صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

علی غیاث آبادی فراهانی / هنر آموز هنرستان های ساوه – همکار گروه صدای معلم

" سازمان نظام معلمی " آیا امکان پذیر است ؟

ضرورت سازمان نظام معلمی و وظایف و نحوه تشکیل   این روزها در برخی محافل صحبت از ضرورت تشکیل سازمان نظام معلمی است. واقعا جای چنین سازمانی در کشور ما با توجه به استراتژیک بودن نظام تعلیم و تربیت، خالی است . روشن است  هر چه ساختار این سازمان از استقلال بیشتری برخوردار باشد، عملکرد کارایی آن نیز بالاتر خواهد بود . برای دوری از باندبازی و جلوگیری از دخالت جناح های سیاسی می بایست ساختار این سازمان انتخابی باشد.

در عرصه های دیگر مثل مهندسی ،پزشکی و پرستاری چنین سازمان هایی با ساختار انتخابی سال هاست که مسئولیت نظام دهی به امورات این عرصه ها و دفاع از حقوق صنفی این صنوف را بر عهده دارند .
با توجه به حاکمیتی بودن نظام آموزش و پرورش ، به نظر می رسد چنین نهادی زمانی می تواند عملا شکل گیرد که یا حیطه ی اختیارات آن محدود به پیگیری مسائل جزئی صنفی باشد یا اگر بخواهد در امورات مهم نظام آموزش و پرورش دخالت کند باید با موافقت و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی و توسط وزارت آموزش وپرورش و مصوبه ی مجلس ایجاد شود .


نحوه انتخاب اعضاء سازمان نظام معلمی می تواند به شرح زیر باشد :
در هر شهرستان سر گروه های آموزشی (با توجه به اینکه آن ها منتخبین گروه های آموزشی هستند) می توانند بهترین گزینه برای عضویت در نهاد سازمان معلمان شهرستان باشند . در استان نیز سرگروه های شهرستان ها می توانند از بین خود سازمان معلمان استان را انتخاب کنند و در نهایت سر گروه های آموزشی استان ها سازمان معلمان کشوری را تشکیل خواهند داد.


شرح وظایف این نهاد به شرح زیر می تواند باشد :
1 – پی گیری مشکلات صنفی فرهنگیان
2- نظارت بر کیفیت ( آموزشی ، پرورشی ، ارزشیابی ، تجهیزات و ساختمان ) مدارس غیر دولتی
3- بررسی صلاحیت دبیران غیر رسمی شاغل در مدارس غیر دولتی
4 - تعیین شهریه مدارس غیر انتفاعی
5- نظارت بر ارزشیابی معلمان و دانش آموزان
6- نظارت بر تعاونی های وابسته به آموزش و پرورش
7- در سطح وزارتی بررسی محتواهای دروس و اصلاح نواقص
8-بررسی و پیشنهاد اشل حقوقی سالانه و میزان مبلغ حق التدریس دبیران رسمی و غیر رسمی و سایر حق الزحمه ها
9- نظارت بر نظام ارتقای شغلی فرهنگیان
و....
به حال امیدوارم روزی مسئولان بلندپایه فرهنگی کشور به این نتیجه برسند که از به بازی گرفته شدن نخبگان منتخب جامعه فرهنگی در امر سیاست گذاری و اداره امورات فرهنگی کشور ضرر نخواهند کرد .


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

پنج شنبه, 20 خرداد 1395 19:56 خوانده شده: 1167 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +3 0 --
امید شرف الدینی 1395/03/20 - 21:49
باید هوشیار بود ظاهرا این طرح برای آ.پ به صورت سودار اجرا خواهد شد و صرفا ابزاری جهت قانونی کردن آزمون های ادواری صلاحیت حرفه ای و تصمیم گیری برای همکاران خواهد بود البته این اشکالی ندارد.اشکال کار اینجاست که ارزیابی باید متناسب با امکانات و تسهیلات ارائه شده باشد بعنوان مثال در شرایطی که آ.پ بطور علنی از منع تحصیل صحبت می کند بحث نظام معلمی و آزمون های ادواری صلاحیت همکاران یک پارادوکس و فرار به جلو است در پایان یک سوال اساسی مطرح می کنم اگر یک سازمان نیروهای با انگیزه را جذب کند اما انگیزه لازم را از طریق جبران عادلانه خدمات ایجاد نکند و به آنها آموزش ندهد سازمان نظام معلمی به عنوان یک واژه صرف چه ارزشی می تواند داشته باشد
پاسخ + +4 0 --
ناشناس 1395/03/20 - 21:52
طرح خیلی خوبی است.
فقط ترس از این است که محافظه کاران که مثل کنه به مناصب اداری و ستادی چسبیده اند, به دلیل ترس از جایگاه خودشان زیراب این طرح را خواهند زد. متاسفانه (یا بدبختانه) کادر ستادی و اداری در زمان حاضر تمام تصمیم گیریها در دست آنهاست.
توجه داشته باشید که همین فانی نزدیک ۴۰ سال کار اداری و ستادی کرده و به شدت از کادر ستادی در مقابل کادر آموزش حمایت میکند.
این طرح به نفع کادر معلمان حاضر در کلاس درس میباشد, ولی از شخص وزیر تا به پایین, کادر اداری و ستادی فراری از کلاس و آموزش با این طرح مخالفت خواهند کرد, اگر این مخالفت ظاهری نباشد, اطمینان داشته باشید به شدت زیراب آن را خواهند زد.
پاسخ + +3 0 --
ناشناس 1395/03/20 - 23:52
سرگروه های آموزشی لزوما بهترین گزینه برای سازمان نظام معلمی (در صورت تشکیل ) نیستند. باید افرادی در یک فرایند کاملا دموکراتیک برای این کار انتخاب شوند.
پاسخ + +2 0 --
احمد 1395/03/21 - 07:54
عبارات دهن پر كني چون " سازمان نظام معلمی " و امثالهم ملعبه اي در دست وزارت نشينان خواهد شد در جهت انحراف افكار عمومي معلمان از مطالبات واقعي آنان كه همانا رعايت عدالت در پرداخت حقوق و دستمزد ، افزايش قدرت خريد و انتخاب مديران مدراس ، مناطق و در نهايت انتخاب وزارت نشينان به دست خود معلمان است.
پاسخ + +1 0 --
رضا پروانه 1395/03/21 - 17:46
طرح در شکل وبیان مسئله خوب است .مگر نظام رتبه بندی ومدیریت خدمات کشوری بد بود ؟مشکل ما در اجراست که دست ما به جایی بند نیست ووزیرانی که انتخاب می شوند فقط جهت رسیدن به کرسی وزارت است آیا وزیر نفت از وزیر آموزش وپرورش بیشتر دریافت می کند؟ این آقایان به فکر قشر کم در آمد نیستند زیرا از چندین پست دولتی وبازاری بر خوردارند همچون دکتر فانی که حرف اول وآخرشان مدارس غیر انتفاعی است که خود شان از این جرگه اند طرح خالی فایده ندارد آموزش وپرورش را هم به شرکت نفت ویا شرکت بیمه بفروشندبه نظر من بهتر است
پاسخ + +3 0 --
دبیر شهریاری 1395/03/21 - 21:44
البته سرگروه ها منتخب معلمان نیستند و بیشتر بر اساس روابط دوستی با اداری ها انتخاب شده اند و سال هاست به صندلی سرگروهی الصاق شده اند .در شهر ما افرادی هستند ک بالای 10 سال است سرگروهند!سازمان نطام معلمی باید محل حضور نمایندگان واقعی معلمان باشد.اگر حواسمان نباشد آقایون از طریق نفوذی های خود سرانجام سازمان معلمی ضعیف و بله قربانگویی را شکل می دهند و با یک فرایند ظاهرا دموکراتیک با پنبه سر خواسته های بحق صنفی معلمان را می برند!
پاسخ + +1 0 --
کهنه بازنشسته 1395/03/22 - 17:50
شاغلان برای بازنشستگان کاری کنند که این برف برسربامشان خیلی زود خواهد نشست.دولت گوش شنوا ندارد. سخن بازنشستگان: افزایش پلکانی یا قطره‌ای حقوق بازنشستگان در سال 95 ؟! زندگی بازنشستگان در ایران غمگین‌تر از چیزی است که می‌شنوید یا می‌بینید. خط فقر برای یک خانواده 4 نفره بیش از سه میلیون تومان است و حقوق بازنشستگان در کشور روی یک میلیون تومان نوسان می‌کند. اعدادی که هیچ نزدیکی به یکدیگر ندارند. در اتوبوس یا مترو صندلی خود را برای نشستن در اختیار آن‌ها می‌گذارید اما این بازنشستگان یک عمر است در جای خود نشسته‌اند و در کور رنگی اقتصاد کشور، رنگ پیشرفت را ندیده‌اند.

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

خیلی زیاد - 12.1%
زیاد - 3%
تا حدودی - 8.5%
تاثیری ندارد - 10.8%
نوعی عوام فریبی و سرکار گذاشتن معلمان است - 65.6%

مجموع آرا: 305

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور