اینکه آقای رییس جمهور، منشور حقوق شهروندی منتشر کند، حداقل فایده اش برای ما این است که به بهانه نقد یا تایید این منشور می توان در باره مفاهیم حقوق بشری گفت و نوشت. خوبی پیش نویس این است که به جنبه های اجتماعی حقوق شهروندان از جمله حق آموزش و لوازم آن نیز توجه شده است.
بندهایی از این منشور درباره حقوق کودکان است. مثلا : کودکان باید از حمایت های اجتماعی متناسب با نیازهای ویژه آنان، از جمله... امکانات آموزشی و تحصیلی مناسب، مربیان و معلمان متخصص و صلاحیت دار برخوردار باشند. کودکانی که والدین آنها شاغل هستند، باید از امکانات و شرایط مناسبی برای سهولت در نگهداری و مراقبت و زندگی متعارف اجتماعی دوران کودکی بهره مند شوند.... نظر کودکان و نوجوانان باید در مسائل مربوط به زندگی شان... مورد توجه قرار گیرد... حق تمامی شهروندان ایرانی است که از امکانات آموزش و پرورش رایگان تا پایان دوره متوسطه و نیز وسایل و امکانات تحصیلات عالی بهره مند گردند... دولت موظف است زمینه دسترسی مطلوب کلیه شهروندان را به آموزش و تحصیل مناسب فراهم نماید.... قرار گرفتن کودک در معرض اطلاعاتی که ممکن است موجب بروز خشونت فکری و غلبه ترس و هراس فیزیکی و یا ذهنی بر آنها شود، مجاز نیست و نقض حق سلامت کودک محسوب میشود.
این حقوق عینا در بندهای 94 ، 95 ،104، 105 و 108 پیش نویس منشور مورد تاکید قرار گرفته اند.
می توان گفت که در منشور به مهم ترین حقوق آموزشی کودکان توجه شده است . البته منشور بحث محتوا و کیفیت آموزش را ندیده است اما تحقق همان اصولی که در منشور آمده بسیار مهم و اساسی است.
نکته مهم این است که حقوق دانش آموزان بر خلاف حقوقی مانند آزادی بیان و آزادی تشکیل اجتماعات و حقوق زندانیان سیاسی و محاکمات و....توسط قوای دیگر و یا نهادهای خودسر که دولت بر آنها تسلط ندارد نقض نشده است بلکه ناقض این حقوق در درجه اول وزارتخانه ای است که مستقیما زیر نظر رییس جمهور قرار دارد.
رییس جمهور برای تامین این حقوق است کافی است که از وزیر آموزش و پرورش بخواهد این حقوق را رعایت کند و مثلا «مربیان و معلمان صلاحیت دار و متخصص» سر کلاس بفرستد و یا دوره پیش دبستانی را عمومی و اجباری کند و یا با اخذ پول تحت عناوین مختلف، رایگان بودن تحصیل تا پایان متوسطه را اجرایی کند و یا برای بچه های خانم های شاغل مهدکودک مجانی دایر کند و یا نظر دانش آموزان را در مورد نحوه اداره مدرسه بپرسد و یا زمینه دسترسی مطلوب کلیه شهروندان به آموزش و تحصیل مناسب (آموزش برای همه ) را فراهم نماید و...
احتمالا وزیر آموزش و پرورش به رییس جمهور خواهد گفت که اجرای برنامه آموزش رایگان و پوشش بچه های پیش دبستانی و تاسس مهدکودک مجانی و اجرای برنامه آموزش برای همه نیاز به بودجه کافی دارد و با بودجه فعلی نمی شود وارد این مباحث شد. اما رییس جمهور می تواند به او بگوید که توجه به نظر کودکان و نوجوانان در مسائل مربوط به زندگی شان نیازی به بودجه اضافی ندارد و یا ممانعت از قرار دادن کودک در معرض اطلاعاتی که موجب بروز خشونت فکری و غلبه ترس و هراس فیزیکی و یا ذهنی بر آنها شود، حتی باعث صرفه جویی در بودجه آموزش و پرورش می شود...
مثلا اگر در برنامه های صبح گاهی مدارس به جای فریادهای مرگ خواهی ، از زندگی و امید بگویند ؛ جلوی اشاعه خشونت و ترس و نفرت تا حدودی گرفته می شود و اگر کتاب های درسی به جای ترویج خشونت و نابردباری ، مروج مهربانی و کمک به هم نوع و دوست داشتن انسان ها باشد، برخی از اهداف منشور بر آورده می شود.
درواقع مشکل ما نداشتن قانون و منشور و بخشنامه های خوب نیست . مشکل اجرای قانون است.
رئیس جمهور باید دنبال این باشد که چرا منشورها و قوانین قبلی اجرا نمی شود ؟
آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .
https://telegram.me/sokhanmoallem
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه اخبار /
حميدي معاون آموزش ابتدايي شهر تهران در جمع مديران مدارس منطقه 3 گفت : برای اینکه این رویکرد در مدارس با موفقیت صورت پذیرد باید کلیۀ عوامل دست به دست هم دهند تا موفقیت چشم گیری حاصل شود.
در واقع تأکید بر توجه به یادگیری مغز محور، مستلزم ایجاد محیط های غنی شده ای می باشد که بایستی یادگیری در آن بافت و زمینه صورت پذیرد در اين رويكرد تاکید اصلی اش بر چگونگی یادگیری مغز به طور طبیعی است و بر مبنای دانسته های ما در مورد اجزاء و کارکردهای مغز در مراحل مختلف رشد و توسعه آدمی بنا شده است كه به معلمان این امکان را می دهد تا یادگیری را به سطح رشد واقعی فرد و تجارب عاطفی و هیجانی او و تجارب و تاریخچه رشد او مرتبط کند.
معاون آموزش ابتدايي شهر تهران عنوان نمود: مدارس مغز محور ،کاربرد مجموعه ای از اصول معنادار است که درک ما را از اینکه مغز ما به هنگام آموزش چطور فعالیت می کند را ارائه می کند .
مدارس مغز محور، نه داروی همه دردهاست و نه جادو است که انتظار داشته باشیم تا همۀ مشکلات تعلیم و تربیت را حل کند . این بدان معنی است که معلم باید تمامی منابع اجتماعی آموزشی را که بتواند در محیط آموزشی محرک ایجاد کند را مورد استفاده قرار دهد. این گونه محیط آموزشی نمی تواند با برنامه درسی مصنوعی با توجه به انضباط به راحتی ارتباط داشته باشد. بالعکس ، برنامه درسی باید طوری تنظیم شود که دانش آموز وقت کافی داشته باشد تا مطالب را بفهمد و بتواند در مورد آن نظر دهد .
وي ادامه داد: در این سیستم، لزوماً یک روش درست برای دانش آموزان برای اینکه یک تکلیف را انجام دهند، وجود ندارد و معلم ها باید از محدود کردن دانش آموزان به یک روش بپرهیزند و باید فرصت بدهند تا آن ها مطالب را کشف و تجزیه نمایند. در نتیجه، ارزشیابی به آزمایش کاغذ و قلم محدود نمی شود، بلکه یک روش ارزشیابی واقعی همه جانبه دنبال می شود. دانش آموزان در ارزشیابی آموخته های خود شرکت داده می شوند. به علاوه، گروه ها یا متخصصان خارج از مدرسه دعوت می شوند تا پیشرفت آموزش را مورد بررسی قرار دهند. در ارتباط با انضباط، معلم ها و دانش آموزان با هم همکاری می کنند و دانش آموزان مجبور می شوند تا خود را در مقابل انظباط فردی و گروهی مسئول بدانند.
حميدي در ادامه تاكيد نمود: معلمان بایستی فرآیند یادگیری دانش آموزان را بر اساس علایق آن ها طراحی کرده و محتوای برنامه درسی را با زندگی فردی و اجتماعی فراگیران پیوند دهند . آنها بایستی به دانش آموزان اجازه دهند تا به طور گروهی یاد بگیرند و از یادگیری های پیرامونی نیز استفاده نمایند.
معلمان باید یادگیری را بر مبنای مشکلات واقعی سازماندهی نمایند و دانش آموزان را تشویق کنند تا در موقعیت های بیرون از کلاس درس و از داخل مدرسه یاد بگیرند. آن ها باید به دانش آموزان فرصت دهند تا به صورت گروهی و از طریق مشارکت به یادگیری اقدام کنند و از یادگیری های پیرامونی خود استفاده کنند. معلم آگاه به اين اصول می داند که یادگیری فقط در کلاس درس اتفاق نمی افتد. از این رو می کوشد، دانش آموزان را به فراگیری از محیط بیرون از کلاس درس تشویق کند.با توجه با این اصل دانش آموزان مسئولیت یادگیری شان را به عهده می گیرند و سطح یادگیری آن ها ارتقا ء می یابد .زمانی که تمام دانش آموزان در حال یادگیری هستند، ارزشیابی به آن ها امکان می دهد تا سبک یادگیری خود را بهتر انتخاب و درک کنند.از این طریق، یادگیرندگان بر فرآیند یادگیری خود نظارت داشته و آن را بهبود می بخشد .
آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .
گروه اخبار /
سایت سازمان معلمان ایران به منظور انعکاس دیدگاه ها و نظرات و اخبار و اطلاعات صنفی و سیاسی به عنوان ارگان رسمی سازمان معلمان ایران شروع به کار کرد .
علیرضا هاشمی سنجانی دبیر کل سازمان ایران در این رابطه گفت :
" رسانه در کنار تشکل دو بال حرکت در مسیر مدنیت و فعالیت های صنفی و سیاسی است که مسوولیت اطلاع رسانی و تعامل با بدنه از یک سو و مسوولان از سوی دیگر را بر عهده دارد .
ما امیدواریم این رسانه بتواند ما را در رسیدن به اهداف مان یاری رساند و بازوی موثری برای سازمان باشد. "
این سایت در آدرس زیر قابل دسترسی است :
« گروه سخن معلم » برای این همکاران و دوستان گرامی آرزوی موفقیت و سربلندی دارد .
پایان پیام /
آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .
به زودی لایحه بودجه 95 از سوی دولت به مجلس ارسال می شود . از سوی وزیر آموزش و پرورش و جناب نوبخت و بعضی از نمایندگان شنیده ایم که پیش بینی هایی برای بر طرف شدن کمبودهای مالی آموزش و پرورش از جمله مبحث پاداش بازنشستگان سال های 93 تا 95 پیش بینی شده که مبلغی بالغ بر 5 هزار میلیارد اندی تومان برای آن در نظر گرفته شده تا مشکلی به نام دیر کرد پاداش فرهنگیان وجود نداشته باشد .
همچنین در خصوص ادامه رتبه بندی معلمان مبلغ قابل توجهی در نظر گرفته شده است تا طرح تکمیل شود و از طرف دیگر بحث ترمیم حقوق بازنشستگان و بالا رفتن قدرت خرید آنها هم مطرح شده است که از عمده ترین مطالبات فرهنگیان کشور بوده و هست .
افزایش 12 درصدی حقوق در سال 95 در حالی اعلام شده که بانک مرکزی می گوید حتی در صورت برداشته شدن تحریم ها دلار از 3600 تومان پایین تر نخواهد آمد .
در تفسیر این فرمایش می توان حدس زد که وقتی کاهش در میان نباشد احتمالا افزایش قیمت دلار ممکن است که در این صورت مجددا قدرت خرید معلمان کاهش یافته و عملا 12 درصد هیچ می شود .
همچنین اعلام شده که نرخ بنزین و فرآورده هایش 3 نرخی خواهند شد که قطعا بر بهای آب و گاز برق و مخابرات نیز تاثیر افزایشی خواهد داشت .
با افزایش هزینه های ایاب و ذهاب همه چبز گران تر می شود ؛ این در حالی است که امیدواری ها بر این بود که با اجرای برجام با کاهش قیمت دلار همراه باشد تا هم ارزش پول ملی افزایش یابد و هم قدرب خرید بالا رود .
در چنین شرایطی تیم مالی آموزش و پرورش باید مراقب اوضاع باشد و از این همه افزایش حامل های سوخت که ما به تفاوت آن سر به فلک خواهد زد و از طرفی افزایش قیمت دلار که ظاهرا قرار است جای پایین آمدن درآمد حاصل از فروش نفت را بگیرد حداکثر استفاده را در دریافت بودجه مناسب در سال 95 انجام دهد که اگر شما این کار را نکنید دیگر وزارت خانه ها این کار را خواهند کرد و آن وقت دوباره مجبور خواهید شد در مقابل گله های به جای معلمان و مطالبات قانونی ریز و درشت آنان سکوت کرده و یا وضعیت را توجیه نمایید .
هنوز برای اقدامات اساسی دیر نشده است .
بنابراین تمامی تلاش خود را انجام دهید تا بودجه مناسب حقیقی نه اسمی برای وعده هایی که داده اید را داشته باشید .
آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .
https://telegram.me/sokhanmoallem
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
.... تغییر دادن زندگی ، کار آسانی نیست
لحظه هایی خواهد آمد که به خود شک خواهید کرد
خدایا ، چرا ؛ چرا این اتفاق برای من می افتد
بسیار مهم است که باور داشته باشید شما منحصر به فرد هستید
افراد بسیاری هستند که علاقه به شکایت کردن دارند اما نمی خواهند هیچ کاری برای موقعیت خود انجام دهند
عقیده دیگران درباره شما
نباید تبدیل به واقعیت زندگی شما شود
زمان زیادی را با مردم صرف می کنید ، زمان زیادی صرف می کنید تا این که مردم از شما خوششان بیاید
من شما را به چالش می کشم تا زمانی را صرف خودتان نمایید ...
این کلیپ ویدئویی را حتما ببینید.
گروه اخبار /
سیاوش شهریور در مراسم گرامی داشت سالروز تاسیس نهضت سوادآموزی که در سالن سعدی برج میلاد برگزار شد، اظهارداشت: یکی از الزامات دنیای امروز داشتن یک مدرک تحصیلی است و در جامعهای که در آن بیسواد باشد جامعه توسعه یافته و پیشرفته محسوب نمیشود. وی با ارائه آماری از رشد نگران کننده طلاق، اعتیاد، بالا رفتن سن ازدواج و بیسوادی در کشور پرداخت و گفت: با صراحت میگویم فوق لیسانسهای امروز از تحصیل کردههای ششم قدیم بی سوادتر هستند.
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران تصریح کرد: فوق لیسانسهای ادبیات امروز از نوشتن یک نامه ساده و یک عریضه اداری عاجز هستند. شهریور ادامه داد: هماکنون 70 درصد جوانها در دانشگاهها نماز نمیخوانند، زنگ انشای مدارس کجا رفت؟ دیپلمههای این مملکت یک حکایت ساده از شعبی حفظ نیستند و حتی لیسانسهای جغرافی نمیتوانند یک شهر از شهرهای خراسان یا فارس را نام ببرند.
وی با بیان اینکه بیسوادی این مملکت را دارد از پا در میآورد، اظهارداشت: اگر ماشینی ساخته شد که در جاده ترمزش عمل نکرد، سپرش از مواد نامرغوب ساخته شد و موتورش به موقع عمل نکرد از کارگر آن کارخانه ماشینسازی تا مدیران ارشد آن همه مقصر هستند.
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران ادامه داد: اگر معلمی دانشآموزی را تربیت کرد و آن فرد در آینده نماینده مجلس و یا رئیس جمهور شد و بخشنامهای را بدون آنکه موضوع آن را درک کند صادر کرد و تقوای لازم نداشته و دست درازی به بیتالمال کند آن معلم هم در گناه وی شریک است.
شهریور بر ضرورت معرفی حداقل یک رمان به دانش آموزان در کلاسهای درس تاکید کرد و گفت: زمانی در یکی از دبیرستان ها برای بازدید مراجعه کردم و متأسفانه هیچ کدام از دانشآموزان محمود دولتآبادی را نمیشناختند و نمیدانستند وی که لیاقت گرفتن نوبل ادبیات را دارد سالها پشت دروازه تبعیض مانده است.
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران با بیان اینکه باید یک نگاه جامع به بیسوادی شود، افزود: بیسوادی فقط به خواندن و نوشتن نیست بلکه نداشتن سواد زندگی و سواد گفتوگو جزئی از بیسوادی است چرا که هماکنون مشاهده میکنیم برخی از سیاسیون و مراجع فکری ما نمیتوانند صحیح با یکدیگر صحبت کنند.
وی با اشاره به ضرورت نگاهی نو به حوزه آموزش و پرورش گفت: جوانهای امروزی معنای عشق را نمیدانند اما هوس را به خوبی شناختهاند و جوان امروز باید با ادبیات این سرزمین آشنا باشد چرا که سرشار از عشق است.
شهریور با بیان اینکه جامعه با سرعت سرسامآوری به سیاهچالهای که من نام آن روزگار فاجعه مینامم در حال حرکت است، تصریح کرد: اگر امام زمان (عج) ظهور کند از ما سرباز نمیگیرد، باید به آموزش، به مطالعه و به موضوع سواد نگاه همه جانبه شود.
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران در پایان سخنان خود با انتقاد از مدیر بیسوادی که در ساخت مسکن مهر سهیم بوده است، گفت: به صورت انبوه مسکن ساخته شده است اما برای مسجد، مدرسه، بیمارستان، سینما و کلانتری در این مجموعه خانهها فکری نشده است و همین مسائل باعث آسیبهای اجتماعی میشود.
بهار نیوز
آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .
گروه اخبار /
در پی درخواست گروه سخن معلم از صندوق ذخیره فرهنگیان جهت گفت و گو و تنویر افکار عمومی ( این جا )، این موسسه اقتصادی با برگزاری نشست موافقت نمود .
ضمن تشکر و قدردانی از پاسخ گویی وزرات آموزش و پرورش و صندوق ذخیره فرهنگیان ؛ از فرهنگیان و اعضای صندوق در سراسر کشور دعوت می شود تا نظرات و پیشنهادات خود را حداکثر تا روز یکشنبه 20 / 10 / 94 برای ما ارسال فرمایند .
پایان پیام /
آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .
https://telegram.me/sokhanmoallem
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
بودجه سال 95 وزارت آموزش و پرورش چقدر خواهد بود؟ هنوز بودجه سال 95 کشور، به مجلس ارائه نشده است و به همین علت، جزئیات افزایش بودجه آموزش و پرورش، به طور دقیق، در سال آینده مشخص نیست؛ اما بنا به گفته های برخی از مسئولین آموزش و پرورش، می توان درباره ی افزایش حداقلی این بودجه در سال آینده سخن به میان آورد.
3500 میلیارد اعتبار برای اجرای رتبه بندی
طبق گفته ی محمد باقر نوبخت، رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، که علی اصغر فانی نیز آن را بر زبان آورده است، 3500 میلیارد تومان برای اجرای طرح رتبه بندی در سال آینده،در نظر گرفته شده است. می دانیم که مبلغ در نظر گرفته شده برای این طرح در سال جاری، 1350 میلیارد تومان بوده است.
افزایش 12 درصدی حقوق و دستمزد و 3000 میلیارد اعتبار
همچنین، چنان که از سوی مسئولین ابراز شده است، قرار است سال آینده، 12 درصد به حقوق و دستمزد کارکنان دولت اضافه شود. این افزایش 12 درصدی در آموزش و پرورش، به همراه عیدی احتمالی برای سال 95، حداقل، به 3000 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. بنابراین، تا این جای کار، افزایش حداقل 6500 میلیارد تومان، در بودجه سال 95، حتمی می نماید.
بدهی آموزش و پرورش به بازنشستگان و 5000 میلیارد اعتبار
در کنار این افزایش ها، که ناشی از افزایش حقوق و دستمزذ کارکنان آموزش و پرورش است، باید بدهی دولت به بازنشستگان آموزش و پروش را نیز به میان آورد. طبق آمارهای اعلام شده از سوی آموزش و پرورش، سال 93، نزدیک 26000 هزار نقر در آموزش و پرورش بازنشسته شده اند، که دولت برای پرداخت پاداش پایان خدمت آن ها 1050 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و این اعتبار، در بودجه امسال پیش بینی نشده است. به همین علت این بازنشستگان، بر خلاف بازنشستگان سایر دستگاه های دولتی، هیچ مبلغی را به عنوان پاداش دریافت نکرده اند. اگر میانگین، پاداش پایان خدمت هر یک از این معلمان بازنشسته را 50 میلیون تومان در نظر بگیریم، به این معنی است که بیش از یک سال است که از ارزش این 50میلیون تومان کاسته شده است، چه این که، اگر مطابق سود بانکی، حداقل 20 درصد سود این مبلغ را در نظر بگیریم، به این معنی است که حداقل 10 میلیون تومان از ارزش این مبلغ تا امروز کاسته شده است.
در کنار این 26 شش هزار بازنشسته ی سال 93، بنا به گفته مسئولین، 38 هزار نفر هم در سال جاری بازنشسته شده اند. احتمالا سال آینده نیز در همین میزان، اندکی کمتر یا بیشتر، بازنشسته خواهند شد و پاداش پایان خدمت آن ها، نیازمند اعتبار است؛ اعتباری که احتمالا در حدود 4 یا 5 هزار میلیارد تومان نیاز خواهد داشت.
مشکل پاداش پایان خدمت معلمان برای همیشه حل خواهد شد
سخنان علی اصغر فانی درباره پاداش پایان خدمت این بازنشستگانف قابل توجه است. وی ابراز می دارد ” در بودجه سال آینده کشور نیز 5 هزار و 100 میلیارد تومان برای پاداش بازنشستگان در نظر گرفته شده تا این مشکل برای همیشه حل شود.”
مطابق این سخن فانی، در سال آینده، 5 هزار و 100 میلیارد تومان، برای پاداش پایان خدمت بازنشستگان در نظر گرفته شده است تا احتمالا، هم بدهی 1050 میلیاردی آموزش و پرورش به بازنشستگان سال 93 پرداخت شود و هم پاداش پایان خدمت سال های 94 و 95 پرداخت شود. این سخن البته بسیار نوید بخش است؛ این که بازنشستگان آموزش و پرورش هم بتوانند مانند سایر بازنشستگان دولت، به موقع مطالبات خود را دریافت کنند.
افزایش حداقل 12000 میلیارد تومان به بودجه سال آینده؟
اگر این مبلغ 5100 میلیارد تومان را، که علی اصغر فانی از آن خبر داده، به 6500 میلیارد ناشی از افزایش دستمزد و اجرای رتبه بندی بیافزاییم، حداقل مبلغ 11600 میلیارد تومان به بودجه سال بعد افزوده خواهد شد.
چنان که می دانیم، مجموعه در آمدهای عمومی و اختصاصی آموزش و پرورش در سال جاری، در حدود 24700 میلیارد تومان، از سوی دولت بسته شده بود که نسبت به بودجه سال 93، 23 درصد افزایش را نشان می داد. البته این مبلغ، بنا به گفته برخی از نمایندگان مجلس و هم علی اصغر فانی، تا 30 هزار میلیارد تومان افزابش پیدا کرده است. البته این که از این 30 هزار میلیارد بالقوه، چه میزان از آن محقق شده است، هنوز اطلاعات درستی از سوی معاونت پشتیبانی وزیر، محمد بطحایی و هم از سوی علی اصغر فانی بیان نشده است. این که آموزش وپرورش، هنوز نتوانسته است پاداش پایان خدمت بازنشستگان سال 93 را بپردازد و هنوز نتوانسته بدهی خود به بیمه ایران و بیمه آتیه سازان حافظ را پرداخت کند نشان می دهد که تیم مالی فانی، نتوانسته اند 30 هزار میلیارد بالقوه بودجه را زنده کنند.
افزایش 50 در صدی بودجه در سال آینده؟!
اگر مبلغ 11600 را به اضافه میلغ 24700 بودجه امسال کنیم، و نیز افزایش احتمالی در آمدهای اختصاصی آموزش وپرورش را در نظر بگیریم، مطابق با سخنان علی اصغر فانی و محمد باقر نوبخت، باید بودجه آموزش وپرورش در سال آینده، حداقل چیزی حدود 36 تا 38 هزارمیلیارد تومان بسته شده باشد و این یعنی افزایش حدود 50 درصدی بودجه، نسبت به بودجه پیشنهادی سال گذشته دولت و افزایش بیش از 25 درصدی، نسبت به بودجه بالقوه ی 30 هزارمیلیاردی آموزش، که بنا به گفته علی اصغر فانی، مجلس آن را مصوب کرده بود و البته معلوم نیست که چه میزان از آن محقق شده است.
کسری بودجه ای که تمامی ندارد
به فرض افزایش حدود 50 درصدی بودجه در سال آینده، به نظر می رسد آموزش و پرورش هنوز با کسری بودجه مواجه باشد؛ چرا که هنوز بدهی این وزارت خانه، به بیمه ایران و بیمه آتیه سازان خافظ پرداخت نشده است. در کنار این بدهی، عدم پرداخت حق التدریس معلمان و حق امتحانات از ماه های گذشته، و سایر بدهی های دیگر آموزش و پروش، بیانگر این است که این افزایش حدود 50 درصد نیز ،کفاف هزینه ای جاری آموزش و پروش را نخواهد داد، چه برسد به این که بخواهد سرانه ی کمتر از 1500 تومان برای هر دانش آموز افزایش یابد.
آن چه آمد، بر اساس سخنان علی اصغر فانی و محمد باقر نوبخت پیرامون بودجه سال آینده آموزش و پرورش بود. باید منتظر بود و دید که آیا افزایش این مبلغ حداقلی درست خواهد بود؟
چه این که بنا به سابقه، آمارها و اعداد ارقامی که، پیش از این علی اصغر فانی اعلام داشته است، معمولا نادرست بوده است.هنوز از یاد نبرده ایم که علی اصغر فانی اعلام کرده بود که در طرح رتبه بندی حداقل 300 تا حداکثر 800 هزارتومان به مشمولین طرح افزوده خواهد شد. مدعایی که هیچ گاه اجرایی نشد و حکم های صادر شده، مبلغی تقریبا نصف آمار وزیر آموزش و پرورش را نشان می داد، در حالی که دیگراقشار جامعه، بدون اطلاع از آن چه جاری شده، و تنها مطابق با اعداد و ارقام علی اصغر فانی، به قضاوت درباره حقوق و دستمزد معلمان پرداختند.
شفقنا زندگی
آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .