صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

گروه اخبار /

درگذشت پدر محمد حسن فخرایی عضو سازمان معلمان ایران

با خبر شدیم پدر گرامی همکار محترم جناب « محمد حسن فخرایی » همکار منطقه 8 تهران و از  اعضای شورای مرکزی سابق سازمان معلمان ایران به دیار باقی شتافتند.

« گروه سخن معلم » این ضایعه را به خانواده محترم آن مرحوم تسلیت گفته و برای روح آن مرحوم مغفور آمرزش و برای بازماندگان صبر و بردباری خواهان است .

پایان پیام /

تاریخچه فعالیت سه وزیر آموزش و پرورش پس از انقلاب فانی اکرمی و مظفر  علی اصغر فانی در آموزش و پرورش مدیری شناخته شده و رده دوم و دور از سیاست بود ، اما دو اتفاق در دوره پر حادثه ریاست جمهوری احمدی نژاد، نام فانی را در فضای سیاسی مطرح کرد. اولی گرفتن حکم سرپرستی وزارتخانه از دست احمدی نژاد درسال 84 و و دوم ریاست ستاد فرهنگیان مهندس میرحسین موسوی در  انتخابات ریاست جمهوری 88 .

رای عدم اعتماد مجلس به محمدعلی نجفی در تابستان 92 معلمان را آزرده کرد. سایه نجفی روی صندلی وزارت فانی تا مدت ها سنگینی می کرد. در سال 84 پس از ناکامی علی اکبر اشعری وزیر پیشنهادی احمدی نژاد در اخذ رای اعتماد مجلس هفتم ، علی اصغر فانی به عنوان سرپرست  وزارت آموزش و پرورش منصوب شد.

مدیران وقت آموزش و پرورش تمایل داشتند آقای احمدی نژاد،  فانی را به عنوان وزیر به مجلس معرفی کند، اما رییس جمهور ، محمود فرشیدی دبیرکل " کانون تربیت اسلامی " را به مجلس معرفی کرد. با معرفی محمود فرشیدی و رای اعتماد مجلس به او  ، دوره 70 روزه سرپرستی فانی هم تمام شد. دلیل اینکه چرا احمدی نژاد، فانی را به عنوان وزیر آموزش و پرورش کابینه دولت نهم معرفی نکرد، مشخص نیست،  اما همان زمان در راهروهای وزارتخانه  به نجوا می گفتند که فانی شرط عزل همه مدیران اصلاح طلب آموزش و پرورش از سوی احمدی نژاد را نپذیرفته است.

بخت و اقبال با فانی یار بود که به عنوان وزیر کابینه احمدی نژاد به مجلس معرفی نشد زیرا هم اعتبار خود را به عنوان یک تکنو کرات از دست می داد و هم احتمالا عمر وزارت او طولانی نمی شد.

سرنوشت خواب دیگری برای فانی دیده بود .

در انتخابات 88 مسئولیت ستاد فرهنگیان مهندس موسوی به عنوان جدی ترین رقیب احمدی نژاد را به عهده گرفت. با اعلام نتیجه انتخابات فانی بی سروصدا  به دانشگاه برگشت و موضع گیری سیاسی خاصی از او ثبت نشد. با اینکه بسیاری از افراد دورتر از فانی به عنوان عامل فتنه یا ساکت فتنه مشمول محرومیت شدند اما فانی در کابینه اعتدالی حسن روحانی موفق شد از مجلس اصول گرا به عنوان وزیر آموزش و پرورش رای اعتماد بگیرد.

فانی متولد محله نازی آباد تهران در سال 1333 ، دارای همسر فرهنگی و دو فرزند است. همسر او خانم شیر محمدی هم فرهنگی است . او  مدرک فوق لیسانس راه و ساختمان از دانشکده فنی دانشگاه تهران و دکترای مدیریت رفتار سازمانی و منابع انسانی از دانشگاه تربیت مدرس دارد. به گفته خودش از کلاس دهم دبیرستان کار ندریس در دبیرستان ها را شروع کرد و  در دوره دانشجویی به عنوان یکی از بهترین دبیران منطقه 16 تهران شناخته می شد.  معلمان قدیمی او را انسانی مودب و اخلاق گرا  و استوار بر باورهای عقیدتی خویش به یاد می آورند.

یکی از همکاران سابق او می گفت : "فانی در گفتار و کردار نرم ، اما در اعتقادات مذهبی خود سرسخت است."

در دهه 60، از مدیران  وابسته به طیف خط امام بود و البته  رابطه کاری خوبی با نمایندگان جناح راست مانند علی اکبر پرورش و حدادعادل در آموزش و پرورش داشت. در شهریور 59 به استخدام رسمی آموزش و پرورش در آمد و با درس و تخته سیاه خداحافظی کرد.

ابتدا  معاون و  کمی بعد  رییس منطقه 16 آموزش و پرورش تهران شد . از استخدام در آموزش و پرورش تا سرپرستی منطقه ۱۶ در شرایط ویژه آن دوره فقط چندماه طول کشید، فانی در باره کارهای انجام شده در دوره سرپرستی منطقه ۱۶ می گوید: "استراتژی اصلی ما در منطقه ۱۶ پاک سازی معلم ها، اصلاح مدیریت، آرام کردن فضای مدرسه ها، جایگزینی معلمان مرد در مدارس دخترانه و تربیت جوانان برای جایگزینی خودمان بود."

در سال های اول انقلاب هزاران تن از معلمان و مدیران مدارس به دلایل سیاسی و عقیدتی اخراج و یا بازنشسته و بازخرید شدند. برای اخراج مخالفان از اصطلاح تحقیر آمیز "پاک سازی" استفاده می شد و منظور، پاک کردن محیط های آموزشی از وجود مخالفان بود.

فانی که در خانواده ای مذهبی و متعصب بزرگ شده بود، می نویسد: "معلم کلاس اولم خانم بود، ولی از کلاس دوم علاقه مند بودم که به کلاسی بروم که معلمش مرد باشد؛ شاید دلیل آن تعصبات دینی بود که به واسطه پدرم... در ما ایجاد شده بود."
فانی در سال 93 در گفت و گو با روزنامه جمهوری اسلامی  چگونگی استخدام خود را این گونه شرح می دهد: "سال ۵۹ آقای [حسین] مظفر رئیس ناحیه ۷منطقه ۱۶ فعلی بود. عزت الله عباسی معاون آموزشی و آقای [ رحیم ] عبادی معاون پرورشی بودند...بچه مسلمان های ناحیه ۷ به آموزش و پرورش شهر تهران رفتند و برای من یک ردیف استخدامی گرفتند. بعدها آقای مظفر معاون استان تهران شد و عباسی ریاست اداره شد و برای من حکم معاونت ناحیه ۷ را صادر کردند. عباسی که به جبهه رفت آقای خوشنویسان که مدیر کل شهر تهران بود برای من حکم سر پرستی زد.


در سال 60 یک سال بعد از استخدام  در حالی که دوره 2 ساله آزمایشی او تمام نشده بود ، ابلاغ مدیرکلی آموزش و پرورش کردستان را از دست  علی اکبر پرورش گرفت  و از سال 60 تا 64 در این استان به عنوان مدیرکل خدمت کرد.

او ادعا می کند که یکبار یک دختر خانم وابسته به تشکیلات مجاهدین خلق در کردستان نقشه ترور او را کشیده . اما با دستگیری این دختر نقشه ترور فانی لو رفت. با انتصاب کاظم  اکرمی به عنوان وزیر ، فانی به تهران برگشت و از 64 تا 68 معاون آموزشی وزیر بود.

فانی این گونه مدیرکل آموزش و پرورش کردستان شد: "سال ۱۳۶۰ من مسئول منطقه ۱۶ آموزش و پرورش (ناحیه ۷ قدیم) تهران بودم. توسط وزیر وقت آموزش و پرورش -ـ مرحوم آقای پرورش ـ- احضار شدم. گفتند که چند پست مدیریتی از جمله دفتر آموزش عمومی وزارتخانه و ادارات کل استان‌های بوشهر، آذربایجان غربی و کردستان فاقد متولی است و از من خواستند یکی از این مسئولیت‌ها را بپذیرم. من به اراده خودم سخت‌ترین (کردستان) را انتخاب کردم تا دینم را به انقلاب اسلامی ادا کرده باشم."

فانی اضافه می کند: "من انصافاً به کردستان رفتم که دیگر برنگردم ! این را خدا می‌داند و بس!"

روایت فانی از انتصابش به عنوان مدیرکل کردستان همه واقعیت را در بر ندارد. رفتن او به کردستان بی مقدمه و تصادفی نبود. قبل از پذیرش مسئولیت در آموزش و پرورش کردستان به عنوان نماینده ویژه علی اکبر پرورش وزیر وقت، به کردستان رفته بود. فانی پس از بازگشت با ارائه یک گزارش هشت صفحه ای محرمانه، خواهان برنامه ریزی برای حاکمیت فرهنگی در کردستان شد. این گزارش مورد تایید قرار گرفت و حکم مدیرکلی فانی صادر شد.

وی هنگام گرفتن ابلاغ مدیرکلی آموزش و پرورش کردستان ۲۷ سال سن و یک سال سابقه خدمت رسمی در آموزش و پروش داشت.  فانی استثنا نبود.  نشستن جوانان 20 تا 30 ساله روی صندلی مدیریت حتی در سطح وزارت و وکالت عادی بود. آن زمان بحث "تعهد یا تخصص" در بین انقلابیون مسلمان در مورد شرایط احراز پستهای مدیریتی وجود داشت و نظر غالب این بود که تعهد بر تخصص مقدم است و حتی اگر کسی فقط تعهد داشته باشد می تواند پستهای حساس را اشغال کند. 

 فانی از سال  68 تا دوم خرداد 76 از آموزش و پرورش فاصله گرفت. او از سال 68 تا 72 معاون دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس و از 72 تا 76 ، معاون فرهنگی بنیاد شهید بود .

بازگشت مظفر به عنوان وزیرآموزش و پرورش دولت اول خاتمی در سال 76 ، علی اصغر فانی را در سمت معاون وزیر به آموزش و پرورش کشاند. فانی ، اکرمی و مظفر را می توان سه یار دبستانی آموزش و پرورش نامید.

 اکرمی در سال ۶۴ وزیر آموزش و پرورش دولت میرحسین موسوی شد ، او فانی را از کردستان احضار کرد و به او  پیشنهاد کرد که مدیر کل آموزش و پرورش استان تهران شود. فانی این پیشنهاد را رد کرد و در اظهار نظری غیر متعارف بلافاصله به وزیر پیشنهاد کرد که او را به عنوان معاون خودش انتخاب کند.

فانی ماجرا را این گونه شرح می دهد: "شخصا پیشنهاد تصدی پست معاونت آموزش وزارت اموزش و پرورش را در شرایطی به وزیر وقت دادم که کمترین تجربه کارستادی نداشتم."

آقای اکرمی این پیشنهاد را پذیرفت.

فانی  در ادامه می گوید: "روزی که اکرمی حکم معاونت آموزشی را برای من صادر کرد، از من پرسیدند: شهر تهران را به چه کسی بدهیم؟ من آقای مظفر راپیشنهاد کردم." آقای اکرمی هم توصیه او را می پذیرد و مظفر را مدیرکل تهران می کند. فانی مدعی است که در سال ۷۶ یکی از گزینه های سید محمدخاتمی برای وزارت آموزش و پرورش بوده، اما وقتی مظفر به او خبر می دهد که او نیز پیشنهاد وزارت را دریافت کرده، به جای رقابت، در تهیه برنامه به مظفر کمک می کند.

مظفر نیز بعد از انتخاب به عنوان وزیر آموزش و پرورش در سال ۷۶، علی اصغر فانی را به عنوان معاون خود انتخاب کرد.

دوستی بین فانی ، حسین مظفر و سیدکاظم اکرمی تا کنون پایدار مانده است. لابی گری مظفر در مجلس در رای اعتماد نمایندگان مجلس نهم به فانی موثر بود.

فانی هم بعد از رسیدن به وزارت تلافی کرد .  فانی هم در سال ۹۲ مظفر را به عنوان عضو هیات امنای صندوق ذخیره فرهنگیان و سید کاظم اکرمی را به عنوان مشاور ارشد خود برگزید. هر چند حسین مظفر از نظر سیاسی از این دو تا حدودی فاصله گرفته است اما تفاوت مشرب سیاسی تاثیری در رابطه دوستی این سه تن نگذاشته است.

در سال ۶۷ محمدعلی نجفی به عنوان وزیر آموزش و پرورش وارد کابینه میرحسین موسوی شد و بعد انتخاب اکبر هاشمی رفسنجانی  به عنوان رییس جمهور، نجفی در پست وزارت آموزش و پرورش باقی ماند. کانون تجمع مدیران چپ گرا، اداره کل آموزش و پرورش تهران حول حسین مظفر بود. حسین مظفر دستور محمد علی نجفی برای عزل یکی از مدیران سخت گیر تربیت معلم را اجرا نکرد و نجفی هم حسین مظفر را برکنار کرد.


فانی پس از آمدن نجفی به آموزش و پرورش، این وزارتخانه را موقتا ترک کرد و معاون فرهنگی بنیاد شهید شد. در سال ۷۰ علی اصغر فانی، حسین مظفر و عزت الله عباسی که دورنمایی برای بازگشت خود به مدیریت نمی دیدند، مجتمع آموزشی غیر انتفاعی جماران را در منطقه ۱۱ تهران تاسیس کردند. این مجتمع آموزشی پسرانه با مساحت ۲۷۰۰ مترمربع در خیابان امام خمینی ، نرسیده به میدان حر ، خیابان شهید مرادی واقع شده است. مدیریت این مجتمع را یکی از دوستان فانی در دوره مدیرکلی کردستان بر عهده دارد.
بعد از دوم خرداد 76 و روی کار آمدن دولت اصلاحات ، حسین مظفر سکان وزارت اموزش و پرورش را در دست گرفت و علی اصغر فانی را به عنوان معاون خود انتخاب کرد.

در دولت دوم سید محمد خاتمی بار دیگر به عنوان معاون وزیر منصوب شد. در دوره وزارت مرتضی حاجی، همچنان پست معاونت آموزشی را حفظ کرد. بعد از دوره 70 روزه سرپرستی و با به حرکت درآمدن ماشین عزل و نصب ها توسط فرشیدی در سال 84 ، فانی بار دیگر به دانشگاه تربیت مدرس کوچ کرد و به عنوان استادیار و سرپرست دبیرخانه شورای تعلیم و تربیت ،  مشغول به کارشد.

نمودار مدیریتی فانی نشان می دهد که از عمر 33  ساله مدیریتش ، نیمی را در آموزش و پرورش و نیم دیگر را در دانشگاه تربیت مدرس و بنیادشهید گذرانده است.

چپ گرا های دهه 60 وزارت آموزش و پرورش بر خلاف چپ های وزارت ارشاد ، هیچ گاه تبدیل به اصلاح طلب  تمام عیار نشدند و عده ای از آنها با راست های جدید ،  همپوشانی و قرابت های فکری و عملی دارند. حسین مظفر به دلیل همین قرابت ها از اردوی چپ به جمع هواداران احمدی نژاد پیوست.


فضای مدیریتی آموزش و پرورش به برهوت می ماند.

در میان مدیران سابق و کنونی آموزش و پرورش، محمدعلی نجفی توانست به مدد هوش و سواد و تجربه به سطح یک مدیر استراتژیک ملی ارتقا یابد. اما نجفی دقیقا محصول فضای مدیریتی آموزش و پرورش نبود.

امروز در میان مدیران آموزش و پرورش چه اصول گرا و چه اصلاح طلب یا اعتدالی پیدا کردن یک مدیر در حد و اندازه وزارت بسیار مشکل است.

بعد از انتخابات ۹۲ و رای عدم اعتماد مجلس به نجفی این بحث در محافل نزدیک به رییس جمهور مطرح بود که چه کسی از خانواده آموزش و پرورش به مجلس معرفی شود؟

از هر طرف که می رفتی به سه چهار تا اسم مشخص برخورد می کردی که کم و بیش در حد و اندازه فانی بودند.

به نظرم سوال اساسی این است که چرا سطح مدیریت یک وزارتخانه آموزشی و فرهنگی حتی با مقیاس ها و استاندارد های داخلی تا این اندازه نازل است؟


ارسال مطلب برای سخن معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

اصول تربیت برای کودکان

کودکی که زندگی را با کینه توزی می گذراند : ستیزه جویی می آموزد.
کودکی که زندگی را با تمسخر می گذراند : شرمساری می آموزد.
کودکی که زندگی را با انتقاد می گذراند : محکومیت می آموزد.
کودکی که زندگی را با ترس می گذراند : تشویش می آموزد.
کودکی که زندگی را با حسادت می گذراند : نفرت می آموزد.
کودکی که زندگی را با تحمل مشقات می گذراند : شکیبایی می آموزد.
کودکی که زندگی را با ترحم به خود می گذراند : تاسف می آموزد.
کودکی که زندگی را با تشویق می گذراند : اعتماد به نفس می آموزد.
کودکی که زندگی را با تحسین می گذراند : حق شناسی می آموزد.
کودکی که زندگی را با امنیت می گذراند : ایمان می آموزد.
کودکی که زندگی را با انصاف می گذراند : عدالت می آموزد.
کودکی که زندگی را با شرافت می گذراند : حقیقت می آموزد.
کودکی که در زندگی مورد پذیرش باشد : عشق و محبت می آموزد.
کودکی که زندگی را با دوستی می گذراند : « دنیا مکانی زیبا برای زیستن است » را می آموزد.


ارسال مطلب برای سخن معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در آموزش نوین
دوشنبه, 18 آبان 1393 21:30

سخن وزیر درباره معلم

مازندران

منتشرشده در نامه های دریافتی

گروه اخبار / روز یکشنیه رئیس مرکز برنامه ریزی ونیروی انسانی وزارت آموزش وپرورش در مورد دوره های آموزشی پذیرفته شدگان آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد شهریه حدود ۵ میلیون تومان توسط دانشگاه فرهنگیان برآورد شده است که ۶۰ درصد توسط پذیرفته شده و ۴۰ درصد را نیز آموزش و پرورش پرداخت می کند.

یک روز بعد وزیر آموزش و پرورش چنین گفت !

عذرخواهی سازمان مدیریت و برنامه ریزی در مورد افزایش حقوق کارمندان دولت  گروه اخبار /

علیرضا صالح  معاون امور مجلس و استان های سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در نشست شورای اداری استان خراسان شمالی با اشاره به سطح حقوق و مزایای کارکنان دولت گفت: از کارمندان دولت عذرخواهی می کنیم، چون با توجه به شرایط درآمدی کشور، اجازه افزایش اعتبارات جاری هزینه ای را نداشته ایم.
علیرضا صالح در نشست شورای اداری استان خراسان شمالی با تاکید بر پایبندی و اهتمام دولت به انضباط مالی در شرایط حال حاضر بودجه ای کشور تصریح کرد: با توجه به تکالیف قانونی و هزینه های سنگین جاری نظیر پرداخت یارانه نقدی، امسال و سال آینده دولت شرایط مالی سختی را متحمل می شود.

وی خاطرنشان کرد: سال ۱۳۹۰ که درآمد نفتی کشور ۱۱۸ میلیارد دلار بود، نرخ رشد اقتصادی به منفی ۵.۶ درصد رسید، در حالی که با وجود افت درآمدهای نفتی کشور در سال گذشته به حدود ۲۵ میلیارد دلار و مشکلات انتقال ارز به داخل، رشد مثبت بین ۲ تا ۳ درصد شکل گرفت.

وی افزود: هم چینن اقتصاد کشور از رکود خارج شد، هر چند که هنوز به دوره رونق اقتصادی وارد نشده ایم.
وی همچنین با بیان این که سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در دوره جدید فعالیت خود نسبت به دوره پیش از انحلال، ۳۰ درصد کوچک شده است، اظهار امیدواری کرد: با توجه به جهت گیری دولت تدبیر و امید و برنامه های در پیش گرفته این سازمان به ویژه اولویت بندی طرح های ناتمام، در پایان دولت کارنامه موفقی از فعالیت ها به مردم ارائه شود.

ایرنا

آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش و شهریه  گروه اخبار / رئیس مرکز برنامه ریزی ونیروی انسانی وزارت آموزش وپرورش با اعلام زمان برگزاری دوره‌های آموزشی پذیرفته‌شدگان آزمون استخدامی گفت: شهریه  ۵ میلیون تومان برآورد شده که۴۰درصدآن را آموزش و پرورش می دهد.

محمد حسین سلیمی جهرمی درباره شروع دوره های آموزشی پذیرفته شدگان آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش گفت: نتایج گزینش پذیرفته شدگان آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش قرار است در هفته جاری اعلام شود.

وی افزود: پس از اعلام نتایج، دوره فشرده تربیت حرفه ای معلم به مدت یکسال در دانشگاه فرهنگیان برگزار می شود.

رئیس مرکز برنامه ریزی و نیروی انسانی و فناوری اطلاعات وزارت  آموزش و پرورش درباره شهریه نیز بیان کرد: شهریه حدود ۵ میلیون تومان توسط دانشگاه فرهنگیان برآورد شده است که ۶۰ درصد توسط پذیرفته شده و ۴۰ درصد را نیز آموزش و پرورش پرداخت می کند.

سلیمی جهرمی اضافه کرد: البته یک بحث نیز شده تا یک برآورد دیگر شود تا سهم پرداختی آموزش و پرورش افزایش یابد.

وی با بیان اینکه شهریه ۵ میلیون تومان برای یک سال آموزش دریافت می شود، گفت: ۹۰۰ ساعت آموزش به پذیرفته شدگان داده خواهد شد، همچنین در تابستان نیز دوره ها ی آموزشی ارائه می شود.

رئیس مرکز برنامه ریزی و نیروی انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: معاونت پشتیبانی نیز به دنبال دریافت تسهیلات همچون وام برای پذیرفته شدگان آزمون استخدامی است که البته باید بانک ها همکاری کنند. ( مهر )

گروه اخبار /

استفاده از تبصره و یا تک ماده در دوره متوسطه و قبولی دانش آموزان

پیش از این و در دوره متوسطه دانش آموز در صورت داشتن 2 نمره 7 و با معدل 10 می توانست از تبصره ( تک ماده ) استفاده نموده و قبول شود .

اما بر اساس گزارش های رسیده ، امسال تعداد این مواد درسی از 2 به عدد 4 ارتقاء یافته است .

به عبارت دیگر ، در دوره متوسطه ، دانش آموز در صورت داشتن معدل 10 می تواند در 4 ماده درسی با داشتن نمره 7 قبول تلقی شده ؛ به پایه بالاتر رفته و یا فارغ التحصیل شود .

البته این مساله در سیستم اداری مدارس ثبت و پیاده شده اما به صورت رسمی بخشنامه نشده است !

پایان پیام /

منتشرشده در دانش آموز

جمعیت زنان در آموزش و پرورش و سهمیه بندی جنسیتی در مدیریت های میانی و فوقانی وزارت آموزش و پرورش

بسیاری از اوقات برخی از فعالان در حوزه زنان و کنشگران زن صنفی در حوزه آموزش و پرورش این پرسش را مطرح می کنند که چرا و با وجود جمعیت کارکنان و پرسنل غالب زنان نسبت به مردان ؛ زنان سهم اندکی در تصدی مدیریت های آموزش و پرورش در سطوح میانی و فوقانی دارند ؟

از سوی دیگر این فرضیه نزد تعداد قابل توجهی از فرهنگیان به ویژه مردان مطرح است : به علت آن که ترکیب جنسیتی شاغل در آموزش و پرورش متعلق به زنان است ؛ همین مساله موجب شده است تا آنان به علت برخی ویژگی ها همواره مدافع وضع موجود باشند  و " زنانه شدن آموزش و پرورش " در بخش " صف " موجب شده است تا پیگیری مطالبات صنفی به یک صدای واحد تبدیل نشود ؟

نزديك ۵۳ درصد پرسنل آموزش و پرورش را خانم‌ها تشكيل مي‌دهند اين درحالي است كه ۵۱ درصد دانش‌آموزان پسر هستند.

 در شهر تهران بيش از ۸۰ درصد معلمان خانم هستند .

سال ٩٢ رييس مركز آمار و فن آوري ارتباطات و اطلاعات وزارت آموزش‌ و‌ پرورش اعلام كرد: « تعداد كل معلمان و كاركنان، يك ميليون و ١٣ هزار و ٦٥٥ نفر است كه از اين تعداد ٤٨١ هزار نفر را معلمان و كاركنان مرد و ٥٣٢ هزار نفر را كاركنان و معلمان زن تشكيل مي‌دهند. »

در تابستان سال 1393 بود که وزیر آموزش و پرورش  در مورد افزايش تعداد معلمان زن هشدار داد .

برای پاسخ به این پرسش ها می توانیم به برخی آمارها در این زمینه اشاره کنیم :

سایت الکسا رتبه سایت ها را به همراه برخی اطلاعات دیگر در اختیار کاربران قرار می دهد .

جداول زیر میزان مراجعه زنان نسبت به مردان را در فضای مجازی و در سایت های آموزش و پرورش و معلمی نشان می دهد :

وزارت آموزش و پرورش :

جمعیت زنان در آموزش و پرورش و سهمیه بندی جنسیتی در مدیریت های میانی و فوقانی وزارت آموزش و پرورش

اداره کل آموزش و پرورش تهران :

جمعیت زنان در آموزش و پرورش و سهمیه بندی جنسیتی در مدیریت های میانی و فوقانی وزارت آموزش و پرورش

سایت سخن معلم :

جمعیت زنان در آموزش و پرورش و سهمیه بندی جنسیتی در مدیریت های میانی و فوقانی وزارت آموزش و پرورش

سایت فرهنگیان نیوز :

جمعیت زنان در آموزش و پرورش و سهمیه بندی جنسیتی در مدیریت های میانی و فوقانی وزارت آموزش و پرورش

سایت آموزش نیوز :

جمعیت زنان در آموزش و پرورش و سهمیه بندی جنسیتی در مدیریت های میانی و فوقانی وزارت آموزش و پرورش

سایت مدرسه نیوز :

جمعیت زنان در آموزش و پرورش و سهمیه بندی جنسیتی در مدیریت های میانی و فوقانی وزارت آموزش و پرورش

سایت معلم پرس :

جمعیت زنان در آموزش و پرورش و سهمیه بندی جنسیتی در مدیریت های میانی و فوقانی وزارت آموزش و پرورش

حتی در سایت میگنا که مجموعه کاملی از مقالات و مطالب روان شناسی، تربيتی و اخبار علمی و آموزشی و اطلاعات تحصيلات تکميلی را ارائه می کند باز میانگین زنان مراجعه کننده به این سایت  کم تر از مردان است :

جمعیت زنان در آموزش و پرورش و سهمیه بندی جنسیتی در مدیریت های میانی و فوقانی وزارت آموزش و پرورش

نمودار زیر میزان مراجعه افراد بر اساس جنسیت را به سایت سخن معلم نشان می دهد :

جمعیت زنان در آموزش و پرورش و سهمیه بندی جنسیتی در مدیریت های میانی و فوقانی وزارت آموزش و پرورش

 

همان گونه که در تصویر مشخص است ؛ 2 / 81 درصد از مراجعه کنندگان به سایت سخن معلم " مردان " و تنها 8 / 18 درصد را زنان تشکیل می دهند .

این آمار بسیار شبیه ترکیب جنسیتی شاغل در آموزش و پرورش شهر تهران است که بیش از 80 درصد معلمان را زنان تشکیل می دهند .

می توان از این جداول و نیز آمارهای ارائه شده چنین نتیجه گرفت که :

" زنان نسبت به مردان پی گیری کم تری نسبت به موضوعات آموزش و پرورش و نیز مطالبات فرهنگیان و معلمان " حداقل در فضای مجازی دارند . "

شاید با ملاحظه اندکی تغییرات بتوان این وضعبت را به فضای غیرمجازی هم تعمیم داد البته اگربپذیریم که یکی از لوازم حرفه معلمی آشنا بودن به مسائل روز و اطلاع از آخرین تحولات در این حوزه باشد .

روند رو به افزایش جنسیت زنانه آن گونه که وزیر آموزش و پرورش هشدار داده است می تواند مبین این فرضیه باشد که میان مطالبه محوری در آموزش و پرورش و افزایش جنسیت زنان رابطه معکوس وجود دارد  .

پس می توان اکنون به فرضیه اول پاسخ گفت .

زنان کنشگری که همواره به حضور کم رنگ زنان در پست های مدیریتی ( میانی – فوقانی ) اعتراض دارند باید توجه کنند که آیا اصولا و با توجه به جداول ارائه شده در بالا ، زنان می توانند واجد تصدی چنین جایگاهی شوند در حالی که خیلی به موضوعات آموزش و پرورش حساس نیستند و یا حداقل پی گیر موضوعات در فضای مجازی نمی باشند ؟

در واقع ، احتمالا به علت همین صفت است که مدیران و برنامه ریزیان ترجیح می دهند از افراد پی گیر و مطلع تر در حوزه های مدیریتی استفاده نمایند .

و اما در مورد فرضیه دوم که در بالا مطرح شود باید گفت :

آمار رسمی و قابل استنادی در مورد نسبت جنسیتی معلمان شرکت‌کننده در اعتراضات صنفی این قشر در دسترس نیست ولی با تکیه بر مشاهدات و تجربیات شخصی می‌توان با اطمینان گفت که معلمان مرد نسبت به معلمان زن مشارکت و فعالیت بیشتری در اعتراضات و تحصن‌های صنفی دهه‌ی اخیر معلمان داشته‌اند.

دلیل مشارکت بیشتر مردان معلم نسبت به زنان معلم در اعتراضات و تحصن‌های صنفی با وجودی که تعداد مردان در آموزش و پرورش کمتر است؛ تا حد زیادی روشن به نظر می‌رسد. اکثریت غالب معلمان زن سرپرست خانوار محسوب نمی‌شوند و با وجود کم بودن حقوق معلمی به دلیل درآمد شوهرشان مشکلات معیشتی و اقتصادی کمتری دارند و به همین دلیل انگیزه و فشار کمتری برای بیان مطالبات صنفی خود دارند ولی معلمان مرد به دلیل آنکه سرپرست خانوار محسوب می‌شوند و لزوما هم همسرانشان شاغل نیستند با مشکلات معیشتی و اقتصادی بیشتری درگیر هستند و به همین دلیل انگیزه و فشار بیشتری برای همراهی در حرکت‌های صنفی معلمان دارند. علاوه بر این به دلایل متعدد در تمامی جوامع مردان نسبت به زنان مشارکت بیشتری در اعتراضات جمعی دارند و به همین دلیل امکان حضور یک مرد در اعتراضات و تحصن‌های صنفی و اجتماعی بیشتر از یک زن است. ( 1 )

در مجموع می توان گفت که بر طبق نظریه " نیاز و انگیزش " افراد می توانند حضور خود را در در رفتارهای سازمانی تعریف و تببین کنند .

از نظر نگارنده تنها فرمولی که می توان در بخش اول یعنی بحث " مدیریت برای سطوح میانی و فوقانی " ارائه نمود موضوع " شایسته سالاری " است .

قضاوت در مورد حق زنان در تصدی مدیریت های میانی و فوقانی بدون استناد به شایستگی ها ، کاراکترهای شخصیتی و حتی مهارت های ادارکی و تنها بر اساس " جنسیت " یک شعار از جنس پوپولیسم و یا عوام پسندانه است و طرح چنین مباحثی کمکی به حل مساله و موضوع مطالبه محوری در آموزش و پرورش نخواهد کرد .

باید  به این موضوع توجه ویژه  داشت که گفت و گو از نوع " کنشی " و  " متعصبانه "  ما را به جایی نمی رساند  و موجب « تقریب نگرش ها »  نمی شود .
در نظام مدیریتی که بر اساس " شایسته سالاری " نباشد و کار به دست کاردان سپرده نشود ؛ " زن بودن " و یا " مرد بودن " خیلی تفاوتی ندارد !
شاید این توع شعارها خوشایند عوام باشد  اما گره های  اصلی را نخواهند گشود .

( 1 ) پیامدهای مردانه‌سازی آموزش و پرورش ایران

منتشرشده در یادداشت

الصاق انجمن اولیا و مربیان به مدارس غیردولتی  گروه اخبار /

علی اصغر احمدی مدیر کل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش با اشاره به جایگاه انجمن اولیا و مربیان که اکنون زیر مجموعه مدارس غیردولتی مشغول فعالیت است، اظهار داشت:

اساس انجمن اولیا و مربیان در ثبت شرکت‌ها به عنوان یک نهاد غیردولتی در 23 آبان 1346 ثبت شده است و شورای انقلاب پس از پیروزی انقلاب اسلامی در مصوبه‌ای کارکنان انجمن اولیا و مربیان را مشمول استخدام دولتی دانستند.

وی با بیان اینکه اساسنامه انجمن اولیا و مربیان که در سال 1367 مورد تصویب مجدد قرار گرفت آن را به صورت غیرانتفاعی می‌داند، خاطرنشان کرد: انجمن اولیا و مربیان موسسه‌ای غیرانتفاعی وابسته به وزارت آموزش و پرورش است که رئیس آن منسوبی از سوی وزیر آموزش و پرورش است. 

احمدی با تأکید بر اینکه شورای عالی اداری در سال 1390 انجمن اولیا و مربیان را به مدارس غیردولتی الصاق کرد که کاری غیر قانونی بوده است، گفت: این موضوع اصلاً در حوزه اختیارات شورای عالی اداری نبود و به مصالح غیردولتی هم نیست و قرار است این موضوع غلط مورد بررسی قرار گیرد و برطرف شود. 

مدیر کل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: حتی موسسات بازرسی در کشور می‌توانند حکم برگشت به وضعیت گذشته صادر کنند و منتظر هستیم تا شورای عالی اداری این مصوبه را لغو و حکم به شرایط گذشته انجمن اولیا و مربیان بدهد. 
احمدی با بیان اینکه اساسنامه‌ای که آموزش و پرورش تصویب کرده است به قوت قانونی خود باقی مانده است، عنوان کرد: پس از این اتفاقات و بررسی مجدد انجمن اولیا و مربیان و با حکم لغو شرایط فعلی و برگشت به وضعیت گذشته، اساسنامه انجمن اولیا و مربیان هم باز تعریف می‌شود.

فارس

نظرسنجی

اجرای رتبه بندی پس از دو سال چه تاثیری در کیفیت آموزش داشته است ؟

عالی - 6.3%
خوب - 6.5%
تاثیر چندانی نداشته است - 29%
رتبه بندی فقط به ایجاد نارضایتی بیشتر معلمان و تبعیض درون سازمانی انجامیده است - 58.2%

مجموع آرا: 414

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور