صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

گروه اخبار / جمعی از اولیاء دانش آموزان یک مدرسه واقع در منطقه 9 تهران در نامه ای که خطاب به گروه سخن معلم نوشته اند از وضعیت نامساعد و مدیریت آن انتقاد کرده اند .

در صورت درخواست مسئولان اداره آموزش و پرورش منطقه 9 تهران نام این واحد آموزشی اعلام خواهد گردید

منتشرشده در دانش آموز

 سرنوشت قانون کنکور در مورد اعمال معدل گروه اخبار /

دکتر ابراهیم خدایی افزود: بحث رای دیوان عدالت درباره تاثیر ۲۵ درصدی معدل سال سوم متوسطه در کنکور رای به ابطال قانون مصوبه شورای سنجش و پذیرش دانشجو نیست بلکه رای به ابطال بندی از این مصوبه به معنی تاثیر قطعی ۲۵ درصدی معدل در سنجش و پذیرش است.

وی افزود: برعکس آنچه که در رسانه ها عنوان شده است ابطال قانون سنجش و پذیرش نیست و تنها بندی از این قانون ابطال شده است.

خدایی یادآور شد: وزارت علوم و سازمان سنجش منتظر ابلاغ رسمی رای است تا بر اساس آن تصمیم گیری کند. البته رای هیات عمومی دیوان اگر در روزنامه رسمی چاپ شود به منزله ابلاغ هم محسوب می شود. در نتیجه ما منتظر هستیم که روند ابلاغ رسمی رای طی شود تا ما وارد فرآیند بررسی و نوع تصمیمی که باید بگیریم شویم.

وی یادآور شد: البته سازمان سنجش از قبل در جریان روند بررسی این موضوع بود و چون پیش بینی می کردیم ما طی نامه ای به وزیر علوم اطلاع دادیم. وزیر علوم نیز در ۱۲ بهمن ماه ۹۴ این موضوع را از مجلس شورای اسلامی استفسار کرد. در واقع درخواست تفسیر کرده ایم.

 

نظر تفسیری مجلس را خواسته ایم

رئیس سازمان سنجش گفت: وزیر علوم رئیس شورای سنجش و پذیرش دانشگاه ها است و در نامه به رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس یادآور شدیم که دیوان چنین بحثی را پیش برده است و نظر تفسیری مجلس را خواسته ایم.

وی گفت: برداشت این است که هدف قانونگذار و روح این قانون این است که چون یکسال فقط سابقه تحصیلی وجود دارد در زمان تصویب این قانون، تاثیر سوابق با ۲۵ درصد شروع شود و متناسب با افزایش پوشش سابقه تحصیلی این درصد افزایش پیدا کند.

خدایی خاطرنشان کرد: کما اینکه ماده ۷ آیین نامه اجرایی هیات دولت مورخ اول مرداد ۹۳ می گوید میزان تاثیر سوابق تحصیلی سالانه موضوع تبصره ۴ ماده ۵ قانون متناسب با میزان تحت پوشش قرار گرفتن دروس سالهای مختلف به صورت تدریجی افزایش پیدا می کند. این مصوبه هیات دولت به مجلس هم ارسال شده است و مجلس هم ایرادی نگرفته است.

وی افزود: در نتیجه برداشت شورای سنجش و برداشت هیات دولت، این بوده است که چون روند ایجاد سابقه تحصیلی تدریجی است باید روند افزایش درصد آن هم تدریجی بوده است.

 

۲ سناریو برای اجرای قانون تأثیر گذاری سوابق تحصیلی در کنکور

رئیس سازمان سنجش تاکید کرد: حال رای هیات عمومی دیوان صادر شده است و در حکم قانون است و لازم الاجرا. دو حالت در این زمینه متصور است. یا مجلس شورای اسلامی نظر تفسیری دیگری به ما می دهد و ما بر اساس نظر مجلس عمل می کنیم و یا اینکه نظری اعلام نمی کند و ما بر اساس همان گذشته عمل می کنیم.

وی خاطرنشان کرد: رای هیات عمومی دیوان ناظر بر ابطال تاثیرسوابق قطعی ۲۵ درصد معدل است. تاثیر مثبت ۲۵ درصدی معدل ناظر بر قانون سال ۸۶ که مصوبه کارگروه ماده ۴ آن قانون است.

خدایی یادآور شد: با توجه به اینکه ثبت نام کنکور ۹۵ از ۱۹ بهمن ماه ۹۴ آغاز می شود می توانیم به داوطلبان کنکور بگوییم که تاثیر مثبت سرجای خودش است. اگر مجلس نظر دیگری به ما اعلام نکند؛ مصوبه کارگروه ماده ۴ که تاثیر مثبت ۲۵ درصدی معدل در کنکور است کماکان بر قوت خودش باقی می ماند.

وی افزود: اگر مجلس شورای اسلامی نظر دیگری اعلام کند و یا استفساریه وزارت علوم را به گونه ای اعلام کند که به معنی تصحیح این موضوع باشد و یا تبصره ای بزند که ناظر به تاثیر سوابق ۲۵ درصدی باشد بر اساس آن عمل می کنیم.

 

قانون جدید ثبت نام کنکور ۹۵ را تحت تأثیر قرار نمی دهد

رئیس سازمان سنجش تاکید کرد: می توانم به داوطلبان کنکور ۹۵ اعلام کنم که این مسئله ثبت نام کنکور ۹۵ را تحت تاثیر قرار نخواهد داد و ثبت نام از ۱۹ بهمن شروع می شود. ما هم در دفترچه کنکور سراسری گفتیم که تاثیر خواهد داشت. مثبت تا قطعی آن مشخص نیست و منتظر هستیم که این مسئله قانونی حل شود و بر اساس آن به داوطلبان اطلاع رسانی کنیم.

وی گفت: با توجه به تعطیلی یک ماهه مجلس پس از آغاز به کار مجدد این استفساریه مجلس مشخص می شود.

خدایی یادآور شد: پیش از این در رسانه ها اعلام می شد که چرا تاثیر بیشتری درنظر گرفته نمی شود و ما نیز اعلام کرده بودیم که چون سوابق تحصیلی همه دروس تحت پوشش قرار نگرفته است ما تنها ۲۵ درصد را محاسبه می کنیم.

 روز گذشته موضوعی مبنی بر ابطال ماده قانونی درباره تاثیر معدل در کنکور سراسری عنوان شده است. بر اساس رای هیات دیوان عدالت اداری :

«مطابق مواد ۱ و۱۰ و تبصره های ذیل ماده ۵ قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب ۱۳۹۲/۰۶/۱۰، نتیجه امتحان سه سال آخر دوره متوسطه که به صورت سراسری و نهایی برگزار شده باشد در آزمون سراسری ورود به دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی قابل تاثیر می باشد و در صورت تحقق شرط مصرح در تبصره ۵ ماده ۵ قانون، امکان اجرای قانون فراهم است.

نظر به این که در بند ۲ مصوبه مورخ ششم آذر ماه سال ۹۲  شورای سنجش و پذیرش دانشجو، قبل از تحقق شرایط قانونی از حیث برگزاری آزمون نهایی برای ۳ سال آخر دوره متوسطه، صرفاً در خصوص تاثیر نتیجه امتحان نهایی سال آخر در آزمون سراسری اتخاذ تصمیم شده است، این بند از مصوبه، مغایر احکام قانونی فوق الذکر است و به استناد بند ۱ ماده ۱۲ و ماده ۸۸ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ ابطال می شود.» 

مهر

گروه اخبار /

درگذشت دکتر جمشید افشنگ روان شناس برجسته

دکتر جمشید افشنگ از اساتيد بزرگ روان شناسي كشور و بازنشسته دانشگاه تهران ساعت 15 ديروز (شنبه 17 بهمن ماه)  بعد از عمري تلاش براي تربيت نسل جديد روان شناسي، دعوت حق را لبيك گفت.

بسیاری از فرهنگیان و معلمانی که در دهه هفتاد و قبل از آن در دانشگاه تهران تحصیل کرده اند شیوه های موثر و موفق بحث و درس ایشان را به خاطر دارند .

« گروه سخن معلم »  درگذشت این استاد فقید را به جامعه فرهنگی و روان شناسی کشور و خانواده گرامي آن مرحوم تسلیت عرض می نمايد.

پایان پیام/

نقدهایی در مورد متدلوژی مخالفان آموزش و پرورش خصوصی  مقدمه:
آنچه در این نوشتار آمده اگرچه در ظاهر مخاطبان خاص خود را دارد اما در واقع موضوعی است عام در ارتباط با "روش نقد" و علاوه بر این بحث نیز کاملا قابل استفاده است.

رعایت این نقد می تواند گفت و گوها را از کنش های کم اثر و گاه بی فایده دور ساخته و به کنش های عقلانی معطوف به نتیجه و هدف و فایده نزدیک گرداند .


همچنین:این نوشتار به معنای صحیح و بدون اشکال بودن روش نقد مخالفان آموزش و پرورش دولتی نیست.چه بسا ممکن است نقدهای اشاره شده در این نوشتار عینا به آنها نیز وارد باشد.
در ادامه به 7 مورد از این اشکالات اشاره شده است:


1- ابهام در مسئله : در گام اول بایستی دقیقا معلوم شود "مسئله" چیست؟ و از خلط مسائل و همسان انگاری اجتناب کرد. انتخاب دقیق واژگان در این مرحله بسیار ضروری است.مثلا نقد آموزش و پرورش خصوصی با نقد خصوصی سازی آموزش و پرورش کاملا متفاوت است. در اولی نقد چیستی است و در دومی نقد چگونگی است.در بحث ها بارها دیده شده یکی از چیستی می گوید و دیگری ایراد از چگونگی می گیرد و جالب اینکه همین طور بحث را ادامه می دهند یا اینکه آموزش و پرورش خصوصی با آموزش و پرورش درآمدزا همسان فرض می شود در حالی که درآمدزایی الزاما همان خصوصی نیست و موارد زیادی از این دست.


 2- ابهام در تعریف: بسیاری از نقدها پیش از ارائه یک تعریف از آموزش و پرورش خصوصی آغاز می شود و چه بسا آنچه مورد نقد و اشکال واقع می شود به هیچ وجه مفهوم و تعریف مورد نظر موافقان نیست.

از این جهت لازم است در هر بحث ابتدا مفهوم مورد نظر در دو سطح نظری و عملیاتی و دست کم در سطح عملیاتی با ارائه شاخص های عینی و دقیق تعریف شود . این مرحله به اصلاح مرحله اول هم کمک می کند. علت نیاز به این کار این است که اغلب بین موافقین و مخالفین مشکل فهم غیر مشترک از مفهوم به ظاهر مشترک وجود دارد .

از این نظر بهتر است ابتدا به " اشتراک معنایی" برسند و بعد به سراغ نقد مفهوم بروند چرا که اگر نقد به دو مفهوم که صرفا "اشتراک در لفظ" دارند صورت بگیرد گویا اصلا نقدی انجام نشده.


3- تعمیم ناروا : نمی شود با یکی دو مثال مرتبط و گاه حتی غیر مرتبط دست به تعمیم زد و حکم کلی استخراج کرد. مثلا اغلب دیده می شود به جای نقد اصول و مبانی آموزش و پرورش خصوصی عملکرد برخی مدارس غیرانتفاعی و یا اخذ وجه از اولیا نقد شده و از آن علیه آموزش و پرورش خصوصی نتیجه گیری کرده اند. حتی اگر استقرایی هم به این بحث نگاه کنیم که در گام اول نباید این طور باشد در این نقدها اصول لازم برای نقد استقرایی هم رعایت نمی شود. فلان مدرسه پول زیاد گرفت. فلان مدیر برای ندادن پول دانش آموز را از کلاس بیرون کرد پس آموزش و پرورش خصوصی فلان است و فلان.


4- برچسب زنی : برچسب زنی و به کارگیری واژگانی که بیانگر پیش فرض های ایدئولوژیک در ذهن گوینده است شاید تاحدودی بتواند نظر خوانندگان را جلب کند اما به هیچ وجه بیانگر صحت و درستی نقد نیست. زدن برچسب لیبرالیست، نوسرمایه داری،امپریالیسم و ..... بر موافقان خصوصی سازی به سیر منطقی بحث و گفت و گو در این زمینه ضربه می زند.


 5- تحقیر و تخریب : رعایت اخلاق در بحث به عنوان یک کنش اجتماعی امری ضروریست. کاربرد کلماتی که دور از شان بحث و مخاطبان و طرفین گفت و گو است بدتر از برچسب زنی است زیرا کاربرد آنها در این زمینه جز تحقیر و توهین معنای دیگری ندارد. کلمات و جملاتی مانند "خودشان را بزک می کنند،پشت آرایش غلیظ چهره نازیبای خود را پنهان می کنند و ماسک می زنند تا شناخته نشوند ، دروغگویان ظاهر فریب، بیسوادان ساده لوح ...." اصطلاحاتی است که اگر هر یک از طرفین بحث آن را به کار ببرد نکوهیده و ناپسند است.


6- نقد انگیزه بجای نقد انگیخته و دلیل : کشف انگیزه، نیت خوانی و توهم توطئه به جای بررسی دلایل موافقان روش نادرست دیگری است که اغلب از سوی مخالفان اتخاذ می شود.

کاربرد جملاتی از این دست " به دنبال پیشبرد اهداف نظام سرمایه داری هستند،در پی حفظ سلطه طبقه فرادست بر فرودست هستند. اینان پیاده نظام طراحان و برنامه ریزان پشت پرده بازی قدرت و ثروتند." گاه کار را تا کارگران بدون جیره و مواجب بانک جهانی و سازمان بین المللی پول هم بالا می برند. برفرض که همه اینها درست باشد این هیچ تاثیری بر درستی و یا نادرستی دلایل ندارد.


7- تحریک عواطف و احساسات : فروکاهیدن بحث از سطح عقلی و تجربی به سطح عاطفی و احساسی مانند بیان واژگان احساس برانگیز و حمایت آمیز از اقشار محروم و به نوعی ایفای نقش فرشته مهربان در مقابل  بی تفاوت و بی رحم و نابودگر نشان دادن موافقان خصوصی سازی اگرچه ممکن است باعث جلب توجه شود اما از لحاظ عقل و منطق بیانگر نادرستی دلایل طرف مقابل نیست.


ارسال مطلب برای سخن معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

گردهمایی دانش آموزان در مصلی امام خمینی گروه اخبار /

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش گفت: "300 اتوبوس کار انتقال 12 هزار دانش آموز کلاس سوم ابتدایی دختر به مصلی امام خمینی (ره) را بر عهده دارند."حمیدرضا کفاش در ادامه گفت و گو با پانا اضافه کرد: " 12 هزار نفر از دانش آموزان دختر کلاس سوم ابتدایی که همگی برای حضور در این برنامه آموزش دیده اند و میثاق نامه ای را امضا کرده اند در این برنامه حاضر خواهند بود."

وی افزود: "همه دانش آموزانی  که برای حضور در این برنامه آموزش دیده اند در قالب 300 اتوبوس به مصلی امام خمینی (ره)منتقل می شوند. غیر از دانش آموزان حاضر در این برنامه،  مربیان و مدیرانی هم که همراه آنها هستند به خوبی آموزش دیده اند و می دانند که امروز باید چه کاری کنند." کفاش گفت: "در این برنامه یک هزار مربی، مدیر و کار هدایت دانش آموزان را برعهده خواهند داشت."
 

به گزارش سخن معلم ، وی در مورد نحوه انتخاب این دانش آموزان بیان کرد: "این افراد با هماهنگی اداره کل شهر تهران، منطقه آموزش و پرورش 12، شهرداری تهران، مسئولان مصلی امام خمینی(ره) برای شرکت در این برنامه بسیار بزرگ و با عظمت انتخاب شده اند.به دانش آموزان حاضر در این برنامه یک سجاده نماز،مهر،CD آموزشی و سه قطعه بلیت فیلم " تتل و راز صندوقچه"اهدا خواهد شد."

 کفاش گفت: "این دانش آموزان یک سرود همگانی را اجرا خواهند کرد که به صورت جمعی از قبل تمرین کرده اند. آنها این برنامه را در حضور وزیر آموزش و پرورش، مدیران حوزه ستادی و مسئولان وزارت آموزش و پرورش و حسین مظفر، قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور اجرا خواهند کرد. ظاهرا عالی رتبه ترین مقام حاضر در مراسم آقای حسین مظفر وزیر اسبق آموزش و پرورش و نماینده مجلس نهم و عضو هیات امنای صندوق ذخیره فرهنگیان و آقای فانی وزیر آموزش و پرورش هستند.

 معاون پرورشی و فرهنگی وزیر در مورد دیگر میهمانانی که به این برنامه دعوت شده اند گفت: "تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مسئولان شهری و شهرداری و چندین مسئول دیگر از جمله دعوت شدگان به این برنامه هستند ." با اعلام اسامی مهمانان این مراسم معلوم شده است که پیش بینی معاون پرورشی در خصوص حضور شخصیت های بزرگ در این مراسم غلط از آب درآمده است.

کفاش پیش از این به پانا گفته بود "در این مراسم شخصیت های بزرگی شرکت می کنند" محمدرضا مسیب زاده، مدیرکل قرآن، عترت و اقامه نماز وزارت آموزش و پرورش در همین رابطه به پانا گفته بود : "قرار است شخصیت های بسیار فرهیخته و مهمی در این برنامه حضور پیدا کنند که هم اکنون فقط می توانم نام حجت الاسلام قرائتی را ذکر کنم."

منتشرشده در دانش آموز

گروه اخبار / وزیر آموزش و پرورش گفت:سال گذشته سازمان بازنشستگی از اجرای پیش از موعد فرهنگیان ایراد گرفت ولی امسال سعی داریم این موضوع را پیگیری کنیم به هر صورت اگر مشکلی ایجاد شود از سوی ما نیست .

آذربایجان شرقی

منتشرشده در نامه های دریافتی

گروه اخبار / معاون وزیر آموزش و پرورش گفت:حق التدریس معوق فرهنگیان ظرف سه روز آینده به حساب‌های آنها واریز می‌شود.

شنبه, 17 بهمن 1394 17:37

تعطيلات زمستانه مدارس

گروه اخبار /

سامان دهی تعطیلات و تعطیلات زمستانه مدارس

هواي تهران بار ديگر در آستانه تشديد آلودگي زمستاني قرار گرفته و بازهم اولين راه حلي كه براي كنترل آن به نظر مي رسد، تعطيلي مدارس است. موضوعي كه در سال هاي اخير و همين فصل آموزشي 94 و 95 چند بار به كمك محيط زيست شهر آمد تا با تعطيلي مدارس، شهر كمي نفس بكشد.

در اين ميان آنچه با اهميت به نظر مي رسد، تاثير تعطيلي مدارس در كاهش آلودگي هواست كه وقتي با تعطيلي مدارس به‌خاطر سرما و بارش برف عجين مي شود، بار ديگر ضرورت تعطيلات زمستاني مدارس را مطرح مي كند. موضوعي كه چند سالي است در نظام آموزشي ايران مطرح شده اما هرگز به نتيجه نرسيده تا شايد با تعطيلي زمستانه مدارس ، لطمه اي به درس دانش‌آموزان در زمستان با آلودگي هوا يا بارش هاي سنگين برف نخورد. اين موضوع را چند روز قبل مهدي نويد ادهم، دبیرکل شورای‌عالی آموزش و پرورش مطرح كرد كه «پیشنهاد‌هایی مطرح شده که تعطیلات زمستانی داشته باشیم البته هنوز به تصویب نرسیده است». وي تاكيد كرده از سوی کارشناسان پیشنهاداتی در خصوص شروع سال تحصیلی از شهریور ماه و تعطیلات زمستانی ارائه شده که در حال بررسی آنها هستیم. شروع و پایان سال تحصیلی بر اساس قانون مجلس شورای اسلامی است و تا زمانی که قانون تغییر نکند آغاز سال تحصیلی مهرماه و پایان آن خرداد ماه است.

وي گفته كه بحث های کارشناسی و پیشنهاداتی مطرح شده است که توضیح علمی و آموزشی و تربیتی در تابستان وجود ندارد و این مهم باید بازنگری شود. طرح هایی مطرح شده است که شروع سال تحصیلی از شهریور ماه باشد یا تعطیلات زمستانی داشته باشیم البته همه این موضوعات در مرحله بحث‌های کارشناسی است و به مرحله تصویب نرسیده است.


  سرما و آلودگي هوا؛ ضرورتي جديد
 ايران كشوري با اقليم آب و هواي متفاوت است كه گرماي طاقت فرساي نقاط جنوبي كشور و سرماي شديد نقاط كوهستاني مركز،غرب و شمال غرب از دلايلي است كه ضرورت بازتعريف تعطيلات مدارس را نشان مي دهد، به علاوه آلودگي هوا در كلانشهرهايي مانند تهران در فصل پاييز و زمستان به دليل استفاده بيش از حد از وسايل نقليه شخصي و كمبود وسايل نقليه جمعي دليل ديگري است كه شهروندان را با  دشواري هايي روبه رو مي كند.

گذشته از كمبود سوخت در نقاطي از كشور به خصوص شهرهاي سردسيري كه بازهم فعاليت مدارس را با كاستي روبه رو مي كند، خستگي دانش آموزان و دانشجويان و تعطيلي خودسرانه و پيش از موعد در تعطيلات مختلف سال، نشانه ساماندهي تعطيلات است كه البته هنوز طرحي به آن اختصاص نيافته است. طرح و ايده تعطيلات زمستاني و كاهش تعطيلات تابستاني مدارس نخستين بار در سال 1336 شمسي از سوي وزارت فرهنگ وقت مطرح شد كه به دليل نبود توافق تا سال 75 سخني از آن به ميان نيامد، در سال 75 قرار شد 10 روز در ميانه زمستان تعطيل باشد كه باز هم به دليل موفق نبودن طرح به بايگاني آموزش و پرورش رفت.

براساس اين طرح، دانش آموزان 15 روز  زودتر و در ميانه شهريورماه، سال تحصيلي را آغاز مي كردند تا تعطيلات زمستاني، خللي در آموزش ايجاد نكند.

محمدعلي نجفي، وزير وقت آموزش و پرورش هدف از اجراي آن را امكان مسافرت هاي زمستاني خانواده ها و ايرانگردي در اين فصل ذكر كرد، با اين وجود، طرح، در نيمه راه غيرقابل اجرا تشخيص داده شد.

پس از اين دو تجربه ناموفق كه هنوز دليل مسكوت ماندن طرح مشخص نيست، شوراي عالي آموزش و پرورش به تناسب نياز روز مدارس، پيشنهاد ساماندهي تعطيلات تابستاني دانش آموزان و احتمالاكاهش آن را مورد بررسي قرار داد و با ارسال نامه اي به پژوهشكده تعليم و تربيت خواست به مطالعه بيشتر درباره اين طرح بپردازد. اين طرح مطالعاتي هنوز به نتيجه نرسيده و گويا هنوز نتوانسته موافقت مجريان بخش دولتي و نمايندگان مجلس را كسب كند.


 مجلس نظر وزارتخانه را مهم مي داند
«كارن خانلري» عضو كميسيون آموزش مجلس شوراي اسلامي در اين باره بررسي هاي بسيار در سال هاي گذشته درباره تعطيلي زمستانه مدارس  مي گويد: موضوع تعطيلي زمستانه مدارس از جمله موضوعات تخصصي در وزارت آموزش و پرورش است كه قطعا تصميماتي كه در اين باره در وزارتخانه اتخاذ مي شود، بسيار حائز اهميت است چراكه تعطيلي مدارس ارتباط مستقيم با كيفيت تحصيلي دانش آموزان دارد و اگر مخالفتي نيز با آن مي شود، قطعا كارشناسي است.

اين نماينده مجلس با بيان اينكه مخالفت يا موافقت با تعطيلي زمستانه مدارس هرگز جنبه سياسي ندارد تاكيد مي كند:  نظرات كارشناسي آموزش و پرورش در اينجا حائز اهميت است و وقتي به جمع بندي براي تعطيلي در زمستان مي رسد بايد به آن توجه جدي كرد.

خانلري مي افزايد: معتقدم درباره تعطيلي زمستانه بايد از تصميمات احساسي و غير كارشناسي پرهيز كرد و با رعايت تمامي جوانب، به دنبال اجرايي كردن آن بود. وزیر آموزش و پرورش چندي قبل درباره ضرورت تعطيلي مدارس گفته بود كه مصوبه مجلس شورای اسلامی، آغاز سال تحصیلی را اول مهرماه قرار داده و بنابراین برای تغییر در زمانِ آغاز و پایان سال تحصیلی، انعطاف را از ما گرفته است. اگر بخواهیم انعطافی ایجاد کنیم، باید لایحه‌ای را تهیه کنیم تا تقدیم مجلس شورای اسلامی شود و پس از تصویب، این بحث را دنبال کنیم.

در سال‌های گذشته آغاز سال تحصیلی به جای اول مهرماه، هفته آخر شهریورماه بود و مدارس در آن تاریخ بازگشایی می‌شد. بازگشایی یک هفته زود‌تر مدارس موجب می‌شد تا اگر تعطیلاتی همانند آلودگی هوا و برف برای مدارس پیش آید، این زمان ذخیره‌ای برای آن موقع باشد.وی بیان کرد: متاسفانه با مصوبه مجلس شورای اسلامی، این انعطاف از بین رفته در حالی که معتقدیم انعطاف باید در زمان شروع و پایان سال تحصیلی با توجه به اقلیم‌های آب و هوایی مختلف در کشور وجود داشته باشد.

سامان دهی تعطیلات و تعطیلات زمستانه مدارس
 

تجربه ديگر كشورها
 با وجود مقاومت مسئولان و تصميم گيران در كشور براي تغيير تقويم آموزشي، بيشتر كشورهاي پيشرفته و در حال توسعه، تعطيلات سالانه را متعادل ساخته و از كشدار شدن تعطيلات در يك فصل جلوگيري كرده اند.

در آلمان، 235 روز سال را (از فروردين تا بهمن) دانش آموزان به مدرسه مي روند كه 17 روز در 3 ماهه اول، 21 روز در سه ماهه دوم و 6 هفته در سه ماهه سوم تعطيلند. در انگلستان مدارس 200 روز در سال (شهريور تا تير) داير است كه 21 روز در سه ماهه اول، 14 روز در سه ماهه دوم و 6 هفته در سه ماه سوم مدرسه تعطيلند.

سال تحصيلي در كشور ژاپن 225 روز (از ارديبهشت تا بهمن ماه) است كه 13 روز در سه ماه اول، 15 روز در سه ماه دوم و 45 روز در سه ماه سوم تعطيلي دارند.

ايالات متحده نيز با 187 روز سال تحصيلي را (از شهريور تا خرداد) سپري مي كند كه تنها 21 روز در سه ماه اول و 14 روز در سه ماه دوم تعطيل دارد.

در كشور هندوستان نيز سال تحصيلي از تير ماه تا ارديبهشت ماه طول مي كشد و تنها شهريور و بهمن ماه زمان تعطيلي مدارس و دانشگاه هاست.

آنچه كشورهاي مختلف را وامي دارد كه تعطيلات را در فواصل معين سال قرار دهند، استراحت و رفع خستگي بعد از يك دوره كار و آموزش، شركت در فعاليت مالي و اجتماعي منطقه اي و شهري و آمادگي براي شروع بهتر و با انگيزه بيشتر است. اما در كشور ما دلايل تعطيلات زمستاني كمي متفاوت است. در چنين شرايطي كه تعطيلي زمستانه اصلي پذيرفته شده در بسياري از كشورهاي پيشرفته آموزشي است، بايد ديد در نهايت اين طرح در ايران سرنوشت اجرايي پيدا مي كند يا نه؟

روزنامه قانون

نظرسنجی

انتصابات علیرضا کاظمی تا چه میزان با تعهدات و قول های مسعود پزشکیان هم خوانی داشته و توانسته رضایت معلمان را جلب کند ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور