناغ، قسمتی از بدن است كه تا حد امكان به سمت جلو كشیده می شود. شكم نیز به سمت عقب كشیده می شود و حالت صاف پیدا می كند. انحناهای ستون مهره ها در حد طبیعی است، اما به کودکان ما هیچ گونه آگاهی و آموزشی داده نشده و این مهم باید در آموزش خانواده در مدارس توسط اساتید فن ضمن توجیه خانواده ها حتی به کودکان هم آموزش لازم و ضروری داده شود .اختلالات روانی مثل افسردگی؛ شرایط بد بهداشتی، ضعف عمومی طولانی مدت و خستگی طولانی مدت ، یا ضعف یك عضله یا گروهی از عضلات، كوتاهی عضلانی، فشارهای كاری، فشارهای موضعی، درد عضلانی در وضعیت بد و عدم هماهنگی در فعالیت عضلات همه این موارد ذکر شده به نحوی در ساختار قامتی کودکان نقش مهمی را ایفا می کند .
امروزه بسیاری از كارها به صورت نشسته و روی صندلی انجام می شود (مانند نشستن در نیمكت و صندلی های مدرسه ای، كار با رایانه، بیشتر كارهای اداری، بانك و...) انتخاب یك صندلی مناسب، آرامش فرد را تأمین می كند و در نتیجه، كارآیی او بیشتر می شود ، اما چنانچه صندلی بدون آگاهی و دقت انتخاب شود، آسایش كاری مختل شده و فرد زود خسته می شود. قرارگرفتن در وضعیت های نادرست به مدت طولانی، موجب آسیب و بد شكلی ستون مهره ها و درد كمر می شود. بنابر این ضرورت دارد كه معیارها و ویژگی های بهداشتی یك صندلی را بشناسیم و با در نظر گرفتن آنها بتوانیم صندلی مناسب را انتخاب كنیم.
این اختلاف ارتفاع، اندكی شما را به سمت جلو هل می دهد، لذا شما اندكی به سمت عقب تكیه می دهید تا تعادل حفظ شود. چنانچه این موارد رعایت نشود، به طور قطع روی بدن اثر می گذارد و مشكلات و ناهنجاری هایی را به دنبال می آورد.
گروهی از دانش آموزان عادت دارند كیف مدرسه را كه گاهی اوقات بسیار سنگین است، روی یك شانه یا در دست بگیرند كه به علت تكرار این عمل برای تعدادی از اعضای بدن، زمینه هایی برای ایجاد تغییر شكل به وجود آمده و چنانچه بدون آگاهی لازم این روال ادامه یابد ناهنجاری هایی را به دنبال می آورد.
دانش آموزانی كه عادت دارند كیف خود را روی شانه و یا در دست حمل كنند، قوز پشتی بیشتری دارند كه این عارضه باعث درد كمر می شود. اما دانش آموزانی كه عادت دارند كیف خود را روی یك شانه یا یك دست حمل كنند، دچار عارضه زانو ضربدری می شوند كه به دنبال آن درد ساق پا پیش می آید. همچنین دانش آموزانی كه كیف سنگین حمل می كنند، دچار گودی كمر می شوند؛ زیرا كه وزن كیف موجب افزایش قوس ستون فقرات كمری می شود.
گروهی از دانش آموزان، به ویژه در دوره ابتدایی، عادت دارند تكالیف خود را در حالت نشسته انجام دهند. استفاده از میز و نیمكت، بهترین حالت برای انجام تكالیف مدرسه است. عدم تناسب میز و صندلی با جثه دانش آموزان، می تواند باعث عدم تمایل آنان به استفاده از میز و صندلی برای انجام تكالیف در منزل باشد که متاسفانه در منازل این مهم رعایت نمی شود .
در سنین ده سال به بالا، عادت انجام تكالیف در وضعیت ایستاده شایع تر است. دانش آموزانی كه در وضعیت نشسته تكالیف خود را انجام می دهند، قوز پشتی در آنها بیشتر است. از آن جایی كه در وضعیت نشسته انجام تكالیف، عضلات جلو قفسه سینه در طول كوتاه خود قرار می گیرند، در صورت تكرار این وضعیت، عضلات جلوی قفسه سینه كوتاه و عضلات پشتی كه در طول بلند قرار می گیرند كشیده می شوند.
دانش آموزانی كه در وضعیت نشسته (دو زانو یا چهار زانو ) تكالیف خود را انجام می دهند، درد پا در آنها بیشتر است. دانش آموزانی كه در وضعیت نشسته، تكالیف خود را انجام می دهند، درد ساق پا در آنها بیشتر است. در وضعیت نشسته روی زمین، چون پاها در وضعیت مناسبی قرار نمی گیرند، فشار زیادی روی بافت های عضلانی ساق پا اعمال می گردد كه در درازمدت موجب بروز کمردرد می گردد.
خلاصه کلام :
دانش آموزان این کشور امانت های الهی و سرمایه های باارزش و نیروهای فعال و کار آمد این مرزو بوم هستند که باید در آینده نزدیک چرخ های اقتصادی و فرهنگی و... را با بدنی سالم و نیرومند ، با قدی همچون کوه استوار و فعالیتی مضاعف برای فردایی بهتر و آینده ای زیباتر گام بردارند تا به قله رفیع پیشرفت های علمی و اقتصادی والاتر برسند و این مستلزم بدنی سالم و روحیه خودباوری و فرهنگ سازی و تامین تغذیه صحیح و مغذی و پرورش روح و جسم دانش آموزان و خانواده ها و آموزش در کشور با همکاری همه نهادها و ارگان ها مخصوصا آموزش و پرورش کشور میسر و عملی می باشد.
آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .
https://telegram.me/sokhanmoallem
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه اخبار / وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه معتقدیم شروع و پایان سال تحصیلی با توجه به اقلیمهای کشور باید منعطف باشد، گفت: متاسفانه مصوبه مجلس شورای اسلامی این انعطاف را از ما گرفته است.
گروه اخبار /
حجت الاسلام حسن روحانی به همایش ملی «آموزش ابتدایی و تجلیل از غلامحسین شکوهی» در بیرجند پیامی صادر کرد که این پیام توسط وزیر آموزش و پرورش قرائت شد.
متن پیام رییس جمهور به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
در فرهنگ دینی و ملی ما، آموزش و پرورش کودک، از تأثیرگذارترین عناصر در تربیت نیروی انسانی متعهد و فرهیخته است که میتواند افقهای رشد و تعالی جامعه را فرا پیش کشد. از این منظر، آموزش و پرورش کلید توسعه پایدار بوده و آینده هر جامعهای را میتوان در سامان امروز آموزش و پرورش آن دید.
در منظومه بزرگ عوامل موثر در فرهنگ جامعه، مقطع ابتدایی از اساسیترین و مهمترین مقاطع تحصیلی است و به جرأت میتوان گفت هیچ یک از دورههای تحصیلی از چنین اهمیتی برخوردار نیست، چرا که اساس و شالوده شخصیت فکری و اجتماعی فرد، در آن بنیان نهاده میشود و جمله معروف و منسوب به حضرت علی (ع) که: «آموزش به کودک، چون نقش بر سنگ است»، ریشه در اهمیت و جایگاه زیربنایی آن دارد.
برگزاری همایش ملی آموزش ابتدایی و تجلیل از چهره ماندگار تعلیم و تربیت کشور، آقای دکتر غلامحسین شکوهی که سالیان متمادی، متعهدانه و مسئولانه به پرورش فرزندان این مرز و بوم پرداخت و بر اهمیت کودک و آموزش دوره کودکی تأکید کرد، اقدامی شایسته و حرکت آفرین است.
امروز پیشرفت و درخشش علمی کشور حاصل تلاش و همت فرهیختگانی هم چون استاد شکوهی است که در عرصه پرورش سرمایههای انسانی و بالندگی دانش تعلیم و تربیت در کشور نقش آفرین بودهاند. امیدوارم منش و روش ایشان به عنوان معلمی صادق و تلاشگر، الگویی برای فرهنگیان و پژوهشگران این عرصه در جهت شکوفایی هر چه بیشتر استعدادهای علمی و فرهنگی کشور باشد.
اینجانب با ارج نهادن بر این اقدام شایسته، از زحمات ارزنده دستاندرکاران این همایش و از میزبانی مردم شریف بیرجند که همواره مهد پرورش اندیشمندان بودهاند، تشکر و قدردانی میکنم.
