گروه اخبار/ مدیركل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت كه دبیر یكی از دبیرستانهای استان اقدام به تشریح یك خرگوش زنده در حین تدریس درس زیست شناسی كرده است.
گروه اخبار / معاون رسانه ای مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش در گفت و گو با صدای معلم شایعه استعفای دکتر علی اصغر فانی را تکذیب کرد .
گروه اخبار/ رئیس آموزش و پرورش شهرستان نیشابور در واکنش به عکس منتشر شده معلمی در بستر بیماری و حاضر در کلاس درس گفت: این معلم تنها به دلیل نیاز روحی به دانشآموزان در کلاس حضور دارد و معلم جایگزین از قبل از تعطیلات مشغول به تدریس است.
در كشور ضعف های جدی در زمینه اجرا و نظارت وجود دارد/ قضاوت نهایی در مورد صلاحیت های حرفه ای معلمان اكثرا توسط هسته های گزینش صورت می گیرد/ در حال حاضر الگوی آموزش و پرورش ایران از یك الگوی حرفه ای تبعیت نمی كند/ در سازمان نظام معلمی حرف اول را باید مهارت های معلمی و تخصص بزند/ سازمان نظام معلمی یك تشكیلات معلمی است و معلمان خود باید در شكل گیری آن نقش ایفا كنند/ مهم ترین وجه و ویژگی سازمان نظام معلمی استقلال آن است/ از دیگر چالش و تهدیدهای بزرگ برای طراحی سازمان نظام معلمی وجود جریانات پوپولیسم میان بدنه آموزش و پرورش و معلمان است/بزرگ ترین دغدغه و نگرانی مسئولان به ویژه مسئولان امنیتی آن است كه ممكن است سازمان نظام معلمی به یك مركز رسمی و قانونی برای تجمع معلمان معترض و اتخاذ تصمیم های هزینه بر تبدیل شود
در روزهاي پاياني سال ٩٤ مسوولان آموزش و پرورش گفته بودند تمام مطالبات به ويژه حقالتدريس معلمان پرداخت خواهد شد. بسياري از معلمان كه تعداد زيادي از آنها براي مدت شش ماه يعني از اول سال تحصيلي مبلغي دريافت نكرده بودند اميدوارانه منتظر بودند تا مطالبات آنها پرداخت شود و شب عيد و ايام تعطيلات نوروزي را در كنار خانواده و در سفر به خوبي و خوشي سپري كنند.
اسفند ٩٤ به پايان رسيد و خبري از پرداخت حقالتدريس معلمان نشد و باز هم سال نو با شرمساري مقابل فرزندان آغاز شد و اين معلمان بر سر سفره نوروزي و در كنار همسر و فرزندان خود در حالي براي تحويل سال لحظهشماري ميكردند كه وعدههاي مسوولان تحقق نيافته و روياي سفر براي خانواده هم فروريخته بود.
عدم پرداخت حقالتدريس معلمان با توجه به اينكه قطعيترين بخش بودجه آموزش و پرورش، بودجه پرسنلي است بسيار تعجبانگيز است، ترديدي وجود ندارد كه پرداخت حقوق و مزاياي معلماني كه به هر شكل سر كلاس درس حاضر ميشوند متناسب با سرانه دانشآموزي به تصويب دولت و مجلس ميرسد يعني اگر كمبودهايي در بخشهاي غيرپرسنلي بودجه وجود داشته باشد تا حد زيادي پذيرفتني است اما حقوق پرسنل كه در واقع تامينكننده هزينههاي روزمره آنها است منطقي نيست كه به تاخير بيفتد آن هم نه يك يا دو روز بلكه چند ماه.
در نخستين روزهاي پس از تعطيلات نوروزي اولين واكنش معلمان به عدم پرداخت حقالتدريسها بود. درددلهاي زنگهاي تفريح در اتاق دبيران در آغاز سال نو پس از احوال پرسي و تبريك سال نو از مشكلات و مسائل معيشتي و گرفتاريهاي اقتصادي است.
عدم پرداخت حقالتدريس معلمان نخستين تبعاتش متوجه دانشآموزان خواهد شد معلمي كه شش ماه از سال تحصيلي گذشته است و حقوقي دريافت نكرده است با چه اميد و انگيزهاي سر كلاس درس حاضر شود، او چگونه ميتواند در سه ماه سوم سال تحصيلي دانشآموزان را براي امتحانات خردادماه آماده كند و يك سال خوب و موفقيتآميز را رقم بزند.
اگر نخستين انتظار از يك معلم حضور در كلاس درس و تلاش با علاقه و انگيزه براي كمك به دانشآموزان است طبيعي است كه نخستين انتظار او نيز از مسوولان پرداخت حقالتدريسي است كه زندگي خود را براساس آن اداره ميكند و معيشت خانواده او وابسته به اين درآمد ناچيز است.در اين شرايط، دودي كه از آتش بيتوجهي و بيتدبيري مسوولان برخاسته است به چشم دانشآموزان ميرود و آنها هستند كه هزينه بيانگيزه شدن معلمان را بايد پرداخت كنند اگر حقوق يك معلم پرداخت نشود ديگر چه چيزي براي او انگيزهبخش خواهد بود؟
هفتههاي مهم و سرنوشتسازي براي دانشآموزان است چند هفته باقي مانده تا خردادماه. معلمان بيشترين فشار كاري را تحمل خواهند كرد بايد درسهاي خود را به پايان برسانند و در اين هفتههاي پاياني اشكالات دانشآموزان را رفع و با تلاش و برنامهريزي سعي كنند پايانبخش يك سال تحصيلي خوب باشند. اينگونه مسايل و مشكلات دانشآموزان و خانوادهها را نگران و بياعتماد ميكند و باعث ميشود نظام آموزشي ما روز به روز اعتبار خود را بيشتر از گذشته از دست دهد؛ نظامي كه انتظار ميرود روزنه اميد و نقطه اتكاي خانوادهها براي تربيت فرزندان باشد با چالشهاي روزمره ناكارآمدتر از گذشته ميشود.
باور اينكه دولت توان پرداخت حقالتدريس معلمان را ندارد براي معلمان و افكار عمومي سخت است. كافي است پاي سخن مردم كوچه و بازار بنشيني و ببيني مردم در مقابل اين مساله چه واكنشي نشان ميدهند.( روزنامه اعتماد )
حمیدرضا گنگوزهی معلم دبستان شهید رحیمی روستای نوکجوی در شهر خاش استان سیستان و بلوچستان در حالی که میخواسته مانع فروریختن دیوار کنار مدرسه روی دانشآموزان شود، زیر آوار مانده و کشته شده است. یک معلم دیگر هم در جریان این حادثه زخمی شده است. مدیرکل آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان گفته است: «اقدامی که توسط این عزیزان انجام شده یک فداکاری بزرگ است که باعث افتخار جامعه ما و فرهنگیان خواهد بود.»
عکس دیگری در فضای مجازی منتشر شده که خانم آموزگاری را نشان میدهد که در گوشه کلاس روی تخت خوابیده و در شرح عکس نوشته شده: «معلم فداکار دبستان فردوسی نیشابور 3 ماه است دچار دیسک کمر شده و در بستر بیماری است اما با همان حال در کلاس درس حاضر میشود.» اخباری از این دست نشان میدهد هنوز عدهای از معلمان به شغل خود نگاهی عاشقانه دارند. اینکه چه تعداد از معلمان چنین اعتقادی دارند نیاز به تحقیق میدانی و آمار و اطلاعات مستند دارد، اما تردیدی نیست که تعبیر کلاسیک سوختن شمع برای تولید روشنایی در مورد بخشی از معلمان صادق است. یعنی معلم میسوزد(فداکاری) و میسازد (تربیت).
نسل چنین معلمان فداکاری بر خلاف تصور منقرض نشده است و البته جامعه باید قدر چنین معلمانی را بداند و از آنها تجلیل کند. درس هشتم کتاب سوم ابتدایی با عنوان «فداکاران» درباره ایثارگرانی مانند حسن امیدزاده است.
در متن درس آمده است: «حسن امیدزاده معلم فداکاری است که در یک واقعه آتشسوزی جان دانشآموزان را نجات داد. وقتی بخاری کلاس آتش گرفت و دانشآموزان در شعلههای آتش گرفتار شدند، این معلم شجاع و فداکار گیلانی، جان خود را به خطر انداخت. تعدادی از دانشآموزان را نجات داد و خود در آتش سوخت، گرچه زنده ماند اما نشان سوختگی که نشانه افتخار اوست، برای همیشه بر بدنش باقی مانده است»
اما آیا چنین معلمانی را میتوان مشت نمونه خروار دانست ؟
آیا همه معلمان ما زنان و مردان فداکاری هستند که با عشق و علاقه سرکار خود حاضر میشوند و در شرایط خاص جان خود را فدای دانش آموزان میکنند؟
اصلاً از فداکاری میگذریم.
آیا همه معلمان ما وظایف خود را در مدرسه و کلاس انجام میدهند؟
همین جا به یک نمونه اشاره کنم.
در جریان آتش گرفتن بخاری کلاس سوم مدرسه شینآباد پیرانشهر، معلم کلاس، دانش آموزان را در میان شعلههای آتش تنها گذاشت. آتش سوزی باعث به دام افتادن دانش آموزان در کلاس مشتعل شد. دو دانش آموز مردند و تعداد زیادی از دانش آموزان کلاس دچار سوختگی شدید و خفیف شدند.
در اخبار رسمی تجلیل از معلمان فداکار هرگز گفته نمیشود چرا در کلاس درس آتش سوزی رخ داد؟ چرا باید معلم مجبور شود جان خود را به خطر بیندازد؟
چرا در مدرسه شهید رحیمی روستای نوکوجوی شهرخاش، دانش آموزان هنگام وزش طوفان و باد شدید پای دیوار خیس خورده همسایه ایستاده بودند؟ چرا دور کردن دانش آموزان از پای دیوار که با یک فریاد میتواند انجام شود منجر به مرگ یک معلم و جراحت معلم دیگر شده است؟
جزئیات این گونه حوادث بیان نمیشود اما حادثه در پیلهای از حماسه قرار میگیرد تا کسی از جزئیات سؤال نکند.
در این مواقع با برجسته کردن فداکاری معلم، معمولاً نقایص و کمبودها پنهان میشوند و همه چیز به مسیر حماسه منتقل میشود. تصویر معلم قهرمان و فداکار، تصویری واقعی نیست. معلمی که به کلاس درس میرود دلیلی ندارد که فداکار و ایثارگر باشد. البته اگر باشد ایرادی ندارد اما معلم مدرسه باید در درجه اول بتواند وظایف حرفهای خود را مطابق شرح وظایف انجام دهد. یعنی بدون عصبانیت و پرخاشگری درسش را بدهد. از کار خود کم نگذارد. تلافی مشکلات معیشتی و اداری خود را سر دانشآموزان در نیاورد و در کلاس رفتار معقولی داشته باشد.
حداقل از سه منظر میتوان به موضوع برجسته کردن فداکاری معلمان نگاه کرد. از دید مسئولان آموزش و پرورش، نگاه رمانتیک و حماسی به موضوع، راهی برای پوشاندن نواقص و کمبودها است. در این حوادث جزئیات مکتوم میماند و چنان فضاسازی حماسی میشود که کسی جرأت سؤال کردن را نداشته باشد.
در سمت معلمان، برخی این اتفاق را سپری میکنند تا کم کاریها و رفتارهای غیر حرفهای خود را توجیه کنند.
معلمانی هستند که علناً میگویند که حقوق ما بهاندازه هزینه رفت و برگشت مان از مدرسه است و با این بهانه، بیسوادی، کم کاری و بدکاری و بد اخلاقی و تنبیه بدنی دانشآموزان در کلاس را موجه نشان میدهند. آنها در واقع تلافی کمی حقوق و دستمزد خود را بر سر دانش آموزان خالی میکنند، اما در شرایطی برای آرایش چهره خود پای معلمان فداکار را به میان میکشند.
در این میان اما زیان اصلی متوجه دانش آموزان و اولیای آنهاست. در برخی مدارس، سال به سال، کیفیت ارائه خدمات تربیتی و آموزشی پایین تر میآید و معلمان بیانگیزه تر میشوند. در مثلث مسئولان – معلمان – اولیا، همواره اولیا بازندهاند. جامعه امروزبه معلم فداکار نیاز ندارد. نیاز امروز ما معلم حرفهای است که وظایف خود را مطابق پروتکلهای تعلیم و تربیت انجام دهد.
روزنامه ایران
گروه اخبار/
سخنگوی دولت در نشست خبری خود به سئوالات خبرنگاران در حوزه های مختلف از جمله ابهامات حقوقی و بیمه بازنشستگان و کارمندان دولت پاسخ داد.
محمدباقر نوبخت در نخستین نشست خبری خود در سال ۹۵ افزود: در سال ۹۴ براساس طرح آمارگیری نیروی کار کشور با افزایش نرخ مشارکت مواجه شد به طوری که نرخ مشارکت نیروی کار از ۳۷.۲ درصد در سال ۹۳ به ۳۸.۲ درصد در سال ۹۴ افزایش یافت.
افزایش یک درصدی نرخ مشارکت باعث شد جمعیت فعال کشور از ۲۳ میلیون و ۸۱۸ هزار نفر به ۲۴ میلیون و ۷۰۱ هزار نفر افزایش یابد یعنی ۸۸۲ هزار نفر نیروی جدید وارد بازار کشور شدند.
از این ۸۸۲ هزار نفر نیروی جدید وارد بازار کار ۲۱۴ هزار نفر موفق به پیدا کردن کار نشدند و با توجه به این که از ۶۶۷ هزار نفر جذب شدگان بازار کار، ۱۴۹ هزار نفر در بخش کشاورزی، ۵۶۲ هزار نفر در بخش خدمات و در بخش صنعت ۴۴ هزار نفر رشد منفی اشتغال را داشته ایم.
نوبخت گفت: در مجموع با توجه به شرایط سال ۹۴ و با وجود کاهش شدید قیمت نفت، عملکرد ۹۲ درصدی بودجه در حد ۲۰۱ هزار میلیارد تومان تحقق یافت و ۸۲۷ هزار نفر نیروی جدید وارد بازار شد که ۶۶۷ هزار نفر موفق به پیدا کردن کار شدند.
مشکلات صندوق بازنشستگی در پرداخت حقوق بازنشستگان
وی در مورد حقوق بازنشستگان نیز توضیح داد: صندوق بازنشستگی در پرداخت حقوق اسفند بازنشسته ها تا ۲۷ اسفند مشکل داشت. حقوق اسفند بازنشستگان ۲۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بود که دولت ۱۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بعنوان کمک به صندوق داد اما باز صندوق قادر به پرداخت حقوق نبود.
سخنگوی دولت افزود: دولت ۱۰ درصد به کمک خود به صندوق اضافه کرد؛ با این حال صندوق بازنشستگی هزار میلیارد تومان کم داشت که با دستور رییس جمهوری هزار میلیارد تومان دیگر را در اختیار صندوق قرار دادیم تا بتوانند حقوق بازنشستگان را پرداخت کنند.
سرنوشت افزایش حقوق کارکنان دولت در سال 95
نوبخت در خصوص عدم اجرای قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی گفت: مبانی محاسباتی برای کسانی که تحت پوشش صندوقهای لشکری و کشوری هستند با مبانی تامین اجتماعی متفاوت است. ما ۱۲ درصد به حقوق کارکنان دولت اضافه کردیم اما آنها ۱۴ درصد اضافه کردند. فوق العاده های شاغلان دولت با فوق العاده های کسانی که از صندوق بازنشستگی سازمان تامین اجتماعی حقوق می گیرند نیز متفاوت است.
افزایش حقوق کارکنان دولت با مصوبه هیات وزیران است. لذا به تعویق افتادن افزایش حقوق ها تا خردادماه، صحت ندارد. ما منتظر قانون بودجه هستیم، هر زمان این قانون به ما ابلاغ شد، افزایش حقوق را از اول فروردین ۹۵ اعمال می کنیم. این دغدغه برای کارمندان ایجاد نشود که از نیمه خرداد حقوق ها افزایش می یابد.
سخنگوی دولت افزود: این گونه نیست که دولت نخواهد در مسایل مالی تامین اجتماعی وارد شود اما هر کدام از بازنشستگان لشکری، کشوری و بازنشستگان تامین اجتماعی از مبانی قانونی متفاوتی برای افزایش حقوق خود برخوردارند که این افزایش نیز در تامین اجتماعی اعمال می شود.
ایرنا
گروه اخبار/ معاون توسعه مديريت و پشتيباني وزيرآموزش و پرورش از پرداخت پاداش بازنشستگان بلافاصله بعداز تصويب بودجه 95 در مجلس خبر داد
گروه اخبار/
برخي معلمان شاغل و بازنشسته ترجيح ميدهند نياز مالي خود را از طريق كار مرتبط با معلمي تامين كنند و براي حفظ جايگاه و كرامت حرفه معلمي به كارهاي ديگر نپردازند و از طرفي آنها بر اين باورند كه دانش و تجربه خود را در مسير شغل خود بهكار گيرند.
اما متاسفانه تاخير در پرداخت حقالتدريس آنها موجب شده تا از اين تصميم خود پشيمان شوند چرا كه اين تاخيرها بي سابقه شده است. يكي از اين معلمان ميگويد: الان كه فروردين هم از نيمه گذشته است متاسفانه اضافهكاري شش ماه سال تحصيلي جاري و ٢٠درصد از بهار ٩٤ يعني سال تحصيلي گذشته پرداخت نشده. اين معلم ميافزايد: « اول سال براي اضافهكاري ابتدايي ابلاغ رايانهاي زدن ٢٢ ساعت، حالا ابلاغ جديد دادن دستمون ١٨ ساعت. يعني يك روز در هفته مفت كار كرديم. تازه همين ١٨ ساعت هم رو پرداخت نميكنن.»
گلايههاي يك فرهنگي از پرداخت نشدن اضافهكار
گلايه من از وزير آموزش وپرورش است كه چرا بعد از شش ماه كه به صورت حقالتدريس براي آموزش و پرورش كار كردهايم اماهيچ گونه حقالزحمهاي دريافت نكردهايم. اين حقيرغير از آنكه فرهنگي هستم سرپرست خانوار نيز هستم و هفتهاي ١٠ ساعت اضافهكار گرفتم كه كمكي به حقوقم شود و تا حدي جبران كسري حقوق شود اما تا به حال حقوقي بابت اين اضافهكار دريافت نكردهام.
ناهيد جواهري فرهنگي شاغل در اصفهان در نامهاي به « سايت صداي معلم » نوشته است: نه تنها من بلكه بقيه فرهنگيان هم گلايه از عدم واريز حقالتدريسهايشان دارند. هر بار كه به بخش مالي زنگ زدهام قول اين ماه و آن ماه را دادهاند. وقتي به خصوص ايام نوروز فرا ميرسد و بيشتر مردم را ميبيني كه به فكر سفر ميافتند اما تو كه يك معلم هستي نميتواني فرزندانت را به سفر ببري ناراحت و پيش بچههايت شرمنده ميشوي! مدت ١٢سال است پايمان را از اصفهان بيرون نگذاشتهايم زيرا اندك حقوق معلمي تنها براي بخورنميرمان است و بس.
معلمان حقالتدريس و سليقههاي مديران
ناهيد اسدي از معلمان مشهدي به يك رسانه گفته بود كه در دو ناحيه متفاوت در مقطع دبيرستان تدريس ميكنم. در يك ناحيه براي هر يك و نيم ساعت تدريس شش هزار تومان و در ناحيهاي ديگر براي تدريس در همان پايه و همان درس ۱۰هزار تومان حق الزحمه دريافت ميكنم. البته اين دريافتي به خاطر سابقه كار و قبولي بالاي من در امتحانات دانشآموزان و به خاطر حسن شهرتم است، ولي در همين مدرسه غيردولتي اگر معلمي رسمي تدريس كند، مدير تا جلسهاي ۵۰ هزار تومان هم به او حقالزحمه ميدهد. اسدي كه داراي فوقليسانس ادبيات فارسي است هر ساله فرم گزينش پر ميكند و در مصاحبه هم شركت كرده، ولي تاكنون نتيجهاي از اين گزينشها و مصاحبهها به صورت كتبي به وي ابلاغ نشده است. اين معلم حقالتدريسي ميگويد: حقوق ما معلمان حقالتدريس به هيچوجه مشخص نيست و مدير مدرسه هر طور كه دلش بخواهد حقوق ما را پرداخت ميكند و ما هم ناچاريم به هر شكلي كه آنها قرارداد را تنظيم ميكنند آن را امضا كنيم و حق اعتراض و چانهزني هم نداريم.
تامين اعتبار، پاسخي تكراري و توجيهناپذير
مدير كل آموزش و پرورش شهر تهران به رسانهها گفته بود: براي پرداخت حقالتدريس و پاداش پايان خدمت معوق فرهنگيان در انتظار تامين اعتبار هستيم.
اسفندريار چهاربند مدير كل آموزش و پرورش شهر تهران در پاسخ به اين پرسش كه «حقالتدريس معوق معلمان و همچنين پاداش پايان خدمت فرهنگيان چه زماني پرداخت ميشود»، چنين اظهار كرده بود كه در صورتي كه تامين اعتبار شود، پرداخت خواهد شد. چهاربند گفته بود: اين موضوع در اختيار اداره كل آموزش و پرورش تهران نيست و هر زماني كه تامين اعتبارات انجام شود اين معوقات پرداخت ميشود. اعتبارات سلسله مراتبي دارند و از سوي سازمان مديريت و برنامهريزي بايد اين اعتبارات اختصاص داده شود و وزارت آموزش و پرورش آن را توزيع كند.
اين پاسخ مقام مسوول در آموزش وپرورش در حالي صورت ميگيرد كه مسوولان سازمان مديريت و برنامهريزي هم واكنشي نشان ندادهاند و نگفتهاند اگر بر اساس قاعده سلسله مراتب آنها بايد تامين كننده اعتبار لازم باشند چرا اين كار صورت نگرفته است.
اميدي كه تحقق نيافت
سيدمحمد بطحايي، معاون توسعه مديريت و پشتيباني وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به اين پرسش كه «آيا حقالتدريس معوق فرهنگيان تا پايان سال پرداخت ميشود»، پيش از نوروز گفته بود: اميدواريم كه در اسفندماه اعتباري به آموزش و پرورش در اين خصوص اختصاص يابد.
معاون توسعه مديريت و پشتيباني وزارت آموزش و پرورش گفته بود: اين مطالبات مربوط به مهر ٩٤ تاكنون است كه در صورت تامين اعتبارات پرداخت خواهد شد.
حال اينكه چرا تامين اعتبار نشده است و اينكه اگر اعتباري وجود نداشته چرا قرارداد حقالتدريس با معلمان بسته شده، پرسشهايي است كه كسي حاضر به پاسخ دادن آن نيست.
كاهش اعتبارات حقالتدريس معلمان در لايحه بودجه ۹۵
معاون توسعه مديريت و پشتيباني گفته بود: با وجود افزايش خوب اعتبارات آموزش و پرورش با يك چالش جدي در سال ۹۵ روبهرو هستيم و آن كاهش ۶ درصدي اعتبارات در بخش هزينههاي ساير كه شامل حقالتدريس معلمان، حقالزحمه امتحانات نهايي و هزينههاي جاري آموزش وپرورش ميشود، است.
سيدمحمد بطحايي همچنين گفته بود: در لايحه بودجه ۹۵ در رديف بودجه آموزش و پرورش استان فقط ۴۷۰ ميليارد تومان اعتبار «ساير» درنظرگرفته شده است درحالي كه در سال ۹۴ اين اعتبار بيش از ۱۷۰۰ ميليارد تومان بود و اين به معني كاهش يا قطع برخي فعاليتهاي اصلي در آموزش وپرورش از جمله خدمات بيمه تكميلي، حقالتدريس، حقالزحمه امتحانات نهايي خواهد بود.
معاون توسعه مديريت و پشتيباني با اشاره به اين مطالب در مورد اينكه حال با اين شرايط چه بايد كرد؟ گفته بود: براي رفع اين مشكل مكاتباتي انجام داديم و جلساتي را با سازمان مديريت داشتهايم كه تاكنون به نتيجه نرسيدهايم، البته اميدواريم حين بررسي لايحه بودجه ۹۵ در مجلس شوراي اسلامي و يا با تمهيداتي كه سازمان مديريت اعمال ميكند اين مشكلات كاهش يابد. ( روزنامه اعتماد )