گروه اخبار/
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پیامی درگذشت معلم فداکار در استان سیستان و بلوچستان را تسلیت گفت.
متن این پیام به شرح زیر است:
بسیاری از داوطلبان کنکور وقتی در آزمون های آزمایشی شرکت می کنند و کارنامۀ خود را دریافت می کنند با بانمرۀ تراز درج شده در آن مواجه می شوند. راهنمایان و مشاوران به آنها می گویند که در کنکور تراز هر درس و تراز کل اهمیت دارد و درصدهایی که دانش آموز به دست می آورند، تاثیری ندارد، بلکه مهم نمرۀ تراز آن درس است.
بنابراین، هر کسی که در کنکور در یک درس درصد ( نمره خام ) بالاتری کسب کرد، ممکن است نتواند در رتبه بالاتری نیز قرار بگیرد.
به طور مثال یک دانش آموز ممکن است در یک آزمون نمره ۱۶بگیرد و این نمره، بالاترین نمره کسب شده در آن درس و در آن کلاس باشد. اما فردای همان روز در یک آزمون دیگر و در یک درس دیگر باز هم ۱۶بگیرد اما این بار نمره اش در جایگاه آخر کلاس باشد. چرا؟ چون دیروز در آن درس سؤالات سختی طراحی شده، ولی دانش آموز مذکور در آن درس توانایی بالاتری نسبت به هم کلاسی های خود داشته و بالاترین نمرۀ کلاس را نیز کسب نموده است ولی فردای آن روز سؤالات آسان بوده و آن دانش آموزدر آن درس توانایی کمتری نسبت به سایر دانش آموزان داشته و پایین ترین نمره کلاس را به دست آورده است.
پس در محاسبۀ نمره تراز، اینکه دانش آموز چه نمره ای گرفته اهمیت چندانی ندارد، بلکه مهم رتبه ای است که در بین سایر دانش آموزان به خود اختصاص داده است و اگر از روی نمرات خام بخواهند قبولی های دانشگاه ها را مشخص نمایند، در این صورت ممکن است کسی که نمرۀ 18 گرفته قبول شناخته شود ولی ممکن است تعداد زیادی باشند که بیشتر از او یعنی 19 و 20 گرفته باشند و او نسبت به آنها در رتبۀ پایین تری باشد.
اینکه برخی مواقع داوطلبان کنکور می گویند که امسال مثلا یک درس خیلی سخت بود و درس دیگر آسان، باید گفت اگر آن درس سخت بوده، برای همۀ داوطلبان سخت بوده و اگر درس دیگر آسان بوده برای کلیۀ شرکت کنندگان آسان بوده و نمرۀ تراز هم برای محاسبه و تأثیر همین سختی ها و آسانی ها است و کسب نمره بالاتر در درسی که دارای سؤالات با ضریب دشواری بیشتری می باشد، برای داوطلب کسب رتبه بالاتر را به دنبال دارد.
منظور از ضریب دشواری سؤال به میزان پاسخ دهندگان به آن سؤال از بین کل افراد شرکت کننده است. در واقع درصد کل آزمون شوندگانی که به یک سؤال جواب درست میدهند، ضریب دشواری آن سؤال است.
حال ممکن است سؤال شود چرا در آزمون های مدرسه ای کسب نمره بالاتر مهم است؟ در پاسخ باید گفت که آزمون های معلم ساخته، بیشتر ملاک مرجع می باشند، یعنی برای قبولی، یک دانش آموز ( ملاک خاصی) نظیرکسب نمرۀ (10 یا 12) مقرر شده است و دانش آموز باید آن ملاک را احراز کند تا قبول شناخته شود و اگر نمرۀ کمتری اخذ نماید قبول شناخته نخواهد شد، بنابراین، عملکرد فرد با دیگران مقایسه نمی شود.
اما آزمون کنکور از نوع آزمون های هنجار مرجع می باشد و هنجار میزان عملکرد افراد شرکت کننده در آزمون است و نمره ای که یک داوطلب کنکور کسب می کند با نمرۀ سایر افراد شرکت کننده در آزمون مقایسه می شود و پذیرش در دانشگاه و رشته خاصی بستگی به کسب رتبۀ بالاتر نسبت به سایر شرکت کنندگان دارد. کسب رتبۀ بالاتر نیز بستگی به نمرۀ تراز فرد دارد، اما نمرۀ تراز کل برای یک درس چگونه محاسبه می شود؟
تراز نمره نهایی + تراز نمره کنکور = تراز کل برای آن درس
برای مثال یک فرد در آزمون کنکور در درس ادبیات نمرۀ خام 45 درصد و نمرۀ تراز 4700 کسب کرده است و در درس عربی با نمره خام 45 درصد، نمرۀ تراز 4700 کسب نموده است. نمرۀ نهایی درس ادبیات آن فرد 17 بوده و تراز نمرۀ نهایی اش 1400 می باشد. ولی در درس عربی نمرۀ نهایی او با اخذ نمرۀ 15 نمرۀ تراز 2300 را کسب نموده است. بنابراین، مجموع نمرات تراز درس ادبیات او 6100 و مجموع نمرات تراز عربی او 7000 خواهد بود.
می توان به این نتیجه رسید که درس عربی در آزمون نهایی از بقیه درس ها سخت تر بوده و دانش آموز، تراز بهتری داشته است.
بنابراین، برای محاسبه نمره تراز کل دروس عمومی، نمرۀ تراز هر یک از درس ها در ضرایب هر درس ضرب می شود و حاصل جمع آنها بر مجموع ضرایب دروس تقسیم می شود:
(11/ (تراز دین و زندگی (۳) + تراز زبان (۲) + تراز عربی (۲) + تراز ادبیات (۴) ) = تراز دروس عمومی
اگر درسی که در امتحانات نهایی سخت تر از بقیه باشد، نمره تراز بالاتری دارد و اگر داوطلب نمره خوبی در آن به دست بیاورد می تواند امیدوار به تاثیر بالای آن، در رتبه کنکورش باشد.
برای محاسبه نمره کل داوطلب برای یک درس در کنکور از جمع تراز نمره امتحان نهایی (۲۵%) و نمره کنکور (۷۵%) استفاده می شود.
همچنبن برای محاسبه رتبه داوطلب در کنکور، نمره تراز هر درس را در ضریب آن درس در کنکور ضرب کرده و نمرۀ تراز کلیۀ دروس با هم جمع شده، بر تعداد دروس همراه با ضرایب آنها تقسیم می شود و تراز نهایی حاصل می شود و رتبه فرد مشخص می گردد البته علاوه بر ضرایب اختصاصی دروس، میزان تأثیر دروس اختصاصی در نمرۀ تراز کل، سه برابر دروس عمومی است.
بنابراین، هرچه تراز شما بالاتر باشد، رتبه شما هم بهتر خواهد شد و خواهید توانست از رشته های بهتر در دانشگاه های برتر قبول شوید.
پس در اعمال نمرات تراز، آزمون سازان دنبال «یکسانسازی ارزش نمره» و « نرمال سازی » (Normalization) هستند. یعنی نمره ترازی که شما در هر سؤال کسب می کنید،بستگی به این دارد که سایر آزمون شوندگان در آن سؤال چه عملکردی داشته اند و عملکرد دیگران بستگی به این دارد که عملکرد شما و سایر شرکت کنندگان در آن سؤال چگونه بوده است.
بیشتر مواقع داوطلبانی را میبینیم که کارنامه کنکور خود را اشتباه بررسی میکنند.آنها وقتی متوجه میشوند که مثلاً در درس ادبیات نمره خام 75 درصد به دست آورده اند و در درس ریاضیات نمره خام 35 درصد کسب کرده اند، تصور مینمایند که به درس ادبیات بهتر از ریاضی پاسخ داده اند. در صورتی که ممکن است نتیجه کاملاً برعکس باشد و باید به نمره تراز توجه نمایند.
رتبه کل فرد هم در کنکور سراسری و آزاد بر اساس نمره تراز او به دست میآید، نه بر مبنای نمره خام، همان طور که قبلاً اشاره شد هر چه نمره تراز شما از ۵۰۰۰ بزرگ تر باشد فرد در آن درس وضعیت بهتری دارد. اما حتی اگر کسی در یک درس نمرۀ خام منفی کسب کرده باشد، نمرۀ ترازش منفی نمی شود چون مبنای محاسبۀ متفاوتی دارد.
نمرات تراز برای دروس تخصصی هم به شکل مذکور محاسبه می شود اما هر یک از گروه های آزمایش دارای زیر گروه های متعددی است و هر داوطلب با توجه به نمرات ترازکسب نموده در هر یک از دروس، نمرات تراز متفاوتی در هر یک از زیر گروه ها کسب می کند. عامل این تفاوت نیز تفاوت ضرایب دروس اختصاصی در هر یک از زیر گروه ها می باشد.
به طور مثال در زیر گروه 1 گروه آزمایشی ریاضی و فیزیک، دروس رياضي (با ضريب 4)، فيزيک (با ضريب 3) و شيمي (با ضريب 2) است که شامل رشته هایی نظری مهندسی برق، عمران، کامپیوتر و .. است و زیر گروه 2 این گروه، دروسرياضي (با ضريب 4)، فيزيک (با ضريب 3) و شيمي (با ضريب 3) که شامل رشته هایی نظیر مهندسی شیمی، پلیمر، نفت و ... می باشد.
اما نحوۀ محاسبه نمرۀ تراز چگونه است؟
برای به دست آوردن نمرۀ تراز، ابتدا باید نحوۀ محاسبۀ نمرۀ خام را بدانیم. نمره خام شما به صورت درصد بیان میشود. میدانید که در کنکور برای جواب های اشتباه نمره منفی منظور میگردد. بنابراین، نمره خام ممکن است منفی هم باشد. بالاترین نمره خام 100 و کمترین نمره خام ۳۳/۳۳- درصد است و این مربوط به داوطلبی است که به تمام سؤالات پاسخ اشتباه داده است.اما فرمول محاسبۀ نمرۀ خام به شکل زیر است:
همچنین نحوۀ محاسبه نمرۀ تراز به شکل زیر است:
در این فرمول ها نمرۀ T یا همان نمرۀ تراز از ضرب نمرۀ استاندارد Z با عدد 1000 و جمع آن با 5000 به دست می آید که برای سهولت مقایسه نمرات آزمون دهندگان با همدیگر مورد استفاده قرار می گیرد. اما نمره Z چیست؟ نمره Z زمانی استفاده می شود که آزمون ما هنجاری باشد، هنجارهای مربوط به نمرات معیار موقعیت نسبی یک دانش آموز در یک گروه را با نشان دادن فاصلۀ نمرۀ او از میانگین نمرات، معلوم میکند. نمرات معیار، عملکرد هر دانش آموز را در یک آزمون، بنابر اختلاف عملکرد او از میانگین گروه، بر حسب واحد انحراف معیار نشان میدهد.
نمرۀ Z آن دسته از نمرات معیار است که دارای توزیعی با میانگین صفر و انحراف معیار (1) هستند. اما برای محاسبۀ نمرات Z، باید نمرۀ S یا انحراف معیار را به دست آوریم. واریانس و انحراف معیار، بهترین شاخص ها جهت بررسی پراکندگی داده های کمی هستند.ریشه دوم واریانس انحراف معیار نامیده میشود. واریانس در حقیقت برای بررسی میزان پراکندگی نمرات و یا انحراف آنها از میانگین است.
مبنای محاسبه نمرۀ تراز بستگی به تعداد شرکت کنندگان نیز دارد و در سال های اخیر گاهی آن را بر روی عدد 15000 تنظیم می کنند که 11250 نمرۀ آن بر اساس نمرات تراز کنکور و 3750 نمرۀ آن از نمرات تراز دروس نهایی است و نفرات برتر کنکور معمولاً نمرۀ تراز بالای 12500 کسب می کنند. پس برای کسب رتبۀ خوب و قبولی از دانشگاه مناسب در رشتۀ مورد علاقۀ مان باید نمرۀ تراز بالاتری کسب نماییم.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
نوکجو نام روستایی قدیمی درنزدیکی شهر خاش در استان سیستان و بلوچستان است .اهالی روستا می گویند، نوکجو آثار باستانی زیادی دارد .می گویند قبرستان نوکجو تا حدی قدیمی است که سال هاست هیچ کدام از اهالی روستا نتوانسته از قدمت آن با بچه ها حرفی بزنند .
امروز نوکجو میهمانان زیادی داشت ، خیلی از میهمانان نوکجو برای اولین بار به این روستای قدیمی آمده بودند ، درست مانند خیلی از کسانی که برای اولین بار نام نوکجو را از رادیو هایی شنیدند که خبر می داد ،حمید رضا گنگوزهی معلم روستایی به قیمت از دست دادن جان خودش، جان سه دانش آموز رانجات داده و اجازه نداده تا رویاهای سه دانش اموز غرق در شیطنت های کودکانه، زیر خروارها آوار دفن شود .
راستش این روزها احساس می کنم در دنیای پر از خشونت و خودخواهی ، شنیدن چنین خبری علی رغم اندوه عمیقی که بر روح آدمی روانه می کند و بغض سنگینی که در گلو می افکند لبخندی از رضایت برلبان جاری می سازد ، احساس سبکی به آدم می دهد و کیف آدم را کوک می کند که هنوز هم آدم های مهربان ، آدم های دوست داشتنی، آدم های خوب قصه های پدر بزرگ ها و مادر بزرگ ها دور و برمان هستند و هنوز هم پبدا می شوند آدم هایی که می شود اسم نوزادی ، تابلوی مدرسه ای و روایت یک فداکاری را با نامشان گره زد.
این آدم خوب ها کسانی اند که با علم و آگاهی به وجود خطرات احتمالی به خاطر هدفی مقدس و انسانی یا به تعبیرقرآن ''فی سبیل الله'' ازخطر استقبال می کنند و موجب می شوند آدم ها ، فارغ از هر رنگ و دین و عقیده ای زبان به تحسین شان بگشایند و ملتی به بودن چنین آدم هایی در بینشان به خود افتخار کنند.
مگر نه این است که شهادت دورکن دارد ، اول در راه خدا باشد و دوم هدف ،هدفی مقدس باشد و هرکس در مرگش این دو ملاک باشد در نزد پروردگارش شهید است .
درست است که حکومت اسلامی ممکن است برای نظم دادن به این موضوع و رسیدگی به خانواده افرادی که به شهادت رسیده اند بنیادهایی تشکیل دهد و آنها هم قوانینی برای اثبات شهادت در نزدخودشان وضع کنند اما این مجوزها در عالم واقع ، تنها مجوز و ملاک شهادت محسوب نمی شود و شاید به این دلیل است که آدم وقتی شکوه کار معلم هایی مانند حمیدرضا را می شنود، بی اختیار به یاد ایثار و فداکاری شهدا می افتد و شاید به این علت است که آدم ها با حسرت می گویند ای کاش آنان که دستی در کار دارند ،گامی برای پاسداشت این شجاعت ها و معرفی آنان به عنوان شهید به نسل نوجوان و جوان بردارند.
آدم های خوبی مثل محمد رضا ، شهید نامیده شوند یا نشوند ،آن قدر پیش خدایشان عزیز می شوند که نوکجو را در آنی به نامی آشنا تبدیل نمایند و قبرستان قدیمی اش را زیارت گاه کسانی کند که دلشان برای آدم خوب ها لک زده است .
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
امروز همه باید تکریم به معلمان را، در فضاى فرهنگى جامعه و در ذهن مردم بیش از پیش تشدید کنند( مقام معظم رهبری )
همان طور که می دانیم شعار همیشگی مسئولین آموزش و پرورش این است که باید راهکارهایی اندیشیده و عملی گردد تا بشود منزلت و پایگاه اجتماعی معلمان در جامعه ارتقاء یابد .
لذا در این راستا یکی از برنامه هایی که تدارک دیده شده و می تواند در حد خود بدین شعار جامعه عمل بپوشاند طرح اسکان فرهنگیان هنگام تعطیلات تابستانی یا ایام نوروز در مدارس سطح کشور است .
بنابراین قبل از تعطیلات، تعدادی از مدارس را آماده سازی کرده و آن هارا طبق امکانات موجود به چند دسته تقسیم می کنند که مبلغ اقامت هر شب در هر کدام از آن ها نیز مشخص می شود . هرچند که در بسیاری مواقع مدارس درجه اول با دوم وسوم از نظر امکانات زیاد فرقی نمی کند .اما چیزی که به محض ورود مسافران به هر شهری جلب توجه می نماید بنرهای رنگی بزرگی است که از طرف ادارات اموزش و پرورش ، فرهنگیان را به سوی ستاد اسکان هدایت می کند .
در قدم اول فقط این معلمان نیستند که با مشاهده این وضعیت احساس غرور کرده و به خود می بالند بلکه هر مسافر و گردش گری اعم از مهمان های داخلی و خارجی که این همه خوش آمد گویی را می بیند آرزو می کند که ای کاش من هم یک معلم می بودم.
تا این جا همه چیز تحسین برانگیز و بر وفق مراد است ولی وقتی به ستاد اسکان قدم می گذاری ، مشاهده می شود که این جا آموزش و پرورش یک فراخوان عمومی داده است و اگر دیر رسیده باشی جایی برایت باقی نمی ماند !
بنابراین یا باید شب را در پارک ها سپری کنی یا در حیاط مدارس ! فرقی نمی کند فرهنگی باشی یا غیر فرهنگی . چون دراین جا عدالت جاری و ساری است ولی اشکال کار این جاست که مدرسه خانه ماست. مگر می شود کسی را به علت دیر آمدن به خانه خود راه ندهند ؟
ولی می بینیم که راه ندادند !
به هرحال دراین جا می بینیم که بیشترین سهم فرهنگیان از این طرح، تابلوها و بنرهای رنگارنگ نصب شده در خیابان هاست که دل هر رهگذری را می رباید. ما درهمین ایام تعطیلات نوروز به اتفاق همکاران خود بارها شب را در پارک ها زیر چادر سپری کردیم و روز بعد در مدارسی درجه دو اسکان می یافتیم که حتی آبی برای دوش گرفتن هم نداشت !
بارها با مسئولین منطقه و حتی استانی تماس گرفتیم که در این مورد رسیدگی نمایند . در یکی از همین موارد مسئول مالی آموزش و پرورش یکی از شهرها از ما عذر خواهی کرد که ما می بایست قبلا امکانات را فراهم می کردیم ولی نشد بنابراین عذر ما را بپذیرید یا مورد دیگر این که هنگام مراجعه به یک خانه معلم شاهد مراسم عروسی در آن جا بودیم و چیزی که برای آن ها زیاد مهم نبود اسکان فرهنگی بود.
بنابراین ما مجبور بودیم شب سردی را در پارک نزدیک همان خانه معلم زیر چادر سپری کنیم .چون مبلغ یک شب اقامت دراین خانه معلم 50000هزار تومان بود آن هم بعد از پایان مراسم عروسی .یا شبی بارانی دیگر به علت این که ساعت 6 عصر خسته و ناتوان به ستاد اسکان شهری بزرگ رسیدیم دیدیم که با خط درشت نوشته اند هیچ کلاسی موجود نیست اما به علت باران شدید باید ساعت ها در صف انتظار بمانی که شاید مسجدی از مدارس یا ورزشگاهی سرپوشیده نصیب تان گردد که سرانجام آخرهای شب هم چنین شد .
البته شاید در بعضی از شهرها این طرح خوب تر اجرا شود ولی در کل فرهنگیان راضی نیستند . اما به هرحال فرهنگیان دوست دارند که هم وطنان عزیزشان همراه با خانواده از هر شغلی که باشند در یک شهر غریب شب را با کمال آرامش در مدارس سپری کنند ولی آیا از خود نمی پرسیم که چرا تعداد کثیری از خانوادهای فرهنگیان ، که این طرح به اسم آنها نام گذاری شده ، شب های سرد را در پارک ها سپری کنند ؟
اگر می خواهید مدارس را در اختیار عموم مردم قراردهید پس این همه تبلیغات و خیر مقدم گفتن به فرهنگیان چه معنایی دارد ؟
مثلابهتر نیست بنویسید ستاد اسکان عموم مردم در مدارس ؟!
دراین راستا باید عرض کنم هرچند به ظاهر هدف این طرح ارتقاء جایگاه و منزلت اجتماعی فرهنگیان است ولی در حقیقت مسئله مهمی که این وزارت خانه گسترده را با چالش جدی روبرو ساخته بحث کمبود اعتبار ومنبع در آمدی مناسب است لذا واقعیت این است که طرح مذکور می تواند پاره ای از دغدغه های مالی آموزش و پرورش را هر چند اندک کاهش دهد البته اگر این پول ها درست مدیریت شود.
به هر حال ما باید با خودمان صادق بوده و از نام معلمان استفاده ابزاری نکنیم .
نکته دیگری که در طول سفر ما را رنج می داد استفاده نکردن از کارت شناسایی معلمان جهت بازدید از مراکز تفریحی و گردش گری بود چون هیچ گونه ارزشی نداشت به خصوص کارت منزلت فرهنگیان بازنشسته !
من نمی دانم در چه جایی و چگونه این کارت به ظاهر زیبا می تواند شان و اعتبار بازنشستگان را بالا ببرد ؟
من به چشم خود دیدم که فرهنگیان بازنشسته زیادی هنگامی که کارت منزلت خود را به مسئول باجه بلیت فروشی ارائه می دادند آن ها با بی میلی و عدم استقبال کارت را عودت می دادند و می گفتند کارت شما فاقد اعتبار است دراین موقع بود که آثار شرم و تحقیر شدن در چهره معلمان پیش خانواده هایشان نمایان می گشت ؛ آخر آن ها در مورد مزایای این کارت به خانواده خود چیزی گفته بودند که با وضع موجود هم خوانی نداشت .
به هرحال خوب نیست که ما فرهنگیان تا این حد احساس حقارت کنیم .سی سال کم نبود که حالا بقیه عمر خود را هم باید این وضعیت را تحمل نماییم ؟ درخاتمه از مسئولین و خدمتگزاران صدیق نظام مقدس جمهوری اسلامی انتظار می رورد که با ارائه راهکارهای مناسب به فکر رفع یا کاهش مشکلات کنونی فرهنگیان باشند .
خدایا چنان کن سرانجام کار که تو خشنود باشی و ما رستگار
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه اخبار/ مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشور از افزایش پلکانی حقوق بازنشستگان حداقلبگیر طی چند سال خبر داد و گفت: بن کارتهای خرید کالا تا چهار برابر حقوق به بازنشستگان کشوری تعلق میگیرد.
گروه اخبار/ دكتر حسن روحانی رئیس جمهوری در پیامی در صفحه توئیتر خود از فداكاری «حمیدرضا گنگوزهی» معلم سیستان و بلوچستانی كه برای نجات دانش آموزان، جانش را از دست داد، تجلیل كرد.
گروه اخبار /
مطابق اعلام قبلی ( این جا ) بدین وسیله مراسم ختم مرحوم « حاج محمد حسین قاسم پور دیزجی » به شرح زیر اعلام می گردد :
زمان : جمعه 20 / 1 / 1395 - ساعت 30 / 16 الی 18
مکان : تهران - خیابان سعدی شمالی – چهارراه سید علی – خیابان شهید مرادی نور – کوی سردار کبیر – پلاک 14 – حسینیه دیزج خلیلی ها { حضرت مهدی ( عج ) }
پایان پیام/
بودجه سال 95 کل کشور بالغ بر 838 هزار میلیارد تومان است که نسبت به سال گذشته 4.3 درصد رشد داشته است. اگرچه تدوین این لایحه در راستای برنامه پنجم توسعه می باشد و تکیه بر اقتصاد داخلی است تا صادرات نفت ، اما در جهت اجرای آن نکاتی قابل تامل است :
1- در درآمدهای عمومی ، عوارض و مالیات با 86 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده که از میزان سال گذشته 6 / 22 درصد رشد داشته است . با این تفسیر ، مالیاتی به نام ارزش افزوده که تاکنون بر میزان 8 درصد بوده به میزان 10 درصد افزایش پیدا می کند . اجرای این درآمد تکیه ی اصلی اش روی اقشار کم درآمد است به گونه ای که بیشتر شرکت ها و موسساتی که از درآمد بالائی در درآمدهای عمومی برخوردار هستند یا توان پرداخت این مالیات ها را ندارند یا خودبه خود تا کنون به تعطیلی کشیده شده اند .
تحقق چنین درآمدی در صورتی امکان ظهور دارد که با تکیه بر نقدینگی در جامعه و افزایش تولید و نهایت آن توسعه ی صادرات بتوان چنین درآمدی را به مرز ظهور رساند . اگر رشد سرمایه گذاری در سال 95 با رقمی 4 درصدی پیش بینی شده است لازمه ی این رشد بالا بردن توان شرکت ها و کارخانجاتی است که تا پایان امسال یا با سختی تمام به حیات خود ادامه می دهند یا به ورطه ی تعطیلی کشیده می شوند . از این رو بار سنگین این درآمد بر دوش مصرف کننده و اقشاری است که از درآمد ثابتی برخوردارند .
2- پیش بینی تورم 14 درصدی در این لایحه یکی دیگر از نکاتی است که اجرایش جای تامل دارد ، اصولاً تفسیر تورم در هر دولتی بر اساس تفکرات آن ، شکل می گیرد ، زمانی تورم تا مرز 40 درصد نزدیک شده بود که با تفسیر 22 درصدی آن را بیان می نمودند .
اگر یکی از پایه های تحقق تورم را عرضه و تقاضا و قدرت خرید مردم بدانیم ، با طی ماهه ای پایانی سال آیا بر قدرت خرید مردم افزوده شده است ؟ و آیا نرخ ثابتی در سبد کالاهای مایحتاج مردم تا پایان سال دیده می شود ؟
اگر این ثبوت وجود دارد می توان انتظار رقم 14 درصدی تورم را داشته باشیم امّا با این رشد قیمت ها و رکودی که وجود دارد برای یک کارمند بازنشسته که درآمدش یک میلیون تومان است با رقم 140 هزار تومان چگونه می تواند به زندگی اش سرو سامان دهد ؛ این در حالی است که برای کارمندی که درآمدش 5 میلیون تومان است این افزایش رقمی در حدود 700 هزار تومان را نشان می دهد .
در سال جاری بازنشستگان با وجود در آمد ثابت شان بیشترین سختی و مشکلات را در دریافت حقوق خود داشته اند . پرداخت حقوق در هر ماه با تاخیرات طولانی و عدم تطابق دریافت ها با مخارج روزانه شرایط بسیار سختی را برای این اقشار که جوانی خود را در اختیار سیستم دولتی بوده اند ایجاد می کند از رقم 2 هزار میلیارد تومانی که به صندوق های بازنشستگی داده می شود بهتر می بود با در نظر گرفتن شرایط سخت زندگی بازنشستگان با تبصره ای از طریق صندوق بازنشستگی ، به این قشر توجه بیشتری نمود و نیازهای آنان را پاسخ مثبت د اد .
به راستی ، سال 95سال بسیار سختی آن هم برای قشر بازنشسته خواهد بود .
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
با خبر شدیم سرکار خانم "طلعت افشاری " مادر گرامی آقای « محمدرضا رضایی » از اعضای کانون صنفی معلمان ایران به رحمت ایزدی پیوسته اند .
ضمن تسلیت به ایشان و طلب مفغرت برای برای روح آن مرحومه مغفوره و نیز آرزوی صبر برای بازماندگان بدین وسیله زمان و مکان مراسم ختم اعلام می گردد :
زمان : روز سه شنبه 17 / 1 / 1395 از ساعت 15 الی 17
مکان : مسجد فاطمیه واقع در شهر ری - خیابان شهید رجایی جنوبی - بعد از محله ی بهشتی - کوی فرهنگیان
پایان پیام /
گروه اخبار/ فداكاري معلم سيستان و بلوچستان نشان داد معلمان كشور در مسير تعليم و تربيت و بالندگي دانش آموزان از بذل جان نيز دريغ نمي كنند