بیگمان فردای روشن این سرزمین بزرگ با تلاش روزافزون پیشتازان عرصه علم و دانایی که آموزگاران خردورزی، تدبیر و امید هستند، رقم میخورد.
حسن روحانی
رییس جمهوری اسلامی ایران
دولت
با گروه سخن معلم باشید .
گروه اخبار /
عبدالرسول عمادی در خصوص به تاخیر افتادن امتحانات مدارس به دلیل آلودگی هوا و در نتیجه تعطیلی مدارس در استان تهران و چند استان دیگر، اظهارکرد: تعطیلی چند روزه مدارس به دلیل آلودگی هوا، ارتباط و تاثیری در به تاخیر افتادن امتحانات نهایی دانش آموزان ندارد.
با گروه سخن معلم باشید .
با سپاس از « سایت سخن معلم » به جهت ایجاد بستری مناسب جهت تنویر افکار
یکم : به استحضار استاد عبداللهی معروض می دارم ؛ معلم روستای دوشک بند پی ، فرضی نبوده و اتفاقا از طرف مسئولان آموزش و پرورش بارها مورد تشویق و تقدیر قرار گرفته است ، چرا فکر می کنید چنین معلمانی که بسیار هم در همه روستاها و شهرهای کشور وجود دارند ، فرضی و ماست مالی و خیالی هستند ، استاد باید بدانید بازگویی و برجسته سازی از خوبی های یک معلم در روستایی دورافتاده ، به خاطر پخش فیلم کذایی و یا ساختگی کتک کاری یک معلم در جایی دیگر، ماست مالی نیست ، که اتفاقا نشر الگوهاست ، اصطلاحی که از قلم نویس فرهیخته چون شما دور از انتظار بوده است .
دوم : در مقاله عذرخواهی بی هنگام وزیر تعلیم و تربیت ( این جا ) هیچ گاه از تنبیه دفاع نشده که استاد سفر کرده به غرب را آن چنان آشفته کرده است .
و اما نقد :
آیا استاد شیرزاد عبداللهی زمانی که معلم بودید به همین تیزی یک طرفه بجای قاضی می نشستید و بخشنامه های آموزش و پرورش را به رخ معلمان می کشیدید یا اندکی انصاف به خرج می دادید و به بن مایه حرف های مدافعان حریم معلم توجه می کردید ، به گمانم شما بر بال سفسطه نشسته اید و به تندی ، همه نوشته های دیگران را مدافع تنبیه نامیدید .
نگارنده به جهت توجه به شما و افکار عمومی و مخاطبان ، فقط یک مقاله گزارش گونه شما را که در سال 79 درمجله لوح شماره 9 با نام « ناظم ، ترکه ، جذبه » در مقصر نبودن صرف معلمان در تنبیه نگاشته اید را واخوانی نموده و قضاوت را به عهده خوانندگان گرامی واگذار می کنم .
شما در قسمتی از مقاله تان می فرمایید : ایهاالناس نمی توان به راحتی حکم بر مقصر بودن معلمان و معاونان ترکه به دست داد چه آنچه می فرمایید : پدر و مادر « چوب معلم را گل می دانند » و به معلم می گویند « گوشتش مال شما استخوانش مال ما » و در بخشی دیگر گزارش می فرمایید که ما اگر چه ظاهرا تعلیم و تربیت به شیوه کشورهای پیشرفته را پذیرفته بودیم اما تئوری سنتی تعلیم و تربیت _ تا نباشد چوب تر/ فرمان نبرد گاو و خر- بر آموزشمان حاکم بود .
شما بفرمایید ما نظر شما را در باره تنبیه در زمانی که معلم بودید و داخل گود و یا اکنون که در بیرون هستید و دور از واقعیات ماجرا و می گوئید آقا لنگش کن کدام رابپذیریم ؟
اما شما به عنوان معلم مدارس تهران دهه 70 ، عمده مشکلات و درگیری و تنبیه بدنی و بی انضباطی های دانش آموزان را بر می شمارید و مصاحبه ای را با معاون مدرسه درمجله لوح همان شماره ترتیب می دهید و با نقد آیین نامه های آموزشی همه قصور را به گردن معلم و اولیای مدرسه نمی اندازید . البته بخش مهم این تناقض و تنبیه را به گردن آئین نامه انضباطی – سلب مسئولیت آموزش و پرورش در قضیه تنبیه دانسته و در عوض هیچ راهکار و المانی را از این موضوع مهم ارائه نمی کنید .
شما در شماره دیگری از همان نشریه در دهه 70 ، به آتش کشیدن « سمور» حیوان دوست داشتنی دختر دانش آموز عاشق شده تهرانی و درنهایت خودکشی کرده را برجسته می کنید ، اما در مقاله و گزارش خود به پس زمینه های ایجاد اغتشاش ، آوردن حیوان ناشناخته شبیه موش « سمور » در کلاس درس و انداختن زیر پای دختران معصوم و غش یکی از دختران در وحشت از پریدن حیوان در کلاس و فرار معلم و تعطیلی و به هم ریختن نظم مدرسه را نادیده گرفته و از اینکه مدیر مدرسه به اشتباه به تشابه سمور و موش ، از وحشت و حرص شیطنت دختر بازیگوش ، حیوان را در جلوی چشمان دختر خاطی آتش می زند ، خشمگین می شوید و آن را ضد تربیتی و برجسته سازی و رسانه ای می کنید ، در صورتی که ماجرا چیز دیگری بوده است که جناب عالی با استفاه از شیوه ژورنالیستی و ماست مالی و مفروضات صغری و کبری سوژه را بر علیه معلمان و مدیر به کار گرفته تا جایی که مدیر مدرسه از کار برکنار می شود .این اعوجاج و تناقض گویی را چه گونه توجیه می کنید ؟
شما در بخش دیگری از مقاله خود در باره دفاع از تنبیه کادر مدرسه می نویسید :
می توان در مورد رفتار معلمان و مسئولان مدرسه یک طرفه به قاضی رفت و بر اساس تئوری های مدرن تربیتی نصیحت شان کرد اما آنها هم حرف هایی برای گفتن دارند . مسئله خشونت های رفتاری در مدارس پیچیده تر از آن است که بار همه تقصیرها را به گردن معاون درمانده و خسته مدرسه بیندازیم . بخش اداری آموزش و پرورش با صدور بخشنامه در مورد تنبیه بدنی از خود سلب مسئولیت کرده و با تاکید مداوم بر ممنوع بودن تنبیه بدنی باعث بروز نوعی دوگانگی در مدارس شده است .
همه اولیای و مربیان مدارس متفق القولند که آیین نامه انضباطی مدارس جواب گوی مشکلات نیست . کسی به این سئوال پاسخ نمی دهد که معلم در کلاس 40 – 50 نفره و ناظم و مدیر در مدرسه 500-600 نفره با چه مکانیزمی نظم را برقرار کنند. اصولا نظم مطلوب چگونه نظمی است؟ کدام اعمال درمدرسه تخلف انضباطی محسوب می شود ؟
اینها مفاهیمی سیال و تابع سلیقه و برداشتهای معلمان و مربیان اند .
به قسمتی از ادامه متن طولانی شما توجه می کنیم :
در واقع زمینه های عصیان و بی نظمی در مدرسه وجود دارد ، تعداد زیاد دانش آموزان که گاه به دو برابر ظرفیت استاندارد می رسد ، ناهم گونی علمی و تربیتی دانش آموزان یک کلاس ، کمبود فضاهای عمومی ، کمبود امکانات و وقت برای تفریح و ورزش ، برنامه های خشک آموزشی و پرورشی که با طبیعت بچه ها در تضاد است و روش های غلط تربیتی . اینها دانش آموز را از درس و مدرسه بیزار می کند و به عصیان وا می دارند. آموزش پرورش نمی تواند زمینه های بی انضباطی را از بین ببرد ، اما کار مدرسه بدون نظم سامان نمی یابد به این ترتیب بار همه مشکلات به دوش مسئولان مدرسه ومعلمان می افتد. آنها مجبور می شوند از راه های ممکن و عملی ( و نه بهترین و علمی ترین راه ها ) نظم را برقرار کنند . استفاده از روش های مدرن تربیتی ، نیاز به وقت و امکانات و فضایی دارد که در اکثر مدارس ما موجود نیست .
شما در ادامه این گزارش با کار ژورنالیستی ، مصاحبه معاون یکی از مدارس تهران را درج نموده و در حاشیه آن می نویسید این مدرسه با 446 دانش آموز فقط 92 نفرآنان تخلف نداشته اند.
یکی از سئوالات شما از معاون مدرسه پایتحت در سال 79 نه الیگودز سال 94 ، بسیار خواندنی و جالب است !!!
سئوال : به نظر شما تنبیه بدنی اثر تربیتی دارد ؟
جواب معاون پایتخت ، سال 79 که هنوز از ماهواره ، اینترنت ، موبایل و دنیای مجازی خبری نیست !!! :
گاهی موثر است بستگی به دانش آموز و فرهنگ خانوادگی او دارد من گاهی این کاررا می کنم ، تشخیص مربی اهمیت دارد ، در کل کتک زدن بچه ها به ریسکش نمی ارزد. اما بعضی وقت ها واقعا لازم است ، بچه ای که در خانه از دست پدر و مادر خود کتک می خورد با حرف زدن به راه نمی آید ، یک طرفه نمی شود قضاوت کرد .
روان شناسان تنبیه بدنی را مردود می دانند ، اما نسخه آنها همه جا قابل اجراء نیست . وظیفه معاون حفظ نظم و رعایت مقررات است ، هنر معاون این است که از همه ابزارهای تربیتی استفاده کند ؛ نصیحت ، تشویق ، تنبیه و حتی تنبیه بدنی .
البته درج تمام و کمال این پرسش و پاسخ جالب و طولانی از این مقال خارج است ، اما شیرزاد عبداللهی به گونه ای آن را تنظیم کرده است که بیشتر معلم و اولیای مدرسه را مبرا می کند و آنان را در مقوله کتک زدن مقصر نمی داند و یا به آسانی از این قصور و عمل می گذرد و نوک فشار را بر مسئولان وارد و یا حداقل تحلیلی از این ماجرا در مذمت تنبیه معلم ارائه نمی دهد !!!
او در پایان لیستی از تخلفات ثبت شده در دفتر معاون مدرسه پسرانه در سال 77-78 تهران را برای توجیه تنبیه اولیای مدرسه و معلمان ارائه می دهد که ما در اینجا به اهم بعضی آیتم های گزارش ایشان اشاره می کنیم و قضاوت را به خوانندگان واگذار می کنیم .
انجام ندادن تکلیف – همراه نداشتن کتاب – بلد نبودن درس – مداخله بی مورد در کار دبیر
ارائه تکلیف دیگری به جای خود – تقلب از روی دفتر در جواب دادن به دبیر -- شلوغ کردن – داد زدن و سرو صدا کردن در کلاس -- دلقک بازی و مزه پرانی در کلاس - چسباندن عکس پشت دانش آموز همکلاسی – نشان دادن... خود به دیگران در کلاس – در آوردن صدای حیوانات – آدامس جویدن – توهین به معلم – سوزن زدن به همکلاسی – پرت کردن موشک – راه رفتن بی مورد در کلاس – درگیری با همکلاسی در حضور دبیر- آرایش نامناسب و قرتی بازی – خط ریش نامناسب – تسبیح بلند در دست گرفتن در کلاس – همراه داشتن زنجیر دانه درشت و چرخاندن – شماره تلفن منزل همکلاسی را به بچه ها دادن – استفاده از دستشویی معلمان و ....
اینها همه نمونه هایی از نظرات متن گزارش شیرزاد عبداللهی بود در سال 79 زمانی که در ایران و معلم مدارس تهران بود ، اما اکنون که در خارج است ، واقعیت را نادیده می گیرد و به نظرها و نوشته ها و نانوشته آئین نامه ها و کتاب ها توجه دارد و نظریه مزلو را به رخ معلمان می کشد و عجیب به دیوار کوتاه معلمان می تازد و سنگ می اندازد و عجیب تر آن که هماهنگ با رسانه های هوچی گر، در این موقع حساس به قلم نویسان مدافع حرمت و حریم معلمان حمله می کند که چرا از تنبیه دفاع می کنید .
شاید استاد نعل وارونه می زند و مقالات آنان را برعکس می خواند و برداشت معکوس می کند !!!
شاید ...
آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .
https://telegram.me/sokhanmoallem
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید