گروه اخبار/
گروه اخبار/ رئیس مرکز برنامهریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش گفت: در استقرار ساختار جدید آموزشی «۳، ۳، ۶» و اجرای سند تحول بنیادین، بیشترین نقش را معلمان دارند.
گروه اخبار/ معاون توسعه مديريت پشتيبانی وزير آموزش و پرورش گفت: افزايش سهم هزينه های غير پرسنلی و استفاده از ظرفيت های قانون خدمات كشوری از برنامه های آموزش و پرورش در سال جديد است.
گروه اخبار/
فرماندار خاش روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: دانش آموزان دبستان روستای مرزی نوکجو در روتک این شهرستان روز گذشته شاهد وقوع توفان و گردباد شدید بودند که دیوار قدیمی و فرسوده منزل روستایی در کنار مدرسه برای معلمان و دانش آموزان مشکل ساز شد.
محمداکبر چاکرزهی افزود: معلم فداکار حمید رضا گنگوزهی هنگام زنگ تفریح متوجه ریزش دیوار اتاق مخروبه در همسایگی ساختمان مدرسه بر روی بچه ها می شوند و به سرعت اقدام به نجات دانش آموزان می کند.
وی ادامه داد: سرعت و قدرت گردباد به حدی زیاد بود که سبب ریزش دیوار شده و معلم فداکار زیر آوار گرفتار می شود و همچنین سبب زخمی شدن عبدالرئوف شهنوازی معلم دیگر نیز می شود.
فرماندار خاش گفت: دیوار منزل روستایی که در همسایگی مدرسه قرار داشت به دلیل بارندگی های اخیر نم کشیده بود که برای دانش آموزان در زنگ تفریح خطرساز شد.
چاکرزهی گفت: تلاش معلمان برای نجات شاگردان خود کاری بسیار ارزشمند و ستودنی بوده که این سانحه دردناک نتیجه اش جان باختن یکی از این عزیزان و مجروح شدن همکاری وی می شود.
به گفته وی 53 دانش آموز در دبستان شهید رحیمی نوکجوی روتک در خاش تحصیل می کنند.
منطقه مرزی روتک به طول 124 کیلومتر در بخش مرکزی خاش همجوار با کشور پاکستان است.
خاش در 185 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان واقع شده است.
گروه اخبار/
آیت الله عبدالله جوادی آملی از مراجع تقلید با بیان اینکه خدا هیچ مسلمان و حتی هیچ کافری را گرفتار بانک های ربوی نکند،گفت: درآمدی که از طریق بانک های ربوی کسب می شود، حرام است.
وی در دیدار استاندار و شهردار قم با بیان اینکه پول و مال به اندازه کشور وجود دارد اما در بانک های ربوی است، اظهار کرد: این بانک ها کمر شکن هستند و خدا هیچ مسلمان و حتی هیچ کافری را گرفتار آنها نکند.
بانک های ربوی در حال جنگ با ما هستند و هر چقدر هم آدم فریاد می زند باورشان نمی شود، کسب و کار از طریق این بانک ها حرام است.
وی افزود: اگر کسی در یک موسسه ای کار کند که کار و در آمد آن حلال است، در نتیجه حقوقی که از آن موسسه می گیرد نیز حلال است، ولی اگر در موسسه ای که کار آن حرام است مشغول به کار باشد در آمدی که از این طریق بدست می آورد نیز حرام است.
شخصی که یک کارمند بیچاره ای است و در بانکی که ربویی است کار می کند و از طریق گرفتن سود درآمد کسب می کند حقوقی که آن کارمند از آن بانک می گیرد حلال نیست، چرا که حقوق حلال در برابر کار حلال است.
آیت الله جوادی آملی گفت: خداوند در سوره بقره، ربا را جنگ با خود اعلام کرده است. وی با تاکید بر اینکه هر گونه در آمدی باید از طریق کار کردن و سرمایه گذاری به شیوه مضاربه بدست بیاید، افزود: اگر پول در خدمت کار و تولید قرار بگیرد، برای خیلی از افرادی که بیکار هستند شغل ایجاد می شود.
توضیح عضو شورای فقهی بانک مرکزی در مورد حرام بودن حقوق کارمندان بانک ها
سید عباس موسویان عضو شورای فقهی بانک مرکزی با بیان اینکه فرمایش آیتالله جوادی آملی هشدار به نظام بانکی است گفت: منظور ایشان این نیست که دستمزد کارمندان بانکهای ایرانی حرام است.
وی با اشاره به نظر آیت الله جوادی آملی مبنی بر حرام بود دستمزد کارمند بانک ربوی، اظهارداشت: فرمایش ایشان درست است زیرا در اسلام معتقدیم دستمزد حلال تابع کار حلال است. وی افزود: اگر کار حلال باشد، دستمزد حلال میشود و اگر کار حرام باشد دستمزد حاصل از آن هم حرام خواهد بود.
اگر بانک معاملات ربوی انجام دهد، دستمزد کارمند آن بانک هم ربوی است اما آیت الله جوادی آملی نگفتند بانکها ما بانکهای ربوی هستند بلکه عنوان کردند اگر بانک ربوی باشد، درآمد کارمند هم بانک حرام است.
عضو شورای فقهی بانک مرکزی با ذکر مثالی در این باره، گفت: اگر فردی کارگر مغازه مشروبفروشی باشد، ممکن است خودش مشروب نخورد و فقط در آنجا کار کند، به دلیل اینکه مشروب فروشی حرام است، دستمزد به دست آمده هم حرام است.
وی با تاکید بر اینکه نباید این مساله خلط شده و این گونه وانمود شود که نظر ایشان حرام بود درآمد کارمندان بانکهای کشور است، اظهارداشت: فرمایش ایشان یک هشدار به نظام بانکی است که اگر بانکها معاملات ربوی انجام دهند، دستمزد کارمندان بانک را هم حرام خواهد کرد.
پاراف
پس از وقفه ای طولانی باز نوروز امسال پیک نوروزی میهمان ناخوانده ی خانواده ی دانش آموزان اول تا ششم دبستان گردید . دیر زمانی وجود این پیک ها را در قالب تکالیف والدین نقد می کردند و وجود آن را زاید بر فعالیت آموزشی قلمداد می نمودند و در نهایت اقدام به حذف آن نمودند .
این موضوع را در روان شناسی یادگیری می پذیریم که اگر در طول دوره ی آموزشی وقفه ای کوتاه یا طولانی در امر آموزش ایجاد شود بین یادگیری های قبلی و فعلی فاصله می افتد و امر آموزش را با اختلال ایجاد می کند .
در طول ایام تعطیلات نوروزی اگر بخواهیم با تزریق اجباری پیک نوروزی این معضل را مرتفع نماییم نه تنها امکان پذیر نیست چه بسا این فاصله را طولانی تر خواهد نمود چون :
1- بیشتر پیک های نوروزی اگرچه بومی و منطقه ای شده اند امّا بیشتر شبیه به حل معمّا هستند تا یادآوری مطالب آموزشی در کلاس ، معماهائی که گاه در میهمانی های نوروزی دست به دست می چرخد تا هر کسی گوشه ای از آن را حل نماید ، مخصوصاً در موضوعات ریاضی .
2- اگر امر آموزش و یادگیری در دوره ی ابتدائی را ریشه ای و بر مبنای آموزش کلاسی ایجاد کرده باشیم دانش آموز در درون مدرسه و کلاس آنچه را می باید یاد بگیرد به صورت ریشه ای یاد گرفته و فرمول اصلی یادگیری در کلاس و مدرسه را هرگز به فراموشی نمی سپارد تا مجبور باشیم در تعطیلات نوروزی اورا وادار به انجام تکلیفی ناخواسته بنماییم . متاسفانه این ضعف برنامه ی آموزشی است که بیشترین فعالیّت دانش آموز را به خارج از مدرسه و محیط خانواده اختصاص می دهیم و حضور او را در مدرسه با نگاهی تفریحی و زودگذر تلقی می کنیم .
3- بار مالی حاصل از تجمیع فروش این پیک ها بر خانواده ها اگر چه از نظر گروهی اندک و ناچیز است اما به صورت کلان درآمد هنگفتی می شود که تقسیم آن خود جای بحث دارد ؛ پس چه لزومی دارد تا این هزینه را بر خانواده ها تحمیل نماییم ؟
4- تاکنون تکالیف پیک نوروزی به این گونه مطرح نشده تا معلم خود کلاس در طراحی آن نقش داشته باشد . هر مقدار بر توسعه ی نقش معلم کلاس در تدوین تکالیف نوروزی بیشتر نقش قائل باشیم چنین تکلیفی می تواند در از بین بردن خلأ آموزشی موثر واقع گردد .
5- با شروع کلاس ها پس از تعطیلات نوروزی ، معلم اگرچه نگاهی سطحی به این پیک های نوروزی دارد اما اگر بخواهد تمام آنها را پاسخ گو باشد و این معمّاها را حل نماید آن را مخّل ادامه کار کلاسی خود می بیند از این جهت به کتاب درسی می پردازد تا در این تتمه ی سال لاقل کتاب درسی را به پایان برساند . پس نتیجه ی آموزشی این پیک ها به کجا می انجامد الله اعلم ؟
متاسفانه برای امر آموزش و یادگیری اگرچه گفته می شود نگاه کارشناسی وجود دارد امّا بسیاری از این کارشناسی ها دستی بر گردونه ی تدریس و تعلیم ندارند و آنچه را دیکته می کنند معلم و دانش آموز ملزم به انجام آن هستند .
برای توسعه ی پایدار امر آموزش راهی جز پایدار نمودن امر آموزش و توجه به تفکر خلاّق دانش آموز نداریم .
دانش آموز ابتدائی که در طول سال اکثراً در حال ورزش و توپ بازی در حیاط مدرسه است و از وجود آموزش پایدار در کلاس نصیب و بهره ای نمی برد با هزاران پیک و تکلیف نوروزی نمی توانیم خود را ملزم به آموزش ماندگار او بنماییم .
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
چند سالیست که دید و بازدیدهای عیدانه در ادارات رواج یافته است. این پدیده ناپسند به اندازه ای پیشرفت داشته که در دسته ها و رده های متفاوت برگزار می شود.
این حقیر که سال ها با این پدیده ملال آور به ویژه در دادگستری مواجهم ، در مجتمع های قضایی می بینم که پس از پایان تعطیلات نوروزی و ۱۳ فروردین ، کارمندان اداری به تفکیک بایگان ، منشی و مدیر دفتر ، با ترک محل کار خود ، لشگر وار به شعب دیگر رفته و عملا در کار ارباب رجوع اختلال می آفرینند.
ضرور و زیان این پدیده چنانست که نگارنده پیشنهاد می کند ، مدیران ادارات دولتی ، اولین روز کاری پس از ۱۳ فروردین را به عنوان روز “معانقه” یا دید و بازدید نام گذاری کرده و با پول بیت المال در تالار یا سالن ، مقدمات این آیین را فراهم کنند ، چه بسا با این شیوه خسارت وارده به مردم و بیت المال کاهش یابد.
و اما در این ادارات به “دید” ها بسنده نشده و همین عمل گویا باید که توسط اعضای همه شعبات الزاما تکرار شود و هیچ شعبه و اتاقی نباشد که توسط هیچ کارمندی مورد “دید” یا “بازدید” قرار نگیرد.
از همه جالب تر آنکه این پدیده ، در رده ی برتر توسط قضات* نیز صورت می گیرد. حتی در سال گذشته به چشم خود دیدم که در این رده ی برتر ، از مجتمع قضایی دیگر نیز به انجام این فریضه ! اهتمام داشته اند.
ناگفته پیداست ، که با عدم حضور هریک از کارمندان دفتری (بایگان ، منشی و دفتر دار) و همچنین قاضی در محل کار خود در انجام امور مردم اختلال صورت می گیرد و متاسفانه این وضعیت گاهی تا پایان فروردین ماه ادامه دارد.
حقایق تلخ بالا مربوط به روزهای پس از ۱۳ فرودین بود و اما درباره روزهای پس از تعطیلات ۵ فروردین ، خود حدیث مفصل بخوان !
*پیشتر از همه کارمندان و قضات شریفی که با چشم پوشی از این کار زائد و ناپسند ، موجبات خشنودی ارباب رجوع را فراهم می آورند سپاسگزارم.
خبرآنلاین
خلاء آرمانی -هویتی ، دورشدن از اصل خویش و واماندگی و درماندگی روانی و شخصیتی از جمله دغدغه های امروز نسل نوجوان وجوان جامعه ی ما است .با مداقه و نگرش نه چندان عمیق در وضعیت فکری و فرهنگی جامعه ی خود به چالش ها ،معضلات و نگرانی های متنوع و متکثری دست می یابیم که ضرورت اندیشیدن و چاره جویی در خصوص آنها بسیار مهم ،راهبردی و اساسی می نماید.
دست اندرکاران و تصمیم سازان سیاسی و فرهنگی متاسفانه بسیار کم اهمیت و بدون توجه لازم از کنار آن عبور نموده و باری به هر جهت با آن برخورد می نمایند . از جهت مبنا و اساس مشخص نیست که چاره اندیشی و پیگیری این پدیده ی شوم و ویرانگر که در حال گسترش و نفوذ در لایه های مختلف جامعه و اقشارگوناگون می باشد به عهده ی کیست و چه سازمان ها و چه اشخاصی باید به صورت جدی به این موضوع ورود نموده و درخصوص آن تمرکز و جهت برون رفت از آن سازوکار ارائه نمایند؟
بیش از بیست سازمان و نهاد و تشکیلات فرهنگی در کشور وجود دارد اما رویکرد و کارکرد مناسب و اثربخشی از آنان درخصوص برخورد و ایجاد راهکارهای مناسب درخصوص مقابله با چالش ها و معضلات فرهنگی مشاهده نمی شود !
گرایش به پوچ گرایی و نهیلیسم ،عرفان های کاذب ، شیطان پرستی و.... در میان نسل نوجوان و جوان جامعه بسیارنگران کننده و در خور توجه و امعان نظرمی باشد.
شکل گیری و اشاعه ی گرایشات دراین فاز و از این دست در میان اقشار جامعه به ویژه نسل نوجوان و جوان و ناکارآمدی ، تساهل و به روز نبودن مراکز تصمیم سازی ، ایده پردازی و عمل گرایی در این باب نگرانی های جدی را فرا روی اندیشمندان و دل سوزان فرهنگی جامعه شکل داده و به وجود آورده است .
متاسفانه عوامل و نقش آفرینان در این عرصه به نظر می رسد به حاشیه رانده شده و به جای اتخاذ روش و سازوکاری تهاجمی و اثربخش و خط دهی موثر و مثبت ، شیوه و روش تدافعی و نظاره گری را و نگریستن به رقم خوردن حوادث و رویدادهای نامبارک و نگران کننده را دراین راستا بسنده نموده و طرح و برنامه ریزی مشخص و تعیین کننده ای برای تقابل با رویدادها و رخدادهای نامبارک فرهنگی و فکری نداشته و قافیه را باخته و میدان را به نقش آفرینان و کارگردانان عرصه ی تهاجم و شبیخون فرهنگی سپرده اند .
در این عرصه و در این خصوص نقش و اثرگذاری بسیار ضعیف و منفعلانه ی سازمان ها و نهادهای فرهنگی بسیار بارز و عیان می باشد و باید اذعان نمود که آنان به جای اتخاذ راه کارهای فعال و تاثیر گذار درعرصه و فضای تولید و بازتولید فرهنگی و مقابله با بدرفتاری ها و بداخلاقی ها و نابه سامانی های فرهنگی تنها به اقداماتی که جنبه ی تبلیغی آن هم به صورت غیراساسی و تاثیرگذار و بسیار سطحی مبادرت ورزیده و در این بخش شاهد اقدامات اساسی و زیربنایی نمی باشیم.
مراکزی که در امور فرهنگی ماموریت و رسالت دارند از کارآمدی و اثربخشی لازم و بهینه برخوردار نمی باشند و عملکرد آنان قابل دفاع نبوده و نقدهای وارد و جدی برآنان وجود دارد.
درحوزه آموزش وپرورش و رویکرد و عملکرد وزارت آموزش وپرورش ، ادارات کل و مناطق آموزشی متاسفانه عدم توجه و عدم برنامه ریزی مناسب و ضروری رویت شده و مشاهده می گردد.
طبیعی است که از آموزش و پرورش انتظارمی رود که با دگردیسی و تجدید نظر در جایگاه خود و تولید و بازتولید ارزش های فرهنگی برگرفته از اسلام عزیز، تمدن ایران سرافراز و انقلاب شکوه مند اسلامی در جهت ترویج و نهادینه نمودن فرهنگ ناب و انسان ساز به مجاهدت و تلاش مضاعف در طراز جمهوری اسلامی ایران بپردازد چرا که این امر از وظایف اصلی آموزش و پرورش بوده و باید با تشریک مساعی اهل نظر و متخصصین فن به آن به طور جدی و راه گشا تمرکز نمایند،اما متاسفانه شاهد مغفول ماندن و عدم توجه جدی به این امر و وظیفه ی خطیر و اساسی و زیربنایی آموزش وپرورش هم در داخل سازمان و سیستم و هم در برون و خارج آن می باشیم.
مدیریت کلان در آموزش و پرورش عموما و معاونت پرورشی خصوصا باید به صورت جدی و مبرم به این موضوع ورود نموده و در جهت پالایش فرهنگی و حفظ و صیانت از مرزهای آن بکوشد.
در شرایط فعلی تهدیدات الوان و گوناگون در قلمرو و حیطه فرهنگی به صورت مستقیم و غیرمستقیم جامعه و به خصوص دانش آموزان را مورد توجه و تهاجم خود قرارداده است اما برنامه ی جدی و موثری برای برون رفت و تقابل با آن در درون آموزش وپرورش کشورمان نمی یابیم و انفعال بسیار نگران کننده ای را شاهد می باشیم .
در مناطق آموزشی شاهد برگزاری مراسم و برنامه هایی هستیم که متاسفانه با رویکرد و محتوایی بسیار سطحی و شعاری به اجرا درآمده و عرضه می گردد که ره آورد و پیامد آن باور و شناخت لازم و اساسی و تعیین کننده را در اندیشه و کنش دانش آموزان شکل نداده و به وجود نمی آورد و بیشتر به رفع تکلیف و فرمایشی بودن می نماید تا حرکتی فرهنگی و فکری مبتنی بر برنامه و هدف و جریان سازی مناسب فرهنگی که پیامدهای مخرب را به دنبال خواهد داشت که گاه نقض غرض و ضد خود را تولید نموده و ایجاد می نماید و سبب تهی شدن محتوی و فاصله گرفتن جدی از متن واصل و پرداختن به حواشی می باشد .
در این خصوص مطالب و گفته های عدیده و فراوانی وجود دارد که به همین مختصر و اجمال بسنده می نمایم .
امیدوارم در سال اقدام و عمل در تمامی زمینه های مثبت و مورد نیاز و ضروری جامعه شاهد برنامه ها و اقدامات واقع بینانه و به روز و همه جانبه از سوی تصمیم سازان و کنش گران در عرصه ی فرهنگی درجامعه و به ویِِژه آموزش وپرورش کشورمان و نظام تعلیم و تربیت آن باشیم.
گروه اخبار/
مدیرکل امور اداری و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش گفت: نظام سنجش صلاحیت حرفهای معلمان به زودی تدوین میشود و براساس آن معلمان برای دستیابی به رتبههای ارشد، خبره و عالی باید امتیازهای لازم را کسب کنند.
حسن حسینی در پاسخ به این پرسش « چرا روند صدور احکام ارتقای شغلی معلمان (خبره و عالی) متوقف شده است؟» اظهار داشت: هیچ فردی از ارتقای شغلی محروم نمانده است. در طرح رتبهبندی که از ابتدای مهر سال 94 اجرا شد شاهد طبقهبندی فرهنگیان در رتبههای پایه حرفهای، ارشد حرفهای، خبره حرفهای و عالی حرفهای هستیم.
وی افزود: مشمولان رتبه پایه حرفهای از 15 درصد افزایش امتیاز حق شغل، ارشد حرفهای 25 درصد، خبره حرفهای 35 درصد و عالی حرفهای 50 درصد افزایش امتیاز حق شغل بهرهمند میشوند.
مدیرکل امور اداری و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش گفت: فردی که در رتبه پایه حرفهای قرار دارد اگر بخواهد به رتبه ارشد حرفهای و پس از آن خبره و عالی وارد شود باید بتواند شاخصهای تعریف شده که شورای توسعه مدیریت تعیین کرده را کسب کند.
حسینی عنوان کرد: نظام سنجش صلاحیت حرفهای معلمان در آیندهای نزدیک تعریف خواهد شد و فرد باید بتواند امتیازهای لازم را کسب کند تا به رتبههای بالاتر یعنی خبره و عالی دست یابد و در این رابطه منتظر ابلاغ نظام سنجش صلاحیتها هستیم.
وی گفت: رتبههای ارشد، خبره و عالی در نظام رتبهبندی تعریف شده است و افرادی که بتوانند امتیازهای لازم را کسب کنند این حکم برایشان صادر میشود.
هم اکنون برخی از فرهنگیان اعلام میکنند، چند ماه است که بنا به بخشنامههای دولتی شرایط کسب طبقه بالاتر و افزایش حقوق را دارند ولی به دلیل تامین نشدن بودجه، این ارتقای قانونی به آنان داده نمیشود. ( تسنیم )
گروه اخبار/
به دنبال این طرح آموزش و پرورش موظف شد در این مدت و طی چهار مرحله این طرح را به مورد اجرا گذارد که آنچه از آن به عنوان فاز اول نظام رتبه بندی یاد می شود در سال ۹۴ به طور محدود اجرا شد و البته دولت قصد دارد با بودجه ای معادل 35 هزار میلیارد ریال در سال ۹۵ فاز دوم آن را اجرایی کند.
به باور کارشناسان، طرح رتبه بندی معلمان در کنار ارتقاء سطح نیروی انسانی و صلاحیت حرفه ای ، زمینه ساز عدالت اجتماعی و منزلت این قشر زحمتکش در بین افراد جامعه است.
رتبه بندی معلمان در چهارمرحله تعریف شده که پایین ترین سطح آن، مربی معلم و بالاترین آن استاد معلم است. بر اساس این طرح نباید حقوق معلمان از ۸۰ درصد مجموع حقوق اعضای هیئت علمی دانشگاه کمتر باشد، همچنین براساس اجرای حرفه ای رتبه بندی معلمان، جذب و تامین منابع انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش اعم از آموزشی، پرورشی، مدیریت، امور اداری و فنی در تمام دوره های تحصیلی به صورت امر حاکمیتی و صرفاً از طریق مراکز آموزش عالی وابسته به آموزش و پرورش (دانشگاه های فرهنگیان و شهید رجایی) انجام می پذیرد.
بنابراین گزارش از میان برخی اهداف نظام رتبه بندی معلمان می توان به افزایش انگیزه و کارایی معلمان در انجام وظایف و اثربخشی فعالیت های آنها برای شکوفا شدن شایستگی های دانش آموزان، ارتقاء منزلت اجتماعی و صلاحیت علمی و مهارت های حرفه ای معلمان و بالا بردن سطح معیشت آنها ، توسعه مشارکت معلمان در فرآیند بهسازی برنامه های آموزشی، پژوهشی، تربیتی و فرهنگی اشاره کرد.
بر همین اساس سنجش مستمر صلاحیت های تخصصی و حرفه ای معلمان ، ایجاد انگیزه در زمینه سازی برای مشارکت و دخالت دانش آموز در امر تعلیم و تربیت ، بهبود و ارتقاء کیفیت تعلیم و تربیت و ایجاد رابطه بین درجه کارایی و میزان پرداخت و برخی از شاخص هایی که معلمان بر اساس نظام رتبه بندی معلمان باید داشته باشند از دیگر موارد در نظر گرفته شده در این طرح است.
در این درجه بندی ها همه معلمان در سطح درجه یک قرار می گیرند، اما ارتقاء آنها به درجات بالاتر منوط به احراز شرایطی خواهد بود که برای درجات بعدی رتبه بندی در نظر گرفته شده است.
مرکز سنجش صلاحیت های حرفه ای معلمان پله اول اجرای نظام رتبه بندی عنوان شده که هنوز تشکیل نشده و بدین ترتیب در سال 94 فاز اول این قانون با رسیدگی به وضعیت معیشت معلمان اجرا شد اما با وجود آنکه باید مبلغ یک میلیون 600 هزار ریال تا شش میلیون ریال به حقوق همه معلمان اضافه می شد بالاترین مبلغ پرداختی پایین تر از پنج میلیون ریال اعلام شده که این مبالغ نیز به همه فرهنگیان تعلق نگرفت .
بنابراین طی سال گذشته با تمام کمی و کاستی ها فاز اول طرح رتبه بندی معلمان اجرا شد اما به گفته برخی دست اندرکاران آن چنان که باید و شاید نمی توان این طرح را موفقت آمیز خواند ، چرا که اجرای این نظام به اصلاح و ایجاد زیرساخت هایی مانند «مرکز سنجش صلاحیت های حرفه ای معلمان» نیاز دارد اما این مرکز هنوز تاسیس نشده بنابراین آنچه که به عنوان فاز اول یاد می شود، تنها مدلی برای افزایش حقوق بود.
نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگاران با بیان اینکه اقدام وزیر آموزش و پرورش مبنی بر اجرای فاز اول نظام رتبه بندی معلمان با وجود نواقص بسیار آن قابل تامل است، چراکه توانست تغییری در دریافتی های بسیار پایین معلمان ایجاد کند .
عبدالوحید فیاضی افزود: در این طرح قرار بود تا سطح شش میلیون ریال به حقوق معلمان اضافه شود اما این افزایش حقوق کمتر ازپنج میلیون ریال و تنها برای بخشی از معلمان صورت گرفت که مورد اعتراض بخش دیگری از این قشر زحمتکش واقع شد.
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در خصوص اختصاص اعتباری بالغ بر 35 میلیارد ریال برای اجرای مرحله دوم طرح رتبه بندی ، افزود: این مبلغ برای اجرای قانون فوق مناسب و کافی است البته در صورتی که وزارت آموزش و پرورش بتواند آن را وصول کند.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش نیز در گفت و گو با ایرنا ضمن اعلام جزئیات نظام رتبه بندی معلمان، گفت: آموزش و پرورش برای رتبه بندی معلمان چهار درجه را به شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد کرده که این امر بررسی می شود.
مهدی نوید ادهم اظهارکرد: نظام رتبه بندی معلمان یکی از مبانی تحول در آموزش و پرورش ذیل سند تحول بنیادین محسوب می شود و این طرح موجب ایجاد انگیزه و رقابت مثبت بین معلمان خواهد شد، ضمن آنکه با اجرای این طرح نه تنها پویایی و سیستم جذب و نگهداشت معلمان تغییر خواهد کرد، بلکه این امر به توانمندسازی معلمان نیز منجر می شود.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش بیان کرد: اگر این طرح به نتیجه مطلوب رسد به عنوان یکی از برنامه های تحولی آموزش و پرورش بخشی از نظام را اصلاح خواهد کرد.
وی افزود: در حال حاضر چهار درجه کلی برای رتبه بندی معلمان درنظر گرفته شده از آن جمله می توان به سوابق و مدرک تحصیلی، شرکت معلمان در فعالیت های مدرسه، داشتن مقالات علمی و پژوهشی، خدمت در مناطق محروم اشاره کرد .
ادهم گفت: این موارد باعث ارتقاء منزلت اجتماعی و به تبع آن حقوق معلمان خواهد شد.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: در این درجه بندی همه معلمان درجه یک محسوب شده ، اما ارتقاء آنان به سطح بالاتر منوط به احراز شرایطی خواهد بود که برای درجات بعدی رتبه بندی در نظر گرفته شده است.
وی گفت: یکی از اشکالاتی که در سطح کارشناسی این طرح مورد بررسی قرار گرفت ، افزایش حقوق معلمان بر اساس نظام رتبه بندی است که تحقق آن منوط به تصویب مجلس است، لذا با توجه به اینکه معلمان در درجه بندی دارای حقوق های متفاوتی خواهند بود، باید منابع آن دیده شود.
بنابراین گزارش اخیرا تعدادی از معلمان در گفت و گو با خبرنگاران نسبت به عدم صدور احکام ارتقاء شغلی خود اعتراض داشتند که با پیگیری از برخی مسئولان وزارت آموزش و پرورش اعلام شد طرح رتبه بندی حرفه ای معلمان که از مهر 94 اجرا شده تنها شامل رتبه های پایه ، ارشد ، خبره و عالی است و با اجرای آن دیگر احکام ارتقاء شغلی صادر نمی شود. ( ایرنا )
گروه اخبار/
شینده های موثق حکایت از آزادی " رسول بداقی " در روزهای آینده دارد .
به گزارش صدای معلم ؛ این عضو کانون صنفی معلمان ایران پس از تحمل 5 سال حبس ( 94 - 89 ) در دو اتهام جدید در سال 94 به 3 سال حبس محکوم شد که پس از اعمال ماده 134 و ادغام به 2 سال تبدیل شده و مشمول عفو عمومی 12 فروردین گردیده است .
« گروه صدای معلم » آزادی این معلم را تبریک گفته و امیدوار است سایر معلمان دربند نیز هر چه زودتر به آغوش خانواده هایشان بازگردند .
پایان پیام /