باز شد درب کلاس و همچو رخش
قامت استاد زد بر دیده نقش
گفت بر پا مبصر و ، کلِّ کلاس
پر شد از یک ترس و یک بیم و هراس
درب را مبصر پس از یک لحظه بست
دست بالا برد و در جایش نشست
دیده گانی خشک و سرد و سخت گیر
بود در سیمای این استاد پیر
دیده چرخاند و نگاهی بر همه
کرد چون عباس اندر علقمه
با تحکّم گفت برجا ای کلاس
یک صدا گفتند آنها هم سپاس
بعد از آن استاد با لبهای ریز
گفت دفترهای انشا روی میز
یک به یک سر زد به کل میزها
باز گشت از پشت رخت آویزها
سر زد و دید و سر جایش نشست
چانه را انداخت در چنگال دست
گفت جمعا از شماها راضی ام
راضی از تدریس های ماضی ام
درس انشای شماها خوب بود
هم مرتب بود و هم مرغوب بود
گر چه این یک درصد از بین صد است
این وسط اما یکی خیلی بد است
آخرین بار تو باشد یاسمن
مادرت فردا بیاید پیش من
دفترت کلا سیاه است و کثیف
با چه رویی می گذاری توی کیف ؟
گر چه انشای تو زیبا بود و بیست
نمره ات اما به جز یک صفر نیست
زودتر بیرون برو از این کلاس
تا نبینم صورتت را ناسپاس
یاسمن اما فقط لبخند زد
بغض را با خنده اش پیوند زد
شرمگین بود و نگاهش غصه دار
پشت لبخندش نگاهی بی قرار
گفت بابایم پریشب گفته است
دفتری در آرزویم خفته است
آرزو دارد که مال من شود
دفتر انشای سال من شود
گر که قسمت بود و او کاری گرفت
دستهایش را به دیواری گرفت
چون حقوقش را بدادند و نخورد
مثل آن قبلی که یکجا خورد و برد
پول صاحب خانه را باید دهیم
بعد از آن هم نانوا آقا رحیم
مانده ی بقالمان حاجی حبیب
ذیحسابی های این مرد نجیب
بعد از اینها هم که مادر ناخوش است
کوره ی آجر پزی پشتش شکست
بس که آجر برده در سرما و سوز
شب نشد بی ناله هایش وصل روز
کاش دارویی به مادر می رسید
درد جانکاهش به آخر می رسید
بعد از آن دیگر منم با دفترم
مطمئنا دفترم را می خرم
چون خریدم می نویسم توی آن
تانباشد از سیاهی ها نشان
نیست لازم تا کنم من بعد از این
پاک مشق قبلی ام را نازنین
بعد از آن بر دفتر و بر یاسمن
آفرین می گویی ای استاد من
با اجازه می روم پیش مدیر
رو سیاهم من ، ببخش استاد پیر
اشک در چشم معلم حلقه بست
نرم نرمک بغض قلبش را شکست
روی خود را برگرفت از بچه ها
شانه می لرزید و بغضش بی صدا
با همان چشمان بغض آلود گفت
وای از شهری که وجدانش بخفت
یاسمن بانو نمی خواهد نرو
جای خود بنشین و دیگر پا نشو
عینکم را شست اشک پاک تو
سوختم از سینه ی صد چاک تو
دفترت خوب و قشنگ است و تمیز
حیف باشد مانده باشد روی میز
مثل قرآن می گذارم بر سرم
دفترت را می فروشی دخترم ؟
آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .
https://telegram.me/sokhanmoallem
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه گزارش / شهروندان هر روز و در محل زندگی و هنگام تردد با مسائل مختلفی در چالش اند .
انواع آلودگی ها ؛ آلودگی هوا ، آلودگی صوتی ، آلودگی بصری ، آلودگی آب و... سلامتی مردم را در معرض تهدیدات جدی قرار داده است .
به عنوان مثال ، بارها مشاهده کرده ایم که در هنگام آلودگی هوا ، برگه ورود به محدوده طرح ترافیک توسط عوامل شهرداری فروخته شده است .
خارج کردن « صنایع آلاینده صوتی » از محدوه مراکز مسکونی هنوز به امضای شهردار تهران نرسیده است !
هنوز شهرداری تهران راهی برای منع شرکت ها و موسسه ها برای نچسباندن برچسب بر درب منازل و دیوارها پیدا نکرده است و تنها کارش افتادن با کاردک و... هر چند وقت به جان آن هاست !
با وجود تهدید دائمی شهر توسط عواملی طبیعی مانند زلزله ، سیل و... اقدامات بنیادین و اساسی توسط شهرداری صورت نگرفته است ...
با وجود انبوه مشکلات و مسائل شهری ، گاهی شهرداری وارد مسائل و یا موضوعاتی می شود که به هیچ عنوان در حوزه اختیارات و یا شرح وظایفش نیست ...
یادداشت زیر توسط همکار گرامی آقای « نصراله خلیلی » نگارش گردیده است .
گروه اخبار / جمعی از فرهنگیان و معلمان با صدور اطلاعیه ای ضمن بزرگ داشت اول آذر ماه ، سال روز درگذشت معلم فقید " محسن خشخاشی " ؛ ضمن هشدار نسبت به تبعات خشونت در جامعه و مدرسه و مشکلاتی که در مدرسه سبب ساز خشونت است پیشنهاد داده اند که این روز « نه به خشونت در مدرسه » نام گذاری شود .
متن این اطلاعیه به نقل از سایت کانون صنفی معلمان ایران به شرح زیر است :
گروه اخبار /
علیاصغر فانی عصر امروز در گفتوگو با خبرنگاران در دامغان با اشاره به اولویت استخدام فرزندان فرهنگیان در آموزش و پرورش اظهار داشت: فرزندان فرهنگیان در استخدام اولویت دارند.
وی تصریح کرد: هم در دانشگاه فرهنگیان و هم استخدام فرهنگیان که در شرایط یکسان باشد، فرزندان فرهنگیان در اولویت قرار دارند و سخنگوی دولت هم این امر را اطلاعرسانی کرده است.
فانی با اشاره به ادامه تحصیل فرهنگیان در مقاطع بالاتر نیز اظهار کرد: بخشنامه ادامه تحصیل فرهنگیان توسط سازمان مدیریت در قالب بخشنامه منع بیش از یک مقطع ادامه تحصیل برای کارکنان دولت اعلامشده که در حال پی گیری هستیم تا با یک بخشنامه اصلاحی، فرهنگیان را استثنا کرده و پیگیری ما مشکل را برای همیشه حل کند.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به موضوع مدارس فرسوده نیز گفت: برای مدارس فرسوده اعتباراتی در بودجه عمومی در اختیار داریم؛ اما اعلام میکنیم که به هر میزانی که از اعتبارات استانی در بخش عمرانی اختصاص پیدا کند، ما در بخش اعتبارات ملی به همان میزان اعتبار اختصاص میدهیم.
فانی بیان کرد: تشخیص این امر به عهده شورای آموزش و پرورش استان و شهرستان است که کجا هزینه شود و ما این قول را عملی میکنیم و هر شهرستانی که اعتباری تخصیص دهد، ما هم به همان مقدار تخصیص میدهیم.
وزیر آموزش و پرورش گفت: این طرح، خود مشارکت استان و شهرستان با وزارت آموزش و پرورش است که بخشی از مشکلات آموزش و پرورش را حل میکند.
فارس
( اطلاع رسانی در مورد بخشنامه ادامه تحصیل فرهنگیان و نیز اعتراض به آن برای نخستین بار در سایت سخن معلم صورت گرفت ( این جا ) و اصلاح هر چه سریع تر این بخشنامه ،دغدغه ی بسیاری از فرهنگیان و معلمان را در این مورد مرتفع خواهد نمود و سخن معلم بابت این پی گیری ها قدردانی می کند )
آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .
اداره کل تعاون و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در پی اعتراض کارکنان شرکت تعاونی مصرف فرهنگیان تهران در مورد پرداخت نشدن حقوق آنها، اعلام کرد: به موجب ماده 7 قانون بخش تعاون در اقتصاد جمهوری اسلامی ایران، تعاونیها دارای شخصیت حقوقی مستقل بوده و در قالب هیأت مدیره اداره میشوند.
در این اطلاعیه آمده است: بهکارگیری نیرو، تعیین و پرداخت حقوق و دستمزد آنان نیز تابع قانون کار بوده لذا پی گیری موضوع خارج از شرح وظایف و مأموریتهای وزارت آموزش و پرورش است.
به گزارش فارس، گفته میشود چند روز پیش 120 نفر از کارکنان تعاونی مصرف فرهنگیان استان تهران به دلیل پرداخت نشدن 4 ماه حقوق معوقه، بیمه و همچنین 12 ماه مالیات مقابل کانون این تعاونی تجمع کردند و خواستار پرداخت مطالبات و حقوق معوقه خود شدند.
انتهای پیام/
{ گزارش سخن معلم در مورد تعاونی مصرف فرهنگیان تهران را بخوانید ( این جا ) }
آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .
جای تاسف است که در گذشته نه چندان دور به کارگیری نیروهای غیر متخصص در امر مشاوره در مدرسه ، برخورد های غیر اصولی این به اصطلاح مشاوران ، ذهنیتی در دانش آموزان و اولیا آنان شکل گرفته است که هر کس را که از درب مدرسه وارد می شود همه را به یک چشم می نگرند.
دیگر نمی توانند به کسی اعتماد کنند (حتی مشاور متخصص مدرسه ).
تاسف برانگیزتر این که رویه ای در سیستم آموزش و پرورش وجود دارد که هنوز همکارانی هستند که علی رغم نداشتن تخصص، نسبت به تصدی این نقش در واحد مدرسه علاقه مند می باشند و این پارادایم همچنان ادامه دارد...
نظر به آشنایی همکاران محترم مشاوره با تعاریف و ویژگی های مشاور و اهم فعالیت های آنها در قالب برنامه سالانه مدرسه جهت پیش برد بحث تنها به مواردی که مد نظر است اشاره می گردد.
فعالیت های مشاور مدرسه در مقاطع مختلف تحصيلى متفاوت است. مشاور مدرسه در دورهٔ ابتدايي، بر پيش گيرى از ناراحتىها تأکيد مىورزد ؛ در دورهٔ راهنمايي، بيشتر بر خودشناسى دانشآموزان توجه مىکند و در دورهٔ دبيرستان، درمان مشکلات و ناراحتىها را مورد توجه قرار مىدهد.
صميمیت ، مهربانی ، رازداری و احترام به دیگران از ویژگی های بارز مشاور مدرسه می باشد که در زمينهٔ مشاوره، روان شناسي، تعليم و تربيت، جامعهشناسي، و نيز امکانات شغلى و تحصيلى و بهداشتى جامعه آگاهى دارد.
رابطه مشاور و مراجع (در اینجا دانش آموز ) منحصر به فرد است و خاص بودن اين رابطه ميطلبد كه مشاور اجازه ندهد شكايتها و مداخلههاي دیگران روي رابطهي او با مراجع اش تاثير بگذارد . در اين صورت است كه مراجع احساس ميكند مشاور او را آنطور كه هست پذيرفته است و ميتواند خود واقعياش را آنطور كه هست بدون سانسور بروز دهد .
در باب رازداری ؛ مشاور حق ندارد آنچه را که مراجع با او در میان گذاشته است بدون هماهنگی خودش با کسی در میان بگذارد مگر در موارد بسیار خاص مانند تهدید زندگی خود مراجع یا شخص ثالث. در صورتی که مسئلهاي ضرورت داشته باشد كه با ذی نفعان در ميان گذاشته شود باید موضوع را با خود مراجع مطرح كرده و ضرورت آن را بيان کرد و او را به اين موضوع ترغيب کرد .
در حالی که مسؤوليت فنى و تخصصى اجراى برنامهٔ راهنمايى و مشاوره مدرسه بر عهدهٔ مشاور مدرسه است زيرا او در زمينهٔ اجراى صحيح برنامه، آموزش ديده و تخصص دارد.
از طرف دیگر ، مشاور مدرسه طبق شرح وظایفی که برای متصدی این پست سازمانی تعریف شده است باید با افراد و منابع کمکى دیگری در تماس باشد. مسئولیت مستقیم تمام اتفاقاتی که در واحد مدرسه برای دانش آموزان یا دیگر عوامل روی می دهد متوجه مدیر مدرسه می باشد یعنی تصمیم گیرنده نهایی در تمام زمینه ها مدیر مدرسه می باشد. معنی جمله این است که حتی مشاور مدرسه که احتمالا در جلسات مشاوره اطلاعاتی از مشکلات مراجعین خود کسب می کند در اتخاذ هرکونه تصمیم باید با اطلاع مدیر مدرسه صورت گیرد.
این موضوع از جمله خلاء هایی است که در کنار سایر موارد در آسیب شناسی فعالیت های مشاوره مدرسه باید مد نظر باشد. حتی عدم توجه به قابلیت ها وجایگاه هر یک از تخصص های مرتبط مانند مشاوره ،علوم تربیتی و روان شناس عمومی و بالینی، و... در سیستم موجب اتلاف بیشتر منابع انسانی در سازمان شده و به دنبال آن یاس و ناامیدی که برای مراجعان در پی دارد آنان را نسبت به دریافت خدمات روان شناختی آتی در دیگر مراکز نیز بدبین می کند.
آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .
https://telegram.me/sokhanmoallem
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
سلام به حضور یکایک همکاران عزیز و گرامی :
به طور اتفاقی در حین گردش در اینترنت با این سایت برخورد کردم و اولین مطلبی که در سایت از نظرم گذشت و آن را خواندم مطلبی بود از یک همکار بازنشسته ؛ این مطلب مرا به یاد معلم دوران کودکی ام که سال هاست بازنشسته شده اند انداخت.
این مرد بزرگ و وارسته معلم کلاس پنجم من بود.
سال 59 بود که من در مدرسه استثنایی باغچه بان ارومیه در کلاس درس او مشغول تحصیل بودم.
به قدری این معلم دلسوز و مهربان و در کار خود خبره و استاد بود که حقیقتا آن سال تحصیلی به عنوان یک خاطره ماندگار در ذهنم مانده و هنوز هم که به یادش می افتم از آن لحظات لذت می برم.
برایش از خدا آرزوی موفقیت و شادکامی دارم .
این استاد بزرگوار « صیاد یادگار » است که واقعا یک آموزگار برجسته و انسانی وارسته بود و هیچ گاه من و هم کلاسی هایم در کلاس او خسته نمی شدیم.
در پایان با غزلی از سخن سرای پارسی که در ارتباط با یاد کردن از دوستان و آشنایان می باشد به سخن خود خاتمه می دهم :
روز وصل دوست داران ياد باد
ياد باد آن روزگاران ياد باد
كامم از تلخي غم چون زهر گشت
بانگ نوش شاد خواران ياد باد
گرچه ياران فارغند از ياد من
از من ايشان را هزاران ياد باد
مبتلا گشتم در اين بند و بلا
كوشش آن حق گزاران ياد باد
گرچه صد رود است در چشمم روان
زنده رود باغ كاران ياد باد
راز حافظ بعد از اين ناگفته ماند
اي دريغا رازداران ياد باد
آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .
https://telegram.me/sokhanmoallem
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید