پس از وقفه ای طولانی باز نوروز امسال پیک نوروزی میهمان ناخوانده ی خانواده ی دانش آموزان اول تا ششم دبستان گردید . دیر زمانی وجود این پیک ها را در قالب تکالیف والدین نقد می کردند و وجود آن را زاید بر فعالیت آموزشی قلمداد می نمودند و در نهایت اقدام به حذف آن نمودند .
این موضوع را در روان شناسی یادگیری می پذیریم که اگر در طول دوره ی آموزشی وقفه ای کوتاه یا طولانی در امر آموزش ایجاد شود بین یادگیری های قبلی و فعلی فاصله می افتد و امر آموزش را با اختلال ایجاد می کند .
در طول ایام تعطیلات نوروزی اگر بخواهیم با تزریق اجباری پیک نوروزی این معضل را مرتفع نماییم نه تنها امکان پذیر نیست چه بسا این فاصله را طولانی تر خواهد نمود چون :
1- بیشتر پیک های نوروزی اگرچه بومی و منطقه ای شده اند امّا بیشتر شبیه به حل معمّا هستند تا یادآوری مطالب آموزشی در کلاس ، معماهائی که گاه در میهمانی های نوروزی دست به دست می چرخد تا هر کسی گوشه ای از آن را حل نماید ، مخصوصاً در موضوعات ریاضی .
2- اگر امر آموزش و یادگیری در دوره ی ابتدائی را ریشه ای و بر مبنای آموزش کلاسی ایجاد کرده باشیم دانش آموز در درون مدرسه و کلاس آنچه را می باید یاد بگیرد به صورت ریشه ای یاد گرفته و فرمول اصلی یادگیری در کلاس و مدرسه را هرگز به فراموشی نمی سپارد تا مجبور باشیم در تعطیلات نوروزی اورا وادار به انجام تکلیفی ناخواسته بنماییم . متاسفانه این ضعف برنامه ی آموزشی است که بیشترین فعالیّت دانش آموز را به خارج از مدرسه و محیط خانواده اختصاص می دهیم و حضور او را در مدرسه با نگاهی تفریحی و زودگذر تلقی می کنیم .
3- بار مالی حاصل از تجمیع فروش این پیک ها بر خانواده ها اگر چه از نظر گروهی اندک و ناچیز است اما به صورت کلان درآمد هنگفتی می شود که تقسیم آن خود جای بحث دارد ؛ پس چه لزومی دارد تا این هزینه را بر خانواده ها تحمیل نماییم ؟
4- تاکنون تکالیف پیک نوروزی به این گونه مطرح نشده تا معلم خود کلاس در طراحی آن نقش داشته باشد . هر مقدار بر توسعه ی نقش معلم کلاس در تدوین تکالیف نوروزی بیشتر نقش قائل باشیم چنین تکلیفی می تواند در از بین بردن خلأ آموزشی موثر واقع گردد .
5- با شروع کلاس ها پس از تعطیلات نوروزی ، معلم اگرچه نگاهی سطحی به این پیک های نوروزی دارد اما اگر بخواهد تمام آنها را پاسخ گو باشد و این معمّاها را حل نماید آن را مخّل ادامه کار کلاسی خود می بیند از این جهت به کتاب درسی می پردازد تا در این تتمه ی سال لاقل کتاب درسی را به پایان برساند . پس نتیجه ی آموزشی این پیک ها به کجا می انجامد الله اعلم ؟
متاسفانه برای امر آموزش و یادگیری اگرچه گفته می شود نگاه کارشناسی وجود دارد امّا بسیاری از این کارشناسی ها دستی بر گردونه ی تدریس و تعلیم ندارند و آنچه را دیکته می کنند معلم و دانش آموز ملزم به انجام آن هستند .
برای توسعه ی پایدار امر آموزش راهی جز پایدار نمودن امر آموزش و توجه به تفکر خلاّق دانش آموز نداریم .
دانش آموز ابتدائی که در طول سال اکثراً در حال ورزش و توپ بازی در حیاط مدرسه است و از وجود آموزش پایدار در کلاس نصیب و بهره ای نمی برد با هزاران پیک و تکلیف نوروزی نمی توانیم خود را ملزم به آموزش ماندگار او بنماییم .
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
چند سالیست که دید و بازدیدهای عیدانه در ادارات رواج یافته است. این پدیده ناپسند به اندازه ای پیشرفت داشته که در دسته ها و رده های متفاوت برگزار می شود.
این حقیر که سال ها با این پدیده ملال آور به ویژه در دادگستری مواجهم ، در مجتمع های قضایی می بینم که پس از پایان تعطیلات نوروزی و ۱۳ فروردین ، کارمندان اداری به تفکیک بایگان ، منشی و مدیر دفتر ، با ترک محل کار خود ، لشگر وار به شعب دیگر رفته و عملا در کار ارباب رجوع اختلال می آفرینند.
ضرور و زیان این پدیده چنانست که نگارنده پیشنهاد می کند ، مدیران ادارات دولتی ، اولین روز کاری پس از ۱۳ فروردین را به عنوان روز “معانقه” یا دید و بازدید نام گذاری کرده و با پول بیت المال در تالار یا سالن ، مقدمات این آیین را فراهم کنند ، چه بسا با این شیوه خسارت وارده به مردم و بیت المال کاهش یابد.
و اما در این ادارات به “دید” ها بسنده نشده و همین عمل گویا باید که توسط اعضای همه شعبات الزاما تکرار شود و هیچ شعبه و اتاقی نباشد که توسط هیچ کارمندی مورد “دید” یا “بازدید” قرار نگیرد.
از همه جالب تر آنکه این پدیده ، در رده ی برتر توسط قضات* نیز صورت می گیرد. حتی در سال گذشته به چشم خود دیدم که در این رده ی برتر ، از مجتمع قضایی دیگر نیز به انجام این فریضه ! اهتمام داشته اند.
ناگفته پیداست ، که با عدم حضور هریک از کارمندان دفتری (بایگان ، منشی و دفتر دار) و همچنین قاضی در محل کار خود در انجام امور مردم اختلال صورت می گیرد و متاسفانه این وضعیت گاهی تا پایان فروردین ماه ادامه دارد.
حقایق تلخ بالا مربوط به روزهای پس از ۱۳ فرودین بود و اما درباره روزهای پس از تعطیلات ۵ فروردین ، خود حدیث مفصل بخوان !
*پیشتر از همه کارمندان و قضات شریفی که با چشم پوشی از این کار زائد و ناپسند ، موجبات خشنودی ارباب رجوع را فراهم می آورند سپاسگزارم.
خبرآنلاین
خلاء آرمانی -هویتی ، دورشدن از اصل خویش و واماندگی و درماندگی روانی و شخصیتی از جمله دغدغه های امروز نسل نوجوان وجوان جامعه ی ما است .با مداقه و نگرش نه چندان عمیق در وضعیت فکری و فرهنگی جامعه ی خود به چالش ها ،معضلات و نگرانی های متنوع و متکثری دست می یابیم که ضرورت اندیشیدن و چاره جویی در خصوص آنها بسیار مهم ،راهبردی و اساسی می نماید.
دست اندرکاران و تصمیم سازان سیاسی و فرهنگی متاسفانه بسیار کم اهمیت و بدون توجه لازم از کنار آن عبور نموده و باری به هر جهت با آن برخورد می نمایند . از جهت مبنا و اساس مشخص نیست که چاره اندیشی و پیگیری این پدیده ی شوم و ویرانگر که در حال گسترش و نفوذ در لایه های مختلف جامعه و اقشارگوناگون می باشد به عهده ی کیست و چه سازمان ها و چه اشخاصی باید به صورت جدی به این موضوع ورود نموده و درخصوص آن تمرکز و جهت برون رفت از آن سازوکار ارائه نمایند؟
بیش از بیست سازمان و نهاد و تشکیلات فرهنگی در کشور وجود دارد اما رویکرد و کارکرد مناسب و اثربخشی از آنان درخصوص برخورد و ایجاد راهکارهای مناسب درخصوص مقابله با چالش ها و معضلات فرهنگی مشاهده نمی شود !
گرایش به پوچ گرایی و نهیلیسم ،عرفان های کاذب ، شیطان پرستی و.... در میان نسل نوجوان و جوان جامعه بسیارنگران کننده و در خور توجه و امعان نظرمی باشد.
شکل گیری و اشاعه ی گرایشات دراین فاز و از این دست در میان اقشار جامعه به ویژه نسل نوجوان و جوان و ناکارآمدی ، تساهل و به روز نبودن مراکز تصمیم سازی ، ایده پردازی و عمل گرایی در این باب نگرانی های جدی را فرا روی اندیشمندان و دل سوزان فرهنگی جامعه شکل داده و به وجود آورده است .
متاسفانه عوامل و نقش آفرینان در این عرصه به نظر می رسد به حاشیه رانده شده و به جای اتخاذ روش و سازوکاری تهاجمی و اثربخش و خط دهی موثر و مثبت ، شیوه و روش تدافعی و نظاره گری را و نگریستن به رقم خوردن حوادث و رویدادهای نامبارک و نگران کننده را دراین راستا بسنده نموده و طرح و برنامه ریزی مشخص و تعیین کننده ای برای تقابل با رویدادها و رخدادهای نامبارک فرهنگی و فکری نداشته و قافیه را باخته و میدان را به نقش آفرینان و کارگردانان عرصه ی تهاجم و شبیخون فرهنگی سپرده اند .
در این عرصه و در این خصوص نقش و اثرگذاری بسیار ضعیف و منفعلانه ی سازمان ها و نهادهای فرهنگی بسیار بارز و عیان می باشد و باید اذعان نمود که آنان به جای اتخاذ راه کارهای فعال و تاثیر گذار درعرصه و فضای تولید و بازتولید فرهنگی و مقابله با بدرفتاری ها و بداخلاقی ها و نابه سامانی های فرهنگی تنها به اقداماتی که جنبه ی تبلیغی آن هم به صورت غیراساسی و تاثیرگذار و بسیار سطحی مبادرت ورزیده و در این بخش شاهد اقدامات اساسی و زیربنایی نمی باشیم.
مراکزی که در امور فرهنگی ماموریت و رسالت دارند از کارآمدی و اثربخشی لازم و بهینه برخوردار نمی باشند و عملکرد آنان قابل دفاع نبوده و نقدهای وارد و جدی برآنان وجود دارد.
درحوزه آموزش وپرورش و رویکرد و عملکرد وزارت آموزش وپرورش ، ادارات کل و مناطق آموزشی متاسفانه عدم توجه و عدم برنامه ریزی مناسب و ضروری رویت شده و مشاهده می گردد.
طبیعی است که از آموزش و پرورش انتظارمی رود که با دگردیسی و تجدید نظر در جایگاه خود و تولید و بازتولید ارزش های فرهنگی برگرفته از اسلام عزیز، تمدن ایران سرافراز و انقلاب شکوه مند اسلامی در جهت ترویج و نهادینه نمودن فرهنگ ناب و انسان ساز به مجاهدت و تلاش مضاعف در طراز جمهوری اسلامی ایران بپردازد چرا که این امر از وظایف اصلی آموزش و پرورش بوده و باید با تشریک مساعی اهل نظر و متخصصین فن به آن به طور جدی و راه گشا تمرکز نمایند،اما متاسفانه شاهد مغفول ماندن و عدم توجه جدی به این امر و وظیفه ی خطیر و اساسی و زیربنایی آموزش وپرورش هم در داخل سازمان و سیستم و هم در برون و خارج آن می باشیم.
مدیریت کلان در آموزش و پرورش عموما و معاونت پرورشی خصوصا باید به صورت جدی و مبرم به این موضوع ورود نموده و در جهت پالایش فرهنگی و حفظ و صیانت از مرزهای آن بکوشد.
در شرایط فعلی تهدیدات الوان و گوناگون در قلمرو و حیطه فرهنگی به صورت مستقیم و غیرمستقیم جامعه و به خصوص دانش آموزان را مورد توجه و تهاجم خود قرارداده است اما برنامه ی جدی و موثری برای برون رفت و تقابل با آن در درون آموزش وپرورش کشورمان نمی یابیم و انفعال بسیار نگران کننده ای را شاهد می باشیم .
در مناطق آموزشی شاهد برگزاری مراسم و برنامه هایی هستیم که متاسفانه با رویکرد و محتوایی بسیار سطحی و شعاری به اجرا درآمده و عرضه می گردد که ره آورد و پیامد آن باور و شناخت لازم و اساسی و تعیین کننده را در اندیشه و کنش دانش آموزان شکل نداده و به وجود نمی آورد و بیشتر به رفع تکلیف و فرمایشی بودن می نماید تا حرکتی فرهنگی و فکری مبتنی بر برنامه و هدف و جریان سازی مناسب فرهنگی که پیامدهای مخرب را به دنبال خواهد داشت که گاه نقض غرض و ضد خود را تولید نموده و ایجاد می نماید و سبب تهی شدن محتوی و فاصله گرفتن جدی از متن واصل و پرداختن به حواشی می باشد .
در این خصوص مطالب و گفته های عدیده و فراوانی وجود دارد که به همین مختصر و اجمال بسنده می نمایم .
امیدوارم در سال اقدام و عمل در تمامی زمینه های مثبت و مورد نیاز و ضروری جامعه شاهد برنامه ها و اقدامات واقع بینانه و به روز و همه جانبه از سوی تصمیم سازان و کنش گران در عرصه ی فرهنگی درجامعه و به ویِِژه آموزش وپرورش کشورمان و نظام تعلیم و تربیت آن باشیم.
گروه اخبار/
مدیرکل امور اداری و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش گفت: نظام سنجش صلاحیت حرفهای معلمان به زودی تدوین میشود و براساس آن معلمان برای دستیابی به رتبههای ارشد، خبره و عالی باید امتیازهای لازم را کسب کنند.
حسن حسینی در پاسخ به این پرسش « چرا روند صدور احکام ارتقای شغلی معلمان (خبره و عالی) متوقف شده است؟» اظهار داشت: هیچ فردی از ارتقای شغلی محروم نمانده است. در طرح رتبهبندی که از ابتدای مهر سال 94 اجرا شد شاهد طبقهبندی فرهنگیان در رتبههای پایه حرفهای، ارشد حرفهای، خبره حرفهای و عالی حرفهای هستیم.
وی افزود: مشمولان رتبه پایه حرفهای از 15 درصد افزایش امتیاز حق شغل، ارشد حرفهای 25 درصد، خبره حرفهای 35 درصد و عالی حرفهای 50 درصد افزایش امتیاز حق شغل بهرهمند میشوند.
مدیرکل امور اداری و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش گفت: فردی که در رتبه پایه حرفهای قرار دارد اگر بخواهد به رتبه ارشد حرفهای و پس از آن خبره و عالی وارد شود باید بتواند شاخصهای تعریف شده که شورای توسعه مدیریت تعیین کرده را کسب کند.
حسینی عنوان کرد: نظام سنجش صلاحیت حرفهای معلمان در آیندهای نزدیک تعریف خواهد شد و فرد باید بتواند امتیازهای لازم را کسب کند تا به رتبههای بالاتر یعنی خبره و عالی دست یابد و در این رابطه منتظر ابلاغ نظام سنجش صلاحیتها هستیم.
وی گفت: رتبههای ارشد، خبره و عالی در نظام رتبهبندی تعریف شده است و افرادی که بتوانند امتیازهای لازم را کسب کنند این حکم برایشان صادر میشود.
هم اکنون برخی از فرهنگیان اعلام میکنند، چند ماه است که بنا به بخشنامههای دولتی شرایط کسب طبقه بالاتر و افزایش حقوق را دارند ولی به دلیل تامین نشدن بودجه، این ارتقای قانونی به آنان داده نمیشود. ( تسنیم )
گروه اخبار/
به دنبال این طرح آموزش و پرورش موظف شد در این مدت و طی چهار مرحله این طرح را به مورد اجرا گذارد که آنچه از آن به عنوان فاز اول نظام رتبه بندی یاد می شود در سال ۹۴ به طور محدود اجرا شد و البته دولت قصد دارد با بودجه ای معادل 35 هزار میلیارد ریال در سال ۹۵ فاز دوم آن را اجرایی کند.
به باور کارشناسان، طرح رتبه بندی معلمان در کنار ارتقاء سطح نیروی انسانی و صلاحیت حرفه ای ، زمینه ساز عدالت اجتماعی و منزلت این قشر زحمتکش در بین افراد جامعه است.
رتبه بندی معلمان در چهارمرحله تعریف شده که پایین ترین سطح آن، مربی معلم و بالاترین آن استاد معلم است. بر اساس این طرح نباید حقوق معلمان از ۸۰ درصد مجموع حقوق اعضای هیئت علمی دانشگاه کمتر باشد، همچنین براساس اجرای حرفه ای رتبه بندی معلمان، جذب و تامین منابع انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش اعم از آموزشی، پرورشی، مدیریت، امور اداری و فنی در تمام دوره های تحصیلی به صورت امر حاکمیتی و صرفاً از طریق مراکز آموزش عالی وابسته به آموزش و پرورش (دانشگاه های فرهنگیان و شهید رجایی) انجام می پذیرد.
بنابراین گزارش از میان برخی اهداف نظام رتبه بندی معلمان می توان به افزایش انگیزه و کارایی معلمان در انجام وظایف و اثربخشی فعالیت های آنها برای شکوفا شدن شایستگی های دانش آموزان، ارتقاء منزلت اجتماعی و صلاحیت علمی و مهارت های حرفه ای معلمان و بالا بردن سطح معیشت آنها ، توسعه مشارکت معلمان در فرآیند بهسازی برنامه های آموزشی، پژوهشی، تربیتی و فرهنگی اشاره کرد.
بر همین اساس سنجش مستمر صلاحیت های تخصصی و حرفه ای معلمان ، ایجاد انگیزه در زمینه سازی برای مشارکت و دخالت دانش آموز در امر تعلیم و تربیت ، بهبود و ارتقاء کیفیت تعلیم و تربیت و ایجاد رابطه بین درجه کارایی و میزان پرداخت و برخی از شاخص هایی که معلمان بر اساس نظام رتبه بندی معلمان باید داشته باشند از دیگر موارد در نظر گرفته شده در این طرح است.
در این درجه بندی ها همه معلمان در سطح درجه یک قرار می گیرند، اما ارتقاء آنها به درجات بالاتر منوط به احراز شرایطی خواهد بود که برای درجات بعدی رتبه بندی در نظر گرفته شده است.
مرکز سنجش صلاحیت های حرفه ای معلمان پله اول اجرای نظام رتبه بندی عنوان شده که هنوز تشکیل نشده و بدین ترتیب در سال 94 فاز اول این قانون با رسیدگی به وضعیت معیشت معلمان اجرا شد اما با وجود آنکه باید مبلغ یک میلیون 600 هزار ریال تا شش میلیون ریال به حقوق همه معلمان اضافه می شد بالاترین مبلغ پرداختی پایین تر از پنج میلیون ریال اعلام شده که این مبالغ نیز به همه فرهنگیان تعلق نگرفت .
بنابراین طی سال گذشته با تمام کمی و کاستی ها فاز اول طرح رتبه بندی معلمان اجرا شد اما به گفته برخی دست اندرکاران آن چنان که باید و شاید نمی توان این طرح را موفقت آمیز خواند ، چرا که اجرای این نظام به اصلاح و ایجاد زیرساخت هایی مانند «مرکز سنجش صلاحیت های حرفه ای معلمان» نیاز دارد اما این مرکز هنوز تاسیس نشده بنابراین آنچه که به عنوان فاز اول یاد می شود، تنها مدلی برای افزایش حقوق بود.
نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگاران با بیان اینکه اقدام وزیر آموزش و پرورش مبنی بر اجرای فاز اول نظام رتبه بندی معلمان با وجود نواقص بسیار آن قابل تامل است، چراکه توانست تغییری در دریافتی های بسیار پایین معلمان ایجاد کند .
عبدالوحید فیاضی افزود: در این طرح قرار بود تا سطح شش میلیون ریال به حقوق معلمان اضافه شود اما این افزایش حقوق کمتر ازپنج میلیون ریال و تنها برای بخشی از معلمان صورت گرفت که مورد اعتراض بخش دیگری از این قشر زحمتکش واقع شد.
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در خصوص اختصاص اعتباری بالغ بر 35 میلیارد ریال برای اجرای مرحله دوم طرح رتبه بندی ، افزود: این مبلغ برای اجرای قانون فوق مناسب و کافی است البته در صورتی که وزارت آموزش و پرورش بتواند آن را وصول کند.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش نیز در گفت و گو با ایرنا ضمن اعلام جزئیات نظام رتبه بندی معلمان، گفت: آموزش و پرورش برای رتبه بندی معلمان چهار درجه را به شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد کرده که این امر بررسی می شود.
مهدی نوید ادهم اظهارکرد: نظام رتبه بندی معلمان یکی از مبانی تحول در آموزش و پرورش ذیل سند تحول بنیادین محسوب می شود و این طرح موجب ایجاد انگیزه و رقابت مثبت بین معلمان خواهد شد، ضمن آنکه با اجرای این طرح نه تنها پویایی و سیستم جذب و نگهداشت معلمان تغییر خواهد کرد، بلکه این امر به توانمندسازی معلمان نیز منجر می شود.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش بیان کرد: اگر این طرح به نتیجه مطلوب رسد به عنوان یکی از برنامه های تحولی آموزش و پرورش بخشی از نظام را اصلاح خواهد کرد.
وی افزود: در حال حاضر چهار درجه کلی برای رتبه بندی معلمان درنظر گرفته شده از آن جمله می توان به سوابق و مدرک تحصیلی، شرکت معلمان در فعالیت های مدرسه، داشتن مقالات علمی و پژوهشی، خدمت در مناطق محروم اشاره کرد .
ادهم گفت: این موارد باعث ارتقاء منزلت اجتماعی و به تبع آن حقوق معلمان خواهد شد.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: در این درجه بندی همه معلمان درجه یک محسوب شده ، اما ارتقاء آنان به سطح بالاتر منوط به احراز شرایطی خواهد بود که برای درجات بعدی رتبه بندی در نظر گرفته شده است.
وی گفت: یکی از اشکالاتی که در سطح کارشناسی این طرح مورد بررسی قرار گرفت ، افزایش حقوق معلمان بر اساس نظام رتبه بندی است که تحقق آن منوط به تصویب مجلس است، لذا با توجه به اینکه معلمان در درجه بندی دارای حقوق های متفاوتی خواهند بود، باید منابع آن دیده شود.
بنابراین گزارش اخیرا تعدادی از معلمان در گفت و گو با خبرنگاران نسبت به عدم صدور احکام ارتقاء شغلی خود اعتراض داشتند که با پیگیری از برخی مسئولان وزارت آموزش و پرورش اعلام شد طرح رتبه بندی حرفه ای معلمان که از مهر 94 اجرا شده تنها شامل رتبه های پایه ، ارشد ، خبره و عالی است و با اجرای آن دیگر احکام ارتقاء شغلی صادر نمی شود. ( ایرنا )
گروه اخبار/
شینده های موثق حکایت از آزادی " رسول بداقی " در روزهای آینده دارد .
به گزارش صدای معلم ؛ این عضو کانون صنفی معلمان ایران پس از تحمل 5 سال حبس ( 94 - 89 ) در دو اتهام جدید در سال 94 به 3 سال حبس محکوم شد که پس از اعمال ماده 134 و ادغام به 2 سال تبدیل شده و مشمول عفو عمومی 12 فروردین گردیده است .
« گروه صدای معلم » آزادی این معلم را تبریک گفته و امیدوار است سایر معلمان دربند نیز هر چه زودتر به آغوش خانواده هایشان بازگردند .
پایان پیام /
دکتر علی اصغر فانی در ابتدای تصدی و حتی در زمان سرپرستی خویش محورها و برنامه های مختلفی را در رسانه ها و در مقابل افکار عمومی اعلام نمود .
قصد ما در این جا نقد عملکرد 3 ساله ایشان در وزارت آموزش و پرورش نیست اما چند پرسش مهم را در این جا طرح می کنیم .
« گروه صدای معلم » از همه فرهنگیان ، صاحب نظران و به ویژه کارشناسان ستادی و اداری وزارت آموزش و پرورش دعوت می کند تا با ارائه اطلاعات ، نظرات و حتی پیشنهادات گامی در جهت بهبود و اصلاح عملکرد برداشته شود .
یکی از اولین و مهم ترین برنامه های فانی ، سامان دهی نیروی انسانی و به عبارتی بهسازی نیروی انسانی در آموزش و پرورش بوده است .
پس از گذشت حدود 3 سال و اجرای سیاست های سامان دهی نیروی انسانی ، وزیر آموزش و پرورش مشخص کند که نتیجه عملی این اقدامات چه بوده است ؟
البته آقای فانی در مهر ماه 1394 گفت امسال ۴۰۰ هزار دانش آموز بیش از سال گذشته ثبت نام کرده اند و هیچ نیرویی به این سازمان اضافه نشده است .
در صورت امکان ، مسئولان وزارت آموزش و پرورش به ویژه معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی و نیز نیروی انسانی در هر استان و به تفکیک مشخص کنند وضعیت سامان دهی نیروی انسانی چگونه بوده است ؟
وضعیت توزیع ساعات حق التدریس به صورت واقعی و اسمی در هر استان چگونه بوده است ؟
* این در حالی است که در حال حاضر در مدارس بسیاری از پست ها مانند کتابدار ، مشاور در بخش متوسطه دوم ، معاونت فن آوری و... حذف شده است .
* برای مشاوران مدارس 10 ساعت تدریس اجباری در نظر گرفته شده است .
* تمام مدیران و معاونان مدارس مجبور شده اند به میزان 6 ساعت در هفته تدریس کنند .
* پست مهمی مانند مربی بهداشت هم در بسیاری از مدارس عملا وجود ندارد و در برخی از آن ها یک مربی بهداشت به چندین مدرسه سرکشی می کند .
* برخی از ساعات دروس مانند زبان انگلیسی در دوره متوسطه اول و دوم تقریبا به نصف کاهش یافته است .
* از سال 90 «درس آمادگي دفاعي» در پايه دوم دبيرستان و درس ورزش در پايه سوم دبيرستان نيز از 2 ساعت به 1 ساعت كاهش پيدا كردهاست.
* از سال 90 « دروس پرورشي و رياضي جبراني » در پایه اول دبیرستان دراين پايه از 2 ساعت به 1 ساعت كاهش پيدا كردهاست.
* از سوی دیگر و با بر اساس گزارش ها و مشاهدات ، آمار کلاس ها بعضا به 40 نفر و حتی بیشتر رسیده است .
و...
مسئولان پاسخ دهند واقعا نتیجه سیاست های سامان دهی تاکنون چه بوده است و چه دستاوردهایی برای نظام تعلیم و تربیت داشته است ؟
یکی دیگر از برنامه های آقای فانی « ارتقای مدیریت آموزشگاهی » بوده است .
وزیر آموزش و پرورش در نشستی که روز هفتم تیرماه 1393 با تشکل های معلمی داشتند ( این جا ) به برخی موارد اشاره نمود .
" سعی ما تعالی آموزش و پرورش بر اساس EFQM اروپاست و در این زمینه سعی داریم تا استاندارها را در راستای " مدرسه محوری " ارتقا بدهیم ."
ضمنا در همان جلسه آقای فانی از اختصاص 250 میلیارد تومان جهت کیفیت بخشی در آموزش و پرورش خبر داد .
پرسش ما این است که نتیجه این اقدامات چه بوده است ؟
آیا واقعا تحولی در مدیریت آموزشگاهی رخ داده است ؟
پایان پیام/
گروه اخبار/
مسافران نوروزی مستقر در یکی از مدارس بندرعباس از وقوع حادثهای که منجر به مرگ یک فرد شده است، خبر میدهند، حادثهای که مسئولان آموزش و پرورش هرگونه اظهارنظر در این رابطه را به بررسی بیشتر مأموران نیروی انتظامی محول کردند.
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، طی تماس یکی از فرهنگیان با خبرگزاری از حادثهای که در یکی از مدارس طرح اسکان نوروزی فرهنگیان رخ داد، مطلع شدیم.این فرهنگی گفت: ایام تعطیلات نوروز 95 در یکی از مدارس شهر بندرعباس که محل اسکان فرهنگیان بود، مستقر شدیم. مدرسه مذکور شرایط مناسبی برای اسکان نداشت و فضای کلی مدرسه کثیف بود.این فرهنگی با اشاره به اینکه حمام موجود در این مدرسه بهوسیله آبگرمکن برقی گرم میشد و آبگرمکن نیز دچار اتصالی بود، گفت: برخی افراد بههنگام استفاده از حمام دچار برقگرفتگی خفیف میشدند، یکی از مسافران ساکن در مدرسه که از استان کرمانشاه آمده بود، پس از خروج از حمام و طی برخورد دست با آبگرمکن دچار برقگرفتگی شده جان خود را از دست داد.
وی ادامه داد: مسئولان پس از حضور در محل حادثه عنوان کردند که این مسافر بدون دریافت نامه از آموزش و پرورش در مدرسه ساکن شده است و اگر با هماهنگی وارد میشد تحت پوشش بیمه حوادث قرار داشت، اما چرا توجه نمیکنیم که این حادثه ممکن بود برای سایر مسافران نیز رخ دهد.
برای بررسی از صحت این ماجرا با مسئولان آموزش و پرورش استان هرمزگان تماس گرفتیم که آنها طی تأیید این حادثه هرگونه اظهار نظر در این رابطه را به بررسی بیشتر مأموران نیروی انتظامی محول کردند.
فرشید سیاری مدیرکل تعاون و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش نیز در این رابطه به تسنیم گفت: موضوع و علت دقیق مرگ از طریق نیروی انتظامی و قوه قضاییه در حال رسیدگی است و در چند روز آینده باید مراجع ذیربط نتیجه را اعلام کنند، لکن بر اساس اعلام اداره کل استان، مرحومه مسافر اسکان آموزش و پرورش نبوده و بدون هماهنگی و مجوز وارد مدرسه شده است.
انتهای پیام/
1- جهان پیشرفته : موفقیت مدیر بر اساس پیشرفت مجموعه تحت مدیریتش سنجیده می شود.
جهان سوم: موفقیت مدیر سنجیده نمیشود، خود مدیر بودن نشانه موفقیت است.
2- جهان پیشرفته: مدیران تحت فشار افکار عمومی استعفا میدهند.
جهان سوم: عشق به قدرت مانع از شنیدن صدای افکارعمومی شده واستعفا نمی دهند.
3 - جهان پیشرفته : افراد از مشاغل پایین شروع میکنند و به تدریج ممکن است مدیر شوند.
جهان سوم : افراد مادرزادی مدیر هستند و اولین شغل شان در 25سالگی مدیریت بزرگ ترین سازمان های های کشور است.
4- جهان پیشرفته : برای یک پست مدیریت، دنبال مدیر میگردند.
جهان سوم : برای یک فرد، دنبال پست مدیریت میگردند و در صورت لزوم این پست ساخته میشود.
5- جهان پیشرفته : یک کارمند ساده ممکن است سه سال بعد مدیر شود.
جهان سوم : یک کارمند ساده، سه سال بعد همان کارمند ساده است، در حالی که مدیرش سه بار عوض شده.
6- جهان پیشرفته : اگر بخواهند از دانش و تجربه کسی حداکثر استفاده را بکنند، او را مشاور مدیریت میکنند.
جهان سوم : اگر بخواهند از کسی هیچ استفادهای نکنند، او را مشاور مدیریت میکنند.
7- جهان پیشرفته : اگر کسی از کار برکنار شود، عذرخواهی میکند و حتی ممکن است محاکمه شود.
جهان سوم : اگر کسی از کار برکنار شود، طی مراسم باشکوهی از او تقدیر میشود و برای کوری چشم دشمن پست مدیریت جدید میگیرد.
8- جهان پیشرفته : مدیران به صورت مستقل استخدام و برکنار میشوند، ولی به صورت گروهی و هماهنگ کار میکنند.
جهان سوم : مدیران به صورت مستقل و غیرهماهنگ کار میکنند، ولی به صورت گروهی استخدام و برکنار میشوند.
9- جهان پیشرفته : برای استخدام مدیر، در روزنامه آگهی میدهند و با برخی مصاحبه میکنند.
جهان سوم : برای استخدام مدیر، به فرد مورد نظر تلفن میکنند.
10- جهان پیشرفته : زمان پایان کار مدیر فعلی و شروع کار مدیر بعدی از قبل مشخص است.
جهان سوم : مدیران در همان روز حکم مدیریت یا برکناری شان را میگیرند.
11- جهان پیشرفته : همه میدانند درآمد قانونی یک مدیر زیاد است.
جهان سوم : مدیران خود را انسانهای ساده زیست جلوه می دهند و از درآمدشان کسی خبر ندارد.
12- جهان پیشرفته : برای مدیریت، سابقه کار مفید و لیاقت لازم است.
جهان سوم : برای مدیریت، مورد اعتماد بودن به مافوق کفایت میکند.
13- جهان پیشرفته : مدیر فعالترین فرد سازمان است با مشغله فراوان.
جهان سوم : مدیر کم کارترین فرد سازمان است با مشاغل فراوان.
14- جهان پیشرفته : همه کارکنان و مدیران دولت پس از 30سال خدمت بازنشسته می شوند.
جهان سوم : فقط کارکنان عادی و بدون پارتی بازنشست می شوند و مدیران ارشد دائم العمری از این پست به آن پست می روند.
15- جهان پیشرفته : مدیران به پرسش های علنی متخصصان پاسخ علنی و شفاف می دهند و مسئولیت کار خود را بر عهده می گیرند.
جهان سوم : مدیران به پرسش های چندنفر غیرکارشناس پاسخ مبهم می دهند و مشکلات را به گردن کارکنان ضعیف می اندازند.
16- جهان پیشرفته: تمام مدیران ارشد تسلط به علوم روان شناسی، مردم شناسی، جامعه شناسی و حقوق بشر دارند.
جهان سوم : اکثر مدیران ارشد مهندس یا پزشک هستند و اطلاعات اندکی از علوم انسانی دارند.
17- سازمان پیشرفته: مدیران قبل از پذیرش مسئولیت مدیریتی حداقل به 10کشور پیشرفته خارجی سفرمی کنند و اطلاعات عینی بین المللی کسب می نمایند.
سازمان پسرفته یا جهان سوم: مدیران بعد از انتصاب به سفرهای خارجی می روند.