آقای م- ح دبیر دبیرستان دهخدای کرج که در اقدامی نمادین روزنامه همشهری را جلو چشم دانش آموزان و دوربین رسانه ها آتش زد، با حضور در گروه تلگرام " آموزگاران اندیشمند " از آتش زدن روزنامه دفاع کرد. آقای م- ح به گفته خودش بیش از 14 سال سابقه فعالیت صنفی دارد و یک دوره دوساله هم عضو هیات مدیره کانون صنفی معلمان ایران - تهران بوده است. چند ماه پیش روزنامه همشهری در کنار یک یادداشت ، طرحی منتشر کرد که عده ای از معلمان از آن برداشت توهین به مقام معلم کردند. اعتراضاتی در فضای مجازی صورت گرفت اما اقدام آقای م- ح از لونی دیگر بود .
او با آتش به جنگ قلم رفت.
آقای م- ح می گوید : "بنده با جمع کردن خبرنگاران استان حتی سیمای البرز یک برگ روزنامه توهین آمیز به معلم را نمادین آتش زدم....
قبل از اقدام با اصحاب رسانه مشورت کردم و خبرنگاران خود معتقد بودند باید آن انگل ها جواب درستی و محکمی دریافت کنند. " او اسمی از اصحاب رسانه که با آنها مشورت کرده و آنها همکاران خود را انگل نامیده و او را ترغیب به آتش زدن روزنامه کرده نمی برد، تنها رسانه ای که اسم می برد سیمای البرز است."شاید این همکار خودش نادانسته قربانی خط دادن مشاوران خود از "اصحاب رسانه" قلابی شده و آنها برای پاره ای مقاصد سیاسی زیرپایش پوست خربزه انداخته اند.
در عالم رسانه بسیار بعید است که یک خبرنگار خواستار آتش زدن روزنامه در پاسخ به درج مطلبی نادرست یا اشتباه بشود و یا همکار خود را انگل بنامد. شاید هم این بخش از داستان زاییده تخیل این همکار غیرت مند باشد.
آقای م- ح هموز هم به موثر بودن اقدام خود معتقد است و می گوید : "دانش آموزانم از آن تاریخ احترام بیشتری برایم قایل بودند . چون همه کاریکاتور را دیدند و حق آن روزنامه می دانستند .جوان حق طلب است و آنها از حق معلمان خود دفاع کردند."
او معتقد است که با اقدام خود جلوی یک فاجعه برنامه ریزی شده برای توهین به معلمان و جلوگیری از اعتراضات را گرفته است.
وی در پاسخ معلمانی که آتش زدن روزنامه در مدرسه را کار غیر فرهنگی می دانستند گفت : "بنده اندکی سیاست کار کردم. باید کار برنامه ریزی شده غیر فر هنگی پاسخی درخور داشت."در اینجا یکی از فعالان صنفی نزدیک به کانون به کمک او می آید و می نویسد :" تصورم این است آن زمان شاید این نوع اعتراض به نظرشان درست آمده . البته من خودم شخصا البته امروز این روش رو نمی پسندم." در کنار همکاران زیادی که آتش زدن روزنامه در مدرسه را کاری ضد فرهنگی محکوم کردند برخی افراد نزدیک به تشکل ها ، اقدام آقای م-ح را تحت شرایطی و در چارچوب زمان و مکان یک واکنش طبیعی و البته نه چندان خوب ارزیابی کردند.
آقای الف – لام فعال صنفی از یکی از شهرهای کردستان وارد بحث شد و نوشت : "در تمام دنیا یکی از روش های پیگیری مطالبات روی آوری به اقدامات نمادین است که طبعا آتش زدن روزنانه یا عروسک می تواند در این قالب قرار گیرد، لیکن استفاده از این اقدامات سمبلیک در هر شرایطی و در هر بازه زمانی نه تنها مفید نیست بلکه گاهی دقیقا تاثیر معکوس می گذارد."
در برخورد این فعال دو نکته است : اول قبول آتش زدن روزنامه به عنوان اقدامی نمادین در تمام دنیا. دوم ارزش گذاری این عمل بر اساس فایده و ضرر.
وی در پاسخ به این سوال که در کدام کشورها آتش زدن روزنامه و عروسک روش پیگیری مطالبات به صورت نمادین است؟ می گوید : "آتش زدن قرآن در ایالت متحده ی آمریکا.آتش زدن هزار باره ی عروسک های نمادین در بسیار از کشورها و الخ" همکاری پاسخ می دهد : "یک کشیش منزوی در یک کلیسای متروک قرآن آتش زد و تقریبا از طرف همه نهادهای مدنی و دولتی آمریکا این عمل محکوم شد. آیا باید سرمشق معلمان ایرانی قرار گیرد؟ گفت در تمام دنیا آتش زدن روزنامه روش پیگیری مطالبات است ، بحثی در مورد کتاب دینی نبود !"
الف – لام فعال صنفی که معتقد است آتش زدن روزنامه در تمام دنیا یکی از روش های پیگیری مطالبات است، برای اثبات نظر خود نهایتا هیچ فکتی ارائه نداد و نگفت معلمان در کدام کشور برای خواسته های صنفی خود روزنامه آتش زده اند؟ اینکه فعالان صنفی برای مطالبات خود از چه روش ها و تاکتیک هایی استفاده کنند یکی از چالش های اساسی در گروه های تلگرام است. نقطه مرکزی این چالش پیگیری مطالبات در چارچوب قانون و مقررات و در تعامل با دستگاه های مسئول و یا پیگیری مطالبات در خیابان و عبور از مرزهای قانون است؟
یک معلم به نام الف –نون می نویسد : "دانش آموزان بارها و بارها خیلی از معلمانشان را دیده اند که پرچم های زیادی را آتش زدند و یا از روی پرچم ها رد شده اند، دیدن آتش زدن یک روزنامه برای گرفتن حق خود اتفاقا تاثیر مثبت می گذارد ، اگر دانش آموزان اصلا از این صحنه ها ندیده بودند تاثیر منفی داشت ولی وقتی چنین اعمالی بارها وبارها برای موارد ناحق اتفاق می افتد این دفعه برای عمل دادخواهی صورت می گیرد نتیجه مثبت می دهد، " آقای م –ح که در دبیرستانی در کرج مقابل چشم دانش آموزان به صورت نمادین روزنامه آتش زده در جواب همکاران می گوید : "در روز واقعه از همکاران خواهش کردم با من همکاری نکنند. چون امنیتی ها نمی توانند با من کاری کنند. چون آماده هر هزینه ای بوده ام." آقای م- ح مدعی است که بعد از این اتفاق با پاره ای از مسئولان اداری عالی رتبه استان دیدار کرده و حتی توسط مسئولان امنیتی احضار شده است اما توانسته آنها را متقاعد کند و تقریبا همه رفتار او را تایید کرده اند.
او می افزاید : "بنده به مقالاتی که این روزها همش به خشونت معلمان بدون ابراز چرایی می پردازد کمی مشکوکم." آقای م- ح آتش زدن نمادین روزنامه را کافی نمی داند و پاسخ درخور را آتش زدن دفتر روزنامه همشهری می داند و حتی در حضور مقامات رسمی هم این را گفته است :" به معاون فرماندار کرج عرض کردم بنده هنوز دفتر روزنامه همشهری را آتش نزدم تا درخور پاسخ مناسب باشد." آقای م- ح معتقد است که با آتش زدن نمادین روزنامه، سیاست مداران را در جای خود "میخ کوب" کرده است و در توضیح آن می نویسد: "انتظار نداشتند یک معلم بلد باشد پاسخی محکم به آنان بدهد. بنده به همراه چند همکار و همراهی اتفاقی دانش آموزان که شعار می دادند: "معلم عزیزم حمایتت می کنیم. جلوی توهین را گرفتم !"
او در ادامه آتش زدن روزنامه را با دفاع از فعالان زندانی معلم پیوند می زند و با طعنه به منتقدان می گوید : "ببخشید. امروز شما آن کار را ضد فرهنگی می دانید و چون کار فرهنگی یعنی اینکه دبیرکل و معاونش و سخنگو و... کانون صنفی در زندان باشند شما بشینید نگاه کنید." و در ادامه می گوید : "وقتی دولت به تشکل های صنفی اجازه مجمع نمی دهد و معلمانش در زندان باید کاری کرد."
او در پاسخ به این انتقاد که چرا جواب اهانت روزنامه را با کار فرهنگی و مثلا نوشتن جوابیه نداده است می گوید: "وقتی بنده رسانه ندارم مجبورم حرفم را طوری دیگر بزنم." اما فراموش می کند که او به رسانه ها و خبرنگاران و حتی سیمای البرز دسترسی داشته و آنها را در مدرسه جمع کرده است! اینکه چرا در حضور نمایندگان رسانه ها به جای اعتراض منطقی به کاریکاتور ، روزنامه را جلو دوربین ها آتش می زند دلیلش عدم دسترسی به رسانه نیست.
بر خلاف تصور این همکار ، فرهنگیان منتقد به رسانه های بزرگ دسترسی دارند. شاخه رسانه ای تشکل های صنفی بخشی از صفحات اجتماعی روزنامه های اصلاح طلب را در اختیار دارند ، اما قادر به گفتمان سازی نیستند ، چرا که همه مسایل آموزش و پرورش را به نوعی در امور معیشتی منحل می کنند.
در ادامه و در پاسخ انتقاد یکی از همکاران می گوید : "شما یک کلمه را تکرار می کنید خشونت !!! قبال چه ؟در قبال زورمداران. شما مدارا کن ما به زندان می رویم." شما هر انتقادی به فعالیت های صنفی برخی تشکل ها و فعالان داشته باشی ، پاسخ نهایی همین است : " زندان ، مبارزه ، هزینه ، احضار توسط مقامات امنیتی ... " آنها منتقد را اتوماتیک به ترسو بودن ، بی عملی ، جاسوسی ، گرفتن پست و مقام و پول از وزیر و دستگاه امنیتی متهم می کنند. طوری که منتقد از ترس آبرو ریزی سکوت کند . البته این اتهامات که مثل نقل و نبات نثار می کنند ، نیاز به دلیل و سند ندارد. اگر مدرک بخواهی، جواب های احساسی و حتی پرخاش و دشنام می شنوی. فرمول این است هرکس با ما نیست ، لابد ریگی در کفش دارد.
شگفت انگیز اما واکنش یک فعال صنفی – سیاسی عضو شورای مرکزی سازمان معلمان ایران بود که به منتقدان آتش زدن روزنامه حمله کرد و نوشت : " روزنامه آتش زده از دیوار سفارت که نرفته بالا . ول کنین تورو خدا . همگی هی محکوم محکوم می کنین .بنده خدا رو گیر آوردین ریخیتن سرش .همکار ماست یه احساس تکلیف کرده یه حرکت فردی انجام داده ." اگر قرار باشد هرکس احساس تکلیف کرد هر کاری انجام بدهد که باید فاتحه قانون و امنیت را خواند. چنین موضع گیری از جانب عضو مرکزی یک تشکل اصلاح طلب بعید بود تا جایی که ابتدا عده ای تصور کردند آقای م-م شوخی می کند.
وی در ادامه بدون شوخی نوشت : "هر حرکتی رو در تاریخ و جغرافیای اون حرکت تفسیر می کنند." آقای م- م که دانشجوی دوره دکتری مدیریت است می افزاید : "من این حرکت رو نوعی مقابله از جنس برداشت فردی میدونم .اینکه کسی روزنامه ای آتش بزنه کار خلافی نکرده .متن مقدس که نبوده برادر... نوعی حرکت اعتراضی است .فردی و با مسئولیت شخصی" آقای م-م به این نکته توجه نمی کند که این اتفاق در مدرسه به عنوان یک مکان آموزشی و به عنوان یک کنش صنفی رخ داده است. اگر آقای م-ح در ملک خصوصی خودش و برای ایجاد گرما روزنامه آتش می زد، دفاع این همکار قابل قبول بود.
نکته جالب اینکه آقای م-م در حالی این حرکت را فردی و با مسئولیت فردی معرفی می کند که انجام دهنده این حرکت، بدون هیچ ابهامی آن را یک اقدام نمادین در دفاع از معلمان معرفی می کند و به عضویت خود در یک تشکل و حتی سابقه عضویت در هیات مدیره آن تشکل را به عنوان تاکید بر صنفی بودن عمل خود می نویسد.
مرتکب آتش سوزی، صراحتا تفسیر شخصی از عمل خود را رد می کند و برای آن تفسیر سیاسی و صنفی قایل است. عضو شورای مرکزی تشکل صنفی – سیاسی اصلاح طلب در ادامه می افزاید : "نقدهای دوستان به گونه ای است که انگار این همکار بزرگوار جنایت علیه بشریت انجام داده." سپس می گوید : "کسانی که با توپخانه رسانه هر روز هر کسی را که می خواهند به توپ می بندند وکیل مدافعانی چون شما را لازم ندارند."
اشاره به توپخانه در فضای رسانه ای ایران اشاره به یک روزنامه خاص است. آقای م.م مخالفان آتش زدن روزنامه همشهری در مدرسه را به عنوان وکیل مدافع روزنامه خاص معرفی می کند. این در حالی است که آن رسانه خاص از مدافعان حمله به اماکن فرهنگی و حمله گروه های فشار به دفاتر روزنامه ها است.آن روزنامه خاص هم معتقد است که افراد حق دارند بر اساس تکلیف قانون را زیرپا بگذارند. اما اصلاح طلبان که تشکل آقای م-م بخشی از آن است ، آتش زدن روزنامه توپخانه و حتی تعطیلی آن را رد می کنند و معتقد به برخورد فرهنگی در قبال روزنامه و نشریه و رسانه هستند.
وی در ادامه از دفاع ضمنی به دفاع مستقیم می رسد و می نویسد : "شما به گوسفندداران فلان منطقه در فلان جان توهین کنید .اونها که نمیان واستون مقاله بنویسن برادر". در اینجا آقای ج-ر که مدیریت گفت و گو را بر عهده داشت ، در پاسخ وی نوشت: "واقعا جای تاسف است که معلمان را با گوسفند داران مقایسه می کنید."آقای م.م نهایتا اشکال برنامه آتش زدن روزنامه را چنین بیان می کند : "تنها اشکال انجام این کار در مقابل دیدگان دانش آموز بوده." از دید من آتش زدن روزنامه در مدرسه ، دستور سازمانی تشکل های صنفی نبوده و ابتکار شخصی آقای م- ح بوده . اما سکوت و مماشات تشکل ها در مقابل چنین اعمالی را دون شان معلمی می دانم . همه ما باید در مقابل رفتار کسانی که ولو با حسن نیت ، دفاع از حقوق معلم را در حد گروه های فشار و لباس شخصی ها تنزل می دهند باید بایستیم و برادران و خواهران افراطی خود را توجیه کنیم که این گونه حمایت ها بسیار بیشتر از درج یک کاریکاتور در روزنامه ، چهره معلم را در جامعه تخریب می کند.
تشکل ها باید به جای تکیه بر غرایز و احساسات و عواطف معلمان ، عقل و دانش و اندیشه معلمان را مخاطب خود بدانند ، همبستگی صنفی با همبستگی باندهای مافیایی و همبستگی فرقه ای متفاوت است. همبستگی صنفی مبتنی بر شخصیت معنوی معلم و برپایه شرافت و اصول حرفه ای استوار است. این همبستگی شامل همکارانی که به دانش آموز تجاوز جنسی می کنند ، همکارانی که دست بزن دارند ، همکارانی که روزنامه آتش می زنند و خلاصه همکارانی که به منزلت معلم در جامعه آسیب می رسانند نمی شود. بزرگترین مدعی و منتقد همکاران خلافکار باید خود معلمان شرافت مند و فداکار باشند.
ما در مورد بسیاری از مسایل دچار کج فهمی و تعصب و رفتارها و گفتارهای هیجانی هستیم. تشکل یابی معلمان در چنین بستری و بر پایه چنین اندیشه هایی و چنین رفتارهایی ما را عقب تر می برد و بعید نیست که اندیشه و رفتارهای فردی برخی لایه های عقب مانده تر معلمان، در قالب تحلیل و رفتارهای تشکیلاتی بروز کند.
به نظر من روشنگری مقدم بر تشکل یابی است و اگر هم کسی معتقد به این تقدم نباشد باید این جمله را سرلوحه فعالیت تشکیلاتی قرار دهد : مهم ترین وظیفه یک تشکل مبارزه با جهل و خرافات و تعصب در حوزه صنفی است.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه اخبار / چندی پیش یادداشتی از همکار محترم آقای « مسعود ستوده نژاد » با عنوان « اخلال در نظام آموزشی کشور توسط موسسات تجاری - آموزشی و سکوت وزارت آموزش و پرورش ! » منتشر گردید . ( این جا )
« گروه سخن معلم » از یادداشت و ارائه بازخورد توسط ایشان و نیز از اقدامات سازنده سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی تشکر و قدردانی می کند .
گروه اخبار /
دومین میزگرد تخصصی انتخاباتی ایرنای خراسان شمالی با عنوان «انتخابات، فرهنگیان و مطالبات» با حضور رؤسا و نمایندگان تعدادی از تشکل های فرهنگیان و فعالان صنفی این قشر، در دفتر ایرنا در بجنورد برگزار شد.
در این میزگرد، «محمد سیدی» نایب رئیس انجمن اسلامی معلمان استان، «حمیدرضا رجایی» مسئول کمیته سیاسی مجمع فرهنگیان خراسان شمالی، همچنین «زهرا عوض زاده مقدم» مسئول کمیته بانوان حزب کارگزاران در استان، «محمد رمضان زاده» فعال فرهنگی و «احمدرضا رحیم زاده» دبیر اول حزب کارگزاران این استان حضور داشتند.
لزوم توجه نمایندگان مجلس به خواسته های صنفی قشر فرهنگی، چاره اندیشی برای حل مسائل و مشکلات خانواده بزرگ آموزش و پرورش اعم از معلمان و دانش آموزان، فعال شدن تشکل های مرتبط و ارائه برنامه نامزدهای نمایندگی در این خصوص، ازجمله مطالب طرح شده در این میزگرد بود.
خواسته های فرهنگیان چیست ؟
حاضران در این میزگرد در پاسخ به پرسش بعدی که اصلی ترین مطالبات و خواسته های جامعه فرهنگیان از مجلس آینده چیست، از دیدگاه خود نکاتی را بیان کردند.
«رحیم زاده» در این باره گفت: تشکیل انجمن صنفی از مهم ترین خواسته های فرهنگیان است. وی صدور مجوز فعالیت معلمان در این تشکل ها و مشخص شدن وضعیت فعالان صنفی را نیز از دیگر خواسته ها دانست.
«سیدی» هم گفت: ما هم اکنون از بی عدالتی رنج می بریم و اگر معلمان تجمع هایی نیز در سال های گذشته داشته اند، با شعار رفع تبعیض بوده است.
وی اضافه کرد: فرهنگیان فقط به فکر حقوق و دستمزد خود نیز نیستند چون اگر با دید دقیق به مشکلات جامعه بنگریم، متوجه خواهیم شد که تمام آن ها در اثر آموزش ضعیف رخ داده است و ما می خواهیم به این قشر که تامین کننده نیروی انسانی است، توجه شود و حتی از به کارگیری معلمان غیر متخصص پرهیز شود تا شأن و جایگاه معلم نیز حفظ شود.
نظارت درونی و وجدان از اهمیت بالایی برخوردار است
موضوع نظارت نمایندگان بر اجرای قوانین مصوب و نیز جایگاه وجدان جمعی به عنوان بازوی قوی نظارتی، بحث دیگری بود که «عوض زاده» در این باره گفت: مجلس قوانینی برای رفاه حال مردم وضع کرده است، اما بسیاری از آن ها درست اجرا نمی شود که این امر باعث شده است آسیب های فراوانی در جامعه داشته باشیم.
وی به مشکلات مدارس حاشیه شهر و محرومیت دانش آموزان اشاره کرد و افزود: آن چنان وضعیت مدارس حاشیه شهر خراب و نابه سامان است که حتی بنده به عنوان معلم دچار مشکلات روحی شده ام.
وی با بیان اینکه نماینده ها باید به این مشکلات رسیدگی کنند، بر شایسته سالاری تاکید کرد و افزود: زمانی که بینش سیاسی پویا باشد، یک وزیر یا مسئول برای ماندن در جایگاه خود لابی گری نمی کند.
وی دوباره خواسته خود را تکرار کرد و گفت: اگر ما یک تشکل صنفی داشته باشیم، می توانیم مطالبات خود را از نمایندگان بخواهیم و گزینه مورد نظر خود انتخاب کنیم. این فعال سیاسی با بیان این که خیلی اوقات به مسائل غیر مهم در جامعه پرداخته می شود، گفت: بزهکاری نتیجه بی توجهی به آموزش و پرورش است در حالی که این موضوع مورد توجه نماینده ها و مسئولان قرار نمی گیرد.
وی اظهار کرد: اگر نماینده ای به مجلس فرستاده ایم، باید شرایط فراهم باشد که از وی تحقق شعارهایش را بخواهیم و اعلام کنیم که تو را رصد خواهیم کرد ؛پس باید در راستای برنامه ها و وعده هایی که داده بودی، پیش بروی و فقط در این حالت است که نماینده ها در جهت بهبود شرایط کار خواهند کرد.
وی افزود: وضعیت باید طوری باشد که آنان فکر نکنند در طول چهار سال دیگر نظارت نخواهند شد و بدانند که باید پاسخگوی مردم باشند و اگر کار نکنند از سوی موکلان خود بازخواست می شوند.
«رجایی» هم در تشریح دیدگاه خود در این خصوص بیان کرد: برخی از نمایندگان مجلس مسائل و مشکلات جامعه را ریشه ای درک نمی کنند و گاهی هم بعضی مسائل که مشکل اکثریت مردم نیست، به طور افراطی و غیرمعقولانه بزرگ نمایی می شود.
وی فرستادن نخبه ها و افراد توانمند به مجلس را راهکار حل این معضلات دانست.
بجنورد - ایرنا
گروه اخبار /
قاسم احمدی لاشکی با اشاره به اصرار کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس برای تعیین تکلیف موضوع استخدامی معلمان حقالتدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش، علیرغم ایرادات شورای نگهبان به مصوبه صحن علنی مجلس، گفت: تفسیر قانون اساسی برعهده شورای نگهبان است اما تفسیر قوانینی که مجلس به تصویب رسانده، در اختیار خود مجلس است.
نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس شورای اسلامی افزود: اگرچه ایراد شورای نگهبان به مصوبه مجلس ناظر بر این بود که مجلس استفسار نداشته بلکه قانون گذاری جدیدی انجام داده اما کمیسیون آموزش مجلس ایرادی نمیبیند که این خواسته خود را به یک قانون جدید تبدیل کند؛ لذا با تغیرات کوچکی، مجددا به اتفاق آرا آن را تایید کردند و این هفته در صحن علنی طرح خواهد شد.
وی با تاکید بر اینکه نظر مجلس آن است که مشکل این قشر حل شود، بیان کرد: ایراد شورای نگهبان به استناد اصل 73 بود، نه اصل 75 که ناظر به بار مالی برای دولت است؛ بنابراین نمایندگان بر این باورند که قانون جدید برای تعیینتکلیف حقالتدریسها و مربیان نوشته شود.
احمدی لاشکی در پاسخ به برخی انتقادات مبنی بر تصویب مکرر قوانین در این زمینه، ادامه داد: اگر وزارت آموزش و پرورش به درستی عمل میکرد، احتیاج به قوانین جدید نبود اما با توجه به اینکه آنها برابر نظر خود قوانین را تفسیر میکند و حق یک عده نادیده گرفته میشد، مجلس لازم دید که در این زمینه ورود کند.
وی توضیح داد: اگر وزارت آموزش و پرورش میگوید نیروی کافی ندارد و مجوز استخدام هم نمیدهد، نظر مجلس بر این است که از همین نیروهایی که سال های سال در این حوزه کار کردند، استفاده شود نه آنکه از کوچه پس کوچه نیرو بیاورند !
عضو هیات رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در خصوص بندی از استفساریه مبنی بر اینکه شرط رشته تحصیلی منحصرا برای به کارگیری مشمولان قانون فوق در مقطع آموزش متوسطه باشد و تاثیر آن بر کیفیت آموزش گفت: اولا این افراد 10 سال سابقه کار معلمی دارند؛ ثانیا مجوز غیرمرتبط بودن رشته تحصیلی صرفا مربوط به مقطع ابتدایی است، نه متوسطه اول و دوم و قانون در این خصوص ممنوعیت دارد؛ ثالثا هرکدام از این نیروها بیش از 1000 ساعت آموزش ضمن خدمت دیدهاند؛ بنابراین این مصوبه مجلس کیفیت آموزش را تحت تاثیر قرار نمیدهد.
در شرایطیکه شورای نگهبان نمایندگان مصوبه مجلس در خصوص استفساریه قانون الحاق یک تبصره به ماده 17 قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمان حقالتدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش را به دلیل قانون گذاری جدید، رد کرده است؛ اما عضو هیات رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از اصرار این کمیسیون بر مصوبه تعیین تکلیف استخدامی معلمان، علیرغم ایرادات شورای نگهبان خبر داده بود./
پایان پیام
خبرگزاری خانه ملت
« لازم به ذکر است گروه سخن معلم قبلا به این استفساریه مجلس اعتراض نموده بود . ( این جا ) »
گروه اخبار / عضو هیات رئیسه مجلس با یادآوری اینکه بیش از ۶۰ درصد بازنشستهها حقوق حداقلی دریافت میکنند، گفت: حقوق بازنشسته ها به تناسب حقوق کارمندان در برنامه ششم توسعه و بودجه ۹۵ باید افزایش پیدا کند.
گروه اخبار / مدیرکل مدارس غیردولتی وزارت آموزشوپرورش با اشاره به تدوین آئین نامه حقوق و دستمزد در مدارس غیردولتی مطابق با قوانین وزارت کار گفت: آنچه تحت عنوان خصوصی سازی مطرح و به ویژه در صنعت به چشم میخورد با مشارکت مردم در آموزش و پرورش سازگاری ندارد.
تاکنون 10 برنامه توسعه پنجساله تصویب و اجرا شده است، اما هنوز آموزش عمومی رایگان، باکیفیت و عادلانه در کشورمان محقق نشده است. حتی هنوز پوشش تحصیلی در مقاطع مختلف به صددرصد نرسیده و برخی از کودکان به مدرسه دسترسی ندارند.
به نظر میرسد این ناکامی دو عامل مهم داشته باشد.
1- توسعه فرهنگی در قانون توسعه پنجساله یا اصلا مطرح نبوده یا اینکه در اولویت نبوده است.
2- درک دقیق و روشنی از توسعه فرهنگی اساسا هنوز شکل نگرفته و رویکردها به مقوله فرهنگ غالبا شعاری و غیرعلمی است، مثلا در بند 7 ماده 19 قانون برنامه توسعه پنجم، بر افزایش بهرهوری مدارس تاکید شده است که معلوم نیست با چه ساز و کاری این هدف باید تحقق یابد و ضمانتهای اجرایی آن کدام است.
این ابهام را سند تحول بنیادین رفع نکرده است، بلکه ابهامی بر ابهامهای قبلی افزوده است. نظام آموزشی ایران گرفتار انواع و اقسام مشکلات کوچک و بزرگ است که ضروری است طراحان و تصویبکنندگان برنامه توسعه به صورت دقیق اولویتها را در آموزش و پرورش مشخص کنند و روی این مسائل متمرکز شوند.
فرض کنید یک خانواده گرفتار انواع مشکلات است، مثلا فقیر هستند، فرزندان خانواده بینظم و مسئولیتگریزند، پدر مبتلا به اعتیاد و مادر خانواده خرافاتی و بیسواد است. اینجا برای برونرفت از این همه مشکل باید اولویتی را مشخص کرد تا بر مبنای آن کارآمدی خانواده را افزایش داد؛ مثلا درمان اعتیاد پدر را بهعنوان نقطه شروع و اولویت نخست تعیین کرد تا با بهبودی پدر، امکان حل سایر مشکلها فراهم شود.
البته تشخیص این اولویتها در نظام آموزشی بسیار پیچیده است و نیازمند تعامل قوای مقننه و مجریه و استفاده از نظرات کارشناسان و اندیشمندان حوزه آموزش و پرورش است و این امری نیست که صرفا با تلاش اقلیتی بیانگیزه و بیتجربه پشت درهای بسته حاصل شود.
از نظر نگارنده این اولویتها به ترتیب اهمیت عبارتند از:
بودجه کافی و عادلانه : سهم آموزش و پرورش از تولید ناخالص داخلی کمتر از دو درصد است در صورتی که میانگین جهانی پنج درصد است. با توجه به اینکه بودجه سالیانه کشور، برنامه توسعه یکساله تلقی میشود باید این رویکرد در آن اجرایی شود. البته باید نظارت موثری صورت گیرد تا بودجه آموزشی در مجرایی که برای خرج آن پیشبینی شده است، هزینه شود. نباید بودجه کیفیت آموزشی در جای دیگری هزینه شود.
توانمندسازی معلمان: این توانمندسازی با توجه به استخدامهای بیضابطهای که در سالهای اخیر صورت گرفت، امری حیاتی است. استخدام معلمان جدید بهعنوان امری پیشگیرانه باید با رعایت اصل شایستهسالاری صورت گیرد و ضابطه، جایگزین رابطه شود.
توانمندسازی معلمان از چند طریق ممکن است:
الف: استخدام برای شغل معلمی با رعایت اصل رقابتیبودن، مشروط به موارد شفاف و عادلانه شود مانند: قبولی در آزمون ورودی با شرایط برابر برای همه علاقهمندان، داشتن مدرک کارشناسیارشد، گذراندن موفقیتآمیز دورههای مختلف کارورزی مانند یادگیری با روشهای نوین تدریس، روان شناسی کودک و نوجوان، مهارتهای کلامی و ارتباطی با دیگران بهگونهای که اطمینان نسبی ایجاد شود معلمان جدید میتوانند اصول آموزشی نوین را در کلاسهای خود عملا پیاده سازند.
ب: اختصاص پنج درصد از بودجه آموزش و پرورش به آموزش ضمنخدمت و اعطای کمکهای مالی به ادامه تحصیل معلمان در دانشگاههای برتر کشور یا حتی جهان.
ج: افزایش دستمزد معلمان به بالاتر از خط فقر، زیرا قدرت خرید فرهنگیان در حال حاضر بهشدت کاهش یافته است و با دستمزد فعلی، معلمان زیر بار سنگین هزینههای اولیه زندگی مانند مسکن، غذا، پوشاک و درمان بهشدت آسیب خواهند دید.
ریشه بسیاری از مشکلات اقتصادی و فرهنگی میهن عزیزمان به نظام آموزشی ناکارآمد برمیگردد.
شایسته است قوای مختلف در فرآیند قانون گذاری، حل مشکلات آموزش و پرورش را در اولویت قرار دهند.
روزنامه فرهیختگان
گروه گزارش /
همان گونه که قبلا نیز آمد ( این جا ) نشست شورای نویسندگان سخن معلم و مدیر عامل صندوق ذخیره فرهنگیان به همراه تیم روابط عمومی این صندوق در محل این موسسه برگزار گردید .
در ابتدای این جلسه ؛ علی پورسلیمان ، مدیر گروه سخن معلم گفت : ما از این فرصتی که برای گفت و گو و طرح دیدگاه ها فراهم شده است استقبال کرده و تشکر می کنیم . در واقع ، این دومین نشستی است که نمایندگان افکار عمومی فرهنگیان با صندوق ذخیره فرهنگیان و جناب عالی دارند .
از نظر ما ، به واسطه بحران اعتمادی که در میان فرهنگیان و معلمان و به مرور زمان شکل گرفته است و متاسفانه پاسخ گویی قابل دفاعی نیز به صورت مدون و نظام یافته تعریف و تببین نشده است رضایت اعضا آن گونه لازم است تامین نشده است .
به باور ما ، شرط لازم برای هم افزایی صندوق ذخیره فرهنگیان و فرهنگیان و اعضا رسیدن به یک فهم مشترک است .لازمه تحقق این فهم و درک مشترک ، شفافیت و ارتباط مستمر و نظام یافته میان این دو است .اعضای این صندوق که بالغ بر بیش از 700 هزار عضو هستند باید به صورت یک خانواده بزرگ درآیند و معلمان و اعضا ، این صندوق را متعلق به خود بدانند .
متاسفانه در دوره های قبل ،چنین فرصت هایی در اختیار تشکل ها و نیز رسانه های مستقل قرار داده نمی شد اما به خاطر رویکرد و ذهنیت مثبت و « پاسخ گو محوری » که هم در وزیر آموزش و پرورش به عنوان " رئیس هیات امنای این صندوق " ، و نیز سایر مجموعه و همچنین مدیر عامل محترم صندوق وجود دارد چشم انداز روشن و امید بخشی را رقم زده است که البته امیدواریم این روند استمرار داشته باشد .
از نظر ما ، استمرار این نشست ها موجب تعمیق و نهادینه شدن حلقه اعتماد و نیز بهره روی هر چه بیشتر در عملکرد صندوق خواهد شد و گروه سخن معلم آمادگی خود را برای ایفای این نقش اعلام می کند .
سعید شهسوارزاده از اعضای شورای نویسندگان ادامه داد : اعضاي شوراي نويسندگان سخن معلم ( به عنوان يک سايت خبري تحليلي پر بازديد کننده در حوزه آموزش و پرورش ، وظيفه خود مي دانند که اطلاعات بيشتري از اين موسسه در اختيار فرهنگيان فرهيخته قرار بدهند .
لذا پيشنهاد می شود : اولأ طي چند نشست با مدير عامل موسسه و يا همکاراني که ايشان اعلام می کند ، مسئولين صندوق ذخيره فرهنگيان به سوالات معلمان که با مديريت گروه سخن معلم مطرح مي کنند پاسخ گو باشند .
ثانيأ اعضاي شوراي نويسندگان سخن معلم بر اساس اطلاعاتي که به دست مي آورند ،به عنوان حلقه واسط بين مسئولين موسسه و فرهنگيان فرهيخته ، با ارائه سلسه گزارش ، مقاله ، ياداشت ، ديدگاه ها ، بخشنامه ها و ... در سايت سخن معلم ، جهت افزايش شناخت فرهنگيان از موسسه صندوق ذخيره فرهنگيان اقدام نمايند .
ثالثأ پس از طي فرآيند اطلاع رساني (پاسخ گويي مسئولين به کليه پرسش هاي اعضاي محترم موسسه صندوق ذخيره فرهنگيان ) در سايت سخن معلم ، مسئولان محترم موسسه اگر صلاح دانستند با انتشار پرسش نامه اي در سايت خودشان تأثير انتقال اطلاعات و تعامل با اعضاي محترم موسسه را ارزيابي کنند .
در ادامه فرخنده قرباني مقدم از اعضای شورای نویسندگان به نقش رسانه ها به عنوان رکن چهارم دموکراسي و نقد قدرت اشاره نمود .
سپس مهدی خليلي ، عضو دیگر شورای نویسندگان از نقش آگاهی آفريني رسانه ها در جوامع امروزي و ميزان اثر بخشي آنها در تحول نهادها و موسسات و ضرورت تعامل مسئولين با رسانه ها سخن به ميان آورد .
شهاب الدین غندالي ضمن خوش آمد گويي به مديريت و اعضاي شوراي نويسندگان سخن معلم و استقبال از احساس مسئوليت اين رسانه نسبت به فرهنگيان ، اظهار نمود که ان شاء الله حاصل تعامل موسسه صندوق ذخيره فرهنگيان با رسانه ها از جمله سايت سخن معلم در جهت تأمين منافع فرهنگيان و نیز فرآیند هم افزایی به منظور تامین نظر و مطالبات فرهنگیان و اعضا باشد .
ايشان ضمن بیان هدف صندوق ،تبصره 63 قانون برنامه پنج ساله دوم توسعه را به شرح ذيل بیان نمود :
"وزارت آموزش و پرورش موظف است نسبت به تأسيس صندوق ذخيره فرهنگيان اقدام نمايد ، فرهنگيان مي توانند ماهانه حداکثر تا مبلغ پنج درصد (5%) حقوق و مزاياي خود را به حساب صندوق واريز نمايند . دولت موظف است همه ساله معادل مبلغ فوق را به همين منظور در بودجه سالانه منظور مي گردد ، به صندوق مزبور واريز نمايد . سهم الشرکه فرهنگيان در هنگام بازنشستگي و از کار افتادگي و يا خريد خدمت به آنان و در صورت فوت به وراث آنها مسترد مي گردد. "
طبق قانون از آن جايی که وزير آموزش و پرورش در مقابل مجلس شوراي اسلامي پاسخ گو مي باشد ، لذا قانون گذار، وزير وقت آموزش و پرورش را رئيس هيئت امناي صندوق تعيين نموده است .
غندالی تصریح کرد موسسه صندوق ذخيره فرهنگيان نه تعاوني است ( متأسفانه نگاهی به عملکرد تعاونی های مصرف فرهنگیان نشان می دهد اکثريت این تعاونی ها عملکرد قابل قبولي نداشته اند ) و نه شرکت سهامي است .
در رابطه با طرح تحقيق و تفحص کميسيون آموزش و تحقیقات در مجلس شوراي اسلامي گفت : از 21 نفر عضو کميسيون ، 14 نفر آنان بر اساس توضيحات و ارائه مستندات مدیر عامل صندوق نظر به تأئيد عملکرد موسسه دارند .
غندالی تصریح کرد :همان طور که قانون به صراحت بيان نموده و روال سنوات قبلي نیز چنین بوده است ؛ صندوق موظف است در هنگام بازنشستگي و از کار افتادگي و يا خريدخدمت ، سهم الشرکه فرهنگيان را به آنان و در صورت فوت به وراث آنها مسترد نمايد ولي هيت امنا ، هيئت مديره و مديريت عامل فعلي تغييرات ذيل را به نفع اعضاي صندق اعمال نموده است :
1 . امکان استمرار عضويت بازنشستگان در صندوق با مزاياي ذيل فراهم آمده است :
I. بازنشستگاني محترمي که تمايل به استمرار عضويت دارند از تسهيلات وام بدون بهره (با کارمزد 2% ) و اقساط 36 ماهه که از حقوق بازنشستگان کسر مي گردد به ميزان صد در صد موجودي عضو بهره مند مي گردند .
II. بهره مندي از سود حاصل از فعاليت هاي اقتصادي موسسه به نسبت مانده سهم الشرکه که در پايان سال مالي ( سود فعاليت هاي موسسه در سال هاي قبل همواره از سود بانکي بالاتر بوده است .)
III. بهره مندي از تمام مزاياي عضويت در موسسه همانند فرهنگيان شاغل ازجمله خدمات ليزينگي ، رفاهي ، فروشگاهي ، بيمه اي و ... ( به استثناي واريز سهم دولت موضوع تبصره 63 قانون برنامه دوم توسعه جمهوري اسلامي ايران )
IV. ماهانه 5% از حقوق و مزاياي فرهنگيان بازنشسته به عنوان حق عضويت کسر و به حساب موسسه واريز مي شود .
V. حداقل دوره استمرار عضويت جهت بهره مندي از تسهيلات بدون بهره و ساير مزايا موسسه صندوق ذخيره فرهنگيان پنج سال است .
VI. فرهنگيان بازنشسته مي توانند پس از پنج سال درخواست تمديد استمرار عضويت داشته باشند و در صورت خروج ، حداکثر ظرف مدت يک ماه زمان ارائه درخواست ، سپرده خود را دريافت خواهند کرد .
2. در گذشته اگر عضوي قبل از بازنشستگي ، از کار افتادگي و يا خريدخدمت داوطلبانه از عضويت صندوق خارج مي شد فقط سهم انباشت و اندوخته خود را دريافت مي کرد ولي امروزه هر عضو محترمي در هر مرحله نظر به قطع عضويت داشته باشد کل سهم دولت و سهم اندوخته خودش را دريافت مي کند .
3 . از آن جايی که وزير آموزش و پرورش دکتر فاني اعتقاد دارد که فرهنگيان بايد احساس کنند که سرمايه آنان در صندوق ذخيره پشتوانه قابل اعتمادي براي دوران بازنشستگي و در طول خدمت آنان است و مسئولين صندوق ذخيره فرهنگيان نیز در جهت تامین این نظر در جهت حصول به اين اهداف فوق الذکر برنامه ريزي شده است تا در سايه توسعه اقتصادي روشن پسا تحريم به ويژه در صنايع پتروشيمي امکاني فراهم شود تا موسسه از سود ناشي از فعاليت هاي اقتصادي ( حدود 330 هزار ميليارد ريال در سال ) و توزيع آن در بين اعضا در تحقق برنامه های وزارت آموزش و پرورش ( ارائه خدمت به اعضا در طول خدمت ) موفق باشد .
قابل ذکر است که موسسه صندوق ذخيره فرهنگيان در سال هاي 92 و 93 علي رغم رکود اقتصادي حاکم بر کل اقتصاد کشور ، در کنار سرمايه گذاري بزرگ ، سودي حدودأ معادل 18800 ميليارد ريال کسب نموده که طي دو سال توزيع شده است . ( سال 1392 تقريبأ مبلغ 9516 ميليارد ريال و در سال 1393تقريبأ مبلغ 9286ميليارد ريال) اين ميزان سود دهي طي دو سال از مجموع سود 17 سال قبل بيشتر بوده است .
غندالی تاکید کرد ما تا پایان سال 1397 تلاش می کنیم بحرانی که در خروجی ها داریم ( بالغ بر 140 هزار نفر ) و هزار و پانصد میلیارد تومان باید به آنان پرداخت شود را مدیریت نموده و تا سال 97 به همان مرز سه هزار میلیارد تومان برسیم که یک " وضعیت عادی " خواهد بود .
ما در یک فرضت دیگر سعی می کنیم که همراه با فیلم این موارد را به شما نشان دهیم .
شهسوارزاده ضمن تائید سخنان آقای غندالی گفت که ما در صندوق با یک خلاء اطلاعاتی که به روند عدم شفافیت دامن می زند روبه رو هستیم و این باید با کمک شما و دوستان اصلاح و بهبود یابد .
قربانی در ادامه بر نظارت هر چه بیشتر اعضا به منظور جلوگیری از فساد و یا سوء استفاده تاکید کرده و گفت که در سال های اخیر صندوق ذخیره فرهنگیان ارتباطی با بدنه فرهنگیان نداشته است و این فقدان کانال به بدبینی و سوء ظن دامن زده است .
حضور ما به عنوان رسانه سخن معلم نیز دقیقا در راستای همان شفاف سازی اطلاعات و ارائه اطلاعات لازم به اعضا و گرفتن بازخورد می باشد که امیدواریم این ارتباط مستمر باشد .
قربانی در ادامه پیبشنهاد داد که چه اشکالی دارد که اعضای صندوق به عنوان " سهام دار " درآیند .
غندالی در پاسخ به این پرسش گفت که برای این مساله باید قانون تغییر کند . باید به صورت تغییرات پیشنهادی درآمده و در قالب طرح و یا لایحه به مجلس پیشنهاد شود .البته ما سعی کرده ایم آن را از طریق نمایندگی استان ها حل کنیم . هر چند برخی منتقدان می گویند که شما با این کار صندوق را بزرگ کرده اید اما واقعا این گونه نیست . ما درهر استان یک شرکت تاسیس کرده ایم .سهام عمده آن متعلق به معلمان باشد و یک درصد سهامی هم این جا داشته باشد و پروژه های استانی در این شرکت سامان دهی و پی گیری شود و سودآوری آن را معلمان به صورت مستقیم می توانند دریافت کنند و ما به قدر سهمی که داریم به وزارتخانه بر می گردد .
غندالی گفت که این کار از هرمزگان و سیستان و بلوچستان شروع شده است .در واقع شما سهام دار می شوید و سود مستقیم آن را از شرکت می گیرید .
در ادامه مدیر گروه سخن معلم گفت : شما در اساسنامه صندوق تغییراتی داده و حوزه پوشش آن را خیلی گسترده کرده اید شامل دانش آموزان ، اولیاء و...شما در واقع به نوعی کل جامعه را تحت پوشش خود قرار داده اید .این خیلی خوب است که صندوق می خواهد در همه طبقات و اقشار حضور داشته باشد اما پرسش این است که با این وضعیت که اساسنامه مشکلاتی دارد و مهم ترین مشکل آن بحث " نظارت و شفاف سازی " است چگونه این " وسیع سازی " با کم ترین ضریب خطا همراه خواهد بود ضمن آن که در اساسنامه فعلی ، اعضا قدرت چندانی ندارند ؟
پورسلیمان تصریح کرد که سفرهای شما و دوستان خیلی خوب است و موجب ارتباط بیشتر شده و اعتمادسازی خواهد شد اما به نظر من باید ابتدا مشکلات ساختاری صندوق حل شود .
غندالی در پاسخ گفت که در ارتباطات ما با اعضا و در استان ها همه اعضا و حتی تشکل های معلمان حضور دارند و به راحتی نظرات و انتقادات خود را به صورت شفاف مطرح می کنند .
اگر من مدیر عامل هم اشتباهی کرده باشم اعلام می کنم و آن را اصلاح خواهم کرد .
البته هدف ما این است که فعلا دو کار دنبال شود یکی همان بحث صندوق استانی است و دیگری آن که به صورت مستقیم صندوق و عملکرد آن بین معلمان جا بیفتد .روش شدن خواسته ها بین ما و اعضا موجب تصحیح فرآیندها خواهد شد .اگر نظارت به گونه ای تغییر یابد که صندوق آسیب نبیند حتما تغییرات در اساسنامه اعمال خواهد گردید .
غندالی در ادامه تصریح کرد که من حداقل در 10 تا 15 استان حضور پیدا کرده و به پرسش های همکاران پاسخ داده ام و روند به نظر من به گونه ای بوده است که آن ها قانع شده اند و این نشان می دهد که شفاف سازی ما تا این جا کارساز و موثر بوده است .
وقتی معلم می بیند که مدیر عامل در بین آن ها حضور پیدا کرده است و با تصاویر ، نمودار ، فیلم و آمار اطلاعات می دهد و به پرسش های تک تک آن ها پاسخ می دهد به او نشاط دست می دهد .
در ادامه ، پورسلیمان گفت :شما به سرمایه گذاری در پروژ هایی مانند پتروشیمی اشاره کردید .نامه ها و پیام های مختلفی برای سخن معلم ارسال می شود که تسویه بازنشستگان به درستی انجام نمی شود و پول آن ها پرداخت نمی شود .
غندالی در پاسخ گفت که این تسویه حداکثر تا یک ماه و نیم انجام شده است .یک ماه طول می کشد که صورت حساب ( وضعیت ) از استان بیاید و 15 روز هم در صندوق عملیات انجام می شود تا مبلغ پرداخت شود .امسال 40 هزار نفر خروج داشته ایم و گفته ایم که اجازه خروج تا جایی که مقدور است اختیارا به عضو داده نشود .
هدف ما این است که جذابیت در صندوق ایجاد کنیم تا خروجی کم تری داشته باشیم .این پیشنهاد در صندوق بوده است که پول عضو در صندوق باشد و ما به او وام دودرصدی دهیم .بر اساس نظرسنجی که انجام دادیم از مهر به بعد این پول داده نشد تا در بانک سرمایه کارت باز کنیم و اگر فرضا بیست میلیون تومان می خواهد به عضو وام بیست میلیون دودرصد بدهیم و سپرده فرد هم سر جایش باشد .
تا پایان دی ماه هم اعلام کردیم که همه تسویه ها انجام شود . این تاخیر یک تا دو ماهه به علت اجرای این طرح است .
در ادامه خلیلی گفت : سخن معلم آبرویش همین صداقت و شرافت معلمی است .آدم های دموکرات هم مورد هجوم واقع می شوند .تا کسی اطلاعات ندهد نقد نمی شود .از این که مدیر عامل محترم صندوق این فضا را در یک فضای صمیمی و همدلانه فراهم کرده است و پاسخ می دهد سپاسگزاریم .
غندالی در پایان نشست اعلام کرد ما حاضریم هر گونه اطلاعاتی که سخن معلم در راستای شفاف سازی و نظارت مطالبه می کند ارائه کنیم و همچنین بابت تاخیری که در شروع جلسه داشت از اعضای شورای نویسندگان عذرخواهی نموده و از آنان خواست تا ادامه پرسش ها را با اعلام قبلی در اختیار ما قرار دهند تا نشست بعدی برگزار گردد .
در پایان ، مدیر و اعضای شورای نویسندگان سخن معلم از تعامل و پاسخ گویی مدیر عامل صندوق ذخیره فرهنگیان و برخورد خوب و سازنده مجموعه روابط عمومی صندوق تشکر و قدردانی نمودند .
پایان گزارش /
گروه اخبار / حضور مدیران وزارت آموزش و پرورش در تریبون های رسمی و حاکمیتی موید این نکته است که آموزش و پرورش در حال " دیده شدن " است .
این نخستین و مهم ترین گام در جهت تغییر نگاه به آموزش و پرورش و طرح دیدگاه ها در مورد آن می باشد .
« گروه سخن معلم » امیدوار است که مسئولان وزارت آموزش و پرورش در کنار کارشناسان و صاحب نظران مستقل در این حوزه بتوانند با حضور موثر در تربیون ها و نیز رسانه ملی نقش بی بدیل تعلیم و تربیت را در حوزه عمومی و آینده جامعه مطرح و تعمیق ببخشند .