صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش
سه شنبه, 09 فروردين 1395 10:03

کلید دار

داستان یک معلم

توی دفترِ مدرسه، پشت میزِ کارم نشسته بودم که خانمی چادری سرک کشید تویِ دفتر. بفرمایین خانم. زن وارد دفتر شد و آمد سمتِ میزِ من. سلام. مادرِ ابوالفضل‌اَم، کلاس ششم. سلام. امرتون؟ دست توی کیفش می کند و دسته کلیدی را بیرون می کشد. من و باباش داریم می‌ریم جایی و کسی خونه نیست. می‌خواستم کلیدِ خونه رو بدم دستِ ابوالفضل. الان که سرِ کلاسَن. صندلیِ چرخان را کمی هل می دهم عقب و بلند می شوم از جایَم. بدینش به من، من زنگِ تفریح می‌دم بهش. باعث زحمت‌تون میشه. خواهش می کنم. دسته کلید را از مادرِ ابوالفضل می‌گیرم و تویِ جیبم می‌گذارم. بعد از خروجِ زن، می‌نشینم روی صندلی و کارم را از سر می‌گیرم.زنگِ آخر است. آسمانِ غروب سرخ است. خورشید پایین و پایین‌تر می‌رود و به زودی از دیده‌ها پنهان خواهد شد. راس ساعت، کلیدِ زنگ را می‌فشارم. صدایِ زنگ توی هیاهوی بچّه ها گم می‌شود. بچّه‌ها یکی یکی و گروه گروه، کیف در دست و کوله بر پشت از در مدرسه خارج می‌شوند. پس از بدرقه‌ی آخرین دانش آموز، با مدیر و سرایدار خداحافظی می‌کنم و از مدرسه بیرون می‌زنم.تا خانه راهی نسبتاً طولانی در پیش دارم؛ طولانی به تعبیر دیگران و نسبتاً به زعم خودم. راهی از این سرِ شهر تا آن سرِ شهر. از قرار دو کورس تاکسی و مقادیرِ چشمگیری پیاده روی. حالا خورشید از دیده ها پنهان شده و سیاهی رُخ نموده است. پشت درِ کرمی رنگ خانه، دست توی جیبم می‌کنم و دسته کلیدم را بیرون می‌کشم. بلندترین کلید را در قفل می‌اندازم و به راست می‌چرخانمش. در باز نمی‌شود. دستگیره‌ی در را با دستِ چپم می‌گیرم، در را به سمتِ خودم می‌کشم و دوباره کلید را در قفل می‌چرخانم. در باز نمی‌شود. یعنی قفل رو عوض کردن؟ خیره به قفل با خودم حرف می‌زنم. یکی دو گامی عقب می‌روم. از لا‌به‌لای نرده های سر در، اتاق را دید می زنم. چراغی در خانه روشن نیست. پس کسی خانه نیست و تا آمدنِ اهل خانه باید صبر کنم. کلید را برانداز می‌کنم. تصمیم می‌گیرم بارِ دیگر شانسم را بیازمایم. یا شانس و یا اِقبال! قدمی به سمتِ در برمی‌دارم. چیزی تو جیبم تکان می‌خورد و صدایِ برخورد چند کلید به هم، توی جیبم می‌پیچد. دست تویِ جبیم می‌کنم. یک دسته کلید دیگر است که توی جیبم جرینگ جرینگ می‌کند. درست شبیه دسته کلیدِ من. وای! بی اختیار کف دستِ چپم را روی پیشانی‌ام می‌کوبم. پشت در ایستاده‌ام به فکر کردن. تصمیم می‌گیرم فعلاَ چیزی از این ماجرا به مدیرِ مدرسه نگویم. هیچ شماره و نشانی از ابوالفضل و خانه شان ندارم. درمانده‌ام. کلید می‌اندازم، در را باز می‌کنم و می‌روم داخل خانه. رخت عوض می‌کنم. گوشه ای می‌نشینم و در دریایی از فکر و خیال غرق می‌شوم. ابوالفضل می‌تواند تا آمدنِ پدر و مادر پشت در خانه منتظر بماند یا برود خانه‌ی همسایه‌ای، فامیلی و یا دوستی. امّا اگر ... .

فرضیه ها لحظه ای امانم نمی‌دهند. هجوم می‌آورند. بدترین فرضیه ها بد‌پیله هم هستند. از اعتیاد و تصادف برایِ ابوالفضل و یا از یک مشاجره‌ی کوچک تا طلاق برای والدینش. صد بار بلکه بیشتر این پهلو و آن پهلو می‌شوم تویِ بستر. از راست به چپ و از چپ به راست، مثل کلیدی که بیهوده در قفلی می‌چرخد و هیچ دری را نمی گشاد؛ یک بی عملیِ محض. ظهر رسیدم مدرسه. چشمانم به دنبال نشانی از ابوالفضل بودند. تپلِ همیشه خندان را در حیاط ندیدم. از بچّه ها سراغش را گرفتم. گفتند آقا، رفته کیفشو بذاره تو کلاس. پلّه های ورودی را دو تا یکی بالا رفتم. کلاسِ ششم، تهِ سالن بود. کلاسِ آخر از دستِ چپ. در کلاس باز بود. ابوالفضل مثل همیشه تپل بود و خندان. نفسی بیرون دادم و دم گرفتم. سلام آقا. سلام ابوالفضل. چطوری؟ خوبم آقا. زیپ کیفم را باز کردم و دسته کلید خانه‌شان را بیرون کشیدم. از لبخند او لبخندی روی لبانم نشست. دیروز یادم رفت کلیدا رو بهت بدم. بگیرش. از پدر و مادرت عذرخواهی کن بابت دیروز. نه آقا این حرفا چیه. دستی به سرش می‌کشم و از کلاس بیرون می‌زنم. توی دفتر می‌روم، کیفم را آویزان می‌کنم به چوب لباسی و کلیدِ زنگ را می‌فشارم. وقتِ مراسم ظهرگاه است. در راه دفتر تا حیاط، نذرم را ادا می‌کنم؛ 14 تا صلوات.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

درخواست تبدیل وضعیت معلمان پیمانی سال 1389

معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در مهر ماه سال 1394 اعلام نمود که که مدت زمان تبدیل وضعیت معلمان پیمانی 5 سال است .

با وجود آن که تعداد قابل توجهی از این همکاران تا مهر ماه 1394 شامل این وضعیت می شدند اما تاکنون بلاتکلیف مانده اند .

تعداد قابل توجی از این معلمان از نقاط مختلف کشور در مکاتبات و پیام های خود با  « صدای معلم » خواهان  عمل به وعده ها و اجرای قانون گردیده اند .

از سوی دیگر ، مدیر کل امور اداری و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش در بهمن ماه سال 1394 اعلام نمود : " تاکنون مجوزی برای تبدیل وضعیت استخدامی نیروها از قراردادی به پیمانی و پیمانی به رسمی به ما داده نشده است. "

از سازمان مدیریت و برنامه ریزی انتظار می رود در این مورد پاسخ گو باشند .

همچنین  وزارت آموزش و پرورش اهتمام دوباره خویش را برای عمل به تعهدات داده شده به کار گیرد .

پایان پیام /

دوشنبه, 18 آبان 1393 21:30

مطالبات حق التدريس

مرکزی

منتشرشده در نامه های دریافتی

تشکل های معلمان و مشارکت در ساختار قدرت از طریق مجلس برای تحقق مطالبات فرهنگیان و معلمان  راه های برون رفت از مشکلات جاری آموزش و پرورش

در بخش اول این نوشته بیان شد که معلمان عموماً بی توجهی دولت های پس از جنگ را عامل اصلی عقب ماندگی و مشکلات گریبان گیر آموزش و پرورش می دانند. از حدود 15 سال پیش و با باز شدن فضای جامعه در دولت اصلاحات، معلمان نیز در قالب تشکل های صنفی به برگزاری اعتراضات سراسری اقدام و به این وسیله تلاش کردند آموزش و پرورش را در کانون توجه رسانه ها، دولت، مجلس و جامعه قرار دهند. اما نتیجه مطلوب حاصل نشد و با حساس شدن نهادهای امنیتی و امنیتی شدن فضای جامعه و با بی مهری دولت و مجلس اصول گرا نسبت به معلمان، تشکل های صنفی در تنگنا قرار گرفتند و در مواردی حتی منحل اعلام شدند؛ فعالان فرهنگی با محکومیت های سنگین و محدودیت های شدیدی مواجه گردیدند.

با وجود اینکه قریب به 3 سال از تشکیل دولت اعتدال گرای دکتر روحانی می گذرد و با وجود برخی گشایش ها، هنوز برخی از فعالان فرهنگی در حال سپری کردن محکومیت های بلند مدت خود در زندان هستند؛ دیگر فعالان فرهنگی که محاکمه و زندانی نشدند دارای پرونده امنیتی بوده، حق حضور در پست های مدیریتی و اجرایی از آن ها سلب شده است.

اینجانب ارزیابی نادرست معلمان از شرایط جامعه امروز ایران، تشتت  آرا و عدم انسجام آنها و در نتیجه میزان اندک تأثیر گذاری شان در جابه جایی قدرت را عامل اصلی به نتیجه نرسیدن تلاش ها در بهبود شرایط آموزش و پرورش و رفع کاستی های آن می دانم و پیشنهاد می کنم معلمان با عضویت در تشکل های سیاسی- صنفی موجود و یا تأسیس تشکل های جدید و فعالیت در آن ها به تنظیم و ارائه برنامه و راه حل های کوتاه مدت و میان مدت اقدام نمایندتا در موسم انتخابات مختلف با دست پر، برنامه عملی و کارشناسی شده، هدف مشخص و صدای واحد، ضمن بیان شفاف و روشن خواسته ها ی شان و تأثیر گذاری بر برنامه های کاندیداها و بالا بردن قدرت چانه زنی خود، توجه مراکز تصمیم ساز و تصمیم گیر را به خود معطوف دارند.

با توجه به گستره ی آموزش و پرورش و تنوع سلیقه ها و دیدگاه های سیاسی و اجتماعی در جامعه ایران، و حضور تمام این سلایق و دیدگاه ها در آموزش و پرورش، امکان اینکه همه معلمان زیر یک عنوان متشکل شده و فعالیت کنند مقدور نیست. اما از آنجا که دغدغه اصلی معلمان با هر سلیقه و گرایشی، صنفی و حرفه ای است می توانند حول این محور متشکل شده و با صدای واحد و حرکت یکپارچه پیگیر مطالبات صنفی و حرفه ای خود باشند.

برخی از تشکل های صنفی و سیاسی فراگیر معلمان که در حال حاضر به طور قانونی فعالیت می کنند و حداقل در سال های اخیر نشان داده اند که دغدغه آموزش و پرورش داشته و به دنبال رشد و توسعه آن هستند و با اعتراضات معلمان همراه و همگام بوده اند، عبارتند از:

 

الف) تشکل های صنفی ( غیر سیاسی )

1- کانون صنفی معلمان ایران ( مرکز )

2- کانون های صنفی معلمان ( استان ها و شهرستان ها )

 

ب) تشکل های سیاسی - صنفی

1- سازمان معلمان ایران

2- انجمن اسلامی معلمان

3- مجمع فرهنگیان ایران اسلامی

 

البته مشی تشکل های سیاسی- صنفی موجود و فعال در بدنه آموزش و پرورش عموماً اصلاح طلبانه است و چه بسا تشکل های دیگری هم در آموزش و پرورش باشند اما چون در متن تحولات سال های اخیر حضور نداشته، با حرکت های اعتراضی معلمان همراهی ننمودند می توان نتیجه گرفت دغدغه مسائل آموزش و پرورش را ندارند و از جایگاه قابل اعتنایی در بدنه آموزش و پرورش برخوردار نیستند.

البته جامعه معلمان برای حضور حداکثری در این تشکل های سیاسی و صنفی، چالش های بزرگی در پیش رو دارد که باید آنها را شناسایی و به صورت منطقی و صحیح با آن ها مواجهه کند.

مهم ترین چالش های پیش رو برای حضور حداکثری و نتیجه بخش معلمان در این تشکل ها، واقعیت های انکار ناپذیر جامعه ایران است: چالش اول، تجربه تلخ برخوردهای امنیتی با اعضای فعال احزاب، تشکل ها و کنش گران فرهنگی-اجتماعی، به خصوص اعضای فعال تشکل های قانونی فوق الذکر معلمان در سال های اخیر است.

چالش دوم، بی اعتمادی جامعه ایران به احزاب و تشکل ها است به طوری که اعضای فعال آن ها معمولا به قدرت طلبی متهم می شوند. (به معنی منفی آن که شامل مجموعه ای از ویژگی های منفی می شود؛ از قبیل فرصت طلبی، زیاده خواهی و سهم خواهی نا عادلانه، انحصار طلبی و خیانت به منافع ملی و ترجیح دادن منافع حزبی و جناحی به منافع عمومی ...) و چالش سوم، حضور قدرت مند اصول گرایان در بخش های مهم از حاکمیت در ایران و نیز در آموزش و پرورش است.

در مورد چالش اول، حمایت های جدی دولت و مجلس از تشکل های قانونی و دادن اطمینان لازم به جامعه فرهنگیان در این زمینه اهمیت به سزایی دارد. معلمان عزیز باید به این واقعیت توجه داشته باشند که در صورت تشکیل تشکل های فراگیر، فعالیت قانون مند، پرهیز از شعار زدگی و رفتار های احساسی و نپخته، امکان برخورد های امنیتی و غیر قانونی با فعالان این تشکل ها به صفر خواهد رسید.

در واقع فراگیر نبودن تشکل ها، عدم حمایت قاطبه بدنه آموزش و پرورش از تشکل ها و اعضای آن ها، برخی رفتارهای احساسی،سوء استفاده ها و سوء تفاهم ها از دلایل برخوردهای انجام شده با فعالان صنفی در گذشته است.

چالش دوم عمومیت دارد و مختص به جامعه معلمان نیست. توسعه سیاسی و قانون مند کردن جامعه می تواند به تصحیح نگاه جامعه به احزاب و تشکل ها کمک شایانی بکند.

در مورد چالش سوم، باید گفت که از یک سو، بخش قابل توجهی از معلمان گرایش های اصول گرایانه دارند و این امر نه تنها مانع از حضور بخشی از جامعه آموزش و پرورش در این تشکل های اصلاح طلب می شود بلکه احیاناً موجب جبهه گیری آن بخش در مقابل این تشکل ها و خنثی نمودن تلاش ها و برنامه های سازنده آن ها می شود.

از دیگر سو، اصول گرایان به عنوان واقعیت انکار ناپذیر جامعه ایران علاوه بر حضور قدرت مند در بخش های غیر انتخابی حاکمیت، در بخش های انتخابی حاکمیت هم حضور پر رنگی دارند و به تناوب دولت، مجلس و شوراها را در اختیار می گیرند.

بنابراین تشکل های اصلاح طلب فعال در آموزش و پرورش در صورت تشکیل دولت و مجلس اصول گرا از برد و نفوذ کافی در مراکز تصمیم ساز و تصمیم گیر برخوردار نخواهند بود و امکان پیشبرد اهداف توسعه ای را نخواهند داشت. بنابر این برای حضور حداکثری معلمان در تشکلهای قانونی، فعال سازی تشکل های اصولگرای موجود در آموزش و پرورش یا اقدام به اخذ مجوز از سوی فرهنگیان اصولگرا برای تشکیل تشکل های جدید با رویکرد اصولگرایانه ضرورت دارد.

وجود تشکل های فراگیر متمایل به هر یک از دو جناح اصلی کشور در آموزش و پرورش فواید زیادی برای کل جامعه ایران و معلمان دارد؛ از جمله:

1- برخورد سیاسی و سلیقه ای با آموزش و پرورش به مرور جای خود را به برخورد کارشناسانه و برنامه محور می دهد. به این نحو که هر جریانی که قوای مجریه و مقننه را در دست بگیرد تشکل های هم سو با آنها در خود آموزش و پرورش، مدیریت این وزارت خانه را به عهده گرفته، در تصمیم سازی ها و برنامه ریزی ها نقش آفرینی می کنند.

همچنین تشکل های رقیب و غیر همسو با جریانی که قوای مجریه و مقننه را در اختیار گرفته در عین حال که نقش نظارتی دارند فرصت انجام پژوهش، نقد و باز سازی فکری خود و تدوین برنامه کارآمد تر برای دوره بعد را خواهند داشت.

2- رقابتی منطقی، سازنده و برنامه محور شکل می گیرد که به چرخش عادلانه نخبگان در آموزش و پرورش و رشد و توسعه آن منجر می شود؛ افراد و جریان های پیروز در انتخابات مختلف،اغلب از این وزارتخانه به عنوان حیاط خلوت برای سازماندهی اعضای ستاد های انتخاباتی و تجربه اندوزی نیروهای تازه وارد خود استفاده کرده اند و این امر خسارات جبران نا پذیری به بار آورده که آثار آن حتی در صورت تصحیح نگاه ها و تدوین و اجرای برنامه های کارآمد، تا مدت ها خود را در تأخیر ورود ایران به جمع کشور های توسعه یافته نشان خواهد داد.  

3-  امکان سوء استفاده برای افراد فرصت طلب و سود جو از بین خواهد رفت چرا که این تشکل ها به صورت دموکراتیک تشکیل و اداره می شوند و اصل شایسته سالاری در آنها حاکم خواهد بود و افراد بر اساس شایستگی های فردی و تجارب قبلی شان امکان رشد و ترقی پیدا می کنند و تابع برنامه های تشکل متبوع خود خواهند بود.

4- امکان انباشت تجربه مدیریتی فراهم شده و از آزمون و خطا و تکرار اشتباهات گذشته و یا افتادن به ورطه روزمرگی جلوگیری خواهد شد.

5- امکان انتخاب وزیر و مدیران لایه های مختلف در آموزش و پرورشاز میان اعضای تشکل ها فراهم می شود و آنان به اعضای تشکل های متبوع خودپاسخگو خواهند بود و زمینه فرد محوری از میان خواهد رفت.

6- این تشکل ها با توان کارشناسی بالایی که خواهند داشت می توانند مورد مشورت قوای مختلف به خصوص مجریه و مقننه و سازمان مدیریت و برنامه ریزی قرار بگیرند.

در اینجا پرسش هایی را مطرح می کنم که پاسخ به آن ها به تصحیح جهت گیری کلی انتخاباتی جامعه معلمان کمک زیادی خواهد کرد:

کدام یک از دو جریان اصلی سیاسی موجود در کشور به توسعه آموزش و پرورش اهتمام بیشتری داشته و عقب ماندگی امروز آموزش و پرورش معلول کدام سیاست ها و نگاه ها بوده است؟

به عبارت دیگر، کدام جریان نشان داده که برای توسعه آموزش و پرورش برنامه دارد و آن را حداقل در یکی از چند اولویت اصلی خود قرار داده است؟

کدام گفتمان موجود در جامعه ایران با مطالبات فرهنگیان هم راستا است و با تسلط صاحبان آن گفتمان در قوای مجریه و مقننه زمینه تحقق آن مطالبات بهتر فراهم می شود؟

به یاری خدا بخش سوم این نوشتار به پاسخ این سؤالات اختصاص خواهد یافت.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

افزایش حقوق کارکنان گمرک  گروه اخبار/

مسعود کرباسیان گفت: عملکرد گمرک در سال 94 از چند جهت قابل توجه و بررسی است و با توجه به اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، تمایل کشورها به برقراری ارتباط گمرکی و تجاری با ایران به طور محسوسی افزایش یافت و سطح دیدارها و گفت‌وگوهای مقامات گمرکی کشورهای مختلف با مسئولان گمرک ایران در مقایسه با سال‌های قبل از آن، به‌ویژه در دوره فعالیت دولت‌های نهم و دهم به شدت بالا رفت.

کرباسیان اظهار داشت: علاوه بر این تفاهمات زیادی در جهت رشد همکاری‌های گمرکی و تجاری صورت گرفت که نتایج آن در سال 95 و سال‌های بعد می‌تواند زمینه بهبود ارتباطات و مناسبات اقتصادی و تجاری ایران با کشورهای جهان را فراهم کند.

وی گفت: علاقه‌مندی گمرکات کشورهای مختلف به ایجاد و توسعه روابط با گمرک ایران و رقابت آنها برای امضای یادداشت تفاهم‌های جدید از یک سو و اجرایی کردن موافقت‌نامه‌های قبلی همکاری گمرکی از سوی دیگر نشان‌دهنده اهمیت ایران و وجود ظرفیت‌های فراوان آن برای توسعه همکاری‌ تجاری و اقتصادی است، به‌طوری که می‌توان گفت، ایران در سال 94 به‌ ویژه دوره پسابرجام کانون گفت‌وگوهای منطقه‌ای و جهانی برای بسط مناسبات سیاسی و اقتصادی بوده است.

کرباسیان افزود: در این سال طرح‌ها و برنامه‌های ویژه‌ای در جهت گسترش همکاری‌های بین‌المللی مرتبط با فعالیت‌های بازرگانی و تجاری آغاز شد که پروژه تیر الکترونیکی با مشارکت و همکاری گمرک ایران، اتحادیه بین‌المللی حمل‌ونقل جاده‌ای (IRU) و اتاق بازرگانی از آن‌جمله است.

این پروژه که از جدیدترین برنامه‌های سازمان ایرو است، به‌عنوان نمونه برای اولین‌بار در سطح کشورهای منطقه بین ایران و ترکیه عملیاتی شده و مورد تمجید سازمان جهانی گمرک و دیگر مجامع ذی‌ربط قرار گرفته است.

رئیس کل گمرک ایران گفت: طرح کارشناسی متمرکز یا کارشناسی مجازی یکی دیگر از اقدمات اساسی در سال 94 است که اجرای آن علاوه بر ایجاد سهولت در کار رسیدگی به اظهارنامه‌های الکترونیکی، موجب شفافیت و سلامت بیشتر در روند کار گمرک و افزایش درآمد دولت شده است و در حال حاضر بالغ بر 2 هزار اظهارنامه در گمرکات از این طریق ارزیابی و رسیدگی می‌شود.

وی اعلام کرد: این طرح از پیشرفته‌ترین طرح‌های گمرکی در چارچوب فناوری IT است که امکان ارزیابی اسناد ارائه‌ شده از سوی صاحب کالا در هر یک از گمرکات کشور را فراهم می‌ کند و زمینه سوءاستفاده احتمالی در قالب رابطه‌ بین ارباب‌رجوع و کارمند گمرک را از بین می‌برد.

همچنین گمرک ایران از مهم‌ترین پروژه گمرکی در تعیین ارزش کالاها رونمایی کرد و با اجرایی شدن این پروژه با عنوان تعیین شناسه ارزش واحد کالا (TSC) ارزش کالاها با استفاده از سامانه جامع گمرکی به‌صورت آنلاین تعیین می‌شود.

کرباسیان گفت: در بعد داخلی نیز امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری بین گمرک و سازمان‌های همجوار با هدف فراهم کردن شرایط مطلوب‌تر برای ترخیص سریع و به موقع کالاها و اقلام مورد نیاز جامعه به‌ویژه کالای حساس و اساسی را باید از رویدادهای قابل توجه گمرک در سال 94 به حساب آورد، اما مهم‌تر از همه اینها سامانه یکپارچه امور گمرکی است که از اواخر سال 92 اجرای آن در رویه‌های مختلف گمرکی آغاز شد و با توسعه و تکمیل آن در سطح گمرکات اجرایی، تحولی اساسی و بنیادین در روش‌های اجرایی و عملیاتی گمرک به‌وجود آمد.

وی گفت: اکنون به‌طور تقریبی بیش از 70 درصد از گمرکات این سامانه را اجرایی کرده و بالغ بر 95 درصد از عملیات ترخیص کالا در قالب آن و به شیوه الکترونیکی انجام می‌شود.

رئیس کل گمرک ایران گفت: از دیدگاه کارشناسان مسائل تجاری و بنابر اظهار بسیاری از فعالان اقتصادی، مهم‌ترین نتیجه و اثر حرکت گمرک در اجرای سامانه‌های مبتنی بر فناوری IT و ICT ، سرعت و سهولت در فرآیند ترخیص کالا، کاهش زمان و هزینه امور گمرکی، شفاف‌سازی چرخه مالی، جلوگیری از جعل اسناد و مدارک، فراهم شدن شرایط برای اخذ واقعی عوارض و مالیات گمرکی و افزایش درآمد دولت است، اما در عین حال کاستی‌ها و نواقصی هم در این زمینه وجود دارد که قطع گاه و بی‌گاه سیستم به علت ضعف زیرساخت‌ ارتباطی از آن ‌جمله است.

کرباسیان گفت: اکنون که به نوعی از مرحله استقرار و راه‌اندازی سامانه جامع امور گمرکی عبور کرده‌ایم لازم است همه توان و کوشش خود را برای رفع مشکلات و موانع موجود و بهبود عملکرد سامانه به‌ کار گیریم و همگی کمک کنیم، تا این برنامه مهم و اساسی که با همت و تلاش و همکاری کارکنان محترم اعم از ستادی و اجرایی در گمرکات سراسر کشور عملیاتی شده، به‌طور کامل به اهداف خود دست یابد.

در روزهای پایانی سال به علت افزایش حجم مبادلات تجاری معمولاً فشار کار بر کارکنان گمرک افزایش یافت و به تبع آن همکاران هم در بخش تجاری و هم مسافری باید برای پاسخگویی برای ارباب‌رجوع وقت و توان بیشتری را صرف کنند و حتی خارج از ساعت کاری به انجام وظیفه مشغول باشند، از این‌رو ضمن قدردانی از همه عزیزان و اقدامات مثبتی که در همه زمینه‌ها در گمرک صورت گرفته است امیدوارم امسال نیز مانند سال‌های قبل گمرک بتواند تسهیلات بهتری را ارائه کند و در ایام تعطیلات سال نو نیز که شیفت‌های کشیک در گمرکات برقرار شده، خدمات گمرکی کماکان در اختیار مردم قرار گیرد.

وی یادآور شد، همکاران عزیز همچنان که قبلاً هم اشاره کرده‌ام، از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم، گمرک مورد توجه و عنایت بیشتری قرار گرفته و با نظر مساعد دولت، به‌ ویژه معاون اول رئیس‌جمهوری و وزیر امور اقتصادی و دارایی توانسته است گام‌های بلندی در جهت کمک به تحقق اهداف و برنامه‌های اقتصادی دولت از جمله برنامه اقتصاد مقاومتی بردارد و به همین جهت بودجه و اعتبارات خوبی برای تجهیز گمرکات به امکانات فنی و دستگاه‌های کنترلی مورد نیاز و همچنین تأمین نسبی رفاه و معیشت کارکنان، به ویژه کارکنان گمرکات مرزی اختصاص یافته است.

رئیس کل گمرک تصریح کرد: در تازه‌ترین اقدام با پیگیری و تلاش‌های صورت گرفته 35 درصد به حقوق کارکنان گمرک افزوده شد که امیدواریم در آینده نیز بتوانیم در این جهت اقدامات مؤثری انجام دهیم.

کرباسیان افزود: از سوی دیگر با توجه به همدلی و همسویی بیشتر دولت و مجلس دهم و همچنین فراهم شدن بستر مناسب برای حضور شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران اروپایی در ایران، یقیناً میزان ورود کالاهای سرمایه‌ای و واسطه‌ای و در کل تبادلات تجاری ایران با کشورهای خارجی در سال 95 افزایش خواهد یافت و این موضوع به‌طور مستقیم گمرکات کشور را تحت تأثیر قرار خواهد داد. بنابراین از هم‌اکنون باید ضمن افزایش آمادگی خود برای ارائه خدمات روا‌ن‌تر و سریع‌تر به فعالان تجاری و بنگاه‌های اقتصادی، به سمتی حرکت کنیم که با ایجاد و توسعه گمرک مجازی، سطح خدمات خود را افزایش داده و متناسب با نیازهای آینده برنامه‌ریزی کنیم.

کرباسیان گفت: نکته دیگری که مایلم در این فرصت به آن اشاره کنم، موضوع قاچاق کالا و مواد مخدر است که به عقیده من عملکرد گمرک در این زمینه با وجود همه مسائل و مشکلات، مثبت بوده و به‌خصوص در کشف پیش‌سازهای مواد مخدر و اخیراً کشف قاچاق انسان، گمرک موفقیت‌های زیادی داشته است. اما از آنجا که در پاره‌ای مواقع خدمات کارکنان گمرک در این بخش نادیده انگاشته شده و از دایره انصاف خارج می‌شود، باید خاطرنشان ‌کنم که علی‌رغم کمبود امکانات و تجهیزات فنی در گمرک، هیچ کالایی از مبادی رسمی و گمرکی کشور به‌صورت غیرقانونی و قاچاق وارد یا خارج نمی‌شود و برای یافتن سرنخ قاچاق باید به سراغ جاهای دیگر رفت.

کارکنان گمرک از شریف‌ترین و خادم‌ترین نیروهای دولت هستند که در سخت‌ترین شرایط و بعضاً محروم‌ترین نقاط کشور خدمت می‌کنند و از این لحاظ شایسته تقدیر و تمجید هستند. ( شبکه اخبار اقتصادی و دارایی(شادا) )

انتهای پیام/

  گروه اخبار/

نقش فرهنگیان و معلمان در حمایت از ایتام و محسنین

رضا نوروزی مدیرکل امور حمایت‌های اجتماعی کمیته امداد با اشاره به اینکه بیشترین حامیان ایتام و محسنین را دهک های متوسط جامعه تشکیل می دهند، گفت: ۹۳۰ هزار خیر نیکوکار از ایتام حمایت می کنند.

وی با اشاره به اینکه برخی از حامیان ایتام و محسنین کمیته امداد به منظور ترویج فرهنگ انفاق و نوع دوستی در بین خانواده های خود آنان را نیز وارد این فرهنگ کرده اند، اظهارکرد: بیشترین حامیان ایتام و محسنین کمیته امداد در رده های سنی ۱۸تا ۳۵ سال سن دارند که امر نشان از گسترش فرهنگ انفاق و مشارکت در بین نسل های جوان است.

کارمندان دولت به ویژه فرهنگیان بیشترین حامی ایتام و محسنین هستند. تقویت حس همدلی و همکاری در جامعه اسلامی، ترویج سنت حسنه احسان به ایتام، ایجاد زمینه مشارکت افراد خیر و نیکوکار رعایت عزت نفس و حفظ کرامت انسانی ایتام و خانواده‌های آنان از جمله اهداف این نهاد در اجرایی کردن طرح های اکرام ایتام و محسنین است.

نوروزی گفت: بیشتر حامیان ایتام و محسنین افراد بومی همان استان و شهر هستند به طوری که بیش از ۶۲۵ هزار نفر از حامیان در همان منطقه ایتام و محسنین سکونت دارند که نشان از اجرای موفق این طرح ها در استان ها و توجه هموطنان به یتیم نوازی و دستگیری از نیازمندان است.

مدیرکل حمایت‌های اجتماعی کمیته امداد، بیشترین سرانه ماهانه پرداختی حامیان به ایتام و محسنین را بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار ریال عنوان کرد و افزود: بیش از ۴۲ درصد حامیان و خیران نیکوکار ماهانه مبالغ یاد شده را به حساب ایتام و محسنین واریز می کنند. ۲۰ درصد از حامیان و خیران ایتام و محسنین این نهاد ۲ تا ۳ فرزند یتیم و یا با سرپرست ناتوان را برعهده دارند.

شایان ذکر است، کمیته امداد به منظور مشارکت و جذب حامی طرح حمایت از فرزندان غیریتیم را در قالب اکرام محسنین اجرا می کند. طرح محسنین با هدف حمایت از کودکان باسرپرست ناتوان (فرزندان نیازمندی که پدرشان درقید حیات هستند ولی به دلایلی از قبیل بیماری،از کار افتادگی ، طلاق، سالمندان و زندانیان و … قادر به تامین معاش زندگی نیستند) از سوی کمیته امداد اجرا می شود.

( میزان )

مراکز اسکان فرهنگیان و راهبرد اصلی وزارت آموزش و پرورش در سال 95  گروه اخبار/

علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش امروز در حاشیه بازدید از ستاد اسکان نوروزی و مرکز آموزشی رفاهی فرهنگیان منطقه 5 تهران در جمع خبرنگاران در خصوص اسکان‌های نوروزی آموزش و پرورش ضمن تبریک سال نو اظهار داشت: آموزش و پرورش در کل کشور با تجهیز بیش از 11 هزار مدرسه در قالب بیش از 105 هزار کلاس و در اختیار داشتن قریب به 200خانه معلم و مرکز رفاهی، خوابگاه‌های 50 پردیس دانشگاه فرهنگیان و نیز 300 اردوگاه خدماتی به میهمانان نوروزی با اولویت فرهنگیان ارائه می‌دهد.

فانی افزود: امروز در یکی از مراکز خدماتی و رفاهی فرهنگیان در شهر تهران هستیم و همکاران بنده گزارش دادند امسال نسبت به سال گذشته 60 درصد درخواست اسکان در آموزش و پرورش افزایش داشته است.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: آمار نشان می‌دهد تا آخر 7 فروردین قریب به 9 میلیون و 900 هزار نفر روز در مجموعه مراکز آموزش و پرورش اسکان داشته‌ایم.

وی یادآور شد: این باعث خوشحالی است علی‌رغم اینکه این مسئولیت بر عهده آموزش و پرورش نیست و تکلیفی نداریم اما برای اینکه میهمانان نوروزی بتوانند با کمترین هزینه از امکانات نسبی برخوردار شوند و به خصوص همکاران فرهنگی خوشحال هستیم خدماتی ارائه می‌شود.

فانی تاکید کرد: امسال 7 میلیارد تومان به این مراکز کمک کرده‌ایم تا بتوانند تجهیزات نسبتاً مورد نیاز خود را فراهم کنند تا میهمانان در رفاه نسبی باشند.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس، در خصوص مهمترین اولویت کاری آموزش و پرورش در سال جدید افزود: اجرای سند تحول که در سال 91 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و در سال 93 نقشه راه آن را آماده کرده‌ایم، برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش در سال 95 بر اساس این نقشه راه است و برنامه‌ریزی زیادی را در آخر سال 94 انجام داده و برنامه‌ها و اولویت‌ها را مشخص کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه در سال 95 و در سال‌های برنامه ششم توسعه یعنی از سال 95 تا 99 محور اصلی کار اجرای سند تحول بنیادین است خاطر نشان کرد:در برنامه ششم توسعه که مصوب هیات وزیران است راهبرد اصلی وزارت آموزش و پرورش اجرای سند تحول است. ( فارس )

انتهای پیام/

مجلس دهم و آموزش و پرورش در سال 95 برای معلمان  برجام به سرانجام رسید و انتخابات مجلس نیز وفق مراد دولت روحانی به ثبت رسیده است .وضعبت لایحه بودجه نیز به احتمال فراوان بر وفق مراد دل جناب سخنگو دو ماه عقب افتاده است مثل اینکه سال 94   ؛ 14 ماهه است و سال 95 از خردادماه شروع می شود .

به احتمال زیاد نرخ سوخت و حامل های انرژی و بنزین هم در اردیبهشت ماه افزایش خواهد داشت و سایر اجناس و خدمات هم با شیب ملایم افزایش هایی را خواهند داشت .

هم اکنون بازار ارز آزاد مسیر صعودی خود را طی می کند .در آموزش و پرورش سال 94 سال بسیار بدی از نظر معلمان محسوب می شود .

عدم پرداخت پاداش و مطالبات به حق فرهنگیان ، اجرای ناقص رتبه بندی بر خلاف وعده های وزیر محترم ، عدم پرداخت حق التدریس دبیران که البته مثل اینکه فقط یک ماه از 6 ماه آن پرداخت شده است ، عدم پرداخت سرانه به اکثر مدارس ، طولانی شدن سال 94 و ادامه یافتن آن را در سال 95 برای فرهنگیان ناگوارتر کرده است ؛ مگر اینکه مجلس جدیدی که در راه است برنامه های جدیدی برای فرهنگیان داشته باشد و ظاهرا کاندیداهای آن در تبلیغات خود خیلی از فرهنگیان مایه گذاشته اند .

شاید اولین کار مجلس جلوگیری از تصویت بودجه ناکافی آموزش و پرورش در سال 95 باشد که توسط دولت ارایه شده است چون اگر این بودجه ناکافی تصویب شود دوباره تمام سناریو های سال 94 در سال 95 نیز تکرار خواهد شد .

از طرف دیگرتا انتخابات ریاست جمهور ی مدت زمان زیادی باقی نمانده است . نهایتا دولت روحانی فقط تا خرداد 96 فرصت دارد تا ضعف های دولت خود را بپوشاند و حداقل با اجرای فعالیت های فوری دل فرهنگیان شاغل و باز نشسته را دوباره به دست آورد ، گو اینکه دولت روحانی اعتقادی به نقش کار ساز معلمان در انتخابات و امور کشور را ندارند وگرنه همانند مابقی نهادها توجه بیشتری به آن می کردند .

به هر حال امیدواریم مجلس جدید با دقت و همت بیشتری به دنبال مطالبات به حق آموزش و پرورش باشند گو اینکه به قول شاعر سالی که نکوست از بهارش پیداست .


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

گروه اخبار/ علی باقرزاده،معاون وزیر آموزش و پرورش گفت از امسال اولیای دانش آموزانی که از تحصیل فرزندان خود جلوگیری کنند، یک میلیون تومان جریمه می شوند و سه ماه حبس خواهند کشید.

کلیپ منتشب به سکینه الماسی و موج سواری بر مطالبات فرهنگیان و معلمان

پس از مشخص شدن نتایج انتخابات مجلس دهم ، کلیپی صوتی که آن را منتسب به خانم " سکینه الماسی "  منتخب مردم دیر، کنگان، جم و عسلویه کرده بودند در فضای مجازی منتشر و تکثیر شد .


« صدای معلم » در پی انتشار وسیع این کلیپ ، مطلبی با عنوان " انگیزه پخش کنندگان این کلیپ صوتی چیست ؟
کلیپ صوتی اعتراض یک معلم که دست به دست می چرخد و البته سکوت "سکینه الماسی " ؟!
( این جا )
منتشر نمود .
هر چند دفتر سکینه الماسی در اطلاعیه ای کلیپ منتسب به خود را تکذیب نمود .
در این اطلاعیه آمده بود :


" اخیرا فایلی صوتی و تصویری منتسب به سرکار خانم الماسی در فضای مجازی منتشر شده که محتوای آن، سخنرانی یکی از بانوان فرهنگی در جمع همکاران شان می باشد.
اغلب مردم شریف حوزه انتخابیه دیر، کنگان، جم و عسلویه، صدا و تصویر و ادبیات سرکار خانم الماسی را به خوبی می شناسند اما نظر به انتشار در سطح کشوری، بدین وسیله ضمن تکذیب انتساب این سخنرانی به خانم الماسی، اعلام می شود که تمامی اخبار، بیانیه ها و مواضع سرکار خانم الماسی از طریق خبرگزاری های رسمی و همچنین وب سایت و صفحات رسمی ایشان که آدرس آن در ذیل آمده است منتشر می گردد.
www.s-almasi.ir
Telegram: almasi_s94
Instagram: almasi_s94
با تشکر
دفتر سکینه الماسی
منتخب مردم شریف دیر، کنگان، جم، عسلوی"

 

با آن که سخنرانی آن همکار فرهنگی در سال 93 و هم زمان با تجمعات و اعتراضان معلمان ایراد گردیده بود اما انتشار این کلیپ در این ابعاد وسیع و پس از مشخص شدن نتایج انتخابات مجلس دهم جای تردید ، پرسش و مداقه بود .


در برخورد با این کلیپ ، بسیاری زبان به تحسین گشودند و شجاعت و صراحت کلام وی را ستودند !

حتی برخی از فعالان تشکل های معلمان نیز در انتشار مجدد آن در شبکه های مجازی سنگ تمام گذاشتند !


اما نگاهی عمیق تر می تواند ما را با تحلیل دیگری  از این قضیه و یا صورت مساله مواجه سازد .


بدون تردید اهداف و یا مقاصدی در پشت پرده این کلیپ نهفته است .


پس از مشخص شدن نتایج انتخابات و تغییر ترکیب حداقل دو سوم نمایندگان فعلی وانتخاب چهره های مستقل و حتی متمایل به دولت تدبیر و امید و پیروزی قاطع " لیست امید " در تهران ، عده ای عامدا و با برنامه ریزی به فکر بازتولید وقایع دوران مجلس ششم افتاده اند !


همگان واقفند که مجلس ششم با دولت اصلاحات همراه بود .
برخی از جریانات و نیز تشکل ها در آن زمان با فراخوان های خود فرهنگیان و معلمان را به صورت وسیع به مقابل مجلس کشاندند و نتیجه نهایی این تجمعات " پرتاب سکه و در نهایت نشان دادن فیش حقوقی " در مقابل نمایندگان بود .


برآیند سیاسی این وضعیت نیز سر دادن شعارهایی در عبور از دولت بود !


اکنون نیز برخی در تصورات و حتی محاسبات خویش به فکر بازآفرینی این اتفاقات ، استفاده ابزاری از فرهنگیان و معلمان برای مقاصد سیاسی خویش و در نهایت قرار گرفتن در مدار قدرت از دست رفته هستند .


« گروه صدای معلم » قبلا و با صراحت اعلام کرده است که راه پی گیری مطالبات معلمان و حقوق حقه آن ها از " خیابان " نمی گذرد !


ابزار معلم " قلم " و " اندیشه " است و تنها با حضور آگاهانه و مستمر همه فرهنگیان و معلمان در رسانه ها است که می توان افکار عمومی جامعه و به تبع آن مسئولان را متوجه جایگاه واقعی این دستگاه مولد و اندیشه ساز در معادلات و معدلات سیاسی و اجتماعی نمود .


از نظر ما ، شان و منزلت معلمان بسی  فراتر و والاتر از حضور در " تجمعات و اعتراضات خیابانی " است .


حضور نظام مند و آگاهانه معلمان در بدنه کارشناسی تشکل ها و کانالیزه کردن و اولویت بندی مطالبات بر اساس شرایط و امکانات و انتقال آن ها در کانال رسانه و مسیرها و ظرفیت های قانونی می تواند جامعه فرهنگیان را به هدف اصلی خود که مهم ترین آن اجرای بی کم و کاست « قانون » است برساند .


متاسفانه باید به یک واقعیت تلخ اشاره نمود .


در درون آموزش و پرورش به علت غلبه فرهنگ شفاهی بر فرهنگ نوشتاری و نیز پژوهش زمینه رشد جریانات " پوپولیسم " و " موج سواری جریانات " بالاست .
لحن حماسی خوشایند عموم معلمان است .
در جمع های معلمی کسی که شعارهای تندتری بدهد با اقبال بیشتری مواجه می شود .


به نظر می رسد با توجه به برآیند وضعیت و نیز هزینه هایی که افراد فرصت طلب و موج سوار بر جامعه معلمان تحمیل کرده اند ؛ این فرهنگ باید متحول شود .


بسنده کردن به گلایه ، درد و دل و... کافی نیست .
فرهنگ " نق زدن " باید به " فرهنگ نقد کردن " تبدیل شود .
بیان مشکلات بدون منطق کارشناسی و دلایل محکم و قوی پس از چندی عادی شده و دیگر کسی آن را جدی نمی گیرد !
زبان رایج میان فعالان تشکل ها باید " زبان کارشناسی " باشد .
تشکل های فرهنگیان باید با تشکیل اتاق فکر و تحلیل  باید از وضعیت " دنباله وری در وضعیت حال " عبور کرده و به مرحله تولید فکر و جریان سازی برسند .
( تشکلی که عنوان می کند " تحت فشار افکار عمومی " است قطعا در روزمرگی سیر می کند و هیچ برنامه و یا راهبردی برای آینده ندارد . )


تثیبت چنین وضعیتی موجب تغییر نگرش جامعه و مسئولان نسبت به آموزش و پرورش و مشکلات معلمان خواهد گردید .


ممکن است برخی از فرهنگیان و معلمان چنین استدلال کنند که آیا در این مورد و فرضا در مورد " پرداخت ها و تبعیض " نیز سایر کارمندان دولت نیز چنین رویه ای را در پیش می گیرند ؟


در ظاهر حرف این افراد درست است اما نباید از نظر دور داشت اگر قرار بود چنین وضعیتی نباشد دیگر جامعه ما در عداد کشورهای در حال توسعه ، جهان سوم و... طبقه بندی نمی شد !


آموزش و پرورش به عنوان منبع " سرمایه انسانی " محور توسعه پایدار است .
تحول در وضعیت موجود برای حرکت در جهت  اجرای بی کم و کاست این اصل مهم فقط به دست یک گروه صورت خواهد گرفت :
" معلمان " !

منتشرشده در یادداشت

نظرسنجی

اجرای رتبه بندی پس از دو سال چه تاثیری در کیفیت آموزش داشته است ؟

عالی - 6.3%
خوب - 6.5%
تاثیر چندانی نداشته است - 29%
رتبه بندی فقط به ایجاد نارضایتی بیشتر معلمان و تبعیض درون سازمانی انجامیده است - 58.2%

مجموع آرا: 414

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور