محمود فرشیدی وزیر آموزش و پرورش در سال های ۸۵ و ۸۶ از تجمیع مراکز تربیت معلم، دانشگاه پیامبر اعظم را ایجاد کرد. این وضعیت ادامه یافت و نهایتا با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۹۰ دانشگاه فرهنگیان تاسیس شد .
دانشگاه فرهنگیان در راستای سند تحول بنیادین و در جهت تامین نیروی انسانی مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش شکل گرفته است و در حال حاضر با بیش از 65 هزار دانشجو و حدود ۹۸ واحد دانشگاهی (در قالب ۶۴ پردیس و ۳۴ مرکز وابسته به پردیس) در حال فعالیت است .
در واقع ، دانشگاه فرهنگیان ، ایده ای برای تجمیع مراکز تربیت معلم و ارائه یک مدیریت واحد برای تامین نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش بوده است .
اما ،آیا این دانشگاه تاکنون توانسته است مطابق نقشه راه طراحی شده برای آن حرکت کند ؟
آیا الگوی مراکز تربیت معلم که به صورت شبانه روزی اداره می شدند - در حال حاضر نیز دانشگاه فرهنگیان کم و بیش از همان الگو تبعیت می کند – در عملکرد خود موفق و نیز موثر بودند ؟
واقعیت ها و نیز سخنان مسئولان نشان می دهد که این دانشگاه تاکنون نتوانسته است در جهت اهداف تعیین شده در قانون حرکت کند .
با این که این دانشگاه زیر مجموعه ای از وزارت آموزش و پرورش است اما تفاوت دریافتی استادان و مدرسان این دانشگاه با افرادی خارج از این مجموعه و با همان مدرک تحصیلی برخی اوقات به بیش از یک میلیون تومان می رسد و این در واقع ، یک تبعیض آشکار میان نیروهای درون آموزش و پرورش است .
همین مساله باعث گردیده است تا تمایل و حتی رقابت شدیدی برای ورود به این دانشگاه حتی میان نیروهای ستادی وزارت آموزش و پرورش شکل بگیرد تا حدی که آقای دکتر فانی ، وزیر آموزش و پرورش در اجلاس سراسری سرپرستان پردیس ها ، مراکز آموزش عالی و مسئولان سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان عنوان کرد که " دانشگاه فرهنگیان ، پارکینگ آموزش و پرورش نیست " !
وی در آن زمان خطاب به سرپرست دانشگاه فرهنگیان عنوان کرده بود : " خواهش من از سرپرست دانشگاه فرهنگیان این است که به جد در پذیرش نیروی انسانی در دانشگاه فرهنگیان سختگیری کنند و اجازه ورود افراد بیصلاحیت را به دانشگاه فرهنگیان ندهد . "
نگارنده در این جا به دنبال حذف و یا پاک کردن صورت مساله نیست ، اما باید دید که تجربه کشورهای توسعه یافته و یا عرف جهانی در مورد تامین نیروی انسانی آموزش و پرورش چه می گوید .
از نظر عرف جهانی ، آموزش عالی، عهده دار تربیت معلم از طریق دانشگاه ها و مثلا دانشکده های علوم تربیتی است.
در کشورهای صنعتی ، دانشگاه بر آموزش و پرورش اشراف دارد و در رشته های مختلف و مورد نیاز آموزش و پرورش ، کارشناس تربیت می کند و آن را دراختیار آموزش و پرورش و جامعه قرار می دهد.
در این کشورها ، دانشکده های علوم تربیتی ، عهده دار نظارت بر کیفیت آموزشی فارغ التحصیلان هستند و تا 4 سال معلم فارغ التحصیل خود را از طریق استاد و دانشجوی رشته رهبری و سیاست گزاری آموزشی تحت پوشش قرار می دهند . بدین ترتیب که دانشجوی رشته رهبری و یا مدیریت آموزشی با ارشدیت استاد درس خود ، نیارهای آموزشی ، فنی و ارتباطی معلمان را مورد ارزیابی قرار می دهد و بر اساس این نیازسنجی ، هر ساله در تابستان ، دانشکده علوم تربیتی ، کلاس های آموزشی در قالب رشد کارکنان برگزار می کند که تنگناهای تخصصی آن ها را مرتفع می کند و به همین ترتیب ، ارزشیابی دیگری در سال آینده از آن معلم در مورد کاربست آموزش ها در فرآیند آموزش به عمل می آورد و به همین ترتیب تا 4 سال ، دانشگاه بر ارزیابی معلم فعلی خود که دانشجوی قبلی خود باشد نظارت دارد و فرآیند کیفیت بخشی آموزش از این طریق به روز می شود .
درست کردن یک تشکیلات خاص با بودجه نسبتا بالا که به قول خود مسئولان آموزش و پرورش به تدریج در حال تبدیل شدن به پارکینگ وزارت آموزش و پرورش است در کنار حضور دانشکده های علوم تربیتی که سابقه ای طولانی تر ،قابل اتکاتر و تخصصی تر در زمینه های علمی و پژوهشی دارند نوعی موازی کاری و اتلاف بودجه عمومی است .
ضمن آن که قانون ، وظیفه وزارت آموزش و پرورش را تربیت نیرو تا پایان دوره متوسطه اعلام کرده است و الزامی برای وزارت آموزش و پرورش برای ورود به مقوله آموزش عالی تعیین نکرده است .
پیشنهاد می شود در این راستا ، تفاهم نامه ای میان وزارت آموزش و پرورش و نیز آموزش عالی در زمینه مدیریت منابع انسانی و تامین نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش به تصویب برسد .
همان گونه که پیش تر نیز ذکر شد ، کار نظارت بر کیفیت آموزش و یا اصطلاحا کنترل کیفیت بر عهده دانشکده های علوم تربیتی گذاشته شود و وزارت آموزش و پرورش نیز به عنوان کارفرما به کارکردهای نظارتی و کنترل مبادرت ورزد .
به نظر می رسد با توجه با محدودیت منابع مالی و از آن جا که تنها 50 درصد بودجه مورد نیاز دانشگاه فرهنگیان به آن تزریق می شود ، این یک راه علمی و عملی برای نهادینه کردن یک تعلیم و تربیت تخصصی و مطابق استانداردهای جهانی و روز است .
1- مفهوم نظام
معمولاً وقتی از نظام آموزشی صحبت می کنیم از یک سو منظورمان نیاز سنجی، زمینه یابی ، تدوین و اجرای برنامه آموزشی در سطح کلان کشور و از سوی دیگر اجرای برنامه درسی درسطح واحدهای آموزشی است . خود کلمه نظام هم به یک رویکرد سیستمی با ارکان مشخص ( درون داد، فرآیند و برون داد ) اشاره می نماید .
2 - نظام آموزشی
در اصل نظام آموزشی به مثابه یک نظام تولیدی است که تولید آن تغییر رفتار فراگیران در جهت مطلوب است تا به لحاظ علمی ، تخصص شغلی و حرفه ای ، توانمندی اقتصادی و شاخص های رفتار اجتماعی و فرهنگی فرد مفیدی برای خانواده و همچنین جامعه باشند .
3 - ضرورت ارزشیابی نظام
ارزشیابی نظام آموزشی از مهمترین ، ارکان جهت عیب یابی و اصلاح برنامه آموزشی - درسی می باشد . در جریان ارزشیابی است که میزان تحقق اهداف، رضایت ذی نفعان، میزان انحراف از مسیر برنامه و نیاز به اصلاح مسیر مشخص می گردد و در مجموع موجبات توفیق نظام آموزشی را فراهم می آورد.
4 – الگوی ارزشیابی مبتنی بر تصمیم مدیران
یکی از الگوهای ارزشیابی نظام آموزشی الگوی ( CIPP) از خانواده الگوهای تصمیم گر است.این الگو به قصد كمك به مديران و تصميم گيرندگان به وجود آمده است و يك رويكرد سيستمي يا نظام دارمی باشد كه درآن درباره زمینه، درون دادها، فرآيندها و برون داد نظام تصميم گيري مي شود .
5 - جنبه های ارزشیابی نظام آموزشی
الف ) ارزشیابی کارایی درونی :
کارایی درونی نظام بيانگر چگونگي گذر تحصيلي دانش آموزان در هر دوره ي تحصيلي است و به بعد كمي عملكرد نظام آموزشي ناظر است. يكي از روش هاي مرسوم براي محاسبه ي كارايي دروني نظام آموزشي، روش كوهرت(Cohort-Study)است .در اصطلاح نظام آموزشي، عبارت از گروهي از دانش آموزان است كه وارد يك دوره ي تحصيلي مي شوند و تا پايان دوره، عده اي قبول، عده اي مردود و عده اي نيز ترك تحصيل مي كنند.
كارايي دروني هر نظام آموزشي، براساس سه شاخص محاسبه مي شود اولین شاخص عبارت است از:
1 – نرخ اتلاف: همان گونه كه از اسمش پيداست، به معني ضايع كردن و به هدر دادن است.
اگر عدد به دست آمده اتلاف كمتر از 1 باشد، محاسبات انجام شده اشتباه است و بايد دوباره كنترل شود. اگر عدد به دست آمده برابر با 1باشد، نشان می دهد كه نظام فاقد اتلاف است.
حصول چنين نتيجه اي، مطلوب همه نظام هاي آموزشي است و به عنوان وضعيت ايده آل تلقي مي شود. چنان چه عدد به دست آمده بيشتر از 1 باشد، نشان دهنده ي آن است كه نظام آموزشي موردنظر از اتلاف برخوردار است و این بدان معنی است که نظام مورد نظر، در زمان بیشتر هزینه بیشتری صرف کرده تا به بخشی از اهداف مصوب دست یابد.
2 – نرخ ماندگاری :این نرخ نشان دهنده توان یک نظام آموزشی در نگهداری دانش آموزان است.
به عنوان مثال چنانچه در مطالعات کوهرت از سال مبدأ تا سال مقصد نرخ ماندگاری مرتباً کاهش یابد یعنی نظام آموزشی و برنامه هایش نتوانسته از ترک تحصیل دانش آموزان جلوگیری کند یا حداقل آهنگ خروج از تحصیل آنان را ثابت نگه دارد و این هم دلیل دیگری بر عدم کارایی درونی نظام آموزشی است.
3 – متوسط طول تحصیل : هرچه این شاخص کوچکتر باشد مبین کارایی درونی مطلوب تری است بزرگ بودن این عدد بدان معنی است که نظام آموزشی در زمان بیشتر و باصرف هزینه بالاتر به بخشی از اهداف از پیش تعیین شده خود دست یافته است .
ب ) ارزشیابی کارایی بیرونی :
تغییراتی که به دنبال اجرای برنامه ها و فعالیت های آموزشی در ابعاد مختلف رفتار دانش آموزان ایجاد می شود معرف کارایی بیرونی برنامه های آموزشی است براین اساس هر اندازه تغییرات به وجود آمده در رفتار و کنش شاگردان درپایان فعالیت های آموزشی هم سویی با اهداف از پیش تعیین شده داشته باشد می توان گفت که برنامه ها از کارایی بیرونی بیشتری برخوردار است مثلاً اگر فارغ التحصیلان در پایان دوره های تحصیلی با بهره گیری از دانش ها و مهارت های کسب کرده به خوبی از عهده انجام مسئولیت های شغلی که به آن ها محول می شود برآیند می توان حکم کرد که برنامه های آموزشی از جنبه مهارت آموزی دارای کارایی بالایی بوده است . همچنین اگر فارغ التحصیلان در طول تحصیل نسبت به باورهای مذهبی و ارزش های اجتماعی و فرهنگی که کسب کرده اند پایبندی خود را در عمل نشان دهند می توان چنین جنبه هایی از کارایی بیرونی برنامه ها را موفق خواند . ضمناً می توان کارایی بیرونی برنامه های آموزشی را از جهات تحصیلی ، شغلی ، اجتماعی ، فرهنگی ، اقتصادی و غیره ارزیابی کرد .
سخن پایانی :
در کشورهای پیشرو در زمینه آموزش برای افزایش کارایی درونی و بیرونی نظام آموزشی به شیوه های علمی متوسل می شوند ؛ به عنوان مثال در ژاپن از طریق درس پژوهی و برنامه درسی انفرادی براساس یادگیری در حد تسلط بنجامین بلوم کار را به جایی کشانده اند که نظام تقریبا بدون اتلاف است یعنی مردودی و ترک تحصیل ندارند .
البته در کشور ما هم کارایی درونی نظام آموزشی با ابلاغ بخشنامه ها و شیوه نامه هایی افزایش یافته !
دستورالعمل هایی که به دانش آموزان اجازه می دهد با هر تعداد واحد افتاده به پایه بالاتر بروند!
در پایه سوم متوسطه به شرط معدل 12 به بالا دو درس داخلی و دو درس نهایی را بدون هیچ قید و شرطی با تبصره گذر کنند !
بدیهی است در نظام آموزشی که ارکان سیستمی آن به تفکیک ،دارای تعریف علمی و مشخص نبوده و اتلاف آن شفاف نباشد ارزشیابی آن نیز ممکن نخواهد بود و عیوب آن به شیوه ای علمی روشن نخواهد شد و امکان اصلاح و بهینه سازی آن نیز میسر نخواهد شد ؛ در نتیجه مبنایی برای تصمیمات سنجیده و علمی در اختیار نخواهد بود .
در چنین نظامی به راحتی می توان ادعا کرد که مثلاً افت تحصیلی به دلیل ظاهر معلم یا پوشش و یا فیزیک بدنی اوست . نیازی به ادامه تحصیل فرهنگیان نیست اما معلمان باید آزمون احراز صلاحیت حرفه ای بدهند ، انگیزه معلمان اهمیتی ندارد و معلمان نیازی به رتبه بندی ندارند دانش آموزان علوم انسانی باید در مدارس خاص و با شهریه بالا ادامه تحصیل دهند و از این قبیل اظهار نظر های غیر علمی و غیر کارشناسی که گاه در مدتی کمتر از یک روز تکذیب می شوند و نشان از تصمیم گیری بدون استناد بر داده های مستخرج از ارزشیابی علمی و منظم نظام آموزشی دارد.
به امید روزی که نظام آموزشی در شکل علمی و قابل ارزیابی با یک رویکرد تصحیح پذیر با رویکرد دقیق سیستمی به اجرا درآید و برای رفع ناتوانی نظام از سیستم های موفق دنیا درس بگیریم نه این که صورت مسئله نظام را پاک کنیم یا دیوار کوتاه معلم را هدف بگیریم .
به امید آن روز
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه اخبار/ محمدرضا پورابراهیمی سخنگوی کمیسیون تلفیق از پرداخت یارانه نقدی در دو ماه نخست سال آتی و همچنین واریز مابه تفاوت حقوق کارمندان و بازنشستگان بعد از تصویب بودجه ۹۵ خبر داد.
گروه استان ها و شهرستان ها/ علی رغم قول مساعد مدیر کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی برای گفت و گو با صدای معلم ( این جا ) ؛ اما ایشان به وعده خود عمل نکرده و این دعوت را تاکنون و پس از گذشت حدود دو ماه بدون پاسخ گذاشته است .
« پاسخ گویی » عنصر لاینفک مدیریت اثربخش و کارا و از ویژگی های مدیران دولت تدبیر و امید است .
در این راستا ، « جواد بابازاده » از اعضای شورای نویسندگان صدای معلم عملکرد مدیر کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی را به نقد کشیده است .
تمام همکاران و فرهنگیان در سراسر کشور می توانند با ارسال مطالب و یادداشت برای « صدای معلم » عملکرد مدیران مناطق و مراکز خود را به صورت مستدل و منطقی نقد کنند .
برجام به فرجام رسید، اما اگر می خواهیم زندگی مان تغییر کند و کشورمان پیشرفت، نیازمند “ برنامه توسعه آینده مشترک ما ” هستیم. این برنامه ۱۲ بند دارد.
۱ - ما متعهد می شویم نیم ساعت کمتر پای تلویزیون بنشینیم و هر روز ۳۰ دقیقه مطالعه عمیق کنیم .
۲ - ما متعهد می شویم روزانه ده دقیقه خلوت و سکوت کنیم و به آینده فکر کنیم .
۳ - ما وظیفه داریم هر هفته یک اقدام انجام دهیم که از آن منفعت شخصی نمی بریم و صرفا فایده عمومی دارد (مانند دیوار مهربانی)
۴- ما خود را موظف می دانیم با دیگران به گونه ای رفتار کنیم که می پسندیم با ما رفتار شود .
۵ - ما خود را موظف می دانیم راجع به اموری که نمی دانیم اظهار نظر نکنیم و «نمی دانم» و «اشتباه کردن» را راحت به کار ببریم .
۶ - ما تمرین می کنیم که تصمیم های مهم مان بر اساس تحلیل جامع منفعت و هزینه باشد و به صورت مکتوب فکر کنیم نه ذهنی و روی هوا .
۷ - ما قول می دهیم خیابان را خانه خود بدانیم و دریا را حوض خانه مان و جنگل را باغچه. آشغال را در سطل آشغال قرار دهیم و نه در کف خیابان و دریا و جنگل .
۸ - ما موظفیم ترک کنیم پارتی بازی، زرنگ بازی (عدم رعایت صف) و تقلب کردن را .
۹ - ما مکلفیم «راست» بگوییم حتی اگر به ضرر ما تمام شود و به قول مان عمل کنیم حتی اگر سرمان برود .
۱۰ - ما تلاش می کنیم افق فکری مان را از « سه ماه» به «ده سال » گسترش دهیم .
۱۱ - ما متعهد می شویم خدا را آزاد کنیم! ما قول می دهیم زین پس خدا را در عزا، مساجد و بیماری ها محدود و قاب نکنیم. از این پس خدا را همراه خود می دانیم؛ در همه شرایط ؛ صف اتوبوس، ترافیک همت، دیدن تصاویر زندگی خصوصی افراد، قضاوت در مورد دیگران، سر چهار راه و…
۱۲- ما متعهد می شویم که عمل کنیم! می کوشیم کمی از جوک گفتن، انتقاد، تحلیل های انتزاعی کردن، فلسفه بافی کردن، مقدمه چینی کردن، حسرت خوردن وضعیت کشورهای توسعه یافته، تفریح و مخالفت کردن بکاهیم و به جای آن کمی عمل کنیم. ما می کوشیم، بر این ویژگی منفی فائق آییم:
جایگزین کردن هر چیزی به جای عمل.
ما می کوشیم برنامه ریزی مان معطوف به عمل باشد ( و نه جایگزین عمل ) و عمل مان مبتنی بر برنامه باشد. برنامه معطوف به عمل و عمل مبتنی بر برنامه باعث “توسعه آینده مشترک ما” خواهد بود.
سایت شخصی
گروه اخبار/
تقی یزدانپناه (مدیرکل دفتر امور مناطق کمتر توسعهیافته وزارت آموزش و پرورش ) اظهار داشت: در بعضی از استانها مانند اردبیل، آذربایجان شرقی و غربی، قزوین و سیستان و بلوچستان که گویشهای آنها با زبان فارسی تطابقی ندارد، برخی از کودکان به منظور آموزش زبان فارسی در طرح پیشدبستانی وارد میشوند و برای برخی که در حال کوچ هستند، کلاسهای یک ماه برگزار خواهیم کرد که با زبان فارسی به عنوان زبان معیار آشنا شوند.
پرداخت هزینه برپایی ۳۰۰ چادر در سال ۹۵ به مناطق عشایری
وی با اشاره به اینکه برای تجهیز مدارس عشایری ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده که ۷۰۰ میلیارد تومان اختصاص یافت، گفت: در حال حاضر مدارس عشایری ما با مدارس عادی در بحث امکانات همسطح هستند و خوشبختانه با همکاری که با سازمان نوسازی صورت گرفت در سطح ملی، هزینه ۳۰۰ چادر را بر عهده گرفت، که هماکنون در حال ابلاغ به استانها هستیم.
یزدانپناه ادامه داد: ۱۱ استان در کشور از چادر به عنوان کلاسهای درس استفاده میکنند از جمله استانهای فارس، خوزستان، خراسان شمالی که کوچ اصلی دارند و برخی دیگر هم که نیمه ثابت هستند نیز از چادر استفاده میکنند.
وی افزود: همچنین بنیاد علوی ساخت ۵۰۰ کلاس درس در ۴ استان را برعهده گرفت که در حال حاضر ساخت این مدارس در کرمان آغاز شده و بخش اعظم کلاسها در سال ۹۵ در این مناطق ساخته خواهد شد. همچنین حدود ۵۰ میلیارد تومان از سوی سازمان مدیریت برنامهریزی به این ۴ استان اختصاص پیدا کرد که ۲۰ میلیارد تومان به استان سیستان و بلوچستان و به سه استان دیگر هر کدام ۱۰ میلیارد تومان اختصاص یافت تا در سال ۹۵ در زمینه انسداد مبادی بیسوادی و افزایش نرخ پوشش تحصیلی اقدامات لازم را انجام دهند.
یزدانپناه با بیان این مطلب که بنیاد علوی در سال ۹۴، ۶ هزار دست لباس به ۳ استان محروم سیستان و بلوچستان، آذربایجان و هرمزگان اهدا کرد، گفت: همچنین توزیع ۴۰۰ هزار سبد غذایی ویژه مدارس شبانهروزی در سال ۹۵ انجام میشود.
قبولی ۸۳ درصد دانش آموزان عشایری در کنکور
وی ادامه داد: مجوز استخدام ۵۰۰ نیروی انسانی در سیستان و بلوچستان گرفته شده و مقدمات کار در حال انجام است و کار در سال ۹۵ انجام میشود.
مدیرکل دفتر امور مناطق کمتر توسعهیافته آموزش و پرورش با بیان این مطلب که در کنکور ۹۴، ۸۳ درصد از دانشآموزان عشایر قبول شدند، گفت: امیدواریم با برنامهریزی که در سال ۹۵ خواهیم داشت بتوانیم سطح آموزش را در مقطع چهارم متوسطه افزایش دهیم تا در کنکور ۹۵ شاهد موفقیت بیشتری از سوی این دانشآموزان باشیم.
سختی کار معلمان کوچ و عشایر میانگین ۹۰ هزار تومان/رایزنی برای افزایش سختی کار
یزدانپناه از رایزنی برای افزایش سختی کار معلمان عشایر در سال ۹۵ خبر داد و گفت: در حال حاضر به طور میانگین ۹۰ هزار تومان به عنوان سختی کار به این معلمان پرداخت میشود. در اساسنامه ما بحث سختی کار پیشبینی شده و در حال رایزنی با سازمان مدیریت و برنامهریزی هستیم و امیدواریم در سال ۹۵ این سختی کار را افزایش دهیم.
وی ادامه داد: آموزش و پرورش عشایر تقریبا ۱۷۳ هزار دانشآموز در سه مقطع ابتدایی، متوسطه اول و دوم در ۲۳ استان کشور دارد و تنها دفتری است که هم در بخش پرورشی و هم در بخش آموزشی کارهای خود را انحام میدهد.
تشریح اهم اقدامات در سال ۹۴/از افزایش سرانه کتاب تا برگزاری دوره کارآفرینی برای دانش آموزان
یزدان پناه به تشریح مهمترین اقدامات این دفتر در سال ۹۴ پرداخت و افزود: در سال ۹۴ مهمترین موضوعی که برای ما اهمیت داشت بحث کتابخانههای کلاسی و افزایش سرانه کتاب بود به طوری که موفق شدیم سرانه کتاب را از هر دانشآموزی یک کتاب به هر دانشآموز ۳ کتاب افزایش دهیم.
مدیرکل دفتر امور مناطق کمتر توسعهیافته آموزش و پرورش با اشاره به اینکه برای ۱۳ هزار دانشآموز در سال ۹۴ دوره آموزش قرآن برگزار شد، خاطر نشان کرد: بیش از ۵۰۰ دانشآموز که منتخبین این دوره آموزشی بودند به اردوی شبانهروزی فرستادیم و برای اولین بار برای ۱۲۵۰ نفر از معلمان کلاسهای چندپایه ضمن خدمت قرآن برگزار شد.
وی با بیان این مطلب که اردوی کشوری آموزش و پرورش عشایر در تابستان ۹۴ با حضور ۱۳۰۰ دانشآموز (۶۵۰ دختر و ۶۵۰ پسر) برگزار شد، گفت: طرح مهارتآموزی دانشآموزان به منظور کارآفرینی دانشآموزان در دوره متوسطه دوم با تنوع ۳۰ رشته در ۸۵ آموزشگاه برگزار شد و ۶۸۸۰ دانشآموز در این راستا نمایشگاههای مختلفی برگزار کردند.
یزدانپناه با اشاره به اینکه برای بیش از ۷۱۹ معاون و مدیران پرورشی مدارس عشایری طرح مبین (آموزش نماز) برگزار کردیم، گفت: ۱۱هزار و ۹۰۰ جلد کتاب کمک آموزشی توسط موسسه خدمات علمی رزمندگان در مدارس عشایری توزیع شد همچنین طرح الگوهای تدریس بین معلمان عشایری برگزار و برای اولین بار سنجش بدو ورود به مدارس عشایری رایگان انجام شد. ( ایلنا )
گروه رسانه و تشکل /
امروز شنبه هفتم فروردین ماه سال 1395 با این که اولین روز کاری سال جدید و غیرتعطیل است اما تقریبا همه روزنامه ها به غیر از روزنامه ی همشهری در تعطیلی به سر می برند !
آخرین نسخه منتشر شده اکثر این روزنامه ها به 27 اسفند سال قبل بر می گردد .
در کشوری که به داشتن تعطیلات زیاد و البته « تعطیلی پنهان » مشهور است رسانه ها باید نقش خود را در « فرهنگ سازی » به ویژه اشاعه « فرهنگ کار » ایفا کنند که آن ها هم فعلا تعطیل هستند ! ( 1 )
جالب است که این روزنامه ها که تعطیلی شان در این مدت به 3 هفته می رسد پس از اتمام تعطیلات نوروز اخبار ، مطالب و یاددداشت های فراوانی را در مذمت و نکوهش تعطیلی زیاد و « فقدان فرهنگ کار » در کشور منتشر می کنند !
لازم به ذکر است که مجلس شورای اسلامی به عنوان مرکز نظارت و تقنین کشور از 25 اسفند ماه سال 1394 لغایت 15 فروردین 1395 تعطیل شده است . ( این جا )
پایان پیام /
( 1 )
تعطيلات رسمي سالانه در ايران 25 روز يعني سه برابر تعطيلات سالانه انگلستان و 5 / 2 برابر تعطيلات رسمي فرانسه و آلمان است.
با توجه به تعطيلات پنج شنبه و جمعه ادارات (104 روز) و مرخصي استحقاقي 30 روزه كارمندان، جمع تعطيلات سالانه كشور با احتساب 24 روز تعطيلات رسمي سالانه جمعا 158 روز و روزهاي كاري 207 روز در سال مي شود. به عبارت ديگر ، ايران در بيش از 43 درصد ايام سال يعني بيش از 5 ماه از سال رادر تعطيلي به سر مي برد.
تعطيلات مدارس آموزش و پرورش و دانشگاه ها، با احتساب تعطيلات تابستان به 200 روز در سال بالغ مي گردد، كه 55 درصد ايام سال را تشكيل مي دهد كه معادل 6 ماه و 20 روز در سال مي باشد.
ميزان تعطيلات رسمي در مغولستان 5 روز، در هند 7 روز، در پاكستان و مراكش 8 روز، در آمريكا، ايرلند ، ايسلند و قطر 9 روز ، در لسوتو (آفريقا) 10 روز، در استراليا 11 روز ، در آمريكاي جنوبي، ايتاليا، فرانسه، اردن، تركيه و مصر 12 روز ، در اتريش و گويانا (آمريكاي جنوبي) 13 روز و در ژاپن 14 روز ميباشد.
گروه اخبار/ به صورت کلی، معافت مالیاتی سال ۹۵ از یک میلیون و ۱۵۰ هزارتومان در سال گذشته به یک میلیون و ۳۰۰ هزارتومان در هر ماه افزایش یافته است. مجموع معافیت مالیاتی حقوق نیز از ۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزارتومان به ۱۵ میلیون و ۶۰۰ هزارتومان رسیده است.در سال ۹۵ نیز حقوق و مزایای تا ۷ برابر بالاتر از یک میلیون و ۳۰۰ هزارتومان در ماه باید ۱۰ درصد مالیات بپردازد. این میزان برای ارقام بالاتر از این میزان، ۲۰ درصد مالیات است.