صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

مشکلات و مسائل دانشگاه فرهنگیان و دانشجو معلمان  وضعیت بغرنج دانشگاه فرهنگیان که نگارنده نیز یکی از دانش آموختگان آن می باشد موجب نگرانی و انتقاد دلسوزان و کارشناسان حوزه ی آموزش و پرورش شده است . روشن است هر نهاد و ارگانی برای تامین نیروی انسانی خود از روش های زیر بهره می برد .


1- نیروی انسانی مورد نیاز خود را انتخاب و آنها را به صورت حرفه ای آموزش می دهد سپس از آنها استفاده می کند .
2- نیروهای انسانی خود را از بین افرادی که ارگان های دیگر آموزش داده ، به طور حرفه ای انتخاب و استفاده می کنند .

3- تلفیقی از گزینه ی اول و دوم یعنی ترکیبی از آموزش توسط نهادهای دیگر و آموزش خود آن نهاد یا ارگان کاری استخدام می کنند .

 

وزارت آموزش وپرورش از جمله نهادهایی است که برای تربیت نیروهای زبده و حرفه ای ، دانشگاه های تربیت معلم و فرهنگیان را تامین کرده و استخدام نیروی انسانی اغلب از بین افرادی است که توسط آموزش وپرورش آموزش می دهند و در مواردی افرادی که در دانشگاه های دیگر تحصیل کرده را با دوره های آموزش فشرده استخدام می کنند .

ولی به عقیده بیشتر کارشناسان ، معلمانی که از کانال تربیت معلم و دانشگاه فرهنگیان وارد چرخه ی تدریس شده اند  اغلب بازده کاری بهتری دارند که این نشان از اهمیت و جایگاه دانشگاه فرهنگیان و آموزش های موجود در این دانشگاه است .

متاسفانه وجود مشکلات بزرگ و کوچک بسیار در آموزش و پرورش که اهم آنها ، مالی ،مدیریتی و آموزشی هستند موجب شده این بخش مهم آموزش و پرورش مورد غفلت قرار گیرند و در اولویت های اصلی هیچ یک از مسئولین اصلی آموزش و پرورش و جامعه معلمان قرار نداشته باشند .

مشکلات عدیده در این بخش از نظام آموزش موجب شده تا بازدهی این بخش پایین و نقش آن بیشتر به شکل فرمالیته در آید ، چنان چه پس از گذشت چند سال دکتر مهر محمدی به صورت سرپرست در آن مدیریت می کند و در برنامه های مسئولین و تشکل ها و کل جامعه ی معلمین پیشنهاد و اعتراض و خواسته ای در رابطه با تعیین تکلیف این مسئله دیده نمی شود .

شوربختانه از ابتدای تاسیس این دانشگاه ، نگرش مسئولین موجب شده تا این دانشگاه در کل کشور هیچ گاه شکل یک دانشگاه واقعی را به خود نگیرد و بیشتر به سان مدارس بزرگسالان برای معلمان و به شکل اعتقادی تر و کنترل شده تر اداره شود .
مسایل و مشکلات مالی و بودجه پایین موجب بروز بسیاری مشکلات در دانشگاه فرهنگیان شده است  .

خدمات رفاهی پایین ارائه شده ، ساختمان های فرسوده و مشکلات مالی در تامین امکانات و خدمات آموزشی نامتناسب موجب نارضایتی پرسنل و دانشجویان و در نتیجه افت کیفیت آموزشی شده است  .

ضعف مدیریتی و کارکنان و اساتید در دانشگاه فرهنگیان مشکلی است که وضعیت این عضو دردمند آموزش و پرورش را بغرنج تر می کند .

وضعیت مدیریت دانشگاه به صورت سرپرستی اداره می شود  ؛ دیگر پست های مدیریتی را نیز افرادی اشغال کرده اند که یا تخصص لازم را ندارند یا علاقه و شوق کار در این بخش را ندارند و طبق مشاهدات مراجعین و اعلام آنها ، اکثر کارکنان و مدیران توانایی لازم جهت انجام وظایف خود را ندارند و در بسیاری موارد برخورد نامناسب و سلیقه ای با امورات و ارباب رجوع دارند که موجب نارضایتی مراجعه کنندگان و به هم ریختگی سیستم اداری می شود .
وضعیت مدیریت دانشگاه های فرهنگیان استان ها و ارتباط بسیار ناکارآمد آن ها با دانشگاه فرهنگیان مرکز قصه ای تلخ تر است .

در مورد نارضایتی کارکنان به دلیل وجود مشکلات مالی ،استفاده از کارکنانی که تخصص لازم را برای گرفتن در آن پست اداری ندارند ،استفاده از معلمان دبیرستان ها به عنوان استاد که همزمان با تدریس در مدارس  به کار مشغولند موجب افت بیشتر کیفیت آموزشی شده است .

مشکلات این بخش مغفول مانده ی آموزش وپرورش به قدری زیاد است که بیان آن نه تنها در این مقاله نمی گنجد بلکه شاید بتوان کتاب ها و تحقیقات و جلسات متعددی به این امر اختصاص داد . این نوشته تنها رئوس مشکلات را که بسیار عیان و تاثیر گذار هستند  را برمی  شمرد .


در زیر به صورت تیتر وار به برخی از آنها اشاره می شود . امید است دست اندرکاران و برنامه ریزان این حوزه با توجه بیشتر به این موارد و بررسی  دقیق تر ، سعی در حل آنها و ارتقاء این بخش مهم و تاثیر گذار آموزش وپرورش نمایند .


1- عدم تحول واقعی و عملی متناسب با تغییرات سیستم آموزش و برنامه و سیاست های آموزشی دولت ها


2- ضعف مدیریتی شدید هم در  شکل فردی و هم در شکل سیستماتیک

3- فقدان انضباط کاری در بین سیستم مدیران و کارکنان و عدم پاسخگو بودن 

4- سردر گمی نیروهای مامور از آموزش و پرورش به دانشگاه فرهنگیان که در حدود بیشتر از 30 درصد پرسنل دانشگاه را تشکیل می دهند ،عدم پرداخت حقوق و مزایای قانونی این افراد طبق قانون مقررات کشوری مربوط به مامورین دستگاه های دولتی 

5- عدم توان مدیریتی و کارشناسی در تعیین بودجه های سنواتی ، تدوین بودجه ها بر اساس روال های ناکارآمد که مطابق بررسی و سنجش نیازها نیست . 

6- ناکارآمدی بخش آماری و اداری دانشگاه ، نداشتن اطلاعات و آمار دقیق پرسنل و عدم سازمان دهی نیروها ؛ انجام امور به صورت روزمره و پیگیری شخصی  به جای انجام امورات به شکل  نظام مند و سیستماتیک .

7- نداشتن برنامه ای منسجم و مشخص در دانشگاه و گذراندن امورات به شکل روز مره و رفع تکلیف .

8- کمبود شدید پرسنل متخصص و تراکم بالای نیروها ی ناکارآمد در پست های غیر ضروری .

9- شیوه جذب دانشجو و وضعیت بی ثبات آنها ، البته بخشی  از این سر درگمی ها به سردرگمی وزارت آموزش وپرورش در شیوه تامین نیرو بر می گردد .

10- کیفیت پایین آموزش ،ساختار فیزیکی و امکانات آموزشی که موجب نارضایتی دانشجویان و کارشناسان شده است .

11- ضعف امکانات و خدمات رفاهی برای پرسنل و دانشجویان  .

12- ایجاد چارت اداری نامتناسب با تعداد نیرو و برنامه که موجب دوری از اهداف و اتلاف انرژی و هزینه می شود .


آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .

https://telegram.me/sokhanmoallem

منتشرشده در یادداشت
دوشنبه, 19 آبان 1393 21:30

حقوق؟؟؟؟؟؟؟

آذربایجان غربی

منتشرشده در نامه های دریافتی

گروه اخبار /

بخشنامه تاخیر در زمان برگزاری  امتحانات داخلی نوبت اول دی ماه 1394 ( متوسطه اول و دوم )

بخشنامه زمان برگزاری  امتحانات داخلی نوبت اول دی ماه 1394


آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .

https://telegram.me/sokhanmoallem

آلودگی هوا و خوشحالی معلمان و تکلیف افکار عمومی

همه ساله در شهرهای بزرگ و به ویژه در شهری مثل تهران و  با ورود به نیمه دوم سال باید انتظار روزهای سخت و طاقت فرسایی را داشته باشیم .

هر چند نیمه اول سال هم وضعیت چندان مناسبی ندارد و عدد روزهای سالم هرسال نسبت به قبل « کوچک تر » می شود .

متاسفانه این وضعیت " عادی سازی " شده است و با این که طبق گفته معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداري تهران‌، به طور متوسط هر هفته 52 نفر از شهروندان تهرانی بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست مي‌دهند ( این آمار مربوط به سال قبل است ) اما این قضیه اساسا نگرانی کسی و یا نهادی را به طور " ویژه " جلب نمی کند !

در چند روز اخیر شاهد تعطیلی واحدهای آموزشی از سوی نهادهای مسئول بودیم هر چند بی برنامگی ها ، ناهماهنگی ها و اعمال سلایق در اظهار نظرها و تصمیم گیری ها کاملا مشهود بود .

نگارنده متخصص محیط زیست و یا آلودگی هوا نیست اما در این چند روز وضعیت زیر کاملا هویدا بود :

" علی رغم تعطیلی 3 روزه مدارس ، مردم به کاری عادی خود مشغول بودند .

کاهش محسوسی در وضعیت ترافیک خیایان ها به چشم نمی خورد و حتی برخی مواقع و در بعضی جاها ، ترافیک سنگین تر مشاهده می شد ! "

شاید بهتر باشد نهادهای مسئول مانند شهرداری تهران و یا اداره راهنمایی و رانندگی آماری از میزان تردد وسائط نقلیه در این حداقل 3 روز و تفاوت آماری آن را با روزهای قبل ارائه دهند تا شرایط و داده ها برای تصمیم گیری مناسب تر و عقلانی تر فراهم شود .

همان گونه که قبلا نیز بیان شده است در این گونه مواقع دیواری کوتاه تر از مدارس برای اجرای دستوراتی که حالت " مسکن و موقتی " دارند مشاهده نمی شود . ( این جا )

نکته ای که در این جا می خواهم متذکر شوم واکنش و یا بازخورد حاصل از تعطیلی چند روزه بوده است .

به محض تعطیلی مدرسه موجی از شادی و شعف دانش آموزان و حتی معلمان را در برمی گیرد .

البته با توجه به وضعیت حاکم بر مدارس و تکراری بودن و ملال آور بودن شاید این مساله طبیعی به نظر برسد اما نکته مهم این جاست که بسیار به ندرت اتفاق افتاده و می افتد که فرهنگیان و معلمانی که در چنین شرایط زیست محیطی قرار دارند از این وضعیت نابه سامان و خطرناک انتقاد کرده و مسئولان و سیاست گذاران را به چالش گرفته و حتی طرح " پرسش " نمایند .

با این که داشتن « هوای پاک » در زمره نیازهای اساسی هر شهروند است و مسئولیت مستقیم آن بر عهده مجریان و برنامه ریزان است و بخش مهمی از عملکرد و تصمیمات آن ها محیط مدرسه را در برمی گیرد اما به نظر می رسد که  قاطبه فرهنگیان و معلمان از این وضعیت و حتی استمرار بیش از پیش تعطیلی ها موافقند .

شاید این وضعیت برای معلمان خیلی مبهم و پرسش برانگیز نباشد اما باید دید که بازخورد این حالت در میان افکار عمومی جامعه چیست ؟

فرهنگیان و معلمان نزد افکار عمومی جامعه به داشتن " تعطیلات زیاد "  مشهور و معروفند .

حتی تعداد قابل توجهی از مردم عادی و شهروندان در مقابل اعتراض و انتقاد فرهنگیان و معلمان نسبت به  وضعیت حقوقی و معیشتی خود در برابر تعطیلات « مختلف » متعجب می شوند و از نظر آن ها به " قشری زیاده خواه و همیشه معترض " مبدل شده اند .

این یک واقعیت اجتناب ناپذیر است .

زمانی که معلمان در برابر " اعلام تعطیلی " سکوت می کنند و حتی نمی توانند شادمانی خود را کتمان کنند این فرضیه  نزد جامعه به یک " اصل بدیهی  " تبدیل می شود که با توجه به تعطیلات معلمان و نیز میزان حقوق تناسب و هماهنگی وجود دارد .

مهم ترین دلیل برای اثبات این مدعا آن است که تاکنون جامعه از اعتراض معلمان در برابر وضعیت حقوقی و معیشتی آن ها دفاع نکرده است و فرضا در این گونه موارد اعتراض کارگران را  « منطقی تر » و « به جاتر » دانسته و می داند .

باز هم تاکید می شود " تنفس هوای پاک " حق طبیعی شهروندان است ؛ به عنوان مثال ،  این حق " دانش آموزان " است که در مدرسه ورزش کنند و از اوقات خود لذت ببرند .

به باور من ، وضعیت فعلی حاصل بی برنامگی و عدم پای بندی مسئولان مختلف به اجرای قوانین مصوب و نیز رعایت حقوق شهروندی جامعه بوده است .

مسئولانی که به جای پاسخ گویی در برابر افکار عمومی راه " فرافکنی " و " دایورت مسئولیت ها " را در پیش می گیرند .

حال باید دید که مسئولیت اجتماعی و نیز شهروندی فرهنگیان و معلمان به عنوان " گروه مرجع " در جامعه چیست ؟

آن ها می توانند با بهره گرفتن از " قلم " و حضور در رسانه ها ضمن ایفای نقش " مرجع بودن " به جامعه این پیام را برسانند که :

راه حل این گونه مسائل تعطیل کردن نیست .

آموزش حق همه است و کسی نمی تواند این " حق " را از دیگران سلب کند .

حضور موثر و فعال در عرصه رسانه ها به جای " سکوت و انزوا " و همراهی با وضع موجود که البته ساده ترین و آسان ترین راه است جامعه را از ذهنیت های شکل گرفته و قبلی نسبت به معلمان مبرا خواهد کرد و دیگر هیچ معلمی مجبور نخواهد بود به خاطر انتقاد یک شهروند در یک روزنامه نسبت به « وضعیت کار معلمان و تعطیلی زیاد » آن ها در مدرسه " روزنامه آتش بزند " ...


آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .

https://telegram.me/sokhanmoallem

منتشرشده در یادداشت

مصوبه مجلس در مورد مربیان پیش‌ دبستانی و نیروهای خرید خدمات آموزشی  گروه اخبار /

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح امروز (سه‌شنبه) پارلمان جزئیات طرح استفساریه قانون الحاق یک تبصره به ماده 17 قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق‌التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش را مورد بحث و بررسی قرار داده و به تصویب رساندند.

به موجب مصوبه مجلس، در تبصره 10 موضوع ماده واحده قانون الحاق یک تبصره به ماده 17 قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق‌التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش مصوب 28 مرداد 1394:

1- شرط رشته تحصیلی منحصراً برای به کارگیری مشمولان قانون فوق در مقطع آموزش متوسطه می‌باشد.

2- عبارت «حق‌التدریسی»، شامل نیروهای آموزشی، پرورشی، بهداشتی، مشاور و سرپرست کارگاه و حق‌التدریسان جامانده قبل از 26 مهر 1391 می‌شود.

3- عبارت «خرید خدمات آموزشی» شامل نهادهای عمومی از جمله سازمان دانش‌آموزی نیز می‌شود.

وکلای ملت با 150 رأی موافق، 15 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از 204 نماینده حاضر در جلسه، جزئیات این طرح استفساریه را به تصویب رساندند.

در تبصره 10 قانون الحاق یک تبصره به ماده 17 قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق‌التدریسی و آموزشیاران نهضت‌ سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش آمده است:

وزارت آموزش و پرورش مکلف است فقط مربیان پیش‌دبستانی و نیروهای خرید خدمات آموزشی که قبل از تصویب این قانون با آموزش و پرورش همکاری داشته‌اند را به منظور تأمین نیروی حق‌التدریس با توجه به رشته تحصیلی مقطع (حداقل کاردانی)، جنسیت، نیاز منطقه‌ای و سنوات همکاری با آن وزارتخانه بدون الزام به رعایت ماده 8 این قانون به کار گیرد و استفاده از سایر نیروها در این زمینه ممنوع است.

انتهای پیام/

فارس


آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .

https://telegram.me/sokhanmoallem

خراسان رضوی

منتشرشده در نامه های دریافتی
سه شنبه, 01 دی 1394 09:07

نامه به وزیر آموزش و پرورش

گروه اخبار / خوشبختانه با پی گیری های وزیر محترم آموزش و پرورش و زیر مجموعه ایشان تعدادی از معلمان که در دولت های نهم و دهم با حکم « اخراج از کار » صادره از هیات های تخلفات اداری رو به رو گردیده بودند  توانستند به " کار معلمی " بازگردند .

« گروه سخن معلم » از اقدامات و زحمات مسئولان در وزارت آموزش و پرورش و سازمان مدیریت و برنامه ریزی در این زمینه تشکر و قدردانی می کند .

با توجه به مشی آقای فانی ، انتظار می رود که پرونده آقای « مسعود کردپور » در پروسه کار و بررسی مجدد قرار گیرد .

منتشرشده در یادداشت
سه شنبه, 01 دی 1394 08:59

شرایط جدید معلم شدن

گروه اخبار / دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش از موافقت این شورا با تعیین صلاحیت حرفه دانشجو معلمان با چهار مولفه خبر داد و گفت: براین اساس تمام دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان پس از تحصیل با چهار مولفه ارزیابی می‌شوند و گواهی دریافت می‌کنند.

گروه اخبار /

روند شکل گیری مجلس دانش آموزی و یک اقدام مثبت

زهرا پناهی روا درباره اهداف مجلس دانش آموزی، گفت: مجلس شورای اسلامی نهادی صنفی، مشورتی است که هدف آن بسترسازی مناسب برای مشارکت آگاهانه و آزادانه در عرصه سرنوشت دانش آموزان و زمینه سازی برای تمرین عملی اصول و معیارهای مردم سالاری است و همچنین زمینه تربیت اجتماعی، سیاسی، مدیریتی دانش آموزان و ترویج فرهنگ گفت و گو و مشورت بین دانش آموزان و تقویت روحیه خودباوری و خوداتکایی است.

 

سند هفتمین دوره مجلس دانش آموزی

وی در خصوص اینکه سند هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی در چه مرحله ای است، افزود: نمایندگان مجلس دانش آموزی در دومین نشست که در مشهد برگزار شد به 5 قطب تقسیم شدند که در این قطب ها "سند عدالت آموزشی" هفتمین دوره مورد بررسی و تبادل نظر نمایندگان قرار گرفت و از هر قطب 2 نماینده انتخاب شدند و در هفته جاری جلسه کارگروه با حضور نمایندگان در مورد پیش نویس سند نهایی هفتمین دوره مجلس دانش آموزی تشکیل می شود.

وی ادامه داد: در این کارگروه از هرتبادل نظر و جمع بندی نظزات نمایندگان یک سند انتخاب می شود که این سند در نشست سوم نمایندگان مجلس دانش آموزی به تصویب خواهد رسید.
 
 
نحوه انتخابات هشتمین دوره مجلس دانش آموزی
 
رئیس مجلس دانش آموزی درباره نحوه انتخابات هشتمین دوره مجلس دانش آموزی، عنوان کرد: پس از برگزاری انتخابات شوراهای دانش آموزی مدارس، شیوه نامه انتخابات هشتمین دوره مجلس دانش آموزی از سوی وزیر آموزش و پرورش به تمام استان ها ابلاغ شد.
 
پناهی روا اضافه کرد: در این شیوه نامه روند برگزاری انتخابات هیات رئیسه شورای دانش آموزی استان و برگزاری انتخابات هشتمین دوره مجلس دانش آموزی بیان شده است. پیوست این شیوه نامه دستورالعمل اجرایی و نظارتی از سوی معاون پرورشی و فرهنگی ابلاغ شد که مدیران استان ها می توانند در روی پرتال معاونت و سازمان دانش آموزی ملاحظه کنند.
 
وی تصریح کرد: در این دستورالعمل تشریح مراحل جدول و زمان بندی و نحوه انتخابات بیان شده است که نحوه مختصری از برگزاری انتخابات را اعلام می کنم.
 
رئیس دبیرخانه مجلس دانش آموزی افزود: پس از برگزاری انتخابات در سطح مدارس دوره دوم متوسطه و مشخص شدن نتایج و تشکیل شورای دانش آموزی مدرسه یک دانش آموز منتخب در میان شورای مدرسه چه منطقه، ناحیه، شهرستان معرفی می شود و با حضور منتخبین شوراهای دانش آموز مدارس یک دانش آموز دختر و یک دانش آموز پسر از هر منطقه، ناحیه، شهرستان به مجمع عمومی استان راه می یابند.
 
پناهی روا اظهار کرد: در مرحله سوم تشکیل مجمع عمومی منتخبین شوراهای دانش آموزی استان و انتخابات هیات رئیسه استان انجام می پذیرد و در مرحله چهارم از میان اعضای شورای دانش آموزی استان انتخابات در بهمن ماه برگزار می شود و از میان منتخبین آنان با توجه به سهمیه استان نمایندگان مجلس دانش آموزی انتخاب می شوند.
 
 
اضافه شدن دانش آموزان نیازهای ویژه استثنایی به مجلس
 
وی خاطرنشان کرد: در این دستورالعمل فرآیند و مراحل انتخابات ذکر شده است. در هشتمین دوره مجلس دانش آموزی و با درخواست دانش آموزان استثنایی در هفتمین دوره مجلس دانش آموزی مصوب شد که به تعداد دانش آموزان نیازهای ویژه استثنایی اضافه شود.
 
 
راه یابی نمایندگان مدارس خارج از کشور به مجلس دانش آموزی
 
رئیس دبیرخانه مجلس دانش آموزی گفت: در هشتمین دوره مجلس دانش آموزی از میان دانش آموزان با نیازهای ویژه استثنایی یک نفر دختر و یک نفر پسر به مجلس دانش آموزی راه می یابند. همچنین برای اولین بار 2 نفر از نمایندگان مدارس خارج از کشور در هشتمین دوره مجلس دانش آموزی حضور دارند و با مصوبه نمایندگان هفتمین دوره مجلس دانش آموزی سهمیه ای نیز در اختیار دانش آموزان مدارس خارج از کشور قرار گرفته است.
 
وی اضافه کرد: یک دانش آموز دختر و یک دانش آموز پسر به دبیرخانه مجلس دانش آموزی راه می یابند. ضمن تشکر از مدیران کل استان ها و معاونین پرورشی و فرهنگی و مدیران دانش آموزی استان ها و با تشکیل ستاد انتخابات مراحل انتخابات هشتمین دوره مجلس دانش آموزی را هرچه باشکوه تر برگزار کنند.
 
روند شکل گیری مجلس دانش آموزی و یک اقدام مثبت

آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .

https://telegram.me/sokhanmoallem

منتشرشده در دانش آموز
مدیریت زمان در کلاس و ارتباط آن با خشونت علیه دانش آموزان
 
بارها در مورد بی نظمی دانش آموزان ، حواس پرتی آن ها و خستگی شان در کلاس درس مطالبی خوانده ایم و همچنین بسیاری از دوستان عزیز در سایت وزین سخن معلم به دلایل این ناهنجاری ها در کلاس درس پرداخته اند .
در این نوشته بدون اینکه بخواهم دلایل انسانی دخیل در به وجود آمدن این ناهنجاری ها در کلاس را نفی کنم به ذکر عللی می پردازم که متاسفانه قوانین مصوب در نحوه ی برگزاری کلاس های درس باعث ایجاد آن شده اند .
 
علت اول - (نود دقیقه زمان کلاس ) که بیشتر در متوسطه اول و دوم  اجرا  می شود و باعث ایجاد خستگی و احیانا بی انضباطی دانش آموزان می شود . نود دقیقه زمان کلاس درس است ، نمی دانم این قانون نود دقیقه را چه کسی و با چه توجیهی و پشتوانه ی علمی در آموزش و پرورش باب کرده است ؛ اما بنده به عنوان کسی که زمان هفتاد دقیقه تدریس در کلاس را آزمایش کرده ام و نتیجه مثبت آن را نسبت به کلاس های نود دقیقه ای دیده ام به این باور رسیده ام که نود دقیقه زمان کلاس یکی از دلایل خستگی دانش آموزان است .
 
علت دوم- ( شکل غیر استاندار صندلی ها )؛  کافی است پس از مشورت با یک متخصص یا فیزیوتراپ ماهر اقدام به خرید یک صندلی استاندارد کنید و پس از نشستن بر رو ی آن تفاوت بسیار زیاد آن را با صندلی هایی که در مدارس دانش آموزان بر روی آن می نشینند دریابید .
 
 
به گفته ی متخصصان حتی وقتی بر روی یک صندلی استاندارد می نشینید حتما باید هر نیم ساعت از جای خود برخیزید و دو تا سه دقیقه راه بروید و حرکاتی کششی برای جلوگیری از آسیب رسیدن به مفاصل تان انجام دهید .
حال تصور کنید که دانش آموزی برای نود دقیقه بر روی یک صندلی کاملا غیر استاندارد بنشیند و معمولا هم اگر بخواهد برای  چند دقیقه از جای خود بلند شود باید به لطایف الحیلی معلم را  راضی کند که برای آب خوردن یا دستشویی رفتن به او اجازه دهد و اگر هم  معلمی بعد نیم ساعت بخواهد همه دانش آموزان را برای پنج دقیقه استراحت به بیرون از کلاس راهنمایی کند بعد از چند جلسه انجام این کار، توسط  مسئولان مدرسه بسیار دوستانه تذکر دریافت می  کند که این کار شما مخل نظم و انضباط مدرسه و مزاحم دیگر کلاس ها است .
دلایل دیگری که در خستگی دانش آموزان که به دنبال خستگی باعث به وجود آمدن بی حوصلگی و در پی آن آن بروز رفتار های خشونت آمیز می شود ، بسیار زیاد است  که بیشتر همکاران هم از آن اطلاع دارند .
از همکاران عزیز می خواهم مدت زمان هفتاد  دقیقه ای کلاس و همچنین اجازه دادن به دانش آموزان برای یک استراحت پنج دقیقه ای را بعد از چهل دقیقه نشستن بر روی صندلی خشک کلاس امتحان کنند و در صورت گرفتن نتایج بهتر نسبت به کلاس های نود دقیقه ای این مسئله  را در جلسه ای شورای دبیران به عنوان پیشنهاد مطرح کنند .
شاید که دوستان تصمیم گیر در سطوح بالاتر آموزش و پرورش التفاتی کنند و برای مشتاق شدن بیشتر دانش آموزان به  کلاس های درس قدمی هر چند کوچک بردارند .

آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .

https://telegram.me/sokhanmoallem


ارسال مطلب برای سخن معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
 
منتشرشده در دانش آموز

نظرسنجی

انتصابات علیرضا کاظمی تا چه میزان با تعهدات و قول های مسعود پزشکیان هم خوانی داشته و توانسته رضایت معلمان را جلب کند ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور