جامعه ما تا چه حد به " گفت و گو " و " اثرات " آن باور دارد ؟
معلمان ما در کلاس ها و در مواجهه با دانش آموزان تا چه از روش " گفت و گو " به منظور تحقق اهداف آموزشی استفاده می کنند ؟
کلیپ ویئویی زیر اثرات گفت و گو را به عنوان یک روش برتر در یک " موضوع اجتماعی " به نمایش می گذارد .
تمام ادارات دولتی به دنبال افزایش درآمدهای خود به شیوه های مختلف هستند و اینکه چرا آموزش و پرورش نتوانسته درآمدی جدا از بودجه ای که از طرف دولت اختصاص می یابد، کسب کند - یا به اندازه ناچیز - معلول عوامل مختلفی است که شاید این گفتار که آموزش و پرورش هدفش تعلیم و تربیت است و نباید در مسائل اقتصادی وارد شود و و تصریح قانون اساسی مبنی بر آموزش رایگان، یکی از عوامل اصلی آن باشد.
برای نمونه که تایید ادعاست، به قبوض برق و گاز و مخابرات نگاه کنید و ببینید چگونه بندهای مختلفی اضافه می گردد و درآمدزایی می کنند، یا وضعیت مالیات در کشور ( هنوز حقوق کارمندان به دست شان نرسیده مالیات کسر شده است، بعد چند مرحله مالیات بر ارزش افزوده می پردازیم و معلوم نیست چرا گاهی باید برای یک کالا چند بار مالیات پرداخت گردد) یا خدماتی که نیروی انتظامی بابت تعویض پلاک خودرو، تعویض گواهی نامه و صدور آن، اخذ می کند و یا اداره ثبت احوال جهت تعویض کارت ملی می گیرد و این لیست عرضی به اندازه نظام اداری کشور دارد ؛ اما سهم آموزش و پرورش کجاست؟
آموزش و پرورشی که 5 درصد سهم عوارض شهرداری را هم نمی تواند وصول کند باید برای مدارسی که برای قبوض آب و برق و گاز خود مانده اند چه تعبیری بیاندیشید و :
"داستان نداری" مهمترین ارگان کشور کی به پایان نیک خود نزدیک می گردد؟
نکته جالب اینجاست آموزش و پرورشی که بنا به فرموده مقام معظم رهبری باید به آن نگرش تولیدگرایانه داشت نه مصرف کننده، در حال حاضر در نظر بعضی سازمانی است که یک هفتم بودجه کشور را می بلعد !
به اعتقاد نگارنده ، آموزش و پرورش برای برون رفت از این وضعیت، یعنی وابستگی 100 درصد به بودجه اختصاصی دولت، باید از اقتصاددانان برجسته و افراد داری فکر اقتصادی دعوت کند و هر روش و راهکاری را برای استقلال کامل مالی و افزایش شرایط رفاهی نه تنها فرهنگیان بلکه دانش آموزان را نیز تعبیه کند.
هنوز فضای ساختمانی بعضی مدارس مشابه فضایی است که جلال آل احمد در کتاب مدیر مدرسه بیش از نیم قرن پیش توصیف کرده است و نباید ملاک مدارس برخوردار تهران و مشهد و کلان شهرها باشد.
موارد ذیل روش هایی است که بعضاٌ می تواند آغاز راهی باشد تا برون رفت صورت گیرد و یک بار برای همیشه مشکل مالی این سازمان عظیم حل شود و گرنه حتی افزایش بودجه مرهمی بر زخم متولی تعلیم و تربیت و پرورش نسل دانشمندان و مسوولان کشور نیست :
اولین مورد درباره خود مدارس است، باید مدارس به سمت درآمدزایی پیش روند، ما در تابستان از معدودی مدارس برای اسکان استفاده می کنیم، یا عصرها خیلی از مدارس خالی هستند و باید درآمد زا باشند، استفاده از فضای مدرسه برای جلسات عصر و همایش و کلاس خصوصی و... نیازمند مقدماتی است که باید انجام گیرد ؛ البته این رویه در بعضی مدارس وجود دارد اما باید همگانی شود.
* نصب بیلبورد در حیاط مدرسه با موضوع فرهنگی و تبلیغات مواد غذایی سالم و محصولات فرهنگی ، دیوار نوشت تبلیغاتی که البته همه این موارد در مدارس شهری و با موقعیت خوب جواب می دهد.
* تغییر بخشی از کاربری مدارس و استفاده تجاری جهت احداث فروشگاه کما اینکه بسیاری از مساجد جدید الاحداث نیز تعدای مغازه تعریف کرده اند و از درآمد خوب آن بخشی از هزینه های مسجد را جبران می کنند.
* توسعه مدارس غیر انتفاعی و هیات امنایی از حیث کمی و کیفی با در نظر گرفتن تشهیلات ویژه و تشویق خانواده های دانش آموزان به استفاده از مدارس غیرانتفاعی مدارس و طوری که کیفیت ممتاز مشخص باشد و با هزینه مناسب دانش آموزان برخوردار تشویق شوند تا در این مدارس حضور یابند.
* کمک های مردمی و مشارکت ها: هزینه تحصیل برای فرزندان افراد تحت پوشش کمیته، بهزیستی، فرهنگیان، کارگران و مناطق روستایی رایگان و گروهای دیگری رایگان باشد اما در سایر از مشارکت اولیاء استفاده گردد و تغییر ذهن مردم و جامعه که آموزش و پرورش حق دارد تا از مشارکت مردم استفاده کند و مردم در هزینه های بالای اداره مدارس شریک گردند و البته باید فرهنگ این امر همگانی گردد و از هرگونه مبالغ غیرعادلانه و بدون سرو صدا جلوگیری گردد و این لازمه قانون گذاری است.
* اختصاص یارانه ها به آموزش و پرورش : در صورت عزم دولت برای حذف یارانه ها به طور مستقیم یارانه هر دانش آموز در اختیار مدارس قرار گیرد.
* حق آموزش و پرورش در گردش مالی میلیاردی کتب غیر درسی : هیچ گونه کتب غیر درسی اجازه چاپ پیدا نکند مگر این که مالیات و عوارض به آموزش و پرورش اختصاص یابد. نوشت افزار با نظارت آموزش و پرورش و دریافت مالیات و عوارض باشد.
* واگذاری سرویس مدارس، توزیع کتب درسی به همکاران
* فرهنگیان باید در گردش مالی چندمیلیاردی چاپ کتب کمک درسی سهیم باشند.
* عوارض های شهرداری ها، دخانیات و... باید به موقع و به طور کامل دریافت گردد و می توان عوارض جدیدی از طریق مجلس وضع گردانید.
* ایجاد نماینده اقتصادی و مالی و رفاهی ، بانک فرهنگیان مربوط به هر استان، صندوق ذخیره فرهنگیان هر اداره بدون وابستگی به تهران، بیمه مستقل مربوط به هر شهرستان/ اداره ; جدا از واسطه ( چرا هر سال یک شرکت مسوول بیمه می گردد و بعد از سود ، فرهنگیان را به امان خدا می سپارد، یا صحبت هایی که درباره مواردی از مسائل مالی غیرشفاف در صندوق ذخیره فرهنگیان می شود و فرهنگیان باید بدانند کجا پول آنها سرمایه گذاری می شود و سهم آن از آن پروژه چقدر است.
البته این موارد شاید خام و غیر کارشناسانه به نظر برسد ولی استفاده از مدیران اقتصادی و اصحاب صاحب فکر و اندیشه مالی و اقتصادی واقعیتی است که اهمیت آن در آینده مشخص خواهد گردید.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه اخبار / معاون سیاسی امنیتی استانداری تهران با اشاره به ضعف فرهنگ کار و تلاش در کشور و فاصله زیاد شرایط فعلی آموزش و پرورش با سطح مطلوب گفت: مفت خوری در فرهنگ عمومی باید متوقف شود و هرکس به اندازه کاری که انجام میدهد، بهرهمند شود.
گروه استان ها و شهرستان ها / جمعی از فرهنگیان سردشت در نامه ای به گروه سخن معلم که خطاب به وزیر آموزش و پرورش نگارش گردیده است خواهان توجه به مطالبات خود گردیدند
گروه اخبار / معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری با بیان اینکه به سمت درآمدهای مالیاتی برویم و از وابستگی به نفت بکاهیم، گفت: در بودجه سال ۹۵ سهم نفت ۲۲.۳ درصد در بودجه عمومی کشور است.
گروه اخبار /
تشكلهاي معلمي پس از نشستهاي متعدد با معاونت رييسجمهور در نامهاي پيشنهادهاي خود را براي گنجانده شدن در برنامه ششم توسعه به ايشان ارايه دادند.
در اين نامه كه خطاب به محمدباقرنوبخت نوشته شده، آمده است: نظر به هماهنگي و رهنمودهاي حضرتعالي در خصوص اخذ نظرات فرهنگيان با واسطه تشكلهاي صنفي و سياسي فرهنگيان كشور به استحضار ميرساند نظرات پيوست كه در قالب احكام پيشنهادي برنامه ششم حضورتان ارسال ميگردد مواردي است كه كليه فرهنگيان كشور در حوزه تصويب قانون جديد كه ظرفيتي را براي مجموعه فرهنگيان كشور ايجاد نمايد به آن تاكيد داشتهاند.
در اين نامه به شيوههاي جمعآوري نظرات هم اشاره و تاكيد شده كه نظرات فرهنگيان كشور از روشهاي ذيل گردآوري شده است:
الف – طراحي پرسشنامه تفصيلي و تكميل آن توسط ١٠٠ نفر از نخبگان فرهنگي سراسر كشور
ب- گروههاي تخصصي فرهنگيان در شبكههاي اجتماعي
ج- ساختارهاي شوراي مركزي تشكلها در تهران، شوراي مركزي و كميتههاي تخصصي در استانها و مناطق كشور به صورت جلسات منظم نظرات تخصصي خود را ارسال كردهاند.
در ادامه اين نامه آمده است: به نظر ميرسد مجموعه نظرات فرهنگيان در اين زمينه اخذ گرديده است هر چند تنوع نظرات در حوزههاي مختلف آموزش و پرورش كه بعضا نياز به طرح به عنوان حكم برنامه و قانون را ندارد و عمدتا مسائل داخلي آموزش و پرورش است بسيار زياد است ولي به نظر ميرسد با اجراي برخي از احكام پيوست بسياري از اين چالشها نيز قابل حل باشد.
احكام مورد نظر تشكلها كه به رييس سازمان مديريت و برنامهريزي و معاونت رييسجمهور پيشنهاد شده است و به گفته يكي از نمايندگان تشكلها در سند راهبردي دولت گنجانده شده به شرح زيرمي باشد.
١- دولت مكلف است طي سال اول برنامه توسعه ششم لايحه تشكيل سازمان نظام صنفي معلمان ايران را با هدف ساماندهي امور صنفي و سازمان جامع رفاهي، مشاركت معلمان در اداره امور مدارس و آموزش و پرورش مناطق و شوراهاي آموزش وپرورش، استفاده از ظرفيتهاي معلمان مجرب در امور كيفيتبخشي، نظارت و ارزشيابي و رتبهبندي حرفهاي معلمان، تمركززدايي و استقرار مديريت مدرسه محور، تصويب و به مجلس شوراي اسلامي تقديم نمايد.
٢- دولت مكلف است نسبت به پيشبيني منابع موردنياز براي پرداخت سرانه مطلوب مدارس با در نظر گرفتن شرايط منطقهاي و مقطع آموزشي به عمل آورده به نحوي كه اين مبلغ حداكتر تا قبل از پايان شش ماهه اول سال به صورت كامل به حساب مدارس واريز گردد. آيين نامه اجرايي اين ماده با پيشنهاد وزارت آموزش و پرورش به تصويب هيات وزيران خواهد رسيد.
٣- دولت مكلف است طراحي و اجراي نظام و الگوي بودجهريزي مخصوص بخش آموزش و پرورش را به گونهاي ارايه دهد كه بودجههاي سنواتي بدون كسري و با حفظ تعادل منطقي بين اعتبارات پرسنلي و ساير هزينهها برقرار گردد. وزارت آموزش و پرورش مكلف است اقدامات اصلاحي لازم در ساختار و نحوه بهكارگيري منابع انساني براي بهرهوري لازم در مصرف منابع در اختيار را حداكثر تا پايان سال اول برنامه براي تحقق هدف اين ماده به انجام رساند. (به طوري كه حداقل يك درصد به بودجه آموزش و پرورش هر سال در بودجه كشور يا سهم آموزش وپرورش از توليد ناخالص ملي اضافه گردد. )
٤- دولت مكلف است ضمن اصلاح قانون مديريت خدمات كشوري و افزودن يك فصل جداگانه به آن، نظام حقوق و دستمزد و جبران خدمت معلمان را متناسب با شرايط تحصيلات و ارتقاي معيشتي و منزلت اجتماعي حرفه معلمي پيش بيني و براي تصويب حداكثر تا پايان سال اول برنامه به مجلس ارايه نمايد.
٥- با توجه به اهداف پيش بيني شده در اهداف توسعه پايدار و برنامه آموزش ٢٠٣٠ مبني بر فراگير كردن آموزش، وزارت آموزش و پرورش مكلف است ضمن فراهم كردن شرايط اجرايي اين برنامهها نسبت ساماندهي و كاهش تنوع مدارس خاص دولتي و توسعه عدالت آموزشي براي همه قشرها و طبقات مردم بر اساس آييننامهاي كه به تصويب شوراي عالي آموزش و پرورش ميرسد اقدام نمايد.
٦- وزارت آموزش و پرورش مكلف است ضمن ايجاد زمينههاي لازم براي اجراي راهكارهاي سند تحول بنيادين به نحوي اقدام نمايد كه راهكارهاي مرتبط با صرفه جويي در هزينهها وتنوع بخشي در منابع (راهكارهاي ١-٢٠ و ٥-٢٠)، اصلاح ساختار اجرايي وكاهش تعداد واحدهاي اداري (راهكار ٥-٢٢)، بهينهسازي نظام پرداختها مبتني بر شايستگي معلمان ونظام ارزيابي صلاحيت معلمان (راهكارهاي ١-١٢و ٤-١١) در اولويت قرار گرفته و از طريق آن الگوي لازم براي مديريت بهرهوري منابع طراحي و اجرا گردد.
٧- به وزارت آموزش و پرورش اجازه داده ميشود آن قسمت از فضاهاي در اختيار مدارس كه قابليت درآمدزايي داشته و خدشهاي به فعاليتهاي آموزشي و پرورشي مدارس وارد نميآورد را به بخشهاي غيردولتي، دولتي و تعاوني اجاره دهد. درآمد حاصل از اين ماده به حسابي كه همه ساله در قوانين بودجه سنواتي پيش بيني ميگردد واريز و صددرصد آن به عنوان درآمد اختصاصي به وزارت آموزش و پرورش تخصيص داده ميشود. آيين نامه اجرايي اين ماده به پيشنهاد وزارت آموزش و پرورش به تصويب هيات وزيران خواهد رسيد.
٨- دولت موظف است به منظور ارتقاي وضعيت معيشتي فرهنگيان و تامين رفاه آنان ضمن تسويه بدهي خود به صندوق ذخيره فرهنگيان حداكثر ظرف مدت سه سال، همه ساله در قوانين بودجه سنواتي رديفي را با اعتباري معادل واريزي ماهانه اعضا پيشبيني نمايد.
لازم به ذكر است اين پيشنهادها توسط چهار تشكل مجمع فرهنگيان ايران اسلامي، انجمن اسلامي معلمان ايران، سازمان معلمان و كانون صنفي معلمان ارايه شده است.
روزنامه اعتماد
گروه اخبار /
گروه اخبار / براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی امکان ادامه تحصیل فرهنگیان دارای مدرک معادل در مقاطع تحصیلی بالاتر مهیا شد.