گروه اخبار /
با توجه به پرسش ها و یادداشت های فراوان و قابل توجه همکاران فرهنگی از سراسر کشور و نیز حرکت در جهت تحقق اصل " پاسخ گویی " که الزام منطقی و جدایی ناپذیر یک مدیریت اثربخش و کارا می باشد ؛ بدین وسیله از مسئولان صندوق دخیره فرهنگیان به ویژه مدیر عامل محترم آن جناب آقای شهاب الدین غندالی دعوت می شود تا نشستی را با گروه سخن معلم جهت تنویر افکار عمومی فرهنگیان و معلمان داشته باشند .
از استقبال مسئولان محترم این موسسه اقتصادی در این مورد سپاسگزاریم .
پایان پیام /
آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .
با توجه به تصویب قوانین جاری توسط مجلس و دولت و هزینه های محتمل بر آن که بر بیت المال تحمیل می شود و با وجود همه نهادهای قانون گذاری و دستگاه های اجرایی و نظارتی آیا از این تنور نانی هم برای مردم پخت ( گرم ) می شود ؟
چرا قوانین تصویب شده اجرا نمی شوند ؟
به نظر می رسد تصویب قوانین ( قانون گذاری) و اجرای آن توسط دولت ها در قبل و حال حاضر تابع شرایط سیاسی و جناحی است تا خدمت به مردم .
به این وسیله به عنوان یک شهروند و عضوی از جامعه بزرگ ایثارگر در نظام مقدس جمهوری اسلامی تقاضای رسیدگی به موضوع احکام کارکنان شاغل و بازنشسته ایثارگر (جانباز و آزاده ) مطابق با قوانین ذیل می باشم :
الف - بر اساس آئين نامه اجرایی قانون اصلاح قانون نحوه بازنشستگی جانبازان انقلاب اسلامی ایران و جنگ تحمیلی و معلولان عادی و شاغلان مشاغل سخت و زیان آور و ماده 2 این آئین نامه :
هيأت وزیران در جلسه مورخ 10 / 2 / 1385 بنا به پیشنهاد شماره 100 / 16682 مورخ 15 / 9 / 1384 وزارت رفاه و تأمین اجتماعی و به استناد بند (3) ماده واحده قانون اصلاح قانون نحوه بازنشستگی جانبازان انقلاب اسلامی ایران و جنگ تحمیلی و معلولان عادی و شاغلان مشاغل سخت و زیان آور ـ مصوب 1383ـ آئيننامه اجرایی قانون یادشده را به شرح زیر تصویب نمود :
ماده 2 ـ ملاک محاسبه آخرین حقوق قبل از بازنشستگی جانبازان، آزادگان، معلولان عادی و حوادث ناشی از کار و بیماران ناشی از شرایط خاص کار مشمول این آئين نامه اعم از شاغلان در دستگاه های مورد اشاره در بند (1) یا تبصره (1) بند (1) که دارای احکام استخدام رسمی، ثابت یا دارای عناوین مشابه می باشند، مبلغ مندرج در آخرین حکم استخدامی که بر اساس ضوابط و مقررات استخدامی حاکم بر دستگاه مربوطه مبنای حقوق بازنشستگی قرار گرفته است و نیز در خصوص آن دسته از افراد موصوف که در بخش غیر دولتی (مشمولان تبصره 1 بند 1 ) شاغل میباشند، مطابق قانون تأمین اجتماعی و تغییرات بعدی عمل خواهد شد .
ب - عدم اجرای ماده سیزده و چهل قانون جامع خدمات رساني به ايثارگران :
ماده 13- پرداخت 100% سهم بیمه و هزینه های درمانی ( سرانه بیمه پایه ؛ تکمیلی ) جانبازان و آزادگان شاغل و بازنشسته و افراد تحت تکفل آنان توسط دولت .
ماده۴۰ـ حقوق بازنشستگي شهدا ، جانبازان و آزادگان مشمول قانون حالت اشتغال، معادل آخرين حقوق و مزاياي دريافتي تعيين و هر ساله متناسب با افزايش ضريب حقوق شاغلان به احکام آنان اضافه ميشود.
با اجرای برنامه ششم توسعه و بودجه 95 انتظار می رود مجلس و دولت محترم بنا به وصایای امام راحل درخدمت به ایثارگران به وظیفه خود عمل نماید . همکاران محترمی که در این موضوع ؛ هم عقیده و ذینفع بوده و خواستار مطالبه به حق خود می باشند ضمن نشر و پی گیری آن از مجاری قانونی با ذکر این عبارت " حق با ماست " آن را تأئید نمایند .
آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .
https://telegram.me/sokhanmoallem
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه اخبار /
دانشجویان کارشناسی ارشد رشته ادبیات فارسی دانشگاه پیام نور که در تاریخ 3 / 10 / 94 سر جلسه امتحان درس تحقیق و دستور زبان با کد ۱۲۱۳۱۳۹حاضر شده بودند،با اقدامی عجیب روبه رو شدند و آن این که در بالای برگه صراحتا عنوان شده بود ؛ استفاده از کتاب درسی مجاز می باشد که ظاهرا برخی واحدها بر همین اساس دانشجویان را مجاز به استفاده از کتاب دانسته و رخی واحدها نیز این موضوع را اشتباهی سهوی دانسته و مانع استفاده استفاده (open book)شده اند.
این موضوع شائبه هائی را برای دانشجویان به خصوص با توجه به سطح دشواری و غیر استاندارد بودن برخی سئوالات به وجود آورده است به طوری که تعدادی از دانشجویان با ارسال کامنت یا ایمیل خواهان انعکاس موضوع جهت پیگیری و دریافت پاسخ قانع کننده از مسئولان گردیده اند .
امید است مسئولان دانشگاه پیام نور مسئولانه به موضوع ورود کرده و با تصمیم مقتضی که موجبات احقاق حقوق دانشجویان شوند در مورد این مساله شفاف سازی نموده و مانع از بی اعتمادی دانشجویان سخت کوش این دانشگاه به یکی از بزرگترین و فراگیر ترین دانشگاه های کشور گردند.
لکنا
آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .
به مناسبت ایام میلاد مبارک پیامبر رحمت محمد ابن عبدالله ، به دو جلوه متضاد از پیام پیامبر رحمت اشاره می کنیم. یکی از قرائت های رایج از پیام پیامبر اسلام که اکثریت مسلمانان بدان پای بند هستند، پیام رحمت ، دوستی و مودت انسان ها با یکدیگر، دعوت به نیکی ها و شایست ها و هشدار نسبت به ناشایست ها، صیانت از اختیار و انتخاب انسان ها ، معنا بخشی به زندگی، ترویج اخلاق ، عقلانیت و معنویت و برقراری ارتباط سازنده با پروردگار است.
حاصل این پیام اولا، نوعی از انسان گرایی است که با انسانیت فربه شده عصر ما، نه تنها سازگار است بلکه فرصتی برای بسط عدالت و اخلاق و آزادی در پرتو دین حنیف است. ثانیا، این قرائت از دین راهی است برای همزیستی مسالمت آمیز ادیان و مذاهب ؛ ثالثا ، وقتی بدبینی ها و تنازعات بین ادیانی کاهش یابد و یا در پرتو حذف خاص گرایی ها و خود شیفتگی های دینی کمتر شود، آن گاه راه برای صلح و همزیستی باز می شود. رابعا ، آنگاه دین بدون کمترین هیاهو و به دور از دکان های دین فروشی ؛ کار بر قراری رابطه بی دغدغه انسان و خدا را بر قرار می سازد.
قرائت دیگر از پیام نبوی آن چیزی است که اهل غلو در دین (مانند برخی از اخباریون، سلفیون و طالبان و امثال گروه های داعش مسلک) بدان معتقدند، کسانی دین را و هر آنچه متعلق و متصل به دین است به حدی حداکثری فربه و مقدس می کنند که راه را بر تعقل بشر می بندند و دینی که باید خادم بشر باشد و جنبه طریقیت داشته باشد، بشر را خادم آن می کنند!
و این وسیله سلوک ،انسان را از صرفا وسیله بودن خارج و جنبه هدف بودن به آن می دهند. به این ترتیب اولا ، راه برای هویت طلبی مذهبی و اختلافات پس از آن گشوده می شود. ثانیا، جنگ برای مقدسات مفروض، البته مقدس و وظیفه هر مکلف می شود ؛ ثالثا، تفاوت طبیعی برداشت ها از دین و خوانش هایی که متناسب با ظرفیت های علمی ، روحی، دوره ای و منطقه ای و ... را که دین آن را روا دانسته، بی مورد و غیر مجاز می دانند ؛ رابعا، در این قرائت از دین و مذهب اجبار و اکراه در دین ورزی و امرو نهی خشن بدون توجه به نتایج آن اهمیت می یابد ؛ خامسا ، در این نگرش اهمیت مصلحت دینی بر حقوق فرد و حتی حیات انسان تقدم می یابد!
برای تشخیص سره از ناسره و حق از باطل، به نظر می رسد باید به نص (یعنی قرآن به عنوان مبنای هر گونه معرفت دینی معتبر ) مراجعه نمود چرا که فرمود : " فان تنازعتم فی شیء فردوه الی الله و الی الرسول . "
لذا اگر فقه تاریخی و روایات مخدوش شده را به کناری بگذاریم و برای حکمیت به قرآن و رویه و سلوک پیامبر رضایت دهیم ؛ شاید بسیاری از مشکلات و اختلافات به ظاهر لاینحل برطرف شوند.
در این خصوص به اختصار به رئوس این موارد اشاره می شود:
الف – حکمیت قرآن: از یک سو قرآن کریم هدف خود را هدایت مردمان و انسان سازی معرفی می کند و از سوی دیگر قرآن کریم پیامبر را حامل پیام پروردگار و مبشر و منذر آدمیان نامید. همچنین قرآن کریم ، رسول خود را اسوه مومنین نامید و در عین حال تذکر داد که او هم بشری مانند و همجنس شما و مسوول است، لذا از او و از همه شما در محضر عدل الهی سوال می شود.
در مقابل هیچ جای قرآن اجبار و اکراه برای ایمان مردمان و هدایت عملی آنان دیده نشده است. قرآن کریم نوع انسان را دارای کرامت دانسته و جان انسان ها را حرمت بخشیده است. بنابراین به جز در قصاص و موارد محدود مانند آن نمی توان جانی را ستاند و امنیت فردی یا اجتماعی را از بین برد.
ب – حکمیت رسول الله: اخلاق و رفتار پیامبر کمترین نسبت را با بد اخلاقی های عرفی شده جامعه ما دارد. جدای از آنچه تاریخ در خصوص امانت داری ، راستگویی و وفای به عهد و پیمان و ... او دارد؛ قرآن کریم در خصوص اخلاق او فرمود: او خیر خواه همه و حریص به نجات مردمان است، او از اخلاقی کم نظیر بر خوردار است که اجتماع مردم را به گرد خویش میسر می سازد.
به طوری که خود می فرماید: من برای ظهور و بسط مکارم اخلاق مبعوث شده ام. یا بیان می دارد : من به مدارای با مردم مبعوث شده ام ، همان گونه که به شریعت حقه مامور هستم.
توجه در اشارات مختصر فوق، صرفا نشان دهنده عمق اختلاف و فاصله هایی است که بین اسلام حقیقی و اسلام های جاری در جریان زمان و مکان ما وجود دارد.
موضوعی که می تواند بسیاری از داوری ها را به چالش بکشد و راه را برای بازشناسی دین هموار سازد.
آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .
https://telegram.me/sokhanmoallem
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه اخبار /
هادی اسماعیلی، معلم کردستان و از قربانیان جنگ ایران و عراق ، چهارم دی ماه، رخ در خاک کشید.
اسماعیلی به خاطر صدمات ناشی از شیمیایی شدن ، سال ها در وضعیت بد اقتصادی با بیماری جنگید و سرانجام روز جمعه 4 دی ، قلبش از طپش ایستاد.
اسماعیلی که قربانی سلاح های شیمیایی بود، در طول سال های تدریس همواره برای تهیه اکسیژن مشکل داشت.
او سال ها با بیماری و درد حاصل از دوران جنگ و دفاع از وطن دست و پنجه نرم کرد و پس از آن سال ها در تبعیض زیست و در نهایت چهارم دی ماه، جان به جان آفرین تسلیم کرد. ( حقوق معلم و کارگر )
« گروه سخن معلم » این ضایعه را به خانواده محترم ایشان و جامعه فرهنگیان تسلیت می گوید .
آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .
در مجلس ختمی حضور داشتم . یکی از همکاران با ناراحتی به من گفت فلانی بدبخت شدیم خبر داری ؟ من لبخندی زدم گفتم خدا بد نده ! چه خبر شده دوباره ؟
گفتند که بخشنامه ای آمده که ملاک اعمال حقوق بازنشستگی که تاکنون دو سال آخر بوده به 5 سال افزایش پیدا کرده و این یعنی اگر ما سال دیگر باز نشسته شویم ممکن است از همکاران امسال هم کمتر دریافت کنیم !
پس بهتره همین الان اقدام کنیم چون ما بیش از سی سال سابقه داریم . بعد از کمی سکوت جواب دادم آقا اینها شایعه است ؛ دولت تدبیر و امید و شخص جناب فانی امکان ندارد چنین کار ظالمانه ای در حق افرادی مثل شما که به خاطر نیاز آموزش و پرورش بیش از سی سال با مدرک لیسانس مانده اید انجام دهد .
آن ها طرفدار اقشار ضعیف علی الخصوص معلمان مظلوم بوده و هستند . پوز خندی زد و گفت دوست گرامی پای پول مطرح است که برادر را دشمن برادر می کند ؛ با این کار کلی پول و بودجه صرفه جویی می شود و کمتر کسی جرات می کند خود را بازنشسته کند .
عرض کردم نمی توانم باور کنم که چنین کاری آن هم از سوی دوستانی که همیشه از مردم و همدلی و همراهی و احساس تعلق و مشارکت مردم و اصلاح و بهینه سازی امور کشور گفته و می گویند آن هم درباره معلمان انجام شود.
همکارم که خیلی ناراحت بود چیزی نگفت و من هم سکوت کردم . چون روحانی مسجد در حال سخنرانی بود و از بی ارزشی دنیا و اینکه ما از یک ثانیه دیگر خود آگاهی نداریم ، مرگ در کمین ماست و باید اعمال مان را اصلاح کنیم و از ظلم و ستم به ضعفا بپرهیزیم و حق و حقوق مردم را بدهبم که حق الناس است که از گناهان کبیره است صحبت می کرد که به همکارم گفتم سوال می کنم ببینم گفته شما صحت دارد یا نه ؟
فردای آن روز از یکی از مسوولین سوال کردم فرمودند که هنوز مصوب نشده اما در حال تصمیم گیری است .
منطق حکم می کند آخرین حقوق خالص دریافتی فرد شاغل حقوق بازنشستگی او هم باشد .
حال چرا مسوولین دو سال آخر را ملاک گرفته و سال ها انجام داده اند بماند اما تبدیل آن به 5 سال آخر چه توجیهی دارد آن هم وقتی که معلمان مظلوم که حقوق ناچیزی هم دریافت می کنند حال باید مجددا جور پایین آمدن قیمت جهانی نفت را متحمل شوند و با حقوق کمتری تر بازنشسته شوند ؛ این در حالی است که قرار بود که حقوق بازنشستگان قدیمی تر هم ترمیم شود .
امیدوارم چنین موضوعی حقیقت نداشته باشد و یا تصویب نشود و مثل معروف آن چه به خود نمی پسندی به دیگران مپسند در دستور کار تصمیم گیرندگان قرار گیرد .
توضیح سخن معلم :
بند 8 از تبصره 24 لایحه برنامه ششم توسعه اشعار می دارد :
" ۸- در تمامی صندوقهای بازنشستگی و تامین اجتماعی میزان حقوق بازنشستگی براساس میانگین حقوق ۵ سال آخر خدمت به قیمت روز (با احتساب ضرایب حقوق سنوات مربوطه مصوب هیئت وزیران) محاسبه میگردد."
آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .
https://telegram.me/sokhanmoallem
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه اخبار /
قاسم احمدی لاشکی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: میپذیریم که جذب نیرو در آموزش و پرورش نباید به صورت آزاد و حقالتدریسی باشد بلکه معلمان باید از طریق دانشگاه فرهنگیان جذب شوند اما کمبود نیروی انسانی در آموزشوپرورش باید رفع شود.
وی در پاسخ به این پرسش که با مصوبه مجلس موانع جذب نیروی حقالتدریس در آموزش و پرورش برداشته شد اما در این مصوبه ذکر شده برای جذب نیروی حقالتدریس در دوره ابتدایی نیاز به مرتبط بودن رشته نیست و همین منجر به اعتراض کارشناسان آموزش و پرورش و نگرانی از افت کیفیت در دوره ابتدایی شده است، اظهار داشت: ما نیز معتقدیم جذب معلم نباید به این شیوه باشد.
وی افزود: معلمان باید از طریق دانشگاه فرهنگیان جذب شوند اما متأسفانه از دوران وزارت آقای احمدی بر آموزش و پرورش جذب معلم از بیرون باب شد.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: وضعیت منابع انسانی در آموزش و پرورش مساعد نیست و مجبوریم تا کمبود نیرو را با روشهایی جبران کنیم به همین دلیل مجلس مصوبهای را داشت تا موانع جذب نیروهای حقالتدریس در آموزش و پرورش برداشته شود.
وی بیان کرد: در استفساریه مجلس ذکر شده است: نیروهای حقالتدریس که در دوره متوسطه جذب میشوند باید رشتههای مرتبط داشته باشند اما برای دوره ابتدایی داشتن رشته مرتبط الزامی نیست. (تسنیم )
« گروه سخن معلم » اخیرا به این مصوبه مجلس و نیز عملکرد وزارت آموزش و پرورش در مورد رویکرد غیرعلمی و غیرکارشناسی نسبت به مقطع ابتدایی اعتراض کرده است . ( این جا )
آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .