صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

گروه اخبار / رییس سازمان آموزش وپرورش استثنائی کشور با اشاره به اینکه به دنبال افزایش پرداختی معلمان استثنایی و همچنین افزایش سختی کار آن‌ها در سال ۹۵ هستیم، گفت: باور داریم؛ اضافه حقوقی که به این معلمان بابت سختی کار داده می‌شود، رقم‌های پایینی است.

گروه اخبار /

http://sedayemoallem.ir/administrator/index.php?secret=ramandserver

« گروه صدای معلم » در آذرماه 1393 گفت و گویی با دکتر سید محمد بطحایی معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش انجام داد . ( این جا )

در ادامه این گفت و گو و نیز در راستای تثبیت فرهنگ گفت و گو و تفکر انتقادی ، مصاحبه ای با ایشان در مورد اهم مسائل روز آموزش و پرورش برگزار شده است که پس از پیاده شدن و ویرایش در صدای معلم منتشر خواهد گردید .

پس از ارسال نظرات ، انتقادات و نیز پیشنهادات همکاران و مخاطبان محترم صدای معلم بخش بعدی این گفت و گو برگزار خواهد شد .

پایان پیام /

مطالبات فرهنگیان و معلمان از مجلس دهم  گروه اخبار /

سکینه جعفری‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد:  بزرگترین مطالبه معلمان در حال حاضر اصلاح سیستم حقوقی است.

وی در ادامه افزود: دستمزد فرهنگیان نسبت به مشاغل دیگر دولتی کمتر است و این در حالی است که همه وزرای آموزش و پرورش می‌گویند معلم نباید دغدغه مالی داشته باشد اما واقعیت این است که معلمان از وضعیت شغلی خود راضی نیستند.

این کاندیدای مجلس دهم با اشاره به وعده‌های داده شده به معلمان متذکر شد: گاهی مژده‌های رفاهی برای معلمان مطرح می‌کنند اما اقدام قابل توجهی در این زمینه دیده نمی‌شود.

کاندیدای جبهه تدبیر و توسعه با اشاره به برخی مطالبات پزشکی معلمان گفت: تعداد زیادی از معلمان نیاز به خدمات دندان‌پزشکی دارند اما نمی‌توانند از خدمات بیمه بهره‌مند شوند.

وی همچنین به کمبودهای معلمان و فرهنگیان در تخصیص خدمات رفاهی اشاره کرد و افزود: معلمان در مسافرت‌های تفریحی و زیارتی باید از خدمات‌ رفاهی مناسبی مثل هتل، مسافرخانه، مراکز اقامتی و ... برخوردار باشند، نه در کلاس درس مدارس !

این کاندیدای اصلاح‌طلب با اشاره به وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان هم گفت: آیا صندوق ذخیره فرهنگیان سود لازم را به فرهنگیان می‌پردازد؟ آیا حقوق اساتید دانشگاه با معلمان قابل مقایسه است؟

وی همچنین گفت طرح رتبه‌بندی مشکلات معیشتی رتبه‌بندی مشکلات معیشتی فرهنگیان را حل نکرد.

جعفری‌فر مهمترین خواسته مشخص فرهنگیان را وجود ارتباط منطقی و متوازن بین آنها و سایر کارمندان دولت خواند و گفت: وجود این فاصله زیاد نشانه بی‌توجهی به این قشر عظیم است.

وی همچنین مهمترین طرح برای ارتقاء سطح حقوقی فرهنگیان را ارائه لایحه‌ای از سوی دولت به مجلس می‌داند.

این بانوی اصلاح‌طلب توسعه کشور در تمامی ابعاد را نیازمند توجه به آموزش و پرورش می‌داند و و معتقد است برای تحول در وضعیت فعلی معلمان باید آینده‌پژوهی در این زمینه صورت بگیرد.

وی تاکید کرد: فراکسیون فرهنگیان مجلس باید بهترین مدافع برای این قشر باشد که با خانه‌تکانی مجلس می‌توان تحولی‌ فرهنگی در این زمینه ایجاد کرد.

جعفری‌فر از «رفع مشکلات فرهنگیان» به عنوان یکی از مهمترین اولویت‌های جبهه تدبیر و توسعه (تدبیر دوم ) نام برد.

کاندیدای مجلس دهم در ادامه گفت: زیبنده دولت تدبیر و امید نیست که فرهنگیان قدرت و جایگاه‌حقیقی خود را نداشته  باشند. همچنین قانون خدمات‌کشوری نه تنها مشکلات را کاهش نداد بلکه  شکاف عمیقی بین حقوق این قشر و دیگر دستگاه‌ها ایجاد کرد.

وی تاکید کرد: باید نسبت به حل مشکلات فرهنگیان و حفظ کرامت آنان اهتمام ورزید و  ارتقاء شأن و منزلت معلمان و رفع تبعیض‌ها در این زمینه از اهمیت به سزایی برخوردار است.

این کاندیدای اصلاح‌طلب همچنین اذعان کرد: دریافت حقوق باید متناسب با رشد تورم باشد. همچنین انتخاب یا عزل مدیران باید با هماهنگی فرهنگیان باشد.

وی به ارائه کارت طلایی بیمه به فرهنگیان اشاره کرد و گفت: کارت‌ طلایی هم زندگی فرهنگیان را طلایی نکرد.

جعفری‌فر با تاکید روی اجرای عدالت بین کارمندان‌دولت متذکر شد: اجرای عدالت بین تمام کارمندان‌دولت و یکسان‌سازی دستمزدها بسیار با اهمیت است. چرا فرهنگیان باید حداقل یک‌سال در انتظار پاداش پایان‌خدمت باشند؟

وی همچنین اذعان کرد که «عشق معلم» را با بی‌توجهی نمی‌توان پاسخ داد.

این کاندیدای اصلاح‌طلب پیشنهاد کرد که از وجود بازنشستگان در اتاق‌فکر استفاده شود.

جعفری‌فر همچنین افزود: چرخ زندگی فرهنگیان نمی‌چرخد، چه باید کرد؟

وی درباره ادامه تحصیل فرهنگیان نیز گفت: ادامه تحصیل فرهنگیان باید در اولویت برنامه‌های آموزش و پرورش باشد.

این کاندیدای جبعه تدبیر و توسعه با تاکید بر عدم وجود محدودیت حضور زنان در عرصه سیاست گفت: وقتی هیچ تفاوتی برای رأی دادن و انتخاب‌ شدن بین زن و مرد وجود ندارد بنابراین مشارکت سیاسی زنان باید مثل مردان بدون محدودیت باشد.

وی یادآور شد: تعیین سهم کمتر از 30 درصد برای بانوان در لیست انتخاباتی گرچه گامی به جلو محسوب می‌شود اما هنوز برای مشارکت بیشتر بانوان در عرصه سیاسی محدودیت است.

این بانوی اصلاح‌طلب توسعه جنسیتی موقعیت زنان در مجلس را شاخص مهمی برای رشد دموکراسی و پیشرفت زنان دانست و تاکید کرد: باید به پست‌های اداری و سمت‌های مدیریتی نگاهی فراجنسیتی و شایسته‌سالارانه داشت.

این کاندیدای انتخابات مجلس‌ با انتقاد از دولت دهم برای کاهش حضور زنان در عرصه‌های مختلف گفت: تمام تلاش دولت‌دهم کاهش حضور زن مسلمان در عرصه فرهنگی و اجتماعی جامعه بوده است.

وی همچنین با اشاره به حضور زنان در دوره پنجم مجلس گفت: آیا می‌دانید بیشترین تعداد زنان نماینده در دوره پنجم مجلس شورای اسلامی 14 نفر بوده و بیشترین تعداد زنان نماینده تهران در همین دوره،7 نفر بوده که در طول 9 دوره مجلس شورای اسلامی، زنان سهم ناچیزی از کرسی‌های مجلس را کسب کرده‌اند.

جعفری‌فر پیشنهاد کرد که سهم مشارکت محدود بانوان در طول 9 دوره مجلس شورای اسلامی نیاز به آینده‌پژوهشی دارد.

وی همچنین مواردی از قبیل اصطلاح قوانین جمعیتی(افزایش جمعیت)،  افزایش مرخصی زایمان، کاهش ساعت کاری یا دورکاری، حذف دختران از برخی رشته‌های دانشگاهی، محدودیت خروج دختر از کشور و بیمه زنان خانه‌دار را از رئوس سیاست‌های دولت دهم در جهت خانه‌نشین کردن زنان برشمرد.

وضعیت توزیع شیر مدارس  سیدمحمد بطحایی معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که «برخی می‌گویند اعتبارات مربوط به شیر مدارس تأمین نشده است، آیا این گونه است؟»، اظهار داشت: برای توزیع شیر رایگان در مدارس از 2 محل اعتبارات را تأمین می‌کنیم.

وی افزود: نخستین اعتبار مربوط به ردیف بودجه آموزش و پرورش است که 150 میلیارد تومان برای آن در نظر گرفته‌ایم و دیگری از محل یارانه‌ها بود که 400 میلیارد تومان است.

بطحایی با ابراز تأسف از اینکه تاکنون از محل یارانه‌ها اعتباراتی که برای شیر مدارس پیش بینی شده بود توسط سازمان هدف مندی تخصیص نیافت، خاطرنشان کرد: به احتمال خیلی زیاد بخشی از 400 میلیارد مربوط به هدف مندی اختصاص خواهد یافت.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که «آیا روند توزیع شیر در مدارس قطع می‌شود؟»، گفت: خیر، ان‌شاءلله که قطع نمی‌شود.

وی افزود: اگر بتوانیم بخشی از اعتبارات مربوط به هدف مندی را قبل از پایان سال دریافت کنیم و تعهدات خود را با کارخانه‌هایی که قرارداد بسته‌ایم محقق کنیم، شیر رایگان مدارس قطع نخواهد شد. ( فارس )

انتهای پیام/

گروه اخبار / گفت و گوی صدای معلم ( سخن معلم ) و حمیدرضا حاجی بابایی وزیر سابق آموزش و پرورش و نیز نماینده 4 دوره مجلس حاوی نکات فراوان و مهمی است .

یکی از همکاران شهر تبریز متن زیر را با باز نشر بخش هایی از این گفت و گو برای گروه صدای معلم ارسال نموده است .

ضمن تشکر و قدردانی از این معلم وظیفه شناس و مسئول از سایر همکاران دعوت می شود تا مطالب و نقدهای خود را در مورد این گفت و گو برای ما ارسال فرمایند .

منتشرشده در یادداشت
شنبه, 30 بهمن 1394 20:52

پرسش

تغییر بار محتوایی واژه ها و ارزش ها در جامعه ایران  تغییرات سریع اجتماعی، طی دهه‌های اخیر، روندی کاملاً مرئی و مشاهده‌پذیر است که روان شناسان و رفتارشناسان اجتماعی بسیار درباره آن سخن گفته‌اند . ویژگی مهم این تغییرات در سالیان اخیر، « شدت » تغییرات و ویژگی مهم‌تر آن « شتاب » در تغییرات است. تغییرات اجتماعی، تقریباً خارج از اراده و کنترل ما، نه تنها وسیع است بلکه هرچه به پیش می‌رویم بر «شتاب» آن افزوده می‌شود.

اکنون با صلابت می‌توان ادعا کرد که جامعه ایران نسبت به چند دهه پیش دچار دگردیسی شده است. جدای از « شدت » و « شتاب » تغییرات، بُعد سومی که نشانه اهمیت موضوع است، « عمق » تغییرات است. تغییر در رفتارها و کنش‌ها، ممکن است در لایه‌ رویی جامعه رخ دهد اما زمانی که «ارزش»‌های یک جامعه تغییر یابد، نشانه عمق یافتن تغییرات است. تبدیل بسیاری از ضد ارزش‌ها به ارزش‌ها و بالعکس، نشان می‌دهد جامعه در حال دگردیسی است و اینکه این دگردیسی، پدیده‌ای مذموم است یا ممدوح، پرسشی است که باید متولیان اخلاق جامعه به آن پاسخ دهند.

تغییرات ارزشی در جامعه امروز ایران، به قدری آشکار و مرئی است که اساساً استدلال و برهان نمی‌خواهد. ارزش در معنای جامعه‌شناختی به معنای امر مقدس نیست بلکه به معنای باورهایی است که قاطبه مردم به آن وفادارند و با پایداری و وسواس از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌‌کنند. هرچند فضائل و مکارم اخلاقی از جمله صداقت، عدالت، سلامت، پاکی، فداکاری و تقوی از جمله مفاهیم ارزشی همه جوامع از جمله جامعه ماست اما، مصداق‌های عملی و عینی این مفاهیم در عملکرد واقعی و عینی، در معنای « ارزش اجتماعی » قرار دارد.

بر همین اساس اگر بخواهیم میزان تغییر در ارزش‌های اجتماعی که از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود را بسنجیم، یکی از روش‌ها بررسی ترمینولوژیک (واژه‌شناسی) برخی مفاهیم است. مثال‌های زیر می‌تواند منظور این سخن را روشن‌تر کند:

« زرنگ »: زرنگ کسی است که در تاریکای نیمه‌شب، گازوئیل پای درختان باغ بریزد و صبح با زد و بند با شهرداری آن را به ملک تجاری تبدیل کند و به جای اینکه پنجاه سال یا شصت‌سال زحمت بکشد و خون دل بخورد، با استفاده از اکسیر زرنگی و پرداخت مبالغ معتنابهی رشوه ـ ببخشید، شیرینی ـ خیلی راحت میلیاردر شود و نسل‌های بعدش هم در رفاه و عزت زندگی کنند.

« کار راه انداز »:‌ کار راه انداز به کسی نمی‌گویند که کار مردم را از مسیر قانونی راه می‌اندازد بلکه کسی است که بلد است کار خود یا احباب را راه بیندازد. مثلاً در منطقه‌ای که جنگلی است و مجوز ساخت نمی‌دهند، مجوز قانونی بگیرد، یا در شهر آلوده مجوز واحد صنعتی دریافت کند یا در کوچه‌ای که اجازه ساخت چهار طبقه هم نمی‌دهند، مجوز برج ۲۵طبقه بگیرد یا برای گرفتن پایان کار ساختمان یا پایان‌نامه دانشگاه ـ فرقی نمی‌کند ـ هزار آشنا و رفیق و راه دارد.

« تیز »: کسی است که کُند نیست! یعنی کسی که به سرعت برق و باد حرکت می‌کند و ره صد ساله را یک شبه طی می‌کند. بلد است که کار نکند اما از حاصل کار دیگران بهره‌مند شود و به زبان ساده‌تر دستش در جیب همه باشد جز خودش!

چنین کسی هم به زودی ثروتمند می‌شود و هم صاحب منزلت و عزت و همگان هم به او احترام می‌گذارند و همه جا جلو پایش بلند می‌شوند و خطابش می‌کنند آقای دکتر! در حالی که اصلاً لازم نیست تا ششم ابتدایی هم خوانده باشد.

« باهوش »:کسی است که راه‌های «در رو» را خوب بلد است. یعنی همان کارهای گروه‌های قبلی را می‌کند اما گیر نمی‌افتد و اگر ـ خدای ناکرده! ـ گیر افتاد بلد است چگونه در برود. خیلی عالی و سریع و آبرومندانه!

« بنده خدا »: کسی است که بلد نیست از حاصل کار دیگران بهره‌مند شود، دلش رضا نمی‌دهد که رشوه بگیرد، زد و بند کند، پشت هم‌اندازی کند، تغییر کاربری دهد، از موقعیتش در نظام اداری برای منافعش استفاده کند. اختلاس کند… معمولاً بنده خداها آدم‌های بدبختی هستند!… بنده خدا یعنی یک آدم ساده شریف و قانع٫ بی‌عرضه، پپه!

می‌بینید که چه طور واژگان معنای متفاوت و متضاد گرفته‌اند. زرنگ با فاسد مترادف شده است و شرافت با بدبختی!

این تغییر مفهوم عینی و کاربردی واژگان به نسبت چند سال یا چند دهه قبل، نشان از تغییر در باورهای جامعه ـ یا دست کم بخش‌ قابل توجهی از جامعه ـ دارد که از یک سو، روز به روز نسل تغییر ناپذیرفته را تحت فشار قرار می‌دهد و به اقلیت و حاشیه می‌راند و از دیگر سو، تاثیراتش بر رفتارها و کنش‌های جامعه بسیار وسیع و آشکار است.

چه طور شده است که تا چندی پیش، سلامت نفس و قناعت و پاکی و شرافت و تقوی، بر جامعه غلبه داشت و آدمی زرنگ بود که خود را از انواع آلودگی‌ها و آلاینده‌ها حفظ می‌کرد، اگر در کارخانه قندسازی کار می‌کرد و بی‌اختیار دهانش از گرد قند معلق در هوا شیرین می‌شد، شبهه داشت که حلال است یا نه، اما اینک آدم زرنگ، در طرفه‌العینی نه قند را، که کارخانه را می‌بلعد…اما چرا باورهای جامعه، با این سرعت سرسام آور در حال تغییر است؟

کدام تند باد بر جامعه ما وزیدن گرفته است؛ آیا این اتفاقات محصول جبری و فرارناپذیر مدرنیسم است؟ یا کژکارکردی نهادهای متولی اخلاق و معنویت جامعه؟

اینک پرسشی که دغدغه اهل اندیشه است، پرسشی مهم و نگران کننده است: این تغییرات تا کجا پیش خواهد رفت؟ چه موقع اشباع خواهد شد و به عبارتی «حد» این تغییرات کجاست؟ و آثار و عوارض و عواقبش، در نهایت چه خواهد بود؟

این‌ها پرسش‌هایی است که هم متفکران جامعه و هم متولیان جامعه در برابر آن مسئولند .

روزنامه اطلاعات

منتشرشده در دیدگاه

گروه رسانه و تشکل /

امروز شنبه ساعت 8 صبح نشست تشکل های معلمان با 3 نفر از نامزدهای دهمین دوره نمایندگی مجلس در محل انجمن اسلامی معلمان ایران برگزار گردید .

در ابتدای این نشست علی محمد مصلحی به عنوان مسئول کمیته ائتلاف فرهنگیان سراسر کشور گفت :

ما از این نمایندگان می خواهیم که معلم بمانند و در کنار سایر امور نمایندگی ، مشکلات و مطالبات صنفی فرهنگیان و معلمان را فراموش نکنند .

ما از دوستان می خواهیم مانند آقای محجوب که مسائل کارگران را دنبال می کند ، پی گیر مشکلات معلمان باشند .

ما با این دوستان میثاق نامه امضا می کنیم و از آنان به عنوان کاندیداهای ملی فرهنگیان نه فقط در تهران بلکه در همه شهرها حمایت می کنیم .

تنها خواسته ما از این همکاران آن است که در صورت ورود به مجلس به صورت ویژه برای آموزش و پرورش و معلمان وقت بگذارند .

پی گیری این دوستان در مجلس تا حدود زیادی معلمان را از ورود به خیابان ها و هزینه های بعدی معاف خواهد کرد و دیگر شاهد اهانت و تحقیر آنان برای احقاق حقوق شان نخواهیم بود و حضور آنان در مجلس مطالبات و تجمعات معلمان را مدیریت خواهد نمود .

تشکل هایی که از این کاندیداها حمایت ویژه می کنند عبارتند از :

سازمان معلمان ایران ، فعالان صنفی معلمان ،مجمع فرهنگیان ایران اسلامی ،انجمن اسلامی معلمان ایران ،شاخه فرهنگیان حزب ندای ایرانیان ،شاخه فرهنگیان حزب اعتدال و توسعه ،شاخه فرهنگیان حزب اتحاد ملت ، منتخبان فرهنگیان بازنشسته و شاخه فرهنگیان حزب کارگزاران ایران اسلامی .

در ابتدا « داود محمدی » دبیر کل انجمن اسلامی معلمان ایران و نامزد مورد حمایت تشکل های معلمان گفت :

بنده به عنوان یک معلم در مدرسه  همواره درگیر مشکلات بوده ام . همیشه تبعیض را می دیدیم و این موجب نگرانی ما بود .

همیشه سوال ما این بود که از معلم چه کسی باید دفاع کند ؟

ما از ابتدا فاقد یک تشکیلات منسجم بودیم که از حقوق و مطالبات معلمان دفاع کند .

مثلا در مدارس غیرانتقاعی که حدود 27 سال پیش شکل گرفت معلمان شاغل در آن ها به خاطر نیازشان استثمار می شدند .

بسیاری از حقوق آن ها رعایت نمی شود .

در واقع ، تشکلی نبوده است که از حقوق آن ها و سایر معلمین دفاع کند .

البته ما در انجمن اسلامی وارد این مسائل می شویم اما وضعیت به گونه ای که خیلی سریع مسائل از حالت صنفی به سوی مسائل سیاسی چرخش پیدا می کنند .

باید تشکل ها به صورت کارشناسی و ریز وارد مسائل شوند و برای آن ها برنامه داشته باشند .

بنده به نمایندگی از انجمن اسلامی معلمان نگران دوستان و فعالانی هستم که اکنون در این جمع حضور ندارند .

این دوستان غیر از کار صنفی کار دیگری انجام نداده اند .

این که خلاء کار کجا بوده است به نظرم به این بر می گردد که ما تاکنون فاقد یک تشکیلات صنفی سازمان یافته و منسجم بوده ایم .

دوستان میثاق نامه ای را نوشته اند و اگر توفیق خدمت حاصل شد موظف به پی گیری آنان خواهیم بود و اگر هم موفق به ورود نشدیم در کنار سایر دوستان که موفق می شوند پی گیر مطالبات معلمان خواهیم بود .

باید پی گیری هایمان مدنی و از طرق قانونی و در چارچوب خرد جمعی باشد و برای گرفتن آن باید مبارزه کنیم .

من روی تشکیل " سازمان نظام معلمی " تاکید می کنم .

لازمه موفقیت ؛ کار جدی ، اراده و پشتکار است .

در ادامه ، خانم « فریده اولاد قباد » از دیگر کاندیدهای مورد حمایت تشکل های فرهنگیان گفت :

امیدواریم که در صورت ورود بتوانیم مطالبات معلمان را احیاء کنیم .متاسفانه این مطالبات به حاشیه رفته است و با این که مصوب شده است اما اجرایی نمی شود .

باید بتوانیم پی گیر حقوق فرهنگیان بازنشسته و نیز احیای منزلت اجتماعی آنان باشیم .

من قبلا برنامه هایم را اعلام کرده ام که در این جا و جهت یادآوری دوستان اشاره مجددی می کنم :

برنامه کوتاه مدت به منظور تحکیم و تعالی نهاد خانواده : ۱- تصویب برنامه جا مع مقابله با آسیب های تهدید کننده امنیت خانواده و عوامل ترلزل کیان آن  ۲- تصویب و پیگیری مستمر اسناد: نظام جامع رفاه وتآمین اجتماعی زنان” یا تاکید بربهبود وضعیت زنان سرپرست خانوار و بی سرپرست و ارائه آن به مراجع ذیصلاح ۳- تاکید و اصرار بر کمک دولت درجهت تاسیس  و تقویت شبکه های تلویزیونی خانواده با  حضور جامعه شناسان و روان شناسان و دیگر متخصصین حوزه خانواده با محوریت  نهادینه سازی  سبک زندگی ایرانی- اسلامى  ۴-  لزوم طراحی و تصویب میان رشته های جدید ارقبیل مشاوره خانواده، بهداشت خانواده ،حقوق خانواده متناسب با نقش و کارکرد خانواده. -تدوین نطام جامع سلامت اجتماعی خانواده ایرانی- اسلامی

برنامه میان مدت : ۱-  به روز رسانی  وظایف و عملکردهای کمیته کنترل و پیشگیری از  آسیب های اجتماعی از جمله طلاق، اعتیاد، کارتن خوابی و با هدف برنامه ریزی هدایت و جریان سازی و نظارت اقدامات مرتبط باتحکیم خانواده ۲- توانمند سازی خانواده های آسیب دیده اجتماعی از طریق آموزش و کسب مهارت های مقتضی و متناسب با شرایط اجتماعی- اقتصادی به جای تسکین های مقطعی و فریبنده ۳- تلاش  و همکاری مجدانه با نظام آموزشی کشور درجهت تدوین محتوای کتب درسی متناسب با نظام آموزشی واقتضائات اجتماعی-فرهنگی و اقتصادی با تاکید بر سرمایه اجتماعی چون اعتماد، صداقت، خیرخواهی و تلطیف گفتمان های حاکم بر روابط اجتماعی ۴- تقویت وگسترش رشته های تحصیلی خانواده و سلامت جنسی درمقاطع تحصیلات تکمیلی بر اساس اسناد و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی -۵ تصویب قوانین مربوط تسهیلات  اعتباری  برای سازمان های مردم نهاد (سمن) در جهت شناسایی و مقابله با آنها با روش های جدید جنگ نرم که خانواده و جوانان را هدف قرارداده ۶-فراهم نمودن بسترهای قانونی لازم جهت ساماندهی و توسعه مشاعل ازراه دور، کسب و کار خانگی و تنوع بخشی به مشاغل نو متناسب با فرهنگ ایرانی- اسلامی و ایجاد تسهیلات شغلی برای ایفای بهینه مسولیت های خانوادگی۷-شناسایی نقاط آسیب خیز و بحران زای اجتماعی دربافت شهری و حاشیه شهرها و تمرکز بخشیدن حمایت های اجتماعی، خدمات بهداشتی درمانی مددکاری، مشاوره اجتماعی و حقوقی و برنامه های اشتعال حمایت شده و جلب همکاری های بین همکاری های بین بخشی و سامانه مدیریت آسیب های اجتماعی.

برنامه هاى بلند مدت : 1-تقویت انجمن اولیا ومربیان که مهمترین حلقه ارتباط و اتصال خانه و مدرسه است و لزوم یکسان سازی الگو ها ۲- اصلاح ساختار صنعت فرهنگ سینما و فیلم سازی و دیگر امور هنری با هدف تقویت بنیان های خانواده و حذف وپیشگیری از عوامل مفسده انگیز  ۳- نظارت جدی بر عملکرد موسسات هنری فعال در عرصه ساخت فیلم های خانوادگی با هدف مبارزه قاطعانه با عوامل مفسده انگیزه۴- تهیه و تدوین طرح سامان دهی مشاعل خانگی و حمایت ازکمی و کیفی آن با تاکید بر بهره گیری ازظرفیت ها و پتانسیل های منطقه ای.

متاسفانه منزلت اجتماعی معلمان در جامعه به گونه ای شده است که حتی فرزندان آنان قصد ادامه شغل آنان را ندارند .

معیشت معلمان این وضعیت را برای آنان رقم زده است .

در جمعی که افراد آذری زبان حضور داشتند مهم ترین دغدغه خودم را فرهنگیان و مطالبات آنان و ارتقای پایگاه اجتماعی آنان معرفی کردم و در صورت ورود به مجلس خودم را موظف به پی گیری مفاد میثاق نامه خواهم دانست.

« فاطمه سعیدی » سومین کاندیدای مجلس و مورد حمایت تشکل های معلمان از حوزه انتخابیه تهران گفت :

 اهل شعار دادن نیستم . کارم را از روستاهای کرمان شروع کردم . 10 سال در محروم ترین نقطه کشور خدمت کرده ام .

34 سال در خدمت نظام آموزشی هستم و به کسوت معلمی ام افتخار می کنم .

برای من منزلت و احترام معلمی مهم است که متاسفانه خیلی کم رنگ شده است .

4 سال در خدمت خانم تندگویان در وزارتخانه بودم . شبانه روزی سایت امور زنان آموزش و پرورش را اداره کردم  تا آمار دختران بازمانده از تحصیل ، دختران بد سرپرست و بی سرپرست را استخراج کردیم .

در مورد تغییر رنگ پوشش دختران اولین اقدام  توسط امور زنان انجام شد .

من این میثاق نامه را امضا می کنم اما باید بدانید که ما معلمان خود " میثاق نامه مجسم " هستیم و سرمایه ما صداقت است .

من زمانی پیش آقای چهاربند مدیر کل محترم آموزش و پرورش تهران رفتم و به او گفتم که شما نماینده دولت تدبیر و امید هستید و آبروی او هستید .

به ایشان گفتم که مشکلات را احصا کرده و برای آن ها برنامه دارم اما تا الان از ایشان خبری نشده است !

ما چه وارد مجلس بشویم و یا نشویم باید از آن هایی  موفق می شوند بخواهیم .

معلمان باید حتما اتاق فکر داشته باشند و حتما باید برای مشکلات برنامه داشته باشند .

 

نشست تشکل های معلمان با کاندیدهای مجلس و امضای میثاق نامه جهت پی گیری مطالبات فرهنگیان

نشست تشکل های معلمان با کاندیدهای مجلس و امضای میثاق نامه جهت پی گیری مطالبات فرهنگیان

نشست تشکل های معلمان با کاندیدهای مجلس و امضای میثاق نامه جهت پی گیری مطالبات فرهنگیان

نشست تشکل های معلمان با کاندیدهای مجلس و امضای میثاق نامه جهت پی گیری مطالبات فرهنگیان

نشست تشکل های معلمان با کاندیدهای مجلس و امضای میثاق نامه جهت پی گیری مطالبات فرهنگیان

نشست تشکل های معلمان با کاندیدهای مجلس و امضای میثاق نامه جهت پی گیری مطالبات فرهنگیان

نشست تشکل های معلمان با کاندیدهای مجلس و امضای میثاق نامه جهت پی گیری مطالبات فرهنگیان

نشست تشکل های معلمان با کاندیدهای مجلس و امضای میثاق نامه جهت پی گیری مطالبات فرهنگیان

 

نشست تشکل های معلمان با کاندیدهای مجلس و امضای میثاق نامه جهت پی گیری مطالبات فرهنگیان

نشست تشکل های معلمان با کاندیدهای مجلس و امضای میثاق نامه جهت پی گیری مطالبات فرهنگیان

نشست تشکل های معلمان با کاندیدهای مجلس و امضای میثاق نامه جهت پی گیری مطالبات فرهنگیان

پایان گزارش /

منتشرشده در گفت و شنود

جابه جایی معلمان در پایه های تحصیلی و ضوابط  گروه اخبار /

حجت‌الاسلام والمسلمین محی‌الدین بهرام محمدیان رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در جلسه مدیران این سازمان اظهار داشت: پس از استقرار نظام جدید آموزشی بر اساس سند تحول بنیادین و در راستای برنامه درسی ملی، هر سال موظف به تغییر کتاب‌های دو پایه تحصیلی بودیم که امسال پایه‌های پنجم و نهم، جدیدالتألیف بود و سال آینده موج تغییرات به پایه دهم می‌رسد که با توجه به تنوع شاخه‌ها و رشته‌های تحصیلی، سالی سخت و پر کاری پیش رو خواهیم داشت.

وی با تأکید بر اینکه جابه جایی معلمان، بدون آموزش مورد تأیید نیست، افزود: گاهی ضرورت ایجاب می‌کند از معلمان یک پایه که دیگر وجود ندارد، در پایه دیگری استفاده شود، لذا مراکز آموزشی موظفند با برنامه‌ریزی مناسب دوره‌های توجیهی و روش آموزش کتاب‌های جدید را برای معلمان ارائه کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان ضمن تشریح فرآیند تدوین تا تألیف کتب درسی، اضافه کرد: در سال جاری هر فصل از کتاب که آماده شد، به منظور رویت و اظهار نظر معلمان، کار‌شناسان و صاحب نظران روی سایت دفتر تألیف قرار گرفت و پس از گردآوری و بررسی نظرات و اعمال پیشنهادات منطقی و اعتبار بخشی، کتاب برای چاپ ارسال شد و در واقع کتابی بدون رویت معلمان انتشار نمی‌یابد.

ایلنا

 پیشنهادهای یک معلم به رئیس جمهور در مورد شرایط پساتحریم و وضعیت آموزش و پرورش و معلمان جناب دکتر روحانی عزیز رئیس جمهور محترم و محبوب ایران
با سلام
همگان واقفیم که طی دو سال و نیم گذشته با تلاش های شبانه روزی و قابل تقدیر شما رئیس جمهور محترم و وزارت امور خارجه و شخص دکتر ظریف عزیز و و موافقت رهبر معظم انقلاب ، علی رغم سنگ اندازی های مخالفان داخلی و خارجی ، بالاخره توافق هسته ای بین ایران و غرب صورت گرفت و  تحریم های ظالمانه در حال برداشته شدن است.
یکی دو ماه پیش طی پرسشنامه ای که در قالب پرسش مهر در برخی مدارس به دانش آموزان داده شد و از دانش آموزان و والدین آن ها خواسته شده بود که رئیس جمهور را در مورد اتخاذ راه کارهای اداره کشور در شرایط پسا تحریم راهنمایی کنند .


حال که هنوز بودجه ی سال آینده در مجلس مطرح نشده و فرصت باقی است به عنوان یک فرهنگی و پدر دو دانش آموز می خواهم مواردی چند را خدمت شما رئیس جمهور محترم و محبوب عرض کنم ( البته نیک می دانم که دولت مردان خودشان از کوله باری از تجربه و دانش اداره ی امور برخوردارند  ):


1- با توجه به آزاد شدن دارایی های توقیف شده که حدود سی میلیارد دلار می باشد و رفع تحریم های مختلف از لحاظ مالی دست دولت تا حدودی باز شده است ، انتظار می رود مطالبات عقب افتاده ی فرهنگیان شاغل و باز نشسته هرچه سریع تر پرداخت شود .


2- مدارس فرسوده و قدیمی که فضای پژمرده و ناراحت کننده ای دارند که لازم است هرچه سریع تر مرمت و بازسازی یا نوسازی شوند. امیدوارم در شرایط پسا تحریم ، بازسازی و نوسازی این مدارس در اولویت دولت قرار گیرد .


3- مدیران مدارس در طی چند سال گذشته ، با سرانه های ناچیز مدارس را با زحمت بسیار اداره کرده اند . اگر کمک اولیاء و افراد خیر نبود مدارس فلج بودند. پرداخت سرانه ی کافی به مدارس باعث می شود که کیفیت اداره مدرسه بهبود یابد .


4- فعالیت های پرورشی یکی از ارکان آموزش و پرورش می باشد که در سال های اخیر به دلیل کمبود بودجه این فعالیت ها خیلی سطحی و کم رنگ شده است . با اختصاص بودجه کافی به فعالیت های پرورشی (فرهنگی ، هنری ، ورزشی ، اردو و گردش های علمی و تفریحی ...) مدارس باعث شادابی و جذابیت مدارس شوند.


5- همیشه فرهنگیان از نبودن عدالت در پرداخت حقوق و مزایا بین کارکنان دولت ناراحت و شاکی هستند . گاهی اوقات می بینیم در بین کارمندان ادارات و نهادهای دیگر به مناسبت های مذهبی و ملی پرداخت های قابل توجهی صورت می گیرد یا وام های مسکن و ... با سود پایین و مبالغ قابل توجه دریافت می کنند در حالی که برای فرهنگیان خبری از این موارد نیست .

حقوق مزایای دریافتی مدیران و کارمندان دستگاه های دولتی و حاکمیتی را که با آموزش و پرورش مقایسه می کنیم بعضا تفاوت زیادی وجود دارد. این اختلاف در پرداخت حقوق و مزایای مدیران ارشد سازمان های دیگر دولتی با آموزش و پرورش معنادار تر است ؛ به طور مثال مدیر آموزش و پرورش یک شهرستان یا حتی استان با حدود بیست و چند سال تجربه و مدرک فوق لیسانس حدود سه میلیون دریافتی دارد در حالی که مدیران هم رتبه ی آن ها در ادرات دیگر خیلی بیش از این رقم ها دریافت می کنند.


5- انتظار می رود در شرایط پسا تحریم بعد از آموزش و پرورش بخش تولید مورد توجه ویژه دولت قرار گیرد . همان طور که خود واقفید شرکت های بسیاری با رکود دست و پنجه نرم می کنند . بسیاری از کارگران از کار بیکار شده اند ، کارگرانی هم که سر کار هستند به دلیل شرایط وخیم شرکت ها ماه ها حقوق شان عقب افتاده است .اختصاص تسهیلات بانکی با بهره ی کم می تواند به تولید آن ها رونق داده و باعث رونق تولید و اشتغال گردد.


6-  اصلاح نظام مالیاتی کشور باید در اولویت دولت قرار گیرد . حال که وضعیت قیمت نفت مناسب نیست دولت باید برای همیشه با جدیت و دقت فراوان نظام مالیاتی را اصلاح کند و اداره امور کشور را بر مبنای اخذ مالیات برنامه ریزی کند .از پول نفت فقط برای عمران و آبادی کشور استفاده شود .


7- توجه به محیط زیست و حل معضل آب آشامیدنی که در برخی استان ها که به مرحله حاد رسیده است ،باید مورد توجه ویژه قرار گیرد .همچنین باز سازی و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی داخل شهری و برون شهری می تواند برای جلو گیری از آلودگی هوا راه کار مناسبی باشد .


8-  پرهیز از هرگونه ولخرجی و اسراف در دستگاه های حاکمیتی و مبارزه با فساد اداری و اقتصادی می تواند در خوش بینی شهروندان به نظام کمک کند .


9- در هر شرایطی سعی کنند بخشی از در آمد های ارزی کشور را به عنوان پشتوانه ی پول ملی حفظ نمایند تا در شرایط خاص دست دولت خالی نماند.


10- تکمیل پروژه های مسکن مهر و اجرایی شدن طرح مسکن اجتماعی برای اقشار کم در آمد و زوج های جوان


جناب دکتر روحانی عزیز به هر حال هرچه بود این چند سال تحریم سخت، گذشت . امیدواریم که با درایتی که نظام به خرج خواهد داد هیچ گاه دوباره چنین شرایطی بر کشور حاکم نگردد.


هرچند می دانیم در حال حاضر قیمت نفت به زیر سی دلار رسیده و اوضاع بر وفق مراد نیست ولی به هر حال جامعه ی فرهنگیان انتظار دارد در شرایط پسا تحریم ، آموزش و پرورش در اولویت نظام و دولت قرار گیرد .
در پایان امیدوارم در آینده با تدبیر دولت مردان و همه ی ارکان حکومت و اعتماد به مردم ، با اتخاذ سیاست خارجی توام با تنش زدایی در جهان و منطقه ،ایران عزیز روز به روز پیشرفت کرده و آینده ای بهتر در انتظار باشد .


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

نظرسنجی

اجرای رتبه بندی پس از دو سال چه تاثیری در کیفیت آموزش داشته است ؟

عالی - 6.3%
خوب - 6.5%
تاثیر چندانی نداشته است - 29%
رتبه بندی فقط به ایجاد نارضایتی بیشتر معلمان و تبعیض درون سازمانی انجامیده است - 58.2%

مجموع آرا: 414

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور