گروه اخبار /
قوانین و مقررات در مورد اجازه پرداخت فوقالعاده ویژه مشاغل تخصصی ویژه کارکنان ستادی وزارتخانهها و سازمانهای مستقل زیرنظر رییسجمهور موضوع تصویب نامه شماره ۱۳۸۰۹۱/ت۵۰۰۰۰هـ مورخ 15 / 11 / 1393 هیأت وزیران
اجازه پرداخت فوقالعاده ویژه مشاغل تخصصی موضوع بند (۱۰) ماده (۶۸) برای کارکنان ستادی وزارتخانهها و سازمانهای مستقل زیرنظر رییسجمهور
سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور
هیأت وزیران در جلسه 12/ 11/ 1393 به پیشنهاد شماره ۱۳۱۵۴۱ مورخ 27 / 12 / 1392 سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور و به استناد بند (۱۰) ماده (۶۸) قانون مدیریت خدمات کشوری -مصوب ۱۳۸۶- تصویب کرد:
۱- برقراری فوقالعاده ویژه مشاغل تخصصی موضوع بند (۱۰) ماده (۶۸) قانون مدیریت خدمات کشوری برای کارکنان ستادی وزارتخانهها و سازمانهای مستقل زیر نظر رییسجمهور که انجام فعالیت و وظایف تخصصی، ستادی، تحقیقاتی و حساس را به عهده دارند برای حداکثر بیست و پنج درصد از مشاغل که واجد شرایط و ویژگیهای مصرح در بند مذکور میباشند، و با احتساب مشاغلی که قبلاً به تصویب هیئت وزیران رسیده است، متناسب با کارآیی و اثربخشی کارکنان ستادی دستگاههای مشمول، حداکثر تا سی و پنج درصد حقوق و فوقالعادههای مستمر، مشروط به وجود اعتبار و تأیید سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور به نحوی که متوسط پرداختی به کارکنان آن دستگاه از شصت درصد سقف تعیین شده تجاوز ننماید، مجاز است.
۲- سازمانهای ستادی که حیطه وظایف و مأموریت آنها در گستره ملی است با تأیید سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور طی فرآیند مذکور مشمول این تصویبنامه میشوند.
اسحاق جهانگیری
معاون اول رییسجمهور
پاراف
آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .
اصطلاحا "رياضيات با شهود محض سروكار دارد و علوم تجربي با شهود تجربي و آزمایشگاهی. شهود محض از پيش در ذهن انسان نهاده شده است و هر كس ميتواند آن را بدون مراجعه به جهان خارج از ذهن تصور كند. هركسي در ذهن خود تصوري از دايره، مستطيل، عدد 5 و عمل جمع و تفريق دارد و بنابراين موضوعات علوم رياضي در ذهن هركس به خودي خود موجودند.
اما موضوعات علوم تجربي، موضوعاتي خارج از ذهن انسان هستند و براي شناخت آنها لزوما" بايد از آنها تجربه حسي و آزمايشگاهي داشت.
بنابراين علوم تجربي و علوم رياضي از دو حيث با يكديگر متمايز ميشوند:
الف- از حيث موضوع (به تبع موضوع )
ب- از حيث روش
علوم رياضي به تبع اينكه روشي عقلي دارند، معمولا" يقينآورتر هستند.
اما در اين ميان تكليف علوم انساني چيست؟
همواره 3 سوال مهم در مورد علوم انساني مطرح است:
1- موضوع علوم انساني چيست ؟
2- روش علوم انساني چيست ؟
3- اهميت علوم انساني چيست ؟
علوم انساني در اواخر قرن نوزدهم در جوامع غربي دچار بحران شديدي شد، چون در آن زمان، علوم تجربي به شدت در حال پيشرفت بودند و داراي منافع بسيار زيادي تلقي ميشدند. تا آن زمان هنوز جنگهاي جهاني اول و دوم اتفاق نيفتاده بود و بنابراين اثرات مخرب علم و تكنولوژي جديد بر زندگي انسان، ( نمونه آن بمباران هستهاي دو شهر ژاپن ) هنوز آشكار نشده بود و صرفا" مزاياي علم تجربي مدرن مثل پزشکی مورد توجه واقع ميشد.
در اين ميان علوم انساني علومي بدون فايده و بدون دقت تلقي ميشد ؛ چرا که هيچ تعريف مشخصي نيز از اين علوم وجود نداشت و معمولا اين علوم را با مصاديق آن (فلسفه و تاريخ ) ميشناختند ، نه موضوع اين علوم مشخص بود،نه روش و نه اهميت آن.
امروزه علوم انسانی به دستهای از علوم اطلاق میشود که به موضوعاتی چون جامعه، فرهنگ، زبان، رفتار انسان، روان، فهم و اندیشهٔ افراد می پردازد. جامعه شناسی، روان شناسی، زبان شناسی، مدیریت، اقتصاد، هنر، علوم سیاسی و تاریخ چند نمونه از رشتههای علوم انسانیاند.
علوم انسانی در حال حاضر دارای دو پارادایم اصلی است. یکی پارادایم "علوم انسانی مدرن" و دوم "علوم انسانی جدید یا پست مدرن"هم خوانده میشود.
در"علوم انسانی جدید" با روشهای عموماً تحلیلی، انتقادی و تفکری - تعمقی امور انسانی را مطالعه میکنند و روش بررسی موضوعات و پژوهش پیرامون آنها بیشتر با روش مشاهدهٔ غیر مستقیم است.
در عین حال بسیاری از شاخه های علوم انسانی چون مدیریت، اقتصاد، حسابداری، جغرافیا و روان شناسی برای تجزیه و تحلیل از برخی علوم غیرانسانی همچون ریاضیات کاربردی (در مدیریت)، آمار کاربردی و تحلیل رگرسیون (اقتصاد و روان شناسی)، GIS و سیستم های راداری و سنجش از دور (در جغرافیا )، تعیین نیمه عمرمواد (باستان شناسی) و سایر روش های تجربی استفاده می کنند.
علوم انساني همچون رياضيات به محاسبه و اندازهگيري نميپردازد ، اما اهمیت و كار علوم انساني « فهم »، درک و « توصيف » است. بنابراين علوم انساني از دو جهت با علوم تجربي تفاوت دارد:
از جهت موضوع ( موضوع علوم تجربي اشياء طبيعي است و موضوع علوم انساني چيزهايي است كه انسان آنها را ساخته است مثل جامعه، رفتارها، تاریخ ) و دیگری از جهت روش ( روش علوم تجربي، تجربي و آزمايشگاهي است و روش علوم انساني فهم و تولید فکر و توصيف خود موضوع است).
به عنوان مثال فهم و توصيف علوم تجربی یا كامپيوتر و به طور كلي محصولات تكنولوژي در چارچوب رشتههايي مثل فلسفه تكنولوژي و در زير مجموعه علوم انساني مطرح ميشود.
مثلا"علوم انسانی کاربرد چاقو و دینامیت را مشخص می کند.
ما در كنار اهميت دادن به علم تجربي و تكنولوژي، نبايد از فهم اين پديدهها غافل باشيم و از علوم انسانی جدید عقب بمانیم.
نفوذ استبداد، استعمار، افراط و تفریط، خشونت و...به دلیل ضعف در علوم انسانی است.
با این تفاسیر ، علوم انسانی منشاء تحول، نوسازی و توسعه بوده و به زندگی هدف و معنا می دهد و در فرآیند توسعه مقدم بر علوم ریاضی و تجربی است.
به دلیل سرمایه گذاری اندک در علوم انسانی تقریبا"همه منابع درسی دوره های عالی علوم انسانی در دانشگاه ها از منابع خارجی است.
باید واحدهای درسی علوم انسانی مثل اقتصاد، حقوق، روان شناسی عمومی، مدیریت، جامعه شناسی و... به عنوان دروس عمومی در دانشگاه ها و حوزه های علمیه تدریس شود، باید توجه داشت که مبانی، اصول و تئوری های علوم انسانی همچون علوم ریاضی و تجربی در همه دنیا یکی است و بومی کردن علوم انسانی بی معناست.
باید مراکز تحقیقاتی و پژوهشی به دور از سیاست زدگی برای تولید علم درحوزه علوم انسانی فعال شوند و از تجربیات سایر کشورها نیز بهره گیرند ؛ در آمریکا 25000 مرکز تحقیقاتی و در ژاپن 5000 مرکز مستقل از حکومت آزادانه به کار پژوهشی علوم انسانی می پردازند.
دستگاه های دولتی نیز برای استخدام و ایجاد اشتغال برای فارغ التحصیلان علوم انسانی اقدام نمایند.
یک ذهنیت غلط در برخی افراد هست که فکر می کنند دانش آموزان و دانشجویان رشته علوم انسانی از اقشار ضعیف و تنبل جامعه هستند.
حذف یا محدودکردن علوم انسانی مدرن و جدید از آموزش و پرورش عقب ماندگی کشور را تشدید خواهد نمود.
آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .
https://telegram.me/sokhanmoallem
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
در این چند ساله اخیر پرداخت پاداش فرهنگیان به یک کابوس برای دولت تبدیل شده است ، درست مثل پرداخت یارانه که کابوس دیگری است ؛ اما معلوم نشده سایر نهادهای دولتی و غیر دولتی چگونه پاداش کارکنان خود را پرداخت می کنند که صدای کارمندان آن نهادها در نمی آید آن هم پاداش هایی که می شود اسم آن را پاداش گذاشت !
اما در آموزش و پرورش مطابق معمول ، پاداش های پرداختی هم کمتر است و هم پرداخت آن در زمان طولانی انجام می شود که به عبارت بهتر معلمان برای دریافت پاداش خود هر ساله جان برلب شان می رسد و وقتی آن را دریافت می کنند ارزش پولی آن هم کم شده است .
آیا بهتر نیست که سازمان بازنشستگی اقدام به تشکیل یک تیم فوتبال حرفه ای کند و با بستن قرارداد های میلیاردی با بازنشستگان این مبالغ هنگفت را در سال فی مابین بازنشستگان هر سال تقسیم کند ؟
شنبده می شود که بازیکنان و مربیان فوتبال حرفه ای هر سال قراردادهای میلیاردی منعقد می کنند و حتی دلالان و دست اندرکاران هم بی نصیب نمی مانند .
چند روز پیش یکی از بازیکنان باشگاه استقلال در اعبراض به پاداش 880 میلیون تومانی اعضای هیئت مدیره باشگاه انتقاد کرده بود .
دوستان !
حالا که فهمیدیم کجا می توان پول مکفی پیدا کرد ، بهتر است درنگ نکرده و فوتبال را تمرین کنید !
حتی ممکن است که شما مورد پسند باشگاه های بزرگ جهان مثل بایر مونیخ و بارسلون قرار بگیرید !
آن وقت می توانید کل بودجه آموزش و پرورش را هم تامین کنید و معلمان و مسوولین گرامی آموزش و پرورش را از این خفت و خواری و زاری دائمی نجات دهید .
معلمان با استعداد هستند و اگر نتوانند رونالدبنو شوند حداقل که می توانند کیروش شوند !
راستی فراموش کردم ...
نام تیم را هم می توان « معلمان به جان آمده » گذاشت که چنین نامی هر حریفی را مرعوب می کند !
آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .
https://telegram.me/sokhanmoallem
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
در کلاس درس چشمش به ساعت بود ، همین که از مدرسه می آمد بدون توجه به افراد خانواده و تکالیف محوله از سوی مدرسه ساعت ها سرگرم با آن بود . گاهی فراموش می کرد درس و مشق خود را انجام نداده به طوری که گذر زمان را احساس نمی کرد . با گوشی تلفن همراه و لب تاپ خود بازی های مختلف را انجام می داد . جوانان امروز به عنوان بزرگترین تولید کنندگان دانایی و معنویت و اطلاعات در جامعه و هم بیشترین مصرف کننده اینترنت هستند ، این در حالی است که جوانان ایرانی از احساس عقب ماندگی در رنج بوده و به دنبال پیشرفت و توسعه از طریق تحصیل هستند .
بنابراین دسترسی به فناوری اطلاعات مهمترین بستر برای برخورداری از این دانایی و توانایی است .شناخت واقعی و عملی نیازهای نسل جوانان امروزه مستلزم بررسی ابعاد مختلف عوامل تأثیرگذار و اثر پذیری از فناوری نوین ارتباطی است .
شاید هیچ پدیده دیگری در طول سال های اخیر به اندازه اینترنت در ایران و جهان رشد نداشته باشد . افزایش تصاعدی ضریب نفوذ اینترنت در ایران و در کنار آن افزایش تعداد سایت ها ، وبلاگ ها و پایگاه های اطلاع رسانی روی این شبکه جهانی ، نیازمند بررسی های جامعه شناسی از منظر آسیب های فردی و اجتماعی است.
از طرفی دیگر ،اینترنت به دلیل ایجاد روابط دوستانه و عاشقانه با سرعت نور ، در زمینه های غیر اخلاقی بسیار مورد توجه است . اغلب گسترش روابط غیر اخلاقی مجازی در عرصه اینترنت در جهت روابط واقعی صورت می گیرد .
واضح است که شبکه اینترنت مجال مناسبی برای رشد و توسعه انواع مختلف رفتارهای غیر اخلاقی است . این پدیده یک فضای مجازی برای فعالیت های غیر اخلاقی می آفریند .
بنابراین اگر اصول اخلاقی را نادیده بگیریم خواهیم گفت : که اینترنت شبکه بسیار خوبی است که ما را قادر می سازد به آسانی به دنبال اعمال غیر اخلاقی و دریچه ای به جهان ناشناخته و کسب اطلاعات و فن آوری نوین باشیم و از سوی دیگر اینترنت شکاف میان نسل ها را عیان تر کرده است و از جهت مشکل اجتماعی نیز افراد جامعه را از یکدیگر دور نموده است و افراد به جای اینکه به دیدار یکدیگر بروند و درصدد رفع مشکلات هم باشند از طریق چت و پست الکترونیکی با هم ملاقات می نمایند که این خود باعث از هم گسیختگی اجتماعی در بین افراد یک جامعه می شود .
البته باید به این نکته اشاره کرد که هنوز اینترنت در کشور ما فراگیر نشده است ، ولی زمانی که این مسئله همگانی شود شاهد مسائلی حاشیه ای در جوامع انسانی و قومیت های مختلف خواهیم بود .مشغول شدن افکار نوجوانان به مسائل حاشیه ای و غیراخلاقی که آنها را از کار و تلاش و تحصیل باز می دارد زیرا ذهن فعال و خلاق بزرگترین سرمایه انسانی برای جامعه امروزی می باشد . وقتی اذهان جوانان به برنامه های مبتذل مشغول شود دیگر جایی برای خلاقیت و سازندگی باقی نمی ماند .
البته این نکته قابل ذکر است که برای پر کردن اوقات فراغت ، استفاده از اینترنت مانعی ندارد ولی تنها استفاده از سرگرمی که فعالیت های مفید زندگی را تحت الشعاع قرار دهد و فکر آنها را معطوف به عواملی کند که جز گمراهی سودی ندارد می تواند به یک فاجعه بزرگ تبدیل شود . اغلب، گسترش روابط غیر اخلاقى مجازى در عرصه اینترنت، در جهت روابط غیر اخلاقى واقعى صورت مى گیرد.
واضح است که شبکه اینترنت مجال مناسبى براى رشد و توسعه انواع مختلف رفتارهاى غیر اخلاقى است. کار با اینترنت امکان و ضریب انحراف اخلاقى جوانان را بالا برده است. انزواگرایى و بزرگ پندارى دو نمونه از پیامدهاى منفى در این زمینه هستند. نوجوانان در صحنه اینترنت براى ایفاى هر نقشى، فرصت پیدا مى کنند. البته خصیصه مثبتى در این کار وجود دارد یعنى مجالى که براى بروز و ظهور نوجوانان پیدا مى شود. اینترنت فضاى آزاد گلخانه اى را ایجاد مى کند که معلمان و مراجع قدرت به آن دسترسى ندارند و بر آن تأثیر نمى گذارند.
در وجه منفی قضیه ، سرگرمى هاى مجازى ، علاقه جوانان به مشارکت اجتماعى و فعالیت هاى مدنى را با انگیزه هاى مختلف تحت الشعاع قرار مى دهد و ممکن است بر مهارت هاى اجتماعى آنان در تدارک فراغت هاى گروهى و تفریحات و بازى هاى غیر مجازى تأثیر منفى بگذارد.
همچنین مجاورت طولانى با فضاى مجازى مى تواند به فرهنگ پذیرى یک طرفه و تأثیرپذیرى افراطى از هنجارها و ارزش ها در عرصه هاى مختلف ارتباطى و اجتماعى انجامیده و با تقویت جهان وطنى تعلقات ملى و سنتى کاربران را تحت تأثیر قرار دهد.
در واقع با وجود اینترنت بسیارى از محصولات فرهنگى که ماده اولیه آنها اطلاعات است مثل کتاب، مقاله، موسیقى، فیلم، نقاشى و عکس به راحتى و بدون مانع تبادل مى شود. این به هم آمیختگى فرهنگى به ویژه میان ایرانیان داخل و خارج کشور غیرقابل کنترل شده است.
البته وسایل ارتباط جمعی باید در خدمت همه مردم جهت رفاه و آسایش و سهولت کارها باشد در غیر این صورت یک معضل اجتماعی بزرگ است که به کانون گرم خانواده ها ضربه مهلک خواهد زد .
یکی از علت هایی که ما استفاده درست از بعضی از وسایل را نمی دانیم فرهنگ غلطی است که برای ما درونی شده است و نمی دانیم که هر وسیله ای جدید که وارد جامعه می شود باید کاربرد آن را بیاموزیم و برای مردم و اجتماع مفید واقع شود و همیشه به دنبال جاذبه و سرگرمی نباشیم و جذابیت را فدای منفعت نکنیم .
باید از طریق رسانه های جمعی ، فواید اینترنت و کاربردهای آن آموزش داده شود . به هرحال باید فرهنگ استفاده از وسایل ارتباطی در کشور ایجاد کنیم تا آن جا که هویت و شخصیت انسان ها را تحت شعاع قرار ندهد و باعث سقوط اخلاق و دین گریزی نشود .
اولین پایگاه آموزش فرهنگ و آداب و رسوم و اخلاق مداری درخانواده است و تأثیری که خانواده بر فرد می گذارد غیر قابل انکار است ؛ پس در شکل گیری شخصیت و ارزشمندی فرزندان والدین می توانند نقش مهمی ایفا کنند و اگر با آموزش صحیح و همچنین با شکل گیری عواطف و محبت به فرزندان و فراهم کردن سرگرمی های سالم برای آنها و کنترل صحیح فرزندان خود می توانند از جذب آنها به امور گمراه کننده و انحرافات اخلاقی جلوگیری کنند و نیاز های جوانان را به گونه ای برطرف نمایند .
به هرحال اگر کانون خانواده از محبت خالصانه و دوستانه برخوردار باشد و نیازهای عاطفی و شخصیتی فرزندان تأمین شود ، هیچ وقت به دنبال عشق و محبت در اینترنت و فضای مجازی نمی گردند .
رسانه ملی، مطبوعات روزنامه ها و وزارت آموزش و پرورش می تواند ضمن آموزش صحیح و فرهنگ سازی در جامعه نحوه کاربرد و استفاده از وسایل ارتباطی را به مردم آموزش دهد و در این زمینه سر مایه گذاری کند .
اینترنت می تواند شود بسیاری از مشکلات را حل نموده و سبب دانش افزایی و کسب اطلا عات جدید شود ولی باز هم از جنبه های منفی مبرا نیست و متأسفانه گاهی باعث دردسر و انحطاط اخلاق می شود و به جای خدمت رسانی و سهولت در کارها مشکلات عدیده ای ایجاد می کند .
اینترنت اگر به جا و صحیح مورد استفاده قرار بگیرد بسیار مفید و سبب پیشرفت در کارهای تحقیقاتی و تبادل اطلاعات می شود ولی متأسفانه بعضی از جوانان تحت تاثیر فرهنگ غرب و برنامه های مبتذل آن قرار گرفته و باعث سقوط اخلاقی آنان شده که این امر خانواده ها را نگران کرده و بسیاری از آنها هویت و حس ارزشمندی و احساس مسئولیت پذیری و شان شخصیت واقعی آنها دچار نقصان شده است .
مهمترین خصوصیت اینترنت ، آزادی انتشار اطلاعات است و این در تناقض با سیاست محدود سازی قرار دارد . اینترنت ضد سانسور است ، مروج تکنولوژی است و با خود الگوی نوین زندگی مدرن را به ارمغان می آورد و کسی نمی تواند کاربرد و مفید بودن آن را انکار کند چون تکنولوژی به سرعت نور در حال پیشرفت است و جوانان ما نباید از علم روز دنیا عقب بمانند . کسی که از اینترنت و آموزش نوین استفاده می کند دارای سطح تحصیلی بالاتری نسبت به سایر همسالان خود است و هم بر اثر استفاده از این رسانه به سطح بالاتری از دانش و اطلاعات ارتقاء می یابد .
اینترنت حتی منجر به ایجاد یک طبقه نخبه در جامعه شده که با جهان خارج به خوبی آشنایی دارد. بنابراین اینترنت علاوه بر آثار مثبت ، پیامدهای منفی نیز دارد که بر رفتار جوانان و نوجوانان و همچنین آداب و رسوم شهر تأثیر می گذارد .
البته امیدواریم که جوانان و نوجوانان ما به جنبه های مثبت و سازنده اینترنت جهت نیل به اهداف و پیشبرد و ارتقاء علمی جامعه استفاده کنند و مضرات آن مصون بمانند .
نقش نهادهای فرهنگ ساز در جامعه به خصوص صدا و سیما با تولید فیلم ها و سریال های مختلف فرهنگی و مسئولان تعلیم و تربیت کشور اهمیت به سزایی دارد و سعی در هدایت جامعه به سوی ارزش های اسلامی و تبلیغ آن داشته باشند .
آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .
https://telegram.me/sokhanmoallem
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه اخبار /
در این مراسم از دانشآموزان منتخب در مقاطع ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم تقدیر شد.
یاسان حاجیقلیزاده از استان گیلان با طرح جادوی حوضچه،
نگین ابوالاحراری از استان فارس با طرح کوله پشتی طبی،
سید آرمین دانش از استان اصفهان با طرح هشدار مصرف برق،
کیور احلال زهی از سیستان وبلوچستان با طرح سیستم خنک کننده هوای آزاد،
سید علیرضا بارانی از استان خوزستان با طرح درب ویژه،
امیر عباس رحمتی از استان چهارمحال و بختیاری با طرح گردو تکان
و زهرا نفس از استان گلستان با طرح خداحافظ آب سرد از جمله دانشآموزان برتر دوره تحصیلی ابتدایی هستند که از آنها به عنوان دانشآموزان پژوهشگر تقدیر به عمل آمد.
دانشآموزان پژوهشگر دوره تحصیلی متوسطه اول شامل:
فائزه مقامی مقیم از استان خراسان شمالی با طرح بررسی مشکلات کشاورزی در روستای ایرج اسفراین،
شادی زواری از استان همدان با طرح بررسی میزان استقبال دانشآموزان دبیرستان دولتی فروغ از نماز جماعت ،
آینام نیرومند توماج از استان گلستان با طرح دستسازهها چه تاثیری در روند یادگیری دانشآموزان دارند،
سیدمژده عقیلی از استان گلستان با طرح چگونه توانستیم ضعف درسی همکلاسیمان را در درس علوم تجربی بهبود بخشیم،
محمدجواد عسگری از همدان با طرح بررسی مهارت برنامهریزی و مدیریت زمان مطالعه در دانشآموزان دبیرستان علامه حلی (1) همدان،
کاویان گچکار از استان آذربایجان غربی با طرح طراحی و ساخت دستگاه پرینتر شکلاتی و فاطمه علیآبادی از استان کرمان با طرح طراحی و ساخت دستگاه پرستار نابینایان بودند که تجلیل شدند.
حامد هادیزاده از خراسان رضوی با طرح سنتز نانوذرات آهن صفر ظرفیتی و استفاده از آن در تصفیه آبهای آلوده به فلز سرب،
زهرا نجارپور از استان مازندران با طرح کاشی سرامیکی بازتابشی،
پوریا عباپور از استان آذربایجان شرقی با طرح دستگاه اگزوز فیلتر،
امیرحسین اسماعیلبیگی از استان همدان با طرح ساخت وسیله آسانساز آموزش قانون بقای اندازهگیری حرکت زاویهای،
پویا دهقانی از یزد با طرح سامانه هوشمند پلیس همراه، محمدرضا امیدی سراوانی از گیلان با طرح طراحی و ساخت شلوارک طبی و ساناز خدابخشی دهناشی از استان خوزستان با طرح درمان بیماری نیم در رفتگی مادرزادی مفصل ران از جمله دانشآموزان پژوهشگر دوره تحصیلی متوسطه دوم بودند که تقدیر شدند.
آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .
گروه اخبار /
" مسعود کردپور " دبیر آموزش و پرورش و خبرنگار که از حدود سه سال پیش در زندان های ارومیه و مهاباد تحمل حبس می کرد از زندان آزاد شد .
وی طی سه جلسه دادگاهی در سال 92 در دادگاه انقلاب اسلامی مهاباد به سه سال حبس محکوم گردیده بود که این حکم بعد از تایید در دادگاه تجدید نظر در آذر ماه سال 93 از طرف دیوان عالی کشور بر اساس بند 6 ماده 272 ائین دادرسی کیفری نقض گردید و به شعبه هم عرض ارسال گردید که از طرف شعبه هم عرض نیز مجددا با حکم اصراری حکم اولیه تائید گردید .
نامبرده نهایتن بعد از تحمل سه سال حبس از زندان آزاد شد.
در حال حاضر ، علیرضا هاشمی سنجانی ، دبیر کل سازمان معلمان ایران ؛ علی اکبر باغانی ، نائب رئیس کانون صنفی معلمان ایران ؛ اسماعیل عبدی ، دبیرکل کانون صنفی معلمان ایران ؛ محمود بهشتی لنگرودی و رسول بداقی از اعضای هیات مدیره کانون صنفی معلمان ایران در زندان به سر می برند.
پایان پیام /
آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .
یکی از مشکلات غالب در تشکل های معلمان فقدان " اتاق فکر " است .تقریبا همه تشکل ها دارای یک شورای مرکزی و یا هیات مدیره هستند که اکثرا تصمیمات در آن گرفته می شود .
نوع روابط و چینش معادلات معمولا به صورتی است که دبیر کل و یا رئیس تشکل حرف اول و آخر را می زند .
با این که در اساسنامه همه تشکل ها گسترش تشکل و ارتباط به صورت عمودی و افقی پیش بینی شده است اما به علت همان فقدان اتاق فکر که اشاره شد " گردش فکر " میان بخش های مختلف تشکل مشاهده نمی شود .
تقریبا همه تشکل ها سطح فعالیت خود را در سطح کشور معرفی می کنند اما این تقسیم بندی معمولا اسمی است و مواضع و راهبردها توسط یک نفر و یا عده معدودی اتخاذ می شود .
تشکل ها معمولا فاقد یک راهبرد و برنامه مشخص برای آینده هستند و بیشتر تصمیمات آن ها بر اساس روزمرگی و وقایع روزانه تنظیم می شود .
فقدان اتاق فکر و نیز درهم تنیدگی برخی تشکل ها با جریان های " قدرت " و در سوی مخالف ، عدم شکل گیری الگوی گفت و گو میان سطوح مختلف میان اعضای تشکل و نیز بدنه فرهنگیان و معلمان باعث شده است که بسیاری از این تشکل ها حتی در برابر وقایع مهم و چالش برانگیز نیز واکنشی نشان ندهند .
شاید لازم باشد در این میان به نمونه هایی اشاره شود .
* در قضیه " محسن خشخاشی " متاسفانه حتی تا چند روز پس از این واقعه تلخ ، تشکل های صنفی معلمان موضعی در این مورد نداشتند و حتی خبر آن را نیز در رسانه و یا سایت خود منتشر نکردند !
*در ماجرای ضرب وشتم دبیر ریاضی منطقه 14 تهران ( ابوالفضل هنانیان ) با این که انعکاس وسیعی در رسانه های داخلی و خارجی داشت اما مورد توجه و نظر هیچ یک از تشکل های معلمان چه صنفی و چه سیاسی قرار نگرفت !
*در خبر مربوط به حذف رشته علوم انسانی از مدارس دولتی ، علی رغم وسعت انتشار خبر و واکنش ، هیچ یک از تشکل ها موضعی اعلام نکردند .
*در ماجرای حمله به دبستان عبود بیضا در استان فارس که طی آن آموزگاران این دبستان مورد حمله و ضرب و شتم تعدادی از اولیاء دانش آموزان قرار گرفتند ، سکوت بر تشکل های فرهنگیان حاکم بود !
*حتی در موارد مهمی مانند استیضاح وزیر آموزش و پرورش ، بودجه آموزش و پرورش ، رتبه بندی معلمان و... نیز مواضع مشخصی از تشکل ها مشاهده نشده است .
نگاهی به روند رخدادها و وقایع در درون آموزش و پرورش و جامعه معلمان نشان می دهد که تشکل های مختلف معلمان از مشکلات و مسائل بدنه دور هستند و برنامه ای برای تحلیل و تعلیل مشکلات و پاسخ گو نمودن مسئولان و دست اندرکاران امر ندارند .
اتخاذ موضع " خنثی " و یا " بی تفاوتی " نسبت به مطالبات آموزش و پرورش در سطوح و لایه های مختلف آن موجب شده است که آنان در میان افکار عمومی معلمان جایگاهی نداشته و از سوی معلمان خیلی جدی گرفته نشوند .
تشکلی که نتواند همراه و هم زمان با مطالبات آموزش و پرورش و معلمان حرکت کند و نسبت به مسائل مهم و راهبردی بی تفاوت باشد قطعا نخواهد نتوانست میان آنان جریان ساز باشد .
تشکل های معلمان باید ضربان مطالبات معلمان را داشته باشند و متناسب با آهنگ تغییرات و صرب آهنگ آن واکنشی در خور داشته باشند .
این همراهی و هم سویی با افکار عمومی معلمان خواهد توانست آنان را در معادلات و معدلات تغییر تثبیت کند و تشکل های معلمان در این فرمول می توانند " جریان ساز " باشند .
حرکت و طراحی برنامه بر اساس آهنگ تغییرات و تحلیل منطقی قضایا و بردار آن حتی می تواند قدرت و توان مقابله با افکار عمومی را نیز به آنان بدهد که متاسفانه هیچ یک از تشکل های معلمان در حال حاضر قادر به ایفای نقش خود در این مرحله عالی و مهم نیستند .
هر چند یادآوری این نکته مهم است که تشکل ها در صورت اتخاذ این ویژگی ها می توانند " گفتمان ساز " باشند و به کاهش و تعدیل بحران " اعتماد " میان " صف " و " ستاد " کمک نمایند .
فقدان طراحی یک مدل مناسب و مقتضی برای ارتباط منطقی و دو سویه میان کادر رهبری یک تشکل با بدنه موجب شده است تا آنان از وقایع درون فرهنگیان و آموزش و پرورش دچار گسست شده و یک " تاخر فازی " میان آن دو ایجاد شود .
بروز این حالت موجب می شود که برخی تشکل ها که مهم ترین آن " کانون های صنفی معلمان " هستند برای پر کردن این شکاف و یا گسست کاملا خود را شبیه بدنه و مطالبات آنان نمایند ؛ این در حالی است که اصولا تشکل ها وظیفه پالایش ، کارشناسی کردن مطالبات براساس واقعیات و شرایط و تقسیم بندی آنان بر اساس اولویت ها را دارند و از نظر مباحث تشکیلاتی باید نقش " حد واسط " میان دولت و ملت ( معلمان ) را ایفا کنند .
وجود چنین آسیب هایی در این گونه تشکل ها موجب شده است که آنان در پوپولیسم رایج میان برخی جریانات و به عنوان مثال فرهنگ شفاهی و ضد پژوهش محور رایج میان معلمان حل شده و حتی تندتر از آنان به بیان خواسته ها و مطالبات بپردازند .
ایفای چنین نقش هایی در تشکل ها شاید بتواند به « محبوبیت »آن تشکل کمک کند اما تاثیری در فرآیند " مقبولیت " نداشته و نخواهند نتوانست موجد یک جریان در تحولات و تغییرات مثبت باشند .
دیده شدن تشکل های معلمان از سوی دولت ، معلمان و مهم از آن جامعه نیاز به طراحی یک " تئوری " و " برنامه " برای اداره تشکیلات دارد .
توان تاثیرگذاری تشکل ها با میزان ورود ، حضور و ماندگاری نیروهای متفکر ، نخبه و باانگیزه ارتباط مستقیم دارد .
افرادی با ویژگی های ذکر شده باید بتوانند در اتاق فکر و یا شورای سیاست گذاری تشکل حضور داشته و آهنگ ( ریتم ) حرکت و موضع گیری شورای مرکزی و یا هیات مدیره آن تشکل را تنظیم کنند.
هر چند هنوز هم در جامعه ما مدلی برای گفت و گو میان نخبگان حتی در سطوح هم عرض هم مشاهده نمی شود که البته باید این وضعیت تعدیل شود .
آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .
چندی است که مسوولین دولت در خصوص بهبود حقوق معلمان بازنشسته و شاغل در سال 95 خبر های مبهمی را اعلام می کنند و حتی تعبیر « خبر های خوش » در آینده نزدبک به آن ها داده اند .
اگر بخواهیم موضوعات و مشکلات را طبقه بندی کنیم باید آن را به دو دسته تقسیم کرد :
دسته اول مطالباتی است که در موعد مقرر پرداخت نشده مثل پاداش بازنشستگان 93 و 94 ، حق التدریس های 3 ماهه اول 94 و سه ماهه سوم 94 و سایر مطالبات ریز و درشت دیگر مثل سرانه مدارس که مطابق معمول در حال تامین اعتبار است و به آبنده حواله می شود .
اما دسته دوم مطالبات معلمان ، افزایش حقوق متناسب با تورم واقعی و اجرای کامل قانون خدمات کشوری و جبران ما به التفاوت درصد افزایش سال های گذشته که حتی بر اساس تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی برای معلمان اجرا نشده بود و تکمیل طرح رتبه بندی در سال 95 و از طرف دیگر تطبیق صحیح حقوق شاغلین و بازنشستگان که فاصله دریافتی ها ی آنان فاصله ای منطقی و به دور از تبعیض باشد .
اصلاح شرایط بیمه های تکمیلی ، شرایط بهبود کار معلمان در مدارس و...از موارد مهمی است که مسوولین محترم آموزش و پرورش و تیم اقتصادی دولت محترم می بایست آنها را لحاظ کنند تا مجددا مانند اجرای طرح رتبه بندی اولیه با انتقاد معلمان روربه رو نشود .
شاید مسئولین محترم این انتقادات را سیاسی و جناحی ارزیابی کنند اما تجربه ثابت کرده درصد کمی از معلمان جناحی و سیاسی هستند و صرفا به علت شرابط نا مناسب کاری و معیشتی انتقاد می کنند و این موضوع برای همگان و مسئولین روشن است .
اینکه مسوولین وعده خبرهای خوش می دهند قابل تقدیر است . امیدوار کردن معلمان مظلوم کاری خداپسندانه است اما اگر به آن درست و عادلانه عمل نشود ، حس بدبینی نسبت به مسوولین محترم در بین معلمان تشدید می شود و در نتیجه در کیفیت کاری آنها تاثیر منفی خواهد گذاشت .
معلم ناراضی که به کلاس درس برود ، آن چیزی را که نشر می دهد مناسب دانش آموزان نیست ...
بنابراین مسوولین محترم به صورت شفاف آنچه را که می خواهند انجام دهند با استدلال قوی و منطقی اعلام کنند و نظر خواهی کنند و به بحث بگذراند .
صداقت و شفافیت دولت محترم و تقسیم عادلانه بودجه و پرداخت های عادلانه و بدون تبعبض اگرچه معلمان را راضی نمی کند اما حداقل اینکه از ناامیدی و بدبینی اکثر معلمان که غیر سیاسی هسبند خواهد کاست و فعالبت دولت و آموزش و پرورش را نیز مخدوش نیز نمی کند .
اگر دولت روحانی بتواند معلمان را به صورت نسبی راضی کند عنوان موفق ترین دولت قبل و پس از انقلاب اسلامی را به خود اختصاص خواهد داد.
آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .
https://telegram.me/sokhanmoallem
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید