صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

جزییات بودجه 95 و بودجه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور   گروه اخبار /

وزارت دادگستری یکی از وزارتخانه‌های دولت است که به‌ موجب اصل یکصدوشصتم قانون اساسی، مسئولیت کلیه مسائل مربوط به روابط قوه قضائیه با قوه ‌مجریه و قوه ‌مقننه را بر عهده دارد. سازمان قضائی نیروهای مسلح، وزارت دادگستری، سازمان تعزیرات حکومتی، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، دادستانی ویژه روحانیت، دادگستری جمهوری اسلامی ایران، دیوان عدالت اداری، شورای حل اختلاف، سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور، سازمان بازرسی کل کشور، سازمان پزشکی قانونی کشور و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از دستگاه‌های زیرمجموعه دادگستری محسوب می‌شوند. بررسی ارقام لایحه پیشنهادی سال ١٣٩۵ کل کشور نشان از رشد حدود ٣٣درصدی اعتبارات این بخش دارد.

١- بررسی ارقام لایحه بودجه حاکی از آن است که اعتبار پیشنهادی بخش قضائی (قوه قضائیه، وزارت دادگستری و کلیه دستگاه‌های زیرمجموعه) با حدود ٣٣ درصد رشد از ٣٧‌هزارو ١۵٨‌ میلیارد ریال براساس بودجه مصوب سال جاری به ۴٩‌هزارو ٣۵۶‌ میلیارد ریال افزایش یافته است. سهم این بخش از کل مصارف بودجه عمومی دولت نیز از ١,٧ درصد در قانون بودجه سال جاری به ١.٨ درصد در لایحه پیشنهادی افزایش نشان می‌دهد.

٢- بخش عمده اعتبارات این بخش مربوط به «دادگستری جمهوری اسلامی ایران (قوه قضائیه)» است که ۶٣ درصد از کل بودجه پیشنهادی را به خود اختصاص داده است. ردیف بودجه‌ای ارائه‌شده این نهاد از ٢۵‌هزارو ٩۶۴‌ میلیارد ریال مصوب بودجه سال ١٣٩۴ به ٣١‌هزارو ١٠۴‌ میلیارد ریال در لایحه پیشنهادی رسیده که حدود ٢٠ درصد افزایش نشان می‌دهد.

٣- «حوزه ستادی وزارت دادگستری»، با افزایش ۴۵درصدی بودجه پیشنهادی از ١۶۵ به ٢۴٠‌ میلیارد ریال مواجه شده است که این رقم نیم‌درصد از کل اعتبارات بخش قضائی را به خود اختصاص می‌دهد.

٣- «سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور» سازمانی مستقل زیر نظر قوه قضائیه است که با هدف حرفه‌آموزی، بازپروری و بازسازگاری زندانیان در سال ١٣۶۴ تشکیل شده است. اعتبار مصوب این سازمان براساس قانون بودجه سال جاری معادل پنج‌هزارو ٢٧٢ ‌میلیارد ریال بود که با ١۵,٧ درصد رشد، به شش‌هزارو صد ‌میلیارد ریال در لایحه پیشنهادی سال ١٣٩۵ رسیده است. این رقم حدود ١٢.۴ درصد کل اعتبارات این بخش را شامل می‌شود.

۴- «سازمان ثبت اسناد و املاک کشور» یکی از دستگاه‌های زیرمجموعه دادگستری جمهوری اسلامی ایران است که از عمده‌ترین وظایف قانونی این سازمان اشراف کامل بر حدود واقعی املاک، مستحدثات و اراضی در کشور است. رقم پیشنهادی بودجه این سازمان با رشد درخور توجه پنج‌برابری، از یک‌هزارو ١۶۴ ‌میلیارد ریال در لایحه و قانون بودجه سال جاری به پنج‌هزارو ٩١٠‌ میلیارد ریال رشد داشته است. این رقم ١٢ درصد کل اعتبارات بخش قضائی در لایحه پیشنهادی سال آینده را تشکیل می‌دهد.

۵- «سازمان پزشکی قانونی کشور» به‌عنوان سازمانی مستقل و زیر نظر رئیس قوه قضائیه، با بهره‌گیری از نیروهای کارآمد و با استفاده از فناوری‌های نوین در راستای کشف حقیقت و کمک به استقرار عدالت در جامعه، نظرات کارشناسی خود را در امور پزشکی قانونی به مراجع ذی‌صلاح ارائه می‌کند. اعتبار پیشنهادی این سازمان با ٢۴ و ١۶ درصد رشد نسبت به لایحه و قانون بودجه سال به ٨۶٢ ‌میلیارد ریال در لایحه پیشنهادی سال آینده رسیده است که این رقم حدود ١,٧ درصد بودجه پیشنهادی این بخش است.

۶- «سازمان تعزیرات حکومتی» براساس قانون بودجه سال جاری ۶٣٧ ‌میلیارد ریال اعتبار در اختیار دارد که این رقم با رشد بیش از دوبرابری به یک‌هزارو ٣۵٢‌ میلیارد ریال در لایحه سال آینده افزایش یافته است که این رقم ٢,٧ درصد از کل اعتبارات پیشنهادی این بخش است. رسیدگی به تخلفات صنفی، بهداشتی، درمانی، دارویی و تخلفات قاچاق کالا و ارز از وظایف اصلی این سازمان است که با توجه به افزایش درخور توجه بودجه این سازمان، به نظر می‌رسد در سال آینده برنامه‌های گسترده‌ای در این زمینه‌ها تعریف شده باشد.

٧- «سازمان بازرسی کل کشور» با هدف نظارت بر حسن جریان امور و اجرای صحیح قوانین در دستگاه‌های اداری زیر نظر رئیس قوه قضائیه تشکیل شده است. ردیف بودجه‌ای این سازمان با حدود ٢۵ درصد رشد، از ٨۴۵‌ میلیارد ریال در لایحه و قانون بودجه سال جاری به یک‌هزارو ۵۵‌ میلیارد ریال در لایحه پیشنهادی افزایش یافته است.

شرق

گروه اخبار /

پاسخ نماینده وزیر و مدیر کل دفتر هماهنگی هیات های رسیدگی به تخلفات اداری وزارت آموزش و پرورش به نامه بازگشت به کار یکی از معلمان

« مسعود کردپور » یکی از معلمان آذربایجان غربی است که به دلیل پاره ای فعالیت ها ، توسط هیات های تخلفات اداری وزارت آموزش و پرورش به " مجازات بازخرید خدمت با پرداخت 45 روز حقوق مبنای مربوطه در قبال هر سال خدمت " محکوم و دیوان عدالت اداری نیز شکایت ایشان را رد نمود .

« مسعود کردپور » در اول دی ماه سال جاری در نامه ای که به وزیر آموزش و پرورش نگارش و در سخن معلم منتشر گردید ( این جا )این طور نوشته بود :

" خواهشمند است با توجه به بيانات حضرتعالي در رسانه ها و مطبوعات جهت بازگشت به كار كساني كه در دولت قبلي با برخورد روبه رو گشته اند و با توجه به سياست هاي دولت تدبير و اميد و رعايت حقوق شهروندي و قانون اساسي و بيانات مقامات عالي نظام مبني بر جذب حداكثري دستورات لازم را جهت بررسي پرونده و بازگشت به كار صادر فرمائيد .
اجركم عندالله "

 پیش از آن جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نامه ای به وزیر آموزش و پرورش خواهان بازگشت به کار ایشان شده بودند . ( این جا )

نامه زیر توسط نماینده وزیر و مدیر کل دفتر هماهنگی هیات های رسیدگی به تخلفات اداری وزارت آموزش و پرورش به دفتر امور مجلس نگارش و ارسال گردیده است :

پاسخ نماینده وزیر و مدیر کل دفتر هماهنگی هیات های رسیدگی به تخلفات اداری وزارت آموزش و پرورش به نامه بازگشت به کار یکی از معلمان

پایان پیام /

مصاحبه با یک فعال صنفی در مورد خصوصی سازی آموزش و پرورش و آموزش رایگان

ما : ضمن تشکر از زمانی که برای گفت و گو‌ با ما دادید مقدمتا بفرمایید : خصوصی سازی یعنی چه ؟

رفیق صنفی : خصوصی‌سازی یعنی کوچک کردن دولت

 

ما : کوچک کردن دولت خوب است یا بد ؟

رفیق صنفی :  خصوصی سازی و کوچک کردن دولت باعث سلطه شرکت‌های چندملیتی و  صندوق بین المللی پول و سازمان تجارت و بانک جهانی و  نئولیبرالیسم و مناسبات سرمایه‌داری و ریگانیسم و تاچریسم و اتاق بازرگانی نهاوندیان می شود. البته خوشبختانه امپریالیسم جهانی نفس آخرش را می کشد و دولت به کوری چشم دشمنان روز به روز بزرگ تر می شود. کوچک شدن دولت یعنی مشت آهنین فرادستان !

 

ما : آیا شما الگویی از آموزش دولتی موفق در جهان سراغ دارید ؟

رفیق صنفی : بله دولت های رفاه بعد از جنگ جهانی در کشورهای سرمایه داری که البته اشتباه نکنید ، رفاه این دولت ها نتیجه  فعالیت احزاب کارگری و برابری طلب در این کشورها بود و گرنه ماهیت سرمایه داری همیشه استثمار و خصوصی کردن مدارس و اخراج معلمان بوده است. همان گونه که در دولت روحانی می بینیم.

 

ما : اگر احزاب کمونیست اروپایی این قدر مردمی و محبوب بودند چرا در اروپای غربی به قدرت نرسیدند ؟

رفیق صنفی : لطفا گرا ندهید . بنده گفتم احزاب کارگری و برابری طلب . در پاسخ شما باید بگویم که  شرکت‌های چندملیتی و  صندوق جهانی پول و سازمان تجارت و بانک جهانی و  نئولیبرالیسم با مشت آهنین تاچر و ریگان اجازه رشد احزاب کارگری را ندادند.

 

ما : خوب در جاهایی مانند شوروی و بلوک شرق که کمونیست ها به قدرت رسیدند آیا عدالت آموزشی اجرا شد؟

رفیق صنفی  : باز هم گرا دادی ؟ در آنجا هم انحصارات بین المللی و تاچریسم و ریگانیسم و صندوق بین المللی پول و اتاق بازرگانی  نگذاشتند عدالت و برابری پیاده شود.ما با امپریالیسم و استکبار جهانی مخالفیم و آنها را دلیل بدبختی بشریت می دانیم. شما اتاق بازرگانی را دست کم گرفته ای . نهاوندیان نماینده کیست؟

 

 

ما : سوالم را تکرار می کنم ، آیا شما در جهان امروز الگویی از بخش دولتی موفق سراغ دارید؟

رفیق صنفی : بله ! دولت های سوئد و نروژ و دانمارک و فنلاند نمونه ای از دمکراسی های خلقی و اقتصاد دولتی هستند.

 

ما : آیا این کشورها باقیمانده دولت های رفاه سرمایه داری اروپا نیستندکه همواره مورد طعن و لعن کمونیست ها و مارکسیست ها بودند ؟

رفیق صنفی : سلطه شرکت‌های چندملیتی و  صندوق جهانی پول و سازمان تجارت و بانک جهانی و  نئولیبرالیسم در مناسبات سرمایه‌داری و  ریگانیسم در این کشورها خیلی زیاد نیست. ما الان به صورت تاکتیکی از آنها حمایت می کنیم لابد انتظار داشتی کره شمالی را مثال بزنم تا مچ گیری کنی  ؟

 

ما:  شما خبردارید که در کشورهای اسکاندیناوی بخش خصوصی آموزش و پرورش از دهه 90 فعال است و این کشورها حضور بخش خصوصی در آموزش و پرورش را تشویق می کنند. پس دلیل حمایت شما به عنوان یک فعال صنفی برابری طلب و عدالت خواه از آنها چیست؟

رفیق صنفی : البته اینها همان سوسیال دمکرات های سازشکاری هستند که ما اصلا قبولشان نداشتیم و در مقابل جریان اصیل کارگری ایستادند . ولی در برابر تهاجم شرکت‌های چندملیتی و  صندوق جهانی پول و سازمان تجارت و بانک جهانی و  نئولیبرالیسم و  ریگانیسم، از اینها حمایت می کنیم .

 

ما : چرا شما از سیستم دولتی کره شمالی و کوبا و زیمبابوه و نیکاراگوه و ونزوئلا مثال نمی زنید؟ آیا اینها نمونه های بهتری برای آموزش و پرورش دولتی نیستند؟

رفیق صنفی : متاسفانه شما فریب تبلیغات تاچریسم و ریگانیسم و نئولیبرالیسم را خورده اید. خطر نفوذ نئولیبرالیسم به دستور صندوق بین المللی پول در ایران جدی است. شما بحث را منحرف می کنید. مساله اصلی دولت نئولیبرال و فرادست و کاربدست روحانی است.

 

ما:  نظر شما در مورد اینکه 90 درصد مدارس آیالات متحده پابلیک هستند و هزینه آموزش را دولت می پردازد چیست؟ حتی دولت به مدارس خصوصی سوبسید می دهد.

رفیق صنفی : اینها همه نتیجه فریبکاری بانک جهانی و صندوق بین المللی پول و نئولیبرالیسم است. در ایالات متحده سرمایه داران خون کارگران را می نوشند. استثمار کارگران و فقر عمومی یعنی 99 درصد جامعه بیداد می کند . اما با تبلیغات مردم را فریب می دهند. مردم امریکا آرزو دارند به کوبا پناهنده شوند اما به زور جلوی آنها را گرفته اند. دیکتاتوری سرمایه نامرئی است.

 

ما : اما در همه کشورهای سرمایه داری دولت هزینه آموزش و پرورش دوره عمومی را می پردازد. این تبلیغات نیست یک رویه است.  

رفیق صنفی : در این کشورها دولت در اختیار فرادستان است و توده های خلق و کارگران را استثمار می کنند و بخش ناچیزی ازدسترنج کارگران را خرج آموزش و پرورش رایگان می کنند تا مانع انقلاب کارگران شوند. اما کارگران  فریب سرمایه داران خونخوار را نمی خورند.

 

ما : حالا برگردیم به ایران . آیا در آموزش و پرورش ایران خصوصی سازی جریان دارد؟

رفیق صنفی :  عجب سوالی ! رفسنجانی این بزرگ  سرمایه دار لیبرال، کلید خصوصی سازی را زد. خاتمی سازشکار هم ادامه داد و الان با رجعت تئوریسین‌های خصوصی‌سازی دولت رفسنجانی به کابینه روحانی، این سیاست با شتاب بیشتری در راستای ادغام مناسبات اقتصادی در بازار جهانی انجام می‌گیرد.

 

ما : در این مرحله وظیفه مبرم زحمتکشان چیست ؟

باید جلو ورود ایران با بازارهای جهانی را هر طور شده بگیریم. دولت روحانی خیلی خطرناک است چون مجری سیاست های بانک جهانی است.

 

ما : برخی می گویند که شما و دلواپسان جبهه پایداری دغدغه های مشترکی دارید؟ دولت احمدی نژاد در زمینه تقویت بخش دولتی و حمایت از مستضعفان شعار می داد. این روزها محمد مهدی زاهدی و حاجی بابایی هم مرتبا در مورد خطر خصوصی سازی هشدار می دهند.

رفیق صنفی : این تهمت همسویی ما با سرمایه داری ناجوانمردانه است. اتفاقا احمدی نژاد عامل رفسنجانی و مجری سیاست های صندوق بین المللی پول بود. احمدی نژاد و خاتمی دستشان در یک کاسه است. احمدی نژاد به ظاهر شعارهای چپی می داد. اما هدفش بدنام کردن جریان های اصیل مدافع طبقه کارگر مثل "سندیکای کارگران نقاش" و رفیق چاوز و رفیق اورتگا بود.

 

ما : الان سیاست دولت روحانی در بخش آموزش و پرورش چیست که شما مخالف آن هستید؟

رفیق صنفی: اجرای  تاچریسم و ریگانیسم و نسخه صندوق بین المللی پول به نفع فرادستان آموزشی و از بین بردن اصل 30 قانون اساسی .

 

ما : ممکن است کمی توضیح بدهید ؟

رفیق صنفی : کاملا واضح است. دولت آموزش را کالایی کرده و مدارس غیرانتفاعی را توسعه می دهد و در مدارس دولتی از دانش آموزان پول می گیرد. پس نتیجه می گیریم که دولت مدارس دولتی را به خویشان و دوستان خود فروخته و معلمان را اخراج کرده است.الان آموزش در ایران فقط مختص طبقات فرادست است.

 

ما : لطفا یکی از مصادیق خصوصی سازی و فروش مدارس دولتی را بفرمایید .

رفیق صنفی  : سیاست ظالمانه و ضد آموزشی خرید صندلی از مدارس خصوصی از مصادیق فروش مدارس دولتی است.

 

ما : اینکه یک عده دانش آموز در مناطق پرتراکم با پول دولت در مدرسه غیر انتفاعی درس بخوانند چه اشکالی دارد ؟ اینکه خصوصی سازی نیست.

رفیق صنفی : سرتا پا اشکال است . اولا دولت از این طریق می خواهد در هزینه ها صرفه جویی کند . آیا این خیانت نیست؟ وظیفه دولت ریخت و پاش است نه صرفه جویی . ثانیا این دقیقا دستور صندوق بین المللی پول است. تاچریسم و ریگانیسم از همین جا شروع شد. ما باید جلو پیشروی دولت لیبرال نو  روحانی را بگیریم. این دولت با پشتیبانی رفسنجانی خطر بزرگی است.

 

ما : مدافعان خصوصی سازی می گویند، مجبور کردن خانواده ها به ثبت نام فرزندانشان در مدارس دولتی ، سلب آزادی شهروندان است.

رفیق صنفی : تأکید بر اصل آزادی از سوی نئو لیبرالها گمراه‌کننده است ، زیرا حق آزادی و انتخاب شامل فرزندان اقلیت فرادست می‌شود .ما با فرادستان مخالفیم. اما شما از حق آزادی و انتخاب آنها دفاع می کنید؟ لیبرالیسم چه کهنه و چه نو جز بدبختی برای بشر دستاوردی نداشته است. ما طرفدار حکومت برابری طلب و عدالتخواه هستیم.

 

ما : شما با چه نوع رویکردی در آموزش و پرورش موافقید ؟ دولتی ؟ خصوصی ؟ مشارکتی ؟

رفیق صنفی : دولت باید  اداره مدرسه را از صفر تا صد به ذینفعان واقعی آن یعنی معلمان و دانش آموزان و والدین واگذار نماید و فقط پول بدهد.

 

ما : این که پیشنهاد آقای روحانی بود که گفت اداره مدارس را به تعاونی های معلمی با هزینه دولت واگذار کنند. مدارس هیات امنایی هم نوعی از اداره مدارس توسط معلمان و اولیا با پول دولت است.

رفیق صنفی : اگر قبول کنیم که دولت روحانی چنین پیشنهادی داده است تحلیل های ایدئولوژیک ما غلط از آب در می آید و دیگر نمی توانیم بگوییم دولت روحانی مجری سیاست های بانک جهانی و صندوق بین المللی پول است. در نتیجه ما این خبر را تکذیب می کنیم و می گوییم دولت روحانی طرفدار واگذاری مدارس به بخش خصوصی بر اساس اصول تاچریسم و ریگانیسم است و ما از حقوق فرودستان و مزدبگیران حمایت می کنیم.

 

ما: اما روحانی در عالم واقع چنین حرفی زده است . سندش موجود است .

رفیق صنفی : واقعیت اگر با ایدئولوژی ما جور در نیاید گور پدر واقعیت ! کاری می کنیم که واقعیت خودش را نظرات علمی ما سازگارکند. واقعیت ارزش ندارد مهم حقیقت است که نزد ماست و مولای درزش نمی رود. ما علمی حرف می زنیم و شما ایده آلیستی  و خرده بورژوایی .

 

ما : اما وزیر آموزش و پرورش گفته : "توسعه مدارس غیردولتی به معنای خصوصی‌سازی در آموزش‌وپرورش نیست."

رفیق صنفی :  مسئله اصلی ایشان خرید خدمات آموزشی و بسترسازی برای سیاست‌های پولی کردن آموزش است که البته همسو باسیاست کلان امپریالیسم جهانی و صندوق بین المللی پول و نئو لیبرالیسم و خصوصی سازی مدارس دولتی است. سیاست روحانی سلب مالکیت عمومی در عرصه آموزش به سود بخش خصوصی است.

 

ما : آیا شما یک نمونه ، تنها یک نمونه از سلب مالکیت مدارس دولتی و واگذاری آن به بخش خصوصی سراغ دارید؟

رفیق صنفی : وقتی ماهیت دولت روحانی ،سرمایه داری نئولیبرالی است وقتی دولت مجری سیاست های بانک جهانی و صندوق بین المللی پول است .وقتی دولت می خواهد اقتصاد ایران را در نظام بین المللی امپریالیسیتی ادغام کند شما دنبال نمونه می گردی ؟ طبق تحلیل علمی ما همه چیز واضح و مبرهن است .  مساله آن قدر واضح است که نیازی به مثال ندارد.

 

ما : الان باید معلمان چه کار کنند ؟

رفیق صنفی : معلمان باید با دولت سرمایه داری نئولیبرال روحانی که مجری سیاست های بانک جهانی و صندوق بین المللی پول است، مبارزه کنند و نگذارند اقتصاد ایران در نظام بین الملل ادغام شود. معلمان ایران نباید رفسنجانی پولدار و خاتمی سازشکار را فراموش کنند. اگر دیر بجنبیم مدارس دولتی را فروخته و معلمان را اخراج می کنند و فقط بچه های فرادستان حق دارند به مدرسه بروند.

 

ما : چرا این کار را می کنند ؟

رفیق صنفی  : چون ماهیت امپریالیسم و سرمایه داری همین است. خطر روحانی و رفسنجانی جدی است. دشمن اصلی ما امپریالیسم و مناسبات سرمایه داری بین المللی و سلطه شرکت‌های چندملیتی و  صندوق بین المللی پول و سازمان تجارت و بانک جهانی و  نئولیبرالیسم و مناسبات سرمایه‌داری و  ریگانیسم و تاچریسم است. اگر همه اینها را در یک جمله خلاصه کنیم می شود دولت روحانی . دولت روحانی یعنی نظام سلطه.

 

ما : آیا صحبت های شما بوی سیاست و ایدئولوژی نمی دهد؟

رفیق صنفی : سوال خوبی است. مبارزه طبقات فرودست علیه فرادستان یک مبارزه کاملا صنفی است. تهمت مارکسیست و کمونیست و سیاسی کاری به ما نمی چسبد. ما خواهان اتحاد مزدبگیران ایران یعنی کارگران و معلمان و پرستاران زیر پرچم سرخ کارگری و مبارزه برای ایجاد جامعه ای بی طبقه و برابر هستیم. مبارزه صد درصد صنفی و مسالمت آمیز ما تا نابودی نظام سرمایه داری و بر قراری برابری ادامه دارد.ما به هیچ حزب و جناحی وابسته نیستیم و پیاده نظام هیچ جناحی نمی شویم و فریب بازی های انتخاباتی جناح های سرکوبگر سرمایه داری را نمی خوریم. مخصوصا اصلاح طلبان سازشکار را قبول نداریم. همه سروته یک کرباسند.

 

ما:  به عنوان سوال اخر چه پیامی برای معلمان دارید؟

رفیق صنفی :  معلمان باید بدانند که خطر اصلی و عمده دولت نئولیبرال روحانی است که خصوصی سازی را به دستور شرکت‌های چندملیتی و  صندوق بین المللی پول و سازمان تجارت و بانک جهانی و  نئولیبرالیسم و مناسبات سرمایه‌داری و  ریگانیسم در ایران اجرا می کند. اگر روحانی موفق به ادغام اقتصاد ایران در اقتصاد بین المللی شود، آموزش کالایی می شود و همه مدارس دولتی را می فروشند و معلمان را اخراج می کنند. کما اینکه این کارها شده است . اما ما  نباید بگذاریم این دولت موفق شود.این را هم که ما داریم آب به اسیاب راست افراطی می ریزیم شایعه لیبرال های نو است و ما کاملا مستقل هستیم و هیچ مبارزه ای بدون هژمونی ما به سرانجام نمی رسد.


 ارسال مطلب برای سخن معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

شرایط اقتصادی پس از برجام و لغو تحریم ها و اولویت پیشنهادی برای دولت

  از رفع تحریم ها و اجرای بر جام زمان زیادی نگذشته است و در حال حاضر هم تغییری در شرایط اقتصادی عموم مردم ایجاد نشده که البته شاید داشتن چنین انتظاراتی کمی زود باشد ، اما نکته ای قابل تامل است  .انعقاد سریع قرارداد های تجاری با کشور هایی نظیر ایتالیا و فرانسه در زمینه های مختلف از جمله خرید 114 دستگاه هواپیمای ایرباس به گوش رسیده است که باید دید چنین قراردادهایی چه اثرات فوری و کارساز بر معیشت عمومی مردم دارند .

اگرچه صنعت هواپیمایی کشور مدت هاست که با خرید هواپیما های دست دو و ناامن از کشور های استقلال یافته شوروی سابق دچار چالش شده بود اما انعقاد چنین قرار داد سنگینی برای خرید هواپیما های مدرن و جدید نیاز به بودجه های کلانی دارد در حالی که که می توان از ظرفیت شرکت های معتبر هوایی خوشنام دنیا در زمینه حمل نقل مسافران ایرانی استفاده کرد و در عوض بودجه کلان آن را در زمینه های داخلی مثال ایجاد اشتغال برای خیل عظیم بیکار جوانان کشور استفاده کرد .
ایجاد رونق اقتصادی و فضای کسب و کار مشروع ، تقویت بیمه های درمانی ، تجهیز و ساخت بیمارستان های کشور و تهیه داروهای گران قیمت برای بیماران ، رفع آلودگی هوای کشنده تهران ، گازسوز کردن کلیه وسایل نقلیه عمومی از تاکسی و اتوبوس و مینی بوس ها ، جایگزین کردن موتور سیکلت های های برقی به جای موتورهای آلوده کننده هوای تهران که آلودگی صوتی هم ایجاد می کند ، رفع معضلات ترافیکی در تهران ، تکمیل اصولی پروژه های مسکن مهر ، ساخت انواع مسکن برای مردم که باعث رکود کار زمین خواران شود ، احیای دریاچه های خشک شده یا در حال خشک کشور ، مشجر کردن تهران بزرگ و احیای باغ ها و بوستان هایی که در این مدت تخریب شده است ، کمک به ازدواج آسان و افزایش وام ازدواج ، رایگان شدن تحصیلات تا پایان دوره متوسطه ، تغذیه رایگان در مدارس دولتی ، بیمه های اجتماعی قوی و کامل برای کلیه دانش آموزان و مردم کشور ، ایجاد کارگاه های کوچک کار جهت اشتغال و خود اشتغالی خانم ها در کمک به اقتصاد خانواده ، رفع تبعیض از حقوق معلمان شاغل و بازنشسته و اجرای کامل قانون حقوق هماهنگ و بندهای خدمات کشوری و صدها کار دیگر که باعث دگر گونی شرایط زندگی عموم مردم ایران زمین خواهد شد .

اما در بعضی از زمینه ها مثل خرید هواپیما و اتومبیل های لوکس و ...عده خاصی بهره مند خواهند شد و سود اصلی هم نصیب فروشنده های اصلی یعنی دول غربی خواهد بود و پول های بلوکه شده را دریافت خواهند کرد در حالی که همگان می دانیم واردات از غرب همیشه به سود کشور نبوده و نیست و هرچه اعتبارات در داخل کشور برای تولید و بهبود شرایط زندگی عموم مردم هزینه شود در واقع همان کاری را کرده ایم که کشور های ایتالیا و فرانسه در کشور خود انجام می دهند و نباید فراموش کرد که اکثر دول اروپایی در وضعیت اقتصادی مناسبی نیستند و صرفا به دنبال دلار ها و یورو هایی هستند که مدت ها بلوکه بوده است .

امیدواریم که اعتبارات کشورمان را مثل کشورهای غربی و ژاپن خرج آبادانی و بهبود شرایط زندگی مردم خودمان کنیم .


ارسال مطلب برای سخن معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در اقتصاد

آسیب شناسی دادن تکلیف به دانش آموزان و تحقیق های دانش آموزی  یکی از مشکلاتی که در آموزش و پرورش این سال ها بیداد می کند؛ تکالیف معلم ها نه برای دانش آموزان که برای والدین است.
این دسته از تکالیف ، که بیشتر به تهیه مقاله و تحقیق و کار عملی مربوط می شوند به تکالیف مدارس مربوط می شوند که در آن از دانش آموز خواسته می شود برای فلان درس یا موضوع تحقیقی را از اینترنت بیاورند تا نمره مورد نظر معلم از آن درس را دریافت کنند یا کارهای عملی دانش آموزان است که  برای مناسبت های مذهبی و انقلابی و یا آموزشی از دانش آموزان خواسته می شود.


کار عملی یکی از مفیدترین و کارآمد ترین روش های آموزش برای پایدار کردن فرآیند یادگیری است و معلم نمی تواند این جریان آموزشی را نادیده بگیرد ؛ برای همین دیده می شود برخی از معلم ها به جای این که از دانش آموزان بخواهند ابزار کار طرح های عملی را به مدرسه بیاورند،به دانش آموزان آوردن فلان کار عملی را سفارش می دهند.


و البته رسما هم به دانش آموزان مشاوره می دهند که کار عملی را می توانند با همکاری اعضای خانواده خود تهیه کنند.
در عمل دیده می شود که بسیاری از مادران تهیه کننده کارهای عملی فرزندان خود شده و مقالات فرزندان خود را از کافی نت ها تهیه می کنند.
از همه بدتر اختصاص نمره به این قبیل کارهاست که معلم با علم این که دانش آموز در تهیه این کارهای عملی یک نقش کمرنگی داشته، می باشد.


رواج فرهنگ دروغ گویی و تقلب از چند سال پیش در مدارس ما با این رویکرد آموزشی در افکار و افعال دانش آموزان نهادینه می شود و متأسفانه این موضوع در آموزش و پرورش ما با اجرای طرح هایی مثل جابربن حیان و جشنواره نوجوان خوارزمی همچنان پیگیری می شود.
به طور مثال ؛ چرا باید دانش آموزی که در پایه اول ابتدایی هنوز از قدرت مطالعه و نوشتن برخوردار نمی باشد باید موظف باشد به هر ترتیبی شده است یک طرح اکتشافی و یا اختراعی را در قالب جشنواره جابربن حیان ارائه کند ؟


بی شک با وادار کردن دانش آموزان به تکالیف نامتناسب با توان سنی و هوشی یک نوع فرهنگ دروغ گویی، تقلب و دزدی در نهاد خانواده تک تک دانش آموزان شکل می گیرد که اگر به سادگی از کنار این معضل فرهنگی عبور کرد؛ ارائه آمارهای دروغ و رواج دروغ گویی به عنوان یک آفت آینده این کشور را تهدید خواهد کرد.


پیشنهاد می شود معاونان آموزشی به این مشکل که می رود زمینه ساز یک معضل مهم اجتماعی و فرهنگی شود، نگاه متعهدانه ای داشته باشند و تکالیف اینترنتی را که فاقد ارزش های مهارتی، فکری و خلاقیتی دانش آموزان است با دقت و هدف مندی بیشتری زیر نظر معلمان در فضای آموزشی تهیه شوند.
رواج کپی کردن از مطالب دیگران به نام دانش آموزان یکی از مشکلات مهم این گونه از تکالیف آموزشی است که باید مورد توجه باشد.
توانمند کردن فرهنگیان در زمینه پژوهش و فناوری یکی دیگر از پیشنهادات برای کاستن آسیب ها در این گونه تکالیف می باشد.


همچنین مدارس لازم است از فضاهای مناسبی برای اجرای کارهای عملی برخوردار باشند تا هم دانش آموز و هم فرهنگیان با رغبت بیشتری ، از اجرای کارهای عملی در فضاهای آموزشی، استقبال کنند.
نوشته ام را با جملاتی از داگلاس نودرث ، برنده نوبل اقتصاد به پایان می رسانم:

" اگر مي خواهيد بدانيد كشوری توسعه مي یابد يا نه ، اصلا سراغ فناوری كارخانه و ابزاری كه استفاده مي كند نروید اينها را به راحتی مي توان خريد يا دزديد يا كپی كرد !

خیلی راحت مي توان نفت فروخت و همه اينها را وارد كرد ، برای ديدن توسعه برويد در دبستان ها ببینيد آنجا چگونه بچه ها را آموزش مي دهند ؛ مهم نيست چه چيزی آموزش مي دهند بلكه ببينيد چگونه آموزش مي دهند .

اگر كودكان شما را پرسش گر، خلاق،  صبور ، نظم پذير ، خطر پذير ، دارای روحيه گفت و گو و تعامل دارای روحيه مشاركت جمعی و همكاری بار آورد اينها انسان ها و شخصيت هايی  خواهند شد كه مي توانند توسعه ايجاد كنند."


ارسال مطلب برای سخن معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در دانش آموز

 جزئیات بیمه تکمیلی نیروهای قراردادی ، پدر و مادر غیر تحت تکفل و همسر کارکنان اناث آموزش و پرورش

قرارداد بیمه تکمیلی شاغلین آموزش و پرورش ( قرارداد نیروهای قراردادی ، پدر و مادر غیر تحت تکفل و همسر کارکنان اناث)

بیمه شدگان:

بیمه شدگان در این قرارداد عبارتند از:

۱.  کارکنان قراردادی و کارکنان مدارس غیرانتفاعی به همراه کلیه اعضای خانواده (شامل همسر و فرزندان)

۲.  والدین غیر تحت تکفل کارکنان (رسمی ، پیمانی و قراردادی) و همسر کارکنان اناث ( رسمی ، پیمانی و قراردادی) که بیمه شدگان اصلی ایشان می بایست تحت پوشش یکی از قراردادهای(فرهنگیان) باشند.

·  اعضای خانواده بیمه شدگان اصلی عبارتند از :

Ø  اعضای خانواده کارکنان مذکر قراردادی عبارتند از: همسر و فرزندان به عنوان تحت تکفل و والدین به عنوان غیر تحت تکفل همچنین اعضای خانواده کارکنان اناث عبارتند از: همسر ، فرزندان و والدین که همه این افراد غیر تحت تکفل می باشند .

Ø  اعضای خانواده کارکنان مدارس غیر انتفاعی شامل همسر ، فرزندان و والدین ایشان می باشند( کلیه اعضای خانواده کارکنان مدارس غیر انتفاعی صرف نظر از وضعیت کفالت ایشان ، حق بیمه یکسان دارند)

Ø  فرزندان ذکور تا سن بیست و دو سال تمام و در صورت اشتغال به تحصیل تمام وقت دانشگاهی تا سن بیست و پنج سال تمام و فرزندان اناث تا هنگام ازدواج و یا اشتغال به کار تحت پوشش می باشند .

Ø  دانشجویان رشته پزشکی تا بیست و شش سال تمام تحت پوشش می باشند .

Ø فرزندان ذکور که در تاریخ شروع قرارداد- ۹۳/۰۳/۰۱ مشمول بیمه شدگان می باشند تا پایان قرارداد تحت پوشش خواهند بود .

v داشتن دفترچه بیمه پایه جهت بیمه شدگان این قرارداد الزامی بوده اما نیازی به داشتن دفترچه به تبع بیمه شده اصلی نمی باشد.

v نوزادان کارکنان مدارس غیر انتفاعی از بدو تولد بیمه می باشند مشروط بر آنکه بیمه گذار اسامی آنان را حداکثر ظرف مدت ۲ ماه بعد از تاریخ تولد و با نامه رسمی از ناحیه مربوطه و مستندات به همراه فیش واریز کل مبلغ حق

 بیمه متعلقه ( از تاریخ تولد تا پایان قرارداد ) را برای بیمه گر ارسال نماید . نوزادان کارکنان قراردادی مشروط بر آنکه اسامی آنها حداکثر ظرف مدت ۲ ماه به بیمه گر اعلام گردد، از زمان تولد تحت پوشش خواهند بود .

 

·  موارد افزایش بیمه شدگان ( در طی مدت قرارداد) :

Ø  در خصوص بیمه شدگان این قرارداد هیچ گونه موارد افزایشی وجود ندارد و صرفاً نوزادان کارکنان

Ø  مدارس غیر انتفاعی چنانچه ظرف مدت ۲ ماه از تاریخ تولد با نامه رسمی و ارائه فیش واریز حق بیمه ( به صورت یکجا تا پایان قرارداد ) به شرکت بیمه گر اعلام شوند ، می توانند تحت پوشش قرار گیرند و در خصوص نوزادان کارکنان قراردادی نیز مشروط به اعلام کتبی بیمه گذار حداکثر ظرف مدت ۲ ماه از تاریخ تولد تحت پوشش خواهند بود.

 

·  موارد کاهش بیمه شدگان( در طی مدت قرارداد) :

Ø در خصوص کارکنان مدارس غیر انتفاعی حذف بیمه شدگان امکان پذیر نمی باشد ولی درخصوص کارکنان قراردادی و اعضای خانواده ایشان و نیز والدین کارکنان ( رسمی ، پیمانی و قراردادی ) و همسر کارکنان اناث ( رسمی ، پیمانی و قراردادی ) موارد حذف شامل فوت بیمه شدگان و قطع رابطه استخدامی فرد شاغل می باشد .

v تاریخ اعمال موارد حذفی فوق الذکر تاریخ دریافت نامه کتبی بیمه گذار خواهد بود . بدیهی است جبران خسارت های وارده به شرکت ناشی از تاخیر بیمه گذار در ارسال نامه کتبی حذف بیمه شدگان بر عهده بیمه گذار خواهد بود .

 

·  حق بیمه و نحوه دریافت حق بیمه :

Ø حق بیمه ماهانه کارکنان قراردادی و افراد تحت تکفل ایشان مبلغ ۱۳۰.۰۰۰ ریال می باشد.

Ø  حق بیمه ماهانه افراد غیر تحت تکفل کارکنان قراردادی شامل (همسر و فرزندان کارکنان اناث و والدین کارکنان ذکور و اناث ) مبلغ۱۶۰.۰۰۰ ریال می باشد.

Ø  حق بیمه ماهانه کارکنان مدارس غیر انتفاعی و افراد تحت و غیر تحت تکفل ایشان مبلغ ۱۶۰.۰۰۰ ریال می باشد.

Ø حق بیمه ماهانه والدین غیر تحت تکفل کارکنان رسمی، پیمانی و قراردادی و همسر کارکنان اناث (رسمی ، پیمانی و قراردادی ) مبلغ ۱۶۰.۰۰۰ ریال می باشد.

Ø حق بیمه کارکنان مدارس غیر انتفاعی و اعضای خانواده ایشان می بایست به صورت یکجا ( یک ساله ) محاسبه و همزمان با ارسال لیست اولیه به حساب شرکت واریز گردد .

Ø  حق بیمه کارکنان قراردادی و اعضای خانواده ایشان و نیز والدین غیر تحت تکفل کارکنان (رسمی، پیمانی و قراردادی) و همسر کارکنان اناث (رسمی، پیمانی و قراردادی) می بایست به صورت ماهانه طی ۱۲قسط در پایان هر ماه و حداکثر تا ششم ماه بعد در وجه بیمه گر واریز گردد .

·    دوره انتظار :

Ø      دوره انتظار جهت زایمان و سزارین ۸ ماه می باشد که جهت بیمه شدگانی که در سال گذشته پوشش بیمه درمان مکمل نداشته اند اعمال خواهد شد.

خلاصه تعهدات قرارداد بیمه درمان تکمیلی فرهنگیان

(نیروهای قراردادی ،پدر و مادر غیرتحت تکفل و همسر کارکنان اناث)

ردیف

تعهدات

عنوان

سقف

فرانشیز

۱

بستری فوق تخصصی

جبران هزینه های اعمال جراحی تخصصی بیمارستانی شامل : درمان جراحی سرطان (جراحی تومورهای بدخیم) ، اعمال جراحی مغز و نخاع (به استثنای جراحی ستون فقرات)، جراحی قلب ، آنژیوپلاستی قلب ،پیوند قلب ، پیوند کبد ،پیوند مغز استخوان ، پیوند کلیه و پیوند ریه،گامانایف تومورهای بدخیم،هزینه کلیه اهدائی ،دیالیز مزمن

۶۰/۰۰۰/۰۰۰ریال

کسر سهم بیمه پایه و در صورت عدم تعهد بیمه پایه ۳۰% فرانشیز

۲

بستری عمومی

جبران هزینه‌های بستری درمان طبی‌ ، جراحی عمومی در بیمارستان و مراکز جراحی محدود و Day Care ، شیمی درمانی (سرپایی ، بستری و داروهای تخصصی) ‌ آنژیوگرافی قلب ، جراحی ستون فقرات ، رادیوتراپی،گامانایف تومورهای خوش خیم ،انواع سنگ‌شکن در بیمارستان ، هزینه بستری در بخش مراقبتهای ویژه نظیر ICU ، CCU.

۳۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال

کسر سهم بیمه پایه و در صورت عدم تعهد بیمه پایه ۳۰% فرانشیز

محاسبه این خدمات بر اساس تعرفه های ویرایش دوم کتاب ارزش نسبی خدمات و مراقبتهای سلامت در جمهوری اسلامی ایران و با رعایت ضوابط تصویب نامه هیئت وزیران و شیوه نامه قرارداد پس از کسر ۲۰% فرانشیز خواهد بود

۳

زایمان طبیعی ،سزارین و کورتاژ

جبران هزینه های زایمان طبیعی،سزارین و کورتاژ تشخیصی،تخلیه ای قانونی

۵/۰۰۰/۰۰۰ ریال

کسر سهم بیمه پایه و در صورت عدم تعهد بیمه پایه ۳۰% فرانشیز

۴

پاراکلینیک گروه اول

انواع اسکن،MRI،سونوگرافی،ماموگرافی،انواع آندوسکوپی،اکوکاردیوگرافی،سی تی آنژیوگرافی،TCD،آنژیوگرافی چشم و دانسیتومتری

۲/۵۰۰/۰۰۰ ریال

محاسبه این خدمات بر اساس تعرفه های ویرایش دوم کتاب ارزش نسبی خدمات و مراقبتهای سلامت در جمهوری اسلامی ایران و با رعایت ضوابط تصویب نامه هیئت وزیران و شیوه نامه قرارداد پس از کسر ۳۰% فرانشیز خواهد بود .

۵

پاراکلینیک گروه دوم

تست ورزش ،نوار مغز ،نوار قلب،نوار عصب و عضله،اسپیرومتری،رادیولوژی،فیزیوتراپی،اودیومتری، تعیین میدان بینائی،بررسی عصب بینائی و شنوائی و تمپانومتری

۱/۵۰۰/۰۰۰ریال

۶

اعمال مجاز سرپایی

هزینه مربوط به کلیه اعمال جراحی مجاز سرپایی مندرج در کتاب تعرفه واعلام شده به سازمانهای بیمه گر توسط دبیرخانه شورای عالی بیمه خدمات درمانی مانند: شکستگیها، انواع گچ گیری،ختنه ، بخیه، کرایوتراپی ، تخلیه کیست و اکسیزیون ضایعات بدنی و تومور، لیزر درمانی (در موارد غیر زیبایی و همچنین به استثنای رفع عیوب انکساری چشم ) تست آلرژی و سایر موارد مشابه

۱/۵۰۰/۰۰۰ریال

۷

لیزیک

جبران هزینه های لیزیک و RK جهت رفع عیوب انکساری (اصلاح دید چشم) برای هر چشم بر اساس پرینت کامپیوتری چشم و گواهی پزشک، ۳ دیوپتر و بیشتر  ( درجه دور بینی یا نزدیک بینی به اضافه نصف درجه آستیگمات)

یک چشم ۲/۵۰۰/۰۰ ریال    دو چشم ۵/۰۰۰/۰۰۰ ریال

۳۰%

۸

داروی بیماران خاص

در خصوص بیماران خاص قرارداد هزینه داروهای اختصاصی درمان اعم از داخل و خارج فارماکوپه بیمه در تعهد می باشد .

از محل تعهدات بستری طبی و جراحی عمومی قرارداد (۳۰/۰۰۰/۰۰۰ریال)

در صورت عدم تعهد بیمه پایه فرانشیز۳۰% چنانچه علیرغم تعهد بیمه پایه در خصوص داروی بیماران خاص ، بیمه شده از سهم بیمه پایه استفاده نکند مشمول فرانشیز ۳۰% خواهد بود.

حق فنی دارو به عهده بیمه شده می باشد و نسخ آزاد قابل پرداخت نمی باشند.

۹

آمبولانس

جبران هزینه آمبولانس داخل شهری و بین شهری برای فوریتهای پزشکی منجر به بستری در بیمارستان و یا نقل و انتقال بیمار (در زمان بستری ) به سایر مراکز تشخیصی و درمانی طبق دستور پزشک در تعهد می باشد.در مواردی که بیمار در بیمارستان بستری و امکان مداوای بیمار در بیمارستان محل اقامت فراهم نباشد، با تأیید بیمارستان مبدا و با تأیید پزشک معتمد بیمه گر هزینه انتقال بیمار با آمبولانس یا هواپیما به بیمارستان تا سقف مقرر در قرارداد قابل محاسبه می باشد.

آمبولانس داخل شهری ۶۰۰/۰۰۰ ریال وآمبولانس بین شهری۱/۰۰۰/۰۰۰ ریال

بدون فرانشیز

بیماران خاص قرارداد شامل بیماریهای صعب العلاج شامل انواع سرطان و شیمی درمانی،MS ، بیماری های هموفیلی،تالاسمی ماژور،دیالیز مزمن و پیوندکلیه، پیوند مغز استخوان ، پیوندکبد و پیوند ریه میباشند.

بیماری های سایکوتیک (روانی و جنون ) در تعهد نمی باشد، مگر اینکه ناشی از حادثه باشد.

جبران هزینه همراه برای فرزندان زیر ۷ سال و افراد بالای ۷۰ سال ، با تجویز پزشک معالج و تأیید پزشک معتمد بیمه گر در تعهد می باشد.

اعمال جراحی عقیم سازی در آقایان و بستن لوله ها در خانم ها صرفاً در مواردی قابل پرداخت می باشند که به عنوان عمل دوم در جراحی های داخل شکم انجام شوند.

هزینه خدمات جدید که جنبه تحقیقاتی دارند نظیر PRP و درمان با سلول های بنیادی و . . . که فاقد تأیید و تعرفه توسط وزارت بهداشت ،درمان وآموزش پزشکی می باشد، قابل پرداخت نمی باشد.

جبران هزینه اعمال جراحی مربوط به درمان نازائی و ناباروری نظیر ،داروهای مربوطه و کلیه هزینه های برگشت اعمال عقیم سازی در تعهد نمی باشد.

کلیه خدمات دندانپزشکی اعم از جراحی لثه ،کلیه تصویربرداری های دندان و سایر خدمات مرتبط در تعهد شرکت نمی باشد.

خدمات سرپائی نظیر آزمایش، ویزیت ، داروی عمومی،تزریقات ، پانسمان، پرستاری در منزل،اکسیژن تراپی ,گفتاردرمانی ،کاردرمانی و سایر موارد مشابه در تعهد شرکت نمی باشد.

هزینه داروهای ویتامینه و مکمل که جنبه تغذیه ای دارد از جمله مکمل های غذائی و شیر خشک در تعهد شرکت نمی باشد.

در خصوص اعمال درمانی توأم با اعمال زیبائی نظیر سپتوپلاستی همراه با رینو پلاستی پرداخت هزینه اعمال درمانی مشروط به پرداخت سهم بیمه گر اول می باشد.

مهلت تحویل اسناد هزینه های درمانی در طول قرارداد و پنج ماه پس از پایان قرارداد می باشد .

وضعیت فعالیت های پرورشی و امور تربیتی در مدارس و آموزش و پرورش  فعالیت های پرورشی یکی از دو رکن اصلی آموزش و پرورش می باشد .در سال های اخیر کمتر به این مهم بها داده شده است (هر چند وضعیت آموزش نیز اوضاع به سامانی ندارد). بودجه ای که به این فعالیت ها اختصاص می یابد نزدیک به صفر است !
عدم توجه به این امر تبعات منفی زیادی داشته و دارد . متاسفانه هر از چندگاهی در اخبار شنیده می شود که دانش آموزی خودکشی کرده و یا در درگیری با دیگر دانش آموزان مضروب یا فوت شده و یا درگیری بین معلمان و دانش آموزان به وجود آمده است. فضای مدارس خیلی خشک و بی روح و یکنواخت می باشد . بسیاری دانش آموزان با بی میلی و بعضا به اجبار والدین به مدرسه می روند . مدارس برای دانش آموزان جذابیتی ندارد.
برخی از خانواده ها با توجه به بضاعت مالی و داشتن علم و آگاهی لازم ، برای اوقات فراغت فرزندان خود برنامه ریزی می کنند ولی متاسفانه اکثر خانواده ها به دلایل مختلف ازبرنامه ریزی مناسب برای پرکردن اوقات بیکاری و فراغت فرزندان خود عاجزند. بسیاری از دانش آموزان دبیرستانی ، ساعات عصر و روزهای پنج شنبه و جمعه در خیابان ها پرسه می زنند و پاتوق خیلی از آن ها قهوه خانه ها ی سنتی شده است .

در سنین کودکی و نوجوانی اگر اهتمام لازم در امر تربیت و پرورش شخصیتی بچه ها صورت نگیرد ، ناهنجاری های رفتاری و اخلاقی به وجود می آید که جبران ناپذیر خواهد بود. .

لازم است آموزش و پرورش که متولی نظام تعلیم و تربیت کودکان کشور است ; انجام این فعالیت های پرورشی را هرچه بیشتر در مدارس جدی بگیرد.
در دهه ی اول انقلاب فعالیت های پرورشی در مدارس خصوصا دهه ی فجر ( تشکیل گروه های تئاتر ،سرود ، روزنامه دیواری و...) جدی گرفته می شد . البته این فعالیت ها بیشتر منحصر به برنامه های مذهبی و انقلابی بود و کمتر به دیگر ابعاد این نوع فعالیت ها توجه می شد. رفته رفته این فعالیت ها کمتر نیز شد.

در سال های اخیر اصولا به غیر از مراسم صبحگاه که خیلی خلاصه هم برگزار می شود و یا مداحی در ایام مذهبی و نماز جماعت و نهایتا برگزاری مسابقات ورزشی در مدارس چیز دیگری به نام فعالیت پرورشی دیده نمی شود .
جوامع انسانی در حال حرکت به سمت مدرنیته هستند . هیچ کشوری نمی تواند در این فرآیند استثنا باشد. اگر آموزش و پرورش بخواهد همچنان به مقوله ی پرورشی با دیدگاه سنتی نگاه کند موفقیتی حاصل نمی شود .

اگر بخواهیم دانش آموزان از شرکت در برنامه های پرورشی استقبال کنند و برنامه های پرورشی در آن ها اثر کرده و تحول شخصیتی ایجاد کند و به شهروند مسئول شدن آن ها در آینده کمک کند ، بایستی :


اولا بودجه ی لازم به این فعالیت ها اختصاص یابد .
ثانیا به کار گیری مربیان پرورشی زبده بسیار ضروری است.
ثالثا برنامه های پرورشی باید به روز و مدرن بوده و با برنامه ریزی دقیق و جدیت اجرا شوند.


از جمله فعالیت های پرورشی قابل اجرا در مدارس می توان به نمونه های زیر اشاره کرد :
1- تشکیل گروه های تئاتر ، سرود و موسیقی که در ساعات عصر و پنج شنبه در مدارس تمرین کنند و در مناسبت های مذهبی و یا ملی و جهانی برنامه ی خود را در حضور دیگر دانش آموزان و والدین اجرا کنند .
2- تشکیل گروه هایی که فعالیت های نویسندگی مثل روزنامه دیواری ،داستان نویسی ،شعر ،مقاله .طنز و... را انجام دهند .
3- انجام فعالیت های ورزشی با حضور دبیران ورزش در مدارس در روزهای پنج شنبه یا در بعد از ظهرها
4- برنامه های اردویی در طبیعت در روزهای پنج شنبه و جمعه می تواند درس های بسیاری برای دانش آموزان داشته باشد. (مواجهه ی صحیح با طبیعت ، همکاری و تعاون ،استقلال ....)
5- بازدیدهای علمی و فنی به خصوص برای هنرستانی ها در طول هفته
6- برگزاری کلاس های هنری مثل نقاشی و خطاطی و مجسمه سازی در بعداز ظهر ها و روزهای پنج شنبه
7- اختصاص یک ساعت در هرروز به اجرای برنامه های پرورشی در مدارس باعث تنوع و روحیه بخشی به دانش آموزان و معلمان می شود .
8- دعوت از گروه های هنری دیگر مدارس و یا خارج از مدرسه
9- دعوت از صاحب نظران خوش فکر عرصه ی علوم تربیتی به دبیرستان ها و سخنرانی و پرسش و پاسخ در بین دانش آموزان .
حضور دانش آموزان در برنامه های پرورشی ضمن اینکه آن ها را به طور سالم سرگرم می کند باعث می شود استعدادهای هنری و اجتماعی آن ها شکوفا و شناسایی شود.

امیدواریم در سال های بعد مسئولان نظام و آموزش و پرورش با اتخاذ سیاست صحیح و اختصاص بودجه ی کافی برای فعالیت های پرورشی ، زمینه ی پرورش و شکوفایی استعدادهای فرزندان این مرز بوم را فراهم آورند.


ارسال مطلب برای سخن معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

آتش سوزی در مدرسه راهنمایی جنت  آباد شهرستان رشتخوار

صبح روز سه شنبه 13 بهمن ماه 94 و هنگامی که دانش آموزان مدرسه راهنمایی جنت آباد جنگل از توابع شهرستان رشتخوار مشغول اجرای مراسم صبحگاهی بودند یکی از بخاری های کلاس درس به علت نشت نفت به بیرون دچار حریق شد و متاسفانه این آتش تمام کلاس ها را در بر گرفت و به کل در آتش سوخت.

از سال اولی که این کانکس به عنوان مدرسه برای دانش آموزان جنت آباد گذاشته شد خطر در کمین آنها نشسته بود.کانکسی که زمستان ها سرد و تابستان هم هر کسی را یارای تحمل گرمای طاقت فرسای آن نبود.

اینکه چطور آموزش و پرورش منطقه اجازه تحصیل دانش آموزان را در کانکسی که مسئولین شرکت گاز آن را برای لوله کشی به علت استاندارد نبودن تایید نکردند داده بود خود جای سوال است !

چرا باید روستایی به این بزرگی به جای بهره بردن از یک بنای استاندارد آموزشی از یک کانکس برای تحصیل دانش آموزان استفاده کند و چرا وقتی نعمت گاز در روستا سال هاست که موجود است هنوز در این به اصطلاح مدرسه از نفت و بخاری نفتی که سالهاست منسوخ شده استفاده بشود؟

چراهای زیادی در این حادثه نهفته است و امیدواریم که مسئولین فکری اساسی در این زمینه بکنند و مجددا با سهل انگاری نسبت به ترمیم همین کانکس بر نیایند.

مگر حتما باید اتفاقی ناگوار بیفتد که ما به خودمان بیاییم؟

چرا علاجه واقعه را قبل از واقعه نمی کنیم ؟

جان چند دانش آموز بی گناه دیگر باید به خطر بیفتد تا مسئولین فکری به حال این گونه مدارس غیر استاندارد بکنند ؟

اگر دانش آموزان هنگام حریق در کلاس ها می بودند و خدای نکرده گرفتار حریق می شدند چه کسی پاسخگو بود؟

اشک مادری که بعد از حادثه در مدرسه حاضر شده بود دل همه را به درد می آورد. ( کانال خبری جنت آباد )


ارسال مطلب برای سخن معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

دوشنبه, 19 آبان 1393 21:30

دکتر ربوشه

تهران / انتقاد از مدیریت آموزش و پرورش منطقه 9 تهران

منتشرشده در نامه های دریافتی

افزایش ضریب حقوق کارمندان شاغل و بازنشسته در سال 95  گروه اخبار /

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به آثار کلان اقتصادی بودجه ۹۵ گفت: رشد اقتصادی ۵ درصدی، رشد سرمایه گذاری ۴.۷ درصدی، رشد نقدینگی ۲۰ درصدی و نرخ تورم ۱۱.۳ درصدی از آثار کلان اقتصادی بودجه ۹۵ است.

نماینده مردم رشت درمجلس شورای اسلامی در ادامه به تأمین اعتبار برای افزایش ضریب حقوق شاغلان، بازنشستگان و مستمری بگیران دولت که باعث کاهش شکاف طبقاتی میان این قشر می شود، اشاره و عنوان کرد: این اعتبار متناسب با نرخ تورم به میزان ۱۲ درصد برای حقوق های بیش از ۱.۵ میلیون تومان و افزایش متوسط ۲۰ درصد حقوق های کمتر از ۱.۵ میلیون تومان است همچنین دولت تصمیم دارد تا پایان برنامه ششم حقوق این بخش از بازنشستگان را تا دو برابر افزایش دهد.

برای اجرای طرح رتبه بندی معلمان و افزایش حقوق و مزایای مورد نیاز آن اعتباری بالغ بر ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده همچنین به منظور فعال شدن واحدهای بهداشت و درمانی افتتاح شده، مجوز استخدام ۱۷ هزار و ۱۷۹ نفر به وزارت بهداشت داده شده است.
وی افزود: همچنین برای پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگانی که به علت کمبود اعتبار دستگاه اجرایی ذیربط در سنوات قبل انجام نشده، اعتباری بالغ بر ۴.۵ میلیارد تومان پیش بینی شده است.

جعفرزاده ایمن آبادی ادامه داد: دولت تلاش داشته در لایحه بودجه ۹۵ نابرابری حقوق دستگاه هایی که از مزایایی بند ۱۰ ماده ۶۸ استفاده می کردند با سایر دستگاه ها با تأمین اعتبارات مورد نیاز برای افزایش مزایای سایر دستگاه ها، رفع شود.

وی در همچنین به بیان سایر مجوزهای استخدامی که دولت در سال ۹۵ خواهد داد اشاره کرد و یادآور شد: مجوز استخدامی ۱۲ هزار نفر در آموزش و پرورش، ۲ هزار نفر در دادگستری، هزار و ۲۰۰ نفر در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و ۱۵۰ نفر در سایر دستگاه های قوه قضاییه همراه با محدود شدن نظام اداری نیز از دیگر مجوزهای استخدامی است که دولت به دستگاه های یادشده خواهد داد.

جعفرزاده ایمن آبادی در ادامه با بیان اینکه دولت تلاش دارد کسری اعتبار پرداخت حقوق و مزایای مستمر کارکنان دستگاه های اجرایی استانی و کمک به پرداخت اضافه کار و رفاهی آنها را با بار مالی هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان تأمین کند، بیان کرد:همچنین دولت قصد دارد برای تأمین زیرساخت مسکن مهر ،یارانه بپردازد که به این مورد ۲۵۰ میلیارد تومان اختصاص می دهد.

این نماینده مردم در مجلس همچنین به سیاست های تشویقی دولت در لایحه بودجه ۹۵ اشاره کرد و ادامه داد: قرار است دولت اعتباری بالغ بر بار مالی ۲۰۰ میلیارد تومانی و ۸۰۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات هدف مندی یارانه ها برای تشویق صادرات غیرنفتی در قالب جایزه صادراتی اختصاص دهد.

نماینده مردم رشت در مجلس در ادامه به اولویت بندی دولت در توزیع اعتبارات اشاره و اظهار کرد: در بخش اعتبارات هزینه ای و فصل حمایتی ۲۷.۱ درصد است که شامل اعتبارات مربوط به صندوق های بازنشستگی، مستمری های کمیته امداد امام (ره) و بنیاد شهید و امور ایثارگران می شود.

خانه ملت

نظرسنجی

انتصابات علیرضا کاظمی تا چه میزان با تعهدات و قول های مسعود پزشکیان هم خوانی داشته و توانسته رضایت معلمان را جلب کند ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور