اقرأباسم ربک الذی خلق
بخوان به نام پروردگاری که تو را خلق کرده است (سوره علق آیه 1) خواندن از جمله وسایل مهم فهمیدن در دنیای کنونی است ، چون فرد می تواند کتاب ها را به سهولت مورد مطالعه و بررسی قرار دهد و دانش خود را افزایش و به دنیای ناشناخته جهان راه یابد .
خوب خواندن از عوامل مهّم پیشرفت و سرگرمی و لذّت بردن و رفع خستگی و دانایی است. امروز باید به کودکان خود خواندن را بیاموزیم تا فردا بتوانند بخوانند و یاد بگیرند و به طورنیکو در جامعه روابط عمومی قوی داشته باشند و حق خود را بستانند.
نکته ی مهّم در امر خواندن ، توجّه و تأکید بر امر فهمیدن می باشد. بعضی بچه ها بدون توجه به کلمات فقط متن کوتاهی از کتاب را حفظ می کنند که این روش شایسته نیست . آنها باید بفهمند و درک کنند.
یکی از علل ضعف دانش آموزان در درس ها مخصوصاً ضعف در حل کردن مسئله های ریاضی و نفهمیدن آنها مربوط به ناتوانی آنها در روخوانی و عدم درک مطالب می باشد . بعضی ازبچه ها حتی نمی توانند مسئله ریاضی را از رو بخوانند چه برسد حل آن و این ضعف ناشی از رو خوانی فارسی است . اغلب مشاهده می شود دانـش آموزی مطلبی را می خواند اما نمی فهمد یا دانش آموز دیگری با وجود این که تلاش می کند اما در املانویسی مشکل دارد .
تمام این اشکالات بر می گردد به ضعف دانش آموز در روخوانی و آگاه نبودن او به روش های مطالعه که برای دانش آموزان ما معضل بزرگی است .متاسفانه در کشور ما میزان مطالعه بین افراد جامعه نسبت به کشورهای پیشرفته دنیا بسیار پایین است . ما به اندازه یک بستنی و پفک در رسانه ها برای کتاب خوانی تبلیغ نکرده ایم ؛ حالا انتظار داریم بچه های ما همه دانشمند و نابغه باشند !
یک معلّم آگاه و علاقه مند به شغل معلّمی باید ابتدا روش های مطالعه و روان خوانی را به دانش آموزان خود بیاموزد و سپس در پی برطرف کردن اشکالات در دروس دیگر باشد و این مقدور نمی باشد مگر این که خود معلّم از روش های مختلف مطالعه و روان خوانی اطّلاع کافی داشته باشد .
خواندن، از مهم ترین مهارت هایی است که کودکان در مقطع ابتدایی، بدان دست می یابند و کسب این مهارت، مبنایی برای کوشش های تحصیلی آینده ی آن ها خواهد بود ، اما خواندن در تربیت مقوله ی ساده ای نیست.
این مهارت ها دارای فرآیندی بسیار پیچیده و مراحل گوناگونی دارد. خواندن از مهّم ترین مهارتهای پایه ی برای رشد توانایی های درونی کودکان است که مورد توجّه محقّقان فراوانی قرار گرفته است. ناتوانی در خواندن و نوشتن معمولاً مشکلات زیادی را برای دانش آموز ناتوان در یادگیری به وجود می آورد. تحوّل مهارت های زبانی، گوش دادن، سخن گفتن، تحول حرکتی، تمیز دیداری و شنیداری، تحول مفهوم و تفکر شناختی، توانایی دقّت و تمرکز حواس در انجام فعالیت ها تحت عنوان پیش نیازها، همخوانی بین صوت ها و نمادهای بینایی حروف، شناخت کلمه، لذّت بردن از خواندن کلمه ها و در نهایت درک و فهم مطالب، از جمله مهارت های اساسی در فرآیند خواندن محسوب می شوند.
اما برخی از کودکان، به رغم دریافت آموزش کافی و برخورداری از بهره هوش به هنجار و با وجود برخورداری کامل از سلامت جسمانی و روانی قادر به یادگیری خواندن حروف و کلمات نیستند و در این زمینه با مشکلاتی روبه رو هستند. این کودکان به هنگام خواندن اشتباهات متعدد و گاهاً متفاوتی مرتکب می شوند که با تجزیه و تحلیل این اشتباهات می توان راه کارهای مناسبی برای رفع آنها به کار گرفت.
طی مصاحبه ای که با دو تن از معلمان مجرب و ساعی و برتر پایه اول دبستان در مدرسه هیات امنایی عمارابن یاسر منطقه ده داشتم خانم دینا لشکری و مرضیه رحیمی ضعف رو خوانی دانش آموزان را این گونه بیان کردند :
عدم همکاری اولیا ء با معلم ، تراکم زیاد دانش آموزان در کلاس ؛ عدم تطابق حروف با کتاب و ناملموس بودن آنها ، تفاوت های فردی دانش آموزان ، دو زبانه بودن بعضی از دانش آموزان ، تغذیه نادرست و ضعف جسمانی ، عدم آگاهی اولیاء از آموزش های درس جدید ، گاها دخالت نابه جا در کار تدریس معلم ، تک فرزندی و عدم تربیت مناسب بعضی کودکان و اختلال یادگیری و کند نوشتن مشق سبب ضعف روخوانی کودکان شده است .
اما پرسش اینجاست که در برخورد با این گونه دانش آموزان چه کاری می توان انجام داد؟
آن ها می گویند : ما معلمان دوره ابتدایی به خصوص در پایه اول شاهد آن بوده ایم که بچه ها بیشتر حفظ خوانی متن بدون تشخیص کلمات را انجام می دهند ، اما کودکانی که دوره پیش دبستانی را گذرانده اند به مراتب پیشرفت قابل توجهی نسبت به همسالان خود داشته اند .
آنها معتقدند استفاده زیاد کودکان در منزل از وسایل ارتباطی ، رایانه ، تبلت و بازی های رایانه ای و تلفن های همراه در مدت طولانی و عدم مراجعه به کتاب و درس روزانه مدرسه به ضعف آن ها شدت داده است و بچه ها با استفاده ازاین وسایل بازی فقط با دیدن کار انجام می دهند و چیزی را نمی نویسند و حافظه آن ها تقویت نمی شود و قوه ی شنوایی آنها ضعیف شده و بچه ها خوب نمی شنوند و در نتیجه بیان خوبی ندارند.
پژوهشگران معتقدند که انسان دارای سه توانش زبانی جداگانه است. این سه توانش در سه سطح زبان شنیداری، زبان گفتاری و زبان نوشتاری بروز می کند. برخی از کودکان زبان شنیداری کاملی دارند ولی در زبان گفتاری اشکال دارند مثلاً کتاب را به خوبی می شنوند ولی در گفتار به صورت تتاب بیان می کنند.
اگر در گفت وگو به آنان تتاب گفته شود ناراحت می شوند چون زبان شنیداری کاملی دارند. این گونه کودکان در شنیدن درست می شنوند ولی در گفتن درست بیان نمی کنند ؛ این دسته در زبان گفتاری مشکل دارند لذا در زبان نوشتاری نیز غلط می نویسند.
معلمان گرامی باید که آموزش انفرادی این گونه کودکان را پیوست آموزش جمعی آنان نمایند ، در برخورد با این گونه مشکلات راه حل های متعددی وجود دارد . متناسب با نوع ضعف عملکردی دانش آموز از این فعالیت ها بهره گرفته شود.
برای برخورد با مشکل خواندن، یکی از مهم ترین راه هایی که مورد توجه و تأیید پژوهش های فراوان بوده است استفاده از روش های چند حسی است که با عناوین مختلف مورد بررسی قرار گرفته اند.
کلماتی که برای دانش آموز نارساخوان مشکل ایجاد می کند، از مقوای رنگی تهیه و بر روی مقوای سفید بچسبانید. دانش آموز در مرحله ی اول، این واژه ها را با انگشت خود و در جهت نوشتن واژه لمس و تعقیب می کند و در حین انجام این تمرین، تلفظ واژه را نیز یاد می گیرد. تمرین بالا را با ماسه یا نمک نیز می توانید انجام دهید بدین صورت که دانش آموز درون ظرفی پر از ماسه نمناک، حروف یا واژه ها را بر روی آن با انگشت خود می نگارد و هم زمان آن ها را با صدای بلند تکرار می کند. دانش آموز با استفاده از خمیر، حروف الفبا – علائم نقطه گذاری (علامت سؤال، علامت تعجب ) و واژه های نامفهوم و مدلی از معنای واژگان را می سازد و تمرین می کند. هدف این تمرینات این است که دانش آموز، معنای واژه ای را که برایش قابل فهم نیست، به صورت تصویر سه بعدی خلق کنداساسی ترین منظور خواندن فهمیدن است و اگر همین هدف بر آورده شود سایر اهداف آموزش خواندن باکمی کوشش بر آورده می شود.خوب خواندن باعث بهتر و سریع تر شدن یادگیری است و این که راه وروش یادگیری بهتر از یاد دادن است .
مهارت در « خواندن » یکی از اساسی ترین و مهم ترین نیازهای یادگیری دانش آموزان به خصوص در دوران ابتدایی است. توانایی درک مطلب، تفسیر و نتیجه گیری از متون درسی و غیر درسی، دانش آموزان را با افکار و اطلاعات جدیدی آشنا می سازد تا راه بهتر اندیشیدن و بهتر زیستن را بیاموزند. با کمک " خواندن و فهمیدن " به معنای علمی و جامع آن می توان به ذخایر بی انتهای تجربه بشری دست یافت.
" خواندن درست " و یادگیری آن مستلزم تمرین و تسلط بر ریز مهارت های خواندن است .به نظر من اگر وزارت آموزش وپرورش در برنامه های خود زنگی مجزا را در مدارس ابتدایی به نام کتاب خوانی قرار می داد و نیروهای ماهری را برای انجام این کار تربیت می کرد اقدام شایسته و خواست همکاران فرهنگی و کمک به گسترش فرهنگ کتاب خوانی و تقویت زبان گفتاری و نوشتاری جامعه راتقویت می کرد.
یکی دیگر از عوامل تقویت رو خوانی فارسی رفتن کودکان قبل ازورود به مدارس ابتدایی به مدارس پیش دبستانی است آن هم به گفته بسیاری از اولیاء به علت شهریه نجومی ، خانواده ها تمایل و رغبت نشان نمی دهند و بچه های واجب التعلیم را در خانه نگه می دارند.
آنچه والدین می توانند برای تقویت مهارت خواندن در فرزندانشان انجام دهند عبارتند از: بازی کردن با اسباب بازی های الفبایی، استفاده از رایانه برای انجام فعالیت مربوط به خواندن، تماشای برنامه های تلویزیونی با زیرنویس، خواندن کتاب قصه، شعر و سرود، بازی با کلمات، خواندن تابلوها و علائم راهنمایی و رانندگی در خیابان برای دانش آموز، شرکت دادن کودکان در بحث های خانوادگی واهمیت به سخنان کودکان لازم وضروری است .
برای تقویت فرهنگ مطالعه و افزایش علاقه مندی و به وجود آوردن انگیزه در دانش آموزان، برنامه های ویژه دانش آموزان ابتدایی در صدا و سیما، مانند خواندن داستان و اخبار متناسب با روحیه آنها، نمایش فیلم با زیرنویس تهیه گردد. همچنین روزنامه ها و مجلات ویژه دانش آموزان بیشتر چاپ و تکثیر گردد تا دانش آموزان را به سوی مطالعه سوق دهد.
از دانش آموزان خواسته شود در مورد اعیاد و مراسم ملی، مذهبی، حوادث و وقایع روز، باورها و اعتقادات، کشفیات جدید علمی که از رادیو، تلویزیون یا رسانه ای بوده، سخنرانی کنند. یکی از کارهای نیکوی وزارت آموزش و پرورش درس تفکر و پژوهش است که باید در مدارس جدی گرفته شود تا مهارت های کلامی و شنیداری دانش آموزان تقویت و اعتماد به نفس در آنان ایجاد شود و فرهنگ کتاب خوانی در جامعه تقویت و مورد حمایت و پشتیبانی دولتمردان قرار گیرد و قیمت کتاب ها کاهش یابد تا همه توان خریدن کتاب ها را داشته باشند .
به راستی ما برای فرهنگ کتاب خوانی به اندازه تنقلات و تلفن همراه هزینه و در رسانه ملی تبلیغ کرده ایم ؟
با برپایی نمایشگاه کتاب در مدارس و تخفیف ویژه برای کتاب ها و تشویق دانش آموزان به کتاب خوانی و خلاصه نویسی مطالب و تقویت حس ارزشمندی و روحیه مسئولیت پذیری و خود باوری و جلب اعتماد آنان و برگزاری مسابقات کتاب خوانی در سطح کلاس و مدرسه و منطقه فرهنگ کتاب خوانی را گسترش دهیم و مدارس را تجهیز به کتاب خانه با کتاب های مختلف با خاص هر سنین کنیم تا جامعه با نشاط و پیشرفته ای داشته باشیم ؛ اما متاسفانه بعضی از مدارس کشور حتی از حداقل امکانات بی بهره اند با برنامه ریزی و آموزش و فرهنگ سازی در جامعه می توان معضل رو خوانی زبان فارسی بچه های این مرز وبوم را مرتفع کرد .
آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .
https://telegram.me/sokhanmoallem
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
یکی از روسای دانشگاه ها از آموزش و پرورش و آموزش عالی تقلیدی و ناکارآمد که دانش آموزان و دانشجویان را به ماشین حفظ و آزمون دادن تبدیل کرده ، انتقاد کرده و تنها هنر دانش آموزان و دانشجویان را تست زدن نامیده است.
واقعیت این است که شکل برگزاری آزمون ورودی دانشگاه ( کنکور ) و مقاطع بالاتر ( ارشد و دکتری ) به گونه ایی طراحی شده است که داوطلب برای قبولی چاره ایی جز حفظ کردن و تست زدن ندارد. آزمون های چهار گزینه ایی علی رغم استاندارد بودن و عینی بودن نتایج آن ،دارای عوارض منفی است که پاره ای از آن به صورت مختصر در این نوشته بیان می شود.
پرسش های چهار گزینه ایی برای مقوله های پایین شناختی مناسب است اما در مقوله های بالاتر و پیچیده تر اندیشیدن ، تفکر انتقادی ، آفرینندگی ، قضاوت و تصمیم گیری ، طراحی تست چهار گزینه ایی بسیار دشوار است و کم وبیش باید در چارچوب پرسش های تفصیلی و تشریحی بیان شود. در این مورد چنان چه ملاک را طبقه بندی هدف های آموزشی معروف به طبقه بندی بلوم قرار دهیم ، تست های چهار گزینه ای برای مقوله های اول تا سوم بلوم ( یادداری و یادآوری دانش ، فهمیدن مفاهیم و ارزش ها و کاربرد مفاهیم ، روشها یا روندها در موقعیت های جدید ) مناسب است ، اما برای ارزشیابی از فرآیندهای پیچیده تر در حوزه شناختی مثل تحلیل ، ترکیب ، ارزشیابی و خلاقیت نیازمند تحلیل و نقد دانش آموز از مسله و یا ارایه طرح های ابتکاری و قضاوت های مستدل اوست که در قالب تستهای چند گزینه ای نمی گنجد.
نظام گزینش دانشجو در ایران به گونه ای طراحی شده است که هدف دانش آموزان به خصوص در سال های پایانی دبیرستان موفقیت در تست زنی است و دیگر حیطه های یادگیری به حاشیه می رود. کتاب های متنوع تست زنی و کلاس های رنگارنگ کنکور و موسساتی که همچون قارچ سر برمی آوردند و به چیزی غیر از حداکثر سود اقتصادی نمی اندیشند موید همین مطلب است. بسیاری از دانش آموزان روش موفقیت در تست زنی را تمرین می کنند و از مطالب مهمی که بنا به ماهیت نمی توانند به صورت سوال تستی در آیند صرف نظر می کنند.
داوطلبان ورود به دانشگاه به کتاب درسی و تعمق در آن ، فعالیت های آزمایشگاهی ، کارگاهی ، خلاقیت ، تفکر انتقادی و کار گروهی اهمیت چندانی نمی دهند. آنها می خواهند در دانشگاه پذیرفته شوند و برای رسیدن به این هدف ناگزیر به ممارست در تست زنی و پشت کردن به کتاب درسی هستند.
آموزش عالی نیز نمی تواند جدا از مراحل قبل از خود باشد زیرا برنامه ها و اصول آموزشی در این دوره هیچ گاه ابتدا به ساکن شروع نمی شود ، بلکه این فارغ التحصیلان برگزیده سطوح آموزش قبل از دانشگاه هستند که فرصت می یابند به تکمیل معلومات خود بپردازند.
بنابراین هنگامی که در دوره ی متوسطه تاکید بر محفوظات است و دانش آموزان با شیوه های دیگر یادگیری و پژوهش آشنایی ندارند ، این حافظه محوری به دانشگاه نیز تسری می یابد.
اخیرا مسولان آموزشی از این می گویند که قرار است 85 درصد ظرفیت دانشگاه ها ( من جمله پیام نور و آزاد ) بدون کنکور باشد و همچنین وزن نمرات دوره دبیرستان در پذیرش دانشگاه افزایش یابد.این طرح همچنان عوارض منفی کنکور را نگه می دارد زیرا دانشگاه های مطرح دولتی در کانون تقاضای اغلب داوطلبان ورود به دانشگاه هستند و بنابراین باید از سد غول کنکور بگذرند.
مدافعان حذف کنکور برای خود دلایلی دارند از جمله اینکه: برداشته شدن فشار روانی کنکور از روی دوش جوانان ، تلاش و یادگیری مستمر در دوره دبیرستان ، افزایش استقلال دانشگاه ها در پذیرش دانشجو ، هدایت و سوق دادن دانش آموز به سمت فراگیری عمیق متون و کتب درسی ، فراگیری مهارت های لازم برای زندگی بهتر ، ارتقا کارآیی نظام متوسطه و همچنین کرامت معلمان ، کاهش هزینه های تحمیلی به خانواده و جامعه ، کاهش دانشجویانی که علاقه ای به رشته تحصیلی خود ندارند و....
منتقدان حذف کنکور نیز دلایلی دارند از جمله : افزایش اضطراب کنکور از یک سال به 4 سال ، آماده نبودن بسترهای لازم در آموزش و پرورش ، نبود عدالت به این صورت که معدل دانش آموزان بسیاری از مناطق محروم پایین تر از مناطق برخوردار است و دست آخر اینکه برای یک دست شدن ارزشیابی در مقطع دبیرستان ممکن است آموزش و پرورش ناچار شود آزمون ها را تستی برگزار کند که این سبب می شود مشکل تاثیرات منفی در یادگیری باقی بماند.
طرح حذف کنکور و جایگزینی سوابق تحصیلی و پرورشی مستلزم همکاری همه جانبه وزارت آموزش و پرورش ، وزارت علوم ، وزارت بهداشت ، دانشگاه آزاد اسلامی و همه دستگاههای مرتبط با آموزش و پرورش و آموزش عالی می باشد.
در این برهه شاید نتوان کنکور را به طور کامل حذف کرد اما می توان با در نظر گرفت ساز و کاری از نقش آن به عنوان تنها معیار ورود به دانشگاه کم کرد و وزن سوابق تحصیلی دوره دبیرستان را افزایش داد .
استفاده از تجارب سایر کشورها به خصوص نظام های پیشرفته آموزشی نیز می تواند به طراحی یک نظام گزینش دانشجو کامل و جامع با در نظر گرفتن آخرین دستاوردها در این حیطه کمک کند.
آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .
https://telegram.me/sokhanmoallem
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه اخبار /
سید محمد بطحایی در حاشیه دومین کنفرانس توسعه وعدالت آموزشی با اشاره اینکه بین مناطق برخوردار و کم برخوردار به لحاظ امکانات فاصله وجود دارد، اظهار داشت: البته شاخصها نشان میدهد که دسترسی دانش آموزان به فرصتهای آموزشی رو به افزایش است؛ اما سرعت این پیشرفت کم است و باید تلاش جدی تری در این زمینه صورت گیرد.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه مهمتر از عدالت آموزشی کمی، عدالت کیفی است، خاطرنشان کرد: اگر در گذشته دانش آموزانی را داشتیم که در برخی مناطق امکان ادامه تحصیل را نداشتند، امروز این شرایط مهیا شده است که البته کیفیت تحصیل در آنها بالا نیست. در همین تهران کیفیت آموزش در مناطق مختلف متفاوت است.
بطحایی با اظهار امیدواری نسبت به اینکه با هدف گذاری مثبت در برنامه ششم توسعه اقدامات خوبی در سال های آینده در زمینه توسعه عدالت آموزشی صورت پذیرد، گفت: پیش بینی ما در برنامه ششم توسعه برای سرانه مدارس دست یافتن به مرتبهای است که مدیران ما دیگر دغدغه تأمین هزینههای ضروری مدرسه را نداشته باشند.
وی همچنین به بیمه تکمیلی فرهنگیان اشاره کرد و گفت: روش جدیدی را برای اجرای بیمه تکمیلی فرهنگیان در سال جاری در پیش گرفتیم که مشکلات آن کمتر شده است و امیدواریم با تکمیل این روند رضایت فرهنگیان را به طور کامل به دست بیاوریم.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: درصدد هستیم فرانشیز حق بیمار را از محل بیمه تکمیلی تأمین کنیم و در این صورت همکار فرهنگی که به این مراکز درمانی مراجعه میکند، از پرداخت فرانشیز معاف خواهد شد؛ البته فرهنگیان بدانند که پیشرفت در بیمه تکمیلی به موازات پیشرفت در طرح تحول سلامت محقق خواهد شد.
ایلنا
آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .
از بانك آمده اما قرار است باز هم به آنجا برود. يكي از دوستانش را با هزار بدبختي راضي كرده با او به بانك بيايد و ضامنش شود تا بتواند وام 20 ميليون توماني بگيرد. ازخوشحالي روي پا بند نميشود، از اينكه توانسته مدير شعبه بانك را توجيه كند كه به عنوان كارآفرين اين وام را طي پنج سال و هر ماه مبلغ 550 هزار تومان به او بدهد. هركس نداند و او را در اين حال ببيند تصور ميكند بليتش برنده شده يا پول كلاني پيدا كرده است، اما واقعيت اين است كه او بعد از پنج سال بايد دو برابر اين مبلغ يعني 40 ميليون تومان را به بانك پس بدهد. شايد در ظاهر اصلا عادلانه نباشد، اما واقعيت همين است. 26 بانك و موسسه خصوصي و دولتي در ايران به افراد از دو ميليون تومان به بالا وام ميدهند، در حالي كه همه اين بانكها و موسسات مبلغي بيش از دو سوم مبلغ وام را پس ميگيرند. با وجود اين، تمناي وام گرفتن و زندگي قسطي در بعضيها به هيچوجه كم رنگ نميشود.
آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .
بااحترام ؛ اینجانبان امضاءکنندگان ذیل از جانبازان بازنشسته ؛ بنا به این درخواست خواستار رسیدگی فوری به موضوع اصلاح احکام بازنشستگی خود بر اساس آئين نامه اجرایی قانون اصلاح قانون نحوه بازنشستگی جانبازان انقلاب اسلامی ایران و جنگ تحمیلی و معلولان عادی و شاغلان مشاغل سخت و زیان آور و ماده 2 این آئین نامه به شرح ذیل می باشیم :
هيأت وزیران در جلسه مورخ 10 / 2 / 1385 بنا به پیشنهاد شماره 116682 / 100 مورخ 15 / 9 / 1384 وزارت رفاه و تأمین اجتماعی و به استناد بند (3) ماده واحده قانون اصلاح قانون نحوه بازنشستگی جانبازان انقلاب اسلامی ایران و جنگ تحمیلی و معلولان عادی و شاغلان مشاغل سخت و زیان آور ـ مصوب 1383ـ آئيننامه اجرایی قانون یادشده را به شرح زیر تصویب نمود :
ماده 2 ـ ملاک محاسبه آخرین حقوق قبل از بازنشستگی جانبازان، آزادگان، معلولان عادی و حوادث ناشی از کار و بیماران ناشی از شرایط خاص کار مشمول این آئين نامه اعم از شاغلان در دستگاه های مورد اشاره در بند (1) یا تبصره (1) بند (1) که دارای احکام استخدام رسمی، ثابت یا دارای عناوین مشابه می باشند، مبلغ مندرج در آخرین حکم استخدامی که بر اساس ضوابط و مقررات استخدامی حاکم بر دستگاه مربوطه مبنای حقوق بازنشستگی قرار گرفته است و نیز در خصوص آن دسته از افراد موصوف که در بخش غیر دولتی (مشمولان تبصره 1 بند 1 ) شاغل میباشند، مطابق قانون تأمین اجتماعی و تغییرات بعدی عمل خواهد شد .
درضمن ماده چهل قانون جامع خدمات رساني به ايثارگران به شرح ذیل مؤید این موضوع می باشد :
ماده۴۰ـ حقوق بازنشستگي شهدا ، جانبازان و آزادگان مشمول قانون حالت اشتغال، معادل آخرين حقوق و مزاياي دريافتي تعيين و هر ساله متناسب با افزايش ضريب حقوق شاغلان اضافه و به شكل تبصرههاي زير عمل ميشود.
از جانبازان عزیز دعوت می کنیم به کارگزینی های منطقه خود مراجعه و شکایت و درخواست خود را اعلام و پیگیری نمایند .
مسئول محترم سایت و جانبازان عزیز لطفاً نتیجه را از طریق همین سایت نشر و اطلاع رسانی نمائید .
آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .
https://telegram.me/sokhanmoallem
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه اخبار / رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در پاسخ به پرسشی درباره زمان پرداخت مطالبات فرهنگیان اظهار کرد: مطالبات بازنشستگان، فرهنگیان و همچنین پرداخت حقوق بازنشستگان و حتی ارتقای دریافتیهای شاغلان از طریق اجرای رتبه بندی در دست اجراست و در بودجه 1395 نیز در چند ردیف گنجانده شده است.
گروه اخبار /
معاون تربيتبدني و سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت: سهميه استخدام 200 مربي تربيت بدني از مجموعه استخدام 5 هزار نيرو در وزارت آموزشوپرورش به ما اختصاص يافته است .
مهرزاد حميدي درباره کمبود مربي تربيت بدني در مدارس کشور گفت: در سمينار مديران استاني کميسيوني درباره نبود مربي ورزش در مدارس چند پايه گزارشي ارائه داد که يکي از دستورالعملهاي آن لزوم وجود دبير ورزش در مدارس روستايي بود که براي بررسي در مراتب بالاتر در وزارت آموزشوپرورش در دستور کار قرار گرفته است.
وي با بيان اينکه تعداد 33 هزار دبير تربيت بدني در کشور وجود دارد افزود: تعداد 2 هزار نيروي متخصص نيز در مجموعههاي ورزشي مشغول هستند. زماني 19 ميليون دانش آموز با 20 هزار مربي ورزش داشتيم اما اکنون اين تناسب به 13 ميليون دانش آموز با 35 هزار مربي ورزش رسيده است.
معاون تربيتبدني و سلامت وزارت آموزش و پرورش تصريح کرد: سهميه استخدام 200 مربي تربيت بدني از مجموعه استخدام 5 هزار نيرو در وزارت آموزشوپرورش به ما اختصاص يافته است.
وي ادامه داد: در دانشگاه فرهنگيان نيز دانشجو- معلماني در رشته تربيت بدني مشغول به تحصيل هستند که پس از فارغالتحصيل شدن جذب وزارت آموزشوپرورش ميشوند و اميدواريم سال تحصيلي آينده وارد مدارس کشور شوند و کمبود مربي ورزش اين گونه جبران شود.
حميدي درباره المپياد ورزشي درون مدرسهاي نيز گفت: جمعيت هدف ما براي سال تحصيلي جديد 13 ميليون دانشآموز نيست بلکه 4 ميليون دانشآموز را پيشبيني کردهايم تا در اين المپياد شرکت کنند.
وي تصريح کرد: سال گذشته 3 ميليون دانشآموز را پيشبيني کرده بوديم که تحت پوشش المپياد ورزشي درون مدرسهاي قرار گيرند اما بيش از 3 ميليون و 500 هزار دانشآموز شرکت کردند.
مهر
آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .
خراسان شمالی یکی از استان هایی است که سال هاست با مفهوم "محرومیت" و "عدم برخورداری" از امکانات خو گرفته است.
یکی از دلایل قرار گرفتن این دو واژه در گستره تعلیم و تربیت استان خراسان شمالی ، به محرومیت های منطقه شمال خراسان استان بزرگ خراسان، در سال های قبل از تقسیم استان خراسان بر می گردد.
شهرستان بجنورد که آن دوره زمانی، مرکز چهار شهرستان فعلی بود؛ شهرستانی بود که با داشتن بیش از 800 منطقه روستایی دارای بیشترین روستا در گستره کشور بود و همچنان محرومیتش با روستاهای صعب العبور و فاقد فضای مناسب آموزشی و کمترین توجه از سوی مرکز استان زبانزد بود.
قبل از تقسیم و بعد از تقسیم استان خراسان در سال 1383شهرستان های فعلی مانه و سملقان، جاجرم ، گرمه، و رازو جرگلان از این شهرستان انتزاع شدند.
این شهرستان در آن دوره دارای بیشترین محرومیت ها در خراسان بزرگ بود و دارای کمترین برخورداری از امکانات و اعتبارات در آن دوره زمانی از مشهد مرکز استان خراسان بود برای همین تقسیم استان به عنوان یک خواسته مهم نمایندگان مردم شمال خراسان در مجلس شورای اسلامی قرار گرفت و به خاطر حقانیت این ادعا در دستور کار دولت مردان وقت در چندین دولت قرار گرفت.
به طور مصداقی می توان آمار خانه های معلم را در این بخش از کشور ( شمال خراسان ) عنوان کرد.
در حالی که خراسان بزرگ در همه شهرهای خود حتی با جمعیت کمتر از جمعیت بجنورد خانه معلم و باشگاه فرهنگیان ایجاد کرده بود؛ در شهرهایی چون بجنورد، شیروان و اسفراین که از شهرهای بزرگ این استان در آن دوره زمانی به شمار می رفتند با وجود این که در مسیر جاده آسیایی قرار گرفته بودند هیچ گونه طرح رفاهی در نظر گرفته نشده و همه امکانات و نگاه ها بیشتر در شهرهای مرکزی و جنوبی استان خراسان جانمایی می شد.
در کنار بجنورد، شهرستان شیروان، اسفراین و فاروج نیز با یک شرایط همسان اقلیمی و تنوع قومیتی که غالبش کرمانج، ترک و ترکمن و تات بود؛ منطقه ای دور افتاده از واژه عدالت بودند که برای همین موضوع و مشهود بودن نگاه تبعیض آمیز در راستای برخوردار شدن این بخش از استان خراسان ، استان مستقل خراسان شمالی در مورخه 19 مرداد 1383ایجاد شد.
دلیل دوم قرار گرفتن دو واژه"محرومیت" و "عدم برخورداری" در گستره تعلیم و تربیت استان خراسان شمالی ، تقسیم ناعادلانه امکانات وبرخورداری از فضاهای آموزشی بود.
بعد از تقسیم استان خراسان شمالی با شهرستان های محروم و غیر برخوردار جدا شده از خراسان بزرگ ، که سال ها از نگاه تبعیض آمیز رنج می بردند و مسوولان وقت به آن در برخورداری از امکانات توجه نمی کردند؛ شایسته بود نمایندگان و مجریان همان دوره تلاش بیشتری می داشتند تا این استان برای رفع محرومیت های متحمل شده از سال های گذشته با توان و اعتبار بیشتری شکل می گرفت.
این در حالی بود که در فرآیند تقسیم نیز برخورداری عادلانه استان جدید التاسیس از امکانات خودرویی، تجهیزات آموزشی و اداری هم به درستی صورت نگرفت.
یکی از مدیران سابق آموزش و پرورش تقسیم استان را به تقسیم گوشت یک گوسفند قربانی تشبیه کرده بود که قسمت های خوب گوسفند مانند عضله و ماهیچه هایش را برای مشهد نگهداشته و استخوان ها و دنده هایش،نصیب خراسان شمالی شده بود.
آموزش و پرورش خراسان شمالی به خاطر محرومیت تاریخی اش از برخورداری از اعتبارات، امکانات و فضاهای آموزشی در مدیریت استان خراسان بزرگ ، پیش از تقسیم استان و عدم رعایت عدالت در تقسیم امکانات و تجهیزات در زمان تأسیس استان ، با گذشت یک دهه از تأسیس استان ، همچنان با محرومیت ها و نگاه تبعیض آمیز دست و پنجه نرم می کند و برای همین در حالی که تنها یک سوم مدارس کشور فرسوده است در این استان تنها یک سوم فضاهای آموزشی، تخریبی و فرسوده نیست و قابل استفاده است.
اگر چه بعد از تشریف فرمایی مقام معظم رهبری به استان در سال 91 و بهره برداری از 40 میلیارد تومان پروژه آموزشی و اختصاص 20 میلیارد تومان برای برچیده شدن مدارس گلی، در سفر رئیس جمهور دولت تدبیر در این سال های بی پولی، نفسی تازه به استان خراسان شمالی با 8 شهرستان و 9 منطقه آموزشی بخشید ولی تا رسیدن این استان به سطح میانگین کشوری در برخورداری از فضاهای آموزشی، امکانات و تجهیزات عزمی بلند تر می طلبد.
آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .
https://telegram.me/sokhanmoallem
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
رسانهها اعم از مجازی، تصویری یا مکتوب از اصلیترین ارکان یک جامعۀ دموکراتیک هستند. از سوی دیگر بدون وجود احزاب، تشکلها، انجمنها و ان. جی. او. ها پدید آمدن یک جامعۀ مردمسالار تصورناپذیر است.
رسانهها و تشکلها در جوامع مدرن کارکردهای فراوان و گوناگونی دارند. یکی از مهمترین این کارکردها انعکاس خواستهها و مطالبات گروه های مختلف مردم به مدیران و طبقۀ حاکم است.
در ساده ترین شکل دموکراسی که میتوان آن را دموکراسی مستقیم نامید، هر فرد جامعه در هر سطحی از آگاهی و سواد، طبقۀ اجتماعی، صنف و در هر ردهای از مسئولیت که باشد، میتواند با مراجعۀ مستقیم و گفت و گوی رودررو با حاکمان و با به خدمت گرفتن عبارات و معلوماتی در حد فهم و مهارت خود، به طرح خواستههایش بپردازد و انتظار دریافت پاسخی در سطح درک خود داشته باشد. این نوع مطالبه گری در جوامع کوچکی مانند یک روستا یا شرکتی کوچک، شدنی و مفید است اما در جوامع بزرگ به دلایلی این روش ممکن و میسر نیست:
- مدیران ارشد، وقت و زمان کافی برای شنیدن سخن مراجعه کنندگان و پاسخگویی به آنان را ندارند.
- حیطههای مطالبات بسیار متنوع است و هر مدیر از نظر تخصصی قدرت و توان درک همه مسائل و مطالبات و پاسخ گویی به آنها را ندارد.
-به دلیل محدودیت امکانات جامعه، برنامهها بر اساس اولویتبندی اجرا میشوند و برخی از مطالبات در این اولویتها نمیگنجند و توجیه این اولویتبندی برای تکتک افراد بسیار دشوار است.
- عامۀ مردم عامیانه به طرح مسائل میپردازند اما زبان مدیران تخصصی و کارشناسی است و برای بسیاری از مراجعه کنندگان قابلدرک نیست و برخی دلایل دیگر.
در جوامع دموکراتیک، رسانهها و تشکلها واسطهای میشوند تا حجم بالایی از مطالبات و انتقادات گروه های مختلف در قالب مقالات، اخبار و طرح دیدگاهها بهصورت طبقهبندیشده و با زبانی دقیق و کارشناسانه - که با آخرین یافتههای پژوهشی و آمار و ارقام موثق پشتیبانی میشود- انعکاس داده شود؛ متقابلاً نظریات مدیران نیز با زبانی ساده برای مخاطبان تشریح میگردد.
این کارکرد مشترک باعث می شود تا اغلب تشکلها برای خود رسانهای بهصورت شبکههای رادیویی یا تلویزیونی و یا نشریهای بهصورت روزنامه یا مجله و جدیداً در فضای الکترونیک، سایت یا شبکۀ اجتماعی فراهم کنند.
رسانهها نیز اغلب ارگان یک حزب هستند یا برای تأمین محتوای موردنیاز خود از چهرههای شناختهشدۀ تشکلها بهره می گیرند.
در جوامع شبه دموکراتیک که صرفاً شکل ظاهری آزادی بیان و اندیشه در آنها جاری است، حاکمان، تحزب، وابستگی به تشکلها و سیاسی بودن را منفی میشمارند؛ رسانههای مطلوب آنان یا مبلّغ سیاستهای رسمی هستند یا صرفاً جنبۀ سرگرمی دارند و حاکمیت به حضور جدی و نقادانۀ رسانهها و تشکلها اقبالی ندارد.
در این جوامع ، مدیران ترجیح میدهند مطالبات بهصورت پراکنده، غیرکارشناسانه و با عبارات عامیانه طرح شوند.
واضح است که در چنین شرایطی میتوان مطالبه گر را با ارائۀ دلایل و مستندات و آمار و ارقامی که بهصورت انحصاری در اختیار مدیران است، در جای خود نشاند و برخی عبارات را نیز توهین قلمدادکرد و مستمسک برخوردهای قضایی قرار داد؛ البته فرد معترض و منتقد علاوه بر اینکه خود، آگاهیهای حقوقی لازم را ندارد، از هیچ حمایتی نیز برخوردار نیست.
حال آنکه مسئولان تشکلها و مطبوعات همان مطالبات را اغلب با رعایت اولویت های جامعه، در نظر داشتن اصول حقوقی و با پشتوانۀ مطالعات، آمار و یافتههای علمی و پژوهشی طرح می کنند و بهآسانی نمی توان آنها را نادیده گرفت، در تله های قضایی انداخت و به آنها پاسخهای سطحی داد. در ضمن آنان معمولاً از سوی واحدهای حقوقی تشکل یا رسانه حمایت میشوند.
موارد مطرحشده صرفاً گوشهای از ضرورت وجودی تشکلها و رسانهها در جوامع امروزی هستند. هر فرد جامعه باید در این زمینه آموزشهای لازم را ببیند و از ظرفیتهای تشکل ها و رسانه ها در طرح و پیگیری مسائل مختلف صنفی و اجتماعی بهره گیرد، به ویژه معلمان که خود سرچشمههای فرهنگی، معرفتی و ایجادکنندگان مهارتهای فردی و مدنی جامعه هستند، در این خصوص هم نقش بیبدیلی دارند.
از آنجا که « اندیشۀ هیچ جامعهای از اندیشۀ معلمانش فراتر نمیرود » ؛ اگر در میان معلمان یک جامعه، خواندن روزنامه و مجله به فرهنگ رایج بدل نشده باشد، بهرهگیری مؤثر و روشمند از رسانهها برای طرح دیدگاهها و پیگیری حقوق و مطالبات رواج نیافته باشد، ضرورت ایجاد تشکل و مهارت فعالیت در قالب گروههای صنفی و مدنی درک نشده باشد و تشکلهای معلمان ناشناخته و کم عضو باشند، آیا میتوان انتظار داشت نسل آینده از این دو دستاورد دنیای مدرن بهره گیرد؟
آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .
https://telegram.me/sokhanmoallem
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید