گروه بازنشستگان / جمعی از فرهنگیان بازنشسته در نامه ای که خطاب به رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی نوشته اند خواهان توجه به مطالبات خود گردیدند .
متن این نامه که در اختیار ما قرار گرفته است به شرح زیر است
گروه اخبار /
براساس اصل سیام قانون اساسی، دولت موظف است وسایل آموزشوپرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم کند که این تعهدات، بار قانونی و مسئولیت بسیاری را بر دوش این نهاد اثرگذار گذاشته است. این وزارتخانه با بیش از ١٢ میلیون دانشآموز در سطح کشور در ارتباط است که علاوه بر گستردگی و پراکندگی فعالیتهای آموزشیوپرورشی، تعهدات مالی بسیاری را برای دولت در پی دارد. بررسی ارقام لایحه بودجه سال آینده نشان میدهد اعتبارات این دستگاه با رشد ٢٢,٩ و ١٩.۶ درصدی نسبت به ارقام لایحه و قانون بودجه سال جاری روبهرو شده است.
١- براساس ارقام لایحه بودجه ارائهشده به مجلس، بودجه پیشنهادی وزارتخانه آموزشوپرورش و نهادهای مرتبط با آن در سال آینده در مجموع بالغ بر ٣١١هزارو ۵۵٠ میلیارد ریال میشود که نسبت به لایحه و بودجه مصوب سال جاری به ترتیب رشد ٢٢,٩ و ١٩.۶ درصدی را نشان میدهد. سهم این بخش از مصارف بودجه عمومی دولت براساس لایحه پیشنهادی ١١.٧ درصد است که نشان میدهد این دستگاه یکی از عمدهترین وزارتخانههای دولت از منظر مخارج است.
٢- همانند سالیان گذشته، بخش عمده بودجه این وزارتخانه مربوط به «ادارات کل آموزشوپرورش استانها» است که با ٢٧۴هزارمیلیارد ریال، حدود ٨٨ درصد کل مصارف وزارتخانه آموزشوپرورش را به خود اختصاص داده است و نسبت به لایحه و قانون بودجه سال جاری ٢٢ و ٢٠ درصد رشد دارد. همچنین رقم مربوط به «دبیرخانه شورایعالی آموزشوپرورش» از ٣٧میلیاردو ۴٠٠ میلیون ریال به ۴۴میلیاردو ۶٠٠ میلیون ریال رسیده که نسبت به رقم لایحه و مصوب بودجه ١٣٩۴، حدود ١٩,٣ درصد افزایش نشان میدهد.
٣- در لایحه بودجه سال آینده، سه سرفصل جدید مربوط به افزایش کیفی فعالیتهای آموزشی به سرفصلهای وزارتخانه آموزشوپرورش افزوده شدهاند. «کمک به تأمین سرانه دانشآموزی» با هزارو ۵٠٠ میلیارد ریال، «فعالیتهای تربیتبدنی و ارتقای سلامت دانشآموزان» با هزار میلیارد ریال و «توسعه کمی و کیفی آموزش پیش از دبستان» با ۵٠٠ میلیارد ریال در بودجه سال آینده مورد توجه قرار گرفتهاند.
۴- بودجه مربوط به سرفصل «کیفیتبخشی به فعالیتهای آموزشیوپرورشی و توسعه عدالت آموزشی» با ١٠,٨ درصد افزایش از سه هزار میلیارد ریال در لایحه و قانون بودجه سال جاری به سههزارو ٣٢٣ میلیارد ریال در لایحه بودجه سال آینده افزایش یافته است.
۵- «یارانه پرداختی دولت بابت دفترچه، تغذیه رایگان و امور رفاهی دانشآموزان مناطق محروم» از ۴١۵ میلیارد ریال در لایحه و بودجه مصوب سال ١٣٩۴ به ۴۴٩میلیاردو ٨٠٠ میلیون ریال در لایحه پیشنهادی دولت برای سال ١٣٩۵ رسیده است که ٨,۴ درصد رشد نشان میدهد. سرفصل «کمک به ایابوذهاب دانشآموزان مناطق روستایی» با اندکی افزایش نسبت به رقم مصوب سال جاری به ۵٩۶ میلیارد ریال رسیده است.
۶- «سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور» وظیفه ساخت، توسعه و تجهیز فضاهای آموزشیوپرورشی استاندارد، مقاوم و متناسب با اولویتها را برعهده دارد. در لایحه بودجه سال جاری رقم ششهزارو ۴۵٩ میلیارد ریال برای این سازمان در نظر گرفته شده بود اما مجلس شورای اسلامی اعتبار این سازمان را با ٣١ درصد رشد، هشتهزارو ۴۵٩ میلیارد ریال تصویب کرد. رقم پیشنهادی مربوط به بودجه این سازمان در لایحه بودجه سال آینده بالغ بر هشتهزارو ٢٢٧ میلیارد ریال است که نسبت به رقم مصوب بودجه سال جاری کاهش و نسبت به رقم پیشنهادی بودجه سال جاری افزایش دارد. گفتنی است این رقم ٢,۶ درصد از کل اعتبارات پیشنهادی این دستگاه را به خود اختصاص میدهد.
٧- رقم مربوط به «یارانه مسکن فرهنگیان» تنها سرفصلی است که در لایحه بودجه سال ١٣٩۵ نسبت به رقم لایحه و قانون سال جاری در سطح ٣٠٠ میلیارد ریال ثابت باقی مانده است.
٨- «دانشگاه شهید رجایی»، «دانشگاه فرهنگیان» و «دانشگاه فنیوحرفهای» سه دانشگاه زیر نظر وزارت آموزشوپرورش هستند که در مجموع ١٠هزارو ٨١٠ میلیارد ریال از بودجه این بخش را در لایحه پیشنهادی به خود اختصاص میدهند که این رقم حدود ٣,۵ درصد کل بودجه این وزارتخانه است. بخش عمده (۶٠ درصد) این رقم مربوط به «دانشگاه فنیوحرفهای» است که با افزایش ١٢.٧ درصدی اعتبار نسبت به رقم مصوب بودجه سال جاری، مواجه شده است.
٩- «نهضت سوادآموزی» وظیفه سوادآموزی به کودکان بازمانده از تحصیل و بزرگسالان بیسواد یا کمسواد را برعهده دارد. بودجه پیشنهادی این سازمان با ٨,٢ درصد افزایش نسبت به لایحه و بودجه مصوب سال جاری، از دوهزارو ۶٣٢ میلیارد ریال به دوهزارو ٨۴٩ میلیارد ریال افزایش یافته است که این رقم ٠.٩ درصد از کل اعتبارات پیشنهادی این دستگاه را به خود اختصاص میدهد.
١٠- «شرکت سهامی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان» نهادی فرهنگی و هنری وابسته به وزارت آموزشوپرورش است. رقم مصوب بودجه این نهاد در سال جاری بالغ بر ٧٨۴ میلیارد ریال است که با رشد ٣٢درصدی در لایحه پیشنهادی به یکهزارو ٣۶ میلیارد ریال افزایش یافته است. ( پاراف )
گروه گزارش /
امروز پنج شنبه دکتر محمدرضا عارف در دفتر کار خود میزبان تشکل های فرهنگیان بود .
نمایندگان تشکل ها به ترتیب نقطه نظرات خود را در مورد اهم مطالبات فرهنگیان و برنامه های پیشنهادی خود برای پی گیری در مجلس آینده را مطرح کردند .
در ابتدا نماینده سازمان معلمان ایران بر سازمان دهی معلمان در ساختارهای دموکراتیک غیردولتی تاکید نموده و از تشکیل سازمان نظام معلمی به عنوان یک مطالبه مهم نام برد .
او تصریح کرد که شکل گیری این ساز و کار می تواند معلمی را به عنوان یک حرفه تخصصی تثبیت نماید .
سپس محمود ایمان زاده ، از کانون صنفی معلمان ایران به تصحیح جایگاه تشکل های معلمان نزد مسئولان اشاره و اظهار امیدواری نمود تا ذهنیت نادرست شکل گرفته نزد برخی مسئولان در مورد رویکرد و عملکرد تشکل های صنفی با استفاده از تعامل تصحیح شود .
سخنران بعدی نماینده جمعی از بازنشستگان فرهنگی بود . او عنوان کرد که با وجود بازنشستگی و به علت نیاز مجبور است هر روز از صبح تا بعد ظهر در یک آموزشگاه غیردولتی تدریس کند .
ایشان مطالبات بازنشستگان فرهنگی را فراوان دانسته و اعلام کرد که از سال 86 تا 93 هنوز برخی معوقات پرداخت نشده است .
او گفت که از مجلس آینده انتظار دارد تا اجرای قوانین معطل و مغفول مانند ماده 125 قانون مدیریت خدمات کشوری ، مساله بیمه ها ، تفاوت در پرداخت ها و... مد نظر نمایندگان قرار گیرد .
مسئول شاخه فرهنگیان حزب ندای ایرانیان ضمن ابزار نگرانی از رد صلاحیت های گسترده گفت که این مساله موجب کاهش التهاب و حتی نشاط در جامعه در مورد انتخابات شده و این باعث کاهش مشارکت مردم در امر مهم انتخابات خواهد گردید .
او تصریح کرد که باید تلاش شود تا میزان مشارکت مردم افزایش یابد و نقش فرهنگیان در این فرآیند بی بدیل است .
دکتر قنبری مهم ترین مشکل فرهنگیان را " بحران هویت " برشمرد و این که فرهنگیان نمی دانند که آیا واقعا آدم های مهمی هستند و یا خیر ؟
در ادامه نماینده شاخه فرهنگیان از حزب اتحاد ملت ایران اسلامی عنوان نمود که در حال حاضر گفتمان غالب در جامعه معلمان ، " معیشت محور " است و این مساله موجب کاهش شدید کیفیت تحصیل در مدارس شده است .
سپس دکتر عباس پور نماینده کانون مدرسان دانشگاه فرهنگیان عنوان نمود که مشکلات آموزش و پرورش و معلمان در همه دوره ها وجود داشته است و از دکتر عارف سوال کرد که برای برون رفت از این بحران و مسائل چه راهکاری پیشنهاد می کند ؟
خانم مینایی پور به عنوان نماینده مجمع فرهنگیان ایران اسلامی در ابتدا به مساله دستگیری آقای کمیجانی دبیر کل این حزب اشاره نمود و این که آقای عارف چه اقداماتی برای ایشان انجام داده است ؟
ایشان از کم رنگ بودن حضور زنان در عرصه های مدیریتی و نیز مراجع قانون گذاری انتقاد نموده و تصریح کرد که در آموزش و پرورش زنان متناسب با جمعیت و وزن خود در مدیریت های میانی و فوقانی سهمی ندارند .
او خواهان تدوین قوانینی برای حضور نظام مند زنان در عرصه های مدیریتی گردید .
الحسینی از انجمن اسلامی معلمان ایران آموزش و پرورش را نهادی گذشته گرا ، نگهدارنده و محافظه کار توصیف کرد در حالی که برای توسعه باید نهادی پیش رونده باشد .
او از توجه ضعیف به آموزش و پرورش در مقایسه با دانشگاهیان و نهاد آموزش عالی انتقاد و خواهان توجه به معلمان و آموزش و پرورش هم سنگ آنان شد .
الحسینی بر لزوم شکل گیری فراکسیون صنفی قدرت مند معلمان در مجلس آینده تاکید و آن را گامی مهم در جهت مطالبه محوری معلمان دانست .
سپس دکتر عارف به سوالات مطرح شده توسط نمایندگان تشکل های فرهنگیان پاسخ داد .
او گفت که افتخارش معلمی است و بزرگ ترین حسن را " معلمی دبستان " دانست .
اگر زمانی به این رسیدیم که معلمی اولویت یک خانواده ها در انتخاب شغل معلمی باشد به مهم ترین هدف انقلاب که همان " انقلاب فرهنگی " بود رسیده ایم .
جامعه باید به سمت تولید ثروت قدم بردارد .جفایی که به آموزش و پرورش شد این بود که در آن همه چیز دولتی شد .
او تصریح کرد که نگاه تمرکزگرایانه غیرضروری بدون آن که منابعی برای تحصیل آن تعریف شود صدمات زیادی را بر آن وارد کرده است .
او به موفقیت دولت در فرآیند برجام اشاره و آن را بزرگ توصیف کرد که قطعا دستاوردهای مهمی برای کشور در پی خواهد داشت .
معاون اول دولت اصلاحات تصریح کرد که باید سعی شود مجلس آینده همراه دولت باشد و مهم ترین رویکرد آن باید توجه به مساله " اقتصاد " باشد .
ایشان از تشکیل سازمان نظام معلمی حمایت نموده و عنوان کرد که در دولت اصلاحات تمرکز بر تقویت و تثبیت تشکل ها ، احزاب و ان جی او ها بود .
او گفت که در جامعه مسائل صنفی سریعا به مسائل سیاسی و پس از آن امنیتی می شوند و باید خیلی مراقب بود .
دکتر عارف گفت که برای رسیدن به رشد اقتصادی 8 درصدی و نرخ بیکاری 6 و یا 7 درصدی باید تلاش و برنامه ریزی نمود .
او گفت که فراکسیون های صنفی معلمان در مجلس تاثیرگذار بوده اند و آن را ایده ای مهم در پی گیری مطالبات بر شمرد .
ایشان ضمن حضور موفق و موثر زنان در عرصه های مدیریتی تاکید کرد که مدیریت ها باید بر اساس شایسته سالاری تعریف شوند و از چند ملاقات با مسئولان در مورد وضعیت دبیر کل مجمع فرهنگیان ایران اسلامی خبر داد .
پایان گزارش /
معضل کمبود فضای آموزشی مثل زخمی چرکین - که هر از گاهی از جایی سر باز كند- هر دم به نحوی در شهرها و دیهات و محلات، نمایان می گردد و متولیان آموزش و پرورش را به فکر چاره می اندازد. اما ابتلا به بلای مزمن روزمرگی و گرفتاری در گودی درماندگی، هیچ گاه اجازه نداده که این معضل به طور اساسی چاره سازی گردد و هر جا هم راه حلی ارائه و اجرا شده موقتی و مقطعی بوده و بیشتر شبیه نهان سازی مشکل به جای عیان سازی و حلّ آن بوده است! حتی ایجاد تنگنا و اعمال فشار برای دانش آموزان و معلمان همواره بخشی از راه حل های معمول برای جبران کمبود فضای آموزشی بوده و هست؛ افزایش تراکم کلاس ها تا ۴۰ نفر، ایجاد مدارس دو نوبته (و حتی سه نوبته تا چند سال پیش) و اینک کات کردن حیاط مدارس و احداث مدرسه در مدرسه !
اینها؛ راه حل های رایج برای برطرف کردن معضل کمبود فضای آموزشی در کشور ما بوده و هست!
پر واضح است که به کار گیری همه این راه حل ها به ضرر دانش آموزان بوده و با وجود حسن نیت ها و خیرخواهی های فراوان به ضرر مردم و مملکت است. بر کسی پوشیده نیست که هدف از تشکیل کلاس چیزی جز فراهم کردن فضایی برای آموزش و تربیت نيست اما آیا در کلاس های پر ازدحام و دو نوبته و کلاس های درسی محقّر با میز و نیمکت نیم وجبی و محوطه های تنگ و غربیل مانند، این هدف محقّق می گردد؟
مفهوم واضح تراکم بالا در کلاس درسی عبارت است از کاهش نسبت معلم به دانش آموز، کاهش امکان دسترسی دانش آموز به معلّم و کاهش سهم هر دانش آموز از فرآیند ارتباط دو سویه با معلّمِ خود و کاهش سرانه فضای آموزشی !
همچنین است پیامدهای دو نوبته بودن مدارس؛ بدین معنی که با دو نوبته شدن مدارس، یک روز کاری به دو نیم روز تقسیم می شود و در خوش بینانه ترین حالت - به ویژه در مدارس پرجمعیت که به زنگ های تفریح طولانی مدت نیاز است - هر زنگ آموزشی از نود دقیقه به کمتر از ۷۰ دقیقه تقلیل می یابد!
کوچک سازی محوطه مدارس نیز منجر به کاهش سرانه فضای تنفس و تفریح و ورزش شده و این وضعیت، علاوه بر اینکه کیفیّت آموزشی را تحت تأثیر قرار داده و اثربخشی فضای آموزشی را کاهش میدهد، بر سلامت جسمی دانش آموزان نیز تاثیر منفی خواهد داشت چرا که با توجه به فقدان امکانات ورزشی در محل زندگی تنها مدارس اند که انتظار می رود فرصت ورزش و جست و خیز و نشاط و شادمانی برای بچه ها فراهم آورند لیکن با چنگ اندازی در حیاط مدارس این تنها فرصت نشاط و ورزش نیز از بچه گرفته می شود!
در هر صورت می بینیم که تاوان کمبود فضای آموزشی را دانش آموزان و خانواده ها - بدون اینکه متوجه شوند - و صد البته معلمان، متحمل و متقبل می شوند.
با این مقدمه قصد دارم به مسأله ای که در چند سال اخیر در شهرک بزرگ قیام دشت در حال خود نمایی است بپردازم.
قیام دشت شهرکی است بزرگ با جمعیتی بالغ بر ۶۰ هزار نفر در حاشیه جنوب شرقی پایتخت با مردمی خونگرم و مهربان و متدیّن و زحمتکش از سراسر ایران. مردمی که در پی روزی حلال، از زادگاه و موطن اصلی خود از سراسر ایران بار هجرت بربسته و در اینجا سُکنی گزیده اند و بى وقفه، برای "زیستی شرافت مندانه" می کوشند و زحمت می کشند.
یکی از مهمترین دلایل تجمع این مردم شريف در این شهرک دسترسی به فرصت های شغلی در کارخانه های اطرافِ پایتخت و تأمین معیشت بوده و هست اما امید به دسترسی آسان فرزندان شان به مدرسه و برخورداری از امکانات آموزشی خوب و بهره مندی از آموزش مطلوب و مناسب نیز جزو بزرگترین دلایل ترک زادگاه و سکنی گزینی در این دیار غربت بوده و می باشد.
اما اینجا دسترسی به مدرسه هر چند امکان پذیر است لیکن دشواری هایی هم دارد و موانع دسترسی به آموزشِ مناسب در مقاطع تحصیلی مختلف کم نيست.
در قیام دشت فقط یک مدرسه متوسطه اول (مدرسه راهنمایی) پسرانه و فقط یک مدرسه متوسطه اول دخترانه وجود دارد و مردم انتخاب دیگری غیر از یک مدرسه برای تحصیل فرزندشان در دوره اول متوسطه ندارند.
برای دوره دوم متوسطه (دبیرستان) نیز وضعیت به همین صورت است. البته دبیرستان پسرانه ساختمان مستقلی هم ندارد و کلاس های درسی آن در ساختمان مدرسه راهنمایی که عبارت است از بنایی کهنه و فرسوده و فاقد آزمایشگاه و کارگاه، تشکیل میگردد. در این شهرک فقط یک هنرستان کار دانش پسرانه و یک هنرستان کار دانش دخترانه با تعدادی رشتۀ تحصیلی محدود وجود دارد که دانش آموزان بعد از اتمام دوره اول متوسطه (دوره راهنمایی) یا مجبور به انتخاب رشته ای می شوند که هیچ علاقه ای به آن ندارند یا راهی شهرک ها و شهرهای اطراف مي شوند که چه بسا در نیمه راه سال تحصیلی دچار مشکلات عدیده ایاب و ذهاب شده و اغلب از ادامه تحصیل باز می مانند.
مکانی برای تشکیل کلاسهای دوره پیش دانشگاهی پسرانه نیز در این شهرک بزرگ وجود ندارد و دانش آموزان، پس از سال سوم متوسطه برای گذراندن دوره پیش دانشگاهی مجبورند راهی شهرها و آبادی های اطراف شوند و چه بسیار کسانی که در مواجهه با دشواری های متعدد از همین جا با درس و مدرسه برای همیشه وداع میکنند.
گفتنی است که همه مدارس قیام دشت اعم از ابتدایی و متوسطه دو نوبته اند. این وضعیت، روز و ساعات آموزشی را به میزان چشم گیری عملا کاهش می دهد. علاوه بر این، دانش آموزان تمام مقاطع با تراکم بسیار بالا در این مدارس و کلاس های درسی سازماندهی می شوند که این امر چنان که گفته شد، کیفیّت آموزشی را تحت تأثیر قرار داده و فایده کلاس های درسی را به شدت کاهش میدهد.
در این شهرک، اغلب مدارس در حاشیه غربی آن واقع شده اند که این مسأله دسترسی دانش آموزان به ویژه خردسالان از اقصی نقاط این شهرک بزرگ به آنها را بسی دشوار و پر زحمت کرده است.
قسمت تلخ ماجرا اینجاست که اینک مسئولین آموزش و پرورش و اداره کل نوسازی مدارس برای جبران کمبود فضای آموزشی در قیام دشت، دست بر حیاط مدرسه ها گذاشته و طرح احداث مدرسه در مدرسه! را به مرحله اجرا گذاشته اند به طوری که این اتفاق نامبارک حدود چهار سال پیش در حیاط مدرسه ابتدایی تندگویان رخ داد و محوطه مدرسه که مکان بازی و تنفس بیش از هزار کودک بود، با نصب فنسِ ورود ممنوع از دست آنها خارج شد و آن همه دانش آموز از آن زمان به بعد، اوقات تفریح و بازی خود را در بخش باقیماندۀ حیاط که برای آن همه جمعیت، غربیلی بیش نیست، سر مي كنند و امکان بازی و تفریح ندارند!
و حالا متأسفانه اتفاقی شبیه آن در حیاط مدرسه راهنمایی قمربنی هاشم در حال رخ دادن است!
روز سه شنبه ۲۹ دی ماه ۹۴ (روز هوای پاک) که بعد از اتمام وظایف روزانه ام در حال ترکِ مدرسه به سوی خانه بودم، سه کارشناس محترم را در صدد متر کردن حیاط مدرسه دیدم که نقطه صفر مترشان را در ابتدای زمین بازی بچه ها - که با خط سفید کم رنگی مشخص است - قرار دادند و مأموریت خود را مبنی بر تنگ کردن عرصۀ زندگیِ مدرسه ای بر فرزندان مدرسه آغاز کردند! جلوتر رفتم و بعد از سلام سخنم را این گونه شروع کردم؛ آقا لطفاً این حیاط را کات نکنید، لطفاً اینجا را از دست این بچه ها نگیرید، لطفاً این بچه ها را از این زمین بازی کوچک محروم نسازید، لطفاً این فضا را برای تفریح و تنفس و جَست و خیز این هزار دانش آموز باقی بگذارید، لطفاً در حیاط این مدرسه، مدرسه نسازید. ...
یکی از آنها گفت: "خیّری پیدا شده که می خواهد هزینۀ ساخت مدرسه را بدهد. زمین بده، بسازیم ..."
آنجا دیگر مجال صحبت و فرصتِ مزاحمت نبود. اما حالا چند سؤال :
اکنون که هزینۀ ساخت مدرسه را "خیّر" میدهد، وزارت آموزش پرورش و اداره کل نوسازی قرار است چه کار كنند؟
اگر آموزش و پرورش یا اداره کل نوسازی پول برای خرید زمین ندارند آیا کارشناسان امر، جهت تهیه زمین مناسب برای ساخت مدرسه با مسوولین محلی گفت و گو و رای زنی کرده اند؟
آیا کارشناسان محترم، ناتوانی آموزش و پرورش در تهیه زمین را با اهالی قیام دشت و افراد متمکن این شهرک در میان گذاشته و دست یاری به سوی آنها دراز کرده و گفته اند که در صورت عدم یاری و همکاری مردم به حیاط مدارس دست درازی خواهند کرد؟
آیا معایب و عواقب احداث مدرسه در حیاط مدرسه بررسی و به سمع و نظر مردم رسیده است؟
شاید مردم فهیم و فرهیخته قیام دشت که هر سال چندین حسینیه در شهرک می سازند و سال به سال به آمار قبلی حسینیه ها می افزایند بخواهند و بتوانند قطعه زمینی نیز برای احداث مدرسه خیّر ساز تدارک ببینند! ...
نکته قابل توجه اینکه؛ زمینِ خالی در چارسوی این شهرک بزرگ برای احداث مدرسه به فراوانی موجود است.
موقعیّت قیام دشت طوری است که اطراف آن کران تا کران باز است و چشم انداز وسیعی در چار سوی آن بایر !
در چنین فضای باز و بایری هم میتوان ورزشگاه و تفرجگاه ساخت، هم می توان فضای سبز ایجاد کرد، هم می توان مراکزی برای روزهای بحران بنیان نهاد، هم می توان مدرسه ساخت و هم می شود محلی را برای قبرستان اختصاص داد.
چه بسا برگزاری چند جلسه رای زنی با مسئولین محلی اعم از بخش داری و شهرداری و اداره اوقاف و ... می توانست راه گشا باشد.
سخن آخر اینکه :
شاید روزی برسد که رویکرد ما نسبت به آموزش و پرورش تغییر كند و مدارسی با مساحت زیاد و مجهز به آزمایشگاه و کارگاه و نمایشگاه گُل و گیاه و پرنده و سالن های کشت نباتات و پژوهشگاه و ایستگاه های یادگیری و سالن های مطالعه و ... مورد نیاز باشد. آن وقت است که به عمق اشتباهی که امروز با ساختِ مدرسه در مدرسه مرتکب می شویم پی خواهیم برد و احساس پشیمانی خواهیم کرد ولی آن پشیمانی، دیگر چه سودی خواهد داشت؟
چه خوب است اهالی محترم قیام دشت قبل از اینکه دیر شود آستین همت بالا زنند و با هم کوشی و همیاری هم قطعه زمینی را که در هر چهار ضلع شهرک به فراوانی موجود است، تدارک و در اختیار سازمان نوسازی قرار دهند تا احسان آن خیّر محترم در بیرون از چار دیواری این مدرسه به خیری واسعه تبدیل گردد. ( روزنامه آفتاب)
اکنون لایحه بودجه سال 95 در مجلس در حال بررسی بوده و با تشکیل کمیسیون های ذی ربط و تعیین مسئولین آن کار ادامه می یابد اگرچه مجلس می گوید امکان تصویب بودجه تا پایان دوره را ندارد اما دولت معتقد است که نمایندگان می توانند در عرض 40 روز این لایحه را تصویب نمایند .
به نظر می رسد که دولت برای تصویب لایحه بودجه شتاب و عجله دارد و می خواهد آنچه را تعیین کرده بی کم و کاست به تصویب رساند اما با نگاهی به رقم بودجه آموزش و پرورش در سال 95 به آسانی متوجه می شویم که حداقل 10 هزار میلیارد تومان کمتر از نیاز آموزش و پرورش توسط دولت بسته شده است و مصداق آن گفته های وزیر آموزش و پرورش است که می گوید این بودجه کافی نیست .
بودجه 28 هزار میلیارد تومانی آموزش و پرورش در سال 95 که توسط وزیر 30 هزار میلیارد تومان هم اعلام شده است و آن را ناکافی می داند نشان می دهد که سازمان مدیریت و برنامه ریزی با آگاهی کامل از ناکافی بودن بودجه آموزش و پرورش آن را به مجلس ارایه کرده است و معلوم نیست که کمبودهای آن که قطعا به مدرسه و معلمان و مطالبات آنان برخواهد گشت چگونه و از چه طریقی جبران خواهد شد ؟
آیا دوباره مثل سال 94 قرار است که وعده های ماه بعد و در حال بررسی و پی گیری به معلمان داده شود و در پایان وعده سال 96 برای پرداخت مطالبات به حق معلمان اعلام گردد ؟
علی رغم رفع تحریم ها و بازگشت سرمایه های بلوکه شده به کشور ؛ آیا قرار نیست حداقل مطالبات و معوقات آموزش و پرورش پرداخت شود ؟
آیا قرار است که مجددا معوقات جدیدی برای معلمان و مدارس ایجاد گردد ؟
بنابراین بر نمایندگان مجلس تکلیف است که با بررسی دقیق بودجه اختصاصی آموزش و پرورش و ریزبینی مفاد آن از هم اکنون نسبت به رفع کمبودهای آن اقدامات اساسی انجام دهند چون دولت نشان داده با هر دلیلی نمی تواند نیازهای واقعی آموزش و پرورش را تامین کند .
در این صورت دوباره شاهد افت کیفیت در آموزش و پرورش کشور که رئیس جمهور آن را رکن توسعه نامیده است خواهیم بود و برای 40 میلیون مخاطب آموزش و پرورش اعم از کارمندان و معلمان و دانش آموزان و اولیا آنها این شائبه به وجود خواهد آمد که دولت و مجلس اهمیت چندانی به دستگاه تعلیم و تربیت اسلامی کشور نمی دهند .
امید که این نکته مورد توجه دولت و مجلس محترم قرار گیرد .
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
غروب یکی از روزهای تابستان با قلبی آکنده از غم درون خویش از دست روزگار بر سجاده عشق دست به نیاز بر آستان بی کرانش برداشتم و پس از حمد و ثنا از عنایت ویژه اش مدد طلبیدم تا کارها بر من سهل گردد و غم ها از درونم بزداید و روح ام از بند اسارت شیطان آزاد گردد. آن وقت بود که حضورش را حس کردم اگر تنهاترین تنها شوم باز هم خدا هست .
اما تنهایی پر از احساس خوب امید شادی که حسی از جنس خدا که نمی توانم وصفش کنم .
بار خدایا تو را دارم بس و فقط به تو می اندیشم . بیشتر با خودم باش . هر روز بر سجاده عشق به انتظار حضورت می نشینم . می خواهم با این حس زندگی کنم .
خدایا دریا و اقیانوس نمونه ای از لطف و سخاوت توست . تو تنها دریچه امیدی هستی که هرگز بسته نمی شوی و بندگانت را دوست داری حتی گاهی هم با دهان بسته از روی عشق و محبت وقتی صدایت می زنند پاسخ می دهی .
اگر با دل شکسته و بند زده صدایت بزنم زودتر صدایم را می شنوی . بنده گناهکارت هستم ، با قلبی سیاه و سرپا تقصیر صدایت می زنم ...
ما بازنشستگان فرهنگی در این کشور پناهی جز تو نداریم . بر روی زمینت صدای حق گوی ما را کسی نمی شنود و مشکلات عدیده این قشر آسیب دیده را درک نمی کنند ؛ چه باید کنیم ؟
روزگار بر ما نامهربان و ستم بر همه روا داشته اند ، که این نیز بگذرد .
همیشه و هر لحظه برایت آرزو می کنم که خواسته ای از بندگانت را بی جواب نگذاری .
بارالها
تو تنهاترین سلطانی هستی که دلت با بخشیدن به مخلوقت آرام می گیرد نه با تنبیه ،ای خدای خوبم تو تنها خریدار دل های شکسته هستی و محرم اسرار بندگان که هر گز آن را برملاء نمی کنی . این گونه است که من باتمام وجود دوستت دارم .
جواب نگاه مهربانت همیشه با لبخنداست وقتی بنده ای از سر نادانی و پشیمانی از کارهای ناپسند خود عذر می خواهد با نگاه پر از لطف خود او را می بخشی و دست نوازش برسرش می کشی و من بانیت پاک و عشق خداوندی دوست دارم ، تو چقدر مهربانی که جواب بی ادبان را با سکوت و خشم را با صبوری ، مسئولیت را با وجدان و جواب پشتکار را با تشویق می دهی .
شهادت می دهم جز تو خدایی نیست . تو مهربان ترین مهربانان عالم هستی ،جواب منتظر را با نويد ، من از تو می خواهم که پلیدی های درونم را از قطرات باران رحمتت پاک گردان . گناهانم را ببخش و مرا در بهترین جای بهشت همنشین نیکان و صالحان بگردان و قطب عالم امکان حضرت مهدی موعود را از من راضی و شفاعت این امام همام را شامل حال من کن .
لطیفا !
آیا می شود من دوست تو باشم ولی از الطاف تو بی بهره باشم ؟
به همین خاطر است که من دوستت دارم. دیگر گوشهایمان از قیمت دلار و ماشین و سهام و سود بانکی پرشده است .
ببخش مرا اگر صدای گریه هایت را نمی شنوم . شود که شوق ديدارت بال پروازم را بگشايد و به خوب و بد راه دگر نينديشم ؟
شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد اما درهای رحمت خداوند همیشه به روی شما باز است و احتیاج به اخذ نوبت هم نیست . این قدر به فكر راه های دررو نباشید .
خدا كه فقط متعلق به آدم های خوب نیست .فقط خود خداست كه بین بندگانش فرقی نمی گذارد.
ای بنده تو سخت بی وفایی ...
یادی از مانمی کنی در صورتی که من لحظه ای از احوالات تو غافل نبودم ؛ پس این گونه است که من تو را دوست دارم .
خدایا خطا ازمن است من که سال هاست در نمازهایم می خوانمت "ایاک نعبد و ایاک نستعین "چون تو تکیه گاه من هستی . فقر ، گرسنگی نیست، عریانی هم نیست … فقر ،حتی گاهی زیر شمش های طلا خود را پنهان می کند…اما چرا بندگانت این همه بین حقوق و مزایای باز نشستگان فرهنگی تبعیض قائل شد ه اند و فقر را به ما تحمیل کرده اند .
درخت نیرومند فقر با میوه تلخ تبعیض تا کجا جوانه زده که دل هر انسان واقع بینی را می لرزاند و قلب و روح باز نشستگان فرهنگی را آزرده نموده است.
بارلها !
هیچ کس ارزش کار و فداکاری معلم را نمی داند . 30سال سر کلاس درس الفبای پاکی و صداقت را به کودکان این سرزمین آموزش دادیم حالا خود شاهد این همه بی عدالتی و تبعیض و فقر در جامعه هستیم .
معبودا !
حق و انصاف سر لوحه کارتوست و همیشه در کارها به عدالت قضاوت می کنی . آیا ما انسان ها این گونه هستیم ؟ به همین علت از اعماق قلبم دوستت دارم چون من معتقدم نیمکت های چوبی بیشتر از درختان باغ میوه و سایه می دهند .
خداوندا !
آرامش درون را به ما بیشتر هدیه کن تا در فضای مه آلود و تاریک این روزهای فرهنگیان بازنشسته را بیشتر مسئولین درک کنند . دریافت لحظات شیرین زندگی چه خوب و چه بد و چه به ظاهر بد به نگرشی متفاوت و جست و جوگر نیاز دارد ، افرادی که باران را حس می کنند کم هستند ، باقی افراد فقط خیس می شوند .
چون تو ضامن رزقی ، من روزی خورنده خوشحالم که روزی ما به دست بندگانت نیست ؛ پس این گونه است که ای خالق زیبایی ها دوست دارم حتی اگر در خانه ات باز نگردد ، نروم باز به جایی . پشت دیوار نشینم چو گدا بر سر راهی .کس به غیر از تو نخواهم ، چه بخواهی چه نخواهی . باز کن در که جز این خانه مرا نیست پناهی ،الهی به لطف و عنایتت امیدوارم .مساز مرا از خانه ات بیرون که هرگز قبول ندارم .
یک روز به روزگار گفتم :چرا در چرخ فلک تو بعضی پایین و بعضی بالا هستند لبخند زد گفت : نگران نباش می چرخد همان طور که چرخ زندگی ما باز نشستگان نمی چرخد ؟
خداوندا !
ما فرهنگیان بازنشسته مهربانی و گذشت را از درخت شکوفه دار یاد گرفتیم وقتی به آن لگد می زنی به جای تلافی برسرت شکوفه های رنگارنگ می ریزد چون زندگی ما منظره دل انگیزی از گذشت و احترام است ، پنجره قلب مان پر از صمیمیت و محبت به سوی آموزش دانایی به کودکان است . وقتی در حضور توهستم هیچ غم واندوهی به ظهور نمی رسد .
جانم به فدایت !
هر که عاشق نشد، پاک نشد و هر که پاک نشد، به پاکی نرسید، و هر که عاشق شد و عشق خود را آشکارا گردانید، پلید بماند و پاک نشد، از جهت آنکه آن آتش که از راه چشم به دل وی رسیده بود، از راه زبانش بیرون کرد، آن دل نیمسوخته در میان راه بماند.
پس باید دانست قلب روح خود را از گناه پاک گردانید و رو به سوی حق کنید تا آراسته شوید .
یا کریم !
من در لحظه های شادی و غم تو را ستایش می کنم. حمد ستایش مخصوص توست و هیچ کس شایسته و هیچ چیز در مرتبه تو نیست . من تو را می پرستم و از تو مدد می طلبم .تو بهترین فریادرسی .من با شما هستم حتی در لحظه گمراهی و حیرانی، فقط تورا جست وجو می کنم .
یا باسط !
در لحظه آرامش، من تو را مناجات می کنم . ای اجابت کننده دعاها. من برای همه دعا می کنم به خصوص برای کسانی که با تو مشکل دارند و در آخر، برای خواسته های خودم دعا می کنم ، او همه را گوش می دهد و در لحظه ناامیدی، امیدت به خدا باشد . او امید ناامیدان است و همیشه به یاد داشته باش که این نیز بگذرد. در لحظه نیاز، حاجت خود را تنها از درگاه خالق هستی طلب کن. نتیجه طلب از خلق اگر روا شود منت است و اگر نه ذلت، در حالی که طلب از خالق برآورده شود نعمت است و اگر نه حکمت و به خاطر داشته باش که او بی نیاز مطلق است در لحظه های دردناک، به خدا اعتماد کن. او هرگز پشت تو را خالی نمی کند. برای هر دردی درمانی اندیشیده است.
در لحظه موفـقیت، از خدا فزونی ایمان بخواه و بدان که این مرحله پایان راه نیست بلکه آغازیست برای برداشتن گام های بعدی. در هر قدم او را به یاد داشته باش و در هر مرحله بر ایمان خود بیفزایی ...
در لحظه دل شکستگی، دلت را به خدا بده .او بهترین مونس است، همیشه برای تو وقت دارد و هیچ گاه دل تو را نمی شکند. باید از عشق زمینی به عشق آسمانی رسید. در لحظه نگرانی و دلواپسی، از ذکرش غافل نشو. یاد خدا آرام بخش دلـهاست. همه چیز در حیطه قدرت و کنترل اوست .
فرهنگیان بازنشسته من همه شما را بیشتر از خودم و کمتر از خدا دوست دارم !
یا رحمان !
کجایی در همه جا هستم بیشتر در دل های شکسته و غم دیده .نگاه به گذشته کن و شکرش به جای آور. نگاه به آینده و اعتماد به خدا. نگاه به اطراف و دیدن این همه نعمت از شمارش آن عاجز ، به درون و دیدن خدا .” لحظه هایتان سرشار از بوی عشق به معبود .
خداوند در وجود ما هم “روحش” را به امانت گذاشته است .این همان “دانه الهی” است که باید آن را با عشق و ایمان آبیاری کرد تا شکوفا گردد.
ای خداوند رحمن و رحیم به بزرگی و عظمت آسمانت که تو مالک آن هستی متبلورم گردان به عبادتت، و به حق بزرگی جلال و جمالت متذکرم گردان به ذکرت ، ای گرداننده زمین آسمان و چرخ روزگار مرحمتم گردان به رحمتت ، چه خود ساخته هایی که مرا سوخت ، و چه سوختن هایی که مرا ساخت ،ای خدای من ، مرا فهمی عطا کن ، که از سوختنم ساخته ای آباد از من به جا ماند . . و تو این مهربانم مرا یاد کن ، آن دم که خدا را با کلمات نورانی قرآن این کتاب حیات بخش تلاوت می کنی شاید به صداقت قلب پاکت ، من نیز اجابت شوم .
شاید که خواسته های به حق و چشم پوشیده ما شنیده شده و در سخنان و اعمال مسئولان ما متجلی شود ...
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه اخبار/
محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت درباره افزایش حقوق کارمندان دولت تصریح کرد: ما هرگز اعلام نکردیم افزایش حقوق برای مشاغل حاکمیتی کارمندان اداری دو بخش است، عدهای “فوق العاده شغل” استفاده میکنند و برخی استفاده نمیکنند. کارمندان با یک سابقه کار، مدرک و یک کار مشخص در دو وزارتخانه دو دریافتی متفاوت دارند.
حقوق کارمندان از دو عدد تشکیل میشود، حقوق ثابت و فوق العاده بسته به شرایط، نوع و محیط کار و همچنین شرایط اقلیمی دارد.برای سال آینده اقدام کلی برای همه شاغلان و بازنشستگان انجام شد. ۱۲ درصد به حقوق آنها اضافه شد. برای بازنشستگان، از یک میلیون و ۲۶۰ هزار بازنشسته کشوری و ۵۰۰ هزار نفر بازنشسته لشکری، بیش از یک میلیون نفر حقوقی بین ۷۵۰ هزار تومان تا یک و نیم میلیون تومان می گیرند.
جامعه هدف اقدامات ما این یک میلیون نفر است که به طور متوسط حقوق آنها ۲۰ درصد اضافه شده، برخی نیز تا ۲۴ درصد نیز اضافه شده اند.
بنابراین کسی که ۷۵۰ هزار تومان حقوق می گیرند، ۴۰ درصد حقوقشان اضافه شده. حداقل حقوق دیگر ۷۵۰ هزار تومان نیـست، بلکه حداقل حقوق بین ۱ تا ۱ میلیون و ۵۰ هزار تومان است. به نسبتی که به یک و نیم میلیون تومان حقوق نزدیک می شویم، میزان درصد کم می شود تا به ۱۲ درصدی که همه اضافه شده اند می رسد. این کار برای کاستن از بی عدالتی است. تمام بازنشستگانی که از دولت بابت بازنشستگی مطالباتی دارند، بالغ بر ۴۵۰۰ میلیارد تومان بودجه در سال آینده تعریف کرده ایم. به همه بازنشستگان تامین اجتماعی نیز این مبلغ می رسد.
وی در خصوص “فوق العاده شغل” ۵۰ درصدی کارمندان در دولت قبل یادآور شد: مشاغلی که نیاز زیادی به آنها هست دولت می تواند تا ۵۰ درصد نیز فوق العاده برای جذب این افراد قرار دهد.
دولت قبل هم تشخیص داد در برخی دستگاه ها این ۵۰ درصد را بدهد، اکنون هم شاهد هستیم که برخی از دستگاه ها ۵۰ درصد فوق العاده را می گیرند و برخی نمیگیرند، قانون مشخص کرده با تصویب هیئت وزیران و تایید سازمان مدیریت و برنامه ریزی این تفاوت پرداختی صورت گیرد، ما این تصویب ها و تایید ها را به دلیل فقدان منابع مالی نداشتیم.
نوبخت ادامه داد: سال گذشته مصوبه ای بود که سازمان مدیریت و برنامه ریزی اختیار کامل تصویب این بودجه را داشته باشد، ما روی نظام پرداخت کار کردیم تا این نابرابری ها جبران شود.
معاون رئیس جمهور افزود: در اولین فرصت قانونی نیز سازمان مدیریت این کار را انجام داد، لذا عنوان کردن اینکه افزایش حقوق مربوط به نهادهای حاکمیتی است درست نیست.
نوبخت تاکید کرد: عده ای تحریک شده اند که این افزایش حقوق شامل شما نمی شود. زیرا اطلاع رسانی غلط و غیر اخلاقی انجام شده بود، چرا با اطلاع رسانی غلط مردم را به اشتباه میاندازید، خبرگزاری ها لازم است که اخلاق رسانه ای را رعایت کنند.( پاراف)
گروه گزارش / " گروه سخن معلم » چندی پیش با وزیر سابق آموزش و پرورش و نیز رئیس سابق فراکسیون فرهنگیان مجلس گفت و گوی 5 ساعته ای انجام داد ( این جا )
در راستای تثبیت تفکر انتقادی و گفت و گو که دکترین سخن معلم است از عموم صاحب نظران و فرهنگیان دعوت می شود تا مطاب و نقطه نظرات خود را در مورد این گفت و گو برای ما ارسال فرمایند .
جناب آقای فانی
وزیر محترم آموزش و پرورش
با عرض سلام و دعای خیر
ضمن عرض احترام و تقدیر و تشکر از تلاش های مجدانه ی جنابعالی در وزارت آموزش و پرورش و باارج نهادن به کارهای انجام گرفته در زمان وزارت جنابعالی ، به استحضار می رسانیم وجود انبوه مسائل و مشکلات آموزشی ،مدیریتی و مالی مارا بر آن می دارد که با ذکر نکاتی همه ی دست اندرکاران این جبهه ی علم و فرهنگ را به تلاش و دقت بیشتر توصیه نماییم .
قطعا وجود مشکلاتی که آموزش و پرورش ایران سال هاست از آن رنج می برد با عمکلرد یک شخص قابل حل نمی باشد ولی روند سیاست های اتخاذ شده موجب پدیدآمدن امیدها و نگرانی ها می شود .
جناب آقای فانی
شما با سابقه ی چهل سال خدمت در سنگر تعلیم و تربیت از وجود مشکلاتی که چرخ این نظام مهم را کند کرده است آگاهید لیکن ما نیز به عنوان بخشی از معلمان این مرز وبوم برخی از دغذغه و مطالبات مان را با جنابعالی مطرح می کنیم باشد که با توجه بیشتر به آنها و پی گیری مستمر شاهد گشوده شدن گره ی این مشکلات باشیم .
جناب آقای فانی
یکی از اصلی ترین نگرانی های معلمان ایران زمین نگاه نامتناسب سیاست گزاران به جایگاه و اهمیت آموزش و پرورش می باشد چنانچه این نگاه و سیاست گزاری در بخش مدیریت و بودجه ی آموزش و پرورش خودرا آشکارتر می کند .این مسئله موجب تزلزل جایگاه مدرسه و معلم و افزاریش مشکلات معیشتی و سردر گمی در نظام آموزش شده است ،چنان که روند بودجه در سال های اخیر و بی ثباتی در مدیریت آموزش و اجرای طرح های به ظاهر کارشناسی شده موجب نارضایتی و تردید نسبت داشتن دغدغه ی آموزش با فرهنگ سیاست گزاران در بین معلمان شده است .
همچنین یکی از مسائلی که موجب سر خوردگی معلمان شده است ،عدم بهره گیری از پتانسیل معلمان و تشکل های آنان در سیاست گذاری آموزش و پرورش می باشد و نگران تر آنکه نحوه ی تعامل با فعالیت صنفی که به دنبال احقاق فرهنگیان بوده است در بسیاری از موارد قهرآمیز بوده به طوری که هم اکنون شش نفر از معلمین فعال در تشکل ها در زندان به سرمی برند که آزادی آنان به یکی از مطالبات معلمان بدل شده است .
امیدواریم با تلاش و پیگیری شما و حسن نظر مسئولین محترم امر موجبات آزادی این عزیزان فراهم گردد .
امید است باثبات مدیریت و طرح و اجرای برنامه های آموزش مفید و مترقی و اختصاص منابع مالی متناسب شاهد اعتلای آموزش و پرورش کشورباشیم.
در پایان ضمن تشکر مجدد از شما حضور سبز شما که متبرک به عطر نماز است را در پایتخت خوش نویسی ایران غنیمنت شمرده و توفیق روزافزون را ازخداوند منان آزرومندیم .
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید