صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

مجید اصغرزاده/ دانشجوی دکتری تربیت بدنی دانشگاه تهران - دبیر آموزش و پرورش منطقه 5 تهران - مدرس دانشگاه

سازمان نظام معلمی به دنبال چیست؟

متاسفانه سیاست‌گذاران دولتی در ایران با رویکردی تمرکزگرایانه همیشه سیاست‌ها را بدون توجه به نظرات، علایق، و نیازمندی‌های نظام آموزش و پرورش به ویژه‌ی معلمان تدوین نمودند/ مشکلاتی ناشی از این سیاست‌گذاری بر دوش معلمان بوده و دانش‌آموزان و والدین بسیاری از نقایص نظام آموزشی ایران را بر گردن معلمان انداخته‌اند/ باید معلمان عزیز کشورمان به یک آگاهی تاریخی رسیده‌ باشند که نیاز به چنین تشکیلاتی دارند/ این تشکیلات باید کارکردهای چندگانه‌ای داشته باشد و از فروکاستن نیازهای معلمان به نیازهای معیشتی و مادی (اگرچه به عنوان یکی از نیازهای ضروری معلمان) جلوگیری نماید/ دولت در فرآیند تصمیم‌گیری‌های سازمان نظام معلمی نقش دخالتی خود را کنار گذارد و نقش حمایتی (حتی نه نظارتی ) بر آن داشته باشد/ همگی در آگاهی معلمان نهفته است و از مسئولیت‌های انسان آگاه، اقدام است نه شعار

سازمان نظام معلمی و ضرورت تدوین سنجش صللاحیت های حرفه ای معلمان  یکی از بنیان‌های آزادی انسان مدرن از بند خرافات و محدودیت‌های اجتماعی، افزایش آگاهی انسان به محیط طبیعی و قابلیت‌های انسان بود. طبیعی است این آگاهی زمانی توانست پیروز شود که تبدیل به سازماندهی شد.

بهترین مثال پیوند آگاهی و سازماندهی را باید در انقلاب کبیر فرانسه دید که طبقات و گروه‌های اجتماعی با پیوندی منسجم، و خواست‌هایی مشخص نظام سیاسی پادشاهی فرانسه در اوایل قرن هجدهم را سرنگون ساختند. طبیعی است زندگی انسان در دنیای مدرن امروزه بسیار بیشتر از دوران قبل وابسته به وسایل ارتباط جمعی بوده و این ابزارها خود بهترین زمینه‌ی سازماندهی و آگاهی‌رسانی را تولید کرده است.  

نظام آموزش و پرورش ایران بعد از انقلاب اسلامی ایران مشکلات بسیار عدیده‌ای را پشت سر گذاشته است که تمامی بار سنگین این مشکلات را معلمان به همراه والدین و دانش‌آموزان تحمل کرده‌اند. اما متاسفانه سیاست‌گذاران دولتی در ایران با رویکردی تمرکزگرایانه همیشه سیاست‌ها را بدون توجه به نظرات، علایق، و نیازمندی‌های نظام آموزش و پرورش به ویژه‌ی معلمان تدوین نمودند، به طوری که عملا تشکیلات یا اصناف معلمان در این سیاست‌گذاری‌ها عملا دخالتی نداشته‌اند و در نتیجه مشکلاتی ناشی از این سیاست‌گذاری بر دوش معلمان بوده و دانش‌آموزان و والدین بسیاری از نقایص نظام آموزشی ایران را بر گردن معلمان انداخته‌اند.

امروزه، دنیای مدرن به این نتیجه رسیده است که حاکمیت‌ها باید به جز کارکردهای ضروری؛ حفظ امنیت، سیاست خارجی، مباحث پولی و ارزی بقیه‌ی اقدامات و کارکردهای خود را به مردم و بخش مردمی و شاید تا حدودی به بخش خصوصی واگذار نمایند.

اما حوزه‌ی فرهنگ و آموزش و پرورش تنها با استمداد از کارگزاران آن یعنی معلمان قابل تغییر تحول است. سازمان نظام معلمی یکی از تشکیلات پیشنهادی معلمان است که می‌تواند نقش مهمی در این زمینه بازی کند.

در زمینه‌ی تشکیلات این نظام دو نکته‌ی مهم وجود دارد؛ اولا این که باید معلمان عزیز کشورمان به یک آگاهی تاریخی رسیده‌ باشند که نیاز به چنین تشکیلاتی دارند و این تشکیلات باید کارکردهای چندگانه‌ای داشته باشد و از فروکاستن نیازهای معلمان به نیازهای معیشتی و مادی (اگرچه به عنوان یکی از نیازهای ضروری معلمان) جلوگیری نماید.

دوم این که رسیدن به این چنین تشکیلاتی نیاز به سازماندهی معلمان در سراسر کشور دارد ؛ این سازماندهی در کلیه‌ی مقاطع با انتخاب نمایندگان معلمان باید صورت گیرد؛ در واقع حتما نیاز نیست این تشکیلات قبل از ثبت رسمی بدون سازماندهی باشد، ابتکار معلمان در سازماندهی چنین تشکیلاتی در شهرهای ایران در مقاطع مختلف می‌تواند زمینه‌ساز تشکیل چنین نظامی شود.

همین سازماندهی در سطوح خُرد علنا می‌تواند از بوروکراتیک‌شدن چنین نظامی در آینده جلوگیری کند که بوروکراتیک‌شدن می‌تواند علنا خواست‌های معلمان را به حداقل‌ها کاهش دهد که عملا آسیب‌پذیری قشر معلمان را بیشتر خواهد نمود.

سازمان نظام معلمی کشور به دنبال چیست؟

سئوال مهمی که به نظر می‌رسد معلمان عزیز کشورمان باید با مطالعه و بیان تجربیات خود به آن‌ جواب دهند. از جمله مهم‌ترین کارکردهای این نظام معلمی می‌توان به ؛

- دخالت فعال معلمان در سیاست‌گذاری آموزشی و پرورشی کشور؛

-  پیوند نیازها و خواست‌های معلمان مناطق مختلف ایران با یکدیگر و استفاده از تجربیات همدیگر؛

-  پافشاری بر مطالبات به حق خود در زمینه‌های معیشت و سایر نیازها؛

-  به کارگیری نظرات و پیشنهادات معلمان در زمینه‌ی ارتقاء، جذب و استخدام.

به نظر می‌رسد نظام معلمی کشور نه تنها باید از ظرفیت‌های حاکمیتی استفاده نماید بلکه از ظرفیت‌های مردمی نیز بهتر است استفاده کند. بدین صورت که با توجه به این که انجمن اولیاء و مربیان از سال‌ها قبل در نظام آموزشی ما وجود دارد ولی شاید چندان کارکرد شایسته‌ای نداشته است همین انجمن می‌تواند با تغییر اهداف و وظایف خود در ذیل نظام معلمی کشور قرار گیرد و ارتباط تنگاتنگی با والدین برقرار نماید.

در واقع وجود تشکیلاتی نظیر نظام معلمی که از بدنه‌ی خود معلمان است به شدت می‌تواند بین والدین اعتمادسازی نماید و همین اعتمادسازی می‌تواند بسیاری از مسائل آموزشی و پرورشی را با کمک والدین برطرف سازد، مشروط بر این که دولت در فرآیند تصمیم‌گیری‌های سازمان نظام معلمی نقش دخالتی خود را کنار گذارد و نقش حمایتی (حتی نه نظارتی ) بر آن داشته باشد.

حال با معلمان است که درک کنند که آیا این تشکیلات برای آن‌ها ضروری است؟

آیا این تشکیلات می‌تواند در سازماندهی خود آن‌ها و خواسته‌هایشان موثر باشد؟

به نظر می‌رسد همگی در آگاهی معلمان نهفته است و از مسئولیت‌های انسان آگاه، اقدام است نه شعار.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

سه شنبه, 18 خرداد 1395 15:30 خوانده شده: 2061 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +8 -1 --
ناشناس 1395/03/18 - 16:34
اصل این طرح "نظام معلمی" خوب و گره گشاست.
فقط میماند از معاندان و بادمجان های دور قاب چین که تا آخر جلوی اجرای آنرا خواهند گرفت, ویا در اجرای آن سنگ اندازی خواهند کرد.
همیشه محافظه کاران که جای خود را در سیستم محکم کرده اند, جلوی تغییرات اساسی را خواهند گرفت.
پاسخ + 0 0 --
معلم ناامید 1395/03/19 - 07:56
انشاا...تشکیل بشه در راستای توجه ب مشکلات معلمان
پاسخ + 0 0 --
معلم 1395/03/19 - 10:38
حقوق و مزایای چند صد میلیونی برای آقای مدیر عامل بانک رفاه/ اسناد
130 میلیون تومان

بعد از بیمه مرکزی نوبت به یک بانک دولتی رسید ...
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1395/03/19 - 12:08
بدبختی اینه که وزیر ما در ندادن حق و حقوق ما میگه پول نیست, بودجه کمه.
پس معلوم شد چرا پول کمه. اینها اون پشت پشتا پولها رو دور همی بین هم تقسیم کردند, و به من معلم فلک زده چیزی نمونده.
پاسخ + 0 0 --
Morteza Hajibabaei 1395/03/19 - 20:25
خواب دیدی خوس باشد .این طرح هم مشکلی را حل نمی کند
پاسخ + +6 -1 --
Morteza Hajibabaei 1395/03/18 - 19:58
کارایی سازمان نظام معلمی همانند شورای دانش اموزی می باشد .یعنی بودو نبودش فرقی نمی کند.
پاسخ + 0 0 --
احمد 1395/03/24 - 23:32
شما باور میکنید که نوید ادهم و بهرام محمدیان که از مدیران مادام العمر هستند بروند کنار و اختیاراتشون را به نظام معلمی واگذار کنند ؟؟؟
پاسخ + +7 0 --
ناشناس 1395/03/18 - 20:29
محقق نخواهد شد. چون تعامل و مدارا با معلمان برای دولتمردان ریسک است.!
پاسخ + +4 0 --
ناشناس 1395/03/18 - 23:42
چیزی در حد و قواره شورای معلمان یک مدرسه..!
دقیقا.
پاسخ + +1 -1 --
فاطمی 1395/03/19 - 11:25
اصل کار خوب هست بشرطی که فعال باشد نه بقول دوستان در حد شورای معلمان مدرسه
بتواند حرف و مشکلات و نظرات و... معلمان را به گوش مسئولان برساند
در یک کلام اعتبار خود و زیر مجموعه های خود را حفظ و در راستای اهداف فعالیت نماید و نزد جامعه معتبر باشد
پاسخ + 0 -2 --
شهسوارزاده 1395/03/19 - 16:23
به نام دوست
استاد گرانقدر جناب آقاي اصغرزاده
صراحت بيان شما که ناشي از دانش عميق حضرتعالي و تعهد رسانه اي شما مي باشد قابل تقديس است .
آنجا که مي فرماييد :


" حال با معلمان است که درک کنند که آیا این تشکیلات برای آن‌ها ضروری است؟
آیا این تشکیلات می‌تواند در سازماندهی خود آن‌ها و خواسته‌هایشان موثر باشد؟
به نظر می‌رسد همگی در آگاهی معلمان نهفته است و از مسئولیت‌های انسان آگاه، اقدام است نه شعار. "


اميد است در سايه تعهد قلم بدستاني چون شما ، و در سايه تلاش خستگي ناپذير اتاق فکر و کارگروه هاي تخصصي تشکل هاي مدني ( حداقل نه تشکل مدني که ميثاقنامه با معلمان راه يافته به مجلس دهم را تنظيم نمودند.) با همکاري کميسيون آموزش و تحقيقات و فراکسيون قدرتمند فرهنگيان در مجلس دهم ، شاهد تصويب قانون نظام معلمي باشيم .
زيرا براي ارزشيابي و رتبه بندي معلمان در نظام رتبه بندي " سازمان نظام معلمي " يک ضرورت اجتناب ناپذير است .
با تقديم شايسته ترين احترامات ارادتمند شما شهسوارزاده
پاسخ + +2 0 --
احمد 1395/03/19 - 17:42
محتواي مطالب فوق حاصل قلم هر نويسنده اي كه باشد بدون شك در قالب جنگ رواني قرار گرفته و به طور برنامه ريزي شده اي سركوب كننده مطالبات واقعي معلمان است.
اين نويسندگان محترم و ارزشمند به طور خودآگاه يا ناخودآگاه آب به آسياب وزارت نشينان ريخته و مي ريزند.
چطور است كه برخي از ارگان هاي دولتي با داشتن يا نداشتن سازمان يا نظام و غيره و ذلك حقوق و دستمزدهاي نجومي يا مكفي دريافت مي كنند!؟
مقايسه نظام پرستاري و نظام پزشكي : دريافتي 100 تا 500 برابري پزشكان نسبت به پرستاران . در حالي كه در كشورهاي توسعه يافته كه الگوي همين نويسندگان محترم هستند دريافتي پزشكان بين 1/5 تا 3 برابر پرستاران است نه 100 تا 500 برابر آنان!؟
پاسخ + +2 0 --
امید 1395/03/19 - 20:26
باید هوشیار بود ظاهرا این طرح برای آ.پ به صورت سودار اجرا خواهد شد و صرفا ابزاری جهت قانونی کردن آزمون های ادواری صلاحیت حرفه ای و تصمیم گیری برای همکاران خواهد بود البته این اشکالی ندارد.اشکال کار اینجاست که ارزیابی باید متناسب با امکانات و تسهیلات ارائه شده باشد بعنوان مثال در شرایطی که آ.پ بطور علنی از منع تحصیل صحبت می کند بحث نظام معلمی و آزمون های ادواری صلاحیت همکاران یک پارادوکس و فرار به جلو است در پایان یک سوال اساسی مطرح می کنم اگر یک سازمان نیروهای با انگیزه را جذب کند اما انگیزه لازم را از طریق جبران عادلانه خدمات ایجاد نکند و به آنها آموزش ندهد سازمان نظام معلمی به عنوان یک واژه صرف چه ارزشی می تواند داشته باشد
پاسخ + 0 0 --
علی 1395/03/24 - 23:35
با بوجود آمدن این سازمان عملا محدود کردن معلمان بدست خود معلمان اتفاق می افتد . معلمی جزو مشاغل حاکمیتی است و باید حاکمیتی بماند وگرنه بعد از کمبود حقوق همین امنیت شغلی ناچیز را هم از دست خواهیم داد .
پاسخ + 0 0 --
کهنه بازنشسته 1395/03/21 - 03:48
سازمان نظام معلمی کشور به دنبال چیست؟ به دنبال سرنوشت انجمن صنفی معلمان. مشروط بر این که دولت در فرآیند تصمیم‌گیری‌های سازمان نظام معلمی نقش دخالتی خود را کنار گذارد و نقش حمایتی (حتی نه نظارتی ) بر آن داشته باشد.

مگه میشه؟
پاسخ + 0 0 --
محمد رضا سهابی 1395/10/23 - 14:30
مهین رخ جلوه ی روی معلم کمان عشق ابروی معلم
حبیب آشنای دولت عشق مجاز عشق مینوی علم
مه وخورشید تور عالم افروز ثنا گوی گل روی معلم
دل ودامن بپاکی وام خواهند بپود وتار گیسوی معلم
رضای حق رضای دولت روست به معراج وو الروی معلم
ضمیر تشنه از کوی سعادت نقاب ونقش ودلجوی معلم
شبان عشق در میخانه ی یار نوای بانگ از سوی معلم
پاسخ + 0 0 --
محمد رضا سهابی 1395/10/23 - 22:59
زحمتی بس ارزشمند وماندگاریست استاد اصغر زاده

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

خیلی زیاد - 12.1%
زیاد - 3%
تا حدودی - 8.5%
تاثیری ندارد - 10.8%
نوعی عوام فریبی و سرکار گذاشتن معلمان است - 65.6%

مجموع آرا: 305

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور